Cyberpunk 2077

Itsekin jouduin nyt ensimmäistä kertaa googlettelemaan kun Delamain Epistrophy tehtävien takia puhelin meni jumiin. Noi tehtävät olisin kyllä jättänyt väliin, jos olisin tiennyt kuinka tylsä ja buginen tehtäväkokonaisuus tuo on.
 

Cyberpunk 2077 -kehittäjät olivat hyvinkin tietoisia pelin mittavista ongelmista ennen pelin julkaisua, tuore raportti kertoo.

Uutistoimisto Bloombergin artikkelin mukaan CD Projektin kehittäjien kertomat tiedot olivat ristiriidassa studion perustaja Marcin Iwińskin tämänviikkoisten lausuntojen kanssa. CD Projekt julkaisi aikaisemmin tällä viikolla videon, jolla Iwiński pyytää anteeksi pelin ongelmia ja kertoo, ettei Cyberpunk 2077:n konsoliversioita vaivaavien ongelmien mittakaava ollut studiolle selvä ennen julkaisua. Bloombergille puhuneiden Cyberpunk 2077 -kehittäjien mukaan iso osa ilmenneistä ongelmista löydettiin julkaisua edeltäneissä testeissä, mutta kehittäjillä ei ollut aikaa korjata niitä ennen pelin ilmestymistä. Vaikka kehittäjillä ei ollut pandemiatilanteen vuoksi pääsyä toimistolla oleviin konsolien kehitysyksiköihin, olivat suorituskykyongelmat tiedossa ennen julkaisua.

Artikkelissa studion työntekijät kertovat myös CD Projektin kunnianhimoisten tavoitteiden kostautuneen Cyberpunk 2077:n kehityksessä. Kehittäjien mukaan Cyberpunk 2077:n uutta pelimoottoriteknologiaa työstettiin samaan aikaan pelin sisällön kanssa, mikä tuotti ongelmia ja hidasteita kehitykseen. Lisäksi pelin kehitystyön kerrotaan käynnistyneen kunnolla vasta vuonna 2016, jolloin pelin suuntaa muokattiin rajusti ohjaaja Adam Badowskin johdolla. Erimielisyydet pelin kehityssuunnasta johtivatkin työntekijöiden mukaan useiden kehittäjien lähtöön studiosta.

Artikkelin perusteella studion vuoden 2019 E3-messuilla paljastama huhtikuun 2020 julkaisuaikataulu otettiin työntekijöiden joukossa vastaan epäuskoisesti. Kehittäjien mukaan kehitystyön senhetkisen tilanteen mukaan pelin olisi voinut odottaa valmistuvan vuonna 2022. Kehittäjien kerrotaan myös lyöneen vetoja pelin viivästysten julkistamisesta, mikä tapahtuikin kolmeen otteeseen viime vuoden aikana.
Muokattiin rajusti vuonna 2016?
Miksiköhän... Siksi että Witcher 3 oli paljon isompi menestys ja toi isomman budjetin CP77:lle ja sitten lähti kunnianhimo laukkamaan.

Oltiin vuodessa 2018 ja luvattiin vaikka mitä ja sitten vuoden kahden päästä myöhemmin huomattiin ettei keretääkkään tekee kaikkia vaan alkoivat ilmoittaa poistetuista asioista(seinäkiipeilut ja muut) ja siltikään ei saatu aikaiseksi peliä mitä olivat suunnitelleet.

Tässä oli vain liian paljon kunnianhimoa ja eikä tarpeeksi aikaa+Liikaa alustoja.. Oliko noita yhdeksän vai kahdeksan eri alustaa mille peli piti optimoida?

Jos johto luuli oikeasti että peli olisi valmis viime vuoden lopussa ja tekijät arvoivat vuotta 2022 että voisi olla valmis niin joku asia kusi ja pahasti kehistyksessä.

Veikkaan että Witcher 3 jälkisessä kiimassa johtajat vain halusivat luoda uskomattoman hypen päälle ja loivat "feikki" gameplay trailerin vuonna 2018 ja sanoivat koodareille, tehkää joku vastaava perässä.

Vaikka tämä tuotti rahansa takaisin niin veikkaan että seuraavan Witcherin kohdalla on todella vaikea tehdä enää samanlaista hypeä aikaiseksi.

Pelissä itsessään on niin monta asiaa todella hyvin ettei kovin monta tekijää moista tarjoaa mutta se tekninen toteutus ja tietyt asiat rasittavat kuitenkin niin paljon ettei tästä hyvää arvosanaa voi antaa.

Eka Watch Dogs pahinten E3 messujen jälkeen saatu pelin rimanalittaja?
Tässä on kyllä vahva ehdokas sen tittelin voittajaksi.

Grafiikassa CP77 ei ottanut takapakkia mutta CP77 otti paljon tärkeimissä asioissa takapakkia kuin mitä luvattiin.
 
Nyt on 2. läpipeluukerta läpi ja sain kuin sainkin viimein johnnyn secret ending :)
Oli kyllä vaivan arvoinen, 150h mittarissa.

En jaksanut aivan kaikkia sideguesteja tai acheja, mihinhän tuokin aika lie mennyt, varmaan jokunen tunti ollu peli idlenä kun värkännyt kotona jotain. City centeriin jäi muutama guesti ja japantown ei pysty edes pelaan, eikä outlands kun pari guestia bugitti, ja muutama hassu sininen NPCD scanner hustle jäi tekemättä.

Loppu bugas aikalailla, health boosterit ei toiminut, en tiedä oliko tarkoitus noin vai mikä, piti dodgea kaikki damage, se implantti mikä antaa hp, kun tappaa enemyn oli ainoa joka toimi(HP on kill?), hudiin ilmestui iso viiva, joka varmaan jäi jostain dialigista ja häiritsi pelaamista, ja se oli ihan vitun vaikea, piti pistää easy, vaikka oli aikalailla max aseet ja noin 8k armor.
Toisaalta oli aika hienoa kun contagionilla sai tapettua noin muutama kymmenen vihua yhtäaikaa, tuossa tulee niitä enemmän kuin melkein koko pelin aikana lol.

vaikka peliin meni aikaa, niin on tää melkoinen pettymys silti. Uskomatonta, kuinka suuri määrä bugeja on pelissä. 8 vuotta, 500 kehittäjää ja 330 miljoonaa euora, jeesus!
Poliisien AI on tehty viimeisillä hetkillä ennen pelin julkaisua?
Varmaan koodattu puolet pelistä viimeisenä päivänä eikä edes testattu.
DLC:t tuskin tätä peliä enää pelastaa. enkä niihin kyllä pistä rahaa.
ei enää jaksa tätä kyl.
 
En tota viimestä cyberpsychoa löydä mistään... Lieneekö bugi vai tuleeko vasta act kakkosen jälkeen?
Mulla valui viimeinen cyberpsyco kuollessaan kartan/ maan alle.
Sieltä ei voi kaivella niitä filuja ja tietoja joten en saa läpi tuota questia. Jää vaan se etsi tila päälle kartassa.
Muutenkin tolkuton määrä bugeja pelissä.
Mahdollisuudet olisi ollut vaikka mihin mutta ainakin vuoden etuajassa julkaistu pelikikkare.
Paukut pistetty koreaan grafiikkaan ja messevään karttaan ja melkein kaikki muu jäänytkin tekemättä.
Okei, muutama hauska tehtävä tuossa on muuten ontto ja tyhjä kaupunki.
Kulissit on kunnossa mutta sielu ja liha puuttuu täysin.
 
Yks cyberpsycho taitaa bugittaa, itse otin aikaisemman saven. Se pudottaa maahan raportin tms joka pitää lukea, ja tietysti kun tää tuli niin oli just se bugi että taaskaan ei voinu maasta poimia kaikkia.
hienoa, tähän meni tunti pari turhaa aikaa, mutta sain lopulta achin.
Mutta oiskohan sun tapauksessa, että ainakin yksi vyberpsycho on city centerissä vähän "piilossa"
Ainakin itse googlettelin pariin kertaan kun tuo bugitti.
Voi olla että kaikki ei tule kartalle ennenkuin tiettyyn pisteeseen on päässyt main storyssä.
Mulla valui viimeinen cyberpsyco kuollessaan kartan/ maan alle.
Sieltä ei voi kaivella niitä filuja ja tietoja joten en saa läpi tuota questia. Jää vaan se etsi tila päälle kartassa.
Muutenkin tolkuton määrä bugeja pelissä.
Mahdollisuudet olisi ollut vaikka mihin mutta ainakin vuoden etuajassa julkaistu pelikikkare.
Paukut pistetty koreaan grafiikkaan ja messevään karttaan ja melkein kaikki muu jäänytkin tekemättä.
Okei, muutama hauska tehtävä tuossa on muuten ontto ja tyhjä kaupunki.
Kulissit on kunnossa mutta sielu ja liha puuttuu täysin.
Piti tehdä Panamin main questline loppuun niin ilmestyi kartalle.
 
Tässä olisi nyt avattu hieman mitä CP2077 kehityksessä tapahtui. Tiedot on saatu Bloomberg's Jason Schreier artikkeliin haastattelemalla kymmeniä CPPR nykyisiä ja entisiä henkilöitä. Aika karua luettavaa, mutta toki aina on hyvä pienellä varauksella lukea. Monia asia kuitenkin varmaan täsmää kokonaisuuteen.

 
Tässä olisi nyt avattu hieman mitä CP2077 kehityksessä tapahtui. Tiedot on saatu Bloomberg's Jason Schreier artikkeliin haastattelemalla kymmeniä CPPR nykyisiä ja entisiä henkilöitä. Aika karua luettavaa, mutta toki aina on hyvä pienellä varauksella lukea. Monia asia kuitenkin varmaan täsmää kokonaisuuteen.


Juuri sain itsekin katsottua tuon videon. En ole peliä vielä aloittanut, kun olen odotellut mahdollista Cyberpunkiin AMD:n RT/DLSS vastinetta, mutta kyllähän tässä pääasiassa sylettää.
Ei CD Projekt RED ole yhtään sen parempi kuin EA. Toki, kannattaa video ja haastattelut ottaa pienellä grain of salt:lla, varmasti jos devaajat lähteneet huonoissa väleissä firmasta, helposti myös purkaa turhautumista väärällä tavalla (esim. kommentti siiloutumisesta tai epäorganisoitumisesta nyt on ehkä ensimmäinen kommentti mikä tulee lauottua jos työpaikka vaihtuu). Enkä kyllä tuon sanomalla yhtään puolustele CD Projekt RED:ia. Vaikka CD Projekt RED saisi korjattua edes läjäpäin bugeja juhannukseen mennessä (ja ehkä tuotua RT & DLSS-vastineen tuen), ei minulla siltikään käsissä ole aiemmilla E3-messuilla luvattu peli.

Ihan mielenkiintoista luettavaa tuolla Jason Schreierin twitter tilillä myös, täytyy laittaa seurantaan: https://twitter.com/jasonschreier
 
Viimeksi muokattu:
Mistä noita parempia ase ja vaatemodeja voi hankkia jos ei ole crafting skillejä?
Ase- ja vaatekauppiailta. Niiden varasto vaan vaihtelee, niin yksi tapa muuttaa inventaariota on siirtää aikaa 24h eteenpäin ja katsoa onko tullut uutta modia myyntiin. Myös kannattaa tarkistaa useampi vendori.
 
Kato tuubasta. Ympäri mappia on niitä legendaryja romuja
Mistä noita parempia ase ja vaatemodeja voi hankkia jos ei ole crafting skillejä?

saatavilla. 200h takana ja yhen aseen oon tainnut ostaa. Vaatteita pari ihan ulkonäön vuoksi.
 
...ei minulla siltikään käsissä ole aiemmilla E3-messuilla luvattu peli.

Mua vähän kummastuttaa tällainen ajattelumalli, että pelintekijät "lupaisi" jotain tai olisi jotain velkaa pelaajille (pl. toimivan pelin, jos raha vaihtaa omistajaa). Nuo messuprevikathan on vielä osittain konsepteja ja peliä muokataan rajustikin vielä kehityksen edetessä. Eikö siinä E3-videossakin ollut disclaimerina "work in progress - video doesn't represent the final look of the game" tjsp.? En nyt siis yritä sanoa, että julkaisu meni nappiin tai CDPR olisi hoitanut edes jälkipyykkiä erityisen hyvin, mutta eihän näitä ole mikään pakko ennakkotilata. Päivänkin odottamalla moni kiukuttelija olisi voinut lukea ensimmäiset arvostelut ja jättää pelin suosiolla ostamatta. Ei se Steamista lopu kesken.

Itsellä iski pienimuotoinen kyllästyminen n. 100h jälkeen, vaikka tarinaakin olisi kai ihan mukavasti jäljellä. Osittain varmaan johtuu siitä, että välillä yritin "säästellä" ns. oikeita tehtäviä ja tein vain niitä NCPD scanner -tehtäviä. Samalla huomasi miten kipeästi tämä kaipailisi jotain lisäsisältöä ja varsinkin jotain järkevää rahareikää. Sinänsä jotkin ostettavat asunnot jne. on turhia, mutta jokin sellainen häsääminen tehtävien välissä kyllä kelpaisi. Autojenkin keräily on joutavaa, kun niistä vain muutamaa viitsii edes käyttää. Paljon pelastaisi myös mielenkiintoisempi loot-systeemi, mutta keskeneräisen tasapainottamisen takia noita statseja sun muita ei jaksa edes seurata. Pitänee nyt vaan pelailla juoni loppuun ja katsella uudemman kerran sitten esim. vuoden päästä.
 
Mua vähän kummastuttaa tällainen ajattelumalli, että pelintekijät "lupaisi" jotain tai olisi jotain velkaa pelaajille (pl. toimivan pelin, jos raha vaihtaa omistajaa). Nuo messuprevikathan on vielä osittain konsepteja ja peliä muokataan rajustikin vielä kehityksen edetessä. Eikö siinä E3-videossakin ollut disclaimerina "work in progress - video doesn't represent the final look of the game" tjsp.? En nyt siis yritä sanoa, että julkaisu meni nappiin tai CDPR olisi hoitanut edes jälkipyykkiä erityisen hyvin, mutta eihän näitä ole mikään pakko ennakkotilata.
Tämä juuri. Vuosittainen muistutus siitä että preorderia ei pitäisi koskaan tehdä.
 
Varsinkin muuta kuin englantia äidinkielenään puhuvan pelinkehittäjän on todella varovainen sanomisissaan, sillä sitä voi tulla sanoneeksi asioita joita ei tarkoittanut tai jotka ymmärretään väärin. CDPR:n anteeksipyyntövideon lopussa ollut disclaimer siitä että video oli laadittu alun perin englanninkieliseksi, ja vain englanninkielinen versio välittää ko. viestin on aika kuvaava.

Ohan tuo ollut aika melkoista.


Tiivistelmä videosta tai linkki artikkeliin?
 
Tässä on tuo Schreierin artikkeli:

Ei tuossa minusta mitään uutta ja ihmeellistä ollut. Peli on kiirehditty ulos ja deadlinet olleet epärealistisia, sehän on ollut selvää jo pitkään. Schreier yrittää kyllä mehustella jymypaljastuksillaan että E3-demo oli feikki, mutta millä tavalla? Se oli siis pelattava demo, eikä peli ollut vielä valmis tuohon aikaan. Lisäksi hän mainitsee moneen kertaan "poistetut ominaisuudet kuten seinäjuoksun", koska tämä on nyt joku yleinen itkun aihe. Itseä ei kyllä kiinnosta pätkääkään mitkään seinäjuoksut roolipelissä. Ei ainakaan niin paljon että se olisi joku kynnyskysymys.
 
Journot tietää miten pelin kehitys sujuu ja E3 demot pitää usein valmistellä hätäisesti näyttökelpoiseksi osista mitkä on vielä uunissa.
Se vain on totta että sillä saa klikkejä joka kerta kun se mainitaan niin sitä pitää lypsää, mitä sitä turhaa informoida lukijaa asioista mitkä eivät hyödytä journoa.
 
Tuo Street Cred on kyllä huvittava. Kun katsoo miten sitä hankitaan, niin ripperdocit käytännössä tarkistavat rintakarvojen tuuheuden ennenkuin päättävät voiko sinulle myydä
 
Ihan hiukan haiskahtaa joku muu agenda kuin kuluttajan puolella oleminen näissä paljastus jutuissa. Joo CDPR kusi vanhat konsoliversiot ja varmasti tiesivät siitä joten ihan hyvä että siitä pidetään meteliä mutta jotenkin tuntuu että nyt haetaan kaikki mitä hiukankin löydetään. Itse en pitänyt noista CDPR hypestreameistä silloinkaan enkä halunnut niitä oikein edes seurata. Aika turhaa keskittyä siihen mitä ne "lupasi" vaan nyt täytyisi keskittyä siihen miten hyvin ne korjaa tuota peliä ja tuo leikattua contenttia jossain muodossa takaisin.
 
Ihan hiukan haiskahtaa joku muu agenda kuin kuluttajan puolella oleminen näissä paljastus jutuissa. Joo CDPR kusi vanhat konsoliversiot ja varmasti tiesivät siitä joten ihan hyvä että siitä pidetään meteliä mutta jotenkin tuntuu että nyt haetaan kaikki mitä hiukankin löydetään. Itse en pitänyt noista CDPR hypestreameistä silloinkaan enkä halunnut niitä oikein edes seurata. Aika turhaa keskittyä siihen mitä ne "lupasi" vaan nyt täytyisi keskittyä siihen miten hyvin ne korjaa tuota peliä ja tuo leikattua contenttia jossain muodossa takaisin.
Myös kun muistaa sitä kaksi moraalista uutisointia mitä se harrasti kun uutisoi Naughtydogista ja Last of Us 2 pelistä
 


Yksi viimeisten vuosien suurimpia negatiivisia asioita ja huolen aiheita itsellä on mikromaksujen ohella on ollut, että pelit julkaistaan keskeneräisinä ja bugisina. Cyperpunk on huipentuma tästä. noin 8 vuoden kehitys, AAA peli ja erittäin arvostetulta kehittäjältä. Itseasiassa aniharvoja kehittäjiä nykyään, mihin luotin.

Valitettavasti tähän julkaisupolitiikkaan on tulossa tuskin muutoksia, koska ihmiset silti ennakkotilaavat pelejä sokkona ja myös Cyberpunk möi nyt mahtavasti. Faneja ja puolustelijoita riittää pelin surkeasta tilasta tällä hetkellä myös täällä forumin puolella.

Tällä menoa ollaan menossa koko ajan enemmän siihen suuntaan, että pelit julkaistaan keskeneräisinä sijoittajien ja muiden syiden takia, että saadaan rahat käärittyä, ja korjaillaan sitten ajan mittaa. Ei hyvä...
 
Tällä menoa ollaan menossa koko ajan enemmän siihen suuntaan, että pelit julkaistaan keskeneräisinä sijoittajien ja muiden syiden takia, että saadaan rahat käärittyä, ja korjaillaan sitten ajan mittaa. Ei hyvä...

Mä en oikein käsitä, mitä merkitystä tällä on. Joko:

  1. Peli julkaistaan Early Accessina - pelin ei luvata olevan bugiton. Pelaajat ostavat sen, pelaavat, raportoivat bugeja ja kehittäjät sitten fiksailevat 6 - 24kk jonka jälkeen peli julkaistaan ja on bugiton. Ne pelaajat, jotka eivät halua bugeja, ostavat pelin tässä vaiheessa.
  2. Peli julkaistaan normaalisti - pelin ei luvata olevan bugiton. Pelaajat ostavat sen, pelaavat, raportoivat bugeja ja kehittäjät sitten fiksailevat 6 - 24kk jonka jälkeen peli on bugiton. Ne pelaajat, jotka eivät halua bugeja, ostavat pelin tässä vaiheessa.

Mä en ole yhä ostanut CP:a. Ostan kun bugit on fiksattu. Mulle ei ole tuon taivaallista merkitystä, onko CP julkaistu virallisesti, tai että se olisi Early Accessissa. Bugi kuin bugi ja ostan pelin kun se on riittävän bugiton.

Bottom line: jos et kestä bugeja, et osta peliä ennen kuin se on todettu toimivaksi!
 
No en ole kyllä itse nähnyt mitään näin bugista AAA-julkaisua :D Peli on kyllä parhaimmillaan loistava, mutta loputtomat bugit ja keskeneräiset ominaisuudet syö kyllä tunnelmaa.
 
Voihan se PC versio toimia ihan ok joillakin, mutta kun sisällöstä puuttuu puolet siitä mitä luvattiin. Kyseessä on täysin eri peli kuin se mitä markkinoitiin ja promottiin.
 
Ite pelasin tän 2 kertaa läpi, eka kerta meni vähän rushimalla ja moni sideguest jäi kesken, esim tarinan kannalta keskeiset judy ja panam.
Toisella kerralla alko loppua kohden loppumaan mielenkiinto bugien takia ja aikomus pelata kaikki sideguestit yms achit jäi, pelasin kuitenkin sen yhen endingin loppuun, joka eka kerralla ei onnistunut, joka oli aika helmi ja sen takia uudestaan aloitinkin, eli se johnnyn antama secret ending vaihtoehto.
Peliin tuskin kosken, ainakaan hetkeen kun korjaavat pahimpia puutteita.

Suurin ongelma itelle oli aivan järjetön hype, pelin luvattiin olevan ties mitä jumalpeliä, jossa voit tehdä mitä vaan, ja voit tehdä itsestäsi ihan millaisen vaan ja kaikkea muuta.
Mutta peli ei ollut sitä, se ei todellakaan ollut sitä mitä luvattiin.
CP PR me pistämme pelit ihan uusiks, jne jne... ja lopputulos oli gta, saints row, deus ex ties mitä, jokaisesta otettu vähän jotain ja kursittu kokoon jotakin.
Mutta mikään osa-alue ei ollut hyvä eikä toimiva

Ei tämä peli huono ole, ite ihan tykkäsin kyllä, mutta bugien määrä oli ihan karmea, ja tässä moni asia oli vaan toteutettu kehnosti.

Toisella pelikerralla, ei jaksanu kaikkia samoja dialogeja enää kuunnella uudestaan ja teki mieli skippailla, mutta ei noita kaikkia pysty.
Jotenkin tää vaan tuntui niin puutteelliselta, vaikka potentiaalia olisi.

Tosin todella positiivinen oli pelin musiikki ja grafiikatkin oli hyvät
Ei tule muuta peliä mieleen jossa olisi näin hyvä ääni/musiikkimaailma, vieläkin muistan toisen pelikerran johnnyn sidemissionit, jossa piti mennä sinne maelstorm klubiin hakemaan sitä "bes isis", tuntui että oli ihan oikeassa diskossa/rock clubilla, piti ihan jäädä sinne hetkeksi kuuntelemaan vaikka oli alkanut jo kyllästyttämään koko peli.
Tosin pelin dialogit/puhelinsoitot yms overlappaili ja bugitteli.

TL:DR Ei mun mielestä sais näin tehdä AAA pelejä, että julkaistaan karmeana bugikasana, mutta tämä on AAA pelien tulevaisuus.
Kuluttajat tästä kuitenkin maksaa, osa peleistä onnistuu, osa ei, osa paremmin osa huonommin, ja kaikki ei kuitenkaan tykkää joistain peleistä, mistä toinen tykkää.

TL:DR, Early access ei todellakaan ole mun juttu.
 
Mä en oikein käsitä, mitä merkitystä tällä on. Joko:

  1. Peli julkaistaan Early Accessina - pelin ei luvata olevan bugiton. Pelaajat ostavat sen, pelaavat, raportoivat bugeja ja kehittäjät sitten fiksailevat 6 - 24kk jonka jälkeen peli julkaistaan ja on bugiton. Ne pelaajat, jotka eivät halua bugeja, ostavat pelin tässä vaiheessa.
  2. Peli julkaistaan normaalisti - pelin ei luvata olevan bugiton. Pelaajat ostavat sen, pelaavat, raportoivat bugeja ja kehittäjät sitten fiksailevat 6 - 24kk jonka jälkeen peli on bugiton. Ne pelaajat, jotka eivät halua bugeja, ostavat pelin tässä vaiheessa.

Mä en ole yhä ostanut CP:a. Ostan kun bugit on fiksattu. Mulle ei ole tuon taivaallista merkitystä, onko CP julkaistu virallisesti, tai että se olisi Early Accessissa. Bugi kuin bugi ja ostan pelin kun se on riittävän bugiton.

Bottom line: jos et kestä bugeja, et osta peliä ennen kuin se on todettu toimivaksi!
Ero on siinä, että toisessa toimitaan läpinäkyvästi ja suhtaudutaan kunnioituksella asiakasta kohtaan, toisessa valehdellaan päin naamaa, etenkin kun markkinointi on luokkaa "julkaistaan kun on valmista".
 
Kyseessä on täysin eri peli kuin se mitä markkinoitiin ja promottiin.

Ahaa. Mää käsitin aina et sieltä on tulossa avoimen maailman cyberpunk-roolipeli ja se sieltä tuli mitä täs ny on sitä hetken pelaillu. Mikä sieltä olis pitäny tulla? Kolmannen persoonan toimintapeli, uus Grand Theft Auto vai mikä?
 
Ero on siinä, että toisessa toimitaan läpinäkyvästi ja suhtaudutaan kunnioituksella asiakasta kohtaan, toisessa valehdellaan päin naamaa, etenkin kun markkinointi on luokkaa "julkaistaan kun on valmista".

Mutta mun, pelaajan, kannalta lopputulos on tismalleen sama. Saan tismalleen yhtä pelattavan pelin samana hetkenä X. Muu on itselleni siis täysin sivuseikka. Mua ei kiinnosta lupaukset ja niiden pettämiset. En oleta ikinä, että kaikki toiveet ja suunnitelmat toteutuvat. Eikä tuollaiset ole mikään kunnia-asia, jonka takia pitää alkaa hajoittaa kasettia ja julistamaan jotain helvetin pyhää sotaa pelistudiota kohtaan. Mua ei haittaisi, vaikka CP:stä olisi tullut lopulta reaaliaikainen strategiapeli, jos se vain on hyvä.
 
Mutta mun, pelaajan, kannalta lopputulos on tismalleen sama. Saan tismalleen yhtä pelattavan pelin samana hetkenä X. Muu on itselleni siis täysin sivuseikka. Mua ei kiinnosta lupaukset ja niiden pettämiset. En oleta ikinä, että kaikki toiveet ja suunnitelmat toteutuvat. Eikä tuollaiset ole mikään kunnia-asia, jonka takia pitää alkaa hajoittaa kasettia ja julistamaan jotain helvetin pyhää sotaa pelistudiota kohtaan. Mua ei haittaisi, vaikka CP:stä olisi tullut lopulta reaaliaikainen strategiapeli, jos se vain on hyvä.
Niin kauan kun studio ennakkomyy tuotettaan, niin tilanne on toinen. Jos ennakkomyyntiä valheellisin tiedoin ei harrasta niin eipä tuossa mitään erityisen isoa käytännön ongelmaa olekkaan.
Ahaa. Mää käsitin aina et sieltä on tulossa avoimen maailman cyberpunk-roolipeli ja se sieltä tuli mitä täs ny on sitä hetken pelaillu. Mikä sieltä olis pitäny tulla? Kolmannen persoonan toimintapeli, uus Grand Theft Auto vai mikä?
Onhan tossa tosiaan paljolti samoja assetteja ja sama nimi kuin markkinointimateriaaleissa. Studion oma moka suurelta osin antaa spesifejä tietoja lopputuotteesta, vaikka eivät kyenneet niitä sitten toteuttaa. Jos etukäteen oltaisiin ilmoitettu vain noi sun mainitsemat asiat, eli nimi ja genre, niin ei täällä asiasta keskusteltaisi.
 
Mutta mun, pelaajan, kannalta lopputulos on tismalleen sama. Saan tismalleen yhtä pelattavan pelin samana hetkenä X. Muu on itselleni siis täysin sivuseikka. Mua ei kiinnosta lupaukset ja niiden pettämiset. En oleta ikinä, että kaikki toiveet ja suunnitelmat toteutuvat. Eikä tuollaiset ole mikään kunnia-asia, jonka takia pitää alkaa hajoittaa kasettia ja julistamaan jotain helvetin pyhää sotaa pelistudiota kohtaan. Mua ei haittaisi, vaikka CP:stä olisi tullut lopulta reaaliaikainen strategiapeli, jos se vain on hyvä.
Jos joku peli kiinnostaa ja sitä seuraa trailerien ja pelikehittäjien esitysten muodossa, niin aika outoa jos ei haittaa millään tavalla, että peli on suppeampi, siitä on otettu luvattuja ominaisuuksia pois ja peli toimii huonosti kun sitä odotettua peliä pääsee pelaamaan.
 
Jos joku peli kiinnostaa ja sitä seuraa trailerien ja pelikehittäjien esitysten muodossa, niin aika outoa jos ei haittaa millään tavalla, että peli on suppeampi, siitä on otettu luvattuja ominaisuuksia pois ja peli toimii huonosti kun sitä odotettua peliä pääsee pelaamaan.
Odota kunnes ei harmita.
 
Jos joku peli kiinnostaa ja sitä seuraa trailerien ja pelikehittäjien esitysten muodossa, niin aika outoa jos ei haittaa millään tavalla, että peli on suppeampi, siitä on otettu luvattuja ominaisuuksia pois ja peli toimii huonosti kun sitä odotettua peliä pääsee pelaamaan.

Jos se haittaa kovasti, niin paljon helpommalla pääsee kun ei seuraa niitä trailereita, mainospuheita ja spekulointeja lopullisesta sisällöstä ja arvioi sen pelin sellaisena kuin se lopulta on - ilman että vertaa sitä johonkin virtuaaliseen "arkkipeliin", jollaisen kuvitteli pelin olevan valmistuessaan.
 
Jos se haittaa kovasti, niin paljon helpommalla pääsee kun ei seuraa niitä trailereita, mainospuheita ja spekulointeja lopullisesta sisällöstä ja arvioi sen pelin sellaisena kuin se lopulta on - ilman että vertaa sitä johonkin virtuaaliseen "arkkipeliin", jollaisen kuvitteli pelin olevan valmistuessaan.
Eli pelaajan vika kun lukee valmistajan valheita sen sijaan että vika olisi valheiden kertojassa? Kaipa tän asian voi noinkin päälaelleen kääntää. :facepalm:

Edit: ja joo, vielä helpommalla pääsee kun ei pelaa mitään pelejä. Jos taas tykkää pelejä pelata ja haluaa muutosta valheelliseen markkinointiin, niin siitä kannattaa pitää meteliä. Nyt onneksi studion osake otti niin pahasti turpaan että ihan vastaavaa paskaa tuskin enää tekevät ja ehkä muutkin studiot vähän varovat jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli pelaajan vika kun lukee valmistajan valheita sen sijaan että vika olisi valheiden kertojassa? Kaipa tän asian voi noinkin päälaelleen kääntää. :facepalm:

No pelaajan vika on tietenkin se, että ostaa pelin ennen kuin tietää mitä on ostamassa. Idioottia ostaa pelin vain trailerin tai mainospuheiden perusteella. Pelaajan vika on myös pistää 100+h vapaa-aikaansa bugisen paskan kanssa tappeluun ja sitten todeta että paskaa oli, ei olisi kannattanut. Järkevä pelaaja odottaa, että 1. tietää mitä on ostamassa ja 2. tietää että peli on tarpeeksi bugiton omaan makuun.

Lukekaa ne arvostelut, ostakaa sitten.
 
Jos se haittaa kovasti, niin paljon helpommalla pääsee kun ei seuraa niitä trailereita, mainospuheita ja spekulointeja lopullisesta sisällöstä ja arvioi sen pelin sellaisena kuin se lopulta on - ilman että vertaa sitä johonkin virtuaaliseen "arkkipeliin", jollaisen kuvitteli pelin olevan valmistuessaan.
Ne kuvitelmat tulee siitä mitä pelinkehittäjä kertoo. Ei ne ole mitään omia kuvitelmia ja unia.

Mutta se on tosiaan enemmän kuin viisasta nykyään, että ei ennakkotilaa sokkona pelejä, vaan julkaisun jälkeen katsoo vähän, että onko odotettu peli sellainen mikä on omaan mieleen ja toimii hyvin ja muutenkin kunnossa. Näin teen itse.
 
Sitä on ihmisiä jotka otti lomapäiviä pelatakseen cptä ps4:llä julkaisupäivänä kopiolla mikä tilattu postissa. Joillakin se hype innokkuus menee vähän yli rajojen mistä sitten kärsii ja heidän puolestaan pelin julkaisu täysin valmiina on kaikista tärkeintä. Oppivathan siitä että ei kannata olla lapsenomaista innokkuutta asioihin.
Mutta jos miettii normi aikuisten kannalta se valitus on vaan turhaa. Paljon työkaluja kuluttajilla saatavilla että tietää onko jokin peli sen hinnan arvoinen. Kaikki voi odottaa sen early access vaiheen yli ja pelata kun se on patchattu.
Voi myös ajatella oikeita syitä miten tilanne syntyi, cdpr käytti resurssit w3 + expojen tekoon mikä viivästytti cptä, korona etätyöt, konsolijulkaisu + joulu ja osakkeenomistajien intressit.
 
Jotkut on näköjään yhtä pahassa omassa kuplassa mitä CDPR perustajat.

Kaikki kuluttajat ei ole valveutuneita (kenties jopa suurin osa), peruskuluttajat ei hirveästi asioita tutki etukäteen. Lisäksi CDPR onnistui viilamaan linssiin myös valveutuneitakin kuluttajia.

Peli nyt on mitä on, siitä on monenlaisia mielipiteitä. Yhtiön toimintaa ei kuitenkaan voi ihan niin kevyesti sivuttaa.

Toivottavasti samalla, kun korjaavat peliä, onnistuvat myös parantamaan omaa toimintaansa. Toistaiseksi suunta julkaisun jälkeen on CDPR:llä vain jatkunut alaspäin, mutta eiköhän sekin helpota, jos peli lähtee päivityksillä menemään oikeaan suuntaan.
 
Itsrkin olen kaikki trailerit/ennakkovideot kattonu, mutta toki ymmärsin jo niitä katsellessa, että nyt taidetaan lupailla vähän liikoja. Kyllä se on täysin oma moka, jos uskoo kaiken ja nielee kaikki trailerien ja ennakkovideouden myyntipuheet ja maalailut sellaisenaan.

Itse pidin odotukset suht maltillisina ja sieltä tuli aika lailla semmonen peli, kun uumoilin. Toki AI ja pikkubugien määrä pääsi yllätyämään, mutta muuten itsellä ei ole juuri valittamista. Leikkauksista tuo metron pois jääminen ja lentävät autot, on ne mitkä itse panin merkille.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä traileri tuli 3kk sitten. 2kk ennen julkaisua. Asuntoa, autosta ampumista jne.


Ja kaikki nuo löytyy pelistä teknisesti ottaen. Tämän takia ei kannata tuohon mielikuvamainontaan uskoa ikinä. Vain ja ainoastaan trailereihin jossa esitellään in game pelikuvaa ja parempi vielä jos sanottu että tämä on jostain kohtaa peliä. Kuten se Maelstrom ja flathead quest.
 
Olihan ne ilmoittanu jo hyvin ennen julkaisua mitä pelistä puuttuu

Aika lyhyt lista verrattuna aiemmin ’luvattuihin’ asioihin. CDPR vieläpä tyylikkäästi aina kysyttäessä mainitsi että ’pelissä on sitä tätä ja tota’ ikään kuin se olisi jo olemassa, sen sijaan että sanoisivat rehellisesti että ’suunnittelemme että pelissä voisi olla tälläisiä’ asioita. Näiden välillä on iso ero.

Ei tule mieleen yhtäkään pelifirmaa joka näin antaumuksella olisi kaivanut omaa kuoppaansa.
 
Aika lyhyt lista verrattuna aiemmin ’luvattuihin’ asioihin. CDPR vieläpä tyylikkäästi aina kysyttäessä mainitsi että ’pelissä on sitä tätä ja tota’ ikään kuin se olisi jo olemassa, sen sijaan että sanoisivat rehellisesti että ’suunnittelemme että pelissä voisi olla tälläisiä’ asioita. Näiden välillä on iso ero.

Onhan ne varmaan ollu silloin olemassa niissä devi buildeissa jollain tasolla.

Ei tule mieleen yhtäkään pelifirmaa joka näin antaumuksella olisi kaivanut omaa kuoppaansa.

Bethesda menee ohi että heilahtaa.
 
Kaikki kuluttajat ei ole valveutuneita (kenties jopa suurin osa), peruskuluttajat ei hirveästi asioita tutki etukäteen.

No, varmaan ovat ensi kerralla vähän valveutuneempia. Softa on valmis kun se on valmis ja vasta sitten tiedetään millainen se softa loppujen lopuksi on. Ja sittenkin se muuttuu, joskus jopa merkittävästi vaikka julkaisusta on jo vuosia. Peliin tulee uusia ominaisuuksia tai jopa uusia pelimekaniikkoja, joita ei julkaisussa oltu edes suunniteltu. Harvemmin, mutta kuitenkin. Ennakkotietojen ja spekulaatioiden (vaikka ne tulisi kehittäjältä) perusteella ostaminen on yksinkertaisesti typerää lottoamista.
 
No en ole kyllä itse nähnyt mitään näin bugista AAA-julkaisua :D

Käytännössä kaikki Falloutit, Oblivion, Skyrim, GTA4, Arkham Knight, GTA5 (xbox360/ps3), NieR: Automata, Assassin's Creed Unity, Red Dead Redemption 2 (pc)...

Onhan noita. Muutamissa on pitänyt aloittaa peli uudestaan etenemisen pysäyttävien bugien vuoksi, koska päivitykset eivät voineet korjata aiempia tallennuksia (mm. vanhemmat Falloutit).
Mech Warrior 4 muistaakseni tyhjensi koko kovalevyosion kun peliä yritti uninstalloida.

Noin pääsääntöisesti pelien ostaminen heti julkaisussa on melkoisen masokistista.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä traileri tuli 3kk sitten. 2kk ennen julkaisua. Asuntoa, autosta ampumista jne.


Niin. Autoista ampuminen on mukana ja sitä tehdään useammassakin kohdassa... Asunnot tulee hyvinkin todennäköisesti ilmasena lisärinä jossain vaiheessa. Tuokin nyt on juuurkin ihan selvä mielikuva/mainostraileri, jonka luomiin mielikuva-ansoihin ei pidä suoraan astua. Tommosia mainos/cgi trailereita nyt julkastaan pelistä kun pelistä.
 
Seuraavaksi petytään siihen kun V ei pääsekään Night Cityn pormestariksi.
Minulle suurin pettymys lienee se, että pelissä ei ole yhtään ns. hyvää loppua. Valisi miten tahansa, niin kaikki kusee V:n kannalta
Minusta tuota on ihmetelty vähän joka paikassa, joten en tajunnut että joku ei vielä tiedä
 
Viimeksi muokattu:
Peli muuten muuttui aika tavalla mukavammaksi, kun netistä latasi softan joka ratkaisee nuo hakkerointiongelmat automaattisesti
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 046
Viestejä
4 656 031
Jäsenet
76 332
Uusin jäsen
Riksteri1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom