Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Oletteko kuparista tehneet putkia? Itseä kovasti huvittaisi tehdä kupariputkilla vesijäähdytys, mutta aikaisempaa kokemusta AIO:a kummemmasta ei ole. Teemaan sopivasti pistin tilaukseen Heatkiller IV Pro kuparisena prosessorille ja näytönohjaimelle ajattelin myös Heatkilleriä, kunhan saan tästä tai seuraavasta sukupolvesta kortin, johon blokki sopii.

Minkälaista putkea kannattaisi hommata? Esimerkiksi K-rauta myy tälläistä kahdessa koossa, voisiko olla sopivaa? Vai mistä hankkia sopivat putket?
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko kuparista tehneet putkia? Itseä kovasti huvittaisi tehdä kupariputkilla vesijäähdytys, mutta aikaisempaa kokemusta AIO:a kummemmasta ei ole. Teemaan sopivasti pistin tilaukseen Heatkiller IV Pro kuparisena prosessorille ja näytönohjaimelle ajattelin myös Heatkilleriä, kunhan saan tästä tai seuraavasta sukupolvesta kortin, johon blokki sopii.

Minkälaista putkea kannattaisi hommata? Esimerkiksi K-rauta myy tälläistä kahdessa koossa, voisiko ola sopivaa? Vai mistä hankkia sopivat putket?
Itsellä oli alunperin ekn 12mm hdc liittimet ja ihan jotain bilteman 12mm putkea. Kaikki mutkat tein putkentaivuttimella.
 
Oletteko kuparista tehneet putkia? Itseä kovasti huvittaisi tehdä kupariputkilla vesijäähdytys, mutta aikaisempaa kokemusta AIO:a kummemmasta ei ole. Teemaan sopivasti pistin tilaukseen Heatkiller IV Pro kuparisena prosessorille ja näytönohjaimelle ajattelin myös Heatkilleriä, kunhan saan tästä tai seuraavasta sukupolvesta kortin, johon blokki sopii.

Minkälaista putkea kannattaisi hommata? Esimerkiksi K-rauta myy tälläistä kahdessa koossa, voisiko ola sopivaa? Vai mistä hankkia sopivat putket?

En ole kupariputkista looppia vääntänyt, mutta jos vääntäisin niin hankkisin varmaan suoraa kovempaa putkea: https://www.k-rauta.fi/tuote/kupariputki-cupori-12mm-suora-kova/6415815810111
Ja tämä siksi kun kiepillä olevaa pehmeämpää on varmasti vaikeampi saada haluttuun muotoon tasaisena ja siistinä. Kupari putket pitää kuitenkin putken taivuttimella muokata jos mutkia haluaa?
 
On ollut ajatuksissa joskus ja jotain on joskus tullut tehtyäkin. Mutta nykään pidän 12mm kuparin sisähalkasijaa (10mm) liian pienenä. 15mm olisi parempi mutta käytännössä sopivien liittimien löytäminen on vaikeaa (suoraan dn6-15mm uk liitin) ja taivutussäde aivan liian iso. Jäähdytyspuolella taitaa olla 15,8mm putkea, ehkä vesijäähdytyksen 16mm liittimet toimii tuon kanssa.
Kromisena on puolikovaa mikä olisi ehkä se sopivin.
Kova jätkähän tietenkin tekasee kovajuottamalla kulmat, vielä kovempi jätkä vetäsee tigillä. Ja joku outolintu voisi tehdä puristus/mapress-liittimillä.

Ehkä ihan näytösluontoisesti voisi joskus väsätä jos olisi liikaa aikaa ja ylimääräisiä osia.

Vähän aikaahan sitten oli kuva missä foorumilainen oli tekaissut rst/hst putkella mikä on mielestäni aika kova temppu.
 
On ollut ajatuksissa joskus ja jotain on joskus tullut tehtyäkin. Mutta nykään pidän 12mm kuparin sisähalkasijaa (10mm) liian pienenä. 15mm olisi parempi mutta käytännössä sopivien liittimien löytäminen on vaikeaa (suoraan dn6-15mm uk liitin) ja taivutussäde aivan liian iso.

No tähän törmäsinkin, eli 12mm putkelle löytyy liittimiä, mutta 15mm ei, eikä 16mm kupariputkia meinaa löytyä.

Onko tuo 10mm sisähalkaisija erityisen huono idea?

Laatikon ulkopuolelta jos ajattelee niin miten mahtaisi tarttua koviin muoviputkiin maali pintaan? Pohjamaalia ja kuparin väristä maalia päälle ja lakka pintaan? Kuparinen olisi periaatteessa miellyttävämpi, mutta voisin elää maalatun muoviputkenkin kanssa jos saisi nätiksi.
 
hei minulla on EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM pumppu voisko joku laittaa mulle video linkin missä vaihdetaan tärinä kumi kiitos paljon etukäteen
 
No tähän törmäsinkin, eli 12mm putkelle löytyy liittimiä, mutta 15mm ei, eikä 16mm kupariputkia meinaa löytyä.

Onko tuo 10mm sisähalkaisija erityisen huono idea?

Laatikon ulkopuolelta jos ajattelee niin miten mahtaisi tarttua koviin muoviputkiin maali pintaan? Pohjamaalia ja kuparin väristä maalia päälle ja lakka pintaan? Kuparinen olisi periaatteessa miellyttävämpi, mutta voisin elää maalatun muoviputkenkin kanssa jos saisi nätiksi.
Tuskin 10mm niin huono on, itse vain haluan että letkuista/putkista tulee mahdollisimman vähän virtausvastusta. Onhan sitä joskus tullut käytettyä 8mm sisähalkasijaltaan olevia letkujakin.

Akryylin pystyy maalaamaan mutta PET-muovi taitaa olla haasteellinen.
 
Kuulostaa mielenkiintoiselta ja retrolta, ei sattuisi kuvaa löytymään?

Itekin aikanaan tein 12mm kuparilla ja näillä kulmilla putket. Tota myydään kapillaarikäyränä. Tuohon tosiaan menee 12mm putki suoraan kiinni ja juottamalla liitokset.

Ei nyt äkkiseltään löytynyt yhtään kuvaa valmiista koneesta.

1664026948649.png
 
Täydellä kuormalla 12. gen prossulta kuullostaa ihan normaalilta. Noi painuu ilmajäähyllä helposti 80C+
 
IMG20220927144155.jpg

Pikkasen näytti 1k paperia nii lähti maali heti. Oli nii härskin näköne alunperin just paraatipaikan puoli joten maalaukseen meni.
 
Onhan toi 420:n Mora aivan älytön vehje. Sain laitettua koneen tulille ja säädettyä Octossa pumppu - sekä tuuletin profiilin lähes äänettömälle. Sitten olikin aika testata jäädytyksen tasoa. Ja huh huh. Nyt voi sanoa että Cooler Master HAF Evo + Mora 420 setti on AM5 - ready. Tällä hetkellä käytössä HAF evo kotelossa 10900K EK:n Blokilla, EVGA FTW3 3080 Bykskin blokilla, 2 x Corsair XR5 360 radit Arcticin tuulettimilla ja lattialla Mora 420 4:llä 20cm Noctualla. Pumppuna tupla-D5 EK:lta. Vaihdoin vielä HAF:n vakio 200mm Sickle flow tuulettimet Noctuan 200mm Chromaxiin, kun Cooler Masterin omat tikittivät hiljaisessa vauhdissa.

Normi toimistohuoneeni lämpö on minulla koneen ollessa päällä n. 24- 25 astetta kun ovi on kiinni. Loopin lämpö idlenä on sama kuin ambientti. 10900K:n olen kellottanut allcore 5100Mhz:n ja stressitestin ajaksi nostin EVGAn kellon 2100MHZ:n ja muistin 10500MHZ:n laittaen samalla kaikki jännitteet ja ym. maksimiin. Biosina 450W versio.

Ajoin testinä 45 minuutin ajan 3DMark Port Royalia ikkunassa, samalla kun Cinebench23 pyöritti multicoretestiä.
CPU:n maksimilämpö nousi 80 asteeseen keskiarvon ollessa alle 75 ja GPun maksimi oli 40 astetta keskiarvon ollessa 30 ja risat. Loopin lämpö nousi 5 astetta 30:n asteeseen.
Ja tuulettimet käytännössä äänettömällä koko ajan! Ei voi muuta sanoa kun nyt on saavutettu oma tavoitetila. Katsotaanpa mitä tapahtuu kun tulille isketään Ryzen 9 7950X tuossa kohtapuoliin.

Ja tulihan tuosta HAF -buildistäkin aika kivan näköinen. Tällä kertaa em halunnut säätää akryyliputkien kanssa vaan laitoin 16mm pehmeät putket. On sitten jatkossa helpompi testailla juttuja ym. Me Happy!

Slaylooppi.jpgSlayloopside.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa mielenkiintoiselta ja retrolta, ei sattuisi kuvaa löytymään?
 
Tuskin 10mm niin huono on, itse vain haluan että letkuista/putkista tulee mahdollisimman vähän virtausvastusta. Onhan sitä joskus tullut käytettyä 8mm sisähalkasijaltaan olevia letkujakin.

Akryylin pystyy maalaamaan mutta PET-muovi taitaa olla haasteellinen.
Joo 10mm on ihan normi jos vertaa letkuihin esim 13/10, 16/10 ja tais 16/12 letkukin olla sisältä 11.2mm tai jotain sinnepäin.
 
Onko kellään tietoa minkälainen jäähdytysteho tällä gigantilla on vs. normaaleihin 360 tai 240 jäähdyttimiin verrattuna ?

Joku tuollaisen oli tässä ketjussa ilmeiseti asentanutkin. Mutta luovuttaako tuo enemmän lämpöä kuin nuo perusjäähdyttimet ? ainakin pinta-alaa on reilusti rivastossa.
 
Ettei mene ihan yli niin nopeasti fyysisesti katsottuna Gigant 3360 vastaa jotain kahdeksaa 360mm jäähdytintä.
Ei kyllä taida pitää kämppää talvella lämpimänä, pitäisi olla korkeempi veden lämpötila.
Enemmänkin vähentää flektien tarvetta.
 
Ettei mene ihan yli niin nopeasti fyysisesti katsottuna Gigant 3360 vastaa jotain kahdeksaa 360mm jäähdytintä.
Ei kyllä taida pitää kämppää talvella lämpimänä, pitäisi olla korkeempi veden lämpötila.
Enemmänkin vähentää flektien tarvetta.
En kyllä ymmärrä nyt tätä viestiä? Miten veden lämpötila liittyy mitenkään talon lämmitykseen?
 
Ettei mene ihan yli niin nopeasti fyysisesti katsottuna Gigant 3360 vastaa jotain kahdeksaa 360mm jäähdytintä.
Ei kyllä taida pitää kämppää talvella lämpimänä, pitäisi olla korkeempi veden lämpötila.
Enemmänkin vähentää flektien tarvetta.

Tollanen huoneen lattialle ja ikkuna auki sillain et vesi viilenee sopivasti. Ei tarvi kyl tuuletusta.
 
En kyllä ymmärrä nyt tätä viestiä? Miten veden lämpötila liittyy mitenkään talon lämmitykseen?
Viittaus vesikiertoiseen lämmitysradiaattoriin mitä on jossain taloissa mm. ikkunoiden alla. Niillä lämmitetään asuntoa/taloa, yleensä talvella/syksyllä/keväällä. Vedenlämpötilasta riippuu millä teholla nuo lämmittää.
 
Riippuu ihan nesteen lämpötilasta ja virtausnopeudesta.
Vesi sitoo itseensä nyt sen komponenttien esim. 500w tuottaman lämmön ja luovuttaa radien kautta sisäilmaan, molemmat lämmittää asuntoa 500w teholla, toisessa vain reilusti isompi nestetilavuus jolloin neste lämpiää vähemmän mutta kestää pitempään jäätyä järjestelmän sammuttua ja luovuttaa sen sisäilmaan.
 
Vesi sitoo itseensä nyt sen komponenttien esim. 500w tuottaman lämmön ja luovuttaa radien kautta sisäilmaan, molemmat lämmittää asuntoa 500w teholla, toisessa vain reilusti isompi nestetilavuus jolloin neste lämpiää vähemmän mutta kestää pitempään jäätyä järjestelmän sammuttua ja luovuttaa sen sisäilmaan.

Kokeile laskea lämpöteho eri nesteen lämmöillä ja vaikka kiinteällä 21c sisäilmalla niin laajenee käsitys hiukan mitä tuossa haettiin takaa.

virtaus (kg/s ~ l/s) x lämpötilaero (°C) * 4,2 (kJ/kg°C)
 
Kokeile laskea lämpöteho eri nesteen lämmöillä ja vaikka kiinteällä 21c sisäilmalla niin laajenee käsitys hiukan mitä tuossa haettiin takaa.

virtaus (kg/s ~ l/s) x lämpötilaero (°C) * 4,2 (kJ/kg°C)

Montako litraa sekunnissa sulla virtaa pumpusta? Itellä ei kyllä kovinkaan montaa. Ja jos veden lämmön vaihteluväli on esim. 22-32 astetta, ja nesteen määräksi esim. omasta mora-loopista se 1.6 litraa, niin ei tuolla kyllä kummosta luolaa lämmitetä. En kyllä vaivautunut edes laskemaan.

Ehkä nyt oon missannut jonkun pointin tästä keskustelusta. Hyppy noista normiradeista moraan on jo sen verran merkittävä, että jonkun gigantin hankkimista olis kyllä vaikea perustella minkäänlaisella järjellä. Jos kone vetää seinästä 500w, sieltä tulee (karkeasti) 500w lämpöä, oli ilmalla, aio:lla, tai gigantilla.
 
Montako litraa sekunnissa sulla virtaa pumpusta? Itellä ei kyllä kovinkaan montaa. Ja jos veden lämmön vaihteluväli on esim. 22-32 astetta, ja nesteen määräksi esim. omasta mora-loopista se 1.6 litraa, niin ei tuolla kyllä kummosta luolaa lämmitetä. En kyllä vaivautunut edes laskemaan.

Ehkä nyt oon missannut jonkun pointin tästä keskustelusta. Hyppy noista normiradeista moraan on jo sen verran merkittävä, että jonkun gigantin hankkimista olis kyllä vaikea perustella minkäänlaisella järjellä. Jos kone vetää seinästä 500w, sieltä tulee (karkeasti) 500w lämpöä, oli ilmalla, aio:lla, tai gigantilla.

No omalla koneella tän hetken lukemat... virtaus ~190L/h , ilman lämpötila ~22C, Nesteen lämpötila ~36C tietokoneen powerilta luettuna sähkönkulutus ~980W tuolla kaavalla kun laskee lämpötehon saadaan. 0.053 x 14 x 4.2 = 3.16 Eli Lämpöteho 3.16kW tai 3160W
 
Otat seinästä kilowatin ja lämmität kolmella, mistä ne kaksi kW tulee?
Jos aatellaan että laittasin tuplaten radeja lisää ja vaikka sitten dt olis sen 5C niin lämpöteho kierrolla ei oliskaan kun jotain 1.1kW niin kummallako kestää kauemman aikaa lämmittää kämppää? Mutta joo menee lämpöopit jo offtopiciksi ja tietty enemmän radi pintaalaa parempi näin tietokoneen jäähdytysmielessä kun ei tässä tuvan lämmitys tainnut se pää asia olla.
 
Jos aatellaan että laittasin tuplaten radeja lisää ja vaikka sitten dt olis sen 5C niin lämpöteho kierrolla ei oliskaan kun jotain 1.1kW niin kummallako kestää kauemman aikaa lämmittää kämppää?

Kestää ihan tasan yhtä kauan aikaa, koska sitä energiaa ei kaiveta mistään taikurin hatusta lisää sinne huoneilmaan, ainoa energia joka sitä huonetta lämmittää tulee töpselistä ja muuntuu sen huoneiston seinään kytketyn virtajohdon jälkeen loppuviimein lämmöksi, oli se energia sitten alunperin käytetty valon, äänen tai liikkeen tuottamiseen. Sillä on tietysti eroa että kuinka nopeasti ja tehokkaasti jostain pistemäisestä lämmönlähteestä X saadaan se lämpöenergia levitettyä tasaisesti pisin huoneistoa, mutta siitä tässä nyt ei taidettu keskustella?
 
No omalla koneella tän hetken lukemat... virtaus ~190L/h , ilman lämpötila ~22C, Nesteen lämpötila ~36C tietokoneen powerilta luettuna sähkönkulutus ~980W tuolla kaavalla kun laskee lämpötehon saadaan. 0.053 x 14 x 4.2 = 3.16 Eli Lämpöteho 3.16kW tai 3160W
Meno- ja paluuveden lämpötilaero, ei huoneilman ja veden.
 
Ei kellään pääkaupunkiseudulla asuvalla sattuisi olemaan AMD:n cpu blokkia vapaana? Menin pöljänä tilaamaan Jimssistä EK:n Velocity blokin ja ylläri se on niitä harvoja, jotka eivät ole yhteensopivia X670E emolle. AM5 blokki on tilauksessa mutta toimitus on ties milloin. Eli jos löytyy ylimääräistä AM4 blokkia, jonka sattuisi tuohon am5:een saamaan kiinni, niin olisin todella kiinnostunut.
 

Hurja blokki+ddc pumppu yhdistelmä tulossa LGA1700. Sitähän en tiedä onko tolla eroa perus EK Velocity niinkuin oikeasti, toki onhan tossa tuo pumppu mutta niin..

Ideana varmaan toimiva jossain ITX buildissa, mutta niinkuin muuten ajateltuna niin en usko että kovin ihmeellinen on.
 
Ei kellään pääkaupunkiseudulla asuvalla sattuisi olemaan AMD:n cpu blokkia vapaana? Menin pöljänä tilaamaan Jimssistä EK:n Velocity blokin ja ylläri se on niitä harvoja, jotka eivät ole yhteensopivia X670E emolle. AM5 blokki on tilauksessa mutta toimitus on ties milloin. Eli jos löytyy ylimääräistä AM4 blokkia, jonka sattuisi tuohon am5:een saamaan kiinni, niin olisin todella kiinnostunut.

Eklta on tulossa tuohon am5 yhteensopivat osat ja aspasta kysymällä niitä jotkut on saanut ilmaseksikin kun mainostivat alkuun virheellisesti am5 yhteensopivuutta tuolle blokille.

 
Eklta on tulossa tuohon am5 yhteensopivat osat ja aspasta kysymällä niitä jotkut on saanut ilmaseksikin kun mainostivat alkuun virheellisesti am5 yhteensopivuutta tuolle blokille.

Juu tämä on tiedossa ja päätinkin ajaa vähän aikaa prosssua ilmajäähyllä kunnes nuo osat on saatavilla.
 
Hei. Kaipaisin neuvoja kustomloopin vesien vaihtoon. Eli vedet pyörineet kohta sen kaksi vuotta, niin mikä on veden vaihtoväli, joko tulisi vaihtaa ? Vetenä on EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear ja seassa pullollinen EK-Waterblocks EK-CryoFuel Dye Pack -väriainesarjasta siis 1 pieni pullo. Pitääkö järjestelmä huuhtoa hyvin esim. akkuvedellä ennen uusien vesien laittoa vai mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ? Kiitos jos voisitte auttaa.
 
Hei. Kaipaisin neuvoja kustomloopin vesien vaihtoon. Eli vedet pyörineet kohta sen kaksi vuotta, niin mikä on veden vaihtoväli, joko tulisi vaihtaa ? Vetenä on EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear ja seassa pullollinen EK-Waterblocks EK-CryoFuel Dye Pack -väriainesarjasta siis 1 pieni pullo. Pitääkö järjestelmä huuhtoa hyvin esim. akkuvedellä ennen uusien vesien laittoa vai mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ? Kiitos jos voisitte auttaa.
Itse vaihdan vuoden väelin, mutta varmaan pari vuotta on iohan hyvä väli. Helpoin tapa olisi varmasti huuhtoa akkuvedella niin kauan että värjättyä vettä ei tule. Sen jälkeen loopin vesihän on vaihdettu puhtaaseen. Tähän sitten vain lisäät jonkin jäähdytysnestetiivisteen, niin homma rokkaa taas. Tuollaisen vaikka: EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear -jäähdytysnestetiiviste, 100ml, kirkas - 8,90€
 
Itse vaihdan vuoden väelin, mutta varmaan pari vuotta on iohan hyvä väli. Helpoin tapa olisi varmasti huuhtoa akkuvedella niin kauan että värjättyä vettä ei tule. Sen jälkeen loopin vesihän on vaihdettu puhtaaseen. Tähän sitten vain lisäät jonkin jäähdytysnestetiivisteen, niin homma rokkaa taas. Tuollaisen vaikka: EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear -jäähdytysnestetiiviste, 100ml, kirkas - 8,90€
Kiitos neuvosta, pitää vaihtaa nesteet sitten pika puoliin jos vuosi on suositeltu
 
Kiitos neuvosta, pitää vaihtaa nesteet sitten pika puoliin jos vuosi on suositeltu
Parinvuoden välein täällä keskimäärin vaiheltu joskus ennemmin joskus mennyt pidempäänkin yli 10v ajanut ekn neesteelle ilman ongelmia. Nykysin käytän EDIvesi plus ekn tiiviste yhdistelmää.
 
Mikä tämä on ja mistä sitä saa ? Ja kiitos vastauksesta

Sori ammattitermi. Työmaan vesikäsittelylaitoksen sähköionivaihtajalta (EDI) otan suoraan ultrapuhdasta vettä. Käytännössä samaa kun kaupan akkuvesi mutta tässä tietää ainakin mitä on ja pystyy itse vaikuttaa laatuun.
 
Itse vaihdan vuoden väelin, mutta varmaan pari vuotta on iohan hyvä väli. Helpoin tapa olisi varmasti huuhtoa akkuvedella niin kauan että värjättyä vettä ei tule. Sen jälkeen loopin vesihän on vaihdettu puhtaaseen. Tähän sitten vain lisäät jonkin jäähdytysnestetiivisteen, niin homma rokkaa taas. Tuollaisen vaikka: EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear -jäähdytysnestetiiviste, 100ml, kirkas - 8,90€
Itse olen laittanut EK nesteet bannilistalle. Clear on nyt kaksi kertaa muuttunut kohtuu nopeasti keltaiseksi:D Aqua Computer Double Protect Ultra tai Alphacool Tec Protect Clear olisi oma valinta.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 194
Viestejä
4 423 186
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom