Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
type. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . number
FOVissa ei ole kyse KOKEMUKSESTA vaan matematiikasta; siitä, miten virtuaalinen 3d-maailma projisoidaan ruudun pikseleille.
Oletuksena kaikki rendausenginet projisoivat asiat TASOON.
Kun ruutu ei olekaan taso, tästä seuraa perspektiiviivääristymiä.
Jotta nämä vääristymät voi korjata/välttää, pitää tietää millä tavalla se ruutu eroaa tasosta ja miten katsojan silmät sen paikkaan suhtautuvat.
Tämä kaikki tehdään matematiikan keinoin. Mutta jos ei ole kaikkea korjaukseen tehtävää dataa ei ole, ei sitä korjausta voi tehdä oikein.
Ihmetyttää kyllä tämä kun ihmiset tykkää että se on jotenkin hyvä asia kun patchilista on pitkä. Sehän vain tarkoittaa että peli on ihan helevetin buginen, kuten kaikki on tietänyt jo kauan, ja siksi lista on tietysti myös pitkä.
Kuten sanoin muutama sivu sitten, patcheja ei pitäisi olla edes olemassa, koska kun Super Nintendolle tuli peli 90-luvulla, se oli valmis ja siihen ei koskaan tullut patcheja, koska se oli täydellinen, ja sitä ei tarvinnut korjata.
Juu, nuo kaarevat näytöt on ihan hypetystä. Itse en oikein tykkää tavallisista 16:9 widescreen näytöistäkään, koska ne vaikuttaa myös vääristävän kuvaa. Pitäisi palata takaisin 4:3 suhteeseen, koska ihmisten silmät näkee 4:3 suhteessa:
Reddit - Dive into anything
www.reddit.com
Eiköhän tuo kannata ostaa suoraan PS5:lle.
Tämähän ei pidä miltään osin paikkaansa. Peleissä oli bugeja ja niitä kyllä patchattiin. Eikä ne jääneet bugittomiksi virallisten patchien jälkeenkään vaan harrastelijat julkaisevat tänä päivänäkin bugikorjauksia vanhoihin nes/snes ajan peleihin. Esim. niinkin pieni peli kuin Super Mario All-Stars sai päivityksen 2000 luvulla.Kuten sanoin muutama sivu sitten, patcheja ei pitäisi olla edes olemassa, koska kun Super Nintendolle tuli peli 90-luvulla, se oli valmis ja siihen ei koskaan tullut patcheja, koska se oli täydellinen, ja sitä ei tarvinnut korjata.
No ei kyllä vääristä kuvaa sen enempää kuin mikään muukaan kuvasuhde. Se ”vääristyminen” on vaan laajan FOV:n rectilineaarinen piirto eikä sille voi mitään. Ihan samaa ”vääristymistä” (ei siis edelleenkään mitään tekemistä vääristymisen kanssa) on kans laajakulmaisissa rectilineaarisissä kameroiden linsseissä. Laita FOV pelissä pienemmälle ja näyttö kauemmaksi naamasta jos haluat katsella ruudun laitoja. Pätee myös niihin 4:3 ruutuihin, paitsi että niissä niitä sun ”vääristymiä” tulee myös ruudun ylä- ja alaosiin jos efektiivinen horisontaalinen FOV pidetään samana kuin 16:9 ruudulla.Itse en oikein tykkää tavallisista 16:9 widescreen näytöistäkään, koska ne vaikuttaa myös vääristävän kuvaa.
Just lähti patchi valumaan GOGista, 33,6GB![]()
44,1gigaa pleikkarilla28,8GB Steamista. Nyt voisi aloittaa toisen läpipeluun, toivottavasti korjaukset eivät tuoneet liutaa uusia bugeja mukanaan.
Onko tää pleikkarikuva?Eipä tää nyt alkuun ainakaan oikein vakuuta. Toiveissa oli että tuo tekstuureiden latautuminen olisi saatu fiksattua, mutta pikaisen testin perusteella näyttää melkeinpä menneen entistä kehnommaksi. Aikaisemmin häiritsi eniten ne opasteiden sutut, mutta nyt isompi osa myös näistä katumainoksista on tällaista mössöä jopa ihan lähietäisyydeltä. Pitääpä vielä testailla vähän eri asetuksilla, mutta ei kai näiden latautumisen pitäisi olla asetuksista kiinni, vai?
![]()
e. Kaikki vastaantulevat / edellä menevät autot ajelee kaikki valot pimeinä ja valot saattaa syttyä hetken päästä, jos malttaa ajella vierellä. Jotain on ilmeisesti ainakin yritetty tehdä niille kauempana oleville autoille, kun nyt kaikki niistä ei häviä lähemmäksi tultaessa. Jäänyt tuokin vaan vähän puolitiehen, kun ensin näkyy ne kauempana olevan auton ajovalot, mutta sitten kun auto tuleekin piirtoetäisyydelle, kaikki valot onkin pimeinä. Osa niistä autoista tosin häviää edelleenkin ihan samalla tavalla.
Onko tää pleikkarikuva?
Ei varmaan koska näyttää näppäimet vaihtoehtona.Onko tää pleikkarikuva?
Näköjään.Ei varmaan koska näyttää näppäimet vaihtoehtona.
Onko mitkä koneen speksit? Pitää testaa jos oma tekee samaa.PC:llä 2560x1440, RT Ultra, DLSS Quality.
PC:llä 2560x1440, RT Ultra, DLSS Quality.
e. Speksit RTX3080, i7-10700K, 32GB 3200MHz
Ekaa läpii peluuta olis nyt vihdoin tarkotus alotella patchin jälkeen. Onko heittää jotai pro tippejä mitkä asetukset on pahimmat fps pudottajat?
Millaiselle levylle sulla on peli asennettuna? Voisiko tuo tekstuurihomma johtua liian hitaasta levystä, kun peli striimailee assetteja? Vai onko tämä joku cp2077 special ettei millään raudalla toimi?
Se tykkääminen siitä pitkästä listasta johtuu ihan siitä, että ihmiset tietävät, että sen patchin jälkeen siinä on helvetin paljon vähemmän bugeja.Ihmetyttää kyllä tämä kun ihmiset tykkää että se on jotenkin hyvä asia kun patchilista on pitkä. Sehän vain tarkoittaa että peli on ihan helevetin buginen, kuten kaikki on tietänyt jo kauan, ja siksi lista on tietysti myös pitkä.
Tarkista nyt vielä pelin tiedostojen eheys, jos siellä olis bittejä poikittain?
Edit: jätin pari kk sitten pelin kesken pätsiä odotellessa. Ei minulla ollut pahoja bugeja, mutta oli aika muutenkin kortilla, joten ei ollut paha rasti odottaa. Laitoin äsken päivityksen valumaan. Katotaan miten äijän käy.
En käynnistänyt vielä, mutta ajoin verifioinnin kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla gog latasi saman 29 mb lisää. Jaa a ei ehkä lupaa hyvää, mutta ei auta kun testata.Kyllä se vielä lataili jonkun 30MB:n (GOGissa) korjauskilkkeen, mutta ei sekään auttanut mitään.
Mulla oli ihan sama tilanne. Joskus tammikuun lopulla tämä jäi kesken 80-90h jälkeen ja siihen asti kaikki toimi ihan hyvin. Sitten kun tuli taukoa, niin ajattelin että sama odotella vielä päivityksiä ja jatkaa sitten loppuun. Pitänee odotella muidenkin kokemuksia ja katsoa sitten myöhemmin auttaisiko esim. uudelleenasennus mitään. Vanhaa päivitystäkään ei varmaan saa enää rullattua takaisin, että saisi jatkettua edes juonen loppuun.
Nyt kun testannu tota, en mitään kaltasias ongelmia ollu. Oon tässä kävelly, mutten ole havainnu mitään poikkemaa. Aina mitä tässä, mikä mua vituttaa, on se ettei tuplahyppy toimi vaikka on päällä.Eipä tää nyt alkuun ainakaan oikein vakuuta. Toiveissa oli että tuo tekstuureiden latautuminen olisi saatu fiksattua, mutta pikaisen testin perusteella näyttää melkeinpä menneen entistä kehnommaksi. Aikaisemmin häiritsi eniten ne opasteiden sutut, mutta nyt isompi osa myös näistä katumainoksista on tällaista mössöä jopa ihan lähietäisyydeltä. Pitääpä vielä testailla vähän eri asetuksilla, mutta ei kai näiden latautumisen pitäisi olla asetuksista kiinni, vai?
![]()
e. Kaikki vastaantulevat / edellä menevät autot ajelee kaikki valot pimeinä ja valot saattaa syttyä hetken päästä, jos malttaa ajella vierellä. Jotain on ilmeisesti ainakin yritetty tehdä niille kauempana oleville autoille, kun nyt kaikki niistä ei häviä lähemmäksi tultaessa. Jäänyt tuokin vaan vähän puolitiehen, kun ensin näkyy ne kauempana olevan auton ajovalot, mutta sitten kun auto tuleekin piirtoetäisyydelle, kaikki valot onkin pimeinä. Osa niistä autoista tosin häviää edelleenkin ihan samalla tavalla. Vieressä olevat autot despawnaa, jos edes vilkaisee nopeasti toiseen suuntaan.
e2. En tiedä mitä taikoja tälle on tehty, mutta nyt ainakin motarilla ajelu näyttää aika lailla PS2-peliltä. Kaikki näyttää suoraan sanottuna paskalle. Autoja ilmestyy tyhjästä ja äsken oli keskellä tietä jumissa auto, jonka keula oli tien sisässä ja perä ylhäällä. Ei mulla ollut mitään tällaisia edes julkaisun aikaan, puhumattakaan sitten edellisen päivityksen jälkeen.
Itse tuskaillut tuon ongelman kanssa pidempään. Näyttiksen vaihdon jälkeen autojen valot palasivat taas hetkeksi, mutta näköjään nyt taas AI-autojen valot sammuu, kun tulee tietyn etäisyyden päähän niistä. Yöaikaan maantiellä kaupungin ulkopuolella saanut joskus tosiaan väistellä pimeitä autoja ja tilannetta ei auta oman auton pitkät valot, jotka näyttävät ehkä 5 metrin päähän.Kaikki vastaantulevat / edellä menevät autot ajelee kaikki valot pimeinä ja valot saattaa syttyä hetken päästä, jos malttaa ajella vierellä. Jotain on ilmeisesti ainakin yritetty tehdä niille kauempana oleville autoille, kun nyt kaikki niistä ei häviä lähemmäksi tultaessa. Jäänyt tuokin vaan vähän puolitiehen, kun ensin näkyy ne kauempana olevan auton ajovalot, mutta sitten kun auto tuleekin piirtoetäisyydelle, kaikki valot onkin pimeinä. Osa niistä autoista tosin häviää edelleenkin ihan samalla tavalla. Vieressä olevat autot despawnaa, jos edes vilkaisee nopeasti toiseen suuntaan.
EIUusi pätsi ei siis ollut vielä se "next-gen" pätsi esim series X:llä?
Itse tuskaillut tuon ongelman kanssa pidempään. Näyttiksen vaihdon jälkeen autojen valot palasivat taas hetkeksi, mutta näköjään nyt taas AI-autojen valot sammuu, kun tulee tietyn etäisyyden päähän niistä. Yöaikaan maantiellä kaupungin ulkopuolella saanut joskus tosiaan väistellä pimeitä autoja ja tilannetta ei auta oman auton pitkät valot, jotka näyttävät ehkä 5 metrin päähän.
Kaupungissa kieltämättä kaukana menevien autojen tilanne vähän parempi kuin aiemmin. Sen sijaan aavikolla yhä kaukana näkyy kova liikenneruuhka, oli kello sitten mitä tahansa. Ja aina kun tuota kohti ajaa lähemmäs, ruuhka siirtyy hieman kauemmas. Tuo on kaupungin ulkopuolella omasta mielestä kaikista pahin immersion rikkoja. Saa nähdä, milloin korjataan
En ainakaan äkkiseltään huomannut ympäriinsä ajellessa ongelmia tekstuurien latauksessa. Aiemmin sitä ongelmaa kyllä oli. Poliiseja tuli testattua nyt ja kieltämättä paljon parempi ratkaisu tämä kuin kymmenien poliisien spawnaaminen metrien päähän. Tosin nyt pääsee jo liiankin helpolla, kun ajoin jalkakäytävillä kaikkien yli ihan rauhassa, eikä poliiseja näkynyt lähimaillakaan.
No siis ennenhän (ja voi olla että nytkin) poliisin suututtamisen vakavuus riippui täysin siitä, mitä oli tekemässä, koska niitä voi paeta (vain?) siirtymällä seuraavaan paikkaan. Jos ajaa autolla jonkun yli niin aivan sama, koska poliiseista pääsee ajamalla pari korttelinväliä. Jos taas tappaa tehtävän aikana vahingossa siviilin - eli joutuu jäämään samalle alueelle - ainoa vaihtoehto on seivin lataaminen, koska lisää poliiseja vain tulee ja tulee. Vaikka saisit pari hengiltä niin niistä ei pääse mitenkään muuten eroon kuin pakenemalla kauas tehtäväalueelta. Ajanhukkaa.Poliisit on ainakin pikatestin perusteella ihan yhtä joutavia ja päälleliimatun oloisia kuin ennenkin, joskin vaan eri tavalla. Ennen niitä joutui välttämään, koska muuten tilanne eskaloitui ihan hetkessä. Nyt niistä taas ei tarvitse välittää juuri ollenkaan, kun niistä pääsee autolla eroon niin helposti. No, ainakaan nyt ei tarvitse palata heti edelliseen tallennukseen, jos menee vahingossa sukset ristiin NCPD:n kanssa.
No siis ennenhän (ja voi olla että nytkin) poliisin suututtamisen vakavuus riippui täysin siitä, mitä oli tekemässä, koska niitä voi paeta (vain?) siirtymällä seuraavaan paikkaan. Jos ajaa autolla jonkun yli niin aivan sama, koska poliiseista pääsee ajamalla pari korttelinväliä. Jos taas tappaa tehtävän aikana vahingossa siviilin - eli joutuu jäämään samalle alueelle - ainoa vaihtoehto on seivin lataaminen, koska lisää poliiseja vain tulee ja tulee. Vaikka saisit pari hengiltä niin niistä ei pääse mitenkään muuten eroon kuin pakenemalla kauas tehtäväalueelta. Ajanhukkaa.
Noin siis oman kokemukseni mukaan. En missään vaiheessa kokeillut tapella tosissani poliisien kanssa.
RX 5700 meni mainaajille ja RTX 3060 tuli tilalle. Tuntuu olevan vähän henkimaailman juttuja, miten hyvin nuo AI-autojen valot toimivat. Yhdessä vaiheessa ongelmana oli myös se, että kaupungissa kauas taivaalle kohoavat mainokset katosivat ja näkyivät vasta, kun meni tarpeeksi kauas.Ihan mielenkiinnosta: minkä kortin vaihdoit ja mikä kortti tuli tilalle?
Skill treehin on näköjään nyt siihen tyhjään paikkaan tullut Relic mutta sitä puuta ei pääse selaamaan.