Cyberpunk 2077

Pitäs vaan malttaa odottaa ja lukea previewit ja muutamat patsit

Näin se on. Vaikka kuinka toivoisi muuta, niin softa ei ole lähes ikinä valmista julkaisussa ja siksi sitä ei kannata heti hankkia jos haluaa ns. virheettömän kokemuksen. Tämä pätee paitsi uusiin peleihin, yhtä lailla myös uusiin käyttöjärjestelmien tai ammattisoftien "isoihin" versioihin jne. Työkäyttöön ei tuollaista kannata ikinä päivittää, jos oma toimeentulo on kiinni softan toimivuudesta. Ensin pitää testata tai kerätä kokemuksia muilta.

Mä odottelen ainakin 1.1 tai 1.2 patchejä ennen kuin harkitsen CP2077:n ostamista. Kyllä tässä muuta pelattavaa ja tehtävää piisaa sitä odotellessa. Antaa muiden testailla ja ostan pelin sitten kun se on hiukan valmiimpi :kahvi:
 
Kuten jo miljoona kertaa todettu: jos on pakko saada bugiton peli, jota ei kuitenkaan voi 2h aikana pelata läpi ja testata läpikotaisin, niin tässä ratkaisu:
Mitä mulle hajoat. sanoin vain että peleissä on myös bugeja jotka esiintyy eri ihmisille eri tasoisina ja ilmenevät eri paikoissa. Osa näistä on enemmän tai vähemmän game breaking niin ei se oo hauskaa huomata että aloittamasi polku on rikki ja ainoa keino edetä on aloittaa peli alusta tai palata 30 tuntia vanhaan saveen jos semmoinen on.

Olen ostanut "Pre-Orderina" tasan kolme "peliä" ja ne on kaikki wowin lisäreitä.
 
Ennakkotilaavat siis. Ja jos ennakkotilausmateriaalissa (== sopimuksessa) ei luvata silmäohjausta ja siitä on mainittu ainoastaan tuotteen kehittäjän haastattelussa, niin tietenkin kaikki OK. Jos tuote ei miellytä, niin 14pv palautusoikeus toimii.
No huhhuh, sanomisilla ja demoilla ei siis ole mitään painoarvoa? On kyllä melkoinen kuluttajavastainen näkökulma.
 
Se on nyt tullut selväksi että kaikki ennakkotilaajat olivat idiootteja ja kuvittelivat saavansa edes jokseenkin toimivan pelin ja ne ominaisuudet pelissä käyttöön mistä mainostettiin viimeisen parin vuoden aikana. Ilmeisesti on kuitenkin ok, että kehittäjällä ja/tai julkaisijalla ei ole minkäänlaista vastuuta markkinoinnista ja mainostamisesta vaan voi halutessaan heittää kaiken roskiin ennen julkaisua mitä on maailmalle esitelty (jos edes mitään valmista koskaan on ollutkaan puuttuvien asioiden kohdalla joita on demottu/näytetty). Sieltä olisi voinut tulla pelkästään "peli" jossa pääsee vain katsomaan kuinka Cyberpunk 2077-logo pyörii 3D-mallinnettuna RTX-efektit päällä. Tämä on toki ok, koska olisimme voineet pyytää rahat vain takaisin koska meillä on siihen oikeus ja unohtaa koko homma ja nokka kohti seuraavaa pettymystä? Konsolipuolella olikin vähän vaikeampi homma, eikä refundit tuosta noin vaan suoraan aluksi onnistunutkaan, vaikka peli oli suorastaan pelikelvoton...

Jos sama kerta toimii pelialalla, niin miksei samaa toimintamallia käytettäisi muuallakin? Mitä arvoa on ylipäänsä sitten millään mainostamisella?

Fiksut toki odottaa, että pelit korjataan ja ostavat sitten GOTY:n kympillä joulualesta viiden vuoden kuluttua.

Early access-pelit ovat asia erikseen (kuten täällä aiemmin mainittu Subnautica - Below Zero). Siinä vähän sitoutuu siihen, että jos niihin sijoittaa niin peli/projekti voi muuttua matkan varrella useastikin ja jotain luvattuja ominaisuuksia joudutaan karsimaan/muuttamaan, saatika että peli koskaan pääsee julkaisukuntoon asti. Tällöin on turha kitistä kun silloin juuri maksaa, että pääsee testaamaan peliä sen kehitysvaiheessa. Ei toki tälläkään puolella paljoa kehittäjien/julkaisijoiden päätä silitellä, jos lopputulos on shaissea tai ei perustella pelillisä muutoksia ENNEN varsinaista julkaisua.
 
Itsekkin ostin 10v sitten skyrimin julkaisussa täydellä hinnalla hypen takia ja petyin. Kaikilla tulee nämä oppimis tilanteet eteen elämässä jossain vaiheessa.
Tämä keskustelun relevanssisuus on aika mitätöntä, kun joukko keskusteluissa ihmisillä on lyhyt muisti ja kaikki tulevat puhumaan pelistä miten se pelaa juuri sillä hetkellä ja huono launchi on vain hassu tapaus historiassa jolle kaikki voi nauraa.
 
Jos näin tehdään, niin lopputulos on tietenkin se, että pelistä ei uskalleta kertoa oikein mitään ennen julkaisua joukkokanteen pelossa. Ei siinä olisi järkeä.
Jos päätetään alkaa etupeltoon mainostamaan pelin ominaisuuksia, joita ei olla vielä prooffattu, niin eihän siinä mitään joukkokanteen pelkoa ole, kunhan muistaa myös oikaista ajoissa ja yhtä näkyvästi, jos etukäteen hehkutettu ominaisuus päätetään jättää leikkauspöydälle.
 
Se on nyt tullut selväksi että kaikki ennakkotilaajat olivat idiootteja...

Ei idiootteja, mutta varmaan hyväuskoisia tai kokemattomia. Ja musta ei voi rinnastaa mainostamista esim. devaajien haastatteluihin. Mainos on CDPR:n tai kuluttajille kohdistama maksettu "tietoisku", jossa kerrotaan pelistä ja samalla tarjotaan mahdollisuus ostaa se. Jos tällaisessa on selkeästi valehdeltu pre-order-vaiheessa, niin musta on ihan validia kritisoida. Onko näin? Onko jotain lähdettä tällaiseen valheelliseen mainokseen, jossa selvästi luvataan pelissä olevan asia, jota ei toimitettu? Se, että demossa vain näkyy jotain jota ei pelissä näy ei ole tällainen asia. Lisäksi on listattu ominaisuuksia joita on myöhemmissä haastatteluissa (kauan ennen julkaisua) peruttu. Tämäkin on täysin OK. Se, että lehti haastattelee devaajaa ei mun mielestäni täytä mitenkään mainoksen määritelmää.

Katsoin yhden satunnaisen haastattelun, jonka pohjalta väitettiin CDPR:n rikkoneen lupauksia. Devaaja käytti käännöksessä usein ilmaisua "We want it to...". Ei siis luvata mitään, vaan kerrotaan tavoitteesta jonne halutaan päästä. Joku on saattanut tuollaisenkin tulkita lupaukseksi joka sitten rikotaan.

Iso osa kritiikistä on koskenut jotain alpha-versioiden demopätkiä ja devaajien haastatteluja. Ei CDPR:n CP2077-mainoksia tai Steamin Pre-Order -sivun tietoja. Korjaa, jos olen väärässä. Oikeastaan noita lupauksia ja rikkomuksia pitäisi käydä läpi yksitellen kunnon lähteiden kanssa, jotta oikeasti nähdään mitä sanottiin, mitä luvattiin vai luvattiinko mitään.

Se, että 8v aikana kehittäjät kertovat kulloisistakin suunnitelmista, jotka sitten kariutuvat on ihan normaalia softakehitystä, missä mä en näe mitään erityistä ongelmaa. Niiden perusteella ei kenenkään kannata ostopäätöstään tehdä eikä toisaalta haastaa studiota oikeuteenkaan.
 
Edelleen steamin palautusoikeus on alle 2h pelattuna, mutta tämä 14pv aikana. Mikä ei todellakaan riitä, 2020 ostin yhen toisenkin täysihintaisen pelin pre-orderina jota pelasin just 3h, josta puolet idlasin, että saa riittää, no ei onnistunut palautus,.. enkä alkanut jauhaan sen kummemmin.
Siirryin vain seuraavaan peliin, on tuo mokoma vielä koneella.


Mullekkin jäi vain mielikuva kun pre-orderia tein cp77, että laatu peliyhtiö, ja lupasivat että tulee next gen jumalrope, jossa voit tehdä mitä vaan ja pelimaailma on täynnä kaikkea hienoa ja viimeisteltyä.
No eipä ollu, mutta ei tuo nyt huonokaan ole, enkä aio tuota palauttaa, bugit kun saisivat korjattua niin olen tyytyväinen, mutta yhtiönä omassa päässä cd projekt sai kyllä kolauksen.

Steamissa tosiaan on melko lyhyt tuo 2 tunnin raja, mutta jos haluaa lisäturvaa itselleen, voi kokeilla vaikkapa GOG-kauppaa, joka tarjoaa muhkean 30pv palautusajan, ja vielä niin että peli voi olla läpi pelattu. Tuolla toki on suppeampi valikoima Steamiin verrattuna.
 
Steamissa tosiaan on melko lyhyt tuo 2 tunnin raja, mutta jos haluaa lisäturvaa itselleen, voi kokeilla vaikkapa GOG-kauppaa, joka tarjoaa muhkean 30pv palautusajan, ja vielä niin että peli voi olla läpi pelattu. Tuolla toki on suppeampi valikoima Steamiin verrattuna.
Joo ois pitänyt tuota harkita, ei ole gogia asennettuna.
Sais steamissa olla ainakin 5h tai enemmän.
Yritin tässä palata pelaan nuo loput sideguestit, mutta ei, ei pysty enää pelaan tätä.
 
Ei idiootteja, mutta varmaan hyväuskoisia tai kokemattomia. Ja musta ei voi rinnastaa mainostamista esim. devaajien haastatteluihin. Mainos on CDPR:n tai kuluttajille kohdistama maksettu "tietoisku", jossa kerrotaan pelistä ja samalla tarjotaan mahdollisuus ostaa se. Jos tällaisessa on selkeästi valehdeltu pre-order-vaiheessa, niin musta on ihan validia kritisoida. Onko näin? Onko jotain lähdettä tällaiseen valheelliseen mainokseen, jossa selvästi luvataan pelissä olevan asia, jota ei toimitettu? Se, että demossa vain näkyy jotain jota ei pelissä näy ei ole tällainen asia. Lisäksi on listattu ominaisuuksia joita on myöhemmissä haastatteluissa (kauan ennen julkaisua) peruttu. Tämäkin on täysin OK. Se, että lehti haastattelee devaajaa ei mun mielestäni täytä mitenkään mainoksen määritelmää.

Katsoin yhden satunnaisen haastattelun, jonka pohjalta väitettiin CDPR:n rikkoneen lupauksia. Devaaja käytti käännöksessä usein ilmaisua "We want it to...". Ei siis luvata mitään, vaan kerrotaan tavoitteesta jonne halutaan päästä. Joku on saattanut tuollaisenkin tulkita lupaukseksi joka sitten rikotaan.

Iso osa kritiikistä on koskenut jotain alpha-versioiden demopätkiä ja devaajien haastatteluja. Ei CDPR:n CP2077-mainoksia tai Steamin Pre-Order -sivun tietoja. Korjaa, jos olen väärässä. Oikeastaan noita lupauksia ja rikkomuksia pitäisi käydä läpi yksitellen kunnon lähteiden kanssa, jotta oikeasti nähdään mitä sanottiin, mitä luvattiin vai luvattiinko mitään.

Se, että 8v aikana kehittäjät kertovat kulloisistakin suunnitelmista, jotka sitten kariutuvat on ihan normaalia softakehitystä, missä mä en näe mitään erityistä ongelmaa. Niiden perusteella ei kenenkään kannata ostopäätöstään tehdä eikä toisaalta haastaa studiota oikeuteenkaan.
Harmi, ettei ne julkassu tota work in progress -versiota kesältä 2018.

 
Mitäs trailerissä oli semmosta mitä julkaistussa pelissä ei ollut ?
Mietin samaa. Ihan samaltahan tuo näyttää. Ihmisiä vähän enemmän kadulla ja alussa on jotain kolmannesta perspektiivistä kuvattuja cutscenejä, joita valmiissa pelissä ei onneksi ole, vaan kokoajan hahmon näkökulmasta kaikki.
 
Vertailkaapas vaikka ihan näin alkuun tätä PS4 Gameplay Traileria siihen, miten peli oikeasti pyörii current-gen konsoleilla:

Toi kyllä menee jo törkeän puolelle ja jopa valheeksi ottaa PC-versiosta kuvaa ja väittää sen olevan konsolitraileri.
 
Olisiko se Sonyn syy sitten jos käyttivät sitä materiaalia ?
Sonyn vika jos CDPR toimittaa heille materiaalin? Pimittiväthän he myös current-gen konsolien performanssia arvostelijoilta päivää ennen julkaisua asti. Sony ei varmasti poistanut peliä kepein perustein PS-kaupastaan.
 
Sonyn vika jos CDPR toimittaa heille materiaalin? Pimittiväthän he myös current-gen konsolien performanssia arvostelijoilta päivää ennen julkaisua asti. Sony ei varmasti poistanut peliä kepein perustein PS-kaupastaan.
Niin ennen sitä Sony ei varmaan ollut itse testannut peliä ja nähnyt minkälainen se on
 
En ole tätä keskustelua kovin tiiviisti seurannut, mutta melkoista joukkohysteriaa seota ja suuttua, kun ostetussa pelissä on bugeja ja ei ole ihan sitä mitä alunperin piti/odotti. Eikös nuo kuitenkin tarjonneet täyttä korvausta jos asiakas ei ole tyytyväinen?

Itsellä on joulukuun puolessa välissä ostettu PS4-versio kelmuissa odottamassa, että saan joskus PS5:en. Mikään kiire pelata ei ole, jos vaikka sit kesällä olis pelattavassa kunnossa kun uus konsoli on tulilla.

Jaksuhalit kaikille mielensä pahoittaneille!
 
Johtiko Subnautican kehittäjät kaikkia siihen asti pelin tilanneita harhaan kun päättivät kirjoittaa pelin juonen uusiksi (The Future of Below Zero’s Story - Subnautica).
Tälläisen julkaisun kun vaan olisi nähnyt CDPR:ltä, hyvissä ajoin ennen julkaisua, niin mitään ongelmaa ei olisi. Avoimesti kertoisi että konsolijulkaisu ei ole pelattavassa kunnossa ja että peliä muutettiin radikaalisti verrattuna aiemmin esiteltyyn visioon pelistä. Genrekin vaihtui kesken kaiken syvällisestä RPG:stä semilineaariseksi pumpum action peliksi.

Edit: tuli luettua vähän laajemminkin noita subnautican pre order ihmisille suunnattuja julkaisuja ja on kyllä esimerkillistä toimintaa pelinkehittäjän puolelta! Ihailtavan avoimesti keskustellaan tukijoiden kanssa pelin haasteista ja jopa kysytään ajoittain suoraa palautetta. Aika groteskia verrata tuota toimintaa millään tasolla CDPR:n sekoiluun, jossa pelkästään nostatetaan hypeä ja kerätään rahaa eikä anneta mitään realistista kuvaa pelin tilasta saatika kehityssuunnasta. Tukijoiden mielipidettäkin kysyttiin muutoksen alaisiin asioihin vaatimattomat nolla kertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tälläisen julkaisun kun vaan olisi nähnyt CDPR:ltä, hyvissä ajoin ennen julkaisua, niin mitään ongelmaa ei olisi. Avoimesti kertoisi että konsolijulkaisu ei ole pelattavassa kunnossa ja että peliä muutettiin radikaalisti verrattuna aiemmin esiteltyyn visioon pelistä. Genrekin vaihtui kesken kaiken syvällisestä RPG:stä semilineaariseksi pumpum action peliksi.

Edit: tuli luettua vähän laajemminkin noita subnautican pre order ihmisille suunnattuja julkaisuja ja on kyllä esimerkillistä toimintaa pelinkehittäjän puolelta! Ihailtavan avoimesti keskustellaan tukijoiden kanssa pelin haasteista ja jopa kysytään ajoittain suoraa palautetta. Aika groteskia verrata tuota toimintaa millään tasolla CDPR:n sekoiluun, jossa pelkästään nostatetaan hypeä ja kerätään rahaa eikä anneta mitään realistista kuvaa pelin tilasta saatika kehityssuunnasta. Tukijoiden mielipidettäkin kysyttiin muutoksen alaisiin asioihin vaatimattomat nolla kertaa.
Olikohan joillakin ihmisillä odotukset nyt aivan liian kovat kun kyllä tuo oma PC peli näyttää just samalta mitä se 2018 julkaistu gameplay oli
 
Olisiko se Sonyn syy sitten jos käyttivät sitä materiaalia ?
Niin ennen sitä Sony ei varmaan ollut itse testannut peliä ja nähnyt minkälainen se on
Vaikka CDPR vastaa itse trailereistaan, on kyllä Sonyn testauksessakin ollut puutteita/puhdasta ahneutta että päästävät läpi. Se "laadunvarmennus" on kuitenkin osa sitä mitä ne tekevät ja ottavat siivun rahaa, ja pitävät kuluttajilleen brändiään yllä. Niillä (Sony/Nintendo, MS en tiedä) on periaatteessa tiukat kriteerit että mitä hyväksytään, esim S tason bugeja (pelin pysäyttävä) ei saa olla yhtään, A-tason (tilttauksia/softlockauksia jotka hoituu pelkällä resetillä jne.) pari, pienempiä grafiikkabugeja sit enemmän, mutta jos joku peli pääsee tästä läpi isommilla määrillä niin ne ovat tehneet sen laiskuuttaan, tai tässä tapauksessa ahneuttaan siksi että eivät halua että vuoden suurinta julkaisua ei julkaista heidän koneelleen samaan aikaan kuin muille vaan tulkoot missä kunnossa tahansa, kunhan tulee myös omalle koneelle samaan aikaan.
 
Tälläisen julkaisun kun vaan olisi nähnyt CDPR:ltä, hyvissä ajoin ennen julkaisua, niin mitään ongelmaa ei olisi.

Joo, avoimuus on aina valttia ja sillä saa paljon anteeksi. Mutta tuo oli siis esimerkki siitä, että on tavallista, että suunnitelmat menevät uusiksi kesken kehityksen ja maksava asiakas ei saa läheskään sitä, miltä tilaushetkellä vaikutti. Subnautican tapauksessa vaatimattomasti juoni kirjoitettiin uusiksi. Eikä asiassa ole sinänsä mitään juridista tai edes periaatteellista ongelmaa. Musta tuo on ihan normaali tapa toimia ja se olisi musta normaalia vaikka asiaa ei sen kummemmin kommunikoitaisikaan kuluttajalle. Mä en näe tarpeellisena pitää kuluttajaa ihan niin korkealla jalustalla ja "loopissa" kuin täällä moni toivoisi.
 
Olikohan joillakin ihmisillä odotukset nyt aivan liian kovat kun kyllä tuo oma PC peli näyttää just samalta mitä se 2018 julkaistu gameplay oli
Kyseessä kuitenkin on videopeli, eikä esimerkiksi sisustustaulu, jolloin luonnollisesti verrataan myös ominaisuuksia, eikä pelkästään sitä miltä lopputuote näyttää.

Miksi puhut pelaajien odotuksista, asiayhteydessä, jossa verrataan gameplay reveal -materiaalia julkaistuun?
 
Kyseessä kuitenkin on videopeli, eikä esimerkiksi sisustustaulu, jolloin luonnollisesti verrataan myös ominaisuuksia, eikä pelkästään sitä miltä lopputuote näyttää.

Miksi puhut pelaajien odotuksista, asiayhteydessä, jossa verrataan gameplay reveal -materiaalia julkaistuun?
Mitä tuo syvällinen RPG oikeasti tarkoittaa kun olisiko jokaisen keskustelun pitäny esimerkiksi antaa 2-3 uutta polkua ja loppuja pitänyt lopulta olla joku 1000 kappaletta ?

Genrekin vaihtui kesken kaiken syvällisestä RPG:stä semilineaariseksi pumpum action peliksi.
 
Ite ehkä olin siksi kanssa pettynyt Cyberpunkkiin RPG:nä, kun vuonna 2020 pelasin kaks muuta uutta RPG:tä jotka olivat tässä puolessa valovuosia parempia.

Wasteland 3 oli julkaisussa vielä paljon bugisempi paska kuin Cyberpunk, mutta tarjosi silti mahtavaa Fallout 1-2 hengen ropeilua. Alusta asti päähahmoilla (jotka itse luodaan) on selvä tehtävä ja päämäärä, mutta hyvin pian käy kanssa selväksi että lopputulokseen pystyy itse vaikuttaan, ja että miten tarina loppuu on omista valinnoista kiinni mitä matkalla tehdään. Pieniä sivutehtäviä siellä täällä, interaktioita NPC:iden kanssa, tiimin kasausta, moraalivalintoja, omien skillien miettimistä lukuisista hyvistä, kaikkea ei pysty yhdellä pelikerralla näkemään jne. Samanlaista vanhanaikaista iloa pelata omien valintojen kautta kuin klassisissa ropeissa. Ja tosiaan buginen kuin mikä, mutta silti hyvä.

Disco Elysium taas edusti aivan uudenlaista ropeilua, jossa ei ole perinteistä taistelua ollenkaan, mutta noppia silti heitellään ja hahmoa ohjaillaan ja kehitetään omalaatuisen tasosysteemin myötä psykologisesti siihen suuntaan mitä itse haluaa. Vaikka hahmon tausta ja päämäärä on kirjoitettu valmiiksi samoin kuin Cyberpunkin V:llä, niin hahmoa sai silti pelata miten halusi, jolloin jatkuvat valinnat pikkuasioista tuovat koko ajan mielyttäviä/epämielyttäviä onnistumisen/epäonnistumisen tunteita, eikä pelkkää passiivista seuraamista ja forward napin painamista. Tarina ja maailma on kanssa aivan mielettömiä. Vaikka pelinä onkin pääasiassa lukemista, valintoja, lukemista, valintoja ja lisää lukemista, oli tämä selvä RPG vaikka ei vihollisia ammutakaan numeroiden hyppiessä päiden päälle.

Näihin loistopeleihin verrattuna Cyberpunkkia ei voi mieltää RPG:ksi mitenkään, vaikka hauska openworld pumpum olikin kevyillä ropemausteilla.
 
Mitä tuo syvällinen RPG oikeasti tarkoittaa kun olisiko jokaisen keskustelun pitäny esimerkiksi antaa 2-3 uutta polkua ja loppuja pitänyt lopulta olla joku 1000 kappaletta ?
Termit hukassa? Roolipelissä voit pelata jotain itse valitsemaasi roolia. Tässä tekeleessä pelaat aina hahmoa V, joka on aina maailmaan kyllästynty edge lord anti-corpo antisankari ja ainoat valinnat mitä roolipelaamiseen tulee ovat että käytätkö päihteitä (y/n), tykkäätkö Johnnystä (y/n) ja painatko liipasimesta (y/n). Hahmon habitus on aina sama, samoin kuin yleinen lähestyminen kaikkeen. Koko pelissä on noin kaksi tehtävää jotka merkittävästi poikkeaa yllä mainitusta. Ihanan syvällistä roolipelaamista, eiku.


Polkuja voi olla vähemmänkin, tärkeintä on luoda illuusio siitä että pelaat hahmoa eri tavoilla, tavotteilla ja motivaatioilla. Nyt esimerkiksi noiden eri side jobien tekeminen tuntuu hyvin teennäiseltä, miksi pyörit kaupungilla ilman päämäärää kun hahmollasi pitäisi olla parempaakin tekemistä?
 
RPG on hyvin epämääräinen termi ja voi tarkoittaa vaikka mitä pelimaailmassa. Wikipedian mukaan RPG:ssä on tarina (check), pelaaja voi itse kehittää hahmoa (check) ja pelaaja kontrolloi hahmoa (check), joka sitten saavuttaa pelin päämäärän ratkomalla tehtäviä (check) ja taistelemalla (check). CP:ssa taisi vielä voida valita 3 erilaista aloitustarinaakin. "Syvällinen RPG" on aivan yhtä epämääräinen käsite, joka tarkoittaa eri asiaa jokaiselle lukijalle. Tuollaista "lupausta" ei voi pitää eikä pettää. Jonkun mielestä CP2077 on aivan varmasti "syvällinen RPG". Mä en vielä tiedä, sillä en ole peliä hankkinut enkä pelannut.
 
Tässä tekeleessä pelaat aina hahmoa V, joka on aina maailmaan kyllästynty edge lord anti-corpo antisankari ja ainoat valinnat mitä roolipelaamiseen tulee ovat että käytätkö päihteitä (y/n), tykkäätkö Johnnystä (y/n) ja painatko liipasimesta (y/n). Hahmon habitus on aina sama, samoin kuin yleinen lähestyminen kaikkeen.

Cyberpunkissa on muuten mielestäni paljon hyviä hahmoja joiden kanssa mukava istua tarinakohtauksia (Jackie, Panam, Delamain, Takemura, Victor, River, Judy jne.) mutta itse V ei itelläni kuulu niihin. Ärsyttävän tekocool läpänheittäjä ja kaikkien kaveri paitsi corpot on kamalia. En tiä oliko ääninäyttely se ongelma vaiko itse vuorosanat, jotenkin sen tyyli tökki mua geneerisyydessään. Johnny itse oli siinä ja siinä, sehän vasta edgelord olikin, mutta se oli vedetty niin yli että se on selvästi mulkku eikä pelkkä muiden mielistelijä.
 
Syvällistä RPG:tä siitä ei saa millään perusteella. Kyseessä on ihan selvä action-adventure peli, jossa kerätään expaa jotta saadaan lisää prosentteja sun käsiaseen tehokkuuteen. Ihanan syvällistä.

Toi on oma subjektiivinen mielipiteesi, johon sulla on täysi oikeus. Mutta toi ei ole sellainen asia, jolle vaikkapa kuluttajavalituslautakunta tekisi yhtään mitään. "Syvällinen RPG" on niin subjektiivinen ja epämääräinen asia, että CP2077 täyttää sen kriteerit mennen tullen.
 
Termit hukassa? Roolipelissä voit pelata jotain itse valitsemaasi roolia. Tässä tekeleessä pelaat aina hahmoa V, joka on aina maailmaan kyllästynty edge lord anti-corpo antisankari ja ainoat valinnat mitä roolipelaamiseen tulee ovat että käytätkö päihteitä (y/n), tykkäätkö Johnnystä (y/n) ja painatko liipasimesta (y/n). Hahmon habitus on aina sama, samoin kuin yleinen lähestyminen kaikkeen. Koko pelissä on noin kaksi tehtävää jotka merkittävästi poikkeaa yllä mainitusta. Ihanan syvällistä roolipelaamista, eiku.
Kyllähän se on ollut alusta asti selvä että sinä pelaan V hahmoa etkä luo mitään omaa
 
Itte tykkään taas, että teot puhuu enemmän kuin sanat ja saan tässä irti enemmän mielekästä ropea kuin yleensä. Keskusteluissa voisi toki olla, myös erityyppisille hahmoille vaihtoehtoja, mutta ei iso miinus. Peli tosin nyt odottelemassa korjauksia.
 
Toi V:n ruumiin ja naaman kustomointi alussa on kyllä niin turha feature tässä pelissä, että sen olisi voinut hyvin karsia pois. Olisivat käyttäneet sen ajan vaikka siihen että varusteet sopivat sille sitten aina, eikä hatuista tule typeriä uusia hiustyylejä jne.
 
Kyllähän se on ollut alusta asti selvä että sinä pelaan V hahmoa etkä luo mitään omaa
No se on hyvin selväksi tullut peliä pelatessa. Mitään omaa tarinaa ei luoda. Seuraat vaan ulkopuolelta jonkun markkinointijäbän edge lord fantasiahahmon seikkailuja.
Toi V:n ruumiin ja naaman kustomointi alussa on kyllä niin turha feature tässä pelissä, että sen olisi voinut hyvin karsia pois. Olisivat käyttäneet sen ajan vaikka siihen että varusteet sopivat sille sitten aina, eikä hatuista tule typeriä uusia hiustyylejä jne.
Jep! Ethän sä edes näe omaa hahmoasi pelin aikana kuin kerran, paitsi asetta ja hobovaatteita vaihtaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä video pelistä pitävältä naiselta. Kertoo pelistä heikkouksineen vahvuuksineen ja ennakko odotuksineen kiihkoilematta. Mukavasti kertaa pelintapahtumia ja vähän loren taustaa. Pitkä video mutta itse katoin kokonaan.
 
Näinhän se oli myös Witcher 3 kohdalla. Olet alusta loppuun saakka geralt the Witcher, etkä muuksi muutu.
Itse tykkään ainakin Bethesdan peleissä suurta customoitavuutta ja pelihahmo tuntuu enemmän vapaata kuin että pelaat koko ajan v:n housuissa.
Eikä nuo puolen tunnin keskusteludialogit, oikein nautittavaksi RPG:ltä tunnu vaikka varmaan joillekin tärkeää. Enemmän omalla toiminnalla vaikutat peliin ja vapautta pitää olla.
CP aika usein tukka putkessa juoni tehtävässä ja et pääse mihinkään, ainakin toisella pelikerralla alkoi jo ahdistamaan jotkut tehtävät, vaan pakko oli tehdä
 
Itse ainakin syvennyin enemmän Geraltiin ja siihen maailmaan, kuin Cyberpunkin kuolleeseen kulissiin. Witchereitä pelatessa en edes huomannut ajan kulua, mutta Cyperpunkin kanssa aloin jo keksimään tekosyitä lopettaa pelaaminen. Onneksi bugit antoi ihan riittävän hyvän syyn jättää pelit kesken.

Itellä täysin päinvastoin. 3 kertaa yrittäny alottaa W3:sta, mutta jotenki se ei vaan ole lähtenyt imemään mukaan samaan tapaan kun CP. Sinänsä jännä, kun se Netflixin Witcher sarja taas maistui todella hyvin.

En ymmärrä, miten CP maailma voi tuntua tavattoman kuolleelta kulissilta vs W3. Ei sekään nimittäin mitenkään kovin vahvasti houkuttele tutkimaan, eikä ole mikäön ko. plein vahvuus. CP:ssä tulee taas aika usein vaan käppäiltyä ja tutkailtua mestoja, vaikka mitään sen kummempaa interaktiota ei löytyisikään, sillä ihan vaan ne maisemat mainokset ym. on itsestä mielenkiintoisia.
 
eikö tässä ollu kaulapartaoptiota vai mitä täällä ulistaan. :)
nyt on peli läpi paitsi "secret ending" koska en jaksa. kaikki sidet tehty.
about 50c per päivä maksoi tämän pelaaminen ja nautin syvästi. kaikesta huolimatta.
olen pahoillani konsolipelaajien puolesta :D
 
Eilen illalla meni läpi pääjuoni ensimmäisen kerran "Path of Glory" -lopulla. 57h mittarissa. Johnnyyn, Rogueen, Riveriin, Judyyn, Delainiin ja Panamiin liittyvät tehtävät tehtynä. Sidemissioneja, mm. osa cyberpsykoista ja kaikki tappelut tekemättä. Fixereiden gigsejä toki varmasti myös. Mutta ei nyt yhtään näkyvissä. Niin ja hahmo oli nais-corpo.

Aika haikea olo jäi tuosta lopusta. Tuntuu että ei tunnu "oikealta" jatkaa siitä tallennuksesta mihin on mahdollista lopputekstien jälkeen palata. LVL 30 ja StreetCred 50. Ehkä kuitenkin voisi nuo pari muuta loppua katsastaa, mitä tuosta kohtaa nyt pystyy. Ehkä sitten seuraavan isomman päivityksen jälkeen vasta alusta saakka uudestaan mies-nomadillä ja Panamin pöksyihin. :)

Häiritseviä peliä rikkovia bugeja ei tullut juurikaan vastaan. Kerran tipuin pelimaailman läpi ja pari kertaa jäi joku teksti jumiin ruudulle. Välillä kun tätäkin foorumia lukee, niin täytyy olla ilmeisesti tyytyväinen kun ei omista tämän hetken high-end rautaa, saatika nyt jotain edellisen sukupolven konsolia tämän pelin kohdalla. 8 vuotta vanhalla Intel 2600K prossulla ja ja OC 1060 6GB näyttiksellä pystyi/pystyy hyvin pelaamaan.

Pelimaailma on kerrassaan upea. Jää GTAV ja RDR2 toiseksi. Radiokanavista oli vexelstrom, ritual ja morro rock eniten käytössä. Kelpasi Johnnyn Porchella cruisailla pitkin pelialueita. Yhtään autoa en ostanut. Musiikkeja oli muutenkin hienosti käytetty tässä pelissä. Keanu Reeves toimi itselle. Tuollainen lakoninen yksiääninen/ilmeinenhän se on, toimi tuossa roolissa hyvin. Huonoin maku jäi ehkä juuri niistä kohdista, jossa putkijuoksumaisesti suoritetaan joku tehtävä ja sinulla on apuna tietokonehahmoja yksi tai useampi. Ne liukuvat ja ilmestyvät tyhjästä paikalle, kun itse oletkin mennyt jotain vaihtoehtoista reittiä. Ammuskelu ja Katanan heiluttelu oli hauskaa. Kaikki pelin päähahmot oli minusta hyvin toteutettuja. Kukaan ei ärsyttänyt. Ääninäyttely ja kasvojen ilmeet toimii hienosti. Paremmin kuin ehkä missään pelissä aikaisemmin?

Valtava potentiaali tässä pelissä/pelimaailmassa on vielä käyttämättä ja toteuttamatta. Sitä odottelessa tulee Night Cityyn varmasti silti vielä palattua moneen kertaan. :thumbsup:
 
Onko muilla käynyt tätä peliä PC:llä pelatessa niin, että Afterburner sammuu kun pelin lopettaa? Näyttiksen lämmöt käyvät kolmea astetta korkeammalla kuin kuin muissa peleissä. Mikään muu peli ei tätä AB:n sammumista aiheuta eikä tätä käytöstä ollut aiemmin. Ohjelma on asennettu uudelleen ja näyttiksen ajurit putsattu DDU:lla ilman vaikutusta.
 
100 tuntia nuohoamista ja tällaisen gearin sai kasaan. Oli virhe päivittää overwatch 36 levelillä legendaariseksi. Upgradeeminen paljon kalliimpaa lystiä. Parhaat headshot critit semmosta 235 000 tähän mennessä snipalla. Löytyy myös muita legendaarisia aseita, mutta näillä pääosin riehunut, katana löytyy tietenkin myös.

WhatsApp Image 2021-01-07 at 20.33.27.jpeg
 
Mitä korkeampi hahmon level, sitä suuremmalla todennäköisyydellä saat satunnaisesti paremman tason ase- tai vaatemodeja. Craftaa esim. kymmenen Armadilloa, asenna parhaimmat yksilöt ja myy loput.

Crit modit eivät tietääkseni stackaa, eli yksi kumpiakin per koko vaatesetti riittää. Voin olla väärässäkin, mutta en huomannut vaikutusta itse.
 
Hyvä video pelistä pitävältä naiselta. Kertoo pelistä heikkouksineen vahvuuksineen ja ennakko odotuksineen kiihkoilematta. Mukavasti kertaa pelintapahtumia ja vähän loren taustaa. Pitkä video mutta itse katoin kokonaan.
Aika pitkälti samat ajatukset ja kokemukset konsoli-puolelta mitä tällä henkilöllä (en muuten teidä onko jo nainen, eli vaihtanut virallisesti sukupuolta / värkkejä - hyvin miellyttävä ääni silti :D ).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 956
Viestejä
4 653 516
Jäsenet
76 317
Uusin jäsen
Svartzonker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom