Datatronic / Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu. Tavoitteena paras.

Mistä tämä tieto? Asiakaspalvelussa ei ollut tietoa tällaisesta erästä. TIA
Tänne ketjuunhan olivat asiasta maininneet:
 
Vissiin tänään oli viimeisimmän tiedon mukaan saapumassa vai onko tilanne muuttunut?
Ei saavu tänään. Koitan nyt selvittää ihan tarkkaa tilannetta, mutta prosessorit on jo tukkurilla, ne on meille luvattu, mutta tukkurin edustaja kertoi että heillä on tosi kova ruuhka nyt ihan varastossa. Nämä kyllä saapuvat ihan läheltä eli menee max 2 arkipäivää kunhan saavat nyt matkaan ne.
 
Hei. Kysellääs vielä tilauksen (HSCSKNAAA) perään. Kun piti viimeviikolla tulla loput osat, mutta ei vieläkään näy. Osaatteko arvioida milloin olisi kasassa?
 
Hei. Kysellääs vielä tilauksen (HSCSKNAAA) perään. Kun piti viimeviikolla tulla loput osat, mutta ei vieläkään näy. Osaatteko arvioida milloin olisi kasassa?
Tästä puuttuu siis vain kotelotuulettimet. Ne tulevat tukkurilta jolle kestää aina saada järkevän kokoinen tilaus aikaiseksi. He ovat lähettäneet tai ainakin laskuttaneet näitä meiltä nyt 6 kpl 17.12 vaikkakin tilasit 3 kpl :) Me olemme hätäpäissämme ilmeisesti jo tilanneet niitä toiset 3 kpl... eli toivottavasti jollekin muullekin kelpaa.
Tämä tukkuri sijaitsee ruotsissa ja silti nämä saavat aikaiseksi lähetysnopeuden joka on aivan käsittämättömän hidas. Laitoin heille taas noottia asiasta.
Tämän kyseisen tukkurin tavarat pitäisi kyllä olla 12-20 päivää arviossa, mutta eihän tuokaan kohta enää riitä vaikka sijaitsevat naapurimaassa...

Pahoittelut.
 
Mä en kyllä ymmärrä mikä juridinen ongelma tuossa olisi, kun Amd:lla on kahdenlaista tuotetta:
a) Kuluttajamyyntiin tarkoitettu tuote, joka myydään yksittäispaketoituna laatikossa
b) Oem-myyntiin tarkoitettu tuote, joka toimitetaan kauppiaalle ilman paketointia ja kauppias sen asentaa amd:n ehtojen mukaisesti tietokoneeseen ja myy valmiina tietokoneena kuluttajalle.

Koko asian vatvominen nyt ilmeisesti sitten hetkeksi poistuu kun Datatronicin ilmoituksen mukaan niille tulee tänään 48kpl kuluttajamyyntiin tarkoitettuja prossuja, joista 16kpl on varattu. Monelle siis on tuossa vielä omansa ennenkuin taas saa vatvoa :D
Me myös ajattelisimme asian niin päin, että on lähinnä hyvää palvelua tuoda Tray malli nyt vaihtoehdoksi, kun onnistuimme niitä erän saamaan, koska itse box mallia kuitenkin ihan hyvin saadaan ja pian kaikki saavat ihan varmasti kaikki haluamansa tuotteet. Noita saadaan heti alkuvuonna niin monta sataa kun halutaan. Eli tässä ei ole samankaltainen tilanne kun esim. pari vuotta sitten näytönohjaimissa. Hyvin väliaikainen toimitushäiriö eli boksin ostnaut ei koe nyt oikeusmurhaa tässä vaikka joutuu hetken odottamaan konekasausversioon nähden :) Jos saatavuushaaste olisi olennaisesti suurempi joutuisimme varmaan tekemään koneet valmiiksi ja myymään ne kasattuna eikä listata tällä tavoin. Tässä käytettiin samaa logiikkaa kun 7500F:ssä johon erikseen varmistimme, että toimintamallimme, jossa se listataan verkkokauppaan on vielä ok, jos se on vain meidän konekasauksessa toimitettava tuote. 7500F taas ei saa koskaan erikseen ja se on tarkoitettu VAIN konekasauksiin. AMD:lla käsityksemme mukaan on oikeus määrätä tietyt tuotteet tiettyyn kanavaan, toki siis meidän tapamme oli AMD:lle ok, mutta periaatteessa sekin on jo vastoin sitä mitä he ovat alunperin OEM kanavalla tarkoittaneet. Gametronic kone on täysin OEM kanava, listattu tray malli jonka saa ostaa räätälöityyn koneeseen tulkittiin nyt OEM kanavaksi.
 
Mikäli asiaan liittyy huomattavia juridisia ongelmia, niin ei välttämättä ole sitten huono asia tuokaan.
Emme usko, että siihen juridisia ongelmia liittyy, emme niitä tunnista, koska tuote on OEM tuote ja se on tosiaan ilman mitään boksia ja tray ritilissä 36 kpl vierekkäin, joita voi konekasaaja ottaa käyttöön. Ei niitä ole tarkoitus lähettää yksitellen. Lähinnä jos mielipaha ylittäisi hyödyn niin sitten toki pitäisi miettiä uudelleen. Jos esim. boksattuja ei saisi ollenkaan ja tray malleja olisi olennaisesti paremmin saatavilla, niin tilanne olisi ehkä eri. Nythän tray malleja on olennaisesti huonommin saatavilla, me vaan satuimme saamaan yhden allokaation kovan taistelun tuloksena. Pääasiassa aluksi tray mallit menevät varsin isoille tekijöille ja boksimallit on isoimman volyymin väylä.
 
Sain itse Datatronicilta vastauksen, että lisäsivät tilaukseeni kaupan päälle koneen kasauksen. Joten tilaamani kokoonpano tulee valmiiksi kasattuna, eikä tray-mallisen 9800X3D:n osalta pääse muodostumaan ongelmaa.
Tämä hyvä juttu :) Ja boksimallejakin saapuu ihan pian varastoon.
 
Kiitos sympatiasta. Onni onnettomuudessa, että en vielä ehtinyt perua 9800x3D tilauksiani muista kaupoista, vaan kuin ylemmän tietoisuuden johdattamana saavuin tähän ketjuun.
Tilaukseni tiedoissa kerrotaan tälläkin hetkellä, että kaikki tilaamani tuotteet on varattu minulle ja että maksu on hyväksytty. Voisivat edes perua tilauksen heti "virheeni" huomatessaan. Perumiseen pitäisi yhdenkin arkipäivän riittää.

Vaan onhan noita "tray"-prossuja tilattu jo kolmatta kymmenettä vuotta verkkokaupoista ilman ongelmia. Yleensä on riittänyt että tilaa jonkun muun koneen osan kylkiäisenä, jos edes sitäkään on tarvinnut tehdä. Ensimmäinen kerta kun ehdot ovat näin tiukat, ja etenkin että ehtoja ei kuluttajalle kerrota kunnolla. Tuotteen tiedoissa ei vieläkään mainita, että tuotteen saadakseen pitää kaupasta tilata myös konepaketin kasaus. Miksi tätä ei voi mainita(?), menee yli ymmärrykseni.

Ehdotus:
"HUOM HUOM HUOM!!! JOS TUOTTEET TILAA YKSITTÄIN, TILAUS JOUDUTAAN PERUMAAN. TRAY MALLIT OVAT TARKOITETTU VAIN KONEPAKETTIEN KASAUKSEEN. "
Muutettaisiin muotoon:
"HUOMIO! TRAY MALLIT VOI TILATA VAIN DATATRONICIN SUORITTAMAN KONEENKASAUKSEN YHTEYDESSÄ! "

Eli turha toisto ja harhaanjohtaminen pois, ja vain faktat peliin.
Vaan eiköhän tuohon vanhaan tekstiin vaan tulla valitusten myötä lisäämään lisää huutomerkkejä, ja pari "HUOM" sanaa lisää... :D
Tässähän on taustalla se, että me olemme varsin uusi AMD:n elitepartneri jolloin saamme mm. pelikoodit ja me haluamme noudattaa niitä sääntöjä joita AMD meille latelee. Näin pienenä toimijana pitää olla nyt ihan tyytyväinen siihen, että pääsimme tähän parhaaseen partneristatukseen ja kunnioitamme sitä. Tray malleja mekin ennen myimme paljon enemmän surutta :) Ja periaatteessa Intelin puolella ei ole vieläkään väliksi :D Mitään laitontahan siinä ei ole myydä Tray malleja. Kumppanina ei vaan voi toimia ihan miten vaan toista kumppania kohtaan.
Mutta voithan tilata kasauksen ja sehän on iotechilaisille maksuton. Tai ihan pian saapuu myös boksimalleja varastoonkin.
 
@Datatronic
Pahoittelut siitä, että häiritsen jälleen mutta koskien tilausta: "QIKUFMZWZ" olisikohan tiedän kokemuksella järkevämpi laittaa tilauksen toimitusosoite takaisin alkuperäiseen, koska tuote ei tullut varastoon perantaina/tänään. Tämä siksi että olisin menossa takaisin sinne alkuperäiseen paikkaan 3.1 niin oletettavasti ei kerkeä positssa ennen sitä tulla.

Pahoittelut jälleen pompottelusta.
 
Emme usko, että siihen juridisia ongelmia liittyy, emme niitä tunnista, koska tuote on OEM tuote ja se on tosiaan ilman mitään boksia ja tray ritilissä 36 kpl vierekkäin, joita voi konekasaaja ottaa käyttöön. Ei niitä ole tarkoitus lähettää yksitellen. Lähinnä jos mielipaha ylittäisi hyödyn niin sitten toki pitäisi miettiä uudelleen. Jos esim. boksattuja ei saisi ollenkaan ja tray malleja olisi olennaisesti paremmin saatavilla, niin tilanne olisi ehkä eri. Nythän tray malleja on olennaisesti huonommin saatavilla, me vaan satuimme saamaan yhden allokaation kovan taistelun tuloksena. Pääasiassa aluksi tray mallit menevät varsin isoille tekijöille ja boksimallit on isoimman volyymin väylä.
Niin, käytännössähän tilanne on ollut kohta 2kk se, että boxed-malleja ei ole saanut ollenkaan (kuin muutamat harvat lottovoittajat). Itse mietin tuossa lähinnä tilannetta johon olen joutunut jo liian monta kertaa, eli tuote tilattu aikoja sitten ja "saatavuusongelmien" tms. takia myyjä rikkoo kuluttajansuojalakia sekä syyllistyy sopimusrikkomukseen, kun ei pystykkään toimittamaan tuotetta määräajassa tai tilausvahvistuksessa ilmoitettuna myyjää sitovana ajankohtana. Eli tuonlaisessa tilanteessa jossa lakia rikotaan kun boxedia ei saa ja jos tray-mallia on varastossa, niin kyllä se tray-malli on silloin se korvaava tuote (etenkin kun boxed ei sisällä edes jäähyä), eikä pitäisi olla kovinkaan epäselvää kumpi painaa vaakakupissa enemmän, Suomen laki vai tuotetoimittajan ohjeistukset - loppupeleissähän se on ihan AMD:n oma syy, ettei toimita boxedia.

Tuo nyt siis vain esimerkkinä. Teiltä olen tilannut prossun vasta tuon "tiedon" kertomisen jälkeen, että prossua OLISI PITÄNYT saada viimeistään tänään. Toivoin todella, että te olisitte pystyneet yllättämään tekemällä sen, mihin suuri ja mahtava Verkkis tai rantaruåttitronic eivät ole kyenneet kohta kahteen kuukauteen.
Tämä koko ATK-touhu on nykyään aivan hullua, ja alkaa menemään maku koko harrastukseen - jatkuvasti ollaan tilanteessa että tavaraa ei vaan saa, eikä KENEENKÄÄN jälleenmyyjään voi luottaa ollenkaan kun kukaan ei oikeasti piittaa esim. tuosta kuluttajansuojalaista paskankaan vertaa.

PS. lähtökohtaisesti tuo tray-prossuvaihtoehto on mielestäni hyvä vaihtoehto, kunhan homma toimii sillai kuten kuuluu ja saatavuus on balanssissa kysynnän kanssa. Minäkin olen aina ostanut mieluummin tray-prossuja (jos on ollut saatavilla), koska en vain halua niitä boxedeihin mukaan tungettuja käyttökelvottomia "jäähyjä" nurkkiini kuleksimaan. Normaalisti hieman edullisempi hintakaan ei toki haittaa.
 
myyjä rikkoo kuluttajansuojalakia sekä syyllistyy sopimusrikkomukseen, kun ei pystykkään toimittamaan tuotetta määräajassa tai tilausvahvistuksessa ilmoitettuna myyjää sitovana ajankohtana. Eli tuonlaisessa tilanteessa jossa lakia rikotaan kun boxedia ei saa ja jos tray-mallia on varastossa, niin kyllä se tray-malli on silloin se korvaava tuote (etenkin kun boxed ei sisällä edes jäähyä), eikä pitäisi olla kovinkaan epäselvää kumpi painaa vaakakupissa enemmän, Suomen laki vai tuotetoimittajan ohjeistukset - loppupeleissähän se on ihan AMD:n oma syy, ettei toimita boxedia.
Onkohan tämä nyt ihan juristilta pyydetty vastaus vai pelkkää "oma napa paras napa" mentaliteettia, joka on alkanut rehottaa viimeiset vuodet.. kaikki pitää saada heti-nyt ja mieluusti vielä hintavirheen alemmalla hinnalla.

Jos tuotetta ei yksinkertaisesti saa, niin kyseessä on force majeure, eli myyjä ei syyllisty mihinkään sopimusrikkomukseen.

Tray prosessorit ei taas ole korvaava tuote, sillä niitä ei ole tarkoitettu alunperinkään kuluttajakanavaan.
Se että niitä löytyy verkkokaupan valikoimasta on tehty vain helpottamaan asiakkaan räätälöimismahdollisuutta konepaketeissa, ettei tarvitse valita valmiiksi suunniteltua.
 
Onkohan tämä nyt ihan juristilta pyydetty vastaus vai pelkkää "oma napa paras napa" mentaliteettia, joka on alkanut rehottaa viimeiset vuodet.. kaikki pitää saada heti-nyt ja mieluusti vielä hintavirheen alemmalla hinnalla.

Jos tuotetta ei yksinkertaisesti saa, niin kyseessä on force majeure, eli myyjä ei syyllisty mihinkään sopimusrikkomukseen.
Eipäs nyt vedetä mutkia suoriksi saati mennä henkilökohtaisuuksiin. Se mitä minä peräänkuulutan, on yksinkertaisesti se että sopimuksia sekä lakeja ym. noudatetaan ja kunnioitetaan, sitä että toimitaan reilusti ja ns. hyvän tavan mukaan. Luulisi olevan aika peruskauraa, mutta ei todellakaan sitä käytännössä ole. Mielestäni sekään ei pitäisi olla kohtuuton odotus/vaatimus, että jos joku tuote julkaistaan, niin sitä voisi myös ostaa/saada käytännössä pian julkaisun jälkeen, eikä vasta ensivuonna kuukausien kuluttua julkaisusta?

Höpinäni on omaa tulkintaa laista(en ole juristi/lakimies), perustuen mm. työkokemukseeni asiakaspalvelu- ja takuukäsittelytehtävissä sekä keskusteluihin kuluttajaneuvojien kanssa yms. Suosittelen aivan kaikille lukemaan kuluttajansuojalain ja KKV:n ohjeistukset, nuo ovat pääsääntöisesti varsin selkeitä ja yksiselitteisiä pelisääntöjä. Noiden lisäksi lakien laatimiseen käytetyt hallituksen esitykset on hyvää luettavaa ja auttaa ymmärtämään, mitä lain laatija on sillä lailla varsinaisesti hakenut. Myös kauppalaki kannattaa lukea.

Jos/kun tavaralle on tilausvahvistuksessa ilmoitettu toimitusaika, tämä on myyjää sitova ja myyjä syyllistyy sopimusrikkomukseen, jos aika venyy tuosta - sillä edellytyksellä, että ostaja on asiasta reklamoinut ja antanut kohtuullisen lisäajan. Tuo on hyvin yksiselitteisesti laissa kerrottu asia ja kuluttajaneuvojat kertovat saman.
Näissä toimitusongelmissa ei todellakaan ole kyseessä force majeure, ei lähimainkaan - Force majeure tarkoittaa ylivoimaista estettä, jota ei mitenkään voida ennakoida eikä vaikuttaa asiaan - tällaisia on esim. sopimuksen tekohetken (tilausvahvistuksen) jälkeen syttynyt sotatila, luonnonmullistus/hirmumyrsky joka tuhoaa/estää kuljetukset, pankkijärjestelmän kaatuminen joka estää maksuliikenteen, tai vaikka ko. tuotteen valmistukseen käytetyn tehtaan tuhonnut onnettomuus tms. Kuluttajansuojalain 5 luvun 8 § 1. mom. ei ole aivan niin jyrkkä kuin force majeuren määrittely yleensä.

Perusongelma kaikilla ATK-liikkeillä tuntuu olevan nyt se, että myydään tavaraa jota ei ole ja jonka toimitusajoista ja -määristä ei ole tietoa. Jos esim. myyjä ottaa vastaan 100 tilausta (ja maksut niistä) sekä ilmoittaa toimitusajaksi esim. 12-20 päivää, tietäen (tai arvioiden kokemuksensa perusteella) että tukkuri on toimittamassa esim. 10 tuotetta kahden kuukauden kuluttua, siinä on kyllä aivan turhaa yrittää vedota mihinkään "force majeureen" kun on ihan itse ryssitty homma.
 
Eipäs nyt vedetä mutkia suoriksi saati mennä henkilökohtaisuuksiin. Se mitä minä peräänkuulutan, on yksinkertaisesti se että sopimuksia sekä lakeja ym. noudatetaan ja kunnioitetaan, sitä että toimitaan reilusti ja ns. hyvän tavan mukaan. Luulisi olevan aika peruskauraa, mutta ei todellakaan sitä käytännössä ole. Mielestäni sekään ei pitäisi olla kohtuuton odotus/vaatimus, että jos joku tuote julkaistaan, niin sitä voisi myös ostaa/saada käytännössä pian julkaisun jälkeen, eikä vasta ensivuonna kuukausien kuluttua julkaisusta?

Höpinäni on omaa tulkintaa laista(en ole juristi/lakimies), perustuen mm. työkokemukseeni asiakaspalvelu- ja takuukäsittelytehtävissä sekä keskusteluihin kuluttajaneuvojien kanssa yms. Suosittelen aivan kaikille lukemaan kuluttajansuojalain ja KKV:n ohjeistukset, nuo ovat pääsääntöisesti varsin selkeitä ja yksiselitteisiä pelisääntöjä. Noiden lisäksi lakien laatimiseen käytetyt hallituksen esitykset on hyvää luettavaa ja auttaa ymmärtämään, mitä lain laatija on sillä lailla varsinaisesti hakenut. Myös kauppalaki kannattaa lukea.

Jos/kun tavaralle on tilausvahvistuksessa ilmoitettu toimitusaika, tämä on myyjää sitova ja myyjä syyllistyy sopimusrikkomukseen, jos aika venyy tuosta - sillä edellytyksellä, että ostaja on asiasta reklamoinut ja antanut kohtuullisen lisäajan. Tuo on hyvin yksiselitteisesti laissa kerrottu asia ja kuluttajaneuvojat kertovat saman.
Näissä toimitusongelmissa ei todellakaan ole kyseessä force majeure, ei lähimainkaan - Force majeure tarkoittaa ylivoimaista estettä, jota ei mitenkään voida ennakoida eikä vaikuttaa asiaan - tällaisia on esim. sopimuksen tekohetken (tilausvahvistuksen) jälkeen syttynyt sotatila, luonnonmullistus/hirmumyrsky joka tuhoaa/estää kuljetukset, pankkijärjestelmän kaatuminen joka estää maksuliikenteen, tai vaikka ko. tuotteen valmistukseen käytetyn tehtaan tuhonnut onnettomuus tms. Kuluttajansuojalain 5 luvun 8 § 1. mom. ei ole aivan niin jyrkkä kuin force majeuren määrittely yleensä.

Perusongelma kaikilla ATK-liikkeillä tuntuu olevan nyt se, että myydään tavaraa jota ei ole ja jonka toimitusajoista ja -määristä ei ole tietoa. Jos esim. myyjä ottaa vastaan 100 tilausta (ja maksut niistä) sekä ilmoittaa toimitusajaksi esim. 12-20 päivää, tietäen (tai arvioiden kokemuksensa perusteella) että tukkuri on toimittamassa esim. 10 tuotetta kahden kuukauden kuluttua, siinä on kyllä aivan turhaa yrittää vedota mihinkään "force majeureen" kun on ihan itse ryssitty homma.

Itse ainakin koen kaikki ilmoitetut toimitusajat verkkokauppa ostoksissa vain arvioiksi (ja esim Amazonillahan tämä ilmoitetaankin aina arviona), varsinkin jos kyseessä on tuote, jota kaupalla ei ole omassa varastossaan. Jos tosin tilaisin esim rakennustarvikkeita ym talon tms rakennus projektiin, ja niihin olisi sovittu tarkka ajankohta, jolloin toimituksen on sovittu olevan pihassa, niin tuolloin olisi selkeä sopimusrikkomus jos se toimitus viivästyy. Ja yritysten välisissä kaupoissahan on yleensä myös kauppakirjassa sopimusehdoissa määritetty korvaukset, jos toimitusajat heittävät.

Toimitusaika arvioissa olisi varmasti monellakin kaupalla viilattavaa, ja varsinkin noissa pidemmän toimitusajan tuotteissa voisi olla selkeämmin ilmaistu toimitusten haasteellisuus. Mutta täältäkin jos tilaa liikkeen varastossa olevaan tavaraa, niin toimitus on monesti jo seuraavan päivänä noudettavissa toimituspisteeltä.

Tuotejulkaisuissa voi olla vaikea määrittää miten paljon kysyntää on julkaisun aikaan. Miksi kaikkien pitäisi odottaa tuotteen saamista esim sen puoli vuotta, jotta useampi saisi sen kerralla julkaisussa? Entä jos sillä tuotteella ei olekkaan kysyntää ja sitä on tehty varastot täyteen sen puoli vuotta, kun odotettu että se menee kuin kuumille kiville kun se julkaistaan?

Jos ei halua maksaa jonosijoituksesta, niin ei kannata tilata vasta julkaistua tuotetta, ennen kuin sitä on varastossa.

Hyvää joulua kaikille!
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 554
Viestejä
4 557 024
Jäsenet
74 998
Uusin jäsen
hcko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom