Putkivahvistin pitäisi löytää ZMF Atriumin kaveriksi. Cayin HA-3A näyttää aika houkuttelevalta, mutta kannattaako hypätä suoraan syvään päätyyn vai kokeilla jotain halvempaa laitetta ensin? Aiempaa kokemusta putkista ei ole, mutta kovasti noita suositellaan ZMF:n kuulokkeille.
HA-3A on etenkin putkia vaihtamalla varsin erinomainen ZMF:n kuulokkeille. Mukana tulevilla putkilla ääni on aika neutraalia ja pehmeän sulavaa, joten ei välttämättä tunnu laitteen korkeaan hintaan nähden älyttömän vaikuttavalta kokemukselta esimerkiksi johonkin perushyvään transistorivahvistimeen verrattuna. Eri putkilla sain kuitenkin ääneen särmää ja potkua, minkä jälkeen on ollut todella miellyttävää ja mukaansa tempaavaa kuunneltavaa.
Valmistajan mukaan pienten 12AU7-putkien vaihtaminen toisi ääneen suurimman muutoksen, joten putkihankinnat eivät maksa älyttömästi. Laitteessa on myös auto-bias, joten ei tarvitse ostaa mätsättyjä putkipareja, joilla on yleensä hintaa enemmän. Toisaalta kyllä 6V6:t vaihtamallakin eron kuulee helposti. Mulla on toistaiseksi vain tuhdin kuuloiset neukku-Reflektorit ja tosi kivat 1940-luvun jenkki-Zenithit. 12AU7:t olen korvannut Philipsin tehokkaammilla E80CC-putkilla.
Muista kokeilemistani putkivahvistimista Feliks Audion Euforia sopi ZMF:ille hyvin, mutta mikä lienee tilanne edullisempien mallien kohdalla. Isompien firmojen uudemmat putkivahvistimet tuppaa olemaan aika neutraaleja, koska niissä käytetään moderneja putkia, joilla on tasainen saatavuus. Vanhemmilla putkilla äänestä saa sitten jännempää.
Jokin edullisempi putkilaite alkuun voisi olla mun suositus, jotta asia tulee tutummaksi. Vaikkapa jostakin Eufonikasta, Bottlehead Crackista tai esim. käytettynä ostetusta Feliks Audio Echosta olisi hyvä aloittaa. Toki kiinalaisiakin laitteita löytyy moneen lähtöön, mutta niihin kannattaa ainakin varautua vaihtamaan putkia. Olen juuri kirjoittelemassa juttua ukrainalaisesta Tor Audio Rogerista, joka on myös ihan jännä laite. Oletuksena tosi tuhdin, tumman ja intiimin kuuloinen, mutta kuitenkin edelleen selkeä. Atriumille ei tosin välttämättä kannata ostaa vahvistinta, joka lämmittää ääntä lisää. Riippuu tietysti myös käyttämistäsi korvapehmusteista, koska osalla alataajuuksia on vähemmän.
Viimeksi muokattu: