Käsi ylös kuka pelaa 1280x720 resoluutiolla? Ja kaikissa koneissa erilaiset DDR4 muistinopeudet, jotta ei vahingossakaan ole vertailukelpoisia tuloksia keskenään
Tukka-Steve mainitsi videossa (linkkasin sen tänne aiemmin), että DLSS Ultra Performance on ilmeisesti 4K targetilla 720p (performance 1080p, balanced jotain 1080p ja 1440p väliltä ja quality 1440p), joten tuosta prosessorin ja muistien vaikutuksesta olisi oikeasti kiva saada tarkempia tuloksia DLSS:n kanssa.
Tossa testissä ärsyttää kyllä homeiset muistit suurimmalla osalla intelin prossuja. Vähän huonosti kertoo siitä, miten ne toimis jos muistit ja muistiasetukset ovat kohdillaan.
Käyttävät valmistajan virallisesti tukemaa maksiminopeutta noita paria ylikellotettua poikkeusta lukuunottamatta. Intelhän taisi tuossa taannoin sanoa tai ainakin antaa ymmärtää, että muistikitin XMP-profiilin päälle kytkeminen eväisi prosessorin takuun...
Ongelmia siis riittää, mutta pelintekijä kiittää. Yli 8 miljoonaa kappaletta myytiin jo ennakkoon. Melko hyvä tulos lautaroolipeliin pohjautuvalle teokselle. Joko TV-sarjan oikeudet on myyty?
Käsi ylös kuka pelaa 1280x720 resoluutiolla? Ja kaikissa koneissa erilaiset DDR4 muistinopeudet, jotta ei vahingossakaan ole vertailukelpoisia tuloksia keskenään
Ehkäpä tuolla haettiin sitä, että pienimmälläkään resolla fps ei nouse juuri yli 100 fps, koska kyseessä on todella prossuraskas peli. Johtuu varmasti optimoinnin puutteestakin.
Onks muilla samoja ongelmia, että asetusten vaihtelulla ei ole mitään merkitystä? ihan sama onks ultra vai low niin pyörii 50-65fps. Koneena 5950x ja 2080ti.
Kaveri kommentoi että cascade shadow resolution tiputtaminen high -> medium melkein tuplasi fps:n vuoden vanhalla keskiluokan näyttiksellä. Muutamat muut melko paljon vaikutaneet asetukset: volumetric cloud quality, volumetric fog resolution ja local shadow quality.
Kaveri kommentoi että cascade shadow resolution tiputtaminen high -> medium melkein tuplasi fps:n vuoden vanhalla keskiluokan näyttiksellä. Muutamat muut melko paljon vaikutaneet asetukset: volumetric cloud quality, volumetric fog resolution ja local shadow quality.
Karmea virhe löytyi pelistä! Jos laittaa hahmon alastomaksi ja menee photo modeen niin hahmolle ilmestyy jotku housut jalkaan. Kaveri siis kertoi kun testasi
Jos tuota ei blokattaisi niin varmaan jokainen arvaa että ei menisi hetkeäkään kun internetin luovat mielet tunkisivat kyrpiä night cityn lasten suuhun ja parin päivän sisällä twitterin kirkukanat olisivat vaatimassa pelin kieltämistä.
Tulee vähän ikävä GTA V:n reaktiivisempaa ympäristöä. Aika staattista on tuo meno so far, tietyt npc:t jöpöttää päivästä toiseen samalla paikalla eikä niiden kanssa ole mitään interaktiota.
Samoten nuo "crime in progress"-markkerit on kyllä suoraan toistensa kopioita ja kyllästyttävät todella nopeasti.
Jos hinta ahdistaa niin tuota saa vkl ajan prismoista -15% kanta-asiakkaille mikä tekee 42€. Toki ei löydy välttämättä joka prismasta, mutta sieltä näkee suunnilleen mistä prismoista saa.
Juu ne keltasella huutomerkillä varustetut kamat on ilmasia jotka voi ostaa ilmaseksi. Itsellänikin meni vähän aikaa ennenkuin tajusin asian. Ei ole mikään bugi vaan pelissä on useempikin tehtävä missä pitää "lootata" ilmais kamaa kauppiaalta.
Oma wanha työjuhta 6900k@4.1ghz, 3200mhz cl14 muistit + vega64 nitro+ tarjosi ennakko oduksiin nähden ihan ok suorituskykyä 2k:lla.
Fps liikkuen n.45-57 maastoissa pelin alussa, kun fidelty cass asetettuna 80-100 väliin. Uusimmat ajurit toivat 2-3fps lisän vs. liekö lokakuiset.
60fps jää kyllä varmaan saavuttamatta, ellei silmäkarkkia vähän enemmän karsi. Yllättyin, että ei ollut ihan samallainen gpu:n sulattaja kun Witcher3 aikanaan
noin lämpöjen puolesta. Pakko oli kokeilla, mutta varmaan jättää hetkeksi odottamaan paria päivitystä ainakin vielä.
Katsoppa käsivaihtoehdon alta. Pitäisi löytyä $0 maksava tatuointi. Itsekin etsin tuota valehtelematta varmaan 5 minuuttia, kun kämmenestä löytyi jo aiempi augmentaatio enkä sieltä huomannut alkuun edes katsoa.
Ja tosiaan en ees tee tossa muuta kun seison paikallaan ja välillä kävelen ympäriinsä. Näyttiksen lämmöt laskivat jotain 6-8C kun otin meshify s2:n etupaneelin pois kokonaan.
Kaatuilut näyttää loppuneen kokonaan (act 1 tehty), ainoastaan tuossa ihan alun vaihtoehto tausta tehtävässä(corp) kaatuili vähän väliä. Fps pyörii kaupungissa jossain 40(sade)-55(kuiva) autolla ajelut ja 60("suljetut alueet") välillä (auto dlss, ultra), Parissa paikassa kyllä ihmeellisesti imee ilman sadettakin fps vaikka seinää tuijottaisi.
Yhden kerran fps putosi 20llä ennestään kolutussa ympäristössä, ja ainoastaan uudelleen käynnistys auttoi.
Ongelmia siis riittää, mutta pelintekijä kiittää. Yli 8 miljoonaa kappaletta myytiin jo ennakkoon. Melko hyvä tulos lautaroolipeliin pohjautuvalle teokselle. Joko TV-sarjan oikeudet on myyty?
SHARPENING PÄÄLLE! Se oli sharpening asetuksen puute miksi kuva oli eilen niin pehmeä, vaikka pelin asetuksien mukaan kaiken piti olla kunnossa. Nyt laitoin Nvidian ohjauspaneelista sen 0.5 ja Film Grain 0 (onko tällä edes väliä?), niin johan on mukava katsella ja pelata!
Bugeja on tullut vastaan NPC:iden käytöksessä ja alun Kabuki-nyrkkeilytehtävä piti ottaa uusiksi kun NPC joutui pelialueen ulkopuolelle. Toisessa bugissa koko kaupungin hahmot jäivät kyykkyyn pienen tulitaistelun jälkeen. Kannattaa tallennella usein, kun se näytti nuo korjaavan.
Räiskinnästä olen tykännyt paljon ja mahtava homma että rynkyt potkivat, ettei niillä voi vain räiskiä menemään ennen kuin opettelee aseen käyttäytymisen. Eri rynkyt potkivat eri suuntiin ja kannattaa räiskiä vähän seiniin jotta huomaa mikä sopii itselle. Hauska että ns. gun play on parempaa ja taitoa vaativampaa kuin CoD Warzonessa. En tiedä miten tuo toimii gamepadilla ja aim assistilla.
Sivutehtäviä olen tehnyt pari ja kyllä tämä heikosta Nomad-aloituksesta huolimatta on ehtaa CDProject Rediä! Spoilerissa esimerkki lyhyestä Kabuki-nyrkkelytehtävästä, tehtävän saa heti alussa. Käy tekemässä!
Käy ilmi että nyrkkeilyvastustajana ovatkin 2 kaksi veljestä jotka kertovat että heidän mielensä on yhdistetty jollain neurosirulla ja he ovat yksi ihminen, siksi he saavat tapella kahdestaan yhtä vastaan.
Mitä pelaaja miettii tässä kohti? No tietenkin panemista ja vastausvaihtoehdoista löytyykin naisia koskeva kysymys joka meni ulkomuistista:
V: -"You share women too?"
NPC1: -"Of course, we are one!"
V: -"So another is on the bottom and another is doing butt stuff?"
NPC2: -"No you idio---"
NPC1: -"..I got monday and wednesday---"
NPC2: -"..and I got tuesday and thursday"
"..."
NPC1 & NPC2: -"Ok, let's fight!", pojat sanovat yhteen ääneen mutta silti kiusallisen epätahtiin
Repesin kovasti kun keskustelu lähti sivupolulle ja aluksi kovan näköiset pojat alkoivat selittelemään myötähäpeää aiheuttaen. Lisäksi tuntui että pelaajalle oli jätetty pieniä vihjeitä siitä etteivät he olleet oikeasti yhteydessä toisiinsa, vaan olivat keksineet sen vain ylivoiman takia, tai puhtaasti veljesrakkauden takia, kun olivat loppupeleissä niin sympaattisia selittelyineen.
Alapuolella näkyvällä tehomyllyllä fps tuntuis pysyvän 60 eikä ole kaatunut vielä kertaakaan, mutta takana on vasta pari tuntia enkä tuijottele laskuria. Tämä on ensimmäinen peli joka tehtävien hallinnan mukaan käyttää vain 1% GPU:ta (normaalisti pelistä riippuen 40-90%), mutta CPU vetelee monen ytimen voimalla yhteensä >60%. Kummallista.
Itellä 2700x ja rtx 2070. 1080p resolla pelailen eikä asetukset poislukien rt ja dlss vaikuta fps oikeastaan yhtään. Lowin ja ultran ero ehkä 10fps. Vaikuttaako muilla noi asetukset pyörimiseen enemmänkin?
Kolmas kaatuminen PS5:llä ja joka kerta nollannut asetukset. Kiva aina laitella ohjainasetukset uudestaan kun nuo vakiot on aika hirveen tuntuset. Kaikki kaatumiset tulleet kesken kaupungin tutkimisen.
Tossa vielä redditistä poimitut asetukset mitä oon käyttäny. Inner deadzonen vaihoin vaan 0.01
Jos hinta ahdistaa niin tuota saa vkl ajan prismoista -15% kanta-asiakkaille mikä tekee 42€. Toki ei löydy välttämättä joka prismasta, mutta sieltä näkee suunnilleen mistä prismoista saa.
Itellä 2700x ja rtx 2070. 1080p resolla pelailen eikä asetukset poislukien rt ja dlss vaikuta fps oikeastaan yhtään. Lowin ja ultran ero ehkä 10fps. Vaikuttaako muilla noi asetukset pyörimiseen enemmänkin?
Cpu ottaa vastaan? Tuolla vegalla low-asetuksella 100fps alun baarissa katse kohti baaritiskiä ovensuusta. Kyllä reilusti tuosta tippuu jos mihinkään liikuttaa med, high tai ultra.
Tuossa erittäin tarkka vertailu eri DLSS modeista ja natiivista. Lukuunottamatta ultra performancea, kaikki DLSS modet antavat sekä paremman kuvanlaadun että FPS kuin natiivi.
Mutta eipähän ole mitään DRM kikkareita joten headsettiä nostan , kaveri testas ilmatteeks yli 2tuntia ja sitten pisti ostaen pelin Steamistä kokoelmiinsa.
Miten tässä saa waypointit pois? Siis ne keltaiset merkit jotka kertovat minne pitää kävellä. Eivät lähteneet pois vaikka kliksuttelin kaikki interfacesta pois.
Jahas pitäs kait se ostaa ja testata mille vaikuttaa. Eiköhän tuo kone ole suht ready tälle pelille jo kun 9900k@5.1GHz ja 3080 korttikin kiinni koneessa. Päättäs vain kummasta sen ostaa joko gog tai steam. Onko steamiin menevää koodia näkynyt missään edullisesti?
Ubisoft & co vetäneet standardit sen verran matalalle että nykyään jos peli on alle 100€ julkaisuhinnalla ja ainoastaan lievästi rikki niin all is good.
Tätä en ymmärrä. Ensin monta vuotta valitetaan että videopeleissä päähahmo on aina valkoihoinen mieshahmo ja sitten kun saa tehtyä muunlaisen niin se on kulttuurillista omimista ja ties mitä muuta.
16 tuntia peliä nyt takana ja täytyy kyllä sanoa, että eipä ole kummoinen peli. Todella iso pettymys ainakin itselleni ja saa nähdä jaksanko pelata tätä edes läpi ainakaan siinä kunnossa missä peli nyt on. Tuskin. Saa nähdä pelaanko edes bugien siloittelun jälkeen. Noh, saipahan taas näpäytyksen sormilleen ennakkotilauksesta ja hypejunaan lähtemisestä.
Ongelmana tässä pelissä ei kuitenkaan suinkaan ole ne bugit. Niitä siis toki löytyy ja ne ovat huvittavia, ärsyttäviä tai jotain siltä väliltä, mutta ne voi korjata päivityksillä.
Sen sijaan pelin ongelmana on lukuisat älyttömät pikkujutut ja todella, siis todella staattinen kaupunki. Toki peli näyttää upealta, mutta se nyt vain ei itselleni riitä. Kaupungissa ei ole mitään tekemistä. Se ei tunnu elävältä, vaan kaikki tuntuu skriptatulta, päälle liimatulta ja feikiltä. Näet esimerkiksi kadunkulmassa kaksi kauppaa ja ruokakojun; vaan mistään et voi ostaa mitään eikä ruokakojun myyjä edes juttele sinulle. Seisoo vain staattisena paikallaan.
Samat skriptatut tapahtumat tapahtuu aina samoissa paikoissa. Poliisit kolkuttelevat sen yhden naapurin ovea täysin samoin repliikein, täysin samassa paikassa kunnes käyt juttelemassa niille poliiseille ja saat tehtävän. Samaa näkee kaikkialla ja ihan jatkuvasti. NPC-hahmoilla ei vain ole mitään oikeita rutiineja eivätkä ne tunnu lainkaan sattumanvaraisilta; joko ne on skriptattu tekemään sitä yhtä asiaa samoin repliikein tai sitten ne kävelevät kadulla sanomatta mitään, zombeina parin muun täysin samannäköisen NPC:n kanssa.
Hahmon editointi on myös jotain käsittämätöntä, sitä kun ei pysty alkuvalikon jälkeen muokkaamaan mitenkään. Vaatteita pystyt vaihtamaan, mutta siihen se jää. Pelissä ei ole parturia, eli hiustyyliä ei voi alun valinnan jälkeen muuttaa. Pelissä ei ole tatuointiliikettä, ei lävistysliikettä, ei plastiikkakirurgia. Yksinkertaisesti mitään et voi hahmossasi muuttaa luotuasi sen.
AI on todella surkeaa. Viholliset kyykkivät yhden vyötärönkorkuisen esteen takana odottamassa että napsit niitä päähän. Poliisit tulevat perääsi kirjaimellisesti tyhjästä, eikä niitä voi paeta tai voittaa. Sisätiloissa tapoin pari siviiliä, niin pian poliisit spawnasivat samaan huoneeseen jossa itse olin. Eivät tulleet ovesta, vaan kirjaimellisesti spawnasivat sinne ihan tyhjästä. Sitten kun esimerkiksi noita poliisin rikollisuuteen puuttumistehtäviä on ympäri karttaa, siinäkin NPCt ovat täysin aivottomia. Joku muija esimerkiksi oli kyykyssä pelokkaana maassa ja neljä vihua siinä naista pelottelemassa. Tapoin niistä jokaisen laakilla kalloon. Mutta se nainen ei tätä tainnut tajuta, kun jatkoi vain kyykyssä vaikerrustaan, ei vilkaisuutkaan pelastajaansa kiitoksesta puhumattakaan. Tuntuu todella tyhjältä ja turhalta nuokin kohtaamiset.
Autoilla ei puolestaan ole AI:ta ollenkaan. Ne kulkevat yhtä ja samaa kiskoa pitkin ympäri kaupunkia, kukaan ei esim koskaan jahtaa sinua. Siitä syystä myös ne poliisit spawnaavat kadulla suoraan taaksesi jos ajelet jengin yli; koska edes poliisilla ei ole ajo-AI:ta missä ne voisivat oikeasti jahdata pelaajaa. Ja jos esimerkiksi osoitat aseella auton kuskia, hän ei reagoi siihen mitenkään. Seisoo staattisena odottamassa että väistäisit ja hän voi jatkaa kiskojaan pitkin. Jos kolaroit toiseen autoon, kuski ei reagoi mitenkään. NPC:t ovat staattisia tai skriptattuja, mitään tekoälyä niillä ei ole.
Ajotuntuma autoissa on niin onneton, että tekee mieli kävellä joka paikkaan. Toisaalta ei tee mieli kävelläkkään, kun 1km tässä kaupunkisokkelossa on todella pitkä matka, eikä matkalla ole oikeasti mitään tekemistä grafiikoiden ihailun lisäksi. Fast travel oli kovassa käytössä. Moottoripyörätkin ovat kuin pomppulinnoja (kokeilkaapa ajaa alas jostain vähän korkeammalta), niillä ei voi keulia etkä voi edes pistoolia käyttää sellaisen kyydistä. Pysyt moottoripyöräsi kyydissä vaikka ajaisit seinään. Autotkaan eivät edes juurikaan romutu vaikka vetäisi täydestä vauhdista toista autoa kylkeen.
Tehtävät ja juoni. Siinä kai se ainoa mitä tällä pelillä on oikeasti tarjottavanaan. Mutta noita pelatessa tulee juuri se fiilis, että pelaan tässä putkijuoksua maailmassa jossa ei voi mitään tehdä. Juoni on ihan mielenkiintoinen ja tehtävätkin ihan hauskoja, mutta niissä kun kerrotaan mitä pitää tehdä, minne pitää mennä ja nekin ovat täynnä skriptattuja eventtejä, niin eipä tämä jostain Call of Dutyn putkijuoksutehtävistä juurikaan eroa.
Kaiken kaikkiaan peli näyttää upealta, mutta pelikokemus jättää hyvin vaisuksi. Olen nauttinut ihan suunnattomasti esimerkiksi sellaisita peleistä kuin GTA4, GTA5, RDR2, Fallout 4, Fallout New Vegas yms - eikä tämä pääse kyllä lähellekkään. Kaikki on tehty noissa peleissä jo aiemmin sekä paremmin, tähän on vain yritetty tunkea "kaikki" noista peleistä ja tehty se vielä huonosti.
Oma arvosanani nykytilassa 6/10, 7/10 kun korjaavat bugit kuntoon. Upea graaffisesti ja hyvä valokuvaustila, että ehkä tämän voi laskea 60€ background-makeriksi.
Jackiella tykki ohimossa eräässä prologuen loppupään tehtävässä. Ihan perusbugia, näitä tuli nähtyä paljon.
Kaikki open world pelit ovat kulissia. Ihmeellisiä odotuksia joillakin ihmisillä on.. Itse alan olla jo aika kypsä tähän open world buumiin. Mieluummin hyvin kirjoitettua kamaa kuiten GTA-sekoilua.
Oonko nyt ihan sokea tai bugittaako toi inventory jotenkin armoreita katellessa, mutta enkö saa lajiteltua niitä armorin määrän mukaan? Dps kyllä löytyy ja muut samat mitä aseita tms lajitellessa, mutta vittuako mä niillä teen.
Ja tosiaan en ees tee tossa muuta kun seison paikallaan ja välillä kävelen ympäriinsä. Näyttiksen lämmöt laskivat jotain 6-8C kun otin meshify s2:n etupaneelin pois kokonaan.
Aika jännä homma. Kokeilin samaa, niin Lizzys barissa seisoskellessa task managerissa CPU usage noin 72%, Afterburner näyttää vähän vähemmän jotain 55-65%. Autolla ajellessa oli suunnilleen samat arvot. Crowd density mulla on high, joten ei sekään selitä eroja prossun käytössä. Sama kellotaajuus, saman nopeuksiset muistit.
Mitä olen itse katsellut Youtubesta pelivideoita niin kaikilla tuntuu olevan päällä Loot Simulator 2020 ja esim. craftaamiseen tai hakkerointiin ei panosteta. Oma nuhapumppu ei ikävä kyllä tätä pyöritä millään mutta ehkä joku kaunis päivä kaukana tulevaisuudessa pääsee itsekin pelaamaan...
On muuten parhaiten tehdyt kasvojen ja liikkeen mallinnukset koskaan. Varsinkin nuo kasvot, en ole ikinä nähny missään pelissä näin realistisia kasvoja.
Tuossa erittäin tarkka vertailu eri DLSS modeista ja natiivista. Lukuunottamatta ultra performancea, kaikki DLSS modet antavat sekä paremman kuvanlaadun että FPS kuin natiivi.
Tätä en ymmärrä. Ensin monta vuotta valitetaan että videopeleissä päähahmo on aina valkoihoinen mieshahmo ja sitten kun saa tehtyä muunlaisen niin se on kulttuurillista omimista ja ties mitä muuta.
Näiden elämäntehtävänä on mielensä pahoittaminen ja tuo vinkuminen ei tule loppumaan ikinä, aina löytyy syy mistä voi twiitata ja rinkirunkata lajitoverien kanssa.