Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Voiskohan olla että yksi poistotuuletin ei ehdi yksinkertaisesti poistaa kuumaa ilmaa kopasta. Sulla puhaltaa kuusi tuuletinta koteloon sisään ja yksi ulos. Ja käppyröistä katsottuna vieläpä niin että poistopuhallin on pienemmällä kuin sisään puhaltavat tuulettimet. Kokeile kääntää ylä- tai alaradi poistoksi? Jos lämmöt tippuu niin kuuma ilma ei vaan poistu kopasta tarpeeksi tehokkaasti.

Pieni tarkennus. Juuri eilen vaihdoin ylätuulettimet toistepäin. Eli toimi poistona. Sekä lisäsin tuon takatuulettimen. N. 2 astetta sain pudotettua tällä muutoksella. Ja ajattelin et jos positiivinen paine pitäisi pölyt poissa paremmin. Mutta olenko nyt tien päässä ? Eli paksummat radit ? paremmat tuulettimet ?
 
Radiaattorin eteen ei välttämättä tarvitse filtteriä.

Millainen lämpökuorma tuolla on?
 
Pieni tarkennus. Juuri eilen vaihdoin ylätuulettimet toistepäin. Eli toimi poistona. Sekä lisäsin tuon takatuulettimen. N. 2 astetta sain pudotettua tällä muutoksella. Ja ajattelin et jos positiivinen paine pitäisi pölyt poissa paremmin. Mutta olenko nyt tien päässä ? Eli paksummat radit ? paremmat tuulettimet ?
Parhaan tuloksen saat jos joko a) luovut tosta GPU pystyasennuksesta jolloin saat sivusta viileää sisään ja voit ajaa radeja exhaustina, tai b) laitat mesh frontin
 
Parhaan tuloksen saat jos joko a) luovut tosta GPU pystyasennuksesta jolloin saat sivusta viileää sisään ja voit ajaa radeja exhaustina, tai b) laitat mesh frontin

Eli sillä on iso merkitys että saa blokin ulkopinta viileetä ilmaa ? Auttaako se, että blokin taakse laitan 3 tuuletinta.? Siellä on tilaa.
 
Eli sillä on iso merkitys että saa blokin ulkopinta viileetä ilmaa ? Auttaako se, että blokin taakse laitan 3 tuuletinta.? Siellä on tilaa.
Ei, sillä ei ole mitään merkitystä. Mutta radiaattoreille pitää saada tuoretta ilmaa ja kotelon sisälämmöt pitää pitää kurissa. Kun o11 Evon yksi kylki on tukittu, ilmankierto on luvalla sanoen paska. Sen voi korjata joko poistamalla tukoksen (GPU omalle paikalleen) tai laittamalla etuseinään mesh paneelin ja propellit.
 
Laita mesh eteen ja käännä kaikki radit exhaustiksi. Niin tuo kotelo pysyy viileänä ja radit pystyvät jäähdyttämään. Näin on minulla toisessa koneessa, joka on nyt tyttärellä käytössä. Lämmöt pysyy kurissa vaikka 10900 ja 3080 on kellotettu tappiin asti.
 
Laita mesh eteen ja käännä kaikki radit exhaustiksi. Niin tuo kotelo pysyy viileänä ja radit pystyvät jäähdyttämään. Näin on minulla toisessa koneessa, joka on nyt tyttärellä käytössä. Lämmöt pysyy kurissa vaikka 10900 ja 3080 on kellotettu tappiin asti.

Nii että riittäiskö pelkkä mesh ? ettei laita siihen tuulettimia kiinni ? Meinaa noi blokin liittimet aika lähellä lasia nyt
 
Itsellä on Corsairin iso kotelo jossa katossa 1kpl 480 jonka läpi puhalletaan ulos ja alhaalla kyljestä on toinen 480 josta puhalletaan sisään.
 
Ei noita koneen muita osia esim muistit emolevyn vrm piirisarjat m.2 levyt yms. Kannata radeilla lämmittää. Itsellä ollut aina radit ulos ja kotelotuulettimilla sisään "raikasta" ilmaa. Takana poistona yksi pienillä kierroksilla niin vaihtuu silloinkin ilma kotelossa kun radi tuularit ei pyöri. Sitten vaan katsella kotelo sen mukaan että nuo ehdot täyttyy eikä väkisin yrittää sulloa radeja johonkin pienen lootaan johon ei enää sitten saakaan niitä kotelotuulareita radejen lisäksi. Mora sitten hoitaa itx setupin jos niistä tykkää.
 
Itellä kans flektit puhkuu radien läpi ulos O11d Minissä. Kyljeästä parilla slimmillä Noctualla (oli ainoat ylimääräiset 120mm tuulettimet mitä oli jemmassa) sisään ja takaa sen verran mitä radien tuulettimet vetää.

Sen verran lämmintä ilmaa puhkuu ulos että välillä pöydällä kotelon vieressä olevalla QI-laturilla ladattaessa iPhone ilmoittaa että lataus keskeytetty korkean lämpötilan takia. Mieluummin tuon lämmön puskee kotelosta ulos.
 
Ei noita koneen muita osia esim muistit emolevyn vrm piirisarjat m.2 levyt yms. Kannata radeilla lämmittää. Itsellä ollut aina radit ulos ja kotelotuulettimilla sisään "raikasta" ilmaa. Takana poistona yksi pienillä kierroksilla niin vaihtuu silloinkin ilma kotelossa kun radi tuularit ei pyöri. Sitten vaan katsella kotelo sen mukaan että nuo ehdot täyttyy eikä väkisin yrittää sulloa radeja johonkin pienen lootaan johon ei enää sitten saakaan niitä kotelotuulareita radejen lisäksi. Mora sitten hoitaa itx setupin jos niistä tykkää.

Mikä on hyvä lämpötila kotelon sisällä ? Tuossa nyt hwinfoa rajusti selaillu ja pch,ddr4,m.2 esim näyttää iha hyviltä lämpöjen puolesta. Sen takia en ole nyt kiinnittänyt huomioo sen enempää.
 
Mikä on hyvä lämpötila kotelon sisällä ? Tuossa nyt hwinfoa rajusti selaillu ja pch,ddr4,m.2 esim näyttää iha hyviltä lämpöjen puolesta. Sen takia en ole nyt kiinnittänyt huomioo sen enempää.
Mahdollisimman matala, jos radien läpi pusketaan lämmin ilma kotelon sisään niin kotelon sisälämpötila nousee ja komponentit lämpiävät entisestään.
Radien läpi ulos = kotelon sisälämpötila on lähellä huoneen lämpötilaa, koska lämpö ohjataan kotelosta ulos, eikä jää pyörimään kotelon sisään.
 
Mahdollisimman matala, jos radien läpi pusketaan lämmin ilma kotelon sisään niin kotelon sisälämpötila nousee ja komponentit lämpiävät entisestään.
Radien läpi ulos = kotelon sisälämpötila on lähellä huoneen lämpötilaa, koska lämpö ohjataan kotelosta ulos, eikä jää pyörimään kotelon sisään.
Just näin. Pari astetta huoneen lämpöä korkeampi itellä tuon Evon sisälämpötila oli. Toki tuommoinen muutama aste menee kalibroimattomien 10k termistorien virhemarginaaleihin.
 
Just näin. Pari astetta huoneen lämpöä korkeampi itellä tuon Evon sisälämpötila oli. Toki tuommoinen muutama aste menee kalibroimattomien 10k termistorien virhemarginaaleihin.

Okei. Koitan saada kopan lämpötilan lähemmäksi huoneen lämpötilaa. Onko tuo 40max hyvä veden lämpötila vai miten tämän kanssa on?
 
Okei. Koitan saada kopan lämpötilan lähemmäksi huoneen lämpötilaa. Onko tuo 40max hyvä veden lämpötila vai miten tämän kanssa on?
Itse kanssa pohdin tuota mikä olisi hyvä veden lämpötila. Mulla oli viime vuonna custom looppi missä oli 3090 ja 5600x kierrossa kiinni. EKWB sivuillaan ilmoittaa aika yläkanttiin millasta lämpökuormaa mikäkin radi jaksaa puksuttaa. Ostin sellasen 3x140 tuulettimella olevan radin ja viilennyskapasiteettiä piti olla jotain 600W. Aattelin et eihän se näyttis syö kun about 300W ja prossu sellanen viherpiipertäjä malli et sehän pyöris viikon varmaa pelkällä sormiparistolla et kai se tollanen radi nyt riittää.
Lämpötilat huiteli siellä 40-42 asteessa. Vertailin vähän muiden lämpötiloihin mitä täällä porukka kerto niin ajattelin et nyt käy keitot kyllä liian kuumina. Lisäsin kiertoon vielä toisen radin sillein että se radi oli kotelon ulkopuolella. Veden lämpötilat keikku siinä 35-37 asteen korvilla tämän jälkeen.
Vesijäähyillä suunnittelin et olisin laittanu mo-ra3 tulille mut se hanke jäi sit toteuttamatta, varmaan sen takia koska se patteristo vie tilaa ja se letku viritys lapsiperheessä saattaa houkuttaa liikaa tota pikkumiestä et se olis varmasti terrorisoinu sen jäähyttimen välittömästi kun olis joutunu olee näkyvillä. Siinä mielessä kotelon sisäpuolella olevat osat ovat turvassa uteliailta pieniltä sormilta. Tosin radi joka jäi kotelon ulkopuolella oli koneen takana mihin ei pääse helposti eli poissa silmistä, poissa mielestä.
Nyt kun päivitin 3090 -> 4090 ja 5600x -> 5800x3d, siirryin vesileikeistä takas tuuletin setteihin. Vähän aina stressas takaraivossa et millonkoha tosta koneesta valuu vedet lattialle kun täältäkin foorumeilta luin kauhukokemuksia kun yks kaunis päivä joku letku tai liitos oli päättänyt sanoa itsensä irti. Siisti siinä sit olla kun on monella tonnilla rautaa kii siellä ja kohta ne ui ku peruna kattilassa, mitähän ne vakuutusyhtiössä sanois ku soittais et nyt on 4000€ kone paskana et paljonko korvaatte..?
 
Itse kanssa pohdin tuota mikä olisi hyvä veden lämpötila. Mulla oli viime vuonna custom looppi missä oli 3090 ja 5600x kierrossa kiinni. EKWB sivuillaan ilmoittaa aika yläkanttiin millasta lämpökuormaa mikäkin radi jaksaa puksuttaa. Ostin sellasen 3x140 tuulettimella olevan radin ja viilennyskapasiteettiä piti olla jotain 600W. Aattelin et eihän se näyttis syö kun about 300W ja prossu sellanen viherpiipertäjä malli et sehän pyöris viikon varmaa pelkällä sormiparistolla et kai se tollanen radi nyt riittää.
Lämpötilat huiteli siellä 40-42 asteessa. Vertailin vähän muiden lämpötiloihin mitä täällä porukka kerto niin ajattelin et nyt käy keitot kyllä liian kuumina. Lisäsin kiertoon vielä toisen radin sillein että se radi oli kotelon ulkopuolella. Veden lämpötilat keikku siinä 35-37 asteen korvilla tämän jälkeen.
Vesijäähyillä suunnittelin et olisin laittanu mo-ra3 tulille mut se hanke jäi sit toteuttamatta, varmaan sen takia koska se patteristo vie tilaa ja se letku viritys lapsiperheessä saattaa houkuttaa liikaa tota pikkumiestä et se olis varmasti terrorisoinu sen jäähyttimen välittömästi kun olis joutunu olee näkyvillä. Siinä mielessä kotelon sisäpuolella olevat osat ovat turvassa uteliailta pieniltä sormilta. Tosin radi joka jäi kotelon ulkopuolella oli koneen takana mihin ei pääse helposti eli poissa silmistä, poissa mielestä.
Nyt kun päivitin 3090 -> 4090 ja 5600x -> 5800x3d, siirryin vesileikeistä takas tuuletin setteihin. Vähän aina stressas takaraivossa et millonkoha tosta koneesta valuu vedet lattialle kun täältäkin foorumeilta luin kauhukokemuksia kun yks kaunis päivä joku letku tai liitos oli päättänyt sanoa itsensä irti. Siisti siinä sit olla kun on monella tonnilla rautaa kii siellä ja kohta ne ui ku peruna kattilassa, mitähän ne vakuutusyhtiössä sanois ku soittais et nyt on 4000€ kone paskana et paljonko korvaatte..?
Onhan tuo skenaario olemassa aina että joku alkaa vuotamaan, mutta 4090 + 5800X3D/12900K viilenee hyvin ilmalla/aio vielä niin silläkin itse myös siirryin 1000D Custom Loopista -> Lian Li 011 Air Mini ilmaan ja en ole katunut päivääkään ja kaikenlisäksi miellyttävän hiljainen+viileä (12900K+4090+LG C2).

Custom Loop on rehellistä harrastamista vaan, saa kokoonpanon todella hiljaiseksi ja saahan sillä max 5% lisää tehoa vehkeisiin, mitä en enää näe järkevänä omalla kohdallani ellei juuri halua vaan harrastaa ja mukavaa puuhaa se on! :)
Joskus vielä jos teen Loopin, niin se on Mo-Ra ehdottomasti.
 
Onhan tuo skenaario olemassa aina että joku alkaa vuotamaan, mutta 4090 + 5800X3D/12900K viilenee hyvin ilmalla/aio vielä niin silläkin itse myös siirryin 1000D Custom Loopista -> Lian Li 011 Air Mini ilmaan ja en ole katunut päivääkään ja kaikenlisäksi miellyttävän hiljainen+viileä (12900K+4090+LG C2).

Custom Loop on rehellistä harrastamista vaan, saa kokoonpanon todella hiljaiseksi ja saahan sillä max 5% lisää tehoa vehkeisiin, mitä en enää näe järkevänä omalla kohdallani ellei juuri halua vaan harrastaa ja mukavaa puuhaa se on! :)
Joskus vielä jos teen Loopin, niin se on Mo-Ra ehdottomasti.

Todellakin. Vanha sanontahan sanoo et kyl miehel pitää harrastuksia olla ja kyl se näin vain on! Itelki mielenkiintona nää vempaimet ja kivahan se on oppia aina uutta. Custom loop tuli itelle mahdolliseks crypto mainaamisen myötä ja se et sil sai vermeet käymään viileempänä oli myös hyvää päivätuotonkin kannalta. Cryptoilla maksoin koko koneen sit pitkässä juoksussa, 3090 oli sellanen työjuhta kun mining touhut oli kuumimmillaan joten kyl se tienas ittensä takas ja siinä sivussa koko koneen muukki päivitykset.
Nyt on vesi vehkeet myyty ja niillä rahoilla makseltu uusia osia pois. Nättiä on pelaa kun on komponentit kohillaa! Tuuletin vehkeiden kaa sillein varma olo et jos joku rupelli lakkaa pyörimästä, se kyllä ilmottelee ittestänsä aika piakkoin. Vesi vermeiden kaa oli aito stressi et millonha mul on akkuvettä litra lattialla ja siinä sivussa kaikki komponentit oikosessa. Nyt ei tartte pelätä kun vanhaa kunnon tulipaloa mutta onneks on vakuutukset sitä varten :D

Vesi settejä jos joskus kyhään uusiks niin sit se on mora tulille tai toi alphacoolin radi. Se mua houkutti et laittais ison radin ja siihen 4 kpl 200mm tuulettimia, aattelin et ois käytännössä varmaan aivan äänetön ja viilentää niin vimmatusti komponentteja et niitä ei saa ylikuumaks enää vaik kuinka yrittäis. No ehkä sit taas jos seuraava mainaus buumi joskus iskee. Omakotitalossa se et kone huutaa 24/7, saa lämmöt talteen siinä mielessä et ei tarvi pattereita pitää ja sit ku se tahkoo tilille rahaa, se maksaa ite ittensä plus sähkötkin päälle. On se kovaa touhuu.
 
Se mua houkutti et laittais ison radin ja siihen 4 kpl 200mm tuulettimia, aattelin et ois käytännössä varmaan aivan äänetön ja viilentää niin vimmatusti komponentteja et niitä ei saa ylikuumaks enää vaik kuinka yrittäis.
Mora 420, 4xA20, tasainen 350rpm. 7900xtx +15power limitillä haukkaa 500W ja lämmöt pysyy alle 40 asteen.
 
Tai sitten vain kytket pumpun CPU_fan liittimeen, kierrokset manuaalisesti 40-50%.
Aquaero on aika overkill perusloopille.

Sehän on oikeastaan ainoa oikea valinta looppi kuin looppi. Ainoa tapa säätää tuulettimet varmasti vedenlämpöjen mukaan, tai vaikka GPU lämpöjen mukaan. Tahtoo noi "softa" versiot olla ainakin asuksella kuttaperkkaa.
 
Sehän on oikeastaan ainoa oikea valinta looppi kuin looppi. Ainoa tapa säätää tuulettimet varmasti vedenlämpöjen mukaan, tai vaikka GPU lämpöjen mukaan. Tahtoo noi "softa" versiot olla ainakin asuksella kuttaperkkaa.
Fancontrol toimii kaikilla emolevyillä, ei tarvitse käyttää mitään Asuksen kikkaretta.
 
Mora 420, 4xA20, tasainen 350rpm. 7900xtx +15power limitillä haukkaa 500W ja lämmöt pysyy alle 40 asteen.
Järee radi sieltä löytyy ja alle 40 astetta? Tarkottaako alle 40 astetta et mittarissa on 39 lukema..? Vai?
Toki gpu lämmittää mut mikä prossu sulla on? Jotenki ite oon ajatellu et jos hommaisin tollasen aivan hervottoman kokoisen radin tuulettimineen lämmöt olis niin alhaiset et ihan kävis sääli komponentteja ettei ne vilustu. Kurjaa seki olis.
Kerros Groke viel millanen kokoonpano sulla siellä on ja millasta lukemaa mittarit sanoo? (lämmöt, gpu tehot, prossu tehot, jne)
 
Järee radi sieltä löytyy ja alle 40 astetta? Tarkottaako alle 40 astetta et mittarissa on 39 lukema..? Vai?
Toki gpu lämmittää mut mikä prossu sulla on? Jotenki ite oon ajatellu et jos hommaisin tollasen aivan hervottoman kokoisen radin tuulettimineen lämmöt olis niin alhaiset et ihan kävis sääli komponentteja ettei ne vilustu. Kurjaa seki olis.
Kerros Groke viel millanen kokoonpano sulla siellä on ja millasta lukemaa mittarit sanoo? (lämmöt, gpu tehot, prossu tehot, jne)
GPU:n lämpö 37-38C. Nesteen lämpö ~31C. 7900xtx, 7600x. Tässä pelikuormalla (GPU 100%, CPU ~20%):

1679085883093.png
 
Xtremerigs teki vuosia sitten pätevän jäähdytinvertailun, jonka yhteydessä julkaistiin paljon hyödyllistä dataa.


xtremerigs rad comparison.jpg

Tässä esimerkiksi nähdään miten yhden jäähdyttimen suorituskyky vaihtelee eri tuuletinkierroksin ja vedenvirtausmäärin. Kolmessa ylimmässä esimerkissä on ajettu tuulettimet push+pull asetelmassa, ja alimmassa ainoastaan push. Tuulettimina on olleet perinteiset Gentle Typhoonit (ja nämä muuten ovat puhtaan suorituskyvyn kannalta täysin relevantteja tuulettimia vielä nykyäänkin, katso tarvittaessa esim. HWCoolingin mittaukset).

Voidaan havaita, että hiljaisissa kokoonpanoissa jäähdytysilma lämpenee oikein reilusti läpäistessään yksittäisen radiaattorin. Tällöin siis tietenkin ajetaan matalilla kierroksilla niin tuuletinten kuin pumpunkin osalta.

Nythän on niin, että monesti koitetaan mahduttaa koteloon mahdollisimman monta radia ja aina ei välttämättä edes mietitä ilmanvirtauksen suuntia kovin syvällisesti. Mutta jos haetaan hiljaisuutta, niin näitä olisi pakko miettiä. Jos tuulareissa ja pumpussa olisi reilummin kierroksia, niin jäähdytystehoa voisi ehkä saada ajamalla sama ilma kahdenkin radin läpi.

Mutta taulukon esimerkissä ilman push/pullia, 1 GPM virtauksella ja 750 rpm tuuletinkierroksilla jäähdytysilma lämpenee yli 13 celciusastetta läpäistessään yksittäisen radiaattorin, kohoten noin 19:sta yli 32 asteeseen. Tässä tapauksessa jäähdytysveden lämpötila radin ulostulossa on 33 astetta, joten jos se samanlämpöisenä virtaa seuraavaan radiin, niin jäähdytysteho on siellä aivan olematon ilman lämpötilan ollessa tuo 32 astetta.

Tuossa ei tietenkään ole vielä huomioitu lämpökuorman jakautumista näiden kahden radin välille, eikä muitakaan mahdollisia mainitsemattomia muuttujia.

Miten voisimme laskea riittävän tarkasti kahden radiaattorin tilanteessa tapahtuvan jäähdytystehon? Voisimmeko johtaa tarvittavat lisätiedot yllä annetun datan pohjalta?

On tietenkin selvää, ettei saman ilman johtaminen kahden radin läpi ole ihanneratkaisu. Mutta haluaisinkin tietää sen onko tuollaisesta asetelmasta mahdollista saada ylipäänsä jotain hyötyä irti silloin kun kierrokset ovat matalat niin tuulettimissa kuin pumpussa. Miten teoreettisesti laskisit tämän?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta taulukon esimerkissä ilman push/pullia, 1 GPM virtauksella ja 750 rpm tuuletinkierroksilla jäähdytysilma lämpenee yli 13 celciusastetta läpäistessään yksittäisen radiaattorin, kohoten noin 19:sta yli 32 asteeseen.
Tähän vaikuttaa aika oleellisesti radiaattorin FPI, jonkin verran sen paksuus ja varmaan jonkin verran radiaattorin sisäinen rakenne vedenkierron osalta. Joka tapauksessa jopa löyhällä radilla ilma lämpenee merkittävästi radiaattorin läpi mennessään ja näin seuraavat radit saavat esilämmitettyä ilmaa.

Riittävän matalalla FPI:llä toinen radiaattori tekee kuitenkin sentään jotain - esim. Moran läpi kulkeva ilma ei lämpene hirvittävän paljon ja ulos tulee keskimäärin vielä nestettä viileämpää ilmaan. Toisen Moran voi siis läntätä samoilla propeleilla viereen ja siitä saa vielä lisätehoja irti. Jos taas otat vaikka toisen meemisarjan tuulettimen, Alphacool 60mm Monstan, niin ihan turha sovitella mitään sen ulostulopuolelle.
 
Riittävän matalalla FPI:llä toinen radiaattori tekee kuitenkin sentään jotain - esim. Moran läpi kulkeva ilma ei lämpene hirvittävän paljon ja ulos tulee keskimäärin vielä nestettä viileämpää ilmaan. Toisen Moran voi siis läntätä samoilla propeleilla viereen ja siitä saa vielä lisätehoja irti. Jos taas otat vaikka toisen meemisarjan tuulettimen, Alphacool 60mm Monstan, niin ihan turha sovitella mitään sen ulostulopuolelle.

Tästä olisi hyödyllistä nähdä jotain mittaustuloksia. Oletko mitannut ilman lämpötiloja tulo/poisto, niiden suhteessa nesteeseen?

Monessa tapauksessa olisi hyödyksi jos kahdenkin radin läpi tuulettamalla saisi vielä tehoja irti. Vaan kun yritän tässä pähkäillä tuota perusfysiikkaa, niin en meinaa oivaltaa mitkä olosuhteet silloin pitäisi olla. Jos tuuletusilma liikkuu hitaammin, niin silloinhan sen lämpötila nousee jäähdytystehon ollessa vakio.

Taas jos ilman lämpötila radin jälkeen on matalampi niin silloin siihen on täytynyt siirtyä vähemmän lämpöenergiaa tai vaihtoehtoisesti ilman virtausnopeuden olisi oltava suurempi, jotta saavutettaisiin sama jäähdytysteho. Mutta radin läpi jo virranneen ilman ja veden lämpötilat näyttävät aiemman linkkini esimerkissä asettuvan hyvin lähelle toisiaan, enkä onnistu keksimään miten "stacked" radiasetemassa saisi vielä toiselle kierrolle tehoja.

Tämähän olisi aivan ensiarvoisen tärkeä tieto, koska jos todella olisi niin, että sama ilma ei enää uudella kierroksella jäähdytä mitään, niin silloin monen harrastajan kopassa on toinen radi turhan takia.

Mutta jotain todennäköisesti tässä on jäänyt huomaamatta, yritän vain keksiä mitä.
 
Kyllä se on ihan perusoletus, että toinen radi menettää osan tehosta jos sille syötetty ilma on tullut jo radiaattorin läpi. Se kuinka ison osan on eri asia, ja tähän vaikuttaa moni muuttuja. Jos ilmaa tulee vain radiaattorin läpi ja ensimmäinen radiaattori on tehokas, niin se ilma on käytännössä aika lähellä veden lämpötilaa jolloin jälkimmäinen ei tee juuri mitään, ihan niin kuin pähkäilysi kertoo.

En ole jaksanut fysiikan labratyötä tästä tehdä, mutta ihan käytännön kokemusta on kyllä. Jos kotelo sen vain mahdollistaa, niin radeille pitäisi aina syöttää uutta ilmaa. Aina se ei ole mahdollista ja sit pitää tehdä kompromisseja.
 
On tietenkin selvää, ettei saman ilman johtaminen kahden radin läpi ole ihanneratkaisu. Mutta haluaisinkin tietää sen onko tuollaisesta asetelmasta mahdollista saada ylipäänsä jotain hyötyä irti silloin kun kierrokset ovat matalat niin tuulettimissa kuin pumpussa. Miten teoreettisesti laskisit tämän?
Aika hankala tuosta on saada hyötyä irti. Tosiaan jos jo lämmitettyä ilmaa laittaa toisen radin läpi, niin tilannehan on vähän sama kuin jos ajaisi paksua radia - ja paksu radi toimii hyvin vain jos ilmavirtaus on suuri. Olen käytännössä testailemalla ja piirtämällä omia graafeja päätynyt ihan samaan lopputuloksiin (en tehnyt mitään niin hienoa tai tarkkaa että niitä kannattaisi julkaista, lähinnä omaksi iloksi).

Kuitenkin, jos tuulettimet on erityisen hiljaiset vaikka kuljettavat suurta määrää ilmaa, on mahdollista tehdä push-pull -konfiguraatio, tai jos koteloon pääsee edes jostain sekoittumaan tuoretta (viileää) ilmaa, tai jos kokoonpanoa on kohtuullisilla tehoilla mahdollista ajaa hiljaisena eikä isompia tehoja otettaessa ole niin paljoa väliä melulla (jolloin ilman voi laittaa kulkemaan niin nopeaa ettei se kerekeä lämmetä niin paljoa ensimmäisessä radissa) - siis toisin sanoen juuri tilanteessa jossa "tuo asetelma" ei ole enää voimassa - voi useamman radin läpi (saman ilman) laittaminen olla ihan toimiva ratkaisu. Se ei ole optimaalinen ratkaisu, mutta käytännössä pitää joskus tehdä kompromisseja.

Usein on järkevämpää vähän aikaa miettiä, että mitä jos sittenkin saisi sopivan määrän radeja siten että niistä kulkisi vain tuoretta ilmaa (tai vain koteloon tullutta, radin läpi menemätöntä ilmaa).

Yksi ongelma on, että monesti yritetään tehdä liian kunnianhimoisia ratkaisuja (odotuksiin nähden) - ts. liian pieneen koteloon liian paljon tehoja. Kenkälaatikosta jossa käytetään sähköä 400+W edestä on hankala tehdä hiljaista. Eli ei voi saada kaikkea näitä kolmea yhtäaikaa: 1) hiljaisuus, 2) korkeat tehot, 3) pieni koko. Tai no, jos tykkää haasteista, aina voi yrittää, siinähän se osa homman viehättävyydestä onkin monella =). Ottamalla homman haasteena ei myöskään pety.
 
Viimeksi muokattu:
Moi, mitäs mieltä porukka täällä, mikä olis paras vaihtoehto tälläisessä casessa. Eli mulla on tollanen i100 Pro ITX kotelo, jossa tällä hetkellä pohjassa 3x120mm tuulettimet in ja katossa 3x120mm rad+tuulettimet out. Sinänsä tämä on ihan toimiva kokoonpano, mutta tiedän että nesteen lämpötilat nousee kuumempina päivinä ja pitkässä käytössä aika korkealle. Komponenttien lämmöt on vielä ok, eikä mulla tässä nesteen lämpötilasensoria olekaan, mutta käsituntumalla ollaan varmaan siellä 50-60 asteen välissä.

Olen samaa mieltä jo tulleiden vastausten kanssa, mutta jos kiinnostusta/aikaa riittää, tekisin pienen testin: 1) kaikki radit sisään (takatuuletin ulos), 2) ulos (takatuuletin sisään), tai 3) pohjalta sisään ja katosta ulos - ja jäljelle jäävä sisään.

Oma arvaus on että kannattaa laittaa molemmat radit puhaltamaan sisään tai ulos (siis radit samaan suuntaan). Mutta jos kotelo on kovin ahdas, voi se muodostua itse pullonkaulaksi ilmavirran suhteen. On huomattava että jos laitat kaksi radia, on sisään (tai ulos) menossa 6x tuulettimen verran, mutta ulos (tai sisään) vain jäljelle jäävän yhden tuulettimen verran, jossa toki ei ole radia estämässä ilmavirtaa. Voisi olla hieman yllättävää, mutta tässä tilanteessa mahdollista että slim + tavallinen radi "sarjassa ilmavirran suhteen" eli vaihtoehto 3. olisikin hiljaisempi.

Huonelämpötilasta: radin teho on jotakuinkin suoraan verrannollinen veden ja radin läpi kulkevan ilman erotukseen. Jos tekee testejä (varsinkin jos erot testatuissa ratkaisuissa on pieniä), pitäisikin saada huonelämpötila vakioiduksi - mikä onkin usein kotioloissa hankalaa. Ehkä yöllä / pilvisenä päivänä / jos on hyvä ilmastointi huoneessa...
 
Viimeksi muokattu:
Jos aivan välttämättä haluaa laittaa esim. eteen radin sisään, ja kattoon ulos, niin kotelon takatuulettimen kun kääntää puhaltelemaan sisään, saa hieman ilmaa sekoiteltua, ja kattoradille jotain hyötyä. Itse kyllä suosin sitä lämpöenergian siirtoa pois lämmönlähteestä, eli radit puhaltamaan ulos.
Toki team mora jäsenenä voi vaan todeta, että kaikki muu on turhaa. R5 kylkipaneeliin pultattu Mo-Ra 420 on melko pätevä ulkoisen ja perusradin kompromissi. Toki kotelo painaa melko humoristisesti.
 
Varmaan pitää hommata vielä Mo-Ra :geek:
Tai sitten vaihdat vain kotelon

Mulla oli jännästi että define r6 kanssa mechwarrior 5 ja destiny 2 pelatessa koneen lämmöt olivat +35 astetta talvella ja 38-41 astetta kesällä
mutta kun vaihdoin corsair 5000d airflowiin ja lisäsin yhden radin (cpu:lle) niin lämmöt ovatkin rasituksessa +30 astetta ja idlessä 26-27.5 astetta

Vaikuttaisikohan tuohon mitenkään jos lisäisin eteen 3 tuuletinta vai antaisinko olla noin (nyt tuulettimia 8, 3+3+2 ja koteloon mahtuisi vielä 3 lisää)
 
Tai sitten vaihdat vain kotelon
Tuota, joo. Kyllähän vähän isompi koppa kiinnostaa, tämä Define 7XL tuntuu välillä pieneltä. Sitä paitsi tuo Gigant vähän kaipaa massiivisempaa koteloa viereensä. Mutta kissa ei oikein tykkäisi korkeammasta kopasta koska sen vakioreitti kulkee polkua koppa, Gigant, lipasto ja siitä sitten nukkumapaikalle.
 
Avoin kysymys; Koska ekwb alkanut pakkaamaan näin helvetin isoihin laatikoihin blokkeja. 7900xtx vesiblokki kuitenkaan ihan tällästä 4x120 radin pitusta laatikkoo olis tarvinnuth...
 
Tuota, joo. Kyllähän vähän isompi koppa kiinnostaa, tämä Define 7XL tuntuu välillä pieneltä. Sitä paitsi tuo Gigant vähän kaipaa massiivisempaa koteloa viereensä. Mutta kissa ei oikein tykkäisi korkeammasta kopasta koska sen vakioreitti kulkee polkua koppa, Gigant, lipasto ja siitä sitten nukkumapaikalle.
Otat sellaisen kotelon jonka päälle kissa mahtuu nukkumaan, Pysyy kone viileänä ja kissa lämpimänä
 
Avoin kysymys; Koska ekwb alkanut pakkaamaan näin helvetin isoihin laatikoihin blokkeja. 7900xtx vesiblokki kuitenkaan ihan tällästä 4x120 radin pitusta laatikkoo olis tarvinnuth...
6900XT blokit oli normaalin kokoisissa paketeissa. Tosiaan ovat nyt tälle sukupolvelle pistäneet surffilaudan kokoisen paketoinnin blokeilleen.

Alphacoolin paketoinnit edelleen normikokoa.
 
Taas on taattua alphacool laatua. Tilasin Gamerock 4080 alphacoolin blokin. Ohjeissa lukee, että 1mm padit väliin. No laitoin omat arcticin 1mm padit väliin ja kuvassa lopputulos. Eli padit liian paksut eikä kontaktia siruun. Olis pitäny tarkistaa tietysti kontakti ennen koneen kasaamista, mutta eipä käynyt mielessäkään, että ne 1mm padit voisivat olla liian paksut. No vehkeet levälleen ja kortti auki ja silmämääräsesti mukana tulleet padit saattavat olla hieman ohuemman (0,5mm, 0,75mm?). No mukana tulleet kiinapadit sisään ja kontaktin tarkistus. Hyvä kontakti, kortti ja kone läjään ja nyt toimii. Menihän siinä taas ilta puuhastellessa.

1,1 voltilla lämmöt 63-66c ~280-300w
Hotspot 82c. Eli ei mitenkään ihmeellinen blokki, mutta ainakaan ei tarvitse enää tuulettimia kuunnella. Harmi ettei muilta valmistajilta ole tullut blokkia tähän korttiin. Täytyy katella alivoltitusta, kun jaksaa ja on aikaa.
 

Liitteet

  • 3FBE4E88-7F68-4A42-B3EA-F67EB6A83B57.jpeg
    3FBE4E88-7F68-4A42-B3EA-F67EB6A83B57.jpeg
    327,5 KB · Luettu: 106
Viimeksi muokattu:
Tuli työnnettyä jälleen koko kokoonpano vesille samalla kun siirryin AM5-kantaan. RTX 4090 ei kyllä tarvitse vesijäähdytystä, tulee vielä kevyt kevätnuha kortille. Ajelin tuossa nimittäin Port Royalea ja 350w kulutuksella hotspot 48c ja muistit piikkasi juuri ja juuri 50c. :lol:

En odottanut ihan näin mainiota suorituskykyä Bykskin blokilta.

Esteettisesti istuu omaan silmään ihan täydellisesti tämä nykyinen setti. Ihan kivasti sain O11 Evon täytettyä.

IMG_20230324_000406.jpg
 
Taas on taattua alphacool laatua. Tilasin Gamerock 4080 alphacoolin blokin. Ohjeissa lukee, että 1mm padit väliin. No laitoin omat arcticin 1mm padit väliin ja kuvassa lopputulos. Eli padit liian paksut eikä kontaktia siruun. Olis pitäny tarkistaa tietysti kontakti ennen koneen kasaamista, mutta eipä käynyt mielessäkään, että ne 1mm padit voisivat olla liian paksut. No vehkeet levälleen ja kortti auki ja silmämääräsesti mukana tulleet padit saattavat olla hieman ohuemman (0,5mm, 0,75mm?). No mukana tulleet kiinapadit sisään ja kontaktin tarkistus. Hyvä kontakti, kortti ja kone läjään ja nyt toimii. Menihän siinä taas ilta puuhastellessa.

1,1 voltilla lämmöt 63-66c ~280-300w
Hotspot 82c. Eli ei mitenkään ihmeellinen blokki, mutta ainakaan ei tarvitse enää tuulettimia kuunnella. Harmi ettei muilta valmistajilta ole tullut blokkia tähän korttiin. Täytyy katella alivoltitusta, kun jaksaa ja on aikaa.

Koitin parannella vielä vähän kontaktia, mutta edelleen lämmöt käy korkeimmillaan 66c ja hotspot nyt 81,5c. Ei toki ole kuin piikit. Average 25min pelaamisen jälkeen 55c ja 65c. Voishan nuo toki parempia olla, mutta näillä mennään alphacoolin kanssa.
 
Kertokaas tyhmemmälle että miten saan testattua pumpun toimintaa ilman että lyön ns. livenä tulille järjestelmän, pumppuun tulee 4pin pwm naaras ja molex naaras, olisi kiva testata että sanooko pumppu mitään? Joku 3pin uros kiinni tohon pwm liittimeen ja syöttää sitä kautta virtaa? Kestääkö pumppu yhtään testausta ns. kuivana vai meneekö heti piloille jos ei ole vettä pyörimässä?
 
Kertokaas tyhmemmälle että miten saan testattua pumpun toimintaa ilman että lyön ns. livenä tulille järjestelmän, pumppuun tulee 4pin pwm naaras ja molex naaras, olisi kiva testata että sanooko pumppu mitään? Joku 3pin uros kiinni tohon pwm liittimeen ja syöttää sitä kautta virtaa? Kestääkö pumppu yhtään testausta ns. kuivana vai meneekö heti piloille jos ei ole vettä pyörimässä?
Älä aja tyhjänä. Ei se heti hajoa, mutta ei tykkää yhtään.

Pumppu ei ota virtaa PWM:stä, vain ohjaussignaalin (ja palauttaa RPM -signaalin). Jos syötät molexista virtaa ilman PWM -signaalia, pumppu pyörii 100%:lla, mutta tosiaan pitää olla märkänä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom