Cyberpunk 2077

FSR FG lisätty viimein PClle
Hienoa. Lähti lataamaan patchiä ja kohta pääsee testaamaan rikkooko päivitys taas modit :geek:

EDIT: peli kaatuu siinä vaiheessa kun alkaa lataamaan tallennettua pelitilannetta. Kaatuu sekä modien kanssa että ilman modeja. Lisäksi REDlauncher herjaa että näytönohjaimen ajurit ovat vanhat. On kyllä uusimmat sisällä (AMD RX 7000 -sarjan kortti ja Windows 11).
No, odotellaan päivä tai pari. Pelailen tässä odotellessa Balduria :)
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa. Lähti lataamaan patchiä ja kohta pääsee testaamaan rikkooko päivitys taas modit :geek:

EDIT: peli kaatuu siinä vaiheessa kun alkaa lataamaan tallennettua pelitilannetta. Kaatuu sekä modien kanssa että ilman modeja. Lisäksi REDlauncher herjaa että näytönohjaimen ajurit ovat vanhat. On kyllä uusimmat sisällä (AMD RX 7000 -sarjan kortti ja Windows 11).
No, odotellaan päivä tai pari. Pelailen tässä odotellessa Balduria :)

Nää on taas näitä mysteerejä mutta mulla lähti kiltisti toimimaan. Oli vähän solmussa noiden aiempien frame gen modien vuoksi alkuun, mutta ne sai helposti pois ja nyt toimii nätisti!
 
Nää on taas näitä mysteerejä mutta mulla lähti kiltisti toimimaan. Oli vähän solmussa noiden aiempien frame gen modien vuoksi alkuun, mutta ne sai helposti pois ja nyt toimii nätisti!
Joo, itsekin poistin nuo frame gen modit mutta silti kaatuu. Kaatuu jopa vaikka ei olisi mitään frame generation systeemiä valittuna. No, odotellaan ja katsellaan. Saahan toki aina tehdä puhtaan asennuksen mutta kaikkien modien kanssa menee siihen yksi päivä :rofl:
 
Joo, itsekin poistin nuo frame gen modit mutta silti kaatuu. Kaatuu jopa vaikka ei olisi mitään frame generation systeemiä valittuna. No, odotellaan ja katsellaan. Saahan toki aina tehdä puhtaan asennuksen mutta kaikkien modien kanssa menee siihen yksi päivä :rofl:
Joo ja modit nyt muutenkin voi kaataa tota kun ei mitään modeja ole vielä voitu päivittää. Mutta helvetin nätisti kyllä pyörii. Path tracingin saa unohtaa, ellei pelaa selvästi pienemmällä resolla ja ruuvaa FSR:n luultavasti johonkin Balancedin tienoille.
 
Kylläpä rupesi pyörimään huonosti patchin jälkeen. FPS selvästi heikompi ja muutaman kerran tuli sellaisia fps droppeja että kuva pysähty ja seuraavat 10sec mentiin 5 fps:llä. Kertaakaan tällaista ongelmaa ei ole aiemmin ollut ja peliä takana useita kymmeniä tunteja.

Ei modeja, 7950x3d + rtx 4090.
 
Joku modi sen kaatumisen aiheuttaa.
Selvittelin sen siten, että asensin Mod Remover -modin ja tein sillä ensin backupin modeista. Sitten Vortexilla purgesin modit. Sen jälkeen tein verify/repair GoG Galaxy launcherista. Eli lopputulos käytännössä puhdas asennus.
Ja peli käynnistyi ongelmitta ja latasi tallennetun pelitilanteen ilman kaatumista.
 
Viimeksi muokattu:
Joku modi sen kaatumisen aiheuttaa.
Selvittelin sen siten, että asensin Mod Remover -modin ja tein sillä ensin backupin modeista. Sitten Vortexilla purgesin modit. Sen jälkeen tein verify/repair GoG Galaxy launcherista. Eli lopputulos käytännössä puhdas asennus.
Ja peli käynnistyi ongelmitta ja latasi tallennetun pelitilanteen ilman kaatumista.
Joskus mulla oli kans vastaavaa, mutta cybernuketin modit ja asensin ne uusiksi niin tokeni. Vortex ei jotenkin kokonaan osaa poistaa.
 
No edelleen tämä paska kaatuu työpöydälle jos DLSS käytössä. Eikä pyöri kovin hyvin RT:t päällä ilman.
 
Joku modi sen kaatumisen aiheuttaa.
Selvittelin sen siten, että asensin Mod Remover -modin ja tein sillä ensin backupin modeista. Sitten Vortexilla purgesin modit. Sen jälkeen tein verify/repair GoG Galaxy launcherista. Eli lopputulos käytännössä puhdas asennus.
Ja peli käynnistyi ongelmitta ja latasi tallennetun pelitilanteen ilman kaatumista.
Nopealla katsauksella: ainakin ArchiveXL ja Codeware eivät ole vielä päivittyneet, ja 90% modeja peliin tarvitsevat ainakin yhden näistä
 
Tuossa FSR 3 toteutuksessa ja koko päivityksessä on aika vakavia puutteita. Useampikin NVidian kortilla pelaava on ilmoitellut että ongelmia alkoi tulla uuden päivityksen myötä ja sitten tuo FSR 3 toteutus on jotenkin jäänyt puolitiehen. Ite ajattelin että mun silmissä oli vikaa kun päivä oli jo pitkällä, mutta:

You must be kidding, CDPR. FPP with FSR 3 FG is broken too after 2.13 update. (youtube.com)

Broken FSR 3.0 Frame Gen in 2.13 Patch for Cyberpunk 2077: Before/After Fix Comparison (youtube.com)

AMD FSR 3 Frame Generation FINALLY arrives to Cyberpunk 2077!! But it sucks... (youtube.com)

Ylempien linkkien esimerkit ovat tarkoituksella liioitellut että ongelman saa havainnollistettua kunnolla, mutta tuon hässäkän vuoksi pelaaminen tuntui oudolta vaikka framerate väitti olevansa ok.
 
Viimeksi muokattu:
Jos CDPR ei fiksaa tätä sotkua, niin heti kun on saatavilla modien puolelta se millä saan XeSS:n ja FSR:stä frame genin, niin menee lataukseen.
 
Miten ihmeessä tämän saa pyörimään kunnolla. Ajoin tuon benchmarkin, nakuttelin sisään HWU:n quality-asetukset ja benchmarkin tuloksena tämä:

Kai tän nyt lujempaa pitäisi pöyriä vaikka prossuna on tuollainen mopo? Rautana siis 6-core Ryzen, (eli kuvan prosssusta lohkottu 1 CCD, eli 6c12t 4,0 GHz) ja 4070 Super, 3Dmark Time Spystä irtoaa kuitenki sen 20k pojoa. Ei vain nuo käyttöasteet mitenkään nouse tästä:

1723140381315.png

Mistä tälläsen infon näkee?
 
Ku ajelin ilman alivoltivoltituksia ja 100% powerlimitillä, Dlss ja FG päällä, ja nuo HWU:n asetukset naputtelin, ainoastaan ray-tracingiä muutin psycho - ultra - medium, ni anto tälläset. 4090 kyseessä.

Näyttökuva 2024-09-13 102721.png
Näyttökuva 2024-09-13 102924.png
Näyttökuva 2024-09-13 103125.png


Mut sitä ihmettelin et mikään ydin ei hakannut 100%, Gpu kyllä oli 100%.

Näyttökuva 2024-09-13 103336.png

Näyttökuva 2024-09-13 103425.png
 
No edelleen tämä paska kaatuu työpöydälle jos DLSS käytössä. Eikä pyöri kovin hyvin RT:t päällä ilman.
Kyllä tää aika vakaa peli on nykyään, jos kone on kunnossa. Sulla on vielä suht standardiosia, niin en usko että mitään yhteensopivuusongelmaa suoraan on.

Arvauksia:
-epävakaaat kellotukset prossu
-epävakaat muistit oli kellotetettu tai ei
-Windows asennus jotenkin solmussa
-ajurien asennnus solmussa (DDU kokeiltu jo?)
 
Onneksi on gog versio.

Voinko käynnistää pelin gog launcherista ilman että alkaa pakko lataa päivitystä vaiko käynnistänkö pelin exestä?

Minulla jotain 40 modia ja osa sitten sellaisia tehtävä modeja joten ei kehtaisi ainakaan ottaa riskiä.
 
RT päällä GPU on aina pullonkaulana varsinkin suuremmilla resoluutioilla. GPU tulisi aina olla lähellä 100% muuten prosessori on auttamatta liian hidas näytönohjaimelle.
 
Kyllä tää aika vakaa peli on nykyään, jos kone on kunnossa. Sulla on vielä suht standardiosia, niin en usko että mitään yhteensopivuusongelmaa suoraan on.

Arvauksia:
-epävakaaat kellotukset prossu
-epävakaat muistit oli kellotetettu tai ei
-Windows asennus jotenkin solmussa
-ajurien asennnus solmussa (DDU kokeiltu jo?)

Kaikenlaista on kokeiltu mutta kaatuu vain DLSS käytössä. Muut skaalaus-systeemit toimii mutta ei tietenkään näytä niin hyvältä.

-Prossussa PBO -30 eikä vaikuta vaikka vakiona kokeilee.
-Muistit ehkä kuukausi sitten ajeltu MemTestillä ja todettu olevan vakaat
-Windows asennuksesta on kyllä aikaa
-DDU kokeiltu tänään.
 
Kaikenlaista on kokeiltu mutta kaatuu vain DLSS käytössä. Muut skaalaus-systeemit toimii mutta ei tietenkään näytä niin hyvältä.

-Prossussa PBO -30 eikä vaikuta vaikka vakiona kokeilee.
-Muistit ehkä kuukausi sitten ajeltu MemTestillä ja todettu olevan vakaat
-Windows asennuksesta on kyllä aikaa
-DDU kokeiltu tänään.

Kokeile piruuttain Powershellissa järjestelmänvalvojana suorittaa sfc /scannow ?
 
Ei oo vielä tainnut tulla virallista ajuripäivitystä tuolle Cyberpunk FSR 3 päivitykselle. Niin voi olla monenmoista ongelmaa vielä.
Mulle ei ainakaan vielä ole tarjonnut tätä ajuria 32.0.11037.4004

Edit: Näköjään olikin uusin tuo vaikka lukee eri ajuri AMD sivuilla mutta windows näyttää tuota samaa O_o
 
Kokeilin myös tuota FSR 3 -päivitystä. Olisi ollut kova päivitys AMD:n korteille. Taisi mennä vuosi siitä, kun AMD kertoi Cyberpunkin saavan FSR 3:n.

FPS käytännössä tuplaantui laittamalla Frame Generation päälle. Ainut vain, että se ei tuntunut sulavuudessa ollenkaan. Eli vaikka kaikki säteenseurantaherkut päällä FPS nousi 40 -> 80, tuntui peli pyörivän yhä 40 FPS. Lisäksi FSR:n skaalaus on todella pehmeää ja näyttää huonolta. Pitäisi saada FSR 3.1, jotta saisi esim. Frame Generation ja Intel XeSS Quality -yhdistelmän käyttöön.

Horizon Forbidden Westissä FSR 3.1 Frame Generation toimii taas upeasti. FPS nousee reilusti, peli on sulavaa ja ghostingia tai viiveitä ei ole havaittavissa.
 
Tuntui pyörivän 40fps koska se pyöri vain 40fps kaikki peli logiikka pyörii edelleen 25ms viivellä vaikka gpu pistää tupla frameja väliin (itseasiassa taisi olla niin että viiveet kasvaa). Framegenista on oikeasti hyötyä vain silloin kun halutaan päästä jonkun tietyn näytön virkistystaajuuteen. Toki se jossain tilanteissa voi tasoittaa esim. jotain satunnaista lagailua mutta aika paljon valitusta on microstutterista kun googlailee.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä DLSS FG toimii hyvin Cyberpunkissa, on ollut paljon viestejä että tuo AMD toteutus on rikki tai ainakin huonosti tehty. Oisko frame pacing ongelmaa jota oli muissakin peleissä aluksi muistaakseni.

Semmonen 50-60 fps ilman FG on hyvä lähtökohta josta lähteä "tuplaamaan", sitten jos mennään 40 fps tienoille alkaa olemaan aika laginen.
 
Joo CDPR ryssi FSR:n kanssa aika huolella. Aiempi FSR 2.1 on kuvanlaadultaan huomattavasti parempi, kun FSR3, mutta Frame gen pakottaa käyttöön myös FSR3 skaalauksen. Mitä järkeä tuoda tässä vaiheessa FSR 3, kun 3.1 ollu jo kuukausia ulkona.
 
Joo aikani tuon virallisen FSR 3:n kanssa puljasin mutta ei siihen saanut tolkullisia säätöjä niin että peli olisi ollut hyvän näköinen ja ruudunpäivitys järkevä. Päivitetyt modit sisään Nexuksesta ja FSR frame geni + XeSS 1.3 Qualityllä ja RT päälle ja valaistuksen osalta mediumille niin rullaa sujuvasti ja näyttää varsin hyvältä. Tuo Xess 1.3 on kyllä niin järkyttävän vakaa kuvaltaan verrattuna FSR 2.1:een tai 3:een.
 
Nyt tuntuisi vakaalta Cyberpunk.. Vaihdoin tahnat 3080Ti:hin niin laski hotspot -lämmöt 102 asteesta 82 asteeseen.. Muut lämmöt on aikalailla aisoissa ollutkin. Sen jälkeen ei ole kaatunut.
 
Viimeksi muokattu:

Juttua miten cdpr oli hieman haasteita cp julkaisussa, miten tiimit sisäisesti toimivat, mitä muutoksia covid aiheutti, mitkä jutut aiheutti eniten ongelmia.
Mielenkiintoinen juttu.

Teknisestä puolesta oli ihan loogista että suuria ongelmia aiheutti mekaaniset kiintolevyt vanhoissa konsoleissa ja osassa PC populaatiota. Assettien striimaus ei vaan toiminut ja se aiheutti paljon bugeja.

Nyt sitten on vaihdettu lähestymistapa siihen että peliä kehitysvaiheessa testataan koko ajan alimman speksin laitteella, kun aiemmin oli PC testiympäristö/fokus ja konsolioptimoinnit lisättiin lopuksi.
 
Teknisestä puolesta oli ihan loogista että suuria ongelmia aiheutti mekaaniset kiintolevyt vanhoissa konsoleissa ja osassa PC populaatiota. Assettien striimaus ei vaan toiminut ja se aiheutti paljon bugeja.
T-poseista memettiin paljon julkaisussa, mutta se olikin vain että animaatio ei ehdi ladata HDD takia ja vaihtoehto on pelin kaatuminen + konsoleissa peli saatetaan jättää päälle pitkäksi aikaa mikä pahentaa memory leak ongelmia. Sen korjaus kuulostaa erittäin ikävältä työltä, rajua priorisointia mikä ei ole pelaajalle häiritsevää ja sen tekstuurit jätetään summeaksi. Se kaikki etätyön aikana.
Ja johto ei missään vaiheessa ollut niin pessimistinen että olisivat edes ajatelleet last gen konsolien myyntien jättämistä pois.

Unreal fest esitys mainitsee miten striimaus toimii cdpr peleissä ja miten he joutuvat korjaamaan UE5 jotta pelit ei stutteroi.
 
Teknisestä puolesta oli ihan loogista että suuria ongelmia aiheutti mekaaniset kiintolevyt vanhoissa konsoleissa ja osassa PC populaatiota. Assettien striimaus ei vaan toiminut ja se aiheutti paljon bugeja.

Tämähän ei ollut mikään uutinen, vaan tuota jankutettiin jo julkaisun aikaan. Surkealla raudalla pelikokemus oli kurja. NVME-levyn olisi pitänyt olla minimivaatimus. Oma pelikokemus julkaisun aikaan keskiluokan näyttiksellä mutta ripeähköllä prosessorilla ja nvme-levyllä oli oikein mainio.
 
Itselläkin toinen läpipeluu menossa lisärin takia, 50h takana enkä ole lisäriin edes päässyt vielä, ajattelin että en tee juurikaan mitään ylimääräisiä gigejä tms mutta kuinkas ollakkaan yhtälailla niitä tekee taas :D Ainakin omaan silmään toimii parhaiten XeSS ja rt päällä AMD kortilla, menee sellasta 60-70 fps. FSR 3 näytti vähän puurolta siihen verrattuna.
 
Onko tuo lisäri nyt sitten hieno. Graffat tietty mutta tunnelijuoksua keltaista täplää kohti.
On mitä on. EP1n kenttädesign ja quest design joissakin alueissa on huonompi kun peruspelin ja ei anna tehdä jotain asioita kuten juuri sinä haluat, vaan pakottaa sinut tiettyyn pelityyliin.
- Chimeran koko bossfight
- Black Sapphireen pääsy
- Kurtin bossfight
- MaxTac bossfight
- Cerberus (noh, pakkostealth on pakkotaistelua parempaa)
- The Killing Moonin toinen osa
 
Itselläkin toinen läpipeluu menossa lisärin takia, 50h takana enkä ole lisäriin edes päässyt vielä, ajattelin että en tee juurikaan mitään ylimääräisiä gigejä tms mutta kuinkas ollakkaan yhtälailla niitä tekee taas :D Ainakin omaan silmään toimii parhaiten XeSS ja rt päällä AMD kortilla, menee sellasta 60-70 fps. FSR 3 näytti vähän puurolta siihen verrattuna.
Saman olen huomannut itsekin. XeSS näyttää paljon tarkemmalta kuin FSR 3. Huomaa varsinkin höyrystä ja savusta. Itsellä käytössä XeSS + ultra quality + 0.60 sharpen ilman frame generationia. Lisäksi, kun näyttö on 1440p etätöiden takia, niin peliä ajelen kuitenkin 1080p fullscreen tilassa. Ja sitä paitsi, jos frame generation on valittuna AMD FSR, niin peli ei anna kuin windowed tai windowed borderless tilassa pelata. Se ei ole oikein kivaa, jos haluaa pelata 1080p ja näyttö on 1440p.
 
Saman olen huomannut itsekin. XeSS näyttää paljon tarkemmalta kuin FSR 3. Huomaa varsinkin höyrystä ja savusta. Itsellä käytössä XeSS + ultra quality + 0.60 sharpen ilman frame generationia. Lisäksi, kun näyttö on 1440p etätöiden takia, niin peliä ajelen kuitenkin 1080p fullscreen tilassa. Ja sitä paitsi, jos frame generation on valittuna AMD FSR, niin peli ei anna kuin windowed tai windowed borderless tilassa pelata. Se ei ole oikein kivaa, jos haluaa pelata 1080p ja näyttö on 1440p.
Kokonäytön saa päälle modilla, toisella tulee roimasti potkua myös AMD:n kortilla. Itsellä 7900xt ja erinomainen pelikokemus 1440 resolla, poissa on myös ärsyttävä ghosting. Vaati minulta hieman tavallisia modeja enemmän ajankäyttöä, mutta olivat vaivan arvoisia.



Ja jos löytyy 20 gigaa VRAMia niin tällä saa huomattavasti kauniimman pelin. Minulla 7900xt muisti loppuu ajoittain Dogtownissa, mutta olen sietänyt sitä näyttävyyden takia.

 
Kysellääs hiukan tyhmiä taas, mahtaako tähän peliin olla jotain "God Modea" jos haluaa vain koluta paikkoja ja käyttää peliä grafiikkademona?

Tykkäsin kyllä pelistä mitä kerkes alkuun julkaisin tienoilla pelailla, mutta vähän stutteroiva / raskas pelattavuus hiukan syö fiilistä kun tottunut CoDin sulavuuteen. Nykyään oikein ole aikaa syvemmin uppoutua tarinavetoiseen peliin kun tuppaa peliaika mennä tollaseen hömppään porukalla.

Mutta olis kiva testailla grafiikkamodien kanssa että miltä tuon saa näyttämään, ja jos 5090 alkaa olla kohta saannilla niin sais taas lisää fps:ää terävyydestä tinkimättä (vai onko jo DLSS kehittynyt mitä viimeksi koitin).
 
Kysellääs hiukan tyhmiä taas, mahtaako tähän peliin olla jotain "God Modea" jos haluaa vain koluta paikkoja ja käyttää peliä grafiikkademona?

Tykkäsin kyllä pelistä mitä kerkes alkuun julkaisin tienoilla pelailla, mutta vähän stutteroiva / raskas pelattavuus hiukan syö fiilistä kun tottunut CoDin sulavuuteen. Nykyään oikein ole aikaa syvemmin uppoutua tarinavetoiseen peliin kun tuppaa peliaika mennä tollaseen hömppään porukalla.

Mutta olis kiva testailla grafiikkamodien kanssa että miltä tuon saa näyttämään, ja jos 5090 alkaa olla kohta saannilla niin sais taas lisää fps:ää terävyydestä tinkimättä (vai onko jo DLSS kehittynyt mitä viimeksi koitin).
Jos modeja asentaa, kai sen god moden voi samalla? Googlella tuli ekana tämä:
 
Viimeksi muokattu:
J

Jos modeja asentaa, kai sen god moden voi samalla? Googlella tuli ekana tämä:

No niimpä, pitääkin tsekkailla onko millanen homma. Samalla reissulla tuollaisenkin asentaa jos graffaa tuunaa.
 
Jokin modi veti bitin poikki ja peli alkoi kaatua poikkeuksetta pari minuuttia käynnistämisen jälkeen, yleensä tilanteessa jossa liikutin hiirtä nopeasti sivusuunnassa.
Päätin sitten poistaa kaikki modit ja asentaa uudestaan, mikä olikin hyvä päätös, koska olihan noita kertynyt melkoisen rönsyilevä rypäs.
Lopulta päädyin asentamaan Welcome to Night City -kokoelman ja sen lisäksi muita, joista olin tykännyt, kuten Nova City ja siihen liittyviä muita palikoita kuten Nova Traffic, Nova Population yms sekä Nova Lut 2 ja Night City Alive.
Aiemmin oli asennettuna myös High-Res Graphic Pack, mutta jätin sen asentamatta suorituskyvyn takia (ei juurikaan hyötyä kun pelaan 1440p näytöllä 1080p resolla).
 
Voiko ekan pelikerran alottaa tolla City of Dreams modipaketilla vai muuttaako peliä liikaa?
 
Pieni mutta erittäin ärsyttävä ominaisuus ilmestynyt peliin. Radiota pistetään pakkosyötöllä päälle. Ja musa on kakkaa joka vain lisää ärsytystä. Ilmeisesti katsottu hyvänä tehokeinona nostaa liipasinherkkyyttä.
 
Pieni mutta erittäin ärsyttävä ominaisuus ilmestynyt peliin. Radiota pistetään pakkosyötöllä päälle. Ja musa on kakkaa joka vain lisää ärsytystä. Ilmeisesti katsottu hyvänä tehokeinona nostaa liipasinherkkyyttä.

Muistaakseni tähän auttoi asetuksista löytyvä optio "Sync to Vehicle Radio". Lisäksi vaihdoin radion pikanäppäintä, koska laitoin sen aina välillä päälle vahingossa.
 
Sain viimein tämän pelin aloitettua tosissaan, vaikka itse peli ja uusi pelikone tuli hankittua jo vuosi sitten. Kieltämättä 4090:llä full path tracing näyttää upealta, tosin ainakin 1440p ultrawide resolla ja DLSS qualityllä peli on melko suttuinen ja monet grafiikat vaikuttaa aika pieniresoluutioisilta. Tuo taitaa olla näitä tämänhetkisen ray tracingin puutteita?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 128
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom