Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Kokeilin ihan piruuttan ottaa kotelon etupaneelin irti & heavenin rullaamaan, sain vähintään mielenkiintoisia tuloksia.

Eturadin tuulettimet "medium" asennossa kotelon sisäänrakennetussa tuuletinohjaimessa, ei tarkkaa tietoa millaista jännitettä antaa ulos, 7v/9v/12v ehkä(?)

Anyway...
1080 boostaa 2075/1251mhz 1.062V (+75 core OC) & lämpötila hyppii 41-42c
Prossun lämpötilat max 54c/49c/47c/50c

Laitan tähän alle vielä tulokset paneeli kiinni;
GPU 48c 2062/1251mhz 1.05v
CPU 60c/56c/52c/52c

Näyttää tuo aika paljon ahdistavan... Aikalailla kaikki lämmöt nousi 6c + core tipahti 12mhz

Lähetin suoraan Phanteksille mailia, että suostuvatko myymään erikseen etupaneelia modaustarkotukseen, saas nähä mitä vastaavat.
Fractalin r5 etupaneeli/pölysuoja ahdistaa myös todella paljon. Hiljasilla nopeuksilla melkein järkevintä ajaa ilman pölysuojaa ja putsata kone vain useammin. Veden lämpö +6-8 astetta.
 
Fractalin r5 etupaneeli/pölysuoja ahdistaa myös todella paljon. Hiljasilla nopeuksilla melkein järkevintä ajaa ilman pölysuojaa ja putsata kone vain useammin. Veden lämpö +6-8 astetta.

Itse aatellut hommata kanssa veden lämpötilan seuraamiselle jonkun näytön tms, tiedä sitten onko siitä käytännön hyötyä, vai just for show :D

Tolle lämpenemiselle tein väliaikaisen kompromissin, irrotin ylemmän pölysuojan & vaihdoin kumpaankin radiin Gentlet.

Nyt käy 2-4c viileämpänä & jonnin verran hiljaisempana.:comp:
 
Selailin noita sivustoja (Rakentamassa ekaa vesijäähyä mut mATX koppa tuottaa ongelmia) ja tuli mielenkiintonen ratkasu vastaan.
Alphacool Eiswand 360 CPU - black
Onko tossa tarkotus pitää tota pönikkää kopan ulkopuolella vai pitääkö toi saada jotenki pystyyn kopan sisälle?
 
Selailin noita sivustoja (Rakentamassa ekaa vesijäähyä mua mATX koppa tuottaa ongelmia) ja tuli mielenkiintonen ratkasu vastaan.
Alphacool Eiswand 360 CPU - black
Onko tossa tarkotus pitää tota pönikkää kopan ulkopuolella vai pitääkö toi saada jotenki pystyyn kopan sisälle?
Toi on kotelon ulkopuolinen ratkaisu. Ihan hyväkin semmoinen mutta kallis.
 
Onko porukalla ollut käytössä näitä LED Aluminum Cover Virus Rotating Body Water Tank säiliöitä?

Sieppaa8.JPG


LED Aluminum Cover Virus Rotating Body Water Tank Computer Water Liquid Cooling
 
Onko porukalla ollut käytössä näitä LED Aluminum Cover Virus Rotating Body Water Tank säiliöitä?
Ei mutta vois kyllä ostaa seuraavaa prokkista varten. Lähikuukausina tarkoitus siirtää kokoonpano Thermaltake Core p3:een ja joskus kesällä tai syksyllä meinasin lisätä kiertoon toisen pumpun jolloin voisi tommosen iskeä samalla kiinni.
 
Ei mutta vois kyllä ostaa seuraavaa prokkista varten. Lähikuukausina tarkoitus siirtää kokoonpano Thermaltake Core p3:een ja joskus kesällä tai syksyllä meinasin lisätä kiertoon toisen pumpun jolloin voisi tommosen iskeä samalla kiinni.

Tuollaisella saisi sellaista vähemmän haitallista blingiä etulasin taakse ja penskat kattelis huuli pyöreänä. :eek:

Vähemmän haitallisella tarkoitan, että itse putket on värillistä materiaalia, joten pelkkä tislattu vesikin riittää.

Itse voi myös valita käyttääkö mukana tulevaa ledivalaistusta, vai ei.

Sieppaa9.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on sellainen "perus" virus säiliö 190mm. Ei siis pyöri mitenkään automaagisesti, mutta siniset putket sisällä.

En tiedä miten tuossa versiossa, varmaan paremmin, mutta omassa oli vähän tyhmä että jos sille laitto noi putket sisään niin säiliössä oli enää sen jälkeen oikeastaan 2 liitäntää mitä pysty käyttämään, eli top ja bottom coverista molemmista 3 reunalla olivaa olivat käyttökelvottomia kun putket tuli niin lähelle ettei virtaus enää oikein sujunut jouhevasti.
 
Hyvän näköinenhän tästä tulee kun saa sopivaa meshiä.

20180121_162633.jpg

Muutama vuosi sitten suunnittelin aivan samaa tuolle yläosalle, tyydyin repimään verkot tuuletusaukoista. Kokoonpano pysyi hiljaisena ja viileni tuota kautta riittävästi. Koppa vaihtunut pari kertaa tässä välissä jo.
 
Muutama vuosi sitten suunnittelin aivan samaa tuolle yläosalle, tyydyin repimään verkot tuuletusaukoista. Kokoonpano pysyi hiljaisena ja viileni tuota kautta riittävästi. Koppa vaihtunut pari kertaa tässä välissä jo.
Tuon tein jo heti. Enemmän tekemisen ilosta tuli tehtyä. Etenkin kun hinta oli vähintäänkin lompakkoa tyydyttävä.
 
Mittailinpa Time Spy extremellä miten paljon lämmöissä eroa etumaskin on/off asetelmassa ja SP120QE:t tapissa ja voin todeta, että Define C:ssä tuo etumaski ei juurikaan rajoita menoa. Maksimilämmöt molemmissa samat.
 
Alumiinin ja kuparin sekoittaminen on edelleenkin aika typerää, ellei sitten neste ole sataprosenttisesti etanolia (no ok, apteekkipirtu eli 96% varmaankin riittänee) ja sieltä löytyy vielä korroosioinhibiittoreita.

Tässä vallan loistava sepustus jonka löysin joltain random foorumilta aikoinaan:

People wanting to save money on coolant should be using the following:



distilled water

borax (cheap at WalMart in a box, make sure it's fully dissolved)

benzotriazole (available on Amazon for a reasonable price).



The borax raises and buffers the pH. Higher-than-neutral pH reduces corrosion. Too high a pH can be a scale corrosion issue but borax doesn't go that high. Benzotriazole is critical because it puts a thin protective layer on the metal surfaces, especially copper, that prevents oxide buildup and other corrosion. All serious copper coolants/preservative liquids use a triazole inhibitor. It's either benzotriazole or tolyltriazole. If you have aluminum in your loop you'll want a higher pH than with copper/nickle alone and would add molybdate as a corrosion inhibitor, in addition to the triazole.



Beyond those things a biocide might be considered. Silver is actually less of an issue with nickle than it is with some solders, an issue rarely brought up. So it's the solder that holds the radiator together that would disintegrate over time. This happened to one enthusiast who put a blog article up about it. He said he had used distilled with silver for many years without issue until he discovered that his radiator had started leaking. The solder had disintegrated. Silver may also not be the only cause of nickle plating flaking. That could be biological corrosion causing the nickle layers to lift off, although the addition of silver as a corrosive element could exacerbate the issue. Silver is most effective as a biocide when there are chlorine ions in the water. Without those its effectiveness may not be so good.



The biocide, of course, needs to be compatible with triazole. Iodine, which was used in the past by some enthusiasts, not only reduces the effectiveness of silver, it reduces the effectiveness of triazole unless it is potassium iodide at exactly a ratio of .1M benzotriazole and .01M potassium iodide.



The only liquid one study tested that had no corrosion was .1M BTA and .01M AMT in ethanol, not distilled. Distilled with those two compounds, though, offered second-best protection. The study didn't look at using glycols because glycols are mainly useful in terms of below-freezing coolant applications. The study was about copper/bronze artifact preservation. But, the interesting thing is that distilled water, even with two inhibitors, did not fully stop corrosion. It took ethanol as base liquid to stop it, with the inhibitors.



Speaking of compatibility... Silver is not compatible with triazole inhibitors. It bonds with them, making both the silver and the triazole ineffective. If you're going to rely on silver as a biocide you need to find an anti-corrosion chemical that's compatible with it. One option is glycol. Glycol, though, has to be used as a concentration greater than 20%. Anything less makes it susceptible to breakdown. If you use a 25% concentration of propylene glycol to go with your silver you'll still want to introduce the correct chlorine compound so the silver can react with it and form the anti-biological silver-chlorine compound (make sure that chlorine compound is compatible with all of the equipment the water mix will touch). Ethylene glycol, which is toxic, unlike propylene, does have a vapor pressure and will evaporate slowly if exposed to air. Heat and water movement increase the evaporation rate.



Glycols are used with triazole inhibitors in commercial/serious solutions at all times as far as I know. It may be possible to use 25% ethylene glycol without silver or any other biocidal element. I don't think it works for propylene but I think a >20% ethylene glycol concentration is enough to inhibit biological growth, especially with a >7 pH (borate buffer added). As for skipping the triazole in favor of silver, my assumption is that it would be better to skip the silver and use the triazole since that's what all the commercial glycols do. Triazole bonds at the surface level with copper to inhibit corrosion, something glycols can't do. With a suitable biocide it may be possible to use glycol at a concentration below 20% but an expert warned against using less than 20% and I've seen that opinion elsewhere in scientific/industrial literature. <20% glycol makes the glycol prone to biological activity and disintegration.



Triazoles are highly stable so they should never be flushed into water systems. You should also use a mask and gloves when handling triazole because it is somewhat toxic. Old coolant should be evaporated and then the residue should be disposed of correctly. That's another reason to not use glycol, especially ethylene glycol, with triazoles. Both resist evaporation and you don't want to leave ethylene glycol sitting around to evaporate into your air. Benzotriazole has been found to resist breakdown in the environment but a lot of ignorant people pour antifreeze into drains.
 
Pitääkin pistää uudelleen mietintään tuo mitä käyttää verkkona. Metallinen olisi mukava, saisin mukavasti ns hakattua sen upotuksiin kotelon kattoon eli tulisi ns katon pinnan tasolle, mutta en löydä mistään sellaista tiheää mutta hengittävää helposti muokkautuvaa hyttysverkon tyyppistä metalliverkkoa. Kaikki on noita autoihin tarkoitettuja aivan liian isolla reiällä olevia tai sitten niitä levyjä jotka on porattu/leikattu reikää täyteen ja ovat varsin ahdistavia. Kenelläkään mitään ideaa mistä tuollaista muovailtavaa metalliverkkoa löytyisi niin voisi nakutella ns flush pinnan kanssa olevat verkot kotelon kattoon.
 
Pitääkin pistää uudelleen mietintään tuo mitä käyttää verkkona. Metallinen olisi mukava, saisin mukavasti ns hakattua sen upotuksiin kotelon kattoon eli tulisi ns katon pinnan tasolle, mutta en löydä mistään sellaista tiheää mutta hengittävää helposti muokkautuvaa hyttysverkon tyyppistä metalliverkkoa. Kaikki on noita autoihin tarkoitettuja aivan liian isolla reiällä olevia tai sitten niitä levyjä jotka on porattu/leikattu reikää täyteen ja ovat varsin ahdistavia. Kenelläkään mitään ideaa mistä tuollaista muovailtavaa metalliverkkoa löytyisi niin voisi nakutella ns flush pinnan kanssa olevat verkot kotelon kattoon.
En ole itse testaillut, mutta joku seulakudos voisi olla soveltuvaa: SEULAKUDOS NRO 20 ZN 60CM 2M SILMÄKOKO 0,86-1,06MM | K-rauta.fi
 
Hei good call toi K-rauta. Jotenkin automaattisesti ohjautui autopuolen maskiverkkoja yms hakemaan enkä edes tajunnut rautakauppoja katsoa.
Jos päädyt hankkimaan niin laita ihmeessä kokemuksia tuosta. Harkinnassa, että tekisin fractaliin vastaavat suotimet maskin sivuihin. Tuo voisi toimia siinäkin.
 
Jos päädyt hankkimaan niin laita ihmeessä kokemuksia tuosta. Harkinnassa, että tekisin fractaliin vastaavat suotimet maskin sivuihin. Tuo voisi toimia siinäkin.
Pitää käydä K-raudassa tutkimassa kun kohtuu läheltä moisia löytyy. Ei ainakaan olisi pahan hintaista ja jäisi materiaalia moneen yritykseenkin.
 
Pitää käydä K-raudassa tutkimassa kun kohtuu läheltä moisia löytyy. Ei ainakaan olisi pahan hintaista ja jäisi materiaalia moneen yritykseenkin.
Kannattaa myös testailla tuulettimen kanssa, että mitenkä kovaa pöhinää tuollainen pitää.
 
Kannattaa myös testailla tuulettimen kanssa, että mitenkä kovaa pöhinää tuollainen pitää.
Tuo olisi ulkonäön perusteella varsin samantyyppistä kun nuo suodattimet mitä katossa nyt on irtomalleina ja ne eivät ainakaan liikaa haittaa. Plus reiät ovat niin isot että ongelmaa tuskin pääsisi syntymään kun tuulettimia on vain kaksi, ja etäisyys kattoon on varmaan 5cm. Enemmän ääntä aiheuttaa takuulla nuo tukipalkit radikehikossa.
 
Ideoita otetaan vastaan...

Pitäisi tähän nykyiseen looppiin lisätä VRM-vesiblokki kiertoon joka tulee punaisella rajatulle alueelle. Olisikohan tämmöinen suunnitelma järkevintä, niin että kääntää samalla CPU-blokin normaaliin asentoon jossa IN on vasemmalla ja OUT oikealla puolella? Koitin tähän hahmotella tulevaa järjestystä vihreällä ja punaisella näkyy nykyinen järjestys. Pitäisi saada pidettyä koko setti sellaisena, että pikaliittimillä voi poistaa koko emon ilman loopin tyhjennystä. Ehkäpä lisään yhden pikaliitinparin VRM:n ulostuloon? Täytyy kaivella laatikoita mutta pitäisi löytyä tuolta läjästä. Kiitos :)

ik6x6CL.jpg
 
Ideoita otetaan vastaan...

Pitäisi tähän nykyiseen looppiin lisätä VRM-vesiblokki kiertoon joka tulee punaisella rajatulle alueelle. Olisikohan tämmöinen suunnitelma järkevintä, niin että kääntää samalla CPU-blokin normaaliin asentoon jossa IN on vasemmalla ja OUT oikealla puolella? Koitin tähän hahmotella tulevaa järjestystä vihreällä ja punaisella näkyy nykyinen järjestys. Pitäisi saada pidettyä koko setti sellaisena, että pikaliittimillä voi poistaa koko emon ilman loopin tyhjennystä. Ehkäpä lisään yhden pikaliitinparin VRM ulostuloon? Täytyy kaivella laatikoita mutta pitäisi löytyä tuolta läjästä. Kiitos :)

ik6x6CL.jpg
Eiköhän järkevämpi käyttää monoblokkia pelkkä tuon vrm/mosfetblokin sijaista? Tuolla tavalla IN-OUT olisi kuten mainitsit?
 
Ideoita otetaan vastaan...

Pitäisi tähän nykyiseen looppiin lisätä VRM-vesiblokki kiertoon joka tulee punaisella rajatulle alueelle. Olisikohan tämmöinen suunnitelma järkevintä, niin että kääntää samalla CPU-blokin normaaliin asentoon jossa IN on vasemmalla ja OUT oikealla puolella? Koitin tähän hahmotella tulevaa järjestystä vihreällä ja punaisella näkyy nykyinen järjestys. Pitäisi saada pidettyä koko setti sellaisena, että pikaliittimillä voi poistaa koko emon ilman loopin tyhjennystä. Ehkäpä lisään yhden pikaliitinparin VRM:n ulostuloon? Täytyy kaivella laatikoita mutta pitäisi löytyä tuolta läjästä. Kiitos :)

ik6x6CL.jpg
Tässä näyttää olevan vain Cpu vedessä? Ajatteltko laittaa myös näyttikset veteen? Pitäisi saada tästä yleiskuva ja sillä voidaan pohtia miten voidaan toimia pelkällä cpu+mosfet blokeilla. Jos näyttikset eivät mene veteen?
P.s: Parempi kuva kokoonpanosta?
 
Viimeksi muokattu:
Tässä näyttää olevan vain Cpu vedessä? Ajatteltko laittaa myös näyttikset veteen? Pitäisi saada tästä yleiskuva ja sillä voidaan pohtia miten voidaan toimia pelkällä cpu+mosfet blokeilla. Jos näyttikset eivät mene veteen?
P.s: Parempi kuva kokoonpanosta?

Ei oikein tuota parempaa nyt ole. Piiloon jää etupaneelissa oleva 5.25" paikan res+D5 pumppukombo. Tähän hätään ei ole näyttikset menossa vesille, mutta on joskus aiemmin tässä samassa kokoonpanossa kyllä kortit olleet vesilläkin jolloin tuo pitkä yläkennolta menevä letku on vaan mennyt suoraan näyttikselle ja siitä taas jatkanut tuohon alempaan kennoon. Tässä vaiheessa oikeastaan pitäisi vaan saada tuo VRM mukaan kiertoon, joskus ensi kesänä on suunnitelmissa laittaa looppia uusiksi ja mahdollisesti vaihtaa samalla kennot ja tuulettimet joihinkin muihin. Nuo olleet käytössä varmaan 3½ vuotta jo (mutta hyvin toimineet, joten... :)). X-Flow kennolla ainakin ylhäällä voisi saada kyllä looppia siistittyä hieman.

UkqR41B.jpg
 
Ei oikein tuota parempaa nyt ole. Piiloon jää etupaneelissa oleva 5.25" paikan res+D5 pumppukombo. Tähän hätään ei ole näyttikset menossa vesille, mutta on joskus aiemmin tässä samassa kokoonpanossa kyllä kortit olleet vesilläkin jolloin tuo pitkä yläkennolta menevä letku on vaan mennyt suoraan näyttikselle ja siitä taas jatkanut tuohon alempaan kennoon. Tässä vaiheessa oikeastaan pitäisi vaan saada tuo VRM mukaan kiertoon, joskus ensi kesänä on suunnitelmissa laittaa looppia uusiksi ja mahdollisesti vaihtaa samalla kennot ja tuulettimet joihinkin muihin. Nuo olleet käytössä varmaan 3½ vuotta jo (mutta hyvin toimineet, joten... :)). X-Flow kennolla ainakin ylhäällä voisi saada kyllä looppia siistittyä hieman.

UkqR41B.jpg

Pakko sanoa, nyt on ainakin prossulla jäähdytystehoa tarpeeksi :D
 
Ei oikein tuota parempaa nyt ole. Piiloon jää etupaneelissa oleva 5.25" paikan res+D5 pumppukombo. Tähän hätään ei ole näyttikset menossa vesille, mutta on joskus aiemmin tässä samassa kokoonpanossa kyllä kortit olleet vesilläkin jolloin tuo pitkä yläkennolta menevä letku on vaan mennyt suoraan näyttikselle ja siitä taas jatkanut tuohon alempaan kennoon. Tässä vaiheessa oikeastaan pitäisi vaan saada tuo VRM mukaan kiertoon, joskus ensi kesänä on suunnitelmissa laittaa looppia uusiksi ja mahdollisesti vaihtaa samalla kennot ja tuulettimet joihinkin muihin. Nuo olleet käytössä varmaan 3½ vuotta jo (mutta hyvin toimineet, joten... :)). X-Flow kennolla ainakin ylhäällä voisi saada kyllä looppia siistittyä hieman.

UkqR41B.jpg
En tiedä sopisiko sellainen ratkaisu vai? Yritin piirtää selkeästi.

IMG_9572.JPG IMG_9573.JPG
 
En tiedä sopisiko sellainen ratkaisu vai? Yritin piirtää selkeästi.

IMG_9572.JPG IMG_9573.JPG

Hyvä suunnitelma, kiitos :) Täytyy seuraavaksi katsella kaapeista mitä liittimiä sieltä löytyy... tosiaan jos vaihtaisi ylös X-Flow kennon, niin pääsisi tuosta pitkästä letkusta kokonaan eroon ja jos näyttiksiä laittaa vesille, niin tavallaan ei muuta tilannetta kuitenkaan millään tavalla. :tup: Yksi idea olisi vaihtaa nykyinen kenno toisin päin, mutta se ei onnistu koska se ei vain mahdu niin päin. Toivottavasti X-Flow muuten mahtuu, kun pääty on vähän paksumpi sitten toisestakin päästä.
 
Hyvä suunnitelma, kiitos :) Täytyy seuraavaksi katsella kaapeista mitä liittimiä sieltä löytyy... tosiaan jos vaihtaisi ylös X-Flow kennon, niin pääsisi tuosta pitkästä letkusta kokonaan eroon ja jos näyttiksiä laittaa vesille, niin tavallaan ei muuta tilannetta kuitenkaan millään tavalla. :tup: Yksi idea olisi vaihtaa nykyinen kenno toisin päin, mutta se ei onnistu koska se ei vain mahdu niin päin. Toivottavasti X-Flow muuten mahtuu, kun pääty on vähän paksumpi sitten toisestakin päästä.
Suosittelisin Nemesiksen GTS X-Flow kennot. Nämä ovat todella laadukkaita. Muistaakseni foorumissa pitäisi olla yksi kpl myynnissä:).
Myyty - Hardware labsin 360mm gts x-flow radiaattori
P.s: Se on myyty:(
 
Melkein jokaisella on koneessa ainakin kaksi radia ja paljon muutakin vesijäähdytystarviketta, joka jo melkein mahdollistaisi toisen pumpun ostamisella sekä CPU:lle, että GPU:lle omat loopit, miksi kuitenkin kovin harvat tekevät näin ja antavat kahden suorittimen lämmittää samaa luuppia ja sitten saivarrellaan luupin komponenttien jarjestyksestä tai puhallussuunnasta, kun mainitsemani omat luupit molemmille suorittimille on aivan varmasti se tehokkain systeemi lämpöjen siirtämiseksi.

Helpottaa myös ihan helkutisti koneen päivittämistä, kun ei tarvitse koko jäähdytystä tyhjentää näytönohjaimen tai prosessoriblockin vaihtamiseksi.
 
Melkein jokaisella on koneessa ainakin kaksi radia ja paljon muutakin vesijäähdytystarviketta, joka jo melkein mahdollistaisi toisen pumpun ostamisella sekä CPU:lle, että GPU:lle omat loopit, miksi kuitenkin kovin harvat tekevät näin ja antavat kahden suorittimen lämmittää samaa luuppia ja sitten saivarrellaan luupin komponenttien jarjestyksestä tai puhallussuunnasta, kun mainitsemani omat luupit molemmille suorittimille on aivan varmasti se tehokkain systeemi lämpöjen siirtämiseksi.

Helpottaa myös ihan helkutisti koneen päivittämistä, kun ei tarvitse koko jäähdytystä tyhjentää näytönohjaimen tai prosessoriblockin vaihtamiseksi.

Onko väittämällesi joku tieteellinen peruste? Oman thermodynamiikan tuntemukseni perusteella ei pitäisi olla eroa jäähdytyksen tehokkuuden suhteen onko samat komponentit erillisissä loopeissa. Toki cpu + gpu erillisissä loopeissa johtaa siihen että pienemmän tdp:n komponentin looppi pysyy viileämpänä ja korkeamman lämpötila taas on suurempi vs. yhtenäinen looppi. Lisäksi esim. yksittäinen D5 pumppu kyllä jaksaa kevyesti yhden cpu+gpu combon ja dual radin.
 
Onko väittämällesi joku tieteellinen peruste? Oman thermodynamiikan tuntemukseni perusteella ei pitäisi olla eroa jäähdytyksen tehokkuuden suhteen onko samat komponentit erillisissä loopeissa. Toki cpu + gpu erillisissä loopeissa johtaa siihen että pienemmän tdp:n komponentin looppi pysyy viileämpänä ja korkeamman lämpötila taas on suurempi vs. yhtenäinen looppi. Lisäksi esim. yksittäinen D5 pumppu kyllä jaksaa kevyesti yhden cpu+gpu combon ja dual radin.

Ainakin vesimäärä kasvaa, toisen lämmönlähteen kuormittaminen(esim. CPU:n kellotus) ei lisää toisen lämpöä, luultavasti silloin ei myöskään rakenneta jäädytystä niin, että toisena radina on 360mm-480mm ja toisena 120mm.
Pystyt myös helpommin mittaamaan ja säätämään erillisessä loopissa olevien suorittimien lämpökuormaa/jäähdytystä.

Et ottanut kuitenkaan kantaa komponettien päivitykseen.
 
Ainakin vesimäärä kasvaa, toisen lämmönlähteen kuormittaminen(esim. CPU:n kellotus) ei lisää toisen lämpöä, luultavasti silloin ei myöskään rakenneta jäädytystä niin, että toisena radina on 360mm-480mm ja toisena 120mm.
Pystyt myös helpommin mittaamaan ja säätämään erillisessä loopissa olevien suorittimien lämpökuormaa/jäähdytystä.

Et ottanut kuitenkaan kantaa komponettien päivitykseen.

Vesimäärän kasvamisella ei ole merkitystä loopin tehokkuuden suhteen sen jälkeen kun veden lämpötila stabilisoituu. Tähän vaikuttaa jäähdytettävien komponenttien tdp ja radien jäähdytysteho tietyllä ilman sekä veden virtauksella. Nesteen virtauksen suhteen on mitattu että tietyn virtaustason jälkeen jäähdytystehoa lisäävä vaikutus on häviävän pieni, tästä johtuen useimmissa tapauksissa yksi pumppu riittää hyvin tuottamaan riittävän virtauksen.
Avauksessasi annoit ymmärtää että valmiin loopin voisi vain jakaa kahdeksi loopiksi lisäämällä vain yhden pumpun. Tästä johtuen en kommentoinut jäähdytyksen tehokkuutta kahdella eri loopilla jos komponenttivalinnat ovat eriävät.

Tarkoitukseni ei ole väitellä vastaan vaan ottaa rakentavasti kantaa siihen, mikä ero yhdellä ja kahdella loopilla on jäähdytystehon suhteen. Jos löytyy hyvin perusteltu syy miksi kaksi erillistä looppia on tehokkaampi kuin yksi yhtenäinen niin kuulen sen mielelläni. :)

Komponenttien päivityksen suhteen en ota kantaa, itse päivittelen sen verran harvoin cpu/gpu osastoa että päivityksen yhteydessä loopin vedenvaihto tulee tehtyä.
 
Lisäksi yhdellä loopilla koko jäähdytyskapasiteetti on käytössä kummalle tahansa lämmönlähteelle. Esim peleissä gpu ottaa kovemmin hittiä, mutta renderöidessä taas cpu. Harvoin molemmat on täysillä tehoilla koko ajan, joten osa jäähdytystehosta hukataan tuplakierrolla.

Komponenttien päivitettävyyteen sitten pikaliittimet. Helpompi kuin kaksi kiertoa.
 
Lisäksi yhdellä loopilla koko jäähdytyskapasiteetti on käytössä kummalle tahansa lämmönlähteelle. Esim peleissä gpu ottaa kovemmin hittiä, mutta renderöidessä taas cpu. Harvoin molemmat on täysillä tehoilla koko ajan, joten osa jäähdytystehosta hukataan tuplakierrolla.

Ei se ole jos kuitenkin molemmat suorittimet lämmittävät luuppia, nyt päättelet arrin postauksesta, sen tarkoittavan, ettei toinen suoritin peleissä lämpiäisi lainkaan, koko loopin jäähdytysteho on käytettävissä jommalle kummalle suorittimelle vain silloin kun toinen suoritin on irti loopista.

BF lämmittää kuitenkin melko vahvasti sekä CPU:ta, että GPU:ta, samoin tuntuu oma suosikkini Witcher 3 tekevän.


Komponenttien päivitettävyyteen sitten pikaliittimet. Helpompi kuin kaksi kiertoa.

Pikaliittimiä voi käyttää millaisissa luupissa tahansa, silti jokainen ylimääräinen putkia kaventava liitos vie pienen osan virtauksesta.
Kun vaihdat vaikka näytönohjaimen, pitää joka tapauksessa looppi ilmata koko osuudeltaan oli pikaliittimet tai ei, mutta kahdella luupilla ei ole edes välttämätöntä heti ottaa GPU:ta mukaan ja voi heti aloittaa koneen käyttämisen, vaikka uusi GPU-blokki olisi vasta tilauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Vesimäärän kasvamisella ei ole merkitystä loopin tehokkuuden suhteen sen jälkeen kun veden lämpötila stabilisoituu. Tähän vaikuttaa jäähdytettävien komponenttien tdp ja radien jäähdytysteho tietyllä ilman sekä veden virtauksella. Nesteen virtauksen suhteen on mitattu että tietyn virtaustason jälkeen jäähdytystehoa lisäävä vaikutus on häviävän pieni, tästä johtuen useimmissa tapauksissa yksi pumppu riittää hyvin tuottamaan riittävän virtauksen.
Avauksessasi annoit ymmärtää että valmiin loopin voisi vain jakaa kahdeksi loopiksi lisäämällä vain yhden pumpun. Tästä johtuen en kommentoinut jäähdytyksen tehokkuutta kahdella eri loopilla jos komponenttivalinnat ovat eriävät.

Vesimäärä vaikuttaa hieman, mutta kuitenkin, jos vesimäärä on riittävän suuri sen lämpenemistä ei edes pystyisi mittaamaan, eli se ei käytännössä edes muuttuisi koneen käynnistyksen jälkeen ja rasituksessa. Eiköhän selvästi suuremmalla vesimäärällä se veden lämpötila stabilisoitumisen jälkeen ole alempi. Suurempi vesimäärä yleensä tarkoittaa myös suurempaa jäähdytystehoa suurempien radien yms. johdosta.

Kahden loopin kokoonpanossa tuskin käytettäisiin kahta selvästi erikokoista radia, joista pienemmässä olisi alle kolmasosa suuremman tehoista, siinä mielessä olet oikeassa.
 
Viimeksi muokattu:
Vesimäärä vaikuttaa hieman, mutta kuitenkin, jos vesimäärä on riittävän suuri sen lämpenemistä ei edes pystyisi mittaamaan, eli se ei käytännössä edes muuttuisi koneen käynnistyksen jälkeen ja rasituksessa. Eiköhän selvästi suuremmalla vesimäärällä se veden lämpötila stabilisoitumisen jälkeen ole alempi. Suurempi vesimäärä yleensä tarkoittaa myös suurempaa jäähdytystehoa suurempien radien yms. johdosta.
Nyt puhuttiin vesimääristä, jotka mahtuu normaaliin kotiin. Ei mistään lammesta/järvestä/merestä.

Normaalisti vesimäärällä joka mahtuu koppaan, ei ole mitään vaikutusta lämpötilaan. Vain siihen kuinka nopeasti veden maksimilämpötila saavutetaan. Puhutaan max tunneista, yleensä kymmenistä minuuteista. (ilmajäähyllä minuuteista)
 
Nyt puhuttiin vesimääristä, jotka mahtuu normaaliin kotiin. Ei mistään lammesta/järvestä/merestä.

Normaalisti vesimäärällä joka mahtuu koppaan, ei ole mitään vaikutusta lämpötilaan. Vain siihen kuinka nopeasti veden maksimilämpötila saavutetaan. Puhutaan max tunneista, yleensä kymmenistä minuuteista. (ilmajäähyllä minuuteista)

Sen veden maksimilämpenemisaika riippuu myös siitä kuinka tehokkaasti sitä jäähdytetään, yleensä suurempi vesimäärä loopissa tarkoittaa automaattisesti myös suurempaa jäähdytystehoa. Omassa koneessa 2x 480mm UT60 ja myös pumput/vesisäiliöt on jäähdytetty kiinnittämällä ne metallikehikoihin joissa 140mm tuulettimet jotka ottavat ilman kotelon ulkopuolelta.

Prime 29.2 testissä max veden lämpöjä ei saavutettu vielä 4h ajon jälkeen. Peleissä ne eivät nouse puoliakaan siitä, verrattuna erotukseen huoneen lämpötilasta.

Kaverilla oli vesisaavi omakotitalon viileässä kellarissa ja letkut oli vedetty sieltä lattian läpi koneeseen, pysyi kyllä viileänä pelatessa, kun akvaariopumpulla 100l kierrätettävää vettä.

Jostain syytä kuitenkin osa porukoista ihmettelee täällä kun vesijäähdytys ei olekkaan edellistä ilmajäähdytystä tehokkaampi, vaikka jäähdyttimiä on useita.
Monesti nähdään paljon vaivaa loopin tekoon, helmiäisnesteitä, propelleja ja vilkkuvia ledejä. Oma kantani on jos muutos ei paranna jäähdytystehoa tai jopa heikentää sitä, jätä se väliin, muuten koko nestejäähdytys idean pointti menetetään ja homma menee pelleilyksi.

Veden lämpötilan stabilisoituminen kestää sitä kauemmin, mitä overpowerimman jäähdytyksen olet kasannut, jos se ei saavuta sitä edes 4-5h pelaamisen jälkeen olet onnistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Oma näkemys on että vedellä saa yhtä hyvän tai paremman jäähdytystehon kun ilmalla, mutta suurin hyöty ainakin itselle tulee siitä että jäähdytyksen saa hiljaiseksi tällä tapaa. GPU osalta varsinkin vedellä saa oikein hyviä tuloksia, mutta CPU puolella joku NH-D15 tekee kyllä oikein hyvää työtä siinä missä vesikin.
 
Oma näkemys on että vedellä saa yhtä hyvän tai paremman jäähdytystehon kun ilmalla, mutta suurin hyöty ainakin itselle tulee siitä että jäähdytyksen saa hiljaiseksi tällä tapaa. GPU osalta varsinkin vedellä saa oikein hyviä tuloksia, mutta CPU puolella joku NH-D15 tekee kyllä oikein hyvää työtä siinä missä vesikin.

Kelloittelijana ensimmäinen pointti on jäähdytysteho ja mahdollisimmat korkeat 24/7 kellot, hiljaisuutta saa säätämällä tuulettimia.

Threadin nimi custom-nestejäähdytys ei Tivoli-PC tai Silence-PC :D
 
Viimeksi muokattu:
Aai. Sori. Väärä topic sitten. Itse kun tein loopin harrastuksen ja hiljaisuuden vuoksi :(. Bonuksena sitten gpu lämmöt pienemmät kun ilmalla.
 
Sen veden maksimilämpenemisaika riippuu myös siitä kuinka tehokkaasti sitä jäähdytetään, yleensä suurempi vesimäärä loopissa tarkoittaa automaattisesti myös suurempaa jäähdytystehoa. Omassa koneessa 2x 480mm UT60 ja myös pumput/vesisäiliöt on jäähdytetty kiinnittämällä ne metallikehikoihin joissa 140mm tuulettimet jotka ottavat ilman kotelon ulkopuolelta.

Prime 29.2 testissä max veden lämpöjä ei saavutettu vielä 4h ajon jälkeen. Peleissä ne eivät nouse puoliakaan siitä, verrattuna erotukseen huoneen lämpötilasta.

Kaverilla oli vesisaavi omakotitalon viileässä kellarissa ja letkut oli vedetty sieltä lattian läpi koneeseen, pysyi kyllä viileänä pelatessa, kun akvaariopumpulla 100l kierrätettävää vettä.

Jostain syytä kuitenkin osa porukoista ihmettelee täällä kun vesijäähdytys ei olekkaan edellistä ilmajäähdytystä tehokkaampi, vaikka jäähdyttimiä on useita.
Monesti nähdään paljon vaivaa loopin tekoon, helmiäisnesteitä, propelleja ja vilkkuvia ledejä. Oma kantani on jos muutos ei paranna jäähdytystehoa tai jopa heikentää sitä, jätä se väliin, muuten koko nestejäähdytys idean pointti menetetään ja homma menee pelleilyksi.

Veden lämpötilan stabilisoituminen kestää sitä kauemmin, mitä overpowerimman jäähdytyksen olet kasannut, jos se ei saavuta sitä edes 4-5h pelaamisen jälkeen olet onnistunut.

Aai. Sori. Väärä topic sitten. Itse kun tein loopin harrastuksen ja hiljaisuuden vuoksi :(. Bonuksena sitten gpu lämmöt pienemmät kun ilmalla.

Ja harrastuksena tämä saa pysyäki, ettei tarvi alkaa jotain tonnitankkia olohuoneeseen roudaamaan :D

Ja onpas hirveää, kauheaa, ja moraalitonta, jos laittaa propelleja ja vilkkuvia hilavitkuttimia.
Jos pörsissä tuntuu painetta olevan, niin antaa mennä vaan.

En kyllä nyt ymmärtänyt tätä @Archey avautumista, mutta en menetä yöunia tämän johdosta.
Jatkakaa.:dead:
 
Melkein jokaisella on koneessa ainakin kaksi radia ja paljon muutakin vesijäähdytystarviketta, joka jo melkein mahdollistaisi toisen pumpun ostamisella sekä CPU:lle, että GPU:lle omat loopit, miksi kuitenkin kovin harvat tekevät näin ja antavat kahden suorittimen lämmittää samaa luuppia ja sitten saivarrellaan luupin komponenttien jarjestyksestä tai puhallussuunnasta, kun mainitsemani omat luupit molemmille suorittimille on aivan varmasti se tehokkain systeemi lämpöjen siirtämiseksi.

Helpottaa myös ihan helkutisti koneen päivittämistä, kun ei tarvitse koko jäähdytystä tyhjentää näytönohjaimen tai prosessoriblockin vaihtamiseksi.
Lainaus tuolta toiselta aamupalafoorumilta:
"Jos toinen kenno on "pienellä kuormalla" menee se ns reservi täysin hukkaan jota kokonaiskuorma voisi hyödyntää. Kokonaisuudenkannalta todella onnistunut looppi on lähempänä 30 astetta, joka singleloopilla huomattavasti helpommin kun kahdella erillisellä varsinkin siksi, että kuorma jakaantuu paremmin. Tälläsessä tapauksessa yleinsä tapahtuu niin, että CPU on muutaman asteen lämpimämpi, mutta gput + muut on kymmenen vähemmän. Kokonaisuuden kannalta siis singlelooppi on taas paras ja tehokkain tapa jäähdyttää. "

Onhan yhden loopin tuulettimia myös helpompi ohjata veden lämpötilan mukaan.

Jokainen tekee toki sellaisen loopin kun haluaa :tup:

Lähde:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom