No niin, eilen lähti Creativen omasta kaupasta G6 tulemaan, kun näköjään oli sopivasti halpuutuksessa (109 e, ilmaiset postit). Ei se nyt ihan pahasti voi tuolla hinnalla pieleen mennä, kun kyllähän tuota monilla saiteilla on kuitenkin kehuttu.
Menee off-topiciksi nyt, mutta... En ole koskaan perehtynyt kuulokekäytössä monikanavaääniin. Onko niin, että pelin tukiessa suoraan kuulokkeita, valitaan kuuloketila, mutta muissa tapauksissa mahdollinen surround jos semmoinen on? Ja tuo G6 sitten dekoodaa äänisignaalin parhaaksi katsomallaan tavalla stereokuulokkeisiin? Olen kiinnostunut vain pelin itsensä kehittämistä äänistä, ja kaikenlaiseen päättelyyn perustuvan äänisignaalin sisällön muokkaamisen haluaisin ohittaa (eli esim. g6:n scout-modea ja sbx:ää tuskin tulen käyttämään).
No nyt alkaa olla uudenkin hinta kohdallaan, kun ei ole hintaeroa B-stockiin toimituksella kuin 25€.
Jos pelissä on oma HRTF/binaural-simulaatio sillä on potentiaali parhaaseen tulokseen, koska lähtödatana on pelin "häviötön" äänidata äänilähteiden 3D sijainteineen.
(siis olettaen hyvin tehdyn pelin äänienginen)
Tietenkin HRTF-toteutuksen laatu ja käytetty "mallipää" vaikuttavat paljon toteutuuko potentiaalista kuinka paljon.
Eli kannattaa testata myös äänikortin kautta jos pelin kuuloketila ei vakuuta.
SBX G6:sta valitaan tällöin kuuloketila, joka vaaditaan äänen ulos antamiseen kuulokeliitännästä.
Kanavakonfiguraatiolla ei ole merkitystä, koska peli tuottaa tällöin vain kahden kanavan äänisignaalin.
Mutta se on tärkeätä että Surround-asetus on pois päältä, jotta äänikortti ei tehdä mitään varsinaisia "tila"prosessointeja.
Stereosignaalillekin tehtäisiin "up miksaus" ja siitä sitten HRTF-prosessointi Surroundin ollessa päällä.
(Scout mode taas on jonkinlainen muuttuva taajuuskorjain jne. joka disabloi koko HRTF:n ja lähdesignaalin valmiita binauraalisia vihjeitä)
Peleissä joissa ei ole mitään HRTF:ä/kuuloketilaa äänikortin asetuksista pitää olla valittuna 7.1 mikä kertoo Windowsin äänirajapinnalle äänikortin tukevan surround ääntä.
Windowsin audiorajapinta taas kertoo saman pelille, joka sitten tuottaa kyseisen kanavakonfiguraation ääntä. (jos tukee surroundia)
SBG G6:n Surround-asetus ohjaa tässä tilanteessa HRTF:n käyttöä ja ilman sitä on käytössä korkeintaan tyhmä down-miksaus.
(ja Scout moden käyttö edelleen disabloisi HRTF:n ja tilavaikutelman)
Ja kuulokkeet ovat tietenkin myös erittäin iso muuttuja binaural-äänellä.
Epätarkoilla kuulokkeilla immersio romahtaa tasolle "pää ämpärissä veden alla", vaikka olisi kuinka hyvä signaali.