Cyberpunk 2077

Se on helppo sanoa nyt että "arvasin että siirtyy". :D
Paskat teistä kukaan ole mitään arvannu.

Mutta faktaa on että:

a-delayed-game-is-eventually-good-but-a-rushed-game-42457761__01.png

Kaukana faktasta, development helliin joutuneet pelit on usein suuria pettymyksiä ja peräti huonoja pelejä.
Daikatana, Duke Nukem Forever, Alien Colonal Marines, etc... toki hyviäkin poikkeuksia on, mutta yleensä alusta loppuun tehty peli jolla ei tule liikaa mutkia matkaan on lopputuloksenakin hyvä.
Se että Miyamoto sanoo jotain ei tee siitä faktaa.
 
Tässähän saattais ehtiä tulla nuo 3000-sarjan nvidiatki ulos sitä ennen, saiskohan vielä kylkiäisenä tän sit :vihellys:
 
En ymmärrä miten myöhästyminen on huono asia. Parempi vaan että hiovat pelin kunnolla. Kyllä pelattavaa ainakin itsellä riittää tarpeeksi :D
 
Onhan toi nyt vähän ikävää että siirty,mutta parempi että hiovat ennen kun pukkaavat pihalle. Eikä tässä kyllä pelattava oo omasta backlogista ihan heti loppumassa.. :vihellys:
 
Witcher 3 oli kaikessa siihen pelisuunnittelun puolesta varta vasten kehitellyssä rajoittavuudessa hyvin kummallinen teos välivideotehtärakenteensa ulkopuolella, mitä 10/10-arvostelukulttuuri ei kovin tehokkaasti tuonut esiin. Paras todiste sen pelimaailma puutteellisuudesta luultavasti oli että tehtävien loputtua Witcher 3:n pelimaailmaa ei kukaan Skyrimin lailla tahkonnut. Toivoisin että näiltä osin Cyberpunk 2077 olisi aivan eri peli ja pelimaailma eli pelattavuutta tarjoava.
Ehkä vähän OT, mut tää on aika hyvä pointti mun mielestä. Vasta pari päivää sitten sain Witcher 3 taputeltua uusintakierrokselta DLC:eineen, ja oikeastaan heti kun päätarinat oltiin pelattu niin ei mua kiinnostanu niitä kysymysmerkkejä ja erinäisiä turhia sivutehtäviä alkaa vääntämään enempää.

Mut toisaalta ei se mua haittaa pätkääkään, ne on siellä niitä varten jotka ne haluaa tehdä, enkä mä koe menettäneeni siinä mitään etten niitä tehny. Juoni ja sivujuonet kulkee niin sujuvasti hyvällä kirjotuksella ryyditettynä, et toi noin 60h mitä siihen oikeasti mielekkääseen tekemiseen meni riittää mulle varsin hyvin. Onhan tossa Witcherissä myös kourallinen sellasia oikeasti hyviä ja mielenkiintosia sivutehtäviä jotka on toisaalta jokaikinen tavalla tai toisella liittyvä johonkin päätarinassa esiintyvään hahmoon. Peli nää usein myös lykkää sulle valmiiks jo logiin odottelemaan tietyn pääquestin jälkeen, mut sit sieltä toki löytyy sitä filleriäkin niin paljon kun jaksaa takoa.

Ubisoftiin vertaaminen on mun mielestä vähän outoa, sillä sen lyhyen aikaa mitä AC Originsille annoin mahollisuuden niin se alko sitä mielekästä tekemistä, eli päätehtäviä lukitsemaan sivutehtävien taakse jo varhasessa vaiheessa. En vaan mitenkään pysty käsittää kenen mielestä se on fiksu veto vaatia pelaajaa grindaamaan pari leveliä tekemällä jotain puuduttavia fetch questeja sun muuta tilpehööriä mitä siihen peliin on lisätty yksinomaan sen vuoksi että saatais lisää pituutta. Tollaset suunnittelun loistoideat useimmiten aiheuttaa sen et peli on uninstallissa ns. heti ja kehittäjien seuraavat tuotokset ei pahemmin enää kiinnosta ellei ongelmia ole korjattu.

Pointtina nyt käytännössä se et Witcherissä noita sivujuttuja ei oo oikeesti missään vaiheessa pakko tehdä. Saat leveleitä ja varusteita ihan tarpeeks päätarinan questeista. Aiemmin mainitussa AC Originsissa taas on pakko. Jos Cyberpunk jatkaa tolla Witcherin kaavalla et siel on sitä monotonista täysin valinnaista tilpehööriä mitä tehdä niin se on mulle ihan se ja sama, mun ei oo pakko niitä tehdä ja todennäkösesti jätänkin ne tekemättä. Kunhan ite pääruoka on kunnossa.
 
Pointtina nyt käytännössä se et Witcherissä noita sivujuttuja ei oo oikeesti missään vaiheessa pakko tehdä. Saat leveleitä ja varusteita ihan tarpeeks päätarinan questeista
No witcherissä sentää oli paljon mielekkäämpi tehdä sivutehtäviä kuin originissa.

Valitettavasti origin ja odysseyn level pakotus laitettu mikromaksujen taakse "osta 2x boosti ubi kaupasta" kun taas witcher 3 tapauksessa se pitää taas rehdisti pelaamalla saavuttaa.

Ekalla kerralla kun helpoimmalla pelasin niin en muista kyllä jääneeni mihinkään kohtaan jumiin ja toisella kierroksella oli vaikeampi aste mutta silloin taas halusin tutkia maailmaa paremmin ja tehtäviä tehden.
 
Ei se viivästys tosiaan aivan selviönä merkitse, että kaikki olisi pelissä kohdillaan julkaisutuotteena. Witcher 3:ssa esimerkiksi ympäristö ei reagoinut varastamiseen kuin yhdessä ainoassa linnoituksessa vaikka tuota peruspelimekaniikkaa pyöriteltiin tiettävästi sen pelisuunnittelun parissa. Hyljättiin kuitenkin suosiolla.

Pelimaailmasta olisi kiva saada kuvaa ennen julkaisua.

Huvitti havaita kuinka Assassin's Creed -pelisarja oli Originsissa pilattu sen lähtiessä kopioimaan Witcher 3:n pelisuunnittelun lukuisia kummallisuuksia, kuten vaikka vihollisia, jotka olivat punaisine pääkalloineen koskemattomia alilevelisille seikkailijoille. Vuoroin vieraissa toki, kun Witcher 3 vuorostaan oli kaavamainen Ubisoft-pelimaailma höystevihollipisteineen ja vuorovaikutuksesta tyhjine kaupunkeineen. Kuten esimerkiksi Horizon Zero Dawnin pääkaupunki ja Novigrad.

Skyrim taitaa olla viimeisin peli, jossa kaupungeissa oli tutkittavaa ja tehtävää, eikä pelkkä välivideotehtäväpisteen alku.
Saa nyt nähdä, jossei tässä ole gwentin lailla puuhaa, että mitä siellä oli määrä pelata.

Lupaavinta koko projektissa lie irtautuminen välivideorakenteesta osittain. Tiedä sitten onko valinnallisuus kohtausten sisällä GTA IV:n luokkaa eli verrattain harvinaista.

Witcher 3 oli kaikessa siihen pelisuunnittelun puolesta varta vasten kehitellyssä rajoittavuudessa hyvin kummallinen teos välivideotehtärakenteensa ulkopuolella, mitä 10/10-arvostelukulttuuri ei kovin tehokkaasti tuonut esiin. Paras todiste sen pelimaailma puutteellisuudesta luultavasti oli että tehtävien loputtua Witcher 3:n pelimaailmaa ei kukaan Skyrimin lailla tahkonnut. Toivoisin että näiltä osin Cyberpunk 2077 olisi aivan eri peli ja pelimaailma eli pelattavuutta tarjoava.
Ei helvetti, taas tää sama alkaa. Pitääkö sama asia kertoa kerran kuussa ettei vaan pääse unohtuun:confused:
 
Jaa, luulin, että tässä saatiin jo keskusteluakin vireille ennen kuin alkoi fanitus.
Ei se oo fanitusta ettei jaksa kuunnella saman asian toistamista 100 kertaa. Eikä se sun osaltakaan ole keskustelua sen enempää kun appiukon kännissä kertomat tarinat sen nuoruusvuosilta, jotka oon kuullu myös 100 kertaa. Se on jankkaamista. Vaihda levyä tai vie keskustelua toiseen suuntaan. Tai jos on pakko jankata W3:sta niin mene jankkaamaan sen pelin ketjuun.
 
RÄBÄssä voisi olla aina varjokeskustelu näille virallisille ;)

Ja aiheeseen; eipä tuo nyt suuresti yllättänyt. Ja ihan ymmärrettävää ettei kesällä julkaista, vaan suoraan siirretään syksylle.
 
Toki sen 16.4 ajankohta päätös tehtiin yli vuosi ennen pelin alkuperäistä ulostuloa ja 5kk bugien korjaukselle ei ole kovin pitkä aika, mutta voisko sitten vain sanoa että peli tulee ulos joskus 2020 ja kertoo tarkemman ajankohdan 3-4kk ennen julkaisua kun on vain pari tuhatta tiedettyä bugia jäljellä?
Ehkä siihen päätökseen vaikutti jokin uusi info konsoleiden ja nvidia/amd osien ulostulon puolesta tai että muita isoja pelejä ei julkaista syyskuussa, myöhempi julkaisu= ihmisillä aikaa ostaa paremmat pc:t, tai voi odottaa jouluun asti ja ostaa osia uudehkoa peliä varten jne.
 
Hyviä pointtejahan sinihiekalla välillä on ei siinä mitään jos ne vaan kykenee poimimaan tuolta tekstin seasta. Siihen ei vaan meinaa töissä edes kahvitauko riittää:vihellys:
Mutta tosiaan Witcherin puutteet on kyllä tulleet selville jo moneen kertaan.
Testudoa odotellessa kaivelen jo popparit esiin.
 
Onhan tuota toisaalta ehditty odotella jo ensimmäisestä teaser trailerista (2013) ja title revealista (2012) lähtien. Mutta, eipä julkaisun lykkääntyminen ~puolella vuodella~ sinänsä tullut yllätyksenä. Eihän tuosta kauaa ole kun ID Software teki saman linjauksen Doom Eternalin kanssa. Toivottavasti CD Projekt RED keskittyy tiedotteensa mukaisesti tekemään pelistä "täydellisen" ilman day 1 pätsejä ja sun muita nykypelejä riivaavia lastentauteja.

Odotan myös, että he seisovat edelleenkin sanojensa takana viitaten taannoiseen lootbox mylläkkään, josta taisikin olla puhetta (tässä ketjussa) muutama vuosi sitten.

sshot-16.jpg

Lähde | Twitter
 
Ei minulla niitä factioneita vastaan mitään ole, mutta onhan ne nyt siinä Skyrimissäkin vain pari propsia niillä NPC hahmoilla, ( ks. Faction - Creation Kit ) ja jokunen questi, jotka saadaksesi täytyy olla factionin jäsen. Ja jäsenenä sitten olet friend ja ehkä saat eri tervehdyksen. Hienoa. Ja joo, keräilijäluonteelle on kiva kerätä niitä factioneja ( Factions (Skyrim) ) ja niiden 'erikoispalkintoja'.

Mutta yhtäkään Elder Scrolls pelin pääjuonta en ole jaksanut läpäistä, vaikka aikaa pelissä ja modien asentamisessa onkin mennyt aivan riittämiin.

Tykkäsin Skyrimistä kyllä, mutta se on eri peli. Enkä usko, että Cyberpunk myöskään on samanlainen. En ylläty jos peliä ei tee mieli samoilla läpäisyn jälkeen. Positiivista jos voi, mutta en kyllä odota sitä. Eri peli. Erilaiset odotukset. Eri syyt, miksi se (toivottavasti) on hyvä.
 
  • Tykkää
Reactions: V84
Hyviä pointtejahan sinihiekalla välillä on ei siinä mitään
Joo samaa mieltä mutta siiten mennään ohi aiheen(ehkä?) mutta suosittelisin jatkokeskustelua täällä:
Pelien ominaisuudet ja pelikehityksen suunnat

Tuolla sitten voi keskustella paremmin eri pelien ominaisuuksista tai puutteista.

Kun tällä hetkellä porukat haluavat varmaan tästä ketjusta lukea peliin liittyvistä asioista kuin siitä että miten skyrim tekee tietyn asian paremmin kuin witcher 3.
 
Joo samaa mieltä mutta siiten mennään ohi aiheen(ehkä?) mutta suosittelisin jatkokeskustelua täällä:
Pelien ominaisuudet ja pelikehityksen suunnat

Tuolla sitten voi keskustella paremmin eri pelien ominaisuuksista tai puutteista.

Kun tällä hetkellä porukat haluavat varmaan tästä ketjusta lukea peliin liittyvistä asioista kuin siitä että miten skyrim tekee tietyn asian paremmin kuin witcher 3.
Vaihatko samalla otsikon päiväyksen (9/20) tai vaikka (4/20) (9/20)
 
CD Projekt says Cyberpunk 2077's multiplayer likely won't arrive until after 2021

Following the news that its hugely anticipated open-world sci-fi adventure Cyberpunk 2077 will see a five month delay, CD Projekt has confirmed that the game's previously announced multiplayer - which it's now describing as the "the triple-A release we're working on in parallel with Cyberpunk 2077" - likely now won't arrive until after 2021.

Monipeliä ei tarvine ainakaan ihan heti odotella.
Edit:Hidas
 
Viimeksi muokattu:
Siellä Q&A-tilaisuudessa olisi saanut kysyä meinasivatko seuraavastaan tehdä pelaamista kestävän ja jopa pelaamaan suosittelevan pelimaailman.
Sun ainoa toivo kuulla vastauksia näihin yksinomaan itseäsi askarruttaviin kysymyksiin on mennä kysymään ne itse. Pelaajat, jotka peilaavat odotuksiaan W3 kautta todennäköisesti odottavat ja ovat tyytyväisiä jos sieltä tulee vastaava tiukka ja rönsyilemätön tuote syvälle kirjoitetuilla hahmoilla, dialogilla ja tehtävillä kuin W3.

Pelaajat, jotka haluavat larpata pelimaailmassa npc-hahmojen kanssa pelaavat varmaan muita pelejä.
 
Sun ainoa toivo kuulla vastauksia näihin yksinomaan itseäsi askarruttaviin kysymyksiin on mennä kysymään ne itse.
Ei. Kyllä se ainoa oikea ratkaisu on mennä suomalaiselle foorumille ulisemaan joka ikiseen ketjuun miten W3 ja Ubisoft pelimaailma on paskaa ja miten hieno teos Skyrim on. Huolimatta siitä onko ketjun aiheena toinen peli, NHL-jääkiekko tai uusin AMD prosessori. Tää on kato sitä keskustelua ja vaikuttamista :smoke:
 
Henkilökohtaisesti ei haittaa pätkääkään, jos Cyberpunk ei ole höttösisältöä loputtomiin generoiva hiekkalaatikko à la Skyrim. En usko, että haluan hortoilla maailmassa enää tarinan läpäisyn jälkeen. Mieluummin aloitan toisen pelikerran. Witcher 3:ssakin tein ensin kaikki sivutehtävät ja kävin vasta sitten päätarinan viimeisen tehtävän kimppuun.

Pidän lopuista. Minusta lopputaistelu, loppuhuipennus ja lopputekstit ovat paljon mielekkäämpi tapa päättää pelaaminen kuin se, että yksinkertaisesti tympääntyy loputtomaan hiekkalaatikossa haahuiluun vailla päämäärää.
 
Äh, olin itsekkin säästänyt talvilomat julkaisua varten, mutta eiköhän tuosta jotain vaihtoehtoista pelattavaa sille ajalle löydy. Aina parempi mitä viimeistellympi lopputuote ulos saadaan.
 
Huomautus. Tarpeeton provosointi.
Harmi että testudo80:llä on bannit :tdown: Olisi ollu mukava nähdä sen kirjotuksia :kahvi::think::kippis: Eipä tuosta CP77:sta edelleenkään voi tietää onko se oikeasti hyvä vai ei.
 
Äh, olin itsekkin säästänyt talvilomat julkaisua varten, mutta eiköhän tuosta jotain vaihtoehtoista pelattavaa sille ajalle löydy.

Onhan viimevuosien paras ja vuosikymmenen kekseliäin roolipeli, Disco Elysium jo pelattu? Ei mikään massiivisen iso peli, mutta maailma ja käsikirjoitus omaa luokkaansa.
 
Onhan viimevuosien paras ja vuosikymmenen kekseliäin roolipeli, Disco Elysium jo pelattu? Ei mikään massiivisen iso peli, mutta maailma ja käsikirjoitus omaa luokkaansa.

Itselläni toi Disco Elysium on steamin wishlistissä. Näyttää tosin peliltä joka ei ihan viimeisintä rautaa tartte koneelta. Varmaan ton jossain vaiheessa hommaan Disco Elysiumin, mutta haluan tällä hetkellä jotain raskasta triple aaa peliä. Hommasin osat jo koneen uuteen uskoon päivittämiseen hätähousuna kun ajattelin, että cyberpunk tulee tänä keväänä ja halusin rautaa jolla sitä voi ajaa ultra asetuksilla.

Tosin kyllä tässä pelattavaa löytyy varmaan täytyy hommaa Star Wars Jedi Fallen Order ja Red Dead Redemption 2. Odotellessa tuota Cyber-peliä. Tosin onhan sieltä tulessa vielä se uusi vampyyri rpg Vampire Masquarade Bloodlines 2.
 
Toivotaan että konsoliversiot toimii uusilla konsoleilla taaksepäinsopivuutena :)
Mietin, että mikäli ei, niin voi haitata myyntiä jolleivat ole asian suhteen avoimia että koska tulee next gen versiot yms. Jos peli tulee kuukauden pari ennen seuraavia konsoleita, ja ilmoittavat että tyyliin tammikuussa tulee next gen versio joka täytyy ostaa erillisenä, niin moni jää sit venaamaan sitä, ja silloinkin myynti kärsii koska kaikki eivät todrllisuudessa ostakaan sitä uutta konsolia heti vaikka niin suunnittelisivat. Konsolisukupolven vikoilla peleillä on aina tätä ongelmaa, vaikka varmasti Cyberpunk ajan saatossa myykin loistavasti kunhan peli on hyvä.
 
Toivotaan että konsoliversiot toimii uusilla konsoleilla taaksepäinsopivuutena :)
Nopealla googletuksella: molemmat (tiedossa olevat) tulevat konsolit tukevat edellisen sukupolven back-compattia.
Xbox Series X Will Have Backwards Compatibility at Launch
PS4 Games Will Play On PlayStation 5, Sony Says

Eri asia onkin, että tekeekö CDPR jotain enhancement-patchejä tälle vai julkaistaanko ihan eri SKU-numeroilla varustetut Series X (,Series S?), PS5 -versiot.
 
Eri asia onkin, että tekeekö CDPR jotain enhancement-patchejä tälle vai julkaistaanko ihan eri SKU-numeroilla varustetut Series X (,Series S?), PS5 -versiot.
Ottaen huomioon pelin ja konsoleiden julkaisuajankohdat, pitäisin aikalailla salettina että hienosäätävät grafiikka-asetuksia uusille konsoleille. Varsinkin kun tuota RT:tä ja muuta viilausta on PC:tä varten tehty jo valmiiksi. Ihan mieletöntä olis julkaista peli tasan samoilla grafiikka-asetuksilla kuin vanhoille konsoleille ja korottaa vain fps cappia.

edit: ehkäpä tosin puhun nyt vähän eri asiasta... tuon enhancement patchinkin muodossa useita asetuksia voisi säätää paremmiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Näiltä osin on siis vaikea sanoa onko Cyberpunk 2077 murtava teos pelaavuudessaan pelimaailmoille,
Voin vastata sinulle että ei ole, voit jatkaa unelmointia toisessa ketjussa.

Porukka odottaa hyvää peliä ja eikä mitää jeesuksen toista tulemista.

Tuntuu että tietyillä kavereilla lähtee pelin odotukset tappiin ja itse olen koko aika odottanut kriittisesti tätä peliä koska pelattavuus on isommassa roolissa kun kuvataan silmistä ja jos siinä ollaan heikoilla niin veikkaan että pelin muu hyvyys ei riitä.

Edit: Känny virheitä.
 
Viimeksi muokattu:
Nopealla googletuksella: molemmat (tiedossa olevat) tulevat konsolit tukevat edellisen sukupolven back-compattia.
Xbox Series X Will Have Backwards Compatibility at Launch
PS4 Games Will Play On PlayStation 5, Sony Says

Eri asia onkin, että tekeekö CDPR jotain enhancement-patchejä tälle vai julkaistaanko ihan eri SKU-numeroilla varustetut Series X (,Series S?), PS5 -versiot.
Voisin lyödä vaikka pääni pantiksi että Microsoft ja Sony on heitellyt kilpaa devkittejä CDPR:n postiluukusta sisään että "paras" versio saadaan heidän tulevalle konsolilleen. Eli joko omat julkaisut tai next-gen pätsit tulossa vähintään jolla nostetaan taso lähemmäs PC:n ultraa.
 
Video Game Delays Cause More Crunch

Jason Scheieriltä hyvä ja havainnollistava pointti, että nyt tätä työntekijöille aika raadollista ajanjaksoa jatkettiin kuukausilla.



Tässä näkemyksessä ei mielestäni huomioida reilusti, että se pelimaailma vaikuttaa pelaajan matkalla halki koko pelin tehtäväsisällön rinnalla, eikä typisty mihinkään radiant-questeihin, joita ilmankin pelimaailmansa saattaa pelaajan eteen ilmestyä ennalta-arvaamatonta ja tutkittavaa, joka reagoi ja on osa esinekeruuta. Jokaisessa siirtymässä, kohtaamisessa, NPC-reaktiossa sekä ryhmittymässä kartalla tulee vastaan peli. Witcher 3 ja GTA V mielestäni sisälsivät juhlituissa 10/10-kaupungeissaan ennemminkin graafisena lisänä olevia koristekansalaisia kuin NPC-hahmoja ja tiloja, jotka olisivat merkityksellisiä peluulle muulloinkin kuin tehtävän ollessa käynnissä.

Näiltä osin on siis vaikea sanoa onko Cyberpunk 2077 murtava teos pelaavuudessaan pelimaailmoille, kun Novigrad ei kaupunkipelisuunnittelun julkaisutuotteena ollut minkäänlainen merkkiteos kaupungin tutkimusmatkailulle, viholliskohtaamisille tai alueellisuudelle vaan perus-Ubisoft-kaavan noudattamista, kuten muu maiailmansakin. Moni kakku päältä kaunis. Mikä riittää aina 10/10-arvostelukulttuurissa, mutta se on jo huolestuttavampaa, jos onttoon julkaisupelimaailmaan lisätään vielä firman johtavien työntekijöiden pelisuunnittelun toimesta rajoitteita joka kohtaan.

Nyt on ainakin juhlapuheissa mainittu Cyberpunk 2077 RPG -pelinä. NPC-vuorovaikutukset, reaktiivisuus pelaajaan ja pelimaailma sen osoittanevat. Kaavamainen, lähinnä tehtävärakenteen sisällä asustava open world RPG-elementeillä lisättynä olisi jo varmaan askel suuntaan. RPG-elementeillä siis siinä mielessä, että tällä kertaa ne kannustaisivat pelaamaankin eivätkä rajoittaisi oma-aloitteisuutta. Toiveita enemmästä eli pelinteon kaavoja aktiivisesti rikkovasta RPG-kaupungista en näe oikein syytä ennakkotilata. Kun Witcher 3 ei ainakaan ollut tällainen pelimaailmalleen vaikka pelimediassa osa sen lanseerasi 2010-luvun merkittävämmäksi pelisuunnitteluteokseksi, jossa oli kuulemma living breathing worldkin. Heimoontumisen ja hypen osilta se kenties sitä olikin tässä omassa maailmassamme.

Elokuussa kesälomien jälkeen saataneen demokuvaa sitten.

Uskon sokeasti että tässä tittelissä npc:tä voi vedellä pataan siinä missä W3 ei pystynyt . Maailmaan vaikuttaminen ollee muutenkin eri tasolla W3 vedotessa lähinnä vahvaan tarinaan juuri yhden tietyn kirjojen hahmon vinkkelistä. W3 vertailu on toki luonnollisesti ymmärrettävää mutta veikkaan että tässä panostetaan hiukan eri asioihin RPG elementteineen. Eipä tuollaisessa tarina vetoisessa pelissä mikä perustuu tietynlaiseen maailmaan ja ympäristöön voi kovin paljon pelaajille antaakaan siimaa.
CDPR on myös ottanut melkoisia harppauksia Witcher peleissä joten tästäkään tuskin kannattaa odottaa mitään W3 kloonia.
 
Ymmärrän, että Witcher 3 on myös CDPR peli, mutta tämä "koska W3, niin Cyperpunk.." argumentointi voisi tällä erää riittää tässä ketjussa ennen kuin keskustelu kääntyy kokonaan aiheesta.

Kiitos.
 
Voisin lyödä vaikka pääni pantiksi että Microsoft ja Sony on heitellyt kilpaa devkittejä CDPR:n postiluukusta sisään että "paras" versio saadaan heidän tulevalle konsolilleen. Eli joko omat julkaisut tai next-gen pätsit tulossa vähintään jolla nostetaan taso lähemmäs PC:n ultraa.
Veikkaan, että molempia tulevat hyödyntämään, ainakin Sony. Se että pelikotelossa lukee PS5 on kaikkein helpoin tapa kuluttajille tietää, että tämä on parempi versio kuin PS4, ja BC-tuesta tietämättömätkin kuluttajat voivat olla varmoja, että PS5-versio Cyberpunkista toimii uudessa konsolissa. Sen lisäksi veikkaan, että pelaajat, jotka ostivat jo PS4-version, voivat ostaa PS Storesta Cyberpunkille PS5 patchin halpaan hintaan (tai ehkä jopa ilmainen).
 
Voin vastata sinulle että ei ole, voit jatkaa unelmointia toisessa ketjussa.

Porukka odottaa hyvää peliä ja eikä mitää jeesuksen toista tulemista.

Tuntuu että tietyillä kavereilla lähtee pelin odotukset tappiin ja itse olen koko aika odottanut kriittisesti tätä peliä koska pelattavuus on isommassa roolissa kun kuvataan silmistä ja jos siinä ollaan heikoilla niin veikkaan että pelin muu hyvyys ei riitä.

Edit: Känny virheitä.

Miksi sen pitäisi olla pelkkää unelmointia. Tuollaisia oikeasti mielekkäämpia open worldejä kun on kuitenkin mahdollista tehdä.

W3 ja gtav:n heikkoudet on juurikin tuossa kulissimaisessa maailmassa. Esim. RDR2 omaa huomattavasti mielenkiintoisemman pelimaailman, kun GTA5. RDR2:ssa on jopa ihan hauska lähteä välillä vaan tutkimaan karttaa. NPC hahmotkin huomattavasti interaktiivisempia, kun GTA:n vastaavat.
 
Miksi sen pitäisi olla pelkkää unelmointia. Tuollaisia oikeasti mielekkäämpia open worldejä kun on kuitenkin mahdollista tehdä.

W3 ja gtav:n heikkoudet on juurikin tuossa kulissimaisessa maailmassa. Esim. RDR2 omaa huomattavasti mielenkiintoisemman pelimaailman, kun GTA5. RDR2:ssa on jopa ihan hauska lähteä välillä vaan tutkimaan karttaa. NPC hahmotkin huomattavasti interaktiivisempia, kun GTA:n vastaavat.

Koska se oikeasti vie todella paljon aikaa ja vaatii järjettömän paljon työtä tehdä edes yksi hyvin simuloitu kortteli. Missä siis pystyisit käymään jokaisessa asunnossa kylässä, asukkailla on omat vuorokausirytminsä ja voisit esim. ystävystyä naapurin rullatuolipotilaan kanssa tai vaihtovuoroisesti päätyä ryöstämään hänet jolloin et ehkä saisi tietää (ennenkuin on liian myöhästä) että hänen kerran viikossa käyvä poikansa on myös poliisi (joka alkaisi epäillä väärentämääsi testamenttia minkä mukaan perit vanhuksen jonka ryöstit ja tapoit).
Tai että jos otat osaa lasten nepparikisaan yhden kerrostalon pihassa saat tietää että jonkun isi kasvattaa ruohoa suljetulla parvekkeella. Tai että tilaisit eläinkaupasta muurahaisfarmin ja vapauttaisit muurahaiset naapurisi talon postiluukusta sisälle, vaatisit yhtiökokouksessa että asunto otetaan haltuun ja pakkomyydään tms. koska heillä ei olisi varaa maksaa häätökuluja ja "koska he ovat niin epäsiistejä" minkä jälkeen itse ostaisit kyseisen (isomman asunnon) jne jne.

Eli pelkästään muutaman sadan ihmisen kunnollinen luominen kaikkine rutiineineen ja uskottavine mutta kuitenkin vaihtuvine tapahtumineen yhden ainoan korttelin sisällä (sää, onnettomuudet, liikenne, vesi, sähkö jne jne) mihin kaikkeen pelaaja voisi vaikuttaa tai manipuloida jotain muuta vaikuttamaan luoden mustasukkaisuutta, sähkökatkoa, tulipaloa jne. vaatisi helposti vuosikymmenien työn tai todella ison studion.

Eli käytännössä uskottava "Jeesuksen toista tulemista" vastaava maailma on todella, TODELLA, vaikea tehdä enkä usko että sellaista ihan heti saadaan tehtyä. Ehkä supertietone voi simuloida sellaista jossain vaiheessa tekstipohjaisena mutta saa nyt nähdä...
 
Koska se oikeasti vie todella paljon aikaa ja vaatii järjettömän paljon työtä tehdä edes yksi hyvin simuloitu kortteli. Missä siis pystyisit käymään jokaisessa asunnossa kylässä, asukkailla on omat vuorokausirytminsä ja voisit esim. ystävystyä naapurin rullatuolipotilaan kanssa tai vaihtovuoroisesti päätyä ryöstämään hänet jolloin et ehkä saisi tietää (ennenkuin on liian myöhästä) että hänen kerran viikossa käyvä poikansa on myös poliisi (joka alkaisi epäillä väärentämääsi testamenttia minkä mukaan perit vanhuksen jonka ryöstit ja tapoit).
Tai että jos otat osaa lasten nepparikisaan yhden kerrostalon pihassa saat tietää että jonkun isi kasvattaa ruohoa suljetulla parvekkeella. Tai että tilaisit eläinkaupasta muurahaisfarmin ja vapauttaisit muurahaiset naapurisi talon postiluukusta sisälle, vaatisit yhtiökokouksessa että asunto otetaan haltuun ja pakkomyydään tms. koska heillä ei olisi varaa maksaa häätökuluja ja "koska he ovat niin epäsiistejä" minkä jälkeen itse ostaisit kyseisen (isomman asunnon) jne jne.

Eli pelkästään muutaman sadan ihmisen kunnollinen luominen kaikkine rutiineineen ja uskottavine mutta kuitenkin vaihtuvine tapahtumineen yhden ainoan korttelin sisällä (sää, onnettomuudet, liikenne, vesi, sähkö jne jne) mihin kaikkeen pelaaja voisi vaikuttaa tai manipuloida jotain muuta vaikuttamaan luoden mustasukkaisuutta, sähkökatkoa, tulipaloa jne. vaatisi helposti vuosikymmenien työn tai todella ison studion.

Eli käytännössä uskottava "Jeesuksen toista tulemista" vastaava maailma on todella, TODELLA, vaikea tehdä enkä usko että sellaista ihan heti saadaan tehtyä. Ehkä supertietone voi simuloida sellaista jossain vaiheessa tekstipohjaisena mutta saa nyt nähdä...

No niin... Meniköhän nyt ihan pikkasen överiksi...

Ei kukaan varmaan odota, että jokaiseen taloon/huoneeseen pitää päästä sisälle ja että kaikilla ihmisillä pitää olla joku uniikki ja erilainen päivärytmi ja tarina.

Kunhan pää- ja sivutehtävien ulkopuolellakin olisi mahdollista löytää edes jonkun verran mielenkiintoisia paikkoja tai hahmoja ihan vaan maailmaa tutkailemalla.

Sekä NPC hahmot saisivat reagoida pelaajan tekemisiin edes semirealistisesti.
 
Palataanko asiaan sitten keväällä, jos vaikka muistuisi vielä mieleen argumentit ajalta ennen sensuuria ja toiveita olla puhumatta kriittisesti peliprojektista. Witcher 3 -ketjussa onkin sillä välin varmaan todella luontevaa puhua Cyberpunk 2077:n pelimaailmasta CD Projekt Redin pelisuunnittelun loihtimana lopputuloksena. Viestini voi suoraan sinne siirtääkin, jos niillä kerta keskustelua Witcher 3:sta ennemminkin oli toiveissa käydä.
Kriittisesti puhuminen ei ole sama asia kuin toistaa tuota W3-Ubisoft jankkausta uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Tuo ei ole mitään muuta kuin saman kritiikin toistamista, ja vaikka onkin ihan paikallaan, niin ei silti vie keskustelua mihinkään eikä myöskään kuulu tähän ketjuun enää.

Sun pointti tästä asiasta on tullut jo selväksi.
Monta kertaa.
Kaikille ketjun osallistujille.

Entä jos odottaisit, että nähdään minkälaiseksi Cyberpunkin pelimaailma oikeasti tehdään, ennen kuin jatkat samaa paasaamista? Rikkonainen levy ei saa oikein muuta kuin ärtymystä osakseen, niin ei ole kovinkaan kummallista, että sun kommentit saa tämmöisiä vastareaktioita.
 
En tiedä pitäisikö vain lainata vanhaa viestiä, mutta toivon, että tuossa ei ole varatamiseen liittyvää mekaniikkaa, koska sitä on vaikea (mahdotonta nykyteknologialla?) tehdä mitenkään järkevästi. Eldereissä tuo on toteutettu, mutta se on lähinnä ärsyttävää, ja pelimaailman rikkovaa, kun ne säännöt on idioottimaisen yksinkertaiset, ja varastamalla saa/saisi älyttömästi rahaa ja esineitä. Jos haluaa roolipelata ja olla varastamatta, niin sen voi tehdä jokatapauksessa. Se, että tiettyjä sääntöjä noudattamalla, ja vain silloin, pelihahmot reagoivat varastamiseen, ei oikein auta.
 
Uusimmalla Cyberpunk 2077:n demonauhalla oli tehtävän ulkopuolisia NPC-hahmoja esillä muistaakseni vain koristekansalaisia aukiolla. En tiedä oliko heissä sitä perus-RPG-reaktiivisuutta, mitä tässä toivotaan puhuttaessa avoimen pelimaailman mahdollisuuksista. Eli reagointia vaikka varastamiseen huoneistossaan, jossa on pelaajan esinekeruulle merkityksellistä esineistöä. Tai reagointia väkivaltaan NPC-yksilönä tai ryhmittymänä, aina ja kaikkialla, kohdistuu se sitten pelaajaan tai toisiin ryhmittymiin kuvaruudulla.



Tuon videon perusteella osaan sanoa melko varmaksi, että olet oikeassa. Noi on koriste-NPC:eitä, jotka eivät reagoi maailmaan muutakuin siten että pää kääntyy kun pelaaja puhuu niille. Npc:t on sijoiteltu niin tarkasti omiin asentoihinsa tiettyyn paikkaan että se sopii ympäristöön, samaan tapaan kuin vaikka Mass Effecteissä. Tällaisille hahmoille ei voi kaikille antaa omaa tekoälyään, että palaisivat takaisin paikoilleen fiksusti. GTA/Skyrim NPC:t taas kaikki liikkuvat aika geneerisesti eikä erityisiä "mene tästä asennosta tähän asentoon" välianimaatioita vaadita kellekään, siinä missä tämä tyylikkäämpi sijoittelu vaatii. Tosin voi olla että on vaan traileria varten pari viimeistellymmin laitettu.
 
Hei taas kaikille,

Täällä saa jopa sellaisen kuvan että kiva juttu kun kyperpunkki myöhästyi. Ajatelkaapa vielä kerran tuossa on kokonainen kevät ja kesä vielä välissä. Pohdin voisiko olla jotakin pelejä, joita odottaa tässä välissä, joissa samaa kuin kyperpunkissa. Pääseekö edes lähelle.



Eli samoihin aikoihin kun kyperpunkin piti tulla niin julkaistaan melkoisia pelejä: DOOM Eternal, Watch Dogs: Legion, taisi olla muitakin? Kun DOOM Eternal piti julkaista tuossa viime vuoden lopussa, niin siellä oli niin ikään tiettyjä pelejä, joita ehkä jopa pelättiin, mm. uusi CoD. Voisiko olla että ala on tässäkin asiassa kiristynyt. Täytyy löytää paras kohta julkaisulle.

Niin ja milloin se eräs Half-Life: Alyx julkaistaan? Aivan, ja kun vielä kuulin että kaikki VR-laitteet olisi myyty loppuun.

Toinen syy on tämä moninpelin lisääminen peliin, joka vienyt resursseja. Ensin doomilta sitten kyperpunkilta. MUTTA nämä myöhästymiset eivät ole hyvä asia. Pelaajat ilmeisesti suhtautuvat vain asiaan, aa... tämähän oli jo odotettavissa, ei tässä mitään. Vuosi sinne, vuosi tänne. I don't care.
 
Eli samoihin aikoihin kun kyperpunkin piti tulla niin julkaistaan melkoisia pelejä: DOOM Eternal, Watch Dogs: Legion, taisi olla muitakin? Kun DOOM Eternal piti julkaista tuossa viime vuoden lopussa, niin siellä oli niin ikään tiettyjä pelejä, joita ehkä jopa pelättiin, mm. uusi CoD. Voisiko olla että ala on tässäkin asiassa kiristynyt. Täytyy löytää paras kohta julkaisulle.

Toinen syy on tämä moninpelin lisääminen peliin, joka vienyt resursseja. Ensin doomilta sitten kyperpunkilta. MUTTA nämä myöhästymiset eivät ole hyvä asia. Pelaajat ilmeisesti suhtautuvat vain asiaan, aa... tämähän oli jo odotettavissa, ei tässä mitään. Vuosi sinne, vuosi tänne. I don't care.
Cyberpunkin profeetta on palannut keskuuteemme! :hammer:

Eihän nuo mainitsemasi pelit osu Cyberpunkin julkaisun aikoihin, DOOM on maaliskuun alussa ja Watch Dogs maaliskuun puolivälissä. Cyberpunkin piti tulla siitä kuukauden päästä. Eli kyllä siinä oli sopiva aika julkaisulle.

Lisäksi tuo multiplayer on käsittääkseni ollut hyvin alkutekijöissään ("Multiplayer mode for the game will be available after launch next April. However, it will be coming after a series of planned free, single-player downloadable add-ons, suggesting the multiplayer component is still a ways away."), minkä vuoksi sitäkään ei voida pitää myöhästymisen syynä. Tämän hetken tietojen mukaanhan multiplayer tulee vasta aikaisintaan vuonna 2022.

Eiköhän tässä ole vain haukattu liian iso pala, hyvä että vähän edes lykkäsivät julkaisua niin ei tule ihan niin buginen peli ulos. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että julkaisua olisi pitänyt lykätä lisää: Cyberpunk 2077 Delay Won't Reduce Crunch, As Long Hours Still Planned
 
MUTTA nämä myöhästymiset eivät ole hyvä asia.
Jos lähtökohtaisesti kyse on kuitekin pelin viimeistelystä, eli varmistetaan pelin olevan valmis julkaisuun, niin miksi myöhästyminen ei olisi hyvä asia? Olisiko parempi vaihtoehto julkaista buginen ja viimeistelemätön peli?

Nykypäivänä julkaistaan bugisia tekeleitä todella usein. Näissä tapauksissa julkaisupäivää ei siirretä, koska isot pomot eivät anna sille lupaa. Totuus on, että ennakkoon on hyvin vaikea ennakoida miten kauan pelin viimeistely vie aikaa.
 
Näin pitkä aika viimeistelyyn ei kuitenkaan ole pelkästään mitään bugikorjausta, kyllä siinä taustalla on joku suljettu beta josta tullut huonoa palautetta jostakin, kenties isommastakin asiasta, jota nyt pyritään parantamaan. Joka toki hyvä että eivät julkaise huonossa tilassa.
 
Hauska kyllä lukea Redditistä, ku porukka vihaisena, kun tullut lomapäivät asetettua vanhan julkaisun mukaan ja ny enään ei voi muuttaa, että hukkaan menee :D
Joillekin vähän liian tärkeä asia joku peli, tottakai ymmärrän että työssä käyvänä ei aikaa ole niin paljoa, mutta joku raja sentään pitäisi olla.
 
Näin pitkä aika viimeistelyyn ei kuitenkaan ole pelkästään mitään bugikorjausta, kyllä siinä taustalla on joku suljettu beta josta tullut huonoa palautetta jostakin, kenties isommastakin asiasta, jota nyt pyritään parantamaan. Joka toki hyvä että eivät julkaise huonossa tilassa.
"AK: Hello, Adam Kiciński. There’s technical bugfixing and polishing, but as we’ve said – we have the game. It’s playable; the whole game. It’s been like that for a couple of months. But it’s fairly complex – there are just some glitches, but we’re not talking about some fundamental mechanisms, but with the level of complexity, polishing is just a complex task. It’s about the number of things we have to take care of rather than some fundamental problem"
 
Näin pitkä aika viimeistelyyn ei kuitenkaan ole pelkästään mitään bugikorjausta, kyllä siinä taustalla on joku suljettu beta josta tullut huonoa palautetta jostakin, kenties isommastakin asiasta, jota nyt pyritään parantamaan. Joka toki hyvä että eivät julkaise huonossa tilassa.
Pelikehityksen loppuaika on aina bugien korjausta ja viimeistelyä. Mitään suurta ei muutamassa kuukaudessa voida muuttaa, mutta pienempiä muutoksia toki voidaan tehdä. Pienet muutokset pelimekaniikkoihin yms. ovat nimenomaan osa pelin viimeistelyä.
 
Pelikehityksen loppuaika on aina bugien korjausta ja viimeistelyä. Mitään suurta ei muutamassa kuukaudessa voida muuttaa, mutta pienempiä muutoksia toki voidaan tehdä. Pienet muutokset pelimekaniikkoihin yms. ovat nimenomaan osa pelin viimeistelyä.
Ei ole kysymys muutamasta kuukaudesta, peli on ollut tuota päätöstä tehdyssä tilassa joskus joulukuussa, ja siirsivät pelin syyskuulle. Siinä on siis vielä 8kk aikaa, sillä nykyaikana pienempien bugien korjausta tehdään fyysisen painamisen jälkeenkin. Peligrafiikkoja ja valaistusta fiksataan pari kk ennen julkaisua, jolloin heinäkuun lopulle on armeija graafikkojakin vielä töissä, eikä niitä pidetä suinkaan tyhjänpanttina "valmista" peliä viimeistellessä. Mitään peliä ei noin kauaa viimeistellä että jotain siinä on taustalla mitä eivät kerro. Valmishan se toki on voinut olla kuten sanovat mutta ei välttämättä kaikilta puolin tarpeeksi hyvä. Tosin eipä näillä ole niin väliä että mitä siellä tekevät ja mitä kertovat ulospäin, kunhan lopputulos on hyvä.
 
Ei ole kysymys muutamasta kuukaudesta, peli on ollut tuota päätöstä tehdyssä tilassa joskus joulukuussa, ja siirsivät pelin syyskuulle. Siinä on siis vielä 8kk aikaa, sillä nykyaikana pienempien bugien korjausta tehdään fyysisen painamisen jälkeenkin. Peligrafiikkoja ja valaistusta fiksataan pari kk ennen julkaisua, jolloin heinäkuun lopulle on armeija graafikkojakin vielä töissä, eikä niitä pidetä suinkaan tyhjänpanttina "valmista" peliä viimeistellessä. Mitään peliä ei noin kauaa viimeistellä että jotain siinä on taustalla mitä eivät kerro. Valmishan se toki on voinut olla kuten sanovat mutta ei välttämättä kaikilta puolin tarpeeksi hyvä. Tosin eipä näillä ole niin väliä että mitä siellä tekevät ja mitä kertovat ulospäin, kunhan lopputulos on hyvä.
On kyse muutamasta lisäkuukaudesta. Oli jo aiemmin arvioitu, että viimeistely veisi huhtikuulle asti, mutta nyt on ehkä huomattu, että viimeistely ottaa enemmän aikaa ja on samalla huomattu, että joitain asioita täytyy muuttaa. Jos kyse olisi suurista asioista, niin julkaisua ei tänä vuonna tapahtuisi.

Bugikorjausta tehdään pelikehityksen alusta loppuun, mutta pelkästään sitä tehdään vain ihan lopussa. Muutoin viimeiset kuukaudet tehdään kokonaisvaltaista viimeistelyä, joka sisältää paljon muutakin kuin bugien korjausta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom