Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Aikoinaan tuli paljon katsottua videoita ja luettua näihin pumpun kierroksiin liittyen kokemuksia/faktoja.. En tiedä oletteko pistänyt kartalle tai testaillut?

Esimerkiksi benchmarkkeja ajaessa olen pitänyt aina pumpun 100% (4700-4800rpm, EK TBE 200), tästä johtuen GPU, RAM ja CPU ovat viileämpiä.
Sitten taas pelatessa yms voi olla kiinteä %, hieman saattaa olla korkeammat komponentti lämmöt mutta Vesi on viileämpi kun vs pumppu täysillä vesi on lämpöisempi ja komponentit viileämmät?

Johtuuko tämä siitä vaan että vesi seisoo paljon kauemmin Radeissa niin kerkii jäähtyä paremmin kun taas täysillä pumppua huudattaessa se liikkuu sen verran nopeammin ettei seiso niin kauan.

En tiedä saitteko tästä siansaksasta mitään selkoa? :D
 
Aikoinaan tuli paljon katsottua videoita ja luettua näihin pumpun kierroksiin liittyen kokemuksia/faktoja.. En tiedä oletteko pistänyt kartalle tai testaillut?

Esimerkiksi benchmarkkeja ajaessa olen pitänyt aina pumpun 100% (4700-4800rpm, EK TBE 200), tästä johtuen GPU, RAM ja CPU ovat viileämpiä.
Sitten taas pelatessa yms voi olla kiinteä %, hieman saattaa olla korkeammat komponentti lämmöt mutta Vesi on viileämpi kun vs pumppu täysillä vesi on lämpöisempi ja komponentit viileämmät?

Johtuuko tämä siitä vaan että vesi seisoo paljon kauemmin Radeissa niin kerkii jäähtyä paremmin kun taas täysillä pumppua huudattaessa se liikkuu sen verran nopeammin ettei seiso niin kauan.

En tiedä saitteko tästä siansaksasta mitään selkoa? :D
Benchmarkit ovat yleensä niin lyhyitä, ettei komponentit kerkeä lämmetä kunnolla. Benchmarkit myös yleensä rasittavat komponentteja sellaisella kuormalla, ettei esimerkiksi pelatessa ne pääse edes tuottamaan niin paljon watteja.
Pelatessa näytönohjain on usein se komponentti, joka on kovimmalla kuormalla ja prosessori taas chillailee, toki riippuu käytetystä resoluutiosta.
Itse en ole huomannut merkittävää eroa suuntaan tai toiseen, mutta pakkohan se on benchmarkit ajaa kaikki täysillä, tuulettimet ja pumppu, vaikka siitä ei paljoa hyötyisikään.
 
Benchmarkit ovat yleensä niin lyhyitä, ettei komponentit kerkeä lämmetä kunnolla. Benchmarkit myös yleensä rasittavat komponentteja sellaisella kuormalla, ettei esimerkiksi pelatessa ne pääse edes tuottamaan niin paljon watteja.
Juu tämän itsekkin tajusin et ovat lyhempiä, mutta esimerkiksi nopeasti testasin tuossa pelaamista pumppu 40% ja 100% tunnin setti molemmilla.
Niin mielestäni pienemmällä % oli vesi viileämpi 1-2c ja täysillä % niin taas 1-2c korkeampi?

Yhdellä EK TBE 200 pyöritän: 2x 360*60 / 2x 480*60 / 3080ti / 12900K / Ramit.

Kun joskus tuli mietittyä tuota tupla D5, mutta kun nähtävästi riittänyt todella nätisti pyörittää tätä settiä, niin en kokenut tarvitsevani.
 
Itsellä tuossa vpp755 odottaa asennusta ddc tilalle. Sen verran edullinen oli tuo kansi + pumppu että piti ottaa tuolla pumpulla ja vaihtaa sitten vpp655 jos siltä tuntuu.

Mun kaverin 755 kesti vähän yli vuoden, toivon pidempää ikää sun pumpulle.
 
Juu tämän itsekkin tajusin et ovat lyhempiä, mutta esimerkiksi nopeasti testasin tuossa pelaamista pumppu 40% ja 100% tunnin setti molemmilla.
Niin mielestäni pienemmällä % oli vesi viileämpi 1-2c ja täysillä % niin taas 1-2c korkeampi?

Yhdellä EK TBE 200 pyöritän: 2x 360*60 / 2x 480*60 / 3080ti / 12900K / Ramit.

Kun joskus tuli mietittyä tuota tupla D5, mutta kun nähtävästi riittänyt todella nätisti pyörittää tätä settiä, niin en kokenut tarvitsevani.
Teoriassa:
Pienillä kierroksilla vesi pysyy pidempään radeissa, jäähdyttäen vettä paremmin, mutta samalla vesi myös pysyy blokeissa pidempään, pitäen komponentit hieman lämpimämpinä.
Kovemmilla kierroksilla vesi liikkuu nopeammin niin radeissa kuin blokeissa, siirtäen lämmön nopeammin pois komponenteilta.

Kannattaa myös muistaa, että pumppukin tuottaa jonkun verran lämpöä looppiin, 100% kierroksilla tietysti enemmän kuin pienemmillä.
 
Mun kaverin 755 kesti vähän yli vuoden, toivon pidempää ikää sun pumpulle.

Minulla taisi kestää ensimmäinen (v1 tai v2) VP755 15kk 24/7 ajoa. Siinä kohtaa oli kuitenkin uudempi versio myynnissä niin menin ja ostin tilalle VP755 v3:n, joka on nyt niin ikään pyörinyt 16kk 24/7.
 
Teoriassa:
Pienillä kierroksilla vesi pysyy pidempään radeissa, jäähdyttäen vettä paremmin, mutta samalla vesi myös pysyy blokeissa pidempään, pitäen komponentit hieman lämpimämpinä.
Kovemmilla kierroksilla vesi liikkuu nopeammin niin radeissa kuin blokeissa, siirtäen lämmön nopeammin pois komponenteilta.

Kannattaa myös muistaa, että pumppukin tuottaa jonkun verran lämpöä looppiin, 100% kierroksilla tietysti enemmän kuin pienemmillä.
Jep! Tämä teoria on itselläni myös pyörinyt paljon ajatuksissa ja tästä löytyy paljon keskustelua. Eli maalaisjärjellä ajateltuna niin pitäisi löytyä vaan se ihanne kierros jos haluaa hifistellä.
 
Ensi viikko vapaata ja emäntä reissussa eli voisi purkaa ja putsata loopin. Onko kenelläkään kokemusta tuollaisen CompuCleanerin käyttämisestä loopin tyhjäämiseen?
 
Mun kaverin 755 kesti vähän yli vuoden, toivon pidempää ikää sun pumpulle.
Auts, toivottavasti tuo on uudempi ja kestävämpi versio. Tosin en paljon häviä kun ei maksanut paljon enempää kuin pelkkä D5 kansi.

Minulla taisi kestää ensimmäinen (v1 tai v2) VP755 15kk 24/7 ajoa. Siinä kohtaa oli kuitenkin uudempi versio myynnissä niin menin ja ostin tilalle VP755 v3:n, joka on nyt niin ikään pyörinyt 16kk 24/7.
En nyt muista mikä version mutta nyt tilasin Aquatuningilta, niin oletettavasti v3. Katoin sen aiemmin, vaan laho pää.

Edit: Oli tilauksessa tuotteen tiedoissa tuo versio 3, siksi sen taisin tilata. Oli kuitenkin jonkin verran ollut foorumeilla juttua vanhemmista, missä ongelmia äänen ja kestävyyden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Ensi viikko vapaata ja emäntä reissussa eli voisi purkaa ja putsata loopin. Onko kenelläkään kokemusta tuollaisen CompuCleanerin käyttämisestä loopin tyhjäämiseen?
Tuo kannattaa kyllä ainakin varovaisesti puhallella looppiin tuolla. Siinä on yllättävän paljon tehoa ja esim D5 pumput ei välttämättä tykkää, että paine tulee jommastakummasta reijästä pumpun sisään.
 
Tuo kannattaa kyllä ainakin varovaisesti puhallella looppiin tuolla. Siinä on yllättävän paljon tehoa ja esim D5 pumput ei välttämättä tykkää, että paine tulee jommastakummasta reijästä pumpun sisään.

Juu ja toki looppi olisi toisesta päästä auki että litkut pääsee pois
 
Jep! Tämä teoria on itselläni myös pyörinyt paljon ajatuksissa ja tästä löytyy paljon keskustelua. Eli maalaisjärjellä ajateltuna niin pitäisi löytyä vaan se ihanne kierros jos haluaa hifistellä.

Periaatteessahan on helppo löytää "paras mahdollinen pumpun nopeus", kun laittaa ensin täysille 100% -> tiputa nopeutta esim. 5% kerrallaan, kunnes veden lämpötila lähtee laskemaan. Siinä vaiheessa kun laskee, niin nosta taas 5% takaisin. Tällöin olet pisteessä, jossa lämmönsiirto komponenteista pois on maksimissaan. Tämä on yleensä jossain 65-90% tienoilla.

Siitä sitten tiputtelemaan 5% kerrallaan taas kunnes äänentaso miellyttää, mutta "teoriassa" jäähdytysteho voi hieman laskea siinä.

Itse ajelen pumppua tasan 50% kun sitä ei vielä kuule definen sisältä, avokotelossa vaati 46% ettei kuule ikinää. EK D5.
 
Periaatteessahan on helppo löytää "paras mahdollinen pumpun nopeus", kun laittaa ensin täysille 100% -> tiputa nopeutta esim. 5% kerrallaan, kunnes veden lämpötila lähtee laskemaan. Siinä vaiheessa kun laskee, niin nosta taas 5% takaisin. Tällöin olet pisteessä, jossa lämmönsiirto komponenteista pois on maksimissaan. Tämä on yleensä jossain 65-90% tienoilla.

Siitä sitten tiputtelemaan 5% kerrallaan taas kunnes äänentaso miellyttää, mutta "teoriassa" jäähdytysteho voi hieman laskea siinä.

Itse ajelen pumppua tasan 50% kun sitä ei vielä kuule definen sisältä, avokotelossa vaati 46% ettei kuule ikinää. EK D5.
Itse en ainakaan näe hirveästi hyötyä ajaa pumppua 100%, ainakaan 24/7 käytössä kasvanut meteli ei ole yhden asteen arvoinen.
 
Juu tämän itsekkin tajusin et ovat lyhempiä, mutta esimerkiksi nopeasti testasin tuossa pelaamista pumppu 40% ja 100% tunnin setti molemmilla.
Niin mielestäni pienemmällä % oli vesi viileämpi 1-2c ja täysillä % niin taas 1-2c korkeampi?

Yhdellä EK TBE 200 pyöritän: 2x 360*60 / 2x 480*60 / 3080ti / 12900K / Ramit.

Kun joskus tuli mietittyä tuota tupla D5, mutta kun nähtävästi riittänyt todella nätisti pyörittää tätä settiä, niin en kokenut tarvitsevani.

Voi olla että paasaan ihan turhaan ja teitkin näin, mutta testit pitäisi tehdä myös tismalleen samassa huoneenlämmössä, samoilla tuuletin nopeuksilla sama aika ja identtinen pätkä pelistä. Tuo 1-2C menee jo toleranssin piikkiin. Jos tunnin pelisession jälkeen vetää heti perään toisen tunnin, on huoneen lämpötila takuulla eri eikä tulokset ole enää vertailukelpoisia aikaisempaan nähden.

Itse pidän työpöydällä ~40% nopeudella EK:n D5 pumppua, jolla omassa kokoonpanossa saa sen täysin äänettömäksi. Rasituksessa nopeus nousee ~65% joka on omien testien mukaan täysin riittävä eikä korkeammasta kierrosluvusta ole selkeää parannusta havaittavissa lämmöissä. Tällä tavalla pumpun ääni hukkuu tuulettimien ääniin. Eri koteloissa ja erilaisilla kiinnityksillä pumppu voi resonoida eri kierroksilla. Joskus 1% muutos suuntaan tai toiseen voi hävittää äänen kokonaan.

Ja täällä siis 1x360*45 / 1x360*30 / 2080 / 11700K / pc-o11 dynamic kotelossa
 
Kannattaako tilata kokonainen laite kiinasta (yht 500e) vai osat sieltä täältä ja rakentaa se itse vaikka se tulisi yhtä kalliiksi? tuollainen vaiko mo-ra3 ja nippu muita osia (ne muut osat ois 369e + säiliö ja jonkinlainen kehikko) (toisaalta tykkään rakentaa joten sellainen kiinnostaa myös)
Alphacoolilta löytyy tuota Bykskiä vastaava radi 1080 Nova ja siihen kotelo, mutta ne tulee yhdessä jo kalliimmaksi kuin isommat mallit MO-RA3 420 tai Supernova 1260. Toki itse kotelon tehdessäkin materiaalit äkkiä maksaa tuon verran lisää.

Mielestäni, kun näihin ulkoisiin lähtee, niin kannattaa samantien mennä isommalla mallilla. Jos päätyy DIY-kotelointiin, niin MO-RA:sta voi säästää valitsemalla tuon Core-mallin. Tuulettimiksi ottaisin 4 isoa 9 pienen sijasta ihan jo johtosotkun minimoimiseksi. Jimmsillä oli näköjään Fractalin 180mm tuulettimet hyvässä tarjouksessa noin puoleen hintaan, mutta kirjotushetkellä enää 2kpl jäljellä. Saatankin ostaa nuo omaan DIY-koteloprojektiin... :hmm:
mo-ra3 mietin ulkoiseksi radiksi pöydän jalkojen väliin (kanttijalat) mutta sitten aloin miettimään että aiheuttaako sellainen ratkaisu muuten vetoa ja näin ollen palelua jaloissa etenkin talvella
Itse tehdessä voi miettiä jonkinlaisia ilmanohjaimia estämään tätä. Mulla tuollanen 1260 tällä hetkellä ALEX-lipaston toisella puolella, huoneen nurkassa. Remontin edetessä tulee siirtymään kokonaan toisen huoneen puolelle ja huoltoluukku väliin. Saa viimeisetkin pumpun äänet eliminoitua. Laitan siinä vaiheessa myös vuotosuojan ja -hälyttimen.
 
Voi olla että paasaan ihan turhaan ja teitkin näin, mutta testit pitäisi tehdä myös tismalleen samassa huoneenlämmössä, samoilla tuuletin nopeuksilla sama aika ja identtinen pätkä pelistä. Tuo 1-2C menee jo toleranssin piikkiin. Jos tunnin pelisession jälkeen vetää heti perään toisen tunnin, on huoneen lämpötila takuulla eri eikä tulokset ole enää vertailukelpoisia aikaisempaan nähden.

Itse pidän työpöydällä ~40% nopeudella EK:n D5 pumppua, jolla omassa kokoonpanossa saa sen täysin äänettömäksi. Rasituksessa nopeus nousee ~65% joka on omien testien mukaan täysin riittävä eikä korkeammasta kierrosluvusta ole selkeää parannusta havaittavissa lämmöissä. Tällä tavalla pumpun ääni hukkuu tuulettimien ääniin. Eri koteloissa ja erilaisilla kiinnityksillä pumppu voi resonoida eri kierroksilla. Joskus 1% muutos suuntaan tai toiseen voi hävittää äänen kokonaan.

Ja täällä siis 1x360*45 / 1x360*30 / 2080 / 11700K / pc-o11 dynamic kotelossa
Joo turhaan kieltämättä paasaat. Testien välillä on niin paljon annettu aikaa että huoneenlämpö sekä vedenlämpö on sama molemmissa aloittaessa. :)

En tajua tuota kun porukka puhuu, että kuuluu ääni D5, siis itse en oikeasti huomaa juuri mitään ääntä edes 100%.. Ihan pieni semmoinen surahdus kuuluu kun alkaa nostaa kierroksia kohti 100% tai ei edes resenoi millään tavalla. Todella pieni ääni kuuluu jos laittaa korvan ihan viereen tai sitten mulla on lopullisesti mennyt kuulo. :D EK Vardar pyörii about 35-45% välillä niin ne pitävät ihan asiallista ääntä muutenkin.
 
No niin Mo-Ra3 420 on tilattu. Odotusaika on harmittavasti kuukauden verran, mutta kerkiääpä valmistella. Pitääkö muuten tuo huuhdella ennen käyttöä, vai ovatko tehneet sen jo tehtaalla?
 
No niin Mo-Ra3 420 on tilattu. Odotusaika on harmittavasti kuukauden verran, mutta kerkiääpä valmistella. Pitääkö muuten tuo huuhdella ennen käyttöä, vai ovatko tehneet sen jo tehtaalla?

Mm. corsair väittää tietyissä yhteyksissä ettei tarvitse heidän radejaan huuhdella, mutta silti niistä irtoaa schaibaa. Kannattaa siis tietysti huuhdella ellei halua riskeerata kalliita blokkeja ja systeemiä vain parin tunnin laiskuuden takia.

Eri asia sitten minkälaisen virityksen joutuu tekemään, että saa noin ison radin huuhdeltua.
 
Mm. corsair väittää tietyissä yhteyksissä ettei tarvitse heidän radejaan huuhdella, mutta silti niistä irtoaa schaibaa. Kannattaa siis tietysti huuhdella ellei halua riskeerata kalliita blokkeja ja systeemiä vain parin tunnin laiskuuden takia.

Eri asia sitten minkälaisen virityksen joutuu tekemään, että saa noin ison radin huuhdeltua.
Tämän tiedän että radiossa on kökköä ja olenkin ne aina huuhdellut, mutta Morasta on netissä myös paljon väitteitä että ihan turha putsata. Ajattelin jos vaikka ko. radista kokemusta omaavilla olisi tähän asiaan jotain annettavaa. Täällä foorumilla niitäkin on useampi.
 
Tämän tiedän että radiossa on kökköä ja olenkin ne aina huuhdellut, mutta Morasta on netissä myös paljon väitteitä että ihan turha putsata. Ajattelin jos vaikka ko. radista kokemusta omaavilla olisi tähän asiaan jotain annettavaa. Täällä foorumilla niitäkin on useampi.

MoRa 360 meni huuhtelematta kiertoon, en huomannut että olis mitään ylimääräistä seassa. Puolivahingossa tosin.
 
Voi sitä kiroilun määrää, kun tuoreessa loopissa shaibaa ympäriinsä, kerran laitoin HWlabsin radin huuhtelematta kiertoon.
Opin ettei enään huuhtelematta yhtäkään uutta radia käyttöön :x3:
 
No niin Mo-Ra3 420 on tilattu. Odotusaika on harmittavasti kuukauden verran, mutta kerkiääpä valmistella. Pitääkö muuten tuo huuhdella ennen käyttöä, vai ovatko tehneet sen jo tehtaalla?

Kannattaa aina huuhdella. Aika pienellä vaivalla kuitenkin saa mielenrauhan.
 
Jos asunnosta löytyy kylpyhuone, niin huuhtelu on melko suoraviivaista. Hanasta vettä sisään hetken aikaa. Kyllä sieltä kannattaa irtoroina valutetella viemäriin.
 
Tällänen on ihan kätevä myös. Bideesuihkun tilalle ja vaihtelee välillä suuntaa.

20220910_122008.jpg
 
Nyt lähtee kunnon räpeltämiset käyntiin.

- O11 Dynamic Mini (Jimmyn B-stock, ~80€).
- Tupla Fractal Design 500W Ion SFX Gold virtalähteet 50€/kpl.
- Tupla 240mm ST30 (Aquatuning) C-stock radit 15€/kpl.
- Tupla 120mm XT45 B-stock radit ~15€/kpl (toinen radi tuli Jimmyn 60€ maksaneen Eisbaer 120mm setin mukana).
- Eisbaer pumppublokki prosessorille (60€ mutta mukana tuli letkut/liittimet/XT45 radi).
- Referenssi 6900XT EK blokki (~70€).
- Eisstation 80 DC-LT pumppu Eisbaerin kaveriksi kotelon pohjalle tyhjään nurkkaan (~50€ pumppuineen).
- Pari Eisbaerien mukana tullutta pikaliitintä että voi muuttaa konfiguraation yhdeksi yhtenäiseksi loopiksi tai kahdeksi erilliseksi loopiksi. Helpottaa loopin täyttöä ja koneen huoltoa/osien vaihtoa.

Enää pitää odotella tusinaa 5€ EK Vardareita saapuvaksi.

IMG_20220910_130128.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt lähtee kunnon räpeltämiset käyntiin.

- O11 Dynamic Mini (Jimmyn B-stock, ~80€).
- Tupla Fractal Design 500W Ion SFX Gold virtalähteet 50€/kpl.
- Tupla 240mm ST30 (Aquatuning) C-stock radit 15€/kpl.
- Tupla 120mm XT45 B-stock radit ~15€/kpl (toinen radi tuli Jimmyn 60€ maksaneen Eisbaer 120mm setin mukana).
- Eisbaer pumppublokki prosessorille (60€ mutta mukana tuli letkut/liittimet/XT45 radi).
- Referenssi 6900XT EK blokki (~70€).
- Eisstation 80 DC-LT pumppu Eisbaerin kaveriksi kotelon pohjalle tyhjään nurkkaan (~50€ pumppuineen).
- Pari Eisbaerien mukana tullutta pikaliitintä että voi muuttaa konfiguraation yhdeksi yhtenäiseksi loopiksi tai kahdeksi erilliseksi loopiksi. Helpottaa loopin täyttöä ja koneen huoltoa/osien vaihtoa.

Enää pitää odotella tusinaa 5€ EK Vardareita saapuvaksi.

IMG_20220910_130128.jpg
Miksi kaksi pientä yhden ison sijaan?
 
Miksi kaksi pientä yhden ison sijaan?
Koska hinta? Ja kaksi 360mm radia mitkä on puhtaalla tuurilla saatu kaavittua alennuksista on menossa toiseen buildiin.
Ja kaksi 120mm radia yhden 240mm sijaan mahdollistaa kahden erillisen 240mm+120mm loopin rakentamisen (+ ne pikaliittimet että ne saa yhdistettyä/erotettua helposti). Lisäksi halvat 240mm radit on loppu Aquatuningilta ja noille 120mm rääpäleillekin pitäisi löytää käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän tiedän että radiossa on kökköä

Tämähän nyt riippuu ihan täysin siitä mitä kanavaa haluaa kuunnella.

Tulipa sitten mitattua kaikki (8) ntc vastusanturit. Olettamus että kun kone käyttämättä 12t niin vastusten lämpötilat samat, referenssinä yleismittarilla mitattu lämpötila. Suurin heitto noin 1c.
 
Amazon warehouse diileistä ostettu Corsair RX5 360mm radi on melkoinen tapaus. Edellinen omistaja oli ilmiselvästi käyttänyt vääränpituisia ruuveja jotka sitten olivat parista kohtaa rusikoinut ihan kunnolla suojalätkät jotka estävät ylipitkien ruuvien pohjauksen.
Täydellä paineella kun vedin radin läpi vesijohtovettä useita minuutteja niin ei näkynyt mitään vuotoja, eli lätkät ovat ilmeisesti tehneet tehtävänsä ja suojanneet rivaston putkia pahimmalta vahingolta. Pitää kuitenkin vielä katsoa tarkemmin.

Summasummarum: älkää ostako käytettyjä radeja Amazonilta.
 
Amazon warehouse diileistä ostettu Corsair RX5 360mm radi on melkoinen tapaus. Edellinen omistaja oli ilmiselvästi käyttänyt vääränpituisia ruuveja jotka sitten olivat parista kohtaa rusikoinut ihan kunnolla suojalätkät jotka estävät ylipitkien ruuvien pohjauksen.
Täydellä paineella kun vedin radin läpi vesijohtovettä useita minuutteja niin ei näkynyt mitään vuotoja, eli lätkät ovat ilmeisesti tehneet tehtävänsä ja suojanneet rivaston putkia pahimmalta vahingolta. Pitää kuitenkin vielä katsoa tarkemmin.

Summasummarum: älkää ostako käytettyjä radeja Amazonilta.

Täh, tuote on kuitenkin "ehjä" , niin mikä on ongelma? Eikö noita pysty myös palauttamaan niin kuin muitakin tuotteita?
 
Täh, tuote on kuitenkin "ehjä" , niin mikä on ongelma? Eikö noita pysty myös palauttamaan niin kuin muitakin tuotteita?
Kaikissa suojalätkissä oli pieniä pohjauksen merkkejä, mutta kaksi lätkistä oli mennyt aivan mutkalle kun käyttäjä oli pohjannut apinan raivolla ruuvit useita millejä läpi kipupisteen. Lätkät olivat puoliksi uponneet rivastoon, samalla kun toinen puoli lätkästä sojottaa 45-asteen kulmassa ylöspäin...
Eli ruuvi on päässyt porautumaan ihan kunnolla rivastoon.

IMG_20220912_163941.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä ruuvit on vielä sellaisella kohdalla varmuuden vuoksi, että rusikoivat "vain" rivaston mutta eivät välistä vesikanavia. Mutta kyllä tuo päähän ottaisi silti, jos olisi ihan mutkallaan jo paketista.

Aikanaan ensimmäisessä corsair H100i Aio:ssa oli jopa suunnitetu siten, että menevät lävitse rivastoon ja on vain "kosmeettinen ongelma". Paskaa.
 
Melko hyvin lähtenyt ryytteet pelkällä hapolla. Oliko kuinka vahva happoseos ja montako tuntia kylvetit?
Ei tullut mittailtua väkevyyttä mutta lautaselle laitoin kuumaa vettä ja jauheena sitruunaa sekaan. Käytännös alle minuutis kirkastui. Tullut myös joskus kupariset blokit samoin pestyä mutta tainnut olla silloin perus kahvinkeittimen putsia (fosforihappo) sillon. Tällä lähti olevaan mukavammin eikä mitenkään liian ärtsyä tämäkään ollut että saisi mitään syöpymään kunnolla.
 
Tilanne tällä hetkellä että 1070 MSI seahawk full block kortti käytössä, nyt kun 3070 kohta saa 350€ hankittua niin ajattelin että laitan full blokilla olevan hitusen kalliimman tai perinteisesti "jokin xx70" ja siihen universal block.
Blokkina toiminut aiemmin


Huomasin että 3070 kiinnityspisteet ovat muuttuneet suorakaiteen muotoon aikaisemmasta neliöstä. Neliön muoto oli helppo sen puolesta että sama blokki sopi aika laajaan skaalaan eri kortteja. Onko kellään sattumalta kokemusta samankaltaisesta setupista jossa 3070 tai vastaavan malliseen kiinnitykseen on ujutettu "neliön" mallisella kiinnityksellä oleva blokki? Käytössä on 3D tulostin ja pylväsporakone, että jotain kevyttä modia saa ajaksi, samalla pitäen ranetuksen pois projektista..
 
Vihdoin jaksoin vaihtaa vesipumpun pääkoneeseen. Onhan tuo D5 (vpp755) hiljainen ja ei minkäänlaista resonointia, ei edes tuntenu tai kuullu että olis päällä kun vuototestin pikaisesti ajoin. Olisiko 3 tasolla ollu ja vesi virtasi kyllä ihan riittävästi.
 
hei minulla on fractal design define r6 kotelo kuinka paksun radin voin asentaa kattoon jos käytän koteloa open layout tyylisesti ?
 
hei minulla on fractal design define r6 kotelo kuinka paksun radin voin asentaa kattoon jos käytän koteloa open layout tyylisesti ?
Ei kokemusta mutta yleisesti taitaa näissä define koteloissa radi tulla siihen emolevyn päälle, eli riippuu emolevystä kuinka paljon tilaa löytyy. Itsellä Define C ja S sama "ongelma".
 
Tilanne tällä hetkellä että 1070 MSI seahawk full block kortti käytössä, nyt kun 3070 kohta saa 350€ hankittua niin ajattelin että laitan full blokilla olevan hitusen kalliimman tai perinteisesti "jokin xx70" ja siihen universal block.
Blokkina toiminut aiemmin


Huomasin että 3070 kiinnityspisteet ovat muuttuneet suorakaiteen muotoon aikaisemmasta neliöstä. Neliön muoto oli helppo sen puolesta että sama blokki sopi aika laajaan skaalaan eri kortteja. Onko kellään sattumalta kokemusta samankaltaisesta setupista jossa 3070 tai vastaavan malliseen kiinnitykseen on ujutettu "neliön" mallisella kiinnityksellä oleva blokki? Käytössä on 3D tulostin ja pylväsporakone, että jotain kevyttä modia saa ajaksi, samalla pitäen ranetuksen pois projektista..
Laita ennemmin fullcover blokki, nuo universaaliblokit eivät jäähdytä muisteja tai virransyöttöä.
 
hei minulla on fractal design define r6 kotelo kuinka paksun radin voin asentaa kattoon jos käytän koteloa open layout tyylisesti ?
3cm radi + tuulettimet ja matalat muistit, pienellä kikkailulla saat etupaneeliin yhden 3cm 360 radin + tuuletin ja pumppu sekä taakse saata 3cm 120mm radin (tai vaihtoehtoisesti 4.5cm 140mm radin jos et laita etu radia)

edit: Kattoon voi laittaa max 45mm radin + tuulettimet ilman että asentaminen vaikutuu, mutta jos siitä ei välitä ja muistit antavat myöten niin voihan sinne tunkea vaikka 360 monstan pushpullissa, mutta koteloon ei mahdu sitten muita jäähyjä (paitsi ehkä joku ohut 240 pohjaan)
 
Viimeksi muokattu:
hei mitäs metallia ei saanu missää nimessä yhdistää tuleeko ongelmia jos blockissa on nikkeliä ja liittimet messinkiä?
 
hei mitäs metallia ei saanu missää nimessä yhdistää tuleeko ongelmia jos blockissa on nikkeliä ja liittimet messinkiä?
Alumiinia ja kuparia ei sovi sekoitella. Messinkiä jopa pinnoitaan nikkelillä, joten ne sopii toisilleen ihan fine.
 
Laita ennemmin fullcover blokki, nuo universaaliblokit eivät jäähdytä muisteja tai virransyöttöä.
vähän olen käsittänyt että varsinkaan muisteille ei juurikaan tarvitse jäähdytystä? Ainakaan 970 -kortilla kun universal blokilla jäähdyteltiin, ei tarvinnut muuta kuin VMR(vai vrm..) yli jokin jämä jäähdytysripa ja kortille tuuletus 120mm tuulettimelta joka taisi olla nippusiteillä kiinni. Lieneekö 3070 korteilla ongelmaa jos muisteja ei aktiivisesti jäähdytä erikoisemmalla tavalla?
 
vähän olen käsittänyt että varsinkaan muisteille ei juurikaan tarvitse jäähdytystä? Ainakaan 970 -kortilla kun universal blokilla jäähdyteltiin, ei tarvinnut muuta kuin VMR(vai vrm..) yli jokin jämä jäähdytysripa ja kortille tuuletus 120mm tuulettimelta joka taisi olla nippusiteillä kiinni. Lieneekö 3070 korteilla ongelmaa jos muisteja ei aktiivisesti jäähdytä erikoisemmalla tavalla?
Ei kannata jäädä munimaan menneisyyteen... Nykyisissä näyttiksissä muistit käyvät kuumina ja tarvitsevat kunnollisen jäähdytyksen.
 
vähän olen käsittänyt että varsinkaan muisteille ei juurikaan tarvitse jäähdytystä? Ainakaan 970 -kortilla kun universal blokilla jäähdyteltiin, ei tarvinnut muuta kuin VMR(vai vrm..) yli jokin jämä jäähdytysripa ja kortille tuuletus 120mm tuulettimelta joka taisi olla nippusiteillä kiinni. Lieneekö 3070 korteilla ongelmaa jos muisteja ei aktiivisesti jäähdytä erikoisemmalla tavalla?
Elät vielä GDDR5 ajassa. Nykyisissä GDDR6 korteissa muistit on kirjaimellisesti 110C asteisia jos muisteihin ei pistä kunnon siilejä ja ilmavirtaa päälle.
Ja GDDR6X muisteilla ei mikään meinaa auttaa että muistien lämmöt pysyisivät järkilukemissa. EK:n fullcover blokillakin huitelee 80C asteisena jos käyttää orkkis tyynyjä.
 
Ja GDDR6X muisteilla ei mikään meinaa auttaa että muistien lämmöt pysyisivät järkilukemissa. EK:n fullcover blokillakin huitelee 80C asteisena jos käyttää orkkis tyynyjä.
Tätä en kyllä allekirjoita, toki 3090 ei ole kokemusta et siihen en osaa sanoa mitään..
Minun 3080ti strix EK:n omilla tyynyillä muistien lämmöt 58-64c pelatessa kellotettuna, niin ei mielestäni ole kuumat?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom