DAC / AMP -yleisketju

Olisiko tähän jotain viitettä / lnikkiä? A/V -puolella (siis digbiboksit, DVD-soittimet jne.) latenssi on tuttu juttu, mutta PC-puolella tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen sellaisesta (jos nyt tarkoitit audion latenssia tällä väitteellä).

En ole huomannut nopeatempoisissakaan peleissä minkäänlaista latenssia kun vedän äänikortilta optisella piuhalla kajareille. Kyseessä toki on vain 2.0 järjestelmä. Monikanavainen ääni saattaa toki lisätä jkv latenssia, kuin myös kierrättäminen (huonon?) AV-vahvistimen kautta. Sinänsä ihan mielellään kuulisin myös, miten aiot saada monikanavaisen äänen ulos äänikortista käyttämättä digitaalista siirtoa (joka ei siis "pysy perässä")? MElkein pariin vuosikymmeneen en ole nähnyt äänikorttia / emolevyä jossa olisi analoginen ulostulo monikanaväänelle.

(EDIT: Toki sellainen <60ms latenssi saattaisi jäädä helposti huomaamatta, mutta ainakaan sitä isompaa latenssia en ole huomannut)
Ei siis tuollaisessa mitään vaikutusta ole, mutta jos tietokoneesta dacille vedetään, niin ainoa vaihtoehto on usb.
 
DX3 ProV2 kävi jo ostoskorissa, mutta jäi vielä hyllyyn kun luin, että se on ainoastaan välttävä kuulokekäytössä. Ajatuksenani oli, että olisin etätyöpäivien aikana soittanut musiikit puhelimesta bluetoothin kautta. Onko ehdottaa vastaavaa, mutta kuulokkeiden kanssa parempaa laitetta?

Toisaalta, olisiko bluetoothin tarve mahdollista sivuuttaa esimerkiksi hankkimalla dac/ampille erillinen virtalähde? Jos puhelimen laittaa kiinni usbilla ja dac/amp ei ota virtaa suoraan puhelimesta, niin sehän voisi olla ihan käypä järjestely.
 
Ei siis tuollaisessa mitään vaikutusta ole, mutta jos tietokoneesta dacille vedetään, niin ainoa vaihtoehto on usb.
Ei ole. Täysin perätöntä höpöhöpöä. Viiveet ovat kummalla tahansa niin minimaaliset että kuultavaa eroa et saa pelatessa saati musiikkia kuunnellessa aikaiseksi. Usb ongelma on kun siellä menee virta samassa ja emolevyjen usb liitännät on usein surkeinta halppista mikä aiheuttaa mahdolliset groundloopit ja särinät joista monet halvemman pään laitteet kärsivät kun on säästetty myös siellä siinä usbissa. Optisella näitä ei ole ja saat vielä tarvittaessa monikanava äänet pihalle.
 
Ei ole. Täysin perätöntä höpöhöpöä. Viiveet ovat kummalla tahansa niin minimaaliset että kuultavaa eroa et saa pelatessa saati musiikkia kuunnellessa aikaiseksi. Usb ongelma on kun siellä menee virta samassa ja emolevyjen usb liitännät on usein surkeinta halppista mikä aiheuttaa mahdolliset groundloopit ja särinät joista monet halvemman pään laitteet kärsivät kun on säästetty myös siellä siinä usbissa. Optisella näitä ei ole ja saat vielä tarvittaessa monikanava äänet pihalle.
No annappa esimerkki dacista mille syötät mielummin optisella saaden kaiken ilon irti :)
 
No annappa esimerkki dacista mille syötät mielummin optisella saaden kaiken ilon irti :)
Benchmark Dac 1,2 ja 3 jos omista laitteista annan esimerkin sekä tietysti jokaikinen laite sieltä asti kun on optista ollut tarjolla eli mennään aika monta vuosikymmentä taaksepäin.
Ensimmäiset kunnolliset usb liitännällä olleet laitteet joskus vuonna 2004-2006 vaiheilta ja ovat sieltä kyllä kehittyneet huomattavasti. Tuohon aikaan hyvään usb liitännällä olevaan sai painaa rahaa vähintää tonnin ja nuo olivat ensisijaisesti ammattikäyttöön tehtyjä.
 
Benchmark Dac 1,2 ja 3 jos omista laitteista annan esimerkin sekä tietysti jokaikinen laite sieltä asti kun on optista ollut tarjolla eli mennään aika monta vuosikymmentä taaksepäin.
Ensimmäiset kunnolliset usb liitännällä olleet laitteet joskus vuonna 2004-2006 vaiheilta ja ovat sieltä kyllä kehittyneet huomattavasti. Tuohon aikaan hyvään usb liitännällä olevaan sai painaa rahaa vähintää tonnin ja nuo olivat ensisijaisesti ammattikäyttöön tehtyjä.
Kovia vehkeitä varmasti olleet. En väitä vastaan.
 
DX3 ProV2 kävi jo ostoskorissa, mutta jäi vielä hyllyyn kun luin, että se on ainoastaan välttävä kuulokekäytössä. Ajatuksenani oli, että olisin etätyöpäivien aikana soittanut musiikit puhelimesta bluetoothin kautta. Onko ehdottaa vastaavaa, mutta kuulokkeiden kanssa parempaa laitetta?

Toisaalta, olisiko bluetoothin tarve mahdollista sivuuttaa esimerkiksi hankkimalla dac/ampille erillinen virtalähde? Jos puhelimen laittaa kiinni usbilla ja dac/amp ei ota virtaa suoraan puhelimesta, niin sehän voisi olla ihan käypä järjestely.
Jos ei mennä joihinkin planaareihin joissa älytön impedanssi ja/tai herkkyys reilusti alle 100db, niinkuin jotkut Audezet yms. Jos esim joku AKG K612pro soi hyvin tuota puolta heikommalla vahvistimella (impedanssi 120Ohm), niin luulisi tuon riittävän suurimmalle osalle normi kuulokkeista.
 
Topping L30 kehitti näköjään jo vian - ääni kuuluu käynnistyksen jälkeen aina vain oikeasta kanavasta. Vasemman kanavan saa kuulumaan kun rumppaa virtoja ja piuhoja jonkin aikaa. Välillä auttaa laitteen käynnistäminen ennen kuulokkeiden kiinnittämistä.
Kunhan vasemman kanavan saa kuulumaan, niin sen jälkeen tilanne pysyy kyllä samana, vaikka irrottaisi välissä RCA-piuhat tai kuulokkeet. Takuun kautta uutta laitetta -->
 
Ajattelin ainakin väliaikaisesti hyödyntää työhuoneen Yamaha HS5 -setin + HS8-subwooferia olohuoneessa töllön kajareina ja musiikinkuunteluvehkeinä. Televisiossa optinen ulostulo äänelle. Onnistuuko homma niin, että ostan DACin josta sitten RCA:lla vienti kaiuttimiin? En tiedä liekö tuossa Philipsin töllössä tuo optinen sellainen jonka äänenvoimakkuutta voi säätää suoraan television kaukosäätimellä, onko missään DACeissa volumesäätöä erikseen vai ovatko vain muuntimia?
 
Ajattelin ainakin väliaikaisesti hyödyntää työhuoneen Yamaha HS5 -setin + HS8-subwooferia olohuoneessa töllön kajareina ja musiikinkuunteluvehkeinä. Televisiossa optinen ulostulo äänelle. Onnistuuko homma niin, että ostan DACin josta sitten RCA:lla vienti kaiuttimiin? En tiedä liekö tuossa Philipsin töllössä tuo optinen sellainen jonka äänenvoimakkuutta voi säätää suoraan television kaukosäätimellä, onko missään DACeissa volumesäätöä erikseen vai ovatko vain muuntimia?

Todella kova vehje tämäkin ja onnistuu kaikki vaihtoehtosi.


Todella kova vehje tämäkin ja onnistuu kaikki vaihtoehtosi.
Kannattaa kyllä henkisesti valmistautua pulittamaan 60€ paremmasta kaukosäätimestä jo valmiiksi :D Testasin kyllä oman logitech harmonynkin toimivan, mutta silti.
 

Liitteet

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    1,8 MB · Luettu: 49
Ajattelin ainakin väliaikaisesti hyödyntää työhuoneen Yamaha HS5 -setin + HS8-subwooferia olohuoneessa töllön kajareina ja musiikinkuunteluvehkeinä. Televisiossa optinen ulostulo äänelle. Onnistuuko homma niin, että ostan DACin josta sitten RCA:lla vienti kaiuttimiin? En tiedä liekö tuossa Philipsin töllössä tuo optinen sellainen jonka äänenvoimakkuutta voi säätää suoraan television kaukosäätimellä, onko missään DACeissa volumesäätöä erikseen vai ovatko vain muuntimia?

Esim. Toppin E30 on suht edullinen dacci jossa on optinen sisään ja kaukosäädin äänenvoimakkuuden säätöön.
Varmasti on muitakin, mutta tuolle löytyy suomalainen jälleenmyyjä ja laite on suhteellisen kehuttu.
 
Esim. Toppin E30 on suht edullinen dacci jossa on optinen sisään ja kaukosäädin äänenvoimakkuuden säätöön.
Varmasti on muitakin, mutta tuolle löytyy suomalainen jälleenmyyjä ja laite on suhteellisen kehuttu.
Yksi suuri asia mielestäni on se, että Toppingilla ei ole Roon certifikaattia. Tämänhän käyttö estetään 21pv tätä kuuta kaikilta muilta ja jokaisen daccia harkitsevan pitäisi vähintään tutustua kyseiseen tuotteeseen jos striimata meinaa musiikkia ollenkaan.


Recommended hardware:
Näillä et varmasti voi mennä kovin kauheasti metsään millään.
 
Sanotaan nyt näin päin, että en ole ainakaan kertaakaan haikaillut Dragonfly Blackin perään G6:n hankittuani. Tämä Windows-ympäristössä ja erittäin kapealla kokemuksella juuri näistä kahdesta dacista/kuulokevahvistimesta (ja yksillä kuulokkeilla) :)

No niin, eilen lähti Creativen omasta kaupasta G6 tulemaan, kun näköjään oli sopivasti halpuutuksessa (109 e, ilmaiset postit). Ei se nyt ihan pahasti voi tuolla hinnalla pieleen mennä, kun kyllähän tuota monilla saiteilla on kuitenkin kehuttu.

Menee off-topiciksi nyt, mutta... En ole koskaan perehtynyt kuulokekäytössä monikanavaääniin. Onko niin, että pelin tukiessa suoraan kuulokkeita, valitaan kuuloketila, mutta muissa tapauksissa mahdollinen surround jos semmoinen on? Ja tuo G6 sitten dekoodaa äänisignaalin parhaaksi katsomallaan tavalla stereokuulokkeisiin? Olen kiinnostunut vain pelin itsensä kehittämistä äänistä, ja kaikenlaiseen päättelyyn perustuvan äänisignaalin sisällön muokkaamisen haluaisin ohittaa (eli esim. g6:n scout-modea ja sbx:ää tuskin tulen käyttämään).
 
No niin, eilen lähti Creativen omasta kaupasta G6 tulemaan, kun näköjään oli sopivasti halpuutuksessa (109 e, ilmaiset postit). Ei se nyt ihan pahasti voi tuolla hinnalla pieleen mennä, kun kyllähän tuota monilla saiteilla on kuitenkin kehuttu.

Menee off-topiciksi nyt, mutta... En ole koskaan perehtynyt kuulokekäytössä monikanavaääniin. Onko niin, että pelin tukiessa suoraan kuulokkeita, valitaan kuuloketila, mutta muissa tapauksissa mahdollinen surround jos semmoinen on? Ja tuo G6 sitten dekoodaa äänisignaalin parhaaksi katsomallaan tavalla stereokuulokkeisiin? Olen kiinnostunut vain pelin itsensä kehittämistä äänistä, ja kaikenlaiseen päättelyyn perustuvan äänisignaalin sisällön muokkaamisen haluaisin ohittaa (eli esim. g6:n scout-modea ja sbx:ää tuskin tulen käyttämään).
Itse en ole käyttänyt kuin tuota SBX:ää (siellä on aika kattavat säädöt) ja aikaisemmin Dolby Atmosta kuulokkeille (ei juuri säätöjä). Oliko se nyt käyttäjä @E.T joka oli noista paremmin perillä, että mitä kannattaa käyttää ja mikä kuulostaa parhaimmalta.
 
No niin, eilen lähti Creativen omasta kaupasta G6 tulemaan, kun näköjään oli sopivasti halpuutuksessa (109 e, ilmaiset postit). Ei se nyt ihan pahasti voi tuolla hinnalla pieleen mennä, kun kyllähän tuota monilla saiteilla on kuitenkin kehuttu.

Menee off-topiciksi nyt, mutta... En ole koskaan perehtynyt kuulokekäytössä monikanavaääniin. Onko niin, että pelin tukiessa suoraan kuulokkeita, valitaan kuuloketila, mutta muissa tapauksissa mahdollinen surround jos semmoinen on? Ja tuo G6 sitten dekoodaa äänisignaalin parhaaksi katsomallaan tavalla stereokuulokkeisiin? Olen kiinnostunut vain pelin itsensä kehittämistä äänistä, ja kaikenlaiseen päättelyyn perustuvan äänisignaalin sisällön muokkaamisen haluaisin ohittaa (eli esim. g6:n scout-modea ja sbx:ää tuskin tulen käyttämään).
No nyt alkaa olla uudenkin hinta kohdallaan, kun ei ole hintaeroa B-stockiin toimituksella kuin 25€.


Jos pelissä on oma HRTF/binaural-simulaatio sillä on potentiaali parhaaseen tulokseen, koska lähtödatana on pelin "häviötön" äänidata äänilähteiden 3D sijainteineen.
(siis olettaen hyvin tehdyn pelin äänienginen)
Tietenkin HRTF-toteutuksen laatu ja käytetty "mallipää" vaikuttavat paljon toteutuuko potentiaalista kuinka paljon.
Eli kannattaa testata myös äänikortin kautta jos pelin kuuloketila ei vakuuta.

SBX G6:sta valitaan tällöin kuuloketila, joka vaaditaan äänen ulos antamiseen kuulokeliitännästä.
Kanavakonfiguraatiolla ei ole merkitystä, koska peli tuottaa tällöin vain kahden kanavan äänisignaalin.
Mutta se on tärkeätä että Surround-asetus on pois päältä, jotta äänikortti ei tehdä mitään varsinaisia "tila"prosessointeja.
Stereosignaalillekin tehtäisiin "up miksaus" ja siitä sitten HRTF-prosessointi Surroundin ollessa päällä.
(Scout mode taas on jonkinlainen muuttuva taajuuskorjain jne. joka disabloi koko HRTF:n ja lähdesignaalin valmiita binauraalisia vihjeitä)

Peleissä joissa ei ole mitään HRTF:ä/kuuloketilaa äänikortin asetuksista pitää olla valittuna 7.1 mikä kertoo Windowsin äänirajapinnalle äänikortin tukevan surround ääntä.
Windowsin audiorajapinta taas kertoo saman pelille, joka sitten tuottaa kyseisen kanavakonfiguraation ääntä. (jos tukee surroundia)
SBG G6:n Surround-asetus ohjaa tässä tilanteessa HRTF:n käyttöä ja ilman sitä on käytössä korkeintaan tyhmä down-miksaus.
(ja Scout moden käyttö edelleen disabloisi HRTF:n ja tilavaikutelman)


Ja kuulokkeet ovat tietenkin myös erittäin iso muuttuja binaural-äänellä.
Epätarkoilla kuulokkeilla immersio romahtaa tasolle "pää ämpärissä veden alla", vaikka olisi kuinka hyvä signaali.
 
Onkos täällä kokemuksia Toppingin D50s:stä? Hakusessa tai ainakin mietinnässä Modi 3 korvaajaa jossa olisi bluetooth.
 
Olohuoneeseen Genelec 8030 + SVS PB-2000 setupille pitäisi kunnollinen dac/preamp valita. Kannattaako panostaa sen verran, että Genelecille saisi balansoidut lähdöt ja SVS olisi oma rca-liitin? Spotifystä on tarkotus samassa rytäkässä siirtyä Tidal HiFi käytäjäksi. Vaihtoehtoina ole pöritellyt budjetti toteutusta esimerkiksi Topping E30 ja vaan rca ketjuttamalla tai haaroittamalla ääni SVS/Genelec? (kuulostaa kyllä pelottavalta häiriöiden takia). B-vaihtoehtona miettinyt kannattaisiko panostaa aavistus enemmän (huomattavasti), ja esimerkiksi Topping D90 MQA? Tässä ilmeisesti 4-kanavainen toteutus ja saisi Genelecit balansoidusti kiinni ja svs omat rca lähdöt, toimiiko ajatus?

HTPC virkaa hoitaa vanha HP työläppäri ja mukava, jos äänen saa myös TV:n optisesta lähdöstä tuotua purkkiin ja ulos.

+ olisi, jos laitteessa olisi myös suoraan Tidal sreemaus ominaisuus ilman erillistä tietokonetta, mutta mutta taitaa hinta vähän karata (balansoitu dac suora streamaus ominaisuuksilla)..

Ideoita / ajatuksia tästä otetaan mielellään vastaan.
 
Yksi suuri asia mielestäni on se, että Toppingilla ei ole Roon certifikaattia. Tämänhän käyttö estetään 21pv tätä kuuta kaikilta muilta ja jokaisen daccia harkitsevan pitäisi vähintään tutustua kyseiseen tuotteeseen jos striimata meinaa musiikkia ollenkaan.


Recommended hardware:
Näillä et varmasti voi mennä kovin kauheasti metsään millään.
Onko tällä Dac-box-s2:lla Roon tuki? Ihmetyttää myös MQA tuki. Pro-ject sivustolla ei mainintaa MQA tuesta mutta suomalaisia hifi kaupoissa mainostetaan MQA hw dekoodausta. Myöskään MQA sivustolla tuota ei ole mainittu.

Onko tällä Dac-box-s2:lla Roon tuki? Ihmetyttää myös MQA tuki. Pro-ject sivustolla ei mainintaa MQA tuesta mutta suomalaisia hifi kaupoissa mainostetaan MQA hw dekoodausta. Myöskään MQA sivustolla tuota ei ole mainittu.
Pdf esitteessä olikin mainino Roon tuesta
 
Olohuoneeseen Genelec 8030 + SVS PB-2000 setupille pitäisi kunnollinen dac/preamp valita. Kannattaako panostaa sen verran, että Genelecille saisi balansoidut lähdöt ja SVS olisi oma rca-liitin? Spotifystä on tarkotus samassa rytäkässä siirtyä Tidal HiFi käytäjäksi. Vaihtoehtoina ole pöritellyt budjetti toteutusta esimerkiksi Topping E30 ja vaan rca ketjuttamalla tai haaroittamalla ääni SVS/Genelec? (kuulostaa kyllä pelottavalta häiriöiden takia). B-vaihtoehtona miettinyt kannattaisiko panostaa aavistus enemmän (huomattavasti), ja esimerkiksi Topping D90 MQA? Tässä ilmeisesti 4-kanavainen toteutus ja saisi Genelecit balansoidusti kiinni ja svs omat rca lähdöt, toimiiko ajatus?

HTPC virkaa hoitaa vanha HP työläppäri ja mukava, jos äänen saa myös TV:n optisesta lähdöstä tuotua purkkiin ja ulos.

+ olisi, jos laitteessa olisi myös suoraan Tidal sreemaus ominaisuus ilman erillistä tietokonetta, mutta mutta taitaa hinta vähän karata (balansoitu dac suora streamaus ominaisuuksilla)..

Ideoita / ajatuksia tästä otetaan mielellään vastaan.
Suotimet mistä kohdasta äänet menee kajareille ja subille onnistuu ilmeisesti ihan raudalla?

Omasta mielestä erillinen subbari meinaa käytännössä aina jonkun sortin huonekorjausta, että sen saa soimaan mielyttävällä tavalla. Oma valinta tuohon tapaukseen voisi siis olla ihan AV-vahvistin fiksulla huonekorjauksella (eli käytännössä paras audysseyn versio). Toki semmoinen mistä löyty kajareille pre-out lähdöt. Meneehän siinä se vahvistin osa hukkaan, mutta huonekorjaukseen ja subin ohjaukseen kykenevä pelkkä etuvahvistin maksaa moninkertaisesti...

Samalla saa monikanavan murinat menemään oikein subille. Toki HTPC tapauksessa varmaan saa ne tehosteet sentään edes miksattua mukaan stereo raitaan oikeilla säädöillä. Monessa muussa stereo ratkaisussa kun sekään ei ole edes mahdollista.

Itse en usko, että DAC tai piuhan liitäntätapa vaikuttaa ääneen käytännössä millään tavalla. Varsinkin jos verrataan huonekorjauksen tuomaan hyötyyn erillisen subbarin ohjauksessa.
 
Suotimet mistä kohdasta äänet menee kajareille ja subille onnistuu ilmeisesti ihan raudalla?

Omasta mielestä erillinen subbari meinaa käytännössä aina jonkun sortin huonekorjausta, että sen saa soimaan mielyttävällä tavalla. Oma valinta tuohon tapaukseen voisi siis olla ihan AV-vahvistin fiksulla huonekorjauksella (eli käytännössä paras audysseyn versio). Toki semmoinen mistä löyty kajareille pre-out lähdöt. Meneehän siinä se vahvistin osa hukkaan, mutta huonekorjaukseen ja subin ohjaukseen kykenevä pelkkä etuvahvistin maksaa moninkertaisesti...

Samalla saa monikanavan murinat menemään oikein subille. Toki HTPC tapauksessa varmaan saa ne tehosteet sentään edes miksattua mukaan stereo raitaan oikeilla säädöillä. Monessa muussa stereo ratkaisussa kun sekään ei ole edes mahdollista.

Itse en usko, että DAC tai piuhan liitäntätapa vaikuttaa ääneen käytännössä millään tavalla. Varsinkin jos verrataan huonekorjauksen tuomaan hyötyyn erillisen subbarin ohjauksessa.


No joo, voihan huonekorjaus.

Omistan UMIK-1 ajatus oli, että tekisin huonekorjauksen pc:llä. Tosin vähän kömpelöä. Mutta nythän tajusin, että minidsp on omia dac yms purkkeja mitkä olisi suoraan umik-1 kanssa yhteensopivia :hmm:

DDRC-24 tai halvempi: miniDSP 2x4 ja kaveriksi esim E30? tai jos haluaa rahaa laittaa niin: SHD Studio ? Onko näistä ajatuksia / kokemuksia?
 
Jos nyt miniDSP matkaan lähdet, niin et sinä silloi mitään Toppingin tai kenenkään muun DACia tarvitse. Ana- tai digitaalinen signaali sisään ja suoto + korjaus tulee tuosta miniDSP:stä. Tuota perusmallin 2x4 ei kannata edes harkita, siinä HD mallissa on parempi prosessointi ja enemmän korjausfiltereitä sekä inputteja. Tuosta Dirac-mallista softan osalta ei ole tietoa, samat speksithän siinä näyttäis olevan muuten.

2x4 HD:ta jonkin verran pyörittelin ja aika kuumana se tuntuu käyvän eikä mitään on/off ratkaisuja ole. Enkä ole ihan varma miten hyvin se toimii pelkkänä esivahvistimena; sourcen vaihto tai volumen säätö. Sille voi tosin opettaa vaikka TV:n kapulan kontrollit, joten omalla rimpulasäätimellä ei tarvitse leikkiä. Taisi vaan olla vähän hassusti sijoitettu se IR-sensori RCA-plugien suhteen.

Kannattaa kuitenkin tarkemmin tutustua, sillä jos toi volume-säätö toimii hyvin, se voisi helpostikin olla hyvä etusena subille ja aktiiveille.
 
Kyllä se nyt taitaa tuo miniDSP 2x4 HD olla "järkevin" valinta. DAC ja DSP samassa paketissa, hinta ok ja mikki löytyy valmiiksi. SHD Studio olisi mielenkiintonen, mutta ei tue edes MQA streemausta suoraan niin vähän laimea kapistus, eli PC tulisi Tidalia varmaan silti toistettua..
 
Täällä on tuo D50s olohuoneen daccina toimii hyvin myös btllä.
Saako udella käyttökokemuksia ja mielellään laitteistoa millä kuuntelet?

Itselle tuo olisi tulossa työpöytäkäyttöön ajamaan pikku genejä (g2) ja kylkeen tulisi myös kuulokevahvistin.

Mitä kaikkia vaihtoehtoja harkitsit ennen D50s:ään päätymistä - vastaa jos viitsit.
 
Atom amp sundaroille ton perässä./ dspeaker 2.0. top D50s. mf a3. 2 esiaste. usher r 1.5 pääte. usher mini dancer 2 kaiuttimet.
Ääni molemmissa comboissa rasittamaton ja puhdas? Ei tule kuunteluväsymystä lainkaan. Kaikin puolin tyytyväinen.
Tuo korvasi dacmacig plussan ei huono sekään. Topparista tykkään enenmän. Vaihtoehtoja nyt löytyy, tuon mittaus tulosten perusteella päädyin tähän.
 
Atom amp sundaroille ton perässä./ dspeaker 2.0. top D50s. mf a3. 2 esiaste. usher r 1.5 pääte. usher mini dancer 2 kaiuttimet.
Ääni molemmissa comboissa rasittamaton ja puhdas? Ei tule kuunteluväsymystä lainkaan. Kaikin puolin tyytyväinen.
Tuo korvasi dacmacig plussan ei huono sekään. Topparista tykkään enenmän. Vaihtoehtoja nyt löytyy, tuon mittaus tulosten perusteella päädyin tähän.

No nyt on kyrväkäs kokoonpano! Sundarat itelläkin, mutta muuten setup aivan eri kaliiberia :D

Olisi joskus kiva päästä kuulemaan tän tason setuppeja - saisi varmaan pontta oman olkkarinkin G3 / F2 päivitykseen.
 
Kyllä se nyt taitaa tuo miniDSP 2x4 HD olla "järkevin" valinta. DAC ja DSP samassa paketissa, hinta ok ja mikki löytyy valmiiksi. SHD Studio olisi mielenkiintonen, mutta ei tue edes MQA streemausta suoraan niin vähän laimea kapistus, eli PC tulisi Tidalia varmaan silti toistettua..

Jotenkin kuulostaa vaan kyseisen purkin max 96kHz sampling rate pieneltä esimerkiksi mastereiden kuunteluun. Alkaa tietenkin menemään hifistelyksi, mutta olisiko ideaa ennemmin Toppingin joku DAC ja subille pelkästään antimode tai minidsp joku korjan? Antimode tarjoaisi vissiin parempaa resoluutiota? pepusta, kun noi kaikki minidsp HD sarjant tuotteet tuntuu rajoittuvan tuohon 96kHz... Tiedä sitten kuulenko eroa edes, mutta paperilla kostuuu enemmän ajatuksesta.. On tämä hankalaa, taitaa olla ikuisuuspojekti saada valinta aikaiseksi :(

Edit:

amrim mitaukset ja arvostelut, kohinaa tuntuu tuossa dac:ssa olevan jonkun verran. Ei mikään lajinsa paras, mutta menettelee.. 3. sivulla mielestäni ajatuksia herätävä kommentti amrim:ta "Hi there. Welcome aboard. My strategy is to get a great DAC and perform the DSP/Room EQ in software in a host PC. That way you don't have to optimize for two things at once (DSP and best in class DAC). "

Että jos vaan joku laadukas edulleinen DAC, esimerkiksi viakka kehuttu Topping E30? Honekorjauksen tekisi PC:llä softa toteutuksena. Eli UMIC-1 + REW mitaukset ja EQ kohdilleen PC:llä jollakin hyväksi todetulla EQ/DSP softalla. :hmm: Halvempi ja parempi lopputulos?
 
Viimeksi muokattu:
Hohhoijjakkaa.. minä en kaiuttimilla kuullut mitään eroa Kahadas Tone Boardiin äänenlaadullisesti eikä mitään kohinaakaan kuulunut.
 
Amirmin mittauksista kannattaa huomioida, että niissä kohkataan usein helvetisti mittaustuloksista joita ei ihmisaistein enää voi kuulla. Ja sitten niitä myös saatetaan mitata ns. täysillä ja laitteiden erot jossain säröissä ja kohinoissa tasoittuu normaaleilla kuuntelutasoilla.
 
Tuosta Topping L30... ainakin se herättää henkiin HE4xx aivan uskomattomalla tavalla. Otin verrokiksi 58x ja en oikein voi käsittää miten näitä on edes vertailtu keskenään. 58x:ssä on se kuuluisa verho ja ikävä sibilointi. HE4xx treblepiikit ei edes tuntuneet nousevan pintaan, kun ne heikommilla ampeilla tuntui tuottavan epämukavaa oloa hyvinkin nopeasti.

Molempien osalta kuitenkin L30 on ongelmana tuo gainin puute, josta on mainintaa muilla foorumeilla. En nyt vielä testannut saanko signaalia tarpeeksi kovaa läpi ilman ongelmia...

EDIT: testimateriaalina Suzanne Vega

EDIT2: 58x foamit poistettu
 
Viimeksi muokattu:
Toppingilta on pian tulossa A50s (pienempi lähtöimpedanssi), sekä L30-vahvistin E30:n kaveriksi.
Tässä vielä Amirin mittaustulokset A50s:stä: Topping A50s Headphone Amplifier Review

Vahvistin on ollut tilattavissa mm. Audiophonics.fr:stä.

Pientä vertailua Toppingin sisarmalleihin:

1601276987280.png


Seuraavaksi ilmestyy A30 Pro jossa on mm. seuraavia ominaisuuksia:

Amplifier SE
Input BAL
Bypass
-12db 0db +12db
4W 32Ohm 6W 16Ohm

Suunnittelijan mukaan se on tarkoitettu lähinnä 300 - 600Ohmin kuulokkeisiin.


ps. Tänään on tulossa itselle uusia leluja testattaviksi: L30 + D10s ja sitten vielä EarMen TR-Amp. :)
 
Viimeksi muokattu:
Onko järkeä päivittää DT1990 pro kuulokkeille vanha kunnon Xonar Essence STU -> Topping L30 + D10s komboon? Mitä tällä saavuttaisi aikuisten oikeasti.

EDIT: tilasin nuo nyt sitten ihan huvin ja urheilun vuoksi, täytyy testata itse ero.
 
Viimeksi muokattu:
Onko järkeä päivittää DT1990 pro kuulokkeille vanha kunnon Xonar Essence STU -> Topping L30 + D10s komboon? Mitä tällä saavuttaisi aikuisten oikeasti.

EDIT: tilasin nuo nyt sitten ihan huvin ja urheilun vuoksi, täytyy testata itse ero.
Syön hattuni jos tuon combon kohdalla sulla tulee Xonaria ikävä. :)

Kun saat sen pystytettyä kokeile vertailua mm. alla olevalla biisillä. :) (Parempaa laatua on tarjolla mm. Tidalissa ja Spotifyssä.)

 
Viimeksi muokattu:
Menee ehkä hieman ohi aiheesta mutta onko kokemuksia DAP soittimista eli esim Fiio M11 jne? Suomesta ei tunnu muuta saavan kun kyseistä Fiio:n soitinta, joka sinällään ei varmaan ole huono vaihtoehto, mutta kiinnostaisi jos olisi muitakin malleja joita kannattaa katsella. Vaatimuksena olisi muistikorttipaikka, USB audio out, flac tiedostojen toisto, kohtuullinen akunkesto. Spotify/tidal käytöstä plussaa eli saisi löytyä myös bt/wifi liitännät. Käyttö tulee autoon medialähteeksi johon en haluaisi mitään tablettia vaan kunnollisen DAP soittimen. Mitä vaihtoehtoja olisi Fiio:n lisäksi?
 
Viimeksi muokattu:
Jos ympäristössä on äänilähteitä tarviten suljetun rakenteen äänieristystä, niin DT770 on oikein hyvä.
Täältä löytyy varastosta

B-stock Sound BlasterX G6 lähtee 75€ + ~10€ postitus.
Tuossa on myös hyvä HRTF, niin saa binaural-simulaation muihinkin peleihin, joissa sitä ei ole.
 
Jos ympäristössä on äänilähteitä tarviten suljetun rakenteen äänieristystä, niin DT770 on oikein hyvä.
Täältä löytyy varastosta

B-stock Sound BlasterX G6 lähtee 75€ + ~10€ postitus.
Tuossa on myös hyvä HRTF, niin saa binaural-simulaation muihinkin peleihin, joissa sitä ei ole.
Okei kiitoksia. Onko ehdottaa hyviä avoimia kuulokkeita samaan hintaluokkaan?
 
Tulin vaan antamaan ääneni G6:lle. Se on aivan loistava peleille. Toimii myös Pleikan (PS4) kanssa ja varmaan tuoreempienkin konsoleiden. Melkein voisin tilata toisen itselleni kakkoskoneeseen.

Minulla on aika monta kuulokevahvistinta tuossa hintaluokassa ollut, mutta peleille tuo on kyllä paras. Myös Sound Blaster Z on ihan kohtuullinen, jos on rahaa vähemmän ja sisäinen kortti käy. Mutta tuo G6 on kaikessa kätevämpi.
 
Okei kiitoksia. Onko ehdottaa hyviä avoimia kuulokkeita samaan hintaluokkaan?
No tietenkin "kaksi numeroa isompi" Beyer: DT990 Pro
Jos ei huone ole muuten hiostuttavan lämmin, niin nuo eivät käytännössä hiostuta yhtään.
Johtona nyt on DT990 Prossa kierretty/spiraaliletku, mutta tietokonekäytössä ulkoisen äänikortin kanssa se estäisi johtoa etsimästä jatkuvasti keinoa pudota lattialle.

Mikäli päätavoite on mahdolisimman kova "kilpailullisuus" ja askeläänien jne erottaminen, niin AKG K701/K702 on ehdotonta kärkeä.
Neutraali basso tietenkin pysyy "takapenkillä" ja "fun factor" on keskinkertainen, jos haet tasapainoisempaa ääntä kaikkeen pelailuun hauskemmalla bassolla.
"Automaattisesti säätyvä" pantakaan ei ole niin hyvä kuin perinteinen manuaalinen säätö.


Myös Sound Blaster Z on ihan kohtuullinen, jos on rahaa vähemmän ja sisäinen kortti käy.
Ei ole yhtään halvempi.
Creative Labs Sound Blaster Z, hinta 76€
Ja 8v ikäisenä menettää tukensa varmasti paljon aiemmin ja tekniikassa 5-0 ei riitä kuvaamaan teurastusta jonka SBX G6 antaa sille varsinkin kuulokelähdön osalta.
Puhumattakaan rajoittumisesta vain PC:n kanssa käytettäväksi ja "hieman" hankalasta siirrettävyydestä.
 
No tietenkin "kaksi numeroa isompi" Beyer: DT990 Pro
Jos ei huone ole muuten hiostuttavan lämmin, niin nuo eivät käytännössä hiostuta yhtään.
Johtona nyt on DT990 Prossa kierretty/spiraaliletku, mutta tietokonekäytössä ulkoisen äänikortin kanssa se estäisi johtoa etsimästä jatkuvasti keinoa pudota lattialle.

Mikäli päätavoite on mahdolisimman kova "kilpailullisuus" ja askeläänien jne erottaminen, niin AKG K701/K702 on ehdotonta kärkeä.
Neutraali basso tietenkin pysyy "takapenkillä" ja "fun factor" on keskinkertainen, jos haet tasapainoisempaa ääntä kaikkeen pelailuun hauskemmalla bassolla.
"Automaattisesti säätyvä" pantakaan ei ole niin hyvä kuin perinteinen manuaalinen säätö.


Ei ole yhtään halvempi.
Creative Labs Sound Blaster Z, hinta 76€
Ja 8v ikäisenä menettää tukensa varmasti paljon aiemmin ja tekniikassa 5-0 ei riitä kuvaamaan teurastusta jonka SBX G6 antaa sille varsinkin kuulokelähdön osalta.
Puhumattakaan rajoittumisesta vain PC:n kanssa käytettäväksi ja "hieman" hankalasta siirrettävyydestä.
Kiitoksia paljon sulle. Lähti eilen tilaukseen beyer dt 770 prot ja G6 kylkeen, eiköhän niillä pärjää!
 
Rakennan pienempää PC:tä ja uuteen koteloon ei mahdu nykyinen sisäinen Creative ZxR-äänikortti. Tarvitsen siis 3.5 tai 6.3mm kuuloke- ja mikrofoniliittimet, optisen toslink-ulostulon vahvistimelle, sekä RCA-liittimet Genelec G One pöytäkaiuttimille.
Minkälaisia ulkoisia USB-laitteita tällaisilla liittimillä on olemassa? Äkkiseltään en löydä kuin Syba Sonicin. Mikään audiofiili en ole, joten kovinkaan arvokasta DACia en tarvitse. Kuulokkeina 250 ohmin Beyerdynamic DT 990 Editionit. Iso plussa olisi jos laitteesta löytyisi jonkinlainen kytkin jolla valita haluttu ulostulo. Ajurittomuus olisi myös hyvä asia. Toivottavasti tämä osui oikeaan ketjuun... :)
 
Rakennan pienempää PC:tä ja uuteen koteloon ei mahdu nykyinen sisäinen Creative ZxR-äänikortti. Tarvitsen siis 3.5 tai 6.3mm kuuloke- ja mikrofoniliittimet, optisen toslink-ulostulon vahvistimelle, sekä RCA-liittimet Genelec G One pöytäkaiuttimille.
Minkälaisia ulkoisia USB-laitteita tällaisilla liittimillä on olemassa? Äkkiseltään en löydä kuin Syba Sonicin. Mikään audiofiili en ole, joten kovinkaan arvokasta DACia en tarvitse. Kuulokkeina 250 ohmin Beyerdynamic DT 990 Editionit. Iso plussa olisi jos laitteesta löytyisi jonkinlainen kytkin jolla valita haluttu ulostulo. Ajurittomuus olisi myös hyvä asia. Toivottavasti tämä osui oikeaan ketjuun... :)

 
Creative-Sound-Blaster-X-Fi-HD
Tuota olen vähän katsellut ja siitä tosiaan löytyisi kaikki tarvittavat liittimet. Tainnut olla kymmenisen vuotta jo kyseinen malli myynnissä ja mietityttää olisiko tuoreempia laitteita olemassa? Kytkintä ulostulon valinnalle tuossa ei ole, mutta en tiedä löydänkö sellaista mistään vehkeestä...
Rajoittavin tekijä taitaa olla mikrofoni-inputin harvinaisuus näissä laitteissa. Voisihan mikrofonille hommata vaikka jonkun 3.5mm -> USB-miniäänikortin, mutta mahdollisimman simppeli ja ajuriton ratkaisu olisi paras.
 
Viimeksi muokattu:
Alle satasen hintaluokassa nuilla vaatimuksilla, että pitää olla toslink, linjatason rca-liitännät ja kuulokeliitäntä ei kyllä ole juurikaan valikoimaa ainakaan pikaisella googletuksella. Jos nostat budjettia tuonne 200 euron kieppeille niin sitten toki löytyy vaikka mitä.

Tässä vielä yksi, josta kylläkin puuttuu optinen s/pdif mutta koaksiaalinen löytyisi
 
Tuohan näyttäisi kyllä hyvältä! Vahvistimessa on coaxial sekä toslink, eli kaapelin vaihdolla pärjäisi. Minkäslaisia laitteita 200 euron luokassa olisi? Katsoin Thomannilta joitain "USB Audio Interface"-laitteita, mutta miltei jokaisesta uupui jokin liitin. XLR:ää en myöskään tarvitse, kun se näytti olevan aika yleinen noissa vehkeissä.
edit: katsoin aluksi että tuo etulevyn painike on ulostulon valinta, muttei taida ollakaan :)
edit: ulostulon valinnan voi näköjään tehdä äänenvoimakkuussäädintä painamalla ja kiertämällä, eli on siinä sittenkin kytkin!
 
Viimeksi muokattu:
@Stmrllr Tämä on noita aiemmin mainittuja vähän tuoreempi, rca:ta ei ole mutta johto jolla 3,5mm muuttaa rca:ksi ei maksa sen paljoa.

edit. olikohan tässä linjatason RCA?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 653
Viestejä
4 480 435
Jäsenet
73 964
Uusin jäsen
poppi75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom