Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa miettiä sitä käyttötarkoitusta ensin. Tenba näyttää siltä että on suunniteltu urbaaneihin olosuhteisiin. Jos taas haluat vaeltamaan kamojen kanssa niin ehkä parempi valinta on tyyliin se Shimoda. Noita pelkästään kameratarvikkeille olevia reppuja on paljon. Niitä monikäyttöön tarkoitettuja vähän vähemmän.Kivijalkaliikkeestä suositeltiin Tenban laukkkuja, kenelläkään kokemuksia?
Kannattaa miettiä sitä käyttötarkoitusta ensin. Tenba näyttää siltä että on suunniteltu urbaaneihin olosuhteisiin. Jos taas haluat vaeltamaan kamojen kanssa niin ehkä parempi valinta on tyyliin se Shimoda. Noita pelkästään kameratarvikkeille olevia reppuja on paljon. Niitä monikäyttöön tarkoitettuja vähän vähemmän.
Kivijalkaliikkeestä suositeltiin Tenban laukkkuja, kenelläkään kokemuksia?
Itseltä löytyy Tenba axis 24l. 2,5vuotta ollut käytössä eikä mitään moitittavaa. Mukana on aina kaksi runkoa, toisessa kiinni pitkä putki eläimiä varten ja toisessa rungossa putki maisemia varten ja vielä jää hyvin tilaa muillekkin tavaroille. Erityisesti tykkään siitä että molemmat rungot saa melko näppärästi käsiinsä ilman että joutuu avamaan reppua kokonaan.Kivijalkaliikkeestä suositeltiin Tenban laukkkuja, kenelläkään kokemuksia?
Jotenkin elättelin toiveita selviäväni vähän edullisemmalla mutta katsotaanpa nyt.Itseltä löytyy Tenba axis 24l. 2,5vuotta ollut käytössä eikä mitään moitittavaa. Mukana on aina kaksi runkoa, toisessa kiinni pitkä putki eläimiä varten ja toisessa rungossa putki maisemia varten ja vielä jää hyvin tilaa muillekkin tavaroille. Erityisesti tykkään siitä että molemmat rungot saa melko näppärästi käsiinsä ilman että joutuu avamaan reppua kokonaan.
Itseltä löytyy Tenba axis 24l. 2,5vuotta ollut käytössä eikä mitään moitittavaa. Mukana on aina kaksi runkoa, toisessa kiinni pitkä putki eläimiä varten ja toisessa rungossa putki maisemia varten ja vielä jää hyvin tilaa muillekkin tavaroille. Erityisesti tykkään siitä että molemmat rungot saa melko näppärästi käsiinsä ilman että joutuu avamaan reppua kokonaan.
Olen harkinnut tuon tapaista omaan käyttööni: Advanced Holster L III (Tosin M-kokoa, johon pitäisi ainakin ilmoitettujen mittojen perusteella mahtua Sonyn a7 IV ja 35 - 150 mm f/2 - f/2,8).Vastapallona kysyn mikä olisi soiva olkalaukku kameralle R6 ja 70-200 objektiiville?
Olen harkinnut tuon tapaista omaan käyttööni: Advanced Holster L III (Tosin M-kokoa, johon pitäisi ainakin ilmoitettujen mittojen perusteella mahtua Sonyn a7 IV ja 35 - 150 mm f/2 - f/2,8).
Mutta onko zoomille jotain haittaa siitä, että kaikki paino on jatkuvasti etuosan varassa, joka ottaa ekana vastaan kaikki mahdolliset kolhut?
Hep! Tenba BYOB 10, jonka laitan patikoidessa/vaeltaessa tavalliseen reppuun tai pyöräillessä pyörän sivulaukkuun. Sekä Tenba Skyline 10 jota käytän pääosin autolla liikkuessani. Kamerana peilitön Lumix S5 jossa pitkä ja lyhyt zoom sekä kiinteä 50mm. Mahtuvat isompaan Tenbaan sujuvasti + varavirtalähde ym pientä rekvisiittaa, pienemmästä Tenbasta olen jättänyt kiinteän sovinnolla tunkematta. Tenbat ostin kotimaasta, ovat ihan OK laatuisia ja vuoden käytön jälkeen olen niihin tyytyväinen.Kivijalkaliikkeestä suositeltiin Tenban laukkkuja, kenelläkään kokemuksia?
Kymmeniä vuosia pyöräilyä ja valokuvausta harrastaneena tunnistan ongelmat ja tiedän toki ettei kaikissa pyörissä ole tarakkaa tai mahdollisuutta sellaiseen. Itselläni on useampia pyöriä ja tavaratelineen kiinnitys maastopyörään tai maantiepyörään olisi lähinnä pyhäinhäpäisyä. Halusin vain tuoda esiin vaihtoehtoja jotka eivät kaikille ole itsestäänselvyyksiä.Joo, toisaalta kameran kuljetus on aina vähän kompromissi ja pitänee valita mistä tykkää. Reppu toki hiostaa, mutta toisaalta mulla ei ole tavaratelinettä sivulaukuille. Toisaalta maastoreissuilla on juomareppu mukana.
Onneksi olen sen verran hävytön ja jumalaton, että pystyn läskipyörään kiinnittämään jopparin (aka tarakan), ja myös cyclocrossissa on tavarateline. Molemmat siis noita Topeakin tekeleitä, joihin tuon aiemmin linkatun laukun saa näppärästi kiinni.Kymmeniä vuosia pyöräilyä ja valokuvausta harrastaneena tunnistan ongelmat ja tiedän toki ettei kaikissa pyörissä ole tarakkaa tai mahdollisuutta sellaiseen. Itselläni on useampia pyöriä ja tavaratelineen kiinnitys maastopyörään tai maantiepyörään olisi lähinnä pyhäinhäpäisyä.
Tämä. Harmittaa itteä myös, kun kamera on mukana ja kaikenlaista kuvaa alkumatkasta, mutta sitten loppumatkasta ei jaksa enää pysähtyä vaikka vastaan saattaa tulla ihan mielenkiintoisiakin asioita ikuistettavaksi.Ja sitten se, että kun alkaa hiukan väsähtää niin mikään ei jaksa kiinnostaa sen vertaa että viitsisi pysähtyä kuvaamaan.
Kannattaa katsoa tuo WANDRD - THE PRVKE 21L vielä uudemman kerran. Se voisi toimia jos tuollainen kalusto pitää kulkea mukana. Siinä saa sinne yläosaa sitten vaihtovaatetta, evästä yms mahtumaan, jalustalle löytyy kiinnityspaikka sivusta, todella laadukkaat materiaalit, paljon avaustyylejä, ei kamerarepun näköinen, elinikäinen takuu yms. Ja hemmetin mukava selässä, ei häviä Shimodalle mielestäni lainkaan.En ehkä vaeltaa halua. Lähinnä pyöräillä joskus kameroiden kanssa johonkin pitää pieni kuvausbreikki ja sitten takaisin. Shimodat tuntuu olevan tosi isoja, etsin sellasta johon mahtuu yksi järkkäri ja ehkä varaputki sen kaveriksi + liikuteltava kolmijalka johonkin kylkeen roikkumaan.
Riippuen kameran ja linssien koosta, suosittelen kevyttä urheilureppu tyyppistä fillarointiin. Itse laitan maastofilladoiressa selkään Lowepro Photo Sport BP 200 AW II repun. Se on mukavan huomaamaton, jos ei ole helvetin leveä selkä. Mulla on luonnostaan jonkin verran hartijaleveyttä, joten voin kuvitella ettei tuo sovi oikein paksuniskaiselle. Tohon reppuun mahtuu mulla Sonyn peilitin täyskennoinen, 50mm f1.4 prime ja jokin hieman pienempi tötterö. Fujin kanssa meni 16-55 f2.8 ja melkein mikä vain prime. Lisäksi on juomapullotasku (tai kolmijalalle paikka), juomarakolle paikka, hieman tilaa lisävaatteille/eväille ja päällitasku pikkutavaralle. Takana on kypärälle avotasku, johon voi sulloa muutakin.
Joku 30l reppu on jo sporttiseen liikkumiseen iso/ kömpelö. Kapea reppu on virtaviivaisempi, eikä osu metsässä puskiin. Reppu ei saa olla myöskään liian korkea, ettei kypärä ota siihen jos ajoasento on etukenossa ja päätä joutuu taittamaan taakse. Ton repun kanssa olen mennyt kaupunkilomat ja sporttijutut ja se on kestänyt käytössä viitisen vuotta näyttäen edelleen suhteellisen uudelta. Lantiovyön olen niputtanut takapuolelta kireälle vetäen pois tieltä.
Isommissa repuissa on puolensa, mutta koko ei saa haitata pyöräilyä.
Olen kokeillut olkalaukkuja, enkä henkilökohtaisesti pidä siitä, että laukku liikkuu irti kehosta, pyörähtää helposti selältä sivulle ja painaa toispuoleisesti. Oma kokemukseni ei luonnollisesti ole mikään yleinen totuus, mutta vaikea nähdä miten se laukku pysyy paikallaan selän puolella, jos on jokin muu kuin ns. mummorulla, jossa on hyvin pysty ajoasento vs nykyaikaiset pitkän reachin omaavat pyörät.Kuten todettua, niin reppu on syvältä pyöräillessä jos hikoilee. Iso olkalaukku jonka saa pysymään alaselässä (osin sivussa lonkkaluuta vasten) erillisellä remmillä on mielestäni paljon miellyttävämpi vaihtoehto. Kaupunkipyörää käytettäessä olkalaukku toimii myös paremmin kuin pyörälaukku ja kameran saa otettua laukusta ilman kikkailuja toisin kuin reppua käytettäessä. Eri ratkaisuilla on puolensa ja sopivat eri tavalla erilaiselle kalustolle, mutta repusta on mielestäni hyötyä lähinnä patikoidessa ja silloinkaan kameraa ei kannata siellä pitää.
BYOB 10 reppuunko mahtuu 10 litraa omaa viinaa?
Dokkarihommissa jos on pakko saada filliä, muotokuvahommissa aina joskaan ei kameran päältä ammuttinaKäyttääkö kukaan nykyään enää salamaa? Mulla on joku 10v sitten hankittu Nikonin SB-900, mietinnässä pitäisikö sen käyttöä alkaa opetella.
Makroilusta löytyi uusi ulottuvuus kun otti salamat mukaan. Nyt niitä kuvia viitsii pitää levyllä ja ehkä joskus jopa jakaa muille.Käyttääkö kukaan nykyään enää salamaa? Mulla on joku 10v sitten hankittu Nikonin SB-900, mietinnässä pitäisikö sen käyttöä alkaa opetella.
Käyttääkö kukaan nykyään enää salamaa? Mulla on joku 10v sitten hankittu Nikonin SB-900, mietinnässä pitäisikö sen käyttöä alkaa opetella.
Muutama sivu taaksepäin oli puhetta kamerakaman säilytyksestä. Ratkaisin pulman näillä muovisalkuilla. (Isot Motonetistä ja pienempi taitaa olla Clasulta). Eivät kerää pölyä, toisin kuin jos olisivat hyllyssä paljaaltaan ja kamat on helppo siirtää tarvittaessa muualle.
Nikonin D-kasisatanen on sen verta korkea että salkku mahtuu sulkeutumaan juuri ja juuri kameran ollessa sen sisällä pystyssä, mutta muuten ei ongelmia. Motonetin muovisalkkujen vaahtomuovi on melko höttöistä tavaraa ja salvatkin ovat aika yksinkertaiset rakenteeltaan (eivät avatessa tarraa salkun tai sen kannen reunaan, estäen vahinkoavaamisia). Clasun salkuissa tai salvoissa ei ole valittamista, ja Clasun salkkusarjan toisiksi tai kolmanneksi pienintä vastaavaa (täysin samanlaisella muotilla tehtyä) salkkua myy myös Tokmanni omalla Brücke-tuotemerkillään ja huomattavasti halvemmalla.
Tällä voi kuvata vesisateessa.Onko muuten olemassa vesitiivistä järjestelmäkameraa ja linssiä jolla voisi kuvailla myös vesisateessa?
Onko muuten olemassa vesitiivistä järjestelmäkameraa ja linssiä jolla voisi kuvailla myös vesisateessa?
Minkä sään se sääsuojattu Z50 sitten kestää, jos ei muka sadesäätä, pelkän poutasään vai?Ei ole tarkoitus, mietin vaan kun Nikonin sivuilla lukee, että Z50 on sääsuojattu, mutta kysyin kivijalkaliikkestä, niin ne ei kuulemma kestä vesisadetta, kuulemma noi sääsuojaukset auttaa jos se pääsee jotenkin kastumaan mutta ei vesisadetta. Noh, itsellä ei ole asennetta mennä kuvailemaan sateeseen, joten ei kovin tärkeä asia mulle
Ei ollu mullakaan asennetta, mutta niin vain huomasin viime uutena vuotena kuvaavani vaakaan satavassa kaatosateessa ilotulituksia. Mahtava fiilis. Kamerana Panasonic G9 + 12-60 mm 2.8 - 4, ja ainakin tuon koettelemuksen ne kesti.Noh, itsellä ei ole asennetta mennä kuvailemaan sateeseen, joten ei kovin tärkeä asia mulle
Niin no, ensiksi olisi kuitenkin hyvä tietää mitä merkintä tarkoittaa. "100M" ei edes yritä tarkoittaa, että kello kestäisi 100 m vedensyvyyttä.Joo, en kuvaisi sateessa minäkään vaikka esitteessä lukisi mitä, ja vaikka olisi "standardejakin" nekään usein eivät vastaa todellisuutta, kuten ei rannekelloissakaan. Eli ei 100M kello kestä sadan metrin vedensyvyyttä, ja lisäksi moni ajatelee että vaikka ei vettä kestäisikään, niin saunassa nyt ei syvällä uida, ajatelematta että höyry voi tunkea paikkaan johon roiskevesi ei mene. Ja kameroissa tietenkin sama kuin kelloissa, ettei se edes saavutettu vedenkesto ole ikuinen.
Joo Pentaxin lisäksi Olympuksen kamerat, E-M1 sekä E-M5 on todistetusti vesisateen kestäviä. Itsekin olen melkoisissa kaatosateissa kuvannut noilla ilman mitään ongelmia ja aina on laitteet toiminut.Itse olen myös kuvannut Olympus E-M5 II + 12-40/2.8 Pro -setillä kaatosateessa ilman mitään erillisiä suojuksia. Ei tuottanut ongelmia kun valitsee välineet kelin mukaan. Nykyisellä Sony A7 III + Samyang 45/1.8 -setillä sen sijaan en lähtisi kokeilemaan.
Melkein kokeilisin Fujilta X100 tai X-E sarjaa. X100 sarjan etu on tuo hybridietsin, x-essä on pelkästään elektroninen. X100 on rungoltaan vähän isompi, enemmän säätimiä ja hyvälaatuinen pannariobjektiivi.Reissu reissulta kameralaukku on keventynyt, muta reissu reissulta se tuntuu painavammalta.
Taas kerran pitäisi miettiä mitä tehdä asialle. Monena päivän ei ollut mukana kuin taskuunmahtuva Panasonic PM-1, mutta sillä ei juuri tullut kuin videoitua. Persnäytöstä ei juuri mitään näe, edes oloissa josta siitä jotain näkisi, eli aika räiskimistä. Eikä tuon kameran säätimissäkään ole hurraamista.
Käytännössä kuvaaminen yhtä holtitonta kuin puhelimella.
Vaimon Olympus OM-D E-M5 mahtuisi pannarilla vielä jotenkin takin taskuun, mutta en tykkää senkään etsimestä yhtään. Sitä on nin Nikon D700 -ja tietenkin filmikameroiden peilietsimiin tottunut.
Hankala juttu.
Ajattelin josko kunnon säätimet omaavan Fujin kävisi lainaamassa päiväksi kokeiluun, mutta tuskin se mahtuu taskuun, enkä odota niidenkään etsimiltä liikoja. Joskus sitä toivoo että olisi kuvannut mittaetsinkameroilla, olisi jo valmiiksi tottunut puolivelttoihin etsimiin ;-)
Mulla on ollut yhtäaikaa Panan LX100, GX80 ja G80 sekä lukuisia kiinteitä ja zoom-objektiiveja. Nyt on muut myyty paitsi G80 + PL12-60 ja 100-300. GX80 lähti G80:ta huonomman ergonomian takia, kun en saavuttanut hitusen pienemmällä koolla mitään pl. aika spesiaali käyttö esim. 15/20mm pannukakun kanssa. LX100 mk1 lähti taas usean syyn takia, mm. zoomin hitaus, kosketusnäytön puute ja muutamat asiat käyttöliittymässä vs. G80. Lisäksi LX100 ja GX80 eivät tuoneet minulle suurta lisäarvoa kännykkään nähden. Taas G80 ja peruspolttovälinen (ok valovoimalla) sekä minikokoinen teleobjektiivi on kombo, jota kännykkä ei voi korvata.... ennemminkin sen sijaan Panan LX100; paremmat säätimet kuin monessa Panan omassa järjestelmässä....
Itsellä oli X100V käytössä puolen vuoden ajan ja nautin perhanasti sillä kuvaamisesta. Vähän isohko takin taskuun, mutta mahtui kyllä.
Reissu reissulta kameralaukku on keventynyt, muta reissu reissulta se tuntuu painavammalta.
Taas kerran pitäisi miettiä mitä tehdä asialle. Monena päivän ei ollut mukana kuin taskuunmahtuva Panasonic PM-1, mutta sillä ei juuri tullut kuin videoitua. Persnäytöstä ei juuri mitään näe, edes oloissa josta siitä jotain näkisi, eli aika räiskimistä. Eikä tuon kameran säätimissäkään ole hurraamista.
Käytännössä kuvaaminen yhtä holtitonta kuin puhelimella.