Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Semmonen iso truutta taipuisalla letkulla voisi olla kätevä nesteiden imaisuun suoraan säiliöstä.
 
DHL toi viimein EKWB:n vesiblokin 7950X:lle ja HAF - buildi sai lopullisempaa muotoa.
Ajoin aluksi kahdella 360 radilla katossa Mora 420:n kanssa ja sitten testasin ilman. Kun tuuletinprofiilia hieman sääti, niin erot saatiin pois kokonaan. staattisilla tuuletinnopeuksilla Mora 420+ 2 xcorsair XR5360mm radi - yhdistelmä tuotti pitkässä ajossa yhden asteen viileämmän vedenlämmön kiertoon kuin pelkän Moran kanssa. Eli veden lämpötila olis 29astetta vs 30 astetta. Kun ajoin Cinebench 23 multicorea sekä 3D-Mark Speedway samanaikaisesti. Ts. aikalailla maksimikuormaa mitä voisi kuvitella. Prossun lämmöt maksimissaan 87 astetta ja GPU 40 astetta. Kaikki kotelon ja Moran tuulettimet säädettynä lähes äänettömiksi.

Nykyinen kokoonpano siis. Cooler Master HAF700 EVO, Aqua Computer Mora 420+ 4 x Noctua NF A20 tuulettimet, Asrock X670E Taichi, AMD Ryzen7950X, EKWC quantum Velocity2 AM% vesiblokki, 32GB Kingston DDR5-6000, EVGA FTW3 RTX 3080,Bykskin vesiblokkilla, Pumppuna EK-XTOP Revo Dual D5 ja EK-RES X3 250 Lite ressu. Tuulettimina Kotelossa on edessä 2 kpl Noctua NF A20, (Piti vaihtaa kun alkuperäiset Cooler masterin flektit tikittivät pienillä kierroksilla) Pohjalla 2 kpl ja takana 1kpl Cooler master SickleFlow PWM ARGB 120mm ja katossa on 6 kpl Arcticin P12 PWM PST A-RGB 0dB. Luulisi noilla emon ja VRM:ien pysyvän viileänä :cool: . Virtalähteenä on vielä Corsairin RM850X, mutta se vaihtuu pian HX1500i:hin.
Nyt vielä odotellaan että saan hankittua 4090:n ja siihen Blokin, niin homma olisi tällä kertaa valmis.

Aikaisempi O11D evo + 10900k - setti menee tyttärelle pelikoneeksi kunhan saan tuön 3080:n laitettua siihen kiinni.


Ohessa kuvaa setistä:

Sivulta.jpg
edesta.jpg
 
Dodih, oikein mallikkaasti sai RTX 3090 Strix Eiswolf kakkosen muutettua normaaliksi Eisblock jäähyksi käyttäen parin kympin varaosaa. yhteensä piti irrottaa vain 4+3 ruuvia että sai koko pumppukompleksin irti blokista, itse blokkia ei siis tarvinnut alkaa purkamaan.
Tuon Eiswolf 2 pumpun voi nyt laittaa kaapin perälle pölyttymään, saa nähdä löytyykö sille käyttöä myöhemmin kun se näyttäisi sopivan suoraan Eisblock RTX 4090 blokkiin mitä tuossa sivussa myös hypistelin. Sen pelkän pumpun voisi myös siirtää uuteen kotiin.

Hetkeksi piti pysähtyä miettimään että mistä ihmeestä minä pieraisen tulpat tuohon terminaaliin kun eihän sellaisia tuossa Eiswolffissa ollut. Sitten muistin että Aquatuningilta testiin ostettujen ~15€ 120mm XT45 radien mukana tuli iso kasa tulppia (jostain kumman syystä) joten ne lähti heti hyötykäyttöön.

IMG_20221024_173211.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mistä olette kieppiin tilanneet osia? Oma toteutus varmaankin kehutulla 10/16 mustalla EK letkulla, samoin emolle EK:n monoblokki (ei välttämättä järkevä, mukana vanhaa haaveilua / hifistelyä) ja käytettynä ostettu 3080 myös valmiiksi EK:n blokilla ja takalevyllä varustettuna.

Äkkiseltään katsottuna kaikki pikkuhilut näyttävät aika kalliilta ns. joka paikassa. Onko Alphacoolin HF-sarjan osat ok?

Oma kokoonpano on erittäin tilarajoitettu, yritän pärjätä 2x 280mm + 1x 140mm GTS X-flow radeilla, eli ns. parasta 30mm radia kehiin. Alivolteilla ja optimoinnilla haen sitten kompromissiä tehon ja hiljaisuuden kanssa :).
 
Milloin mistäkin, Jimmissiltä, Aquatuning, suoraan valmistajilta ekwb, alphacool ja watercoolilta. Riippuen vähän mitä olen ollut tilaamassa ja kenellä on mitä tarvitsee.
 
Tuli ostettua 35kpl Arctic P12 PWM PST tuulettimia Looppiin, muutama jää ylimääräiseksi. 16 Eturadeille, 12 Kattoradeille + 2 ja 2 perään.

Saa nähdä minkälainen vaikutus on PushPull ne vs nykyinen Push EK Vardarit, jotenkin alkoi noi pilluvalot kyllästyttää niin sentakia hävitän Vardarit.
 
varmaankin kehutulla 10/16 mustalla EK letkulla,
Suosittelen EK:n omia liittimiä tuon kaveriksi. Niiden "kaulukset" olleet oman kokemuksen perusteella helpoimmat kiristää kyseisen letkun ympärille. EK Classic (eli heidän halvemmat) vaan vaikuttaa olevan häviämässä kokonaan ainakin tuossa koossa, kun EK:lta itseltäänkin musta hävinnyt kokonaan ja muut värit 'out of stock'.

Eli suoraan vaan Torque-sarjaa! Ei näihin hommiin kannata lähteä säästelylinjalla.

Jos haluaa säästää niin kannattaa tutustua Kiinan premium-merkkeihin Barrow ja Bykski (edit: sanoisin että nämä voittaa laadussa Alphacoolin!) joita saa nykyään joistain eurooppalaisistakin kaupoista, mutta tietysti jälleenmyyjät ottaa omansa välistä. Kiinasta tilaamalla saattaa vielä saada suht halvalla, mutta en tiedä nykyhinnoista ja onko odottelu enää hintaerotuksen arvoista.
 
No nyt on vaihdettu Arctic tuulettimet EK Vardareiden tilalle, PushPull asetuksella mun Custom Loop 2x X360M & 2x XE480 ja ai että on hiljainen ja ennenkaikkea myös viileämpi kun ennen oli vaan Push ja eikä mitään pillu valoja enää. Kuvassa testaus päällä, täytyy vielä mahdollisesti jotain piuhoja laittaa paremmin. Jos tällä tuuletin määrällä ei ilmavirtaa ole niin mä siirryn Ps5...

On kyllä hinta-laatusuhteeltaan erinomaiset tuulettimet, olisi pitänyt aikasemmin tajuta jo.. :)

IMG_20221027_213006.jpg
 
Uuden vesijäähdytyskierron kasaaminen. Vähän sieltä täältä tietoa kalastelin mut kysytään nyt vielä täältä, mikä on raadin mielipide.

Näytönohjain, sekä prossu kierrossa, kaksi 360mm radia. Jäähdyttimet asennan kattoon ja etupaneeliin (muita paikkoja ei juuri ole). Laitanko tuulettimet imemään ilmaan koteloon radien läpi, jolloin molemmille tulee viileää ilmaa ja poisto sitten kotelon takaa ja pohjasta? Vai jokin muu vaihtoehto? Vähän mietityttää, että miten lämmin tulee kotelon sisälle... I7-12700k ja RTX3090.
 
Uuden vesijäähdytyskierron kasaaminen. Vähän sieltä täältä tietoa kalastelin mut kysytään nyt vielä täältä, mikä on raadin mielipide.

Näytönohjain, sekä prossu kierrossa, kaksi 360mm radia. Jäähdyttimet asennan kattoon ja etupaneeliin (muita paikkoja ei juuri ole). Laitanko tuulettimet imemään ilmaan koteloon radien läpi, jolloin molemmille tulee viileää ilmaa ja poisto sitten kotelon takaa ja pohjasta? Vai jokin muu vaihtoehto? Vähän mietityttää, että miten lämmin tulee kotelon sisälle... I7-12700k ja RTX3090.
Monen kokeilun jälkeen itse huomasin että radit puhaltamaan aina kuumaa ilmaa ulos. Hirvittävän isoja eroja ei tule, mutta kannattaa itse kokeilla. Eri koteloissa vaikutukset ovat hieman erilaisia. Mikä kotelo sinulla on?
 
Radien tuulettimet samaa suuntaa, itse tekisin sillei että radit saa kylmää ilmaa ja työntää sitten kuuman sisälle ja sitä kautta takatuulettimesta ulos. Kuinka paksuja ovat radit?
 
Uuden vesijäähdytyskierron kasaaminen. Vähän sieltä täältä tietoa kalastelin mut kysytään nyt vielä täältä, mikä on raadin mielipide.

Näytönohjain, sekä prossu kierrossa, kaksi 360mm radia. Jäähdyttimet asennan kattoon ja etupaneeliin (muita paikkoja ei juuri ole). Laitanko tuulettimet imemään ilmaan koteloon radien läpi, jolloin molemmille tulee viileää ilmaa ja poisto sitten kotelon takaa ja pohjasta? Vai jokin muu vaihtoehto? Vähän mietityttää, että miten lämmin tulee kotelon sisälle... I7-12700k ja RTX3090.

Muihin lisäten sitten on vielä jonne ledi aspekti. Eli millaset rgb helvetit haluaa ja mihin suuntaan ne valot sitten sohii. Itekki suosin koneen ulkopuolelta viileää ilmaan radien läpi jolloin rgb luonnolisesti ulospäin. Jos taas haluaa rgb helvetin koneen sisälle niin siinä tapauksessa joutunee puhaltelemaan lämpimän ilman radien läpi ulos ja ottaa viileetä ilmaa kaikilla muilla tuulettimilla.
 
Uuden vesijäähdytyskierron kasaaminen. Vähän sieltä täältä tietoa kalastelin mut kysytään nyt vielä täältä, mikä on raadin mielipide.

Näytönohjain, sekä prossu kierrossa, kaksi 360mm radia. Jäähdyttimet asennan kattoon ja etupaneeliin (muita paikkoja ei juuri ole). Laitanko tuulettimet imemään ilmaan koteloon radien läpi, jolloin molemmille tulee viileää ilmaa ja poisto sitten kotelon takaa ja pohjasta? Vai jokin muu vaihtoehto? Vähän mietityttää, että miten lämmin tulee kotelon sisälle... I7-12700k ja RTX3090.
Oli aiemmin edessä sisään päin ja katossa ulos: ajatuksena että ensin kiertää katossa olevan kautta ja sitten viileämmän radin läpi.
Nyt muutin että kumpikin ottaa sisälle ja syy oli ihan se että kotelo pöydän alla ja lämmin ilma tuli syliin ja ei ollut miellyttävä. Nyt tulee lämmin ulos koneen takaa ja alta, se alta tuleva lämmittää kivasti varpaita :)

Koneen lämpöihin ei suurta vaikutusta havaittavissa, tosin en niin tarkkaan ole seurannut ja vaihdoin pumpun samalla.
 
Muihin lisäten sitten on vielä jonne ledi aspekti. Eli millaset rgb helvetit haluaa ja mihin suuntaan ne valot sitten sohii. Itekki suosin koneen ulkopuolelta viileää ilmaan radien läpi jolloin rgb luonnolisesti ulospäin. Jos taas haluaa rgb helvetin koneen sisälle niin siinä tapauksessa joutunee puhaltelemaan lämpimän ilman radien läpi ulos ja ottaa viileetä ilmaa kaikilla muilla tuulettimilla.

Mulla on noctuan paskanruskeat tuulettimet ja kotelokin on umpinainen ilman mitää sivupleksiluukkuja. Nyt mennään siis ihan käytännöllisyys ja suorituskyky edellä. Joku muu saa asentaa stropot ja discopallot koteloonsa :giggle:

edit: Eli ei pitäisi tapahtua suurta vahinkoa jos laitan molempien radien tuulettimet imemään ilmaa koteloon sisälle ja takaa/alta ulos. tällä suunnitelmalla eteenpäin.

edit2: Onnistui muuten asentaa vanha EK:n Supremacy EVO (LGA115x) CPU blokki LGA1700 kantaan kun hommasi uuden kannan taustalevyn :thumbsup:. Ei tarvinut ainakaan vielä hommata uutta blokkia.
 
Viimeksi muokattu:
Jäähyjen osalta teki vähän tiukkaa mut kyllä ne kaikki sinne mahtui. Putket on sellaisia kuin sattui tulemaan ja etran pneumatiikkaosolla kierto valmiiksi. Radien puhaltimet puhaltaa nyt koteloon sisälle, saa nähdä missä lämmöt pyörii kun laittelen luukkuja kiinni.
 

Liitteet

  • kone2022.jpg
    kone2022.jpg
    801,4 KB · Luettu: 107
Kysyin EKWB tukeeko Inno3D:lle blokkia, ei hyvältä vielä näytä:

”We do not have information right now if any of our 4090 water blocks will be compatible with the INNO3D GeForce RTX 4090 ICHILL X3.
More information will be known in the future, so stay tuned to our news for more”
 
Kysyin EKWB tukeeko Inno3D:lle blokkia, ei hyvältä vielä näytä:

”We do not have information right now if any of our 4090 water blocks will be compatible with the INNO3D GeForce RTX 4090 ICHILL X3.
More information will be known in the future, so stay tuned to our news for more”
Ootko kysynyt, Alphacool / Bykski ja mitä noita vielä oli?
 
Ootko kysynyt, Alphacool / Bykski ja mitä noita vielä oli?

Näitä en kysellyt, mahtoiko joku mainita Alphacoolin aikasemmin että vois sopia:hmm:

Venaan EK:ta vielä, edellinen 3090 meni prossun Quantum Velocity blockista näyttiksen Quantum Vector blockiin yhdellä 90asteen kulmalla, eli osuu nuo portit kohdilleen. Tuskin menee muiden valmistajien blockien kanssa.
 
Kysyin EKWB tukeeko Inno3D:lle blokkia, ei hyvältä vielä näytä:

”We do not have information right now if any of our 4090 water blocks will be compatible with the INNO3D GeForce RTX 4090 ICHILL X3.
More information will be known in the future, so stay tuned to our news for more”
On kyllä sellainen merkki, että tuskin EK:lta siihen blokkia tulee. Konfiguraattorin mukaan ei ole vanhoihinkaan malleihin tehty, jollei sitten ole sattunut olemaan reference pcb. Aiemmin mainituilta Bykskiltä taas löytyy ainakin 3060Ti-3090 malleihin blokkeja, joten heiltä todennäköisimmin voisi tuohon sopivaa tulla.
 
On kyllä sellainen merkki, että tuskin EK:lta siihen blokkia tulee. Konfiguraattorin mukaan ei ole vanhoihinkaan malleihin tehty, jollei sitten ole sattunut olemaan reference pcb. Aiemmin mainituilta Bykskiltä taas löytyy ainakin 3060Ti-3090 malleihin blokkeja, joten heiltä todennäköisimmin voisi tuohon sopivaa tulla.

Eikös tuossa ollut referenssi pcd. Mutta jos on niin pitäiskö siihen sopia refumallin blocki, vai onko jotain pieniä eroja aina?
 
Vaikka kortti on referenssipiirilevyllä, voi komponentit silti vaihdella. Käytännössä tarkoittaa, että refu blokki ei mahdu, koska konkat ovat korkeampia. Näin esimerkkinä. Purkukuvista vertailemalla näkee kyllä erot. Ainakin kiinalaiset laittaa ihan hyvin toleranssia ei kriittisiin kohtiin näille yleismallin blokeille. Itselläkin palitissa jonkun muun bulkin blokki.
 
Dodih, oikein mallikkaasti sai RTX 3090 Strix Eiswolf kakkosen muutettua normaaliksi Eisblock jäähyksi käyttäen parin kympin varaosaa. yhteensä piti irrottaa vain 4+3 ruuvia että sai koko pumppukompleksin irti blokista, itse blokkia ei siis tarvinnut alkaa purkamaan.
Tuon Eiswolf 2 pumpun voi nyt laittaa kaapin perälle pölyttymään, saa nähdä löytyykö sille käyttöä myöhemmin kun se näyttäisi sopivan suoraan Eisblock RTX 4090 blokkiin mitä tuossa sivussa myös hypistelin. Sen pelkän pumpun voisi myös siirtää uuteen kotiin.

Hetkeksi piti pysähtyä miettimään että mistä ihmeestä minä pieraisen tulpat tuohon terminaaliin kun eihän sellaisia tuossa Eiswolffissa ollut. Sitten muistin että Aquatuningilta testiin ostettujen ~15€ 120mm XT45 radien mukana tuli iso kasa tulppia (jostain kumman syystä) joten ne lähti heti hyötykäyttöön.

IMG_20221024_173211.jpg
Huhhuh, oli kyllä melkoista paskaa asentaa kortti koneeseen. Alla oli aikaisemmin refu 6900XT + 11700K + 2x500W SFX-L powerit + O11 Mini kotelo. Koko pömpeli vesillä kahdella DC-LT pumpulla.
Aivan hirveät lämmöt Strixillä, core 70C ja hotspot 90C vaikka alikellotti/alivoltitti kortin 350W maksimeihin ja lisäsi looppiin 120mm verran lisää radia kattoon (240mm-->360mm, yhteensä 840mmx120mm radeja).
Hotspot/core delta oli siis yli 20 astetta... Kortin backplate irti ja kiristelemään ruuveja. Ei apua, joten sitten menikin koko kortti purkuun ja tahnat uusiksi.

Sitten toinen poweri päättikin laukaista virtasuojaukset kun Strixi (ilmeisesti) onnistui imaisemaan jonkin virtapiikin mitä poweri ei kestänyt. Koko pömpeli siis purkuun ja takaisin suunnittelupöydän ääreen.

Nyt Strix meni sitten Kolink Citadel Mesh RGB halpiskoteloon mihin meni
- Strix G15DK pakettikoneen B550 emolevy
- Ryzen 5800
- Strix 850W virtalähde
- 2x 240mm radit
- Eisstation 80 + DC-LT2 pumppu, PSU-shroudin alle piiloon
- EK Velocity POM blokki prosessorille

Nyt lämmöt oli kortilla enää vaivaiset 60C Core ja 72C Hotspot ilman mitään alivoltitusta tai virtarajoituksia. Virtalähteen pcie kaapelit on sen verran tönköt että pönkittävät korttia eikä se roiku yhtä pahasti kuin O11 Minissä. Blokille pitäisi vielä pistää ARGB kontrolleri mikä on jossain kaapin perällä, Kolinkin ARGB kontrolleriin tuota ei saa kiinni ilman kolvailuja.
 
Viimeksi muokattu:
Vertaile kortin pcb muihin refu kortteihin että näyttääkö samalta, ruuvien paikat, komponentit jne?
Tässä Innon 4090 X3 Oc joka saattais olla samalla pcbllä tehty kuin sinun? Inno3D RTX 4090 X3 OC Review - KitGuru

Menee hiukan arpomiseksi ja jos EK sanottiin ettei ole tuolle omaa niin ei ainakaan niiden blockia kannata kokeilla.

Alphacoolilta onkin Jimmsillä jo olemassa, tosin ei hyllyssä vielä.
 
MSI 3080 12G Vector Trio vesiblokilla. Uusi kortti kyseessä johon laitoin välittömästi blokin kiinni. Kone alkaa oleen pikkuhiljaa läjässä joten minkälaisista optimi lämpötiloista puhutaan rasituksessa? (heavenit,3dmarkit)
Jotta voi todeta, että tahnat ja tyynyt on laitettu oikein. EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 pumppu , EK-CoolStream Classic PE 360 x 2 ja 6 x ARCTIC P12
 
MSI 3080 12G Vector Trio vesiblokilla. Uusi kortti kyseessä johon laitoin välittömästi blokin kiinni. Kone alkaa oleen pikkuhiljaa läjässä joten minkälaisista optimi lämpötiloista puhutaan rasituksessa? (heavenit,3dmarkit)
Jotta voi todeta, että tahnat ja tyynyt on laitettu oikein. EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 pumppu , EK-CoolStream Classic PE 360 x 2 ja 6 x ARCTIC P12
Siinä 40 - 45 aseteen välillä rasituksessa kun tuulettimet ovat hiljaisella voisi kuvitella olevan aika normi.
 
Non niin, se on nyt Heatkilleriä täynnä. Tai oikeastaan sama määrä, 2, kuten aikaisemmin mutta SB-blokkia ei tarvitse enään tän x670een kanssa. CPU-blokin kytkentä näyttää että olisi "väärinpäin" mutta järkeilin että markinaalisesti parempi noin päin, se io-chippi on tuossa keskellä ja ne zen-chipletit yläpuolella. Periaattessa näille AMDlle pitäisi suunnitella blokkin lähdöt toisin päin. Toki se lämmönlevittäjä on niin paksu että en tiedä olisiko hirveesti hyötyä.
Tarkkkasilmäiset huomaa että ulos lähtevässä putkessa on 2 lämpö anturiaperäkkäin, syynä laiskuus. Aquaero ohjaa Gigantin flektiä, mutta kaikki asiaan liittyvät anturit olivat Quatrossa kiinni :D, nyt on Aquaerossakin tieto veden lämpötilasta :).
Emona siis Aorus x670e master, näytää muuten niin tyhjältä että koko ajan tarkastelen puutuuko mitään :lol:.
RGB helvettiä en kaipaa mutta jotenkin vanhan aikainen olen koska kaipaan hdd-ledia mitä tässä kopassa ei ole.
IMG_20221031_182931__01.jpg

Ja sitten vähän Lumimiesmäisiä otteita, turhaan sitä D5sta yritää laittaa päälle ilmaamiseen (hyvä että kirjoitin tämän koska juuri muistin että otin D5sta virtajohdon irti). Pyöritetään kiertoa tällä porakonepumpulla (millä tein täytön ja ensimmäisen ilmauksen) vähän aikaa.
Huomatkaa itseluottamus, ei talouspapereita liitosten alla, toki vaan 5 liitosta joutui tekemään uusiksi.
IMG_20221031_192148__01.jpg

Nyt loppu into koska pitää asennella windows ja kaikki ohjelmat tms uusiksi.
 
Mielenkiinnosta tulin kyselemään.. Paljon teidän loopin kuorma on ja mihin vedenlämpö asettuu?

Itselläni tossa pelissä mitä nyt tullut pelattua, rasittaa jopa 12900K 130-180w koko ajan ja 3080ti HoF biossilla 450-500w koko ajan. Eli 600w+ kuormaa ja vedenlämpö 32-34c ambient 22-23c, siitä aika paljon tietenkin riippuvainen.
 
Mielenkiinnosta tulin kyselemään.. Paljon teidän loopin kuorma on ja mihin vedenlämpö asettuu?

Itselläni tossa pelissä mitä nyt tullut pelattua, rasittaa jopa 12900K 130-180w koko ajan ja 3080ti HoF biossilla 450-500w koko ajan. Eli 600w+ kuormaa ja vedenlämpö 32-34c ambient 22-23c, siitä aika paljon tietenkin riippuvainen.

Uudessa codissa n. 500w cpu+gpu ja huoneilma noin 24c, neste ~33-34c
 
Mulla rasituksessa n. 500-550 wattia. Loopin lämmöt nousee 30-31 asteeseen, kun sisäänmenevä ilma on 24 astetta.
 
Nyt onkin sopiva aihe kun itsekin vähän pähkäilen vesikierron lämpöjen kanssa. RTX3090+12700K kierrossa mukana.

- IDLE:ssä lämmöt n. 25°C
- n. 450w kuormituksessa (GPU: 370w, CPU: <80w) vesikierron lämmöt nousee n. 38°C:een.

Käytössä on 2*360*25mm radia ja tuulettimet olen pyrkinyt pitämään aika maltillisilla kierroksilla, sivupaneeli on tällä hetkellä vielä auki. Molempien radien tuulettimet puhaltaa koteloon sisälle.

Mitä pidetään maksimilämpötilana vedelle kun käytössä PETG putket?

edit: sekä prossun, että näyttiksen lämmöt pyörii rasituksessa n. 50°C tuntumassa.
 
Suosituksia 140mm radituulettimille? nyt käytössä Arcticin P14 bionixit mutta noissa löysä runko ja 2/4 räpättää teityllä kierrosluvulla niin joutaisi vaihtoon mokomat.
 
Nyt onkin sopiva aihe kun itsekin vähän pähkäilen vesikierron lämpöjen kanssa. RTX3090+12700K kierrossa mukana.

- IDLE:ssä lämmöt n. 25°C
- n. 450w kuormituksessa (GPU: 370w, CPU: <80w) vesikierron lämmöt nousee n. 38°C:een.

Käytössä on 2*360*25mm radia ja tuulettimet olen pyrkinyt pitämään aika maltillisilla kierroksilla, sivupaneeli on tällä hetkellä vielä auki. Molempien radien tuulettimet puhaltaa koteloon sisälle.

Mitä pidetään maksimilämpötilana vedelle kun käytössä PETG putket?

edit: sekä prossun, että näyttiksen lämmöt pyörii rasituksessa n. 50°C tuntumassa.

En nyt muista oliko 40c vai kuinka paljon yli, kun petg putkella alkaa tulemaan riski kärjen lyttääntymisestä joka johtaa vuotoon. Itse olen pitäny maksimina alle 40c, jos sen yli mennään täytyy jotai muutoksia tehdä. Mulla on petg putkilla tehty ja käytän lisäksi näitä esim jimmsistä saatavia inserttejä jotka estävät putken pään lyttääntymisen.


 
En nyt muista oliko 40c vai kuinka paljon yli, kun petg putkella alkaa tulemaan riski kärjen lyttääntymisestä joka johtaa vuotoon. Itse olen pitäny maksimina alle 40c, jos sen yli mennään täytyy jotai muutoksia tehdä. Mulla on petg putkilla tehty ja käytän lisäksi näitä esim jimmsistä saatavia inserttejä jotka estävät putken pään lyttääntymisen.



Joo noita sisäholkkeja itsekin vähän katselin, pitää varmaan pistää listalle kun seuraavan kerran Jimms:ltä jotain tilailee.

Aika harvalla käsittääkseni nousee veden lämmöt lähelle 40°C:tta. Siksi vähän tuota oman kierron jäähdytyskapasiteettiä kävinkin miettimään. Pitää ehkä vielä kokeilla missä lämmöt pyörii kuormituksessa, kun antaa puhaltimien pyöriä täysillä niin tietää ainakin sit mitkä on ääripäät.

edit: puhaltimet täysillä, niin prossun, näytönojaimen ja vesikierron lämmöt tippui n. 10°C järjestään. MAksimi jäähdytyksellä vesikierto siis n. 30°C. ehkä tästä jonkun kompromissin saa veivattua.
 
Viimeksi muokattu:
Joo noita sisäholkkeja itsekin vähän katselin, pitää varmaan pistää listalle kun seuraavan kerran Jimms:ltä jotain tilailee.

Aika harvalla käsittääkseni nousee veden lämmöt lähelle 40°C:tta. Siksi vähän tuota oman kierron jäähdytyskapasiteettiä kävinkin miettimään. Pitää ehkä vielä kokeilla missä lämmöt pyörii kuormituksessa, kun antaa puhaltimien pyöriä täysillä niin tietää ainakin sit mitkä on ääripäät.

Nii eikai sitä oikeen voi tietää missä lämmöissä suurin osa ajelee. Täällä kuitenkin aika pieni osa kirjottelee omia lukuja ja monella täällä on vedetty loopit ns. ”överiksi” niinku itselläki. Muistelen omilla alkuajoilla kuulleeni, että siin 40c paikkeilla alkaa bakteerit ja kasvustot viihtyä ja sen takia sitä alempia lämpöjä suositellaan. 38c on ihan hyvä kunhan huomioi, että kesällä huoneilma lämpenee ja samalla loopin nesteet lämpenee.
 
Mulla pyörii pelatessa nesteen lämmöt bykskin mittarin mukaan n.41 astetta. PETG muoville annetaan jokapaikassa mitä tutkin, lämmönkestoksi -30 – +65C.
Ei oo vielä yöunet menny asian takia. :)

Tuonhan voi kokeilla ihan kraanavedellä jos sieltä saa sen 55C että lähteekö putken pätkä pehmenemään?
 
PETG tg 85 astetta. Työn puolella huomannut että jotkut B-laatuiset voivat hieman pehmetä 70 asteessa
 
Joo toi oma heitto ei perustunut muuhun kuin netissä olleisiin kuviin missä jollain on alkanut petg epämuodostumaan ja vuotanut koneen sisään. En usko, että näissä tapauksissa on ollut kuitenkaan nesteen lämpö lähellekkään 70c. Toisaalta netti on ihmeitä täynnä.
 
Nyt onkin sopiva aihe kun itsekin vähän pähkäilen vesikierron lämpöjen kanssa. RTX3090+12700K kierrossa mukana.

- IDLE:ssä lämmöt n. 25°C
- n. 450w kuormituksessa (GPU: 370w, CPU: <80w) vesikierron lämmöt nousee n. 38°C:een.

Käytössä on 2*360*25mm radia ja tuulettimet olen pyrkinyt pitämään aika maltillisilla kierroksilla, sivupaneeli on tällä hetkellä vielä auki. Molempien radien tuulettimet puhaltaa koteloon sisälle.

Mitä pidetään maksimilämpötilana vedelle kun käytössä PETG putket?

edit: sekä prossun, että näyttiksen lämmöt pyörii rasituksessa n. 50°C tuntumassa.
Täältä löytyy myös 3090 TUF ja 12700KF.

Radina EK-Quantum Surface 280mm 30mm.
Bäfässä näyttis plus miinus 50° ja prossu 60° asteen hujakoilla. Veden lämpöjä pääsen vasta viikonloppuna kattelee kun vähän säätöjä teen kiertoon.

Edit: Himassa sisälämpö abaut 22-23°
Luulen kyllä ettei tuo yksi radi tule millää riittää tässä. Mutta viikendinä selviää enemmän missä ne veden lämmöt huitelee.

Edit 2: PETG putkea myös täällä. Kyllä ekaks kerraks taivuttelu oli haastavaa, mutta tämäkin näköjään tarttee vaa treeniä että tulee hyvät vedot tai taivutukset noihin. Kyllä seuraavana akryyliä pistän.
20221030_205006.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla pyörii pelatessa nesteen lämmöt bykskin mittarin mukaan n.41 astetta. PETG muoville annetaan jokapaikassa mitä tutkin, lämmönkestoksi -30 – +65C.
Ei oo vielä yöunet menny asian takia. :)

Tuonhan voi kokeilla ihan kraanavedellä jos sieltä saa sen 55C että lähteekö putken pätkä pehmenemään?

Eikös korkeat veden lämmöt ole yleisesti ottaen ongelmallisin pumpun eliniälle ei niinkään putkien/letkujen kestämiselle. Voin toki olla väärässäkin mutta tässä käsityksessä olen itse ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Huoh, pitäsi varmaan olla aloitusviestissä mutta eihän sitä kukaan lue.
D5 muovisella pesällä kestää 65°c, metallisella 95°c.
D5sta on myös solar versio ja se taisi mennä 120°c asti
 
Täältä löytyy myös 3090 TUF ja 12700KF.

Radina EK-Quantum Surface 280mm 30mm.
Bäfässä näyttis plus miinus 50° ja prossu 60° asteen hujakoilla. Veden lämpöjä pääsen vasta viikonloppuna kattelee kun vähän säätöjä teen kiertoon.

Edit: Himassa sisälämpö abaut 22-23°
Luulen kyllä ettei tuo yksi radi tule millää riittää tässä. Mutta viikendinä selviää enemmän missä ne veden lämmöt huitelee.

Edit 2: PETG putkea myös täällä. Kyllä ekaks kerraks taivuttelu oli haastavaa, mutta tämäkin näköjään tarttee vaa treeniä että tulee hyvät vedot tai taivutukset noihin. Kyllä seuraavana akryyliä pistän.
20221030_205006.jpg
Siis ymmärränkö oikein että sulla on 1x 280mmx30mm radi kierrossa?
Itselle tulossa omaan 2x Louge Raw S1 kuvioon komponentit toiseen ja ulkoisesti jäähyksi toiseen 2x 280mm Nemesis GTS Xflow:ta 3080 + 13700K kaveriksi.

Äkkiä kun näitä viimeisiä postauksia lukee niin mitoitus pitäisi riittää, mutta toisaalta kutkuttelisi ajatus laittaa settiin kolmas Raw S1 johon 1x280mm, 1x140mm ja pumppu + säiliö :P
 
Siis ymmärränkö oikein että sulla on 1x 280mmx30mm radi kierrossa?
Itselle tulossa omaan 2x Louge Raw S1 kuvioon komponentit toiseen ja ulkoisesti jäähyksi toiseen 2x 280mm Nemesis GTS Xflow:ta 3080 + 13700K kaveriksi.

Äkkiä kun näitä viimeisiä postauksia lukee niin mitoitus pitäisi riittää, mutta toisaalta kutkuttelisi ajatus laittaa settiin kolmas Raw S1 johon 1x280mm, 1x140mm ja pumppu + säiliö :p
Tiedän tunteen.. :D Piti alunperin tyytyä 2x XE480*60 mutta lähti mopo käsistä ja lisäsin vielä 2x XE360*60.. Hyvä harrastus. ;)
 
Siis ymmärränkö oikein että sulla on 1x 280mmx30mm radi kierrossa?
Itselle tulossa omaan 2x Louge Raw S1 kuvioon komponentit toiseen ja ulkoisesti jäähyksi toiseen 2x 280mm Nemesis GTS Xflow:ta 3080 + 13700K kaveriksi.

Äkkiä kun näitä viimeisiä postauksia lukee niin mitoitus pitäisi riittää, mutta toisaalta kutkuttelisi ajatus laittaa settiin kolmas Raw S1 johon 1x280mm, 1x140mm ja pumppu + säiliö :P
Kyllä. Vain yksi radi 280mm 30mm. Prossu ja näyttis vakiona eli ei kellotuksia. Kotelo tosin oli tai on auki toistaiseksi, mutta ei sen pitäis tuohon asiaan niin vaikuttaa koska radi edessä ja siellä flektit 1000rpm puhaltaa läpi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom