DAC / AMP -yleisketju

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 307
Löytyykös täältä suosituksia kuulokevahvistimesta, jossa on kaksi erillistä outputtia JA erilliset volyymisäädöt niille? Ei tarvii olla balansoituja liitäntöjä, mieluiten 6,35mm mutta 3,5mm kelvannee myös. Saa olla myös DAC/AMP, mutta pelkkä vahvistinkin riittäisi.

Tuntuu olevan suht arvokkaita tuollaiset, ja mielessä on toki käynyt vaan ostaa kaksi erillistä vahvistinta missä on passthrough, mutta lähtökohtaisesti haluaisin pitää purkkien määrän minimissä.
Jos tarvitset siis 6.3mm lähdön ja RCA/XLR lähdöt erillisillä säätimillä niin Xonar Essence One sisältää, joutunee käytettyjen markkinoilta katsomaan mm Asus Xonar Essence One MUSES Dac/kuulokevahvistin, Lahti

@edup Ihan mielenkiinnosta kysyn, millaiseen käyttötarkoitukseen tarvitset kaksi volume-säädintä?
Mulla oli tarpeessa joskus kun koneessa oli kiinni JBL 305 kajarit ja kuulokkeet, ei tarvinnut napata toista irti tai huudattaa molempia yhtäaikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
@edup Ihan mielenkiinnosta kysyn, millaiseen käyttötarkoitukseen tarvitset kaksi volume-säädintä?
Kahdet eri kuulokkeet erilaisella herkkyydellä. Tarkoitus pystyä kuuntelemaan samanaikaisesti molemmilla. Ja jos vain yksi volume-säädin, niin kuulokkeista riippuen ollaan helposti tilanteessa jossa toisella äänenvoimakkuus on aivan liian kovalla ja toisella silti liian hiljainen.

Ja siis output luonnollisesti kaksille kuulokkeille on se mikä on haussa, tarkennettu alkuperäiseen viestiin kun näytti jääneen epäselväksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Kahdet eri kuulokkeet erilaisella herkkyydellä. Tarkoitus pystyä kuuntelemaan samanaikaisesti molemmilla. Ja jos vain yksi volume-säädin, niin kuulokkeista riippuen ollaan helposti tilanteessa jossa toisella äänenvoimakkuus on aivan liian kovalla ja toisella silti liian hiljainen.

Ja siis output luonnollisesti kaksille kuulokkeille on se mikä on haussa, tarkennettu alkuperäiseen viestiin kun näytti jääneen epäselväksi.
Pro ject head box se2 ainoa vahvistin minkä tiedän jossa kaksi kuulokeliitäntää ja molemmille oma volume säädin. Laitteen laadusta ei ole sitten minkäänlaista tietoa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 465
Laitoinpa itsekin Topping L30:n tilaukseen, kun Hifitalo väittää, että olisi heti saatavilla. Tuohon hintaan mukava päästä kokeilemaan etenkin kun muilla vahvistimillani herkimmissä luureissa on melko kuuluva taustakohina.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Laitoinpa itsekin Topping L30:n tilaukseen, kun Hifitalo väittää, että olisi heti saatavilla. Tuohon hintaan mukava päästä kokeilemaan etenkin kun muilla vahvistimillani herkimmissä luureissa on melko kuuluva taustakohina.
Kerro toki enemmän kun saat vekottimen, kiinnostaa vaikka Zen Dac on jo postissa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
559
Jos haluaisi tutustua näihin vehkeisiin (PC ja kuulokkeet), niin mitä kannattasi katsoa esim. käytettynä?

Kuulokkeina käytössä jonkun verran aikaa nähneet Sennheiser HD555:t
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Lähti itelläkin tilaukseen tuo L30... on ollut jo hetken aikaa tarvetta kunnollisille tehoille ja hyvät speksit vielä kaupan päälle. Tavoitteena oli ostaa Heresy tai Magni 3, mutta saatavuus on ollut hieman haastavaa ainakin kohtuuliseen hintaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Onko täällä ihmisiä joilla on Zen Dac?. Semmoinen kysymys on että mitä kuulokkeita olette menestyksekkäästi ajelleet tuolla vehkeellä?, poislukien Sword Of Damoclesin mainitsemat DT770, Ollo Audio S4, Audeze LCD-2 Classic ja Dan Clark Audio Aeon 2.

Kinnostaisi tietää kun helpottaisi kuulokehankintaa, ettei tule ostettua mitää liian epäherkkiä joita tuo vehje ei kykene ajelemaan. IfIn kuulokelaskurin mukaan tuo soittaa kaikkia kuulokkeita joita sillä testasin yli 100 db volumella, mitä en oikein usko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 883
Jos haluaisi tutustua näihin vehkeisiin (PC ja kuulokkeet), niin mitä kannattasi katsoa esim. käytettynä?

Kuulokkeina käytössä jonkun verran aikaa nähneet Sennheiser HD555:t
Itse ostaisin PC:lle käytetyn G6:n:
(uusi 129€ nyt ja refurbished oli luokkaa 80€ suoraan Creativelta)

Itse ostin kesällä tämmöiset ja nämä on ihan hyvät:

Nyt kyllä taitaa olla Sennheiserit kiinni, mutta AKG oli hyvää vastinetta rahalle. Lähtisin siitä, että alussa kannattaa ostaa jotain semihyvää, ja miettiä siitä, mitä osaa toistoketjussa parantaa ja pistää rahaa sinne.

--

Ja nimenomaa PC-käyttöön tuo G6 (tai PS4), koska sen parhaita ominaisuuksi on se surround-ääni. Pääasiassa musiikin kuunteluun ja vaikka elokuville voi sitten miettiä toisenlaista DAC:ia. Vähän oletin tässä, että haluat vaan parempaa äänentoistoa PC:llesi ja lähdit suunnittelemaan sitä kuulokkeiden kautta.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 331
Eilen tuli tuo Topping L30 sitten viimein postista. Omassa yksilössä vol potti on kyllä varsin hyvä - voisi pitää DACista volat täysillä ja säätää vain pötistä ilman balanssiongelmia. AC adapterin johdon pituus olisi voinut olla kyllä pidempi. Tuo myös lämpenee selvästi enemmän kuin vaikka O2, mutta ei sillä sormia polta. Ledin ja kuulokeliitin olisi voinut vaihtaa paikkoja, niin olisi hieman enemmän tilaa säädellä pöttiä. Ei valittamista suorituskyvyn osalta.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 465
Täälläkin nyt L30. Melkoiset hajut on näissä Kiinasta tulevissa paketeissa, joten nopeasti laite ulos ja paketti piiloon... :D Soundi on pitkälti sitä, mitä odotinkin - sellainen peruskylmä, lineaarinen solid state, jolla kaikki kuulostaa siltä kuin olettaisikin. Tämä ei ole millään tavalla midien osalta tasapaksu tai alataajuuksilta vaisu, kuten aiemmin omistamani SP200 THX.
Tästä lähtee hyvin potkua ja vauhtia Aeon 2:lle, joiden kaveriksi tämän työpöytäkäyttöön hankinkin. Perus 0db gainilla Aeonit soivat sopivasti volume kello 11-13 välillä ja mulla on itseasiassa Windowsin volume pudotettuna 60 prosenttiin. Chord Mojosta saisi näköjään tälle 3v, joten täytyypä kokeilla huomenna, tuleeko vielä merkittävästikin lisää tehoja.

Kuumana tämä tuntuisi tosiaan käyvän, muttei sen kuumempana kuin Chord Mojokaan. Onko sulla @Tup3x volumepotikassa hieman väljää kumpaankin suuntaan, jos kevyesti hypistelee? Mulla sellainen 2-3mm väljää, joten tuo hieman hankaloittaa volumen hienosäätöä. Balanssi on kuitenkin erinomainen.

Ei tämän hankkimisessa tähän hintaan voi pahasti metsään mennä. Jos en olisi mieltynyt hieman värittyneempään ja lämpimämpään soundiin, tämän parempaa vahvistinta tuskin tarvitsisinkaan. Täytyy testailla viikonloppuna koko kuulokevalikoima läpi ja heittää väliin myös pari erilaista DAC:ia.
Omaa silmää miellytti enemmän hopea jo E30:n hankinnan aikaan.

IMG_20200904_180603~2.jpg
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 331
En sanoisi että väljää, mutta suht herkkä ja pehmeä se on eli onnistuu vaikak yhdellä kädellä säätäminen. Joka tapauksessa paras vol potti mitä itse olen käyttänyt balanssin suhteen.

Voisi ehkä miinuksen antaa näiden merkinnöiden luettavuudesta kun on repinyt sen suojamuovin veke. Ei noista saa enää mitään selvää kun hieman kauempaa sivusta yrittää katsoa. :D Vol potin valkoisen täpän (valkoinen merkki, muu rinkula punainen) erottaminen on aika hankalaa kun helposti näyttää valon kiillolta tässä mustassa. Näyttö on hyvin luettavissa ja vahvistimen ledi ei ärsytä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 465
Tulipa testailtua lisää. Ensinnäkin Chord Mojon line outista 3v syöttämällä L30:stä saa irti täydet speksien mukaiset tehot high gainilla. Tuo on jo liikaa tehoa normaaleille kuulokkeille, kun kuuluu liian kovaa volumepotikka kello 8 kohdalla ja alkaa ääni särkemään ellei laske volumea reilusti Mojon kautta. Itseasiassa sama tilanne myös normaalilla gainilla, koska Mojon volumea ei saa läheskään maksimoitua. Ei ainakaan heti tule mieleen kuulokkeita, joita tämä vahvistin ei ajaisi tarpeeksi kovalla äänenvoimakkuudella. E30:n tai vastaavan DAC:in 2v riittää aivan mainiosti. Äänenvoimakkuuden mätsääminen tuolla 3v syötöllä on sen verran vaikeaa, etten edes yritä kuvailla, kuulostaako mikään paremmalta siten, että vahvistimesta irtoaa noin tuplasti virtaa. Sen voin sanoa, että noin L30 vasta kuumana käykin. :lol:

Vertailin Audezen LCD-2 Classiceja käyttäen keskenään E30+L30 comboa ja Zen DAC:ia. Tarkoituksena oli miettiä, mitä parannusta noin 110€ lisäpanostus tuo ääneen verrattuna Zen DAC:iin. Melko selkeitä eroja löysin, mutta nämä kaksi verrokkia kuulostavat sen verran erilaisilta, jotta sopivat erilaisiin mieltymyksiin.

Zen DAC on soundiltaan rennompi, pyöristetympi ja hieman intiimimpi. Erityisesti treble on pehmeämpi ja vähemmän erotteleva verrattuna E30+L30 comboon. Mielenkiintoisesti Zen DAC:illa esim. rumpujen lautasten isku erottuu E30+L30 comboa voimakkaammin, mutta lautaset soivat ikään kuin pienempänä ja enemmän yhtenä sumppuna.
Zen DAC:issa on hieman enemmän lämpöä yläbassoissa/alamideissä. Kuulostaisi siltä, että decay olisi hitaampi ja tätä tukisi myös se, että mielestäni E30+L30 combo kuulostaa yleissoundiltaan hieman nopeammalta. Zen DAC:illa saa hieman enemmän lämmintä murinaa, mutta E30+L30 combossa bassojen isku tulee hieman voimakkaampana.
E30+L30 combo on kontrolloidumpi, kirkkaampi ja yksityiskohtaisempi. Toisto kuulostaa Zen DAC:iin verrattuna vaivattomammalta ja ilmavammalta. Zen DAC:illa musiikissa on kuitenkin hitusen enemmän tunnetta ja korville vähemmän analysoitavaa.

Tämä olisi mun yleisfiilis. Yleensä kiinnitän ensimmäisenä huomiota siihen, miten musiikista välittyy tunteet - muita osa-alueita joudun miettimään ajan kanssa. Project Polaris -vahvistin on itselleni ihan paras ja korvaamaton (Tor Audio Roger tekee paljon samaa, mutta erilaisin vivahtein). Yllä mainittuihin laitteisiin verrattuna Polariksella toisto pyöristyy vielä lisää ja alataajuuksiin tulee lisää lämpöä ja kaikua. Sekä mies- että naislaulajat laulavat suoraan sieluun ja midit ovat muutenkin todella aidon kuuloiset ja nimenomaan aidon tuntuiset. Tuntuu siltä, että mideistä poistuisi normaaleihin solid state -vahvistimiin verrattuna jonkinlainen verho tai että laulajien estot poistuisivat. :p Treble on pehmeähkö, mutta yksityiskohtaisuuden alentumista paikkaa se, että monet taustalla kuuluvat äänet erottuvat tavallista selkeämmin ja sijoittuvat hieman eri tavalla.

Mitä kaikkea tästä viestistä voimme todeta... ...kertokoon sen joku minulle. Ehkä tämä auttaa jotakuta valitsemaan Topping E30+L30 combon ja IFI Zen DAC:in väliltä. Itse voisin loppupeleissä olla tyytyväinen jopa pelkkään puhelimeen toistolaitteena, kunhan kukaan ei vie pois musiikkia.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
Joskus kyselin geneleccien ja kahden koneen kaveriksi daccia/esivahvistinta.
Mitenköhän yuo Scarlet 2i2 tai solo taipuisi tuohon?
Eli pöytäkone joka pääasiallinen lähde ja Genelec onet (rca liittimin). Välillä tarve kytkeä läppäristä äänet.
Vastaava olisi varmaan steinberg UR22 mk2
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Tänään otin Zen Dacin käyttöön, ja voi pojat kaikki kuulostaa paremmalta kaiuttimista lähtien, ei mikään ihme kun entinen vertailukohta on Asuksen Xonar U7 MKII. Jopa AKG K361 kuulokkeet muuttuivat aivan hirveistä ihan kelvollisiksi, ja Kossin kuulokkeetkin kuulostavat paremmilta.

En nyt osaa hiveästi kuvailla, mutta jotenkin musiikki kuulostaa vaivattomammalta, ilmavammalta ja lämpimämmältä ja erottelevammalta, vaikka en omista yksiäkään "oikeita" hifi kuulokkeita. Oli satasen arvoinen hankinta virtalähteineen. Saa nähdä kunhan saa hankittua ihan oikeat kuulokkeet että minkähänlainen maailma sitten avautuu.

Paras kombo tällä hetkellä pädi modatut Porta Prot ja Zen Dac.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095
Joskus kyselin geneleccien ja kahden koneen kaveriksi daccia/esivahvistinta.
Mitenköhän yuo Scarlet 2i2 tai solo taipuisi tuohon?
Eli pöytäkone joka pääasiallinen lähde ja Genelec onet (rca liittimin). Välillä tarve kytkeä läppäristä äänet.
Vastaava olisi varmaan steinberg UR22 mk2
Itellä on Scarlett Solo ja omalla korvalla arvioituna DAC puoli on varsin OK, kuulokevahvistin heikko. Rca ulostuloahan siinä ei ole, eli tarttet 6.5mm mono->RCA-adapterin.
Kahta sisääntuloa ei tuosta löydy (en tiedä löytyykö mistään DACista), eli joudut vekslaamaan piuhaa kun haluat lähdettä vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Huomasin justiinsa että jos laitat DACin näyttenottotaajuuden maksimille, niin Spotify ei tykkää ja kieltäytyy soittamasta kappaleita. Eilen olin jo aikeissa asentaa koko windowsin uusiksi, kun luulin että joku ajuri ym. vinossa kun ei kuulu musiikkia.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
543
Kaipailisin suosituksia n. satasen hintaluokassa DAC + AMP -kombosta. Luulen että lopputulos olisi parempi kuin pelkkä emolevyn (Realtek S1220A @ Asus X470-Pro) audioulostulo ja sen parina erillinen kuulokevahvistin. Tulisi pöytäkoneeseen, joten siirrettävyydestä en olisi kiinnostunut maksamaan. AudioQuestin DragonFly Blackista on kokemusta, hyvä kampe, mutta sen kanssa mietityttää, että varmaan sille olisi vaihtoehtojakin jossa samalla rahalla saisi parempia komponentteja, mutta vaan enemmän pöytätilaa vievässä muodossa.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
246
Huomasin justiinsa että jos laitat DACin näyttenottotaajuuden maksimille, niin Spotify ei tykkää ja kieltäytyy soittamasta kappaleita. Eilen olin jo aikeissa asentaa koko windowsin uusiksi, kun luulin että joku ajuri ym. vinossa kun ei kuulu musiikkia.
Jos spotifyta kuuntelet niin windowsin asetus tulisi säätä 44.1khz. Mistään muusta ei ole kuin haittaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 980
Kaipailisin suosituksia n. satasen hintaluokassa DAC + AMP -kombosta. Luulen että lopputulos olisi parempi kuin pelkkä emolevyn (Realtek S1220A @ Asus X470-Pro) audioulostulo ja sen parina erillinen kuulokevahvistin. Tulisi pöytäkoneeseen, joten siirrettävyydestä en olisi kiinnostunut maksamaan. AudioQuestin DragonFly Blackista on kokemusta, hyvä kampe, mutta sen kanssa mietityttää, että varmaan sille olisi vaihtoehtojakin jossa samalla rahalla saisi parempia komponentteja, mutta vaan enemmän pöytätilaa vievässä muodossa.
G6:ta täällä on ainakin aikaisemmin suositeltu ja itsekin olen ollut tyytyväinen: Sound BlasterX G6 (B-Stock)
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Täälläkin nyt L30. Melkoiset hajut on näissä Kiinasta tulevissa paketeissa, joten nopeasti laite ulos ja paketti piiloon... :D Soundi on pitkälti sitä, mitä odotinkin - sellainen peruskylmä, lineaarinen solid state, jolla kaikki kuulostaa siltä kuin olettaisikin. Tämä ei ole millään tavalla midien osalta tasapaksu tai alataajuuksilta vaisu, kuten aiemmin omistamani SP200 THX.
Tästä lähtee hyvin potkua ja vauhtia Aeon 2:lle, joiden kaveriksi tämän työpöytäkäyttöön hankinkin. Perus 0db gainilla Aeonit soivat sopivasti volume kello 11-13 välillä ja mulla on itseasiassa Windowsin volume pudotettuna 60 prosenttiin. Chord Mojosta saisi näköjään tälle 3v, joten täytyypä kokeilla huomenna, tuleeko vielä merkittävästikin lisää tehoja.

Kuumana tämä tuntuisi tosiaan käyvän, muttei sen kuumempana kuin Chord Mojokaan. Onko sulla @Tup3x volumepotikassa hieman väljää kumpaankin suuntaan, jos kevyesti hypistelee? Mulla sellainen 2-3mm väljää, joten tuo hieman hankaloittaa volumen hienosäätöä. Balanssi on kuitenkin erinomainen.

Ei tämän hankkimisessa tähän hintaan voi pahasti metsään mennä. Jos en olisi mieltynyt hieman värittyneempään ja lämpimämpään soundiin, tämän parempaa vahvistinta tuskin tarvitsisinkaan. Täytyy testailla viikonloppuna koko kuulokevalikoima läpi ja heittää väliin myös pari erilaista DAC:ia.
Omaa silmää miellytti enemmän hopea jo E30:n hankinnan aikaan.

Laitoin itsekin L30:n tilaukseen D10s DAC:n kera. D10s siksi, koska en tarvitse E30:n lisäominaisuuksia.

Katsotaan miten tuo kombo suoriutuu vrt n. 1500€:n Bursoniin (Conductor 3X Performance). :)
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
543
G6:ta täällä on ainakin aikaisemmin suositeltu ja itsekin olen ollut tyytyväinen: Sound BlasterX G6 (B-Stock)
Kiitos kommentista, niinhän tuota näkyy suositellun. Osaako joku kertoa, miksi minun kannattaisi valita tuo esim. sen DragonFly Blackin sijaan (ko. kampe on ostettuna jo, mutta olen miettinyt palautanko sen ja ostan jonkin jonkin muun). Kolmantena vaihtoehtona olen ajatellut iFin Zen Dacia, mutta onko sekään sitten sen vertaa parempi että kannattaisi sitä ostaa, ja budjettiakin joutuisi sitten venyttämään.

90 % laite tulee pelaamiseen kaveriksi, ja kuulokkeina on Sennheiser 599SE:t tai 558:t.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 980
Kiitos kommentista, niinhän tuota näkyy suositellun. Osaako joku kertoa, miksi minun kannattaisi valita tuo esim. sen DragonFly Blackin sijaan (ko. kampe on ostettuna jo, mutta olen miettinyt palautanko sen ja ostan jonkin jonkin muun). Kolmantena vaihtoehtona olen ajatellut iFin Zen Dacia, mutta onko sekään sitten sen vertaa parempi että kannattaisi sitä ostaa, ja budjettiakin joutuisi sitten venyttämään.

90 % laite tulee pelaamiseen kaveriksi, ja kuulokkeina on Sennheiser 599SE:t tai 558:t.
Itsellä on tuo Dragonfly Black ollut ja ainakin 250 Ohm DT880:ia se ei oikein jaksanut ajaa. Äänenvoimakkuutta sai olla melkein maksimit kokoajan. Noita sun Senkkuja se Black jaksaa varmasti ajaa ihan hyvin, mutta jos haluat joskus vaihtaa kuulokkeita voit joutua sitten myös mahdollisesti uusimaan DACin/kuulokevahvistimen. Lisäksi ainakin itse arvostan sitä, että G6:ssa (ja muissakin ”oikeissa” DACeissa/kuulokevahvistimissa) on äänenvoimakkuuden säätönappula.

Lisäksi, kun tulee 90% pelaamiseen, niin tuossa G6:ssa pitäisi olla ihan hyvä virtuaalinen surround. En nyt muista oliko se nyt pelikuulokkeet-ketjussa vai missä, jossa tuosta on ollut enemmänkin juttua.

Ja vielä: palautin oman Dragonfly Blackin 2-3 viikon jälkeen takaisin verkkikseen, tilasin G6:n tilalle enkä ole päivääkään katunut:)
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
246
Laitoin itsekin L30:n tilaukseen D10s DAC:n kera. D10s siksi, koska en tarvitse E30:n lisäominaisuuksia.

Katsotaan miten tuo kombo suoriutuu vrt n. 1500€:n Bursoniin (Conductor 3X Performance). :)
On kyllä järkyttävä tuo bursonin hinta. 800e vähintään liikaa hintaa spekseihin. Itsellä on kaksikin daccia samoilla chipeillä ja 1000e vähemmän maksanut molemmat :D Lisäksi todella huonosti tulokset itsekkin mittasin kaverin vehkeestä ulos, samoin moni muu internetissä.
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
On kyllä järkyttävä tuo bursonin hinta. 800e vähintään liikaa hintaa spekseihin. Itsellä on kaksikin daccia samoilla chipeillä ja 1000e vähemmän maksanut molemmat :D
"100 000€:n BMW:lla on 70 000€ ylihintaa, kun tässä mun Skodassakin on neliveto." Vai miten se meni. :)

Australiassa elektroniikasuunnittelijan tuntityö on tuskin ilmaista. Pelkän DAC-piirin valitseminen ei tarkoita yhtään mitään. Hinta monesti koostuu suunnittelukustannuksista, toteutuksesta, valmistusprosessista, valmistusmateriaaleista, laadunvalvonnasta yms asioista. Pelkkä piiri ei siis tee laitteesta hyvän tai huonon. Kokonnaisuus ratkaisee. Se mitä kukin arvostaa ja kuuleeko laitteiden välisiä eroja on taas toinen asia, joka taas riippuu hyvin monesta asiasta.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
246
"100 000€:n BMW:lla on 70 000€ ylihintaa, kun tässä mun Skodassakin on neliveto." Vai miten se meni. :)

Australiassa elektroniikasuunnittelijan tuntityö on tuskin ilmaista. Pelkän DAC-piirin valitseminen ei tarkoita yhtään mitään. Hinta monesti koostuu suunnittelukustannuksista, toteutuksesta, valmistusprosessista, valmistusmateriaaleista, laadunvalvonnasta yms asioista. Pelkkä piiri ei siis tee laitteesta hyvän tai huonon. Kokonnaisuus ratkaisee. Se mitä kukin arvostaa ja kuuleeko laitteiden välisiä eroja on taas toinen asia, joka taas riippuu hyvin monesta asiasta.
Totta ja pahoittelut "purkauksesta". Iski vain jotenkin sattumalta silmään. :thumbsup: edit lisäys. Muistan vain saaneeni kamalaa taustakohinaa tuosta. Toki käyttötapa vaikuttaa varmasti asiaan valtavasti.
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Totta ja pahoittelut "purkauksesta". Iski vain jotenkin sattumalta silmään. :thumbsup:
Keskusteluavartenhan täällä ollaan. :)

En väitä etteikö Bursonissa, tai missä tahansa muussakin laitteessa voi olla ylihintaa tai posketonta katetta, mutta korkea hinta ei kuitenkaan aina tarkoita valmistajan ahneutta. Osa valmistajista haluaa myös ylläpitää premium-mainetta muuttumasta "halpisvalmistajaksi".

Tässä Review and Measurements of Hifime UDA38Pro DAC on hyvä esimerkki siitä, miten yleisesti pätevän DAC piirin voi sössiä huonolla suunnittelulla.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
246
Keskusteluavartenhan täällä ollaan. :)

En väitä etteikö Bursonissa, tai missä tahansa muussakin laitteessa voi olla ylihintaa tai posketonta katetta, mutta korkea hinta ei kuitenkaan aina tarkoita valmistajan ahneutta. Osa valmistajista haluaa myös ylläpitää premium-mainetta muuttumasta "halpisvalmistajaksi".

Tässä Review and Measurements of Hifime UDA38Pro DAC on hyvä esimerkki siitä, miten yleisesti pätevän DAC piirin voi sössiä huonolla suunnittelulla.
Tuota käytännössä hainkin takaa, pitäisi pitää musiikki vain nautintoa varten ja nauttia laitteista silloinkuin ne toimivat. Sitä vaan jonkun pisteen jälkeen alkaa viivoihin luottamaan enemmän, kuin omaan kuuloon.
Silti se on oma harrastuksensa ja tykkään siitä, sitä ei voi järjellä selittää :hmm::cry:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
131
Totta ja pahoittelut "purkauksesta". Iski vain jotenkin sattumalta silmään. :thumbsup: edit lisäys. Muistan vain saaneeni kamalaa taustakohinaa tuosta. Toki käyttötapa vaikuttaa varmasti asiaan valtavasti.
Sattumaa vai ei, mutta lueskelin mielenkiinnolla Beyerdynamic T1.3 keskustelua Head-Fi:ssä, jossa eräs postaaja haukkui luurit käyttökelvottomaksi suhinan vuoksi.
Tuo uus T1 on 32ohm impedanssilla.
Postaajalla oli Burson Conductor Reference 3X. Mahtaneeko olla hankala kuorma?
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
246
Sattumaa vai ei, mutta lueskelin mielenkiinnolla Beyerdynamic T1.3 keskustelua Head-Fi:ssä, jossa eräs postaaja haukkui luurit käyttökelvottomaksi suhinan vuoksi.
Tuo uus T1 on 32ohm impedanssilla.
Postaajalla oli Burson Conductor Reference 3X. Mahtaneeko olla hankala kuorma?
Kyllä ainakin itse ajattelisin, että on burssonin vika eikä beyereiden. Joitakin kokemuksia lukenut niistä foorumeilla ja ei ainakaan kukaan muu ole tähän mennessä valittanut, kaikki on kuitenkin mahdollista :D Ja kun itsekkin "todennut" tuon suhinan aikaisemmin :hmm:
 
Liittynyt
04.12.2019
Viestejä
14
Olen miettinyt Beyerdynamic DT 880 Pro 250 Ohm kuulokkeiden hommaamista tietsikalla musan kuuntelua yms. käyttöä varten. Mitä mieltä porukka on, että tarvitsenko kuulokevahvistinta näiden kanssa ja jos juu niin onko suositella jotain edullista? Olen ihan amatööri näiden asioiden kanssa, mutta minunkin tekisi mieli kuunnella hyvillä kuulokkeilla musiikkia.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
246
Olen miettinyt Beyerdynamic DT 880 Pro 250 Ohm kuulokkeiden hommaamista tietsikalla musan kuuntelua yms. käyttöä varten. Mitä mieltä porukka on, että tarvitsenko kuulokevahvistinta näiden kanssa ja jos juu niin onko suositella jotain edullista? Olen ihan amatööri näiden asioiden kanssa, mutta minunkin tekisi mieli kuunnella hyvillä kuulokkeilla musiikkia.

Veikkaisin tätä oikein hyväksi vehkeeksi.


Mutta mikä emolevy sinulla on tai äänikortti?
 
Liittynyt
04.12.2019
Viestejä
14

Veikkaisin tätä oikein hyväksi vehkeeksi.


Mutta mikä emolevy sinulla on tai äänikortti?
Asus Strix Z390-F on emolevynä ja kiitoksia vahvari suosituksesta jo
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
131
Joo, eihän se elementti itsessään mitään kohinaa/suhinaa generoi. Ehkä noita mainittuja laitteita ei sitten ole optimoitu noille impedanssiltaan "kannettava-luokan" kuulokkeille.
Tuolla Reference 3X:llä ainakin spekseissä näkyi olevan kasvava tehomaksimi 16 ohmiin asti.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Joo, eihän se elementti itsessään mitään kohinaa/suhinaa generoi. Ehkä noita mainittuja laitteita ei sitten ole optimoitu noille impedanssiltaan "kannettava-luokan" kuulokkeille.
Tuolla Reference 3X:llä ainakin spekseissä näkyi olevan kasvava tehomaksimi 16 ohmiin asti.
Vaihtoehtoisesti kyseessä voi myös olla viallinen laite. Muita vastaavia kokemuksia odotellessa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Olen miettinyt Beyerdynamic DT 880 Pro 250 Ohm kuulokkeiden hommaamista tietsikalla musan kuuntelua yms. käyttöä varten. Mitä mieltä porukka on, että tarvitsenko kuulokevahvistinta näiden kanssa ja jos juu niin onko suositella jotain edullista? Olen ihan amatööri näiden asioiden kanssa, mutta minunkin tekisi mieli kuunnella hyvillä kuulokkeilla musiikkia.
Schiit Fulla.

Valmistajan B-stock osiosta löytyy vielä halvemmalla vanhempaa mallia.
 
Liittynyt
04.12.2019
Viestejä
14
Kiitoksia vastauksista. Laitoin tosiaan nuo dt 880 pro:t tulemaan ja kokeilen ekana ilman tuota vahvaria, mutta laitoin noita teidän ehdotuksianne ylös ja luultavasti jonkun tuollaisen sitten myöhemmin hommailen, jos yhtään tuntuu, että parantaisi musiikin kuuntelu kokemusta. Koitan yleensä vaan pitää jonkun järjen hankinnoissa yllä, kun en tykkään heittää rahaa turhuuteen :D
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
259
Kiitoksia vastauksista. Laitoin tosiaan nuo dt 880 pro:t tulemaan ja kokeilen ekana ilman tuota vahvaria, mutta laitoin noita teidän ehdotuksianne ylös ja luultavasti jonkun tuollaisen sitten myöhemmin hommailen, jos yhtään tuntuu, että parantaisi musiikin kuuntelu kokemusta. Koitan yleensä vaan pitää jonkun järjen hankinnoissa yllä, kun en tykkään heittää rahaa turhuuteen :D
Omassa emolevyssä on vähän vanhempi SupremeFX Impact II - ja ainakin sillä kuulokeulostulo on ihan h*tin häiröiöinen. Ei tarvitse olla mikään hifiharrastaja kun sen huomaa; on se toki käyttökelpoinen esim. nettikokouskäyttöön, tai jos kuuntelee jotain tasapaksua mättömusaa jonka kuuntelussa millään hifillä ei tee yhtään mitään. Jos on vähänkin dynamiikkaa musiikissa (hiljaisempia kohtia) niin ei tuota voi missään nimessä kehua.

EDIT: Tässä kohtaa pakko mainita että tuota SupremeFX Impact II:tä nimenomaan markkinoitiin aikoinaan häiriöttömämpänä kuin muut emolevylle integroidut "äänikortit", ja on jopa eristetty omalle pienelle piirilevylleen emolevystä, jotta se ottaisi vähemmän häiriöitä. Heh, hyvä vitsi, ASUS! :rofl:

Kannattaa toki kokeilla ensin onko oma ulostulosi parempi. Joskus voi myös olla niin, että jotkin komponentit (esim. näytönohjain?) aiheuttaa enemmän EMIä kuin toiset. On kuitenkin hyvä tiedostaa että juurikin EMI:n aiheuttamien häiriöiden vuoksi ei missään nimessä kannata laittaa minkäänlaista analogista audiopiiriä esim. tietokoneeseen, saati sen emolevylle.

Jos päädyt hankkimaan myöhemmin kuulokevahvistimen, kannattaa hankkia samasta syystä sellainen joka ottaa äänen sisään digitaalisesti (optinen tai koaksiaali) tai toimii erillisenä äänikorttina USB:llä. Melkeinpä kaikki taitaa nykyään ollakin sellaisia.
 
Liittynyt
03.05.2020
Viestejä
246
Omassa emolevyssä on vähän vanhempi SupremeFX Impact II - ja ainakin sillä kuulokeulostulo on ihan h*tin häiröiöinen. Ei tarvitse olla mikään hifiharrastaja kun sen huomaa; on se toki käyttökelpoinen esim. nettikokouskäyttöön, tai jos kuuntelee jotain tasapaksua mättömusaa jonka kuuntelussa millään hifillä ei tee yhtään mitään. Jos on vähänkin dynamiikkaa musiikissa (hiljaisempia kohtia) niin ei tuota voi missään nimessä kehua.

EDIT: Tässä kohtaa pakko mainita että tuota SupremeFX Impact II:tä nimenomaan markkinoitiin aikoinaan häiriöttömämpänä kuin muut emolevylle integroidut "äänikortit", ja on jopa eristetty omalle pienelle piirilevylleen emolevystä, jotta se ottaisi vähemmän häiriöitä. Heh, hyvä vitsi, ASUS! :rofl:

Kannattaa toki kokeilla ensin onko oma ulostulosi parempi. Joskus voi myös olla niin, että jotkin komponentit (esim. näytönohjain?) aiheuttaa enemmän EMIä kuin toiset. On kuitenkin hyvä tiedostaa että juurikin EMI:n aiheuttamien häiriöiden vuoksi ei missään nimessä kannata laittaa minkäänlaista analogista audiopiiriä esim. tietokoneeseen, saati sen emolevylle.

Jos päädyt hankkimaan myöhemmin kuulokevahvistimen, kannattaa hankkia samasta syystä sellainen joka ottaa äänen sisään digitaalisesti (optinen tai koaksiaali) tai toimii erillisenä äänikorttina USB:llä. Melkeinpä kaikki taitaa nykyään ollakin sellaisia.
Ei nykyään tee optisella tai koaksaalilla mitään. Eivät pysy perässä. Ainut oikea vaihtoehto on USB:llä erillinen dac/vahvari compo.
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
259
Ei nykyään tee optisella tai koaksaalilla mitään. Eivät pysy perässä. Ainut oikea vaihtoehto on USB:llä erillinen dac/vahvari compo.
Olisiko tähän jotain viitettä / lnikkiä? A/V -puolella (siis digbiboksit, DVD-soittimet jne.) latenssi on tuttu juttu, mutta PC-puolella tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen sellaisesta (jos nyt tarkoitit audion latenssia tällä väitteellä).

En ole huomannut nopeatempoisissakaan peleissä minkäänlaista latenssia kun vedän äänikortilta optisella piuhalla kajareille. Kyseessä toki on vain 2.0 järjestelmä. Monikanavainen ääni saattaa toki lisätä jkv latenssia, kuin myös kierrättäminen (huonon?) AV-vahvistimen kautta. Sinänsä ihan mielellään kuulisin myös, miten aiot saada monikanavaisen äänen ulos äänikortista käyttämättä digitaalista siirtoa (joka ei siis "pysy perässä")? MElkein pariin vuosikymmeneen en ole nähnyt äänikorttia / emolevyä jossa olisi analoginen ulostulo monikanaväänelle.

(EDIT: Toki sellainen <60ms latenssi saattaisi jäädä helposti huomaamatta, mutta ainakaan sitä isompaa latenssia en ole huomannut)
 

UPC

Liittynyt
10.08.2020
Viestejä
250
Onko kellään kokemusta tästä Pro-ject DAC:stä? Erityisesti kiinnostaa mqa tuki. Taitaa olla halvimpia da-,muuntimia mistä tuo tuki löytyy.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Onko kellään kokemusta tästä Pro-ject DAC:stä? Erityisesti kiinnostaa mqa tuki. Taitaa olla halvimpia da-,muuntimia mistä tuo tuki löytyy.

Zen Dacissa on myös MQA tuki ja maksaa melkein satasen vähemmän, ja voi myös valita käyttääkö daccina vai dac/vahvistimena.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
543
Itsellä on tuo Dragonfly Black ollut ja ainakin 250 Ohm DT880:ia se ei oikein jaksanut ajaa. Äänenvoimakkuutta sai olla melkein maksimit kokoajan. Noita sun Senkkuja se Black jaksaa varmasti ajaa ihan hyvin, mutta jos haluat joskus vaihtaa kuulokkeita voit joutua sitten myös mahdollisesti uusimaan DACin/kuulokevahvistimen. Lisäksi ainakin itse arvostan sitä, että G6:ssa (ja muissakin ”oikeissa” DACeissa/kuulokevahvistimissa) on äänenvoimakkuuden säätönappula.

Lisäksi, kun tulee 90% pelaamiseen, niin tuossa G6:ssa pitäisi olla ihan hyvä virtuaalinen surround. En nyt muista oliko se nyt pelikuulokkeet-ketjussa vai missä, jossa tuosta on ollut enemmänkin juttua.

Ja vielä: palautin oman Dragonfly Blackin 2-3 viikon jälkeen takaisin verkkikseen, tilasin G6:n tilalle enkä ole päivääkään katunut:)
No tää oli kyllä aika hyvä puolustuspuhe G6:n puolesta, kiitos. :) Sen verran vielä kysyn, että oliko sulla muita testikuulokkeita joilla testata Blackia? Kun aattelin, että olisitko ollut DragonFlyn kanssa tyytyväisempi jos siinä olisi potku riittänyt kuulokkeillesi. Omien kans tosiaan äänenvoimakkuus riittää enempi kuin hyvin, Windowsissa 2-4 riittää normaalikuunteluun, ja kymppiä kovemmalle ei huvita edes kokeilla.

Oikea äänensäätönuppi olisi kyllä kiva.

DragonFlylle yksi piste tulee yhteensopivuudesta: Linuxissa se toimi mitään tekemättä (kuten myös Windowsissa), mutta G6:n kanssa tilanne ei ilmeisesti ole yhtä valoisa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 980
No tää oli kyllä aika hyvä puolustuspuhe G6:n puolesta, kiitos. :) Sen verran vielä kysyn, että oliko sulla muita testikuulokkeita joilla testata Blackia? Kun aattelin, että olisitko ollut DragonFlyn kanssa tyytyväisempi jos siinä olisi potku riittänyt kuulokkeillesi. Omien kans tosiaan äänenvoimakkuus riittää enempi kuin hyvin, Windowsissa 2-4 riittää normaalikuunteluun, ja kymppiä kovemmalle ei huvita edes kokeilla.

Oikea äänensäätönuppi olisi kyllä kiva.

DragonFlylle yksi piste tulee yhteensopivuudesta: Linuxissa se toimi mitään tekemättä (kuten myös Windowsissa), mutta G6:n kanssa tilanne ei ilmeisesti ole yhtä valoisa.
Ei ollut muita kuulokkeita, mutta vähän jäi arvelluttamaan juurikin se, että jos haluaisin kuulokkeita joskus päivittää, niin miten siinä riittäisi puhti.

Pitäisi kyllä toimia direct-modessa siinä missä muutkin usb-dacit, jotka toimivat Linuxissa. Toki sitä Windows-ohjelmistoa ja virtuaalista surroundia yms. et saa. Myös tuo MQA-tuki puuttuu, jos sitä kaipaat.

Sanotaan nyt näin päin, että en ole ainakaan kertaakaan haikaillut Dragonfly Blackin perään G6:n hankittuani. Tämä Windows-ympäristössä ja erittäin kapealla kokemuksella juuri näistä kahdesta dacista/kuulokevahvistimesta (ja yksillä kuulokkeilla) :)
 

UPC

Liittynyt
10.08.2020
Viestejä
250
Zen Dacissa on myös MQA tuki ja maksaa melkein satasen vähemmän, ja voi myös valita käyttääkö daccina vai dac/vahvistimena.
Onko tuossa millaiset liitännät ja saisko linkkiä tuotteeseen.

Tarkennuksena että tulisi läppärin ja stereovahvistimen väliin. Olisi hyvä jos olisi USB liitännän lisäksi optinen tulo, kuulokevahmistiselle ei tarvetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 445
Viestejä
4 162 092
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom