Cyberpunk 2077

Bethesda menee ohi että heilahtaa.
Mitä ne nyt on muka ikinä valehdellu? Fallout 76 oli kunnon paskamyrsky moneygrab projekti, mutta ei ne sen kohdalla ihan hirveästi etukäteen mitään kovin spesifiä lupailleetkaan. Se että peliin tuo maksullista lisäsisältöä pitäisi olla ennemmin positiivinen kuin negatiivinen asia. ;)

Cyberpunkkiinkin jos sais vitosella kaiken mitä on aiemmin esitetty pelissä olevan niin olisin todella tyytyväinen. "Interactive world" -lisäriä odotellessa.
 
Mitä ne nyt on muka ikinä valehdellu? Fallout 76 oli kunnon paskamyrsky moneygrab projekti, mutta ei ne sen kohdalla ihan hirveästi etukäteen mitään kovin spesifiä lupailleetkaan. Se että peliin tuo maksullista lisäsisältöä pitäisi olla ennemmin positiivinen kuin negatiivinen asia. ;)

Cyberpunkkiinkin jos sais vitosella kaiken mitä on aiemmin esitetty pelissä olevan niin olisin todella tyytyväinen. "Interactive world" -lisäriä odotellessa.
Olisiko tuo viittaus siihen, että Bethesdan tuotokset saavat Cyberpunkin näyttämään vertailussa lähes bugittomalta?
 
Käytännössä kaikki Falloutit, Oblivion, Skyrim, GTA4, Arkham Knight, GTA5 (xbox360/ps3), NieR: Automata, Assassin's Creed Unity, Red Dead Redemption 2 (pc)...

Onhan noita. Muutamissa on pitänyt aloittaa peli uudestaan etenemisen pysäyttävien bugien vuoksi, koska päivitykset eivät voineet korjata aiempia tallennuksia (mm. vanhemmat Falloutit).
Mech Warrior 4 muistaakseni tyhjensi koko kovalevyosion kun peliä yritti uninstalloida.

Noin pääsääntöisesti pelien ostaminen heti julkaisussa on melkoisen masokistista.
Nämä tainnut kyllä kaikki skipata julkaisussa ja Bethesdan kikkareet nyt skipattu muutenkin. Yksinpelejä harvemmin kannattaa muutenkaan julkaisussa ostaa, koska saman pelin saa myöhemmin korjattuna ja halvemmalla, eikä itse pelikokemus muutu mihinkään, pelasit sen silloin tai vuoden päästä. Moninpeleissä taas voi pelaajamäärät ja yhteisö romahtaa tuossa vaiheessa, jos odottelee vuodenkin julkaisun jälkeen.
 
Fallout 4 oli ensi alkuun kans pienoinen pettymys, mutta muutama patsi ja noin 100 Modia niin yks parhaista peleistä. Mukavan rentoa pelata ja pelailee sillain rauhassa eteenpäin ja voi pelailla aika lailla miten haluaa, ei ole pakko mitään main guestia edes tehdä ja settlementtien rakentaminen on ihan hienoa. Löytyy monipuolisuutta. Tätä monipuolisuutta cp77 kaipaisi ja hyvä modituki
 
Ihan mielenkiintoinen tämä näkemys, että pelaajan vika, jos on luottanut pelin markkinointiin. Pelijulkaisijat kyllä varmasti pystyvät lähtemään tähän näkemykseen mukaan. Markkinointiin vastuuvapaus, pelaajan vika, jos uskoo. Pitäisköhän sama periaate ulottaa kaikkeen muuhunkin teollisuuteen :tup:
 
Itsehän en ole katsonut koskaan ainuttakaan elokuvaa, koska trailereihin ei voi luottaa, ja kriitikot ovat mitä ovat :joy:
 
Ei tule mieleen yhtäkään pelifirmaa joka näin antaumuksella olisi kaivanut omaa kuoppaansa.
CDPR on fanien keskuudessa lähes pyhimyksen asemassa. Pikkuhiljaa rapautuu se kuva tämmösten julkaisujen takia ja paljastuu, että on vain yksi studio muiden joukossa.
 
Minulle suurin pettymys lienee se, että pelissä ei ole yhtään ns. hyvää loppua. Valisi miten tahansa, niin kaikki kusee V:n kannalta
Minusta tuota on ihmetelty vähän joka paikassa, joten en tajunnut että joku ei vielä tiedä

On siellä 2 kpl eilen vedin se salaisen lopun. Saa muuten ihan vähän aikaa odottaa että Johnny sen antaa.

Periaatteessa noissa annetaan toivo siitä että V löytää parannuskeinon. Varsinkin Path of Glory:ssa ja siinä Panamin Nomad lopussa mielestäni myös.
 
Menin läpi kaikki tehtävät tehden ja kaikki loput koluten. Joku 120-130h meni yhteensä, ja käytin paljon aikaa ihan kaupungilla kävellen liikkumiseen, joka on pelin parasta antia. En ollut katsonut pelin pelitrailereita etukäteen joten en osannut olla pettynyt minkään "luvatun" peruuntumiseen, joten niiden puute ei ollut häiriöksi. PC:llä pelatessa bugien määrä oli onnekseni kanssa aika mitätöntä itelleni, jotain vilkkuvia tekstuureja joskus ja välillä jonkun kännykkä tai tupakka leijuu ilmassa. Ei mitään mikä olisi häirinnyt itseeni, ja esim. Skyrim ja Fallout New Vegas olivat julkaisussa bugisempia mitä tästä koin.

Mihin kyllä aluksi petyin todella paljon, on että tässä RPG-ominaisuudet on täysi torso, eikä tätä voi RPG:ksi kutsua pelkästään sillä että vihujen päälle tulee numeroita kun niitä ampuu. Keskusteluissa on 99% kerroista vaan yks valinta mikä valita, ja V:n tyyli tilanteisiin on aina sama, eikä mitään illuusiotakaan siitä ole että hahmon tyyliin voisi vaikuttaa kuten esim. Mass Effecteissä voi. Tästä syystä poliisien naurettava tekoälykään ei itseäni haitannut; koska pelissä ei voi ylipäätään pelata pahista mitenkään, niin poliisien merkityskin on mitätön, ovat lähinnä visuaalisia statisteja.

Hahmonkehityskin mielestäni on surkeaa, tasoja tulee ihan liikaa niin ne ei tunnu miltään, ja perkit on sysipaskan tylsiä +2.5% lisää vahinkoa tyylisiä hauskojen ideoiden sijaan mitä sci-fi ympäristö voisi mahdollistaa. Varusteiden keräyskin oli alussa todella puuduttavaa ja tuli Borderlands mieleen kun sai 15-30 minuutin välein vaihtaa +2% paremman aseen käteen tai hatun päähän. No onneksi olin craftaamiseen panostanut, ja puolenvälin jälkeen ei tarvinnut enää edes vihuja loottia kun craftayksellä sain kaikki parhaat mitä halusin ja loputtomasti rahaa tarvittaessa.

Roolipelinä siis onneton prutku, mutta kun pääsin siitä yli ja aloin pelaamaan ihan tarinapohjaisena open world kiertelynä, alkoi peli tuntua hyvältä. Etenkin loppupäässä on paljon todella hienoja sivutehtäviä, joiden tasoa ei uusissa Fallouteissa tai Far Cryissä tai edes GTA:ssa ole. Rauhallisia ja hienoja tehtäviä eikä pelkkää paukutusta kuten suuri osa bizzeistä. Panamin, Judyn, Riverin vapaaehtoiset tehtävät olivat mukavaa vaihtelua, ja ristiinnaulitseminen ja Outler limits hengen muutamat tehtävät olivat kutkuttavia. Tosin osa perusbizzeistäkin oli hienoja, etenkin keskusta-alueella baarien sisällä tehtävät salamurhat, kunhan ei mene aseet laulaen sisälle (joka helpointa mutta tylsää) vaan käyttää aikaa reittien etsimiseen niin oli palkitsevaa huomata että salamurha-kohteen kanssa voi jutella ja hoitaa asiat näinkin kuntoon.

Koska kaupunki itsessään on ennennäkemättömästi upeampi ja luovempi kuin missään pelissä, fast travelilla ja nopeimmalla autolla tehtävästä A tehtävään Ö rassaten peli menee hukkaan ja on sitä Ubisoft tyylin kartan rastien tyhjennöstä, kaupunkia hitaasti ihmetellessä taas menin kaikki siniset poliisitehtävätkin läpi lopulta. Suurin ongelma kaupungissa silti on, että 99% kaupoista on kiinni, ja sit kun löydät sushi-ravintolan joka on auki, niin se myy sulle banaaneita ja 10 eri coca colaa. Mitään arcade-pelejä tai muutakaan interaktiivisyyttä on minimit, josta valtava miinus pelille. Olisivat ottaneet Yakuza 0-pelistä edes 10% sitä interaktiivisyyttä mitä se tarjoaa niin kaupunki tuntuisi elävämmältä. Olisivat saaneet käyttää edes pienen määrän aikaa interaktiivisten esineiden kanssa kikkailuun pelkän taistelun ja kymmenien eri autojen sisäpintojen mallinnuksen sijaan. Kaikkea pientä hauskaa katseltavaa kaupungissa silti on loputtomasti, ja kaupunginosat ovat mahtavan erilaisia keskenään, ja päivä/yö rytmikin tuo niille uusia ilmeitä. Viittauksia peleihin, elokuviin ja irl löytyy kanssa tutkivalle paljon.

Tappelu oli ihan nautittavaa, ja aseissa löytyi loppua kohden munaa. Ihan helpoksi se meni lopussa vaikeimmallakin, mutta se on ihan mukavaa RPG-henkisyyttä sentään että kokee kuinka äijästä tulee tappokone. Eri vihollistyyppejä on tosi vähän, mutta eri jengien omat visuaaliset tyylit ja musat tekivät niillekin vaihtelua. NPC hahmoja muutenkin on tajuton määrä (ulkoisesti) erilaisia. Harmi vaan että niille ei voi jutella lainkaan, tyyliin baareissa iskeä naisia ja tanssittaa niitä edes, kun baaritkin on tässä niin upean näköisiä eri teemoineen.

Joku kehui äänimaailmaa. Pelin omat musiikit ovat mielestäni erinomaisia taisteluissa ja tunnelmatilanteissa. Baarien äänimaailma myös loistava. Mutta autoradiot olivat pettymys, olisin kaivannut jotain kunnon synthwave-kanavaa, kun kaikki tuntui olevan jotain löysää hiphoppia tai b-luokan metallia. Pari hyvää biisiäkin on, esim Afterlifessä usein soiva "Violence" on tosi kova ja sopii peliin. Ääniefektit ovat taistelussa hyvät, mutta itse kaupungissa aivan surkeat! Siis suurkaupungin ääniä ei ole lähes ollenkaan tässä. Kaikki äänet tulevat vaan pelaajan omista toimista, tai asioista jotka suoraan vaikuttavat pelaajaan. Hälinän keskellä pitäisi ääntä olla paljon paljon enemmän, visuaalisesti näyttää Tokiolta mutta äänet kuulostavat Kouvolan arkiyöltä.

Kun pääsin RPG-pettymyksestä yli, enkä osannut kaivata luvattuja ominaisuuksia kun en niistä tiennyt, niin mielelläni pelasin tän 120+ tuntia, ja jäi haikea olo kun oli loppu. Puutteista huolimatta, hyvät asiat eli kaupunki, hahmot, ja ne hyvät tehtävät merkitsevät enemmän kuin virheet suunnittelussa. Tulevat päivitykset eivät kiinnosta, koska bugit ja AI eivät olleet minulle ongelmia, ja päivityksillä tuskin tuovat RPG-puolta enemmän esille, sillä tämä vaatisi paljon lisää ääninäyttelynkin lisäystä enkä usko että hakevat V:tä ja etenkään Keanua tätä varten, kun suurimmalle osalle pelaajista ongelmat eivät tunnu olevan samat kuin itelleni. 6/10 RPG, mutta 9/10 kokemus kuitenkin lopulta itselleni.
 
Viimeksi muokattu:
On siellä 2 kpl eilen vedin se salaisen lopun. Saa muuten ihan vähän aikaa odottaa että Johnny sen antaa.

Periaatteessa noissa annetaan toivo siitä että V löytää parannuskeinon. Varsinkin Path of Glory:ssa ja siinä Panamin Nomad lopussa mielestäni myös.
Samaa mieltä. Onneksi pelasin Panamin lopun eka, koska no, heteromies-hahmolla se oli selvästi luonnollisin valinta. Ja oli se selvästi onnellisin/tyydyttävinkin joten hyvä että se meni ekalla kertaa kuten hahmolla piti. Hyvinhän siinä on toivoa mukana.

Sen toivon kyllä syö pois jos tavallaan kaikki mahdolliset lopetukset ovat kaanonia, sillä se Hanako-loppu antaa ymmärtää että parannus on mahdoton, koska näille itselleenkään ei onnistu.
 
Tuota roolipelimäisyyden puutetta en ihan allekirjoita. Mass Effectejä pidetään roolipeleinä ja niissä pelaajan valinnoilla on vielä vähemmän merkitystä. Lähinnä joidenkin kumppanien selviytyminen on kiinni pelaajan valinnoista. CP:ssä osa sivutehtävistä jää välistä, ja molempien käsien sormet ei enää riitä laskemaan sivuhahmojen kohtaloa riippuen pelaajan valinnoista.
Kummassakin pääjuoni etenee ja päättyy melko lineaarisesti, mikä on tarinallisissa peleissä vähän pakollista.
 
Sitä on ihmisiä jotka otti lomapäiviä pelatakseen cptä ps4:llä julkaisupäivänä kopiolla mikä tilattu postissa. Joillakin se hype innokkuus menee vähän yli rajojen mistä sitten kärsii ja heidän puolestaan pelin julkaisu täysin valmiina on kaikista tärkeintä. Oppivathan siitä että ei kannata olla lapsenomaista innokkuutta asioihin.
Mutta jos miettii normi aikuisten kannalta se valitus on vaan turhaa. Paljon työkaluja kuluttajilla saatavilla että tietää onko jokin peli sen hinnan arvoinen. Kaikki voi odottaa sen early access vaiheen yli ja pelata kun se on patchattu.
Voi myös ajatella oikeita syitä miten tilanne syntyi, cdpr käytti resurssit w3 + expojen tekoon mikä viivästytti cptä, korona etätyöt, konsolijulkaisu + joulu ja osakkeenomistajien intressit.

Miksi loman ottaminen harrastuksen harjoittmiseksi on ylilyönti?

Ihmiset ottavat jatkuvasti lomaa harrastusten harjoittamiseen kuten vaikka laskettelu tai urheilukisojen seuraaminen. Ei niissäkään ole mitään takeita että lumet eivät sula tai muuten paska sää tai autourheilussa mällätään ekassaa mutkassa niin pahasti että kisat peruuntuvat. Urheilussa ei myöskään ole mitään takeita että näytös olisi mitenkään hyvän laatuinen. Matsi saattaa olla vuosistojen tylsin ja tapahtuma köyhin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota roolipelimäisyyden puutetta en ihan allekirjoita. Mass Effectejä pidetään roolipeleinä ja niissä pelaajan valinnoilla on vielä vähemmän merkitystä. Lähinnä joidenkin kumppanien selviytyminen on kiinni pelaajan valinnoista. CP:ssä osa sivutehtävistä jää välistä, ja molempien käsien sormet ei enää riitä laskemaan sivuhahmojen kohtaloa riippuen pelaajan valinnoista.
Kummassakin pääjuoni etenee ja päättyy melko lineaarisesti, mikä on tarinallisissa peleissä vähän pakollista.
Mass Effectitkin on aika huonoja roolipelejä (erityisesti se kolmas). Niissä kuitenkin on mahdollista pelata hieman paremmin eri skaalalla kuin tässä, jossa olet aina maailmaan kyllästynyt edge lord ja ainoat asiat mihin voit vaikuttaa on että selviääkö joku NPC hengissä vai ei. Mass Effectissä sulla oli myös joku selkeä missio koko ajan mitä olit suorittamassa ja niillä oli sun hahmolle jotain merkitystä, tässä 95% tehtävistä oot vaan jonkun ajokoirana eikä sulla ole mitään henkilökohtaisesti kiinni koko hommassa. Mielenkiintoisia tehtäviä tässä on ehkä kourallinen ja niistä jopa parissa voit vaikuttaa siihen että miten ne päättyy. Muutaman kohdalla jos niin päättää, saat jopa seuraavan tehtävän sen perään, mutta ikinä ne ei haaraudu siten että oikeasti joutuisit valitsemaan kahden pidemmän kaaren väliltä. Ja tosiaan "sinun" hahmon ulosannin rajallisuuden takia aika vähän on mahiksia roolipelata mitään.
 
Ei roolipelimäisyys tule siitä että voi dramaattisesti oikeasti mihinkään vaikuttaa, vaan siitä että tuntuuko peli siltä että seurataan valmiiksi täysin kirjoitettua hahmoa vaiko onko sitä näennäistä mahdollisuutta vaikuttaa että miten mikin tapahtuma kulkee. Kyllä esim niissä Mässyissäkin pystyi aina valitsemaan edes nyanssit tai että vedetäänkö ase esille vaiko diplomaattisesti ja miten asiat sanotaan. V:llä on aina sama tapa sanoa kaikki eikä siihen voi vaikuttaa mitenkään, kuin muutamissa kohtaa.

Ei kyse ole mistään lopputuloksista että mitenkä voi vaikuttaa, vaan siitä että onko sitä tunnetta että "mitä mä valitsen?!" vaiko ei, illuusio valinnasta on tärkeämpää kuin se että onko lopputulos oikeasti erilainen. Sama kun Telltalen Walking Deadeissa vaikka, se illuusio valintojen syyllisyydestä tekee niistä kiehtovia, vaikka lopulta pelin lopetus on sama valinnoista huolimatta. En kyllä huomannut CP:ssä montaa kohtaloa johon voisi vaikuttaa muuta kuin mokaamalla tai kun jättää jonkun tekemättä. Tehtäväkartta valinnaisista tehtävistä näyttää että joku 3-4 tehtävää jäi minulta kokematta, ja niistä 2 oli sellaisia jotka saa eri aloitustaustalla.
 
Ilmeisesti tarkoitat nyt enimmäkseen keskustelujen vaikutusta? CP:ssä on hieman enemmän merkitystä tekemisillä mitä teet keskustelujen ulkopuolellakin, esimerkiksi Woodmanin kohtalo voi muuttua merkittävästikin riippuen siitä mitä teit eräässä sivutehtävässä. Luulen että osa väärinkäsityksestä etteikö CP:ssä pelaajalla olisi valinnanvapautta johtuu siitä ettei valintojen tai tekemisien vaikutuksia muihin väännetä rautalangasta, tai ns. valintatilanne ei ylipäätään ole selkeä A/B valinta.

Luin hyvän huomion toisaalta kuinka V:tä voi pelata streittarina, eli voit aina kieltäytyä päihteistä...
paitsi niissä tilanteissa kun Johnny ottaa vallan pelaajan hahmosta
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti tarkoitat nyt enimmäkseen keskustelujen vaikutusta? CP:ssä on hieman enemmän merkitystä tekemisillä mitä teet keskustelujen ulkopuolellakin, esimerkiksi Woodmanin kohtalo voi muuttua merkittävästikin riippuen siitä mitä teit eräässä sivutehtävässä. Luulen että osa väärinkäsityksestä etteikö CP:ssä pelaajalla olisi valinnanvapautta johtuu siitä ettei valintojen tai tekemisien vaikutuksia muihin väännetä rautalangasta, tai ns. valintatilanne ei ylipäätään ole selkeä A/B valinta.
Sekin vaikuttaa kokemukseen aika paljon, että valintojen vaikutuksia pääsee havaitsemaan vasta lopputeksteissä tai täysin merkityksettöminä huomioina jossain muissa tehtävissä, eikä ne vaikuta itse peliin käytännössä mitenkään.
 
Ihan mielenkiintoinen tämä näkemys, että pelaajan vika, jos on luottanut pelin markkinointiin. Pelijulkaisijat kyllä varmasti pystyvät lähtemään tähän näkemykseen mukaan. Markkinointiin vastuuvapaus, pelaajan vika, jos uskoo. Pitäisköhän sama periaate ulottaa kaikkeen muuhunkin teollisuuteen :tup:

Siis kun joku pre-tilaa pelin, ei hänelle luvata mitään muuta kuin että saa ostetun nimisen tuotteen käyttölisenssin sitten joskus. Lyön vetoa, ettei siinä pre-ordertilauksessa mainita mitään ominaisuuksia, joita pelillä pitäisi julkaisussa olla. Siinä ei varmasti kerrota tippaakaan, miten AI ja NPCt toimivat lopullisessa tuotteessa. (Ja jos olen väärässä, niin korjatkaa.) Loppu on sitten mielikuvamarkkinointia, jossa pitää kaikkeen keskeneräiseen suhtautua varauksella. Musta on pelaajan vika, jos ei tätä tajua. (Ja ihmettelen, jos ei Pre-Order sopimusehdoissa lue, että lopullinen tuote saattaa poiketa siitä, mitä ostohetkellä kuvitellaan.)

Tämä samahan pätee moneen kickstarter-tilaukseen, jossa kuluttaja sitoutuu rahoittamaan keskeneräisen tuotteen kehitystä. Siinäkin kuluttaja ottaa tietoisen riskin. Pre-order on samanlaista kehityksen tukemista, jolla saa lisenssin lopputuotteeseen. Mutta on kyllä mielestäni vähän hassua itkeä siitä, ettei se vastannut odotuksia.

Ostakaa ne pelit arvostelujen jälkeen, niin vältytte ihan turhalta itkemiseltä.
 
Ilmeisesti tarkoitat nyt enimmäkseen keskustelujen vaikutusta? CP:ssä on hieman enemmän merkitystä tekemisillä mitä teet keskustelujen ulkopuolellakin, esimerkiksi Woodmanin kohtalo voi muuttua merkittävästikin riippuen siitä mitä teit eräässä sivutehtävässä. Luulen että osa väärinkäsityksestä etteikö CP:ssä pelaajalla olisi valinnanvapautta johtuu siitä ettei valintojen tai tekemisien vaikutuksia muihin väännetä rautalangasta, tai ns. valintatilanne ei ylipäätään ole selkeä A/B valinta.

Luin hyvän huomion toisaalta kuinka V:tä voi pelata streittarina, eli voit aina kieltäytyä päihteistä...
paitsi niissä tilanteissa kun Johnny ottaa vallan pelaajan hahmosta
On siinä pari tilannetta missä voi vähän vaikuttaa kuten Woodsman, tai sitten se questi missä mennään yhden talon kattohuoneistoon kokoustamaan ja kokoukselle voi tulla monia eri lopputuloksia. Ne on kuitenkin todella harvassa. Isommat jutut kuten Takemuran yksi juttu niin ei sinänsä ole roolipelaamista vaan että huomaako sen asian vaiko ei. Päihteistä kieltäytyminen on pieni detalji ja hyvä sellainen, niitä kaipasin enemmän. Tai saahan tässä päättää että onko homo/lesbo/hetero, se tuntui tosin lähinnä päälleliimatulta että jokaista suuntausta varten nyt peliin isketään 1 vaihtoehto että kaikki voivat irl olla tyytyväisiä. Joka tapauksessa, ei tuntunut että pelaisin roolipeliä missä hahmon käyttäytymiseen voisi mitenkään vaikuttaa, vaan GTA-henkistä peliä kevyin roolipelimaustein.
 
Siis kun joku pre-tilaa pelin, ei hänelle luvata mitään muuta kuin että saa ostetun nimisen tuotteen käyttölisenssin sitten joskus. Lyön vetoa, ettei siinä pre-ordertilauksessa mainita mitään ominaisuuksia, joita pelillä pitäisi julkaisussa olla. Siinä ei varmasti kerrota tippaakaan, miten AI ja NPCt toimivat lopullisessa tuotteessa. (Ja jos olen väärässä, niin korjatkaa.) Loppu on sitten mielikuvamarkkinointia, jossa pitää kaikkeen keskeneräiseen suhtautua varauksella. Musta on pelaajan vika, jos ei tätä tajua. (Ja ihmettelen, jos ei Pre-Order sopimusehdoissa lue, että lopullinen tuote saattaa poiketa siitä, mitä ostohetkellä kuvitellaan.)

Tämä samahan pätee moneen kickstarter-tilaukseen, jossa kuluttaja sitoutuu rahoittamaan keskeneräisen tuotteen kehitystä. Siinäkin kuluttaja ottaa tietoisen riskin. Pre-order on samanlaista kehityksen tukemista, jolla saa lisenssin lopputuotteeseen. Mutta on kyllä mielestäni vähän hassua itkeä siitä, ettei se vastannut odotuksia.

Ostakaa ne pelit arvostelujen jälkeen, niin vältytte ihan turhalta itkemiseltä.
Mikä arvo ennakkomarkkinoinnilla on sen jälkeen, kun vastuuvapautetaan mainostaja mainonnan sisällöstä? Katsellaan sitten E3-demoja, jotka kaikki oppii pitämään aivan keksittynä tavarana, jonka totuuspohjasta ei kukaan ole vastuussa.

Tuntuu, että tässä nyt on muutama henkilö oppinut luovimaan tässä nykyisessä kulttuurissa, ja pitää tilannetta status quo:na kun pääseehän siinä samalla nauramaan ja syyttelemään niitä, jotka on kokemattompampia.

Ite en ennakkotilaa pelejä, mutta olisihan se hienoa, että pystyisi sen verran luottamaan markkinointiin, että voisi joskus osoittaa tukensa johonkin kiinnostavaan peliprojektiin, varsinkin jos taustalla on uusi pelitalo, jonka rahoituspohja ei ole kiveen hakattu.
 
Itse pre tilasin päivää ennen eli 9.12, lähinnä täältä foorumilta tästä topikista, että tulee next gen jumalpeli, maailman paras Rope yms.

Ei kannata uskoa kaikkia mitä täälläkään kirjoitetaan, eikä markkinointi hypettä. Mutta tyhmänä menin lankaan.
 
Huvittavia kanssa noi hatut. 95% niistä on täysin typerän näköisiä, ja kaiken lisäksi niillä vaihtuu hiuksetkin. Hiusten vaihtuminen on ymmärrettävää koska ei hattujen alle mitään mohikaania voisi sellaisenaan jättää tai modeli tulisi hatusta läpi. Olisivat ottaneet silmät/hatut yhdeksi ryhmäkseen vaan jossa pääosin aurinkolaseja, visoreita, kypäriä ja sellaisia päähän meneviä härpäkkeitä että mitkä vaan hiukset sopii. Niin typerän näköisiä kaikki että menin ilman hattuja sit. Se inventoryn "special" vaate on kanssa ihan turha, olisiko 3 eri juttua siihen olemassa joista 2 pakko pitää tehtävien aikana. Muut varusteet onneksi voi craftaamisen avulla ottaa mieleisekseen, koska ne modislotit merkitsevät kaiken varusteissa itse haarniskan sijaan, kun craftaa ne täyteen armadilloja niin ei tarvitse välittää haarniskoiden perusominaisuuksista mitään vaan ulkonäöllä ja modislottien määrällä valita.
 
Mä en oikein käsitä, mitä merkitystä tällä on. Joko:

  1. Peli julkaistaan Early Accessina - pelin ei luvata olevan bugiton. Pelaajat ostavat sen, pelaavat, raportoivat bugeja ja kehittäjät sitten fiksailevat 6 - 24kk jonka jälkeen peli julkaistaan ja on bugiton. Ne pelaajat, jotka eivät halua bugeja, ostavat pelin tässä vaiheessa.
  2. Peli julkaistaan normaalisti - pelin ei luvata olevan bugiton. Pelaajat ostavat sen, pelaavat, raportoivat bugeja ja kehittäjät sitten fiksailevat 6 - 24kk jonka jälkeen peli on bugiton. Ne pelaajat, jotka eivät halua bugeja, ostavat pelin tässä vaiheessa.

Mä en ole yhä ostanut CP:a. Ostan kun bugit on fiksattu. Mulle ei ole tuon taivaallista merkitystä, onko CP julkaistu virallisesti, tai että se olisi Early Accessissa. Bugi kuin bugi ja ostan pelin kun se on riittävän bugiton.

Bottom line: jos et kestä bugeja, et osta peliä ennen kuin se on todettu toimivaksi!

Osa (aika moni) tällä pallolla tarttisi sen pelin oikeasti fyysisenä mediana ja siihen päälle korkeintaan pienet patchit. On länsimaita, joissa uuden pelin päälle saa käyttää samalla summalla datansiirron lisämaksuja, jotta day one patch olisi ladattu. Ja miten käy tulevaisuuden retropelaamisen kun levyllä on tarjolla pelkkä koodinpätkä joka osaa hakea patchatun pelin palvelimelta, josta on töpseli irroittettu vuosia sitten?
 
Mikä arvo ennakkomarkkinoinnilla on sen jälkeen, kun vastuuvapautetaan mainostaja mainonnan sisällöstä?

Mun mielestäni ennakkomarkkinoinnilla ei ole mitään arvoa. Ei ole ollut ennen eikä nykyäänkään kun pre-orderit ovat arkipäivää. Mä arvioin pelin vain sen julkaisun jälkeen, jolloin ensimmäistä kertaa on realistisia mahdollisuuksia tutustua koko peliin. Ja musta ihan kaikkien pitäisi tehdä, ellei halua tukea pelinkehitystä muuten vain.

Mun näkövinkkelistä CP:n luvattiin olevan toimintarope Cyberpunk-maailmassa ja mielestäni tämä lupaus on myös pidetty. Loput "lupailut" on sitten sellaista yksityiskohtaa, ennen itse osaa antaa mitään arvoa niiden toteutumiselle. Musta on päivänselvää, että softakehityksessä speksit muuttuvat matkan varrella syystä tai toisesta. Ehkä joku idea ei toimi kun siitä tehdään POC. Ehkä joku idea hajottaa täysin toisen kun ne yhdistetään ja siitä pitää luopua. Ehkä joku idea oli paperilla hyvä mutta vaatii aivan liikaa resursseja saada toimivaksi. Jne. Musta toi on ihan arkipäivää.

Mä en voi ymmärtää, että joku repii pelihousut siitä, että luvataan "merkityksellinen vuorokausisykli" ja sitten se onkin vähemmän merkityksellinen kuin jossain annettiin ymmärtää. (Tämä jostain satunnaisesta reddit-listauksesta).

Mutta siitä olen samaa mieltä, että totta kai CDPR:n olisi kannattanut vähän suitsia sanojaan, sillä näköjään niin moni ottaa tuollaiset puheet kirjaimellisina absoluuttisina lupauksina ja hautovat sitten virtuaalista kunniamurhaa kun lopputulos ei pidäkään näitä lupauksia ainakaan kaikilta osin.
 
Ja miten käy tulevaisuuden retropelaamisen kun levyllä on tarjolla pelkkä koodinpätkä joka osaa hakea patchatun pelin palvelimelta, josta on töpseli irroittettu vuosia sitten?
Juuri tämä.
Retropelaaminen vaikeentui sillä hetkellä, kun pelit huhuilevat sinne jo suljetulle palvelimelle ja yrittävät asennusmedialta asennuksen jälkeen palvelimelta huhuilla onko lisenssiavain validi. Eipä tule itselläni edes mieleen nykyaikaisia pelejä, mitkä ei olisi sidottu johonkin levitysalustaan (varmasti niitäkin on) ja jotka saisi käyntiin sukkana offline-tilassakin.
 
Retropelaaminen vaikeentui sillä hetkellä, kun pelit huhuilevat sinne jo suljetulle palvelimelle ja yrittävät asennusmedialta asennuksen jälkeen palvelimelta huhuilla onko lisenssiavain validi. Eipä tule itselläni edes mieleen nykyaikaisia pelejä, mitkä ei olisi sidottu johonkin levitysalustaan (varmasti niitäkin on) ja jotka saisi käyntiin sukkana offline-tilassakin.

No ainakin PS4-pelit sai vielä ilman nettiäkin pelaamaan kun levyltä laittoi. PC:lle kai muutenkin kaupataan tyhjiä levykoteloita, joissa on vain koodi latausta varten.
 
Tuo usein mainittu "8 vuotta tehty ja 500 ollut tekemässä" ei kyllä pidä paikkaansa, firmalla oli 2016-2017 vielä täysi rekrytointi päällä jossa etsivät esimerkiksi ohjelmoijia ajoneuvofysiikoille, lentovehkeille ja valaistuksille. Käytännössä tuolloin on tämän pelin devaaminen vasta siis aloitettu, joku aiempi versio niillä varmaan oli pienen tiimin kanssa testitekeleenä (ja mokailtavana mitä luultavammin), mutta tämä peli mikä nyt nähtiin on ollut sen 4 vuotta produktiossa.

Lisäksi nuo katkerien työntekijöiden paljastukset kannattaa myös ottaa vähän suolan kera. Sinne kuitenkin on palkattu satamäärin aloittelijoitakin suoraan kouluista, ja näillä sit tietenkin upeaa kun heti pääsevät Cyberpunkkia tekemään, ja sit kun todellisuus devaamisesta ja pelistä ei olekaan sitä mitä itse unelmoitiin, niin sitten ollaan niin katkeria ja kaikki on muiden vika, ite toki tiedetään ja osataan jo kaikki. Todellisuudessa niillä firmassa on realiteettejä mitä nämä freshmänit eivät välttämättä vielä tajua. Lisäksi tällä nuo paskat ajoneuvofysiikatkin selittyy, aika ihmehän se olisi että olisivat GTA:n tasoa, kun Rockstar on hionut näitä 20 vuotta ja nämä taas palkkasivat muutama vuosi sitten jonkun tekemään systeemin tyhjästä koska firmassa kellään ei kokemusta asiasta. Se että firman nimi on CDPR ei tarkota että niillä olisi osaavimmat tekijät kaikkeen jotenkin maagisesti.
 
Luin hyvän huomion toisaalta kuinka V:tä voi pelata streittarina, eli voit aina kieltäytyä päihteistä...
paitsi niissä tilanteissa kun Johnny ottaa vallan pelaajan hahmosta

Tää oli ihan mahtava homma, sit vielä tuli vittuilutkin yhdessä vaiheessa ku joku kaiffari heitti ku kieltäydyin et "Whatever you straight-edged princess.". :D :thumbsup:

T. streittari
 
Kyllähän nää kaikki "itä-blokin" pelit on enemmän tai vähemmän bugisia ja karkeita. Kaukana länsimaista standardeista, toki silti hyviä. Esimerkkinä vaikka Stalker sarja.
Ja metro mikälie, aloin kun pelaan eilen yhtä kun ilmatteeksi epicistä sai :)
 
Ohan tässä valintoja. Ja minusta oli valintojen illuusiokin läsnä eka peli kerralla. Mutta toivoisin kyllä, että voisi kesken pelin ajella vaikka parran tai hiukset. Onneksi edes hatuilla saa lookkia muutettua.
 
Mun mielestäni ennakkomarkkinoinnilla ei ole mitään arvoa. Ei ole ollut ennen eikä nykyäänkään kun pre-orderit ovat arkipäivää. Mä arvioin pelin vain sen julkaisun jälkeen, jolloin ensimmäistä kertaa on realistisia mahdollisuuksia tutustua koko peliin. Ja musta ihan kaikkien pitäisi tehdä, ellei halua tukea pelinkehitystä muuten vain.
No onko tämä nyt sitten hyvä asia kenenkään kannalta, ettei ennakkomarkkinoinnilla ole arvoa? Vai pitäisikö sittenkin painottaa enemmän markkinoinnin vastuuta julkaisijoille? Ehkä ennakkomarkkinoinnista saataisiin hypeaallon nostamisen sijaan kuluttajalle informatiivista?

Mun näkövinkkelistä CP:n luvattiin olevan toimintarope Cyberpunk-maailmassa ja mielestäni tämä lupaus on myös pidetty. Loput "lupailut" on sitten sellaista yksityiskohtaa, ennen itse osaa antaa mitään arvoa niiden toteutumiselle. Musta on päivänselvää, että softakehityksessä speksit muuttuvat matkan varrella syystä tai toisesta. Ehkä joku idea ei toimi kun siitä tehdään POC. Ehkä joku idea hajottaa täysin toisen kun ne yhdistetään ja siitä pitää luopua. Ehkä joku idea oli paperilla hyvä mutta vaatii aivan liikaa resursseja saada toimivaksi. Jne. Musta toi on ihan arkipäivää.
Eikös softakehityksen piirteiden pitäisi olla kaikkein selvintä nimeomaan sille kehittäjälle? Ei ehkä tarttis hypettää pelin ominaisuuksia, joista ei ole vielä edes mitään tietoa onko niitä teknisesti mahdollista toteuttaa budjetin ja deadlinen puitteissa?

Mutta siitä olen samaa mieltä, että totta kai CDPR:n olisi kannattanut vähän suitsia sanojaan, sillä näköjään niin moni ottaa tuollaiset puheet kirjaimellisina absoluuttisina lupauksina ja hautovat sitten virtuaalista kunniamurhaa kun lopputulos ei pidäkään näitä lupauksia ainakaan kaikilta osin.

Edelleen ollaan kyllä aivan eri linjoilla siitä minkä takia niitä sanoja pitäisi suitsia...
 
No onko tämä nyt sitten hyvä asia kenenkään kannalta, ettei ennakkomarkkinoinnilla ole arvoa? Vai pitäisikö sittenkin painottaa enemmän markkinoinnin vastuuta julkaisijoille? Ehkä ennakkomarkkinoinnista saataisiin hypeaallon nostamisen sijaan kuluttajalle informatiivista?

No mun mielipide on että kuluttajalle pitäisi alleviivata pre-order-tilanteessa sitä, että se lopputuote saattaa olla ihan jotain muuta kuin mainosvideoiden ja huhujen perusteella saattaa kuvitella. Musta pelistudiolla on ja pitää olla 100%:n valta kirjoittaa vaikka koko paska uusiksi ennen julkaisua ja muuttaa sisältöä aivan kuinka paljon haluavat. Mä näen tuon siis puhtaasti taiteellisena prosessina, jossa taiteilija saa kotkottaa ilman kummempia rajoituksia. (Sijoittajilla voi sitten olla ihan eri suhde asioihin. Se on oma keskustelunsa.)

Musta pre-order on samanlaista riskinottamista kuin startupiin sijoittaminen. Kädet saattavat osua paskaan kun lopputuloksen näkee vasta myöhemmin. Toivon, että CP2077:n jälkeen kuluttajat muistavat tämän kun ensi kerran harkitsevat pre-orderia.

Nimim. olen "pre-tilannut" (no okei, sain lahjaksi, joten en tehnyt päätöstä itse). Subnautican Below Zeron. Sen juoni kirjoitettiin uusiksi aika isoilta osin jos oikein ymmärsin ja tätä edeltäneet tiedot pelistä muuttuivat aika lailla. Musta toi on täysin OK ja saavat tehdä sen vielä niin monta kertaa kuin haluavat ja lykätä julkaisua myös kuten parhaaksi katsovat. Aiemmilla pelivideoilla ei ole välttämättä mitään arvoa kun mietitään millainen peli julkaisussa on. Ja musta tuo on siis täysin hyväksyttävää.
 
No onko tämä nyt sitten hyvä asia kenenkään kannalta, ettei ennakkomarkkinoinnilla ole arvoa? Vai pitäisikö sittenkin painottaa enemmän markkinoinnin vastuuta julkaisijoille? Ehkä ennakkomarkkinoinnista saataisiin hypeaallon nostamisen sijaan kuluttajalle informatiivista?
Nyttehän CDPR kimpussa on sijoittajat ja sekä puolan viranomaiset:

Ihan hyvä vain että viranomaiset kiinnostuvat näistä ja onhan se monen miljoonan ihmisen harhaanjohtamista(vaikka toki osa vastuu kuuluu myös pelaajille) mutta tässä tapauskessa ilmeisesti E3 2018 video ollut feikki.

Ja ehkä me pelaajat tarvitsimme tämän, nytten nimittäin uskoisin että kovin moni pelaaja ei lähde ihan heti hype rumbaan mukaan toistamiseen ja ainakaan seuraavan Witcherin kohdalla.

Sanakirjasta kun etsii sanaa hype niin siellä lukee lisäksi "Muista tapaus Cyperpunk 2077" ja pidä hypetys maltillisena.
 
Ja ehkä me pelaajat tarvitsimme tämän, nytten nimittäin uskoisin että kovin moni pelaaja ei lähde ihan heti hype rumbaan mukaan toistamiseen ja ainakaan seuraavan Witcherin kohdalla.

Sanakirjasta kun etsii sanaa hype niin siellä lukee lisäksi "Muista tapaus Cyperpunk 2077" ja pidä hypetys maltillisena.

Toivotaan toivotaan... itsellä vähän pessimistinen tunne, että tällä tulee olemaan korkeintaan marginaalinen vaikutus tulevaisuuteen. Uusia pelaajaharrastajia syntyy joka päivä lisää ja viiden vuoden päästä vain pienellä osalla pelaajista on mitään omakohtaista kokemusta CyberPunk 2077 -julkaisusta :kahvi:
 
...mutta tässä tapauskessa ilmeisesti E3 2018 video ollut feikki.

Feikki on aika vahva sana, mutta tuo on niin tyypillistä vuosia ennen julkaisua, että hieman naurattaa miksi tuosta kohistaan CP2077:n tapauksessa. Kaikki silloin visioidut jutut eivät päätyneet peliin, mutta peli on mielestäni jopa paremman näköinen mitä silloin esiteltiin. Eivät sentään vesittäneet rumemmaksi kuten Anthemin tai Watchdogsin tapauksessa. Näistä jälkimmäinen on erityisen paha, koska peliin saa yksinkertaisella modilla "E3-asetukset".
 
Ihan mielenkiintoinen tämä näkemys, että pelaajan vika, jos on luottanut pelin markkinointiin. Pelijulkaisijat kyllä varmasti pystyvät lähtemään tähän näkemykseen mukaan. Markkinointiin vastuuvapaus, pelaajan vika, jos uskoo. Pitäisköhän sama periaate ulottaa kaikkeen muuhunkin teollisuuteen :tup:

Onko sitä joku väittänyt hyväksyttäväksi asiaksi. Valitettavasti se vaan on niin ja pelaajien se pitäisi jo tiedostaa. On tässä sen verran monta kertaa tullut todistettua näitä vedätyksiä, että ei vaan voi uskoa enää sinisilmäisesti kaikkia lupauksia ja trailerien luomia mielikuvia. Perseestähän se on, että "luavtaan" mutta ei toimiteta, mutta ei ole todellakaan mitään uutta pelialalla.
 
Feikki on aika vahva sana, mutta tuo on niin tyypillistä vuosia ennen julkaisua, että hieman naurattaa miksi tuosta kohistaan CP2077:n tapauksessa. Kaikki silloin visioidut jutut eivät päätyneet peliin, mutta peli on mielestäni jopa paremman näköinen mitä silloin esiteltiin. Eivät sentään vesittäneet rumemmaksi kuten Anthemin tai Watchdogsin tapauksessa. Näistä jälkimmäinen on erityisen paha, koska peliin saa yksinkertaisella modilla "E3-asetukset".
Minua ja varmaan monia muita jotku heijastukset ja muu graafinen turhakekama ei kiinnosta tippaakaan, vaan toiveissa oli päästä pelaamaan vahvoilla RPG-elementeillä varustettua cyberpunk peliä. Jos olisivat keskittyneet tuon esitetyn 2018 vision toteuttamiseen RTX efektien sijaan, niin luulen että vastaanotto olisi ollut paljon parempi.

"Tuo on niin tyypillistä että hieman naurattaa", kun puhutaan elokuvan esittämisestä pelikuvana, on kyllä sellasta perseennuolentaa että ei pahemmasta väliä.
 
Hype tämän pelin ostalta ei ole mitään siihen verrattuna mitä ihmiset odotti Black & White peliltä ja kaikki ne hullut odotukset

Juu, siinä hypejunassa tuli oltua itsekkin ja sen verran karvas pettymys oli lopputulos, että on osannut laittaa jäitä hattuun näissä pelijulkaisuissa :geek:
 
Onneks itellä ei ollut mikään hype tästä ikinä, tiesin vaan joku 3 vuotta sitten että tällainen on tulossa ja siistiltä vaikuttaa.
No nyt kun se on tullut ja 60€ maksaneena ei harmita ollenkaan, kyllä tuo ihan pelattava on vaikka onkin varmaan bugisin peli ikinä ja uskomatonta kyllä aloitin uuden hahmon ekan hahmon 120 tunnin jälkeen, nyt naisversiona ja streetkidinä kun edellinen oli mies-nomad, kai se corpokin sitten vielä joskus.
Että kyllä 60 eurolle on kuitenkin saanut vastinetta.
 
Onko sitä joku väittänyt hyväksyttäväksi asiaksi. Valitettavasti se vaan on niin ja pelaajien se pitäisi jo tiedostaa. On tässä sen verran monta kertaa tullut todistettua näitä vedätyksiä, että ei vaan voi uskoa enää sinisilmäisesti kaikkia lupauksia ja trailerien luomia mielikuvia. Perseestähän se on, että "luavtaan" mutta ei toimiteta, mutta ei ole todellakaan mitään uutta pelialalla.
Toivotaan sitten, että se Jakke 14v:kin, joka on juuri saanut rippilahjaksi ekan tietokoneen, tajuaa ensin käydä lukemassa historiikin peliteollisuuden tilasta, ennen kuin alkaa klikkailemaan Steamissa pelejä ostoskoriin. :tup:
 
Kaikkein hypettymyksien äiti on kyllä alkupeärinen Quake. Muistan, kuinka 90 -luvun puolen välin tienoilla luin Pelit lehdestä ennakkojutun ID:n tulevasta Quake pelistä. Pelin piti olla keksiaikaiseen maailmaan sijottuva toimintapeli, jossa taistellaa melee aseilla ja taioilla ym. Pelissä piti mm. pystyä potkaisemaan reunalla kävelevä vihu liitopotkulla alas ja moukakroimaan niitä sotavasaralla. Vihollisilla piti olla uskomattoman hyvä tekoäly ja niiden piti lähteä karkuun, jos olivat pahasti alakynnessä. Pelaajan piti pystyä seuraamaan haavoittunutta karkuria mm. sen jälkeensä jättämän verivanan perusteella.

Oli aika helvetinmoinen pettymys, kun Quaken demo sitten tuli ulos. Peli oli täysin perinteinen pumpum Doom klooni, joss oli toki hieno ihka aito 3D ympäristö. Alkupeäisestä keskiaikateemasta ei ollut jäljellä kun gootti tyyliset levelit ja yksi ritaria muistuttava vihu. Upeasta tekoälystäkään ei ollult mitään tietoa. Quake on silti yksi pelihistoerian merkkipaaluista ja helvletin hyvä peli, kun alkupettymyksestä pääsi yli.
 
Toivotaan sitten, että se Jakke 14v:kin, joka on juuri saanut rippilahjaksi ekan tietokoneen, tajuaa ensin käydä lukemassa historiikin peliteollisuuden tilasta, ennen kuin alkaa klikkailemaan Steamissa pelejä ostoskoriin. :tup:
Onneksi sentään, niin kauan kun pelejä ollut olemassa, on ollut reviewit ja eri peliaiheiset sivustot, esim metacritic hyvä nykyään.
Luen yleensä aina muutaman reviewin ennen pelin hankkimista, vaikka olisi kuin vanha tekele.
Pre orderit vaan perseempiä.

Ja edelliseen postauksen, juu sama täällä ja lisäksi quakessa pysty juoksee muka pari tasoa taaksepäin ja huutaan kavereita apuun, että liian hankala mosa. Tämä siis moninpeli quake, mutta olihan se melkoinen tapaus. Klaanit yms verkkopelit silloin, todellista kulta-aikaa
Lisäksihän oli hexen ja heretic pelit, tosin ei niin hypeä kuin quake
 
Viimeksi muokattu:
Jonnet ei muista, mutta alkuperäisessä Doomissakin piti olla taskulamput, tuplapistimet haulikossa ja ties mitä. Onneksi ei ikä riittänyt luottokorttiin.
 
Jonkin kuluttaja- tai markkinointiviranomaisen tulisi varmaan puuttua pelien markkinointiin. Varsinkin YT:ssa mobiilipelien markkinointi on karannut ihan käsistä.

Ei menisi läpi tälläinen markkinointi esim. auton kohdalla.
 
Toivotaan sitten, että se Jakke 14v:kin, joka on juuri saanut rippilahjaksi ekan tietokoneen, tajuaa ensin käydä lukemassa historiikin peliteollisuuden tilasta, ennen kuin alkaa klikkailemaan Steamissa pelejä ostoskoriin. :tup:

Niinpä. Toivoa sopii, mutta todennäköisesti Jakke oppii tämän vallitsevan, ei toivotun käytännön kantapään kautta, kuten me muutkin olemme sen oppineet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 011
Viestejä
4 654 904
Jäsenet
76 324
Uusin jäsen
jonttuGG

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom