Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Täällä on tehty tuulettimista harvinaisen laajoja kokeita eri skenaarioissa:


Artikkelin sivuluettelosta löytyy nuo kaikki eri skenaariot. Vielä eivät ole koonneet kaikkia testattuja malleja yhteen ja samaan taulukkoon, mutta tuo SW2-artikkeli on melko tuore, ja siinä näkyy vertailuna monta suosittua tuuletinmallia mukaanlukien suorituskyky eri paksuisten radien kanssa.
 
Aquaero vs. Quadro/Octo - mitkä ovat oleelliset erot käytön kannalta?

Jälkimmäiset voivat ohjata vain PWM-tuulettimia ja vaativat aina softan taustalle pyörimään toimiakseen, käsittääkseni. Mitä muuta?

Ilmeisesti Quadron kanssa ei tule piirin ylikuumenemiseen liittyviä ongelmia, koska tuulettimien virta ei kulje (kai) ohjaimen piirilevyn kautta. Aquaero puolestaan lämpenee (ainakin jänniteohjausta käytettäessä?) josta syystä siihen on tarjolla myös erillisiä jäähdytyselementtejä. Mutta onko lämpö edelleen haasteena Aquaerossa, mikäli ohjataan tuulettimia pelkästään PWM:llä?

Entä mitä eroja on pumpun ohjauksen kannalta?

Vanhaa Aquaero en ole vuosiin enää käyttänyt, mutta quadroja on mennyt useampaan koneeseen.

Ei ainakaan PWM tuulareilla ollu itellä ongelmia vanhan mallin kanssa. PWM:llä tuulareille menee vaan 12v ja ohjataan pulssinleveydellä, eli tehoa ei tarvi "hukata" ohjaimella.

Vanhassa mallissa suurin vika oli vain 1 PWM paikka, kun uudemmissa on sen 4 tai 8. Pumppua voi ohjaa suoraan tuulettimen paikasta PWM:llä ihan vapaasti kaikkien antureiden mukaan. Itellä ei ole yleensä kuin uksi vedenlämpöanturi jolla ohjaan tuulettimet. Pumppun olen useimmiten laittanut CPU tuulettimen paikalle, jollon sen vikaantuessa saa automaattisen hälyn/sammutuksen.

Tossa viimesin setuppi jossa Quadro käytössä.

Emossa ei ollut mitään mahd. säätää tuulettimia, joten päätös oli helppo.
Tässsä kokoonpanossa on 11kpl Corsairin SP120 maglevejä + 1kpl 140mm joku vakkari corsair quadron perässä eipä tuo tuumaa mitään siitä. Max tehon kulutus tuolle tuuletin määrälle on 7.2w mitä quadro ilmottaa.

Koneessa on AMD TR Pro 5995WX + 2x RTX4090. Jäähynä Loopissa EKWB kamat, radina EK-Quantum Surface P480M - Black.

Koneen lämmöt pystyy todella matalalla ja hyvin hiljaisena vaikka rendaa tuntikaupalla videota.

3-ASESRes8KULT.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vanhaa Aquaero en ole vuosiin enää käyttänyt, mutta quadroja on mennyt useampaan koneeseen.

Ei ainakaan PWM tuulareilla ollu itellä ongelmia vanhan mallin kanssa. PWM:llä tuulareille menee vaan 12v ja ohjataan pulssinleveydellä, eli tehoa ei tarvi "hukata" ohjaimella.

Vanhassa mallissa suurin vika oli vain 1 PWM paikka, kun uudemmissa on sen 4 tai 8. Pumppua voi ohjaa suoraan tuulettimen paikasta PWM:llä ihan vapaasti kaikkien antureiden mukaan. Itellä ei ole yleensä kuin uksi vedenlämpöanturi jolla ohjaan tuulettimet. Pumppun olen useimmiten laittanut CPU tuulettimen paikalle, jollon sen vikaantuessa saa automaattisen hälyn/sammutuksen.

Tossa viimesin setuppi jossa Quadro käytössä.

Emossa ei ollut mitään mahd. säätää tuulettimia, joten päätös oli helppo.
Tässsä kokoonpanossa on 11kpl Corsairin SP120 maglevejä + 1kpl 140mm joku vakkari corsair quadron perässä eipä tuo tuumaa mitään siitä. Max tehon kulutus tuolle tuuletin määrälle on 7.2w mitä quadro ilmottaa.

Koneessa on AMD TR Pro 5995WX + 2x RTX4090. Jäähynä Loopissa EKWB kamat, radina EK-Quantum Surface P480M - Black.

Koneen lämmöt pystyy todella matalalla ja hyvin hiljaisena vaikka rendaa tuntikaupalla videota.

Kertoisitko tarkemmin millä kierroksilla pumppu ja tuularit rasituksessa ja mitkä ovat silloin lämmöt? Tuossa on siis vain tuo yksi 480mm jäähy?

Entäs tuo mitä sanot pumpun kytkemisestä suoraan emoon - joudutko silloin ohjaamaan pumpun kierrosluvunkin vain emon kautta, vai onko tuo jollain lailla Aquasuiten kautta ohitettavissa?
 
Kertoisitko tarkemmin millä kierroksilla pumppu ja tuularit rasituksessa ja mitkä ovat silloin lämmöt? Tuossa on siis vain tuo yksi 480mm jäähy?

Entäs tuo mitä sanot pumpun kytkemisestä suoraan emoon - joudutko silloin ohjaamaan pumpun kierrosluvunkin vain emon kautta, vai onko tuo jollain lailla Aquasuiten kautta ohitettavissa?
Pumpulle riittää kun asettaa kiinteän kierrosnopeuden, sen ei tarvitse säätyä lämpöjen mukaan vaan alhainen kierrosnopeus, millä vesi liikkuu ja on hiljainen. Pumpun kierrosten nosto ei paranna jäähdytystä kuin marginaalisesti.
 
Pumpulle riittää kun asettaa kiinteän kierrosnopeuden, sen ei tarvitse säätyä lämpöjen mukaan vaan alhainen kierrosnopeus, millä vesi liikkuu ja on hiljainen. Pumpun kierrosten nosto ei paranna jäähdytystä kuin marginaalisesti.

Näin varmasti, mutta emojen softat ovat usein herkkiä temppuilemaan ja saattavat esim. pakottaa tietyn minimikierrosluvun. Tämän takia en tykkää emon ohjaukseen luottaa etenkään jos on nöyrempääkin tekniikkaa jo valmiiksi käytössä.
 
2x 4090?? Saako noista oikeasti jotain hyötyä esim. peleissä vai onko tämä jossain ammattikäytössä?
Ei taida kovin monessa pelikoneessa olla threadripperia, lisäksi tuossa puhuttiin tuntien rendaamissessioista, niin... :)

Tämä tosiaan Videoeditointi/värimäärittely kone joita menee asiakkaalle.
Omissa testeissä olen saanut n. 94-95% GPU (molemmille) ja n.65% CPU kuorman yhtäaikaa tehtyä. Eli varsin hyvin noi softat osaa hyödyntää tehon.
 
Kertoisitko tarkemmin millä kierroksilla pumppu ja tuularit rasituksessa ja mitkä ovat silloin lämmöt? Tuossa on siis vain tuo yksi 480mm jäähy?

Entäs tuo mitä sanot pumpun kytkemisestä suoraan emoon - joudutko silloin ohjaamaan pumpun kierrosluvunkin vain emon kautta, vai onko tuo jollain lailla Aquasuiten kautta ohitettavissa?

Pumppu tosiaan emossa kiinni, ja näyttää pyörivän tuolla 3000-3600rpm luokassa riippuen kuormituksesta. Tässä emossa tosiaan on "automaattinen" ohjaus tuulettimille/tässä tapauksessa pumpulle. Siihen ei pääse biossista/millään softalla vaikuttamaan.
Tuulettimet "idlenä" n.470-490rpm ja pitkässä kuormassa ei ole vielä noussut yli 900rpm. Jollon veden lämpö n.32-33c ja näyttikset n.52-54c.

Yhdellä 480mm radilla mennään, usemman ison radin laitto on enemmän näkö kuin tarpeellisuus seikka.
Tuohon systeemiin toisen radin lisääminen pudottaisi ehkä pari astetta veden lämpöjä, josta ei ole sinällään mitään iloa. Mitä korkeammalle veden lämmön antaa mennä sitä "tehokkaammaksi" radi muuttuu.
 
Tämä tosiaan Videoeditointi/värimäärittely kone joita menee asiakkaalle.
Omissa testeissä olen saanut n. 94-95% GPU (molemmille) ja n.65% CPU kuorman yhtäaikaa tehtyä. Eli varsin hyvin noi softat osaa hyödyntää tehon.

Oletko kokeillut pelitehoja edes ihan mielenkiinnosta?

Ei tosin taida olla enään mitään NVLinkejä/SLI tms systeemejä joilla saisi hyödynnettyä peleissä noita...
 
Oletko kokeillut pelitehoja edes ihan mielenkiinnosta?

Ei tosin taida olla enään mitään NVLinkejä/SLI tms systeemejä joilla saisi hyödynnettyä peleissä noita...
Kyllä niitä pelejä edelleen kourallinen on, missä SLI:stä on hyötyä. 4090 tosin on jo niin nopea kortti jo itsessään.
 
Pumppu tosiaan emossa kiinni, ja näyttää pyörivän tuolla 3000-3600rpm luokassa riippuen kuormituksesta. Tässä emossa tosiaan on "automaattinen" ohjaus tuulettimille/tässä tapauksessa pumpulle. Siihen ei pääse biossista/millään softalla vaikuttamaan.
Tuulettimet "idlenä" n.470-490rpm ja pitkässä kuormassa ei ole vielä noussut yli 900rpm. Jollon veden lämpö n.32-33c ja näyttikset n.52-54c.

Yhdellä 480mm radilla mennään, usemman ison radin laitto on enemmän näkö kuin tarpeellisuus seikka.
Tuohon systeemiin toisen radin lisääminen pudottaisi ehkä pari astetta veden lämpöjä, josta ei ole sinällään mitään iloa. Mitä korkeammalle veden lämmön antaa mennä sitä "tehokkaammaksi" radi muuttuu.

Kovasti ihmettelen noita lämpöjä kyllä, en olisi osannut kuvitella että 2x4090 pystyy noin tehokkaasti jäähdyttämään pienillä kierroksilla. Ilmeisesti ilma sitten vaan virtaa tosi hyvin radin läpi, sulla on kai push-pull asetelma tuossa?
 
Suositelkaa ostopaikkoja soft tube-liittimille ja jäähdyttimille. Saako Kiina-merkkejä (Barrow, Bykski jne) jostain luotettavasti tilattua?

Saako sopivaa EPDM-letkua jostain edullisemmin kuin vesijäähymyyjiltä? Tuo oletettavasti on jotain teollisuusletkua kuitenkin. Olisko tuo kestävin ja huoltoystävällisin materiaali, vai mitä muita voisit suositella?
 
Suositelkaa ostopaikkoja soft tube-liittimille ja jäähdyttimille. Saako Kiina-merkkejä (Barrow, Bykski jne) jostain luotettavasti tilattua?

Saako sopivaa EPDM-letkua jostain edullisemmin kuin vesijäähymyyjiltä? Tuo oletettavasti on jotain teollisuusletkua kuitenkin. Olisko tuo kestävin ja huoltoystävällisin materiaali, vai mitä muita voisit suositella?
Jimms, aquatuning.
Ekwb ZMT-letkua suosittelen.
 
Suositelkaa ostopaikkoja soft tube-liittimille ja jäähdyttimille. Saako Kiina-merkkejä (Barrow, Bykski jne) jostain luotettavasti tilattua?

Saako sopivaa EPDM-letkua jostain edullisemmin kuin vesijäähymyyjiltä? Tuo oletettavasti on jotain teollisuusletkua kuitenkin. Olisko tuo kestävin ja huoltoystävällisin materiaali, vai mitä muita voisit suositella?
Aquatuning, ja jos haluat oikeasti säästää niin selaa B-stock varasto läpi. Eilenkin Kusti polki perille 32€/kpl maksaneet neljä ST30 360mm radia.
 
Moi, mitäs mieltä porukka täällä, mikä olis paras vaihtoehto tälläisessä casessa. Eli mulla on tollanen i100 Pro ITX kotelo, jossa tällä hetkellä pohjassa 3x120mm tuulettimet in ja katossa 3x120mm rad+tuulettimet out. Sinänsä tämä on ihan toimiva kokoonpano, mutta tiedän että nesteen lämpötilat nousee kuumempina päivinä ja pitkässä käytössä aika korkealle. Komponenttien lämmöt on vielä ok, eikä mulla tässä nesteen lämpötilasensoria olekaan, mutta käsituntumalla ollaan varmaan siellä 50-60 asteen välissä.

jr1ik8hic0w91.jpg

Eli olen ajatellut jos lattialle laittais myös 360mm ohuen radin ja ohuet tuulettimet. Kannattaisiko nuo alemmat tuulettimet radin kanssa laittaa puhaltamaan koteloon sisään vai ulos? Takapeltiin saa laitettua yhden 120mm tuulettimen puhaltamaan sisään, mutta joutuisi varmaan pyörittämään sitä aika kovaa, jos olis 6x120mm out? Onko mitään järkeä puhaltaa radin kautta lämmitettyä ilmaa kotelon sisään ja yrittää viilentää sillä toista radia? Vai kuinka tuo fysiikka toimii, onko radin läpi kulkevalla ilman lämpötilalla suurta merkitystä sen tehokkuuteen?
 
Viimeksi muokattu:
Moi, mitäs mieltä porukka täällä, mikä olis paras vaihtoehto tälläisessä casessa. Eli mulla on tollanen i100 Pro ITX kotelo, jossa tällä hetkellä pohjassa 3x120mm tuulettimet in ja katossa 3x120mm rad+tuulettimet out. Sinänsä tämä on ihan toimiva kokoonpano, mutta tiedän että nesteen lämpötilat nousee kuumempina päivinä ja pitkässä käytössä aika korkealle. Komponenttien lämmöt on vielä ok, eikä mulla tässä nesteen lämpötilasensoria olekaan, mutta käsituntumalla ollaan varmaan siellä 50-60 asteen välissä.

jr1ik8hic0w91.jpg

Eli olen ajatellut jos lattialle laittais myös 360mm ohuen radin ja ohuet tuulettimet. Kannattaisiko nuo alemmat tuulettimet radin kanssa laittaa puhaltamaan koteloon sisään vai ulos? Takapeltiin saa laitettua yhden 120mm tuulettimen puhaltamaan sisään, mutta joutuisi varmaan pyörittämään sitä aika kovaa, jos olis 6x120mm out? Onko mitään järkeä puhaltaa radin kautta lämmitettyä ilmaa kotelon sisään ja yrittää viilentää sillä toista radia? Vai kuinka tuo fysiikka toimii, onko radin läpi kulkevalla ilman lämpötilalla suurta merkitystä sen tehokkuuteen?

Varmaan helpointa olisi ottaa radien läpi ilma sisään ja takaa yksi puhkumaan sitä ulos. En tiedä kuinka väljä toi kotelo on, että päästääkö jostain muualtakin ulos? Ongelma voi toki tulla, jos ei se 1x120mm riitä ja koteloon tulee liikaa ylipainetta. Toisaalta on kyllä niin pieni tilavuus, että luulisi 1x120mm riittävän näin näppituntumalla.
 
  • Tykkää
Reactions: jRe
Neuvokaahan Aqua Computer Flow MPS -virtausanturin valinnassa:

Näitä on eri virtausmäärille mallit 100, 200 ja 400. Mutta mistä tiedän mihin ikkunaan oma järjestelmäni tulee asettumaan? Näillä näkymin tulee 1 kpl D5 -pumppu, 1 CPU -blokki, 1 GPU -blokki sekä kaksi tai kolme jäähdytintä. Kun tavoitteena on hiljaisuus niin pumppua ei ole tarkoitus ajaa korkeilla kierroksilla.

Mikä lienee paras vaihtoehto? Huom, en halua pyörivään roottoriin perustuvaa anturia, vaan nimenomaan tuota MPS-sarjaa, koska paine-eroon perustuvana anturina siinä ei ole liikkuvia osia -> on äänetön.
 
Neuvokaahan Aqua Computer Flow MPS -virtausanturin valinnassa:

Näitä on eri virtausmäärille mallit 100, 200 ja 400. Mutta mistä tiedän mihin ikkunaan oma järjestelmäni tulee asettumaan? Näillä näkymin tulee 1 kpl D5 -pumppu, 1 CPU -blokki, 1 GPU -blokki sekä kaksi tai kolme jäähdytintä. Kun tavoitteena on hiljaisuus niin pumppua ei ole tarkoitus ajaa korkeilla kierroksilla.

Mikä lienee paras vaihtoehto? Huom, en halua pyörivään roottoriin perustuvaa anturia, vaan nimenomaan tuota MPS-sarjaa, koska paine-eroon perustuvana anturina siinä ei ole liikkuvia osia -> on äänetön.
Mihin tarvitset virtausmittaria?
 
Virtauslukemilla ei käytännössä oikein tee mitään, toisinkuin lämpöanturi, jolla saa tuulettimet säätymään veden lämmön mukaan.
Onhan se nice to have, mutta ei millään lailla pakollinen.

Ei sen tarvitse olla pakollinen, jotta siitä voisi olla minun käyttööni hyötyä.

On ihan OK kritisoida toisen kysymyksiä mikäli kuitenkin antaa niihin samalla relevantin vastauksen. Muussa tapauksessa kritiikistä ei ole mitään hyötyä. Siinähän on implisiittinen oletus, että koko kysymys on turha ja tarpeeton, jolloin siis arvostellaan suoraan kysyjän kyvykkyyttä arvioida oikein omien kysymyksiensä tarpeellisuus.

Välillä aina avaudun tästä aiheesta, koska nykyisin melkein jokaisessa nettikeskustelussa vastaukset alkavat "minkä takia?" eivätkä lopulta sisällä muuta informaatiota. Tänään olen eri foorumeilla esittänyt kaksi kysymystä, joihin molempiin on ollut tuo sama kommentti ilman vastausta. Tällainen lisääntyy jatkuvasti.

Itsehän alan esittää kysymyksiä vasta siinä vaiheessa kun huolellinenkaan taustatutkimus ei enää tarjoa kaivattuja vastauksia. Ja muiden näkemyksistä huolimatta katson itse olevani pätevä arvioimaan ovatko omat kysymykseni tarpeellisia vai eivät.
 
Ei sen tarvitse olla pakollinen, jotta siitä voisi olla minun käyttööni hyötyä.

On ihan OK kritisoida toisen kysymyksiä mikäli kuitenkin antaa niihin samalla relevantin vastauksen. Muussa tapauksessa kritiikistä ei ole mitään hyötyä. Siinähän on implisiittinen oletus, että koko kysymys on turha ja tarpeeton, jolloin siis arvostellaan suoraan kysyjän kyvykkyyttä arvioida oikein omien kysymyksiensä tarpeellisuus.

Välillä aina avaudun tästä aiheesta, koska nykyisin melkein jokaisessa nettikeskustelussa vastaukset alkavat "minkä takia?" eivätkä lopulta sisällä muuta informaatiota. Tänään olen eri foorumeilla esittänyt kaksi kysymystä, joihin molempiin on ollut tuo sama kommentti ilman vastausta. Tällainen lisääntyy jatkuvasti.

Itsehän alan esittää kysymyksiä vasta siinä vaiheessa kun huolellinenkaan taustatutkimus ei enää tarjoa kaivattuja vastauksia. Ja muiden näkemyksistä huolimatta katson itse olevani pätevä arvioimaan ovatko omat kysymykseni tarpeellisia vai eivät.
Sillä juuri kysyinkin, että onko jokin tietty käyttötarkoitus vai ihan vaan huvin vuoksi.
 
Mikä lienee paras vaihtoehto? Huom, en halua pyörivään roottoriin perustuvaa anturia, vaan nimenomaan tuota MPS-sarjaa, koska paine-eroon perustuvana anturina siinä ei ole liikkuvia osia -> on äänetön.
Nuo siipipyörät on käytännössä äänettömiä, myös luotettavampia ja virtaama-alue isompi.
 
Sillä juuri kysyinkin, että onko jokin tietty käyttötarkoitus vai ihan vaan huvin vuoksi.

Mittaamista ja optimointia varten, sekä turvaominaisuuksia varten. Aquaeroa pystyy ajamaan standalone-tilassa, jolloin sen ei tarvitse olla itse tietokoneen kanssa missään varsinaisessa yhteydessä. Tällöin jos haluat varoituksen tilanteesta, jossa neste ei enää virtaakaan, niin virtaussensori on paras lähde sellaiselle signaalille, koska mitkään emolevyn varoitukset eivät välity. Ainahan ei neste kierrä, vaikka pumppu pyörisikin (esim. tukos) niin tällöin virtaussensori on hyvin hyödyllinen. Nyt on lueteltu muutamia etuja tällaiselle, mutta arvatenkin alkuperäinen kysymys jää edelleen avoimeksi.
 
Nuo siipipyörät on käytännössä äänettömiä, myös luotettavampia ja virtaama-alue isompi.

Kiitos, mutta tämä ei edelleenkään vastaa kysymykseeni.

.....

Kai joku sentään on mitannut virtausmääriä, että olisi edes jotain dataa siitä missä luokassa tyypilliset kokoonpanot liikkuvat?
 
Kiitos, mutta tämä ei edelleenkään vastaa kysymykseeni.

.....

Kai joku sentään on mitannut virtausmääriä, että olisi edes jotain dataa siitä missä luokassa tyypilliset kokoonpanot liikkuvat?
No normi flowt ovat siinä 100 l/h ja 250 l/h välillä varmaan yleisimmin. Jossain jenkkisivustolla suositetliin että 1/2 gallonaa minuutissa eli tuollaiset 130 l/h olisi optimi ja siitä ei hirveästi enää virtausta lisäämällä saada hyötyjä. Itse olen huomannut että tämä pitää aikalailla paikkansa. Minulla on High Flow Next ja olen huomannu että normikäytössä, kun virtaus on yli 100 l/h, niin kaikki pelaa hienosti. Oma setti pysyy äänettömänä kun virtraus on 140 l/h, niin olen säätänyt pumput siihen Aquasuitella. Kokoonpano näkyy sigusta.
 
No normi flowt ovat siinä 100 l/h ja 250 l/h välillä varmaan yleisimmin. Jossain jenkkisivustolla suositetliin että 1/2 gallonaa minuutissa eli tuollaiset 130 l/h olisi optimi ja siitä ei hirveästi enää virtausta lisäämällä saada hyötyjä. Itse olen huomannut että tämä pitää aikalailla paikkansa. Minulla on High Flow Next ja olen huomannu että normikäytössä, kun virtaus on yli 100 l/h, niin kaikki pelaa hienosti. Oma setti pysyy äänettömänä kun virtraus on 140 l/h, niin olen säätänyt pumput siihen Aquasuitella. Kokoonpano näkyy sigusta.

Hienoa, tämä tieto auttaa. Kiitos.

Voisitko vielä kertoa millä pumpun kierroksilla saavutat noita mainittuja virtausarvoja? Kiitos vielä.

...niin ja laskin sigustasi, että sulla on siinä yksi D5 pumppu, kaksi blokkia, virtausanturi sekä Mo-Ra 420. Oliko siinä kaikki mitä kierrossasi on?
 
Tai sitten vain kytket pumpun CPU_fan liittimeen, kierrokset manuaalisesti 40-50%.
Aquaero on aika overkill perusloopille.
 
Hienoa, tämä tieto auttaa. Kiitos.

Voisitko vielä kertoa millä pumpun kierroksilla saavutat noita mainittuja virtausarvoja? Kiitos vielä.

...niin ja laskin sigustasi, että sulla on siinä yksi D5 pumppu, kaksi blokkia, virtausanturi sekä Mo-Ra 420. Oliko siinä kaikki mitä kierrossasi on?
Terve tuossa on 2 D5 pumppua, muuten oikein. Toisessa 62% ja kierrokset 2460 ja toisessa 61% ja 2400 kierrosta. Ihan resonansseja välttääkseni.
Moni. joilla ei ole virtausmittaria laittavat kierrokset juuri tuonne 50% korville ja ajavat tyytyväisenä. Kyllähän looppi toimii, mutta ein optimaalisesti ja rasituksessa lämmöt nousevat selvästi enemmän kuin jos pumppu pyörii riittävän nopeasti. Itse olen ihan harrastusmielessä ajanut tuntikausia erilaisia rasitustestejä, jotta laitteen suoristuskyky ja optimitasot selvisivät. Erotr tuon 140 l/h jälkeen olivat mitättömät, mutta 90 l/h, niin lämmöt nousivat jo niin että sen huomasi.
 
Omissa on virtaukset olleet välillä 60-150lph. Ei tuolla 60 litraa tunnissa -nopeudellakaan ainakaan matalilla veden lämmöillä (maks. 30C) mitään ongelmia ole. 200lph riittää varmasti.

Redditissä yksi kiinalainen D5 -klooni 30% teholla toki tuuppaa gallonan minuutissa kuuden radiaattorin, neljän blokin ja kahdeksan qdc -parin läpi ilman ongelmia.
 
Terve tuossa on 2 D5 pumppua, muuten oikein. Toisessa 62% ja kierrokset 2460 ja toisessa 61% ja 2400 kierrosta. Ihan resonansseja välttääkseni.
Moni. joilla ei ole virtausmittaria laittavat kierrokset juuri tuonne 50% korville ja ajavat tyytyväisenä. Kyllähän looppi toimii, mutta ein optimaalisesti ja rasituksessa lämmöt nousevat selvästi enemmän kuin jos pumppu pyörii riittävän nopeasti. Itse olen ihan harrastusmielessä ajanut tuntikausia erilaisia rasitustestejä, jotta laitteen suoristuskyky ja optimitasot selvisivät. Erotr tuon 140 l/h jälkeen olivat mitättömät, mutta 90 l/h, niin lämmöt nousivat jo niin että sen huomasi.

Oikein hyödyllistä infoa, kiitos taas. Kokeilitko millä tasolla lämmöt karkaavat liikaa, eli mikä on ollut omassa kokoonpanossasi ns. minimivirtausmäärä millä vielä "pärjäisi"?

---------------------

edit. Kertokaas kokeneemmat mitä olette mieltä pumpunkansien mikrohalkeamista. Nurkkaan ilmestyi juuri kolme käytettyä D5-pumpun kantta, jotka kaikki läpinäkyvää materiaalia, luulisin akryyliksi. Kierteiden kohdalla on parissa portissa pieniä säteittäisiä pintahalkeamia, ilmeisesti joku joskus hieman ylikiristänyt liittimiä.

Nämä eivät ole läpi asti ja ovat niin ohuita, etten saa niitä kamerassa ollenkaan näkymään, mutta pieniä halkeamia on akryylin pinnassa jopa sadoittain pienellä alueella. En usko, että noilla vuotoa aikaiseksi voisi saada, mutta riski lienee se että halkeamat alkavat laajentua.

Onko tullut tällaisia vastaan akryylikansissa ja ovatko käytössä kehittyneet vuodoksi asti?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä perusoletus halkeamista akryylissä on että lämpötilanvaihtelun myötä ne jatkavat laajenemista.
 
34l/h tuli ajeltua edellistä kokoonpanoa, nyt vähän kuumempaa osaa niin taitaa olla jossain... ...en menekkään muistelemaan kun muistan väärin, ehkä siinä 80-90l/h +- 30l/h. Ja maksimi mitä D5stä lähtee on muistaakseni 138l/h.
 
34l/h tuli ajeltua edellistä kokoonpanoa, nyt vähän kuumempaa osaa niin taitaa olla jossain... ...en menekkään muistelemaan kun muistan väärin, ehkä siinä 80-90l/h +- 30l/h. Ja maksimi mitä D5stä lähtee on muistaakseni 138l/h.
Kyllä D5:llä onnistuu n 250l / h
 
Kiinnostais myös tuommoinen virtausvahti. Oisko tämmöne mistää kotosi ?
Jos tavoite on saada koneen sisään pieni ruutu joka näyttää jotain numeroita, niin sen tuo tekee.

Aquacomputerin mittarit ovat suunnilleen ainoat, joista saa lähelle todenmukaisia tuloksia.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs on määritelmä tälle perusloopille jonka jälkeen aquaeron käyttö on ok?
Siinä vaiheessa kun emolevyn omat liitännät tai aquacomputerin octo/quadro ei riitä. Kyllähän sitä tietysti saa aquaeronkin halutessaan ostaa, ei siinä mitään. Eri asia tekeekö sen kaikilla ominaisuuksilla mitään jossain pienessä kotelossa, kun käsittääkseni melko pienikokoista koteloa ylipäätään hän oli etsimässä.
 
Eiköhän kaikki tällaiset vesijäähdytykset ym. ole jo täysin overkillia muutenkin. Eikös tässä ole pointtia harrastaa ja tehdä kokoonpanoja jotka itselle tuntuu hyville. Oma koneeni olisi toiminut ihan hyvin pelkällä 80 euron ilmajäähyllä, mutta tuli silti muutama tonni laitettua kiinni että saa aivan överin ja samalla ihan sairaan siistin pelin, jonka kanssa on kiva tehdä töitä ja pelailla.
 
Neuvokaahan Aqua Computer Flow MPS -virtausanturin valinnassa:

Näitä on eri virtausmäärille mallit 100, 200 ja 400. Mutta mistä tiedän mihin ikkunaan oma järjestelmäni tulee asettumaan? Näillä näkymin tulee 1 kpl D5 -pumppu, 1 CPU -blokki, 1 GPU -blokki sekä kaksi tai kolme jäähdytintä. Kun tavoitteena on hiljaisuus niin pumppua ei ole tarkoitus ajaa korkeilla kierroksilla.

Mikä lienee paras vaihtoehto? Huom, en halua pyörivään roottoriin perustuvaa anturia, vaan nimenomaan tuota MPS-sarjaa, koska paine-eroon perustuvana anturina siinä ei ole liikkuvia osia -> on äänetön.

Ota 400 kun kumminkin ajat vähintään jotain 150l/h luokkaa ja taas jos kovempaa niin tuo 200 ei piisaa itse ottasin silti ennemmin tuon uuden next koska siinä myös johtokykymittaus ja ei anakaan oma vanhempi highflow usb malli pidä mitään ääntä vaikka on siipipyörällä. Pumppu joka tapauksessa äänekkäämpi värkki.
 
Ota 400 kun kumminkin ajat vähintään jotain 150l/h luokkaa ja taas jos kovempaa niin tuo 200 ei piisaa itse ottasin silti ennemmin tuon uuden next koska siinä myös johtokykymittaus ja ei anakaan oma vanhempi highflow usb malli pidä mitään ääntä vaikka on siipipyörällä. Pumppu joka tapauksessa äänekkäämpi värkki.
Noiden uudempien high flow:den tyyppiongelma on nakuttava ääni. Se on kyllä ihan vika - omista next on hiljainen, toisen koneen LT ei ole, mutta se meni takuuna vaihtoon.

Jos virtaus on yli 200lph, se on joka tapauksessa riittävä. Mittaaminen on kohtuullisen turhaa (vaikka sitähän se on muutenkin).
 
Mitä olen tässä loopissa tehnyt väärin ? Kyllä nyt luulis kahdella 360 radilla saavan veden lämmön kuriin järkevillä tuuletinnopeuksilla. Vai annanko veden nousta vaan ? Pitänyt 40 astetta aivan max. Muutama kuva idlenä ja täyskuormassa sekä itse kopasta. Tilasin ja laitoin ylös myös filtterin. Estääkö se ilman tulon radille ? https://www.demcifilter.com/
 

Liitteet

  • airflow.jpg
    airflow.jpg
    239,7 KB · Luettu: 99
  • full_load.png
    full_load.png
    76,3 KB · Luettu: 98
  • idle.png
    idle.png
    78,5 KB · Luettu: 91
  • topfilter.jpg
    topfilter.jpg
    165,6 KB · Luettu: 83
Mitä olen tässä loopissa tehnyt väärin ? Kyllä nyt luulis kahdella 360 radilla saavan veden lämmön kuriin järkevillä tuuletinnopeuksilla. Vai annanko veden nousta vaan ? Pitänyt 40 astetta aivan max. Muutama kuva idlenä ja täyskuormassa sekä itse kopasta. Tilasin ja laitoin ylös myös filtterin. Estääkö se ilman tulon radille ? Demcifilter.com | Computers & Electronics Dust Filters
Voiskohan olla että yksi poistotuuletin ei ehdi yksinkertaisesti poistaa kuumaa ilmaa kopasta. Sulla puhaltaa kuusi tuuletinta koteloon sisään ja yksi ulos. Ja käppyröistä katsottuna vieläpä niin että poistopuhallin on pienemmällä kuin sisään puhaltavat tuulettimet. Kokeile kääntää ylä- tai alaradi poistoksi? Jos lämmöt tippuu niin kuuma ilma ei vaan poistu kopasta tarpeeksi tehokkaasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom