Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit -yleisketju

Mites tollanen kun uusimmissa kameroissa ei ole mekaanista suljinta, niin lasketaanko niissä sitten ollenkaan shutter counteja tms. mitä näkee aina kun käytettyjä myydään? tallentaako tälläinen kamera sitten virtuaalisen sc:n vai jääkö lukema pois?
 
Mites tollanen kun uusimmissa kameroissa ei ole mekaanista suljinta, niin lasketaanko niissä sitten ollenkaan shutter counteja tms. mitä näkee aina kun käytettyjä myydään? tallentaako tälläinen kamera sitten virtuaalisen sc:n vai jääkö lukema pois?
Ei kai silloin tarvi miettiä shutter counteja kun se suljin ei 'kulu'. Kennolle varmaan lasketaan elämänkaari mutta sitten tulee videominuutit mukaan jne.
 
Mikäköhän trendi on että noissa review videossa ja kaikissa kameravideossa sitä sensoria pitää esitellä siinä videolla. Tietysti on hyvä kertoa minkälaiset speksit siinä on, mutta mun silmään ne kaikki sensorit näyttää samalta. Tulee vaan enemmän pölyä sen pintään kun sitä esittelee siinä. Sen ehkä vielä ymmärtää jos sitä esitelee review-videossa, mutta kuvauspäivän behind the scenes -videossa se menee musta ihan yli. sama on jos menee kivijalkaliikkeeseen kyselee kameraa, niin myyjä ottaa sen bajonettisuojauksen aina pois ja antaa kameran käteen.
 
Minkälaisia laukkusysteemejä teillä on, joilla on näitä isompia objektiiveja käytössä?
Pitäs luonnollisesti joku kantoväline tommoselle Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OS "järkäleelle" olla, mielellään niin että se on jopa kamerassa valmiina koko ajan kiinni, tuskin sellaisiin tilanteisiin sitä kantaa missä tulisi tarvetta vaihdella objektiivia, joten varsinaisesti monen objektiivin laukulle ei siten tarvetta. Pienempi laukku löytyy jo omasta takaa muihin tilanteisiin.

Vaihtoehdothan varmaan olis kokonaan erillinen laukku tai sit reppu johon mahtuis itse kameran lisäksi muutakin(esim. eväitä, lisävaatetta).
 
Minkälaisia laukkusysteemejä teillä on, joilla on näitä isompia objektiiveja käytössä?
Pitäs luonnollisesti joku kantoväline tommoselle Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OS "järkäleelle" olla, mielellään niin että se on jopa kamerassa valmiina koko ajan kiinni, tuskin sellaisiin tilanteisiin sitä kantaa missä tulisi tarvetta vaihdella objektiivia, joten varsinaisesti monen objektiivin laukulle ei siten tarvetta. Pienempi laukku löytyy jo omasta takaa muihin tilanteisiin.

Vaihtoehdothan varmaan olis kokonaan erillinen laukku tai sit reppu johon mahtuis itse kameran lisäksi muutakin(esim. eväitä, lisävaatetta).

Mulla menee keskikokoseen Thinktank reppuun. Joutuu vaan repimään sen verran pehmusteita irti et mahtuu kamera+objecti. Kannattaa kattoo et tuleivaisuudessa mahtuu myös telejatkeen kanssa reppuun myös. Käy liikkeessä kokeilee mikä miellyttää, tarjouksessa voi olla hyviäkin alennuksia.
 
Mulla on joku Photo Runner kävelyjä varten. Siihen menee niukasti RP + 100-400 ii adapterin kanssa. Meniköhän vielä 1.4x väliin, en muista.
 
Amazonissa on sitten MFT-rungon halppistele M.Zuiko Digital ED 40-150mm F4‑5.6 R puoleen hintaan, 109 €. OM-Systemin cashback-kampanja ei toimi Amazon-tuotteisiin, niin muiden tuotteiden hinnat ei niin ihmeellisiä. Tuo 40-150mm halppisputki ei ole cashback-kampanjassa mukana. Tai onhan tuo 25mm f1.8 249 € vissiin myös ihan kelpo hinta ja muutama toinen, jotka eivät ole cashbackin piirissä muutenkaan.

 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisia laukkusysteemejä teillä on, joilla on näitä isompia objektiiveja käytössä?
Pitäs luonnollisesti joku kantoväline tommoselle Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OS "järkäleelle" olla, mielellään niin että se on jopa kamerassa valmiina koko ajan kiinni, tuskin sellaisiin tilanteisiin sitä kantaa missä tulisi tarvetta vaihdella objektiivia, joten varsinaisesti monen objektiivin laukulle ei siten tarvetta. Pienempi laukku löytyy jo omasta takaa muihin tilanteisiin.

Vaihtoehdothan varmaan olis kokonaan erillinen laukku tai sit reppu johon mahtuis itse kameran lisäksi muutakin(esim. eväitä, lisävaatetta).

Savotta jääkäri M jonka sisällä tommoinen kamera”putki” mihin mahtuu A7IV 200-600mm kiinnitettynä.

Oikea kamerareppu voisi olla hieman nopeampi käyttää mutta tuota voi käyttää muuhunkin roudaamiseen eikä mulla ole kuitenkaan vaihto-objektiiveja niin mennään tolla.
 
Minkälaisia laukkusysteemejä teillä on, joilla on näitä isompia objektiiveja käytössä?
Pitäs luonnollisesti joku kantoväline tommoselle Sony FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OS "järkäleelle" olla, mielellään niin että se on jopa kamerassa valmiina koko ajan kiinni, tuskin sellaisiin tilanteisiin sitä kantaa missä tulisi tarvetta vaihdella objektiivia, joten varsinaisesti monen objektiivin laukulle ei siten tarvetta. Pienempi laukku löytyy jo omasta takaa muihin tilanteisiin.

Vaihtoehdothan varmaan olis kokonaan erillinen laukku tai sit reppu johon mahtuis itse kameran lisäksi muutakin(esim. eväitä, lisävaatetta).
Mind Shift Backlight 18L on pikkulaukku, johon mahtuu 200-600 rungossa kiinni (vastavalosuoja käännettynä. Tuosta löytyy myös 26l versio.
Shimoda DSLR Large V3 insertti on myös kuin tehty tuolle kombolle ja siihen menee ongelmitta vaikka teleconverterin kanssa kamera ja putki. Vastavalosuoja täyttyy kyllä kääntää. Tuohon soveltuvat reput löytyy toki Shimoda mallistosta, mutta myös FStopin laukkujen sisus on lähes täysin sama. Itsellä onkin vanhempi F-Stop Loka 37l (ei nykyinen Ultra Light, vaan myynnistä poistunut alkuperäinen), jossa on tuon Shimodan insertti. Repussa on hyvää sivun molle kiinnokkeet, jolloin lisää tilaa saa esim. Savotan taskuilla.

Aihe on niin kysytty, että sille on oma artikkelinsakin:
 
Joku voi korjata jos väärässä, mutta eiköhän noissa tärkeintä ole että kortissa lukee V30.

Sandisk Extremen ja Samsung Pro Ultimaten pitäisi olla samantasoisia kortteja. Samsungin Pro Plus olisi lähtenyt Prime Daysta 18,99 € / 256 GB ja erittäin hyvä hinta/nopeus. Pro Plus on siis askel alaspäin Pro Ultimatesta, mutta kirjoitusnopeus lähellä. Enemmän eroa lukunopeudessa. Ihan Samsungin Evo Plus sarjan isompien V30-korttienkin pitäisi riittää 4K-kuvaukseen, mutta hyvän mielenrauhan saisi varmaan jos tuota Pro Plussan tasoa katselisi. Ja tarjousten mukaan. Valitettavasti tosiaan tavallisissa suomikaupoissa saattaa olla tuplahinta johonkin Amazoniin nähden.
 
Mitä ite nyt katellut nii aika paljon suositellaan v90 korttia ja jos vaikka tuota a6700 kameraa katon nii V60 näkyy olevan minimi melko moneen videohommaan. Muusta en ossaa sanoa tai siitä etes et onko nuo välttämättömiä kuin ihan niche tapauksessa.
 
Joku voi korjata jos väärässä, mutta eiköhän noissa tärkeintä ole että kortissa lukee V30.

Sandisk Extremen ja Samsung Pro Ultimaten pitäisi olla samantasoisia kortteja. Samsungin Pro Plus olisi lähtenyt Prime Daysta 18,99 € / 256 GB ja erittäin hyvä hinta/nopeus. Pro Plus on siis askel alaspäin Pro Ultimatesta, mutta kirjoitusnopeus lähellä. Enemmän eroa lukunopeudessa. Ihan Samsungin Evo Plus sarjan isompien V30-korttienkin pitäisi riittää 4K-kuvaukseen, mutta hyvän mielenrauhan saisi varmaan jos tuota Pro Plussan tasoa katselisi. Ja tarjousten mukaan. Valitettavasti tosiaan tavallisissa suomikaupoissa saattaa olla tuplahinta johonkin Amazoniin nähden.
Riippuu siitä mitä tarkoitetaan vauhdikkaalla, nuo v30-luokan kortit alkaa useimmilla nykykameroilla olemaan reilusti hitaampia kuin mitä kamera pystyy kirjoittamaan.

Videohommissa tuolla on eniten merkitystä, mutta still-puolella myös se puskurin tyhjentyminen nopeutuu myös jos sarjoja kuvaa.

Kingston Canvas react plus mahtaa olla halvin V90-luokan kortti, OWC:lla ja Lexarilla on kohtuuhintaisia V60-luokan kortteja.
 
Riippuu siitä mitä tarkoitetaan vauhdikkaalla, nuo v30-luokan kortit alkaa useimmilla nykykameroilla olemaan reilusti hitaampia kuin mitä kamera pystyy kirjoittamaan.

Videohommissa tuolla on eniten merkitystä, mutta still-puolella myös se puskurin tyhjentyminen nopeutuu myös jos sarjoja kuvaa.

Kingston Canvas react plus mahtaa olla halvin V90-luokan kortti, OWC:lla ja Lexarilla on kohtuuhintaisia V60-luokan kortteja.

Kiinnittää huomion että tuo v60-luokan Lexarin SDXC Pro 1667X mainostaa 120 MB/s kirjoitusnopeutta ja nuo v30-standardoidut Sandisk Extreme, Samsung Pro Ultimate ja Samsung Pro Plus mainostavat 130 MB/s kirjoitusnopeutta. Että periaatteessa nopeudet ei nouse, mutta ehkä sitten virheet vähenee.
 
Kiinnittää huomion että tuo v60-luokan Lexarin SDXC Pro 1667X mainostaa 120 MB/s kirjoitusnopeutta ja nuo v30-standardoidut Sandisk Extreme, Samsung Pro Ultimate ja Samsung Pro Plus mainostavat 130 MB/s kirjoitusnopeutta. Että periaatteessa nopeudet ei nouse, mutta ehkä sitten virheet vähenee.
Sandiskin standardin ylittävät kirjoitusnopeudet toteutuu vain Sandiskin omalla lukijalla, kaistaa ei tuosta uhs-i pinnirivistä löydy noin paljoa kameran kautta. V60 on jo kahdella pinnirivillä eli kamerankin kanssa pääsee yli uhs-i nopeuksien.

Täältä näkee mitatut nopeudet melko monelle eri kortille lukijan kautta: Fastest SD Memory Cards | 58 Tested | Alik Griffin

Kameran kautta verrokiksi esim Sony A1:
1721639961560.png
 
Viimeksi muokattu:
Asia selvä, kiitoksia. Joo oma kamera ei näemmä tue UHS-II muistikortteja. Eikä toki omalla kameralla pitäisi olla lisähyötyjä enää saavutettavissa.
 
Miten tänä päivänä järjestelmäkameraan saa sijannin niin, että se upotettaisiin luotettavasti kuvan exif dataan ilman erillistä GPS-moduulia? Saako näitä vehkeitä mitenkään toimimaan niin, että esimerkiksi JPEGit saisi jotenkin näppärästi langattomana suoraan esim. puhelimeen? Näillä vehkeillä siis viitataan yleisesti järjestelmäkameroihin brändistä riippumatta, minulla itselläni on Nikonin D750 jossa on joku matkapuhelin-integraatio mutta se toimii WIFIllä eikä taida moiseen pystyä ainakaan erityisen helposti.
 
Miten tänä päivänä järjestelmäkameraan saa sijannin niin, että se upotettaisiin luotettavasti kuvan exif dataan ilman erillistä GPS-moduulia? Saako näitä vehkeitä mitenkään toimimaan niin, että esimerkiksi JPEGit saisi jotenkin näppärästi langattomana suoraan esim. puhelimeen? Näillä vehkeillä siis viitataan yleisesti järjestelmäkameroihin brändistä riippumatta, minulla itselläni on Nikonin D750 jossa on joku matkapuhelin-integraatio mutta se toimii WIFIllä eikä taida moiseen pystyä ainakaan erityisen helposti.
Sonylla ainakin onnistuu myös bluetoothilla linkata kamera ja puhelin GPS-tiedon hakemiseksi, toki vain kameroilla joissa bluetooth on:

Samalla sovelluksella saa kuvat myös kamerasta puhelimeen jaettavaksi.
 
Miten tänä päivänä järjestelmäkameraan saa sijannin niin, että se upotettaisiin luotettavasti kuvan exif dataan ilman erillistä GPS-moduulia? Saako näitä vehkeitä mitenkään toimimaan niin, että esimerkiksi JPEGit saisi jotenkin näppärästi langattomana suoraan esim. puhelimeen? Näillä vehkeillä siis viitataan yleisesti järjestelmäkameroihin brändistä riippumatta, minulla itselläni on Nikonin D750 jossa on joku matkapuhelin-integraatio mutta se toimii WIFIllä eikä taida moiseen pystyä ainakaan erityisen helposti.

Panasonicissa puhelimen voi parittaa bluetoothilla ja sitä kautta menee gps-koordinaatit kuviin. Kuvat saa kamerasta puhelimeen suoran wifi-linkin kautta. Kumpikaan ei ole kauhean näppärää, mutta toimivaa silti.
 
Miten tänä päivänä järjestelmäkameraan saa sijannin niin, että se upotettaisiin luotettavasti kuvan exif dataan ilman erillistä GPS-moduulia? Saako näitä vehkeitä mitenkään toimimaan niin, että esimerkiksi JPEGit saisi jotenkin näppärästi langattomana suoraan esim. puhelimeen? Näillä vehkeillä siis viitataan yleisesti järjestelmäkameroihin brändistä riippumatta, minulla itselläni on Nikonin D750 jossa on joku matkapuhelin-integraatio mutta se toimii WIFIllä eikä taida moiseen pystyä ainakaan erityisen helposti.

Canonillakin on oma appi puhelimeen, joka laittaa koordinaatit kuviin. Bluetoothilla yhteys kameraan.
 
Sonylla ainakin onnistuu myös bluetoothilla linkata kamera ja puhelin GPS-tiedon hakemiseksi, toki vain kameroilla joissa bluetooth on:

Samalla sovelluksella saa kuvat myös kamerasta puhelimeen jaettavaksi.

just jotakin tämmöistä siis tarttisin. Sonyn kartelliin on miettinyt vaihtavansa, mutta kun näihin Nikonin härveleihin on tottunut ja omistaa jonkun verran lasejakin niihin niin tiedä että viittiikö tehdä täyskäännöstä. Nikonilla ilmeisesti on joku vastaava kanssa uudemmissa ja vanhat lasit saisi mirrorless-runkoon kiinni, mutta rungon vaihtamiseen kuluisi taas yllättävän paljon rahaa.

EDIT: vastauksista päätellen joka valmistajalla on joku appi tähän hommaan.

Ja onhan niitä Wireless hdmi-tallentimia, mut ehkä niiden hinta on enemmän kuin tarve sijoittaa. Sitten löysin tälläsen kikkakolmosen: Reddit - Dive into anything

Toi kikkakolmonen on sinällään ihan OK, mutta se ei oikein tässä minun sovellukssa nyt toimi - location datan säilyttäminen tuli mieleen kun oltiin interraililla ja tuli räiskittyä kuvia joka puolella. Kun kamat uppasi lightroomiin niin puhelimen kuvat piirsi tarkan kartan siitä missä sitä ollaan oltu, järkkäristä kaikki jäi ihan oman muistin varaan. Se kiinnostaisi noihin toisiinkin kuviin, mutta edelleen kysymys on siitä että kiinnostaako niin paljon että vaihtaa rungon johonkin uudempaan.
 
Tuo kikkakolmonen toimii hyvin kunhan kameran kello on oikeassa ajassa. Itse tallennan päivittäisen GPX tiedostot google driveen. Lightroom osaa yhdistää koordinaatit kameran kuviin kellonajan perusteella.
GPX- filut tekee GPSLogger for Android, tätä en jostain syystä enää löytänyt playsta.
 
Tuo kikkakolmonen toimii hyvin kunhan kameran kello on oikeassa ajassa. Itse tallennan päivittäisen GPX tiedostot google driveen. Lightroom osaa yhdistää koordinaatit kameran kuviin kellonajan perusteella.
GPX- filut tekee GPSLogger for Android, tätä en jostain syystä enää löytänyt playsta.

Täytyykin kokeilla tota seuraavan kerran kun lähtee lenkille. Jos toi toimii niin säästyi taas rahaa ihan hyvä määrä.
 
Mietin, kun on cfast, cf express ja compact flash tyyppisiä muistikortteja, toimiiko ne ristiin?
 
Mietin, kun on cfast, cf express ja compact flash tyyppisiä muistikortteja, toimiiko ne ristiin?
Eivät toimi on lyhyt vastaus. CFast ja Compact Flash on suunnilleen samannäköisiä, mutta CFast on pci express- ja Compact flash vastaavasti ATA -väyläinen. CFExpress on sitten modernimmalla liittimellä ja leveämmällä pcie-kaistalla. XQD ja CFExpress ovat sitten ne kaksi eri korttia, jotka menevät liittimien osalta ristiin ja usein toimivat ristiin.
 
Eivät toimi on lyhyt vastaus. CFast ja Compact Flash on suunnilleen samannäköisiä, mutta CFast on pci express- ja Compact flash vastaavasti ATA -väyläinen. CFExpress on sitten modernimmalla liittimellä ja leveämmällä pcie-kaistalla. XQD ja CFExpress ovat sitten ne kaksi eri korttia, jotka menevät liittimien osalta ristiin ja usein toimivat ristiin.

Kiitos. Ajattelin vain kun nimet oli suht samoja, niin mietin onko kortista tehty vaan nopeampia versioita jne. jotka toimivat myös hitaammissa jne.
 
Tulipas laitettua loput F-mount rungot kiertoon ja hommattua toinen Z runko tilalle. Alkuperäisistä z8:n ostosuunnitelmista poiketen tulikin hankittua Z6 III. Täytyy sanoa, että automaattitarkennus vanhempiin Z sarjalaisiin on valovuoden edellä näissä uudemmissa. Se mikä tuli myös huomattua oli, että vanhempiin Z:oihin käyvät tarvikeakut eivät toimi enää z6 III:n kanssa vaan on blokattu firmiksellä.

Ensiviikonloppuna sitten kattavampaa testiä jalkapallokentillä.
 
Tulipas laitettua loput F-mount rungot kiertoon ja hommattua toinen Z runko tilalle. Alkuperäisistä z8:n ostosuunnitelmista poiketen tulikin hankittua Z6 III. Täytyy sanoa, että automaattitarkennus vanhempiin Z sarjalaisiin on valovuoden edellä näissä uudemmissa. Se mikä tuli myös huomattua oli, että vanhempiin Z:oihin käyvät tarvikeakut eivät toimi enää z6 III:n kanssa vaan on blokattu firmiksellä.

Ensiviikonloppuna sitten kattavampaa testiä jalkapallokentillä.

Joo. Itse pähkäilin kanssa Z6 III ja Z8:n välillä ja tilasin Z8. Mut sen saatavuus on ilmeisen heikko, tiedä saanko ennen vuodenvaihdetta.
 
Itekin arvoin Z6 III ja Z8 välillä ja päädyin kutoskolmoseen. Aiempi Z6 II kun meni vaihdossa jäi Z6 III maksettavaa enää 1600 €. Suomihinnoilla Z8:iin olis pitäny laittaa 2900 € välirahaa. Myös Z6 III pienempi koko on itselle iso plussa, Z8 voisi olla vähän turhan iso etenkin reissukäyttöön ulkomailla.

Alla olis muutaman viikon käytön perusteella, enimmäkseen subjektiivisia käytännön kokemuksia Z6 III rungosta.

Runko on omaan käteen juuri täydellisen kokoinen. Korkeutta ja paksuutta on tullu just sen verran lisää Z6 II verrattuna, että nyt mahtuu myös pikkurilli kahvaan mukaan. Ja itse kyllä vaan tykkään miten laadukkailta nuo Nikonin zetat tuntuu kädessä, etenkin jos vertaa vaikka Sony A7 IV. Nyt yltää myös molempiin FN-painikkeisiin sormet suht hyvin, aiemmalla rungolla ylempi FN1 painike oli sellainen mihin ei tahtonut osua. Painikkeiden layouthan on muuten sama mitä Z6 II, mutta Release Mode ja Playback painikkeet on vaihdettu päittäin, helpottaa etenkin tuon Release Moden vaihtamista rullan avulla.

Muita (pieniä) käytettävyyteen liittyviä parannuksia
- Nyt myös AF-C tilassa saa tarkennuspisteen muuttumaan vihreäksi silloin kun tarkennus on kohdallaan
- Näytön ja etsimen OSD tiedot saa kääntymään automaattisesti kameran asennon mukaan, eli myös pystykuvia otettaessa tiedot näkyvät "oikein päin"
- Virtual horizon tiedon saa nyt näkymään vähemmän tilaa vievinä vaaka- ja pystypalkkeina, joten tuota voi nyt jo hyvin hyödyntää (aiemmassa se näkyi turhankin hallitsevasti etsimen/näytön keskellä)

Elektronisella sulkimella kuvaaminen tuntuu jotenkin mukavalta ja hiljaiselta, etenkin kun sarjakuvauskin onnistuu ilman "välähdyksiä". Omissa kuvailuissa Rolling Shutter ilmiötä ei ainakaan vielä oo tullu vastaan. Sellainen huomio tosin, että ainakin LED-valaistuksella lyhyemmillä kuin 1/500 suljinajoilla kuvaan voi tulla vaakaraitoja. Tämä on ilmeisesti varsin yleinen "ominaisuus" peilittömissä kameroissa elektronista suljinta käytettäessä.

Tarkennuksen suhteen iso edistysaskel Z6 II verrattuna. Kasvojen ja silmien tunnistus toimii nyt todella hienosti, ihmeen hyvin jopa silloin kun käyttää Auto-area AF modea. Tällöin myös silmästä toiseen tai henkilöstä toiseen vaihtaminen onnistuu joystickin avulla.

Myös lintujen tunnistus vaikuttaa varsin toimivalta, vaikka tässä ei erillistä Subject Detection tyyppiä linnuille olekaan. Pienempiä lintuja kauempaa kuvatessa tunnistaa yleensä vain linnun, mutta ei silmiä. Tarkennus tuntuu kuitenkin osuvan hyvin kohdalleen. Isommilla linnuilla löytää myös silmät varsin hyvin. Z6 II:lla linnut piti käytännössä kuvata Single Point AF:llä, joten huomattavasti parempi kuvailla nyt :D Menee tosin taas aikaa ennenkuin saa tarkennukseen liittyvät asiat ja painikkeet konffattua itselle sopivaksi. Vaihtoehtoja kun tuntuu olevan vielä enemmän mitä aiemmin. Voisin tästä kirjoitella vielä erillisen postauksen.

Runkovakaaja / IBIS tuntuu toimivan varsin tehokkaasti. Tuohon mainostettuun 8 stopin vakauteen ei ainakaan omilla käsillä pääse, mutta joku 5-6 stoppia taitaa olla käytännön teho. Pikaisella testillä vaikuttaisi menevän jotenkin seuraavasti, ilmoitettu valotusaika on se millä näyttäisi olevan mahdollista saada vielä tärähtämättömiä kuvia. Testattu Nikkor Z 24-120 f/4 S putkella.
120mm / 0.5s
50mm / 1.0s
24mm / 2.0s

Sellainenkin huomio, että kamera tekee melko voimakkaan lonksahtavan äänen, joka ilmeisesti tulee siitä kun IBIS aktivoituu/deaktivoituu. Ääni on tavallaan jopa hiukan häiritsevän voimakas, etenkin sisätiloissa ja jos kamera on pöytää vasten. Käytännössä ääni tulee aina kameran käynnistyksen/sammutuksen yhteydessä ja myös esim. silloin jos siirtyy kuvaustilan/katselutilan/menun välillä. Ulkona tuohon ei niin kiinnitä huomiota.

EVF / etsinkuva on käytännössäkin erittäin hyvä. Kuva on todella luonnollinen ja tarkka. 120hz tilaa käytettäessä myös mukavan sulava. Maksimikirkkaus on hämmentävänkin kirkas, mutta ei varmaankaan käytännössä koskaan niin kirkasta tarvitse. Yleensä tullut pidettyä kirkkaus automaatilla, tosin tuntuu että välillä kuva voisi olla hiukan kirkkaampikin mitä automaatti tarjoaa. Vois tietysti kattoa saisko tuosta tallennettua User profiileihin omat kirkkaussäädöt ulos ja sisälle.

Takanäyttö on myös oikein hyvä ja kirkkaus yleensä riittävä, mutta ainakin näin muutaman viikon jälkeen tuo "fully articulated" näyttö tuntuu kömpelöltä. Omassa käytössä tuntuu tulevan harvoin sellaista tilannetta vastaan, jossa tuosta olisi hyötyä. Valtaosaan tilanteista Z6 II kaltainen "Tilting" näyttö on kätevämpi. Mutta eiköhän tuohonkin totu, ja suurin osa kuvaamisesta menee kuitenkin EVF:n kautta.

Pre Release vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta ominaisuudelta. Sai esim. Sudenkorennon lentoonlähdön hyvin napattua talteen, vaikka tarkennusta onkin vaikea saada kohdalleen kun noin pientä kohdetta lähietäisyydeltä kuvaa. Tulee vaan tietty suht hurja määrä kuvia kortille äkkiä, kun 60 fps laukoo menemään. Ja tuossa Pre Releasessa toki se isohko miinus, että ei saa raakakuvana otettua. Jännä että tuo ei Nikoneilla onnistu edes Z8/Z9. Yksi "kiertotie" voisi ehkä olla se, että kuvaisi 6K video raakana, ja sieltä exporttaisi yksittäisiä frameja tiff-muotoon, niin saisi ainakin raakana editoitavaksi. Video-ominaisuuksia on tosin tullut testailtua tosi vähän, harvemmin tulee ylipäätään videoita otettua.

Akunkesto vaikuttaisi olevan jonkun verran huonompi mitä Z6 II, johtunee enimmäkseen EVF:stä ja 120hz tilasta jota on tullut pidettyä päällä. 60hz tila ilmeisesti veisi jonkun verran vähemmän virtaa, mutta itse kyllä tykkään pitää tuon 120hz päällä.

Kennon dynamiikan suhteen en ole ainakaan vielä törmännyt ongelmiin, vaikka mittausten mukaan ei aivan pärjääkään esim. Z6 II verrattuna. Linkin takaa löytyy muutama tyypillinen tapaus joissa valotus tehty aurinkoisen taivaan mukaan ja etualalla varjossa olevat alueet on nostettu lightroomissa esiin. Ainakaan noissa tapauksissa ei minkäänlaista ongelmaa kohinan tms suhteen. Jpegit on 1440p kokoon exportattu Lightroomista laadulla 80 ja tuolta löytyy myös alkuperäiset raakakuvat jos joku haluaa niitä käpistellä.

Z6 III tests – Google Drive
 
Sellainenkin huomio, että kamera tekee melko voimakkaan lonksahtavan äänen, joka ilmeisesti tulee siitä kun IBIS aktivoituu/deaktivoituu. Ääni on tavallaan jopa hiukan häiritsevän voimakas, etenkin sisätiloissa ja jos kamera on pöytää vasten. Käytännössä ääni tulee aina kameran käynnistyksen/sammutuksen yhteydessä ja myös esim. silloin jos siirtyy kuvaustilan/katselutilan/menun välillä. Ulkona tuohon ei niin kiinnitä huomiota.
Tuleeko tuo lonksahdus jos kamera sammutettaessa on eri asennossa, esimerkiksi pystykuvaus asennossa taikka takanäyttö kohti lattiaa jne.?
Tapahtuuko sama jos IBIS on valikoista pois päältä kun kameran sammuttaa? Ja klonksahtaako silloinkin kun sen sieltä valikoista laittaa pois päältä tai päälle?
 
Tuleeko tuo lonksahdus jos kamera sammutettaessa on eri asennossa, esimerkiksi pystykuvaus asennossa taikka takanäyttö kohti lattiaa jne.?
Tapahtuuko sama jos IBIS on valikoista pois päältä kun kameran sammuttaa? Ja klonksahtaako silloinkin kun sen sieltä valikoista laittaa pois päältä tai päälle?

Lonksahdus näyttäis tulevan kameran käynnistyksen/sammutuksen yhteydessä riippumatta kameran asennosta (silloin kun IBIS on kytketty valikosta päälle). Mutta tosiaan jos IBIS on kytketty pois päältä valikosta, ei ääntä enää tule lainkaan vaikka mitä tekisi.

Edit: Jos kytkee "Silent mode" asetuksen päälle, ei lonksahdusta enää tule silloin kun siiryy kuvaustilasta menuun tai toisinpäin. Mutta tulee edelleen kameran käynnistyksen/sammutuksen yhteydessä.
 
Jared Polinin videota seuranneena tuli mieleen kysyä, että ilmeisesti Nikon ei ole koskaan tunnettu jäätävn hyvästä automaattitarkennuksesta ja jos näin on, niin mietin miksi ei sitten panosta? Jared Polin sanoi että nyt julkaistu Canonin EOS R1 ja R3:n automaattitarkennus on tällä hetkellä markkinoiden parasta. sanoi, että Z9/Z8/Z6III tarkennus on erittäin hyvä mut ei kuulemma pärjää Canonin ja Sonyn lippulaivoille. Toisaalta Canonhan vissiin käyttää siihen dedikoitua piiriä. Ehkä valmistajilla on eri prioriteetit mihin panostaa ja kaikkeen ei voi järkevällä kulurakenteella panostaa?

Itse kk verran odotellut kameraa ja jo iso liuta paikkoja joita haluan sen kanssa käydä kuvaamassa.
 
Eihän noita kiinnosta kuin katselukerrat eli suurimmaksi osaksi noiden mielipiteet kannattaa ohittaa.

Polinilla löytyy sinällään hyvät arvostelut joissa nauhoitettu suoraan evf:ää ja sen perusteella voi kyllä todeta että ainakin Canonilla näissä uusissa tuntuu olevan "tarttuvampi" AF mitä esim Z6III joka itseltä löytyy. Sony ja Nikon ovatkin sitten lähempänä toisiaan.

Mitä canoneihin tulee, niin kannattaa katsoa vaikkapa kyseisen herran R5 MK2 ja R1 preview videot. Aika uskomattomalta tasolla tuntuu tuo Af noissa olevan.

Nikoneilla joutuu enempi säätämään tarkennusmoodien kanssa mutta ei nämä uudemmat z:t huonoja missään tapauksessa ole.
 
Sehän on minusta hyvä, että kiinnostaa katselukrrat, eikä se ole pois laadukkaan sisällöstä.

Joo, ei hän Jared haukkunutkaan Nikon uusien mallien AF:ää, varmasti riittävä mulle ja varmaan ei jää kovin monelle kiinni siitäkään.
 
Lonksahdus näyttäis tulevan kameran käynnistyksen/sammutuksen yhteydessä riippumatta kameran asennosta (silloin kun IBIS on kytketty valikosta päälle). Mutta tosiaan jos IBIS on kytketty pois päältä valikosta, ei ääntä enää tule lainkaan vaikka mitä tekisi.

Edit: Jos kytkee "Silent mode" asetuksen päälle, ei lonksahdusta enää tule silloin kun siiryy kuvaustilasta menuun tai toisinpäin. Mutta tulee edelleen kameran käynnistyksen/sammutuksen yhteydessä.

Nikonilla kameran sammutuksessa / IBIS:n pois kytkennässä kenno "lukitaan" paikalleen, jolloin siitä aiheutuu kolahdukselta vaikuttava ääni. Tämä on äärimmäisen hyvä ominaisuus, jos haluaa kuvata videoita gimbaalilla/dronella: kuvaan ei tule "jelly" efektia, jota tapahtuu kun kenno pääsee liikkumaan vaikkei sitä vakauteta. Canonin tapauksessa kenno jätetään "roikkumaan" vaikka IBIS olisi pois kytketty,.
 
Eihän noita kiinnosta kuin katselukerrat eli suurimmaksi osaksi noiden mielipiteet kannattaa ohittaa.
Vaikka Polinin uutisvideoissa onkin yleensä klikkiotsikoita, niin tuotearvostelut ovat mielestäni olleet ihan asiallisia sisällöltään. Ovat muutkin arvostelijat kritisoineet Nikonin automaattitarkennusta siitä, että se saattaa joissain olosuhteissa tarkentaa kohteen ja kameran välissä olevaan asiaan:



Mitä canoneihin tulee, niin kannattaa katsoa vaikkapa kyseisen herran R5 MK2 ja R1 preview videot. Aika uskomattomalta tasolla tuntuu tuo Af noissa olevan.
Tuossa suoraan se video, jossa keskitytään automaattitarkennukseen:



Canon on nyt näissä kahdessa mallissa edellä muita automaattitarkennuksessa, mutta nämä ovat niitä kalleimpien hintaluokkien malleja, ja sitä ei tiedä vielä, että minkälaiset automaattitarkennukset tulevat olemaan sitten Sonyn ja Nikonin seuraavissa malleissa.

Kaikki peilittömien valmistajat ovat kuitenkin päässeet kehityksessä aika kauaksi siitä, mitä tarkennus oli joskus peilijärkkäreissä parhaimmillaan.
 
Nikonilla kameran sammutuksessa / IBIS:n pois kytkennässä kenno "lukitaan" paikalleen, jolloin siitä aiheutuu kolahdukselta vaikuttava ääni. Tämä on äärimmäisen hyvä ominaisuus, jos haluaa kuvata videoita gimbaalilla/dronella: kuvaan ei tule "jelly" efektia, jota tapahtuu kun kenno pääsee liikkumaan vaikkei sitä vakauteta. Canonin tapauksessa kenno jätetään "roikkumaan" vaikka IBIS olisi pois kytketty,.

Jostain luin, että Nikonin Zf:ssä ei lukitse kennoa paikolleen. Joku epäili ettei myöskään Z6III, mut totuutta en tiedä.
 
Jared Polinin videota seuranneena tuli mieleen kysyä, että ilmeisesti Nikon ei ole koskaan tunnettu jäätävn hyvästä automaattitarkennuksesta ja jos näin on, niin mietin miksi ei sitten panosta?
Kamera-arvosteluissa koitetaan väkisin etsiä eroja kameroiden välille. Helposti tulee sellainen käsitys, että kaikki paitsi paras on huonoa. Väitän kuitenkin että suurimmalta osin kameroiden kehitys ei nykyisin perustu mihinkään todelliseen tarpeeseen, vaan siihen että tuomalla markkinoille uusia malleja saadaan lisättyä myyntiä.
 
Kamera-arvosteluissa koitetaan väkisin etsiä eroja kameroiden välille. Helposti tulee sellainen käsitys, että kaikki paitsi paras on huonoa. Väitän kuitenkin että suurimmalta osin kameroiden kehitys ei nykyisin perustu mihinkään todelliseen tarpeeseen, vaan siihen että tuomalla markkinoille uusia malleja saadaan lisättyä myyntiä.

Joo, eihän se kuvaan vaikutakkaan ja tarpeeseen. :) perus bisnestä siis.
 
Itse jätän suosiolla vain katsomatta nuo Polin, Northup ja vastaavat "roskaa" tuottavat sisällöntuottajat. Pienemmiltä tubettajilta voi löytyä jotain ihan fiksua sisältöä uusista kameroista. Jos on vielä oikeasti hyvä kuvaaja, niin kyllähän sellaisen henkilön luoma sisältö enemmän herättää luottamusta. Toki youtubesta löytyy fiksua sisältöä kameroiden asetuksista, kuvankäsittelystä jne. Pointti on joka tapauksessa että kannattaa suodattaa sisältöä mitä löytyy netistä. Mielikuvilla toki myydään asioita ja se on ymmärrettävää ettei sen vaikutusta täysin voi estää kun päätöksiä tekee.

Kuten edellä jo mainittiin, niin nykyään kaikki uudet kamerat on varsin hyviä. Mitä uudempi malli niin toki se on parempi mitä vanhemmat mallit. Valmistajan lippulaiva malleista löytyy ne parhaat herkut joita ei tietysti löydy halvemmista malleista. Jokaisessa kamerassa on kuitenkin omat vahvuudet ja heikkoudet. Kuluttajasta on sitten kiinni mikä vastaa hänen tarpeitaan parhaiten.
 
Kuten edellä jo mainittiin, niin nykyään kaikki uudet kamerat on varsin hyviä. Mitä uudempi malli niin toki se on parempi mitä vanhemmat mallit. Valmistajan lippulaiva malleista löytyy ne parhaat herkut joita ei tietysti löydy halvemmista malleista. Jokaisessa kamerassa on kuitenkin omat vahvuudet ja heikkoudet. Kuluttajasta on sitten kiinni mikä vastaa hänen tarpeitaan parhaiten.

Lippulaivamallien päivityssykli on useasti hitaampi kuin edullisimpien mallien. Teknisten ominaisuuksiensa puolesta ne ovat useasti jäljessä sitä mitä sama valmistaja tarjoaa edullisemmin. Silti tällaisen kalliimman mallin ostaminen voi olla perusteltua esim. ammattilaiselle. Se minkälaiset ominaisuudet riittävät mihinkin tarkoitukseen hämärtyy todella helposti kun skaala on parempi vs huonompi. Toinen puoli on sitten että onhan se kiva ostaa, omistaa ja käyttää viimeisintä teknologiaa olevia härveleitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom