Cyberpunk 2077

On kyse muutamasta lisäkuukaudesta. Oli jo aiemmin arvioitu, että viimeistely veisi huhtikuulle asti, mutta nyt on ehkä huomattu, että viimeistely ottaa enemmän aikaa ja on samalla huomattu, että joitain asioita täytyy muuttaa. Jos kyse olisi suurista asioista, niin julkaisua ei tänä vuonna tapahtuisi.

Bugikorjausta tehdään pelikehityksen alusta loppuun, mutta pelkästään sitä tehdään vain ihan lopussa. Muutoin viimeiset kuukaudet tehdään kokonaisvaltaista viimeistelyä, joka sisältää paljon muutakin kuin bugien korjausta.
Ei nyt mitään koko systeemin uusillepanoa tai valtavan suuria asioita, mutta esimerkiksi jos betassa on sanottu että kaupungissa on liian vähän tehtävää tai viholliset toistavat itseään, niin tuossa ajassa saa valmiiseen maailmaan lisättyä vaikka 50 kevyempää miniquestia lisää ja parit tönöt ja uudet sisätilagraffat sinne ja tänne, variaatioita vihollisiin eri haarniskoilla, asetyypeillä jne. nin pysyy koko tiimi töissään samalla kun ohjelmoijat keskittyvät itse bugien hiontaan. Kun se pohja on valmis niin ei se sisällöntuotto ole AAA-peleissä niin aikaanvievää kuitenkaan. 8kk ei ole "ihan lopussa". Mutta kuten sanoin, ihan sama se on että mitä kertovat tekevänsä ja kauanko menee, kunhan tekevät hyvän. :)
 
8kk ei ole "ihan lopussa".
Enkä väittänytkään että olisi, vaan nimenomaan pointtini oli, että pelkkää bugikorjausta tehdään ihan viimeisinä viikkoina.

Mutta samoilla linjoillahan me tässä ollaan, niin turha sen enempää jauhaa.
 
Ota huomioon että kesällä ei voi julkaista peliä koska ihmisillä lomat, se oli joko erittäin lyhyt viivästys missä ei kerkeä tehdä paljon tai hyppää kesän yli.
Tämä on hyvä pointti. Käytännössä viimeinen ajankohta isoille julkaisuille on kesäkuun alku, mutta jos siihen ei ehditä, niin sitten täytyy mennä pari kuukautta eteenpäin elokuulle asti.
 
Tripla A firmoilla ei kesälomia ennen isoa julkaisua pidetä, noiden loma on todennäköisemmin 70h/vk töitä kuin lomailua. Tosin voihan olla että tuolla Puolassa saavat pidettyäkin, vaikka muualla ei moista tapaa olekaan.
 
Tripla A firmoilla ei kesälomia ennen isoa julkaisua pidetä, noiden loma on todennäköisemmin 70h/vk töitä kuin lomailua. Tosin voihan olla että tuolla Puolassa saavat pidettyäkin, vaikka muualla ei moista tapaa olekaan.
Kyse ei olekaan pelifirmojen työntekijöiden lomista, vaan siitä milloin pelit myyvät hyvin. Kesäaikaan ihmisillä on tapana tehdä vapaa-ajallaan muita asioita, jolloin pelimyynti kärsii. Ei ole sattumaa, että isoja julkaisuja hyvin harvoin nähdään kesällä.
 
Kyse ei olekaan pelifirmojen työntekijöiden lomista, vaan siitä milloin pelit myyvät hyvin. Kesäaikaan ihmisillä on tapana tehdä vapaa-ajallaan muita asioita, jolloin pelimyynti kärsii. Ei ole sattumaa, että isoja julkaisuja hyvin harvoin nähdään kesällä.
Äh, aivan totta juu.
 
Tässä nyt kuitenkin pysyttiin aiheessa aika tiukasti, kun kaikki sanottu liittyi aiheena olevan pelin julkaisuaikatauluun. Jos siihen liittyy yleisiä pelijulkaisuihin vaikuttavia seikkoja, niin eikö niistä saa silloin puhua?
Kunhan liittyy aiheeseen, niin saa jatkaa :tup:
 
Moninpelin kaukaisuudesta tai siitä että sitä ei olisi suunniteltu jo pitempään olisin hieman eri mieltä, jos sallitaan, kun Puolan valtion pelinkehitysrahoitusta on jo vähintään vuodesta 2016 nautittu CD Projekt Redin toimesta muun muassa koodisanoilla city-creation, seamless multiplayer, cinematic feel sekä animation excellence. GTA Onlinen huippumenestys tuskin on saanut pörssifirmaa ainakaan hillitsemään suuntaamista moninpelipuolelle.
Sinähän näet tässä vain pahaa, sori vain mutta kyllä mekin CDPR "fanit" tiedostettaan sekin fatka että ilman tuloja nämä pelit eivät pyöri.

Se kuinka noi asiat tuo esille niin CDPR on paljon edellä muita yhtiötä.
CDPR tarjosi omianisuuksia ilmaiseksi mitkä pahimassa tapauksessa muilla olsiivat voineet maksaa.

CDPR on kerran käynyt pelaajia vastaan mutta siihen paskamyrksyyn tuskin on lähtemässä toisten, toisin kuin muut yhtiöt niin siellä tiedostettiin väärä oma toiminta.
(Witcher 2 piratismi ceissi)

Toki CDPR ei ole täydellinen yhtiö, varmasti siinä puuttensa missä muissakin mutta näin pelaajana parhaimmasta päästä jos verrattaan Activision, Bethesda, Ubisoft, Konami ja EA mutta äkkiä tuolle listalle joutuu kuten Bethesda sai kokea.

Joten jos CP2077 yksinepeliin alkaa mikromaksuja ja muita nykyajan pelialan pahimpia vihollisia tulemaan niin äkkiä teet pelaajista itselesi vihollisia ja niin montaa hittisarjaa CDPR:llä ei ole että voisivat vielä alkaa sylkemään pelaajien kasvoille.
 
CDPR on tosin Witcher 2 ajoista kasvanut firmana niin paljon, että niillä on kulut aivan eri luokkaa kuin silloin, ja tuloja pitää tulla moninkertaisesti. Mutta eiköhän niillä ole W3:sta vielä hyvin pesämunaa jäljellä. Cyberpunkin jälkeen tosin tarvitsevat nopeammin rahaa mitä Cyberpunkin aikataulu oli, ja siihen tuo moninpeli voi tulla tarpeen.

Onko se moninpeli muuten samassa pelissä muka, kuvittelin että se on ihan erillinen peli eikä ollenkaan sama tuote, vaikka samaan maailmaan sijoittuvatkin?
 
CDPR on kerran käynyt pelaajia vastaan mutta siihen paskamyrksyyn tuskin on lähtemässä toisten, toisin kuin muut yhtiöt niin siellä tiedostettiin väärä oma toiminta.
(Witcher 2 piratismi ceissi)
Eikö tämä ollut täysin pelin julkaisijan hommia minkä cdpr pysäytti mahdollisimman nopeasti?

CDPR moninpelit niiden PR puheiden takia ei voi ikinä olla yhtä tuottavia kuin Rockstar/EA/activisionin.
Jokin malli missä peli maksaa 30€ (60€ rajoittaisi pelaajamääriä liikaa) + kosmeetikat varmaan toimis. Mutta ne loottiboksi miljardit jää pois.
 
CDPR on tosin Witcher 2 ajoista kasvanut firmana niin paljon, että niillä on kulut aivan eri luokkaa kuin silloin, ja tuloja pitää tulla moninkertaisesti. Mutta eiköhän niillä ole W3:sta vielä hyvin pesämunaa jäljellä. Cyberpunkin jälkeen tosin tarvitsevat nopeammin rahaa mitä Cyberpunkin aikataulu oli, ja siihen tuo moninpeli voi tulla tarpeen.

Onko se moninpeli muuten samassa pelissä muka, kuvittelin että se on ihan erillinen peli eikä ollenkaan sama tuote, vaikka samaan maailmaan sijoittuvatkin?
Ainakin käyttivät termiä "myöhemmässä päivityksessä" kunhan saavat yksinpelidelsut alta pois.
 
Eikö tämä ollut täysin pelin julkaisijan hommia minkä cdpr pysäytti mahdollisimman nopeasti?

CDPR moninpelit niiden PR puheiden takia ei voi ikinä olla yhtä tuottavia kuin Rockstar/EA/activisionin.
Jokin malli missä peli maksaa 30€ (60€ rajoittaisi pelaajamääriä liikaa) + kosmeetikat varmaan toimis. Mutta ne loottiboksi miljardit jää pois.
Sen muistan että siellä tekijä joukoissa joku uhkasi että lähtevät piraattien perään ja tuostahan se paskamyrksy nousi ja sittemin CDPR on linjaansa muuttanut.

Itseäni ei niin kiinnosta monipeli tästä vaikka varmasti tulen silti kokeilemaan sitä mutta jos se 22 vuodelle menee niin aikamoisen tempun saavat CDPR tehdä että jos aikovat pitää pelaajien mielenkiinnon sinne saakka.
Toki tuota edesauttaa voisi se että lykkäävät vain isoja DLC sopivasti tietyn väliajoin ja sitten monipelin julkaisu lähestyessä taas markkinointi koneisto käyntiin.

CP2077 Goty edition+multiplayer cash 500k only 60€
 
Asiaton käytös
Eiköhän tässä ole vain haukattu liian iso pala, hyvä että vähän edes lykkäsivät julkaisua niin ei tule ihan niin buginen peli ulos. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että julkaisua olisi pitänyt lykätä lisää: Cyberpunk 2077 Delay Won't Reduce Crunch, As Long Hours Still Planned

Tässä taas yksi kaveri, joka on suorastaan innoissaan siitä että peli myöhästyy. "Ei minua haittaa, nyt pelissä ei ole bugeja" ... huoh ... anna minun kaikki kestää.

Jos lähtökohtaisesti kyse on kuitekin pelin viimeistelystä, eli varmistetaan pelin olevan valmis julkaisuun, niin miksi myöhästyminen ei olisi hyvä asia? Olisiko parempi vaihtoehto julkaista buginen ja viimeistelemätön peli?

Nykypäivänä julkaistaan bugisia tekeleitä todella usein.

Ja tässä toinen samanlainen kaveri. Tämähän on lähes juhlapäivä. Yes! kyperpunkki myöhästyy, nyt siinä ei ole lainkaan bugeja. Ei haittaa yhtään. Montas päivää se myöhästyy? Ja tuleeko sittenkään, vai korjataanko taas bugeja. Huoh...

Näin pitkä aika viimeistelyyn ei kuitenkaan ole pelkästään mitään bugikorjausta, kyllä siinä taustalla on joku suljettu beta josta tullut huonoa palautetta jostakin, kenties isommastakin asiasta, jota nyt pyritään parantamaan. Joka toki hyvä että eivät julkaise huonossa tilassa.

Naulan kantaan niin että kilahtaa. Bugikorjauksiin voisi mennä kuukausi koko tiimin voimin. Nyt täytyy olla suuremmista haasteista kyse. Enkä ihmettelisi jos myöhästyy jälleen :/

Hauska kyllä lukea Redditistä, ku porukka vihaisena, kun tullut lomapäivät asetettua vanhan julkaisun mukaan ja ny enään ei voi muuttaa, että hukkaan menee :D
Joillekin vähän liian tärkeä asia joku peli, tottakai ymmärrän että työssä käyvänä ei aikaa ole niin paljoa, mutta joku raja sentään pitäisi olla.

Joku peli? Olen itse pelannut yli 30-vuotta. Pelit ovat itselleni aina olleet vakava harrastus, kuten elokuvien keräily, legojen rakentelu. Minulla on uskokaa tai älkää, elämää myös kilpeni ulkopuolella.

Pelit on todella kova juttu. Kyperpunkki edustaa sen absoluuttista kärkeä, jotain mitä ei ole koskaan ennen luotu. Näin ainakin haluan ajatella. Tähän kun lisää suuren rakkauteni scifiä kohtaan, ai että. Ja vielä kyberpunkkia, tuota scifin yhtä alalajia. Halkean.

Ainakin käyttivät termiä "myöhemmässä päivityksessä" kunhan saavat yksinpelidelsut alta pois.

Hyvä pointti. En ole muistanut tässä kaikessa raivossani että esim. DOOM Eternal myöhästyi kuukauksilla, vaikka olivat jo luvanneet 2 erillistä DLC-pakettia. Markkinointi hehkuttaa, koodarit raatavat itku kurkussa ja pomot saavat kovimmat korvaukset.

Kun vain koodarit tajuisivat joukkovoimansa.
 
Joku peli? Olen itse pelannut yli 30-vuotta. Pelit ovat itselleni aina olleet vakava harrastus, kuten elokuvien keräily, legojen rakentelu. Minulla on uskokaa tai älkää, elämää myös kilpeni ulkopuolella.

Pelit on todella kova juttu. Kyperpunkki edustaa sen absoluuttista kärkeä, jotain mitä ei ole koskaan ennen luotu. Näin ainakin haluan ajatella. Tähän kun lisää suuren rakkauteni scifiä kohtaan, ai että. Ja vielä kyberpunkkia, tuota scifin yhtä alalajia. Halkean.
Miten julkaisematon peli voi edustaa yhtään mitään? Jotenkin semmonen fiilis, että joku tippuu melko kovaa maanpinnalle, riippumatta siitä minkälainen peli sieltä lopulta tulee..
Itsekin odotan innolla julkaisua (ennakkotilauskin tehty jo n.6kk sitten), mutta en näe mitään järkeä lähteä hypettämään/odottamaan "jumalpeliä" ja rakentelemaan erilaisia fantasioita pääni sisällä, johon yksikään peli ei voi realistisesti vastata. Pettymystä itselleen tuolla vain petaa..
 
Tähän voi vastata lainauksella: "Tässä taas yksi kaveri, joka on suorastaan innoissaan siitä että peli myöhästyy."

no juu.

antaa asian nyt olla. Haluaisin jatkossa puhua asiallisesti kyperpunkista, mutta aina joku pahoittaa mielensä. Jopa siitä että olen niin innoissani peleistä. Ei kuulemma ole luonnollista.
 
Miten julkaisematon peli voi edustaa yhtään mitään? Jotenkin semmonen fiilis, että joku tippuu melko kovaa maanpinnalle, riippumatta siitä minkälainen peli sieltä lopulta tulee..
Itsekin odotan innolla julkaisua (ennakkotilauskin tehty jo n.6kk sitten), mutta en näe mitään järkeä lähteä hypettämään/odottamaan "jumalpeliä" ja rakentelemaan erilaisia fantasioita pääni sisällä, johon yksikään peli ei voi realistisesti vastata. Pettymystä itselleen tuolla vain petaa..

no siis olen pitkään toivonut sellaista peliä, joka ihan muuttaisi pelialaa. Nostaisi kaikkien tulevien (vastaavien) pelien tasoa.

näen kyperpunkissa lähes loputtoman potentiaalin. Vaikea uskoa että kyse olisi vihtori 3mesta scifi ulkoasulla. Haluan uskoa johonkin paljon suurempaan.
 
Vaikea uskoa että kyse olisi vihtori 3mesta scifi ulkoasulla. Haluan uskoa johonkin paljon suurempaan.
Itse uskon siihen että kyseessä on tarinapeli jossa on yhdistelty muutamia eri pelityylejä kuten perinteisemmissä ropeissa ja esim systemshokeissa ja vanhemmissa jedipeleissä.
 
no siis olen pitkään toivonut sellaista peliä, joka ihan muuttaisi pelialaa. Nostaisi kaikkien tulevien (vastaavien) pelien tasoa.

näen kyperpunkissa lähes loputtoman potentiaalin. Vaikea uskoa että kyse olisi vihtori 3mesta scifi ulkoasulla. Haluan uskoa johonkin paljon suurempaan.
Missä tahansa julkaisemattomassa pelissä on "loputon potentiaali", siihen asti kunnes se julkaistaan. Itse odotan CDPR:n aiemman toiminnan perusteella erittäin hyvää ja mukaansatempaavaa peliä ilman nykypäivän rahastuksia, muu sen päälle on vaan boonusta.
Toki jokainen saa uskoa mun puolesta ihan mihin lystää, mutta turha sitten jälkikäteen valittaa, kun mikään peli ei niihin omassa päässä rakennettuihin pilvilinnoihin kohoakaan (vinkki; ihmisen mielikuvitus noin yleisellä tasolla kykenee aika paljon monimutkaisempiin fantasioihin, kuin teknisesti nykypäivänä on mahdollista päästä).

Edit. Jaa, taitaa taas hetken joutua odottelemaan vastausta tähän. :lol:
 
Mitä ihmettä :eek:
Onhan tässä käynyt ilmi että välillä tahtoo homma lähteä ns laakalentoon, mutta ois kyllä hauska tietää mistä lippu banaanisaarille leimattiin :confused:
tuossahan se 5 viestiä ylempänä on
 
tuossahan se 5 viestiä ylempänä on
Niinpäs onkin, varoitus napsahtanut. Ei kait tuosta bannivasara voi heilua? Noh, oli miten oli.

Väkisin on tämän pelin osalta toiveet korkealla. Itse toivon yhtä isoa elämystä kuin mitä firman edellinen eepos tarjosi - siihen tosin tarvinnee parannella edellisestä. Jollain tapaa reaktiivisempi ja elävämpi pelimaailma olisi hienoa. Ei tarvi olla realistinen simulaatio korttelista, joka mahdollistaa monenlaisia tapahtumakulkuja, vähempikin riittäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Niinpäs onkin, varoitus napsahtanut. Ei kait tuosta bannivasara voi heilua? Noh, oli miten oli.

Väkisin on tämän pelin osalta toiveet korkealla. Itse toivon yhtä isoa elämystä kuin mitä firman edellinen eepos tarjosi - siihen tosin tarvinnee parallella edellisestä. Jollain tapaa reaktiivisempi ja elävämpi pelimaailma olisi hienoa. Ei tarvi olla realistinen simulaatio korttelista, joka mahdollistaa monenlaisia tapahtumakulkuja, vähempikin riittäisi.
Foorumin säännöissä on että kun saat X määrän varoituksia tietyssä ajassa niin tulee aina piteneviä banneja. kun kärsit yhden ne vanhat ei lähe pois jolloin olet "ehollisessa" seuraavan kuukauden/puoltoista. Silloin jokaisesta varoituksesta tulee bannia ja aina pidempi aika. Jossain tuolla Ohjeita/FAQ sisällä tuo tieto on.
Vasta jos saat jonku 2kk tms bannin niin pääset alottaan puhtaalta pöydältä kun ne varotukset lasketaan viimisen 2kk ajalta.
Numerot saattaa heittää kun en jaksa tarkistaa.

Siis tarinallisesti ja ympäristöllisesti odotan itsekkin hyvää peliä ja olen jo vanha niin en jaksa ensinnäkään luottaa julkaisupäiviin (paitsi urheilupelien vuosipäivityksissä) enkä tarkemmin odota niitä joten ei haittaa jos ne elää. Olen vain iloinen kun joku peli mitä odotan julkaistaan. Pelaan myös pelit normaalilla/helpolla kun haluan yleisesti päästä tarinan loppuun enkä hakata päätä seinään kymmentä tuntia ja sitten luovuttaa.
 
En usko että tästä pelistä tulee erityisen vaikea. Witcher 3:ssa oli taistelusysteemi, jonka opettelussa meni hetki, mutta sitten kun se oli hanskassa niin vaikeinkin taso oli aika läpsyttelyä. Toki tilanne voi olla nyt eri kun on FPS-mekaniikat, mutta kun otetaan huomioon että peli julkaistaan myös konsoleille ja mukana on jotain aimbot-aseita ampumataidottomille, kukaan tuskin jää pitkäksi aikaa jumiin.

Itse odotan Cyberpunkista parasta peliä, jota olen koskaan pelannut. Tosin siihen riittäisi jo scifiversio Witcher 3:sta.
 
Tärkein bugikorjaus tulee olemaan vuosiluvun vaihto pelin nimessä.
2077 > johonkin 2577 vähintään.
Tuo nykyinen on aivan liian lähellä toteuttaakseen pelissä näkyviä ultramoderneja laitteita ja ominaisuuksia.
Lähetin spostia niille tuosta mutta en takaa että toteutuu..
 
Tärkein bugikorjaus tulee olemaan vuosiluvun vaihto pelin nimessä.
2077 > johonkin 2577 vähintään.
Tuo nykyinen on aivan liian lähellä toteuttaakseen pelissä näkyviä ultramoderneja laitteita ja ominaisuuksia.
Lähetin spostia niille tuosta mutta en takaa että toteutuu..

Miten niin? Mietipä teknologiaa 57 vuotta takaperin. Elettiin 60-lukua.

- ensimmäinen kotivideokonsoli keksittiin
- ensimmäinen tietokoneen hiiri keksittiin
- ensimmäinen halogeenilamppu keksittiin

Aika iso harppaus on tehty teknologiassa 57 vuodessa ja nyt jos mietitään tästä 57 vuotta eteenpäin niin kyllä mä miellän että toi CP:n maailma voi olla täysin mahdollinen. :cigar2:
 
Tärkein bugikorjaus tulee olemaan vuosiluvun vaihto pelin nimessä.
2077 > johonkin 2577 vähintään.
Tuo nykyinen on aivan liian lähellä toteuttaakseen pelissä näkyviä ultramoderneja laitteita ja ominaisuuksia.
Lähetin spostia niille tuosta mutta en takaa että toteutuu..
No, Cyberpunk 2013 julkastiin vuonna 1988 (sijoittui 25 vuoden päähän siis), Cyberpunk 2020 vuonna 1990 (30 vuoden päähän) ja mikäli tämä nyt saadaan tänä vuonna pihalle, niin onhan tuo 57 vuoden väli varsin runsaskätinen noihin P&P-versioiden näkemyksiin verrattuna. :)
 
Tärkein bugikorjaus tulee olemaan vuosiluvun vaihto pelin nimessä.
2077 > johonkin 2577 vähintään.
Tuo nykyinen on aivan liian lähellä toteuttaakseen pelissä näkyviä ultramoderneja laitteita ja ominaisuuksia.
Lähetin spostia niille tuosta mutta en takaa että toteutuu..
Itseasiassa tämän hetkisiin tietoihin perustuen uskaltaisin väittää, että 2577 olisi aivan liian pitkä väli. 57 vuotta vaikuttaa hyvinkin realistiselta, sillä siinä ajassa kehitystä ehtii kuitenkin tapahtua mielettömiä määriä.
 
Tärkein bugikorjaus tulee olemaan vuosiluvun vaihto pelin nimessä.
2077 > johonkin 2577 vähintään.
Tuo nykyinen on aivan liian lähellä toteuttaakseen pelissä näkyviä ultramoderneja laitteita ja ominaisuuksia.
Lähetin spostia niille tuosta mutta en takaa että toteutuu..

Jos nyt miettii vaikka ihan puhelimen kehitystä niin vuonna 1985 oltiin tälläisessä:
Vodafone-VT1.jpg

1963 (eli se 57v sitten) esiteltiin tälläinen uutuus puhelimien saralla:
media-1201660-western-electric-model-1500.jpg

Eli maailman ensimmäinen painonapein toimiva puhelin julkaistiin asiakkaille Pensylvaniassa (Western Electric model 1500).
Jos nyt vertaa esim. tähän:
120810-phones-buyer-s-guide-actual-phones-image31-fys3faq5wt-jpg.webp

Sanoisin että 57 vuodessa on kehitystä tullut aika paljon. Samaa voi sanoa tietokoneista jne.
 
Tärkein bugikorjaus tulee olemaan vuosiluvun vaihto pelin nimessä.
2077 > johonkin 2577 vähintään.
Tuo nykyinen on aivan liian lähellä toteuttaakseen pelissä näkyviä ultramoderneja laitteita ja ominaisuuksia.
Lähetin spostia niille tuosta mutta en takaa että toteutuu..

Kyseessä kuitenki Scifi -genre, jossa nyt ei olekaan tavoitteena realismi. Vähän kuin valittaisi että Star Warsit epärealistisia, koska ne alkaa "A long time ago, in a galaxy far, far away..." sloganilla :D

Offtopicina vielä pitää sanoa se, että ihmiset on aina veikannut väärin sen tekniikan alan missä mennään eteen päin. 60-luvulla ennustettiin että tänäpäivänä lennetään Marsiin, mutta jos olisi sanonut että lähetellään taskutietokoneista kuvia ja videoita reaaliajassa toiselle puolelle maapalloa, olisi varmaan naurettu päin naamaa.
 
Huomautus. Tarpeetonta provosointia.
Taasko profettaa Testudo joutui tauolle? Harmi kun miehen jutuissa on hupiarvoa:D

Myöhästyminen ei päässyt yllättämään, niin massiivinen paketti tulossa.
 
Kyseessä kuitenki Scifi -genre, jossa nyt ei olekaan tavoitteena realismi.
Muutoin olen kyllä viestistäsi samaa mieltä, mutta tästä en. Scifi ei genrenä todellakaan tarkoita sitä, että ei pyrittäisi realistisuuteen. Toki kun puhutaan tulevaisuudesta, niin voi vain arvailla miten asiat kehittyvät, mutta siitä huolimatta voidaan pyrkiä arvioimaan tulevaisuutta realistisesti. Toki aina ei näin scifin kanssa ole, mutta usein on.

Cyberpunk pyrkii mielestäni olemaan varsin realistinen ja se yrittää nähdä miltä vuonna 2077 saattaisi maailma näyttää. Toki tässä voidaan mennä pahasti pieleen, kun tulevaisuuden ennustaminen on kovin vaikeaa, mutta kovin utopistiselta tuo Cyberpunkin maailma ei mielestäni vaikuta.
 
Itse toivon enemmän sitä että tuota ropelluspuolta ei oo vesitetty aivan täysin vaan tekisi kunniaa tuota 2020 tabletoppia kohtaan.
Tietty myös toivoisin että tehtävät voisi suorittaa monella eri tapaa, eikä olis aina vaan jotain tiettyä "oikeaa" tapaa suorittaa tehtäviä.

Esim. Deus Ex: Mankind divided oli mun mielestä vähän turhan simppeli noiden augmentaatioiden osalta.

Se että Pondsmith on mukana tuossa herättää kyllä jonkinlaista toivoa siitä, että ei ainakaan ihan metsään oltais menossa :)
 
Tietty myös toivoisin että tehtävät voisi suorittaa monella eri tapaa, eikä olis aina vaan jotain tiettyä "oikeaa" tapaa suorittaa tehtäviä.
Sanoneet että pelin voi läpäistä ilman tappamista mutta toivon mukaan tuo koskee ainoastaan ng+ koska aika liian helpolta kuulostaa peli jos jo ekalla kierroksella saat kehitettyä hahmosta ylijumalan stealth/puhumiseen.

Lienee tässäkin on kolme tapaa suorittaa tehtävät= lethal, non-lethal(talk, stealth) ja hakkerointi.

Deus Exihän pääsi vasta ng+ kunnolla lentoonsa kun alkoi mahdollisuuksia tulla suorittaa tehtäviä eritavalla kun oli valmiiksi kykypuuta trimmattu+sai kehitettyä lisää.
 
Kyllähän Deus Exitkin pystyi läpäisemään tappamatta ketään, ei kai tuo ny mitenkään hankala skenaario ole toteuttaa.
Puhuminen/sniikkailu/tainnuttaminen/harhauttaminen, noilla nyt pääsee varmasti jo aika pitkälle.
 
Kyl ainakin itellä nimenomaan ekat pelikerrat on sitä "non-lethalia" kun se on silloin vielä etes jotensakin haastavaa, jossain NG+ se nyt on ihan lapsenleikkiä, koska melkeen aina kaikki non-lethal vaihtoehdot näissä peleissä in instakill, joten kyseessä on vaan hiipimisestä.

Ja koin kyl, et molemmissa uusissa Deus Exissä ja siinä alkuperäisessä jos peliä pelas huolella läpi niin pelin lopussa oli niitä "mihin mää nyt laitan nämäki kokemuspisteet/augmentaatiot" ja sit ottaa jonku "uiminen" tai muuta yhtä hauskaa.
 
Kyllähän Deus Exitkin pystyi läpäisemään tappamatta ketään, ei kai tuo ny mitenkään hankala skenaario ole toteuttaa.
Puhuminen/sniikkailu/tainnuttaminen/harhauttaminen, noilla nyt pääsee varmasti jo aika pitkälle.
Arvaisin että ongelmia tulee tarinankerron puolesta, hahmo joka eläessään aiheuttaisi ongelmia pelaajalle pitää hoitaa pois tarinasta jotenkin. Jos pelaaja jättää hahmon henkiin sitten sen npc kaveri tappaa sen, tai se pidätetään jne.
Non-lethal on pelimäinen konsepti mikä olis pitänyt jättää pois ja antaa kirjoitus tiimille enemmän vapauksia.
 
Toivon, että cyberavaruus hakkerointi jutut on toteutettu hienosti tossa Cyberpunk 2077:ssa. Deus Ex hakkerointi oli aika barebone tyylistä. Mitä olen jotain pelivideota katsonut tuohon cyberavaruuteen ja sen käyttämiseen on panostettua C 2077 ihan eri tavalla tietty mekaniikojen toimivuudesta ei voi tietää ennen kuin peli julkaistaan.

Olisi siistiä jos lisäisivät tuohon peliin kaikkia coolia kuten hakkeroit reaaliajassa vastustajan cyber kädet jolloin ne ohjautuvat omistajansa kaulalle ja omistaja kuristaa itse itsensä hengiltä. Samalla kun käsien omistaja huutaa kauhuissaan kun hän ei enää voi hallita omia käsiään kun ne repivät hänen kurkkuaan. Tai hakkeroit cyberjalat ja omista juoksee tahtomattaan alas jyrkänteeltä voimatta hallita jalkojaan enää. :darra::beye::vihellys:
 
Meinasin juuri tuolla monta eri tapaa suorittaa tehtäviä just sitä, että jos on esim. tehtävä jossa joku pitää saada hengiltä niin siihen ei ole mitään erikseen lukittua tapaa millä se pitää tapahtua. Erilaisia vaihtoehtojahan on monia: Ampuminen, myrkyttäminen, autolla yliajo tms.

Onhan tuo vaikeaa koodin puolesta, mutta vois olla mielenkiintoista miettiä erilaisia vaihtoehtoja.
 
Meinasin juuri tuolla monta eri tapaa suorittaa tehtäviä just sitä, että jos on esim. tehtävä jossa joku pitää saada hengiltä niin siihen ei ole mitään erikseen lukittua tapaa millä se pitää tapahtua. Erilaisia vaihtoehtojahan on monia: Ampuminen, myrkyttäminen, autolla yliajo tms.

Onhan tuo vaikeaa koodin puolesta, mutta vois olla mielenkiintoista miettiä erilaisia vaihtoehtoja.
Tuohan onnistuu esim kingdom comessa, voit myrkyttää jonkun rosvo koplan keiton yöllä ja odottaa aamulla että syövät itsensä hengiltä.

CP77 tapauksessa uskoisin niin että hakkeroinilla saisi ainakin mahdollisia keinoja tappaa kohde ja muita:
Cyberpunk 2077 antaa erilaisia mahdollisuuksia ratkoa tehtäviä

The Witcher -peleistä tunnetuksi tullut CD Projekt Redin seuraava työ on Cyberpunk 2077. Hiljan kenttäsuunnittelija Philipp Weber ja kenttäsuunnittelija Miles Tost puhuivat saksalaiselle Game Starille. Tulevan pelin tehtäviä koskeva osuus jaettiin Redditissä.

Cyberpunkin tehtävissä olisi monimutkaisuutta 3-5 kertaa sen verran kuin The Witcher 3:ssa. Weber selvensi lausumaansa sanoen, että haasteita ja tehtäviä pystyy suorittamaan aiempaa monipuolisemmin (3-5 eri tavalla). Tehtävät voivat myös päättyä eri tavoilla riippuen siitä, miten homman suorittaa.

Edit: Mutta mitään hitmanin monipuolisuutta tuskin tässä tulee olemaan tappamisen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Arvaisin että ongelmia tulee tarinankerron puolesta, hahmo joka eläessään aiheuttaisi ongelmia pelaajalle pitää hoitaa pois tarinasta jotenkin. Jos pelaaja jättää hahmon henkiin sitten sen npc kaveri tappaa sen, tai se pidätetään jne.
Non-lethal on pelimäinen konsepti mikä olis pitänyt jättää pois ja antaa kirjoitus tiimille enemmän vapauksia.
Witcher-sarjalla on kyllä historiaa tapauksista, joissa pelaaja saa päättää tappaako hahmon vai ei ja tällä sitten on vaikutuksia jälkikäteen.

Toivon itsekin ettei tainnuttelusta tehdä liian helppoa. Parasta olisi jos tainnuttimissa olisi paukkuja erittäin rajallisesti ja pasifistipelaaminen olisi enemmänkin hiipimistä ja harhauttamista.
 
Huhuja on liikkeellä, että viivästyksen takana on (yllätys) mopokonsolit (etenkin perus Xbox One), jotka eivät jaksa pyörittää peliä pelattavasti. CDPR ilmeisesti ei saavuttanut muutamia vadittuja teknisiä virstanpylväitä ja peliä ei voi lähettää sertifioitavaksi.
Peliä ei kannattane pelata peruskonsoleilla. One X:ssä ja PS4 Pro:sakin on vielä ne hitaat Jaguarit. PC ja next-gen konsolit on ne alustat, joilla peli loistaa, jos on loistaakseen.
 
Itse toivon enemmän sitä että tuota ropelluspuolta ei oo vesitetty aivan täysin vaan tekisi kunniaa tuota 2020 tabletoppia kohtaan.
Tietty myös toivoisin että tehtävät voisi suorittaa monella eri tapaa, eikä olis aina vaan jotain tiettyä "oikeaa" tapaa suorittaa tehtäviä.

Esim. Deus Ex: Mankind divided oli mun mielestä vähän turhan simppeli noiden augmentaatioiden osalta.

Jos toivot syvällistä ropetusta CD Projektin peliltä, tulet pettymään. Tulen taas tänne avautumaan ja korostan ettei minulla ole minkään sortin ongelmaa siinä että ihmiset hypettelee ringissään ja nauttii jostain kovasti, mutta kun keskustelu alkaa leviämään muiden pelien pariin tavalla mikä ei enää pidä paikkaansa, ei tilanne ole terve vaan alkaa muistuttaa jo harhaoppisen uskonnon piirteitä. Tällä en viittaa ollenkaan sinuun @Murmeli78 .

Millaisia pelejä CD Projekt tekee? Tiedon ja heidän haastattelujen perusteella tarinavetoisia, eli tarina aina esin, ropeilusta ei puhuta paljoa. Mitä on ropeilu? Ropeilu on oman hahmon luomista, oman hahmon ominaisuuksiin vaikuttamista, oman hahmon vahvuuksien mukaan tehtävän suorittamista ja monesti myös valintoja mitkä vaikuttavat ympäristöön, joko itse tarinaan tai hahmoihin, mutta tärkeintä on aina tuon oman pelitavan vahvistaminen ropeissa. CD Projekt ei tee tällaisia pelejä, vaan määrittelee hahmosi alusta asti niin kuin se on ja tulee lähes 100 % olemaan koko pelin ajan, eikä tässä ole mitään väärää, mutta aitoa ropeilua ei löydy heidän peleistä eikä Cyberpunk 2077 kaiken tiedon valossa vaikuta mitenkään erilaiselta.
Mihin taas Cyberpunk 2077 tähtää päivän selvästi, jos olemme nyt samoja videoita katselleet, eli ihan ne viralliset, on tarinan kertominen pelaajalle erityisesti dialogin muodossa, jonka aikana pelaaja saa valita suhtautumisensa tilanteisiin, jolla on välillä suora vaikutus hahmojen kohtaloon, eli ihan perinteistä tarinan kerrontaa valintoineen kyseessä. Muutoin peli näyttää vahvasti olevan tasapainottelua tuollaisen kerronnan, vapaan kuljeskelun ja räiskinnän välillä, mikä sisältää ajan hidastamista ja muita pieniä kikkoja, mitkä eivät ole mitään uutta pelien saralla, mutta hauskoja varmastikin joka tapauksessa. Varsinaisia valintoja lähestymistavasta vapaassa hiekkalaatikossa per tehtävä en ole vielä ollenkaan havainnut tyyliin Deus Ex.

Tyyliltään peli on sekoitus länsimaista sci-fiä ei itsensä turhan vakavasti ottavan teinidraaman kanssa. Vuoropuhelu on välillä jopa imelää kliseisine lausahduksineen aivan kuten The Witcher 3:ssa ja hahmot eivät rooleissaan tarina, heidän luonne ja maailma huomioon ottaen ole kovinkaan uskottavia, mikä tuo sen perinteisen B-luokan vivahteen usein sekaan mitä kohtaamme paljon suosituimmissa Hollywood-tuotannoissa, mutta tämä ei ole ongelma jos ei kovin vakavaa tai yhtenäistä kerrontaa kaipaa, vaan rentoa kevyellä otteella tehtyä viihdettä, joka ei ikinä taivu sinne aidosti itsensä vakavasti ottavan puolelle. Ymmärrän hyvin miksi moni pitää tällaisesta kerronnasta ja kokee sen rentouttavana.
Haluan korostaa että vaikka CD Projekt kuinka sanoisi heidän pelinsä olevan rope tai maultaan aikuinen, tämä ei tee asiasta totta. Se mitä kuka tahansa parilla klikkauksella voi netin kautta todistaa heidän tulevasta pelistään, on ettei se ole näistä oikeasti kumpaakaan, mutta toki näin saattaa ajatella moni kasuaalipelaaja ilman parempaa tietoa, koska pelin pääyleisö on yläaste- ja teini-ikäiset ja heille peli on tyyliltään eniten sovitettukin, eikä ole mitään häpeällistä aikuisenakaan diggailla tuon tyylisestä soosista. Arvostelen ääneen CD Projektia kuitenkin heidän harhaan johtavan markkinointinsa takia välittämättä liiemmin millaisia pelejä he tekevät, sillä he ovat saaneet roimasti myyntiä aikaan tällä silkalla liioittelulla ja rajojen venyttämisellä. Traileritkin on tehty niin laskelmallisesti selostuksineen päivineen, ettei ihan paljastu pelin todellinen keskiverto rakenne, mutta kaikkeen vastataan mitä halutaan kuulla. CD Projekt onkin markkinoinnin mestari ja pelien tekemisen keskinkertaisuus. GOG-kaupasta annan heille kyllä arvostusta vanhojen pelien vaalimisesta, vaan heidän tyypillinen faninsa ei piittaa tuosta puolesta pätkääkään, siitä olen varma.

Pelimarkkinat ovat nykyään valtavan massan kauppatori. Pelaajia on konsoleineen aivan hurjasti varisnkin alle 20-vuotiaissa, joten mitä vaan edes jotenkin onnistunutta matskua voi markkinointikoneiston saattelemana puskea markkinoille ilman pelkoa suuresta rahallisesta tappiosta, päin vastoin massia on luvassa paljonkin. Näin alkoi vuosikymmeniä sitten myös elokuva-ala, joka paisui aina isommaksi ja isommaksi ajan saatossa, tehden rahaa aivan uskomattoman mauttomalla tauhkalla miljoonia ellei miljardeja. Juuri tätä seikkaa ihmiset eivät tunnu hahmottavan, että pelimarkkinoilla liikkuu nykynuorten ja monien maiden hiljattaisen kehittymisen ansiosta niin paljon pätäkkää, että näkyvimmät pelit ovat useimmiten perus tauhkaa, siis kasuaaleille suunnattua huoletonta viihdettä. Minusta Cyberpunk 2077 tippuu juuri tähän kategoriaan laskelmallisen täydellisesti, ei koskaan tarjoten mitään ns. HC:tä, eikä koskaan yltyen liian vakavaksi, samalla pyöritellen nuoria kuin muitakin koskevia nykypäivän aiheita hauskasti palloa heitellen. Pelissä on juuri sopivasti, vaikka aitoihin uranuurtajiin verrattuna hyvin niukasti, valintaa sen suhteen miten toimintansa toteuttaa, eikä liikaa sopisi ollakaan tai yleisö kokisi pelin liian hankalaksi lähestyä. Näin on hyvä, kaikilla on hauskaa, mutta pidetään ne faktat kuitenkin faktoina.

Tapetille on nostettava myös nykymaailman sensaatiohakuisuus, mikä koskee kovin masentunutta ja itseään etsivää nuorta sukupolvea, väliin huolestuttavammin myös aikuisia, jonka takia hypetetään ties mitä perunamuussia maasta taivaisiin, jotta elämästä löytyisi se merkitys jotakin kautta. Tällä saatetaan hakea myös yhteenkuluvuuden tunnetta, sitä kun ollaan isolla joukolla samaa mieltä asioista ja kaikki on niin täydellistä. Tämä on perus psykologian säännöillä kehittymätön tapa lähestyä maailmaa ja sen ongelmia, kuin myös henkilökohtaisia vastoinkäymisiä kun haaveet eivät toteudu ja sitä rataa, mitä en suosittele harrastamaan. Kyseessä on helppo oikotie väliaikaiseen onneen että jaksaa taas kohdata seuraavan odottavan haasteen. On olemassa toki tervekin hype eli toisin sanoen innostuminen, mutta CD Projektin pelien kohdalla tällaisesta ei ole puhettakaan ja firma sen kuin heittää löylyä lisää jokaisessa esiintymisessään.

MUOK. kirjotsvihre
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 032
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom