Delid/Korkkaus FAQ & Keskustelu

Onko pakko laittaa nestemetallia jos ei uskalla? Voiko sinne laittaa vaikka Arctic MX-4 tahnaa?
MX4 ei kestä tuossa käytössä pitkään ja kunnon etua et saa korkkaamisesta, jos käytät perustahnoja. Jos huolettaa nestemetalli niin lakkaat kaikki pinnat prossulta missä se voi aiheuttaa tuhoa.
 
Onko pakko laittaa nestemetallia jos ei uskalla? Voiko sinne laittaa vaikka Arctic MX-4 tahnaa?
Ei ole pakko. Normaalillakin tahnalla varmasti lähtee hyvin lämmöt alas. Nestemetallilla tietysti enemmän. Jäähyn ja prossun väliin ei kannata nestemetallia laittaa, koska siinä hyötyä ei juurikaan ole ja kuparisten tai alumiinisten jäähyjen pinta ei tykkää.
 
Intel alkanut ilmeisesti korkkaamaan myös tahnalla olevat takuupalautus prossut.
 
Intel alkanut ilmeisesti korkkaamaan myös tahnalla olevat takuupalautus prossut.
Taitaa olla syynä takuuvaihto kusetukset. Eli vaihdetaan IHSn alle aivan eri prossu, vaikka joku saman kannan celeron joka on rikottu.
 
Taitaa olla syynä takuuvaihto kusetukset. Eli vaihdetaan IHSn alle aivan eri prossu, vaikka joku saman kannan celeron joka on rikottu.

Toi mallikusetus katsotaan skannaamalla piirilevyn qr koodi, ei edellytä korkkausta. Korkkauksella katotaan vain onko käyttäjä itse korkannut. Jos alla esim pinkki tai sininen tahna eikä intelin oma niin selvä keissi.
 
Oliskohan Turun seudulla vuokrattavaa delidding työkalua?
Olisi yksi 7700k korjattavana. Paketti kahvia tms. tarjolla vasteeksi
 
Yritin korkata prossua skalpellilla. Skalpelli katkesi, ja mietin että parempi jos käytän vaan korkkaustyökalua. Laitoin prossun takasin kantaan ja coolerin päälle. Kuitenkin: ensi yrittämällä kone ei lähtenyt käyntiin vaan sammutti ja käynnisti itseään noin sekunnin sykleissä. Säikähdin, että olen pilannut prossun, otin sen irti, laitoin takaisin, ja hop: toimi niinkuin pitääkin. Mitään ongelmia ei ole ollut sen jälkeen? Mutta kysymykseni kuuluu: Mikä ensimmäisellä käynnistyskerralla oli pielessä? Voiko prossun kontakti kantaan jäädä huonoksi, vaikka se olisikin oikein päin laitettu (tarkistin)? Vai voiko esim. coolerin laittaa vahingossa liian kireälle (siinä on ruuvikiristys)?).
 
Oma 8700k piti korkata. Ei näin ensikertalaisena kiinnostanut välineitä hankkia, vaan kyselin täältä jos apua löytyy.
Ei voi kun kehua käyttäjää @Yelda . Eli jos raumalla on tarvetta korkkaukselle ottakaa häneen yhteyttä. Huomattavasti varmempi olo oli homman suhteen kun joku ketä on ennenkin tehnyt oli tekemässä.
Ja kaikille ketä korkkausta miettivät suosittelen. Omasta laski lämmöt sen n20 astetta.
 
Laitan tännekin kokemuksia ja kiitoksia, tämän ketjun avulla sain 3570K prossun korkattua ruuvipenkissä. Korkkauksen jälkeen IBT testin aikana (High-asetuksella) tuuletin pyöri vain 60% maksimista mutta silti lämpötilat olivat 37C matalammat kuin ennen korkkausta (ja täydellä fan speedillä). Eli varsin onnistunut toimenpide ja mahdollisti ihan eri tavalla kellotuksen.
 
korkattu.jpg


Tässä eka korkkaus ikinä, kyseessä siis 3570k.
Vielä pitäisi vähän koittaa putsata lisää, mutta ainakin silikonit/ihme tökötit sai kynnellä suhteellisen hyvin putsattua.

Hieman kuumottaa nuo prossun oikeassa laidassa olevat jäljet, jotka tulivat ruuvipenkissä. (Idioottina lähdin puristamaan ilman mitään kangasta välissä.)

Vaikka prossu olisikin rikkoontunut, niin suurta menetystä tässä ei tapahtunut kun kellotuksetkin olivat todella vaikeita jo saada 4.2 ghz -> 4.3 ghz, eli huono yksilö tainnut olla kyseessä.
 
Katsoin tästä keskustelusta, että ainakin 1 tarina 9700k:n korkkauksesta on, mutten löytänyt enempää. Onko kenelläkään muilla kokemuksia?
 
Katsoin tästä keskustelusta, että ainakin 1 tarina 9700k:n korkkauksesta on, mutten löytänyt enempää. Onko kenelläkään muilla kokemuksia?
Eikös se ole juotettu prossu, eli deliddauksella ei yleensä kummoisia parannuksia saada, mutta ihan tehtävissä.
googleen delid 9700k niin saa osviittaa ellei täältä löydy kertojaa tarkemmin.
Vaativat lämpöä jotta juotos pehmenee. Muuten ei mitenkään erilaisempi homma kuin perus purkka prossuilla.
 
Jättäisin korkkaamatta ... hioisin pinnan suoraksi, sileämmäksi, matalammaksi ja samoin jäähylle ... hyvät lämpöpastat väliin ... voisi ytimet tippua 5-7 C alemmaksi ... :geek: ja hyvä hionta ei synny vasurilla hutasemalla :cool:
Oletko itse tehnyt jotain tällaista?
 
Katsoin tästä keskustelusta, että ainakin 1 tarina 9700k:n korkkauksesta on, mutten löytänyt enempää. Onko kenelläkään muilla kokemuksia?
En suosittele 9700/9900K korkkausta, jos ei käytä directdie menetelmää. 100MHz sain lisää korkkauksella 9900K korkkauksella. Toki lämmöt tippuu, mutta kelloja ei paljoa tullut. 5.1GHz sain NHD-15 jäähyllä. Sen jälkeen laitoin custom loop vesijäähyn ja 5.2GHz toimii testeissä, mutta 24/7 käytän 5.1GHz
 
En suosittele 9700/9900K korkkausta, jos ei käytä directdie menetelmää. 100MHz sain lisää korkkauksella 9900K korkkauksella. Toki lämmöt tippuu, mutta kelloja ei paljoa tullut. 5.1GHz sain NHD-15 jäähyllä. Sen jälkeen laitoin custom loop vesijäähyn ja 5.2GHz toimii testeissä, mutta 24/7 käytän 5.1GHz
Hitsi, mitäs nyt teen tuolla delid-työkalulla?:btooth:
 
Hitsi, mitäs nyt teen tuolla delid-työkalulla?:btooth:
Voithan aina ostaan DIrect Die shimmin. Ite tilasin jenkeistä RockitCool koko kitin, siinä tuli elohopea matkassa jolla sai tilan sulatettua piisirun päältä. Verot tulee tieten päälle niin maksoi kokonaisuudessaan joku 75€
 
Pitäisi delidattu prosessori siirtää emolevystä toiseen, mutta IHS:ää ei ole liimattu. Onnistuuko ilman nestemetallin uusimista?
 
Pitäisi delidattu prosessori siirtää emolevystä toiseen, mutta IHS:ää ei ole liimattu. Onnistuuko ilman nestemetallin uusimista?
Onnistuu kun nostat vaakatasossa ja siirrät vaan seuraavaan emoon samassa asennossa. Kahdella sormella saat pidettyä IHS:n paikallaan, ettei lähde pyörimään.
 
Mulla oli tarrautunut läppärissä paljaan sirun nestemetalli puhtaaseen jäähyn kuparipohjaan sen verran tehokkaasti että lähti puolet sirusta myös matkaan kun nappasin jäähyn irti. Ei välttämättä siis ole ihan heti tippumassa irti toisistaan..
 
Vaihdoin tuossa 1000W powerin koneeseen ja päätin samalla kun pellit kerran oli auki korkata vanhan i7-8700K sotaratsun. Työkalua en viitsinyt hankkia yhtä prossua varten, mattopuukolla nitkuttamalla meni joku 5 minuuttia, helppo homma. Coren ja IHS:n välissä oleva tahna oli kyllä ihan purkkaa jo. Conductonautit prossun ja IHS:n päälle ja Kryonautia coolerin väliin ja lämmöt tipahti noin 15C tietyllä vakiokuormalla.
 
Itsellä olisi tuossa ylimääräisenä Liquid Prota ja 7700k, joka voisi käydä viileämpänäkin (lähinnä melutason vuoksi). Liekkö tuota uskaltaa lähteä mattoveitsellä yrittämään.. Jotain tekisi mieli koneen osalta rassata, kun ei rautapulan vuoksi päivittämäänkään viitsi lähteä
 
Itsellä olisi tuossa ylimääräisenä Liquid Prota ja 7700k, joka voisi käydä viileämpänäkin (lähinnä melutason vuoksi). Liekkö tuota uskaltaa lähteä mattoveitsellä yrittämään.. Jotain tekisi mieli koneen osalta rassata, kun ei rautapulan vuoksi päivittämäänkään viitsi lähteä
Jos ei halua mattoveitsellä leikkiä, niin kysele josko lähellä olisi työkalun omaava.
Itselläni on työkalu Kellokoskella.
 
Se olisi ollut seuraava smoothi peliliike: löytyykö joltain Tampereen alueelta lainaksi kahvipakettia vastaan? :) toisaalta mattoveitsellä saisi jännitystä elämään
 
Se olisi ollut seuraava smoothi peliliike: löytyykö joltain Tampereen alueelta lainaksi kahvipakettia vastaan? :) toisaalta mattoveitsellä saisi jännitystä elämään
Pakko sanoa että ei tuo mattoveitsen käyttö nyt niin jännittävää ollut miltä se ehkä kuulostaa. :) En oikein näe minkäänlaista riskiä sorkkia väärään paikkaan, kun mattoveitsen terän saa lukittua tiettyyn pituuteen ja itse pidike näin estää liian syvältä leikkaamisen kun ottaa PCB:n/heatsinkin reunaan kiinni...

Enemmän riskiä näkisin siinä jos käyttää pitkää terää tai puukkoa, siinähän se lipsahduksen vaara piilee, ellei aseta jotakin "stopparia" terän varteen vaikka teipillä.

Mutta joo, toki se on varmaan viiden minuutin homman sijaan parin minuutin homma (ihmettelyineen) tuolla työkalulla.
 
Pakko sanoa että ei tuo mattoveitsen käyttö nyt niin jännittävää ollut miltä se ehkä kuulostaa. :) En oikein näe minkäänlaista riskiä sorkkia väärään paikkaan, kun mattoveitsen terän saa lukittua tiettyyn pituuteen ja itse pidike näin estää liian syvältä leikkaamisen kun ottaa PCB:n/heatsinkin reunaan kiinni...

Enemmän riskiä näkisin siinä jos käyttää pitkää terää tai puukkoa, siinähän se lipsahduksen vaara piilee, ellei aseta jotakin "stopparia" terän varteen vaikka teipillä.

Mutta joo, toki se on varmaan viiden minuutin homman sijaan parin minuutin homma (ihmettelyineen) tuolla työkalulla.
Käsittääkseni veitsellä on myös vaarana raapaista prossun piirilevyä vai mikä sen nimi prossun tapauksessa onkaan (se vihreä ala lämmönlevittäjän alla), jolloin voi jokin johdin tai muuta vahingoittua.
 
Käsittääkseni veitsellä on myös vaarana raapaista prossun piirilevyä vai mikä sen nimi prossun tapauksessa onkaan (se vihreä ala lämmönlevittäjän alla), jolloin voi jokin johdin tai muuta vahingoittua.
Nojuu, mutta onhan siinä raapimisvaraa. ;)

Veitsi pitää painaa PCB:tä vasten. Ja on kyllä niin pieni se väli että mattopuukkoa paksummalla terällä ei kyllä väliin mahdu. Sekin tuli todettua.
 
Kaverilta ilmeisesti tulossa delid-tool ja nestemetallia joten yhden toisen kaverin 6700K korkataan pian. Paljos noille 6gen kiville uskaltaa laittaa juissia olettaen että jäähdytys kunnossa kun otetaan siitä löysät pois? Kysäsen tässä vaikka onhan tuolla se Skylake ketjukin..
Skylakeissa kabyissa ym se suositeltu 24/7 raja on 1.35V ja tietenkin lämmöt kurissa. Itse en yli 1.4V menisi 24/7.
 
Täällä kokemuksia kellään lga 2011-3, eli broadwell-e korkkaamisesta?
Tietääkseni juotettu ja työkaluja huonosti saatavilla.
 
Täällä kokemuksia kellään lga 2011-3, eli broadwell-e korkkaamisesta?
Tietääkseni juotettu ja työkaluja huonosti saatavilla.
Yhden olen korkannut (työkalu oli lainassa jostain) ja tuosta on aikaa. Muistelisin, että tulokset ei olleet kovin kannustavia siihen nähden miten pitkään tuosss meni. Der8auerilla on muistaakseni ihan hyvä opasvideo. @xarot taisi kanssa joskus korkkailla tuollaisen jos en aivan väärin muista.
 
Yhden olen korkannut (työkalu oli lainassa jostain) ja tuosta on aikaa. Muistelisin, että tulokset ei olleet kovin kannustavia siihen nähden miten pitkään tuosss meni. Der8auerilla on muistaakseni ihan hyvä opasvideo. @xarot taisi kanssa joskus korkkailla tuollaisen jos en aivan väärin muista.
Touhusta tais olla video, ellen ihan väärin muista niin taitaa olla tämä

 
Okei, koitin ettiä työkalua tuohon mutta en löytänyt.
Der8auerilla hyvä video, mutta käyttää työkalua kans.
Vois vaikka testiks korkata, mut ei ehkä ihan pelkällä partaterällä ja kuumailmapuhaltimella :D
 
Okei, koitin ettiä työkalua tuohon mutta en löytänyt.
Der8auerilla hyvä video, mutta käyttää työkalua kans.
Vois vaikka testiks korkata, mut ei ehkä ihan pelkällä partaterällä ja kuumailmapuhaltimella :D

Ei välttämättä oikeasti edes kannata korkata, ainakin itsellä noiden koneissa käyneiden 6850K, 6900K ja 6950X kivien kulku riippuu täysin siitä millainen lotto osui kohdalle. Viileinä ne minusta käyvät kaikki, jopa 6950X perus AIO:lla, ja näistä 6900K ja 6950X kulku tyssää kuin seinään 4.3 GHz kohdalla samalla kun jännite alkaa nousta radikaalisti siinä missä 6850K menee vielä helposti 4.6~4.7 GHz. Tosin taitaa olla tuo oma 6850K aika poikkeuksellinen yksilö muutenkin.
 
Jäähdytysratkaisusta riippuen ... harkitsisin prossan asennusta ilman ihs -kuorta .... leikkaa kivasti asteita pois / korkeammalle kellottuu matalilla lämmöillä :hmm: .... pitänee vaan ottaa myös prossan kiinnitysraudat pois emosta, jotta matalampi jäähyjen asennus onnistuu ....
 
Jäähdytysratkaisusta riippuen ... harkitsisin prossan asennusta ilman ihs -kuorta .... leikkaa kivasti asteita pois / korkeammalle kellottuu matalilla lämmöillä :hmm: .... pitänee vaan ottaa myös prossan kiinnitysraudat pois emosta, jotta matalampi jäähyjen asennus onnistuu ....
Ei tuolla naked -asennuksella kyllä voita vesilläkään, kuin muutamia asteita. Lisäksi kontaktia joutuu monesti hakemaan aika paljon, jotta saa parhaan mahdollisen kontaktin. Hyötysuhde tuon tuusaamisen kanssa on kyllä vähän niin ja näin. Ennemmin lähtisin hakemaan vikaa IHS:stä/kierosta jäähyn pohjasta.
 
Onko tietoa, ovatko nämä juotettu vai purkalla?
Intel Pentium G850
Intel Pentium G645
Intel Celeron G530

Voisi harjoitella korkkausta ilman taloudellista vahinkoa :D
 
Hmm tekeekö täällä kukaan noita korkkauksia pientä maksua yms vastaan sellaiselle joka ei itse osaa tallaisia hommia osaan kellotella yms mutta ei ole taitoa eikä ehkä uskallusta alkaa korkata prossua vaikka toki prossu ei aivan kalleimmasta päästä olekaan i7-6700K Löytyis sitten i5-6600K ja i5-2500K prosessorit talosta joista vanhin toki pois käytöstä.
 
Hmm tekeekö täällä kukaan noita korkkauksia pientä maksua yms vastaan sellaiselle joka ei itse osaa tallaisia hommia osaan kellotella yms mutta ei ole taitoa eikä ehkä uskallusta alkaa korkata prossua vaikka toki prossu ei aivan kalleimmasta päästä olekaan i7-6700K Löytyis sitten i5-6600K ja i5-2500K prosessorit talosta joista vanhin toki pois käytöstä.
Kerro toki missäpäin niin helpottaa vastata kutsuun.
Itse korkkaillut mahdollisuuksien mukaan PK seudulla. Asun itse Kellokoskella.
 
Pentium G640 on ainakin tahnalla nii uskoisin että noikin olisi
1627225265178.jpg
Mjees, no kokeillaan joku päivä ruuvipenkkiä :) laitoin myös aliexpressistä parin taalan deliddaus-työkalun tulemaan. Sitten SER-läjästä vielä vanha H61-lankku millä testata lopputulos, käynnistyykö enää :D
 
Millaisella liimalla olettel liimaneet ihs n takaisin mietin vain että minkalaista tarvaraa siihen kannataisi käytää.
 
Millaisella liimalla olettel liimaneet ihs n takaisin mietin vain että minkalaista tarvaraa siihen kannataisi käytää.
Itse vedin permatex blackilla ihs reunoihin siten, että ei mene sinne ”väliin” missä sitä normaalisti on. Ei vahingossa mene sillain että ihs nousisi ja huonontaisi kontaktia. Hyvin toimi
 
Millaisella liimalla olettel liimaneet ihs n takaisin mietin vain että minkalaista tarvaraa siihen kannataisi käytää.
Itse käyttänyt tätä Cascon silikonia
Casco 300c silikoni
Täpät nurkkiin ja korkkauskalulla puristuksiin.
Annan kuivua ja sitten vain asentaen ilman jännityksiä että liukuuko se IHS paikaltaan tai muuta ihmeellistä.
Silikoni menee niin ohkaiseksi puristuksessa, ettei se ainakaan jää kantamaan vaikka laittaisikin sinne missä ennenkin ollut. Vakio liimoilla ollut todella selkeä kerros.
 
Juuri tämä syy mielessä että pysyy paikallaan varmasti tuo lämmönlevittäjä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 437
Viestejä
4 512 178
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom