Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Highend direct die blokki.
Eli siis miten ja minkä verran parempi tuo on, kuin Thermal Grizzly Mycro joka maksoi n. 1/3 tuosta? Onhan tuo ehkä vähän nätimpi kuin tylsä musta möykky, jos siitä extraa haluaa noin paljon maksaa. Blokin rungossa käytetty messinki+pinnoite nyt voi muutaman euron kalliimpi olla kuin Mycron POM, mutta silläkään tuskin on käytännön merkitystä.

Lisäksi tuo on hiton iso ulkoisesti ja vaatii vielä erillisen direct die framen, joka ei voi edes sisältyä tuohon hintaan.
Kyllä minäkin mielelläni laadusta ja suorituskyvystä maksan, mutta en tyhjästä tai muuten perusteettomista törkyhinnoista.
 
Eli siis miten ja minkä verran parempi tuo on, kuin Thermal Grizzly Mycro joka maksoi n. 1/3 tuosta? Onhan tuo ehkä vähän nätimpi kuin tylsä musta möykky, jos siitä extraa haluaa noin paljon maksaa. Blokin rungossa käytetty messinki+pinnoite nyt voi muutaman euron kalliimpi olla kuin Mycron POM, mutta silläkään tuskin on käytännön merkitystä.

Lisäksi tuo on hiton iso ulkoisesti ja vaatii vielä erillisen direct die framen, joka ei voi edes sisältyä tuohon hintaan.
Kyllä minäkin mielelläni laadusta ja suorituskyvystä maksan, mutta en tyhjästä tai muuten perusteettomista törkyhinnoista.
Joo ei ole mun hankintalistalla.Joku muistaakseni joskus harmitteli kun ei saanut tilailtua Euroopasta.
 
Eli siis miten ja minkä verran parempi tuo on, kuin Thermal Grizzly Mycro joka maksoi n. 1/3 tuosta? Onhan tuo ehkä vähän nätimpi kuin tylsä musta möykky, jos siitä extraa haluaa noin paljon maksaa. Blokin rungossa käytetty messinki+pinnoite nyt voi muutaman euron kalliimpi olla kuin Mycron POM, mutta silläkään tuskin on käytännön merkitystä.

Lisäksi tuo on hiton iso ulkoisesti ja vaatii vielä erillisen direct die framen, joka ei voi edes sisältyä tuohon hintaan.
Kyllä minäkin mielelläni laadusta ja suorituskyvystä maksan, mutta en tyhjästä tai muuten perusteettomista törkyhinnoista.
Mistä minä tiedän? En omista kyseistä blokkia.
 
Terve.Tässä vesijäähy hommiin innostuin ja tilailen hieman liittimiä.Onko tämän kovaputken liittimen kanssa sisämitalla mitään väliä,eli riittänee kunhan 16mm ulkohalkaisija putkella? Tai onko yleensäkkään sisämitoilla mitään väliä,eli kiristyy paikalleen kunhan ulkomitat täsmää?

 
Terve.Tässä vesijäähy hommiin innostuin ja tilailen hieman liittimiä.Onko tämän kovaputken liittimen kanssa sisämitalla mitään väliä,eli riittänee kunhan 16mm ulkohalkaisija putkella? Tai onko yleensäkkään sisämitoilla mitään väliä,eli kiristyy paikalleen kunhan ulkomitat täsmää?

Kovaputkien kanssa sisämitalla ei tosiaan ole väliä, pehmeiden letkujen kompressioliittimissä sekä sisä- että ulkomittojen tulee täsmätä.
 
Oijoi, olisiko aika upgradeen?
Aika jäätävän kokoinen laitos.Painoa on puolet enemmän kuin 420 mallissa.Paljon muuten suunnilleen 420 malliin menee nestettä?Mulla on yksi viiden litran tonkka dp ultraa ja just mietin et pitääkö ottaa toinen mokoma lisää.Kuitenkin settiin tulee 2x360 kennoa ja 420 Mo-Ra.
 
Aika jäätävän kokoinen laitos.Painoa on puolet enemmän kuin 420 mallissa.Paljon muuten suunnilleen 420 malliin menee nestettä?Mulla on yksi viiden litran tonkka dp ultraa ja just mietin et pitääkö ottaa toinen mokoma lisää.Kuitenkin settiin tulee 2x360 kennoa ja 420 Mo-Ra.
Muistaakseni alle 2L menee, 1,5L tietämillä? Mulla on myös Mora 420 ja 2x 360 radit, 5L kanisteriin jäi ehkä kolmasosa jäljelle.
 
Onko kokemuksia Watercoolin normi radeista?Alkoi kiinnostamaan 420 malli eli tämä:
Ei oo kokemuksia mutta ovat hyviä radeja.
S-mallit tosin rajoittaa virtausta jonku verran verrattuna L-malliin.
420 radista ei ole toistaseksi kuin S-malli.

IMG_2435.jpeg


IMG_2436.jpeg
 
Siitäpä se lähtee ensimmäinen vesijäähy kone itselle.Ei oikeastaan mitään tarvetta,kuitenkin mielenkiintoa ollut jo vuosia rakennella,mutta mielenkiinto on vain puuttunut perehtyä asiaan.

20240722_191406.jpg

Koppana Lian-Li D11 Mini,mikä ei varmaan ilmankierron kannalta paras ole lasisen etuseinän takia.Ajattelin laittaa kattoon ja pohjaan 360mm alphacoolin radit ja tuossa ylös jo kiinnittelinkin,tosin joutui poraamaan omat reiät kiinnitykseen koska radi otti tuonne emolevyn vasempaan ylänurkkaan niin ettei mahtunut omille kiinnityspaikoille.
Ilmeisesti radeista kannattaa painaa molemmista pihalle ilmat? ja varmaan tuonne takaseinään laitan 2x140mm tai 120mm propellia imemään sisään.

D5-Pumppu tulossa pienellä säiliöllä.Onkos tuolla säiliön koolla mitään väliä verrattain radien kokoon?
Akryyliputket tarkoitus taivutella paikalleen kunhan postissa tulevat liittimien kanssa tälläviikolla.
 
Siitäpä se lähtee ensimmäinen vesijäähy kone itselle.Ei oikeastaan mitään tarvetta,kuitenkin mielenkiintoa ollut jo vuosia rakennella,mutta mielenkiinto on vain puuttunut perehtyä asiaan.

20240722_191406.jpg

Koppana Lian-Li D11 Mini,mikä ei varmaan ilmankierron kannalta paras ole lasisen etuseinän takia.Ajattelin laittaa kattoon ja pohjaan 360mm alphacoolin radit ja tuossa ylös jo kiinnittelinkin,tosin joutui poraamaan omat reiät kiinnitykseen koska radi otti tuonne emolevyn vasempaan ylänurkkaan niin ettei mahtunut omille kiinnityspaikoille.
Ilmeisesti radeista kannattaa painaa molemmista pihalle ilmat? ja varmaan tuonne takaseinään laitan 2x140mm tai 120mm propellia imemään sisään.

D5-Pumppu tulossa pienellä säiliöllä.Onkos tuolla säiliön koolla mitään väliä verrattain radien kokoon?
Akryyliputket tarkoitus taivutella paikalleen kunhan postissa tulevat liittimien kanssa tälläviikolla.
Säiliön koolla ei ole merkitystä, säiliö vain helpottaa veden lisäämistä ja ilmaamista.
 
Siitäpä se lähtee ensimmäinen vesijäähy kone itselle.Ei oikeastaan mitään tarvetta,kuitenkin mielenkiintoa ollut jo vuosia rakennella,mutta mielenkiinto on vain puuttunut perehtyä asiaan.

20240722_191406.jpg

Koppana Lian-Li D11 Mini,mikä ei varmaan ilmankierron kannalta paras ole lasisen etuseinän takia.Ajattelin laittaa kattoon ja pohjaan 360mm alphacoolin radit ja tuossa ylös jo kiinnittelinkin,tosin joutui poraamaan omat reiät kiinnitykseen koska radi otti tuonne emolevyn vasempaan ylänurkkaan niin ettei mahtunut omille kiinnityspaikoille.
Ilmeisesti radeista kannattaa painaa molemmista pihalle ilmat? ja varmaan tuonne takaseinään laitan 2x140mm tai 120mm propellia imemään sisään.

D5-Pumppu tulossa pienellä säiliöllä.Onkos tuolla säiliön koolla mitään väliä verrattain radien kokoon?
Akryyliputket tarkoitus taivutella paikalleen kunhan postissa tulevat liittimien kanssa tälläviikolla.

Onnea projektiin, vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kovilla putkilla aloittaminenkin vaatii kyllä taitoa! Ilmankierrollisesti suunnitelma oikein hyvä. Kai näyttiskin tulee kiertoon mukaan?
 
Onnea projektiin, vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kovilla putkilla aloittaminenkin vaatii kyllä taitoa! Ilmankierrollisesti suunnitelma oikein hyvä. Kai näyttiskin tulee kiertoon mukaan?
Kiitos.Tuli tilattua putkea ylimääräistä,jos näyttää,että on menekkiä :D.Näyttis on kanssa tulossa,ostin tästä foorumilta 2080ti missä on kiinni Heatkiller IV blokki ja vertical kitti tuossa kotelossa on jo kiinni,niin kai se tulee siihen laiteltua paikalleen.
 
Kovat putket vaatii kärsivällisyyttä ja ehkä muutaman harjoituskappaleen, mutta ei se mahdottoman vaikeaa ole. Akryyliputkilla itsekin aloitin (friends don't let friends do petg). Tsemppiä projektiin, hieno siitä tulee!
 
Olikos argb adaptereita/hubia olemassa 3pin -> 4pin, en nyt jostain syystä löydä googlailemalla vaikka muistelisin joskus jostain tilanneeni :rolleyes:. Tässä emossa ei ole kuin tuo 3pin paikka mistä pitäisi sitten ottaa useampi 4pin kiinni..
 
Olikos argb adaptereita/hubia olemassa 3pin -> 4pin, en nyt jostain syystä löydä googlailemalla vaikka muistelisin joskus jostain tilanneeni :rolleyes:. Tässä emossa ei ole kuin tuo 3pin paikka mistä pitäisi sitten ottaa useampi 4pin kiinni..
Ei ole olemassa. 3-pin on digitaalinen viidellä voltilla toimiva liitäntä kun 4-pin on analoginen 12 voltilla toimiva liitäntä.
 
Ei ole olemassa. 3-pin on digitaalinen viidellä voltilla toimiva liitäntä kun 4-pin on analoginen 12 voltilla toimiva liitäntä.
Aivan,onkos niitä olemassa mitään mikä ottaa vaikka powerin molexista tai sata liittimestä? Vai pittääkö tässä samalla päivittää emo+prossu,että saa vähän valoa

Edit.Näkyyhän noita olevan jotain millä onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Varsinainen (A)RGB controller toimii, esim tämä
tai
ARGB Controller - Razer Chroma Addressable RGB Controller | Razer Europe (tämä ei taida käyttää 4-pin RGB:tä ohjaamiseen vaan USB2.0 -> eli valojen ohjaus vain Razorin omalla softalla)
 
Onko täällä kenelläkään kokemusta hyvistä pikaliittimistä? Mulla oli käytössä Alphacool vanhempi malli pöytäkoneen ja MO-RA:n välissä mutta toisesta liittimestä meni O-rengas ja koska on tarve kahdelle otin toisenkin pois käytöstä. Nyt rakentamassa jälleen uutta setuppia niin olisi uusille käyttöä, muistelen että ainakin Alphacooolin uudemmissa pikaliittimissä ilmeisesti ollut jotain häikkää.
 
Onko täällä kenelläkään kokemusta hyvistä pikaliittimistä? Mulla oli käytössä Alphacool vanhempi malli pöytäkoneen ja MO-RA:n välissä mutta toisesta liittimestä meni O-rengas ja koska on tarve kahdelle otin toisenkin pois käytöstä. Nyt rakentamassa jälleen uutta setuppia niin olisi uusille käyttöä, muistelen että ainakin Alphacooolin uudemmissa pikaliittimissä ilmeisesti ollut jotain häikkää.
Eikö O-Renkaita voi vaihtaa? Esim.motonet o-rengas lajitelma tms?
 
Onko täällä kenelläkään kokemusta hyvistä pikaliittimistä? Mulla oli käytössä Alphacool vanhempi malli pöytäkoneen ja MO-RA:n välissä mutta toisesta liittimestä meni O-rengas ja koska on tarve kahdelle otin toisenkin pois käytöstä. Nyt rakentamassa jälleen uutta setuppia niin olisi uusille käyttöä, muistelen että ainakin Alphacooolin uudemmissa pikaliittimissä ilmeisesti ollut jotain häikkää.
Koolance QD3t toimii minulla aika hyvin. Saa ainakin Watercoolin kaupasta.
 
Kiitos vinkistä, vaikuttaa hyviltä ja kätevää että on letkuliitin suoraan pikaliittimessä kiinni.
Ostin kanssa suoraan QD3 liittimet.Parin viikon päästä alkaa loma niin pääsee taas laittelemaan koneeseen uutta osaa.Vielä pitää tilailla Watercoolilta jotain osia.Aika paljon on suunnitelmat muuttuneet tässä matkan varrella. Alkuun piti laittaa yksi d5 moran kanssa mut laitan suoraan tuplat.Laitetaan nyt kerralla kaikki hilppeet uusiksi mitkä ei miellytä.
 
Koolancet on defacto standardi. Kyllä niitäkin on hajonnut, mutta hitosti luotettavampia kuin käytännössä mikään muu (teollisuusliittimet erikseen). QD3 on se "järkevä", QD4 virtaa paremmin mutta on järkyttävän kokoinen.

Noita qd3 variantteja on aika monta; letkuun liitettävä, kierteillä varustettu ja panel mount -versio. Kaikista luonnollisesti naaras ja uros, ja kaikki kahtena värinä. Tarkkana tilatessa että tulee oikea kombo.
 
Noita qd3 variantteja on aika monta; letkuun liitettävä, kierteillä varustettu ja panel mount -versio. Kaikista luonnollisesti naaras ja uros, ja kaikki kahtena värinä. Tarkkana tilatessa että tulee oikea kombo.

Pitääkö noita tilata aina 2kpl eli naaras-uros vai onko yhdessä liittimessä "molemmat" osat?
 
Jos tarvitset molemmat niin pitää tilata molemmat, joo. Tulevat siis erikseen. Tämä on "yksi liitin" (QD3 Female Quick Disconnect No-Spill Coupling, Male Threaded G 1/4 BSPP Black).

1721716003891.png
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako mustia Koolanceja nykyään ostaa kun n. 10v sitten mustista liukeni sisältä maalit looppiin? Koittanut siitä asti vältellä.
 
Jos tarvitset molemmat niin pitää tilata molemmat, joo. Tulevat siis erikseen. Tämä on "yksi liitin" (QD3 Female Quick Disconnect No-Spill Coupling, Male Threaded G 1/4 BSPP Black).

Nyt on varmaan helvetin tyhmä kysymys mutta eikö kaikki tarvitse vähintään 2 kpl noita, ethän yhdellä tee mitään kun et sitä pysty mihinkään kytkemään?

Eli tarvitset aina min 2kpl, naaras+uros jotka liittyvät toisiinsa loopissa?
 
Nyt on varmaan helvetin tyhmä kysymys mutta eikö kaikki tarvitse vähintään 2 kpl noita, ethän yhdellä tee mitään kun et sitä pysty mihinkään kytkemään?

Eli tarvitset aina min 2kpl, naaras+uros jotka liittyvät toisiinsa loopissa?
Yhdellä parilla saa yhden letkun katkaistua ja yhteen liitettyä. Kahdella sitten kaksi. Riipunee paljon mitä halutaan saavuttaa.

Itselläni on molemmat moralle menevät letkut pikaliitin parilla ja näissä urokset/naaraat eripäin niin saa tarvittaessa moran irroitettua ja loopin rullaamaan ilman sitä.
 
Itellä oli aikoinaan CPU-blokin ja näyttis-blokin letkulähdöissä Koolancen pikikset ja hyvin toimi. Kaikki osat pystyi vaihtamaan tyhjentämättä looppia. Pohjassa olevassa radissa (Alphacool) ilmausportissa pikaliittimen toinen pää johon pystyi sitten toinen pää kytkemällä tyhjentämään loopin. Tai siis onhan tuo patentti ollut tuossa jo vuodesta 2013.

Nykyään itselläni on pari uudempaa Koolancen qd3 16x10 liitintä jotka jäävät välillä auki-asentoon eikä uskalla siksi blokkeihin laittaa. Pitäisi hommata uudet jostain.
 
Suunnittelen tässä hieman liittimien yms paikkoja.Onko lämpötila-anturilla väliä mihin kohtaan laittaa? Itsellä on tossa kahta mallia,eli tuollainen plugi tyylinen,jonka saisi esim näyttiksen taakse piiloon tai sitten O-mallinen minkä saa johonkin putkilähtöön kiinni.
Tai onko tuollainen yleensäkkään pakollinen laittaa?

Niin ja olihan mulla 2x 4pin argb lähtöjä emossa,rupes vaan eilen jo olee rassattu sen verran,että tarkistamatta muistelin väärin :). Tosin virtalähteestä puuttuu molexi ja piti se tilata verkkokaupasta erikseen,että saa tuon pumpun siihen kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnittelen tässä hieman liittimien yms paikkoja.Onko lämpötila-anturilla väliä mihin kohtaan laittaa? Itsellä on tossa kahta mallia,eli tuollainen plugi tyylinen,jonka saisi esim näyttiksen taakse piiloon tai sitten O-mallinen minkä saa johonkin putkilähtöön kiinni.
Tai onko tuollainen yleensäkkään pakollinen laittaa?

Niin ja olihan mulla 2x 4pin argb lähtöjä emossa,rupes vaan eilen jo olee rassattu sen verran,että tarkistamatta muistelin väärin :). Tosin virtalähteestä puuttuu molexi ja piti se tilata verkkokaupasta erikseen,että saa tuon pumpun siihen kiinni.
Lämpötila anturin paikalla ei hirveästi väliä itse olen pitänyt sen säiliön ylimääräisessä portissa tai nykyän on pumpussa oma niin ei ole pakottava tarve lisätä toinen.
 
Onko lämpötila-anturilla väliä mihin kohtaan laittaa? Itsellä on tossa kahta mallia,eli tuollainen plugi tyylinen,jonka saisi esim näyttiksen taakse piiloon tai sitten O-mallinen minkä saa johonkin putkilähtöön kiinni.
Tai onko tuollainen yleensäkkään pakollinen laittaa?
Nesteen lämpötila on Se Hyödyllisin säätöarvo tuuletinten nopeudelle. Pakollinen se ei toki ole, mutta...

Sillä millainen anturi on käytössä ei ole juuri väliä, kunhan se on riittävässä kontaktissa nesteeseen tai hätätapauksessa metalliin jonka läpi neste kulkee. Juu, radiaattorin päätytankkin päälle teipattu anturi toimii ihan hyvin sekin. Jos anturin laittaa sellaiseen paikkaan jossa neste ei virtaa - esim. tyhjennyshaaraan - se ei todennäköisesti näytä kovinkaan lähelle oikeita lukemia.
 
Minä nyt tässä kasauksen lomassa kyselen,kun en haullakkiseltään löytänyt,eli kytketäänköa tuo pumpun 4pin fan Aio pump paikkaan vai voiko laittaa vaan perus fan paikkaan? Olisi meinaa 8 tuuletinta kiinni splitterissä ja yksi paikka siinäkin auki.
Ostin tuollasia corsair LL120 tuulettimia torin kautta,järkyttävä johtokasa tulee taakse,kun menevät omilla muuntajilla ja rgb piuhoilla niihin.
 
Minä nyt tässä kasauksen lomassa kyselen,kun en haullakkiseltään löytänyt,eli kytketäänköa tuo pumpun 4pin fan Aio pump paikkaan vai voiko laittaa vaan perus fan paikkaan? Olisi meinaa 8 tuuletinta kiinni splitterissä ja yksi paikka siinäkin auki.
Ostin tuollasia corsair LL120 tuulettimia torin kautta,järkyttävä johtokasa tulee taakse,kun menevät omilla muuntajilla ja rgb piuhoilla niihin.
Ihan mihin liitäntään saat menemään, mielellään omaan liitäntään niin saat sitä erikseen säädettyä.
 
Ostin tuollasia corsair LL120 tuulettimia
Sitten kun ihmettelet miksi nesteen lämpö ei pysy kurissa, ensimmäinen temppu on vaihtaa propellit. Valitettavasti LL on melko kehno radiaattorikäytössä näin kohteliaasti ilmaistuna.
 
Sitten kun ihmettelet miksi nesteen lämpö ei pysy kurissa, ensimmäinen temppu on vaihtaa propellit. Valitettavasti LL on melko kehno radiaattorikäytössä näin kohteliaasti ilmaistuna.
Toimisiko nämä radi käytössä?Pitäisi 140mm tuulettimet löytää.Mielummin jotkut muut kuin Artic.Hinnalla ei väliä mut musta pitää olla värinä.
 
Jep, LiLi SL v2 on paremmasta päästä rgb -propelleja. Miinuspuolena proprietary kontrolleri ja vähä paska softa. Sen käytöstä voi välttyä pistämällä kontrollerin passthrough moodiin tai vaihtamalla kaapelit nii että saa piuhat kytkettyä haluamiinsa lähtöihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 752
Viestejä
4 564 647
Jäsenet
75 015
Uusin jäsen
Dani.kaipanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom