Dieselautojen valmistus loppuu 2020?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Diesel on halvempi :) Niin ja toki dieselissä on pienempi kulutus.
Naapurilla on s90 volvo diisseli. Ei kyllä aja varmaan 5tonnia vuodeen.
Bensa on sellaisen 9 tonnia kalliimpi, eli onkohan valittu hinnan perusteella diesel?

S90 D3 aut 46 900 €
S90 T5 aut 55 600 €
= 8 700 €
 
Nämä on molemmat taloudellisia syitä valita diesel.
Samalla myös ekologisia. Pieni kulutus on moottorin ominaisuus. Diesel auton CO2 päästöt on 115 ja tuon bensan CO2 149. Hybridi olisi kallein (67 150 €) ja pienimmät päästöt CO2 46.
 
Itse en vain keksi ainuttakaan ominaisuutta, jota nykyaikainen bensa ei tekisi yhtä hyvin tai paremmin kuin diesel.

Yhdistetty kulutus vrt. teho. Piheimmät hybridit pääsee samaan, mutta ne taas on monesti "hitaampia". Mitä tehokkaampi auto pitää olla, sitä isompi ero kulutuksessa. Tämä johtuu ihan siitä, että dieselin energiasisältö on suurempi ja dieselmoottorin energiatehokkuus parempi.
 
Samalla myös ekologisia. Pieni kulutus on moottorin ominaisuus. Diesel auton CO2 päästöt on 115 ja tuon bensan CO2 149. Hybridi olisi kallein ja pienimmät päästöt CO2 46.

Ekologisia my ass. CO2 suhteessa ehkä, mutta kaikessa muussa saastuttaa ihan helvetisti.
 
Toi hybridien co2 päästö on kyllä kans yks suuri kusetus, joka tuntuu olevan hyvä tapa kiertää veroja ja saada tehokkaammat autot sopimaan firmojen leasingpolitiikkaan.
 
Toi hybridien co2 päästö on kyllä kans yks suuri kusetus, joka tuntuu olevan hyvä tapa kiertää veroja ja saada tehokkaammat autot sopimaan firmojen leasingpolitiikkaan.

Puhut varmaan pistokehybrideistä? Se on ihan sama miten niissä kulutusta mitataan, kun se voi olla nollakin jos ajoprofiili on sopiva. Ei-ladattavissa hybrideissä mittaus on yhtä paljon/vähän kusetusta kuin normi polttiksissa yleensä.
 
No helvetisti ehkä jos epärealistiseen normiin verrataan, mutta oliko sulla jotain absoluuttista määritelmää tuolle "helvetisti"? Nykyaikainen henkilöautodiesel on aika puhdas vekotin kaikenkaikkiaan, vaikka ne todellisessa käytössä ylittääkin normit moninkertaisesti.

Kyllä ne pienhiukkaspäästöt on isoissa kaupungeissa ihan oikea ongelma (ja niitä toki tulee myös suorasuihkubensakoneistakin). Suomessa toki ei ole isoja kaupunkeja, joten täällä se nyt on sama millä käyttövoimalla ne muutama hassu auto siinä keskustassa päristelee.
 
Toi hybridien co2 päästö on kyllä kans yks suuri kusetus, joka tuntuu olevan hyvä tapa kiertää veroja ja saada tehokkaammat autot sopimaan firmojen leasingpolitiikkaan.
Totta. Hybridiä kun ei ole pakko ladata, eli voi ajaa pelkällä bensalla. Jolloin kulutus ei paljoa poikkea normaalista bensa-autosta, jos ajetaan normaalia maantie ajoa.

Omasta mielestä pahin veronkiertoauto :) Toki myynti onkin sitten kohdallaan, kun verot on pienet. Itsekin voisin ostaa, mutta ovat liian kalliita ja liian uusia. Hyvä siis että niitä ostetaan, niin tulee sitten joskus käytettynäkin saataville hybridejä. Hybridejä saisi tuoda vaikka käytettynäkin suomeen, niin lisääntyisivät nopeammin.
 
Totta. Hybridiä kun ei ole pakko ladata, eli voi ajaa pelkällä bensalla. Jolloin kulutus ei paljoa poikkea normaalista bensa-autosta, jos ajetaan normaalia maantie ajoa.

Omasta mielestä pahin veronkiertoauto :) Toki myynti onkin sitten kohdallaan, kun verot on pienet. Itsekin voisin ostaa, mutta ovat liian kalliita ja liian uusia. Hyvä siis että niitä ostetaan, niin tulee sitten joskus käytettynäkin saataville hybridejä. Hybridejä saisi tuoda vaikka käytettynäkin suomeen, niin lisääntyisivät nopeammin.

Tämäkin ongelma poistuisi siirtämällä verotus polttoaineeseen. Johan alkaisi latailu kiinnostamaan yrityksiäkin.
 
Totta. Hybridiä kun ei ole pakko ladata, eli voi ajaa pelkällä bensalla. Jolloin kulutus ei paljoa poikkea normaalista bensa-autosta, jos ajetaan normaalia maantie ajoa.

Omasta mielestä pahin veronkiertoauto :) Toki myynti onkin sitten kohdallaan, kun verot on pienet. Itsekin voisin ostaa, mutta ovat liian kalliita ja liian uusia. Hyvä siis että niitä ostetaan, niin tulee sitten joskus käytettynäkin saataville hybridejä. Hybridejä saisi tuoda vaikka käytettynäkin suomeen, niin lisääntyisivät nopeammin.

No joo vaikka latais niin eihän ne kovin pitkään/kovaa pelkällä sähköllä kulje vaan on sitten ihan yhtä "pahoja" kun muutkin autot.
 
No joo vaikka latais niin eihän ne kovin pitkään/kovaa pelkällä sähköllä kulje vaan on sitten ihan yhtä "pahoja" kun muutkin autot.

Näinpä, mutta miten tuollaisen lataushybridin kulutus sitten pitäisi mitata? Ei siihen ole mitään "reilua" tapaa olemassa, koska ajoprofiili voi vaikuttaa kulutukseen lähes täydet 100%.
 
Näinpä, mutta miten tuollaisen lataushybridin kulutus sitten pitäisi mitata? Ei siihen ole mitään "reilua" tapaa olemassa, koska ajoprofiili voi vaikuttaa kulutukseen lähes täydet 100%.

Vaikea sanoo mut olen samaa mieltä että verotus pitäis siirtää kokonaan polttoaineeseen niin ei olis millään EU CO2 mittauksilla väliä auton hankinnan tai omistamisen kustannukseen.
 
Mikäs tälle Diesel-offtopicille nyt olisi sopiva ketju?
 
Tämäkin ongelma poistuisi siirtämällä verotus polttoaineeseen. Johan alkaisi latailu kiinnostamaan yrityksiäkin.
Totta. Nyt verotetaan aika isolla summalla kiinteällä maksulla vaikka ajaisikin tosi vähän. Ajoneuvovero on siis iso. Saisi olla vero suoraan siinä bensassa tai dieselissä.
 
Toivottavasti loppuu. Eurooppalaisilla on pitkään ollut tosi likaiset autot kun ensin ei katalysaattoreita ja sitten alettiin kaupungissa ajelemaan diesel-henkilöautoilla. Puhdas ilma on jees joten peukut ylöspäin dieselin kuolemalle. Bussitkin on kohta sähköllä toimivia. Ainakin verotuet voisi dieseliltä lopettaa kun sehän on oikeasti kalliimpaa tai yhtä arvokasta kuin bensa.
 
Juu, nimenomaan kun niitä tulee myös bensakoneista. Ja se mitä raskas liikenne tekee on vielä ihan oma juttunsa. En lähtisi nykyaikaista henkilöautodieseliä tuollaisesta syyttämään.
Eikös ne henkilöautojen päästöt olleet jotain 60-70% ja raskas liikenne loput?

Ihan hyvin voi syyttää meitä diesel-kuskeja. Tosin dieseleissä ei taida kuin NoX olla pahempi kuin noissa bensoissa nykyään kun DPF-hoitaa pienhiukkaset ja suorasuihkubensat on ihan yhtä pahoja kuin dieselit päästelemään niitä - eikä niitä edes rajoiteta (vielä) DPF:llä...
 
Toivottavasti loppuu. Eurooppalaisilla on pitkään ollut tosi likaiset autot kun ensin ei katalysaattoreita ja sitten alettiin kaupungissa ajelemaan diesel-henkilöautoilla. Puhdas ilma on jees joten peukut ylöspäin dieselin kuolemalle. Bussitkin on kohta sähköllä toimivia. Ainakin verotuet voisi dieseliltä lopettaa kun sehän on oikeasti kalliimpaa tai yhtä arvokasta kuin bensa.
Nuo uudet dieselit pitäisi olla tosi puhtaita. Useassa taitaa olla joku urea juttu, joka pienentää tai poistaa kokonaan haitalliset päästöt. Jo sellaiset noin 12 vuotta dieseleissä on ollut hiukkasloukku, joka varmaankin poistaa sen mustan savupilven?
Urea puhdistaa auton pakokaasuja
 
Nuo uudet dieselit pitäisi olla tosi puhtaita. Useassa taitaa olla joku urea juttu, joka pienentää tai poistaa kokonaan haitalliset päästöt. Jo sellaiset noin 12 vuotta dieseleissä on ollut hiukkasloukku, joka varmaankin poistaa sen mustan savupilven?
Urea puhdistaa auton pakokaasuja

Ainakin siihen asti kun ympäristötietoiset jonnet poistaa ne käytöstä softauksen yhteydessä.
 
"Henkilöautoja valmistavan Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson maalaa synkeän pikaista loppua dieselmoottoreille.

Volvo voi poistaa diesel-autot valikoimastaan vuoden 2020 jälkeen. "

En näe tuossa vielä mitään kiveenhakattua, edes Volvon osalta. "Voi poistaa" ei ole vielä kovin kongreettinen toimenpide. Itse en ainakaan kovin pahaa moraalista krapulaa pode, vaikka perheen toinen auto onkin diesel. Trippimittaria katsellessa naama on yhtä hymyä, kun mittarissa on 700km eikä mitään kiirettä tankata. :)
 
Nuo uudet dieselit pitäisi olla tosi puhtaita. Useassa taitaa olla joku urea juttu, joka pienentää tai poistaa kokonaan haitalliset päästöt. Jo sellaiset noin 12 vuotta dieseleissä on ollut hiukkasloukku, joka varmaankin poistaa sen mustan savupilven?
Urea puhdistaa auton pakokaasuja
Onhan ne kai puhtaita kun kusetetaan testeissä :D Ilmeisesti noilta loppuu markkinat. Sama se ostetaanko noita Suomen kaltaisella kääpiömarkkinalla.

Volkswagen played a leading role in convincing people to accept a technology that in many countries is causing a precipitous decline in air quality for millions of city-dwellers: the diesel engine. Monitoring sites in European cities like London, Stuttgart, Munich, Paris, Milan and Rome have reportedhigh levels of the nitrogen oxides and particulate matter, or soot, that help to create menacing smogs.

Recently, officials in Milan temporarily barred cars from the city; in Rome, too, persistent smog has forced the authorities to limit the use of private vehicles. Back in March, Paris was enveloped in a gray cloud of choking fumes that obscured the Eiffel Tower for hours and briefly earned the French capital the title of the world’s most polluted city, beating out even Beijing. An air quality expert in Britain reported that much of it was “stale diesel” from traffic emissions generated in European cities.

Continue reading the main story
allow carcinogens to penetrate deep into tissues and organs. In other words, a driver who steps on the accelerator of a diesel car may be filling the lungs of nearby pedestrians, cyclists, infants in strollers and other drivers with potentially deadly particulate matter.
https://www.nytimes.com/2016/01/03/opinion/sunday/the-dirty-truth-about-clean-diesel.html

Pitää muistaa että vain harvassa maassa dieseliä koskaan käytettiin henkilöautoissa. Kun Saksakin aikoo siirtyä kokonaan pois öljymoottoreista niin eipä yksinkertaisesti jää markkinoita noille.

Trippimittaria katsellessa naama on yhtä hymyä, kun mittarissa on 700km eikä mitään kiirettä tankata.
Ei oo monessa bensa-autossakaan. Miten toi nyt dieseliin liittyy?
 
Yhdistetty kulutus vrt. teho.
Tuo on edelleenkin taloudellinen syy valita diesel, mitä alunperin ajoin takaa eli useimmiten dieselin valinta tehdään vain taloudellisista syistä. Jos rahalla ei ole väliä niin en itse keksi yhtään syytä miksi valitsisin mieluummin dieselin kuin bensan. Esimerkkinä muualta maailmasta eli Jenkeissä diesel on polttoaineena kalliimpaa kuin bensa ja 535d (tehoiltaan Suomen 530d) on kalliimpi kuin 535i. Ei tarvitse kahta sekuntia miettiä kummallako moottorilla autonsa ottaisi.
 
Ei oo monessa bensa-autossakaan. Miten toi nyt dieseliin liittyy?
Kyllä se on faktaa, että dieselillä ajaa tankillisella huomattavasti pidempään. Ainakin näin meillä. Ts. diesel kuluttaa vähemmän.

edit: KS: lue alleviivattu. En viitsi tuosta enempää vängätä. Bensatankin koolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että se diesel kuluttaa vähempi. Varmaan ymmärsitkin, mutta ihan vänkäämisen ilosta, vai?
 
Viimeksi muokattu:
Ite ostin diisselin syystä, että Mersulla ei ollut tarjota bensakonetta joka a) kestää, b) on ominaisuuksiltaan sellainen jota nykyautosta odottaa c) saa järkihintaan suht isoon perheautoon. Säästösyistä siis ostin diisselin, kun ei ollut rahaa esim. E400:een. Toki tässä nyt kärsii traktorin äänistä, mutta kyyti on mukavaa ja vaivatonta, joka varmaankin monelle on E-sarjan mersussa jonkinlainen kriteeri :hammer:
 
Niin, juurikin mun pointti. Ei ne nykydieselit ole sen pahempia.

Saksa on kyllä hiton sekaisin koko maa. Ensin aletaan korvata ydinvoimaa hiilivoimalla ja sitten kauhistellaan dieselin päästöjä ja hankkiudutaan niistä eroon. Fuck logic.
Kyllä ne ovat. Ja nimenomaan vaarallisten lähipäästöjen kannalta.

f8966e72-170d-48e8-974d-8a7306a497c2
rYlfxUc.png


Kyllä se on faktaa, että dieselillä ajaa tankillisella huomattavasti pidempään. Ainakin näin meillä. Ts. diesel kuluttaa vähemmän.
Mut ei tossa lausessa ole mitään järkeä. Ei esim polttoainetankin koko ole mitenkään standardi.

Ite ostin diisselin syystä, että Mersulla ei ollut tarjota bensakonetta joka a) kestää, b) on ominaisuuksiltaan sellainen jota nykyautosta odottaa c) saa järkihintaan suht isoon perheautoon. Säästösyistä siis ostin diisselin, kun ei ollut rahaa esim. E400:een. Toki tässä nyt kärsii traktorin äänistä, mutta kyyti on mukavaa ja vaivatonta, joka varmaankin monelle on E-sarjan mersussa jonkinlainen kriteeri :hammer:
Milläs tavalla bensakoneet kestää huonommin?
 
Höpsistä. Ihan yhtä paljon noxeja ne bensatkin nykyään tuottaa.
Miksi valehtelet? Ihan mittaamalla näemme että dieselit tuottavat nimenomaan noxia paljon enemmän. Tästä syystä niitä on kielletty kaupungeissa ympäri maailmaa.
 
No onko näyttää mittaukset sitten? Aika yleisesti tiedetty fakta on sekin että nykyaikaiset bensakoneet päästää samaa paskaa vähän helvetisti kun ei ole mitään loukkuja.

Aika paska keskustelutapa sulla kun alat heti syyttää valehtelijaksi. Melkein voisin laittaa ignoreen suoraan, niin ei tarvii odotella seuraavia banneja.

No johan tossa on taulukko aiheesta. En tiedä mikä on sun "yleisesti tiedetty fakta" mutta kerropa miten lämpimämmät dieselit eivät tuottaisi noxia enemmän? Miksi mittarit näyttävät että sieltä pakoputkestä tulee enemmän noxia?

Mikäs sä sit olet jos keksit omia faktoja ja sivuutat esim ton taulukon kokonaan?

But the claims of the industry have been criticised by experts who say the numbers cited by car makers are based on a test that does not represent real-world conditions. For official standards, diesel cars have their emissions tested in a laboratory, but recent testing by the International Council on Clean Transportation found:

On average, real-world NOx emissions from the tested vehicles were about seven times higher than the limits set by the Euro-6 standard. If applied to the entire new vehicle fleet, this would correspond to an on-road level of about 560 mg/km of NOx (compared to the regulatory limit under Euro 6 of 80 mg/km).

The Euro-6 regulations require a real-world test to be introduced, but the timing of this is still being debated. Greg Archer from campaign group Transport & Environment says the car industry has successfully lobbied the European commission to have the likely date for an introduction moved back from 2017 to 2020.

“They’ve based it on limits and tests which are carried out in laboratories and don’t represent the amount of pollution that these vehicles actually produce on the road. And they know that.

“Carmakers are trying to greenwash dirty diesel to hide the truth that compared to a petrol car a typical new diesel car on the road emits 10 times more nitrogen oxides. While carmakers claim modern diesels are clean they are pushing to delay and weaken the introduction of new pollution tests. This is because most new diesels can’t reach the limits agreed back in 2007 without fitting new technology,” says Archer.

Onneksi meillä on EU hoitamassa puhtaampaa ilmaa. En ilkeä ajatella millainen kehitysmaa Suomi olisi ilman EU:n standardeja.

Kerro sinä kun yleistit?

a+b+c yhtälö ei toteudu mersulla, ainakaan ennen uusinta moottorisukupolvea. Muista en osaa sanoa.

No mikäs niissä mersun bensakoneissa sitten ei kestä? Kai sun pitäis toimittaa kun esität aika raffeja väitteitä?
 
No mikäs niissä mersun bensakoneissa sitten ei kestä? Kai sun pitäis toimittaa kun esität aika raffeja väitteitä?

M271 kone, 200/250CGI, se "järkimoottori perheautoon", on jakopäältään umpipaska. Myös isoon autoon vähän laiskan puoleinen. Isommissa bensakoneissa hinnat karkaavat myös Saksan markkinoilla kovin kohtuuttomiksi, jos alkaa esimerkiksi tehon kantilta asiaa vertaamaan diisseliin. Mersulla on selkeä puute tuotegataloogissan tuossa edellisen W204/W212 -sukupolven kohdalla bensamoottoreissa. Selvästikkin asia on sinulle tuntematon, joten suosittelen googlaamaan tarkemmat detaljit, niin tiedät mistä puhut.
 
M271 kone, 200/250CGI, se "järkimoottori perheautoon", on jakopäältään umpipaska. Myös isoon autoon vähän laiskan puoleinen. Isommissa bensakoneissa hinnat karkaavat myös Saksan markkinoilla kovin kohtuuttomiksi, jos alkaa esimerkiksi tehon kantilta asiaa vertaamaan diisseliin. Selvästikkin asia on sinulle tuntematon, joten suosittelen googlaamaan tarkemmat detaljit, niin tiedät mistä puhut.
No asia ei ole tuntematon jonka takia kysyinkin että mitä tämä nyt on taas. Oon huomannu että näistä autoasioista on ihan hemmetisti "tietoa". Luotan nyt sanaasi että toi on paska kone vaikka mitään faktaa ei taida julkisesta internetistä löytyä asiasta. En tiedä mikä on "järkimoottori" mutta toki Suomen verot pitävät moottorit pieninä.
 
No asia ei ole tuntematon jonka takia kysyinkin että mitä tämä nyt on taas. Oon huomannu että näistä autoasioista on ihan hemmetisti "tietoa". Luotan nyt sanaasi että toi on paska kone vaikka mitään faktaa ei taida julkisesti internetistä löytyä asiasta. En tiedä mikä on "järkimoottori" mutta toki Suomen verot pitävät moottorit pieninä.

Juuh okei.
 
No asia ei ole tuntematon jonka takia kysyinkin että mitä tämä nyt on taas. Oon huomannu että näistä autoasioista on ihan hemmetisti "tietoa". Luotan nyt sanaasi että toi on paska kone vaikka mitään faktaa ei taida julkisesta internetistä löytyä asiasta. En tiedä mikä on "järkimoottori" mutta toki Suomen verot pitävät moottorit pieninä.
Tuossa muutamia ensimmäisiä linkkejä mersun bensamoottoriin.

Mersuforum.net • katso viestiketjua - M271 jakopään ropina/rohina startatessa
M271 Jakoketjusta havaintoni :: mese.fi
Ikuinen jakoketju tuli pirullisen kalliiksi | MuroBBS
Jakoketju - Mercedes-Benz - Suomi24 Keskustelut
 

En haluis derailata tätä diesel-keskustelua. Totean vaan että noikin on keskustelupalstoja ja kaikissa autoissa on vikoja. Joku Vehon pamppu taitaa olla ainoa joka asian oikeasti tietää Suomessa. Wikipedian mukaan toi alkaa olemaan aika iäkäs, käytöstä poistettu moottori joten väite "mersun bensamoottorit ei kestä" on väärin ainakin tota moottoria esimerkkinä käyttäen.
 
Joo. Diesel vaihtoehto siis on se luotettavampi peli. Ainakin juuri mersun kohdalla. Uuden moottorin mahdollisia tyyppivikoja ei tiedä vielä. Luultavasti ovat parempia moottoreita.
 
En haluis derailata tätä diesel-keskustelua. Totean vaan että noikin on keskustelupalstoja ja kaikissa autoissa on vikoja. Joku Vehon pamppu taitaa olla ainoa joka asian oikeasti tietää Suomessa. Wikipedian mukaan toi alkaa olemaan aika iäkäs, käytöstä poistettu moottori joten väite "mersun bensamoottorit ei kestä" on väärin ainakin tota moottoria esimerkkinä käyttäen.

Tästähän oikein huokuu mainittu asiantuntemus :eek:
 
Tästähän oikein huokuu mainittu asiantuntemus :eek:
Niin. Ei voida olettaa asioita mitä ei voi mitenkään todistaa. Mitään tilastoja "kestävimmästä autosta" ei taida olla olemassa. Mielikuvillahan autoja ostetaan kuten markkinamiehet tajusivat jo 100 vuotta sitten.
 
Niin. Ei voida olettaa asioita mitä ei voi mitenkään todistaa. Mitään tilastoja "kestävimmästä autosta" ei taida olla olemassa. Mielikuvillahan autoja ostetaan kuten markkinamiehet tajusivat jo 100 vuotta sitten.
Vaikka nettiautosta voi tehdä vertailua. Tuossa vm2000 tai uudemmat E mersut joilla on ajettu vähintään 275 000 km. Ensin bensat ja sitten dieselit joita löytyy enemmän = luotettavampia?

35 kpl Mercedes-Benz E vaihtoautot - Nettiauto

705 kpl Mercedes-Benz E vaihtoautot - Nettiauto
 
Vaikka nettiautosta voi tehdä vertailua. Tuossa vm2000 tai uudemmat E mersut joilla on ajettu vähintään 275 000 km. Ensin bensat ja sitten dieselit joita löytyy enemmän = luotettavampia?

35 kpl Mercedes-Benz E vaihtoautot - Nettiauto

705 kpl Mercedes-Benz E vaihtoautot - Nettiauto
Dieseleitä myydään ihan kauheasti enemmän ja niillä ajetaan enemmän per vuosi... Ehkä tietämällä montako tiettynä vuonna myytyä autoa on vielä rekisterissä antaisi jotain osviittaa. Mutta joo, diesel-miehet ajakoot dieseleillä vielä kun sitä huvia riittää.
 
Dieseleitä myydään ihan kauheasti enemmän ja niillä ajetaan enemmän per vuosi... Ehkä tietämällä montako tiettynä vuonna myytyä autoa on vielä rekisterissä antaisi jotain osviittaa. Mutta joo, diesel-miehet ajakoot dieseleillä vielä kun sitä huvia riittää.
Bensa mersu taitaa olla aika huonossa maineessa ja siksi ei sitten kauppa käy? Voisi olla yksi selitys tuolle.
 
Tuossa juuri katsoin uuden E Mersun bensamallistoa. Ei siinä minusta mitään suurempia puutteita ollut.
 
Tuossa juuri katsoin uuden E Mersun bensamallistoa. Ei siinä minusta mitään suurempia puutteita ollut.
Voi olla? Mutta bensa on kalliimpi ja silti tehottomampi, eli miksi ostaa se huonompi mersu? Paitsi että hybridin saa toki bensakoneella :)

200 d, CO2 päästöt 102, 49 300 €
200, CO2 päästöt 132, 55 100 €

220 d, 53 000 €

350 e hybrid, CO2 49, 67 300 €
350 e A Premium Business AMG 70 400 €
 
Voi olla? Mutta bensa on kalliimpi ja silti tehottomampi, eli miksi ostaa se huonompi mersu? Paitsi että hybridin saa toki bensakoneella :)

En tiedä montako kertaa tätä pitää jankata, mutta ainoa syy (Suomessa) valita diesel on taloudelliset syyt, mitä vielä Suomen valtion autoveropolitiikka vielä suosii. Kun katsoo verottomia hintoja niin dieselit napostelee vieläkin vähemmän. Itse tosin mieluusti maksan vaikka extraa, ettei tarvitse traktorilla ajella.
 
Jokos kaikki (Mersun) bensapadat oli ahdettuja vai kaikki jotain vapareita joita saa kierrättää kuin viimeistä päivää että ne liikkuu? En viitsi puhelimella etsiä hinnastoja käsiini.
Ei hajuakaan, mutta mitä pahaa on moottorin kierrättämisessä? Dieselit ei taas kierrä vaikka haluaisikin kun todellinen käyttöalue on puolet bensan vastaavasta.
 
En tiedä montako kertaa tätä pitää jankata, mutta ainoa syy (Suomessa) valita diesel on taloudelliset syyt, mitä vielä Suomen valtion autoveropolitiikka vielä suosii. Kun katsoo verottomia hintoja niin dieselit napostelee vieläkin vähemmän. Itse tosin mieluusti maksan vaikka extraa, ettei tarvitse traktorilla ajella.
Traktorilta tosiaan kuulostaa ulospäin, mutta ei onneksi sisälle kuulu moottorin ruksutusta :) Ja tämä jo 12 vuotta sitten. Eli ei haittaa dieselkone siis yhtään mitään minusta.

Suomessa tosiaan verottaja suosii dieseliä, koska dieselissä on pienempi kulutus.

Luulisin että Mersun bensat olisi jo turboja. Vapari on jo mennyttä päivää nykyisin?
edit: Turbo löytyy kaikista.
Mercedes-Benz E-Class (W213) - Wikipedia
 
Nuo uudet dieselit pitäisi olla tosi puhtaita. Useassa taitaa olla joku urea juttu, joka pienentää tai poistaa kokonaan haitalliset päästöt. Jo sellaiset noin 12 vuotta dieseleissä on ollut hiukkasloukku, joka varmaankin poistaa sen mustan savupilven?
Urea puhdistaa auton pakokaasuja
Mustalla savupilvellä ei ole juurikaan tekemistä dpf kanssa. Johtuu joko siitä, että moottoria ei ole koskaan kierrätetty niin paikat on tukkiintunut tai sitten säädöt ei ole kohdallaan. Ja se savu on enimmäkseen nokea ja palamatonta/huonosti palanutta polttoainettä, mikä ei kauaa viivy ilmassa ennen maahan laskeutumista. Eipä tuo oma 19v vanha dieselikään savuta yhtään vaikkei katalysaattorin lisäksi olekaan mitään saastelaitteita.

Milläs tavalla bensakoneet kestää huonommin?
Diselin perusrakenteen ja toiminnan takia se on kestävämpi kuin bensakone. Pelkästään jo siksi, että diselissä on huomattavasti suuremmat puristussuhteet, pitää moottorin sisäosien olla vähän lujempia kuin bensakoneissa. Tämä toki lisää painoa, mutta kestävyyden kannalta parempi. Ajossa tarvittavat kierrokset ovat pienempiä dieselissä niin moottori kuluukin ehkä vähän vähemmän. Diselissä ei ole mitään erillistä sytytysjärjestelmää ja muutenkin toimintaan vaaditaan vähemmän osia kuin bensakoneessa. Lisäksi paremman hyötysuhteen ansiosta polttoainetta ei muutu niin paljon lämmöksi. Jos katsoo vaikka nettiautosta yli 500tkm ajettuja autoja niin dieselien määrä melko ylivoimainen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 802
Viestejä
4 547 686
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom