Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Hyviä ohjeita, kiitokset.

Aikomus on käyttää ilman muuta pehmeitä letkuja, mutta entä liittimet? Nuohan ovat kuitenkin yleinen vuotokohta. Kun ei haeta nättiä lopputulosta vaan luotettavaa niin onko jotain yksinkertaisempaa ratkaisua kuin tyypilliset kierrettävät puristusliittimet? Voisi luulla että perinteinen letkukara + klemmari voisi olla aika varma, mutta saako sellaisia sopivassa koossa? Mitä muita mahdollisia vaihtoehtoja?

Ja itse käytettävä neste? Mikä ratkaisu on varmin ja huolettomin? Pidän vähän erikoisena sitä seikkaa, että tästä on edelleen olemassa monta erilaista näkemystä ja jokaisen taustalla sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Ei luulisi olevan niin vaikeaa.

Mulla on ollut silikoniletkut ja sekä normaaleja letkukaroja (pääasiassa ilman klemmaria kun niin iso kara vs. letku) ja lisäksi puristusliittimiä. Eipä ole koskaan vuotanut järjestelmä millään.

Tästä varmaan seuraa tappouhkauksia, mutta itse olen aina käyttänyt akkuvettä ja glykolia. Aina kun olen kiertoa täyttämässä mietin että olisikohan pitänyt hankkia tarkoitukseen suunniteltuja tuotteita mutten ole siinä vielä onnistunut. Järjestelmästä haihtuu nestettä ajan kanssa ja teoriassa toki tässä hengittelee glokolia, mutta ainakin osa aivosoluista on vielä tallella.
 
Järjestelmästä haihtuu nestettä ajan kanssa ja teoriassa toki tässä hengittelee glokolia, mutta ainakin osa aivosoluista on vielä tallella.

EIpä muuten koskaan tullut mieleen ajatella hengitysilmaa tältä kantilta. Tosiasiassahan varmasti asunnon normaali tuuletus hoitaa riskin koko lailla pois, mutta onhan siinä aina tietty riski olemassa. Autopuolella väittävät, että propyyliglykoli olisi bioturvallista vs. yleisimmin käytetty etyyliglykoli. Tiedä häntä sitten.

Joka tapauksessa olen jo 10v seurannut vesijäähyjuttuja vierestä ja aina ihmetellyt miksei nestekiertoja saada pysymään puhtaana. Onko sitten niin, että bioystävälliset "viralliset" aineet myös antavat liikaa mahdollisuuksia levä- ja bakteerikasvustojen muodostumiselle. Joka tapauksessa ei tunnu "yhtä oikeaa" menettelyä löytyvän.

Saako muuten tuollaisiin perinteisiin kara-liittimiin jotenkin lämpöanturia yms. hienouksia liitettyä?
 
Joka tapauksessa olen jo 10v seurannut vesijäähyjuttuja vierestä ja aina ihmetellyt miksei nestekiertoja saada pysymään puhtaana. Onko sitten niin, että bioystävälliset "viralliset" aineet myös antavat liikaa mahdollisuuksia levä- ja bakteerikasvustojen muodostumiselle. Joka tapauksessa ei tunnu "yhtä oikeaa" menettelyä löytyvän.

Huuhtele kaikki osat tislatulla vedellä. Kunnolla. Rakenna. Käytä kunnon nesteitä (DP ultra). Älä sekoita metalleja. Älä päästä kissankarvoja looppiin. Vaihda nesteet max. vuoden välein. Vaihda letkut heti kun vaihtavat väriä (tai käytä ZMT 2 vuotta ja vaihda). Siinäpä se.
 
Huuhtele kaikki osat tislatulla vedellä. Kunnolla. Rakenna. Käytä kunnon nesteitä (DP ultra). Älä sekoita metalleja. Älä päästä kissankarvoja looppiin. Vaihda nesteet max. vuoden välein. Vaihda letkut heti kun vaihtavat väriä (tai käytä ZMT 2 vuotta ja vaihda). Siinäpä se.
Millä veden lämmöillä siellä oikein ajetaan, jos tuollaiset suositukset vaihdon suhteen?
 
Huuhtele kaikki osat tislatulla vedellä. Kunnolla. Rakenna. Käytä kunnon nesteitä (DP ultra). Älä sekoita metalleja. Älä päästä kissankarvoja looppiin. Vaihda nesteet max. vuoden välein. Vaihda letkut heti kun vaihtavat väriä (tai käytä ZMT 2 vuotta ja vaihda). Siinäpä se.

Mitä :D Eikai kukaan letkuja vaihda? Itsellä yli 15v vanhat silikoniletkut käytössä ja onhan ne punaiseksi värjäytyneet glykolista, mutta en ole jaksanut välittää.
 
Niin, tuo oli se extremeversio jos haluat pitää kierron varmasti puhtaana koskaan huoltamatta blokkeja yms. Voi homman tehdä toki vähemmälläkin pieteetillä ja niin monet tekeekin, mutta siihen joukkoon mahtuu paljon myös niitä faileja.
 
Millaisia liittimiä tarkemmin sanottuna suosittelet? Voitko liittää suoria suosituksia myös noihin hanoihin ja muihinkin?

Tälläisia pikaliittimiä itsellä käytössä.
Tuosta jos laadukkaampaa niin koolancet sitten.
Nuo ollut jo vuosia ilman ongelmia.

Ekwb ruuviliittimiä sitten letkuissa käyttänyt ja suosittelen itse tilaamaan ne suoraan www.ekwb.com niin löytyy kaikki hanat ruuviliittimet käyrät thaarat letku nesteet yms. Suosittelen jos varmuutta haluaa käyttämään mahdollisemman vähän pyöriviä käyrä adaptereja vaikka pakko niitä yleensä on joitakin laittaa että saa letkut fiksusti. 10v aikana ainut vuotava osa ollut itsellä juurikin pyörivä käyrä adapteri ja oli vielä sellaisessa paikassa jossa itse käyrää ei ole koko aikana kertaakaan pyöräytetty eikä muutenkaan kajottu. Hintaa liittiimille saa kyllä uppoamaan helposti 200-500€ riippuen loopin koosta ja mitä sitten haluaa ja eipä noita tarvikun kerran ostaa.
 
Tälläisia pikaliittimiä itsellä käytössä.
Tuosta jos laadukkaampaa niin koolancet sitten.
Nuo ollut jo vuosia ilman ongelmia.

Ekwb ruuviliittimiä sitten letkuissa käyttänyt ja suosittelen itse tilaamaan ne suoraan www.ekwb.com niin löytyy kaikki hanat ruuviliittimet käyrät thaarat letku nesteet yms. Suosittelen jos varmuutta haluaa käyttämään mahdollisemman vähän pyöriviä käyrä adaptereja vaikka pakko niitä yleensä on joitakin laittaa että saa letkut fiksusti. 10v aikana ainut vuotava osa ollut itsellä juurikin pyörivä käyrä adapteri ja oli vielä sellaisessa paikassa jossa itse käyrää ei ole koko aikana kertaakaan pyöräytetty eikä muutenkaan kajottu. Hintaa liittiimille saa kyllä uppoamaan helposti 200-500€ riippuen loopin koosta ja mitä sitten haluaa ja eipä noita tarvikun kerran ostaa.
Joo, nämä ovat myös itsellä käytössä ollut. Suosittelen.
 
Minulla nuo Alphacoolin pikaliittimet pitivät alkuun hyvin, mutta olisiko n. vuoden jälkeen toinen pari alkanut tiputtelemaan irrotuksen yhteydessä. Ei nyt mitenkään lammikoksi asti, mutta on ärsyttänyt kuitenkin sen verran, että on laittanut ajattelemaan kahdesti ennen irrotusta.
 
Mitkä olisivat parhaat lähtökohdat custom loopin rakentamiselle, kun tavoite olisi minimoida melutaso, huollon tarve sekä järkevissä rajoissa myös leikin kokonaishinta? Estetiikalla ei ole mitään merkitystä.

Tarkoitus on jäähdyttää yhteensä noin 300W laitteisto, jossa yksi CPU ja yksi GPU.

Eli niin sanotusti pelkästään järki edellä tehtynä ja näyttelyvehkeet unohtaen - miten lähtisit tekemään?

Myös kotelo olisi mahdollista valita ihan tämän tarpeen mukaan, tosin vielä sillä edellytyksellä, että jalanjälki pöydällä olisi mahdollisimman pieni (korkeutta saa olla vaikka kuinka).
Näillä spekseillä tekisin ... ilmajäähdytetyn koneen =). Nyt mainitut komponentit ei ole mitenkään kovasti lämpöä tuottavia. Näytönohjaimet voi olla hankalempia jäähdyttää, ja ilmajäähdytyspuolella on vähemmän aftermarket-jäähdyttimiä. Kannattaa ehkä valita suoraan näytönohjain joka on idlenä äänetön / hiljainen. Useimmilla käyttäjillä kun näytönohjain on käytössä, on kyseessä pelaaminen ja silloin näytönohjaimen aiheuttama melu ei haittaa (koska pelistä tulee omat äänensä). Toki osa tekee laskennallisia tms. juttuja, jolloin toki voi olla tarve pitää kone erityisen hiljaisena vaikka näyttis ottaa tehoja.

Äänen suhteen ongelmana on nimenomaan pumppu. Moni väittää että pumppu äänetön, ja niissä voi olla valueroja - mutta oman kokemuksen mukaan ei ole! D5-pumppu ujeltaa oman kokemuksen mukaan aina enemmän kuin hiljainen 120mm tuuletin <800RPM kierroksilla. Ehkä yllättäen selvästi hiljaisin pumppu mitä olen käyttänyt oli EK:n Phoenix -sarjan SPC-pumppu. DDC:stä ei ole kokemuksia.

Jos nyt kuitenkin on jo päätetty että haluaa nimenomaan vesijäähdytyksen, on hyvä lähtökohta verrata pinta-alaa hiljaiseen ilmajäähdytteiseen; eli pinta-alaa kennoilla vähintään 6x120mm (kennoilla saman verran kuin hiljaiseksi suunnitellulla ilmajäähdytteisellä näytönohjaimella ja prosessoirjäähdyttimellä yhteensä). Toki etua saa vähän siitä, että koko kennosto jäähdyttää molempia CPU:ta ja GPU:ta - ja jos molemmat ei ole yhtäaikaa täysillä käytössä, voi toinen käyttää toisen "kapasiteettia"; toisin kuin ilmajäähdytyksessä tai erillisissä kierroissa. Ja tosiaan: tästä syystä ehdottomasti CPU+GPU samaan kiertoon! Joskus ehdotetaan erilliskiertoa, mutta väitän että melun kannalta siitä ei ole mitään hyötyä.

Näillä tavoitteilla, kuten jo todettu, pehmeät letkut (esim. EK:n ZMC) - mutta vesijäähdytyksellä on hankala voittaa ilmajäähdytyksen huoltovarmuutta ja yleistä vaivattomuutta (ja, jos kotelo on iso ja estetiikalla ei ole väliä, on vähän niin ja näin voiko voittaa edes jähdytystehoa vs. meluntuotto, kun ei ylikelloteta eikä komponentit ole erityisen tehokkaita).

Kara- vs. puristusliittimistä: puristusliitin on karaliitin, jossa klipsin / nippusiteen tilalla on vain kierteiden avulla puristuva "kaulus" karan ympärille. Ne ovat vähintään yhtä luotettavia kuin karaliittimet (jos valmistaja on luotettava ja QC toimii...).
 
Viimeksi muokattu:
Äänen suhteen ongelmana on nimenomana pumppu. Moni väittää että pumppu äänetön, ja niissä voi olla valueroja - mutta oman kokemuksen mukaan ei ole! D5-pumppu ujeltaa oman kokemuksen mukaan aina enemmän kuin hiljainen 120mm tuuletin <800RPM kierroksilla. Ehkä yllättäen selvästi hiljaisin pumppu mitä olen käyttänyt oli EK:n Phoenix -sarjan SPC-pumppu. DDC:stä ei ole kokemuksia.

Alphacoolin Eisbaer blokki+pumppu+reservoir combo oli käytännössä äänetön vaikka veti täysillä kierroksilla eli on noissa eroja.
 
Tälläisia pikaliittimiä itsellä käytössä.
Tuosta jos laadukkaampaa niin koolancet sitten.
Nuo ollut jo vuosia ilman ongelmia.

Ekwb ruuviliittimiä sitten letkuissa käyttänyt ja suosittelen itse tilaamaan ne suoraan www.ekwb.com niin löytyy kaikki hanat ruuviliittimet käyrät thaarat letku nesteet yms. Suosittelen jos varmuutta haluaa käyttämään mahdollisemman vähän pyöriviä käyrä adaptereja vaikka pakko niitä yleensä on joitakin laittaa että saa letkut fiksusti. 10v aikana ainut vuotava osa ollut itsellä juurikin pyörivä käyrä adapteri ja oli vielä sellaisessa paikassa jossa itse käyrää ei ole koko aikana kertaakaan pyöräytetty eikä muutenkaan kajottu. Hintaa liittiimille saa kyllä uppoamaan helposti 200-500€ riippuen loopin koosta ja mitä sitten haluaa ja eipä noita tarvikun kerran ostaa.
Ei helvetti noilla hinnoilla ainakaan itelle tule yhtään mitään. Kotelo on vahingossa optimoitu omalle vadille, joka jää korvistaan sopivasti emolevyn yläpuolelle, joten pelkkä prossukierto sai nopeasti näyttiksen lisukkeeksi, kun oli sopivan pituiset letkut jo valmiina välikierreadapterilla yhdistettynä. Kahdesta letkusta vettä hieman pois ja liittimet näyttikseen ja letkut kiinni, ei se vesi ylämäkeen mene ilman pumppua, lopuksi hieman lisää nestettä.
 
Minulla nämä ovat käytössä..
1678303704986.png
 
Äänen suhteen ongelmana on nimenomana pumppu. Moni väittää että pumppu äänetön, ja niissä voi olla valueroja - mutta oman kokemuksen mukaan ei ole! D5-pumppu ujeltaa oman kokemuksen mukaan aina enemmän kuin hiljainen 120mm tuuletin <800RPM kierroksilla. Ehkä yllättäen selvästi hiljaisin pumppu mitä olen käyttänyt oli EK:n Phoenix -sarjan SPC-pumppu. DDC:stä ei ole kokemuksia.

Itsellä ollut virtalähteen tuuletin kova äänisin osa silloin jos ja kun sattuu pyörimään ja jollakin kuormalla emon ja näyttiksen vrm kela ulinat. Ddc 3.2pwm pumput omalla kokemuksella hiljasemmat mitä d5set. Tuplapumpuilla mennyt pitkään niin osaa sanoa sitten miten yhden pumpun seteillä on äänen suhteen kun tuplana ei tarvi pitää kovin suurilla kierroksilla. En kyllä itsekään lähtökohtaisesti lähtisi mitään 300W kuormaa vedelle laittamaan jo ihan kustannus syystä.
 
Äänen suhteen ongelmana on nimenomana pumppu. Moni väittää että pumppu äänetön, ja niissä voi olla valueroja - mutta oman kokemuksen mukaan ei ole! D5-pumppu ujeltaa oman kokemuksen mukaan aina enemmän kuin hiljainen 120mm tuuletin <800RPM kierroksilla. Ehkä yllättäen selvästi hiljaisin pumppu mitä olen käyttänyt oli EK:n Phoenix -sarjan SPC-pumppu. DDC:stä ei ole kokemuksia.

Itsellä ollut virtalähteen tuuletin kova äänisin osa silloin jos ja kun sattuu pyörimään ja jollakin kuormalla emon ja näyttiksen vrm kela ulinat. Ddc 3.2pwm pumput omalla kokemuksella hiljasemmat mitä d5set. Tuplapumpuilla mennyt pitkään niin osaa sanoa sitten miten yhden pumpun seteillä on äänen suhteen kun tuplana ei tarvi pitää kovin suurilla kierroksilla. En kyllä itsekään lähtökohtaisesti lähtisi mitään 300W kuormaa vedelle laittamaan jo ihan kustannus syystä.
 
Itsellä ollut virtalähteen tuuletin kova äänisin osa silloin jos ja kun sattuu pyörimään ja jollakin kuormalla emon ja näyttiksen vrm kela ulinat. Ddc 3.2pwm pumput omalla kokemuksella hiljasemmat mitä d5set. Tuplapumpuilla mennyt pitkään niin osaa sanoa sitten miten yhden pumpun seteillä on äänen suhteen kun tuplana ei tarvi pitää kovin suurilla kierroksilla. En kyllä itsekään lähtökohtaisesti lähtisi mitään 300W kuormaa vedelle laittamaan jo ihan kustannus syystä.
Kyllähän nuo maksaa, vaikka mitä laittaa kiertoon. Itsellä on nyt pikku mora, 5800X ja RX6900 XT, hyrrät 500rpm ja pumppu aika minimillä, mutta veden lämpö näyttää hädin tuskin 30 astetta ja gpu alle 50.
 
Paljonko pelkkä radi ilman tuulettimia auttaa jäähdytyksessä? Rakentamassa looppia johon tulee 240mm radi P12 fööneillä ja tilaa olisi ehkä 120mm pikkuradille mutta ei tuulettimelle (ei edes slimmille), onko pelkkä haitake? 5800x+3070 undervoltattuina molemmat, arviolta n. 260-280w käytännön tehot.
 
Paljonko pelkkä radi ilman tuulettimia auttaa jäähdytyksessä? Rakentamassa looppia johon tulee 240mm radi P12 fööneillä ja tilaa olisi ehkä 120mm pikkuradille mutta ei tuulettimelle (ei edes slimmille), onko pelkkä haitake? 5800x+3070 undervoltattuina molemmat, arviolta n. 260-280w käytännön tehot.
Radista pitää mennä ilmaa läpi, jotta lämpö vaihtuu. Sanoisin että mitään haittaakaan ei ole (vastus ei nouse radista, pumppu jaksaa kyllä pyörityttää), muttei juuri hyötyäkään. Projektina olisi toki varmaan kiva kokeilla.

Joskus aiemmin (ja ehkä myöhemminkin?) on tehty kokeiluja tuulettimettomilla jäähyillä, siten että ilma vaihtuisi pelkän konvektion avulla. Parhaiten tuolloin toimii harvempiripainen jäähy, mutta samalla menetetään myös paljon pinta-alaa - ja jäähdysrivastot siten että painovoima siirtää edes hivenen ilmaa (lämmin kevyempää). Normaalissa jäähyssä ilmavirtaa ei tapahtu, jos siinä ei ole tuulettimia, koska rivasto on liian tiheää.

Toki jos kotelo on sopivan mallinen niin voihan olla että se 120mm radin tuuletin pakottaa ilmaa myös sen 240mm (slim) radin läpi. Kokeilemallahan se selviää (mutta en odottaisi ihmeitä...).

EDIT: Lisätty kirjoitsuvirheitä
 
Mitä vaaditaan emolevyltä, että saadaan tuulettimet ohjattua jäähdytysveden lämpötilan mukaan?

Ja, voiko saman asian ajaa esim. jollain lisälaitteella/softalla, jos emossa ei sopivaa toiminnallisuutta ole?
 
Mitä vaaditaan emolevyltä, että saadaan tuulettimet ohjattua jäähdytysveden lämpötilan mukaan?

Ja, voiko saman asian ajaa esim. jollain lisälaitteella/softalla, jos emossa ei sopivaa toiminnallisuutta ole?
Emolevyltä pitää löytyä liitäntä lämpötilasensorille tai muuten joudut ostamaan erillisen ohjausyksikön (Aquaero).
 
Tai Corsair Commander Pro, jota löytyy monesti helpommin kuin Aqueaeroja ja saa Amazonista halvemmallakin tällä hetkellä.
Joku täällä taannoin ilmoitti, että sai toimimaan Fan Control softalla jos Corsairin oma ei kiinnosta.
 
Onkohan nuo ym. ohjaimet käyttöä kestäviä laitteita? Tavallisia digitaalisia tuuletinohjaimia olen oppinut pitämään kertakäyttötavarana, sen takia nytkin olen hoitanut tuuletinten ohjauksen pelkällä vastuksella.
 
Corsair commander prosta varoitus: älä käytä jänniteohjattuja tuulettimia (lisää juttua muualla tällä forumilla). Mutta valtaosa nykyään on alkanut käyttämään PWV:ää...
 
Vielä jäähdytinpinta-alasta. Nykyiselle raudalle en ihmeitä tarvitse, mutta looppi olisi tarkoitus rakentaa myös tulevia tarpeita varten. Arvioinnin ongelma on, että ohjeistukset ja käyttäjien kokemukset heittelevät ihan laidasta laitaan. Joku on onnistunut ajamaan esim. 5950X + 3090 yhdellä ainoalla 280mm radilla, ja toisen mukaan edes 3x360mm ei meinaa riittää. Tietysti tavoiteltavat lämpötilat ja kellotukset vaikuttavat oleellisesti, mutta jopa huomioiden kaikki muuttujat raportoiduissa tuloksissa on ihmeellistä vaihtelua. Totuus lienee jossain näiden esimerkkien välimaastossa?
 
Iso muuttuja: melu.

Olen huomannut että monia kavereita ei tunnu haittaavan lainkaan, jos tietokone kuulostaa hiustenkuivaajalta. Ja tosiaan voi olla, että toiset vaan on meluherkempiä kuin toiset. Väitän että osa ei ole ehkä koskaan käyttänyt hiljaista tietokonetta (oma nykyinen kokoonpanokaan ei ole mikään ultrahiljainen - mekaanisia kiintolevyjä, D5 pumppu - ja virtalähteen tuuletin)...

Kun tuota muuttujaa on mahdotonta vakioida, niin on hankalaa sanoa oikein yhtään mitään käyttäjien kokemuksistakaan. Itse heitin tuon 6x120mm sillä ajatuksella, että 300W kone on tarkoitus saada oikeasti hiljaiseksi myös kovassa rasituksessa (ts. "minimoida melutaso"). Jos tuulettimia ei ole tarkoitus ajaa 600-700rpm kierroksilla, niin huomattavasti pienempikin pinta-ala riittää.

5950X + 3090 280mm radilla ei voi millään muotoa olla hiljainen, jos molemmat on kovassa rasituksessa - EDIT: mutta se on kyllä varmasti riittävä, jos tuulettimet on vaikkapa 1200rpm asetuksella - siis komponentit ei throttlaa, ainakaan paljoa (jos ollenkaan).
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan nuo ym. ohjaimet käyttöä kestäviä laitteita? Tavallisia digitaalisia tuuletinohjaimia olen oppinut pitämään kertakäyttötavarana, sen takia nytkin olen hoitanut tuuletinten ohjauksen pelkällä vastuksella.

Aquaero nyt kestää isältä pojalta. Muuta ei kannata edes miettiä.
 
Vielä jäähdytinpinta-alasta. Nykyiselle raudalle en ihmeitä tarvitse, mutta looppi olisi tarkoitus rakentaa myös tulevia tarpeita varten. Arvioinnin ongelma on, että ohjeistukset ja käyttäjien kokemukset heittelevät ihan laidasta laitaan. Joku on onnistunut ajamaan esim. 5950X + 3090 yhdellä ainoalla 280mm radilla, ja toisen mukaan edes 3x360mm ei meinaa riittää. Tietysti tavoiteltavat lämpötilat ja kellotukset vaikuttavat oleellisesti, mutta jopa huomioiden kaikki muuttujat raportoiduissa tuloksissa on ihmeellistä vaihtelua. Totuus lienee jossain näiden esimerkkien välimaastossa?
Mieti nyt vielä asiaa. Jos et ole valmis myötäämään kotelon koon tai ulkoisen jäähdyttimen suhteen, niin voi olla parempi pysytellä ilmajäähyissä. Trendi on nyt toistaiseksi ollut se, että komponentit tuottavat yhä enemmän lämpöä, ja täten vaativat sitten isommat kennot ja/tai kovemmat pyörimisnopeudet tuulettimilta. Jos teet alimitoitetun loopin, niin pääset lähinnä nauttimaan rahanmenosta. Et saa juurikaan hyötyä lämpöjen suhteen, ja meteliä tulee kovaa pyörivistä tuulettimista. Ei kannata mennä perse edellä puuhun asiassa, vaan tekee kerralla hyvän ja riittävän kierron. Osat tosiaan ovat liki ikuisia pois lukien pumppu ja tuulettimet. Ja muista myös, että päivittäessä konetta joudut aina hankkimaan ainakin uuden blokin GPU:lle.. ehkä myös prossulle, ellei selviä kiinnikkeiden vaihdolla. Hyvä nestejäähy on tehokas ja hiljainen. Halpa se ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Aquaero nyt kestää isältä pojalta. Muuta ei kannata edes miettiä.
Itsellä on ollut Aquaero 6 vuodesta 2013 jos muistan oiken eli kestää kyllä hyvin käyttöä ja myös voi ostaa vaihto lcd panelin jos rikkontuu.
Tuo alumiinisen jäähdytyslevyn ostin panelin yhteydessä sekä kerran olen vaihtanut etupanelin kotelovaihdon myötä mustaksi kun alkupeisessä ol tuo alumini.
Seuraavassa kotelossa joutuu luopumaan siitä kun 5,25" paikkoja ei enää löydy ja joutuu ostaman sisäisen mallin tai toivon että tulisi päivitetty versio kun on jäänyt hieman jälkeen ja tietyt ominaisuudet pystyy pumpun ja muiden laitteiden kautta hoitamaan.
 
Aquaeron sijaan kannattaa kyllä ehdottomasti miettiä ensin Quadroa tai Octoa, jos käytössä on vain PWM -propelleja. Q/O ei osaa DC -ohjausta.
 
Viimeksi muokattu:
Corsairin Commander ollut itsellä käytössä vissiin jo 6v. Ei moitittavaa. Olen ajanut pwm ja dc ohjauksella tuulettimia. Ongelmia on vissiin porukalla tullut, jos on splitterillä lyöty monta tuuletinta samaan kanavaan. Itsellä aina max 2 per kanava.
 
D5 -pumppu on ollut mielessä, mutta noissakin on ilmeisesti paljon laatueroja. Mistä kannattaa etsiä kun ei halua mitään bling blingiä eikä erikoisominaisuuksia, vaan yksinkertaisen ja varman perusvehkeen?
Kaikki aidot D5:t ovat kirjaimellisesti samoja pumppuja. D5 on Laing thermotecin patentti. Laing ja Lowara kuuluvat molemmat Xylem -konserniin. Laing, Lowara ja Xylem ovat siis käytännössä sama asia ja pumput tulevat samalta tehtaalta Unkarista.

Kaikki länsimaiset nestejäähdytysbrändit ostavat pumpun rungot Xylemiltä, ainoa poikkeus on Alphacoolin VPP755 joka on heidän oma versionsa. Kiinanihmeiden "D5":t ovat kiinalaisia kopioita jotka ovat fyysisesti yhteensopivia, mutta sen enempää niistä ei voi sanoa. Suattaapi toemiakki.

Yksinkertainen ja varma on D5 Vario, jossa nopeussäätö tapahtuu pumpun pohjassa olevalla potentiometrillä. Ruuvarilla vääntämällä, siis. Omat on Watercool -brändättyjä.

D5:n ääneen vaikuttaa erittäin paljon resonanssi. Jos pumppu on hyvin eristetty mistään resonoivasta, se on varsin hiljainen. Metallirunkoon kiinnitettynä surina yhtään kovemmilla kierroksilla voi olla melkoinen. Pumpuilla on myös yksilöllisiä eroja ja ns. sweet spotteja joissa ainakin koettu melutaso on matalampi tai miellyttävämpi kuin vähän hitaammalla tai nopeammalla kierrosluvulla.
 
Sen verran joudun korjaamaan itseäni, että ainakin alkuperäinen patentti on kyllä jo kauan sitten vanhentunut.

 
Itsellä on ollut Aquaero 6 vuodesta 2013 jos muistan oiken eli kestää kyllä hyvin käyttöä ja myös voi ostaa vaihto lcd panelin jos rikkontuu.
Tuo alumiinisen jäähdytyslevyn ostin panelin yhteydessä sekä kerran olen vaihtanut etupanelin kotelovaihdon myötä mustaksi kun alkupeisessä ol tuo alumini.
Seuraavassa kotelossa joutuu luopumaan siitä kun 5,25" paikkoja ei enää löydy ja joutuu ostaman sisäisen mallin tai toivon että tulisi päivitetty versio kun on jäänyt hieman jälkeen ja tietyt ominaisuudet pystyy pumpun ja muiden laitteiden kautta hoitamaan.

Itsellä kansa tuo 6pro ja lt malli lisäksi. Ei sun tarvi sisäistä erikseen ostaa vaikka 5.25" jäisi pois kun tuo on käytännös sama värkki kun purat kehyksen ja näytön pois. Octo olisi tarkoitus vaihtaa toisen tilalle ja löytyykin jo kaapista mutta ei ole ollut vielä pakollista tarvetta/saanut aikaiseksi.


Aquaeron sijaan kannattaa kyllä ehdottomasti miettiä ensin Quadroa tai Octoa, jos käytössä on vain PWM -propelleja. Q/O ei osaa DC -ohjausta.

Quadro kyllä täysin riittävä perus loopille jos pelkkiä pwm tuulareita käytössä. Parashan näissä on että kun kerran on säädetty kohdalleen niin sen jälkeen voi poistaa vaikka koko softan koneelta. Ja toimii käyttiksestä riippumatta. Ja vaikka koko alustan vaihtaa niin ei tarvi säädellä erikseen uusiksi.
 
Quadro kyllä täysin riittävä perus loopille jos pelkkiä pwm tuulareita käytössä. Parashan näissä on että kun kerran on säädetty kohdalleen niin sen jälkeen voi poistaa vaikka koko softan koneelta. Ja toimii käyttiksestä riippumatta. Ja vaikka koko alustan vaihtaa niin ei tarvi säädellä erikseen uusiksi.
Eksoottisemmille tempuille (kaikki mihin tarvitaan virtuaalinen sensori tai muuta playground -logiikkaa) Octo ja Quadro tarvitsevat aquasuite servicen pyörimään. Perusohjaus toimii itsenäisesti.
 
Kyllä quadro tai oqto hyviä vaihtoehtoja ja itsellä D5 next pumppu millä pystyy pumpun nopeuksia ohjamaan sekä jokunen tuuletin myös jos haluaa.
Tällä hetkellä 12 tuuletinta ja kaikki paitsi yksi aquaero hoitaa ja syy siihen että yksi on liitetty emon cpu fan liittimeen niin ei tule virheilmoituksia jos nollaa bios mitä nykyisella emolevyllä on aika usein.
 
Kyllä quadro tai oqto hyviä vaihtoehtoja ja itsellä D5 next pumppu millä pystyy pumpun nopeuksia ohjamaan sekä jokunen tuuletin myös jos haluaa.
Tällä hetkellä 12 tuuletinta ja kaikki paitsi yksi aquaero hoitaa ja syy siihen että yksi on liitetty emon cpu fan liittimeen niin ei tule virheilmoituksia jos nollaa bios mitä nykyisella emolevyllä on aika usein.

Tuo d5 next olis kyllä pienelle loopille jo pelkästään kova kun pystyy hoitamaan tuuletin ohjauksenkin sillä. Itsellä noi aquacomputerin d5set jotka saa aquaeron aquabussiin kiinni niin nekin säätyy tuolla mutta miettinyt noita nextenä joskus seuraavassa pumppu päivityksessä. Aquaeron suurin miinus itsellä ollut kun ei saa kun 4 curvecontrolleriä tehtyä ja ei saa myöskään sillon jos toinen aquaero on slavena vaan molemmat pitää olla itsenäisinä ohjaimina jolloin lämpöanturitkin pitäisi olla molempiin omat jos ei aquasuite pyöri taustalla. Tuon takia octon hommasin kun pitäisi kai saada sillä lisää noita jos on vaan aquabussilla kiinni aquaerossa mutta on vielä kokeilemata..
 
Itse himmoittaisi tuo next virtausanturi mutta on myyty eioota todella kauan yli vuoden.
Voisi asentaa se samalla jos kotelo menee vaihtoon mutta en ole vielä päättänyt onko tuo lian li v3000 plus hintansa arvoinen kotelo.
Myös itsellä oli tuo aquaero d5 pumppu aquabus liittimellä mutta kun asensin sen vanhoista osista tehtyyn koteloon en pystynyt jostain syystä enää ohjamaan sitä usb kautta ja koitin myös vanhempaa aquasuite ohjelmaa mutta ei auttanut.
Aquabus kautta en kokeillut kun ei ollut sellaista ohjainta siinä kotelossa eli emolevy hoiti veden lämpötila anturit ja tuuletinohjauksen kun kerran oli mahdollista.
Myös nykyinen emolevy tukee lämpötila ja virtausantureita mutta biosista käsin on aina työlästä jos joutuu sen päivittämään.
 
Itse himmoittaisi tuo next virtausanturi mutta on myyty eioota todella kauan yli vuoden.
Voisi asentaa se samalla jos kotelo menee vaihtoon mutta en ole vielä päättänyt onko tuo lian li v3000 plus hintansa arvoinen kotelo.
Myös itsellä oli tuo aquaero d5 pumppu aquabus liittimellä mutta kun asensin sen vanhoista osista tehtyyn koteloon en pystynyt jostain syystä enää ohjamaan sitä usb kautta ja koitin myös vanhempaa aquasuite ohjelmaa mutta ei auttanut.
Aquabus kautta en kokeillut kun ei ollut sellaista ohjainta siinä kotelossa eli emolevy hoiti veden lämpötila anturit ja tuuletinohjauksen kun kerran oli mahdollista.
Myös nykyinen emolevy tukee lämpötila ja virtausantureita mutta biosista käsin on aina työlästä jos joutuu sen päivittämään.

On tuota highflow nextiå aina tasaisin väliajoin saatavilla. Meinasin ostaa viime vuonna mutta piheys iski.
 
Vaihdan nyt käytössä olevan kahden yhteenliitetyn AIO:n järjestelmän yhteen D5:llä ajettavaan looppiin. Muuten alkaa olla kaikki muut hankittuna mutta CPU-blokki aiheuttaa päänvaivaa. Mikä olisi paras vaihtoehto jos ajatellaan bang-for-the-buck AM4-kannalle? Toisaalta esteettisesti miellyttää Corsair JTC XC8, EK:n Velocity2:lla tuskin menee kovin metsään, mites Watercool Heatkiller IV PRO?
 
HKIV Pro on yksi parhaista AM4 -blokeista eikä edes pahan hintainen. Bang for the buck on siis erinomainen. Velocity2 on hyvä mutta ei halpa.
 
Vaihdan nyt käytössä olevan kahden yhteenliitetyn AIO:n järjestelmän yhteen D5:llä ajettavaan looppiin. Muuten alkaa olla kaikki muut hankittuna mutta CPU-blokki aiheuttaa päänvaivaa. Mikä olisi paras vaihtoehto jos ajatellaan bang-for-the-buck AM4-kannalle? Toisaalta esteettisesti miellyttää Corsair JTC XC8, EK:n Velocity2:lla tuskin menee kovin metsään, mites Watercool Heatkiller IV PRO?

Käytetty supremacy evo.....
 
Itse himmoittaisi tuo next virtausanturi mutta on myyty eioota todella kauan yli vuoden.
Voisi asentaa se samalla jos kotelo menee vaihtoon mutta en ole vielä päättänyt onko tuo lian li v3000 plus hintansa arvoinen kotelo.
Myös itsellä oli tuo aquaero d5 pumppu aquabus liittimellä mutta kun asensin sen vanhoista osista tehtyyn koteloon en pystynyt jostain syystä enää ohjamaan sitä usb kautta ja koitin myös vanhempaa aquasuite ohjelmaa mutta ei auttanut.
Aquabus kautta en kokeillut kun ei ollut sellaista ohjainta siinä kotelossa eli emolevy hoiti veden lämpötila anturit ja tuuletinohjauksen kun kerran oli mahdollista.
Myös nykyinen emolevy tukee lämpötila ja virtausantureita mutta biosista käsin on aina työlästä jos joutuu sen päivittämään.

Jaa tuollasiakin niillä nykyään. Itsellä tuo vanhempi highflow usb malli ja siitäkin saa tuohon aquaeron näyttöön virtauksen näkymään tai vaikka aida64 kautta ruudulle. Tuohon pumpun ohjaukseen kaipailin sellasta säätöä että saisi ajamaan tiettyä virtausta esim. jos toinen pumppu hajoaisi niin kiihdyttelisi sitten toista jolloin virtaus pysyisi samana mutta vähän hifistelyksi tämä on muutenkin mennyt. Rgbllä tuo next näköjään pilattu mutta saa kai ne sammuksiinkin.
 
Vaihdan nyt käytössä olevan kahden yhteenliitetyn AIO:n järjestelmän yhteen D5:llä ajettavaan looppiin. Muuten alkaa olla kaikki muut hankittuna mutta CPU-blokki aiheuttaa päänvaivaa. Mikä olisi paras vaihtoehto jos ajatellaan bang-for-the-buck AM4-kannalle? Toisaalta esteettisesti miellyttää Corsair JTC XC8, EK:n Velocity2:lla tuskin menee kovin metsään, mites Watercool Heatkiller IV PRO?
Bang for buck on halvin merkkivalmistajan blokki joka omaa silmää miellyttää, kun jäähdytyksen osalta erot blokkien välillä ovat oikeasti pienet.
Esimerkiksi EK Velocity ykkösiä sai suoraan valmistajalta ~30€/kpl kun EK lopetti niiden valmistamisen ja pisti loppuvaraston poistomyyntiin viime kesänä. Löytyy AM5 ja LGA1700 tuki, tosin tavalliseen EK tapaan blokkien mukana tulee vakiona kiinnikkeet vain yhdelle kannalle...
 
Viimeksi muokattu:
Saa sammuksiin, mutta High Flow 2 on sama mittari ilman ärrgeebeetä ja ohjauselektroniikkaa, ja High Flow LT sama ilman kuoria.

Vähän jo innostuin kun uutena tuossa johtokyky mittaus mutta sitten katoin asteikkoa 2-200uS ja kun työmaalta otan ultrapuhdasta vettä jonka johtokyky on 0.06uS niin....mutta kertoisi tuo toisaalta sitten kun alkaa olla hyvä vaihtaa liemiä.
 
Vähän jo innostuin kun uutena tuossa johtokyky mittaus mutta sitten katoin asteikkoa 2-200uS ja kun työmaalta otan ultrapuhdasta vettä jonka johtokyky on 0.06uS niin....mutta kertoisi tuo toisaalta sitten kun alkaa olla hyvä vaihtaa liemiä.
Noissa ei-nexteissä on siis vain virtausmittaus, olis pitänyt olla tarkempi sen osalta.
 
Vaihdan nyt käytössä olevan kahden yhteenliitetyn AIO:n järjestelmän yhteen D5:llä ajettavaan looppiin. Muuten alkaa olla kaikki muut hankittuna mutta CPU-blokki aiheuttaa päänvaivaa. Mikä olisi paras vaihtoehto jos ajatellaan bang-for-the-buck AM4-kannalle? Toisaalta esteettisesti miellyttää Corsair JTC XC8, EK:n Velocity2:lla tuskin menee kovin metsään, mites Watercool Heatkiller IV PRO?
TechN blokki on myös vaihtoehto varman se paras AM4 kannalle mutta hinta on noussut.
Itsellä se käytössä musta nikkeli ja on laadultaan ihan tyylikäs.
 
Vaihdan nyt käytössä olevan kahden yhteenliitetyn AIO:n järjestelmän yhteen D5:llä ajettavaan looppiin. Muuten alkaa olla kaikki muut hankittuna mutta CPU-blokki aiheuttaa päänvaivaa. Mikä olisi paras vaihtoehto jos ajatellaan bang-for-the-buck AM4-kannalle? Toisaalta esteettisesti miellyttää Corsair JTC XC8, EK:n Velocity2:lla tuskin menee kovin metsään, mites Watercool Heatkiller IV PRO?
Aqua Computer cuplex kryos NEXT, jos uutena hankkii, reilu 60€, erot on yleensä pieniä. Se on sitten todellakin vain AM4. En ole ihan vähään aikaan seurannut, mutta muutaman vuoden on itsellä ollut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom