Dieselautojen valmistus loppuu 2020?

Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
67
Suurin osa ostaa sähköauton kuitenkin sellaiseen ajoon, ettei sitä tarvitse matkalla "tankkailla", jolloin lataamiseen ei mene varsinaisesti muuta aikaa kuin töpselin kytkeminen.
Kyllä mutta se ei palvele suurinta osaa autoilijoista, koska suurimmalla osalla autoilijoista on tarve ajaa pidempiä matkoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Monessa kohdin joku sellainen järjestely voisi olla ok että on sähköauto normaaliin lyhyeen ajoon jota aika monella on eniten ja sitten joku laina auto pitkille reissuille.

Itselleni ei tosin sopisi kun minulla suurin osa ajoista on ihan random paikkoihin monesti tiukalla aikataululla ja melko pitkiä matkoja, joten sähköauto ei ole minulle vaihtoehto ennekuin on joku 700 km ilman latausta auto olemassa. Lyhyitä matkoja ei tule juuri ajettua ollenkaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Kyllä mutta se ei palvele suurinta osaa autoilijoista, koska suurimmalla osalla autoilijoista on tarve ajaa pidempiä matkoja.
Itseasissa suurimmalla osalla autoilijoista on tarvetta ajaa pidempiä matkoja satunnaisesti. Siksi mun mielestä range extender polttomoottorilla vartustetut shköautot ovat hyvä ajatus.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Kyllä mutta se ei palvele suurinta osaa autoilijoista, koska suurimmalla osalla autoilijoista on tarve ajaa pidempiä matkoja.
Satunnaisesti kyllä, säännöllisesti ei. Ne satunnaiset tarpeet voi sitten latailla huoltoasemilla tai markettien parkissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Itseasissa suurimmalla osalla autoilijoista on tarvetta ajaa pidempiä matkoja satunnaisesti. Siksi mun mielestä range extender polttomoottorilla vartustetut shköautot ovat hyvä ajatus.
Samaa mieltä.

Mutta eikö ne ole hybridejä jossain mielessä silloin? Asiasta on ollut juttua aikaisemminkin, joku bmw missä litran tankki tms, enkä nyt muista sen tarkemmin.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Samaa mieltä.

Mutta eikö ne ole hybridejä jossain mielessä silloin? Asiasta on ollut juttua aikaisemminkin, joku bmw missä litran tankki tms, enkä nyt muista sen tarkemmin.
Hybridihän se periaatteessa on.

Jonkun huhupuheen mukaan siinä BMW i3 RE mallissa on sellainen luokkaa 5l minitankki, koska riittävän pienellä tankilla se menee jossain Californiassa tms sähköautoksi. En tiedä vaikuttaako tuo bensatankin koko myös EU mittauksen co2 arvoon, mutta sen se ainakin aiheuttaa että kun matkaa joutuu bensalla jatkamaan joutuu n.100km välein pysähtyä tankkaamaan (tai vaihtoehtoisesti 300km välein puolentunnin paussi ja bensaa ja sähköä mukaan)

Tuosta i3:sta on olemassa näköjään 60 ja 94Ah akulla olevat versiot. RE mallissa tuolle 94Ah akulle ei kyllä mielestäni ole tarvetta, ellei sitten jokin säännöllinen matka ole juuri sen verran pitkä että tuolla pidemmällä pääsisi.

Tuo BMW i3 on kuitenkin mielestäni tällähetkellä se järkevin ja monipuolisin "sähköauto" tällä hetkellä. Ei välttämättä tiloiltaan, mutta teknisesti. Kauneus on sitten ketsjoan silmissä...
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
67
Satunnaisesti kyllä, säännöllisesti ei. Ne satunnaiset tarpeet voi sitten latailla huoltoasemilla tai markettien parkissa.
Todella ankeeta jäädä johki motarin varteen odottelee että latauspiste joskus vapautuu että pääsee lataamaan kiesiä. Vaihoin hiljattain bemarista mitsun city maasturiin ja tankin koko pieneni 10 litralla 60l->50l ja kulutus nous about 1,5l/100km ja täytyy sanoa että jo sekin jurppii kun pitää käydä tankilla useemmin. En vois kuvitellakkaan käyttäväni 15-60min aikaa johonkin autonlataamiseen josta loppuu meno vieläkin nopeemmin kun nykyisestä autosta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Kyllähän niin oikeasti on että kun hinnat saadan alemmas niin iso osa autoilevista ihmisistä ottaa sen 200km+ oikeasti kulkevan sähkiksen alleen ja on tyytyväinen. Tuntuu että suurinta meteliä pitää juuri se vähemmistö jolle 1000km rangekaan ei ole riittävästi kun "joutuu" kerran kuussa tankilla käymään mutta ollaan kuitenkin heti lohko/sisälämppäriä laittamassa kiinni kun asteet menee alle 10c. Sitten vielä tämä porukka joka valittaa kauheasta vaivasta laittaa johtoa kiinni autoo vaikka ajaa auton talliin ja siinä samassa tekee jo isomman työn avaamalla ovia ja ajamalla sisään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Ongelma on siinä latausajassa. Koko tämä hulina sähköautojen ympärillä johtuu siitä, ettei sen tankkaamisen nopeus ja helppous ole lähelläkään polttomoottoriautoja. Matemaattisestihan se on valovuosia jäljessä, näin kuvainnollisesti.


Polttomoottoriauton tankkaaminen täyteen = 5 min
Sähköauton tankkaaminen täyteen = monta tuntia


Siihen ku ynnää päälle sen, että joudut suunnittelmaan kaikki ajosi etukäteen ja aikatauluttaa päiväsi niin, että saat jossain välissä päivää aikaa sen auton lataukseen (koska et voi vaan lähteä extemporee johki ja matkalla tankata sähköautoa). Ja jos sen unohdat ladata, ni sit ei mentykkään töihin seuraavana aamuna tai ylipäätään mihinkään. Polttomoottoriauto sentään sen antaa anteeksi, aina on siellä tankin pohjalla polttoainetta sen verta, että pääset lähimmälle asemalle hakemaan sitä lisää. Ja ku sitä saa niin äkkiä sinne lisää, ni ei sähköautolla hirveästi ole käyttöä, paitsi niillä, keillä riittää aika ja kärsivällisyys niitten kanssa. Itselläni ei riitä, joten olen biopolttoaineiden kannalla 100 %:sesti, kunnes sähköautot saadaan ladattua täyteen minuuteissa.
Näinhän se on, sinä edustat sitä porukkaa joka ei tuolla nykyisellä nopeudella pysty toimimaan vaikka joka pysähdyksellä olisi virtaa saatavilla, biokaasua suosittelen läpimästi :) Suurella osalla ihmisistä on aika säännöllinen rytmi kulkemisissaan esim. töihin ajat n.50km lasten kuskaus harrastuksiin/kouluu/hoitoihin 50km kaupassa käynti ja yleinen asiointi 50km. Uskallan väittää että tuo riittää erittäin isolle määrällä auton käyttäjistä normaallissa kulkemisissaan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Ja niin, hätätapauksissahan se soppa vasta syntyykin sähköautolla, jos on akku tyhjä.
Siitä se siirtyy tien poskesta hinausautolla huoltamolle lataukseen siinä missä bensapirssikin. Toinen vaihtoehto on pikalaturilla varustettu paku/kuormuri, joka kurvaa paikalle ja antaa muutamassa minuutissa tarpeeksi virtaa, että pääsee ajamaan huoltikselle.

Kun on kysyntää, tulee kyllä tarjontaakin.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Kyllähän niin oikeasti on että kun hinnat saadan alemmas niin iso osa autoilevista ihmisistä ottaa sen 200km+ oikeasti kulkevan sähkiksen alleen ja on tyytyväinen. Tuntuu että suurinta meteliä pitää juuri se vähemmistö jolle 1000km rangekaan ei ole riittävästi kun "joutuu" kerran kuussa tankilla käymään mutta ollaan kuitenkin heti lohko/sisälämppäriä laittamassa kiinni kun asteet menee alle 10c. Sitten vielä tämä porukka joka valittaa kauheasta vaivasta laittaa johtoa kiinni autoo vaikka ajaa auton talliin ja siinä samassa tekee jo isomman työn avaamalla ovia ja ajamalla sisään.
Kaikki autoilijat eivät asu asunnoissa, joissa sähköauton lataaminen olisi mahdollista.

Mitä enemmän vihreät ajaat ihmisiä kaupungin betonikortteleihin, sitä vähemmän parkkipaikkoja (sähköauton latauspisteistä puhumattakaan) on näille sähköautoilijoille tarjolla. Omaa paikkaa ei aina ole (pysäköidään kadun varteen/parkkihalliin tms.), joten latauspistokkeen saatavuuskaan ei ole aina tarvittaessa varmaa.

Sähköautot soveltuvat nykyisellä latausinfrastruktuurilla parhaiten omakoti/paritaloasujille, rivitalot seuraavana perässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Siitä se siirtyy tien poskesta hinausautolla huoltamolle lataukseen siinä missä bensapirssikin. Toinen vaihtoehto on pikalaturilla varustettu paku/kuormuri, joka kurvaa paikalle ja antaa muutamassa minuutissa tarpeeksi virtaa, että pääsee ajamaan huoltikselle.

Kun on kysyntää, tulee kyllä tarjontaakin.
Kyllä varmaan kysyntä luokin esim. hinausfirmoille mahdollisuuden rahastaa hinuriin asennetuilla "pikalatureilla" (ja luonto kiittää kun pukataan dieseliä pihalle).

Mutta esim. nykyisen kaltainen "Hei, multa loppu bensa - tuotko kanisterissa 5L että pääsen asemalle" - tyylinen sukulaisten tai kaverien auttaminen loppuu kyllä kuin seinään sähköautojen kanssa. Tai tietty voi aggregaatin roudata paikalle ja odotella tunnin - pari... :D
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 408
Kyllä mun parkkipaikalla on 16A tolppa.
Sinulla voi olla (kerrostalossakin) oma sähkötolppa, mutta käy katsomassa vaikka Helsingin Töölössä, punavuoressa, krunikassa tms. montako parkkipaikkaa tai sähkötolppaa sieltä joka taloyhtiöstä löytyy.
Ei löydy kovin montaa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Kyllä varmaan kysyntä luokin esim. hinausfirmoille mahdollisuuden rahastaa hinuriin asennetuilla "pikalatureilla" (ja luonto kiittää kun pukataan dieseliä pihalle).

Mutta esim. nykyisen kaltainen "Hei, multa loppu bensa - tuotko kanisterissa 5L että pääsen asemalle" - tyylinen sukulaisten tai kaverien auttaminen loppuu kyllä kuin seinään sähköautojen kanssa. Tai tietty voi aggregaatin roudata paikalle ja odotella tunnin - pari... :D
Noh se nyt on kuitenkin lähtökohtaisesti aina oma vika jos menovesi tai sähkö loppuu kesken matkan. Tyhmyydestä saakin maksaa. Ja voihan se hinausauton laturi olla akulla varustettu sekin. Ties vaikka olis koko hinausauto myös sähköllä kulkeva ja antais omasta ajoakusta virtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Noh se nyt on kuitenkin lähtökohtaisesti aina oma vika jos menovesi tai sähkö loppuu kesken matkan. Tyhmyydestä saakin maksaa. Ja voihan se hinausauton laturi olla akulla varustettu sekin. Ties vaikka olis koko hinausauto myös sähköllä kulkeva ja antais omasta ajoakusta virtaa.
Epäilen että saadaan odottaa aika kauan että alkaa tulemaan raskasta kalustoa joilla on toimintasädettä pidemmällekin kuin taajamaan (vrt. Mersun sähköiset kuorkit joissa 200km toimintasäde).

Ja moka on moka vaikka oma olisikin. Jos nykyinen akkutekniikka antaa osviittaa, niin jossain vaiheessa pidemmillä matkoilla ja vanhemmilla sähköautoilla liikkuessa se "akkua jäljellä 400km" voi muuttua 200km kohdalla "akkua jäljellä 50km" ja sitten ollaankin kusessa...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Epäilen että saadaan odottaa aika kauan että alkaa tulemaan raskasta kalustoa joilla on toimintasädettä pidemmällekin kuin taajamaan (vrt. Mersun sähköiset kuorkit joissa 200km toimintasäde).

Ja moka on moka vaikka oma olisikin. Jos nykyinen akkutekniikka antaa osviittaa, niin jossain vaiheessa pidemmillä matkoilla ja vanhemmilla sähköautoilla liikkuessa se "akkua jäljellä 400km" voi muuttua 200km kohdalla "akkua jäljellä 50km" ja sitten ollaankin kusessa...
Edes tässä maassa ei kyllä monessa paikkaa pääse 50km päähän huoltiksesta. Ehkä jossain helkkarin syvällä lapin kuusessa. Ja tuohon auttaa kun pudottaa matkanopeutta hieman (toimii myös bensiinin kanssa).

Tuntuu, että tässä nyt hakemalla haetaan jotain marginaalitilanteita missä sähköauto ei ole optimaalinen ratkaisu. Puhe on kuitenkin massoista, ja massoille sähköauto sopii ihan tilastollisesti tarkasteltuna. Se marginaaliporukka voi ajaa sitten vaihtoehtoisilla käyttövoimilla, esim. biokaasulla tai vedyllä tai vaikka bensalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Edes tässä maassa ei kyllä monessa paikkaa pääse 50km päähän huoltiksesta. Ehkä jossain helkkarin syvällä lapin kuusessa. Ja tuohon auttaa kun pudottaa matkanopeutta hieman (toimii myös bensiinin kanssa).

Tuntuu, että tässä nyt hakemalla haetaan jotain marginaalitilanteita missä sähköauto ei ole optimaalinen ratkaisu. Puhe on kuitenkin massoista, ja massoille sähköauto sopii ihan tilastollisesti tarkasteltuna. Se marginaaliporukka voi ajaa sitten vaihtoehtoisilla käyttövoimilla, esim. biokaasulla tai vedyllä tai vaikka bensalla.
Tai sitten hakemalla haetaan sitä ettei kukaan enää asu taajamoiden ulkopuolella - saatika Tampereen yläpuolella?

Menee aikaa ennen kuin tuolla, sanotaanko nyt vaikka Kajaanin, Iisalmen, ym. korkeuksilla ja siitä ylöspäin voi tien poskesta soittaa paikalle sähköisen hinurin latailemaan autoa kun mennään se 50+ km kaupungista ulos.

Puhumattakaan nyt siitä että edelleen odotan itse ainakin sähköautoa jolla voin ajaa sähköttömälle mökilleni ja takaisin edes yhdellä "syömään ABC:lle ja jatketaan matkaa" -latauksella. Matkaa mökille on se 550km suuntaansa...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Tai sitten hakemalla haetaan sitä ettei kukaan enää asu taajamoiden ulkopuolella - saatika Tampereen yläpuolella?

Menee aikaa ennen kuin tuolla, sanotaanko nyt vaikka Kajaanin, Iisalmen, ym. korkeuksilla ja siitä ylöspäin voi tien poskesta soittaa paikalle sähköisen hinurin latailemaan autoa kun mennään se 50+ km kaupungista ulos.

Puhumattakaan nyt siitä että edelleen odotan itse ainakin sähköautoa jolla voin ajaa sähköttömälle mökilleni ja takaisin edes yhdellä "syömään ABC:lle ja jatketaan matkaa" -latauksella. Matkaa mökille on se 550km suuntaansa...
Kuulut marginaaliin. Sulle ei kannata kehittää uutta dieselautoa. Niin se vaan menee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
No ei siellä asukaan ketään jos tilastoja katsoo.
Toivottavasti ei - ainakaan siinä vaiheessa kun aletaan laittamaan ambulansseja ja paloautoja sähköisiksi! :D

Toisaalta välimatkat kaupunkien välillä eivät muutu mihinkään vaikka ihmiset sieltä väliltä pikkukyliltä katoavatkin.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Vähän ihme keskustelua. Ongelmahan noiden typenoksidien jne. päästöjen kanssa on että ne on myrkyllisiä ihmisille ja sitä myöten ongelma siellä missä ihmisiä on paljon eli lähinnä kaupungeissa. Skutsissa ajellessa asialla ei niin ole merkitystä ja jotenkin typerää lähteä inttämään sähköautoja vastaan edes raskaassa liikenteessä noilla perusteilla että yhdellä latauksella ei pääse 1000 kilometriä. Diesel on varmasti vielä pitkään varteenotettava polttoaine rahtiliikenteen rekoille jne. eikä siitä ole mitään haittaa. Jakeluliikenteeseen jne. sen sijaan tulee nopeallakin aikataululla vaihtoehtoisia polttoaineita.

Kehitys kehittyy ja kaupungeissa tullaan jatkossa kieltämään yhä enemmän polttomoottoriautoilla ajamista myös Suomessa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
DHL:hän sähköistää paikallisjakelun koko organisaatiossaan. Perustivat ihan oman autotehtaankin sitä varten.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Juu ja steissin nurkille rakennetaan viime näkemän mukaan sähköbussien latausasemaa. Näin se menee, että kaupungeissa ajetaan sähköllä ja kaukoliikenne menee edelleen dieselillä eikä se ole siellä ongelma.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Tuntuu, että tässä nyt hakemalla haetaan jotain marginaalitilanteita missä sähköauto ei ole optimaalinen ratkaisu. Puhe on kuitenkin massoista, ja massoille sähköauto sopii ihan tilastollisesti tarkasteltuna. Se marginaaliporukka voi ajaa sitten vaihtoehtoisilla käyttövoimilla, esim. biokaasulla tai vedyllä tai vaikka bensalla.
Täytyy sanoa että meikäläisen koko marginaaliporukka sukulaisine ja ystävine asuu 30-50km stadista ja about vastaavan mittaisilla työmatkoilla ei kyllä kenellekään ole tullut mieleenkään siirtyä sähköautoon. Vaikka lähes poikkeuksetta omakotitaloasukkeja. Ehkä vaan sitten marginaaliporukalla on kesämökkejä ja harrastuksia jotka voi viedä vähän etäämmällekin eikä todellakaan kärsivällisyyttä odotella jollain v#tun ABC:llä että akku latautuu ja matka anoppilaan tai golf-kentälle voi jatkua tms. Tämä ei tarkoita etteikö sähköautolla pärjäisi jos olisi pakko mutta nyky mallistolla, hinnoilla ja ominaisuuksilla ei vaan mitään järkeä. Mutta kuten sanottua, marginaaliporukkaa.

Jos hinnat olisivat tolkulliset perheen toiseksi kulkineeksi ihan mahdollinen vaihtoehto mutta mitään optimaalistahan noissa ei ole.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Täytyy sanoa että meikäläisen koko marginaaliporukka sukulaisine ja ystävine asuu 30-50km stadista ja about vastaavan mittaisilla työmatkoilla ei kyllä kenellekään ole tullut mieleenkään siirtyä sähköautoon. Vaikka lähes poikkeuksetta omakotitaloasukkeja. Ehkä vaan sitten marginaaliporukalla on kesämökkejä ja harrastuksia jotka voi viedä vähän etäämmällekin eikä todellakaan kärsivällisyyttä odotella jollain v#tun ABC:llä että akku latautuu ja matka anoppilaan tai golf-kentälle voi jatkua tms. Tämä ei tarkoita etteikö sähköautolla pärjäisi jos olisi pakko mutta nyky mallistolla, hinnoilla ja ominaisuuksilla ei vaan mitään järkeä. Mutta kuten sanottua, marginaaliporukkaa.

Jos hinnat olisivat tolkulliset perheen toiseksi kulkineeksi ihan mahdollinen vaihtoehto mutta mitään optimaalistahan noissa ei ole.
Ei tässä ole siitä puhuttukaan, että jokaisen pitäisi tässä ja nyt siirtyä sähköautoilijaksi. Massoja kosiskelevia malleja alkaa vasta nyt tippua myyntiin. Viiden vuoden kuluttua tarjontaa on yllin kyllin uutena, sekä myös käytettynä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Jos hinnat olisivat tolkulliset perheen toiseksi kulkineeksi ihan mahdollinen vaihtoehto mutta mitään optimaalistahan noissa ei ole.
Kyllä siitä sun marginaaliporukastasi löytyisi varmasti muutama ihminen jolle sähköauto olisi optimaalinen kulkuneuvo, mutta moniko sitä asiaa on viitsinyt ruveta pidemmälle tutkimaan?

Ei välttämättä talouden ainoana ajoneuvona, mutta loppujenlopuksi kaksi ajoneuvoa lienee omakotitaloasujilla se yleisempi. Ainoan ajoneuvon olisi oltava jonkinlainen hybridi, ellei sitten ole jonkinlaisessa laina-autosysteemissä mukana.

Selväähän se on ettei täyssähköauto ole mikään yleisratkaisu vielä pitkään aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Vähän ihme keskustelua. Ongelmahan noiden typenoksidien jne. päästöjen kanssa on että ne on myrkyllisiä ihmisille ja sitä myöten ongelma siellä missä ihmisiä on paljon eli lähinnä kaupungeissa. Skutsissa ajellessa asialla ei niin ole merkitystä ja jotenkin typerää lähteä inttämään sähköautoja vastaan edes raskaassa liikenteessä noilla perusteilla että yhdellä latauksella ei pääse 1000 kilometriä. Diesel on varmasti vielä pitkään varteenotettava polttoaine rahtiliikenteen rekoille jne. eikä siitä ole mitään haittaa. Jakeluliikenteeseen jne. sen sijaan tulee nopeallakin aikataululla vaihtoehtoisia polttoaineita.

Kehitys kehittyy ja kaupungeissa tullaan jatkossa kieltämään yhä enemmän polttomoottoriautoilla ajamista myös Suomessa.
Niin, paitsi esim. suomessa ei ole koskaan "mikä on järkevää missäkin" kulkenut käsi kädessä verottajan ideoiden kanssa.

Eli voi olla varma, että vaikka polttomoottori olisi järkevä landella tai että rekat voisi pitää hyvin dieseleinä - niin jossain vaiheessa joku viherkokoomuslainen sanoo että ne on kymmenkertaiselle verolle pantava kun ovat niin hyihyi ilmastoa likaavia. Kai se liito-oravakin jossain korvessa voi aivastella enemmän NoX päästöistä...

Eli logiikkaa ja järkeä tuskin kannattaa odottaa edes valtion puolelta.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
67
Suomessa ajetaan paljon mutta ajetut matkat on suurelta osin niin lyhyitä että nykyaikainen sähköauton akku latautuu 16 A lämmitystolpasta täysin riittävästi yön aikana. Eli pieni osa porukasta ajaa suurimman osan kilsoista, näin kärjistetysti.

Ihmisten asuinpaikalla ei ole tämän kannalta mitään merkitystä. Porukatkin asuu aivan skutsissa mutta kummankin työmatka on alle 5 kilometriä ja kauppaankin on pari kilsaa matkaa.

Oikea kysymys olisi "kuinka monta ihmistä asuu niin skutsissa että täytyy ajaa yli 50 km/päivä jatkuvasti", mutta sekin on huono kysymys. Itse asun pk-seudulla mutta silti ajan työmatkoja n. 1000-1200 km viikossa.
No se on tosi harvinaista että on alle 5km työmatka edes kaupungissa, jos nyt pohjois Suomeakin ajattelee niin Oulu on ainoa isompi kaupunki, siitä seuraavat luokitellaan kunniksi etelä Suomessa. Itsekkin ajelen aika paljon työmatkoja millon tukusta hakee roinaa ja millon tekemässä it-tukea asiakkaan luona. Ja vaikka Tampereella vaikutan niin aika pitkät on etäisyydet Pirkanmaan sisällä, ja kun alunperin olen etelä Suomesta kotoisin niin sähköauton kanssa elo olis yhtä tuskaa. Työn perässä muuttaminen on todella yleistä tänä päiväna ja sillon sitä tarvetta ajaa pitkiä matkoja tulee aika paljon. Kun pitää mennä lasten synttärit, häät, hautajaiset, kissanristiäiset, ja muuten vaan morotukset, mökille ajot jne...

Lämmitystolpallakaan ei kiinnosta ravata 2 tunnin välein vääntämässä lisää aikaa että ritsa latautuu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Lämmitystolpallakaan ei kiinnosta ravata 2 tunnin välein vääntämässä lisää aikaa että ritsa latautuu
[offtopic]

En lukenut koskiko tämä yleisesti ajan lisäystä jos pakkasta on pirusti ja jokin paska säteilylämppäri lohkon kyljessä, tai vain akkulaturi kiinni tai muuta, mutta yleisimmissä vanhemmissa tolppakelloissa toimivin tapa on rullata "virta päälle" kohtaan ja nykäistä kynsillä/puukolla/mattoveitsellä/pihdeillä varovasti itse kello ehjänä taskuun, niin virtaa tulee niin kauan kuin on tarpeen :)

En kehota tuhlaamaan sähköä tällä tapaa kunnon lohkolämmittimillä tmv., mutta joskus joutunut näin tekemään kun ei onnistunut muutenkaan saada jatkuvaa virtaa, ja piti jättää akkulaturi pidemmäksi aikaa autolle.

[/offtopic]
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 585
Ja sen tolpan kellon vaihtaminen kWh-mittariksi on noin 5 minuutin työ. Mutta saahan näitä tekosyitä keksittyä vaikka kuinka paljon lisää.
Oman taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalla on haaveissa, että tulevien remontien yhteydessä voitaisiin rakentaa taloyhtiön asukkaille oma latauspaikka (tai vaikka useampikin) sähköautoja varten. Vaatisi kuulemma sähkökaapelien uusimista ja mitä muuta siinä olikaan, mutta toteutettavissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 585
Vaatii kyllä myös laadukkaampien ja henkilökohtaisten tolppien asennuksen kunnon lukoilla. Käy äkkiä kalliiksi, kun naapurin mulkku käy yöllä vaihtamassa oman auton töpselin viereiseen tolppaan. Todennäköisesti joutuu talolle tulevan syötönkin suurentamaan.

Kuten totesin, asia on vasta haaveilu vaiheessa. Mitä pikaisesti oli puhetta asian tiimoilta, on edessä ilmeisesti joka tapauksessa jonkinlainen remontti sähköpuolelle, ja samalla olisi hoidettavissa tuokin. Tuskinpa tuota lämmitystolpalla hoidettaisiin, vaan jonkinlaisella erillisellä lukittavalla "kaapilla".

Mutta nyt kun nämä neukkukuutiot alkavat olla siinä remppa iässä on näitäkin hyvä ajatella etukäteen. On helpompi siirtyä sähköautoilijaksi jos on tiedossa paikka missä saa auton helposti ladattua säännöllisesti.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
67
Perustelet siis omalla elämälläsi sen että ei kukaan muukaan voi sähköllä ajaa? Hienosti. :D

Ja sen tolpan kellon vaihtaminen kWh-mittariksi on noin 5 minuutin työ. Mutta saahan näitä tekosyitä keksittyä vaikka kuinka paljon lisää.
Öh en väitä että kukaan muu ei voi, väitän että suurimmalle osalle se ei ole Suomessa vaihtoehto siitäkin huolimatta että sun vanhemmilla on 5 kilsan työmatka.... Talonyhtiö muotoisessa asumisessa asukkaat ei voi ominpäin lähteä räpeltämään mittareita. Esim. meidän talonyhtiössä on 800w rajoitus sisätila lämmittimille, ei siinä mitään sähköautoa aleta lataa ilman isompaa sähköremonttia. Enkä usko sitten vähääkään että kenelläkään on maksuhaluja toisten sähköautojen latailuun....
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Suomalaisten keskimääräinen ajomatka on alle 50km päivässä, ja mökkimatkat alle 100km. Ajomatkojen puolesta sopisi suurimnalle osalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Tutulla on mökkimatka / sukulaiset 400 km päässä. Matkaa tulee ajettua useamman kerran vuoteen. Tesla ilmeisesti pääsisi parhaimaan ajomatkaan, mutta autossa on ainakin puolet liikaa hintaa!

Saakohan Tesla model S malliin kolme turvaistuinta vierekkäin takapenkille?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Vaatii kyllä myös laadukkaampien ja henkilökohtaisten tolppien asennuksen kunnon lukoilla. Käy äkkiä kalliiksi, kun naapurin mulkku käy yöllä vaihtamassa oman auton töpselin viereiseen tolppaan. Todennäköisesti joutuu talolle tulevan syötönkin suurentamaan.
Ei tarvii syöttöön kajota, kun toteuttaa sähköautojen latauksen järkevästi tehon rajoituksella. Aivan kuten jo nyt toimitaan esim kiukaiden kanssa.

Esim. meidän talonyhtiössä on 800w rajoitus sisätila lämmittimille, ei siinä mitään sähköautoa aleta lataa ilman isompaa sähköremonttia. Enkä usko sitten vähääkään että kenelläkään on maksuhaluja toisten sähköautojen latailuun....
Tuo rajoitus voi olla tietysti pelkkäää pihistelyäkin, mutta yleisesti, jos se tehonkesto loppuu, se loppuu talviaamuna kun kaikki autot ovat yhtäaikaa lämmityksessä.

On aika epärealististia odottaa että kaikki taloyhtiössä siirtyisivät sähköautoihin.

Saakohan Tesla model S malliin kolme turvaistuinta vierekkäin takapenkille?
Onhan se iso auto, ja moneen paljon pienempäänkin autoon sopii 3 istuinta vierekkäin. Toisaalta, onhan niitä myös niin turvonneita turvaistuimia, ettei niitä sovi 3 vierekkäin kuin linja-autoon.

E: Joo, harvaan autoon sopii 5 lastenistuinta vierekkäin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Mihin mahdat perustaa väitteesi? Oman lähialueen mökkiläiset on pääosin pääkaupunkiseudulta ja mökkimatka kolmesataa kilometriä.

Suurella osalla kyllä tulee usean kerran vuodessa reissuja yli 200km päähän ja jollain lapsiperheellä sitä ajoa tulee päivässäkin helposti satoja kilometrejä, kun saa pentuja kuskailla harrastuksiin ja ties minne.
Kyllä minullakin on fiilis, että sillä keskiarvojantterilla ajomatka / päivä jää alle 100 kilometrin. Faktatietoa ei ole, arveluni perustuu tuttavapiirin ajomääriin. Itselleni sähköauto ei nykyisellään olisi edes etäisesti toimiva ratkaisu, mutta varmaan hyvin monelle on. Tai tulee olemaan, kun tarjonta laajenee ja hinnat tulee alaspäin. Jos mökiltä löytyy sähköt, niin miksipä ei sähköautolla kävisi sielläkin, jos matkaa on 200-300 km / suunta.
Onhan se iso auto, ja moneen paljon pienempäänkin autoon sopii 5 istuinta vierekkäin. Toisaalta, onhan niitä myös niin turvonneita turvaistuimia, ettei niitä sovi 3 vierekkäin kuin linja-autoon.
Kai tuo vitonen on typo?
edit:
Ai perkele, ei tää ollutkaan sähköautoketju.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Suomalaisten keskimääräinen ajomatka on alle 50km päivässä, ja mökkimatkat alle 100km. Ajomatkojen puolesta sopisi suurimnalle osalle.
Suuri sähköautoharha on siinä, että tuijotetaan jotain keskimääräistä ajomatkaa, ja siltä pohjalta väitetään kantamaltaan rajallista sähköautoa sopivaksi tai peräti optimaaliseksi monelle, massoille tai melkein kaikille. Tyypillinen ajosuorite 18000 km/v vastaa n. 50 km päivässä, minkä pitäisi olla helppo nakki sähköauton akuille.

Väitänpä, että ajomatkojen hajonta on yleisesti niin suurta, että keskiarvo ei kuvaa tyypillistä ajomatkaa oikein mitenkään. Arkena ajellaan useimmiten lyhyttä hyötyajoa töihin, kauppaan, harrastuksiin ym mutta vapaa-ajalla ja etenkin lomilla ajomatkat voivat olla jotain ihan muuta. Joku 500-1000 km viikonlopussa ei ole mitenkään tavatonta ja lomalla voi tulla tuhansia km parissa kolmessa viikossa. Kertasiirtymät voivat olla hyvinkin pitkiä.

Arkiajoon sähköauto aika pienelläkin akulla (jopa alle 100 km) voi olla hyvinkin toimiva ratkaisu mutta sähköauto, joka taipuu myös vapaa-ajan pitkiin siirtymiin ei ole millään tavalla kannattava. 2-3 auton talouksissa yksi voisi hyvinkin olla sähköauto mutta matkoille tarvitaan tavallinen auto.

Kaavoitus tosin on viemässä kehitystä ihan vastakkaiseen suuntaan kun yhdenkin auton pitäminen alkaa olla haaste monella uudella alueella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Siinä tulee sitten eteen varmaankin hinta ja helppokäyttöisyys. Ei tarvitse 1-2-5 kertaa vuodessa vuokrata jostain sopivaa autoa muutamaksi viikoksi ja muuta vastaavaa.
Siirtää turvaistuimia autosta toiseen ja muuta säätöä. Lisäksi lomien aikaa pitäisi olla se auto sitten saatavilla ja vuokrattavissa.

Taksi nyt on helppo ryyppyreissuja varten, mutta lomamatkat voi olla hankalampia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Ei nyt liity tähän diesel hommaan mitenkään, mutta keskiverto techiläisellä tuntuu olevan turvaistuin ikäisiä lapsia vähintään 90% elämänsä ajasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Ei nyt liity tähän diesel hommaan mitenkään, mutta keskiverto techiläisellä tuntuu olevan turvaistuin ikäisiä lapsia vähintään 90% elämänsä ajasta.
Niin no joo :) Mulla ei ole koko takapenkkiä, niin ei tarvitse miettiä asiaa sen enempää. Koiraa ei toki viitsi laittaa vuokra-autoon, vaan omaan kopperoonsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Miksi se auton vuokraus on hankalaa? Taksi tuntuu olevan paljon hankalampi kun sitä saa aina välillä odotellakin siellä
tolpalla. Vuokra-autot olen aina saanut sopimalla etukäteen toimituspaikan, tehdään sopimus siinä ja sitten lähdetään reissuun.

Eihän tuo tällä hetkellä ole järkevä tapa hoitaa asiaa kun polttikset on vielä halvempia, mutta kun asetelma kääntyy toisinpäin niin aika moni varmasti huomaa että kannattaa miettiä kahteen kertaan sen keittorasvakäryttimen hankkimista.

Sitä odotellessa tapan liito-oravia 2-litraisella dieselillä.
Sitten kun asetelma kääntyy kokonaan ja sähkö on vaihtoehto, niin voi olla että bensa-auton vuokrauskin olisi liian kallista. Eli sitten vain ladataan autoa sen verran mitä tarvitsee ladata. Tätä vaihetta ehkä joutuu vielä jonkun aikaa odottelemaan. Ehkä juna ja joku vuokra-auto systeemi olisi myös ihan hyvä idea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Ei nyt liity tähän diesel hommaan mitenkään, mutta keskiverto techiläisellä tuntuu olevan turvaistuin ikäisiä lapsia vähintään 90% elämänsä ajasta.
Samaa olen itsekin ihmetellyt:D Vaihtoedot on melkein siinä että niitä pentuja tehtaillaan jatkuvalla syötöllä, tai autoa vaihdetaan vuoden kahden välein tms ja sekä että.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Samaa olen itsekin ihmetellyt:D Vaihtoedot on melkein siinä että niitä pentuja tehtaillaan jatkuvalla syötöllä, tai autoa vaihdetaan vuoden kahden välein tms ja sekä että.
Mutta kumminkin nuo kannattaisi ottaa huomioon, että autoa ei tarvitse vaihtaa aivan turhaan? Eli sellainen vinkki vain :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Mutta kumminkin nuo kannattaisi ottaa huomioon, että autoa ei tarvitse vaihtaa aivan turhaan? Eli sellainen vinkki vain :)
Tai sitten hankkia suosiolla tila-auto, mistä saa penkkejä poistettua, saa ne kolme turvaistuinta hyvin kiinni, ja paksiin kaksi koiraa, peräkärry lomareissun kamoja varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Tai sitten hankkia suosiolla tila-auto, mistä saa penkkejä poistettua, saa ne kolme turvaistuinta hyvin kiinni, ja paksiin kaksi koiraa, peräkärry lomareissun kamoja varten.
Joo, varmaankin just noin. Koska kaikkiin ei saa kolmea turvaistuinta vierekkäin, mutta tila-autoon pitäisi mahtua. Esim tavalliseen avensikseen ei saa kolmea kersaa pultattua kiinni, vaan vaatii isomman auton.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
390
Pärjäisin kaupunkilaisena ihan ok sähköautolla olettaen että taloyhtiössä olisi 2020 jokaisella oma latauspistoke. Olisi se silti näky kun abceilla olisi satakunta autoa letkujen päässä juhannuksena jouluna ja minä tahansa muuna sesonkina ja jengi venailisi sisätiloissa matkan jatkumista. Tien vieressä olisi myös yksi jos toinenkin ei-techiläinen eli tavallinen ihminen, kun ei vaan "muistanut/jaksanut kytkeä sitä vtun piuhaa ja aamulla ei enää ollut tuntikaupalla aikaa". Noh onneks bensalla pääsee vielä pitkälle tulevaisuuteen niin pysyy homma helppona ja mukavana. Hybridi olisi kuitenkin oma valinta kunhan vielä kehittyvät.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 587
Viestejä
4 205 288
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom