DAC / AMP -yleisketju

Putkivahvistin pitäisi löytää ZMF Atriumin kaveriksi. Cayin HA-3A näyttää aika houkuttelevalta, mutta kannattaako hypätä suoraan syvään päätyyn vai kokeilla jotain halvempaa laitetta ensin? Aiempaa kokemusta putkista ei ole, mutta kovasti noita suositellaan ZMF:n kuulokkeille.

HA-3A on etenkin putkia vaihtamalla varsin erinomainen ZMF:n kuulokkeille. Mukana tulevilla putkilla ääni on aika neutraalia ja pehmeän sulavaa, joten ei välttämättä tunnu laitteen korkeaan hintaan nähden älyttömän vaikuttavalta kokemukselta esimerkiksi johonkin perushyvään transistorivahvistimeen verrattuna. Eri putkilla sain kuitenkin ääneen särmää ja potkua, minkä jälkeen on ollut todella miellyttävää ja mukaansa tempaavaa kuunneltavaa.

Valmistajan mukaan pienten 12AU7-putkien vaihtaminen toisi ääneen suurimman muutoksen, joten putkihankinnat eivät maksa älyttömästi. Laitteessa on myös auto-bias, joten ei tarvitse ostaa mätsättyjä putkipareja, joilla on yleensä hintaa enemmän. Toisaalta kyllä 6V6:t vaihtamallakin eron kuulee helposti. Mulla on toistaiseksi vain tuhdin kuuloiset neukku-Reflektorit ja tosi kivat 1940-luvun jenkki-Zenithit. 12AU7:t olen korvannut Philipsin tehokkaammilla E80CC-putkilla.

Muista kokeilemistani putkivahvistimista Feliks Audion Euforia sopi ZMF:ille hyvin, mutta mikä lienee tilanne edullisempien mallien kohdalla. Isompien firmojen uudemmat putkivahvistimet tuppaa olemaan aika neutraaleja, koska niissä käytetään moderneja putkia, joilla on tasainen saatavuus. Vanhemmilla putkilla äänestä saa sitten jännempää.

Jokin edullisempi putkilaite alkuun voisi olla mun suositus, jotta asia tulee tutummaksi. Vaikkapa jostakin Eufonikasta, Bottlehead Crackista tai esim. käytettynä ostetusta Feliks Audio Echosta olisi hyvä aloittaa. Toki kiinalaisiakin laitteita löytyy moneen lähtöön, mutta niihin kannattaa ainakin varautua vaihtamaan putkia. Olen juuri kirjoittelemassa juttua ukrainalaisesta Tor Audio Rogerista, joka on myös ihan jännä laite. Oletuksena tosi tuhdin, tumman ja intiimin kuuloinen, mutta kuitenkin edelleen selkeä. Atriumille ei tosin välttämättä kannata ostaa vahvistinta, joka lämmittää ääntä lisää. Riippuu tietysti myös käyttämistäsi korvapehmusteista, koska osalla alataajuuksia on vähemmän. :D
 
Viimeksi muokattu:
HA-3A on etenkin putkia vaihtamalla varsin erinomainen ZMF:n kuulokkeille. Mukana tulevilla putkilla ääni on aika neutraalia ja pehmeän sulavaa, joten ei välttämättä tunnu laitteen korkeaan hintaan nähden älyttömän vaikuttavalta kokemukselta esimerkiksi johonkin perushyvään transistorivahvistimeen verrattuna. Eri putkilla sain kuitenkin ääneen särmää ja potkua, minkä jälkeen on ollut todella miellyttävää ja mukaansa tempaavaa kuunneltavaa.

Valmistajan mukaan pienten 12AU7-putkien vaihtaminen toisi ääneen suurimman muutoksen, joten putkihankinnat eivät maksa älyttömästi. Laitteessa on myös auto-bias, joten ei tarvitse ostaa mätsättyjä putkipareja, joilla on yleensä hintaa enemmän. Toisaalta kyllä 6V6:t vaihtamallakin eron kuulee helposti. Mulla on toistaiseksi vain tuhdin kuuloiset neukku-Reflektorit ja tosi kivat 1940-luvun jenkki-Zenithit. 12AU7:t olen korvannut Philipsin tehokkaammilla E80CC-putkilla.

Muista kokeilemistani putkivahvistimista Feliks Audion Euforia sopi ZMF:ille hyvin, mutta mikä lienee tilanne edullisempien mallien kohdalla. Isompien firmojen uudemmat putkivahvistimet tuppaa olemaan aika neutraaleja, koska niissä käytetään moderneja putkia, joilla on tasainen saatavuus. Vanhemmilla putkilla äänestä saa sitten jännempää.

Jokin edullisempi putkilaite alkuun voisi olla mun suositus, jotta asia tulee tutummaksi. Vaikkapa jostakin Eufonikasta, Bottlehead Crackista tai esim. käytettynä ostetusta Feliks Audio Echosta olisi hyvä aloittaa. Toki kiinalaisiakin laitteita löytyy moneen lähtöön, mutta niihin kannattaa ainakin varautua vaihtamaan putkia. Olen juuri kirjoittelemassa juttua ukrainalaisesta Tor Audio Rogerista, joka on myös ihan jännä laite. Oletuksena tosi tuhdin, tumman ja intiimin kuuloinen, mutta kuitenkin edelleen selkeä. Atriumille ei tosin välttämättä kannata ostaa vahvistinta, joka lämmittää ääntä lisää.
Autobias tarkoittaa 99,9% sitä, että putkia ajetaan alle speksin. Eli ei tarvitse biasoida. Se ei poista mätsättyjen putkien tarpeellisuutta. Tosin en rehellisesti usko, että eroja kuulisi non match ja match välillä muutenkaan. Noissa pienissä etuasteen putkissa sitä biasointia ei muutenkaan koskaan ole.

Huvin vuoksi kantsii kokeilla kuumempia putkia myös, ei se laite siitä hajoa... Lisää infoa: 12AX7 vs 12AT7 vs 12AU7 Tube Shootout (Differences, Which To Buy)
 
Kuulostaa hyvin tutulta, varsinkin tuo sundara lähtökohta.
Mitä näitä eri vahvistimia+daceja testannu niin väittäsin että melkonen kultakorva pitää olla että oikeasti kuulee isoja eroja. Toki jotain voi olla, mutta kyllä sanoisin että paljon enemmän saa iloa kun laittaa "tarpeeksi" hyvän AMP/dac seti ja jos ylimääräistä taskussa niin sijoittaa ihan kuulokkeisiin. Hakee vaikka vaihtelua zmf kaveriksi tms
Ampin kyllä kuulee, mutta Dac:n erot onkin sitten ehkä vain Mittarimestareille?
 
Autobias tarkoittaa 99,9% sitä, että putkia ajetaan alle speksin. Eli ei tarvitse biasoida. Se ei poista mätsättyjen putkien tarpeellisuutta. Tosin en rehellisesti usko, että eroja kuulisi non match ja match välillä muutenkaan. Noissa pienissä etuasteen putkissa sitä biasointia ei muutenkaan koskaan ole.

Okei. Itse en tunne asiaa tarkemmin, mutta valmistaja on vastannut mätsättyjen putkien tarpeeseen näin:
Screenshot_20230910-131725~2.png


En kyllä itsekään mitään täysin eripariputkia hankkisi, mutta käyttämättömiä voinee ostella huoletta yksittäin.
 
Okei. Itse en tunne asiaa tarkemmin, mutta valmistaja on vastannut mätsättyjen putkien tarpeeseen näin:
Screenshot_20230910-131725~2.png


En kyllä itsekään mitään täysin eripariputkia hankkisi, mutta käyttämättömiä voinee ostella huoletta yksittäin.
Omassa päätevahvarissa on kolme (3) etuasteputkia, en oikein myöskään tajua miten ton homman pitäis toimia. Niissä ei ole bias-säätöä eikä mainintaa, että pitäisi olla mätsätyt. Pääteputkia neljä (4) ja niissä lukee, että pitäisi olla mätsätyt sekä on myös bias-säätö. Tiedä sitten näistä...

Jokatapauksessa ne pääteputket on ne mitä ajetaan koviten, joten se bias + mätsi tarttis vissiin olla kohdillaan.
 
Höpö höpö... toki jos vertaat satasen DACia toiseen satasen DAC niin eroja tuskin huomaa,
No ei tämä Topping E30 II DAC ole kuin 150€, vähän säälittävää, mutta jos ehdotat kustannustehokkaampaa ratkaisua, niin otan asian tutkaimeen. Aina pitää löytää parempaa.
 
No ei tämä Topping E30 II DAC ole kuin 150€, vähän säälittävää, mutta jos ehdotat kustannustehokkaampaa ratkaisua, niin otan asian tutkaimeen. Aina pitää löytää parempaa.
Joo ei varmaan halvempaa löydy, mutta oma suositus on jnog2 AKM-piirillä. Itsellä on sama, mutta old skool ESS-piirillä. Eron kyllä huomaa kuunnellessa, mutta ei ehkä ole 2-3 kertaa hinnan arvoinen kuitenkaan. Jos Topping merkkinä kiinnostaa, niin sieltäkin löytynee kovempia malleja.
 
Joo ei varmaan halvempaa löydy, mutta oma suositus on jnog2 AKM-piirillä. Itsellä on sama, mutta old skool ESS-piirillä. Eron kyllä huomaa kuunnellessa, mutta ei ehkä ole 2-3 kertaa hinnan arvoinen kuitenkaan. Jos Topping merkkinä kiinnostaa, niin sieltäkin löytynee kovempia malleja.
No joo, onhan noita haisteltu....ehkä topping E50 olisi parempi, hinta-eroa ei olisi kuin 50€, mutta parempaan en viitsisi panostaa. Ei tämä Hifiman EF6 syökään muuta kuin RCA:ta. Mieluiten panostaisin sen 200€ parempiin kuulokkeisiin :D jos siis löydän näitä Sahs Tres 45Ohm parempia. Haasteita siis riittää.
 
Löytyykö kokemuksia Xduoon XD05 plussasta? Kaverille tutkailin tuota dac/amp komboksi Sampan luurin kylkeen HD600 Sennheiseriä ja ZMF Auteria ajamaan.

Toisaalta voisin heittää sille omasta pöytälaatikosta Toppinh NX4DSD:n jolle ei ole oikein käyttöä enää kun ainoat luurit on Sonyn vanhat langattomat, mutta tuossa XD05:ssa taitaa olla vähän eri tavalla potkua.

Onko parina viime vuotena julkaistu mitään mainitsemisen arvoisia vahvareita tai dac-amp komboja 100-1000€ hintaluokassa? Tässä on sairauden ja elämäntilanteen takia oltu aika kuutamolla näistä jutuista.
 
Nyt on pakko myöntää olleensa väärässä. Näillä laitteilla voi tosiaan saada isojakin eroja, vaikkei hintalappu olisikaan kovin erilainen.
Tässä ihmetellyt miten senkkuje hd650, jotka tuli taas hankittua, kuulostaa basson osalta jotenkin paljon iskevämmältä mitä muisteli ja alapäässä enemmän munaa selkeästi. En tuota sen enempää ole miettinyt, nauttinut vain. Nuita senkkuja ajanu fiio btr7 donglella töissä, mutta nyt tuli hommattua töihin täältä foorumilta magni+modi stack ja aloin ihmettelemään miten yhtäkkiä senkut kuulostaa jotenki "tylsemmältä" taas yhtäkkiä. Nyt testannu tässä rinnakkain näitä laitteita niin selkeästi schiit stacki antaa "flatimman" soundi, mutta hitusen selkeämpi. Basso ei ole niin iskevä, mutta ehkä tarkempi ja kliinimpi ja tuntuu että soundi muutenkin paljon kliinimpää tolla stackilla. BTR7 donglella taas selkeästi "hauskempi" soundi.
Tähän asti tosiaan ollut sitä mieltä että ei nuilla laitteilla saa soundii selkeää eroa jonka itse pystyisi erottamaan. Välillä testaillutkin parin eri laitteen välillä, mutta nyt ensimäistä kertaa todella selkeä ero soundissa! Stackia käytän mukana tulleella 6.3mm piuhalla ja dongleen menee 4.4mm balanced aftermarket piuha, mutta näillä tuskin tulee eroa aikaseksi. Volumit olen yrittänyt säätää niin samoiksi kun korvakuulolla mahdollista.
 
Siitä se lähtee :giggle: Jos nuo Senkut tai jotkut muut 150-300 ohmin kuulokkeet jää pysyvään käyttöön, niin ei muuta kuin jotakin edullista OTL-vahvaria seuraavaksi tulille (esim. Eufonika H5). Hämmästyttävää muutosta äänen luonnollisuudessa ja tilantunnussa on tiedossa :thumbsup:
 
Nyt on pakko myöntää olleensa väärässä. Näillä laitteilla voi tosiaan saada isojakin eroja, vaikkei hintalappu olisikaan kovin erilainen.
Tässä ihmetellyt miten senkkuje hd650, jotka tuli taas hankittua, kuulostaa basson osalta jotenkin paljon iskevämmältä mitä muisteli ja alapäässä enemmän munaa selkeästi. En tuota sen enempää ole miettinyt, nauttinut vain. Nuita senkkuja ajanu fiio btr7 donglella töissä, mutta nyt tuli hommattua töihin täältä foorumilta magni+modi stack ja aloin ihmettelemään miten yhtäkkiä senkut kuulostaa jotenki "tylsemmältä" taas yhtäkkiä. Nyt testannu tässä rinnakkain näitä laitteita niin selkeästi schiit stacki antaa "flatimman" soundi, mutta hitusen selkeämpi. Basso ei ole niin iskevä, mutta ehkä tarkempi ja kliinimpi ja tuntuu että soundi muutenkin paljon kliinimpää tolla stackilla. BTR7 donglella taas selkeästi "hauskempi" soundi.
Tähän asti tosiaan ollut sitä mieltä että ei nuilla laitteilla saa soundii selkeää eroa jonka itse pystyisi erottamaan. Välillä testaillutkin parin eri laitteen välillä, mutta nyt ensimäistä kertaa todella selkeä ero soundissa! Stackia käytän mukana tulleella 6.3mm piuhalla ja dongleen menee 4.4mm balanced aftermarket piuha, mutta näillä tuskin tulee eroa aikaseksi. Volumit olen yrittänyt säätää niin samoiksi kun korvakuulolla mahdollista.

Sillä voi olla myös yllättävän iso vaikutus jos toisessa setissä on volyymit vähän eri tasolla, vaikka mielestään on säätänyt ne samalle tasolle. Ei sillä että yrittäisin vähätellä löydöksiäsi, tuo on vaan tullut itselleni myös vastaan, ja se kannattaa tiedostaa.

HD650 heräsi mielestäni oikeasti henkiin vasta kun sille syötti putkia - en ole minkään muiden luurien kanssa kuullut niin suurta eroa entiseen kun Senkut heitti Eufonikaan kiinni.
 
Sillä voi olla myös yllättävän iso vaikutus jos toisessa setissä on volyymit vähän eri tasolla, vaikka mielestään on säätänyt ne samalle tasolle. Ei sillä että yrittäisin vähätellä löydöksiäsi, tuo on vaan tullut itselleni myös vastaan, ja se kannattaa tiedostaa.

HD650 heräsi mielestäni oikeasti henkiin vasta kun sille syötti putkia - en ole minkään muiden luurien kanssa kuullut niin suurta eroa entiseen kun Senkut heitti Eufonikaan kiinni.
Tuotakin testasin syöttämällä volumia selkeästi pienemmälle fiio btr7 kanssa mitä stacki ja sama efekti pysyi
 
Omaan makuun Senkut toimi paremmin Magni+modi setillä kuin Vali+Modi. Enää ei ole mitään noista laitteista jäljellä niin vaikea muistikuvia sen tarkemmin analysoida.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on pakko myöntää olleensa väärässä. Näillä laitteilla voi tosiaan saada isojakin eroja, vaikkei hintalappu olisikaan kovin erilainen.
Tässä ihmetellyt miten senkkuje hd650, jotka tuli taas hankittua, kuulostaa basson osalta jotenkin paljon iskevämmältä mitä muisteli ja alapäässä enemmän munaa selkeästi. En tuota sen enempää ole miettinyt, nauttinut vain. Nuita senkkuja ajanu fiio btr7 donglella töissä, mutta nyt tuli hommattua töihin täältä foorumilta magni+modi stack ja aloin ihmettelemään miten yhtäkkiä senkut kuulostaa jotenki "tylsemmältä" taas yhtäkkiä. Nyt testannu tässä rinnakkain näitä laitteita niin selkeästi schiit stacki antaa "flatimman" soundi, mutta hitusen selkeämpi. Basso ei ole niin iskevä, mutta ehkä tarkempi ja kliinimpi ja tuntuu että soundi muutenkin paljon kliinimpää tolla stackilla. BTR7 donglella taas selkeästi "hauskempi" soundi.
Tähän asti tosiaan ollut sitä mieltä että ei nuilla laitteilla saa soundii selkeää eroa jonka itse pystyisi erottamaan. Välillä testaillutkin parin eri laitteen välillä, mutta nyt ensimäistä kertaa todella selkeä ero soundissa! Stackia käytän mukana tulleella 6.3mm piuhalla ja dongleen menee 4.4mm balanced aftermarket piuha, mutta näillä tuskin tulee eroa aikaseksi. Volumit olen yrittänyt säätää niin samoiksi kun korvakuulolla mahdollista.
Tällä palstalla elää vahvasti toi käsitys, että vahvarit ei voi soida eri tavalla tai jos soi, niin sitten ne on rikki. Eroja kuitenkin on tuossa impedanssikäyttäytymisessä sekä vaimennuskertoimissa jne. joista en itsekään ole ihan perillä. Kuuntelemalla niitä eroja voi havaita, mutta tuotakin ehdottaessa täällä leimataaan vaan idiootiksi. :) DAC eroihin tässä vaiheessa varmaan parempi olla kommentoimatta...
 
Superbestaudiofriends-keskustelupalstalta löytyy uudenlainen lähestymistapa kuulokevahvistimien särömittauksiin:


Sen sijaan että mittaisiin THD+N vain 1kHz taajuudella esim. 2V ulostulojännitteellä, voidaan vahvistimesta mitata THD (tai yksittäinen särökomponentti) usealla eri voimakkuustasolla sekä taajuudella. Tulokset voidaan esittää PowerCube-mittauksista tutussa 3D-kaavioformaatissa, josta nähdään helposti, että vahvistimien särökäyttäytymisessä on huomattavia eroavaisuuksia. Yksittäiset SINAD-mittaukset jättävät nämä erot täysin huomiotta.
 
Tällä palstalla elää vahvasti toi käsitys, että vahvarit ei voi soida eri tavalla tai jos soi, niin sitten ne on rikki. Eroja kuitenkin on tuossa impedanssikäyttäytymisessä sekä vaimennuskertoimissa jne. joista en itsekään ole ihan perillä. Kuuntelemalla niitä eroja voi havaita, mutta tuotakin ehdottaessa täällä leimataaan vaan idiootiksi. :) DAC eroihin tässä vaiheessa varmaan parempi olla kommentoimatta...
Hiukkasen ymmärrystä alkaa itsekin olemaan noista Ohm/Db arvoista, jossa edes puoli totuutta, eli se sähkötekniikkapuoli :vihellys:. Vaan kyllä Vahvari / Kuuloke pareissa on julmiakin eroja.
Jos vaan katsotaan mittauskäyriä, niin tulee vääriä kuvitelmia. Tämähän ei ole puhdasta Digiä, vaan miten Digitaali muutetaan Analoogiseksi. (Anteeksi LP-Miehet ja Naiset.)

Dakeista en itsekkään ala arvioimaan mitään. Nyanssi alkaa olemaan tällä iällä ja kuulolla jo pelkkä sana.
 
Viimeksi muokattu:
Koittanut tässä etsiä työpöydälle jotain kätevää pientä 2-3 tasoista hyllykköä johon voisi nakata DACin, työkoneen telakan sekä päälle vaikka kuuloketelineen. Onko io-techiläiset löytäneet jotain tämän kaltaista? En oikein keksinyt edes järkevää hakutermiä tällaiselle.

Etsystä tuli muutamia tuotteita vastaan, esimerkiksi tämä, jotka olisivat aika lähelle sitä mitä haen. Riittäisi ihan joku tuollainen 3-tasoinen räkki johon menisi kaksi 25 senttiä leveää laitetta ja olisi vielä ylätaso päällä jonka päälle voisi laittaa kuuloketelineen.
 
Koittanut tässä etsiä työpöydälle jotain kätevää pientä 2-3 tasoista hyllykköä johon voisi nakata DACin, työkoneen telakan sekä päälle vaikka kuuloketelineen. Onko io-techiläiset löytäneet jotain tämän kaltaista? En oikein keksinyt edes järkevää hakutermiä tällaiselle.

Etsystä tuli muutamia tuotteita vastaan, esimerkiksi tämä, jotka olisivat aika lähelle sitä mitä haen. Riittäisi ihan joku tuollainen 3-tasoinen räkki johon menisi kaksi 25 senttiä leveää laitetta ja olisi vielä ylätaso päällä jonka päälle voisi laittaa kuuloketelineen.
Tuollainenhan on helppo rakentaa itsekin omien mittojen mukaan. Voi käyttää puuta, metallia, muovia, 3D tulostinta tai mitä nyt on saatavilla omien työkalujen ja taitojen mukaan.

Helpoin ratkaisu voisi jopa olla Lego -palikat:

qygkvt0a39d51.jpg
 
@Moloch Pisteet mahtavasta kuuloketelineestä! :thumbsup:

Löytyykö täältä nykyisiä tai entisiä Xduoo XD05 Plus omistajia? Kokemuksia sen käytöstä planaarien ja ZMF-, Sennheiser- tai muiden 300ohm+ luurien kanssa?

Tuli tilattua naapurille tollanen vehje ZMF Auteurin ja mahdollisesti tulevien planaarien kaveriksi kun kaivattiin kannettavaa dac-vahvistinta, missä riittää vääntö nyt ja tulevaisuudessa, ja hinta oli Hifitalossa reilu 170€ mikä vaikutti todella edulliselta. Ei ainakaan näyttänyt mitään vastaavaa löytyvän lähelläkään tuota hintaluokkaa.
 
Superbestaudiofriends-keskustelupalstalta löytyy uudenlainen lähestymistapa kuulokevahvistimien särömittauksiin:


Sen sijaan että mittaisiin THD+N vain 1kHz taajuudella esim. 2V ulostulojännitteellä, voidaan vahvistimesta mitata THD (tai yksittäinen särökomponentti) usealla eri voimakkuustasolla sekä taajuudella. Tulokset voidaan esittää PowerCube-mittauksista tutussa 3D-kaavioformaatissa, josta nähdään helposti, että vahvistimien särökäyttäytymisessä on huomattavia eroavaisuuksia. Yksittäiset SINAD-mittaukset jättävät nämä erot täysin huomiotta.

Tuossa ylimmässä korostettuna tuo "yhden pisteen äärimmäinen mittaustilanne" vs. realismi:

upload_2023-9-13_8-57-14.png

Dynamic distortion contour.gif
 
@Moloch Pisteet mahtavasta kuuloketelineestä! :thumbsup:

Löytyykö täältä nykyisiä tai entisiä Xduoo XD05 Plus omistajia? Kokemuksia sen käytöstä planaarien ja ZMF-, Sennheiser- tai muiden 300ohm+ luurien kanssa?

Tuli tilattua naapurille tollanen vehje ZMF Auteurin ja mahdollisesti tulevien planaarien kaveriksi kun kaivattiin kannettavaa dac-vahvistinta, missä riittää vääntö nyt ja tulevaisuudessa, ja hinta oli Hifitalossa reilu 170€ mikä vaikutti todella edulliselta. Ei ainakaan näyttänyt mitään vastaavaa löytyvän lähelläkään tuota hintaluokkaa.
En kyllä voi suositella yhtään minkään tilaamista hifitalosta. Oma fiio ollut kuukausia toimituksessa, firmasta ei vastata mihinkään ja 3kk jälkeen laitetaan geneerinen pahoitteluviesti, että ruuhkaa. Sitten muutaman viikon jälkeen tästä vastataan siihen ikivanhaan tiedusteluun et ihan kohta tulossa. Ja nyt viimeisenä kysyin 2 vkoa sitten, että josko se ihan kohta olis täynnä. Eipä ole kuulunut mitään vastausta. Eli ei kannata muutaman euron säästön takia kestää tuota ketutusta, jota kyseinen firma aiheuttaa.
 
En kyllä voi suositella yhtään minkään tilaamista hifitalosta. Oma fiio ollut kuukausia toimituksessa, firmasta ei vastata mihinkään ja 3kk jälkeen laitetaan geneerinen pahoitteluviesti, että ruuhkaa. Sitten muutaman viikon jälkeen tästä vastataan siihen ikivanhaan tiedusteluun et ihan kohta tulossa. Ja nyt viimeisenä kysyin 2 vkoa sitten, että josko se ihan kohta olis täynnä. Eipä ole kuulunut mitään vastausta. Eli ei kannata muutaman euron säästön takia kestää tuota ketutusta, jota kyseinen firma aiheuttaa.

Oliko tuossa kyseessä varastossa ollut tuote vai tilaustuote?
 
6-10 päivää luki toimitusajaksi (kuten lukee tyyliin kaikessa muussakin ilman, että sillä olisi mitään totuusperää).
XD05 plus pitäisi olla varastotuote niin tuskin ne saa sen postituksessa viikkoja kestämään.

Tulee Hifitalosta ostettuna lisäksi lähes 150€ halvemmaksi kuin mistään muualta - käyvät myös vähiin kun kyseisen tuotteen valmistus on lopetettu ja korvattu XD05 basic, XD05 BAL, ja XD05 pro malleilla, joista kaksi myöhemmin mainittua on ~3-5x kalliimpia, ja basic on plussaan verrattuna suunnilleen saman hintainen, mutta mm. tehon suhteen riisuttu malli.

Raportoidaan sitten tänne oliko oma kokemus yhtä huono. Eipä tuolla ihan kamala kiirekään toisaalta ole kun naapuri voi siihen asti käyttää mulla turhaan pyörivää Topping NX4DSD:tä.
 
Olisikohan tämä oikea ketju kysymykselle - jonkinlaisen da-muuntimen kun kaiketi tarvitsen: TV:ssä (Samsung QE55Q80A) on ainoastaan optinen äänilähtö, eikä tukea useammalle bluetooth-kuulokkeelle yhtäaikaisesti. Siihen pitäisi kytkeä aktiivikaiuttimet analogisesti (3,5mm) sekä mahdollistaa useamman bluetooth-kuulokkeen käyttö yhtäaikaisesti. Nämä mielellään niin, että äänen voimakkuutta voisi edelleen säätää TV:n kaukosäätimestä. Minkälainen da-muunnin kannattaisi laittaa ja onko eri vaihtoehdoissa äänen laadun tai muiden ominaisuuksien suhteen merkittäviä eroja?

Edit: tämän Bluetooth lähetin/vastaanotin | Clas Ohlson arvosteluissa puhutaan puolen sekunnin viiveestä, joka kuulostaa aika pahalta - onko viiveetöntä vaihtoehtoa olemassa? Telkkarin oma bluetooth tulee viiveettä, mutta kun ei saa moneen kohteeseen yhtäaikaa..

Edit2: onko äänen voimakkuuden kontrollomiseksi TV:stä sekä viiveen välttämiseksi mahdollisesti optista uloslähtöä ja DA-muunninta parempi vaihtoehto HDMI ARC-ulos ja siihen sopiva muunnin?
 
Viimeksi muokattu:
Onko foorumin käyttäjillä kokemuksia tällaisesta: Mission LX CONNECT DAC
Tarve olisi uudelle dac-esivahvistimelle ja tämä täyttäisi paperilla kriteerit liitäntöjen puolesta, mutta arvosteluita ei tahdo löytyä...
 
Nopeasti kokemusta Xduoon XD05 Plus kannettavasta USB dac-amp kombosta. Tarkoituksena oli hankkia akkutoiminen yhdistelmälaite, jossa on kohtuullinen DAC-toteutus ja vahvistinpuolella riittävästi vääntöä sekä 300-600ohm dynaamisille luureille että vähän vaativammillekin planaareille.

En ole jaksanut tehdä mitään kovin kriittistä ja analyyttista kuuntelua, mutta äänen suhteen ei ole mitään valittamista, ja headroomia löytyy luotettavaan Topping NX4:een verrattuna huimasti enemmän. ZMF Auteur ja Sennheiser HD650 kuulostaa molemmat siltä kuin pitääkin, eli aivan kuin kuuntelisi isommalla desktop systeemillä. En näe mitään syytä miksei tämä voisi kokonaan korvata edellämainitun desktop solidstate systeemin kun akkukestokin on ihan mainiolla tasolla. Mainittakoon vielä se, että planaarit on toistaiseksi kokonaan kokeilematta kun niitä ei satu pyörimään jaloissa ensimmäistäkään, eikä niitä meikäläisen tilanteessa ihan tuosta vaan pieraista.

Yksi miinus NX4:een verrattuna on huomattavasti isompi koko - ei tätä oikein viitsi taskuun tunkea luurin kanssa. Luureista puheenollen XD05 Plus on toiminut kaikkien laitteiden kanssa missä sitä on kokeiltu - Samsung S23+, Samsung A8, parikin Sampan tablettia, ja Windows-läppäri. Muualla välillä raportoituja yhteys- tai tunnistusongelmia ei ole tullut vastaan.

Ainakin tähänastisen käytön perusteella tuo on hintaansa nähden erittäin mainio laite joka tekee kaiken sen mitä siltä pyytää, mutta ihan oikeasti kannettavaan käyttöön NX4DSD on kokonsa takia huomattavasti parempi vaihtoehto.

Edit: Vähän risuja ruusukasaan; volyymipotikka ei ole kovin hyvä. Lisäksi mukana tuleva USB-C to USB-C piuha on tosi lyhyt mikä on joissain tilanteissa perseestä. Tämä ei muuten olisi ongelma, mutta muistaakseni jostain tuli luettua, että Xduoo olisi jotenkin muokannut tuota laitteen USB-C pinouttia niin, että mikä tahansa piuha ei toimikaan, vaan pitäisi ostaa Xduoon oma kaapeli jos haluaa pidempää piuhaa. Tuota ei ole päästy vielä kokeilemaan, koska kaikki ehjät USB-C to USB-C kaapelit leikkivät piilosta. Kärsimättömänä ei viittin odottaa kokeilupiuhan saapumista - bongasin Hifitalosta Xduoon bluetooth moduulin XD05 & XD05 Plussaa varten, ja napattiin viimeinen kappale tuntuvaan alehintaan. Kantomatkaa pitäisi olla justiinsa sopivasti, että voi rauhassa pyöriä kotosalla ilman, että luuri tai tabletti on johdolla kiinni XD05:ssa. Kyllä nää hifihommat lähtee aina lapasesta.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi saada signaali Ifi Zen Dac v2:lle ja ongelmana on se että tietokone sijaitsee n. 5 metrin päässä. Onko pelkoa että alkaa signaali heikkenemään tai ottamaan häiriöitä noin pitkällä matkalla?
Ja joudunko laittamaan Zenille virtalähteen vai toimiiko ongelmitta usb virralla?

Onko suosituksia/omakohtaisia kokemuksia noin pitkästä kaapelista?
 
Pitäisi saada signaali Ifi Zen Dac v2:lle ja ongelmana on se että tietokone sijaitsee n. 5 metrin päässä. Onko pelkoa että alkaa signaali heikkenemään tai ottamaan häiriöitä noin pitkällä matkalla?
Ja joudunko laittamaan Zenille virtalähteen vai toimiiko ongelmitta usb virralla?

Onko suosituksia/omakohtaisia kokemuksia noin pitkästä kaapelista?

USB-taisi olla speksattu juuri 5-metrin pituuteen asti, joten siltä osin pitäisi toimia ongelmitta.
 
Olisikohan tämä oikea ketju kysymykselle - jonkinlaisen da-muuntimen kun kaiketi tarvitsen: TV:ssä (Samsung QE55Q80A) on ainoastaan optinen äänilähtö, eikä tukea useammalle bluetooth-kuulokkeelle yhtäaikaisesti. Siihen pitäisi kytkeä aktiivikaiuttimet analogisesti (3,5mm) sekä mahdollistaa useamman bluetooth-kuulokkeen käyttö yhtäaikaisesti. Nämä mielellään niin, että äänen voimakkuutta voisi edelleen säätää TV:n kaukosäätimestä. Minkälainen da-muunnin kannattaisi laittaa ja onko eri vaihtoehdoissa äänen laadun tai muiden ominaisuuksien suhteen merkittäviä eroja?

Edit: tämän Bluetooth lähetin/vastaanotin | Clas Ohlson arvosteluissa puhutaan puolen sekunnin viiveestä, joka kuulostaa aika pahalta - onko viiveetöntä vaihtoehtoa olemassa? Telkkarin oma bluetooth tulee viiveettä, mutta kun ei saa moneen kohteeseen yhtäaikaa..

Edit2: onko äänen voimakkuuden kontrollomiseksi TV:stä sekä viiveen välttämiseksi mahdollisesti optista uloslähtöä ja DA-muunninta parempi vaihtoehto HDMI ARC-ulos ja siihen sopiva muunnin?
Huoh, eARC-dac:it näyttää kokemuksien mukaan toimivan hyvin vaihtelevasti, joten olen sittenkin kääntymässä ”tavalliseen” daciin, jossa pitäisi vain olla kaukosäätö volumelle - vai pitääkö se sitten ollakin esivahvistin? Osaisiko raati suositella jotain käypää hintaluokassa 20-150e? Hintahaitarit kun näyttää harvinaisen suurilta. Eli telkkarista äänet optisesti ulos analogisiin aktiivikajareihin ja kuulokkeisiin, joissa ei volumen säätöä.
Edit: Lähdöt pitäisi siis olla RCA sekä 3.5mm.
 
Ei tuossa hintaluokassa taida löytyä mitään sopivaa, etenkin jos haluaa yhden laatikon ratkaisun. Topping DX3 Pro+ tai SMSL C200 varmaan halvimmat kriteerit täyttävät laitteet, jotka ei ole ihan no-name kamaa. C200 vähän monipuolisempi laite, mutta DX3 paremmin saatavilla.
 
Muuallakin tätä on päivitelty, mutta pakko toistaa itsekin: jos olisin tiennyt, että äänen saaminen Samsungin telkkarista järkevästi kunnon kajareihin maksaa 200e, olisin ostanut toisen merkkisen, jossa oli vielä 3.5mm plugi. Jotkin muut seikat vaan johti Samsungiin sillon ja ajattelin äänten hoituvan muutamalla kympillä. Tähän asti on kateltu musiikkiohjelmat läppärin kautta, mut kyllästyttää säätäminen sen kanssa ja usein ääni epäsynkassa kuvan kanssa.
 
Osaisko joku auttaa mua kuulokevahvistimen kanssa? Mulle on tulossa postissa Beyerdynamic DT 990 pro 250ohm ja sitten saisin halvalla hommattua Focusrite scarlett solo 3rd gen siihen kylkeen.

kysymys numero yksi on että riittääkö tai pärjäänkö tuolla vahvistimella noiden kuulokkeiden kanssa satunnaisessa musiikin kuuntelussa ja pelaamisessa? Tuottaako se tarpeeksi volumea normaaliin käyttöön?
Toinen kysymys on sitten että jos en pärjää niin mikä olisi hyvä korvaava vahvistin antaan kuulokkeille lisää jerkkua?
 
Osaisko joku auttaa mua kuulokevahvistimen kanssa? Mulle on tulossa postissa Beyerdynamic DT 990 pro 250ohm ja sitten saisin halvalla hommattua Focusrite scarlett solo 3rd gen siihen kylkeen.

kysymys numero yksi on että riittääkö tai pärjäänkö tuolla vahvistimella noiden kuulokkeiden kanssa satunnaisessa musiikin kuuntelussa ja pelaamisessa? Tuottaako se tarpeeksi volumea normaaliin käyttöön?
Toinen kysymys on sitten että jos en pärjää niin mikä olisi hyvä korvaava vahvistin antaan kuulokkeille lisää jerkkua?
Mulla on tuo 3rd gen Solo mikin takia, mutta en tykkää sen kuulokevahvarista ollenkaan; lähes luureista riippumatta tulee omaan makuun liian "ohkasta" ääntä, eli alapää jää vaisuksi ja ylä-äänet on korvia riipivää (itse tosin taidan olla keskivertoa herkempi korkeammille äänille) ja DT 990 Pro:t, jotka itseltäkin hyllystä löytyy, sisältää jo itsessään sen 9KHz piikin, eli ainakaan itselle ei toimi lainkaan.
Kyllä tolla Sololla ääntä riittävästi saa noista 250 ohm luureistakin, mutta ei kyllä ole mun korvaan miellyttävää kuunneltavaa.

Itellä on halpa Loxjie P20 "putki"vahvari tuossa perässä (putket ja virtalähde vaihdettu tosin) ja sillä on huomattavasti mukavampi kuunnella/pelata ilman että korvat rupeaa väsymään. En sitä välttämättä lähtis suosittelemaan, mutta mulle toimii ja varmaan muilta tulee hyviä ehdotuksia DT 990:n pariksi.
 
Mulla on tuo 3rd gen Solo mikin takia, mutta en tykkää sen kuulokevahvarista ollenkaan; lähes luureista riippumatta tulee omaan makuun liian "ohkasta" ääntä, eli alapää jää vaisuksi ja ylä-äänet on korvia riipivää (itse tosin taidan olla keskivertoa herkempi korkeammille äänille) ja DT 990 Pro:t, jotka itseltäkin hyllystä löytyy, sisältää jo itsessään sen 9KHz piikin, eli ainakaan itselle ei toimi lainkaan.
Kyllä tolla Sololla ääntä riittävästi saa noista 250 ohm luureistakin, mutta ei kyllä ole mun korvaan miellyttävää kuunneltavaa.

Itellä on halpa Loxjie P20 "putki"vahvari tuossa perässä (putket ja virtalähde vaihdettu tosin) ja sillä on huomattavasti mukavampi kuunnella/pelata ilman että korvat rupeaa väsymään. En sitä välttämättä lähtis suosittelemaan, mutta mulle toimii ja varmaan muilta tulee hyviä ehdotuksia DT 990:n pariksi.
Kiitos vastauksesta, päädyin sitten ostamaan mayflower arc mk1 jos sillä päästäis alkuun ja parannellaan myöhemmin.
 
Onkohan olemassa jotain helppoa ja edullista laitetta, jolla saisi nykyisestä systeemistä "verkoittuneen"? Ideana olisi siis löytää laite johon saisi bluetoothin/wifin kautta striimattua spotify, tidal, apple music yms, jonka saisi USB:llä kiinni nykyiseen DAC:iin, mutta en edes tiedä onko sellaisia olemassa.

Edit: Tosiaan ongelmaksi muodostuu se, että dacista löytyy vain USB in, eikä Toslink. Tuli nyt mieleen sellainen asia, että mahtaisikohan joku Toslink -> USB muuntaja toimia tässä tilanteessa?

Edit2: Ilmeisesti ei toimisi.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan olemassa jotain helppoa ja edullista laitetta, jolla saisi nykyisestä systeemistä "verkoittuneen"? Ideana olisi siis löytää laite johon saisi bluetoothin/wifin kautta striimattua spotify, tidal, apple music yms, jonka saisi USB:llä kiinni nykyiseen DAC:iin, mutta en edes tiedä onko sellaisia olemassa.

Edit: Tosiaan ongelmaksi muodostuu se, että dacista löytyy vain USB in, eikä Toslink. Tuli nyt mieleen sellainen asia, että mahtaisikohan joku Toslink -> USB muuntaja toimia tässä tilanteessa?

Edit2: Ilmeisesti ei toimisi.
USB on asymmetrinen master/slave tyyppinen liitäntästandardi. USB-DAC on slave tyyppiä ja niin on USB-bluetooth kilkkeetkin.
Tarvitset raspberry pi (Volumio, yms.) tyyppisen minitietokoneen että tuon saisi toteutettua.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan olemassa jotain helppoa ja edullista laitetta, jolla saisi nykyisestä systeemistä "verkoittuneen"? Ideana olisi siis löytää laite johon saisi bluetoothin/wifin kautta striimattua spotify, tidal, apple music yms, jonka saisi USB:llä kiinni nykyiseen DAC:iin, mutta en edes tiedä onko sellaisia olemassa.

Esim. Bluesound Node, iFi Zen Stream ja Neo Stream toimivat USB hostina. Matrixilla on sitten vähän kalliimpia vaihtoehtoja.
 
Sash Tres SE:lle ja Focal Radiancelle hakusessa jotain All-in-one laitosta. Ifiltä tuli just iDSD Neo 2, joka ominaisuuksiltaan houkuttelisi. Max budjetti olisi noin 800€, niin olisiko tuohon hintaan muita päteviä laitteita?
 
Kertokaas "putkimiehet" mielipiteenne. Eufonikan H5 OTL-vahvistin on pitänyt pientä surinaa toisesta kanavasta volyymistä riippumatta. Ei häiritse musan kuuntelua muuten kuin todella hiljaisissa kohdissa joissain biiseissä. Totesin, että laitetta nostaessa surina ainakin välillä häviää. Myös alussa vahvarin käynnistämisen jälkeen surinaa ei ainakaan yleensä ole. Lieneekö ongelma esim Psvanen putkessa vai missä? Pitäisi löytää orkkisputki, että pääsisi sitäkin kokeilemaan.
 
Kertokaas "putkimiehet" mielipiteenne. Eufonikan H5 OTL-vahvistin on pitänyt pientä surinaa toisesta kanavasta volyymistä riippumatta. Ei häiritse musan kuuntelua muuten kuin todella hiljaisissa kohdissa joissain biiseissä. Totesin, että laitetta nostaessa surina ainakin välillä häviää. Myös alussa vahvarin käynnistämisen jälkeen surinaa ei ainakaan yleensä ole. Lieneekö ongelma esim Psvanen putkessa vai missä? Pitäisi löytää orkkisputki, että pääsisi sitäkin kokeilemaan.

Todennäköisin vika noissa tilanteissa liittyy yleensä putkiin ja varsinkin silloin, jos surina varmuudella kuuluu vain toisesta kanavasta (helppo varmistaa kääntämällä luurit päässä toisin päin, koska aika harvalla on identtinen kuulo molemmissa korvissa).

Mun Eufonika H5 Miflex pitää kylläkin hyvin pientä pohjasurinaa tasaisesti molemmissa kanavissa putkista riippumatta, mutta sen verta hiljaisesta hurinasta on kyse, ettei se kuulu läpi kuin ehkä aivan hiljaisimmissa kohdissa dynamiikaltaan suuressa klasarissa. Toinen kikkakolmonen mitä voit kokeilla helposti, on kiristää tai löysätä sen "pakkamuuntajan" kuusiokoloruuveja. Ei kuolemankireälle sitten :lol: Tuon pitäisi olla täysin turvallista, valmistaja itse neuvonut testaamaan headfin Eufonika-ketjun perusteella.

Mun vahvarissa tuo kiristys voimisti muuntajan ekojen minuuttien ajan huoneessa kuuluvaa alkuhurinaa, mutta maagisesti vaimensi todella paljon täysin lämmenneen vahvarin hurinaa. Suosittelen kokeilemaan :thumbsup:
 
Todennäköisin vika noissa tilanteissa liittyy yleensä putkiin ja varsinkin silloin, jos surina varmuudella kuuluu vain toisesta kanavasta (helppo varmistaa kääntämällä luurit päässä toisin päin, koska aika harvalla on identtinen kuulo molemmissa korvissa).

Mun Eufonika H5 Miflex pitää kylläkin hyvin pientä pohjasurinaa tasaisesti molemmissa kanavissa putkista riippumatta, mutta sen verta hiljaisesta hurinasta on kyse, ettei se kuulu läpi kuin ehkä aivan hiljaisimmissa kohdissa dynamiikaltaan suuressa klasarissa. Toinen kikkakolmonen mitä voit kokeilla helposti, on kiristää tai löysätä sen "pakkamuuntajan" kuusiokoloruuveja. Ei kuolemankireälle sitten :lol: Tuon pitäisi olla täysin turvallista, valmistaja itse neuvonut testaamaan headfin Eufonika-ketjun perusteella.

Mun vahvarissa tuo kiristys voimisti muuntajan ekojen minuuttien ajan huoneessa kuuluvaa alkuhurinaa, mutta maagisesti vaimensi todella paljon täysin lämmenneen vahvarin hurinaa. Suosittelen kokeilemaan :thumbsup:

Kiitos vinkeistä, täytyy joka tapauksessa kokeilla tuota kikkaa!

Surina ei tosiaan ole taustahuminaa, vaan kuuluu juuri vain toiselta puolelta. Pitänee etsiä orkkisputki ja kokeilla. Vähän vituttaa kyllä jos ~120€ Psvane on varsin vähäisen käytön jälkeen alkanut pitää meteliä. Jos se syyllinen onkin tuo takimmainen putki niin siihen ei olekaan toista putkea kokeiltavaksi, niin sitten meneekin vaikeammaksi. Ilmeisesti tommosia saa kuitenkin aika edullisesti hankittua. Toivottavasti ei tarvitse alkaa enempää diagnosoimaan kun omat sähkötaidot on aika vähäiset, eikä kolvikaan pysy enää näissä tärisevissä ja voimattomissa tumpuissa. :rofl2: :facepalm:
 
Sash Tres SE:lle ja Focal Radiancelle hakusessa jotain All-in-one laitosta. Ifiltä tuli just iDSD Neo 2, joka ominaisuuksiltaan houkuttelisi. Max budjetti olisi noin 800€, niin olisiko tuohon hintaan muita päteviä laitteita?
RME ADI-2 Dac. Ainakin käytettynä menee budjettiin. Vaikka laite on julkaistu jo useampi vuosi sitten, siihen tulee edelleen merkittäviä lisäominaisuuksia päivityksillä. Tehoa kuulokelähdössä ei ole tuhansia milliwatteja, mutta ei nuo mainitsemasi kuulokkeet taida sitä vaatiakaan.
 
Omistan kohta 20 vuoden ikäisen Firestone Fubar IV Plus -DAC/AMPin sekä samanikäiset AKG K701 (62 Ohm / 105 dB) ja Denon AH-D2000 (25 Ohm / 106 dB) -kuulokkeet.
Tilasin uudet kuulokkeet, HIFIMAN SUNDARA Closed Back (20 Ohm / 98 dB), jotka aiemmista kuulokkeista poiketen ovat planaari-magneettiset. Kuuntelulähteenä lähes poikkeuksetta PC ja Tidal.

Ilmeisesti Sundaroita voisi kuunnella myös laadukkaan emolevyn (x470 Taichi) etupuolen liittimestä, johon on kytketty kuulokekäyttöön tarkoitettu integroitu vahvistin. Lueskelin sen verran, että ilmeisesti erillinen kuulokevahvistin tuottaisi vähän paremman lopputuloksen, mutta tämä Firestone Fubar (headphone impedance: 32 Ohm to 600 Ohm) ei välttämättä ole sopivin Sundaroille.

Löytyisikö täältä suosituksia yhdistelmälaitteelle, joka sopisi kolmelle kuulokkeelleni, ja mahdollisesti myöhemmin kuulokkeille, jossa on korkeampi impedanssi? Äänensävy saa olla neutraali tai johonkin suuntaan sävytteinenkin.
Liitännöistä tarvittaisiin lähinnä USB, eikä erillisiä ulostuloja kuulokkeiden (6,3 ja/tai 3,5 mm) lisäksi. Kuulokkeille ei tarvinne balansoituja liittimiä. Jokin tapa nähdä sisääntulevan signaalin muoto voisi olla plussaa, mutta näkeehän sen kyllä PC:n puolelta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom