Pitäisiköhän ketju varata pelkästään poikkipuolisensanansaattajien alasampumiseen?
Ojisamalta tuli tuohon väliin oikein hyvä viesti ja kaipa siitä olisi joku voinut jatkas omalla moninäkökulmaisella viestillään, jos keskustelua haluaa ohjata. Mutta taas piti lyödä jarru pohjaan, jottei keskustelu edistyisi. Jos nyt verrataan Mongoosen ja Dudemin ensireaktioihin epämieluisaan näkemykseen, mitkä ovat lähtökohtaisesti kuin perseeseen ammutulla karhulla.
Witcher 3 on esimerkiksi peli, joka CD Projekt Redin toimesta siirtyi suurkonsolijulkaisuksi ihan näkyvin seurauksin, kuten grafiikoiden heikentäminen demosta peliin ja modituen tarjoamisesta luopuminen. On se lisäksi kenties paras arviointiväline tässä vaiheessa muutaman muun pelin ohella siihen, mitä Cyberpunk 2077 on muualla kuin utopioiden ja fanikirjeiden tasolla.
En itse ainakaan oleta, että jengi tietää tasan tarkalleen mitä kaavamainen, nopea tuotanto tässä tarkoittaa, kun sitä en varmasti ole aiemmin edes sivunnut kuin laitteistonäkökulmasta PS4-julkaisun reaaliteeteistä muistuttaessani. Siksi olisi yllättävää, jos kritisoidun paahtamistyökulttuurin studio olisi aikavälillä kesä 2016 - talvi 2020 tästä taikonut tästä aivan toisenlaisen erityisteoksen. Eikä tehnyt peliään taas kuvasto ja tehtävärakenne edellä, muun ollessa saa nyt nähdä mitä. Kun Witcherinkin teko jäi CD Projekt Redin pelisuunnittelijan modista päätellen kesken aikanaan.
Tykkään perustella viestejä ja herätellä kenties muitakin näin tekemään. Toivottavasti sitä gameplaydemoa uskalletaan sitten analysoida monitahoisesti, eikä tyydytä vaan kopsaamaan ties kenen mielipiteitä internetistä. Sehän on jo työvoitto, jos yhdenkin uuden näkökulman saat keskustelun kautta tuotua viestiisi.
Rahakin on kivaa eikä pahaa, mutta missään tyhjiössä mikään pörssifirma ei pelejä valmista. Siksi esimerkiksi lähtökohta yksinpelistä kuulostaa enemmän myyntipuheelta, kun kulisseissa tämän tiimoilta on häärätty tuotannon keston verran.