Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Sitten kun ihmettelet miksi nesteen lämpö ei pysy kurissa, ensimmäinen temppu on vaihtaa propellit. Valitettavasti LL on melko kehno radiaattorikäytössä näin kohteliaasti ilmaistuna.
Okei,nää sattui löytymään torista edullisesti käyttämättömänä ja kävin hakemassa,kokeillaan nyt miten käy.
Putkia tässä muutaman tunnin väsäillyt,en ihan helpoimman kautta halua mennä,tai vähän jotain kiekuroita värkkäilen.Meinaa tuo kuumailmapuhallin temppuilla kun ei anna lämpöä oikein kunnolla ja välillä taas tuliluumat sekunnissa,niin meni joku mutka vituiksi sen takia..
 
Noniin nyt alkaa olla kone sillä mallilla,että lasken kohta nesteet sisään.Laitoin tosiaan sen lämpötilasensorin näyttikseen kiinni ja T-sensoriin piuha.Näyttikös hwinfo tuon T-sensorin?jos ajelisi jotain 3d-mark vaikka ensimmäisenä.
Niin ja mikäs se nesteen lämpö olisi ihanteellinen ja minkä yli ei saisi mennä?
 
Noniin nyt alkaa olla kone sillä mallilla,että lasken kohta nesteet sisään.Laitoin tosiaan sen lämpötilasensorin näyttikseen kiinni ja T-sensoriin piuha.Näyttikös hwinfo tuon T-sensorin?jos ajelisi jotain 3d-mark vaikka ensimmäisenä.
Niin ja mikäs se nesteen lämpö olisi ihanteellinen ja minkä yli ei saisi mennä?
Ihanteellinen on ~huoneen lämpö + korkeintaan aste-pari. 40 astetta jos ylittyy, on jo aivan liikaa. Jos on pehmeät letkut ja menee paljon yli 40 asteen, niin letkuista erkanee plasticizerit jotka tukkii sitten blokit - kovilla putkilla tota ongelmaa ei pitäisi olla.
 
Tällä hetkellä näyttäisi olevan 39-41 timespyn jälkeen ja pelatessa,tosin tämä huonekkaan ei varmaan kaukana siitä 40 asteesta ole.
Tosin en ole tuulettimien säätöihin vielä koskenut,täytyy kokeilla säätää enemmän puhaltamaan.
 
Ihanteellinen on ~huoneen lämpö + korkeintaan aste-pari. 40 astetta jos ylittyy, on jo aivan liikaa. Jos on pehmeät letkut ja menee paljon yli 40 asteen, niin letkuista erkanee plasticizerit jotka tukkii sitten blokit - kovilla putkilla tota ongelmaa ei pitäisi olla.
itellä nousee 46c veden lämpö nyt kun on lähemmäs 30c sisäilma. Tosin zmt letkua, acetali blokit ja D5 plexi säiliö mitkä ilmeisesti kestää reippaasti lämpöä.

Irtooko noista tiivisteistä sitten jotain jos nesteenlämpö nousee liikaa ? Tässä 18kk aikana ei ole ollut ongelmia.
 
itellä nousee 46c veden lämpö nyt kun on lähemmäs 30c sisäilma. Tosin zmt letkua, acetali blokit ja D5 plexi säiliö mitkä ilmeisesti kestää reippaasti lämpöä.

Irtooko noista tiivisteistä sitten jotain jos nesteenlämpö nousee liikaa ? Tässä 18kk aikana ei ole ollut ongelmia.
Riippuu ihan letkusta tuo. ZMT kait pitäisi kestää paremmin. Alphacoolin PVC-letku ”hajosi” melko nopeasti liian kuumana. Tiivisteet kestää kyllä.
 
Noniin,siinäpä se rgb härveli nyt on.Eihän nuo putket ihan jiirissä mene jokapaikassa,mutta aikalailla lennosta vääntelin,niin kaippa ne tuon tyylisessä sekamelskassa menee :).Vuotoja ei ole ilmaantunut,paitsi täyttö vaiheessa säiliöltä lähtö+tyhjennysventtiili vuoti,kun ei mahtunut kierre pyörimään loppuun,koska tuossa pumpussa oli sellainen syvennys lähdön kohdalla ja itse liitin liian iso siihen.Eipä sitten ollut sopivia lähtöjä tähän hätään,joten jouduin vuolemaan vähän muovia pumpusta jolloin sain kierrettyä loppuun asti.
Itse rakennus kyllä otti täysiä päiviä useamman kun aika paljon uutta joutui opetella ja varmasti vielä paljon oppimatta.Tyhjennysventtiili on nyt tuolla pumpun oikealla,mistä tosin ei paljon ainetta pihalle saa.Ajattelin sitten kunhan tarve tulee tyhjentää,niin imasen auton jarrujen ilmauslaitteella tyhjäksi.

Kokeilin nyt vähän säädellä pumppua ja tuulettimia kovemmalle ja nyt timespy tulokset oli tälläiset;

Cpu 44 / 41 / 64
Tsensor 35 / 33 / 36
Gpu 41 / 38 / 80 ja hotspot nousee aika rajusti 107.4 ,hieman mietityttää miksi,ainakin siihen nähden kun muiden lukemia olen haulla katsellut.

Tuulettimet on nyt jossai 30-70% väliin säädelty ja pumppu 50-70%.Huoneenlämpö sen 29 astetta.
Rautahan tässä on vanhaa R5 3600 ja 2080ti (Päivitetään prossu emo muistit kunhan jaksaa).
Nythän toi Tsensori parani siitä mitä äkkiä illalla kokeilin ja lienee parempi testailla enemmän kun kelit viilenee.Tässä huoneessa vielä pojan kone useasti päällä,niin lämmöt nousee.

Siinä vielä kuvaspämmit.

20240726_135219.jpg20240726_135155.jpg20240726_135028.jpg
 
Riippuu ihan letkusta tuo. ZMT kait pitäisi kestää paremmin. Alphacoolin PVC-letku ”hajosi” melko nopeasti liian kuumana. Tiivisteet kestää kyllä.
PVC ja PETG on ainoat jotka aiheuttaa ongelmia matalissa lämpötiloissa. Akryyli ja epdm kestää pitkälle yli pumppujen 60C maksimin.

Niin ja mikäs se nesteen lämpö olisi ihanteellinen ja minkä yli ei saisi mennä?

Alle 10K ero huoneenlämpöön rasituksessa on hyvä tavoitetila (25C huone -> alle 35C vesi). Yli 50C ei oikein mielellään saisi missään rasituksesssa veden lämpö nousta vaikkei PVC:tä tai PETG:iä olisi erehtynyt koneeseensa laittamaan.
 
Kertokaapas fiksummat miten veden lämpölaajeneminen tapahtuu loopissa jossa ei ole varsinaita erillistä säiliötä? Eli jos on ns. tappiin täytetty looppi ja sen lämpötila nousee esim. 20 astetta niin vesihän laajenee vähän, mihin tuo ylimääräinen tilavuus menee loopissa?

Tämä lienee lähinnä teoreettinen ongelma mutta tulipahan mieleeni.
 
Pitää varmaan ottaa cpu ja gpu varten pikaliittimet.Kyllähän vähän kirpaisee hinta kun tilaa 4 uros ja 4 naaras QD3 liitintä lisää.Helpottuu kyllä hommat todella paljon jos joutuu jotain purkamaan.
 
Kertokaapas fiksummat miten veden lämpölaajeneminen tapahtuu loopissa jossa ei ole varsinaita erillistä säiliötä? Eli jos on ns. tappiin täytetty looppi ja sen lämpötila nousee esim. 20 astetta niin vesihän laajenee vähän, mihin tuo ylimääräinen tilavuus menee loopissa?

Tämä lienee lähinnä teoreettinen ongelma mutta tulipahan mieleeni.
Kyllähän tuo ihan käytännön ongelma on. Paine kasvaa niin kauan kunnes liitokset alkaa vuotamaan, eli ei varmaankaan kovin paljoa vaadi. Letkuilla toteutetussa letkut voi ehkä ennen vuotoja pullistua, mutta veikkaan niidenkin tapauksessa liitosten vuotavan melko pienellä paineen nousulla.
 
Kertokaapas fiksummat miten veden lämpölaajeneminen tapahtuu loopissa jossa ei ole varsinaita erillistä säiliötä? Eli jos on ns. tappiin täytetty looppi ja sen lämpötila nousee esim. 20 astetta niin vesihän laajenee vähän, mihin tuo ylimääräinen tilavuus menee loopissa?

Tämä lienee lähinnä teoreettinen ongelma mutta tulipahan mieleeni.
jos nyt ei muuta niin jotain viihde arvoa tuolla videolla. Vaikuttaisi siltä että pumpun tiiviste petti noin 10bar kohdalla
 
Kertokaapas fiksummat miten veden lämpölaajeneminen tapahtuu loopissa jossa ei ole varsinaita erillistä säiliötä? Eli jos on ns. tappiin täytetty looppi ja sen lämpötila nousee esim. 20 astetta niin vesihän laajenee vähän, mihin tuo ylimääräinen tilavuus menee loopissa?

Tämä lienee lähinnä teoreettinen ongelma mutta tulipahan mieleeni.
Litra vettä laajenee 20°C huoneenlämmöstä loopin 40°C lämmöön 0.0004l/4ml. Samalla laajenee myös letkut, kennot, blokit, joiden tilavuus kasvaa. Teoriassa se sitten tulee tiivisteestä läpi tai paine laajentaa letkua. Todellisuudessa kukaan ei saa kiertoa niin täyteen etteikö (alle) 4ml olisi tilaa.
 
Onko kellään kokemusta toimiiko slim fanit radin kanssa paremmin pushina vai pullina? Ja itseasiassa sama kysymys normi 25mm faneille. P12 Slim ja P12 kyseessä.

Edit myös radi on 20mm slim.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään kokemusta toimiiko slim fanit radin kanssa paremmin pushina vai pullina? Ja itseasiassa sama kysymys normi 25mm faneille. P12 Slim ja P12 kyseessä.

Edit myös radi on 20mm slim.
Push on aina parempi mutta ero todella pieni mutta slim tuulettimien paineentuottto luokkaa surkea eli jos voi välttää niin suosittelen normi 25mm tuulettimia.
Itsellä on katossa 480mm kennossa pull kun 30mm tuulettimet mahtui katon panelin alle eikä sillä tilalla pysty mitään muuta tekemään.
 
Googlasin vähän noita static pressureita, P12 slim 1.45mm, P12 2.25mm ja NFA12-25 2.35mm. Kuinka suoraan static pressure korreloi jäähdytystehon kanssa radikäytössä ja onko CFM arvolla mitään roolia?
 
Googlasin vähän noita static pressureita, P12 slim 1.45mm, P12 2.25mm ja NFA12-25 2.35mm. Kuinka suoraan static pressure korreloi jäähdytystehon kanssa radikäytössä ja onko CFM arvolla mitään roolia?
Radi käyttöön 15mm tuuletin ei sovi hyvin eli joutuu pyörittää sitä täysillä.
20mm paksun kennon kanssa ehkä onnistuisi riippuen kuinka tiheä rivasto on.

Tuo push ja pull suorituskyky on aina tuulettimen suunnittelun kanssa tekemisessä kun osa voi toimia push tilassa paremmin ja osa pull ja molemmat sopii käyttää.
Pitää muistaa että kotelo paneli ratkaisee myös paljon mitä kannattaa käyttää eli läpäiseekö lämmin ilma paremmin ulos kotelosta jos kenno on siinä kiinni vai tuuletin.
Ei ole mitään selvää vastausta.
 
Viimeksi muokattu:
Pikaliittimistä, koolancella uroskierteellä ja naaraskierteellä G1/4, niin kumpis nyt menikään vaikka radiin suoraan tai blokin portteihin?
Edit: Selkis tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Muistelenko oikein,että joku kiinasivu oli olemassa mistä saa ihan käypäsiä/edullisia liittimiä ym. osia? En nyt tahdo osoitetta löytää.
 
Kertokaapas fiksummat miten veden lämpölaajeneminen tapahtuu loopissa jossa ei ole varsinaita erillistä säiliötä? Eli jos on ns. tappiin täytetty looppi ja sen lämpötila nousee esim. 20 astetta niin vesihän laajenee vähän, mihin tuo ylimääräinen tilavuus menee loopissa?

Tämä lienee lähinnä teoreettinen ongelma mutta tulipahan mieleeni.
Tuosta tarkempaa faktaa.

 
No nyt jaksoin kesäloman ohessa laittaa koko setin nippuun.Piti vähän tällä kertaa kysellä @The Groke apua kiitos siitä.Vesi pysyy tällä hetkellä todella viileenä sisällä nyt 24,8 ja tällä hetkellä pumpun mukaan 27,9. Parvekkeen ovi on kylläkin auki mut todella tyytyväinen olen Mo-Ra ja 2x420 radeihin.Näyttistä ei saa kyllä millään yli viiden kympin menemään ja gpu hotspot on noin 8c ero coreen.Tuulettimet säädetty niin että niitä ei kuule eli reserviä kyllä löytyy.Kuvia ei ole jaksanut/ehtinyt ottaa kuin muutaman.Pöydän jalkaa pitäisi saada vähän menemään moran(mora jalkojen kanssa on niin matala) alle.No ratkaisu löytyi kellarista eli pieni pala vinyyliä jalkojen alle.Piuhat on nyt ihan saatanan pahannäköiset moran ja kotelon välissä. pakko oli jalkatilan takia jättää härvelit peräkkäin.Kuvassa näkyy lämpöpatteri mut siitä ei ole huolta kun se on talvella alle kädenlämpöinen.Huomenna se varmaan istuu lopulliseen paikkaan.Sviddu mikä työmaa oli.Täytyy vielä ihmetellä tämä sivuradin letku kun vaan ehtii.Ja valot tietysti.Joku single color.Sitten meinasin laittaa kyllä vielä D5 highflow johonkin kohtaan kun sellainen hyllystä löytyy.Lisää piuhan vetoa siitäkin tosin kaikki ois voinut tehdä kerralla mut ei jaksanut ja pari liitintä uupuu kun on vasta tuloillaan.
WhatsApp-Kuva 2024-08-23 klo 16.41.16_a438b84e.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kun noita 560 radeja ei hirveästi liiku käytettyinä, Niin mitäi ootte mieltä tuollaisesta liquid hausin telineestä?
Että kannattaako suosiolla ottaa 120mm tuulettimille oleva teline (45€ + posti) vaiko tuollainen ext xl teline (jälkimmäinen maksaa 90€ +50€ posti, mutta sen avulla saa suunnilleen mo-ran kiinni seinään tai jotain pienempää)

vaiko teetätättää paikallisella peltisepällä vähän vastaava teline (noissa liquidhausin telineissä on miusta se ongelma että et voi laittaa radia alassuin, kuten olisi loogisinta letkujen vedon kannalta)
 
Tarkoitus olisi rakentaa Define 7 Nanoon kierto jossa CPU, GPU ja ssd. Radeina 280 ja 120. Varustan ne Fractalin Venturi -tuulettimilla mutta kumpi 280 jäähdytin olisi parempi?



Edit: Kokoonpanossa olisi melunpoisto etusijalla, R7 5700x & 6800xt. Myös tarkoituksena komponenttien alivoltitus.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus olisi rakentaa Define 7 Nanoon kierto jossa CPU, GPU ja ssd. Radeina 280 ja 120. Varustan ne Fractalin Venturi -tuulettimilla mutta kumpi 280 jäähdytin olisi parempi?



Edit: Kokoonpanossa olisi melunpoisto etusijalla, R7 5700x & 6800xt. Myös tarkoituksena komponenttien alivoltitus.
Paksumpi on tehokkaampi mutta kannattaa katsoa että se mahtuu.

itselläni ottaa corsairin 5000D kotelossa tuulettimien runko kiinni emolevyyn 30mm kattoradin kanssa
 
Radien paksuus on tosiaan silmälasin alla. 90-asteen matalat liittimet antaa mahdollisuuden tarkempiin mittoihin mutta 45mm paksuus tuulettimen kanssa on jo melko lailla maximum. Prosessorin ja näyttiksen yhteenlaskettu virrankulutus on tällä hetkellä alivoltitettuna ehkä n. 280W, olen haaveillut että Nanolla jäähdyttäisi alivoltituksella jopa R7 5700x ja RTX4090 (n. 400W) mikä voisi tämän videon perusteella olla mahdollista.



Ajattelin jos valitsen tiheämmät HPE-mallit ja ajan tuulettimia sen verran että ainakin pumpun surina jää alle, jäähtyy sitten miten jäähtyy. Kävi myös mielessä olisiko sittenkin viisaampaa valita Define 7 Mini jossa olisi mahdollisuus asentaa radi myös kattoon.
 
Radien paksuus on tosiaan silmälasin alla. 90-asteen matalat liittimet antaa mahdollisuuden tarkempiin mittoihin mutta 45mm paksuus tuulettimen kanssa on jo melko lailla maximum. Prosessorin ja näyttiksen yhteenlaskettu virrankulutus on tällä hetkellä alivoltitettuna ehkä n. 280W, olen haaveillut että Nanolla jäähdyttäisi alivoltituksella jopa R7 5700x ja RTX4090 (n. 400W) mikä voisi tämän videon perusteella olla mahdollista.



Ajattelin jos valitsen tiheämmät HPE-mallit ja ajan tuulettimia sen verran että ainakin pumpun surina jää alle, jäähtyy sitten miten jäähtyy. Kävi myös mielessä olisiko sittenkin viisaampaa valita Define 7 Mini jossa olisi mahdollisuus asentaa radi myös kattoon.


Tuosta vähän osviittaa miten hiukan vanhemmat jäähdytinmallit käyttäytyvät eri virtauksilla ilmavirroilla 10 asteen erolla huonelämpötilaan. Jos annat deltan kasvaa, niin jäähtyyhän se, 50 asteinen vesi kierrossa toimii vielä varsin nätisti vaikka ei tietenkään ole optimaalinen.
 
Olen ymmärtänyt asian niin ettei nesteen lämpö saisi ylittää 40 astetta, pehmeät putket ei kuulemma kestä korkeampaa lämpötilaa.
 
Olen ymmärtänyt asian niin ettei nesteen lämpö saisi ylittää 40 astetta, pehmeät putket ei kuulemma kestä korkeampaa lämpötilaa.
Tähän juurikin vaikuttaa kovasti putkien materiaali, joten yleispätevää vastausta on vaikea antaa. Esimerkkinä: Alphacool hose AlphaTube HF 13/10 väittää että kestää käyttölämpötilat välillä -20 °C ja 60 °C ...
Kun taas EK Water Blocks EK-Tube ZMT annetaan ymmärtää että käyttölämpötilat ovat -30 °C ja 110 °C välillä.

Joten loopissa käytettyt komponentit ovat ratkaisevassa asemassa
 
Ja siis kovatkin putket voivat olla herkkiä lämmölle. Yli 40 asteen vedellä kannattaa tietää oman loopin speksit.
 
Tähän juurikin vaikuttaa kovasti putkien materiaali, joten yleispätevää vastausta on vaikea antaa. Esimerkkinä: Alphacool hose AlphaTube HF 13/10 väittää että kestää käyttölämpötilat välillä -20 °C ja 60 °C ...
Kun taas EK Water Blocks EK-Tube ZMT annetaan ymmärtää että käyttölämpötilat ovat -30 °C ja 110 °C välillä.

Joten loopissa käytettyt komponentit ovat ratkaisevassa asemassa

Aika monella pumpulla taisi olla 60C rajana mutta yli 50C kun mennään niin ollaan jo ns. pielessä muutenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: xia
Pitää varmaan ottaa cpu ja gpu varten pikaliittimet.Kyllähän vähän kirpaisee hinta kun tilaa 4 uros ja 4 naaras QD3 liitintä lisää.Helpottuu kyllä hommat todella paljon jos joutuu jotain purkamaan.

Barrow vai oliko Bykskin pikaliittimet itsellä ja kahdelle parille taisi joku 38€ hintaa tulla. Koolancet sit jos ei halua paperin kanssa parilta tipalta suojautua :asif:
 
Aika monella pumpulla taisi olla 60C rajana mutta yli 50C kun mennään niin ollaan jo ns. pielessä muutenkin.
itel ei oo benhmarkkien aikana menny vissii yli 33-34 kertaakaan. Peleissä yleensä jos tuulettimet reilu 1000rpm ja pumppu 3750rpm ja 24/7 asetukset ni nesteen lämmöt 27-31.

2x360mm radit ja toinen pullina ja toinen push&pullina..
 
itel ei oo benhmarkkien aikana menny vissii yli 33-34 kertaakaan. Peleissä yleensä jos tuulettimet reilu 1000rpm ja pumppu 3750rpm ja 24/7 asetukset ni nesteen lämmöt 27-31.

2x360mm radit ja toinen pullina ja toinen push&pullina..
Näinhän se menee.

Lämpökuorma, melu, jäähdytyskapasiteetti (raha ja tila) ratkaisee.

Se, että neste ei ikinä saisi ylittää 40 astetta on aika tiukka raja, koska laadukkaalla letkulla kuitenkin voi hyvin mennä ylikin ja tietty pienenkin jäähdyttimen teho kasvaa kun lämpötilaero kasvaa.

Itsellä edellinen projekti lähti kiertoon hiljattain, kun ei pikkulapsiarjessa riitä aika kaikkeen. Seuraava on kuitenkin jo vähän häivähdellyt mielessä, ja siinä lähdetään Moralla liikkeelle. Olisi pitänyt jo edellinenkin hoitaa kunnolla. Nestemäinen metalli, suoraa ytimen jäähdyttäminen jne. ratkaisut menevät toki hifistelyyn mutta harrastustahan nämä ovatkin.

Aion myös koeponnistaa täysin ilmatiiviin toteutuksen, jossa myös kotelon sisällä oleva ilma ja siten epäsuorasti virtalähde yms. vedellä jäähtymätön lämpökuorma jäähdytetään kotelon sisäisellä jäähdyttimellä. :)
 
Näinhän se menee.

Lämpökuorma, melu, jäähdytyskapasiteetti (raha ja tila) ratkaisee.

Se, että neste ei ikinä saisi ylittää 40 astetta on aika tiukka raja, koska laadukkaalla letkulla kuitenkin voi hyvin mennä ylikin ja tietty pienenkin jäähdyttimen teho kasvaa kun lämpötilaero kasvaa.

Itsellä edellinen projekti lähti kiertoon hiljattain, kun ei pikkulapsiarjessa riitä aika kaikkeen. Seuraava on kuitenkin jo vähän häivähdellyt mielessä, ja siinä lähdetään Moralla liikkeelle. Olisi pitänyt jo edellinenkin hoitaa kunnolla. Nestemäinen metalli, suoraa ytimen jäähdyttäminen jne. ratkaisut menevät toki hifistelyyn mutta harrastustahan nämä ovatkin.

Aion myös koeponnistaa täysin ilmatiiviin toteutuksen, jossa myös kotelon sisällä oleva ilma ja siten epäsuorasti virtalähde yms. vedellä jäähtymätön lämpökuorma jäähdytetään kotelon sisäisellä jäähdyttimellä. :)
Kyllähän Mora on hyvä mut huomasin itse et tilaa saisi tässä kerrostalo boksissa olla vähän lisää.Olisi paljon helpompaa kun pystyisi laittaa vehkeet kuin itse haluaisi.Sitten tämä meidän koiran perkele on välillä liian kiinnostunut siitä et jos löytisi jotain säädettävää/syötävää.Meidän musti onneksi pelkää kuollakseen jos sille sanoo et siellä on kärpänen.Koira painaa 45kg ja on 75cm säkä mut kärpänen on paha :eek: Olisihan kyllä aika jäätävä laitos tämä uusi Mo-Ra.
 
Viimeksi muokattu:
Se, että neste ei ikinä saisi ylittää 40 astetta on aika tiukka raja, koska laadukkaalla letkulla kuitenkin voi hyvin mennä ylikin ja tietty pienenkin jäähdyttimen teho kasvaa kun lämpötilaero kasvaa.
Luin tuota aiempaa keskustelua ja tämä erittäin tiukka raja kyllä pisti itselläkin silmään.

Kaikki ei asu ilmastoiduissa asunnoissa ja jos asunto lämpeää 30°C+ -asteiseksi kesällä (mikä on ihan tavallista p*sti rakennetuissa tavallisissa suomalaisssa asunnoissa), niin <=40°C poislukien kevyt nettiselailu ei vaan ole ihan realistista.

40°C on kyllä hyvä suositus, ja itselläkin pysyy juuri alle sen (pehmeät letkut jotka ei välitä korkeammasta), koska asunto ei ole onneksi kuumimmasta päästä ja ikkunat enemmän pohjoiseen päin talossa (viilennystä ilmastoinnissa ei ole).

Mitkä materiaalit ei kestä, kun mennään yli 40°C:n? Jos näitä materiaaleja on olemassa, niin pysyisin niistä kaukana, paitsi jos on 100% varma, että ilmastointi toimii aina moitteetta ja konetta ei tulla käyttämään muualla.
 
Luin tuota aiempaa keskustelua ja tämä erittäin tiukka raja kyllä pisti itselläkin silmään.

Kaikki ei asu ilmastoiduissa asunnoissa ja jos asunto lämpeää 30°C+ -asteiseksi kesällä (mikä on ihan tavallista p*sti rakennetuissa tavallisissa suomalaisssa asunnoissa), niin <=40°C poislukien kevyt nettiselailu ei vaan ole ihan realistista.

40°C on kyllä hyvä suositus, ja itselläkin pysyy juuri alle sen (pehmeät letkut jotka ei välitä korkeammasta), koska asunto ei ole onneksi kuumimmasta päästä ja ikkunat enemmän pohjoiseen päin talossa (viilennystä ilmastoinnissa ei ole).

Mitkä materiaalit ei kestä, kun mennään yli 40°C:n? Jos näitä materiaaleja on olemassa, niin pysyisin niistä kaukana, paitsi jos on 100% varma, että ilmastointi toimii aina moitteetta ja konetta ei tulla käyttämään muualla.
Jos pumppu kestää 60 astetta, letkuja löytyy kyllä mitkä kestää vähintään saman. Kovat putket varmasti myös, kestäähän ne kuumailmapuhaltimella muotoilunkin.

Komponentteja voi miettiä, miten kuumana käyvät ilmalla jäähdytettäessä. Kontaktin ollessa kunnossa kaikki toimii 50 asteisella vedellä ihan hyvin. Eikä nykyään tarjolla olevilla lisäaineilla ole myöskään minkäänlaista huolta kasvustoista.
 
1725474169297.png


Näin itsellä hetki sitten kun starfieldiä pelailin, hyvin huutaa kone kyllä kun tuulettimet hakkaa tuota 100% . . . mutta veden maksimit käyneet 42

tosiaan tuo 4090 puskee lämpöä ettei 2x 240 slim (30mm) radia ihan jaksa äänettä
 
Mitkä materiaalit ei kestä, kun mennään yli 40°C:n? Jos näitä materiaaleja on olemassa, niin pysyisin niistä kaukana, paitsi jos on 100% varma, että ilmastointi toimii aina moitteetta ja konetta ei tulla käyttämään muualla.
Ongelma on siinä, että pehmeissä letkuissa oleva pehmitin (plasticizer) alkaa hajoamaan/erkanemaan siitä ite perusmateriaalista (kuten esim. PVC).
Mulla oli aikanaan luupissa Alphacoolin PVC-letkua, yksi XT45 280mm radi ja sitten kellotettu 8700k ja RTX2080. Ei mennyt montaakaan viikkoa 2080:n laittamisen jälkeen, kun letkut olivat sinivihertävän sävyisiä ja umpisameita. Niiden sisäpinnoilta sai kaapia sitä plasticizeria ja seuraavan kerran kun irrotin prossublokin, oli tämä lähes ummessa siitä töhnästä.

Se, että tuote tai materiaali X "kestää" lämpötilaa Y, on aika suhteellinen asia.
 
Varmaan yleinen suositus kuitenkin et ei veden lämmöt nousisi yli 40c.Jos putkia suunittelee niin itse laittaisin suoraan akryyli putket kun ne ainakin kestää.Omassa käytössä on tällä hetkellä epdm letkua.Tässä pari viikkoa sitten purin loopin pois kun tuli vaihettua radit+muita hiluja niin totesin et kuitenkin vaihtaa samalla kaikki letkut uusiin kun maksaa joku 16€ 3 metriä.Onneksi letku on vielä suhteellisen halpaa.Kirkasta letkua en edes enään jaksa laittaa kun musta epdm on paljon parempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa tuo PETG olla se herkin materiaali lämmölle, saattaa alkaa muuttamaan muotoaan jo tuossa 40c alueella jolloin puristukseen perustuva liitos saattaa irrota (jos ei ole käytetty tukiholkkeja).
Itse D5 moottori kestää sen 95c, 60c rajoitus tulee jos käytetään muovisen pumppupesän kanssa.
POM pitäisi kestää jatkuvaa 80c lämpötilaa ja 95 hetkellisesti.
 
Jaahas, vähän vaikuttaa siltä että EK:lla alkaa kassa oikeasti olemaan tyhjä. Työntekijöille ei saada maksettua palkkoja, joista 40 on jopa haastamassa EK:n oikeuteen puuttuvista palkoista...
Vetivät jäätävää kasvua 2021 asti minkä jälkeen lähti päälle kova lasku myynneissä mihin lafka ei todellakaan onnistunut sopeutumaan. Kuukausimyynnin lasku on ollut luokkaa 2,5miljoonaa --> 700k.

 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, vähän vaikuttaa siltä että EK:lla alkaa kassa oikeasti olemaan tyhjä. Työntekijöille ei saada maksettua palkkoja, joista 40 on jopa haastamassa EK:n oikeuteen puuttuvista palkoista... Jippikaijee


En vielä kattonut, mutta joskus mietin EK:sta kahta asiaa; Minkä helvetin takia niiden repertuaarissa on niin valtavan paljon erilaisia, todella monimutkaisiakin tuotteita kun on kyse tällaisesta niche-markkinasta kuin tietokoneiden vesijäähdytys, ja toisekseen sitä että kuka helvetti niitä vesiblokkeja oikeasti ostaa (riittävän paljon että toiminta olisi kannattavaa) kun hintaa on yli tuplat verrattuna Alphacooliin ja muihin, jotka ovat yhtä hyviä tai parempia suorituskyvyltään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 355
Viestejä
4 505 324
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom