DAC / AMP -yleisketju

Tietyn laitteen parhaaksi julistaminen subjektiivisesti on myös erittäin turha asia tehdä ellei ole arvioinut isoa läjää vastaavia laitteita. Tämä on vähän kuin arvostelisi tietokonepelejä: Jos pelissä ei ole selviä teknisiä vikoja, joku saattaa arvioida jonkun pelin josta itse et pidä hyväksi, koska jokin tietty asia pelissä vaan mielyttää. Sen sijaan jos kaivat jonkun Youtuben Z reviewsin täysin subjektiivisest audiolaitearvostelut ja olet samaa mieltä herran kanssa muutamasta tuotteesta, todennäköisesti muutkin arvostelut osuvat ainakin sinnepäin oikeaan mielestäsi.

Yksittäisissä arvosteluissa äänentoistossa isoin vika on se, että ihmisillä ei välttämättä ole kunnon vertailukohtia ja vaikka olisi, ihmisillä on tapana tykätä tuotteista jotka on ostanut. Suunnilleen kaikki peliheadsetit ovat, tai ainakin olivat muutama vuosi sitten, erinomaisia äänenlaadultaan jos pelaajien arvosteluihin oli uskomista.

Oma subjektiivinen arvioni on että läjässä kiinalaisia DAC-AMPejani (SMSL M3, Sabaj DA2, Topping NX2, XDUOO XQ-23) sekä äänikortissani (Soundblaster Z) ero äänentoistoon on melkoisen marginaalinen verrattuna siihen mikä vaikutus kuulokkeilla on. Epäilen etten erottaisi noista kaikkia, edes suurinta osaa, toisistaan sokkotestissä. Toki tämä riippuisi kuulokkeistakin: Tarpeeksi herkät napit kohisevat kaikissa paitsi Sabajissa ja Toppingissa ja noilla 250 ohmin Beyereilla väitän kuulevani jonkunlaisia eroja jo äänessä muutenkin.

Sen sijaan kuulokkeissa eroa on paljon. Esimerkiksi Beyerin DT990 kuulostaa oikeasti erilaiselta kuin Takstar Pro82 ja Tennmak Pro-napit erilaisilta kuin nuo Macaw GT600s:t ja näissä makuasioilla on huomattavasti suurempi rooli niin kauan kun kuulokkeiden käyttö ei ole esimerkiksi miksaus, koska vaikutus ääneen on huomattavasti suurempi.
 
Löytyisikö täältä kokemuksia ja/tai vinkkejä hyvistä dac/amp komboista tai stackeista balansoidulla XLR liittimellä, kun sellainen tuli tuossa "heräteostoksena" tilailtua.

Senkun HD6xx ja HD58x:t löytyy tällä hetkellä kuulokkeina. Ääntä niihin puskee Sound Blaster Z, joka olisi siis tarkoitus korvata.

Hintaluokkana katsellut sellaisia 400-500e laitteita.

Tällä hetkellä tullut katseltua noita dropin laitteita; CTH ja LCX, sekä Toppingin DX7s.

Ja yhtenä vaihtoehtona miettinyt tuota juuri julkaistua DX3pro:ta, johon sitten jälkikäteen hommattuna vaikka THX AAA 789 tai joku muu.

Ostopaikkana mielellään Eurooppa tai USA. Eli kiinasta ei ollut tarkoitus tilailla, joskaan se ei ole pois suljettu.
Questyle 400 voisi olla yksi, tosin ei ihan taida mahtua tuohon budjettiin. :)

HighEnd Hifi Shop - Der Online-Shop vom Fachhändler Questyle CMA400i, D/A-Wandler mit Kopfhörerverstärker HighEnd-Hifi-Shop
 
Laitteen teknisen suorituskyvyn mittaaminen, sen arvioiminen suorituskykykriteerein ja näiden perusteella paskaksi haukkuminen on kyllä mielenkiintoinen aihe.

Tähän sopii mielestäni automaailman analogia paremmin kuin pelivertaus.

Kuvitelkaa nyt tilanne, että auton suorituskykyä mitataan. Sen huippunopeudeksi saadaan joku arvo. Samoin jarrutusteholle ja ratin kääntämiselle äärilaidasta äärilaitaan. Toinen auto omaa pienemmän kääntösäteen kuin toinen. Yhdessä autossa on taas speksien mukaan kangaspenkit ja toisessa nahkajakkarat. Autolla on ajokorkeus ja sekin edellä mainittujen ohella antaa osviittaa siitä millainen auto on.

Mutta fakta on se, että mikään näistä ja monesta muusta asiasta ei kerro sitä, miltä se tuntuu kun autoa ajaa.

Miten mukava siinä on istua, miten moottori vastaa kaasupolkimen painamiseen liikennevaloista kiihdytettäessä, tai vaikka miltä autolla tuntuu ajaa lumisella tai liukkaalla tienpinnalla.

Samalla tavalla äänentoistolaitteita arvioitaessa tuijottamalla pelkästään mittaustuloksia mennään täysin metsään jos laite lynkataan pelkästään niiden perusteella.

Olen sitä mieltä, että päivän päätteeksi korvat kertovat, miten jokin äänentoistoon liittyvä laite suoriutuu.

Suosittelen muita omaksumaan tämän ideologian varhaisessa vaiheessa osana hifiharrastusta, niin tämä touhu on huomattavasti antoisampaa. Samalla saattaa kukkaro säästyä, kun ei tule ostettua paskoja laitteita.
 
Olen sitä mieltä, että päivän päätteeksi korvat kertovat, miten jokin äänentoistoon liittyvä laite suoriutuu.
Tuossa on vaan se ongelma, että toisten korviin ei ole uskomista eikä mitenkään vertailukelpoisia minkään kanssa. Aina ei pysty kaikkea itse kuuntelemaan tai kokeilemaan. Sen takia puhdas fakta auttaa - jollain tavalla suutarit pitää saada filtteröityä pois heti alkuunsa. Jos laite on mittausten mukaan puhdas, hyvä dynamiikka, tarpeeksi tehoa jne. niin se ei varmasti tule kuulostamaan paskalta. Samaa ei voi sanoa laitteesta, jonka mittaustulokset ovat kuraa. Se ainakin on tullut selväksi, että hintalappu ei kerro ollenkaan koko totuutta (tai koko, komponenttien määrä ym.).
 
Laitteen teknisen suorituskyvyn mittaaminen, sen arvioiminen suorituskykykriteerein ja näiden perusteella paskaksi haukkuminen on kyllä mielenkiintoinen aihe.

Tähän sopii mielestäni automaailman analogia paremmin kuin pelivertaus.

Kuvitelkaa nyt tilanne, että auton suorituskykyä mitataan. Sen huippunopeudeksi saadaan joku arvo. Samoin jarrutusteholle ja ratin kääntämiselle äärilaidasta äärilaitaan. Toinen auto omaa pienemmän kääntösäteen kuin toinen. Yhdessä autossa on taas speksien mukaan kangaspenkit ja toisessa nahkajakkarat. Autolla on ajokorkeus ja sekin edellä mainittujen ohella antaa osviittaa siitä millainen auto on.

Mutta fakta on se, että mikään näistä ja monesta muusta asiasta ei kerro sitä, miltä se tuntuu kun autoa ajaa.

Miten mukava siinä on istua, miten moottori vastaa kaasupolkimen painamiseen liikennevaloista kiihdytettäessä, tai vaikka miltä autolla tuntuu ajaa lumisella tai liukkaalla tienpinnalla.

Samalla tavalla äänentoistolaitteita arvioitaessa tuijottamalla pelkästään mittaustuloksia mennään täysin metsään jos laite lynkataan pelkästään niiden perusteella.

Olen sitä mieltä, että päivän päätteeksi korvat kertovat, miten jokin äänentoistoon liittyvä laite suoriutuu.

Suosittelen muita omaksumaan tämän ideologian varhaisessa vaiheessa osana hifiharrastusta, niin tämä touhu on huomattavasti antoisampaa. Samalla saattaa kukkaro säästyä, kun ei tule ostettua paskoja laitteita.

Tämä mielipide puolestaan perustuu täysin epäloogiseen olettamukseen, jonka perusteella ihmisen aistit olisivat jotenkin luotettava ja tasalaatuinen mittari. Käytännössähän ihmisen aistit ovat täysin epäluotettava, päivästä toiseen mieltään muuttava ja helposti eri tavoilla huijattava mittari. Juuri tämmöisten näkemysten takia hifimaailmassa kaiken maailman kuukivet ja muut humpuukkihuijaukset korkeaan hintaan käyvät edelleen kovaa kaupaksi vaikka kuinka oltaisiin todistettu ettei niillä ole mitään vaikutusta mihinkään. Kyllä mittaukset nyt vaan on ainut oikea tapa vertailla laitteita ja määritellä niiden paremmuutta. Se että onko yksittäisellä mittaustuloksella oikeasti kuinka suuri merkitys äänenlaatuun kuuluu myös objektiiviseen arviointiin. Todennettavissa kohtuullisen hyvin asiallisesti ajetuilla sokkotesteillä. Lisäksi jos niin haluaa niin mittaustulosten pohjalta voi tehdä omaan makuun liittyviä tietoisia valintoja vaikka se vähän hifismin ideaa osaltaan rikkoo mutta pidän absurdina väitteenä että joku laite joka tuottaa aivan skeidaa olevia mittaustuloksia olisi kaikesta huolimatta jotenkin parempi kuin muut laitteet paremmilla tuloksilla jonkun kuukivi factorin seurauksena.
 
Siis nimenomaanhan tuo ihmisen aistien epätarkkuus tekee noista mittauksista lähes turhia ja ainoa jota niillä voidaan määrittää on laitteen suorituskyky eikä sitä kuinka hyvältä se korvaan kuulostaa.
 
Siis nimenomaanhan tuo ihmisen aistien epätarkkuus tekee noista mittauksista lähes turhia ja ainoa jota niillä voidaan määrittää on laitteen suorituskyky eikä sitä kuinka hyvältä se korvaan kuulostaa.

Erikoinen logiikka. Kyllähän nyt mittaustuloksiltaan identtiset laitteet lähtökohtaisesti kuulostavat samalta. Se on sitten toinen keskustelu kuinka paljon mittaustulosten poikkeavuus näkyy kuultavina eroina mutta sekin on käytännössä mitattavissa sokkotestillä. Käytännössä kumpikaan näistä ei kuitenkaan johda siihen että mittaustuloksiltaan parempi laite olisi koskaan kuitenkaan huonompi laite.
 
Erikoinen logiikka. Kyllähän nyt mittaustuloksiltaan identtiset laitteet lähtökohtaisesti kuulostavat samalta. Se on sitten toinen keskustelu kuinka paljon mittaustulosten poikkeavuus näkyy kuultavina eroina mutta sekin on käytännössä mitattavissa sokkotestillä. Käytännössä kumpikaan näistä ei kuitenkaan johda siihen että mittaustuloksiltaan parempi laite olisi koskaan kuitenkaan huonompi laite.
Sokkotesteillähän noita on testattu jo pitkä maailman sivu ja jostain kumman syystä laitteet joissa on enemmän harmonista säröä ovat menestyneet juuri noissa sokkotesteissä paremmin ja koehenkilöt ovat valinneet ne paremman kuuloisiksi.

Todennäköisintä kuitenkin on että ABX testillä täysin mahdoton erottaa mikä laitteista on se mittauksista paremmin menestynyt laite. Se joko kuulostaa hyvältä tai ei ja koehenkilö valitsee sen perusteella. Testituloksia ei voi ihmiskorvalla erottaa siitä äänestä.

Kolmanneksi tässä puhutaan musiikinkuuntelusta eikä musiikintekemisestä mikä tekee jo huomattavan eron siihen mitä laitteistolta vaaditaan. Kuuntelussa täysin yksilysti mitä ne mittaustulokset sanoo kun isompi merkitys käytetyllä kuulokkeella tai äänitteen miksauksella kuin yhdelläkään DAC:in teknisellä ominaisuudella.
 
Laitteen teknisen suorituskyvyn mittaaminen, sen arvioiminen suorituskykykriteerein ja näiden perusteella paskaksi haukkuminen on kyllä mielenkiintoinen aihe.

Tähän sopii mielestäni automaailman analogia paremmin kuin pelivertaus.

Kuvitelkaa nyt tilanne, että auton suorituskykyä mitataan. Sen huippunopeudeksi saadaan joku arvo. Samoin jarrutusteholle ja ratin kääntämiselle äärilaidasta äärilaitaan. Toinen auto omaa pienemmän kääntösäteen kuin toinen. Yhdessä autossa on taas speksien mukaan kangaspenkit ja toisessa nahkajakkarat. Autolla on ajokorkeus ja sekin edellä mainittujen ohella antaa osviittaa siitä millainen auto on.

Mutta fakta on se, että mikään näistä ja monesta muusta asiasta ei kerro sitä, miltä se tuntuu kun autoa ajaa.

Miten mukava siinä on istua, miten moottori vastaa kaasupolkimen painamiseen liikennevaloista kiihdytettäessä, tai vaikka miltä autolla tuntuu ajaa lumisella tai liukkaalla tienpinnalla.

Samalla tavalla äänentoistolaitteita arvioitaessa tuijottamalla pelkästään mittaustuloksia mennään täysin metsään jos laite lynkataan pelkästään niiden perusteella.

Olen sitä mieltä, että päivän päätteeksi korvat kertovat, miten jokin äänentoistoon liittyvä laite suoriutuu.

Suosittelen muita omaksumaan tämän ideologian varhaisessa vaiheessa osana hifiharrastusta, niin tämä touhu on huomattavasti antoisampaa. Samalla saattaa kukkaro säästyä, kun ei tule ostettua paskoja laitteita.

Mutta jos auton huippunopeus on 60 km/h ja se kuluttaa 20l/km, niin voi ihan mittausten perusteella sanoa, että se on paska, vaikka kuinka olisi nahkajakkarat.

Esim. tuosta mittauksesta näkee suoraan, että laite on huono:
Review and Measurements of Audio-gd NFB28.28 DAC and Headphone Amp

Mittausten perusteella ei tule tilattua sitä kakkaa ja siinä käytössä ne toimivat erittäin hyvin. Kannattaa ostaa kaikki täällä haukutut laitteet ja miettiä hetki, onko tyytyväinen :)
En minä ainakaan tuosta kohisevasta häiriögeneraattorista pahemmin perusta. Tietenkin on aina mahdollista, että testissä oli maanantaikappale, mutta ihan sama riski sinulla on saada vastaava.

Kyllä olen ihan korvillakin kuullut vanhasta ulkoisesta Sound Blasterista kohinan ja Musen DAC:ista vääristymän (distortion). Ja vieläkin tietyt kuulokkeet kuulostavat lässähtäneiltä verhon takaa soittavilta, jos kytken ne suoraan vahvistamattomaan audioulostuloon. Ihan omin korvin.

--

Sen sijaan kahden hyvän laitteen vertailu keskenään ei anna mitään järkevää dataa. Minulle toinen laite voi olla parempi, koska musta näyttää paremmalta pöydällä ja en tee balansoiduilla liittimillä yhtään mitään. Enkä välttämättä kuule niitä hienoisia eroja, mitä parin hyvän laitteen välillä on.
 
Tämä mielipide puolestaan perustuu täysin epäloogiseen olettamukseen, jonka perusteella ihmisen aistit olisivat jotenkin luotettava ja tasalaatuinen mittari. Käytännössähän ihmisen aistit ovat täysin epäluotettava, päivästä toiseen mieltään muuttava ja helposti eri tavoilla huijattava mittari. Juuri tämmöisten näkemysten takia hifimaailmassa kaiken maailman kuukivet ja muut humpuukkihuijaukset korkeaan hintaan käyvät edelleen kovaa kaupaksi vaikka kuinka oltaisiin todistettu ettei niillä ole mitään vaikutusta mihinkään. Kyllä mittaukset nyt vaan on ainut oikea tapa vertailla laitteita ja määritellä niiden paremmuutta. Se että onko yksittäisellä mittaustuloksella oikeasti kuinka suuri merkitys äänenlaatuun kuuluu myös objektiiviseen arviointiin. Todennettavissa kohtuullisen hyvin asiallisesti ajetuilla sokkotesteillä. Lisäksi jos niin haluaa niin mittaustulosten pohjalta voi tehdä omaan makuun liittyviä tietoisia valintoja vaikka se vähän hifismin ideaa osaltaan rikkoo mutta pidän absurdina väitteenä että joku laite joka tuottaa aivan skeidaa olevia mittaustuloksia olisi kaikesta huolimatta jotenkin parempi kuin muut laitteet paremmilla tuloksilla jonkun kuukivi factorin seurauksena.

Off-topikin puolelle harhautumisen uhasta välittämättä haluaisin kommentoida erityisesti tätä lihavoimaani kohtaa näin: Jos ihmisen aistit ovat kerta niin huonoja, miksi ihminen pystyy esimerkiksi kuljettamaan autoa siellä missä robotti epäonnistuu? Miten tämä voi onnistua ilman luotettavaa informaatiota, epäluotettavien aistien avustuksella?

Tapahtuma voidaan hyvin karkeasti jakaa kahteen eri osioon:
1. Aisteista/sensoreista kerättyyn informaatioon
2. Ymmärrykseen, joka rakennetaan tämän informaation ympärille analysoimalla ja tulkitsemalla sitä

Jos halutaan viilata pilkkua, ihmisten aistien fysikaalinen suorituskyky ei vaihtele merkittävällä tavalla päivittäin. Kerätyn informaation tulkinnassa tapahtuu muutoksia. Jokaista aivoissa aistielimiltä suoraan informaatiota vastaanottavaa neuronia kohden on 10-100 neuronia, joilla ei ole vastaavaa tarkoitusta. Aivot juttelevat pääasiassa itsekseen. Mikään aisti (pl. hajuaisti) ei ole suoraan kytkeytynyt aivokuoreen, jossa ihmisen tietoisuus nykytietämyksen mukaan syntyy.
 
Aiheeseen liittyvää opettavaa ja sivistävää monologia vankalta ammattilaiselta PS Audion Paulilta:





 
Paul on myynnin ammattilainen ja puhuu tarkoituksella läpiä päähänsä tai siis kuuntelijoiden päähän, jotta saisi myytyä ylihintaista roinaansa. Paul myy myös hifilaatuisia sähköpistokkeita, koska lapsikin tietää, että laitteet toimivat sähköllä ja että mitä paremmat sähköt, niin sitä parempi mieli... ja äänenlaatu.
 
Ikävää, että jotkut on näin pihalla asioista.
Huomaa heti ketkä on uusia näissä piireissä:)

Katsotaan pari Youtube videota ja luetaan parit mittaustulokset. Sitten on ne jotka ymmärtävät lääketieteellisessä merkityksessä ihmisen kuuloradan toiminnan ja joilla on vuosien kokemus laitteden kanssa kikkailusta.
 
Huomaa heti ketkä on uusia näissä piireissä:)

Katsotaan pari Youtube videota ja luetaan parit mittaustulokset. Sitten on ne jotka ymmärtävät lääketieteellisessä merkityksessä ihmisen kuuloradan toiminnan ja joilla on vuosien kokemus laitteden kanssa kikkailusta.

Jos mittaustulos on huono, laite on huono. Näin insinöörinä tämä on ollut selvää jo ensimmäisenä opiskeluvuonna ;) You can't polish a turd.

Sitten, kun mittaustulos on tarpeeksi hyvä, niin voin ihan suosiolla myöntää, että en todennäköisesti kuule eroja. Mutta insinöörinä on kiva saada parhaat tulokset saanut laite :)

Tulen tulevaisuudessakin jättämään mittauksissa huonosti menestyneet laitteet kauppaan. Putkivahvareita lukuunottamatta ne on aina olleet liikkeessäkin huonompia.

Lisäksi laatuerot korostuvat halvemman pään laitteissa. Melkein uskaltaisin maallikkona väittää, että jos hankit tuon mainitun Audio-GD:n ja Topping Dx3 Pron ja 600-sarjan Sennheiserit, niin kuulen eron. 20€ vetoa :)
 
On niitä hulluja jotka oikeasti ostavat hiton kalliita sähköjohtoja äänilaitteisiinsa koska "ne saavat musiikin kuulostamaan paremmalta". Samaan syssyyn menevät nämä super-kullitetut HDMI sekä optiset kaapelit. Näitä ostajia tuntui ainakin muron puolella olleen kun muistan ketjun missä oli ilmiriita siitä että kuinka jokin 1000€ hopeasta tehty kaiutinjohto kuulostaa niiiiin paljon paremmalta kuin OFC-johto :lol:
Huhhuh että ne käärmeöljyn myyjät osaavat.
 
Viimeksi muokattu:
On niitä hulluja jotka oikeasti ostavat hiton kalliita sähköjohtoja äänilaitteisiinsa koska "ne saavat musiikin kuulostamaan paremmalta". Samaan syssyyn menevät nämä super-kullitetut HDMI sekä optiset kaapelit
Huhhuh että ne käärmeöljyn myyjät osaavat.
Ei pidä missään tapauksessa vähätellä placebon ja psykologian vaikutusta tälläisissä asioissa. Jo pelkästään arvokkaamman tai hifimmän näköinen laite kuulostaa asiaan perehtymättömän korvaan paremmalta kuin tylsän näköinen muovipurkki joka saattaa olla teknisesti ylivertainen laite.

Sama pätee hintaan. Kalliimman on pakko olla parempi;)

Olen myös sokkotestauttanut sillä tavalla että sanon vaihtavani seuraavan laitteen mutta todellisuudessa soitan saman raidan samoista laitteista ja koehenkilö on kuulevinaan jopa isojakin eroja vaikka kuunteli täsmälleen samaa kokoonpanoa hetki sitten. Joka kerta menevät vipuun.
 
Viimeksi muokattu:
On niitä hulluja jotka oikeasti ostavat hiton kalliita sähköjohtoja äänilaitteisiinsa koska "ne saavat musiikin kuulostamaan paremmalta". Samaan syssyyn menevät nämä super-kullitetut HDMI sekä optiset kaapelit.
Huhhuh että ne käärmeöljyn myyjät osaavat.

Tässäkin on todennäköisesti tehty niin, että on pitänyt ostaa LPS, mutta se oli liian kallis, niin ostettiin sähköjohto.

Silti, hihisteillä on todennäköisesti mietitty toistoketju loppuun asti (jos siis jopa sähköjohdot on vaihdettu). Jos Pertti kuuntelee 90-luvun eurodancea, jonka joku on VHS:iltä ripannut youtubeen, niin huono DAC/AMP vahvistaa säröä ja korostaa kohinaa. Jos lähde on puhdas ja lähes täydellinen, niin voi erotkin jäädä kuulematta. Vähän pelkäänkin, että jotkut tekee Kanye Westin jostain loppuunasti masteroidusta kappaleesta Tidalissa nuo sokkotestit.
 
Kun ostin nuo B&W 702S2:t, niin sain neuvoteltua kauppaan mukaan hopeiset kaapelit. Kokeilin piruuttani vaihdella vanhojen 5€/m kuparikaapelin kanssa, niin että muu toistoketju pysyi muuttumattomana. Ei mitään äänenlaadullista eroa, mutta onhan nyt sit perkule hopeakaapelit :D
 
Tuli sitten heräteostoksena hommattua Oppon HA-1. Lähinnä siksi, koska siinä on kaikki tarvittavat liitännät.
Omaan korvaan kyllä soi todella komiasti ja näyttää pirun hyvältä. Vaikka nyt aika iso möhkö onkin.
En itse noista mittauksista paljoa ymmärrä, mutta voisikos joku näihin perehtynyt kertoa minkälainen laite on mittausten valossa?
Olisi kiva tietää mihin näissä mittauksissa kannattaa huomio kiinnittää?
Täältä löytyy ainakin yksi:
OPPO HA-1 Headphone Amplifier Review - HomeTheaterHifi.com
 
Hmmhmm. Oliskohan se nyt sitten tuo DX3Pro vai Aune X1S HD650:viiskymppisten kaveriksi? Muutama kymppi jäisi hintareroa. :think:
 
Laittakaahan ensinäkemyksiä/arvosteluita Topping DX3 Prosta. Niitä varmaan alkaa kohta puolin tulemaan joillekin postissa :tup:
 
Hmmhmm. Oliskohan se nyt sitten tuo DX3Pro vai Aune X1S HD650:viiskymppisten kaveriksi? Muutama kymppi jäisi hintareroa. :think:

Molemmat varmaan ihan hyviä laitteita, jos päädyt jälkimmäiseen niin voin myydä sulle edullisesti viikon verran käytetyn Aunen lineaarisen virtalähteen. Jäi ylimääräiseksi kun luovuin taannoin T1 SE -putki-dacista.
 
Laitteen iällä ei ole vaikutusta äänenlaatuun jos siinä ei ole vikaa.
 

Nuforcen tuotteet kannattaa jättää kauppaan.

Tuli sitten heräteostoksena hommattua Oppon HA-1. Lähinnä siksi, koska siinä on kaikki tarvittavat liitännät.
Omaan korvaan kyllä soi todella komiasti ja näyttää pirun hyvältä. Vaikka nyt aika iso möhkö onkin.
En itse noista mittauksista paljoa ymmärrä, mutta voisikos joku näihin perehtynyt kertoa minkälainen laite on mittausten valossa?
Olisi kiva tietää mihin näissä mittauksissa kannattaa huomio kiinnittää?
Täältä löytyy ainakin yksi:
OPPO HA-1 Headphone Amplifier Review - HomeTheaterHifi.com

Mittaukset näyttävät ihan hyviltä, mutta jos olet ostanut jonkun laitteen, niin ei suurin osa ole niin ilkeä, että haukkuisi jo tehdyn ostoksen. Se on kiusaamista.

Ihan hyviä nuo mittaukset on kuitenkin, mutta myöskään siitä ei pidä välittää. Jos jo hankittu laite kuulostaa omaan korvaan hyvältä, se on hyvä. Paras. Koeta rauhoittua pariksi vuodeksi nyt laitehankintojen kanssa, tai rahanmenoa ei voi estää.. Onneksi tuo on oikeasti ihan jees, niin helposti (=halvalla) ei saa parempia.


Laittakaahan ensinäkemyksiä/arvosteluita Topping DX3 Prosta. Niitä varmaan alkaa kohta puolin tulemaan joillekin postissa :tup:

Olen vanha ja hidas - ja en ehtinyt Single's Daynä. Seuraavana on sitten uusivuosi, mutta se on helmikuussa..
 
Nykyään paskojen kondensaattorien aikakaudella on isommat riskit vanhojen kanssa.
Käytännössä laadukkaiden laitteiden käyttöikä mitataan vuosikymmenissä jolloin ei ihan hirveästi merkitystä. Itellä tuo Benchmark Dac1 valmistettu 2/2006 ja kaikki konkat kuin uusia vaikka 24/7 päällä.

Ja onhan USB-liitannöissäkin tapahtunut "jotain".
USB:tä ei kannata edes käyttää jos löytyy optinen liitäntä ja mitään ratkaisevaa kehitystä äänipuolen kannalta ei ole tapahtunut.
 
USB:tä ei kannata edes käyttää jos löytyy optinen liitäntä ja mitään ratkaisevaa kehitystä äänipuolen kannalta ei ole tapahtunut.
USB:ta käytän aina, koska en halua sotkea ääntä emolevyn integroidulla paskeella ja sen ajureilla.
 
Itselläni on tuo tällä hetkellä ajamassa HD 58X Jubileeta. Ihan pätevä pikkukapistus, mutta en ole vielä päässytkään vertaamaan mihinkään hifimpään. Aikaisemmin oli käytössä Asuksen Xonar U7 ja ainakin siihen verrattuna on parempi.

Nuforce uDAC 2 oli vissiin täyttä scheissea ja kolmosesta ei puolestaan löydy oikein kattavia testejä. Omiin korviin kuulostaa ihan hyvältä, mutta on sen verran rääpäleen oloinen tuossa pöydällä että lienee seuraavaksi edessä päivitys DX3Pro:hon tai vastaavaan. :D

Tässä ehkä kattavin arvostelu mitä löysin, ilmeisesti ainakin uDAC2:n virheet on korjattu: REVIEW: NuForce µDAC-3 (a.k.a. uDAC-3, a.k.a. micro DAC-3)
 
Käytännössä laadukkaiden laitteiden käyttöikä mitataan vuosikymmenissä jolloin ei ihan hirveästi merkitystä. Itellä tuo Benchmark Dac1 valmistettu 2/2006 ja kaikki konkat kuin uusia vaikka 24/7 päällä.
Benchmark merkkinä ei varmasti pilaa mainettaan paskoilla konkilla, mutta pienempien varsinkin kiinalaisten merkkien kohdalla tilanne voi olla toinen.
 

En kyllä tiedä uskaltaisinko kyseiseltä myyjältä tilata enää toista kertaa. Aiemman kokemuksen mukaan myyjällä on varastossa tuotteita varastosaldon mukaan, mitä hänellä oikeasti ei ole varastossa, eli kesti toista viikkoa ennen kuin hän lähetti tuotteen. Tuote oli myös osittain rikki ja hän ei suostunut suoraan korvaamaan mitään.

Saattaa olla tilanne tosin muuttunut.
 
En kyllä tiedä uskaltaisinko kyseiseltä myyjältä tilata enää toista kertaa. Aiemman kokemuksen mukaan myyjällä on varastossa tuotteita varastosaldon mukaan, mitä hänellä oikeasti ei ole varastossa, eli kesti toista viikkoa ennen kuin hän lähetti tuotteen. Tuote oli myös osittain rikki ja hän ei suostunut suoraan korvaamaan mitään.

Niin, kyllä Kiinasta tilaaminen on rankasti yleistäen aina jonkinmoinen riski. Mielummin itsekkin suosin EU-sisäistä myyjää ja sitä kautta takuuta. On se sen hintaeron arvoista ainakin mielenrauhan kautta vaikka tuote ei ikinä rikki menisikään.
 
Joo älkää tilatko Aoshida hifistoresta yhtään mitään. Mullekin tuli sieltä osittain rikkinäiset kuulokkeet mutta sain onneksi osan rahoista takaisin.
 
En kyllä tiedä uskaltaisinko kyseiseltä myyjältä tilata enää toista kertaa. Aiemman kokemuksen mukaan myyjällä on varastossa tuotteita varastosaldon mukaan, mitä hänellä oikeasti ei ole varastossa, eli kesti toista viikkoa ennen kuin hän lähetti tuotteen.
Tuo on varmaankin yleistä ettei ole omat saldot kyseessä vaan seuraavan portaan.
 
HIFI College Storesta kolmisen kuukautta sitten tilattu Topping D50,ei moitittavaa.Tuli DHL:n kautta suht nopeasti.Miinuksena "varma tullaus" kun taitaa myös DX3 PRO tulla DHL:n kautta.

Edit:On myös DX3 PRO tilauksessa tuolta Aoshidalta.Singles päivänä tilattu,seurannan mukaan vielä Shenzhenissa.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni kiinnostaa myös tuo Topping DX3 Pro. Täällä mainittiin aiemmin, että tuota saa myös EU:n alueelta. Viitattiinkohan tuossa Amazoniin vai johonkin muuhun?, siellä tuo olisi nyt 169,15€. Ei vain näytä, onko tuotetta oikeasti varastossa:

https://www.amazon.de/DX3-Pro-Kopfhörer-Verstärker-PCM32bit-USB-Bluetooth-Decoder-Silber/dp/B07KG84853/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1542982855&sr=8-2&keywords=topping+dx3

  • Arrives between December 5-22.
  • Dispatched from China Learn more about international shipping.
 
Itseäni kiinnostaa myös tuo Topping DX3 Pro. Täällä mainittiin aiemmin, että tuota saa myös EU:n alueelta. Viitattiinkohan tuossa Amazoniin vai johonkin muuhun?, siellä tuo olisi nyt 169,15€. Ei vain näytä, onko tuotetta oikeasti varastossa:

https://www.amazon.de/DX3-Pro-Kopfhörer-Verstärker-PCM32bit-USB-Bluetooth-Decoder-Silber/dp/B07KG84853/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1542982855&sr=8-2&keywords=topping+dx3

EU:n alueelta esimerkiksi Audiophonics (Ranskasta) myy. Ei heilläkään suoraan varastossa ole. Hankkivat siis itse tavaran Kiinasta ja myyvät sitten sinulle jolloin saat EU:n mukaisen takuun ja vältyt itse tulliselvityksiltä yms.

TOPPING DX3 Pro DAC 2x AK4493EQ XMOS XU208 32bit/768kHz Headphone amplifier Bluetooth apt-X HD Black - Audiophonics
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 809
Viestejä
4 517 368
Jäsenet
74 477
Uusin jäsen
sakke69
Back
Ylös Bottom