Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Lisätäkseni vielä; itsellä on Gigabyten Z170X-UD3 emo, jossa luonnollisesti Gigabyten Uefi, mutta kohtalaisen samanlaiset on muissakin merkeissä UEFI:t. Tästä tuo ledien sammutus/asetukset löytyy UEFI:sta: Peripherals -> Audio LED.

Joo, kiitti vain paljon, just vasta kattelin sitä ja löysinkin :tup:
En tiennytkään, että sen saa pois päältä, siksi kyselin.
 
Ja se oli vuoto, yli kuukauden jälkeen ilman mitään ongelmia. Määrä oli suhteellisen pieni. EK d5:n ja säiliön välistä suoraan näyttiksen päälle. Lopputulos on, että GPU on ilmeisesti jonkinlaisessa vikatilassa 140mhz:ssa ja dualscreenit yms toimii, mutta kierroksia ei enempää lähde. Vuoto oli ilmeisesti sattunut jo aiemmin, kun tuo ek:n litku oli jo kuivunut päältä.

Huomasin tämän yllättäen Civ 6 pelatessa neljättä tuntia putkeen ja juuri ydinpommin tiputtamisen jälkeen (karma? :p) framet tippuivat kahteen eikä siitä GPU ole enää toennut. Avasin ja kuivasin backplaten ja piirilevyn välisen alueen (rip sinetti). Se ei ollut märkä, mutta oli kuitenkin kosteahko rog logon alapuolelta, mistä vesi oli ilmeisesti päässyt sisään. Erikoista oli turkoosi mönjä mitä löytyi erään palikan läheisyydestä, onkohan jotain sinettimönjää vai olisiko joku pala oksentanut litkunsa ulos? En näistä piirilevyn palikoista sen enempää ymmärrä. Alla kuvia.

Takuuseen ei ole vissiin asiaa, mutta miten kotivakuutus? Olisiko minulla vielä jotain tehtävissä?
20180117_214613.jpg
20180117_214510.jpg
20180117_214440.jpg
 
Ja se oli vuoto, yli kuukauden jälkeen ilman mitään ongelmia. Määrä oli suhteellisen pieni. EK d5:n ja säiliön välistä suoraan näyttiksen päälle. Lopputulos on, että GPU on ilmeisesti jonkinlaisessa vikatilassa 140mhz:ssa ja dualscreenit yms toimii, mutta kierroksia ei enempää lähde. Vuoto oli ilmeisesti sattunut jo aiemmin, kun tuo ek:n litku oli jo kuivunut päältä.

Huomasin tämän yllättäen Civ 6 pelatessa neljättä tuntia putkeen ja juuri ydinpommin tiputtamisen jälkeen (karma? :p) framet tippuivat kahteen eikä siitä GPU ole enää toennut. Avasin ja kuivasin backplaten ja piirilevyn välisen alueen (rip sinetti). Se ei ollut märkä, mutta oli kuitenkin kosteahko rog logon alapuolelta, mistä vesi oli ilmeisesti päässyt sisään. Erikoista oli turkoosi mönjä mitä löytyi erään palikan läheisyydestä, onkohan jotain sinettimönjää vai olisiko joku pala oksentanut litkunsa ulos? En näistä piirilevyn palikoista sen enempää ymmärrä. Alla kuvia.

Takuuseen ei ole vissiin asiaa, mutta miten kotivakuutus? Olisiko minulla vielä jotain tehtävissä?
20180117_214613.jpg
20180117_214510.jpg
20180117_214440.jpg
Riippuu toki kotivakuutuksesta, mutta luulisi menevän takuuseen.
 
@Jyssi Näyttäisi hapettumiselta tuo "mönjä" tuolla noiden kuvien perusteella. Sitä voisi koettaa elektroniikan puhdistusaineella vetäistä tuo koko kortin PCB puhtaaksi, mutta todella vaikea sanoa saako sillä mitään tuloksia. Käsittääkseni mitään ei kuitenkaan ollut "pamahtanut", joten sinänsä tuo voisi olla vielä pelastettavissa.

Esim. CRC Precision Cleanerilla suihkuttelisi ja jollain pensselillä tms sitten koettaisi putsailla ja katsoa saako tuota hapettunutta kohtaa paremmaksi.

Se että kortti on hapettunut kertoo taas puolestaan siitä, että on tosiaan mennyt hetki aikaa siitä kun alkuperäinen vuoto on tapahtunut, kun hapettuminen ei ihan yhdessä yössä tapahdu.

Mielestäni toivoa on vielä tuon kortin kanssa.
 
Pikkuhiljaa edistyy rojekti... Eteen 360/30 radi & taakse 120/30, pumpulle pitää vielä keksiä joku järkevä paikka.

(Kuva)
5ywTotc.jpg
Aika siistiltä näyttää , ainakin väri kombinaatio. Eiköhän sieltä näy selkeästi pumpu&säiliö yhdistelmän paikka? Esim: jos laitat 360/30mm:n eteen, niin pumppu menee shrouder:n alle ja säiliö pidikkeen avulla 360mm:n radin kiinni?
 
Aika siistiltä näyttää , ainakin väri kombinaatio. Eiköhän sieltä näy selkeästi pumpu&säiliö yhdistelmän paikka? Esim: jos laitat 360/30mm:n eteen, niin pumppu menee shrouder:n alle ja säiliö pidikkeen avulla 360mm:n radin kiinni?

Säiliö on nätisti kiinni kotelossa, mutta tota pumppua en saa menemään minnekkään mitenkään järkevästi, kun on tuolla EK:n acetal palikka-kannella.


Muuten olisi tässä lähes täydellinen, mutta ei ole mitään minne kiinnittää.
UOGktds.jpg
 
Tässä on nyt tullut kanssa itse uusi projekti aloitettua tuohon Fractalin Define R6 TG caseen. Tein tälläsen pienen liitinhelvetin vaihtelun vuoksi ja kun aiempi oli pelkkää putkentaittoa :D

Tuossa on siis oikeaan yläkulmaan tulossa radiaattorin päälle pari 90 mutkaa ja ylhäällä on tuossa fractalin casessa fillport, samasta T-haarasta mikä lähtee alaspäin on vielä tarkoitus laittaa Aquacomputerin USB Flow meter ja tuohon näyttiksen blockin alle on tarkoitus varmaan muuttaa tuo 90 kulma ja laittaa X-split siihen ja tehä pieni pätkä putkea ja lisätä Monsoon G1/4 kierretulppa, anti-bakteerinen, aito hopeatanko - 6,90€

Samalla tuosta missä on tällä hetkellä tuo säiliö niin on tarkoitus sen oikealle puolelle laittaa push-pulliin Corsairin ML tuulettimia (niitä on tulossa vielä 2kpl) ja sitten tuohon säiliön etupuolelle teen vielä toiselle fillportille reiän niin on helpompi tyhjätäkin mokoma :)

Olisko tässä vielä jotain mitä täytyis miettiä? Muutamaa putkea olen vielä lyhentämässä/pidentämässä, koska perfektionistin silmää häiritsee esim tuo CPU-blockilta radiaattorille lähtevän kakkos-putken lyhyys :D

€: Palloventtiili on tulossa vielä tuonne oikeanpuolimmaisen radiaattorin päälle tuohon 90 kulman jälkeen niin ei vesi lähde työntään sinne ylös.
 

Liitteet

  • WhatsApp Image 2018-01-16 at 21.33.51.jpeg
    WhatsApp Image 2018-01-16 at 21.33.51.jpeg
    356,8 KB · Luettu: 126
Sitten vuotojen testausta pari-muutama h :comp: cougarit vaihtuu hyvin mahdollisesti toisiin myöhemmin, saa nyt luvan olla.

I7-4770k
EVGA 1080 ACX
MSI Z97 Gaming 5
2x4gb ddr3 (piakkoin 2x8gb kunhan kusti polkee)
Xzq3PBZ.jpg
 
Sitten vuotojen testausta pari-muutama h :comp: cougarit vaihtuu hyvin mahdollisesti toisiin myöhemmin, saa nyt luvan olla.

I7-4770k
EVGA 1080 ACX
MSI Z97 Gaming 5
2x4gb ddr3 (piakkoin 2x8gb kunhan kusti polkee)
Xzq3PBZ.jpg

Vetääkö tuo alempi näyttiksen letku tuota näyttistä alaspäin kun noin pahasti roikkuu? Muuten oikein mukavan näköistä lukuunottamatta noita cougareita. :cool:
 
Vetääkö tuo alempi näyttiksen letku tuota näyttistä alaspäin kun noin pahasti roikkuu? Muuten oikein mukavan näköistä lukuunottamatta noita cougareita. :cool:
Ehkä sentti tahi kaksi lisää pituutta letkulle saisi laittaa,muuten siistit vedot.
 
Sitten vuotojen testausta pari-muutama h :comp: cougarit vaihtuu hyvin mahdollisesti toisiin myöhemmin, saa nyt luvan olla.

I7-4770k
EVGA 1080 ACX
MSI Z97 Gaming 5
2x4gb ddr3 (piakkoin 2x8gb kunhan kusti polkee)
Xzq3PBZ.jpg
Laitatko cpu+gpu lämpötilat, niin katsellaan millainen tuon järjestyksen lopputulos on?
 
Vetääkö tuo alempi näyttiksen letku tuota näyttistä alaspäin kun noin pahasti roikkuu? Muuten oikein mukavan näköistä lukuunottamatta noita cougareita. :cool:

Ehkä sentti tahi kaksi lisää pituutta letkulle saisi laittaa,muuten siistit vedot.

Tarkoituksella kaikki aika timmissä vedoissa , tulee vähän kovaputki fiilistä... Ilman putkia :joy:

Eikä johdu näyttiksen roikkuminen letkuista, emon slotti vaan lerpahtanut tjsp.

Edit: Ajattelin että cougarit sopisivat, mutta ovat liian vaaleat/kirkkaat :( Nuo kun olisivat punaiset niin avot.
 
Unohtui vielä mainita, että kotelona phanteks p400s.

@AkTechGears kevyehköllä 75core/50mem OC Heavenissä 49-50c

Prossublokin kontakti varmaan kusee, aida64 75-80c (kun aikaisemmin phanteks ph-tc14pe 70-75c).

Ja menee muuten heti vaihtoon eturadissa olevat noiseblocker m12-p:t, pitävät ihan hirveää mekkalaa :shifty: Muuten olisin lyönyt gt ap-15 sisään, mutten tiedä missä kolmas tuuletin on...
 
Unohtui vielä mainita, että kotelona phanteks p400s.

@AkTechGears kevyehköllä 75core/50mem OC Heavenissä 49-50c

Prossublokin kontakti varmaan kusee, aida64 75-80c (kun aikaisemmin phanteks ph-tc14pe 70-75c).

Ja menee muuten heti vaihtoon eturadissa olevat noiseblocker m12-p:t, pitävät ihan hirveää mekkalaa :shifty: Muuten olisin lyönyt gt ap-15 sisään, mutten tiedä missä kolmas tuuletin on...

Gpu:n jäähdyts ainakin tuon järjestälmän mukaan toteutuu ihan hyvin. En haluasi nyt puuttua järjestelmään. Mutta, tuo letku mikä yhdistää molemmat radit (ylhäältä) heti pisti silmiin. Jos haluat vaihtaa järjestys uudestaan, että saisit ainakin cpu:n lämpötilat mahdollisimman alhaisemmaksi. Ehdottaisin alhaalla olevan järjestyksen.
esimerkki.png
 
Gpu:n jäähdyts ainakin tuon järjestälmän mukaan toteutuu ihan hyvin. En haluasi nyt puuttua järjestelmään. Mutta, tuo letku mikä yhdistää molemmat radit (ylhäältä) heti pisti silmiin. Jos haluat vaihtaa järjestys uudestaan, että saisit ainakin cpu:n lämpötilat mahdollisimman alhaisemmaksi. Ehdottaisin alhaalla olevan järjestyksen.
esimerkki.png

Ja vielä tuo GPU lähtöpuolen liitin yläpuolelle. On kyllä aika tiukalla tuo letku, vähän siitä tulee väkisin vääntöä kortille. Nuo korttien slotit ei ole ole niin tiukkoja että kannattelisivat korttia hyvin. Kannattaa kortin kiinnitusruuveja kirittäessä laittaa ruuvit löyhästi paikalleen, vääntää korttia "väkisin" hieman ylöspäin ja sitten kiriä tiukkaan. Noin voi saada pienen osan kortin roikkumisesta pois.
 
Tässä on nyt tullut kanssa itse uusi projekti aloitettua tuohon Fractalin Define R6 TG caseen. Tein tälläsen pienen liitinhelvetin vaihtelun vuoksi ja kun aiempi oli pelkkää putkentaittoa :D

Tuossa on siis oikeaan yläkulmaan tulossa radiaattorin päälle pari 90 mutkaa ja ylhäällä on tuossa fractalin casessa fillport, samasta T-haarasta mikä lähtee alaspäin on vielä tarkoitus laittaa Aquacomputerin USB Flow meter ja tuohon näyttiksen blockin alle on tarkoitus varmaan muuttaa tuo 90 kulma ja laittaa X-split siihen ja tehä pieni pätkä putkea ja lisätä Monsoon G1/4 kierretulppa, anti-bakteerinen, aito hopeatanko - 6,90€

Samalla tuosta missä on tällä hetkellä tuo säiliö niin on tarkoitus sen oikealle puolelle laittaa push-pulliin Corsairin ML tuulettimia (niitä on tulossa vielä 2kpl) ja sitten tuohon säiliön etupuolelle teen vielä toiselle fillportille reiän niin on helpompi tyhjätäkin mokoma :)

Olisko tässä vielä jotain mitä täytyis miettiä? Muutamaa putkea olen vielä lyhentämässä/pidentämässä, koska perfektionistin silmää häiritsee esim tuo CPU-blockilta radiaattorille lähtevän kakkos-putken lyhyys :D

€: Palloventtiili on tulossa vielä tuonne oikeanpuolimmaisen radiaattorin päälle tuohon 90 kulman jälkeen niin ei vesi lähde työntään sinne ylös.
Jes! Define R6:n vesijäähdytyksen kuvia lisää! Olen miettinyt Enthoo Evolv ATX:n vaihtoa siihen. :) Kuinka paksut radit on kuvissa, voisin hiukan silmämääräisesti mittailla oman setin mahtumista tuohon koppaan. Porasitko resolle kiinnitysreiät tuohon paneeliin, olisiko mennyt myös tuulattimeen/radiin kiinni? Onko 5.25" paikalle jotain käyttöä vai miksi jätit sen kiinni? Pääsisi ehkä fillportiin vedettyä helpommin jos sen bracketin poistaisi.
 
Kohta pari viikkoa ollut looppi kasassa ja vieläkin tahtoo eturadissa olla ilmaa, vaikka olen yrittänyt käännellä konetta:sori:. Radeina katossa ek:n 240 SE ja edessä 360 XE
Pari kuvaa luokkaa peruna:
7QmLhri.jpg
38TQhb8.jpg
 
Kohta pari viikkoa ollut looppi kasassa ja vieläkin tahtoo eturadissa olla ilmaa, vaikka olen yrittänyt käännellä konetta:sori:. Radeina katossa ek:n 240 SE ja edessä 360 XE
Pari kuvaa luokkaa peruna:
7QmLhri.jpg
38TQhb8.jpg

Koneesta virrat pois, pumppu pyörimään 100% teholla virtalähteellä ja reipasta tanssia kotelon kanssa pitkin huonetta! Ei vaan, piuhat irti koneesta, pumppu pyörimään ja kääntelee 90 astetta kokeillen paria suuntaa joissa eniten kuuluu ilman liikkuminen. Kunhan muistaa ettei pumppu pääse imemään ilmaa missään vaiheessa. Itse jouduin irrottamaan yhdessä buildissa toisen radin sen huonon ilmauksen takia, onnistui helpommin niin. Kovilla putkilla ei sitten onnistunut seuraavassa, se meni kovalla kääntelyllä.
 
Tuntuu nuo EK:n radit olevan varsin vittumaisia välillä. Itse saa tosissaan työstää että saa eturadin ilmattua. Heiluttelua, hyvä ettei paukuttamista ja pumpun käynnistämistä ja pysäyttämistä yms kivaa ohjelmanumeroa sai tehdä mallia vitusti että liplatus loppui. Itsellä SE240 katossa ja PE240 edessä.
 
Tuntuu nuo EK:n radit olevan varsin vittumaisia välillä. Itse saa tosissaan työstää että saa eturadin ilmattua. Heiluttelua, hyvä ettei paukuttamista ja pumpun käynnistämistä ja pysäyttämistä yms kivaa ohjelmanumeroa sai tehdä mallia vitusti että liplatus loppui. Itsellä SE240 katossa ja PE240 edessä.
Noissa uudemmissa EK radimalleissa on terävät kulmat radin päissä kun vanhemmisaa EK mallleissa ja oikeastaan kaikissa muissa radeissa ne kulmat on pyöristetty olisikohan tuo syynä siihen että ilman pystyy "takertumaan" sen uuden EK radin sisään paremmin kuin muihin radeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Jes! Define R6:n vesijäähdytyksen kuvia lisää! Olen miettinyt Enthoo Evolv ATX:n vaihtoa siihen. :) Kuinka paksut radit on kuvissa, voisin hiukan silmämääräisesti mittailla oman setin mahtumista tuohon koppaan. Porasitko resolle kiinnitysreiät tuohon paneeliin, olisiko mennyt myös tuulattimeen/radiin kiinni? Onko 5.25" paikalle jotain käyttöä vai miksi jätit sen kiinni? Pääsisi ehkä fillportiin vedettyä helpommin jos sen bracketin poistaisi.
Itse just vaihdoin kanssa Enthoo Evolv ATX TG kotelosta pois kun kiihotti tuo Define R6 TG niin kovasti :drool:

Katossa on tuo EK paksuin 60mm radi 360 pitkänä ja siihen sai vielä tuon Aqua Computer Webshop - aquaero 6 XT black/blue USB Fan-Controller, Grafik-LCD, Touch-Bedienung, IR-Fernbedienung 53251 kiinni 5,25" paikkaan mahdutettua helposti :tup: Jouduin pienen modin tekeen ja poraamaan kyllä siihen uuden reiän kun on jäänyt sen käyttötarkoitus vissiin oikeasti pois, kun työntää sen etuseinän taakse.

Edessä on sitten Alphacoolin 45mm jonka meinaan laittaa push-pullina kunhan Corsairin ML tuulettimet tosiaan saapuvat.

Kun ostin erillisen pumpun ja säiliön niin totesin, että parhaiten saan pumpun mahtumaan tuon 250mm korkean EK-RES X3 250 RGB – EK Webshop kanssa niin sijoittamalla tosiaan tuon GPU blockin alle, Virtalähteen ja eturadiaattorin väliin. Siihen siis porasin 18mm reiän, että sain liittimen mahtumaan. Pumppuna mulla on siis tämä EK-XTOP Revo D5 PWM - Plexi (incl. sleeved pump) – EK Webshop

Säiliölle joo porasin 2 kpl kiinnitysreikiä tuohon etuseinämään (ts. takaseinämä) ja meni vielä niin passelisti, että just takapuolella olevien 3,5" slotteihin sain mutterit kiinni.

Sitten kun tulee myyntiin, niin täältä Fractal Design Spare Part Center meinaan ostaa 2kpl ssd kelkkoja ja sijoittaa tuohon GPU alle missä ne esittelyvideossakin ovat.
 
Suosittelisin kyllä useallekin henkilölle X-flow -radeja, ku täällä kuvia kahtelee.

Nexxokselta taitaa ainakin vielä saa suht paksuakin X-Flow:ta. Pienillä peitelevyillä ja noilla radeilla kliinin luukin saa vietyä ihan eri tasolle, mikäli visuaalinen ilme on tärkeä.

Olispa motia vielä vesileikkejä kohtaan. Vois nykyisillä työkaluilla + noilla kennoilla saada aikaiseksi hieman eritasoista jälkeä mitä 6-7 vuotta sitten pakersi.

Nuo palikat oli kiinni Cosmos 1:ssä.
 
Gpu:n jäähdyts ainakin tuon järjestälmän mukaan toteutuu ihan hyvin. En haluasi nyt puuttua järjestelmään. Mutta, tuo letku mikä yhdistää molemmat radit (ylhäältä) heti pisti silmiin. Jos haluat vaihtaa järjestys uudestaan, että saisit ainakin cpu:n lämpötilat mahdollisimman alhaisemmaksi. Ehdottaisin alhaalla olevan järjestyksen.
esimerkki.png

Piti alunperin jotenkin noin laittaa, mutta loppu kulmaliittimet kesken. :D
Annoin prossublokille vielä viimeiset kiristykset & lämmöt tippuivst tuosta 75-80c max --> 70-75c.
Tosin mainittakoot, että 4.5ghz/1.38v

Ei komponenttien/radien järjestyksellä kovin suurta merkitystä pitäisi olla lämpöjen kannalta.

tuossa vielä vähän pienemmillä jänöillä/kelloilla, on korkattu.
cOCov0E.png
 
Viimeksi muokattu:
Ajelutat siis pelkkää pumppua ilman, että kone on päällä? Eikös tämä toiminut sillä 24x pin tempulla, missä ne pari pinniä lyödään langalla yhteen?
atx-bridging-24pin.jpg

Kyllä, virtalähteen 24 pin rautalankaa/paperiklipsu/johtoa tms. vihreän & mustan liittimen väliin. (samaan tyyliin kun kuvassa) Tietysti poweri sammuksissa/pois päältä kun laitetaan.

Pumpun virtaliitin kiinni & sen jälkeen vaan powerin takaa on/off nappia painamalla ns. ohjaa pumppua.
 
Piti alunperin jotenkin noin laittaa, mutta loppu kulmaliittimet kesken. :D
Annoin prossublokille vielä viimeiset kiristykset & lämmöt tippuivst tuosta 75-80c max --> 70-75c.
Tosin mainittakoot, että 4.5ghz/1.38v

Ei komponenttien/radien järjestyksellä kovin suurta merkitystä pitäisi olla lämpöjen kannalta.

Ei sillä järjestyksellä olekkaan mitään merkitystä. Ihan sama miten laitat, nesteen lämpötilassa on pahimmillaankin vain 1-2C eroja jos pumppu toimii normaalisti.
 
Ei sillä järjestyksellä olekkaan mitään merkitystä. Ihan sama miten laitat, nesteen lämpötilassa on pahimmillaankin vain 1-2C eroja jos pumppu toimii normaalisti.
Jep tää on semmonen sitkeästi elävä myytti mikä pitäisi kyllä tappaa jo pois pikkuhiljaa. Sen voi kuka tahansa halutessaan testata ja todeta 2-3 lämpöanturilla loopissa.

Vaikka ne yleisimmin lämpöä tuottavat komponentit eli GPU ja CPU työntävät molemmat X määrän (watteina) lämpöenergiaa looppiin niin sillä ei ole nestejäähyissä mitään merkitystä koska yhdessä loopissa se sama neste liikkuu jatkuvasti ja se on se sama liikkuva neste mitä jäähdytetään jäähdytyskennojen avulla. Tässä avainsana mikä jää huomioimatta monasti on loop. Custom LOOP. Tuon voi suomentaa vaikka sanalla silmukka. Jos loopissa on komponentit A ja B jotka tuottavat lämpöenergiaa ja komponentit C ja D jotka pudottavat lämpöenergiaa esimerkiksi tällaisessa skenaariossa

gagagaggad.jpg


Niin se neste silti liikkuu koko tuon loopin läpi. Ja koska se on a) nestettä ja b) liikkuvaa niin se lämpöenergia ei "varastoidu" mihinkään tiettyyn kohtaan joko komponentin A tai komponentin B jälkeen vaan se leviää tasaisesti koko loopissa olevaan nesteeseen. Tämä on ihan fysiikkaakin.

Jos asiaa rupeaa tutkimaan niin laittamalla lämpöantureita esimerkiksi 4kpl jokaisen komponentin jälkeen niin voi helposti todeta omin silmin että joo hetkellisesti komponentin A ja komponentin B jälkeen anturit näyttävät 1-2 astetta lämpimämpää nestettä kuin muualla loopissa mutta sekin tasaantuu kun loopin neste saavuttaa maksimilämpönsä mikä riippuu sitten täysin käytetyistä komponenteista, radeista ja tuulettimista + tuuletinten nopeuksista.
 
Tässä kuva omasta loopista Define R5:ssä. Pahoittelen huonoa valaistusta. Radina EK:n 280x45 pushissa EK Vardar EVO:illa. Harmillisesti EK ei myy backplatea tuohon MSI:n 1080Ti:hin. Radista tuli noin paljon ilmaa vielä kahden viikon käytön aikana, nyt on nesteet täydennetty. :)

Lämmöt tällä setupilla idle CPU&GPU ~30C, Prime95 small FFT pysyy hiljaisella curvella mukavasti n. 55C. Kun sekä CPU että GPU rasituksessa Prime + Unigine nousee 100% faneilla CPU 58C / GPU 45C ja 55% faneilla nousee jo CPU 70C / GPU 60C.
Kuulostaako lämmöt normaalilta 6700K@4,5ghz@1.35V & 1080Ti@+75/+500? Onko paras lisäys hiljaisempaa pelikokoonpanoa ajatellen 360x30 radi kattoon vai kannattaisiko tuo etupaneelin radi laittaa push/pull?

COAFFak.jpg
 
Lämmöt tällä setupilla idle CPU&GPU ~30C, Prime95 small FFT pysyy hiljaisella curvella mukavasti n. 55C. Kun sekä CPU että GPU rasituksessa Prime + Unigine nousee 100% faneilla CPU 58C / GPU 45C ja 55% faneilla nousee jo CPU 70C / GPU 60C.
Kuulostaako lämmöt normaalilta 6700K@4,5ghz@1.35V & 1080Ti@+75/+500? Onko paras lisäys hiljaisempaa pelikokoonpanoa ajatellen 360x30 radi kattoon vai kannattaisiko tuo etupaneelin radi laittaa push/pull?
Noi on ihan hyvät lämmöt jos kovassa rasituksessa prossu pysyy 70 asteessa. Näyttis tietysti käy siinä mielessä turhan lämpimänä että nämä GPU boost 3.0 näyttikset kuten 1080ti alkavat jo ~45 asteen jälkeen tiputtaa kelloja pikkuhiljaa. Jos haluat hiljaisempaa ja lisää jäähdytystehoa niin se 360 radi tuo huomattavasti lisää jäähdytystehoa kuin parin tuulettimen lisääminen eteen. Lisäradin kanssa voit myös luultavasti pudottaa tuuletinten nopeuksia.
 
Tässä kuva omasta loopista Define R5:ssä. Pahoittelen huonoa valaistusta. Radina EK:n 280x45 pushissa EK Vardar EVO:illa. Harmillisesti EK ei myy backplatea tuohon MSI:n 1080Ti:hin. Radista tuli noin paljon ilmaa vielä kahden viikon käytön aikana, nyt on nesteet täydennetty. :)

Lämmöt tällä setupilla idle CPU&GPU ~30C, Prime95 small FFT pysyy hiljaisella curvella mukavasti n. 55C. Kun sekä CPU että GPU rasituksessa Prime + Unigine nousee 100% faneilla CPU 58C / GPU 45C ja 55% faneilla nousee jo CPU 70C / GPU 60C.
Kuulostaako lämmöt normaalilta 6700K@4,5ghz@1.35V & 1080Ti@+75/+500? Onko paras lisäys hiljaisempaa pelikokoonpanoa ajatellen 360x30 radi kattoon vai kannattaisiko tuo etupaneelin radi laittaa push/pull?

COAFFak.jpg
Itellä on nykyisessä i7-6700k delid @4.6ghz ja spc mallin pumppu reservoir combilla n. 40 astetta 1920×1080 pelien rasituksessa lämmöt ja yks 360×45? Radiaattori missä on pushina ulos. Gpu on siinä 35 tienoilla. Mut sitten kun pistin 1080ti lisää tehoja niin nousi gpu lähemmäs 50 astetta.. tosin kun eka loop niin ei ollut kyllä nesteitä varten lämpötilasensoria niin en nesteen lämmöistä tiennyt :/
 
@arrin MSI:n oma backplate käy tuohon korttiin blokin kanssa. Itsellä on stock backpate ja EK:n blokki.
 
No niin, 4690k hyytyi 4.5Ghz:iin vakaana.
Lämmöt näette tuosta alhaalta, 60-65astetta noin keskimäärin.
Pelihommissa menee siinä 40-45astetta, idlenä n.30-33.
Tämä ny on vähän mitä on ko ei ole se näyttis vielä vesillä.

ps.tuo crystaldisc on sitä varten ku katoin kuinka korkealle nuo ssd:n lämmöt nousee, kun ovat tuossa pysty radin takana.

Sieppaa1.PNG






Looppi on kuvan mukainen, eli lähtee vinolta pumpulta ja menee kahden x-flow jäähdyttimen läpi ja sitten ram blocki ja jäähdytin ja prossu ja pumppu.
Pumpun joutu laittaan hivenen vinoon tuon näytönohjaimen takia.
Pysty malliselle jäähyle ei ollut omaa paikkaa, joten piti porata sille reiät ja laitoin sinne taakse ek:n pidikkeet.
Näin jälki viisaana olisin tilannu 360 jäähyn ja heittänyt sen tuohon, mutta kun on saanut vasta tilatun jäähyn pestyä ja kaiken melkein paikoilleen ja miettii, että mistäköhän perseestä tämä tyhjennetään kun eivät liittimet mahtuneetkaan tuonne alas niiinkuin oli sunniteltu, niin ideahan tulee vasta silloin.


Ja kotelohan on Thermaltaken core v71 temperedglassedition.

IMG_20180111_231410_01_01.jpg
 
Onko kellään muuten kokemusta meneekö 420x30 radi ongelmitta Define R5 kattoon vai onko parempi tyytyä 360:seen?
 
Nyt aloin miettimään, että ovatko nuo oman prossun lämmöt ihan normaalit korkatulle?
i7-4770k 4.4ghz 1.368v
Aida64 10 min rouskutuksen jälkeen coret max 70c/70c/69c/64c - average n.60c
Prime95 v29.4 smallfft 85c/88c/86c/81c

En kyllä prossun & ihs väliin vaihtanut metalleja kun tuon hommasin, pitää sekin tehdä tässä jossain kohti varmaankin.
 
Onko kellään muuten kokemusta meneekö 420x30 radi ongelmitta Define R5 kattoon vai onko parempi tyytyä 360:seen?
Itsellä on EK:n PE360 radi katossa, ja en usko että 420 mahtuisi. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että radihan on pidempi kuin tuo 420mm, koska letkuliittimet tulee vielä radin päähän.
 
Itsellä on EK:n PE360 radi katossa, ja en usko että 420 mahtuisi. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että radihan on pidempi kuin tuo 420mm, koska letkuliittimet tulee vielä radin päähän.

Juuri mittailin että esim Alphacoolin ST30 saattaisi juuri mennä pituudeltaan mutta 30mm x-flow ei mahtuisi. Fractalin sivuillahan lukee että 420 menisi max 30mm radilla ja 25mm tuulettimella vielä. Ehkä voisi itse tosin tyytyä 360mm mutta tekisi mieli vaan laittaa 140mm leveä radi kun kaikki casen tuulettimet ovat 140mm.
 
Viimeksi muokattu:
Tokihan se sinne mahtuu jos mulla on define r3 420 radi pohjassa ja eikös toi r5 oo isompi jo. Kannattaa muistaa että tuulettimet tai radi sattaa ottaa emoon kiinni.
Voi toki vaatia cd asema kelkan poistoa.
 
Fractalin sivuillahan lukee että 420 menisi max 30mm radilla ja 25mm tuulettimella vielä. Ehkä voisi itse tosin tyytyä 360mm mutta tekisi mieli vaan laittaa 140mm leveä radi kun kaikki casen tuulettimet ovat 140mm.
Kyllä sen pitäisi sinne mennä. EK SE420 vähän ST30 lyhyempi mutta noi EK:n slimmit ei oo oikein revikoissa loistanut. Menisin 420:llä koska peräti 36% enemmän jäähypinta-alaa ja tuskin hinnassa paljoa ero 360:een ja jos kerran FD mukaan mahtuu + haluat pitää 140mm tuulettimet ;)

E: olenko muuten ainoa jota häiritsee noi risteävät letkut cpu-blokilta?
 
Kyllä sen pitäisi sinne mennä. EK SE420 vähän ST30 lyhyempi mutta noi EK:n slimmit ei oo oikein revikoissa loistanut. Menisin 420:llä koska peräti 36% enemmän jäähypinta-alaa ja tuskin hinnassa paljoa ero 360:een ja jos kerran FD mukaan mahtuu + haluat pitää 140mm tuulettimet ;)

E: olenko muuten ainoa jota häiritsee noi risteävät letkut cpu-blokilta?

Joo, tässä mittailin ja taidan laittaa HWLabsin Nemesis GTS 420mm X-Flow:n tilaukseen. Näitä ei taida Suomesta saada mutta näyttäisi olevan reilusti parempi kun EK:n SE sarja tai tuo ST30. Ei nuo risteävät letku itseä paljoa häiritse mutta korjautuisi heittämällä blocki toisinpäin. Tosin myös tuo x-flow radin asentaminen kattoon korjaa asian kun tuo CPU in tulee sitten vasemmasta reunasta katosta. :)
 
Jep tää on semmonen sitkeästi elävä myytti mikä pitäisi kyllä tappaa jo pois pikkuhiljaa. Sen voi kuka tahansa halutessaan testata ja todeta 2-3 lämpöanturilla loopissa.

Vaikka ne yleisimmin lämpöä tuottavat komponentit eli GPU ja CPU työntävät molemmat X määrän (watteina) lämpöenergiaa looppiin niin sillä ei ole nestejäähyissä mitään merkitystä koska yhdessä loopissa se sama neste liikkuu jatkuvasti ja se on se sama liikkuva neste mitä jäähdytetään jäähdytyskennojen avulla. Tässä avainsana mikä jää huomioimatta monasti on loop. Custom LOOP. Tuon voi suomentaa vaikka sanalla silmukka. Jos loopissa on komponentit A ja B jotka tuottavat lämpöenergiaa ja komponentit C ja D jotka pudottavat lämpöenergiaa esimerkiksi tällaisessa skenaariossa

gagagaggad.jpg


Niin se neste silti liikkuu koko tuon loopin läpi. Ja koska se on a) nestettä ja b) liikkuvaa niin se lämpöenergia ei "varastoidu" mihinkään tiettyyn kohtaan joko komponentin A tai komponentin B jälkeen vaan se leviää tasaisesti koko loopissa olevaan nesteeseen. Tämä on ihan fysiikkaakin.

Jos asiaa rupeaa tutkimaan niin laittamalla lämpöantureita esimerkiksi 4kpl jokaisen komponentin jälkeen niin voi helposti todeta omin silmin että joo hetkellisesti komponentin A ja komponentin B jälkeen anturit näyttävät 1-2 astetta lämpimämpää nestettä kuin muualla loopissa mutta sekin tasaantuu kun loopin neste saavuttaa maksimilämpönsä mikä riippuu sitten täysin käytetyistä komponenteista, radeista ja tuulettimista + tuuletinten nopeuksista.

Ei ole muuten ainoa myytti mitä ihmetellään.
Myös legendaarinen lämpö nousee joten ylös ei voi sisäänottoa laittaa, on ja pysyy.
Varmaan näin onkin passiivisessa jäähdytyksessä, mutta kenellä ei ole kopassa tuulettimia.
 
Ei ole muuten ainoa myytti mitä ihmetellään.
Myös legendaarinen lämpö nousee joten ylös ei voi sisäänottoa laittaa, on ja pysyy.
Varmaan näin onkin passiivisessa jäähdytyksessä, mutta kenellä ei ole kopassa tuulettimia.
No joo toi on tosin ihan tosiasia. Jos siis kopan ilmankierron PYSTYY järkevästi tekemään niin että sisäänotto (pölyfilttereillä) on pohjassa ja ulospuhallus katossa niin teknisesti se on ihan oikeastikin parempi kuin perinteinen edestä sisään - takaa ulos. Tuo vaikutus tosin on niin pieni että normaalit kotelotuulettimet pienilläkin nopeuksilla eliminoivat sen efektin joten tosielämässä oikeasti paras tapa riippuu täysin kokoonpanosta. Joissain koteloissa tuo ilmankierto on toteutettu pohjasta sisään - katosta ulos menetelmällä eikä se ole mikään huono lähtökohta jos kotelo toimii muuten hyvin.
 
Joo, tässä mittailin ja taidan laittaa HWLabsin Nemesis GTS 420mm X-Flow:n tilaukseen. Näitä ei taida Suomesta saada mutta näyttäisi olevan reilusti parempi kun EK:n SE sarja tai tuo ST30. Ei nuo risteävät letku itseä paljoa häiritse mutta korjautuisi heittämällä blocki toisinpäin. Tosin myös tuo x-flow radin asentaminen kattoon korjaa asian kun tuo CPU in tulee sitten vasemmasta reunasta katosta. :)
Joo nyt kun kotia pääsin konetta kattomaan, niin kyllähän se 420 sinne mahtuu. En muistanu, että nuissa 140mm kiinnitysruuvit on kauempana tuolla koneen takaosassa, eli se radi kiinnittyy myös koneen persausta kohden kauemmaksi, kuin 360 radi. Tulee sieltä se ylimääränen 15mm, joka muuten puuttuisi sieltä etupäästä.
 
Kokeilin ihan piruuttan ottaa kotelon etupaneelin irti & heavenin rullaamaan, sain vähintään mielenkiintoisia tuloksia.

Eturadin tuulettimet "medium" asennossa kotelon sisäänrakennetussa tuuletinohjaimessa, ei tarkkaa tietoa millaista jännitettä antaa ulos, 7v/9v/12v ehkä(?)

Anyway...
1080 boostaa 2075/1251mhz 1.062V (+75 core OC) & lämpötila hyppii 41-42c
Prossun lämpötilat max 54c/49c/47c/50c

Laitan tähän alle vielä tulokset paneeli kiinni;
GPU 48c 2062/1251mhz 1.05v
CPU 60c/56c/52c/52c

Näyttää tuo aika paljon ahdistavan... Aikalailla kaikki lämmöt nousi 6c + core tipahti 12mhz

Lähetin suoraan Phanteksille mailia, että suostuvatko myymään erikseen etupaneelia modaustarkotukseen, saas nähä mitä vastaavat.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin viimeyönä tulikin setti valmiiksi. Tässä on kuvat. Toinen salamalla sen takia, että näkee miten putket menee :) @Merkath Ylhäällä oleva tuleva fillporttikin toimi hyvin. Nyt en kyllä jaksanut tehdä tuohon eteen tyhjennystä varten erillistä porttia.
 

Liitteet

  • WhatsApp Image 2018-01-21 at 09.58.10 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2018-01-21 at 09.58.10 (1).jpeg
    170 KB · Luettu: 111
  • WhatsApp Image 2018-01-21 at 09.58.10.jpeg
    WhatsApp Image 2018-01-21 at 09.58.10.jpeg
    226,9 KB · Luettu: 111
Noissa on irrotettavat kuoret

Olen suoraan sanottuna sanaton kun en tätä ole huomennut / tajunnut aikaisemmin.

Nimittäin oli tuossa 600C kotelossa juurikin ongelma joka olisi ratkennut heti rakennusvaiheessa kun tämän olisi tiennyt. Nyt tuli sitten tulostettua kaikki nuo lisäkiinnikkeet jne vain sen takia kun en tuota yhtä 140mm radia saanut mahtumaan erääseen paikkaan sen terävän kulman takia.

Noh, rakentelua rakentelun ilosta! :rofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom