Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Kylkipaneeli oli täynnä roiskeiden jälkiä kun pumppusäiliön korkin alta päässyt sotkemaan.
Korkin avaaminen tarvitsi paperia ja hidasta availua pinnan palautuessa

Vaihdoin samaan ratkaisuun mikä näillä osilla oli muutama vuosi sitten eri kokoonpanolla.
Korkin tilalle hönkäputki kotelon yläkulmaan.

Kyseessä on siis halvahko Frankenstain-kierto.
Antec Kühler 620 v4 jota on laajennettu alumiinisella 240mm radilla ja pumpulla.
 
Onko tuo se ns. virallinen AIDA64 vai joku kiinalainen kopiosofta? Lukenut netistä näistä tarinoita miten hamutaan admin tunnareita jne.

Mutta jos ostan minkä tahansa usb-screenin niin siihen saa Aidalla (maksullinen?) tehtyä screenit?

Virallinen aida64... aidan foorumeilta löyty jostain listaa mitä näyttöjä tukee mutta tuo ainakin toimii itsellä.
20230220_103354.jpg
 
Kylkipaneeli oli täynnä roiskeiden jälkiä kun pumppusäiliön korkin alta päässyt sotkemaan.
Korkin avaaminen tarvitsi paperia ja hidasta availua pinnan palautuessa

Vaihdoin samaan ratkaisuun mikä näillä osilla oli muutama vuosi sitten eri kokoonpanolla.
Korkin tilalle hönkäputki kotelon yläkulmaan.

Kyseessä on siis halvahko Frankenstain-kierto.
Antec Kühler 620 v4 jota on laajennettu alumiinisella 240mm radilla ja pumpulla.

Tuohan vasta jännä systeemi oli. Mitähän mahtaa nesteen lämmöt olla pahimmillaan? Toki paine kasvaa nesteen lämmön noustessa.
 
ihme juttu jos paine nousee kun pumppuhan kierrättää hullunkiertoo mikäli vaan neste kiertää.
Jollei sitten ole jotain kemiallista reaktioo joka nostaa painetta.
 
Kylkipaneeli oli täynnä roiskeiden jälkiä kun pumppusäiliön korkin alta päässyt sotkemaan.
Korkin avaaminen tarvitsi paperia ja hidasta availua pinnan palautuessa

Vaihdoin samaan ratkaisuun mikä näillä osilla oli muutama vuosi sitten eri kokoonpanolla.
Korkin tilalle hönkäputki kotelon yläkulmaan.

Kyseessä on siis halvahko Frankenstain-kierto.
Antec Kühler 620 v4 jota on laajennettu alumiinisella 240mm radilla ja pumpulla.
Paine ei voi kasvaa itsekseen. Joko siellä neste oikeasti KIEHUU tai sitten jokin käymisreaktio tuottaa kiertoon kaasua.
 
Paine ei voi kasvaa itsekseen. Joko siellä neste oikeasti KIEHUU tai sitten jokin käymisreaktio tuottaa kiertoon kaasua.
Erittäin tiivis järjestelmä saa kyllä painetta aikaiseksi jos koeponnistetaan 20c lämpöisenä kierto ja laitetan käyntiin ja lämpö nouse vaikka 40c.

Kokonaispaine siis ei kasva, toki pumppu aiheuttaa etu-ja takapuolelleen paine-eron. Mutta käytännössä juuri kuten sanoit.
Taitaa paine-ero olla kuitenkin aika pieni, näin ainakin olettaisin.
 
Erittäin tiivis järjestelmä saa kyllä painetta aikaiseksi jos koeponnistetaan 20c lämpöisenä kierto ja laitetan käyntiin ja lämpö nouse vaikka 40c.

Taitaa paine-ero olla kuitenkin aika pieni, näin ainakin olettaisin.
Juu, kuten yllä todettiin, paine ei kasva itsekseen. Osat lämmittää vettä, jolloin vesi laajenee, mutta ei se laajeneminen kierron lämpötiloissa niin valtavaa kuitenkaan ole.

E: Googlen mukaan veden lämpölaajenemiskerroin on 0, 00018, eli asteen lämpeneminen litran tilavuudella lisää tilavuutta 0,18ml. 10 astetta 1,8ml. 20 astetta 3,6ml. Onhan se jotain, mutta ei kovin paljoa.
 
Näin persiilleen hommat pitää mennä että looppi alkaa pärskyttämään pihalle vettä paineen takia:
 
Kysymys suljetuista vesijäähystä. Mistä tietää, ettei enää toimi. Minulla idlessä prossulämmöt aika hurjat. Koneen käynnistyksessä jo 50 ja jatkaa nousuaan sammutin 80 asteen kohdalla. No kun saan tahnaa niin selviää onko siitä kiinni. Muutoin vesijäähy lienee rikki. Kyseessä Corsairin h100i.
 
Kysymys suljetuista vesijäähystä. Mistä tietää, ettei enää toimi. Minulla idlessä prossulämmöt aika hurjat. Koneen käynnistyksessä jo 50 ja jatkaa nousuaan sammutin 80 asteen kohdalla. No kun saan tahnaa niin selviää onko siitä kiinni. Muutoin vesijäähy lienee rikki. Kyseessä Corsairin h100i.
Pumpun kierrosnopeuksista sen usein näkee että pumppu mäsänä.
 
Kysymys suljetuista vesijäähystä. Mistä tietää, ettei enää toimi. Minulla idlessä prossulämmöt aika hurjat. Koneen käynnistyksessä jo 50 ja jatkaa nousuaan sammutin 80 asteen kohdalla. No kun saan tahnaa niin selviää onko siitä kiinni. Muutoin vesijäähy lienee rikki. Kyseessä Corsairin h100i.
Voi olla myös paljon ilmaa kierrossa, että se haittaa lämmönvaihtoa. Jos radi tai blokki ylin osa (huom. kuten pitääkin - pumppu ei saa olla ylimpänä!), ja siellä sopivasti ilmakuplaa, niin (ainakin teoriassa) voi käydä niin ettei lämpö vaan vaihdu. Nuo lämmöt vaikuttaa tosi isoilta, jopa niin isoilta että voi olla että koko kierto on pysähtynyt.

Tahnat harvoin (=ikinä) menee niin vanhoiksi, ettei toimi lainkaan, jos asennus on alunperin toiminut.
 
Mitkä taloushanskat on havaittu hyväksi asennuksissa? En halua enää yhtään sormenpäätä verille.
 
AIO ketjussa ei oikein vastausta tähän ongelmaan tullut ja taitaa toisaalta Alphacool Eiswolf 2 olla melkein custom-loop ketjuun osuvampi kampe.

Eli ongelmana on blokkiin ilmaantuvat ilmakuplat...
Ostin tosiaan käytettynä tuon Eiswolf 2 -jäähdytysjärjestelmän, ja sen kuljetuksen aikana blokkiin pääsi paljon ilmaa jostain (letkuissa vuotamattomat pikaliittimet, joten en usko että niihinkään noin paljoa ilmaa jäisi). Vaikka sainkin ilmakuplat pois blokista pyörittelyllä, niitä ilmestyi muutaman päivän kuluttua uudelleen. Ajattelin, että nesteitä ei ollut tarpeeksi, joten ostin steriiliä vettä ja täytin jäähdyttimen sillä (meni jotain millilitroja, kuitenkin alle 50ml). Muutaman päivän kuluttua huomasin jälleen ilmakuplia blokin kanavissa. Järjestelmän neste oli myös silminnähden likaista, joten päätin vaihtaa sen ja huuhtelin järjestelmän ensin huolellisesti akkuvedellä ja täytin loopin sitten valkoisella EK-cryofuelilla. Muutaman päivän kuluttua huomasin uudelleen pieniä ilmakuplia blokin kanavissa, jotka muuttuivat nopeasti suuremmiksi. Jälleen siis pyörittelin ilmakuplat pois ja lisäsin vähän nestettä (ei mennyt kuin muutama millilitra).

Ja sama homma jatkuu...ensin pieniä kuplia seinissä ja hetken päästä kuplat on yhdistynyt isommiksi ilmakupliksi. Mitähän tässä nyt seuraavaksi keksisi?? Tuossa Alphacoolin omassa pumpussa tuntuu olevan aika heikko virtaus, joten voiko se aiheuttaa tälläisiä ongelmia, kun näytönohjain on asennettu riserin avulla pystyyn, eli pumppu on blokin korkeimmassa kohdassa?

Jäähdytin on asennettu kotelon etuosaan, eli näytönohjain on loopin keskikorkeudella (jäähdyttimen letkulähdöt alimpana ja täyttöreikä korkeimpana kohtana).

IMG_20230222_102314.jpg
 
Mites se noiden kompontenttien asettele menee ns. oikeaoppisesti eli onko pumpun sijoittelu ainoa määrittelevä tekijä? Pitääkö pumpun olla alimmainen vai riittääkö että pumpun yläpuolella on esim. yksi radi? Onko reservoirin sijoittelulla käytännön merkitystä?
 
Voi pörkele, kohta pitäisi lisätä kaksi tikkua muistia lisää mutta yläradi onkin hieman edessä. Pitää kokeilla saisiko ujutettua jotenkin, onneksi on pehmeillä letkuilla niin ei täytyne tyhjentää vaikka pitäisikin purkaa vähäsen tieltä.
 
Mites se noiden kompontenttien asettele menee ns. oikeaoppisesti eli onko pumpun sijoittelu ainoa määrittelevä tekijä? Pitääkö pumpun olla alimmainen vai riittääkö että pumpun yläpuolella on esim. yksi radi? Onko reservoirin sijoittelulla käytännön merkitystä?

Pumppu ei saa olla ylimpänä kierrossa. Kaikki muu on periaatteessa sallittua. Ideallitilanteessa vesi kulkee reservuaarin läpi ennen pumppua (tai pumppu+reservuaari-comboon), jolloin kierrossa kiertävä ilma jää reservuaariin, ja on helppo poistaa ilma / täyttää kiertoa tästä kohtaa.

Kannattaa katsoa mm. GamerNexuksen Jayz2centsin videot AIO:sta ja pumpun asennoista (samat periaatteet pätee custom-looppeihin), näissä selitetään hyvin muutama muukin asia jotka kannattaa huomioida loopin layoutissa jos mahdollista (Jayz2censtin videossa myös se, että pumppu ei välttämättä jaksa poistaa itsessään olevaa kuplaa jos se on ylöspäin olevassa "mutkassa", vaikka olisikin alempana kierrossa).
 
Ja sama homma jatkuu...ensin pieniä kuplia seinissä ja hetken päästä kuplat on yhdistynyt isommiksi ilmakupliksi. Mitähän tässä nyt seuraavaksi keksisi?? Tuossa Alphacoolin omassa pumpussa tuntuu olevan aika heikko virtaus, joten voiko se aiheuttaa tälläisiä ongelmia, kun näytönohjain on asennettu riserin avulla pystyyn, eli pumppu on blokin korkeimmassa kohdassa?
Tulee mieleen, että kierto joko vuotaa (helppo huomata siitä että jostain tursuua nestettä ulos, kannattaa tarkistaa uudestaan vielä tarkkaan), tai, todennäköisemmin, kierrossa on vielä ilmaa jossain näkymättömässä paikassa.

Kuinka pitkään kierto on ollut käytössä viimeisimmän täytön jälkeen? Ilman poistumisessa voi mennä oma aikansa. Poistamista helpottaa jos ajaa täysillä kierroksilla jonkin aikaa, ja joskus sanotaan että kieroksien "oskilloinnista" olisi hyötyä (eli vaihtelee normaalien/minimin ja maksimikierrosten välillä). Poistaminen toki edellyttää, että kierrossa on kohta (esim. reservuaari) johon ilma jää painovoiman avulla, ja josta kiertoa voi myös täyttää. AIO:ssa tällaista ei välttämättä ole. Jos kierto ei pidä ääntä, ei kannata olla huolissaan pikkukuplista.
 
Ja sama homma jatkuu...ensin pieniä kuplia seinissä ja hetken päästä kuplat on yhdistynyt isommiksi ilmakupliksi. Mitähän tässä nyt seuraavaksi keksisi?? Tuossa Alphacoolin omassa pumpussa tuntuu olevan aika heikko virtaus, joten voiko se aiheuttaa tälläisiä ongelmia, kun näytönohjain on asennettu riserin avulla pystyyn, eli pumppu on blokin korkeimmassa kohdassa?
Omasta kokemus aikanaan DC-LT pumpuista (2600rpm & 3600rpm) on, että hitaasti postuu ilmakuplat kun käytössä pieni säiliön virkaa toimittananut virtausmittari.
Jos en pahasti väärin muista niin jonkun viikonkin jälkeen sai lisätä nestettä.
Sulla ei taida olla mitään säiliön/reservoirin tapaista tuossa, niin jonnekin muualle ilma pikku hiljaa kerääntyy.
Kuvan kotelo ei taida olla itx/sff kokoluokkaa, niin voisin harkita säiliötä jos tilan puolesta mahtuu.
 
AIO ketjussa ei oikein vastausta tähän ongelmaan tullut ja taitaa toisaalta Alphacool Eiswolf 2 olla melkein custom-loop ketjuun osuvampi kampe.

Eli ongelmana on blokkiin ilmaantuvat ilmakuplat...
Ostin tosiaan käytettynä tuon Eiswolf 2 -jäähdytysjärjestelmän, ja sen kuljetuksen aikana blokkiin pääsi paljon ilmaa jostain (letkuissa vuotamattomat pikaliittimet, joten en usko että niihinkään noin paljoa ilmaa jäisi). Vaikka sainkin ilmakuplat pois blokista pyörittelyllä, niitä ilmestyi muutaman päivän kuluttua uudelleen. Ajattelin, että nesteitä ei ollut tarpeeksi, joten ostin steriiliä vettä ja täytin jäähdyttimen sillä (meni jotain millilitroja, kuitenkin alle 50ml). Muutaman päivän kuluttua huomasin jälleen ilmakuplia blokin kanavissa. Järjestelmän neste oli myös silminnähden likaista, joten päätin vaihtaa sen ja huuhtelin järjestelmän ensin huolellisesti akkuvedellä ja täytin loopin sitten valkoisella EK-cryofuelilla. Muutaman päivän kuluttua huomasin uudelleen pieniä ilmakuplia blokin kanavissa, jotka muuttuivat nopeasti suuremmiksi. Jälleen siis pyörittelin ilmakuplat pois ja lisäsin vähän nestettä (ei mennyt kuin muutama millilitra).

Ja sama homma jatkuu...ensin pieniä kuplia seinissä ja hetken päästä kuplat on yhdistynyt isommiksi ilmakupliksi. Mitähän tässä nyt seuraavaksi keksisi?? Tuossa Alphacoolin omassa pumpussa tuntuu olevan aika heikko virtaus, joten voiko se aiheuttaa tälläisiä ongelmia, kun näytönohjain on asennettu riserin avulla pystyyn, eli pumppu on blokin korkeimmassa kohdassa?

Jäähdytin on asennettu kotelon etuosaan, eli näytönohjain on loopin keskikorkeudella (jäähdyttimen letkulähdöt alimpana ja täyttöreikä korkeimpana kohtana).

IMG_20230222_102314.jpg

Missä Radi sijaitsee tässä skenaariossa? Jos on ihan surkea pumppu niin kyllä se voi olla, että ei jaksa puskea niitä takaisin radiin. Se onkin sitten toinen juttu miten asian korjaa.
 
AIO ketjussa ei oikein vastausta tähän ongelmaan tullut ja taitaa toisaalta Alphacool Eiswolf 2 olla melkein custom-loop ketjuun osuvampi kampe.

Eli ongelmana on blokkiin ilmaantuvat ilmakuplat...
Ostin tosiaan käytettynä tuon Eiswolf 2 -jäähdytysjärjestelmän, ja sen kuljetuksen aikana blokkiin pääsi paljon ilmaa jostain (letkuissa vuotamattomat pikaliittimet, joten en usko että niihinkään noin paljoa ilmaa jäisi). Vaikka sainkin ilmakuplat pois blokista pyörittelyllä, niitä ilmestyi muutaman päivän kuluttua uudelleen. Ajattelin, että nesteitä ei ollut tarpeeksi, joten ostin steriiliä vettä ja täytin jäähdyttimen sillä (meni jotain millilitroja, kuitenkin alle 50ml). Muutaman päivän kuluttua huomasin jälleen ilmakuplia blokin kanavissa. Järjestelmän neste oli myös silminnähden likaista, joten päätin vaihtaa sen ja huuhtelin järjestelmän ensin huolellisesti akkuvedellä ja täytin loopin sitten valkoisella EK-cryofuelilla. Muutaman päivän kuluttua huomasin uudelleen pieniä ilmakuplia blokin kanavissa, jotka muuttuivat nopeasti suuremmiksi. Jälleen siis pyörittelin ilmakuplat pois ja lisäsin vähän nestettä (ei mennyt kuin muutama millilitra).

Ja sama homma jatkuu...ensin pieniä kuplia seinissä ja hetken päästä kuplat on yhdistynyt isommiksi ilmakupliksi. Mitähän tässä nyt seuraavaksi keksisi?? Tuossa Alphacoolin omassa pumpussa tuntuu olevan aika heikko virtaus, joten voiko se aiheuttaa tälläisiä ongelmia, kun näytönohjain on asennettu riserin avulla pystyyn, eli pumppu on blokin korkeimmassa kohdassa?

Jäähdytin on asennettu kotelon etuosaan, eli näytönohjain on loopin keskikorkeudella (jäähdyttimen letkulähdöt alimpana ja täyttöreikä korkeimpana kohtana).

IMG_20230222_102314.jpg
DC-LT:llä jää looppiin helposti ilmataskuja minkä takia noilla Eiswolffeilla pitäisi täyttö tehdä koneen ulkopuolella samalla kun hölskyttelee pumppublokkia että kuplat lähtisi kunnolla liikkeelle.
Eiswolffin pumppu-osaan jää helposti ilmatasku mitä ei huomaa heti.
 
Onko kukaan kytkenyt ihan normi vesi patteria looppiin? Ainakin k raudassa satkun kahden puolen saa pinta alaa passiivi jäähylle kivasti. Näkyy olevan 1/2 kierre. Nakkaa adapterin joka muuttaa sen 1/4 kierteelle niin ok. Mitähän muuta pitäisi miettiä?
 
Onko kukaan kytkenyt ihan normi vesi patteria looppiin? Ainakin k raudassa satkun kahden puolen saa pinta alaa passiivi jäähylle kivasti. Näkyy olevan 1/2 kierre. Nakkaa adapterin joka muuttaa sen 1/4 kierteelle niin ok. Mitähän muuta pitäisi miettiä?
Mielenkiintoinen idea.

Virtausvastus saattaa olla huomattava ja kannattaa varautua hyvällä pumpulla.
Huuhtelu on varmaan syytä hoitaa huolella.
Itse virittelisin lähtöihin pikaliittimet ja mikäli patteria en pulttaisi seinään kiinni, niin rakentaisin kalustepyörien varaan.

Tori.fistä saattaisi löytyä todella halvalla käytetty patteri.
 
Onko kukaan kytkenyt ihan normi vesi patteria looppiin? Ainakin k raudassa satkun kahden puolen saa pinta alaa passiivi jäähylle kivasti. Näkyy olevan 1/2 kierre. Nakkaa adapterin joka muuttaa sen 1/4 kierteelle niin ok. Mitähän muuta pitäisi miettiä?

Ainut tuos että miten ajan kanssa teräksestä irtoaa paskaa kiertoon.
 
Katsoo että kaikki muut osat on happidiffuusiosuojattuja niin ei radiaattori pahasti sisältä ruostu. Toki pari päivää niin ei se vesi kierrossa ole enään kovin puhdasta ja blokkeja saa olla putsaamassa useammin.
 
Tulee mieleen, että kierto joko vuotaa (helppo huomata siitä että jostain tursuua nestettä ulos, kannattaa tarkistaa uudestaan vielä tarkkaan), tai, todennäköisemmin, kierrossa on vielä ilmaa jossain näkymättömässä paikassa.

Kuinka pitkään kierto on ollut käytössä viimeisimmän täytön jälkeen? Ilman poistumisessa voi mennä oma aikansa. Poistamista helpottaa jos ajaa täysillä kierroksilla jonkin aikaa, ja joskus sanotaan että kieroksien "oskilloinnista" olisi hyötyä (eli vaihtelee normaalien/minimin ja maksimikierrosten välillä). Poistaminen toki edellyttää, että kierrossa on kohta (esim. reservuaari) johon ilma jää painovoiman avulla, ja josta kiertoa voi myös täyttää. AIO:ssa tällaista ei välttämättä ole. Jos kierto ei pidä ääntä, ei kannata olla huolissaan pikkukuplista.
Kierto ei ainakaan silmin nähden mistään vuoda ja liittimet ovat kuivia. Viimeisimmästä täytöstä aikaa n.pari-kolme viikkoa (kone ajossa pari tuntia joka päivä). Pumppu on säädetty biossissa maksimi nopeudelle w-pump modessa. Kierto on hiljainen ja mitään sivuääniä ei tule pumpusta.

Omasta kokemus aikanaan DC-LT pumpuista (2600rpm & 3600rpm) on, että hitaasti postuu ilmakuplat kun käytössä pieni säiliön virkaa toimittananut virtausmittari.
Jos en pahasti väärin muista niin jonkun viikonkin jälkeen sai lisätä nestettä.
Sulla ei taida olla mitään säiliön/reservoirin tapaista tuossa, niin jonnekin muualle ilma pikku hiljaa kerääntyy.
Kuvan kotelo ei taida olla itx/sff kokoluokkaa, niin voisin harkita säiliötä jos tilan puolesta mahtuu.
Kotelona tosiaan Fractalin Define R6, eli ylimääräistä tilaa löytyisi reilusti.
Missä Radi sijaitsee tässä skenaariossa? Jos on ihan surkea pumppu niin kyllä se voi olla, että ei jaksa puskea niitä takaisin radiin. Se onkin sitten toinen juttu miten asian korjaa.
Tässä vielä parempi kuva setupista. Eli radi on tuossa koneen etupaneelissa (tuulettimet vetää ilmaa radin läpi). Katossa CPU:n 360mm radi, jonka läpi vuorostaan työnnetään ilmaa pihalle.
Jos jotain kiinnostaa, niin takana oleva tuuletin puhaltaa ilmaa koteloon sisälle (eli kotelossa pitäisi olla lievähkö ylipaine).

IMG_20230223_111423.jpg
DC-LT:llä jää looppiin helposti ilmataskuja minkä takia noilla Eiswolffeilla pitäisi täyttö tehdä koneen ulkopuolella samalla kun hölskyttelee pumppublokkia että kuplat lähtisi kunnolla liikkeelle.
Eiswolffin pumppu-osaan jää helposti ilmatasku mitä ei huomaa heti.
Ehkäpä annan siis vielä armonaikaa Eiswolffille ja katson jos saisin nyt loppullisesti ilmat liikkeelle. Nopeasti katsottuna pitäisi ainakin 10ml joutua lisäämään vettä, joten siinä varmaan hyvä indikaattori ilman poistumiselle.
 
Onko kukaan kytkenyt ihan normi vesi patteria looppiin? Ainakin k raudassa satkun kahden puolen saa pinta alaa passiivi jäähylle kivasti. Näkyy olevan 1/2 kierre. Nakkaa adapterin joka muuttaa sen 1/4 kierteelle niin ok. Mitähän muuta pitäisi miettiä?
Itse miettisin jotain lämmönvaihdinta väliin.

Haaveissa olisi laittaa vesikierto esilämmittämään ilmanvaihtokoneen tuloilmaa, mutta siinä pitäis olla sitten pakkasenesto nesteenä. Rouva ei varmaan kovin mielellään kodinhoitohuoneessa katsois "rautaromua" vaikka kuinka se tuottais :)
 
Kierto ei ainakaan silmin nähden mistään vuoda ja liittimet ovat kuivia. Viimeisimmästä täytöstä aikaa n.pari-kolme viikkoa (kone ajossa pari tuntia joka päivä). Pumppu on säädetty biossissa maksimi nopeudelle w-pump modessa. Kierto on hiljainen ja mitään sivuääniä ei tule pumpusta.


Kotelona tosiaan Fractalin Define R6, eli ylimääräistä tilaa löytyisi reilusti.

Tässä vielä parempi kuva setupista. Eli radi on tuossa koneen etupaneelissa (tuulettimet vetää ilmaa radin läpi). Katossa CPU:n 360mm radi, jonka läpi vuorostaan työnnetään ilmaa pihalle.
Jos jotain kiinnostaa, niin takana oleva tuuletin puhaltaa ilmaa koteloon sisälle (eli kotelossa pitäisi olla lievähkö ylipaine).

IMG_20230223_111423.jpg

Ehkäpä annan siis vielä armonaikaa Eiswolffille ja katson jos saisin nyt loppullisesti ilmat liikkeelle. Nopeasti katsottuna pitäisi ainakin 10ml joutua lisäämään vettä, joten siinä varmaan hyvä indikaattori ilman poistumiselle.

Juu ja kannattaa sitä koteloa kallistella "Vasemmalle" tai "taaksepäin" että pääsee se ilma sieltä eiswolffista radiin. Tuossa tapauksessa sen pitäisi kertyä radin yläosaan, mutta toki löytää usein itsensä sinne ensin blokin kautta kaikkialta muualta.

Itsellä looppi 3kk sitten rakenneltu ja edelleen kun vetää pumpun täysille tai koteloa kallistaa niin hörisee muutamat tipat. Toki erillinen vesisäiliö.
 
Kattelin että esim nysse patterit ois kuparista tehtyjä

Nysset/Formathermit on ihan erilaisia kuin perinteiset teräksiset radiaattorit, noissa on vaan kuparikierukka säteilyelementin takana. Lähes sama kuin laittaisi nk. tikapuurättipatterin, toki olisi aika komea jokin 1500mm korkea kromattu tikapuu keskellä olohuonetta. Formathermin hinnalla saa aika monta vesijäähdytykseen tarkoitettua kennoa millä parempi jäähdytysteho.
 
Onko tuo se ns. virallinen AIDA64 vai joku kiinalainen kopiosofta? Lukenut netistä näistä tarinoita miten hamutaan admin tunnareita jne.

Mutta jos ostan minkä tahansa usb-screenin niin siihen saa Aidalla (maksullinen?) tehtyä screenit?
Tähän aiheeseen vielä liittyen; jos omistaa jo valmiiksi toisen näytön niin itsellä tällainen rainmeter-sähellys missä itselle tarvittavat tiedot. Tuo täysin itse muokattavissa, jos jaksaa vähän paneutua asiaan. Ei tarvitse tuhlata rahaa ylimääräiseen näyttöön.
Rainmeter + HWiNFO + Aqua Computerin OCTO käytössä.
Näyttökuva 2023-02-23 171147.png
 
Olisiko kellään myydä Lahdessa G1/4 tulppaa?
Onnistuin hukkaamaan tai sitten ei ollut lähetyksessä. Jokatapauksessa palloventtiili vuotaa vähän... Nyt on sitten meikäläisen ensimmäisen loopin valmistuminen siitä kiinni...
 
Olisiko kellään myydä Lahdessa G1/4 tulppaa?
Onnistuin hukkaamaan tai sitten ei ollut lähetyksessä. Jokatapauksessa palloventtiili vuotaa vähän... Nyt on sitten meikäläisen ensimmäisen loopin valmistuminen siitä kiinni...
@Härkönen luultavasti voisi olla tai näin ainakin oletan, sillä yleensä löytyy vaikka mitä.
 
Olisiko kellään myydä Lahdessa G1/4 tulppaa?
Onnistuin hukkaamaan tai sitten ei ollut lähetyksessä. Jokatapauksessa palloventtiili vuotaa vähän... Nyt on sitten meikäläisen ensimmäisen loopin valmistuminen siitä kiinni...
@Härkönen luultavasti voisi olla tai näin ainakin oletan, sillä yleensä löytyy vaikka mitä.
Pitäisi löytyä. Pääsen töistä 15.30 niin tarkistan.
 
Olisiko kellään myydä Lahdessa G1/4 tulppaa?
Onnistuin hukkaamaan tai sitten ei ollut lähetyksessä. Jokatapauksessa palloventtiili vuotaa vähän... Nyt on sitten meikäläisen ensimmäisen loopin valmistuminen siitä kiinni...

Biltemassa ainakin ollut 1/4" palloventtiilejä jos siitä kiinni.
 
Tuollainen kierto tuli värkkäiltyä. Vähän on vielä pientä ilmakuplaa säiliössä ja akkuvedet sisässä (cryofuelia tarkoitus laittaa). Täytyy tuo etukulman veto suunnitella vielä loppuun, kun joutui tekemään patenttiratkaisun ettei letku mene kurttuun.
 

Liitteet

  • 20230301_141538.jpg
    20230301_141538.jpg
    363 KB · Luettu: 93
Viimeksi muokattu:
Mistä moinen? Miksi pelkkä tislattu vesi ei käy & mitä lisäaineita tuon kanssa tulisi käyttää?
Alkaa erittäin herkästi kasvaa levää, limaa tai muita mörköjä. Biosidi + hapettumisenesto on enemmän kuin suositeltava. Itse kannatan vahvasti valmiita litkuja, mutta tiivisteellä saa kyllä saman aikaan kunhan suhteet menee oikein.
 
Alkaa erittäin herkästi kasvaa levää, limaa tai muita mörköjä. Biosidi + hapettumisenesto on enemmän kuin suositeltava. Itse kannatan vahvasti valmiita litkuja, mutta tiivisteellä saa kyllä saman aikaan kunhan suhteet menee oikein.
Kohta 2 vuotta ollut "akkuvesi" kierrossa eikä mitään leväongelmia ole ollut ja siksi siis ihmettelen tätä. Ainoa haaste mikä on tullut vastaan, on kuparioksidi* (oletus), jota näyttäisi kertyneen säiliön seinämään. Viimeksi, kun oli looppi auki prossublokki oli mustana tuosta johtuen o_O

*"Copper oxidizes slowly in air, corroding to produce a brown or green patina. At higher temperatures the process is much faster and produces mainly black copper oxide."

Tuonkin mahdollisen haasteen olisi voinut selvittää vaihtamalla nesteet esim. 6kk välein (tai sitten mainitsemasi hapettumisenesto :rofl:), mutta ehkä hiukan laiska siinä suhteessa. Suunnitteilla on ostaa Lian Li Lancool III kotelo, jonka yhteydessä tekisi nesteiden vaihtamisesta helpompaa. Vähän etikkaa ja suolaa kiertoon niin saa oksidit kyytiä.

Olisiko heittää nopeita vinkkejä mitä hapettumisenestoaineita on saatavilla?
 
Tuli kans rakenneltua Torrent Nano.

DSC05767.JPG DSC05786.JPG DSC05757.JPG DSC05763.JPG

Bisnespuolikin kestää lähemmän tarkastelun tällä kertaa.

DSC05774.JPG
Hemmetin nätti! Oliko miten ongelmia tuolla takana tilan kanssa, meneekö sivupaaneli ongelmitta kiinni? Kuulemma noissa Torrentin pienemmissä versioissa on aika ahdasta.

Kunhan tulee aika päivittää konetta, niin himottaisi kyllä vaihtaa valtava O11D XL johonkin sievään mATX/mITX koppaan ja moraan. :drool:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom