Dieselautojen valmistus loppuu 2020?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikka nettiautosta voi tehdä vertailua. Tuossa vm2000 tai uudemmat E mersut joilla on ajettu vähintään 275 000 km. Ensin bensat ja sitten dieselit joita löytyy enemmän = luotettavampia?

35 kpl Mercedes-Benz E vaihtoautot - Nettiauto

705 kpl Mercedes-Benz E vaihtoautot - Nettiauto
Aivan turha vertaus. Isot autot on kannattanut ostaa jo pitkään dieseleinä verotuksen takia ja perinteisesti muutenkin Mercedes on diesel-merkki. Ne lisäksi ostetaan takseiksi ja muuten pitkään ajoon. Ei tuon perusteella voi mitään luotettavuus vertailua tehdä.

Mercedes onkin yksi harvoja jotka on pukanneet vielä paukkuja dieselin kehittämiseen ja uuden E-sarjalaisen nelimukinen diesel onkin vahva ja oikeasti puhdas Uudistunut ADAC-Ecotest paljasti valtavia eroja pakokaasupäästöissä

Kohta puoleen pitäisi tulla markkinoille saman moottoriperheen suora kuusimukinen diesel. Siinä uusi mahtimoottori?

Diselin perusrakenteen ja toiminnan takia se on kestävämpi kuin bensakone. Pelkästään jo siksi, että diselissä on huomattavasti suuremmat puristussuhteet, pitää moottorin sisäosien olla vähän lujempia kuin bensakoneissa. Tämä toki lisää painoa, mutta kestävyyden kannalta parempi. Ajossa tarvittavat kierrokset ovat pienempiä dieselissä niin moottori kuluukin ehkä vähän vähemmän. Diselissä ei ole mitään erillistä sytytysjärjestelmää ja muutenkin toimintaan vaaditaan vähemmän osia kuin bensakoneessa.
Perusmoottorin osalta toki näin, mutta nykyaikaisen dieselin ruiskutusjärjestelmät ja pakokaasujen puhdistus jne. ovat aika helvetin paljon monimutkaisempia kuin bensojen sytkät tai suihkutukset. Siihen päälle juu...muuttuva siipiset ahtimet jne.
 
Aivan turha vertaus. Isot autot on kannattanut ostaa jo pitkään dieseleinä verotuksen takia ja perinteisesti muutenkin Mercedes on diesel-merkki. Ne lisäksi ostetaan takseiksi ja muuten pitkään ajoon. Ei tuon perusteella voi mitään luotettavuus vertailua tehdä.
Muuta kuin tietenkin sen pienen faktan että jos dieseleitä myydään esim. 70% autoista, bensaa 25% ja loput jotain muuta - niin ne moottorien kehitykseen, ym. käytetyt varat eivät tasan mene silloin 50/50. Tämä vaikuttaa myös moottorivalikoimaan sekä siihen miten moottori on ajan saatossa kehittynyt esim. jostain 2000-luvun alun esi-versiosta, tms.

Tuo moottorikehitys on pitkään MB/Audi/BMW -linjalla ollut dieselpainotteinen ja vasta viimevuodet enemmäm hybrid, sähkö ym. painotteinen (ei ole montaa vuotta kun MB julisti että alkaa kehittämään sähkömoottoreita EV/hybrid -autoihin, ja samaan aikaan esim. Toyotalla oli myyty varmaan jo miljoonas hybridi). :D
 
Minulla on ollut kolme mersua:
E320 bensa -99: ostin vuonna 2003 100 000 km ajettuna, luovuin vuonna 2010 230 000 km ajettuna.
- Ei mitään suuria moottoriongelmia
- Kerran meni tuulettimen hihna poikki
- kerran kampiakselin asennontunnistusanturi hajosi -> piti hinata korjattavaksi
- Siinä kaikki

E500 bensa -03: Ostin vuonna 2010 (112 000km ajettuna, nyt ajettuna 172 000). Ei mitään varsinaisia ongelmia.
- Kerran meni kampiakselin asennontunnistusanturi rikki ja moottori meni vikatilaan. Körrööttelin Turusta Espooseen viittäkymppiä vanhaa turun tietä) ja edelleen huoltoon.
- Ei muita moottoriongelmia.

CDI 2.2 -04 (ostin vuonna 2007 44000 km ajettuna, luovuin 2010 n. 90 000km ajenttuna).
- n.5 kk ostamisen jälkeen hajosi moottorinohjausyksikkö. Hinta vajaat 2000€ mutta meni Mersun vaihtoautotakuuseen
- Ei muita moottoriongelmia

Oma kokemus on siis, että mersun bensamoottorit kestävät paremmin kuin dieselit. Vaikka molemmat kestävät loistavasti esim. BMW:n bensamoottoreihin verrattuna (kokemusta on).

Eikä ole (vapaahengitteisinäkään) bensa-automaatteina ole ollut suorituskykyongelmia liikenteessä.
 
Aivan turha vertaus. Isot autot on kannattanut ostaa jo pitkään dieseleinä verotuksen takia ja perinteisesti muutenkin Mercedes on diesel-merkki. Ne lisäksi ostetaan takseiksi ja muuten pitkään ajoon. Ei tuon perusteella voi mitään luotettavuus vertailua tehdä.

Mercedes onkin yksi harvoja jotka on pukanneet vielä paukkuja dieselin kehittämiseen ja uuden E-sarjalaisen nelimukinen diesel onkin vahva ja oikeasti puhdas Uudistunut ADAC-Ecotest paljasti valtavia eroja pakokaasupäästöissä

Kohta puoleen pitäisi tulla markkinoille saman moottoriperheen suora kuusimukinen diesel. Siinä uusi mahtimoottori?
E mersu on tosiaan pienipäästöinen ainakin dieselinä. Päästöt on hyvin lähellä Tesla Model S sähköautoa. Toki TOP3 on kaksi pientä sähköautoa ja yksi Eco hybridi. Neljäntenä maakaasulla toimiva. Diesel siis puhtaampi kuin puhtain bensa!

1 BMW i3, sähkö, 100
2 Toyota Prius, hybrid, 94
3 Nissan Leaf, sähkö, 94
4 Skoda Octavia, maakaasu, 93
5 Toyota Yaris, hybrid, 88
6 Tesla Model S, sähkö, 87
7 Mersu E220 d, diesel, 80
8 Mitsubishi Spece Star, bensa, 76
9. BMW 118d, diesel, 75
10. VW up!, bensa, 71
11. Mersu C 200 Cabriolet, bensa, 70
 
E mersu on tosiaan pienipäästöinen ainakin dieselinä. Päästöt on hyvin lähellä Tesla Model S sähköautoa. Toki TOP3 on kaksi pientä sähköautoa ja yksi Eco hybridi. Neljäntenä maakaasulla toimiva. Diesel siis puhtaampi kuin puhtain bensa!

1 BMW i3, sähkö, 100
2 Toyota Prius, hybrid, 94
3 Nissan Leaf, sähkö, 94
4 Skoda Octavia, maakaasu, 93
5 Toyota Yaris, hybrid, 88
6 Tesla Model S, sähkö, 87
7 Mersu E220 d, diesel, 80
8 Mitsubishi Spece Star, bensa, 76
9. BMW 118d, diesel, 75
10. VW up!, bensa, 71
11. Mersu C 200 Cabriolet, bensa, 70

Tämä on taas näitä laskelmia, missä ei ole mitään järkeä, koska joudutaan tekemään ihan liikaa oletuksia joka suuntaan. Kokonaispäästöihin vaikuttaa todella paljon se, miten ja mistä se käyttövoima on peräisin. Dieseliäkin voidaan tuottaa fossiilisena tai uusiutuvana ja se voidaan kuljettaa eri puolilta maailmaa, bensa-auto voi kulkea etanolilla, sähkö voidaan tehdä monella tavalla, jne.

Mutta kivahan se on laskeskella kun joku vielä maksaa siitä.
 
Tämä on taas näitä laskelmia, missä ei ole mitään järkeä, koska joudutaan tekemään ihan liikaa oletuksia joka suuntaan. Kokonaispäästöihin vaikuttaa todella paljon se, miten ja mistä se käyttövoima on peräisin. Dieseliäkin voidaan tuottaa fossiilisena tai uusiutuvana ja se voidaan kuljettaa eri puolilta maailmaa, bensa-auto voi kulkea etanolilla, sähkö voidaan tehdä monella tavalla, jne.

Mutta kivahan se on laskeskella kun joku vielä maksaa siitä.
Luultavasti ei ole parempaakaan testiä vielä keksitty? Teslan tulosta taitaa huonontaa auton (akuston) suuri paino. Esim sähköntuotannon päästöt on laskettu, samoin kun polttoaineidenkin päästöt. Laskea toki täytyy jollain (keskimääräisillä) arvoilla.

Testitulosten perusteella hiukkaspäästöongelma ei koske ainoastaan voimakkailla moottoreilla varustettuja Ford Focus RS- ja Volvo V40 T3 -malleja, vaan myös tavallisia bensiinimalleja kuten esimerkiksi Opel Corsa 1.0 Turbo.
 
Tässä ovat saastuttavimmat dieselautot – testien tulokset karmeita
upload_2017-6-9_12-25-19.png
 
Luultavasti ei ole parempaakaan testiä vielä keksitty? Teslan tulosta taitaa huonontaa auton (akuston) suuri paino. Esim sähköntuotannon päästöt on laskettu, samoin kun polttoaineidenkin päästöt. Laskea toki täytyy jollain (keskimääräisillä) arvoilla.

Näinpä, mutta tuo keskimääräinen arvo ei loppupelissä sitten kerro yksittäisestä autosta mitään. Teslojen kaksi suurinta keskittymää esimerkiksi ovat Kalifornia ja Norja, joissa molemmissa sähköntuotanto on selvästi puhtaampaa kuin maailmassa keskimäärin.

Mutta nämä taulukot tosiaan kertovat lähinnä siitä, että oikea ongelma on sähköntuotannon puhdistaminen jolloin sähköautoista saadaan oikeasti vihreitä.
 
Aivan turha vertaus. Isot autot on kannattanut ostaa jo pitkään dieseleinä verotuksen takia ja perinteisesti muutenkin Mercedes on diesel-merkki. Ne lisäksi ostetaan takseiksi ja muuten pitkään ajoon. Ei tuon perusteella voi mitään luotettavuus vertailua tehdä.

Mercedes onkin yksi harvoja jotka on pukanneet vielä paukkuja dieselin kehittämiseen ja uuden E-sarjalaisen nelimukinen diesel onkin vahva ja oikeasti puhdas Uudistunut ADAC-Ecotest paljasti valtavia eroja pakokaasupäästöissä

Kohta puoleen pitäisi tulla markkinoille saman moottoriperheen suora kuusimukinen diesel. Siinä uusi mahtimoottori?

Perusmoottorin osalta toki näin, mutta nykyaikaisen dieselin ruiskutusjärjestelmät ja pakokaasujen puhdistus jne. ovat aika helvetin paljon monimutkaisempia kuin bensojen sytkät tai suihkutukset. Siihen päälle juu...muuttuva siipiset ahtimet jne.
Vaikka uusissa autoissa onkin monimutkaisemmat polttoaineensyötöt ym, mutta se ei muuta sitä faktaa, että itse moottorin sisäosat kestävät kauemmin.
 
Aivan turha vertaus. Isot autot on kannattanut ostaa jo pitkään dieseleinä verotuksen takia ja perinteisesti muutenkin Mercedes on diesel-merkki. Ne lisäksi ostetaan takseiksi ja muuten pitkään ajoon. Ei tuon perusteella voi mitään luotettavuus vertailua tehdä.

Mercedes onkin yksi harvoja jotka on pukanneet vielä paukkuja dieselin kehittämiseen ja uuden E-sarjalaisen nelimukinen diesel onkin vahva ja oikeasti puhdas Uudistunut ADAC-Ecotest paljasti valtavia eroja pakokaasupäästöissä

Kohta puoleen pitäisi tulla markkinoille saman moottoriperheen suora kuusimukinen diesel. Siinä uusi mahtimoottori?

Perusmoottorin osalta toki näin, mutta nykyaikaisen dieselin ruiskutusjärjestelmät ja pakokaasujen puhdistus jne. ovat aika helvetin paljon monimutkaisempia kuin bensojen sytkät tai suihkutukset. Siihen päälle juu...muuttuva siipiset ahtimet jne.

Juuri näin, hyvin sanottu siellä. Mut muista että tosielämän testeissä uusienkin dieselien noxit karkaavat aivan levottomiksi.

Vaikka uusissa autoissa onkin monimutkaisemmat polttoaineensyötöt ym, mutta se ei muuta sitä faktaa, että itse moottorin sisäosat kestävät kauemmin.

Miksi ne kestäisi kauemmin? Kovempi lämpötila harvoin tekee osista kestävämpiä. Toisaalta eipä mun autojen "sisäosissa" ole koskaan ollut vikaa. Kyseenalaistaisin koko läpän moottorin "kestävyydestä" nykyaikana. Eiköhän ne kaikki kestä sen mihin ne on mitoitettu.
 
Näinpä, mutta tuo keskimääräinen arvo ei loppupelissä sitten kerro yksittäisestä autosta mitään. Teslojen kaksi suurinta keskittymää esimerkiksi ovat Kalifornia ja Norja, joissa molemmissa sähköntuotanto on selvästi puhtaampaa kuin maailmassa keskimäärin.

Mutta nämä taulukot tosiaan kertovat lähinnä siitä, että oikea ongelma on sähköntuotannon puhdistaminen jolloin sähköautoista saadaan oikeasti vihreitä.
Joo, sähköntuotantoa saisi tosiaan puhdistaa. Ydinvoima olisi siihen hyvä vaihtoehto.
Myös sähköautoja voi silti verrata toisiinsa ja BMW sekä Nissan on Teslaa parempia ja niissä on (huomattavasti) pienempi kulutus. Toki sitten Tesla sopii pitkän matkan ajoon, koska akusto on niin iso. Taas lyhyeen pätkäajoon BMW i3 tai Nissan Leaf on parempi.

Joskus teslalla ajetaan hiljaa, että pääsee pitemmän matkan ajamaan, eli pienempi kulutus. Sama onnistuu toki myös bensa tai diesel autollakin, onneksi tätä ei kumminkaan tehdä, koska haittaisi liikennettä :)

BMW i3, Virrankulutus 17,4 kWh/100 km
Nissan Leaf, Virrankulutus 20,5 kWh/100 km
Tesla Model S, Virrankulutus 24 kWh/100 km
 
Miksi ne kestäisi kauemmin? Kovempi lämpötila harvoin tekee osista kestävämpiä. Toisaalta eipä mun autojen "sisäosissa" ole koskaan ollut vikaa. Kyseenalaistaisin koko läpän moottorin "kestävyydestä" nykyaikana. Eiköhän ne kaikki kestä sen mihin ne on mitoitettu.
Diesel moottori on painavampi ja tehty järeämmin. Toki raskaampi moottori huonontaa aavistuksen auton ajettavuutta.
 
Diesel moottori on painavampi ja tehty järeämmin. Toki raskaampi moottori huonontaa aavistuksen auton ajettavuutta.
Ymmärrän kyllä teidän logiikan. Mutta mitä sieltä bensamoottorista sitten hajoaa teidän mielestä? Ainoa kerta kun mun autosta on oikeasti jotain hajonnut on kannen tiiviste. Ja auton oon omistanu siitä päivästä kun täytin 18 että jotain kokemusta aiheesta kyllä on.

Mulle on sinänsä aika sama millä autoilla ihmiset ajelevat mutta vituttaa kyllä toi ilman pilaaminen. Kun tutkimus näyttää että dieselit on likaisempia niin en näe syytä miksi niitä pitää olla henkilöautoissa. Tää on mun mielipide ja ilmeisesti monen pormestarin mielipide ympäri maailman. Mutta mielipiteistä ei kai voi kiistellä. Esimerkiksi tässä viestissä luetellut autot pitäisi mielestäni kieltää suoraan lailla. Ei ole mitään hyvää perustetta miksi tälläsillä kaasuttimilla ihmisen pitäisi saada ainakaan katukuiluissa ajaa.


Ei muuta kun ärsyttää hoitaa kaikki kickdownilla tai alaspäin vaihtamisella (manuaali). Kukin tavallaan.

Sähköauto olisi paras siinä suhteessa.
Toi nyt on höpöä. Kaikki mun autot on ainakin kiihtyneet hyvin tai erittäin hyvin ilman mitään kickdowneja. Noissa mersuissakin on aivan naurettavan alitehoisia dieseleitä joten en tiedä mikä sulla tässäkin on pointtina.
 
Eikä ole niin herkkä käytettävyydeltään, eikä yhtä hyvin reagoiva, ku kevyet koneet, luonnollisesti.


Ite ihmettelen, et miksei kaasuautoja oo ruvennu näkymään enempää markkinoilla, eikö se olisi egologisempaa bensaan verrattuna ? Ja ymmärsin, että bensakoneet toimii suoraan kaasulla, kunhan polttoaineen syöttölaitteet vaihtaa sopivanlaisiksi.
Ei kaasuautoille ole tarvetta kun bensa on halpaa ja ei tapa kaikkia kolarin sattuessa. Ihan selkeästi jäi väliinputoajaksi noi kaasuautot. Hyötyjä ei vain ole riittävästi.
 
Ymmärrän kyllä teidän logiikan. Mutta mitä sieltä bensamoottorista sitten hajoaa teidän mielestä? Ainoa kerta kun mun autosta on oikeasti jotain hajonnut on kannen tiiviste. Ja auton oon omistanu siitä päivästä kun täytin 18 että jotain kokemusta aiheesta kyllä on.
En ole kyllä yhtään varma, mutta luultavasti bensa-auton moottori ja eri osat kuluu vähän enemmän kuin diesel auton vastaavat? Luulen siis että bensamoottori ei pysy ehjänä samaa ajomäärää?

Toki hyvin suunniteltu diesel moottorikin joskus hajoaa, mutta ei helposti? Vai oletko ajanut autollasi yli 800 tkm? :)

Ihan summissa eniten ajettu bensa 460 000 km. Eniten ajettu diesel 828 000 km.

bensa 35 kpl Mercedes-Benz E vaihtoautot - Nettiauto
diesel 705 kpl Mercedes-Benz E vaihtoautot - Nettiauto

Tuossa vielä yksi juttu miten se bensakone voi hajota?
13-3-8020581.jpg

Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen
 
Ymmärrän kyllä teidän logiikan. Mutta mitä sieltä bensamoottorista sitten hajoaa teidän mielestä? Ainoa kerta kun mun autosta on oikeasti jotain hajonnut on kannen tiiviste. Ja auton oon omistanu siitä päivästä kun täytin 18 että jotain kokemusta aiheesta kyllä on.
Tuossa oli aika hyvin selitetty mitä vikaa moottoriin voi tulla ja miksi?
Hörppiikö VW-moottorisi liikaa? Lue Talouselämän artikkeli korkeista öljynkulutuslukemista. Nykyajan autojen öljynsyönti johtuu pääosin samoista syistä kuin aikaisemminkin:

Moottorin öljynsyönti on nykyautoissa todellinen ongelma, otathan yhteyttä niin laitamme moottorisi öljynsyönnin kuriin. Lue tästä Ilta-Sanomien juttu öljyn roimasta kulutuksesta.

  • puutteellinen männänrenkaiden toiminta
  • moottorin kuluminen
  • ns. ulkoinen syy, esim. turboahdin
  • moottorin öljyvuoto
  • lisäksi öljyrenkaan noin puolta pienempi koko edesauttaa öljynsyöntiä
Puutteellinen männänrenkaiden toiminta johtuu pitkistä huoltoväleistä (30 000 km) sekä moottorin saastelaitteista (erg-pakokaasun takaisinkierrätys). Näiden seurauksena moottorin öljy likaantuu ja moottori karstoittuu voimakkaasti, mikä johtaa männänrenkaiden vioittumiseen ja öljynsyöntiin.

MITÄ ASIALLE VOIDAAN TEHDÄ
  • männänrengastusremontti
  • mahdollisten varrenkumien vaihdot
  • turbon vaihto
  • öljyvuotojen tukkiminen
Moottorin öljynkulutus | Seinäjoki
 
En ole kyllä yhtään varma, mutta luultavasti bensa-auton moottori ja eri osat kuluu vähän enemmän kuin diesel auton vastaavat? Luulen siis että bensamoottori ei pysy ehjänä samaa ajomäärää?

Toki hyvin suunniteltu diesel moottorikin joskus hajoaa, mutta ei helposti? Vai oletko ajanut autollasi yli 800 tkm? :)

Ihan summissa eniten ajettu bensa 460 000 km. Eniten ajettu diesel 828 000 km.

bensa 35 kpl Mercedes-Benz E vaihtoautot - Nettiauto
diesel 705 kpl Mercedes-Benz E vaihtoautot - Nettiauto

Tuossa vielä yksi juttu miten se bensakone voi hajota?
13-3-8020581.jpg

Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen

Kuten tossa joku sanoikin niin dieseleitä ostetaan yksinkertaisesti enemmän ja esim taksit on nimenomaan noita e-mersuja. On kyllä kunnioitettavia lukemia noi mutta ei autoja silti ole suunniteltu ajettavaksi noin pitkään. Oli diesel tai ei. Voin kyllä uskoa että vanhemmissa, eurooppalaisissa(pienikoneisissa) autoissa dieselit ovat voineet olla aika kestäviä. Nykyään ne ovat paljon monimutkaisempia kuin Väyrysen aikoihin. Väyrystä muuten näkee Euroopassa taksina joten ei mikään turha auto se.

VAGista en sano mitään :D Tyydyn vain toteamaan että ainakin eräs Audin V6-diesel kuluttaa ihan Laakkosen mukaan öljyä suunnilleen tohon tahtiin.

Tuossa oli aika hyvin selitetty mitä vikaa moottoriin voi tulla ja miksi?

Moottorin öljynkulutus | Seinäjoki

Joo munkin VAGiin piti lisäillä öljyä mutta ei se rikki(kuulemma) ollut. Sit toisen merkkisiin autoihin ei ole öljyä tarvinnut vaihtovälillä lisätä ikinä. Nykyään on varmaan puristussuhteet kasvaneet? Voin hyvin uskoa että moottorin sisällä vaikuttavat voimat ovat nykyään suurempia kuin ennen.
 
VAGista en sano mitään :D Tyydyn vain toteamaan että ainakin eräs Audin V6-diesel kuluttaa ihan Laakkosen mukaan öljyä suunnilleen tohon tahtiin.
Kerro toki lisää... Bensakoneiden, varsinkin tuon 2.0TFSI:n, öljynkulutus on tunnettu tyyppivika jota on korjailtu vaihtelevasti maahantuojan toimesta. Samoin öljysumput, ym. Mikään näistä vioista ei tule sen takia että autolla ajettaisiin paljon.

Yhdestäkään suuremmasta tyyppiviasta taas V6-dieseleiden kanssa en ole kuullut sitten 2.5TDI:n josta on jo yli 15 vuotta aikaa. Pienemmistä toki; likaantuvat imusarjat, 300tkm paikkeilla löystyvät ketjut, jne. Tuo oma 3-litrainenkaan ei 2 vuoden vaihtovälillä syö öljyä niin että sitä huomaisi sen kummemmin, saatika että tarvitsisi lisätä.

Pikku-dieselit sitten erikseen...
 
Kerro toki lisää... Bensakoneiden, varsinkin tuon 2.0TFSI:n, öljynkulutus on tunnettu tyyppivika jota on korjailtu vaihtelevasti maahantuojan toimesta. Samoin öljysumput, ym. Mikään näistä vioista ei tule sen takia että autolla ajettaisiin paljon.

Yhdestäkään suuremmasta tyyppiviasta taas V6-dieseleiden kanssa en ole kuullut sitten 2.5TDI:n josta on jo yli 15 vuotta aikaa. Pienemmistä toki; likaantuvat imusarjat, 300tkm paikkeilla löystyvät ketjut, jne.
Siis mitä haluat kuulla? Laakkosen mies sanoi että öljyä nyt vaan kuluu näissä moottoreissa. Saattoi olla juuri toi 2,5TDI. Ei siis mun auto se.
 
Siis mitä haluat kuulla? Laakkosen mies sanoi että öljyä nyt vaan kuluu näissä moottoreissa. Saattoi olla juuri toi 2,5TDI. Ei siis mun auto se.
Nimenomaan, missä mallissa. Se että nokkavikaisessa 2.5TDI:ssä jostain 15-20 vuoden takaa kuluu öljyä ei ole kenellekään uutinen. :D
 
E mersu on tosiaan pienipäästöinen ainakin dieselinä. Päästöt on hyvin lähellä Tesla Model S sähköautoa. Toki TOP3 on kaksi pientä sähköautoa ja yksi Eco hybridi. Neljäntenä maakaasulla toimiva. Diesel siis puhtaampi kuin puhtain bensa!

1 BMW i3, sähkö, 100
2 Toyota Prius, hybrid, 94
3 Nissan Leaf, sähkö, 94
4 Skoda Octavia, maakaasu, 93
5 Toyota Yaris, hybrid, 88
6 Tesla Model S, sähkö, 87
7 Mersu E220 d, diesel, 80
8 Mitsubishi Spece Star, bensa, 76
9. BMW 118d, diesel, 75
10. VW up!, bensa, 71
11. Mersu C 200 Cabriolet, bensa, 70

Eikös diesel autojen suurimmat päästöongelmat ole pienhiukkasissa eikä hiilidioksiiidissa? Sähköauto ei tietenkään saastuta koska sähkö tulee töpselistä ja on ilmaista. Akkujen välmistus ja kierätyskään ei kuluta lainkaan energiaa, ympäristöä, eikä maksakkaan mitään kun ei laskuissa oteta huomioon.
 
Nimenomaan, missä mallissa. Se että nokkavikaisessa 2.5TDI:ssä jostain 15-20 vuoden takaa kuluu öljyä ei ole kenellekään uutinen. :D
Siinä autossa oli ihan takuu päällä sillon... Mähän täällä olen sanonut että 15-20 vuotiaat autot ovat jo elinkaarensa ohittaneet.
 
Eikös diesel autojen suurimmat päästöongelmat ole pienhiukkasissa eikä hiilidioksiiidissa? Sähköauto ei tietenkään saastuta koska sähkö tulee töpselistä ja on ilmaista. Akkujen välmistus ja kierätyskään ei kuluta lainkaan energiaa, ympäristöä, eikä maksakkaan mitään kun ei laskuissa oteta huomioon.
Joo, dieselissä on, mutta on se sama ongelma myös bensoissa. Tuloksissa on kai huomioitu myös muut päästöt?

ADAC-Ecotest paljasti dieselien suuret typenoksidipäästöt.
(NOx) Ilmeisesti ei kumminkaan ihan kaikissa, vaikkapa siinä mersun uudessa dieselissä?
"Erittäin puhdas diesel, vähäinen NOx myös RDE-testissä, SCR-kat."
"RDE-mittaus liikenteessä (Real Driving Emission)."

ADAC Ecotest – uudistettu testimenetelmä

Kuten aikaisemminkin, pääpaino testissä on kulutuksen (CO₂-päästön) sekä muiden säänneltyjen päästöjen (CO, HC, NOx, PM, PN) mittaaminen. Uuttakin on runsaasti.

Laboratoriomittaukset tehdään dynamometrillä uuden, tulossa oleva ankaramman WLTP-normin mukaisella uusimmalla WLTC 5.3 -testisyklillä. (Wordwide harmonized Light Duty Vehicles Test Cycle).

ADAC-Ecotest ajetaan kahteen kertaan, auto ensimmäisessä lähdössä kylmänä ja toisessa lämpimänä. Sähköautoille ja ladattaville hybrideille on oma, erillinen mittaussykli. Kaikissa kokeissa ilmastointi ja huomiovalot (tai ajovalot ) ovat kytkettynä ja kuormitus on 200 kg.

Täydentävä ADAC-autobahn -sykli, jossa muun muassa täyskaasukiihdytyksiä ja ajoa 130 km/h -nopeudella.

Eri polttoaineet ja sähkö on saatu vertailukelpoiseksi monimutkaisen laskentakaavan perusteella, mikä ottaa huomioon myös sähkön tuotannosta aiheutuvat keskimääräiset päästöt Saksassa.

CO₂-päästöistä saadaan myös ”well-to-wheel”-päästöt eli ” lähteestä pyöriin”.

Laboratoriotestien parhaille neljän ja viiden tähden autoille tehdään lisäksi RDE-mittaus liikenteessä (Real Driving Emission). Siten varmistetaan laboratoriotesteissä hyvin menestyneiden mallien tulosten oikeellisuus.
edit: linkki taisikin olla ihan väärä (nyt poistettu).
 
Viimeksi muokattu:
Joo, dieselissä on, mutta on se sama ongelma myös bensoissa. Tuloksissa on kai huomioitu myös muut päästöt?

Tuloksethan on aina siitä kiini mitä lasketaan, ja miten halutaan laskea kuka maksaa ja minkälaista tulosta tavoitellaan. Jos nyt vaikka aurinkopanelia ajatellaan joka kiinassa valmistetaan kuskataan Suomeen ja se tuottaa sen verran sähkö että hehkulamppu palaa kesällä. Niin aika vaikea sitä on Suomessa ekologisena vaihtoehtona pitää.
 

Tässäpä tuon testin kaikki tulokset eikä vain likaisin kärki:http://www.umweltbundesamt.de/sites...swerte_fuer_euro-5-_und_euro-6-diesel-pkw.pdf

Tuosta voi nähdä, että joukossa on myös varsin hyviä, jopa erinomaisiakin suorituksia totaalisten rimanpudotusten ohella. Ilmeisesti testeissä on mitattu erilaisia käytettyjä autoja, joista osalla lienee varsin erikoinen historia, esim. Fiat Doblo 1.6 Multijet, vm. 2010 ja mittarilukema 300 km...

Joka tapauksessa on merkittävää, että tiukkojenkin normien täyttäminen näyttää mahdolliselta myös käytännössä.
 
Näin paljon sähköauto tarvitsee kilometrejä mittariin ennen kuin se on dieseliä puhtaampi | Kauppalehti

60 000km täytyy pienellä sähköautolla ajaa ennenkuin ollaan +-0 tilanteessa päästöissä pikku dieselin kanssa kun auton valmistus otetaan huomioon. (Alkaakohan akkukin olla jo vaihtokunnossa tuossakohtaa?) Ja jos ajetaan hiilisähköllä niin sähköauto onkin saastuttavin. Tästä päästäneen siihen että ne hiilivoimalat se suurin ongelma on eikä yksityisautoilu.

Toisaalta kun katsoo tuon ylemmän postauksen linkkiä käytettyjen dieseleiden todellisista päästöistä niin vaaka kallistuu taas toiseen suuntaan..
 
Viimeksi muokattu:
Näin paljon sähköauto tarvitsee kilometrejä mittariin ennen kuin se on dieseliä puhtaampi | Kauppalehti

60 000km täytyy pienellä sähköautolla ajaa ennenkuin ollaan +-0 tilanteessa päästöissä pikku dieselin kanssa kun auton valmistus otetaan huomioon. (Alkaakohan akkukin olla jo vaihtokunnossa tuossakohtaa?) Ja jos ajetaan hiilisähköllä niin sähköauto onkin saastuttavin. Tästä päästäneen siihen että ne hiilivoimalat se suurin ongelma on eikä yksityisautoilu.

Toisaalta kun katsoo tuon ylemmän postauksen linkkiä käytettyjen dieseleiden todellisista päästöistä niin vaaka kallistuu taas toiseen suuntaan..

Ei tarvitse sähköautoon vaihtaa akkua sen normaalin käyttöiän aikana sen enempää kuin dieseliin tehdä täydellistä koneremppaa. En tiedä mistä toi ihme urbaanilegenda on peräisin, että ne akut sippaa jossain 100tkm kohdalla kun sitä tuntuu jokainen sähköautoskeptikko toistelevan.
 
Ei tarvitse sähköautoon vaihtaa akkua sen normaalin käyttöiän aikana sen enempää kuin dieseliin tehdä täydellistä koneremppaa. En tiedä mistä toi ihme urbaanilegenda on peräisin, että ne akut sippaa jossain 100tkm kohdalla kun sitä tuntuu jokainen sähköautoskeptikko toistelevan.

Taas menee vähän offiksi, kuten tavallista. Funtsin tuossa että sähköautojen lopullisesta kestosta lienee hyvin vähän tietoa, joten Prius kelvannee verrokiksi.

http://www.hybridcars.com/toyota-prius-taxi-running-strong-with-600000-miles-and-original-battery/

Noin miljoona kilsaa taxi priuksella ja alkuperäisellä akustolla. Juttu tosin kertoo että asiaa ei ole vahvistettu ja toyotan promovideo yms.

Kommenteissa ja muiden vastaavien juttujen kommenteissa kertoillaan kyllä että 200-250tml on menty ihan hienosti.

Uusi patteri maksaa 2200-2600$, tai ~500$ kolaroidusta vähän ajetusta elintenluovuttajasta.

Mikä sitten totuus onkaan, mutta tuollainen puolisen miljoonaa ajettu on kyllä jo paalauskunnossa siihen ikään ehtiessä, normaaliajoilla. Ja minkälainen on on hybridi akkupuolensa ehtoopuolella tehojensa puolesta?
 
Muuttuukohan tilanne mitenkään uusilla polttoaineilla. Merkittävänä esimerkkinä Nesteen My Diesel. Väitteitä on että vanhemmissa diesel koneissa paikalliset päästöt putoavat 30% ja savutus sekä hajuhaitta myös merkittävästi. Ja hiilijalanjälki olisi pienempi koska valmistetaan jätteestä. Kuulemma moottorin käyntiääni saattaa pehmentyä koska isompi setaaniluku. Varmasti hiukan markkinointia mutta aika varmasti faktaa jo mukana.

Hkl alkaa käyttää tätä tulevina vuosina, tekee varmaan hyvää keskustan ilmanlaadulle. Tuotanto nyt 500 000 tonnia ja kovasti tuntosarvet herkkänä kuuntelevat asiakkaiden reaktiota. Kävin Pirkkalassa tankkaamassa uudella asemalla ja oli tyttöset jakamassa esitteitä ja kertomassa dataa aiheesta.



Neste MY - Läpimurto, joka muuttaa maailmaa.

Dieselautojen rajoitukset eivät huoleta Nestettä | Kauppalehti
VTT:n testissä se vähensi typenoksidipäästöjä 12 prosenttia.
 
Aikaisenpi k-arvo oli 0.52, nyt tuo 0.3. Tankissa suurin osa tuota My dieseliä. Vaikea sanoa mikä sen merkitys on mutta ei se nyt varmaan huonommaksi tulosta tehnyt.
5eb0ebe0dcea1709b11ee0adcfe32548.jpg


Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 
Ei tarvitse sähköautoon vaihtaa akkua sen normaalin käyttöiän aikana sen enempää kuin dieseliin tehdä täydellistä koneremppaa. En tiedä mistä toi ihme urbaanilegenda on peräisin, että ne akut sippaa jossain 100tkm kohdalla kun sitä tuntuu jokainen sähköautoskeptikko toistelevan.

Varmaan siitä että sähköauton akut on samaa teknologiaa kuin läppärin akut eikä nekään kestä loputtomiin vaikka säilytetään sisätiloissa lämpimässä toisin kuin autot
 
Varmaan siitä että sähköauton akut on samaa teknologiaa kuin läppärin akut eikä nekään kestä loputtomiin vaikka säilytetään sisätiloissa lämpimässä toisin kuin autot

Se on paljon mahdollista, mutta läppärin akusta käytetään tosiaan koko kapasiteetti, kennoja on pirusti vähemmän ja muutenkin rakennettu "vähän" halvemmalla.

Ja vastoin yleistä luuloa, kuumuus sen akun tappaa eikä kylmyys.
 
Varmaan siitä että sähköauton akut on samaa teknologiaa kuin läppärin akut eikä nekään kestä loputtomiin vaikka säilytetään sisätiloissa lämpimässä toisin kuin autot
Vai samaa teknologiaa...

Onko läppärin akussa puhallin-/nestejäähdytys? Entä onko siinä hapen pääsyä estävä metallikuori? Miksi Teslan akkutakuu on 8v ilman km-rajaa ja Toyotan 10v/350km? Läppärin akuille annetaan 6-12kk ja kuluttajaviranomaisten avulla voi saada 1,5v.

Ehkä ne autojen akut sittenkin on vähän paremmin suunniteltu, vaikka akkukemia olisi ihan sama. Auto on kallis kestokulutushyödyke.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuo harhaluulo tule siitä, että normaalit arkipäiväiset akut kuten läppärin tai puhelimen tms. akut ovat yleensä melko surkeaa kamaa ja kestävät max 2 vuotta ja sitten on kapasiteetti tippunut puoleen, niin tähän sitten rinnastetaan kaikki muutkin akut kun ei ihmiset tiedä, että auton akut tehdään ihan erilaisiksi.

Minusta myös iso osa sähköauton hyötyä tulee siitä, että vaikka päästöt olisivat samat niin ne sentään tuotetaan kauempana asutuksesta kun polttomoottoriauton. Mieluummin jossain kaukana taloista iso savua tupruttava piippu kuin miljoona pakoputkea ikkunan alla. Ja sähköautosta on "helppoa" tehdä ekoauto lataamalla sitä aurinko/tuuli tms. voimalla ja jossain vaiheessa tulevaisuudessa fuusio reaktorissa tuotetulla sähköllä, tosin tähän nyt harmi kyllä varmaan menee vielä turhan paljon aikaa.
 
Eiköhän tuo harhaluulo tule siitä, että normaalit arkipäiväiset akut kuten läppärin tai puhelimen tms. akut ovat yleensä melko surkeaa kamaa ja kestävät max 2 vuotta ja sitten on kapasiteetti tippunut puoleen, niin tähän sitten rinnastetaan kaikki muutkin akut kun ei ihmiset tiedä, että auton akut tehdään ihan erilaisiksi.

Minusta myös iso osa sähköauton hyötyä tulee siitä, että vaikka päästöt olisivat samat niin ne sentään tuotetaan kauempana asutuksesta kun polttomoottoriauton. Mieluummin jossain kaukana taloista iso savua tupruttava piippu kuin miljoona pakoputkea ikkunan alla. Ja sähköautosta on "helppoa" tehdä ekoauto lataamalla sitä aurinko/tuuli tms. voimalla ja jossain vaiheessa tulevaisuudessa fuusio reaktorissa tuotetulla sähköllä, tosin tähän nyt harmi kyllä varmaan menee vielä turhan paljon aikaa.

Miten sen nyt ottaa Hiilivoimahan on nykyään muodissa halvan hinnan takia eikä ne voimalat nyt mitenkään erityisen kaukana asutuksesta ole vaan moni saa ihailla ikkunastaan uljasta energian tuottajaa. Hiilivoima jyllää yhä Euroopassa

Sähköauto on onneton peli koska lataaminen on hidasta ja kantama surkea
 
Miten sen nyt ottaa Hiilivoimahan on nykyään muodissa halvan hinnan takia eikä ne voimalat nyt mitenkään erityisen kaukana asutuksesta ole vaan moni saa ihailla ikkunastaan uljasta energian tuottajaa. Hiilivoima jyllää yhä Euroopassa

Sähköauto on onneton peli koska lataaminen on hidasta ja kantama surkea
On se silti parempi että päästöt tuotetaan keskitetysti ja useimmissa paikoissa ne eivät kuitenkaan ole läheskään niin lähellä asutusta kun autot on. Lisäksi hiilivoimalaan saadaan paremmat suodattimet piippuun helposti jos sellaisia innovaatioita tulee, mutta autoihin ei saada. Onneksi kehitys kulkee sähköautoilun suuntaan kumminkin. Eiköhän joku keksi kumminkin kohta paremmat akut niin että pääsisi suht edukkailla akuilla ajamaan sen 1000km ja lataamaan puolessa tunnissa täyteen. Kunhan vaan tarpeeksi liikkuu rahaa tossa hommassa niin siihen panostetaan niin että jotain tommosta keksitään.
 
Ei silti ihan pikkujuttu, jos 150 tuhatta autoilijaa ei yhtäkkiä saa ajaakaan kaupungin keskustaan mihin on ajellut aiemmin päivittäin. Siellä on kohta autokaupoissa halpaa diisselimersua ja pemaria tarjolla.
Ja sieltä ne uitetaan tänne parantamaan Suomen autokantaa. :)
 
Ja sieltä ne uitetaan tänne parantamaan Suomen autokantaa. :)

Joo täällä ei vielä ole aloitettu dieselvainoja, eikä toki ilmanlaatuongelmien takia varmaan heti aletakaan, koska liikennemäärät on ison maailman mittakaavassa pieniä. Mutta eiköhän ne ainakin Helsingin keskustassa jossain vaiheessa kielletä täälläkin.
 
Miksi diesel moottorin typenoksidit ovat jotenkin haitallisempia kuin samat ainekset bensamoottorista?

Juridisesti ero on tietysti se että bansamoottorilla niitä saa tuottaa niin paljon kuin huvittaa, mutta jos asiaa ajatellaan ihan käytännön tasolla.
 
Miksi diesel moottorin typenoksidit ovat jotenkin haitallisempia kuin samat ainekset bensamoottorista?

Juridisesti ero on tietysti se että bansamoottorilla niitä saa tuottaa niin paljon kuin huvittaa, mutta jos asiaa ajatellaan ihan käytännön tasolla.
Olisiko siinä, että dieselmoottori tuottaa niitä enemmän? :D Tosin bensamoottorit taitaa tuottaa enempi pienhiukkasia (syöpää aiheuttavia) sekä häkää, mutta niistä ei vaahdota. Miksiköhän näin?
 
Olisiko siinä, että dieselmoottori tuottaa niitä enemmän? :D Tosin bensamoottorit taitaa tuottaa enempi pienhiukkasia (syöpää aiheuttavia) sekä häkää, mutta niistä ei vaahdota. Miksiköhän näin?
Kyllä pienhiukkasia diesel tuottaa enemmän, mutta uudet suorasuihkutusbensat on alkaneet myös "kunnostautua" tässä ja ensi vuonna vaggikonsernin autoissa taisi ollakin jo hiukkasloukut
 
Kyllä pienhiukkasia diesel tuottaa enemmän, mutta uudet suorasuihkutusbensat on alkaneet myös "kunnostautua" tässä ja ensi vuonna vaggikonsernin autoissa taisi ollakin jo hiukkasloukut
Jossain TM:n talvitestissä bensavehkeissä oli nimenomaan isommat hiukkaspäästöt kuin dieseleissä.

Autojen päästöistä elää sitkeä luulo - TM Talviautovertailu osoitti sen totaalisen vääräksi

"Pienimmät häkäpäästöt: Volkswagen, Mercedes, Ford. Parhaan bensa-auton häkäpäästöt olivat moninkertaiset. Pienimmät palamattomien hiilivetyjen päästöt: Mercedes, Volkswagen, Ford. Ja sokerina pohjalla pienimmät hiukkaspäästöt: Ford, Volkswagen, Mercedes. Ja jälleen parhaan bensa-auton hiukkaspäätöt olivat moninkertaisia dieseleihin verrattuna.

Ainoastaan typen oksidien päästöissä dieselautot olivat edelleen syntisimpiä. Mutta kolmessa muussa päästökomponentissa ne siis olivat aivan ylivoimaisia."
 
Jossain TM:n talvitestissä bensavehkeissä oli nimenomaan isommat hiukkaspäästöt kuin dieseleissä.

Autojen päästöistä elää sitkeä luulo - TM Talviautovertailu osoitti sen totaalisen vääräksi

"Pienimmät häkäpäästöt: Volkswagen, Mercedes, Ford. Parhaan bensa-auton häkäpäästöt olivat moninkertaiset. Pienimmät palamattomien hiilivetyjen päästöt: Mercedes, Volkswagen, Ford. Ja sokerina pohjalla pienimmät hiukkaspäästöt: Ford, Volkswagen, Mercedes. Ja jälleen parhaan bensa-auton hiukkaspäätöt olivat moninkertaisia dieseleihin verrattuna.

Ainoastaan typen oksidien päästöissä dieselautot olivat edelleen syntisimpiä. Mutta kolmessa muussa päästökomponentissa ne siis olivat aivan ylivoimaisia."
Joo siis meinasinkin että bensakoneet on pahentuneet ja dieseleissä on nykyään loukut
 
Miksi diesel moottorin typenoksidit ovat jotenkin haitallisempia kuin samat ainekset bensamoottorista?

Juridisesti ero on tietysti se että bansamoottorilla niitä saa tuottaa niin paljon kuin huvittaa, mutta jos asiaa ajatellaan ihan käytännön tasolla.
Ei typen oksideja bensa-autollakaan saa vapaasti tuottaa ja rajat ovat aina olleet selvästi tiukemmat kuin dieselille.

Bensa:
Euro3 150mg/km
Euro4 80mg/km
Euro5 60mg/km
Euro6 60mg/km

Diesel:
Euro3 500mg/km
Euro4 250mg/km
Euro5 180mg/km
Euro6 80mg/km

Euro-luokitusten voimaantulo:
Euro3 1997 tammikuu
Euro4 2003 tammikuu
Euro5 2009 syyskuu
Euro6 2014 syyskuu

Euro-päästöluokitukset – Wikipedia

Edit: korjattu yksiköt
 
Viimeksi muokattu:
Mutta nämä rajathan on vain teoreettisia. Se on sitten eri asia jos ero onkin maastossa olematon.
Rajat ovat teoreettisia, mutta uskoisin dieselin päästävän enemmän typenoksideja ihan käytännössäkin.

Kolme nopeaa perustelua miksi diesel päästää enemmän NOx:
1. Väljemmät päästörajat, jolloin koko autokantaa katsoessa dieselit todennäköisesti päästävät keskimäärin enemmän. Automallikohtaisia poikkeuksia toki löytyy varmasti.
2. Viime vuosina otsikoissa on ollut nimenomaan dieselien jopa 10-20x ylitykset vs. päästöraja, vaikka se raja on jo valmiiksi löysempi kuin bensoilla.
3. Sbasil lainasi jotain TM-talvivertailua, missä dieselit päästivät enemmän NOx.
 
On se silti parempi että päästöt tuotetaan keskitetysti ja useimmissa paikoissa ne eivät kuitenkaan ole läheskään niin lähellä asutusta kun autot on. Lisäksi hiilivoimalaan saadaan paremmat suodattimet piippuun helposti jos sellaisia innovaatioita tulee, mutta autoihin ei saada. Onneksi kehitys kulkee sähköautoilun suuntaan kumminkin. Eiköhän joku keksi kumminkin kohta paremmat akut niin että pääsisi suht edukkailla akuilla ajamaan sen 1000km ja lataamaan puolessa tunnissa täyteen. Kunhan vaan tarpeeksi liikkuu rahaa tossa hommassa niin siihen panostetaan niin että jotain tommosta keksitään.

Akut on kehittyny niin hitaasti etten kauheen toiveikas asian suhteen ole, toinen juttu niin akkujen lataaminen kestää helevetin kauan ja jo nyt on bensa asemilla välillä jonoa pumpulle. Vetyauto olis se kova sana, siinä ei autoilijan tarttis mukavuudesta luopua kun on yhtä nopee tankata kun bensa-autokin eikä kantamassa juurikaan eroja, ja kun käytää sähkömoottoria niin yhtä hiljainen kuin sähköautokin. Ei vaan taida öljy ja sähköyhtiöiden lobbauksen jaloista koskaan nousta.
 
Akut on kehittyny niin hitaasti etten kauheen toiveikas asian suhteen ole, toinen juttu niin akkujen lataaminen kestää helevetin kauan ja jo nyt on bensa asemilla välillä jonoa pumpulle. Vetyauto olis se kova sana, siinä ei autoilijan tarttis mukavuudesta luopua kun on yhtä nopee tankata kun bensa-autokin eikä kantamassa juurikaan eroja, ja kun käytää sähkömoottoria niin yhtä hiljainen kuin sähköautokin. Ei vaan taida öljy ja sähköyhtiöiden lobbauksen jaloista koskaan nousta.

Suurin osa ostaa sähköauton kuitenkin sellaiseen ajoon, ettei sitä tarvitse matkalla "tankkailla", jolloin lataamiseen ei mene varsinaisesti muuta aikaa kuin töpselin kytkeminen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 805
Viestejä
4 547 800
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom