Cyberpunk 2077

Kaikkein hypettymyksien äiti on kyllä alkupeärinen Quake. Muistan, kuinka 90 -luvun puolen välin tienoilla luin Pelit lehdestä ennakkojutun ID:n tulevasta Quake pelistä. Pelin piti olla keksiaikaiseen maailmaan sijottuva toimintapeli, jossa taistellaa melee aseilla ja taioilla ym. Pelissä piti mm. pystyä potkaisemaan reunalla kävelevä vihu liitopotkulla alas ja moukakroimaan niitä sotavasaralla. Vihollisilla piti olla uskomattoman hyvä tekoäly ja niiden piti lähteä karkuun, jos olivat pahasti alakynnessä. Pelaajan piti pystyä seuraamaan haavoittunutta karkuria mm. sen jälkeensä jättämän verivanan perusteella.

Oli aika helvetinmoinen pettymys, kun Quaken demo sitten tuli ulos. Peli oli täysin perinteinen pumpum Doom klooni, joss oli toki hieno ihka aito 3D ympäristö. Alkupeäisestä keskiaikateemasta ei ollut jäljellä kun gootti tyyliset levelit ja yksi ritaria muistuttava vihu. Upeasta tekoälystäkään ei ollult mitään tietoa. Quake on silti yksi pelihistoerian merkkipaaluista ja helvletin hyvä peli, kun alkupettymyksestä pääsi yli.
Muistaakseni tää maailmalle Quakea hypettänyt tyyppi kyllä sai palkinnoksi potkut ID:ltä kun muutkaan devaajat eivät pitäneet siitä että tämä löpisee omiaan pelistä.
 
Kaikki silloin visioidut jutut eivät päätyneet peliin, mutta peli on mielestäni jopa paremman näköinen mitä silloin esiteltiin. Eivät sentään vesittäneet rumemmaksi kuten Anthemin tai Watchdogsin tapauksessa. Näistä jälkimmäinen on erityisen paha, koska peliin saa yksinkertaisella modilla "E3-asetukset".
No tässä asiassa pitää olla samaa mieltä ettei tapahtunut tosiaan kuten noiden pelien kohdalla tai Witcher 3 josta CDPR aikanaan sai kanssa paskaa niskaansa.



Minua ja varmaan monia muita jotku heijastukset ja muu graafinen turhakekama ei kiinnosta tippaakaan,
Ei ainakaan silloin jos ei oma serri jaksa pyörittää peliä :geek:

Toivotaan toivotaan... itsellä vähän pessimistinen tunne, että tällä tulee olemaan korkeintaan marginaalinen vaikutus tulevaisuuteen. Uusia pelaajaharrastajia syntyy joka päivä lisää ja viiden vuoden päästä vain pienellä osalla pelaajista on mitään omakohtaista kokemusta CyberPunk 2077 -julkaisusta
Vanha sanonta "toistaa vanhempiensa virheet" sopineen sitten pelialaakin myös.
Mutta toivottaan että puolan pojat saavat korjattua peliä ainakin niin että suurimmat bugit korjattu ja AI on ajantasalle ja juuri tuo onneton AI loppujen lopuksi tappoi minulta mielenkiinnon peliin ja päätarinakin jäi kesken.
 
Muistaakseni tää maailmalle Quakea hypettänyt tyyppi kyllä sai palkinnoksi potkut ID:ltä kun muutkaan devaajat eivät pitäneet siitä että tämä löpisee omiaan pelistä.
Quake kohdalla oikeasti valehdeltiin kun pelissä ollu siis mitään niitä luvattuja ominaisuuksia :)
 
Muistaakseni tää maailmalle Quakea hypettänyt tyyppi kyllä sai palkinnoksi potkut ID:ltä kun muutkaan devaajat eivät pitäneet siitä että tämä löpisee omiaan pelistä.

No kyllä mä uskon ihan niiden levelien tyylin perusteella, että alunperin on tähdätty kyllä enemmän siihen hypejutun kaltaiseen peliin. Toki kaveri varmaan lörpötteli myös asioita, jotka olivat olleet lähinnä heittoja suunnittelupöydän äärellä.
 
Tuosta pelimaailman vaihtoehdoista vielä että onhan se usein aika illuusiota mutta sitten siellä on kyllä aika päräyttäviäkin kohtia.

Esimerkiksi itse jätin Jackien ruumiin Viktorille josta Arasaka kävi sen nyysimässä. Noh sitten lopussa jossa valitsin tuon Don't fear the Reaper lopun niin Jackien on siellä katolla jonne mennään sen jälkeen kun olet kytkeytynyt Mikoshiin. Siinä sitten ihmeteltiin ihan V puolesta että miten voit olla täällä. Luultavasti näin ei olisi tapahtunut jos olisin käskenyt viedä ruumiin Mama Wellesille. Pitäisi joskus oikein koittaa.

Toinen ihan jees homma on se jos jätät Cloudsin ukon henkiin siinä toimistotappellussa niin se tosiaan sitten tulee vastaan jälkeenpäin uudestaan. Mikä oli ihan jepa mielestäni. Typerää tosin on se että V täysi 50 street cred ei laita mitään pelkoa muka Tyger Clawseihin.
 
Tuosta pelimaailman vaihtoehdoista vielä että onhan se usein aika illuusiota mutta sitten siellä on kyllä aika päräyttäviäkin kohtia.

Esimerkiksi itse jätin Jackien ruumiin Viktorille josta Arasaka kävi sen nyysimässä. Noh sitten lopussa jossa valitsin tuon Don't fear the Reaper lopun niin Jackien on siellä katolla jonne mennään sen jälkeen kun olet kytkeytynyt Mikoshiin. Siinä sitten ihmeteltiin ihan V puolesta että miten voit olla täällä. Luultavasti näin ei olisi tapahtunut jos olisin käskenyt viedä ruumiin Mama Wellesille. Pitäisi joskus oikein koittaa.

Toinen ihan jees homma on se jos jätät Cloudsin ukon henkiin siinä toimistotappellussa niin se tosiaan sitten tulee vastaan jälkeenpäin uudestaan. Mikä oli ihan jepa mielestäni. Typerää tosin on se että V täysi 50 street cred ei laita mitään pelkoa muka Tyger Clawseihin.
Itekin jätin Jackien ruumiin Viktorille. Silloin on hauska pelata se Arasaka-loppu Hanakon kanssa, ja Jackie on niillä tallennettu kellariin ja sen kanssa voi vähän jutella siellä, tosin ei kovin hyvin toimi kundi enää. Katolla sen kanssa kyllä jutellaan millä tahansa lopulla. Myöhemmin latasin alkupään tallennuksen ennenkö Jackie kuolee ja laitoin Jackien kotiinsa, ja siitä sai oikein mukavan hautajaisseremonia-questin, joka kyllä on paras vaihtoehto ja loput on ns. mokattuja.
 
Toivotaan sitten, että se Jakke 14v:kin, joka on juuri saanut rippilahjaksi ekan tietokoneen, tajuaa ensin käydä lukemassa historiikin peliteollisuuden tilasta, ennen kuin alkaa klikkailemaan Steamissa pelejä ostoskoriin. :tup:

Tai sitten se Jakke käyttää kuluttajan 14pv palautusoikeutta, jos se peli noin vituttaa. Koskee myös pre-order-pelejä. Se on sitten vähän koomista jos se into palautukseen syntyy vasta 120h pelaamisen ja 2 läpipeluun jälkeen kun raja on 2h...

Kuluttajalla on ihan tarpeeksi oikeuksia myös CP2077:n tapauksessa.
 
Itekin jätin Jackien ruumiin Viktorille. Silloin on hauska pelata se Arasaka-loppu Hanakon kanssa, ja Jackie on niillä tallennettu kellariin ja sen kanssa voi vähän jutella siellä, tosin ei kovin hyvin toimi kundi enää. Katolla sen kanssa kyllä jutellaan millä tahansa lopulla. Myöhemmin latasin alkupään tallennuksen ennenkö Jackie kuolee ja laitoin Jackien kotiinsa, ja siitä sai oikein mukavan hautajaisseremonia-questin, joka kyllä on paras vaihtoehto ja loput on ns. mokattuja.

Jaa onkohan tuo sitten bugi koska mulla on ollut se eka kertaa tuolla katolla nyt ja olen mielestäni kaikki loput pelannut. Tosin suurimman osan otin Nomad tallennuksesta jossa tosiaan käskin viedä Jackien ruumiin äidilleen.
 
Pistetääs spoilereihin...
Ei se tule kuin siinä kun tekee ne johnnyn kaikki sidequestit oikein ja myötäilee johnnyä ja pitää saada 70% johnnyn prosentit, sitten odottelee siellä katolla missä misty sut jättää, yli 5min, että saat sen "dont fear the reaper" secret endingin. Eli johnny kertoo, että its hard to decide .... jha kertoo että voitkin mennä soolona. Eikä välttämättä tuo 70% riitä, jos olet tehnyt sen "chipping in" väärin.
Kannattaa muuten olla max tason charru ja pelata vaikka alemmalla vaikeustasolla, itellä loppui ammuksetkin siinä ja piti craftailla lisää vaikka vihuja juoksi eteen kuin tuutista kaataen. (en viittiny loottia, kun inventory oli täys ja siinä ei ole aikaa hengähtää, tulee ukkeleita niin kauan kunnes pääset ihan loppuun asti sinne virtuaalimaailmapaskeeseen, johon sun pitää se johnny jättää, tai sitten ite jäät)
lisäksi ei voi tallentaa ollenkaan.
Lisäksi mulla ei jostain syystä toiminut hp potionit ollenkaan ja HP bar oli koko ajan 50%???? en tiedä oliko tuo tarkoituksellista vai bugi, tais olla bugi.
Ainoa mistä sai HP, oli se implantti "HP on kill" siksi joutuin pelaamaan easyllä
Kannattaa pelata ainakin kerran tuo, jos on intoa pelata useampi ending, on se hieno :)
Ja joskohan tulis kunnon korjauksia patseissa pian, haluis nuo loput sideguestit mitä en ole vielä pelannut, tympii vaan nuo bugit ja ei ole intoa sen takia palata pelin ääreen.
 
Viimeksi muokattu:
Pistetääs spoilereihin...
Ei se tule kuin siinä kun tekee ne johnnyn kaikki sidequestit oikein ja myötäilee johnnyä ja pitää saada 70% johnnyn prosentit, sitten odottelee siellä katolla missä misty sut jättää, yli 5min, että saat sen "dont fear the reaper" secret endingin. Eli johnny kertoo, että its hard to decide .... jha kertoo että voitkin mennä soolona. Eikä välttämättä tuo 70% riitä, jos olet tehnyt sen "chipping in" väärin.
Kannattaa muuten olla max tason charru ja pelata vaikka alemmalla vaikeustasolla, itellä loppui ammuksetkin siinä ja piti craftailla lisää vaikka vihuja juoksi eteen kuin tuutista kaataen. (en viittiny loottia, kun inventory oli täys)
lisäksi ei voi tallentaa ollenkaan
Kannattaa pelata ainakin kerran tuo, jos on intoa pelata useampi ending, on se hieno :)
Ja joskohan tulis kunnon korjauksia patseissa pian, haluis nuo loput sideguestit mitä en ole vielä pelannut, tympii vaan nuo bugit ja ei ole intoa sen takia palata pelin ääreen.
Ite pääsin kyllä Very Hardilla läpi ekalla kertaa, vaikka lopussa alkoi vähän hikoiluttaan, kun sitä maksimiHP:täkin on puolet normaalista ja se vika pomo suunilleen one shottas joka kerta. Mulla kuitenkin oli cyberdecki joka toi 100% HP:tä kun hiparit menee alle 15%, ja toinen joka tuo 100% hptä kun hiparit menee 0%, joten käytännössä 2 lisäelämää, niillä tosin muutaman minuutin cooldown tietty.
 
Joo no oiskait tuo menny vaikeammallakin, mutta tais olla joku klo 3:00 la-su välinen yö ja oli väsy ja piti päästä vaan äkkiä läpi ja nukkumaan :)
alkoi jo tuossa vaiheessa tuleen koko peli korvista ulos. meni joku 10-15h+ bugien takia aikaa hukkaan, piti ottaa kaukaa vanha save yms. Ja esimerkiksi ei voinut loottia jotain tärkeää quest itemiä yms.
Ja eka kerralla mokasin sen chipping in guestin niin en saanut tuota endingiä, muuten ois jääny yhteen pelikertaan. Ei vittiny aloittaa niin kaukaa enää uudestaan.
puolen välin jälkeen käyttelin aika paljon noita glitchejä rahan ja craft tavaran hankkimiseen, kun ei jaksanut perse hiessä grindata.
 
On muuten aika erikoisen rikki tuo Body stat ja sen perkit. Voi suunnilleen juosta nyrkit pystyssä useampaa ukkoa päin eikä välttämättä edes kuole vaikka ampuvat. Tein nyt viimeiseksi tuon street brawler street kid ukon ja on käsittämättömän helppoa juosta vaan päälle ja lyödä kaikkia turpaan jopa punaiseksi flägättyjä ukkoja vastaan (skull level en ole vielä koittanut), tämä siis very hard vaikeustasolla ja body on jotain 12 nyt enkä ole watsonista pihalla. Pelasin nomadin ja corpon jollain 10 ja 5 bodyllä hardilla ja noita korkeampia levelisiä ukkoja vastaan ei kyykkimällä ja suojasta ampumisella ollut juuri mahdollisuuksia kun aina tuli se joku headshot jostain kun päänsä hiukan pisti ulos ja tuo corpo ninja tipahti kyllä todella nopeasti kun oli katana ukko kerenzikovilla.
 
Pistetääs spoilereihin...
Ei se tule kuin siinä kun tekee ne johnnyn kaikki sidequestit oikein ja myötäilee johnnyä ja pitää saada 70% johnnyn prosentit, sitten odottelee siellä katolla missä misty sut jättää, yli 5min, että saat sen "dont fear the reaper" secret endingin. Eli johnny kertoo, että its hard to decide .... jha kertoo että voitkin mennä soolona. Eikä välttämättä tuo 70% riitä, jos olet tehnyt sen "chipping in" väärin.
Kannattaa muuten olla max tason charru ja pelata vaikka alemmalla vaikeustasolla, itellä loppui ammuksetkin siinä ja piti craftailla lisää vaikka vihuja juoksi eteen kuin tuutista kaataen. (en viittiny loottia, kun inventory oli täys ja siinä ei ole aikaa hengähtää, tulee ukkeleita niin kauan kunnes pääset ihan loppuun asti sinne virtuaalimaailmapaskeeseen, johon sun pitää se johnny jättää, tai sitten ite jäät)
lisäksi ei voi tallentaa ollenkaan.
Lisäksi mulla ei jostain syystä toiminut hp potionit ollenkaan ja HP bar oli koko ajan 50%???? en tiedä oliko tuo tarkoituksellista vai bugi, tais olla bugi.
Ainoa mistä sai HP, oli se implantti "HP on kill" siksi joutuin pelaamaan easyllä
Kannattaa pelata ainakin kerran tuo, jos on intoa pelata useampi ending, on se hieno :)
Ja joskohan tulis kunnon korjauksia patseissa pian, haluis nuo loput sideguestit mitä en ole vielä pelannut, tympii vaan nuo bugit ja ei ole intoa sen takia palata pelin ääreen.

Tietääkseni tuo on jo debunkattu että tarvitsisi 70% kun oikeasti niillä puheiden valinnoilla on se merkitys
 
Seillä se CP "kummasti" möllöttää edelleen Steamin 3 sijalla, vaikka paskaa tulee sisään ovista ja ikkunoista.

Tuo kertoo siitä, että oeli on kaikista leikkauksistaan ja bugeistaan huolimatta hyvä. Metacritic arviokun on PC:llä kaikesta huolimatta 7.2.

Jos kattoo jotain ShitOut 76:sta, niin siinä mc on 2.3.

 
Viimeksi muokattu:
ihin kyllä aluksi petyin todella paljon, on että tässä RPG-ominaisuu
No mun mielipide on että kuluttajalle pitäisi alleviivata pre-order-tilanteessa sitä, että se lopputuote saattaa olla ihan jotain muuta kuin mainosvideoiden ja huhujen perusteella saattaa kuvitella. Musta pelistudiolla on ja pitää olla 100%:n valta kirjoittaa vaikka koko paska uusiksi ennen julkaisua ja muuttaa sisältöä aivan kuinka paljon haluavat. Mä näen tuon siis puhtaasti taiteellisena prosessina, jossa taiteilija saa kotkottaa ilman kummempia rajoituksia. (Sijoittajilla voi sitten olla ihan eri suhde asioihin. Se on oma keskustelunsa.)

Musta pre-order on samanlaista riskinottamista kuin startupiin sijoittaminen. Kädet saattavat osua paskaan kun lopputuloksen näkee vasta myöhemmin. Toivon, että CP2077:n jälkeen kuluttajat muistavat tämän kun ensi kerran harkitsevat pre-orderia.

Nimim. olen "pre-tilannut" (no okei, sain lahjaksi, joten en tehnyt päätöstä itse). Subnautican Below Zeron. Sen juoni kirjoitettiin uusiksi aika isoilta osin jos oikein ymmärsin ja tätä edeltäneet tiedot pelistä muuttuivat aika lailla. Musta toi on täysin OK ja saavat tehdä sen vielä niin monta kertaa kuin haluavat ja lykätä julkaisua myös kuten parhaaksi katsovat. Aiemmilla pelivideoilla ei ole välttämättä mitään arvoa kun mietitään millainen peli julkaisussa on. Ja musta tuo on siis täysin hyväksyttävää.

Olen osaksi samaa mieltä ja osaksi täysin erimieltä. Kun me puhutaan luovasta jopa taiteellisesti prosessista niin tietysti tekijät saavat ja voivat muuttaa omaa visiota sekä tuotetta heidän näkemyksensä mukaan eikä minusta tässä ole suuremmin erimielisyyttä. Kuitenkin kun puhumme kuluttajille suunnatusta lopputuotteesta niin se taiteellinen vapaus loppuu siihen. Markkinoinnissa kuin tiedon jakamisessa yrityksellä on ehdoton velvollisuus kertoa mikä se tuotos on sekä, että tieto, jota julkaistaa pitää paikkaansa. Jos suuntaa muutetaan tai asioita jätetään pois niin pitää myös selkeästi kommunikoida kuluttajille näistä muutoksista. Markkinoinnin voi toki luoda kuvia sekä visioita, mutta harhaan ne ei saa kuluttajaa viedä sillä tässä tulee vastaan jo (ainakin EUssa) kuluttajansuoja lainsäädäntö.

Toiseksi myös se, että firma pyrkii estämään review prosessia, jotta todellinen tila tuotteesta ei selviäisi kuluttajille niin tämä minusta kyllä on todella huono toimintatapa. Tälläinen on minusta jopa mietittävä rangaistavaksi sillä tämän kaltaisissa tapauksessa voisi täyttyä kuluttajan harhauttaminen. Toki ymmärrän, että on hyvä odottaa julkaisupäivän jälkeen jos haluaa varmistaa pelin laadun. Kuitenkin pelikonsoleiden kohdalla CDPR teki minusta todella väärin.

AAA pelit eivät voi olla pre-order tasoa sillä niitä ei myöskään markkinoida näin kuluttajille. Pre-order pelit ovat pre-order pelejä ja näinhän voi vaikka AAA-valmistaja tehdä jos haluaa. Varmasti vaikuttaa myyntiin ja toki niin. Jos peli ei ole valmis niin tuskin niin moni pelaaja haluaa sen vielä ostaa sekä harva maksaa täyttä hintaa. Tämän takia tietty laadullinen vaatimustaso pitäisi AAA -peleille olla. Samoin myöskin se, että mitä peli sisältää ja mitä se ei sitten sen taiteellisen prosessin jälkeen sisällä. CDPRn tapauksessa mennään kyllä varsin rajamailla näissä. Ehkäpä tästä tulee vielä jonkinlainen ennakkotapaus.

Tässä vielä yksi kooste eri mainoksista, CDPR keskusteluista, heidän näkemyksistään sekä pelistä pätkiä. Jokainen voi arvioida mihin sitten tämä tuote laskeutuu. Ei se mitenkään täysin paska ole niinkuin täällä jotkut ovat sanoneet, mutta aika eri tuote mitä mainostettiin sekä mitä CDPRn henkilöt kertoivat sen olevan.

 
Viimeksi muokattu:
Cyberpunk on hyvä esimerkki siitä, että vaikka kuinka kairaa kuluttajaa perseeseen, huomattava osa tulee vain nauttimaan peräröörin saamasta huomiosta. Mahtava osoitus siitä, että näin voi tapahtua, ja tulee tapahtumaan vastaisuudessakin, koska kuluttajat eivät sitä tule estämään.
 
Cyberpunk on hyvä esimerkki siitä, että vaikka kuinka kairaa kuluttajaa perseeseen, huomattava osa tulee vain nauttimaan peräröörin saamasta huomiosta. Mahtava osoitus siitä, että näin voi tapahtua, ja tulee tapahtumaan vastaisuudessakin, koska kuluttajat eivät sitä tule estämään.
Tai sitten siitä että tuo ulos saatu laitos oli edelleen pelinä riittävä monien mielestä
 
Cyberpunk on hyvä esimerkki siitä, että vaikka kuinka kairaa kuluttajaa perseeseen, huomattava osa tulee vain nauttimaan peräröörin saamasta huomiosta. Mahtava osoitus siitä, että näin voi tapahtua, ja tulee tapahtumaan vastaisuudessakin, koska kuluttajat eivät sitä tule estämään.

Musta se taas oli hyvä esimerkki siitä, kuinka sekaisin jotkut ihmiset menevät siitä ettei peli vastaa heidän odotuksiaan.

Peli. Se oli vain yksi peli muiden joukossa.
 
Musta se taas oli hyvä esimerkki siitä, kuinka sekaisin jotkut ihmiset menevät siitä ettei peli vastaa heidän odotuksiaan.

Peli. Se oli vain yksi peli muiden joukossa.
Peli massiivisilla viihdemarkkinoilla massiiviselta firmalta, jota myytiin petollisesti. Ei minua peli itsessään kiinnostanut ennen launchia tai jälkeen, mutta pelin ympärillä vellovien eettisten ja lainsäädällisten kipukohtien selvitys kiinnostaa kovasti. Isot toimijat ottavat mallia toisistaan, ja jos Cyberpunkin kaltainen markkinointi annetaan anteeksi, saadaan tästä uusi malli sille, miten paljon kuluttajia saa sumuttaa tulevaisuudessa.
 
En kiinnittänyt mitään huomiota Cyberpunkin markkinointiin, toki tiesin sen olevan ikuisuusprojekti (ja ikuisuusprojektit aina pettävät), mutta mitään hypetrailereita en kattonut. Ei pitänyt edes ostaa sitä julkaisussa koska ei niin kauheasti kiinnostanut, ja Witcher kolmosta en ole edes pelannut koska Withcer 2 oli mielestäni aivan ylikehuttu ja tylsä peli. Päätin kuitenkin ostaa koska kiva kerrankin hypätä jonkun hypepelin matkaan ja katsoa sitä omasta perspektiivistä, viimesin AAA-peli muutenkin minkä olen ostanut julkaisussa tais olla Fallout 4.
Pidin silti Cyberpunkista, koska se oli hyvä peli openworld toiminnaksi enkä kyllä mitenkään koe että mua kusetettiin ja tätä pitäisi hävetä. (Vaikka RPG-pelinä olikin pettymys eikä sitä mitä toivoin)
 
En kiinnittänyt mitään huomiota Cyberpunkin markkinointiin, toki tiesin sen olevan ikuisuusprojekti (ja ikuisuusprojektit aina pettävät), mutta mitään hypetrailereita en kattonut. Ei pitänyt edes ostaa sitä julkaisussa koska ei niin kauheasti kiinnostanut, ja Witcher kolmosta en ole edes pelannut koska Withcer 2 oli mielestäni aivan ylikehuttu ja tylsä peli. Päätin kuitenkin ostaa koska kiva kerrankin hypätä jonkun hypepelin matkaan ja katsoa sitä omasta perspektiivistä, viimesin AAA-peli muutenkin minkä olen ostanut julkaisussa tais olla Fallout 4.
Pidin silti Cyberpunkista, koska se oli hyvä peli openworld toiminnaksi enkä kyllä mitenkään koe että mua kusetettiin ja tätä pitäisi hävetä. (Vaikka RPG-pelinä olikin pettymys eikä sitä mitä toivoin)
Koska sinä et saanut sähköpostia nigerialaiselta prinssiltä, ja vaikka olisit muutenkin liian älykäs tullaksesi huijatuksi, ei se tarkoita ettei viestien lähettäjää pidä rankaista.
 
jota myytiin petollisesti

Niin, mikä on markkinointia/myyntiä? Pelin mainokset, joissa animaatioita? Pelivideot messuilta beta-versiosta? Devaajan kommentti potentiaalisista ominaisuuksista? Tämä tietenkin pitää suhteuttaa siihen että saako studio muuttaa peliään kesken kehityksen? Oliko Steamin Pre-Order sivulla jotain harhaanjohtavaa kun teit tilausta? (Mitä?) Luitko koko sopparin kun maksoit pre-order-tilauksen?

Musta oleellista on 14pv palautusoikeus jos ostettu tuote ei miellytä ja vastaa mielikuvia. Se on ihan riittävä ase harhaanjohtavaa markkinointia vastaan. Mutta itse hyväksyn täysin sen, että pelin potentiaalisista ominaisuuksista kerrotaan julkisuuteen vaikka ne päätetään jättää pelistä pois. Pelaaja saa rahansa takaisin jos tuote ei miellytä. Se on tärkeää ja se myös toimii käytännössä. (Ja toimii myös kun ostaa pre-orderista).

Bottom line: Kukaan ei menetä rahaa siksi, että CDPR kuvaili peliä erilaiseksi kuin mitä se oli julkaisussa.
 
Niin, mikä on markkinointia/myyntiä? Pelin mainokset, joissa animaatioita? Pelivideot messuilta beta-versiosta? Devaajan kommentti potentiaalisista ominaisuuksista? Tämä tietenkin pitää suhteuttaa siihen että saako studio muuttaa peliään kesken kehityksen? Oliko Steamin Pre-Order sivulla jotain harhaanjohtavaa kun teit tilausta? (Mitä?) Luitko koko sopparin kun maksoit pre-order-tilauksen?

Musta oleellista on 14pv palautusoikeus jos ostettu tuote ei miellytä ja vastaa mielikuvia. Se on ihan riittävä ase harhaanjohtavaa markkinointia vastaan. Mutta itse hyväksyn täysin sen, että pelin potentiaalisista ominaisuuksista kerrotaan julkisuuteen vaikka ne päätetään jättää pelistä pois. Pelaaja saa rahansa takaisin jos tuote ei miellytä. Se on tärkeää ja se myös toimii käytännössä. (Ja toimii myös kun ostaa pre-orderista).

Bottom line: Kukaan ei menetä rahaa siksi, että CDPR kuvaili peliä erilaiseksi kuin mitä se oli julkaisussa.

Joo mutta on se silti perseestä että luvataan jotain muuta kuin toimitetaan. Siksi tuollainen mainostaminen täytyisi lopettaa koska siitä ei ole hyötyä kenellekkään (paitsi niille jotka pääsevät rangaistuksetta tietysti)
 
Niin, mikä on markkinointia/myyntiä? Pelin mainokset, joissa animaatioita? Pelivideot messuilta beta-versiosta? Devaajan kommentti potentiaalisista ominaisuuksista? Tämä tietenkin pitää suhteuttaa siihen että saako studio muuttaa peliään kesken kehityksen? Oliko Steamin Pre-Order sivulla jotain harhaanjohtavaa kun teit tilausta? (Mitä?) Luitko koko sopparin kun maksoit pre-order-tilauksen?

Musta oleellista on 14pv palautusoikeus jos ostettu tuote ei miellytä ja vastaa mielikuvia. Se on ihan riittävä ase harhaanjohtavaa markkinointia vastaan. Mutta itse hyväksyn täysin sen, että pelin potentiaalisista ominaisuuksista kerrotaan julkisuuteen vaikka ne päätetään jättää pelistä pois. Pelaaja saa rahansa takaisin jos tuote ei miellytä. Se on tärkeää ja se myös toimii käytännössä. (Ja toimii myös kun ostaa pre-orderista).

Bottom line: Kukaan ei menetä rahaa siksi, että CDPR kuvaili peliä erilaiseksi kuin mitä se oli julkaisussa.
Aivan älytöntä ajatella että kusettaminen on OK, koska kaupat voi myöhemmin purkaa.
 
Steamin palautus on alle 2h pelattuna peliä.
Tässä vaiheessa olin itse jäänyt jumiin tutoriaaliin on, koska hiiren napit ei toimineet ja niitä ei voinu bindata, eikä tainnut pystyä laittaan eri nappia. Sain sen lopulta toimiin puukottamalla Logitech configin XML filua
 
Aivan älytöntä ajatella että kusettaminen on OK, koska kaupat voi myöhemmin purkaa.

Onko "ei OK" sama kuin "laitonta"? Onko "kusettaminen" sama kuin "pelinkehityssuunnitelmien muuttaminen"? Ja mikä edes lasketaan markkinoinniksi pelinkehityksessä. Saako studio kertoa sillä hetkellä tapahtuvasta kehityksestä ja muuttaa jatkossa suunnitelmiaan? Johtiko Subnautican kehittäjät kaikkia siihen asti pelin tilanneita harhaan kun päättivät kirjoittaa pelin juonen uusiksi (The Future of Below Zero’s Story - Subnautica).

Mun mielestäni eivät johtaneet vaan tekivät muutokset jotka katsoi parhaaksi, kuten varmaan myös CDPR (eivät enää lykänneet peliä kun aika alkoi loppua taas kesken). Mun mielestä pelistudiolla on kehitysvaiheessa kaikki valta pistää projekti uusiksi tai muuttaa ajateltua tuotetta vaikka kehityksestä olisikin kerrottu. Studio vastaa kehitysvaiheessa juridisesti lähinnä omistajalle, jolla voi olla omia toiveita.

Tuo voi olla susta "ei OK" ja harmittaa, mutta silti täysin laillista ja kuluttajalla on hyvät mahdollisuudet silti purkaa kaupat tuollaisessa tilanteessa. Jaloilla voi aina äänestää jos firman viestintä ei miellytä. Mä en näe oikein mitään perusteita lähteä kriminalisoimaan firman viestintää pelin kehitysvaiheessa koskien pelin suunnitelmia. Jos näin tehdään, niin lopputulos on tietenkin se, että pelistä ei uskalleta kertoa oikein mitään ennen julkaisua joukkokanteen pelossa. Ei siinä olisi järkeä.

Musta harhaanjohtavuus alkaa siinä kun sä Steamissä katsot tilaussivua tai virallista mainosta pelistä, ja siinä annetaan pelistä väitteitä jotka ovat selkeitä ja yksikäsitteisiä valheita.
 
Joo mutta on se silti perseestä että luvataan jotain muuta kuin toimitetaan. Siksi tuollainen mainostaminen täytyisi lopettaa koska siitä ei ole hyötyä kenellekkään (paitsi niille jotka pääsevät rangaistuksetta tietysti)

Joo, firman kannalta tuollaisessa markkinoinnissa ei ole juuri järkeä, sen verran niitä pelihousuja on tuon takia revitty ja julistettu pyhää sotaa CDPR:n suuntaan. Saman osoitti myös No Man's Sky.
 
Tässä tosian 2h on aika lyhyt aika palautusta ajatellen, mulla meni enemmän kuin tuo että pääsen vapaaseen maailmaan, missä vasta näkyy että kuinka hyvin peli toimii omalla kokoonpanolla. Sitä ennen ollaan niin ahtaassa putkessa että peli toimii varman heikollakin koneella.
 
Joo, firman kannalta tuollaisessa markkinoinnissa ei ole juuri järkeä, sen verran niitä pelihousuja on tuon takia revitty ja julistettu pyhää sotaa CDPR:n suuntaan. Saman osoitti myös No Man's Sky.

No Man's Sky on mielestäni vielä suurempi kusetus. Cyberpunkissa sentään on jotain pelattavaa vaikka se bugista onkin No Man's Skyssa ei juuri ollut mitään joten ei voinut olla bugejakaan.

Samaan listaan voi laittaa Fallout76 ja Sea of Thieves. Tosin Fallout76 oli buginen paska vaikka siinä ei edes ollut mitään contenttia eli on ihan omalla levelillään.
 
Onko "ei OK" sama kuin "laitonta"? Onko "kusettaminen" sama kuin "pelinkehityssuunnitelmien muuttaminen"? Ja mikä edes lasketaan markkinoinniksi pelinkehityksessä. Saako studio kertoa sillä hetkellä tapahtuvasta kehityksestä ja muuttaa jatkossa suunnitelmiaan? Johtiko Subnautican kehittäjät kaikkia siihen asti pelin tilanneita harhaan kun päättivät kirjoittaa pelin juonen uusiksi (The Future of Below Zero’s Story - Subnautica).

Mun mielestäni eivät johtaneet vaan tekivät muutokset jotka katsoi parhaaksi, kuten varmaan myös CDPR (eivät enää lykänneet peliä kun aika alkoi loppua taas kesken). Mun mielestä pelistudiolla on kehitysvaiheessa kaikki valta pistää projekti uusiksi tai muuttaa ajateltua tuotetta vaikka kehityksestä olisikin kerrottu. Studio vastaa kehitysvaiheessa juridisesti lähinnä omistajalle, jolla voi olla omia toiveita.

Tuo voi olla susta "ei OK" ja harmittaa, mutta silti täysin laillista ja kuluttajalla on hyvät mahdollisuudet silti purkaa kaupat tuollaisessa tilanteessa. Jaloilla voi aina äänestää jos firman viestintä ei miellytä. Mä en näe oikein mitään perusteita lähteä kriminalisoimaan firman viestintää pelin kehitysvaiheessa koskien pelin suunnitelmia. Jos näin tehdään, niin lopputulos on tietenkin se, että pelistä ei uskalleta kertoa oikein mitään ennen julkaisua joukkokanteen pelossa. Ei siinä olisi järkeä.

Musta harhaanjohtavuus alkaa siinä kun sä Steamissä katsot tilaussivua tai virallista mainosta pelistä, ja siinä annetaan pelistä väitteitä jotka ovat selkeitä ja yksikäsitteisiä valheita.
Nyt menee mutkat suoriksi. Jos myyn sinulle ferrarin, ja myöhemmin huomaat sen ottaneen tuotekehityssuunnitelmallisen hypyn ja postissa saapuukin ruosteinen polkupyörä, eikö tilanne ole mielestäsi hiukan epäreilu? Harhaanjohtava markkinointi on laitonta.
 
Nyt menee mutkat suoriksi. Jos myyn sinulle ferrarin, ja myöhemmin huomaat sen ottaneen tuotekehityssuunnitelmallisen hypyn ja postissa saapuukin ruosteinen polkupyörä, eikö tilanne ole mielestäsi hiukan epäreilu?

Ferrari XXX:ää aletaan kehittää vuonna 2021. Kehittäjä kertoo videolla syksyllä 2021, että sen käyttöliittymää voidaan ohjata silmillä. Ennakkotilaan 2022 Ferrarin, eikä ennakkotilaussivun sopimuksessa mainita silmäohjausta. 2023 Ferrari julkaistaan, eikä silmäohjausta koskaan saatu luotettavasti toimimaan silmälasien kanssa ja sen kehittäminen lopetettiin, mutta sen tilalle otettiin puheohjaus. Minulla on 14pv aikaa perua kaupat ja saan rahat tilalle jos koen, etten halua tuotetta.

Ei, ei ole epäreilua. Ei ole laitonta. Enkä näe mitään syytä kriminalisoida kehittäjän vuonna 2021 antamaa haastattelua sen hetkisestä kehitystyöstä.
 
Nyt menee mutkat suoriksi. Jos myyn sinulle ferrarin, ja myöhemmin huomaat sen ottaneen tuotekehityssuunnitelmallisen hypyn ja postissa saapuukin ruosteinen polkupyörä, eikö tilanne ole mielestäsi hiukan epäreilu? Harhaanjohtava markkinointi on laitonta.

Mikä mielukuvamarkkinoinnissa ei ole harhaanjohtavaa? Mielikuvamarkkinointi on kuitenkin ihan sallittua ja laillista koska sitä joka paikassa harrastetaan. Missä menee raja jolloin se on kusetusta?
 
Nyt menee mutkat suoriksi. Jos myyn sinulle ferrarin, ja myöhemmin huomaat sen ottaneen tuotekehityssuunnitelmallisen hypyn ja postissa saapuukin ruosteinen polkupyörä, eikö tilanne ole mielestäsi hiukan epäreilu? Harhaanjohtava markkinointi on laitonta.
Mikä pois jätetty asia pelissä muutti sinun mielestä ferrarin tähän ruosteiseen polkupyörään
 
Ferrari XXX:ää aletaan kehittää vuonna 2021. Kehittäjä kertoo videolla syksyllä 2021, että sen käyttöliittymää voidaan ohjata silmillä. Ennakkotilaan 2022 Ferrarin, eikä ennakkotilaussivun sopimuksessa mainita silmäohjausta. 2023 Ferrari julkaistaan, eikä silmäohjausta koskaan saatu luotettavasti toimimaan ja sen kehittäminen lopetettiin, mutta sen tilalle otettiin puheohjaus. Minulla on 14pv aikaa perua kaupat ja saan rahat tilalle jos koen, etten halua tuotetta.

Ei, ei ole epäreilua. Ei ole laitonta. Enkä näe mitään syytä kriminalisoida kehittäjän vuonna 2021 antamaa haastattelua sen hetkisestä kehitystyöstä.
Miksi kehittäjä kertoo että sen käyttöliittymää voidaan ohjata silmillä? Miksi luvata jotain minkä olemassaolosta ei ole siinä vaiheessa täyttä varmuutta?
 
Ferrari XXX:ää aletaan kehittää vuonna 2021. Kehittäjä kertoo videolla syksyllä 2021, että sen käyttöliittymää voidaan ohjata silmillä. Ennakkotilaan 2022 Ferrarin, eikä ennakkotilaussivun sopimuksessa mainita silmäohjausta. 2023 Ferrari julkaistaan, eikä silmäohjausta koskaan saatu luotettavasti toimimaan silmälasien kanssa ja sen kehittäminen lopetettiin, mutta sen tilalle otettiin puheohjaus. Minulla on 14pv aikaa perua kaupat ja saan rahat tilalle jos koen, etten halua tuotetta.

Ei, ei ole epäreilua. Ei ole laitonta. Enkä näe mitään syytä kriminalisoida kehittäjän vuonna 2021 antamaa haastattelua sen hetkisestä kehitystyöstä.

CDPR skenaariossa ei vain koskaan selvästi kerrottu että näin ei nyt ole. Tuo on se suurin syy miksi laineet lyö niin korkealle.
 
Miksi kehittäjä kertoo että sen käyttöliittymää voidaan ohjata silmillä? Miksi luvata jotain minkä olemassaolosta ei ole siinä vaiheessa täyttä varmuutta?

Koska lehti kysyi asiaa kehittäjältä ja tuo oli sillä hetkellä totuus. Tuolla hetkellä autossa oli toimiva silmäohjaus ja tuolla hetkellä sitä myös kehitettiin. Mistään ei ole täyttä varmuutta loppupeleissä, joten se vaihtoehto on olla kertomatta mitään jos tuollainen kehityksen kuvaaminen kriminalisoidaan. Uusi omistaja voi keskeyttää XXX-mallin kehityksen koska oikeasti asiakkaat tarvitsevat Ferrari-rekkaa. Silloin KAIKKI spekulaatiot tai "lupaukset" menevät metsään. Se kuluttajan oikeus on tietenkin perua kaupat. Uskon, että tämä on myös kerrottu sopparissa kun tilausta tehdään.

Olisi kiva nähdä se Steamin pre-order-sivu CP:n osalta lisenssiehtoineen. Mitä siellä luvattiin sellaista, mitä CDPR ei toimittanut. Missä johdettiin harhaan?
 
Itse en muista nähneeni tämmöistä lupausta joten missä se annettiin ja koska
Tuo liittyi Paapan esittämään hypoteettiseen autoon.
Koska lehti kysyi asiaa kehittäjältä ja tuo oli sillä hetkellä totuus. Tuolla hetkellä autossa oli toimiva silmäohjaus ja tuolla hetkellä sitä myös kehitettiin. Mistään ei ole täyttä varmuutta loppupeleissä, joten se vaihtoehto on olla kertomatta mitään jos tuollainen kehityksen kuvaaminen kriminalisoidaan. Uusi omistaja voi keskeyttää XXX-mallin kehityksen koska oikeasti asiakkaat tarvitsevat Ferrari-rekkaa. Silloin KAIKKI spekulaatiot tai "lupaukset" menevät metsään. Se kuluttajan oikeus on tietenkin perua kaupat. Uskon, että tämä on myös kerrottu sopparissa kun tilausta tehdään.

Olisi kiva nähdä se Steamin pre-order-sivu CP:n osalta lisenssiehtoineen. Mitä siellä luvattiin sellaista, mitä CDPR ei toimittanut. Missä johdettiin harhaan?
Entä jos autossa kerrottiin olevan silmäohjaus, ja ihmiset jotka olivat kovasti kiinnostuneita kyseisestä ominaisuudesta ostavat auton juuri siksi? Entä jos silmäohjauksen puutteesta ei ole sanottu mitään ennen auton toimitusta?
 
Tuo liittyi Paapan esittämään hypoteettiseen autoon.

Entä jos autossa kerrottiin olevan silmäohjaus, ja ihmiset jotka olivat kovasti kiinnostuneita kyseisestä ominaisuudesta ostavat auton juuri siksi? Entä jos silmäohjauksen puutteesta ei ole sanottu mitään ennen auton toimitusta?
Entäs jos vain puhuttaisiin asiat asioina eikä kierrellä ja kaarrella niin ei tule monta sivua turhaa jaarittelua
 
Nyt menee mutkat suoriksi. Jos myyn sinulle ferrarin, ja myöhemmin huomaat sen ottaneen tuotekehityssuunnitelmallisen hypyn ja postissa saapuukin ruosteinen polkupyörä, eikö tilanne ole mielestäsi hiukan epäreilu? Harhaanjohtava markkinointi on laitonta.

Nyt vasta meneekin mutkat suoriksi. Nyt puhutaan 40-50€ pelistä, josta saa vieläpä rahat takaisin, jos peli ei toimi tai se ei miellytä. Toisin kuin niiltä nigerialaisprinsseiltä, joihin tätä huijausta vertasit. Muutenkin porukka tuntuu kippaavan iloisesti kaikki vuosien takaiset promovideot, forumeiden spekulaatiot, omat mielikuvat, mainosmiesten sivulauseissa mainitut heitot ja sen oikean markkinoinnin (pelikotelo, Steam-sivu, jne.) samaan keitokseen. Vilkaisepa tuosta Ferrari-mainos ja mieti sitten myydäänkö tuossa autoa vai mielikuvaa autosta. Se on ihan satavarma, että kun ostat Suomessa Ferrarin, niin ei Mannerheimintiellä soi viulu tai pääsisit vähän kisailemaan leikin varjolla jonkun valokuvamallin kanssa. Siellähän poljet kaasua sohjossa ja pujottelet ratikoiden välissä, kun ei uskalla lyödä autoa parkkiin kaiken maailman renkaanpotkijoiden pelossa. Nämä analogiat johonkin fyysiseen tuotteeseen nyt on muutenkin ihan haitarista.

Eniten tässä kaikessa hämmästyttää se, miten jotkut jaksaa käyttää niin paljon aikaa johonkin, mistä ei selvästikään pidä. Rahat takaisin ja seuraavan pelin pariin, ei se sen kummallisempaa ole.
 
Entä jos autossa kerrottiin olevan silmäohjaus, ja ihmiset jotka olivat kovasti kiinnostuneita kyseisestä ominaisuudesta ostavat auton juuri siksi? Entä jos silmäohjauksen puutteesta ei ole sanottu mitään ennen auton toimitusta?

Ennakkotilaavat siis. Ja jos ennakkotilausmateriaalissa (== sopimuksessa) ei luvata silmäohjausta ja siitä on mainittu ainoastaan tuotteen kehittäjän haastattelussa, niin tietenkin kaikki OK. Jos tuote ei miellytä, niin 14pv palautusoikeus toimii.
 
Edelleen steamin palautusoikeus on alle 2h pelattuna, mutta tämä 14pv aikana. Mikä ei todellakaan riitä, 2020 ostin yhen toisenkin täysihintaisen pelin pre-orderina jota pelasin just 3h, josta puolet idlasin, että saa riittää, no ei onnistunut palautus,.. enkä alkanut jauhaan sen kummemmin.
Siirryin vain seuraavaan peliin, on tuo mokoma vielä koneella.


Mullekkin jäi vain mielikuva kun pre-orderia tein cp77, että laatu peliyhtiö, ja lupasivat että tulee next gen jumalrope, jossa voit tehdä mitä vaan ja pelimaailma on täynnä kaikkea hienoa ja viimeisteltyä.
No eipä ollu, mutta ei tuo nyt huonokaan ole, enkä aio tuota palauttaa, bugit kun saisivat korjattua niin olen tyytyväinen, mutta yhtiönä omassa päässä cd projekt sai kyllä kolauksen.
 
Edelleen steamin palautusoikeus on alle 2h pelattuna, mutta tämä 14pv aikana. Mikä ei todellakaan riitä

No jos ei 2h kokeilu palautusoikeudella riitä, niin helvetti: sitten et pre-tilaa niitä pelejä, vaan odotat julkaisua, katsot videot ja arviot kymmeneen kertaan ja ostat vasta kun on varmaa että se kelpaa.
 
No jos ei 2h kokeilu palautusoikeudella riitä, niin helvetti: sitten et pre-tilaa niitä pelejä, vaan odotat julkaisua, katsot videot ja arviot kymmeneen kertaan ja ostat vasta kun on varmaa että se kelpaa.
toi on hankalaa siksi että kuten esimerkiksi tämän pelin tapauksessa tuo eka 2h menee hahmonluontiin ja "tutoriaaliin" joka on hyvin rajattu ja viilattu. Jos ongelmat alkavat myöhemmin niin tilanne on yleisesti ostajan kannalta hankala. Jos taas ongelmat ovat tapeeksi laaja-alaisia niin saattaa tulla sitten yleinen palautusoikeus kuten nyt tuli ainakin konsoleille (en ole seurannut miten steamissa tai gogissa).
 
toi on hankalaa siksi että kuten esimerkiksi tämän pelin tapauksessa tuo eka 2h menee hahmonluontiin ja "tutoriaaliin" joka on hyvin rajattu ja viilattu. Jos ongelmat alkavat myöhemmin niin tilanne on yleisesti ostajan kannalta hankala. Jos taas ongelmat ovat tapeeksi laaja-alaisia niin saattaa tulla sitten yleinen palautusoikeus kuten nyt tuli ainakin konsoleille (en ole seurannut miten steamissa tai gogissa).

Kuten jo miljoona kertaa todettu: jos on pakko saada bugiton peli, jota ei kuitenkaan voi 2h aikana pelata läpi ja testata läpikotaisin, niin tässä ratkaisu:

Et pre-tilaa niitä pelejä, vaan odotat julkaisua, katsot videot ja arviot kymmeneen kertaan ja ostat vasta kun on varmaa että se kelpaa.
 
Joo niiinhän tuo menee, no olen ostanut tässä 1-2v aikana paljon alesta todella hyviä pelejä, mukavaa kun saa täysin patsatun pelin ja ehtiny lukea reviewit yms. Ja tälläkin hetkellä ilmainen epicin peli menossa, tai itse asiassa 2, tomb raider (steamista keväältä) ihan lopuillaan ja metroa aloitellu. Kun taas nuo täysi-hintaiset pelit ollu vähän niin ja näin.

Pitäs vaan malttaa odottaa ja lukea previewit ja muutamat patsit
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 007
Viestejä
4 654 779
Jäsenet
76 324
Uusin jäsen
jonttuGG

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom