Menin läpi kaikki tehtävät tehden ja kaikki loput koluten. Joku 120-130h meni yhteensä, ja käytin paljon aikaa ihan kaupungilla kävellen liikkumiseen, joka on pelin parasta antia. En ollut katsonut pelin pelitrailereita etukäteen joten en osannut olla pettynyt minkään "luvatun" peruuntumiseen, joten niiden puute ei ollut häiriöksi. PC:llä pelatessa bugien määrä oli onnekseni kanssa aika mitätöntä itelleni, jotain vilkkuvia tekstuureja joskus ja välillä jonkun kännykkä tai tupakka leijuu ilmassa. Ei mitään mikä olisi häirinnyt itseeni, ja esim. Skyrim ja Fallout New Vegas olivat julkaisussa bugisempia mitä tästä koin.
Mihin kyllä aluksi petyin todella paljon, on että tässä RPG-ominaisuudet on täysi torso, eikä tätä voi RPG:ksi kutsua pelkästään sillä että vihujen päälle tulee numeroita kun niitä ampuu. Keskusteluissa on 99% kerroista vaan yks valinta mikä valita, ja V:n tyyli tilanteisiin on aina sama, eikä mitään illuusiotakaan siitä ole että hahmon tyyliin voisi vaikuttaa kuten esim. Mass Effecteissä voi. Tästä syystä poliisien naurettava tekoälykään ei itseäni haitannut; koska pelissä ei voi ylipäätään pelata pahista mitenkään, niin poliisien merkityskin on mitätön, ovat lähinnä visuaalisia statisteja.
Hahmonkehityskin mielestäni on surkeaa, tasoja tulee ihan liikaa niin ne ei tunnu miltään, ja perkit on sysipaskan tylsiä +2.5% lisää vahinkoa tyylisiä hauskojen ideoiden sijaan mitä sci-fi ympäristö voisi mahdollistaa. Varusteiden keräyskin oli alussa todella puuduttavaa ja tuli Borderlands mieleen kun sai 15-30 minuutin välein vaihtaa +2% paremman aseen käteen tai hatun päähän. No onneksi olin craftaamiseen panostanut, ja puolenvälin jälkeen ei tarvinnut enää edes vihuja loottia kun craftayksellä sain kaikki parhaat mitä halusin ja loputtomasti rahaa tarvittaessa.
Roolipelinä siis onneton prutku, mutta kun pääsin siitä yli ja aloin pelaamaan ihan tarinapohjaisena open world kiertelynä, alkoi peli tuntua hyvältä. Etenkin loppupäässä on paljon todella hienoja sivutehtäviä, joiden tasoa ei uusissa Fallouteissa tai Far Cryissä tai edes GTA:ssa ole. Rauhallisia ja hienoja tehtäviä eikä pelkkää paukutusta kuten suuri osa bizzeistä. Panamin, Judyn, Riverin vapaaehtoiset tehtävät olivat mukavaa vaihtelua, ja ristiinnaulitseminen ja Outler limits hengen muutamat tehtävät olivat kutkuttavia. Tosin osa perusbizzeistäkin oli hienoja, etenkin keskusta-alueella baarien sisällä tehtävät salamurhat, kunhan ei mene aseet laulaen sisälle (joka helpointa mutta tylsää) vaan käyttää aikaa reittien etsimiseen niin oli palkitsevaa huomata että salamurha-kohteen kanssa voi jutella ja hoitaa asiat näinkin kuntoon.
Koska kaupunki itsessään on ennennäkemättömästi upeampi ja luovempi kuin missään pelissä, fast travelilla ja nopeimmalla autolla tehtävästä A tehtävään Ö rassaten peli menee hukkaan ja on sitä Ubisoft tyylin kartan rastien tyhjennöstä, kaupunkia hitaasti ihmetellessä taas menin kaikki siniset poliisitehtävätkin läpi lopulta. Suurin ongelma kaupungissa silti on, että 99% kaupoista on kiinni, ja sit kun löydät sushi-ravintolan joka on auki, niin se myy sulle banaaneita ja 10 eri coca colaa. Mitään arcade-pelejä tai muutakaan interaktiivisyyttä on minimit, josta valtava miinus pelille. Olisivat ottaneet Yakuza 0-pelistä edes 10% sitä interaktiivisyyttä mitä se tarjoaa niin kaupunki tuntuisi elävämmältä. Olisivat saaneet käyttää edes pienen määrän aikaa interaktiivisten esineiden kanssa kikkailuun pelkän taistelun ja kymmenien eri autojen sisäpintojen mallinnuksen sijaan. Kaikkea pientä hauskaa katseltavaa kaupungissa silti on loputtomasti, ja kaupunginosat ovat mahtavan erilaisia keskenään, ja päivä/yö rytmikin tuo niille uusia ilmeitä. Viittauksia peleihin, elokuviin ja irl löytyy kanssa tutkivalle paljon.
Tappelu oli ihan nautittavaa, ja aseissa löytyi loppua kohden munaa. Ihan helpoksi se meni lopussa vaikeimmallakin, mutta se on ihan mukavaa RPG-henkisyyttä sentään että kokee kuinka äijästä tulee tappokone. Eri vihollistyyppejä on tosi vähän, mutta eri jengien omat visuaaliset tyylit ja musat tekivät niillekin vaihtelua. NPC hahmoja muutenkin on tajuton määrä (ulkoisesti) erilaisia. Harmi vaan että niille ei voi jutella lainkaan, tyyliin baareissa iskeä naisia ja tanssittaa niitä edes, kun baaritkin on tässä niin upean näköisiä eri teemoineen.
Joku kehui äänimaailmaa. Pelin omat musiikit ovat mielestäni erinomaisia taisteluissa ja tunnelmatilanteissa. Baarien äänimaailma myös loistava. Mutta autoradiot olivat pettymys, olisin kaivannut jotain kunnon synthwave-kanavaa, kun kaikki tuntui olevan jotain löysää hiphoppia tai b-luokan metallia. Pari hyvää biisiäkin on, esim Afterlifessä usein soiva "Violence" on tosi kova ja sopii peliin. Ääniefektit ovat taistelussa hyvät, mutta itse kaupungissa aivan surkeat! Siis suurkaupungin ääniä ei ole lähes ollenkaan tässä. Kaikki äänet tulevat vaan pelaajan omista toimista, tai asioista jotka suoraan vaikuttavat pelaajaan. Hälinän keskellä pitäisi ääntä olla paljon paljon enemmän, visuaalisesti näyttää Tokiolta mutta äänet kuulostavat Kouvolan arkiyöltä.
Kun pääsin RPG-pettymyksestä yli, enkä osannut kaivata luvattuja ominaisuuksia kun en niistä tiennyt, niin mielelläni pelasin tän 120+ tuntia, ja jäi haikea olo kun oli loppu. Puutteista huolimatta, hyvät asiat eli kaupunki, hahmot, ja ne hyvät tehtävät merkitsevät enemmän kuin virheet suunnittelussa. Tulevat päivitykset eivät kiinnosta, koska bugit ja AI eivät olleet minulle ongelmia, ja päivityksillä tuskin tuovat RPG-puolta enemmän esille, sillä tämä vaatisi paljon lisää ääninäyttelynkin lisäystä enkä usko että hakevat V:tä ja etenkään Keanua tätä varten, kun suurimmalle osalle pelaajista ongelmat eivät tunnu olevan samat kuin itelleni. 6/10 RPG, mutta 9/10 kokemus kuitenkin lopulta itselleni.