- Liittynyt
- 19.11.2016
- Viestejä
- 4 695
Paljonko lämmöt on loopissa ja cpu/gpu:ssa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole Windowsia asentanut, mutta cpu:ta seurannut biossista, niin menee siinä 50c molemmin puolin. Riippuu hieman mitä vauhtia juoksuttaa nestettä.Paljonko lämmöt on loopissa ja cpu/gpu:ssa?
En ole Windowsia asentanut, mutta cpu:ta seurannut biossista, niin menee siinä 50c molemmin puolin. Riippuu hieman mitä vauhtia juoksuttaa nestettä.
Voisihan tuon Windowsin asentaa ja huudattaa rasitustestiä niinkuin joku taisi aiemmin mainita, jos siitä apua olisi.
Nyt on kyllä aika tekemätön olo tän kanssa. Rakensin sen vielä uudestaan tolla flt120. Sain tässäkin nyt nesteen kiertämään putkien täydeltä, ilmakuplaa näyttää olevan prossu blokilla ja näyttiksen blokki ei nosta nesteen tasoa ylös asti. Olen nyt kokeillut kiertää konetta eri asennoissa, pumppu huutanut isoilla ja pienillä kierroksilla useita tunteja ja ei vaan etene.
Tässä videolla näkee kun pumppua laittaa kovemmalle niin imaisee näyttikseltä tason entistä alemmaksi ja kierroksia pienentämällä nousee. Video lähinnä hahmotukseksi missä kohtaa taso on.
Jep, saan varmasti noinkin kokeiltua. Tosin ajattelin koko pystykotelon vaihtaa pois, kun kasaillut ja tyhjentänyt tän nyt vähän turhan monesti . Veikkaan, että on pieni kontakti vika tosiaan tällä hetkellä, kun kokeilin toisella blokilla missä ei omat kiinnikkeet. Tosin otti kyllä minusta kuitenkin prossuun hyvin, tiedä näistä sitten.No eipä se ainakaan haittaa mitään ja näet sitten tarkemmin lämmöt.
Mutta jos jo biosissa on 50c cpu niin vaikuttaa myös vähän blokki/kontaktiongelmalta, kaiken järjen mukaan pitäisi pysyä alempana jos edes vähän vettä liikkuu.
Saatko testattua siten että otat kaiken ylimääräisen pois loopista eli esim. GPU irti? Eli blokki-pumppu/ressu/radi ja katso miten vesi liikkuu ja millaiset lämmöt saat.
Yksi syy miksi itse vaihdoin alphacoolin blokin ekn blokkiin kun jäi kanssa pysty asennossa ilma tasku sinne mikä ei lähtenyt mihinkään ja muutenkin alphacoolin blokki heikensi virtausta verrattuna ekn tekeleeseen.
Eikö tuos puhuttu cpu lämmöstä eikä nesteen? Mulla ainakin näyttää ryzeni 70c työpydälläkin vaikka direct die neste metallilla ja kontaktikin tsekattu muutamaan kertaan. Tiedä näistä amd paskoista.Jos lämmöt ovat jo idlessä 50 astetta niin kannattaa tarkistaa mikä on letkujen ja säiliöiden lämpötilan kesto
(itellä on idlessä 23 astetta, tosin radejakin on 3 kpl)
Eikö tuos puhuttu cpu lämmöstä eikä nesteen? Mulla ainakin näyttää ryzeni 70c työpydälläkin vaikka direct die neste metallilla ja kontaktikin tsekattu muutamaan kertaan. Tiedä näistä amd paskoista.
Tolla toisella blokilla taisi pysyä 30-40c, mutta virtaus oli samanlainen.
On joo perus setit mitänyt ryzeneille kuuluukin ja on mulla tuossa uusi watercoolin blokki odottamassa asennus intoa jos sillä saisi vähän paremmaksi lämpöjä. Vähän katsellut jos vaihtaa 9950x3dtä tilalle että laittaako sitten samaan rytäkkään kun pitäis pian jo letkut uusia sun muuta pikku huoltoa tehdä kun ei oo tullut muutamaan vuoteen tehtyä oikeen mitään tuon suhteen.Joo neste voi olla huoneen lämpöistä vaikka cpu huutaisi 70-80 asteessa, varsinkin uudemmat Ryzenit taitaa olla suunniteltu siten että tähdätään koviin lämpöihin.
Toki silti 70c työpöydällä on tosi paljon, onks sulla tehty undervoltit yms?
Mitä vittua, mikä prossu/blokki? Mulla on nyt tuo 9950X direct dienä Mycrolla. Idlenä työpöydällä Global C-statet disabloituna jotain 30 astetta (coret n. 25, kun huoneessa about 20 tai vähän yli)Eikö tuos puhuttu cpu lämmöstä eikä nesteen? Mulla ainakin näyttää ryzeni 70c työpydälläkin vaikka direct die neste metallilla ja kontaktikin tsekattu muutamaan kertaan. Tiedä näistä amd paskoista.
Mulla on suunnilleen kanssa jotain 30-32 lämmöt idlenä.Mitä vittua, mikä prossu/blokki? Mulla on nyt tuo 9950X direct dienä Mycrolla. Idlenä työpöydällä Global C-statet disabloituna jotain 30 astetta (coret n. 25, kun huoneessa about 20 tai vähän yli)
Coronal tai Cinebench R23-rääkissä se vetää nyt 320W ja lämpiää jonnekin 80 asteeseen.
7950x ja ek supremacy evo x99 full nickel blokki tällähetkellä kiinni. 3x 360 raditMitä vittua, mikä prossu/blokki? Mulla on nyt tuo 9950X direct dienä Mycrolla. Idlenä työpöydällä Global C-statet disabloituna jotain 30 astetta (coret n. 25, kun huoneessa about 20 tai vähän yli)
Coronal tai Cinebench R23-rääkissä se vetää nyt 320W ja lämpiää jonnekin 80 asteeseen.
Sulla on kyllä jotain pahemman kerran pielessä. Kenties toi blokki vaan ei toimi direct dienä ollenkaan, näyttää ainakin hyvin vääränlaiselta Ryzenille. Tuo voisi ehkä toimia, jos sen asentaisi offset-kiinnikkeillä niin että se jetplaten viirumainen aukko tulee suoraan CCD:iden päälle poikittain..7950x ja ek supremacy evo x99 full nickel blokki tällähetkellä kiinni. 3x 360 radit
Sulla on kyllä jotain pahemman kerran pielessä. Kenties toi blokki vaan ei toimi direct dienä ollenkaan, näyttää ainakin hyvin vääränlaiselta Ryzenille. Tuo voisi ehkä toimia, jos sen asentaisi offset-kiinnikkeillä niin että se jetplaten viirumainen aukko tulee suoraan CCD:iden päälle poikittain..
Suosittelen Mycroa.
Tuli eilen nyt purettua koko setti kun lopahti mielenkiinto tuon kanssa. Huuhtelin Gpu blokkia hanan alla + työnsin lääkeruiskulla nestettä sisään ( 2 reikää tulpattuna ja 2 auki ) ja tuntui, että neste ei kyllä kiertänyt joka paikkaan. Esim. Juuri tuonne koloihin mihin neste ei noussut blokin ollessa kiinni ja toinen kohta oli mutka johon jätti ilmataskua myös kiinni ollessaan.
Tosin en tiedä pitäisikö sen irrallaan kiertää joka rööriin kun ei ole tiivis liitäntöjen kohdasta?
Kyllä mä toistaiseksi hylkäsin tuon tornimallin, on pirun ahdas säätää. Rakensin sen 2x tolla FLT: llä ja kerran tornimallisella ja tyhjensin 5-6x nesteistä niin nyt ei vaan jaksa tuota enään hieroa.Kokeileppa huviksesi että laitat pelkän GPU:n kiinni pumppuun ja katso miten vesi kiertää?
Kokeilitko tuota luuppia ilman GPU:ta esim. siten että siinä on pelkkä cpu, radi ja pumppudistro kiinni?
Kyllä mä toistaiseksi hylkäsin tuon tornimallin, on pirun ahdas säätää.
Tosin voisin tolle kokeilla irrallankin tehdä tiivimmän systeemiin ja painaa ruiskulla vesiä myös sisään, kai sen pitäisi kuitenkin joka rööriin mennä vaakatasossa vaikka se vesi ei sinne paineella menisikään sisään? Uutena tuo blokki myytiin torin kautta ja käyttämättömältä se kyllä näyttikin minusta.
Tähän vähän omia kokemuksia tältä päivältä, uusi looppi rakennuksessa, kiinni vain Barrowin pumppu+blokki+ressu combo ja radiaattori, tarkoituksena testata että toimiiko pumppu ja että oli kunnon kontakti prossulla. Vaati aika paljon kääntelyä että sai suurimmat kuplat pois (toi Barrowin combo on todella pain in the ass täyttää) mutta vieläkin jäi sellainen "lorina" kun kone oli päällä. En jaksanut hifistellä enempää joten aloin leikkimään ryzen masterilla ja katsomaan paljonko saa coreille laitettua negatiivista undervolttia, siinä kun ryzen masteri ruksutti tunnin verran etsiessään maksimiarvoja joka corelle niin yhtäkkiä havahduin kun lorina loppui ja koneesta tuli lähes täysin hiljainen (tuulettimet oli pistetty 30% teholle), olin varma että kone kaatui, pumppu hajosi tms mutta mitä vielä, kaikki pyöri normaalisti ja ryzen master sai arvot kaivettua, pistin cb23 pyörimään ja kummasti lämmöt tippuivat ja cb23 antoi yli 20k tulokseksi (7700x).
Eli sieltä lähti blokista viimeinen kupla liikkeelle ja pois loopista, se lopetti "lorinan" ja tasoitti virtauksen siten että jäähdytysteho parani.
Eli tämä vaan kaikille jotka tuskailee loopin ilmauksen kanssa, välillä kannattaa vaan pistää kone tekemään duunia ja lämpeämään kunnolla, sekin auttaa kuplien poistossa. Kone oli siis liikkumattomana lattialla, ei mitään koputteluita, kääntelyitä tms vaan kuplat lähti itsestään loopista pois kun vesi vähän lämpeni.
Usein jo pelkkä pumppua sammuttamalla voi saada ilmat liikkeelle jos pumpussa ei ole kierrosluku ohjausta.Yllä olevan lisäksi niille, joilla on PWM -ohjattu pumppu/pumput ja Aquasuite, Aquasuitella saa tehtyä sinikäyrälllä pumpun nopeutta heijaavan ohjauksen joka kutittelee ilmat liikkeelle aika tehokkaasti.
Toki saman voi tehdä käsin PWM -kontrollia heiluttelemalla tai vaikka halutessaan Vario -pumpun nopeusruuvia kääntelemällä.
The Dance of Our People on aina varma tapa tottakai - mutta tuo Aquasuite -oskillaattori on hivenen laiskempi ratkaisu.Myös heiluttamalla kotelo edes takasin mutta sitä suosittelen ainostan jos löytyy ssd levyt sekä osat pitää olla kunnolla kiinni..
Pistelemässä uutta looppia kasaan, mitäs nykyisin pistetään akkuveden sekaan? Ei väriaineita.
Nyt on vaakaan rakennettu ja sama ongelma se näinkin on. Näköjään tuo radilta ulos lähtevä putki tässäkin sakkaa ja ei meinaa virrata kunnolla.
Olen kaikkia yllä olevia neuvoja kokeillut ja ei ilmaamiseen apuja.
Tai no ainut mitä en ole kokeillut, on kytkeä yksittäin prossua/näyttistä.
Kokeilin cinebenchiä ajella ja cpu lämmöt max 88' , nesteet oli jossain alle 40'.
Pelasin myös 1h ja ajelin 3DMarkkia, CPU 60-70' ja nesteet 35'.
Lotina kyllä käy ja ilmaa siellä on, mutta alkaa olla keinot lopussa itsellä. Aloin jo epäilemään voisiko tuossa radissa olla jotain hämminkiä. Otin tuosta FLT; stä pumpun joskus irti kun tarkistelin tiivisteitä tms. mutta tuskin sitäkään saa mitenkään väärinpäin takaisin asennettua? .
Joo. Olen myös kokeillut ruuvailla tulppia korkeimmasta kohdasta ja säiliöltä, kone katollaan,kyljellään..pumppua kierrättänyt edestakaisin jne. Ja nyt tosiaan ajanut kuumaksi sun muuta, mutta ei vaikutusta.Ei itsellä ainakaan mitään kummempaa keinoa ole ollut ilmaamisen suhteen kun pumput täysille ja säiliön ylä osasta korkki irtti ajaa jonkun aikaa niin ilman poistuu. Pientä kotelon keikauttelua toki tehnyt sillon kun täysin tyhjää looppia täyttänyt. Ja itsellä on vielä tuota jonkun verran monimutkaisempi looppi.
Tässä vain oli näillä osilla sama ongelma putkisäiliöllä ja D5 pumpulla. Oon tosiaan tuntikausia tapellut tän kanssa kahdessa eri kotelossa. Jättää kokonaan virtauksen tuolta radilta pois tulevalta putkelta, heti kun koneen sammuttaa niin imee takaisin nesteet ja täyttyy, mitä kovemmalla pumppu on niin sitä tyhjemmäksi imee kyseisen putken. Voisi kuvitella, että lukko on radilla.Oma aiempi EK distroplatella tehty setti oli jostain syystä huomattavasti vaikeampi ilmata kuin nykyinen D5+säiliökombolla tehty. D5 ilmaantui täydellisesti tekemättä mitään, kun taas distroa piti käännellä paljon joka suuntaan ja siltikin jäi kuplia. Pieniä kuplia myös tuntui kertyvän lisää jostakin, ja monesti käynnistettäessä sellainen pulputtava kuplavana kulki loopin läpi päätyen takaisin säiliöön.
Pitkään mietin että vuotaako se distro jostain, mutta koskaan en löytänyt vuotojälkiä... mysteeriksi jäi.
Saat nyt ainakin koneen pomminvarmasti ilmattua kun kytkentä on noin. Käännä kone ylösalaisin, ja täytä ylimmästä kohdasta eli noista näytönohjaimen korkeista. Suojaa hyvin roiskeilta ja varovaisuutta, mutta niin se ainakin kokolailla ilmaantuu.
Kiitos. Kokeillaampas näitä neuvoja vielä seuraavalla kerralla. Tarvitseeko tuossa enään samaan aikaan cinebenchiä tms. huudattaa, vai riittäneekö jos biossista vain ohjailee pumpun kierroksia samalla?
Niin siis pumppu ei saa tietenkään olla käynnissä jos jompikumpi korkki on auki, pumppu painaa sieltä aukosta nesteet ulos. Eli kone sammuksissa täyttöä, korkki kiinni ja pumppu käyntiin. Tarvittaessa toisto.Tää. Kone lattialle ylösalaisin, pistät näyttiksen korkkiin (loopin ylin kohta) jonkun 15-20cm pätkän (mikä nyt tohon mahtuu, pehmeä letku parempi) putkea ja täytät sen nesteellä vaikka puoleen väliin. Sitten vaan kovaa ajoa pumpun nopeutta vaihdellen ja tarkkailet täyttöputkea ettei se pääse tyhjäksi (=imee silloin ilmaa). Jossain kohtaa pitäisi kuplat tulla sieltä ulos.