Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Halvalla VOI päästä, mutta otat aina riskin käytetyissä ja muutenkin osien suunnittelu helpottuu kun ostaa uutena. Halvin uusilla osilla kasattu mitä keksin itse oli ostaa EK:n P240 tai S240 kit ja siihen toinen rad ja pari puuttuvaa liitintä. Juu pumppu ei ole D5 ja blokki oli Supremacy MX, mutta varsin hyvin se tuollakin toimi.

Mitä Enthoo Evolvin jäähdytykseen vesillä tulee. Tämä koppa selkeästi rakastaa pushia. Toinen radi nyt full push pull ja toinen puoliksi tilanpuutteen vuoksi. RPM:t putosivat kaikilta radien tuulettimilta 100rpm ja 2c vedenlämmöistä. Ennen 40c oli varsin normi pidemmissä sessioissa, nyt pääsin max lämpöihin 35c pelkällä yhden tuulettimen lisäämisellä eiliseen half push pull testiin verrattuna. Ja käsitestikin sanoo että kyllä muuten ilma liikkuu ihan eri tavalla kuin ennen. Ja sitä mukaan melukin putosi. Nyt ollaan sillä asteella että olen varsin tyytyväinen tilanteeseen kunhan lämmöt eivät taas karkaa kun saan katon paikoilleen.
 
Ei vesijäähdytys välttämättö niin kallista ole ;)

Oman gtx 1080 custom looppi kustansi ehkä 100-150€

D5 kannella 45€
St30 240 radi 40€
Säiliö ~25€
+ Letkut ja liittimet, nesteenä ihan akkuvettä

Tietysti mainittakoot, että osat käytettynä & 1080 oli blokki valmiiksi kiinni, eli siitäkään ei tullut lisäkuluja.

Ei niin, mutta siihen saa upotettua huomaamatta euroja. Mullakin on käytettyjä osia n.puolet mutta silti sitä hintaa on tullut ku aina ostelee osan jos toisenkin lisää, vaikkei ne mitään välttämättömiä edes ole :D
 
Ei niin, mutta siihen saa upotettua huomaamatta euroja. Mullakin on käytettyjä osia n.puolet mutta silti sitä hintaa on tullut ku aina ostelee osan jos toisenkin lisää, vaikkei ne mitään välttämättömiä edes ole :D
Perinteinen kuten itsellä. No voisi toimia paremmin. Mitä jos vaan tuuletin tai pari, miten olisi parempi blokki jajaja
 
niinnoh, onhan tossa vielä 120 & 360 radi + vähän pienempi säiliö pölyyntymässä :hammer:
Keksisi vaan uuden kotelon mihin noi tunkisi.

Ja mistä saisi parit gentle typhoonit lisää.. ja cpu blokin..
 
Onko muuten tästä letkusta kellään kokemusta?

Tygon 13/10mm Tygon R3603 letku, kirkas - 10,40€

Yrittänyt siis etsiä kaikista putiikeista jotain käypää 13/10 letkua, duraclear/primochill/alphacool kaikki näyttää 0 saldoa. (Amazonit & useat verkkokaupat koluttu läpi)

Ei siinä muuten olisi mitään, mutta kun haluaisi hetinytsamantien :smoke: eikä 3 viikon päästä
 
Harkitsen vahvasti ensimmäisen nestejäähdytys setupin kasaamista, koska evgan 1080 pitää hirveetä mekkalaa ja käy kuumana, sekä onhan se tietysti aina kiva rakennella.

Kiinnostaa siis kovasti mitä haittapuolia on nestejäähdytyksessä? Ilmeisesti vaatii jonkinlaista huoltoa? Entä onko kovin yleistä, että alkaa jostain vuotamaan, ja vie muita komponentteja mukana?

Halvalla VOI päästä, mutta otat aina riskin käytetyissä ja muutenkin osien suunnittelu helpottuu kun ostaa uutena. Halvin uusilla osilla kasattu mitä keksin itse oli ostaa EK:n P240 tai S240 kit ja siihen toinen rad ja pari puuttuvaa liitintä. Juu pumppu ei ole D5 ja blokki oli Supremacy MX, mutta varsin hyvin se tuollakin toimi.

Itse ostin black friday alesta P280 kitin, blockin 1080ti:lle ja lisäliittimet + drain valven. Koko läjä jäi maksamaan postikuluineen aika tarkalleen 400€ ja on D5 pumppu sekä Supremacy Evo. Katselin kyllä käytettyjä settejä ja osista erikseen kasaamista mutta tämä kitti osui oman kotelon etupaneeliin hyvin ja alennus riitti päätöksen tekoon. :) Ehkä en suosittele ostamaan cpu+gpu:lle P240 kittiä jos P360 mahtuu koska hintaero on pieni. Vielä ei ole tullut lisäiltyä mitään osia looppiin mutta katsotaan meneekö lisäradi hankintaan kunhan nyt saan prossun ensin korkattua. Ja kyllä se hardtubekin kiinnostais jossain vaiheessa. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksi tämä kysymystulva :smoke: mutta nyt kun vilkaisin looppia niin pelästyin, että mikrobitko ne siellä kasvaa, kun letkut oli haaleat/kellertävät.

Pikaisella googlettelulla & testauksella, lopputulos oli "plasticiszer leeching" mikä nyt onkaan suomenkielinen termi tuolle. (Puristin letkua sormilla että seinämät koskettavat + vähän hankasin niin muuttui kirkkaaksi)
Onneksi menee piakkoin vaihtoon tuo halpisletku, niin ei tuo ressaa niin paljoa.

Mutta asiasta seuraavaan, mielenkiinnosta rupesin katselemaan, että miten näyttiksen blokki jakselee & "jetplaten" nurkka näytti aika mielenkiintoiselta. (Spoilerissa kuva)

Korroosiota?

Liemenä loopissa tällä hetkellä pelkkää akkuvettä

9hryY97_d.jpg
Näköjään kännykän kiina-makrolinssistä jotain käytännön hyötyäkin
 
Voi päästä myös edullisemmin, Oma luuppi maksanut kokonaisuudessaan ~300e. Tilasin kaiken, paitsi radin ja näyttis blockin kiinasta.

  • Barrowin tilaus kiinasta joka sisälsi pumpres-combon(DDC), Prossublock am4, kaikki liittimet sis. tyhjennys venttiili, Kovaputket + taivutus- ja katkaisu tarvikkeet. ~150e
  • Näyttisblock EK. ~100e
  • 360radi 50e
Varsinkin liittimissä säästi todella paljon kun tilasi barrowin liittimet kiinasta. Sai käytännössä kaupanpäälle T-haaran, palloventtiilin, ylimääräisiä liittimiä ja jatkoja reilusti. Ja viivanalle jäi vielä euroja verrattuna, että olis ostanu pelkät pakolliset liittimet EK:lta.

Barrowin laadusta täälä onkin jo ollut paljon keskustelua niin jätetään se nyt vaan kuittaamalla, että laatu on täysin vertailukelpoinen täälä tunnetumpien merkkien kanssa.

Laitetaan kuva omasta Core P3 runkoon rakennetusta kovaputki virityksestä barrowin kamoilla jahka saan Thermaltakelta korvaavan riser kaapelin paskanaolevan tilalle ja loopin taas kasaan..
 
600C kotelosta ei löytynyt oikein paikkaa tuolle 140mm radille jonka olin suunnitellut laittavani kotelon takaosaan. Yhdellä 280mm radilla menty tuon kotelon kanssa toistaiseksi, mutta vesien lämmöt hieman huolestuttavan korkeat.

Nyt kun GPU meni vaihtoon ja pitää uusi blokki ruuvata paikoilleen, niin ajattelin että pitää keksiä jotain tuon 140mm radin saamiseksi kiinni myös kun looppi pitää anyway korkata.

Tästä innostuneena syntyi tulostimella tällainen adapteri radiaattorilla, jonka avulla toivon saavan tuon 140mm radin paikoilleen 120mm paikkaan kotelon taakse (ulkopuolelle tosin):

radiator_adapter.png
 
Tuli huvikseen ja pakon edessä vihdoin koeajettua aikoinaan kiinasta tilaamani pumppu. Olin positiivisesti yllättynyt sen hiljaisuudesta ja virtauskin oli hyvä. Tuota iloa kesti n.16h kunnes muutaman tunnin tauon jälkeen herättelin konetta uniltaan ja pienen kuplaporinan jälkeen (hiljattain täyetty looppi joten normaalia) pumppu alkoi pitää aikamoista ulinaa. Toimii ihan täysin mitä virtaukseen tulee, mutta nyt pitää rasittavaa ulinaa. Jännä homma.
 
Tuli huvikseen ja pakon edessä vihdoin koeajettua aikoinaan kiinasta tilaamani pumppu. Olin positiivisesti yllättynyt sen hiljaisuudesta ja virtauskin oli hyvä. Tuota iloa kesti n.16h kunnes muutaman tunnin tauon jälkeen herättelin konetta uniltaan ja pienen kuplaporinan jälkeen (hiljattain täyetty looppi joten normaalia) pumppu alkoi pitää aikamoista ulinaa. Toimii ihan täysin mitä virtaukseen tulee, mutta nyt pitää rasittavaa ulinaa. Jännä homma.

Voisiko olla vain kuplia sisällä? Itsellä tuo Syscooling P67 ja on melko herkkä kuplille äänen suhteen. Homma ratkesi kun tein letkut säiliöön paremmin, että ei vahingossakaan pääse loopista irtaantunut ilma takaisin kiertoon. Aikaisemmin jos joku kupla sieltä lähti liikkeelle, niin oli mahdollisuus että joku osa siitä meni takaisin kiertoon.

Tuon modin kun tein ja ajelin pumppua täysillä hetken, niin katosi sitten äänetkin kun tiputti alemmas.
 
Voisiko olla vain kuplia sisällä? Itsellä tuo Syscooling P67 ja on melko herkkä kuplille äänen suhteen. Homma ratkesi kun tein letkut säiliöön paremmin, että ei vahingossakaan pääse loopista irtaantunut ilma takaisin kiertoon. Aikaisemmin jos joku kupla sieltä lähti liikkeelle, niin oli mahdollisuus että joku osa siitä meni takaisin kiertoon.

Tuon modin kun tein ja ajelin pumppua täysillä hetken, niin katosi sitten äänetkin kun tiputti alemmas.

Pitääpi testailla. Jännä vaan kun aluksi tuo ei ainakaan ollut kuplista moksiskaan, kun looppia täytin ja luonnollisesti ensimmäinen 30min - 1h meni siinä kun oli täynnä kuplia kierto. Hmm. Testailen vkl aikana, kerron miten kävi sit :P
 
600C kotelosta ei löytynyt oikein paikkaa tuolle 140mm radille jonka olin suunnitellut laittavani kotelon takaosaan. Yhdellä 280mm radilla menty tuon kotelon kanssa toistaiseksi, mutta vesien lämmöt hieman huolestuttavan korkeat.

Nyt kun GPU meni vaihtoon ja pitää uusi blokki ruuvata paikoilleen, niin ajattelin että pitää keksiä jotain tuon 140mm radin saamiseksi kiinni myös kun looppi pitää anyway korkata.

Tästä innostuneena syntyi tulostimella tällainen adapteri radiaattorilla, jonka avulla toivon saavan tuon 140mm radin paikoilleen 120mm paikkaan kotelon taakse (ulkopuolelle tosin):

radiator_adapter.png
Amazon.com: Bgears Cooling Fan Adapter 140mm-Black Black: Computers & Accessories
Bitspower 120mm to 140mm Fan Adapter BP-FA140120-BK

Oha näitä. Miten sit tulostamisen hinta versus tällänen tilatessa?
 

On, mutta offsetilla oli jo hieman vaikeampi löytää. Tuossa jonka tulostin on 120mm paikka reunassa ja "tunneli" vinossa, eli 140mm radin (taikka tuulettimen) saa sijoitettua haluamaansa reunaan.

Hintaa jos laskee, niin tuohon meni materiaalia ~ 27 metriä, joka sitten riippuen ostopaikasta kustantaa ~ 2 EUR tms.

Ei tuossa nyt rahasta ollut kuitenkaan kyse, vaan siitä että saa sellaisen kuin haluaa ja tietysti aika paljon nopeammin kuin tilaamalla jostain ulkomailta.

Lisäksi sitten jos ei satu ihan kohdilleen, niin voi muokata mallia halutun kaltaiseksi. Näissä kotelohommissa on ihan kiva kun muokkailee, niin saa sellaiset kiinnikkeet / palikat kuin haluaa, eikä siis tarvitse rakentaa sen mukaan vain mitä kiinnikkeet mahdollistaa.
 
On, mutta offsetilla oli jo hieman vaikeampi löytää. Tuossa jonka tulostin on 120mm paikka reunassa ja "tunneli" vinossa, eli 140mm radin (taikka tuulettimen) saa sijoitettua haluamaansa reunaan.

Hintaa jos laskee, niin tuohon meni materiaalia ~ 27 metriä, joka sitten riippuen ostopaikasta kustantaa ~ 2 EUR tms.

Ei tuossa nyt rahasta ollut kuitenkaan kyse, vaan siitä että saa sellaisen kuin haluaa ja tietysti aika paljon nopeammin kuin tilaamalla jostain ulkomailta.

Lisäksi sitten jos ei satu ihan kohdilleen, niin voi muokata mallia halutun kaltaiseksi. Näissä kotelohommissa on ihan kiva kun muokkailee, niin saa sellaiset kiinnikkeet / palikat kuin haluaa, eikä siis tarvitse rakentaa sen mukaan vain mitä kiinnikkeet mahdollistaa.
Tietenkin! Itsellä ei ole tulostinta niin en ole tietoinen näistä kustannuksista :) Siksi kysyin. Mutta noistahan voi myös vähän ottaa mallia parhaassa tapauksessa ja ottaa designista omaan malliin? Tottakai toimitusaika on aika valid kanssa..
 
Tietenkin! Itsellä ei ole tulostinta niin en ole tietoinen näistä kustannuksista :) Siksi kysyin. Mutta noistahan voi myös vähän ottaa mallia parhaassa tapauksessa ja ottaa designista omaan malliin? Tottakai toimitusaika on aika valid kanssa..

Juu toki voi tehdä sellaisia kuin haluaa. Katsotaan miten tuo soveltuu. Joskus voi olla, että ekassa kappaleessa huomaa sitten kiinnitysvaiheessa jotain sellaista mitä haluaa muuttaa ja sitten pitää viilata + tulostaa uudelleen.

Riippuen tulostuslaadusta ja palikan koosta aikaa menee jokunen tuntu. Eilen tuota illalla aloin näpräämään ja laitoin tulostumaan illalla, aamulla oli valmis kun tulostusaika oli n. 6 tuntia tuollaiselle hieman kookkaammalle palikalle.

Mutta laittelen kuvia / infoa jos ja kun tuo on kotelossa kiinni.
 
Kiinnostuneille tiedoksi!
Primochill:n VUE coolantit viivästyvät vielä vähän aikaa. Ainakin highflow.nl totesi siitä, että kaikki ennakkotilaukset toimitetaan tämän kuun loppu-puolella. Jos joku teistä haluaa vielä tilata (pääkaupungin seudulta), niin highflow antoi minulle sellaisen vaihtoehdon, että voisin lisätä vielä noin 10kpl coolantia (koodilla) tilaukseen. Heille on jäänyt vain tuon verran coolantia tilattavaksi. Koodi vanhenee huomenna (mahdollisuus uusia). Laittakaa minulle tai tänne viestiä jos edelleen kiinnostuneet.


Thank you for your order and patience.

We are still waiting for the delivery from Primochill and their VUE coolants.

Primochill is currently pushing to get all the VUE made this week and is trying to ship out our order next week.

So we are expecting the VUE by end of this month.

Our apologies for the long waiting time.

Although we think it’s worth the wait (the coolant is really something else), you can of course cancel your order and get a refund if you don’t want to wait any longer.

If you also think it is worth the wait, your order will ship as soon as we have the VUE in stock.

Most VUE are already sold out, but we have reserved the quantity for your order, so no worries if your order is already paid and has the status “backordered”.

If you haven’t paid yet, we recommend to pay your order a.s.a.p. due to high demand and so we can reserve the quantity for your order.


-----------------------------------------------------------

Dear Ak,


Yes you can place a new order for more VUE.

But please place and pay your order a.s.a.p., so we can reserve it for you.

There are now a about 10 bottles left.


-----------------------------------------------------------
 
@AkTechGears Onko muuten tietoa minkä paksuiset thermal padit menee Barrow RX VEGA blokkiin, onko samat kuin EKWB eli 0,5mm (induktorit) ja 1,0mm (MOSFET)?
 
@copter Miten ajattelit asentaa thermal padit sekä jäähdytystahnat? Katsoitko tarkasti videoni läpi? Lisäksi kannattaa lueskella viimeinen kommentini asian tiimoilta.
 
Kiinnostuneille tiedoksi!
Primochill:n VUE coolantit viivästyvät vielä vähän aikaa. Ainakin highflow.nl totesi siitä, että kaikki ennakkotilaukset toimitetaan tämän kuun loppu-puolella. Jos joku teistä haluaa vielä tilata (pääkaupungin seudulta), niin highflow antoi minulle sellaisen vaihtoehdon, että voisin lisätä vielä noin 10kpl coolantia (koodilla) tilaukseen. Heille on jäänyt vain tuon verran coolantia tilattavaksi. Koodi vanhenee huomenna (mahdollisuus uusia). Laittakaa minulle tai tänne viestiä jos edelleen kiinnostuneet.


Thank you for your order and patience.

We are still waiting for the delivery from Primochill and their VUE coolants.

Primochill is currently pushing to get all the VUE made this week and is trying to ship out our order next week.

So we are expecting the VUE by end of this month.

Our apologies for the long waiting time.

Although we think it’s worth the wait (the coolant is really something else), you can of course cancel your order and get a refund if you don’t want to wait any longer.

If you also think it is worth the wait, your order will ship as soon as we have the VUE in stock.

Most VUE are already sold out, but we have reserved the quantity for your order, so no worries if your order is already paid and has the status “backordered”.

If you haven’t paid yet, we recommend to pay your order a.s.a.p. due to high demand and so we can reserve the quantity for your order.


-----------------------------------------------------------

Dear Ak,


Yes you can place a new order for more VUE.

But please place and pay your order a.s.a.p., so we can reserve it for you.

There are now a about 10 bottles left.


-----------------------------------------------------------
Mikä jäisi arviolta pullon hinnaksi kaikenkaikkiaan? Saattaisin itse tarvita pari pulloa, kaveri pari.
 
Alhaalla olevasta linkistä löytyy hinnat. Näihin ei sisälly toimituskullut. Koska, aion lisätä entiseen tilaukseen, jossa toimituskulut on jo maksettu.
PrimoChill Vue - Pre-Mix (32oz) - 0,95 Liter
Juu ei lähinnä ettet ota mitään välityspalkkiota tms :P. Minulle voisi lätkiä kaksi pulloa valkoista tai hopeaa. Valkoinen etusijalla ja hopea secondary harmaa kolmas jos valkoista ei saa. Miten haluat hoitaa tilauksen logistiikan ja rahan?
 
Juu ei lähinnä ettet ota mitään välityspalkkiota tms :p. Minulle voisi lätkiä kaksi pulloa valkoista tai hopeaa. Valkoinen etusijalla ja hopea secondary harmaa kolmas jos valkoista ei saa. Miten haluat hoitaa tilauksen logistiikan ja rahan?
En ota mitään välityspalkkiota. Tarkoitukseni on tässä auttaa halukkaille jos pystyn. Tämä riittää minulle. Logistiika kustannuksesta puhutaan kun tavarat ovat saapuneet.

Edit: onko muita halukkaita olemassa?
 
Haluttais kyllä itelläki punaset Vuet, mutta odottelen vähintään seuraavaan tilaukseen. Kertokaahan sitten ihmeessä kuvien kanssa, että miten nesteet toimii ja miltä näyttää :)
 
About sen verran. Vegan kaikki Thermalpadit ovat saman paksuisia.

20180111_195227.jpg

@copter Miten ajattelit asentaa thermal padit sekä jäähdytystahnat? Katsoitko tarkasti videoni läpi? Lisäksi kannattaa lueskella viimeinen kommentini asian tiimoilta.

aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9GLzkvNjkyNjEzL29yaWdpbmFsL1NjaGVtZS5qcGc=


Hieman tuota blokkia tuossa tutkiskelin (jonka löysin toiselta foorumilaiselta käytettynä). Operaatio oli melko samanlainen kuin Nanon blokin laitto, koska siinä myös HBM pinot coren vieressä. Käytännössä laitoin kaikkiin VDDC ja MVDD mosfetteihin1,0mm padit ja inductoreihin 0,5mm padit kuten tuossa aiemmin mainitsinkin. Näin tuli tosi hyvä kontakti. Lisäksi Barrow blokissa (toisin kuin EKWB) on VCCI, 1,8V, 0,8V ja 12V PCIe virransyötölle blokissa koroke ja mittasin näille 1,0mm padit myös.

Ajelin tuossa hieman behchmarkkia ja peliä tms, niin kortti pysyi 40-45 asteen tuntumassa kun power limit tapissa ja lievä ylikellotus, jolloin kortti rasituksessa pyöri siellä jossain hieman alle 1600 MHz tuntumassa. Eli todella hyvin mielestäni pelitti tämä blokki. Mitään modeja en ole sen enempää vielä testaillut, mutta selvästikin lämmöt antaa varaa muuhun kikkailuun vielä.

Tahnan puolesta laitoin MX-4 corelle X muodossa ja kullekin HBM2 pinolle sellaiset reilut pallot ehkä 2,5mm halkaisijaltaan. Sitten kun padit ja tahnat paikoillaan, niin kortti väärinpäin laskin blokin päälle ja ruuvit sisään.
 
Huutele jos tulee mitään väriongelmaa tms. Katsotaan sitten onko jotain muuta optiota väriskaalassa yms.
VUE Skywhite on loppunut varastosta. Tilasin tilalle 2x harmaa:).

aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9GLzkvNjkyNjEzL29yaWdpbmFsL1NjaGVtZS5qcGc=


Hieman tuota blokkia tuossa tutkiskelin (jonka löysin toiselta foorumilaiselta käytettynä). Operaatio oli melko samanlainen kuin Nanon blokin laitto, koska siinä myös HBM pinot coren vieressä. Käytännössä laitoin kaikkiin VDDC ja MVDD mosfetteihin1,0mm padit ja inductoreihin 0,5mm padit kuten tuossa aiemmin mainitsinkin. Näin tuli tosi hyvä kontakti. Lisäksi Barrow blokissa (toisin kuin EKWB) on VCCI, 1,8V, 0,8V ja 12V PCIe virransyötölle blokissa koroke ja mittasin näille 1,0mm padit myös.

Ajelin tuossa hieman behchmarkkia ja peliä tms, niin kortti pysyi 40-45 asteen tuntumassa kun power limit tapissa ja lievä ylikellotus, jolloin kortti rasituksessa pyöri siellä jossain hieman alle 1600 MHz tuntumassa. Eli todella hyvin mielestäni pelitti tämä blokki. Mitään modeja en ole sen enempää vielä testaillut, mutta selvästikin lämmöt antaa varaa muuhun kikkailuun vielä.

Tahnan puolesta laitoin MX-4 corelle X muodossa ja kullekin HBM2 pinolle sellaiset reilut pallot ehkä 2,5mm halkaisijaltaan. Sitten kun padit ja tahnat paikoillaan, niin kortti väärinpäin laskin blokin päälle ja ruuvit sisään.

Vaikkapa barrowin blokin mukana ei tullut mitään ohjetta, laitoin lämpötyynyt pelkästään Mosfet:lle ja inductoreihin + kiristin X-bracketin kunnolla etei jäisi mitään (gap) välissä. Ei välttämättä tarvinnut laittaa VDDCI, 1.8v, 0.8v sekä 12v Pci-e virransyötölle mitään lämpötyynnyä. Mutta, kiva, että sait sen tuolla optimaaliseen lämpötilaan. Itsellä oli myös about saman verran realbenchissä + hwinfo:ssa stabiiliset tulokset oli ekassa kortissa (gigabyte). Esim, idle:ssä ~32-35 rasituksessa ~45-60c. Louhinnassa vaihtelee kuitenkin paljon kun leikit afterburnerilla. Enkä kokeilut vielä Radeon Watmann + watt tool.

Tosiaan, sapphire ja gigabyte:n Hbm muistitkin integroitu eri tavalla. Gigabyte:n hbm muistit näyttivät järkevämmiltä. Muistit ovat lähellä core:a ja samalla tasolla/korkeudella. Sapphire:n muistit olivat vähän matalampia gigabyte:n verrattuna. Tuossa tapauksessa epäilen, että tuo kontaktihäiriö johtuu yleensä siitä eikä vrm:stä.
Laitoin muuten käyttämättömät kortit myyntiin (sapphire ja gigabyte). Sapphire meni jo eilen uuteen kotiin ja jäi minulle gigabyte:n kortti. Minkä merkkinen kortti sinulla on?
 
@copter
En muista hyvin, mutta asetukset olivat suurinpiirtein näin.
Default Unigine Superpostiion Benchmark tulokset ja afterburner asetukset:

Unigine Superpostiion Benchmark: 5724
Default: Afterburner
Powerlimit (0), Temp limit 75c, coreclock 1620, Memoryclock muistaakseni >900. Fanspeed automaattinen.

Ylikellotuksen jälkeen Afterburner:
Powerlimit +45, Temp limit 80, coreclock >1660 ja memoryclock >1000.
Unigine Superpostiion Benchmark: >6860
 
Viimeksi muokattu:
PowerColor on tuo kortti mihin laitoin tuon blokin. Mielestäni siinä oli tuo unmolded package, mutta en nyt mene vannomaan. Hyvin kuitenkin otti kontaktia.
 
Mitä litkua porukka on käyttänyt radiaattoreiden ja blokkien putsaukseen?

Näyttäs olevan jotain ylimmääräistä töhnää kertynyt noihin, jos saisi edes osan jollain aineella pois.

Itse olen blokit puhdistanut sillain, että laitan ensin suolaa ja sitten kaadan valkoviinietikkaa päälle (väkiviinaetikka toiii varmaan samallalailla) ,kuparista tummentumat yms. lähtee paittiarallaa 20sekunnissa, jos ovat oikein pinttyneet niin hammasharjalla lähtee loput kun sitä suolaetikka tahnaa hiuttaa siihen.
 
Onkos täällä porukalla kokemusta Mayhemsin Pastel -litkuista? Moni tuntuu noita välttävän, kun Jayztwocentsillä muutamassa videossa aika karun näköstä loopissa tuon nesteen jäljiltä, mutta toisaalta taas tuntuis löytyvän paljon hyviäkin kokemuksia. Uskaltaako vai ei?

Toki jos on antaa vihjeitä muiden firmjen vaaleanpunaisista (kyllä) nesteistä, niin saa antaa vihiä. Primochillin valikoimista taitaa ainakin löytyä jotain UV-pinkkiä.
 
Hyvin se toimii kun noudatat vaan huolto- ohjeita eli vaihdat litkut 1-2 vuoden sisään ja putsaat loopin.
 
Kysytääs uudestaan, pitääkö olla kuinka huolissaan? (Kuva spoiler) ensi viikolla osat menee uuteen koteloon + prossukin pääsee looppiin mukaan (tällä hetkellä vain gtx 1080)
näyttisblokin jetplate
9hryY97_d.jpg

Mainittakoot vielä, että nykyinen ihan pelkällä akkuvedellä, seuraavaan uudet letkut + EK:n blood rediä.
 
Juu toki voi tehdä sellaisia kuin haluaa. Katsotaan miten tuo soveltuu. Joskus voi olla, että ekassa kappaleessa huomaa sitten kiinnitysvaiheessa jotain sellaista mitä haluaa muuttaa ja sitten pitää viilata + tulostaa uudelleen.

Riippuen tulostuslaadusta ja palikan koosta aikaa menee jokunen tuntu. Eilen tuota illalla aloin näpräämään ja laitoin tulostumaan illalla, aamulla oli valmis kun tulostusaika oli n. 6 tuntia tuollaiselle hieman kookkaammalle palikalle.

Mutta laittelen kuvia / infoa jos ja kun tuo on kotelossa kiinni.

No nyt olisi paikoillaan koneessa:

radiator_adapter_v2.png


Ei kannata tehdä muita johtopäätöksiä koneesta, vielä työn alla muilta osin (letkut takaradille, johdot, valaistus jne). Lätkäsin vain tuon takaradin tuonne taakse tuolla printatulla adapterilla ja laitoin tilapäisillä letkuilla kiinni. Lisäksi sitten lisäsin Vegan looppiin, niin pääsi vähän näkemään lämpöjä ja toimintaa.

Viikonlopun jälkeen vaikuttaisi että kaikki toimii about kuten pitääkin, että tästä voi sitten alkaa miettimään miten saa siistimmäksi. Varmaan pitää radi kääntää ympäri ja laittaa 4 x 90 asteen kulmapaloilla + 2 jatkolla takaradin liittimet tuohon ritilän tasolle ja siihen sitten printata joku custom plate josta läpiviennit sisään koteloon.
 
Päivitystä omaan vesijäähyyn näin Ryzen-päivityksen yhteydessä. ...
En löytänyt ketjusta omasta koneesta uudempaa kuvaa, joten laitetaanpa sellaista:
upload_2018-1-15_12-27-40.png

upload_2018-1-15_12-30-2.png


Muutamia hienosäätöjä vielä näidenkin kuvien jälkeen, mutta ei mitään kauhean isoa. Korttipaikkasuojat paikalleen ja pumpun kiinnitys pehmeämmin (nippusiteellä).

Niin ja RGB valot on biosista/uefista sammutettu. Kovasti ne silti palaa tällä c6h levyllä. :shifty:
 
Viikonloppuna tuli delidaddua 6700K ja laitettua Conductonautit ihs:n alle. Prime small fft lämmöt putosi yli 20C ja standard curveilla hyvin hiljainen primeä ajaessakin. Myös radin tuulareiden ärsyttävä pumppailu hävisi kun cpu temp ei hypi enää. Eli lämmin suositus kaikille! Vihdoin tuntuu siltä että vesijäähy pääsee oikeuksiinsa eikä tarvitse edes välttämättä ohjata tuulareita veden lämmön mukaan kun cpu temp:kin on vakaa. :tup:

Muuten onko tietoa paraneeko lämmöt entisestään jos blockin ja ihs:n väliin laittaa myös liquid metalit? Nyt siellä on mx-4:sta.
 
Muuten onko tietoa paraneeko lämmöt entisestään jos blockin ja ihs:n väliin laittaa myös liquid metalit? Nyt siellä on mx-4:sta.

Käsittääkseni Liquid Pro:lla saadaan muutaman asteen matalempi lopputulos, mutta mitään suurta eroa siinä ei ole. Se missä kuitenkin on eroa, on että esim. Liquid Pro ei mene samalla tavalla huonoksi ajan myötä kuten normaalit tahnat tuppaa vuosien saatossa tekemään.
 
Käsittääkseni Liquid Pro:lla saadaan muutaman asteen matalempi lopputulos, mutta mitään suurta eroa siinä ei ole. Se missä kuitenkin on eroa, on että esim. Liquid Pro ei mene samalla tavalla huonoksi ajan myötä kuten normaalit tahnat tuppaa vuosien saatossa tekemään.
Täytyy sanoa, että esim mx4 ei mene ainakaan kolmessa vuodessa miksikään normaaleissa olosuhteissa. Tuo kovettumiset taitaa tulla vaan noilla oem valmistajien liki ilmaisilla hammastahnoilla ja huonommilla lämpötahnoilla.
 
No niin, viimein sain tämän vehkeen siihen kuntoon, että saa vähän surffailla netissä.
Se joka sanoo, että pehmeät letkut on jotenkin muka helpot vetää, niin voi tulla näyttämään, että kuinka se 19/13mm taittuu, sillain siististi.
Olen miettinyt sitä blokkia tuohon 970:een, mutta se juna tais mennä.
Eli odotetaan uutta.

Sitä olen miettinyt, että saapikohan noita punaisia ledejä emosta millään kirveellä sammutettua?

Kotelo on thermaltaken core v71 tg.
IMG_20180113_204000_01.jpg
 
No niin, viimein sain tämän vehkeen siihen kuntoon, että saa vähän surffailla netissä.
Se joka sanoo, että pehmeät letkut on jotenkin muka helpot vetää, niin voi tulla näyttämään, että kuinka se 19/13mm taittuu, sillain siististi.
Olen miettinyt sitä blokkia tuohon 970:een, mutta se juna tais mennä.
Eli odotetaan uutta.

Sitä olen miettinyt, että saapikohan noita punaisia ledejä emosta millään kirveellä sammutettua?

Kotelo on thermaltaken core v71 tg.
IMG_20180113_204000_01.jpg

Yleensä biossista/uefista saa emon ledit pois.
 
Se joka sanoo, että pehmeät letkut on jotenkin muka helpot vetää, niin voi tulla näyttämään, että kuinka se 19/13mm taittuu, sillain siististi.

IMG_20180113_204000_01.jpg

Jep ovat saatanan jäykkiä, koska seinämänpaksuuskin on melkoinen, vaativat reilusti noita 45-90 asteen adptereita.
Letkun pitää olla tarpeeksi pitkä että taipuu liittimestä liittimeen asti, mutta ei yhtään liian pitkä, koska alkaa vääntää liitoksia.
Toisaalta pirun tukeva ratkaisu evätkä taitu itsestään, kuten ohutseinämäisellä letkulla saattaa käydä ja vesi kiertää esteettä :).
 
No niin, viimein sain tämän vehkeen siihen kuntoon, että saa vähän surffailla netissä.
Se joka sanoo, että pehmeät letkut on jotenkin muka helpot vetää, niin voi tulla näyttämään, että kuinka se 19/13mm taittuu, sillain siististi.
Olen miettinyt sitä blokkia tuohon 970:een, mutta se juna tais mennä.
Eli odotetaan uutta.

Sitä olen miettinyt, että saapikohan noita punaisia ledejä emosta millään kirveellä sammutettua?

Kotelo on thermaltaken core v71 tg.
IMG_20180113_204000_01.jpg
Mikä letku tarkalleen käytössä? EKn Duraclear ainakin taipuu melko helposti ja jos kovempia mutkia joutuu tekemään niin antaa vähän hiustenkuivaajalla lämpöä ja sitten taivuttelee muotoonsa.
 
Yleensä biossista/uefista saa emon ledit pois.

Pitääpä katsella, että löytyykö tähän asetuksia.:tup:



Mikä letku tarkalleen käytössä? EKn Duraclear ainakin taipuu melko helposti ja jos kovempia mutkia joutuu tekemään niin antaa vähän hiustenkuivaajalla lämpöä ja sitten taivuttelee muotoonsa.

Primochill, olikohan LRT vai mikä.
Eipä just tällä kertaa muistunut mieleen koko lämmitys juttu, ko niin harvoin joutuu käyttöön, hyvinhän tuo taipuu jos on vähänkään pituutta, mutta lyhyen pätkän kun laittaa niin ei ole nimeksikään joustoa.
Olis parissa pahassa paikassa voinut vähän lämpöä käyttää :vihellys:
 
Pitääpä katsella, että löytyykö tähän asetuksia.:tup:





Primochill, olikohan LRT vai mikä.
Eipä just tällä kertaa muistunut mieleen koko lämmitys juttu, ko niin harvoin joutuu käyttöön, hyvinhän tuo taipuu jos on vähänkään pituutta, mutta lyhyen pätkän kun laittaa niin ei ole nimeksikään joustoa.
Olis parissa pahassa paikassa voinut vähän lämpöä käyttää :vihellys:
Itse tein duraclearilla 16/10 letkulla 15cm pätkällä 180° mutkan eikä mennyt lyttyyn ja neste kulkee oikein hyvin. Voin suositella :tup:
 
Tuosta kupari + alumiinin sotkemisesta samassa loopissa ollut aika paljon pärinää. Näyttää aika moni AIO:sta olevan kuparisella blockilla ja alumiini radilla.

Ite meenaan ihan testaamisen vuoksi tehdä sekotelma loopin. Katotaan kuinka pahasti hommassa käy. Nesteenä aijon käyttää 20% Glygoliseosta. Blockit tulee olemaan kuparia ja radi alumiinia.

edit: tämä tulee siis tuollaseen jämäkoneeseen sieltä täältä haalituista osista.
 
Pitääpä katsella, että löytyykö tähän asetuksia.:tup:





Primochill, olikohan LRT vai mikä.
Eipä just tällä kertaa muistunut mieleen koko lämmitys juttu, ko niin harvoin joutuu käyttöön, hyvinhän tuo taipuu jos on vähänkään pituutta, mutta lyhyen pätkän kun laittaa niin ei ole nimeksikään joustoa.
Olis parissa pahassa paikassa voinut vähän lämpöä käyttää :vihellys:

Lisätäkseni vielä; itsellä on Gigabyten Z170X-UD3 emo, jossa luonnollisesti Gigabyten Uefi, mutta kohtalaisen samanlaiset on muissakin merkeissä UEFI:t. Tästä tuo ledien sammutus/asetukset löytyy UEFI:sta: Peripherals -> Audio LED.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom