Cyberpunk 2077

Jos se haittaa kovasti, niin paljon helpommalla pääsee kun ei seuraa niitä trailereita, mainospuheita ja spekulointeja lopullisesta sisällöstä ja arvioi sen pelin sellaisena kuin se lopulta on - ilman että vertaa sitä johonkin virtuaaliseen "arkkipeliin", jollaisen kuvitteli pelin olevan valmistuessaan.
Ne kuvitelmat tulee siitä mitä pelinkehittäjä kertoo. Ei ne ole mitään omia kuvitelmia ja unia.

Mutta se on tosiaan enemmän kuin viisasta nykyään, että ei ennakkotilaa sokkona pelejä, vaan julkaisun jälkeen katsoo vähän, että onko odotettu peli sellainen mikä on omaan mieleen ja toimii hyvin ja muutenkin kunnossa. Näin teen itse.
 
Sitä on ihmisiä jotka otti lomapäiviä pelatakseen cptä ps4:llä julkaisupäivänä kopiolla mikä tilattu postissa. Joillakin se hype innokkuus menee vähän yli rajojen mistä sitten kärsii ja heidän puolestaan pelin julkaisu täysin valmiina on kaikista tärkeintä. Oppivathan siitä että ei kannata olla lapsenomaista innokkuutta asioihin.
Mutta jos miettii normi aikuisten kannalta se valitus on vaan turhaa. Paljon työkaluja kuluttajilla saatavilla että tietää onko jokin peli sen hinnan arvoinen. Kaikki voi odottaa sen early access vaiheen yli ja pelata kun se on patchattu.
Voi myös ajatella oikeita syitä miten tilanne syntyi, cdpr käytti resurssit w3 + expojen tekoon mikä viivästytti cptä, korona etätyöt, konsolijulkaisu + joulu ja osakkeenomistajien intressit.
 
Jotkut on näköjään yhtä pahassa omassa kuplassa mitä CDPR perustajat.

Kaikki kuluttajat ei ole valveutuneita (kenties jopa suurin osa), peruskuluttajat ei hirveästi asioita tutki etukäteen. Lisäksi CDPR onnistui viilamaan linssiin myös valveutuneitakin kuluttajia.

Peli nyt on mitä on, siitä on monenlaisia mielipiteitä. Yhtiön toimintaa ei kuitenkaan voi ihan niin kevyesti sivuttaa.

Toivottavasti samalla, kun korjaavat peliä, onnistuvat myös parantamaan omaa toimintaansa. Toistaiseksi suunta julkaisun jälkeen on CDPR:llä vain jatkunut alaspäin, mutta eiköhän sekin helpota, jos peli lähtee päivityksillä menemään oikeaan suuntaan.
 
Itsrkin olen kaikki trailerit/ennakkovideot kattonu, mutta toki ymmärsin jo niitä katsellessa, että nyt taidetaan lupailla vähän liikoja. Kyllä se on täysin oma moka, jos uskoo kaiken ja nielee kaikki trailerien ja ennakkovideouden myyntipuheet ja maalailut sellaisenaan.

Itse pidin odotukset suht maltillisina ja sieltä tuli aika lailla semmonen peli, kun uumoilin. Toki AI ja pikkubugien määrä pääsi yllätyämään, mutta muuten itsellä ei ole juuri valittamista. Leikkauksista tuo metron pois jääminen ja lentävät autot, on ne mitkä itse panin merkille.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä traileri tuli 3kk sitten. 2kk ennen julkaisua. Asuntoa, autosta ampumista jne.


Ja kaikki nuo löytyy pelistä teknisesti ottaen. Tämän takia ei kannata tuohon mielikuvamainontaan uskoa ikinä. Vain ja ainoastaan trailereihin jossa esitellään in game pelikuvaa ja parempi vielä jos sanottu että tämä on jostain kohtaa peliä. Kuten se Maelstrom ja flathead quest.
 
Olihan ne ilmoittanu jo hyvin ennen julkaisua mitä pelistä puuttuu

Aika lyhyt lista verrattuna aiemmin ’luvattuihin’ asioihin. CDPR vieläpä tyylikkäästi aina kysyttäessä mainitsi että ’pelissä on sitä tätä ja tota’ ikään kuin se olisi jo olemassa, sen sijaan että sanoisivat rehellisesti että ’suunnittelemme että pelissä voisi olla tälläisiä’ asioita. Näiden välillä on iso ero.

Ei tule mieleen yhtäkään pelifirmaa joka näin antaumuksella olisi kaivanut omaa kuoppaansa.
 
Aika lyhyt lista verrattuna aiemmin ’luvattuihin’ asioihin. CDPR vieläpä tyylikkäästi aina kysyttäessä mainitsi että ’pelissä on sitä tätä ja tota’ ikään kuin se olisi jo olemassa, sen sijaan että sanoisivat rehellisesti että ’suunnittelemme että pelissä voisi olla tälläisiä’ asioita. Näiden välillä on iso ero.

Onhan ne varmaan ollu silloin olemassa niissä devi buildeissa jollain tasolla.

Ei tule mieleen yhtäkään pelifirmaa joka näin antaumuksella olisi kaivanut omaa kuoppaansa.

Bethesda menee ohi että heilahtaa.
 
Kaikki kuluttajat ei ole valveutuneita (kenties jopa suurin osa), peruskuluttajat ei hirveästi asioita tutki etukäteen.

No, varmaan ovat ensi kerralla vähän valveutuneempia. Softa on valmis kun se on valmis ja vasta sitten tiedetään millainen se softa loppujen lopuksi on. Ja sittenkin se muuttuu, joskus jopa merkittävästi vaikka julkaisusta on jo vuosia. Peliin tulee uusia ominaisuuksia tai jopa uusia pelimekaniikkoja, joita ei julkaisussa oltu edes suunniteltu. Harvemmin, mutta kuitenkin. Ennakkotietojen ja spekulaatioiden (vaikka ne tulisi kehittäjältä) perusteella ostaminen on yksinkertaisesti typerää lottoamista.
 
No en ole kyllä itse nähnyt mitään näin bugista AAA-julkaisua :D

Käytännössä kaikki Falloutit, Oblivion, Skyrim, GTA4, Arkham Knight, GTA5 (xbox360/ps3), NieR: Automata, Assassin's Creed Unity, Red Dead Redemption 2 (pc)...

Onhan noita. Muutamissa on pitänyt aloittaa peli uudestaan etenemisen pysäyttävien bugien vuoksi, koska päivitykset eivät voineet korjata aiempia tallennuksia (mm. vanhemmat Falloutit).
Mech Warrior 4 muistaakseni tyhjensi koko kovalevyosion kun peliä yritti uninstalloida.

Noin pääsääntöisesti pelien ostaminen heti julkaisussa on melkoisen masokistista.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä traileri tuli 3kk sitten. 2kk ennen julkaisua. Asuntoa, autosta ampumista jne.


Niin. Autoista ampuminen on mukana ja sitä tehdään useammassakin kohdassa... Asunnot tulee hyvinkin todennäköisesti ilmasena lisärinä jossain vaiheessa. Tuokin nyt on juuurkin ihan selvä mielikuva/mainostraileri, jonka luomiin mielikuva-ansoihin ei pidä suoraan astua. Tommosia mainos/cgi trailereita nyt julkastaan pelistä kun pelistä.
 
Seuraavaksi petytään siihen kun V ei pääsekään Night Cityn pormestariksi.
Minulle suurin pettymys lienee se, että pelissä ei ole yhtään ns. hyvää loppua. Valisi miten tahansa, niin kaikki kusee V:n kannalta
Minusta tuota on ihmetelty vähän joka paikassa, joten en tajunnut että joku ei vielä tiedä
 
Viimeksi muokattu:
Peli muuten muuttui aika tavalla mukavammaksi, kun netistä latasi softan joka ratkaisee nuo hakkerointiongelmat automaattisesti
 
Bethesda menee ohi että heilahtaa.
Mitä ne nyt on muka ikinä valehdellu? Fallout 76 oli kunnon paskamyrsky moneygrab projekti, mutta ei ne sen kohdalla ihan hirveästi etukäteen mitään kovin spesifiä lupailleetkaan. Se että peliin tuo maksullista lisäsisältöä pitäisi olla ennemmin positiivinen kuin negatiivinen asia. ;)

Cyberpunkkiinkin jos sais vitosella kaiken mitä on aiemmin esitetty pelissä olevan niin olisin todella tyytyväinen. "Interactive world" -lisäriä odotellessa.
 
Mitä ne nyt on muka ikinä valehdellu? Fallout 76 oli kunnon paskamyrsky moneygrab projekti, mutta ei ne sen kohdalla ihan hirveästi etukäteen mitään kovin spesifiä lupailleetkaan. Se että peliin tuo maksullista lisäsisältöä pitäisi olla ennemmin positiivinen kuin negatiivinen asia. ;)

Cyberpunkkiinkin jos sais vitosella kaiken mitä on aiemmin esitetty pelissä olevan niin olisin todella tyytyväinen. "Interactive world" -lisäriä odotellessa.
Olisiko tuo viittaus siihen, että Bethesdan tuotokset saavat Cyberpunkin näyttämään vertailussa lähes bugittomalta?
 
Käytännössä kaikki Falloutit, Oblivion, Skyrim, GTA4, Arkham Knight, GTA5 (xbox360/ps3), NieR: Automata, Assassin's Creed Unity, Red Dead Redemption 2 (pc)...

Onhan noita. Muutamissa on pitänyt aloittaa peli uudestaan etenemisen pysäyttävien bugien vuoksi, koska päivitykset eivät voineet korjata aiempia tallennuksia (mm. vanhemmat Falloutit).
Mech Warrior 4 muistaakseni tyhjensi koko kovalevyosion kun peliä yritti uninstalloida.

Noin pääsääntöisesti pelien ostaminen heti julkaisussa on melkoisen masokistista.
Nämä tainnut kyllä kaikki skipata julkaisussa ja Bethesdan kikkareet nyt skipattu muutenkin. Yksinpelejä harvemmin kannattaa muutenkaan julkaisussa ostaa, koska saman pelin saa myöhemmin korjattuna ja halvemmalla, eikä itse pelikokemus muutu mihinkään, pelasit sen silloin tai vuoden päästä. Moninpeleissä taas voi pelaajamäärät ja yhteisö romahtaa tuossa vaiheessa, jos odottelee vuodenkin julkaisun jälkeen.
 
Fallout 4 oli ensi alkuun kans pienoinen pettymys, mutta muutama patsi ja noin 100 Modia niin yks parhaista peleistä. Mukavan rentoa pelata ja pelailee sillain rauhassa eteenpäin ja voi pelailla aika lailla miten haluaa, ei ole pakko mitään main guestia edes tehdä ja settlementtien rakentaminen on ihan hienoa. Löytyy monipuolisuutta. Tätä monipuolisuutta cp77 kaipaisi ja hyvä modituki
 
Ihan mielenkiintoinen tämä näkemys, että pelaajan vika, jos on luottanut pelin markkinointiin. Pelijulkaisijat kyllä varmasti pystyvät lähtemään tähän näkemykseen mukaan. Markkinointiin vastuuvapaus, pelaajan vika, jos uskoo. Pitäisköhän sama periaate ulottaa kaikkeen muuhunkin teollisuuteen :tup:
 
Itsehän en ole katsonut koskaan ainuttakaan elokuvaa, koska trailereihin ei voi luottaa, ja kriitikot ovat mitä ovat :joy:
 
Ei tule mieleen yhtäkään pelifirmaa joka näin antaumuksella olisi kaivanut omaa kuoppaansa.
CDPR on fanien keskuudessa lähes pyhimyksen asemassa. Pikkuhiljaa rapautuu se kuva tämmösten julkaisujen takia ja paljastuu, että on vain yksi studio muiden joukossa.
 
Minulle suurin pettymys lienee se, että pelissä ei ole yhtään ns. hyvää loppua. Valisi miten tahansa, niin kaikki kusee V:n kannalta
Minusta tuota on ihmetelty vähän joka paikassa, joten en tajunnut että joku ei vielä tiedä

On siellä 2 kpl eilen vedin se salaisen lopun. Saa muuten ihan vähän aikaa odottaa että Johnny sen antaa.

Periaatteessa noissa annetaan toivo siitä että V löytää parannuskeinon. Varsinkin Path of Glory:ssa ja siinä Panamin Nomad lopussa mielestäni myös.
 
Menin läpi kaikki tehtävät tehden ja kaikki loput koluten. Joku 120-130h meni yhteensä, ja käytin paljon aikaa ihan kaupungilla kävellen liikkumiseen, joka on pelin parasta antia. En ollut katsonut pelin pelitrailereita etukäteen joten en osannut olla pettynyt minkään "luvatun" peruuntumiseen, joten niiden puute ei ollut häiriöksi. PC:llä pelatessa bugien määrä oli onnekseni kanssa aika mitätöntä itelleni, jotain vilkkuvia tekstuureja joskus ja välillä jonkun kännykkä tai tupakka leijuu ilmassa. Ei mitään mikä olisi häirinnyt itseeni, ja esim. Skyrim ja Fallout New Vegas olivat julkaisussa bugisempia mitä tästä koin.

Mihin kyllä aluksi petyin todella paljon, on että tässä RPG-ominaisuudet on täysi torso, eikä tätä voi RPG:ksi kutsua pelkästään sillä että vihujen päälle tulee numeroita kun niitä ampuu. Keskusteluissa on 99% kerroista vaan yks valinta mikä valita, ja V:n tyyli tilanteisiin on aina sama, eikä mitään illuusiotakaan siitä ole että hahmon tyyliin voisi vaikuttaa kuten esim. Mass Effecteissä voi. Tästä syystä poliisien naurettava tekoälykään ei itseäni haitannut; koska pelissä ei voi ylipäätään pelata pahista mitenkään, niin poliisien merkityskin on mitätön, ovat lähinnä visuaalisia statisteja.

Hahmonkehityskin mielestäni on surkeaa, tasoja tulee ihan liikaa niin ne ei tunnu miltään, ja perkit on sysipaskan tylsiä +2.5% lisää vahinkoa tyylisiä hauskojen ideoiden sijaan mitä sci-fi ympäristö voisi mahdollistaa. Varusteiden keräyskin oli alussa todella puuduttavaa ja tuli Borderlands mieleen kun sai 15-30 minuutin välein vaihtaa +2% paremman aseen käteen tai hatun päähän. No onneksi olin craftaamiseen panostanut, ja puolenvälin jälkeen ei tarvinnut enää edes vihuja loottia kun craftayksellä sain kaikki parhaat mitä halusin ja loputtomasti rahaa tarvittaessa.

Roolipelinä siis onneton prutku, mutta kun pääsin siitä yli ja aloin pelaamaan ihan tarinapohjaisena open world kiertelynä, alkoi peli tuntua hyvältä. Etenkin loppupäässä on paljon todella hienoja sivutehtäviä, joiden tasoa ei uusissa Fallouteissa tai Far Cryissä tai edes GTA:ssa ole. Rauhallisia ja hienoja tehtäviä eikä pelkkää paukutusta kuten suuri osa bizzeistä. Panamin, Judyn, Riverin vapaaehtoiset tehtävät olivat mukavaa vaihtelua, ja ristiinnaulitseminen ja Outler limits hengen muutamat tehtävät olivat kutkuttavia. Tosin osa perusbizzeistäkin oli hienoja, etenkin keskusta-alueella baarien sisällä tehtävät salamurhat, kunhan ei mene aseet laulaen sisälle (joka helpointa mutta tylsää) vaan käyttää aikaa reittien etsimiseen niin oli palkitsevaa huomata että salamurha-kohteen kanssa voi jutella ja hoitaa asiat näinkin kuntoon.

Koska kaupunki itsessään on ennennäkemättömästi upeampi ja luovempi kuin missään pelissä, fast travelilla ja nopeimmalla autolla tehtävästä A tehtävään Ö rassaten peli menee hukkaan ja on sitä Ubisoft tyylin kartan rastien tyhjennöstä, kaupunkia hitaasti ihmetellessä taas menin kaikki siniset poliisitehtävätkin läpi lopulta. Suurin ongelma kaupungissa silti on, että 99% kaupoista on kiinni, ja sit kun löydät sushi-ravintolan joka on auki, niin se myy sulle banaaneita ja 10 eri coca colaa. Mitään arcade-pelejä tai muutakaan interaktiivisyyttä on minimit, josta valtava miinus pelille. Olisivat ottaneet Yakuza 0-pelistä edes 10% sitä interaktiivisyyttä mitä se tarjoaa niin kaupunki tuntuisi elävämmältä. Olisivat saaneet käyttää edes pienen määrän aikaa interaktiivisten esineiden kanssa kikkailuun pelkän taistelun ja kymmenien eri autojen sisäpintojen mallinnuksen sijaan. Kaikkea pientä hauskaa katseltavaa kaupungissa silti on loputtomasti, ja kaupunginosat ovat mahtavan erilaisia keskenään, ja päivä/yö rytmikin tuo niille uusia ilmeitä. Viittauksia peleihin, elokuviin ja irl löytyy kanssa tutkivalle paljon.

Tappelu oli ihan nautittavaa, ja aseissa löytyi loppua kohden munaa. Ihan helpoksi se meni lopussa vaikeimmallakin, mutta se on ihan mukavaa RPG-henkisyyttä sentään että kokee kuinka äijästä tulee tappokone. Eri vihollistyyppejä on tosi vähän, mutta eri jengien omat visuaaliset tyylit ja musat tekivät niillekin vaihtelua. NPC hahmoja muutenkin on tajuton määrä (ulkoisesti) erilaisia. Harmi vaan että niille ei voi jutella lainkaan, tyyliin baareissa iskeä naisia ja tanssittaa niitä edes, kun baaritkin on tässä niin upean näköisiä eri teemoineen.

Joku kehui äänimaailmaa. Pelin omat musiikit ovat mielestäni erinomaisia taisteluissa ja tunnelmatilanteissa. Baarien äänimaailma myös loistava. Mutta autoradiot olivat pettymys, olisin kaivannut jotain kunnon synthwave-kanavaa, kun kaikki tuntui olevan jotain löysää hiphoppia tai b-luokan metallia. Pari hyvää biisiäkin on, esim Afterlifessä usein soiva "Violence" on tosi kova ja sopii peliin. Ääniefektit ovat taistelussa hyvät, mutta itse kaupungissa aivan surkeat! Siis suurkaupungin ääniä ei ole lähes ollenkaan tässä. Kaikki äänet tulevat vaan pelaajan omista toimista, tai asioista jotka suoraan vaikuttavat pelaajaan. Hälinän keskellä pitäisi ääntä olla paljon paljon enemmän, visuaalisesti näyttää Tokiolta mutta äänet kuulostavat Kouvolan arkiyöltä.

Kun pääsin RPG-pettymyksestä yli, enkä osannut kaivata luvattuja ominaisuuksia kun en niistä tiennyt, niin mielelläni pelasin tän 120+ tuntia, ja jäi haikea olo kun oli loppu. Puutteista huolimatta, hyvät asiat eli kaupunki, hahmot, ja ne hyvät tehtävät merkitsevät enemmän kuin virheet suunnittelussa. Tulevat päivitykset eivät kiinnosta, koska bugit ja AI eivät olleet minulle ongelmia, ja päivityksillä tuskin tuovat RPG-puolta enemmän esille, sillä tämä vaatisi paljon lisää ääninäyttelynkin lisäystä enkä usko että hakevat V:tä ja etenkään Keanua tätä varten, kun suurimmalle osalle pelaajista ongelmat eivät tunnu olevan samat kuin itelleni. 6/10 RPG, mutta 9/10 kokemus kuitenkin lopulta itselleni.
 
Viimeksi muokattu:
On siellä 2 kpl eilen vedin se salaisen lopun. Saa muuten ihan vähän aikaa odottaa että Johnny sen antaa.

Periaatteessa noissa annetaan toivo siitä että V löytää parannuskeinon. Varsinkin Path of Glory:ssa ja siinä Panamin Nomad lopussa mielestäni myös.
Samaa mieltä. Onneksi pelasin Panamin lopun eka, koska no, heteromies-hahmolla se oli selvästi luonnollisin valinta. Ja oli se selvästi onnellisin/tyydyttävinkin joten hyvä että se meni ekalla kertaa kuten hahmolla piti. Hyvinhän siinä on toivoa mukana.

Sen toivon kyllä syö pois jos tavallaan kaikki mahdolliset lopetukset ovat kaanonia, sillä se Hanako-loppu antaa ymmärtää että parannus on mahdoton, koska näille itselleenkään ei onnistu.
 
Tuota roolipelimäisyyden puutetta en ihan allekirjoita. Mass Effectejä pidetään roolipeleinä ja niissä pelaajan valinnoilla on vielä vähemmän merkitystä. Lähinnä joidenkin kumppanien selviytyminen on kiinni pelaajan valinnoista. CP:ssä osa sivutehtävistä jää välistä, ja molempien käsien sormet ei enää riitä laskemaan sivuhahmojen kohtaloa riippuen pelaajan valinnoista.
Kummassakin pääjuoni etenee ja päättyy melko lineaarisesti, mikä on tarinallisissa peleissä vähän pakollista.
 
Sitä on ihmisiä jotka otti lomapäiviä pelatakseen cptä ps4:llä julkaisupäivänä kopiolla mikä tilattu postissa. Joillakin se hype innokkuus menee vähän yli rajojen mistä sitten kärsii ja heidän puolestaan pelin julkaisu täysin valmiina on kaikista tärkeintä. Oppivathan siitä että ei kannata olla lapsenomaista innokkuutta asioihin.
Mutta jos miettii normi aikuisten kannalta se valitus on vaan turhaa. Paljon työkaluja kuluttajilla saatavilla että tietää onko jokin peli sen hinnan arvoinen. Kaikki voi odottaa sen early access vaiheen yli ja pelata kun se on patchattu.
Voi myös ajatella oikeita syitä miten tilanne syntyi, cdpr käytti resurssit w3 + expojen tekoon mikä viivästytti cptä, korona etätyöt, konsolijulkaisu + joulu ja osakkeenomistajien intressit.

Miksi loman ottaminen harrastuksen harjoittmiseksi on ylilyönti?

Ihmiset ottavat jatkuvasti lomaa harrastusten harjoittamiseen kuten vaikka laskettelu tai urheilukisojen seuraaminen. Ei niissäkään ole mitään takeita että lumet eivät sula tai muuten paska sää tai autourheilussa mällätään ekassaa mutkassa niin pahasti että kisat peruuntuvat. Urheilussa ei myöskään ole mitään takeita että näytös olisi mitenkään hyvän laatuinen. Matsi saattaa olla vuosistojen tylsin ja tapahtuma köyhin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota roolipelimäisyyden puutetta en ihan allekirjoita. Mass Effectejä pidetään roolipeleinä ja niissä pelaajan valinnoilla on vielä vähemmän merkitystä. Lähinnä joidenkin kumppanien selviytyminen on kiinni pelaajan valinnoista. CP:ssä osa sivutehtävistä jää välistä, ja molempien käsien sormet ei enää riitä laskemaan sivuhahmojen kohtaloa riippuen pelaajan valinnoista.
Kummassakin pääjuoni etenee ja päättyy melko lineaarisesti, mikä on tarinallisissa peleissä vähän pakollista.
Mass Effectitkin on aika huonoja roolipelejä (erityisesti se kolmas). Niissä kuitenkin on mahdollista pelata hieman paremmin eri skaalalla kuin tässä, jossa olet aina maailmaan kyllästynyt edge lord ja ainoat asiat mihin voit vaikuttaa on että selviääkö joku NPC hengissä vai ei. Mass Effectissä sulla oli myös joku selkeä missio koko ajan mitä olit suorittamassa ja niillä oli sun hahmolle jotain merkitystä, tässä 95% tehtävistä oot vaan jonkun ajokoirana eikä sulla ole mitään henkilökohtaisesti kiinni koko hommassa. Mielenkiintoisia tehtäviä tässä on ehkä kourallinen ja niistä jopa parissa voit vaikuttaa siihen että miten ne päättyy. Muutaman kohdalla jos niin päättää, saat jopa seuraavan tehtävän sen perään, mutta ikinä ne ei haaraudu siten että oikeasti joutuisit valitsemaan kahden pidemmän kaaren väliltä. Ja tosiaan "sinun" hahmon ulosannin rajallisuuden takia aika vähän on mahiksia roolipelata mitään.
 
Ei roolipelimäisyys tule siitä että voi dramaattisesti oikeasti mihinkään vaikuttaa, vaan siitä että tuntuuko peli siltä että seurataan valmiiksi täysin kirjoitettua hahmoa vaiko onko sitä näennäistä mahdollisuutta vaikuttaa että miten mikin tapahtuma kulkee. Kyllä esim niissä Mässyissäkin pystyi aina valitsemaan edes nyanssit tai että vedetäänkö ase esille vaiko diplomaattisesti ja miten asiat sanotaan. V:llä on aina sama tapa sanoa kaikki eikä siihen voi vaikuttaa mitenkään, kuin muutamissa kohtaa.

Ei kyse ole mistään lopputuloksista että mitenkä voi vaikuttaa, vaan siitä että onko sitä tunnetta että "mitä mä valitsen?!" vaiko ei, illuusio valinnasta on tärkeämpää kuin se että onko lopputulos oikeasti erilainen. Sama kun Telltalen Walking Deadeissa vaikka, se illuusio valintojen syyllisyydestä tekee niistä kiehtovia, vaikka lopulta pelin lopetus on sama valinnoista huolimatta. En kyllä huomannut CP:ssä montaa kohtaloa johon voisi vaikuttaa muuta kuin mokaamalla tai kun jättää jonkun tekemättä. Tehtäväkartta valinnaisista tehtävistä näyttää että joku 3-4 tehtävää jäi minulta kokematta, ja niistä 2 oli sellaisia jotka saa eri aloitustaustalla.
 
Ilmeisesti tarkoitat nyt enimmäkseen keskustelujen vaikutusta? CP:ssä on hieman enemmän merkitystä tekemisillä mitä teet keskustelujen ulkopuolellakin, esimerkiksi Woodmanin kohtalo voi muuttua merkittävästikin riippuen siitä mitä teit eräässä sivutehtävässä. Luulen että osa väärinkäsityksestä etteikö CP:ssä pelaajalla olisi valinnanvapautta johtuu siitä ettei valintojen tai tekemisien vaikutuksia muihin väännetä rautalangasta, tai ns. valintatilanne ei ylipäätään ole selkeä A/B valinta.

Luin hyvän huomion toisaalta kuinka V:tä voi pelata streittarina, eli voit aina kieltäytyä päihteistä...
paitsi niissä tilanteissa kun Johnny ottaa vallan pelaajan hahmosta
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti tarkoitat nyt enimmäkseen keskustelujen vaikutusta? CP:ssä on hieman enemmän merkitystä tekemisillä mitä teet keskustelujen ulkopuolellakin, esimerkiksi Woodmanin kohtalo voi muuttua merkittävästikin riippuen siitä mitä teit eräässä sivutehtävässä. Luulen että osa väärinkäsityksestä etteikö CP:ssä pelaajalla olisi valinnanvapautta johtuu siitä ettei valintojen tai tekemisien vaikutuksia muihin väännetä rautalangasta, tai ns. valintatilanne ei ylipäätään ole selkeä A/B valinta.
Sekin vaikuttaa kokemukseen aika paljon, että valintojen vaikutuksia pääsee havaitsemaan vasta lopputeksteissä tai täysin merkityksettöminä huomioina jossain muissa tehtävissä, eikä ne vaikuta itse peliin käytännössä mitenkään.
 
Ihan mielenkiintoinen tämä näkemys, että pelaajan vika, jos on luottanut pelin markkinointiin. Pelijulkaisijat kyllä varmasti pystyvät lähtemään tähän näkemykseen mukaan. Markkinointiin vastuuvapaus, pelaajan vika, jos uskoo. Pitäisköhän sama periaate ulottaa kaikkeen muuhunkin teollisuuteen :tup:

Siis kun joku pre-tilaa pelin, ei hänelle luvata mitään muuta kuin että saa ostetun nimisen tuotteen käyttölisenssin sitten joskus. Lyön vetoa, ettei siinä pre-ordertilauksessa mainita mitään ominaisuuksia, joita pelillä pitäisi julkaisussa olla. Siinä ei varmasti kerrota tippaakaan, miten AI ja NPCt toimivat lopullisessa tuotteessa. (Ja jos olen väärässä, niin korjatkaa.) Loppu on sitten mielikuvamarkkinointia, jossa pitää kaikkeen keskeneräiseen suhtautua varauksella. Musta on pelaajan vika, jos ei tätä tajua. (Ja ihmettelen, jos ei Pre-Order sopimusehdoissa lue, että lopullinen tuote saattaa poiketa siitä, mitä ostohetkellä kuvitellaan.)

Tämä samahan pätee moneen kickstarter-tilaukseen, jossa kuluttaja sitoutuu rahoittamaan keskeneräisen tuotteen kehitystä. Siinäkin kuluttaja ottaa tietoisen riskin. Pre-order on samanlaista kehityksen tukemista, jolla saa lisenssin lopputuotteeseen. Mutta on kyllä mielestäni vähän hassua itkeä siitä, ettei se vastannut odotuksia.

Ostakaa ne pelit arvostelujen jälkeen, niin vältytte ihan turhalta itkemiseltä.
 
Ilmeisesti tarkoitat nyt enimmäkseen keskustelujen vaikutusta? CP:ssä on hieman enemmän merkitystä tekemisillä mitä teet keskustelujen ulkopuolellakin, esimerkiksi Woodmanin kohtalo voi muuttua merkittävästikin riippuen siitä mitä teit eräässä sivutehtävässä. Luulen että osa väärinkäsityksestä etteikö CP:ssä pelaajalla olisi valinnanvapautta johtuu siitä ettei valintojen tai tekemisien vaikutuksia muihin väännetä rautalangasta, tai ns. valintatilanne ei ylipäätään ole selkeä A/B valinta.

Luin hyvän huomion toisaalta kuinka V:tä voi pelata streittarina, eli voit aina kieltäytyä päihteistä...
paitsi niissä tilanteissa kun Johnny ottaa vallan pelaajan hahmosta
On siinä pari tilannetta missä voi vähän vaikuttaa kuten Woodsman, tai sitten se questi missä mennään yhden talon kattohuoneistoon kokoustamaan ja kokoukselle voi tulla monia eri lopputuloksia. Ne on kuitenkin todella harvassa. Isommat jutut kuten Takemuran yksi juttu niin ei sinänsä ole roolipelaamista vaan että huomaako sen asian vaiko ei. Päihteistä kieltäytyminen on pieni detalji ja hyvä sellainen, niitä kaipasin enemmän. Tai saahan tässä päättää että onko homo/lesbo/hetero, se tuntui tosin lähinnä päälleliimatulta että jokaista suuntausta varten nyt peliin isketään 1 vaihtoehto että kaikki voivat irl olla tyytyväisiä. Joka tapauksessa, ei tuntunut että pelaisin roolipeliä missä hahmon käyttäytymiseen voisi mitenkään vaikuttaa, vaan GTA-henkistä peliä kevyin roolipelimaustein.
 
Siis kun joku pre-tilaa pelin, ei hänelle luvata mitään muuta kuin että saa ostetun nimisen tuotteen käyttölisenssin sitten joskus. Lyön vetoa, ettei siinä pre-ordertilauksessa mainita mitään ominaisuuksia, joita pelillä pitäisi julkaisussa olla. Siinä ei varmasti kerrota tippaakaan, miten AI ja NPCt toimivat lopullisessa tuotteessa. (Ja jos olen väärässä, niin korjatkaa.) Loppu on sitten mielikuvamarkkinointia, jossa pitää kaikkeen keskeneräiseen suhtautua varauksella. Musta on pelaajan vika, jos ei tätä tajua. (Ja ihmettelen, jos ei Pre-Order sopimusehdoissa lue, että lopullinen tuote saattaa poiketa siitä, mitä ostohetkellä kuvitellaan.)

Tämä samahan pätee moneen kickstarter-tilaukseen, jossa kuluttaja sitoutuu rahoittamaan keskeneräisen tuotteen kehitystä. Siinäkin kuluttaja ottaa tietoisen riskin. Pre-order on samanlaista kehityksen tukemista, jolla saa lisenssin lopputuotteeseen. Mutta on kyllä mielestäni vähän hassua itkeä siitä, ettei se vastannut odotuksia.

Ostakaa ne pelit arvostelujen jälkeen, niin vältytte ihan turhalta itkemiseltä.
Mikä arvo ennakkomarkkinoinnilla on sen jälkeen, kun vastuuvapautetaan mainostaja mainonnan sisällöstä? Katsellaan sitten E3-demoja, jotka kaikki oppii pitämään aivan keksittynä tavarana, jonka totuuspohjasta ei kukaan ole vastuussa.

Tuntuu, että tässä nyt on muutama henkilö oppinut luovimaan tässä nykyisessä kulttuurissa, ja pitää tilannetta status quo:na kun pääseehän siinä samalla nauramaan ja syyttelemään niitä, jotka on kokemattompampia.

Ite en ennakkotilaa pelejä, mutta olisihan se hienoa, että pystyisi sen verran luottamaan markkinointiin, että voisi joskus osoittaa tukensa johonkin kiinnostavaan peliprojektiin, varsinkin jos taustalla on uusi pelitalo, jonka rahoituspohja ei ole kiveen hakattu.
 
Itse pre tilasin päivää ennen eli 9.12, lähinnä täältä foorumilta tästä topikista, että tulee next gen jumalpeli, maailman paras Rope yms.

Ei kannata uskoa kaikkia mitä täälläkään kirjoitetaan, eikä markkinointi hypettä. Mutta tyhmänä menin lankaan.
 
Huvittavia kanssa noi hatut. 95% niistä on täysin typerän näköisiä, ja kaiken lisäksi niillä vaihtuu hiuksetkin. Hiusten vaihtuminen on ymmärrettävää koska ei hattujen alle mitään mohikaania voisi sellaisenaan jättää tai modeli tulisi hatusta läpi. Olisivat ottaneet silmät/hatut yhdeksi ryhmäkseen vaan jossa pääosin aurinkolaseja, visoreita, kypäriä ja sellaisia päähän meneviä härpäkkeitä että mitkä vaan hiukset sopii. Niin typerän näköisiä kaikki että menin ilman hattuja sit. Se inventoryn "special" vaate on kanssa ihan turha, olisiko 3 eri juttua siihen olemassa joista 2 pakko pitää tehtävien aikana. Muut varusteet onneksi voi craftaamisen avulla ottaa mieleisekseen, koska ne modislotit merkitsevät kaiken varusteissa itse haarniskan sijaan, kun craftaa ne täyteen armadilloja niin ei tarvitse välittää haarniskoiden perusominaisuuksista mitään vaan ulkonäöllä ja modislottien määrällä valita.
 
Mä en oikein käsitä, mitä merkitystä tällä on. Joko:

  1. Peli julkaistaan Early Accessina - pelin ei luvata olevan bugiton. Pelaajat ostavat sen, pelaavat, raportoivat bugeja ja kehittäjät sitten fiksailevat 6 - 24kk jonka jälkeen peli julkaistaan ja on bugiton. Ne pelaajat, jotka eivät halua bugeja, ostavat pelin tässä vaiheessa.
  2. Peli julkaistaan normaalisti - pelin ei luvata olevan bugiton. Pelaajat ostavat sen, pelaavat, raportoivat bugeja ja kehittäjät sitten fiksailevat 6 - 24kk jonka jälkeen peli on bugiton. Ne pelaajat, jotka eivät halua bugeja, ostavat pelin tässä vaiheessa.

Mä en ole yhä ostanut CP:a. Ostan kun bugit on fiksattu. Mulle ei ole tuon taivaallista merkitystä, onko CP julkaistu virallisesti, tai että se olisi Early Accessissa. Bugi kuin bugi ja ostan pelin kun se on riittävän bugiton.

Bottom line: jos et kestä bugeja, et osta peliä ennen kuin se on todettu toimivaksi!

Osa (aika moni) tällä pallolla tarttisi sen pelin oikeasti fyysisenä mediana ja siihen päälle korkeintaan pienet patchit. On länsimaita, joissa uuden pelin päälle saa käyttää samalla summalla datansiirron lisämaksuja, jotta day one patch olisi ladattu. Ja miten käy tulevaisuuden retropelaamisen kun levyllä on tarjolla pelkkä koodinpätkä joka osaa hakea patchatun pelin palvelimelta, josta on töpseli irroittettu vuosia sitten?
 
Mikä arvo ennakkomarkkinoinnilla on sen jälkeen, kun vastuuvapautetaan mainostaja mainonnan sisällöstä?

Mun mielestäni ennakkomarkkinoinnilla ei ole mitään arvoa. Ei ole ollut ennen eikä nykyäänkään kun pre-orderit ovat arkipäivää. Mä arvioin pelin vain sen julkaisun jälkeen, jolloin ensimmäistä kertaa on realistisia mahdollisuuksia tutustua koko peliin. Ja musta ihan kaikkien pitäisi tehdä, ellei halua tukea pelinkehitystä muuten vain.

Mun näkövinkkelistä CP:n luvattiin olevan toimintarope Cyberpunk-maailmassa ja mielestäni tämä lupaus on myös pidetty. Loput "lupailut" on sitten sellaista yksityiskohtaa, ennen itse osaa antaa mitään arvoa niiden toteutumiselle. Musta on päivänselvää, että softakehityksessä speksit muuttuvat matkan varrella syystä tai toisesta. Ehkä joku idea ei toimi kun siitä tehdään POC. Ehkä joku idea hajottaa täysin toisen kun ne yhdistetään ja siitä pitää luopua. Ehkä joku idea oli paperilla hyvä mutta vaatii aivan liikaa resursseja saada toimivaksi. Jne. Musta toi on ihan arkipäivää.

Mä en voi ymmärtää, että joku repii pelihousut siitä, että luvataan "merkityksellinen vuorokausisykli" ja sitten se onkin vähemmän merkityksellinen kuin jossain annettiin ymmärtää. (Tämä jostain satunnaisesta reddit-listauksesta).

Mutta siitä olen samaa mieltä, että totta kai CDPR:n olisi kannattanut vähän suitsia sanojaan, sillä näköjään niin moni ottaa tuollaiset puheet kirjaimellisina absoluuttisina lupauksina ja hautovat sitten virtuaalista kunniamurhaa kun lopputulos ei pidäkään näitä lupauksia ainakaan kaikilta osin.
 
Ja miten käy tulevaisuuden retropelaamisen kun levyllä on tarjolla pelkkä koodinpätkä joka osaa hakea patchatun pelin palvelimelta, josta on töpseli irroittettu vuosia sitten?
Juuri tämä.
Retropelaaminen vaikeentui sillä hetkellä, kun pelit huhuilevat sinne jo suljetulle palvelimelle ja yrittävät asennusmedialta asennuksen jälkeen palvelimelta huhuilla onko lisenssiavain validi. Eipä tule itselläni edes mieleen nykyaikaisia pelejä, mitkä ei olisi sidottu johonkin levitysalustaan (varmasti niitäkin on) ja jotka saisi käyntiin sukkana offline-tilassakin.
 
Retropelaaminen vaikeentui sillä hetkellä, kun pelit huhuilevat sinne jo suljetulle palvelimelle ja yrittävät asennusmedialta asennuksen jälkeen palvelimelta huhuilla onko lisenssiavain validi. Eipä tule itselläni edes mieleen nykyaikaisia pelejä, mitkä ei olisi sidottu johonkin levitysalustaan (varmasti niitäkin on) ja jotka saisi käyntiin sukkana offline-tilassakin.

No ainakin PS4-pelit sai vielä ilman nettiäkin pelaamaan kun levyltä laittoi. PC:lle kai muutenkin kaupataan tyhjiä levykoteloita, joissa on vain koodi latausta varten.
 
Tuo usein mainittu "8 vuotta tehty ja 500 ollut tekemässä" ei kyllä pidä paikkaansa, firmalla oli 2016-2017 vielä täysi rekrytointi päällä jossa etsivät esimerkiksi ohjelmoijia ajoneuvofysiikoille, lentovehkeille ja valaistuksille. Käytännössä tuolloin on tämän pelin devaaminen vasta siis aloitettu, joku aiempi versio niillä varmaan oli pienen tiimin kanssa testitekeleenä (ja mokailtavana mitä luultavammin), mutta tämä peli mikä nyt nähtiin on ollut sen 4 vuotta produktiossa.

Lisäksi nuo katkerien työntekijöiden paljastukset kannattaa myös ottaa vähän suolan kera. Sinne kuitenkin on palkattu satamäärin aloittelijoitakin suoraan kouluista, ja näillä sit tietenkin upeaa kun heti pääsevät Cyberpunkkia tekemään, ja sit kun todellisuus devaamisesta ja pelistä ei olekaan sitä mitä itse unelmoitiin, niin sitten ollaan niin katkeria ja kaikki on muiden vika, ite toki tiedetään ja osataan jo kaikki. Todellisuudessa niillä firmassa on realiteettejä mitä nämä freshmänit eivät välttämättä vielä tajua. Lisäksi tällä nuo paskat ajoneuvofysiikatkin selittyy, aika ihmehän se olisi että olisivat GTA:n tasoa, kun Rockstar on hionut näitä 20 vuotta ja nämä taas palkkasivat muutama vuosi sitten jonkun tekemään systeemin tyhjästä koska firmassa kellään ei kokemusta asiasta. Se että firman nimi on CDPR ei tarkota että niillä olisi osaavimmat tekijät kaikkeen jotenkin maagisesti.
 
Luin hyvän huomion toisaalta kuinka V:tä voi pelata streittarina, eli voit aina kieltäytyä päihteistä...
paitsi niissä tilanteissa kun Johnny ottaa vallan pelaajan hahmosta

Tää oli ihan mahtava homma, sit vielä tuli vittuilutkin yhdessä vaiheessa ku joku kaiffari heitti ku kieltäydyin et "Whatever you straight-edged princess.". :D :thumbsup:

T. streittari
 
Kyllähän nää kaikki "itä-blokin" pelit on enemmän tai vähemmän bugisia ja karkeita. Kaukana länsimaista standardeista, toki silti hyviä. Esimerkkinä vaikka Stalker sarja.
Ja metro mikälie, aloin kun pelaan eilen yhtä kun ilmatteeksi epicistä sai :)
 
Ohan tässä valintoja. Ja minusta oli valintojen illuusiokin läsnä eka peli kerralla. Mutta toivoisin kyllä, että voisi kesken pelin ajella vaikka parran tai hiukset. Onneksi edes hatuilla saa lookkia muutettua.
 
Mun mielestäni ennakkomarkkinoinnilla ei ole mitään arvoa. Ei ole ollut ennen eikä nykyäänkään kun pre-orderit ovat arkipäivää. Mä arvioin pelin vain sen julkaisun jälkeen, jolloin ensimmäistä kertaa on realistisia mahdollisuuksia tutustua koko peliin. Ja musta ihan kaikkien pitäisi tehdä, ellei halua tukea pelinkehitystä muuten vain.
No onko tämä nyt sitten hyvä asia kenenkään kannalta, ettei ennakkomarkkinoinnilla ole arvoa? Vai pitäisikö sittenkin painottaa enemmän markkinoinnin vastuuta julkaisijoille? Ehkä ennakkomarkkinoinnista saataisiin hypeaallon nostamisen sijaan kuluttajalle informatiivista?

Mun näkövinkkelistä CP:n luvattiin olevan toimintarope Cyberpunk-maailmassa ja mielestäni tämä lupaus on myös pidetty. Loput "lupailut" on sitten sellaista yksityiskohtaa, ennen itse osaa antaa mitään arvoa niiden toteutumiselle. Musta on päivänselvää, että softakehityksessä speksit muuttuvat matkan varrella syystä tai toisesta. Ehkä joku idea ei toimi kun siitä tehdään POC. Ehkä joku idea hajottaa täysin toisen kun ne yhdistetään ja siitä pitää luopua. Ehkä joku idea oli paperilla hyvä mutta vaatii aivan liikaa resursseja saada toimivaksi. Jne. Musta toi on ihan arkipäivää.
Eikös softakehityksen piirteiden pitäisi olla kaikkein selvintä nimeomaan sille kehittäjälle? Ei ehkä tarttis hypettää pelin ominaisuuksia, joista ei ole vielä edes mitään tietoa onko niitä teknisesti mahdollista toteuttaa budjetin ja deadlinen puitteissa?

Mutta siitä olen samaa mieltä, että totta kai CDPR:n olisi kannattanut vähän suitsia sanojaan, sillä näköjään niin moni ottaa tuollaiset puheet kirjaimellisina absoluuttisina lupauksina ja hautovat sitten virtuaalista kunniamurhaa kun lopputulos ei pidäkään näitä lupauksia ainakaan kaikilta osin.

Edelleen ollaan kyllä aivan eri linjoilla siitä minkä takia niitä sanoja pitäisi suitsia...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom