Nyt menee mutkat suoriksi. Jos myyn sinulle ferrarin, ja myöhemmin huomaat sen ottaneen tuotekehityssuunnitelmallisen hypyn ja postissa saapuukin ruosteinen polkupyörä, eikö tilanne ole mielestäsi hiukan epäreilu? Harhaanjohtava markkinointi on laitonta.Onko "ei OK" sama kuin "laitonta"? Onko "kusettaminen" sama kuin "pelinkehityssuunnitelmien muuttaminen"? Ja mikä edes lasketaan markkinoinniksi pelinkehityksessä. Saako studio kertoa sillä hetkellä tapahtuvasta kehityksestä ja muuttaa jatkossa suunnitelmiaan? Johtiko Subnautican kehittäjät kaikkia siihen asti pelin tilanneita harhaan kun päättivät kirjoittaa pelin juonen uusiksi (The Future of Below Zero’s Story - Subnautica).
Mun mielestäni eivät johtaneet vaan tekivät muutokset jotka katsoi parhaaksi, kuten varmaan myös CDPR (eivät enää lykänneet peliä kun aika alkoi loppua taas kesken). Mun mielestä pelistudiolla on kehitysvaiheessa kaikki valta pistää projekti uusiksi tai muuttaa ajateltua tuotetta vaikka kehityksestä olisikin kerrottu. Studio vastaa kehitysvaiheessa juridisesti lähinnä omistajalle, jolla voi olla omia toiveita.
Tuo voi olla susta "ei OK" ja harmittaa, mutta silti täysin laillista ja kuluttajalla on hyvät mahdollisuudet silti purkaa kaupat tuollaisessa tilanteessa. Jaloilla voi aina äänestää jos firman viestintä ei miellytä. Mä en näe oikein mitään perusteita lähteä kriminalisoimaan firman viestintää pelin kehitysvaiheessa koskien pelin suunnitelmia. Jos näin tehdään, niin lopputulos on tietenkin se, että pelistä ei uskalleta kertoa oikein mitään ennen julkaisua joukkokanteen pelossa. Ei siinä olisi järkeä.
Musta harhaanjohtavuus alkaa siinä kun sä Steamissä katsot tilaussivua tai virallista mainosta pelistä, ja siinä annetaan pelistä väitteitä jotka ovat selkeitä ja yksikäsitteisiä valheita.