Cyberpunk 2077

Lyhyen pelailun jälkeen kaikki vaikuttaa toimivan ihan hyvin. En osaa sanoa tuliko lisää fps. Ultra wide reso, dlss balanced ja jonkun performance guiden perusteella laitetut asetukset tuottavat n. 60 fps. 8700k ja 2080 ti.
 
Piti noiden poliisien spawnaamista vähän testata ja joo tavalliset poliisit eivät enää spawnaneet ihan viereen mutta kun tuli Maxtac niin kyllä ne sinne tunneliin vaan jostain tuli.
 
Jaaha vihdoinkin patch. Harmi etten huomannut aiemmin, no huomenna voi aloittaa siis tän pelin alusta.
 
Uusi pätsi ei siis ollut vielä se "next-gen" pätsi esim series X:llä?
EI

35eeefe4c17d22beff2f04e11d515fa6e5ef4136.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Lueskelin cdpr foorumia ja siellä jengi on kokeillut fresh installia pätsin tuomiin ongelmiin. Se vaikuttaisi auttavan, eli jos 1.2 huononsi tilannetta, niin uninstall ja langat laulamaan. Kannattaa kokeilla myös konsoleilla koska osalla peli toimii pätsin jälkeen ihan hyvin ja toisilla ei.
 
Itse tuskaillut tuon ongelman kanssa pidempään. Näyttiksen vaihdon jälkeen autojen valot palasivat taas hetkeksi, mutta näköjään nyt taas AI-autojen valot sammuu, kun tulee tietyn etäisyyden päähän niistä. Yöaikaan maantiellä kaupungin ulkopuolella saanut joskus tosiaan väistellä pimeitä autoja ja tilannetta ei auta oman auton pitkät valot, jotka näyttävät ehkä 5 metrin päähän.

Kaupungissa kieltämättä kaukana menevien autojen tilanne vähän parempi kuin aiemmin. Sen sijaan aavikolla yhä kaukana näkyy kova liikenneruuhka, oli kello sitten mitä tahansa. Ja aina kun tuota kohti ajaa lähemmäs, ruuhka siirtyy hieman kauemmas. Tuo on kaupungin ulkopuolella omasta mielestä kaikista pahin immersion rikkoja. Saa nähdä, milloin korjataan :asif:

En ainakaan äkkiseltään huomannut ympäriinsä ajellessa ongelmia tekstuurien latauksessa. Aiemmin sitä ongelmaa kyllä oli. Poliiseja tuli testattua nyt ja kieltämättä paljon parempi ratkaisu tämä kuin kymmenien poliisien spawnaaminen metrien päähän. Tosin nyt pääsee jo liiankin helpolla, kun ajoin jalkakäytävillä kaikkien yli ihan rauhassa, eikä poliiseja näkynyt lähimaillakaan.

Ihan mielenkiinnosta: minkä kortin vaihdoit ja mikä kortti tuli tilalle? Testailin eilen vielä vähän lisää ja tuo tuntui vähän helpottavan kun menin fast travelilla toiseen paikkaan (tätä en käytä normaalisti muuten ollenkaan). Ehkä se sitten jotenkin pakotti pelin lataamaan assetteja uudelleen tai päivitys ei muuten vaan toimi oikein vanhasta tallennuksesta. Pitää vielä kokeilla ihan kokonaan uuden pelin aloittamista ennen reinstallia. Nyt ehkä noin 50% autoista näkyi valot oikein ja vastaan tuli myös muutama, joiden edessä näkyi mitätön valokeila, mutta itse lamput oli pimeinä.

Kaupungissa tosiaan huomaa, että jotain on tehty noille piirtoetäisyyden reunalla oleville autoille. Ne toimii jo melko siedettävästi, eikä tuota siirtymää välttämättä huomaisi ollenkaan, ellei sitä oikein keskity syynäämään (ja ne valot toimisi oikein). Nuo aavikkoruuhkat on kyllä kieltämättä yllättävän häiritseviä, melkein ennemmin poistaisi nuo horisontissa näkyvät ajovalot kokonaan.

Poliisit on ainakin pikatestin perusteella ihan yhtä joutavia ja päälleliimatun oloisia kuin ennenkin, joskin vaan eri tavalla. Ennen niitä joutui välttämään, koska muuten tilanne eskaloitui ihan hetkessä. Nyt niistä taas ei tarvitse välittää juuri ollenkaan, kun niistä pääsee autolla eroon niin helposti. No, ainakaan nyt ei tarvitse palata heti edelliseen tallennukseen, jos menee vahingossa sukset ristiin NCPD:n kanssa. Vertailut GTA:han on muuten mun mielestä vähän hölmöjä, mutta kyllä sitä poliisisysteemiä takaa-ajoineen kaipaisi tähänkin.
 
Poliisit on ainakin pikatestin perusteella ihan yhtä joutavia ja päälleliimatun oloisia kuin ennenkin, joskin vaan eri tavalla. Ennen niitä joutui välttämään, koska muuten tilanne eskaloitui ihan hetkessä. Nyt niistä taas ei tarvitse välittää juuri ollenkaan, kun niistä pääsee autolla eroon niin helposti. No, ainakaan nyt ei tarvitse palata heti edelliseen tallennukseen, jos menee vahingossa sukset ristiin NCPD:n kanssa.
No siis ennenhän (ja voi olla että nytkin) poliisin suututtamisen vakavuus riippui täysin siitä, mitä oli tekemässä, koska niitä voi paeta (vain?) siirtymällä seuraavaan paikkaan. Jos ajaa autolla jonkun yli niin aivan sama, koska poliiseista pääsee ajamalla pari korttelinväliä. Jos taas tappaa tehtävän aikana vahingossa siviilin - eli joutuu jäämään samalle alueelle - ainoa vaihtoehto on seivin lataaminen, koska lisää poliiseja vain tulee ja tulee. Vaikka saisit pari hengiltä niin niistä ei pääse mitenkään muuten eroon kuin pakenemalla kauas tehtäväalueelta. Ajanhukkaa.

Noin siis oman kokemukseni mukaan. En missään vaiheessa kokeillut tapella tosissani poliisien kanssa.
 
No siis ennenhän (ja voi olla että nytkin) poliisin suututtamisen vakavuus riippui täysin siitä, mitä oli tekemässä, koska niitä voi paeta (vain?) siirtymällä seuraavaan paikkaan. Jos ajaa autolla jonkun yli niin aivan sama, koska poliiseista pääsee ajamalla pari korttelinväliä. Jos taas tappaa tehtävän aikana vahingossa siviilin - eli joutuu jäämään samalle alueelle - ainoa vaihtoehto on seivin lataaminen, koska lisää poliiseja vain tulee ja tulee. Vaikka saisit pari hengiltä niin niistä ei pääse mitenkään muuten eroon kuin pakenemalla kauas tehtäväalueelta. Ajanhukkaa.

Noin siis oman kokemukseni mukaan. En missään vaiheessa kokeillut tapella tosissani poliisien kanssa.

Kyllä minä juoksin maxtacia ihan vahingossa karkuun. En tiedä meninkö johonkin alueelle joka tuon triggeröi mutta yhtäkkiä wanted level hävisi, eli kyllä poliisien karistaminen on tässä todella helppoa verrattuna GTA V täydellä wanted levelillä. Tosin ei tuo poliisien käyttäytyminen ole itselle niin suuri asia koska niiden kanssa tappelemisesta ei hyötyä juuri ole eikä se ole kovin viihdyttävääkään.
 
Ihan mielenkiinnosta: minkä kortin vaihdoit ja mikä kortti tuli tilalle?
RX 5700 meni mainaajille ja RTX 3060 tuli tilalle. Tuntuu olevan vähän henkimaailman juttuja, miten hyvin nuo AI-autojen valot toimivat. Yhdessä vaiheessa ongelmana oli myös se, että kaupungissa kauas taivaalle kohoavat mainokset katosivat ja näkyivät vasta, kun meni tarpeeksi kauas.
 
Kokeilin pari minuuttia series x niin vaikutti, että grafiikka parantunut hieman ja FPS puolittui, kun liikkui siellä kioskikadulla yöllä.
 
Kokeilin tätä juuri uudella patchilla ja... VOI EI, ne on poistanut sen superhyppy bugin jolla voi hyppiä supernopeaa:




Itse tuli käytettyä tätä aika usein, koska se on jopa nopeampi kuin autolla ajaminen, kun sen oppii tekemään. Lisäksi se saa sut tuntemaan enemmän superihmiseltä, aivan kuten kyborgin pitäisi olla, joten MIKSI tämä bugi piti poistaa?

Autot luisuu vähemmän ja ne jumittuu vähemmän, mikä on ihan hyvä. Peli vaikuttaa myös pyörivän niin paljon paremmin, että voin ehkä vaihtaa high settingsistä ultraan. Toki päivitin juuri grafiikkadriverit kans, joten voi johtua osittain siitä kans.
 
Skill treehin on näköjään nyt siihen tyhjään paikkaan tullut Relic mutta sitä puuta ei pääse selaamaan.
 
No niin. Asentelin itsekkin pätsi ja ajoin pikku testit. Postiivisaena asiana kaiken näköset pienet fysiikkabugit tuntuu hävinnen aika lailla ja Katuvalot ei enää "syty" 100m pääsyä vaan tuntuvat olevan päällä horisontiin asti.

Mutta sitten tulikin semmone kiva Flickeri kaikkiin mainostauluihin... Joskus ennenkin välillä noi mainoskyltit liikkeessä pikkasen flickeröi, mutta nyt se on oikeastaa jatkuvaa ja pahempaa. Paikat, joissa on paljon noita kylttejä, on ihan kaamean näkösiä, kun joka puolella hirveä välkyntä. RT ei vaikuta tähän, vaan vilkkuu myös ilman sitä. Uusimmat ajurit päivitetty ja pelitiedostot verifioitu. Tuo ei ole siis semmoista trakoitettua "rikkinäinen mainoskyltti" häröilyä vaan se koko kyltti vilkkuu häiritsevästi ja se tapahtuu vain, jos kameraa liikuttaa. ELi jos tuojottaa taulua paikallaan, niin tuota vilkkumista ei tapahdu

Vois koittaa reinstallia, mutta en tiiä jaksaako, kun tuli jo painettua aiemmin toi läpi.
 
aloitin v1.2 kunniaksi alusta. xbox x . kerran bugas niin että pakko oli ottaa tilanne uudestaan loadista kun vihollinen oli jossain seinien sisällä. ja kerran kaatui kokonaan alta. n3h taisin keretä pelaa eilen ja 2 bugia . jäätävä peli kerrassaan. paljoa posii ei tästä hedelmästä voi sanoa.
laskeskelin miten järkkyputkinäkö kaverilla on niin noin metrin kohdalta näkyy edessä oleva ovi koko levydeltä. eli onhan tää nyt aivan hirveän kömpelö tekele kun saa pyöriä ympäriinsä huoneita koluten läpi.
 
Uskalsin vihdoin aloittaa PS4 Slimmillä tämän. Reilu tunti takana ja tässä pyytämättä joitakin spoilerittomia ensivaikutelmia:

  • Aloitin nomadina. Keskellä ensimmäistä katua ei enää istu tyyppi ilmassa kuten julkaisupäivänä. Myös NPC:iden suut liikkuvat kun he puhuvat. Eteenpäin on menty!
  • Dialogisysteemi teki heti vaikutuksen: Mahtavaa, kun voi rauhassa tutkia paikkoja ja katsella ympärilleen samalla kun puhuu. Voi rytmittää keskustelua elokuvamaisesti ilman, että hahmot tuijottavat vain toisiaan, ja tulee aidosti sellainen fiilis, että on epäkohteliasta antaa toisen odottaa liikaa kun itse penkoo kaappeja. Dialogivaihtoehdot muuttuvat sen myötä, oletko oiken ihmisen/esineen lähellä jne. Ei ollut ennen tällaista!
  • Edelliseen liittyen vuorovaikutus tuntuu mukavan saumattomalta, dialogeihin ja toimintaan ei niin selvästi siirrytä, vaan niihin ajaudutaan. On tunne, että on itse puikoissa koko ajan, vaikka kirjaimellisesti ei olisi puikoissa vaan apukuskina. Tällaiseen voisi tottua!
  • Minimapista pitäisi saada se keltainen polku kohteeseen pois. Samoin kohde-NPC:n yllä ei tarvitsisi olla auringon kokoista palleroa. Uskon ja toivon, että näihin voisi tulla joku muutos päivitysten myötä. W3:ssa pystyi säätämään tuon polun ainakin pois. Toistaiseksi otin minimapin kokonaan pois käytöstä juuri tämän takia: mieluummin etenen hitaasti ja hutiloiden kuin tuijotan sitä optimaalista reittiä kartalta.
  • Esineiden kuvaustekstit jne. ovat aivan naurettavan pieniä, ja tuntuu että ne pitää varmaan opetella ulkoa, ettei tarvitse niitä kahta kertaa lukea per esine... Samoin näytöllä vilkkuvat ohjenapit ovat liian pieniä, lukeeko siinä nyt L1, R2 vai mitä.
  • Ensivaikutelma ns. keinovalikoimasta on hyvä (toki perustuu vain tutoriaaliin tässä vaiheessa). Nyrkkihippa, miekkailu, hiippailu, häkkäily ja ampuminen kaikki tuntuivat tarpeeksi mielekkäiltä ja "siisteiltä" lähestymistavoilta. Pelasin juuri äsken Deus Ex -sarjan läpi (Cyberpunkin kohentumista odotellessa) ja jotenkin hyvällä tapaa tässä tuntuisi yhdistyvän Deus Exien mielekkäät jutut: häkkäämisessä enemmän ja mielikuvituksellisempia vaihtoehtoja, pyssytkin järkevä lähestymistapa, ja tietenkin eeppiset miekat (Deus Ex 1 ja hyvät muistot).
  • Suorituskyvystä tai graafisista/pelillisistä bugeista ei tietenkään vielä kunnon havaintoja, mutta toivon toivon kovasti, että jäljellä ei olisi sellaisia gamebreaking-bugeja, joita ei edellistä seviä lataamalla voisi kiertää.
Järkevä tyyppi olisi tietysti vielä odottanut jonkin verran, ilmaiset DLC:t tai vielä patchin tai pari, mutta ei mahda mitään, nyt oli jo pakko! Toivottavasti seuraavassa viestissä ei tarvitse kirjoittaa kyrsiintyneemmin.
 
Niin siis ei sitä Cyberpunkin moninpeliä ole peruttu. Ainoastaan se standalone monipeli.

"Previously we hinted that our next triple-A would be a multiplayer Cyberpunk game, but we have decided to reconsider this plan," says CDPR Joint CEO Adam Kicinski during the above presentation.

"Given our new systematic and more agile approach, instead of primarily focusing on one big, online experience, or game, we are focusing on bringing online into all of our franchises one day. We are building an online technology that can be seamlessly integrated into development of our future games. This technology will power online components we choose to introduce in our games, and will ensure we can do so without any great technological debt."

 
Tässä vielä kun ns "kaiken tehteenä" tuolla pitkin Night Cityn katuja kruisailin, niin aivan pakko vielä nostaa uudelleen jo moneen kertaan todettu: pelimaailma on aivan uskomattoman yksityiskohtainen. Tämä on pelimaailman yksityiskohtien ja monipuolisuuden osalta TES-pelien vastakohta. Vaivaa on varmasti nähty valtavasti tuon Night City rakentamisessa, haikein mielin tämän jätän taakse.
 
Normaalia avoimemman kehityksen haittapuolia. Jatkossa CDPR tiedotuslinja tulee luultavasti olemaan niukempi.

Tähän nyt ei kovin kummoisia ennustajan lahjoja tarvittu, valitettavasti:



Lyhyesti: Markkinointi ja PR aloitetaan lähempänä julkaisua, viimeistellymällä tuotteella, kaikilla alustoilla. Pieniä teasereita voi silti tulla aiemminkin.
 
Kokeilin itsekkin tuota 1.2 patsia, valitettavasti peli ei enää kiinnosta, ehkä odotellaan dlc tai jotain mullistavaa, todennäköisesti mun pelit on tässä pelattu. 1 sama questi bugas vieläkin, suorituskyky tuntu parantuneen, autoilla ajaminen tuntu samalta kuin ennen.
valheim vie ajan ja on 10x parempi kuin tämä
 
Kokeilin itsekkin tuota 1.2 patsia, valitettavasti peli ei enää kiinnosta, ehkä odotellaan dlc tai jotain mullistavaa, todennäköisesti mun pelit on tässä pelattu. 1 sama questi bugas vieläkin, suorituskyky tuntu parantuneen, autoilla ajaminen tuntu samalta kuin ennen.
valheim vie ajan ja on 10x parempi kuin tämä
Kokeilitko ladata aikaisemmasta kohtaa missä tuo bugi ei ole vielä tullut vastaan
 
Tämä veti hymyn huulille, tuli vast'ikään katsottua tuo sarja :geek:
20210330190311_1.jpg
Hah hah, aika mahtavaa, viimeisiä derppejä metsästäessä tuli vielä vastaan toinenkin viittaus samaa TV-sarjaan :D
Kyllä nuo pääsiäismunat hymyilyttää, yksi aika hauska oli ilmesesti jonkun vaateliikkeen mainos, joka oli suoraan Matrix-elokuvan legendaarinen kohtaus asehyllyistä.
20210401170028_1.jpg
 
Farssi jatkuu: moninpeli on nyt peruttu.

Ainoa oikea veto tässä kohtaa on juurikin skaalata alaspäin cyber punkin jatkokuvioita. Kiinnostus peliä kohtaan on pelaajamääristä päätellen lopahtanut jo joulukuun jälkeen, eikä edes uudet päivitykset nosta juuri kulmakarvoja. Eteenpäin ja kohti uusia pettymyksiä.
 
Kokeilitko ladata aikaisemmasta kohtaa missä tuo bugi ei ole vielä tullut vastaan
Joo, no viimeisin kohta pelattu joku 50h+ kun huomasin tuon bugittavan guestin, pikku minor guesti niin ei jaksanut aikanaan, ja en edes huomannut sitä kun liian myöhään.
joskus kun tulee todella iso patsi/dlc, niin aloittelee uudestaan.
 
Tässä vielä kun ns "kaiken tehteenä" tuolla pitkin Night Cityn katuja kruisailin, niin aivan pakko vielä nostaa uudelleen jo moneen kertaan todettu: pelimaailma on aivan uskomattoman yksityiskohtainen. Tämä on pelimaailman yksityiskohtien ja monipuolisuuden osalta TES-pelien vastakohta. Vaivaa on varmasti nähty valtavasti tuon Night City rakentamisessa, haikein mielin tämän jätän taakse.

Yksityiskohtainen... kulissi. Interaktio on aivan olematonta eikä mihinkään nurkan taakse ole juuri mitään syytä vilkaista. Maailma myös "nollaantuu" suunnilleen kortteli kiertämällä.
 
Mä en jotenkin saa noista tulitaisteluissa mistään kunnolla selvää. Tuntuu et oon jotenkin 100 erilaista visuaalista efektiä samaan aikaan. Onko muilla samaa, voiko tolle tehdä jotain?
 
Yksityiskohtainen... kulissi. Interaktio on aivan olematonta eikä mihinkään nurkan taakse ole juuri mitään syytä vilkaista. Maailma myös "nollaantuu" suunnilleen kortteli kiertämällä.

Noh monessa pelissä interaktiota ei ole enkä ole ihan varma mitä edes tarkoitat tuolla koska graalin maljana pidettu GTA V maailma on täysin staattinen, muutokset ovat täysin skriptattuja. Huomasin juuri että ainakin Grand Imperial Mallissa aiheutettu tuho on ihan tallennuksessa muistissa ainoat asiat mitkä oli "korjaantunut" olivat hajoavat lasit.
 
Noh monessa pelissä interaktiota ei ole enkä ole ihan varma mit edes tarkoitat tuolla koska graalin maljana pidettu GTA V maailma on täysin staattinen, muutokset ovat täysin skriptattuja. Huomasin juuri että ainakin Grand Imperial Mallissa aiheutettu tuho on ihan tallennuksessa muistissa ainoat asiat mitkä oli "korjaantunut" olivat hajoavat lasit.

No kun verrattiin TES:siin niin ero vaan pisti silmään. 10 vuotta vanha laaja open world, jossa suunnilleen voit luottaa löytäväsi tavarat sieltä minne ne jätit, ainakin jonkin aikaa ja jossa tapahtuneet asiat on nähtävissä vielä vähän myöhemminkin. GTA on myös ihan pelkkä kulissimaailma. Erona oikeastaan juuri se, että ei kiinnosta paljoa kävellä talojen ovelle kun ne on luultavasti kaikki kuitenkin kulissitaloja valeovineen eikä oikeita paikkoja, joista löytyy tekemistä, loottia ja NPC:itä, jotka ovat nekin pysyviä pääosin.

Sopii hyvin räiskintään ja ajopeliin mutta huonommin seikkailuun. Vähän sama kuin lähtisi tuonne kaupungille "seikkailemaan" :D
 
Onko kukaan huomannut 1.2 päivityksen jälkeen pahoja bugeja?
Itse juuri sitä asentelin ja joudun aloittamaan alusta kun edelliset tallenukse lakkas toimimasta jo aikasemmin toisen päivityksen kohdalla ja en haluaisi taas uuddelleen aloittaa alusta.
 
No kun verrattiin TES:siin niin ero vaan pisti silmään. 10 vuotta vanha laaja open world, jossa suunnilleen voit luottaa löytäväsi tavarat sieltä minne ne jätit, ainakin jonkin aikaa ja jossa tapahtuneet asiat on nähtävissä vielä vähän myöhemminkin. GTA on myös ihan pelkkä kulissimaailma. Erona oikeastaan juuri se, että ei kiinnosta paljoa kävellä talojen ovelle kun ne on luultavasti kaikki kuitenkin kulissitaloja valeovineen eikä oikeita paikkoja, joista löytyy tekemistä, loottia ja NPC:itä, jotka ovat nekin pysyviä pääosin.

Sopii hyvin räiskintään ja ajopeliin mutta huonommin seikkailuun. Vähän sama kuin lähtisi tuonne kaupungille "seikkailemaan" :D

Noh TES:ssä ainoa interaktio on juuri nuo tavarat, joka sinällään on ihan hieno juttu. Kaikki luolat ym. resettaa sitten jonkin ajan päästä ja tuo kyllä söi itseltä immersiota. Oikeastaan ainoa todella interaktiivinen asia oli juuri ryöstely ja siinäkin ne joilta ne tavarat rullataan ei juuri kiinnosta vaikka kämppä olisi tyhjä. Oikeastaan ainoat todella interaktiiviset pelit tällä hetkellä on nuo sandbox pelit kuten Terraria, Minecraft, Space Engineers jne. ja nuokin ovat interaktiivisia vain ympäristön osalta.
 
Noh TES:ssä ainoa interaktio on juuri nuo tavarat, joka sinällään on ihan hieno juttu. Kaikki luolat ym. resettaa sitten jonkin ajan päästä ja tuo kyllä söi itseltä immersiota. Oikeastaan ainoa todella interaktiivinen asia oli juuri ryöstely ja siinäkin ne joilta ne tavarat rullataan ei juuri kiinnosta vaikka kämppä olisi tyhjä. Oikeastaan ainoat todella interaktiiviset pelit tällä hetkellä on nuo sandbox pelit kuten Terraria, Minecraft, Space Engineers jne. ja nuokin ovat interaktiivisia vain ympäristön osalta.

Morrowindissa ei resetoitunut ja siitä onkin jo 25 vuotta ;) Kaikilla NPC:illä oli nimet ja käsin tehdyt inventaariot jopa. Mutta interaktiivisuuden vaillinaisuuden korjasi vaikkapa Skyrimissä pitkälti se, että niitä luolia ja raunoita vaan oli niin paljon ettei varsinaisesti ollut mitään tarvetta palata vanhoihin. GTA ja Cyberpunk ei varsinaisesti edes ole samaa genreä TES:in kanssa vaikka Cyberpunkiin onkin levelit ja skillitree sutaistu päälle joten ei niitä niin kannata vertailla. Lähinnä nyt sitä kaupunkia vaan tuossa mietin, että oikeastaan se interaktiivisuus on aika lailla nollassa.
 
Morrowindissa ei resetoitunut ja siitä onkin jo 25 vuotta ;) Kaikilla NPC:illä oli nimet ja käsin tehdyt inventaariot jopa. Mutta interaktiivisuuden vaillinaisuuden korjasi vaikkapa Skyrimissä pitkälti se, että niitä luolia ja raunoita vaan oli niin paljon ettei varsinaisesti ollut mitään tarvetta palata vanhoihin. GTA ja Cyberpunk ei varsinaisesti edes ole samaa genreä TES:in kanssa vaikka Cyberpunkiin onkin levelit ja skillitree sutaistu päälle joten ei niitä niin kannata vertailla. Lähinnä nyt sitä kaupunkia vaan tuossa mietin, että oikeastaan se interaktiivisuus on aika lailla nollassa.

En mä nyt sitten tiedä oliko niitä copypaste luolia niin hauska enää samoilla sitten sadatta kertaa. Kaupungin mallintaminen on vähän vaikeampaa kuin jonkun random luolan joten ei sekään ihan ole verrattavissa. Kyllä nämä kaupunkeihin sijoittuvat open worldit aika staattisia on kaikki ja niin on ne muuallekkin sijoittuvat, niissä se ei vain ole niin helposti huomattavaa.
 
Niin ja tässä nimenomaan kannattaa kierrellä kujiakin ja kiipeillä paikkoihin. Itse olen löytänyt monesti ihan kivoja stasheja ja aseita syrjäkujilta ym. vähän syrjäisemmistä paikoista. Ja paikkoja on Cyber Punkissa kiva kierrellä jo ihan maisemien ja graffojen takia. Hienoja paikkoja löytyy todella paljon.
 
Niin ja tässä nimenomaan kannattaa kierrellä kujiakin ja kiipeillä paikkoihin. Itse olen löytänyt monesti ihan kivoja stasheja ja aseita syrjäkujilta ym. vähän syrjäisemmistä paikoista. Ja paikkoja on Cyber Punkissa kiva kierrellä jo ihan maisemien ja graffojen takia. Hienoja paikkoja löytyy todella paljon.

Tähän kyllä täytyy yhtyä. Aloin vasta pelaamaan ja tullut vain käveltyä paikasta toiseen harhaillen eri kujille ja joskus sitten saavuttanut sen tehtävän johon alunperin olin menossa. Ainakin näin alussa pelimaailma jotenkin ottaa vallan eikä tule ajettua tehtävästä tehtävään kuten yleensä peleissä teen.
 
No kun verrattiin TES:siin niin ero vaan pisti silmään.

Sopii hyvin räiskintään ja ajopeliin mutta huonommin seikkailuun. Vähän sama kuin lähtisi tuonne kaupungille "seikkailemaan" :D


Nimenomaan pelimaailmaa tässä vertasin, en sen dynaamisuutta. Ja niitä pystyy kyllä hyvin vertaamaan, vaikka peleissä onkin eroja. Skyrimissa on kaikki, siis ihan kaikki paikat aneemista copy-pastea. Kaikki talot tuntuu tylsältä samalla pensselissä vedetyltä, luolista puhumattakaan. Ymmärtäähän sen, yksityiskohtien luonti on todella työlästä; mutta se tekee valtavasti immersiolle.

Skyrimin aneemisuuden tajusi vasta kun Witcher avasi silmät pelimaailman yksityiskohdilla. Ja kun luuli kaiken nähneensä, Skelligessä avautui taas aivan uusi maailma. Immersion viimeisteli latausruuduttomat talot, muistan vieläkin vau-elämyksen, kun tajusin että talon ulkopuolella käyty NPC-keskustelu jatkui kun menin taloon sisälle, ja pystyin katselemaan heitä ikkunasta. Lisäksi witcherissä oli aika päräyttävää jossain jumalan selän takana törmätä vahingossa johonkin pikkukylään, jossa oli sitten seppä ja sen myymälä oli käsin tehty uniikki rakennus, johon oli selvästi nähty vaivaa. Tämä on se valtava ero TES-peleihin, jota halusin tuoda esille.

CP2077 vei sitten tuon yksityiskohtaisuuden vielä toiseen potenssiin.

Yksityiskohtainen... kulissi.

Kyllä. Valitettavasti pelissä on valtavia puutteita, jotka sitten syövät rankasti sitä vaivalla rakennettua immersiota. Kulissi ylläpitää immersiota hetken, mutta pian sen puutteet nousevat häiritseviksi. Esim menen johonkin pikaruokalaan, rupattelen myyjän kanssa, kyselen mitä olisi tarjolla, ja myyjä sanoo, että heillä on aivan mahtavan makuista sushia/kahvia/tortilloja. Sitten kun avaan menun, niin siellä ei ole edes tarjolla tätä myyjän hehkuttamaa tuotetta. Kuinka ärsyttävää, että vaivalla luotu dialogi vedetään pytystä alas sillä, ettei ole viitsitty laittaa valikoimaan kysyistä tuotetta.

Koko pelistä jää hieman harmittamaan hukattu potentiaali.


Edit: mainitaan nyt kuitenkin että pidin skyrimista paljon. Siinä pelissä oli parasta se matka määränpäähän.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa oikea veto tässä kohtaa on juurikin skaalata alaspäin cyber punkin jatkokuvioita. Kiinnostus peliä kohtaan on pelaajamääristä päätellen lopahtanut jo joulukuun jälkeen, eikä edes uudet päivitykset nosta juuri kulmakarvoja. Eteenpäin ja kohti uusia pettymyksiä.
Veikkaan kanssa, että suunnitelmia pelin osalta vedetty takaisin ja eivät välttämättä pistä enää niin paljoa resursseja tähän peliin. Ei varmaan tule Witcher 3 tyyliin kahta isoa lisäosaa.
 
Veikkaan kanssa, että suunnitelmia pelin osalta vedetty takaisin ja eivät välttämättä pistä enää niin paljoa resursseja tähän peliin. Ei varmaan tule Witcher 3 tyyliin kahta isoa lisäosaa.
Harmillisesti tässä ei tosiaan varmaan muuta ole tehtävissä kuin yrittää rajatulla effortilla pelastaa mainetta sen mikä on pelastettavissa.

Harmi kyllä, olen puutteista huolimatta viihtynyt erinomaisesti pelin parissa, kunnolliset lisäosat kyllä kelpaisi ja ostoon menisi.
 
Morrowindissa ei resetoitunut ja siitä onkin jo 25 vuotta ;) Kaikilla NPC:illä oli nimet ja käsin tehdyt inventaariot jopa. Mutta interaktiivisuuden vaillinaisuuden korjasi vaikkapa Skyrimissä pitkälti se, että niitä luolia ja raunoita vaan oli niin paljon ettei varsinaisesti ollut mitään tarvetta palata vanhoihin. GTA ja Cyberpunk ei varsinaisesti edes ole samaa genreä TES:in kanssa vaikka Cyberpunkiin onkin levelit ja skillitree sutaistu päälle joten ei niitä niin kannata vertailla. Lähinnä nyt sitä kaupunkia vaan tuossa mietin, että oikeastaan se interaktiivisuus on aika lailla nollassa.
Ja verrataanko tässä nyt niihin finaaleihin päivitettyihin bethesda peleihin kun ne ensimmäiset versiot sieläkin taisi olla aika bugisia
 
Mut noihan on ihan eri genren pelejä.

On ne. Paitsi että Cyberpunk yrittää olla RPG.

Mutta tuo nyt oli lähinnä sivuraide aiheesta maailman interaktiivisuus ja immersiivisyys. Kymmenen vuotta sitten open world RPG:t saattoivat jo olla sellaisia, että kaikkialle voi mennä, kaikkialla on jotain (tekemistä, ryöstämistä, tappamista, varastamista yms. geneeristä) ja monesti ihan yksiselitteisesti määriteltyjä NPC:itä jne. joilla oli usein jotain merkitystä pelissä. Toki on helpompi tehdä tällaista Morrowindin provinssin yksittäisen saaren mittaluokassa mutta siitä nyt on jo 25 vuotta. Mutta siis se, että yksittäisellä NPC:llä, jolla ei enää/koskaan ollut mitään tekemistä juonen kanssa saattoi olla jotain merkittävää ja harvinaista (vaikka varusteet) kun toisessa pelissä NPC:t ovat proseduraalisesti luotu kun lähestyt ja autojonot on horisontissa olevia kangastuksia ja kaikkien näiden ainoa merkitys on poliisin kiinnostusta kuvaava laskuri.

Tässähän tosiaan megatalotkin ovat yhden kerroksen kokoisia kulisseja ja niistä pääsee sisään suunnilleen yhteen (?).
 
On ne. Paitsi että Cyberpunk yrittää olla RPG.

Mutta tuo nyt oli lähinnä sivuraide aiheesta maailman interaktiivisuus ja immersiivisyys. Kymmenen vuotta sitten open world RPG:t saattoivat jo olla sellaisia, että kaikkialle voi mennä, kaikkialla on jotain (tekemistä, ryöstämistä, tappamista, varastamista yms. geneeristä) ja monesti ihan yksiselitteisesti määriteltyjä NPC:itä jne. joilla oli usein jotain merkitystä pelissä. Toki on helpompi tehdä tällaista Morrowindin provinssin yksittäisen saaren mittaluokassa mutta siitä nyt on jo 25 vuotta. Mutta siis se, että yksittäisellä NPC:llä, jolla ei enää/koskaan ollut mitään tekemistä juonen kanssa saattoi olla jotain merkittävää ja harvinaista (vaikka varusteet) kun toisessa pelissä NPC:t ovat proseduraalisesti luotu kun lähestyt ja autojonot on horisontissa olevia kangastuksia ja kaikkien näiden ainoa merkitys on poliisin kiinnostusta kuvaava laskuri.

Tässähän tosiaan megatalotkin ovat yhden kerroksen kokoisia kulisseja ja niistä pääsee sisään suunnilleen yhteen (?).
Cyberpunk on RPG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom