Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja harrastuksena tämä saa pysyäki, ettei tarvi alkaa jotain tonnitankkia olohuoneeseen roudaamaan
Ja onpas hirveää, kauheaa, ja moraalitonta, jos laittaa propelleja ja vilkkuvia hilavitkuttimia.
Jos pörsissä tuntuu painetta olevan, niin antaa mennä vaan.
En kyllä nyt ymmärtänyt tätä @Archey avautumista, mutta en menetä yöunia tämän johdosta.
Jatkakaa.
Kelloittelijana ensimmäinen pointti on jäähdytysteho ja mahdollisimmat korkeat 24/7 kellot, hiljaisuutta saa säätämällä tuulettimia.
Kuka tekee mistäkin syystä, mielestäni niin kauan kun puhutaan jostain nestejäähdytykseen liittyvästä olkoot se sitten vesisäiliön ledit taikka vanhan Foordin radiaattorista tehty jäähy, niin kaikille on tilaa tässä ketjussa.
Kelloittelijana ensimmäinen pointti on jäähdytysteho ja mahdollisimmat korkeat 24/7 kellot, hiljaisuutta saa säätämällä tuulettimia.
Threadin nimi custom-nestejäähdytys ei Tivoli-PC tai Silence-PC
Sama oli itsellä, pelkkä näyttis loopissa ja vakiona mentiin. Hiljaisuutta hain. Ja toimikin muuten hyvin Lähti ensin Arctic Cooling Kühler 620 jäähystä ja lopussa oli 240 radilla custom.Ai saakeli, mä oon alikellottanut ja voltittanut oman koneen, vaikka on customloop Ite olen kyllä hakenut äänettömyyttä ja riittävän alhaisia lämpöjä.
Ai saakeli, mä oon alikellottanut ja voltittanut oman koneen, vaikka on customloop Ite olen kyllä hakenut äänettömyyttä ja riittävän alhaisia lämpöjä.
Sama täällä minäkin alunperin lähdin custom loop hommiin että saisin tän nykynäyttiksen pitämään kellot ylhäällä ilman niiden hyppimistä lämpöjen takia ja ilman vakiosirkkelin huutamista.Sama oli itsellä, pelkkä näyttis loopissa ja vakiona mentiin. Hiljaisuutta hain. Ja toimikin muuten hyvin Lähti ensin Arctic Cooling Kühler 620 jäähystä ja lopussa oli 240 radilla custom.
Joo tosin aiemmin näyttisten kelloja sai vielä pidettyä ylhäällä lämpöjen kustannuksella. GPU Boost 3 on niin vitusta kun se rupeaa asteittain tiputtamaan kelloja kun lämmöt nousee ja aiheuttaa peleissä vitunmoista hyppimistä jos lämmöt tai powerlimitti käy tapissa. Vedellä se tasaantuu vaikka ei edes kellottaisi näyttistä.Nää nyky nvidian näyttikset melkeen kerjää tuota vettä...
No siis oma 1080ti ei nouse yli 60c missään vaiheessa ja pudottaa silti 2100mhz->reiluun 2000mhz. Kovemmalla äänellä ja full push pullilla saisi lämmöt alas ja kellot ylös mutta ei ilmalla saanut kun rajuilla kelloilla noin ylös ikinä niin ettei kellot laskenut liikaa. 1900mhz yli menevät kellot alkoivat häiritsemään äänekkyydessä jos halusi ettei boost putoa.Joo tosin aiemmin näyttisten kelloja sai vielä pidettyä ylhäällä lämpöjen kustannuksella. GPU Boost 3 on niin vitusta kun se rupeaa asteittain tiputtamaan kelloja kun lämmöt nousee ja aiheuttaa peleissä vitunmoista hyppimistä jos lämmöt tai powerlimitti käy tapissa. Vedellä se tasaantuu vaikka ei edes kellottaisi näyttistä.
GPU Boost 3.0 rupeaa pudottamaan vaiheittain kelloja jo jossain 45 asteen tuntumassa. Jos sulla käy siellä 60 asteessa niin ei oo ihmekään että se pompsauttaa sen 100mhz alemmas mihin oot asettanu. Ja pointtihan siis oli että nyky Nvidiat nimenomaan GPU Boost 3:n takia hyötyvät vesille laitosta vaikkei niitä edes kellottaisi. Ihan kuten @Eramaankettu tuossa totesi.No siis oma ei nouse yli 60c missään vaiheessa ja pudottaa silti 2100mhz->reiluun 2000mhz. Kovemmalla äänellä saisi lämmöt alas ja kellot ylös mutta ei ilmalla saanut kun rajuilla kelloillk noin ylös niin ettei laskenut liikaa. 1900mhz yli menevät kellot alkoivat häiritsemään äänekkyydessä jos halusi ettei boost putoa.
Tiedän. Ilman vesiä mentäisiin paljon pienemmillä kelloilla ja/tai isommalla äänellä.GPU Boost 3.0 rupeaa pudottamaan vaiheittain kelloja jo jossain 45 asteen tuntumassa. Jos sulla käy siellä 60 asteessa niin ei oo ihmekään että se pompsauttaa sen 100mhz alemmas mihin oot asettanu. Ja pointtihan siis oli että nyky Nvidiat nimenomaan GPU Boost 3:n takia hyötyvät vesille laitosta vaikkei niitä edes kellottaisi. Ihan kuten @Eramaankettu tuossa totesi.
60mm paksujen kanssa push/pull conffista on hyötyä. Varsinkin hitailla tuularinopeuksilla.loopissa 240x30 ja 360x60radit. tuulettimet pyörii siinä 750-800rmp
Mulla on delidattu 6700k emännän koneessa ja lämpötilat on 35-40 astetta ja 4,8ghz ja pelkästään yhellä 360 radilla katossa. On sulla jotain pielessä. Ootko delidannu? Muistanut laittaa sekä IHS että prosessoriin nestemetallit?moro!
on ollut mielenkiintoista lukea tätä ketjua ja saanut itsekkin hyviä vinkkejä! nyt vähän mietiskelen että onko loopissani kaikki kohillaan?
miltäs nämä lämmöt kuulostaa? pelatessa esim bf1 pubg. 6700k@4700 50-57c ja Gtx 1080@2076 52-57c vesi 32-37c
loopissa 240x30 ja 360x60radit. tuulettimet pyörii siinä 750-800rmp
Noctua F sarjan tuulettimet? Ainakaan nopeesti ei P sarjalaiselta näytä ja loput ei kennoille sovellu. Toinen on tuo mainittu pull.
Imo. Kennon paksuudella ja P&P:lla ei ole merkitystä vaan _vain sillä kokonaisuudella_ Joku monsta on eka kenno mitä ajaisin vain P&P kanssa.
MO-RA:ssa push-pullin hyöty on kyllä aivan olematon. Sen fpi on suorien lamellien takia niin pieni että sen vastustus ilmankululle on pienempi mitä lähestulkoon missään muussa markkinoilla olevassa "normaalissa" radissa missä on ne semmoiset aaltoilevat lamellit. Itse pyöritän MO-RA:ssa 9 x 140mm Corsair ML tuulettimia 450rpm mikä on vielä pienempi nopeus paremmalla paineentuotolla mitä sun 18 x Arcticit tuottavat yhteensä. Kukin tietysti tavallaan ja jos olet omaan jäähdytyskykyyn tyytyväinen niin sehän riittääJaa? Mulla pyörii 20kpl Arcticin 14cm PWM CO puhaltimia, ja ei tuota puhaltimien ääntä erota taustakohinasta kun ne pyörivät minimiään eli 600rpm. 18kpl tuossa MORAssa p&p:ssä ja pari kotelossa itsessään.
Huoh, sulla oli varmaan niin järkyttävä ongelma ton radin kanssa pelkästään pushilla eikös vaanMitä, eikö 2 asteen parannus delta-teehen ollutkaan yhtä iso ero kuin kuoleman ja elämän välillä?
Sun 18 x Arcticit maksaa uutena 8,90 €/kpl eli 18kpl maksaa noin 160. Mä ostin nää Corsairit (itse asiassa 10kpl) dualpackeina joista jokainen makso 24 euroa eli yhteensä 120 euroa. Tietysti jos sä oot saanu noista jonkun tarjouksen tai ostanu käytettynä niin varmaan oot lähelle päässy. ML dualpackit on käytännössä jatkuvasti jossain lafkassa tarjouksessa tohon parinkympin pintaan ja ovat silloin täysin ylivoimaiset hinta-laatusuhteeltaan.Tuo tuuletinvalinta oli ihan perusteltu, sain halvemmalla nuo 18kpl Arcticia kuin mitä sun 9 Corsairia maksoi ja jäi rahaa vielä taskunpohjallekin noihin kahteen kotelotuulettimeen sekä bonuksena tottakai (1 asteen) alhaisemmat lämmöt maksimirasituksissa...
Jaa? Mulla pyörii 20kpl Arcticin 14cm PWM CO puhaltimia, ja ei tuota puhaltimien ääntä erota taustakohinasta kun ne pyörivät minimiään eli 600rpm. 18kpl tuossa MORAssa p&p:ssä ja pari kotelossa itsessään.
Push pull ei ole kiva. Tuplasti tuulettimia, tuplasti meteliä.
Henkilökohtainen mielipide on, että n5 tuuletinta on se määrällinen maksimi hiljaiseen looppiin, jos ei mihinkään passiivisuuteen tähtää...
Ja kuten sanoin, se on se kokonaisuus. Sulla on hyvät kennot, jotka eivät tarvitse tai merkittävästi hyödy p&p conffista, joten tuo olisi vain turhaa meteliä ja liikkuvia osia lisää. Hommaat vain kunnon tuulettimet, vaikka sitten eloopit (vain push), niin alkaa looppi toimimaan.
Sanotaan näin, että minun maksimilämmöt on noin 27 astetta, huoneenlämmön ollessa 22.8. Eli onhan tossa parannettavaa? (vaikka toki sulla 25% pienempi pa)
Täältä löytyy tuo sama phobyan 360 kenno ja siihen ei kyllä todellakaan riitä hitaat, paineettomat ja pullissa olevat tuularit.
Itsellä pelkkä 360 kenno push pullina ja tuularit noin 800 rpm. Riittää lähemmäs 500w kuormalle (seinästä mitattuna).
Muistaakseni tuo kenno ei ole edes löysimmällä fpi:llä, eli todellakin vaatii hieman sitä painetta. Vesi noin 35 astetta. Omaan settiin voisi lisäradi olla ihan paikallaan.
Eikö lainaamasi viestin 500w seinästä kelpaa. Eli kova rasitus.Joo kun laitatte noihin postauksiinne noita vedenlämpötiloja, niin olis hyvä mainita suorittimien kuormitus, eli mennäänkö idlenä vai miten?
Eikö lainaamasi viestin 500w seinästä kelpaa. Eli kova rasitus.
Enemmän tuulettimia säädettynä niin ettei resonoi, on minun valinta. Jos tuulettimet puhaltaa koneen sisään, tai mahdollisesti jotain pehmeää kohti, niin melu vain pienenee. Toki tapauskohtaista.
Tämä menee juur siihen mielipide, aisti sekä tiede kategoriaan. Ensinäkin on 100% tieteellinen fakta, empiirisestä kokemuksesta riippumatta, että 1 em tuuletin on yli puolet hiljaisempi kuin 20 tuuletinta. Se on taas subjektiivinen asia, onko tuo 20 tuuletinta "tuplasti kovempi ja häiritsevämpi ääni" vai jääkö se "taustamelun alle".
Minullakin on ollut parhaimmillaan 19GT:tä, ja vaikka kaikki olivat ~800-1000rpm välissä, oli kennoissa liikkuva ilma jo oma äänilähde. Taustamelu? Asutko jossain moottoritien alla vai lentokentällä? Olen 100% varma, että vaikka sinun empiirinen kokemus jättäisi 20 tuuletinta taustamelun alle, niin dBA mittari ei jättäisi.
20 tuulettimessa taas määrällisesti on aivan varma, että ääni "seilaa" ja "resonoi" jonkun toisen tuulettimen kanssa samaan aikaan samoilla kierroksilla, joka vahvistaa tuota resonointia. Noi lieveilmiöt on taas edelleenkin subjektiivisia - mutta se ei poista sitä faktaa, että näin on...
Kuten jo tämän jälkeen todettu, on tuo suunnitelmasi siis morassa "huono" tai ainakin huonompi kuin fiksuin, mutta jos olet siihen tyytyväinen niin hyvä niin.
Oma suositus olisi kanssa tosin 9kpl eloop pwm controllilla ja aquaero ohjaukseen, kun nesteen lämpö on alle 30 astetta, niin vain kolme tuuletinta päällä ja parilla portaalla kaikki 9 päälle. Koska mora on aivan överi useaan kokoonpanoon ei tuulettimia juuri kolmea enempää olisi päällä, muutakuin ehkä kesällä.
Tuo on kyllä melko hyvin jos GPU & CPU ovat vaikka 4-8h ajan 100% kuormituksella ja vedenlämpö nousee vain 4C
Ulkoisella radilla on monia hyviä puolia, yksi niistä on sen vapaa sijoittelu vaikkapa huoneen toiseen nurkkaan jossa se 10cm päähän kuuluva 25dB meteli vaimenee alle kuulorajan olevaksi taustameluksi. Juu, mittari kyllä varmasti noukkii sen 20dB vs. 21dB eron. Tällä hetkellä moni pöydän alla oleva DC-muuntajakin pitää kovempaa ääntä kuin nuo tuulettimet tyhjäkäyntikierroksilla... Olet myös ihan oikeassa tuossa että MORA ei kaipaa idlenä ollenkaan tuuletusta, eikä mulla nuo föönit pyörikään työpöytäkäytössä ollenkaan, neste pysyy passiivisenakin 7 astetta päälle huoneenlämmön. Lähtevät sitten pikkuhiljaa päälle kun prossu alkaa lämpeämään. Täydellä paahdolla (1400rpm) tuo mora kuulostaa kyllä ihan teollisuusvehkeeltä, ja silloin saattaa jonkinlaista resonanssia kyllä ollakin.
Em. MORA 420 + 18 tuuletinta pystyy juuri tuohon.
Testsystem & the way I tested:
Banchetto 101 Bench Station by Microcool
Gigabyte GA EX58 Extreme & GA-X58A-UD7 Mainboard (With special thanks to Gigabyte for providing the UD7-Board!)
Mips Fusionblock Nickel
i7 920 @4Ghz @1.40V (Bios setting)
CPU Block: Watercool Heatkiller 3.0
Cougar GX 1050 PSU
Corsair XMS3 Dominator DIMM Kit 6GB PC3-12800U CL7-7-7-20 (DDR3-1600)
2x EVGA GTX480 VGA-cards (run at stock settings)
2x Aquacomputer aquagraFX for GTX 480 (GF100) nickel plated version
Noiseblocker PL2 (120mm) and Noiseblocker PK2 (140mm) fans
Aquaero VFD
2x Laing DDC+ Pump with Aquacomputer Aquacover Dual DDC top
EK Waterblocks EK Multioption reservoir 250mm Advanced
Aquacomputer flow sensor High Flow
Koolance VL3N quick disconnect couplings & CPC Metall quick disconnect couplings
Masterkleer & Primochill 16/10 tubing + Perfect Seal and Bitspower fittings
3x watertemp sensors (2x T-Line, 1x in the reservoir)
1x dig. Sensor in the reservoir for calibrating
Filter by Aquacomputer
Gelid Extreme thermal paste
Innovatek Protect Ready-to-use
ArctiClean
To put maximum load at the CPU, Prime95 (small FFTs) was used in the newest version; to measure the temperatures I used the Aquasuite. These temperature measurements were done after no less than 60 minutes in 5 planned intervals of 5 minutes.
I also ran Furmark at the same time to load the EVGA GTX480 VGA-cards.
Kyllä toi MO-RA on ihan oikeasti pätevä jäähdytyskapistus. Mulla ei ole tietenkään 5Ghz Inteliä vaan (tällä hetkellä) 8c/16t Ryzen 4Ghz 1,394V (4,1Ghz ei mene millään järkevillä volteilla) ja Titan X Pascal eikä mulla nesteen lämmöt nouse kirvelläkään yli 31 asteen pelatessa eikä rasitustestejä ajaessa. Ja mä oon rajoittanu näiden ML sarjalaisten maksiminopeudet noin 600rpm minne ne menevät vasta kun neste nousee yli 30 asteen. Idlenä 25 asteinen vesi. Jos säätäisin noi Corsairit kovemmalle niin saisin erittäinkin helposti 1-2 astetta nesteen lämmöistä pois mutta mielummin ajelen hiljaisena.Eipä uskota ennen kuin pistät videota: furmarkki näyttikselle ja prime 29.x CPU:lle, AVX offset 0 ja CPU ainakin @5.0Ghz.
Muista jäähdyttää myös vrm ja muistit. Muuten tulee pitkä roi.Olikos joku testannut noita halpoja kiina blokkeja, tarvis 4kpl hommaa niin EK vermeet menee vähän kalliiksi jo.
Graphic Card GPU Water Cooler Block for PC liquid Cooling System Copper Base BT | eBay
Muista jäähdyttää myös vrm ja muistit. Muuten tulee pitkä roi.
Itsellä oli vanhassa kortissa tällanen:Kyllä, siihen hommaan korttien päälle jää 2x120mm tuuletin.
Itsellä oli vanhassa kortissa tällanen:
Alphacool GPU HF 14 AMD/NVidia Smart Motion Universal Nickel Edition
Ihan hyvin tuo jäähdyttää ja toimi. Kiinan laitteet varmaan lähellä ellei samaa laadussa ja tehossa. EK blokit toki parempia, mutta kyllä noilla halvemmillakin hyvin pärjää. Hinta/laatu ainakin kohdillaan.
Joo noita ei montaa kasaan voi laittaa. Tuo linkkaamasi kiinanmalli, tai joku vastaava, varmaan paras sinulle.Tossa on letkulähdön paikat typerästi. Ei pysty käyttään noita.
Jimmsiltä löytyi tuollainen:Onko noihin looppeihin saatavana mistään filtterä??? Kelasin jo reilu vuosi sit kun sakensinnitselleni, mutta se sit unohtui. Olis aikapaljon helpompi putsaa tai vaihtaa filsu, kuin että koko järjestelmän purkaa. Blokkien lamelleihin ne kaikki paska kerääntyy
Joo. En mä sinne mitään jätevettä laskenutkaan. Ihan Nanoxian kirkasta ja siihen liraus levänestoa. Kyllä pesin huolella ennen kun otin käyttöön. Huomasin vain, et nyt kun on vuoden ollut,niin vaikuttais siltä et jotain mikrokuraa vedessä on. Kyllä noista ain sen verran irtoaa. Ja filsu jos olis niin sinne jäis kaikki. Ei siellä nyt mitään fisuja ui, mut näin.Speedjani jos käyttää puhdasta vettä niin mihin sitä filtteriä tarvitsee? Mikäli looppi on puhdistettu huolella niin ei pitäisi paljon paskaa kellua siellä seassa. Mikäli taas käytät väriaineita ja ne tukkii sen filtterin niin ei juurikaan tuo jäähdytys pelaa. Itse en siis juurikaan näe järkeä filtterissä näillä käytöillä.
TXP on kyllä aivan hurja lämmöntuottaja tappiinsa kellotettuna. Hwinfo antaa jotain 370W mutta epäilen että totuus saattaa olla tuota vähän suurempikin. Kortti joka ansaitsee päästä vesille
Hyvähän se on kun lämpö siirtyy nesteeseen. Sitten tarttis saada se lämpö nesteestä pois.Eilen tuli vihdoin hommattua aquaero, niin saa seurailtua lämpöjä huomattavasti paremmin.
Koneessa siis aika tappiinsa kellotettu TitanX (Maxwell) ja suht maltillisesti kelloteltu 1600X. Tänään haen pistokkeeseen asennettavan tehomittarin ennen kotiinpaluuta, jotta voi kulutuksia seurailla.
Säädin tuulettimet veden lämmön mukaan ja parhaimmillaan mainatessa ja pelatessa sain DeltaT:n n. 15 asteeseen tuulettimien käydessä tuolla hetkellä 1100rpm, mikä vaikuttaa omasta mielestäni paljolta kun koneessa on 240+360 alphacool XT45 ja corsairin maglevit tuulettimina. Mielipiteitä tästä?
Illalla selviää paljonko tuo vekotin nappaa seinästä sähköä, niin hieman osaa arvioida loopin tehokkuutta.
D5 pumppusäiliökombo -> TitanX EKn blokilla -> 1600X Supremacy EVO blokilla -> 240 XT45 -> 360 XT45 -> D5.Hyvähän se on kun lämpö siirtyy nesteeseen. Sitten tarttis saada se lämpö nesteestä pois.
Se ei oikein kerro vielä mitään mitkä radit siellä on. Tarvis tietää setuppi ennenkuin voi arviota edes heittää.