Itsellä tuossa vpp755 odottaa asennusta ddc tilalle. Sen verran edullinen oli tuo kansi + pumppu että piti ottaa tuolla pumpulla ja vaihtaa sitten vpp655 jos siltä tuntuu.Alphacool VPP655 eli laing D5 kyseessä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä tuossa vpp755 odottaa asennusta ddc tilalle. Sen verran edullinen oli tuo kansi + pumppu että piti ottaa tuolla pumpulla ja vaihtaa sitten vpp655 jos siltä tuntuu.Alphacool VPP655 eli laing D5 kyseessä.
Benchmarkit ovat yleensä niin lyhyitä, ettei komponentit kerkeä lämmetä kunnolla. Benchmarkit myös yleensä rasittavat komponentteja sellaisella kuormalla, ettei esimerkiksi pelatessa ne pääse edes tuottamaan niin paljon watteja.Aikoinaan tuli paljon katsottua videoita ja luettua näihin pumpun kierroksiin liittyen kokemuksia/faktoja.. En tiedä oletteko pistänyt kartalle tai testaillut?
Esimerkiksi benchmarkkeja ajaessa olen pitänyt aina pumpun 100% (4700-4800rpm, EK TBE 200), tästä johtuen GPU, RAM ja CPU ovat viileämpiä.
Sitten taas pelatessa yms voi olla kiinteä %, hieman saattaa olla korkeammat komponentti lämmöt mutta Vesi on viileämpi kun vs pumppu täysillä vesi on lämpöisempi ja komponentit viileämmät?
Johtuuko tämä siitä vaan että vesi seisoo paljon kauemmin Radeissa niin kerkii jäähtyä paremmin kun taas täysillä pumppua huudattaessa se liikkuu sen verran nopeammin ettei seiso niin kauan.
En tiedä saitteko tästä siansaksasta mitään selkoa?
Juu tämän itsekkin tajusin et ovat lyhempiä, mutta esimerkiksi nopeasti testasin tuossa pelaamista pumppu 40% ja 100% tunnin setti molemmilla.Benchmarkit ovat yleensä niin lyhyitä, ettei komponentit kerkeä lämmetä kunnolla. Benchmarkit myös yleensä rasittavat komponentteja sellaisella kuormalla, ettei esimerkiksi pelatessa ne pääse edes tuottamaan niin paljon watteja.
Itsellä tuossa vpp755 odottaa asennusta ddc tilalle. Sen verran edullinen oli tuo kansi + pumppu että piti ottaa tuolla pumpulla ja vaihtaa sitten vpp655 jos siltä tuntuu.
Teoriassa:Juu tämän itsekkin tajusin et ovat lyhempiä, mutta esimerkiksi nopeasti testasin tuossa pelaamista pumppu 40% ja 100% tunnin setti molemmilla.
Niin mielestäni pienemmällä % oli vesi viileämpi 1-2c ja täysillä % niin taas 1-2c korkeampi?
Yhdellä EK TBE 200 pyöritän: 2x 360*60 / 2x 480*60 / 3080ti / 12900K / Ramit.
Kun joskus tuli mietittyä tuota tupla D5, mutta kun nähtävästi riittänyt todella nätisti pyörittää tätä settiä, niin en kokenut tarvitsevani.
Mun kaverin 755 kesti vähän yli vuoden, toivon pidempää ikää sun pumpulle.
Jep! Tämä teoria on itselläni myös pyörinyt paljon ajatuksissa ja tästä löytyy paljon keskustelua. Eli maalaisjärjellä ajateltuna niin pitäisi löytyä vaan se ihanne kierros jos haluaa hifistellä.Teoriassa:
Pienillä kierroksilla vesi pysyy pidempään radeissa, jäähdyttäen vettä paremmin, mutta samalla vesi myös pysyy blokeissa pidempään, pitäen komponentit hieman lämpimämpinä.
Kovemmilla kierroksilla vesi liikkuu nopeammin niin radeissa kuin blokeissa, siirtäen lämmön nopeammin pois komponenteilta.
Kannattaa myös muistaa, että pumppukin tuottaa jonkun verran lämpöä looppiin, 100% kierroksilla tietysti enemmän kuin pienemmillä.
Auts, toivottavasti tuo on uudempi ja kestävämpi versio. Tosin en paljon häviä kun ei maksanut paljon enempää kuin pelkkä D5 kansi.Mun kaverin 755 kesti vähän yli vuoden, toivon pidempää ikää sun pumpulle.
En nyt muista mikä version mutta nyt tilasin Aquatuningilta, niin oletettavasti v3. Katoin sen aiemmin, vaan laho pää.Minulla taisi kestää ensimmäinen (v1 tai v2) VP755 15kk 24/7 ajoa. Siinä kohtaa oli kuitenkin uudempi versio myynnissä niin menin ja ostin tilalle VP755 v3:n, joka on nyt niin ikään pyörinyt 16kk 24/7.
Tuo kannattaa kyllä ainakin varovaisesti puhallella looppiin tuolla. Siinä on yllättävän paljon tehoa ja esim D5 pumput ei välttämättä tykkää, että paine tulee jommastakummasta reijästä pumpun sisään.Ensi viikko vapaata ja emäntä reissussa eli voisi purkaa ja putsata loopin. Onko kenelläkään kokemusta tuollaisen CompuCleanerin käyttämisestä loopin tyhjäämiseen?
Tuo kannattaa kyllä ainakin varovaisesti puhallella looppiin tuolla. Siinä on yllättävän paljon tehoa ja esim D5 pumput ei välttämättä tykkää, että paine tulee jommastakummasta reijästä pumpun sisään.
Jep! Tämä teoria on itselläni myös pyörinyt paljon ajatuksissa ja tästä löytyy paljon keskustelua. Eli maalaisjärjellä ajateltuna niin pitäisi löytyä vaan se ihanne kierros jos haluaa hifistellä.
Itse en ainakaan näe hirveästi hyötyä ajaa pumppua 100%, ainakaan 24/7 käytössä kasvanut meteli ei ole yhden asteen arvoinen.Periaatteessahan on helppo löytää "paras mahdollinen pumpun nopeus", kun laittaa ensin täysille 100% -> tiputa nopeutta esim. 5% kerrallaan, kunnes veden lämpötila lähtee laskemaan. Siinä vaiheessa kun laskee, niin nosta taas 5% takaisin. Tällöin olet pisteessä, jossa lämmönsiirto komponenteista pois on maksimissaan. Tämä on yleensä jossain 65-90% tienoilla.
Siitä sitten tiputtelemaan 5% kerrallaan taas kunnes äänentaso miellyttää, mutta "teoriassa" jäähdytysteho voi hieman laskea siinä.
Itse ajelen pumppua tasan 50% kun sitä ei vielä kuule definen sisältä, avokotelossa vaati 46% ettei kuule ikinää. EK D5.
Juu tämän itsekkin tajusin et ovat lyhempiä, mutta esimerkiksi nopeasti testasin tuossa pelaamista pumppu 40% ja 100% tunnin setti molemmilla.
Niin mielestäni pienemmällä % oli vesi viileämpi 1-2c ja täysillä % niin taas 1-2c korkeampi?
Yhdellä EK TBE 200 pyöritän: 2x 360*60 / 2x 480*60 / 3080ti / 12900K / Ramit.
Kun joskus tuli mietittyä tuota tupla D5, mutta kun nähtävästi riittänyt todella nätisti pyörittää tätä settiä, niin en kokenut tarvitsevani.
Alphacoolilta löytyy tuota Bykskiä vastaava radi 1080 Nova ja siihen kotelo, mutta ne tulee yhdessä jo kalliimmaksi kuin isommat mallit MO-RA3 420 tai Supernova 1260. Toki itse kotelon tehdessäkin materiaalit äkkiä maksaa tuon verran lisää.Kannattaako tilata kokonainen laite kiinasta (yht 500e) vai osat sieltä täältä ja rakentaa se itse vaikka se tulisi yhtä kalliiksi? tuollainen vaiko mo-ra3 ja nippu muita osia (ne muut osat ois 369e + säiliö ja jonkinlainen kehikko) (toisaalta tykkään rakentaa joten sellainen kiinnostaa myös)
Itse tehdessä voi miettiä jonkinlaisia ilmanohjaimia estämään tätä. Mulla tuollanen 1260 tällä hetkellä ALEX-lipaston toisella puolella, huoneen nurkassa. Remontin edetessä tulee siirtymään kokonaan toisen huoneen puolelle ja huoltoluukku väliin. Saa viimeisetkin pumpun äänet eliminoitua. Laitan siinä vaiheessa myös vuotosuojan ja -hälyttimen.mo-ra3 mietin ulkoiseksi radiksi pöydän jalkojen väliin (kanttijalat) mutta sitten aloin miettimään että aiheuttaako sellainen ratkaisu muuten vetoa ja näin ollen palelua jaloissa etenkin talvella
Joo turhaan kieltämättä paasaat. Testien välillä on niin paljon annettu aikaa että huoneenlämpö sekä vedenlämpö on sama molemmissa aloittaessa.Voi olla että paasaan ihan turhaan ja teitkin näin, mutta testit pitäisi tehdä myös tismalleen samassa huoneenlämmössä, samoilla tuuletin nopeuksilla sama aika ja identtinen pätkä pelistä. Tuo 1-2C menee jo toleranssin piikkiin. Jos tunnin pelisession jälkeen vetää heti perään toisen tunnin, on huoneen lämpötila takuulla eri eikä tulokset ole enää vertailukelpoisia aikaisempaan nähden.
Itse pidän työpöydällä ~40% nopeudella EK:n D5 pumppua, jolla omassa kokoonpanossa saa sen täysin äänettömäksi. Rasituksessa nopeus nousee ~65% joka on omien testien mukaan täysin riittävä eikä korkeammasta kierrosluvusta ole selkeää parannusta havaittavissa lämmöissä. Tällä tavalla pumpun ääni hukkuu tuulettimien ääniin. Eri koteloissa ja erilaisilla kiinnityksillä pumppu voi resonoida eri kierroksilla. Joskus 1% muutos suuntaan tai toiseen voi hävittää äänen kokonaan.
Ja täällä siis 1x360*45 / 1x360*30 / 2080 / 11700K / pc-o11 dynamic kotelossa
No niin Mo-Ra3 420 on tilattu. Odotusaika on harmittavasti kuukauden verran, mutta kerkiääpä valmistella. Pitääkö muuten tuo huuhdella ennen käyttöä, vai ovatko tehneet sen jo tehtaalla?
Tämän tiedän että radiossa on kökköä ja olenkin ne aina huuhdellut, mutta Morasta on netissä myös paljon väitteitä että ihan turha putsata. Ajattelin jos vaikka ko. radista kokemusta omaavilla olisi tähän asiaan jotain annettavaa. Täällä foorumilla niitäkin on useampi.Mm. corsair väittää tietyissä yhteyksissä ettei tarvitse heidän radejaan huuhdella, mutta silti niistä irtoaa schaibaa. Kannattaa siis tietysti huuhdella ellei halua riskeerata kalliita blokkeja ja systeemiä vain parin tunnin laiskuuden takia.
Eri asia sitten minkälaisen virityksen joutuu tekemään, että saa noin ison radin huuhdeltua.
Tämän tiedän että radiossa on kökköä ja olenkin ne aina huuhdellut, mutta Morasta on netissä myös paljon väitteitä että ihan turha putsata. Ajattelin jos vaikka ko. radista kokemusta omaavilla olisi tähän asiaan jotain annettavaa. Täällä foorumilla niitäkin on useampi.
No niin Mo-Ra3 420 on tilattu. Odotusaika on harmittavasti kuukauden verran, mutta kerkiääpä valmistella. Pitääkö muuten tuo huuhdella ennen käyttöä, vai ovatko tehneet sen jo tehtaalla?
Miksi kaksi pientä yhden ison sijaan?Nyt lähtee kunnon räpeltämiset käyntiin.
- O11 Dynamic Mini (Jimmyn B-stock, ~80€).
- Tupla Fractal Design 500W Ion SFX Gold virtalähteet 50€/kpl.
- Tupla 240mm ST30 (Aquatuning) C-stock radit 15€/kpl.
- Tupla 120mm XT45 B-stock radit ~15€/kpl (toinen radi tuli Jimmyn 60€ maksaneen Eisbaer 120mm setin mukana).
- Eisbaer pumppublokki prosessorille (60€ mutta mukana tuli letkut/liittimet/XT45 radi).
- Referenssi 6900XT EK blokki (~70€).
- Eisstation 80 DC-LT pumppu Eisbaerin kaveriksi kotelon pohjalle tyhjään nurkkaan (~50€ pumppuineen).
- Pari Eisbaerien mukana tullutta pikaliitintä että voi muuttaa konfiguraation yhdeksi yhtenäiseksi loopiksi tai kahdeksi erilliseksi loopiksi. Helpottaa loopin täyttöä ja koneen huoltoa/osien vaihtoa.
Enää pitää odotella tusinaa 5€ EK Vardareita saapuvaksi.
Koska hinta? Ja kaksi 360mm radia mitkä on puhtaalla tuurilla saatu kaavittua alennuksista on menossa toiseen buildiin.Miksi kaksi pientä yhden ison sijaan?
Tämän tiedän että radiossa on kökköä
Amazon warehouse diileistä ostettu Corsair RX5 360mm radi on melkoinen tapaus. Edellinen omistaja oli ilmiselvästi käyttänyt vääränpituisia ruuveja jotka sitten olivat parista kohtaa rusikoinut ihan kunnolla suojalätkät jotka estävät ylipitkien ruuvien pohjauksen.
Täydellä paineella kun vedin radin läpi vesijohtovettä useita minuutteja niin ei näkynyt mitään vuotoja, eli lätkät ovat ilmeisesti tehneet tehtävänsä ja suojanneet rivaston putkia pahimmalta vahingolta. Pitää kuitenkin vielä katsoa tarkemmin.
Summasummarum: älkää ostako käytettyjä radeja Amazonilta.
Kaikissa suojalätkissä oli pieniä pohjauksen merkkejä, mutta kaksi lätkistä oli mennyt aivan mutkalle kun käyttäjä oli pohjannut apinan raivolla ruuvit useita millejä läpi kipupisteen. Lätkät olivat puoliksi uponneet rivastoon, samalla kun toinen puoli lätkästä sojottaa 45-asteen kulmassa ylöspäin...Täh, tuote on kuitenkin "ehjä" , niin mikä on ongelma? Eikö noita pysty myös palauttamaan niin kuin muitakin tuotteita?
Melko hyvin lähtenyt ryytteet pelkällä hapolla. Oliko kuinka vahva happoseos ja montako tuntia kylvetit?Kuparisten ram jäähyjen putsausta. Vasemmat ennen ja oikealla sitruunahappo kylvyn jälkeen.
Ei tullut mittailtua väkevyyttä mutta lautaselle laitoin kuumaa vettä ja jauheena sitruunaa sekaan. Käytännös alle minuutis kirkastui. Tullut myös joskus kupariset blokit samoin pestyä mutta tainnut olla silloin perus kahvinkeittimen putsia (fosforihappo) sillon. Tällä lähti olevaan mukavammin eikä mitenkään liian ärtsyä tämäkään ollut että saisi mitään syöpymään kunnolla.Melko hyvin lähtenyt ryytteet pelkällä hapolla. Oliko kuinka vahva happoseos ja montako tuntia kylvetit?
Ei kokemusta mutta yleisesti taitaa näissä define koteloissa radi tulla siihen emolevyn päälle, eli riippuu emolevystä kuinka paljon tilaa löytyy. Itsellä Define C ja S sama "ongelma".hei minulla on fractal design define r6 kotelo kuinka paksun radin voin asentaa kattoon jos käytän koteloa open layout tyylisesti ?
Laita ennemmin fullcover blokki, nuo universaaliblokit eivät jäähdytä muisteja tai virransyöttöä.Tilanne tällä hetkellä että 1070 MSI seahawk full block kortti käytössä, nyt kun 3070 kohta saa 350€ hankittua niin ajattelin että laitan full blokilla olevan hitusen kalliimman tai perinteisesti "jokin xx70" ja siihen universal block.
Blokkina toiminut aiemmin
EK-VGA Supremacy - Acetal+Nickel
EK-VGA Supremacy is a highest performance universal GPU water block built off EK-Supremacy cooling engine. As a result this product again combines top hydraulic and thermal performance.www.ekwb.com
Huomasin että 3070 kiinnityspisteet ovat muuttuneet suorakaiteen muotoon aikaisemmasta neliöstä. Neliön muoto oli helppo sen puolesta että sama blokki sopi aika laajaan skaalaan eri kortteja. Onko kellään sattumalta kokemusta samankaltaisesta setupista jossa 3070 tai vastaavan malliseen kiinnitykseen on ujutettu "neliön" mallisella kiinnityksellä oleva blokki? Käytössä on 3D tulostin ja pylväsporakone, että jotain kevyttä modia saa ajaksi, samalla pitäen ranetuksen pois projektista..
hei minulla on fractal design define r6 kotelo kuinka paksun radin voin asentaa kattoon jos käytän koteloa open layout tyylisesti ?
3cm radi + tuulettimet ja matalat muistit, pienellä kikkailulla saat etupaneeliin yhden 3cm 360 radin + tuuletin ja pumppu sekä taakse saata 3cm 120mm radin (tai vaihtoehtoisesti 4.5cm 140mm radin jos et laita etu radia)hei minulla on fractal design define r6 kotelo kuinka paksun radin voin asentaa kattoon jos käytän koteloa open layout tyylisesti ?
Alumiinia ja kuparia ei sovi sekoitella. Messinkiä jopa pinnoitaan nikkelillä, joten ne sopii toisilleen ihan fine.hei mitäs metallia ei saanu missää nimessä yhdistää tuleeko ongelmia jos blockissa on nikkeliä ja liittimet messinkiä?
vähän olen käsittänyt että varsinkaan muisteille ei juurikaan tarvitse jäähdytystä? Ainakaan 970 -kortilla kun universal blokilla jäähdyteltiin, ei tarvinnut muuta kuin VMR(vai vrm..) yli jokin jämä jäähdytysripa ja kortille tuuletus 120mm tuulettimelta joka taisi olla nippusiteillä kiinni. Lieneekö 3070 korteilla ongelmaa jos muisteja ei aktiivisesti jäähdytä erikoisemmalla tavalla?Laita ennemmin fullcover blokki, nuo universaaliblokit eivät jäähdytä muisteja tai virransyöttöä.
Ei kannata jäädä munimaan menneisyyteen... Nykyisissä näyttiksissä muistit käyvät kuumina ja tarvitsevat kunnollisen jäähdytyksen.vähän olen käsittänyt että varsinkaan muisteille ei juurikaan tarvitse jäähdytystä? Ainakaan 970 -kortilla kun universal blokilla jäähdyteltiin, ei tarvinnut muuta kuin VMR(vai vrm..) yli jokin jämä jäähdytysripa ja kortille tuuletus 120mm tuulettimelta joka taisi olla nippusiteillä kiinni. Lieneekö 3070 korteilla ongelmaa jos muisteja ei aktiivisesti jäähdytä erikoisemmalla tavalla?
Veit sanani, juuri olin tulossa sanomaan samaa.. Nämä uudet 3000-sarjan kortit kyllä kaipaa jäähdytystä muisteille, käyvät vakio ilmajäähyilläkin melko kuumana.Ei kannata jäädä munimaan menneisyyteen... Nykyisissä näyttiksissä muistit käyvät kuumina ja tarvitsevat kunnollisen jäähdytyksen.
Elät vielä GDDR5 ajassa. Nykyisissä GDDR6 korteissa muistit on kirjaimellisesti 110C asteisia jos muisteihin ei pistä kunnon siilejä ja ilmavirtaa päälle.vähän olen käsittänyt että varsinkaan muisteille ei juurikaan tarvitse jäähdytystä? Ainakaan 970 -kortilla kun universal blokilla jäähdyteltiin, ei tarvinnut muuta kuin VMR(vai vrm..) yli jokin jämä jäähdytysripa ja kortille tuuletus 120mm tuulettimelta joka taisi olla nippusiteillä kiinni. Lieneekö 3070 korteilla ongelmaa jos muisteja ei aktiivisesti jäähdytä erikoisemmalla tavalla?
Tätä en kyllä allekirjoita, toki 3090 ei ole kokemusta et siihen en osaa sanoa mitään..Ja GDDR6X muisteilla ei mikään meinaa auttaa että muistien lämmöt pysyisivät järkilukemissa. EK:n fullcover blokillakin huitelee 80C asteisena jos käyttää orkkis tyynyjä.