Nyt kun tähtäys nopeutta hiljensin niin välillä peli jää sitten siihen vauhtiin vaikka yrittää katsella ympärilleen ilman tähtäystä ja siihen auttaa vain kun nopeasti tähtää uudestaan ja taas toimii normaalisti.
Tämä tuli mieleeni kun joku valitti PC näppäimistön bugeja niin tuo on mikä tullut omalle kohdalleni X360 ohjaimen kanssa.
Ei ole vielä kaatunut tai tullut tehtäviä rikkoavia bugeja, act 2 alkoi juuri ja pelikellossa noin 11h
Kaupungissa ei ole mitään tekemistä. Se ei tunnu elävältä, vaan kaikki tuntuu skriptatulta, päälle liimatulta ja feikiltä. Näet esimerkiksi kadunkulmassa kaksi kauppaa ja ruokakojun; vaan mistään et voi ostaa mitään eikä ruokakojun myyjä edes juttele sinulle. Seisoo vain staattisena paikallaan.
Tämän voin allekirjoittaa, vahingossa kotoa ulos aseeet kourassa aloin juoksentelemaan niin kukaan ei reagoinut mitenkään(varmaan kuuluu maailmaan?) mutta sentää jotain alkoi tapahtumaan kun ampui ilmaan.
Mikä on hyvää niin tehtävät ja päätarina vaikuttanut toistaiseksi mielenkiintoiselta mutta tämä olisi vaatinut ehdottomasti lisää lihaa luidensa ympärille ja tarkoitan juuri tällä tuota pelimaailmaa tai sitten peli juuri polkaistiin käyntiin kun cyberpunk 2077 tekstikin tuli ruutuun
Tuossa erittäin tarkka vertailu eri DLSS modeista ja natiivista. Lukuunottamatta ultra performancea, kaikki DLSS modet antavat sekä paremman kuvanlaadun että FPS kuin natiivi.
Gamers Nexuksen revikassa taas vähän toiseen suuntaan. Itsellä 6800XT ja kyllähän tässä vähän ray tracingia kaipaa. Muuten pyörii kyllä nätisti 1440p ultralla. Ryzen 3600 bottleneckaa kyllä paikoissa jossa paljon väkeä kun GPU käyttöaste tippuu pahimmillaan johonkin 50%... Toivottavasti tulee ray tracing pian myös AMD:n korteille. Huikea peli kyllä, 13h mittarissa ja Act1 juuri takana ja nythän tämä vasta aukesi.
Äänet on kyllä jokseenkin heikkolaatuiset tässä ainakin ja varsinkin sisätiloissa tommoinen ihme kaikuminen, ihan kuin puhe tulisi muutaman millisekuntin myöhässä duplikaattina. Löytyi muilta vissiin samaa, mutta omat asetukset on Windowsissa "niinkuin pitäisi".
Sama täällä 9h pelattu kertaakaan ei ole kaatunut. Tosin itselläni on aina koneessa kaikki uusimmat ajurit ja päivitykset asennettuna eikä kone ole haittaohjelmia täynnä. Käsittääkseni eniten kaatumisia on noilla vanhoilla nuhapumppu konsoleilla ja henkilöillä, jotka ei osaa päivittää ajureitaan.
En mä lähtis sanomaan, että dlss2.0 on parempi kuin natiivi cp2077:ssa. Mun silmiin ero on liikkeessä niin pieni että mieluummin ultra-asetukset+dlss quality moodi kuin asetuksia alaspäin. Natiivissa ja dlss:ssa on molemmissa omat ongelmansa. dlss on ehkä pehmeämpi liikkeessä, toisaalta cp2077:ssa on myös dof, motion blur, chromatic aberrations, film grain oletuksena päällä mitkä imho. pilaa kuvanlaatua. Jos haluais kikkailla niin ehkä pientä terävöitystä vois pistää dlss:n kaveriksi samalla kun laittaa motion blur:in, dof:in, chromatic aberrationsin ja film grain:in pois päältä.
edit. Mut makuasiahan tuo on loppujen lopuksi. Mun mielestä hyvä optio, jota kannattaa kokeilla ja päättää tykkääkö siitä vai ei. Jos haluaa mennä pelintekijä tietää parhaiten argumentilla niin dlss on oletuksena auto asetuksella.
Olenko puusilmä vai eikö vendorilla tosiaankaan näe mistään minkälaisiin aseisiin modit käy? Kahdesti jo ostanut sellaisen joka ei sitton pistooliin käynytkään
Sain kuvaa paremmaksi laittamalla tuota sharpeningia, kiitos vinkeistä!
Vielä yksi ongelma on, audion kanssa: kaikki puheet kaikuvat jotenkin oudosti, ikään kuin tulee kaiku takaapäin, tai jostain. Tai siis ylipäätään puheet kaikuvat. Käytössä kuulokkeet, otin niistä pois monikanataefektit, mutta ei vaikuttanut asiaan. Mistä johtuu ja mitä vois tehdä?
Sama täällä 9h pelattu kertaakaan ei ole kaatunut. Tosin itselläni on aina koneessa kaikki uusimmat ajurit ja päivitykset asennettuna eikä kone ole haittaohjelmia täynnä. Käsittääkseni eniten kaatumisia on noilla vanhoilla nuhapumppu konsoleilla ja henkilöillä, jotka ei osaa päivittää ajureitaan.
Paitsi että pelissä on myös ovia joihin käy vain jompi kumpi. Itsellänikin tällä hetkellä kaksi questia jota en saa suoritettua loppuun, kun on ovi joka vaatisi vähintään 6 technical abilityn auetakseen. Body vaihtoehtoa ei tarjota ollenkaan ja se onkin itselläni kympissä.
Joo mitä kattelin netistä niin toiset aukee vaan body ja toiset technical abilityllä. Mietin jo et laitoinko turhaa muutama pojo toho technicaliin. Onneks siis en.
Btw, jos jollain muulla samaa ongelmaa et crashaa ku koittaa käynnistää niin itellä autto et käynnistää vaan suoraa exestä steamin kansiossa.
Onneks en lähteny ajureit asentaa uusiks tms niinku oli CDPR supporti sivulla ohjeena.
Kyllä, allekirjoitan monet noista asioista. En ihan noin rankasti tyrmää mutta ei tämä kyllä vertaudu ésim juuri GTA V:n todella mielenkiintoiseen maailmaan sitten mitenkään.
Tämä on paljon staattisempi ja tylsempi ja jos teema ei olis cyberpunk/scifi, niin melko keskinkertainen tekelehän tämä olisi.
Itse olen odottanu niitä W3:n Red Blood Baron-tyyppisiä sivutehtäviä, mutta nyt ollaan menossa Act 2 ja so far sivutehtävät on ollu todella tylsiä "mene paikkaan x, tapa henkilö y"-tyyppisiä missuja.
Tuntuu että pääjuoni on ainoa mielenkiintoinen asia tässä eikä sitäkään taas viittis liian nopeasti ahmia eteenpäin..
No, katotaan jos tämä paranee loppua kohden mutta ei nyt toistaiseksi oikein vaikuta miltään kympin ja kaiken hypen arvoiselta peliltä..
Avaatko enemmän. Mitä kaikkea GTA:n maailmassa tapahtui, mikä teki siitä dynaamisen, ja millä tavalla tämä eroaa? (Mulla ei siis Cyberiä ole, mutta GTA:sta aikoinaan pidin.)
CP launchi muistuttaa W3 launchia missä jotkut luulivat että peli on Skyrimin sequeli ja olivat pettyineitä, nyt ihmiset jotka haluavat GTA V jatko-osan ovat pettyneitä. Sitten on toiset ihmiset jotka eivät tykkää skyrimistä/gtasta ja eivät edes tiedä mitä pitäisi kaivata cdpr peleissä ja tykkäävät asioista missä kyseinen studio on vahva.
Kyllä, allekirjoitan monet noista asioista. En ihan noin rankasti tyrmää mutta ei tämä kyllä vertaudu ésim juuri GTA V:n todella mielenkiintoiseen maailmaan sitten mitenkään.
Tämä on paljon staattisempi ja tylsempi ja jos teema ei olis cyberpunk/scifi, niin melko keskinkertainen tekelehän tämä olisi.
Itse olen odottanu niitä W3:n Red Blood Baron-tyyppisiä sivutehtäviä, mutta nyt ollaan menossa Act 2 ja so far sivutehtävät on ollu todella tylsiä "mene paikkaan x, tapa henkilö y"-tyyppisiä missuja.
Tuntuu että pääjuoni on ainoa mielenkiintoinen asia tässä eikä sitäkään taas viittis liian nopeasti ahmia eteenpäin..
No, katotaan jos tämä paranee loppua kohden mutta ei nyt toistaiseksi oikein vaikuta miltään kympin ja kaiken hypen arvoiselta peliltä..
Tää peli kärsii pahasti samoista ongelmista mistä esim. Far Cry-sarjan pelit kärsii.
Sivutehtävät ja pääjuonen ulkopuolinen lisäsisältö on toteutettu niin huonosti että pelaaja saa tarinankerronnallisesti yhtenäisemmän ja paremman kokemuksen jos vaan putkittaa pääjuonen läpi. Ja se kertoo siitä että avoimen maailman suunnittelu on tehty päin persettä.
Kummallisella tavalla tämä on silti mielestäni paras tapa nauttia pelistä, koska pääjuonen putkitus piilottaa avoimen maailman stattisuuden pelaajalta ja maksimoi pelin hyvien puolien, eli tarinan ja hahmojen potentiaalin.
Avaatko enemmän. Mitä kaikkea GTA:n maailmassa tapahtui, mikä teki siitä dynaamisen, ja millä tavalla tämä eroaa? (Mulla ei siis Cyberiä ole, mutta GTA:sta aikoinaan pidin.)
No esim, sun ei tarvinnu GTA V:ssä kun seisoskella kadunkulmassa niin näki yhtä sun toista. Autoilijat sekoilee, jalankulkijat kilahtelee, kytät ajaa jotain takaa, ambulanssi tulee pelastamaan kyttien ampumaa ihmistä vaan ajaakseen muiden ihmisten päältä, yms. helvetin hauskaa settiä.
GTA:ssa tapahtui koko ajan jotain jossain, kun tässä maailma on hyvinkin liukuhihnamainen ja staattinen eikä ole kovinkaan vuorovaikutteinen.
Tuon maailman staattisuuden voin vielä katsoa läpi sormien mutta jos sivutehtävät ei noista jengilistimisistä parane niin täytyy sanoa että olem pettymys.
Vähän sellainen kutina että osa sisällöstä on leikattu keskeneräisyyden takia ja siirretty dlc puolelle. Toki paljon on vielä pelattavaa että pääsee antaa lopullisen arvion ja maistuu tämä näinkin.
No esim, sun ei tarvinnu GTA V:ssä kun seisoskella kadunkulmassa niin näki yhtä sun toista. Autoilijat sekoilee, jalankulkijat kilahtelee, kytät ajaa jotain takaa, ambulanssi tulee pelastamaan kyttien ampumaa ihmistä vaan ajaakseen muiden ihmisten päältä, yms. helvetin hauskaa settiä.
GTA:ssa tapahtui koko ajan jotain jossain, kun tässä maailma on hyvinkin liukuhihnamainen ja staattinen eikä ole kovinkaan vuorovaikutteinen.
Tuon maailman staattisuuden voin vielä katsoa läpi sormien mutta jos sivutehtävät ei noista jengilistimisistä parane niin täytyy sanoa että olem pettymys.
Näinpä. CP:ssa on myös melko heikko fysiikkamoottori. Ei tuo maailma tule mitenkään käyttäytymään sulavasti, jos siinä ei ole Euphorian ja Bulletin tapaisia apuja taustalla. Se onkin tehty katseltavaksi, mutta ei kosketeltavaksi.
Joo mitä kattelin netistä niin toiset aukee vaan body ja toiset technical abilityllä. Mietin jo et laitoinko turhaa muutama pojo toho technicaliin. Onneks siis en.
Btw, jos jollain muulla samaa ongelmaa et crashaa ku koittaa käynnistää niin itellä autto et käynnistää vaan suoraa exestä steamin kansiossa.
Onneks en lähteny ajureit asentaa uusiks tms niinku oli CDPR supporti sivulla ohjeena.
Tässä nyt oma kokeilu. CPU-usage oikeastaan kokoajan 99-100% jokaisella ytimellä/säkeellä.
GPU-usage näyttää Windowsin task managerissa jostain syystä 70% usage, kun Afterburner antaa 95-98 kun joutuu tekemään töitä.
Ai niiden ostajien, joilla peli kaatuu työpöydälle, niiden jotka ovat bugisyistä tehneet refundin, niiden joilla asetuksien vaihto ei vaikuta FPS:ään vai kenties niiden joiden peliäänet särisevät?
Vai tarkoititko niitä ostajia, jotka alkukiimoissaan ignooraavat kaikki bugit ja joita ei haittaa laiskasti tehty optimointi kunhan kyseessä on oman suosikkistudion peli?
Nyt muutamia tunteja CP2077 alla ja täytyy sanoa, että peli on ollut tähän asti uskomaton pettymys. Graafisesti ajoittain ihan näyttävä, mutta muuten on vaikea löytää pelistä positiivista sanottavaa. En odottanut, että peli olisi näin sidoksissa V:n tarinaan ja rajoitettu; ei edes olutta pääse juomaan tai hodaria ostamaan.
Lootin määrä on myös huima. Kaduilta löytyy pyssyä ja salkkua vaikka kuinka samaan aikaan kun jengi tonkii roskiksia "ravinnon" toivossa. Tällaiset pienet asiat rikkoo immersion pahasti.
Bugeja riittää, mutta ainakin oman pelikokemuksen näkökulmasta pienimpiä ongelmia. Minun puolestani peli olisi voint olla vielä muutamia vuosia kehityksessä ennen virallista julkaisua.
No esim, sun ei tarvinnu GTA V:ssä kun seisoskella kadunkulmassa niin näki yhtä sun toista. Autoilijat sekoilee, jalankulkijat kilahtelee, kytät ajaa jotain takaa, ambulanssi tulee pelastamaan kyttien ampumaa ihmistä vaan ajaakseen muiden ihmisten päältä, yms. helvetin hauskaa settiä.
GTA:ssa tapahtui koko ajan jotain jossain, kun tässä maailma on hyvinkin liukuhihnamainen ja staattinen eikä ole kovinkaan vuorovaikutteinen.
Ainakin itselleni GTA:n pelimaailmasta välittyy sellainen tunnelma, että kaikki nämä skriptatut tapahtumat tapahtuivat pelaajan ympärillä olevan kuplan sisällä, eikä pelimaailma ollut pienimmässäkään määrässä elävä. Pelaajan tekemisillä ei ole mitään merkitystä. CP2077:n pelimaailmassa vielä vähemmän ...
Itse ainakin toivoisin, että tulevaisuudessa open world -peleissä keskitytään vähemmän graafiseen ulkonäköön ja enemmän tekoälyyn ja pelimaailmojen simulointiin - Dwarf Fortress ja Sindome
Ihan kivan näköinen tämä on ilman RTX:ää (Radeon RX 6800 pienillä ylikelloilla).
Omassa kokoonpanossa pyörii 45-60FPS @4K (Local Shadowid ja Ambient occlusion medium, muut high, Contact shadows off).
Prosessoria tämä ei sitten juuri kuormitakaan (GPU 99%, CPU 10-15%).
Ihan alussa vielä olen, kun vasta tänään ehdin edes käynnistellä.
Valitettavasti kaikki tähän asti on ollut aika lailla kauniisti skriptattua elokuvaa. Toivottavasti myöhemmin tulee enemmän vapaan valinnan mukaista toimintaa.
Tais löytyä passelit asetukset itselle.
1440p, kaikki ultralla, RT ultra, dlss quality ja tasainen 60fps. Gsync päällä.
Näyttönä LG Oled 65" mutta ihan turha yrittää pelata 4k:lla.
8700k @4.9Ghz, RTX 3080 vakiokelloilla ja 16gb ram.
GTA V:n random encounterit ja Witcher 3:n kysymysmerkit olivat kyllä niin tylsiä, ettei niitä jaksanut montaa tehdä. En tässäkään noilta kysymysmerkeiltä paljoa odota. GTA V ja Witcher 3 maistuivat parhailta keskittymällä pääjuoneen ja ”oikeisiin” sivutehtäviin. Kaikki typerät keräily sun muut pienet lisätehtävät olen jättänyt näissä peleissä aina tekemättä.
10 tuntia takana ja kyllä mä tykkään. Kaupunki ei tunnu tyhjältä tai tylsältä. Stealth ja myös katanan käsittely on tehty hyvin, tehtäviä on hauska pelata.
Oikeastaan eniten häiritsee visuaalisella puolella se, että jotkut tekstuurit ovat kuin jostain PS1-pelistä. Peli kaipaisi tekstuuripäivitystä..
Tää alkoi ottaa ainakin suunnattomasti päähän, kun päätin vaihtaa meleehen. Tokihan questit (ainakin osa niistä) on tehty vähän siihen malliin, että voi vetää vähän millä vaan, mutta noita vihuja jos nirhii kaupungissa, niin siinä se vaikeus ainakin alkaa. Ei meleellä vaan pääse lähelle, koska ainakin hardilla vihut tekee jo melkoisesti damagea ja vihut eivät tule hakemaan vaikka mitä yrittää tehdä. Siellä vaan kykitään vaikka maailmanloppuun asti.
Tais löytyä passelit asetukset itselle.
1440p, kaikki ultralla, RT ultra, dlss quality ja tasainen 60fps. Gsync päällä.
Näyttönä LG Oled 65" mutta ihan turha yrittää pelata 4k:lla.
8700k @4.9Ghz, RTX 3080 vakiokelloilla ja 16gb ram.
LG CX 65 oledilla itekkin pelaan mutta toistaiseksi vielä 3070 käytössä. Melko hankala löytää asetuksia jolla maksimois silmäkarkin ja fps. Prossuna Ryzen 5900x. Kokeilen näillä asetuksilla vaikka tiedän ettei ainakaan RT ultraan riitä potku mitenkään.
controlleihin ok asetukset. jos vielä paremmat jollain niin jakaen kiitos vaikka privalla, koska tää ketju elää nyt villisti =D
OP's settings are for a basic call of duty style feel. If you want a more modern Apex Legends type feel try these settings:
Outer Dead Zone - 0.90
Inner Dead Zone - 0.05
Horizontal Sensitivity - 13
Vertical Sensitivity - 11
Zoom Sensitivity Reduction - 1
Response Curve - Recommended
Horizontal Turning Bonus - 0.80
Vertical Turning Bonus - 0.40
Turning Ramp-up time - 0
Turning Delay - 0
Horizontal Turning (ADS) - 0
Vertical Turning (ADS) - 0
Turning Ramp-up time (ADS) - 0
Turning Delay (ADS) - 0
2x jo kaatunut vaikka pelanut jonkun 3h xbox x. ei näytä erikoisen hyvältä. Immersio ei nouse kun kankeeta. voisin jättää odottaa päivityksiä. Aika surkeeta, että näinkin bugisen pelin "SAA" julkaista. Ei tullut yllätyksenä monta viitettä annettiin. mitään pelikuvaa ei kukaan saanut julkaista etukäteen,no miksi no tässä sen näkee..
Ai niiden ostajien, joilla peli kaatuu työpöydälle, niiden jotka ovat bugisyistä tehneet refundin, niiden joilla asetuksien vaihto ei vaikuta FPS:ään vai kenties niiden joiden peliäänet särisevät?
Vai tarkoititko niitä ostajia, jotka alkukiimoissaan ignooraavat kaikki bugit ja joita ei haittaa laiskasti tehty optimointi kunhan kyseessä on oman suosikkistudion peli?
8 miljoonaa myyntiä ekana päivänä. Niiden ostajien. Ikäväähän se on, että vaikka kuinka bugisena tulisi ulos niin ostetaan silti. Niin kauan kuin tämä ostaminen jatkuu niin annetaan pelifirmoille ok tehdä näin, eikä hiota peliä loppuun. Jos tätä ei ostettaisi bugisuuden takia niin olisi se selkeämpi viesti, että kannattaa julkaista pelit vähän valmiimpana.
Mikä olisi sellainen ampumis peli missä AI olisi ollut hyvä jollain tasolla?
Maailma minusta on tähän asti ollut paljon parempi kuin GTA:ssa. Sen huomaa kun GTA:ssa ajoi lähinnä talla pohjassa questilta toiselle niin tässä fiilistelee sitä matkaa sinne ihan mielellään ajaen, koska puitteet, musiikit ja kaikki kunnossa.
Mutta mukava kuulla, että pelistä on mielipiteitä todella laidasta laitaan
Tekis mieli pelaa mut kaatunu Xbox one x:llä jo noin 5 kertaa, lisäksi sellaisia 10s jähmettymisiä tullut saman verran niin ei oikein jaksa. On kyllä niin rikki että olisi pitänyt lykätä keväälle. Katotaan parin pätsin päästä.
8 miljoonaa myyntiä ekana päivänä. Niiden ostajien. Ikäväähän se on, että vaikka kuinka bugisena tulisi ulos niin ostetaan silti. Niin kauan kuin tämä ostaminen jatkuu niin annetaan pelifirmoille ok tehdä näin, eikä hiota peliä loppuun. Jos tätä ei ostettaisi bugisuuden takia niin olisi se selkeämpi viesti, että kannattaa julkaista pelit vähän valmiimpana.
Mielestäni tästä pitäisi sysätä vastuuta myös pelimedialle, jotka ovat peliä uskomattomasti hehkuttaneet ja hypettäneet - myös sen jälkeen kun ovat testiversiota pelanneet.
13h+ takana ja ristiriitaset mielipiteet vaikka alussa vielä oonkin.
-Sivutehtävät on copypastepaskaa kuten lähes jokaisessa pelissä. Ei se parin lauseen tekstijohdanto siihen samaan ammu ne pari runkkaria niin saat expaa, massia ja naisia toimi tässäkään pelissä sen kummallisemmin.
-Copypastetta myös samoin lähes jokainen vastaatulija joka ei liity juoneen... staattinen objekti joka kävelee ja sanoo täysin saman robottivastauksen kun se kadun toisellakin puolella oleva.
+Nättihän tää on ja pyörii ihan ok vaikka asetuksia ei ihan ultralle uskallakkaan omalla konella laittaa tai sulaa pöytä läppärin alta.
+Pääjuoni ja siihen liittyvät hahmot ollut ihan ok.
+Äänet toimii miten kuvitteliskin. Musiikki ja aseiden munakkuus++.
+-Cyberpunk aiheena omalla kohdalla. Alkuperästä ropekirjaa selanneena (en pelannu kun nuorempana keskittymiskyky oli alle kultakala, niin ei mua haluttu pelaamaan), niin jotenkin tää maailma mitä tähän on mallinnettu ei kuvasta sitä mitä kuvittelin sen maailman olevan paperimuodon kuvitelman perusteella.
--Vaikka normaalilla pelaa niin ihan perurunkkaritkin vaatii sen muutaman laukauksen päähän vaikkei ole kypärää tms.
Kannattaa muistaa, että kyseessä on RPG, jonka takia aseilla ei välttämättä one shottailla. Menisi pohja RPG:ssä kaikilta aseilta jos niillä nyt vain headshoteista tappaisi. Piti Witcherissäkin sillä miekalla huitoa niitä monstereita melko pitkään. Vai onko se jotenkin hankala ajatusmaailma, että pyssyistä ei kuole yhdestä päähän?
Tämä on tuttu malli peleistä kuten Destiny/Division esimerkiksi.
Tykkään tosi paljon, enemmän kuin Deus Existä vaikka ne on aiemmin pitäneet tämmösten toimintaroolipelien viittaa yllä. Tarinasta en vielä osaa kauheesti sanoa mut pelattavuus, aseet, kaarat, ääninäyttely, yksityiskohtaisuus ja laajuus kiehtoo ja toimii meikälle. Maailman kritisoinnin ymmärrän mut itselle ei oo ongelma, ei ollut Witcherissäkään. Ei mua sinällään kiinnosta jäädä seuraileen mitä joku random npc tekee eikä niiden staattisuus vaikuta omaan pelikokemukseeni. Esim Red Dead Redemptionissa oli toki hauska että talo rakentui ajan kuluessa mut en mä siinäkään erityisemmin mitään jäänyt seuraileen tai sen kummemmin npc toimintaa kiinnittänyt huomiota. Joku mainitti et tässä hiuksia ei voi leikata, lävistyksiä lisäillä tai tautointeja ni se on kyllä kieltämättä puute, ihan kuin se olis unohtunu vaikka Witcher 3:ssa oli parturit. Voisin kuvitella et tulee jonain päivityksenä joku tommonen lisäys.
Nyt kun tätä kauheesti vertaillaan GTA-sarjaan ni täytyy hieman off topicina myöntää etten oo koskaan jaksanu pelata ainuttakaan GTA:ta läpi. Vitosta pelasin ehkä jonkun 40 tuntia kun tuli stoppi. Odotin sen pc-julkaisua innoissani mut taas kerran joku siinä tyylissä ei uponnu. Sit taas voin kuvitella et tähän Cyberpunkiin saan helposti upotettua muutama sata tuntia (W3 tuli vedettyä kaks kertaa läpi ja kello näyttää 300h).
Kannattaa muistaa, että kyseessä on RPG, jonka takia aseilla ei välttämättä one shottailla. Menisi pohja RPG:ssä kaikilta aseilta jos niillä nyt vain headshoteista tappaisi. Piti Witcherissäkin sillä miekalla huitoa niitä monstereita melko pitkään. Vai onko se jotenkin hankala ajatusmaailma, että pyssyistä ei kuole yhdestä päähän?
Tämä on tuttu malli peleistä kuten Destiny/Division esimerkiksi.
Toki mutta on tuo silti täysin ripulia että vaatii 2-3 headshottia tai 20 kutia torsoon että porukka kuolee (easy vaikeustasolla). Ohjaimella tätä yrittänyt pelata vaan onhan tuo ihan järkyttävää combatin osalta. Käytännössä voi pelata kuin easylla ellei halua kuolla jatkuvasti. Korjaisivat nyt ensialkuun tuon aim assistin niin että seuraa sitä targettia edes vähän aikaa jos se liikkuu.
Voiskohan toi 8700K:n 100% cpu usage sit johtua esim meltdown-pätseistä? Nehän kaiketi huonontaa suorituskykyä enemmän tai vähemmän. Tiedä näitä. Olis mielenkiintoista nähdä vastaavia 80-100% cpu usageita muillakin prossuilla...
Hardilla vihut kuolee kyllä miekalla hyvin. Pari ukkoa meni nippuun teloitustyylillä yksi huitaisu per tyyppi, ja päät lensivät kaaressa ilmaan. Ei mee ees kuteja hukkaan.
Voiskohan toi 8700K:n 100% cpu usage sit johtua esim meltdown-pätseistä? Nehän kaiketi huonontaa suorituskykyä enemmän tai vähemmän. Tiedä näitä. Olis mielenkiintoista nähdä vastaavia 80-100% cpu usageita muillakin prossuilla...
Voiskohan toi 8700K:n 100% cpu usage sit johtua esim meltdown-pätseistä? Nehän kaiketi huonontaa suorituskykyä enemmän tai vähemmän. Tiedä näitä. Olis mielenkiintoista nähdä vastaavia 80-100% cpu usageita muillakin prossuilla...
Hardilla vihut kuolee kyllä miekalla hyvin. Pari ukkoa meni nippuun teloitustyylillä yksi huitaisu per tyyppi, ja päät lensivät kaaressa ilmaan. Ei mee ees kuteja hukkaan.
16 tuntia peliä nyt takana ja täytyy kyllä sanoa, että eipä ole kummoinen peli. Todella iso pettymys ainakin itselleni ja saa nähdä jaksanko pelata tätä edes läpi ainakaan siinä kunnossa missä peli nyt on. Tuskin. Saa nähdä pelaanko edes bugien siloittelun jälkeen. Noh, saipahan taas näpäytyksen sormilleen ennakkotilauksesta ja hypejunaan lähtemisestä.
Ongelmana tässä pelissä ei kuitenkaan suinkaan ole ne bugit. Niitä siis toki löytyy ja ne ovat huvittavia, ärsyttäviä tai jotain siltä väliltä, mutta ne voi korjata päivityksillä.
Sen sijaan pelin ongelmana on lukuisat älyttömät pikkujutut ja todella, siis todella staattinen kaupunki. Toki peli näyttää upealta, mutta se nyt vain ei itselleni riitä. Kaupungissa ei ole mitään tekemistä. Se ei tunnu elävältä, vaan kaikki tuntuu skriptatulta, päälle liimatulta ja feikiltä. Näet esimerkiksi kadunkulmassa kaksi kauppaa ja ruokakojun; vaan mistään et voi ostaa mitään eikä ruokakojun myyjä edes juttele sinulle. Seisoo vain staattisena paikallaan.
Samat skriptatut tapahtumat tapahtuu aina samoissa paikoissa. Poliisit kolkuttelevat sen yhden naapurin ovea täysin samoin repliikein, täysin samassa paikassa kunnes käyt juttelemassa niille poliiseille ja saat tehtävän. Samaa näkee kaikkialla ja ihan jatkuvasti. NPC-hahmoilla ei vain ole mitään oikeita rutiineja eivätkä ne tunnu lainkaan sattumanvaraisilta; joko ne on skriptattu tekemään sitä yhtä asiaa samoin repliikein tai sitten ne kävelevät kadulla sanomatta mitään, zombeina parin muun täysin samannäköisen NPC:n kanssa.
Hahmon editointi on myös jotain käsittämätöntä, sitä kun ei pysty alkuvalikon jälkeen muokkaamaan mitenkään. Vaatteita pystyt vaihtamaan, mutta siihen se jää. Pelissä ei ole parturia, eli hiustyyliä ei voi alun valinnan jälkeen muuttaa. Pelissä ei ole tatuointiliikettä, ei lävistysliikettä, ei plastiikkakirurgia. Yksinkertaisesti mitään et voi hahmossasi muuttaa luotuasi sen.
AI on todella surkeaa. Viholliset kyykkivät yhden vyötärönkorkuisen esteen takana odottamassa että napsit niitä päähän. Poliisit tulevat perääsi kirjaimellisesti tyhjästä, eikä niitä voi paeta tai voittaa. Sisätiloissa tapoin pari siviiliä, niin pian poliisit spawnasivat samaan huoneeseen jossa itse olin. Eivät tulleet ovesta, vaan kirjaimellisesti spawnasivat sinne ihan tyhjästä. Sitten kun esimerkiksi noita poliisin rikollisuuteen puuttumistehtäviä on ympäri karttaa, siinäkin NPCt ovat täysin aivottomia. Joku muija esimerkiksi oli kyykyssä pelokkaana maassa ja neljä vihua siinä naista pelottelemassa. Tapoin niistä jokaisen laakilla kalloon. Mutta se nainen ei tätä tainnut tajuta, kun jatkoi vain kyykyssä vaikerrustaan, ei vilkaisuutkaan pelastajaansa kiitoksesta puhumattakaan. Tuntuu todella tyhjältä ja turhalta nuokin kohtaamiset.
Autoilla ei puolestaan ole AI:ta ollenkaan. Ne kulkevat yhtä ja samaa kiskoa pitkin ympäri kaupunkia, kukaan ei esim koskaan jahtaa sinua. Siitä syystä myös ne poliisit spawnaavat kadulla suoraan taaksesi jos ajelet jengin yli; koska edes poliisilla ei ole ajo-AI:ta missä ne voisivat oikeasti jahdata pelaajaa. Ja jos esimerkiksi osoitat aseella auton kuskia, hän ei reagoi siihen mitenkään. Seisoo staattisena odottamassa että väistäisit ja hän voi jatkaa kiskojaan pitkin. Jos kolaroit toiseen autoon, kuski ei reagoi mitenkään. NPC:t ovat staattisia tai skriptattuja, mitään tekoälyä niillä ei ole.
Ajotuntuma autoissa on niin onneton, että tekee mieli kävellä joka paikkaan. Toisaalta ei tee mieli kävelläkkään, kun 1km tässä kaupunkisokkelossa on todella pitkä matka, eikä matkalla ole oikeasti mitään tekemistä grafiikoiden ihailun lisäksi. Fast travel oli kovassa käytössä. Moottoripyörätkin ovat kuin pomppulinnoja (kokeilkaapa ajaa alas jostain vähän korkeammalta), niillä ei voi keulia etkä voi edes pistoolia käyttää sellaisen kyydistä. Pysyt moottoripyöräsi kyydissä vaikka ajaisit seinään. Autotkaan eivät edes juurikaan romutu vaikka vetäisi täydestä vauhdista toista autoa kylkeen.
Tehtävät ja juoni. Siinä kai se ainoa mitä tällä pelillä on oikeasti tarjottavanaan. Mutta noita pelatessa tulee juuri se fiilis, että pelaan tässä putkijuoksua maailmassa jossa ei voi mitään tehdä. Juoni on ihan mielenkiintoinen ja tehtävätkin ihan hauskoja, mutta niissä kun kerrotaan mitä pitää tehdä, minne pitää mennä ja nekin ovat täynnä skriptattuja eventtejä, niin eipä tämä jostain Call of Dutyn putkijuoksutehtävistä juurikaan eroa.
Kaiken kaikkiaan peli näyttää upealta, mutta pelikokemus jättää hyvin vaisuksi. Olen nauttinut ihan suunnattomasti esimerkiksi sellaisita peleistä kuin GTA4, GTA5, RDR2, Fallout 4, Fallout New Vegas yms - eikä tämä pääse kyllä lähellekkään. Kaikki on tehty noissa peleissä jo aiemmin sekä paremmin, tähän on vain yritetty tunkea "kaikki" noista peleistä ja tehty se vielä huonosti.
Oma arvosanani nykytilassa 6/10, 7/10 kun korjaavat bugit kuntoon. Upea graaffisesti ja hyvä valokuvaustila, että ehkä tämän voi laskea 60€ background-makeriksi.
Jackiella tykki ohimossa eräässä prologuen loppupään tehtävässä. Ihan perusbugia, näitä tuli nähtyä paljon.
Olen oppinut omista arvosteluistani/postauksistani pelilankoihin että keskityn nykyään vain pelin tekniikan ihmettelyyn, koska se tuntuu olevan fanboy keskuudessa tiukka paikka jos on oikeasti jotain konkreettista sanottavaa puhutusta tuotteesta ja sen jälkimaininki on vain vanhalle miehelle aivan silkkaa ajanhukkaa alkaa sellaista perkaamaan. Iso osa vastaajista on kuitenkin tunneihmisiä, jotka eivät ajattele järjellä vaan kokemallaan fiiliksellä, joka ei ole missään pankissa (saati pelien ominaisuuksien vertailussa) käyttökelpoinen valuutta.
Mainitsemistanne ongelmakohdista yksikään ei ole edes mielipide, nuohan on ihan konkreettisia perusteltuja ongelmia jotka pitäisi olla toisin.
Siitä johtuen arvostan teidän rehellistä mielipidettänne kyseisestä videopelistä todella paljon, koska se on hyvin jäsennetty oikeista ongelmista, se perustuu haluun koittaa pitää maksamastaan tuotteesta kuluttaen siihen useita tunteja omasta elämästään, eikä mikään tavallinen rantti jossa "nää o päi vittua".
No esim, sun ei tarvinnu GTA V:ssä kun seisoskella kadunkulmassa niin näki yhtä sun toista. Autoilijat sekoilee, jalankulkijat kilahtelee, kytät ajaa jotain takaa, ambulanssi tulee pelastamaan kyttien ampumaa ihmistä vaan ajaakseen muiden ihmisten päältä, yms. helvetin hauskaa settiä.
GTA:ssa tapahtui koko ajan jotain jossain, kun tässä maailma on hyvinkin liukuhihnamainen ja staattinen eikä ole kovinkaan vuorovaikutteinen.
Tuon maailman staattisuuden voin vielä katsoa läpi sormien mutta jos sivutehtävät ei noista jengilistimisistä parane niin täytyy sanoa että olem pettymys.
Itse en kauheasti lämmennyt kun saman identtisen skriptatun käsilaukunryöstön (tms.) näki tuhannennen kerran. Ei se immersio GTA:ssakaan pitkään pysynyt yllä noiden osalta. Mutta pitää vertailla paremmin kun saan CP:n ostettua.
Kuuluu cyberpunk maailmaan, että nanoteknologian avulla luita ja kudoksia voidaan vahvistaa kutomalla luodinkestäviä kuituja kehon sisälle: Muscle & Bone Lace: Muscle and bone lace use nanites to thread microscopic artificial fibers through muscle and bone tissue. The result is that the tissue is both stronger (physical strength is enhanced) and more resistant to damage. The full process is slow, and takes a few weeks to complete. Muscle and bone lace will enhance overall strength and durability, but not to the degree of an actual artificial cyberlimb.
Skin Weave: In a process similar to muscle and bone lace, nanites thread fibers through skin tissue, making it much more resistant to damage. The result is bare skin that has resistance to damage similar to light body armor (think Kevlar). Skin weave is transparent to the naked eye for the most part, but can still be detected with careful observation. It takes a couple weeks for the nanites to complete the upgrade.
Tämän lisäksi ihon alle voidaan rakentaa kokonainen panssari: Subdermal Armor: This is actual body armor implanted under your skin. While not immediately noticeable, people can still detect it with careful observation. This is a step above Skinweave, but not as durable as an actual cyberlimb.
Tämän lisäksi ihon alle voidaan asentaa nanobotteja, jotka automaattisesti korjaa vaurioita ja poistaa kehosta myrkkyjä. Sekä koko ihon pinta voidaan korvata panssarilevyillä. Sisäelimiä voidaan korvata keinotekoisillä elimillä, jotka on kestävämpiä kuin alkuperäiset. Tossa maailmassa iso osa ihmisistä on myös enemmän robotteja kun ihmisiä kun cyberkamaa on ihon alla enemmän kuin ihmistä on jäljellä.
Seitsemisen tuntia nyt takana ja kyllähän tämä on maistunut. Ainoa vastaan tullut bugi oli tutoriaalissa seinän läpi paikalle hurjastellut poliisiauto, joten tässä suhteessa positiivinen yllätys.
Yleensä tämän tyyppisissä peleissä unohdun tekemään kaikkia sivutehtävän sivutehtäviä ja pääjuoni jää paitsioon, mutta ainakin tähän asti pääjuoni on ollut kiinnostava ja hahmot hyvin kirjoitettuja.
Ryzen 3600 + 6800XT-combolla pyörii High/Ultra-asetuksilla sen 50-60 FPS joka on ollut ihan OK tämän tyyppiseen peliin. Graafisestihan tämä on parhaimmillaan aivan uskomattoman hieno tekele ja äänimaailmakin on kohdillaan.
Pelin pitkäikäisyyden kannalta eniten huolestuttaa juurikin tuo staattisuus ja skriptattujen tapahtumien toisto. Toistaiseksi olen ollut niin alkuinnostuksen vallassa että tämä ei ole vielä häirinnyt, mutta pelituntien karttuessa nämä puuteet tulevat yleensä enemmän esiin.
Toi proriteetti high oletettavasti pyrkii varmistamaan, ettei tule droppeja muiden prosessien vuoksi. Itsessään se tuskin aiheuttaa korkeaa CPU-kuormaa...