• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Samaan törmäsin omassa dynamicissa, vastaavalla ratkaisulla tehtynä. Kun saat sen verran tyhjättyä, että uskallat avata distron päästä yhden putken (esim tuo alemman kuvan yläradin ikkunan puolen putki), niin poistoventtiili auki ja muut reiät umpeen (distroon siis tulppa putken paikalle). Tämän jälkeen reipas puhallus putkeen niin paine työntää nestettä kierrosta pois.

Tämän ”fiksumpaa” tapaa en omaan looppiin ole keksinyt, helpompi kuitenkin kuin loputon kotelon kääntely.

Itsellä ihan eri koppa, mutta saman kaltaisia haasteita. Jos on yhtään ylimääräisiä liittimiä ja putkea/letkua niin on aika näppärä laitta tohon korvausilma tulpan tilalle ja puhaltaa siihen. Ei tarvi sitten irrotella noita putkia tyhjennystä varten.
 
Itsellä ihan eri koppa, mutta saman kaltaisia haasteita. Jos on yhtään ylimääräisiä liittimiä ja putkea/letkua niin on aika näppärä laitta tohon korvausilma tulpan tilalle ja puhaltaa siihen. Ei tarvi sitten irrotella noita putkia tyhjennystä varten.

Tämä edellyttää, ettei pumppu ja korvausilma (täyttöaukko) ole ilmayhteydessä. Omassa Ek:n distrossa on näin tuo asia, jolloin puhalluksen ilma kulkee vain säiliön kautta suoraan poistoaukosta ulos.

Samainen ongelma myös tuossa distrossa, joten tosiaan menee yläputken irroitteluksi, jotta puhallusilmalla saa aiheutettua paineen kiertoon päin.
 
Tämä edellyttää, ettei pumppu ja korvausilma (täyttöaukko) ole ilmayhteydessä. Omassa Ek:n distrossa on näin tuo asia, jolloin puhalluksen ilma kulkee vain säiliön kautta suoraan poistoaukosta ulos.

Samainen ongelma myös tuossa distrossa, joten tosiaan menee yläputken irroitteluksi, jotta puhallusilmalla saa aiheutettua paineen kiertoon päin.
Totta, tämänkin olisin tajunnut jos olis ton kuvan katsonut :giggle:
 
Jos joltaki löytyy myytäväksi EK:n Monarchy X2 ja moduulit nii laittakaa YV:tä.
Itse ostin Bitspower DDR5 Ln2 modulit, single sidet koska 16GB kammat ja 2dimm vesiblokin ja modasin vähän blokkia koska reijät eivät osuneet kohdalleen, niin istuu hyvin.
Jos siis kyseessä on DDR5 muistit.
 
~4 vuotta sitten käytettynä hankittu EK D5 pumppu päätti päättää päivänsä 2x240mm radi, 2xrtx3080 ja Ryzen 5800 loopissa.
Pumppu pysähtyi yöllä, onneksi mainaussoftaan asetetut turvatoimet pamautti kortit jäähylle eikä mitään pahempaa sattunut.

Pumppu kyllä lähtee takaisin pyörimään mutta jossain välissä alkaa kuulumaan karseaa pärinää ja se sitten sammuu. Pitää tehdä ruumiinavaus että näkee mikä meni vikaan.
Nyt koneeseen meni Eisstation DC-LT2 pumppu, hyvin tuo "tuhnu" pumppukin näyttää tuon kokoisen loopin pyörittävän kun risa D5 oli tehnyt loopin ilmauksen (pumpun vaihdon sai tehtyä ilman vesien vaihtoa).
 
~4 vuotta sitten käytettynä hankittu EK D5 pumppu päätti päättää päivänsä 2x240mm radi, 2xrtx3080 ja Ryzen 5800 loopissa.
Pumppu pysähtyi yöllä, onneksi mainaussoftaan asetetut turvatoimet pamautti kortit jäähylle eikä mitään pahempaa sattunut.

Pumppu kyllä lähtee takaisin pyörimään mutta jossain välissä alkaa kuulumaan karseaa pärinää ja se sitten sammuu. Pitää tehdä ruumiinavaus että näkee mikä meni vikaan.
Nyt koneeseen meni Eisstation DC-LT2 pumppu, hyvin tuo "tuhnu" pumppukin näyttää tuon kokoisen loopin pyörittävän kun risa D5 oli tehnyt loopin ilmauksen (pumpun vaihdon sai tehtyä ilman vesien vaihtoa).

Jos et ole ikinä avannut aikaisemmin, voi olla hyvin mahdollista että on ihan vain pelkästään likaa/pinttymää niin paljon että aiheuttaa ongelmia. Avaamalla toki selviää. 99% D5 ongelmista korjaantuu putsaamalla kunnolla staattorin ja roottorin pinnat sekä tietty se keraaminen laakeri.
 
Jos joltaki löytyy myytäväksi EK:n Monarchy X2 ja moduulit nii laittakaa YV:tä.
Vielä lisään tämän tiedon, jos olisi siis ideana laittaa tosiaan muistit vedelle:
1h Tm5 Extreme ajoa takana, pelkillä Ln2 Alumiini Heatsinkeillä ja kohtalaisella kotelo tuuletuksella lämmöt seilaavat 33-35c. Vklp jos antaa terveys periksi flunssalta niin vesiblokin saa laitettua vihdoin kiinni kun joutuu taivuttaa putkia ja näytönohjain menee samalla Vertical asentoon. Odotukset ovat että muistien lämmöt jäävät alle 30c.. :)

Aikoinaan kun oli alkuperäiset G.Skillien heatsinkit niin pelkkä XMP päällä (6400 CL32) niin lämmöt olivat muistaakseni Tm5 Extreme ajaessa 50c+, nyt toki muistit on vielä kiristetty ja volttia enemmän niin siltikin ovat todella maltilliset lämmöt.

Suosittelen heittää G.Skillin alkuperäiset mäkeen jos ei takuu kiinnosta koska ei niillä tunnu tekevän yhtään mitään!
 
Jos et ole ikinä avannut aikaisemmin, voi olla hyvin mahdollista että on ihan vain pelkästään likaa/pinttymää niin paljon että aiheuttaa ongelmia. Avaamalla toki selviää. 99% D5 ongelmista korjaantuu putsaamalla kunnolla staattorin ja roottorin pinnat sekä tietty se keraaminen laakeri.
Pumpulle tehty avaukset+putsaukset pari viikkoa sitten, toimi ongelmitta reilun viikon sen jälkeen.
 
Aikaisemmin kotelossa oli 2x 360 ja 1x 120 radit niin että 360:ssä oli fractalin tuulettimet (3x pwm ja 3x 3pin) sekä yksi silverstonen kotelotuuletin (en ole saanut selville mikä tuuletin tarkalleen) 120mm jäähyssä,
idlessä nesteen lämpötila oli 28c ja rasituksessa 35c, tämän 120mm taka tuulettimen puhaltaessa täysillä kokoajan, nyt kun vaihdoin takatuulettimeksi EK-Vardar EVO 120ER RGB, niin idlessä lämmöt putosivat 25c asteeseen, näyttäisi että 20min odottelun jälkeen lämmöt nousevat 26c idlessä
Mökä tosin on huomattavasti isompi.
Huone ilma on 23c


Pump-gpu-cpu-360-120-360-pump
2x 360 ovat samassa tuuletin hubissa ja 120 on cpu ohjattuna
 
Termos! Nyt olis kakkos koneeseen tarkoitus laittaa Gigabyten Gamin Oc Windforce 1080ti kortti kiinni ja sitä ennen vaihdan siihen Bykskin vesiblokin. En oikein löytänyt tietoa, et minkä paksuisia lämpötyynyjä siinä käytetään.
Ajattelin Jimmsiltä tilää tyynyt, mut paksuudet on epäselvät. Mistähän noita tietoja löytyis?
 
Termos! Nyt olis kakkos koneeseen tarkoitus laittaa Gigabyten Gamin Oc Windforce 1080ti kortti kiinni ja sitä ennen vaihdan siihen Bykskin vesiblokin. En oikein löytänyt tietoa, et minkä paksuisia lämpötyynyjä siinä käytetään.
Ajattelin Jimmsiltä tilää tyynyt, mut paksuudet on epäselvät. Mistähän noita tietoja löytyis?
Blokin mukana ei tullut ohjeita tai tyynyjä?
 
Blokin mukana ei tullut ohjeita tai tyynyjä?
No ei, ku ostin sen käytettynä. Tai on siinä vamhat tyynyt kii, mut voiko niihin luottaa, niin se on juttu erikseen. Bykskin alkuperäinen installation guide tuli, mut kiinaa kaikki ja kuvissa ei mainita mitään paksuuksista
 
Nyt sain vihdoin ja viimein laitettua vesiblokin muisteille ja näytönohjaimen Vertical. Kyllä nyt on harrastus vähäksi aikaan päätöksessään ja olen ihan tyytyväinen kokonaisuuteen, toki jotain olisi voinut varmasti tehdä erilailla, mutta ready to go overclock again!

Blokki ei ihan istunut täydellisesti mutta sain prikoilla kontaktin todella hyväksi! Kuvassa on juuri saatu valmiiksi ja virrat täysin päällä, kuten talouspaperista huomaa. :D

IMG_20220519_213146.jpgIMG_20220519_213131.jpg
 
No ei, ku ostin sen käytettynä. Tai on siinä vamhat tyynyt kii, mut voiko niihin luottaa, niin se on juttu erikseen. Bykskin alkuperäinen installation guide tuli, mut kiinaa kaikki ja kuvissa ei mainita mitään paksuuksista
Joskus mietin tuota tyynyjen paksuutta, niin olisiko yksinkertainen keino laittaa puhtaan blokin ja muistin väliin sinitarran palanen muutamaan kohtaan ja painaa kiinni. Näin ainakin itse kokeilisin jos tulee tilanne että ei ole tietoa tyynyjen paksuudesta.
 
No ei, ku ostin sen käytettynä. Tai on siinä vamhat tyynyt kii, mut voiko niihin luottaa, niin se on juttu erikseen. Bykskin alkuperäinen installation guide tuli, mut kiinaa kaikki ja kuvissa ei mainita mitään paksuuksista
Jos siinä jo on tyynyt ja se on tuohon kyseiseen malliin, niin onko tässä mitään epäselvää...
Toki kannattaa mitata niiden paksuus ja varmistaa vaikka tuolla yllä mainitulla sinitarrakikalla.
Tai voit kysyä edelliseltä omistajalta tarkennusta.
 
Joskus mietin tuota tyynyjen paksuutta, niin olisiko yksinkertainen keino laittaa puhtaan blokin ja muistin väliin sinitarran palanen muutamaan kohtaan ja painaa kiinni. Näin ainakin itse kokeilisin jos tulee tilanne että ei ole tietoa tyynyjen paksuudesta.
Totta. Olet oikeassa
 
IQUOTE="Härkönen, post: 10780066, member: 3763"]Ihan uudet ajattelin tilata. En laita vanhoja painuneita, kuivuneita tyynyjä ja osa oli kärsineen näköinen.


Jos siinä jo on tyynyt ja se on tuohon kyseiseen malliin, niin onko tässä mitään epäselvää...
Toki kannattaa mitata niiden paksuus ja varmistaa vaikka tuolla yllä mainitulla sinitarrakikalla.
Tai voit kysyä edelliseltä omistajalta tarkennusta.
[/QUOTE]
 
IQUOTE="Härkönen, post: 10780066, member: 3763"]Ihan uudet ajattelin tilata. En laita vanhoja painuneita, kuivuneita tyynyjä ja osa oli kärsineen näköinen.


Jos siinä jo on tyynyt ja se on tuohon kyseiseen malliin, niin onko tässä mitään epäselvää...
Toki kannattaa mitata niiden paksuus ja varmistaa vaikka tuolla yllä mainitulla sinitarrakikalla.
Tai voit kysyä edelliseltä omistajalta tarkennusta.
Sä näet niistä vanhoista tyynyistä paksuuden ja koon.
 
Miten yhdistää kaksi looppia yhteen ulkoiseen looppiin?

Kokeillaan, josko parviäly jeesaisi tässä yhden miehen brainstormin tuloksien pureskelussa.

Tavoite olisi saada johdettua kahdesta koneesta lämmöt suoraan ulos pihalle.

Lähtökohtana on, että minulla on kaksi tietokonetta:
  • Molemmilla on omat looppinsa pumppusäiliöineen ja jäähdyttimineen
  • Koneet ovat vierekkäin ja matkaa ulos noin neljä metriä
  • Koneissa on oheisen kuvan mukaisesti takapaneelissa pikaliittimet
    • Palloventtiilillä voidaan "valita" kierrätetäänkö nestettä koneen omassa loopissa (pikaliittimet irroitettuna) vai ulkopuolisessa loopissa (pikaliittimet kytkettynä)
Edellä mainittuun settiin olisi tarkoitus lisätä ulkoinen jäähdytin, joka sijoitetaan pihalle. Molempien koneiden olisi tarkoitus hyödyntää samaa jäähdytintä.

Todetut haasteet:
  • Pakkanen
    • Nestekiertoon jotain, joka kestää pakkasta + loopin osat kestävät sitä
      • Silikaattivapaata glykolia?
    • Kondensio
      • Kuinka suuri lämpötilaero vaaditaan, että kondensiota voisi muodostua haitallisia määriä blokkeihin tai letkuun?
      • Kuinka taklata ongelma?
        • Monitoroidaan koneisiin menevän nesteen lämpötilaa ja säädetään sen mukaan ulkoyksikön tuuletinta ja pumppua
        • Kierrätetään vettä sisällä jossain joka lämmittää sitä tarpeeksi (energian tuhlausta)
          • Passiivisesti lämmittäessä viilentää huonetta, jolloin nostaa energian tarvetta huoneen lämmittämiselle
          • Aktiivisesti lämmittäessä lämmittää suoraan vettä, mutta myös tässä menee energiaa lämmittämiseen
  • Paine-erot
    • Setuppiin tulee näillä näkymin kolme looppia; kahden tietokoneen ja ulkoisen jäähdyttimen looppi
    • Jokaisessa loopissa on oma pumppunsa ja säiliönsä eri korkeudella maan pinnasta
    • Kun ulkopuoliselle säiliölle asennetaan jokaiseen ulostuloon takaiskuventtiilit (vesi pääsee virtaamaan ainoastaan yhteen suuntaan), niin vaikka loopin pumppu sammuisi, niin sieltä ei vesi karkaa
    • Riittäisikö paine-erojen tasaamiseen vesisäiliö oheisen kuvan mukaisesti?
    • Ulkoiselle jäähdyttimelle tulee oma pumppu vesisäiliön jälkeen
    • D5 pumppu taitaa olla paras vaihtoehto pitämään paineita tarvittaessa myös pienemmällä virtausnopeudella?
    • Mahdollisia ilmausongelmia?
Muita mietteitä?
vesijaahy.png
 
Itse laittaisin ulkokierron ja koneen väliin lämmönvaihtimen. Molemmille koneille omansa. Ts. yksi ulkoinen kierto johon lämmönvaihtimen kautta tuodaan koneen lämpö. Jotenkin tuntuu siltä, että tuommonen ns. kolmen loopin yhteinen hässäkkä tuo vain ongelmia. Varsinkin kun pitää tyhjätä/huoltaa yms. En toki ole mikään putkimies, mutta mutu sanoo näin.

EDIT: Näin voit myös ulkokierrossa käyttää vaikka glygolia ja sisäkierrossa jotain muuta koska ovat eri piiriä.
 
Itse laittaisin ulkokierron ja koneen väliin lämmönvaihtimen. Molemmille koneille omansa. Ts. yksi ulkoinen kierto johon lämmönvaihtimen kautta tuodaan koneen lämpö. Jotenkin tuntuu siltä, että tuommonen ns. kolmen loopin yhteinen hässäkkä tuo vain ongelmia. Varsinkin kun pitää tyhjätä/huoltaa yms. En toki ole mikään putkimies, mutta mutu sanoo näin.

EDIT: Näin voit myös ulkokierrossa käyttää vaikka glygolia ja sisäkierrossa jotain muuta koska ovat eri piiriä.

Tämä onkin ihan uusi tuttavuus. Kiitos vinkistä! Toki varmasti ihan 1:1 hyötysuhteeseen ei pääse.

Osaatko jotain ihan eksaktia tuotetta ehdottaa? Parhautta varmaan olisi, jos ensiö tai toisio olisi kahdennettu, niin ei tarvitsisi sekoittaa koneidenkaan nesteitä keskenään. Tosin yksi vaihtoehto olisi, että tekisi toiseen koneista ohituksen pumppusäiliölle, niin pystyisi ajamaan yksittäistä looppia missä ainoastaan yksi pumppusäiliö.
 
Tämä onkin ihan uusi tuttavuus. Kiitos vinkistä! Toki varmasti ihan 1:1 hyötysuhteeseen ei pääse.

Osaatko jotain ihan eksaktia tuotetta ehdottaa? Parhautta varmaan olisi, jos ensiö tai toisio olisi kahdennettu, niin ei tarvitsisi sekoittaa koneidenkaan nesteitä keskenään. Tosin yksi vaihtoehto olisi, että tekisi toiseen koneista ohituksen pumppusäiliölle, niin pystyisi ajamaan yksittäistä looppia missä ainoastaan yksi pumppusäiliö.
Joku Koolancella oli ainakin joskus lämmönvaihtimia myynnissä
 
Joku Koolancella oli ainakin joskus lämmönvaihtimia myynnissä
Mielenkiinnosta etsin ja näitä saa euroopastakin:
Eikä ole edes kovin kallis. Valmistajan sivu:
E: Ja tuolla heti hyllyssä, ei varsinaisesti tietokonekäyttöön tarkoitettu:
 
Tarvitsee melkein 3-tieventtiilit ja niihin ohjauksen jos aikoo tehdä yhteisellöä kierolla.
Jos tekee lämmönvaihtimilla niin sitten melkein 2-tieventtiilit ulkopiirin puolelle jotka pitää koneisiin menevän veden vaikka jossain 25c (ei tarvitse pahemmin huolehtia kondenssista).
 
Tottahan tuo on,
Noniin. Avasin alkuperäisen jäähyn. Tässä nyt ihmetyttää myöskin se, että kun orginaalissa jäähyssä on noi lämpötyynyt tehokomponenttien yms piirien päällä, niin Bykskin vesiblokissa noihin punaisella merkkaamiini kohtiin ole laitettu mitään. Mihin se jäähdytyksen tarve katoaa joiltakin komponenteilta kun jäähdytin vaihtuu? Jokin ei täsmää
 

Liitteet

  • IMG_20220522_175141487_HDR.jpg
    IMG_20220522_175141487_HDR.jpg
    4,9 MB · Luettu: 83
  • IMG_20220522_175141487_HDR~2.jpg
    IMG_20220522_175141487_HDR~2.jpg
    3,6 MB · Luettu: 82
  • IMG_20220522_175439485_HDR.jpg
    IMG_20220522_175439485_HDR.jpg
    3,9 MB · Luettu: 72
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnosta etsin ja näitä saa euroopastakin:
Eikä ole edes kovin kallis. Valmistajan sivu:
E: Ja tuolla heti hyllyssä, ei varsinaisesti tietokonekäyttöön tarkoitettu:

Itsekin pengoin nettiä läpi ja ainakin näiltä Amazon.de kauppiailta löytyisi samaan rahaan muutamaa kertaluokkaa tehokkaampia vempaimia:

Löysin myöskin PWM kontrollerin mikä toimii NTC 10K termistoreilla:
1-kanavainen: https://www.amazon.de/dp/B083R3DLP4
2-kanavainen: https://www.amazon.de/dp/B083R97GZ1

Näiden kanssa parittaisi Aqua Computerin Vision lämpötilasensorin, niin liitinkin pitäisi käydä suoraan: Aqua Computer Lämpötilasensori, VISION Touch ja VISION -kytkentäterminaaleille, G1/4 sisä- ja ulkokierteet - 14,90€
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä porukalla minkäänlaista kokemusta Chilleristä, plussat ja miinukset? Hikoileeko helposti? Mikä oli hyvä merkki ja malli? Lähinnä se ettei sitä vettä mielellään olisi koneen sisällä ja joku kärähtää.
Oli vähän mielessä jos veisi harrastuksen ns viileimpään luokkaa ennen Ln2.
 
~4 vuotta sitten käytettynä hankittu EK D5 pumppu päätti päättää päivänsä 2x240mm radi, 2xrtx3080 ja Ryzen 5800 loopissa.
Pumppu pysähtyi yöllä, onneksi mainaussoftaan asetetut turvatoimet pamautti kortit jäähylle eikä mitään pahempaa sattunut.

Pumppu kyllä lähtee takaisin pyörimään mutta jossain välissä alkaa kuulumaan karseaa pärinää ja se sitten sammuu. Pitää tehdä ruumiinavaus että näkee mikä meni vikaan.
Nyt koneeseen meni Eisstation DC-LT2 pumppu, hyvin tuo "tuhnu" pumppukin näyttää tuon kokoisen loopin pyörittävän kun risa D5 oli tehnyt loopin ilmauksen (pumpun vaihdon sai tehtyä ilman vesien vaihtoa).
Dodih, raadolle tehty ruumiinavaus. Ilmeisesti impellerin sisällä oleva grafeeni (mikä on kosketuksissa sen keraamisen pallon kanssa) on yksinkertaisesti kulunut puhki: impelleri on vajonnut aivan kupin pohjalle missä se sitten ottaa kiinni pohjaan kun impelleriä yrittää pyörittää.
Vanupuikolla lähti impellerin sisältä reilusti mustaa töhnää irti joka on oletettavasti juurikin tuota grafeenia.
 
Dodih, raadolle tehty ruumiinavaus. Ilmeisesti impellerin sisällä oleva grafeeni (mikä on kosketuksissa sen keraamisen pallon kanssa) on yksinkertaisesti kulunut puhki: impelleri on vajonnut aivan kupin pohjalle missä se sitten ottaa kiinni pohjaan kun impelleriä yrittää pyörittää.
Vanupuikolla lähti impellerin sisältä reilusti mustaa töhnää irti joka on oletettavasti juurikin tuota grafeenia.

Millaset nesteen lämmöt tuossa ollut? Kestäviähän nämä tuntuu olevan itselläkin 2015 ostetut tupla ddct ajossa eikä ongelmia ole toistaiseksi ilmennyt eikä ole tänä aikana kertaakaan noita avattu. Nesteet vaihtanut 1 tai 2v välein.
 
Millaset nesteen lämmöt tuossa ollut? Kestäviähän nämä tuntuu olevan itselläkin 2015 ostetut tupla ddct ajossa eikä ongelmia ole toistaiseksi ilmennyt eikä ole tänä aikana kertaakaan noita avattu. Nesteet vaihtanut 1 tai 2v välein.
Välillä ~50C ja välillä ~40C, riippuen missä setissä se on ollut vuosien saatossa kiinni. Etenkin ITX seteissä se on käynyt kuumana.
Todennäköinen syy hajoamiseen on että se oli noin vuoden horisontaalisesti asennettuna ITX kotelossa missä lämmöt pyöri taivaissa 24/7 mainauksen takia. Ilmeisesti EK:n ZMT-letkut eivät olleetkaan syypää veden mustaksi värjäytymiseen vaan se oli tuo pumpun grafeeni mikä mureni kiertoon.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä ~50C ja välillä ~40C, riippuen missä setissä se on ollut vuosien saatossa kiinni. Etenkin ITX seteissä se on käynyt kuumana.
Todennäköinen syy hajoamiseen on että se oli noin vuoden horisontaalisesti asennettuna ITX kotelossa missä lämmöt pyöri taivaissa 24/7 mainauksen takia. Ilmeisesti EK:n ZMT-letkut eivät olleetkaan syypää veden mustaksi värjäytymiseen vaan se oli tuo pumpun grafeeni mikä mureni kiertoon.

Joo no onhan se aika kovaa kyytiä saanut.
 
Nyt on vihdoin MO-RA X-SPLITTER toiminnassa kun naaras-naaras-PWM-kaapeli saapui pitkän odotuksen jälkeen:
20220525_191912.jpg


Eli tuo tuulettimien keskellä istuva plussan muotoinen piirilevy jakaa virran neljälle Noctua NF-A12 -tuulettimelle MO-RA3 420:een asennettuna. Jos tuulettimet kääntää sopivasti, ei splitterin ja tuulettimien välille tarvitse mitään kaapeleita! Ylä-vasemman kulman tuuletin on suoraan kiinni jakajassa pienellä nysäjohdollaan. Minä kuitenkin halusin tuulettimien tarrojen tekstit kaikki samoin päin, joten jouduin käyttämään 3/4 tuulettimelle jatkokaapelia. Ne menivät onneksi hyvin piiloon tulettimien väliin.

Jakajalta lähtee 60cm pitkä kaapeli kohti tietokoneen koteloa, joka periaatteessa ulottuisi tietokoneen kotelon sisään asti. Sen voisi halutessaan vielä reitittää huomaamattomammin Moran ali ja niputtaa vesiletkuun loppumatkaksi. Johdon ja emolevyn välissä minulla on Noctua NA-FC1 -tuuletinsäädin, jonka avulla tuulettimet pyörivät aina vakionopeudella (380RPM). Kun lisäksi vesiletkut ovat Koolance QD3 -pikaliittimin varustettu, on Mora todella helppo irrottaa.

Pumput ovat tietokoneen kotelon sisällä, jotta niiden ääntä saa vaimennettua. Muutoin ne olisi saanut siististi asennettua myös Moran taakse (pienemmän) säiliön alapuolelle. Moran saa myös käännettyä sivuun imurointia varten koneen ollessa käynnissä. Mielestäni tämä nykyinen viritelmäni on aika lailla optimaalinen. Vain aivan poskettomia ylikellotuksia varten voisi joutua lisäämään joko tuulettimien nopeutta tai toisen Moran. ;) Suorituskyvyltään ilmeisesti Gigant voisi olla jopa parempi, mutta ainakin ulkonäöltään tämä Mora on ylivoimainen.
 
Mielipide ja järki kysymys samalla, miten päin laittaisitte kattotuulettimet? Kierrossa 12900K + 3080ti Asus Strix + G.Skill 6400 CL32.

Edessä on 2x XE480*60 radit PushPull sisään koteloon, katossa CE420*45 radi Pull sisään koteloon ja perässä SE240*27 radi Push ulos kotelosta. Kaikki tuulettimet ovat joko EK Vardar 120mm, paitsi katossa EK Vardar 140mm.

Kokoonpano on kokonaan vedellä paitsi VRM ja M2, millä ei mitään merkitystä.

IMG_20220526_192327.jpg
 
Mielipide ja järki kysymys samalla, miten päin laittaisitte kattotuulettimet? Kierrossa 12900K + 3080ti Asus Strix + G.Skill 6400 CL32.

Edessä on 2x XE480*60 radit PushPull sisään koteloon, katossa CE420*45 radi Pull sisään koteloon ja perässä SE240*27 radi Push ulos kotelosta. Kaikki tuulettimet ovat joko EK Vardar 120mm, paitsi katossa EK Vardar 140mm.

Kokoonpano on kokonaan vedellä paitsi VRM ja M2, millä ei mitään merkitystä.

IMG_20220526_192327.jpg

Antaisin olla noin, paitsi laittaisin push kattoon jos mahdollista.
 
Mielipide ja järki kysymys samalla, miten päin laittaisitte kattotuulettimet?

Nyt kattotuulettimet ja edessä olevat tuulettimet puhaltavat lämmintä ilmaa kotelon sisään radien läpi. Lämmin ilma tunnetusti nousee ylöspäin, joten itse laittaisin kattotuulettimet puhaltamaan ulos. En tosin tiedä onko merkittävää eroa lämmöissä, koska radi pinta-alaa on melko paljon.
 
Nyt kattotuulettimet ja edessä olevat tuulettimet puhaltavat lämmintä ilmaa kotelon sisään radien läpi. Lämmin ilma tunnetusti nousee ylöspäin, joten itse laittaisin kattotuulettimet puhaltamaan ulos. En tosin tiedä onko merkittävää eroa lämmöissä, koska radi pinta-alaa on melko paljon.
Juuri tämä oli itselläni silloin mielessä kun löin koneen nippuun. Lähiaikoina lyön muutenkin koneen auki kun teen muutoksia ja tyhjennystä kotelon taakse, niin tulee vaihdettua silloin tuulettimet toustenpäin.

Juu pinta-alaa on paljon, että olisi mahdollisimman hiljainen.
 
Nyt kattotuulettimet ja edessä olevat tuulettimet puhaltavat lämmintä ilmaa kotelon sisään radien läpi. Lämmin ilma tunnetusti nousee ylöspäin, joten itse laittaisin kattotuulettimet puhaltamaan ulos. En tosin tiedä onko merkittävää eroa lämmöissä, koska radi pinta-alaa on melko paljon.
Ja tuolla asialla ei ole mitään merkitystä tietokoneen kanssa, koska mikä tahansa tuulettimien tuottama ilmavirta kumoaa tuon vaikutuksen täysin.
Enemmän merkitystä on kokonaisuudella, eli että toisen radin lämmittämää ilmaa ei puhalleta toisen radin läpi. Tässäkin tosin vaikuttaa kokonaisuus, eli jos sulla on esimerkiksi kuusi tuuletinta puhaltamassa ilmaa koteloon sisälle kahden radin läpi ja yksi ulos niin parempi lopputulos saatetaan saada että toisen radin tuulettimet käännetään puhaltamaan ilma ulos. Kokeilemalla selviää :tup:
 
Ja tuolla asialla ei ole mitään merkitystä tietokoneen kanssa, koska mikä tahansa tuulettimien tuottama ilmavirta kumoaa tuon vaikutuksen täysin.
Enemmän merkitystä on kokonaisuudella, eli että toisen radin lämmittämää ilmaa ei puhalleta toisen radin läpi. Tässäkin tosin vaikuttaa kokonaisuus, eli jos sulla on esimerkiksi kuusi tuuletinta puhaltamassa ilmaa koteloon sisälle kahden radin läpi ja yksi ulos niin parempi lopputulos saatetaan saada että toisen radin tuulettimet käännetään puhaltamaan ilma ulos. Kokeilemalla selviää :tup:

Joo, vaikutus on varmasti pieni ja kumoutuu helposti ja tässä tapauksessa jonkin radin läpi täytyy kuitenkin se lämmin ilma puhaltaa, mutta jos intuitiolla mennään, niin tekisin näin. Mielenkiinnolla odotan tuloksia tällä kokoonpanolla. :thumbsup:
 
Joo, vaikutus on varmasti pieni ja kumoutuu helposti ja tässä tapauksessa jonkin radin läpi täytyy kuitenkin se lämmin ilma puhaltaa, mutta jos intuitiolla mennään, niin tekisin näin. Mielenkiinnolla odotan tuloksia tällä kokoonpanolla. :thumbsup:
Mulla tulee tuohon sen verran muutosta että näillä näkymin otan takana olevan 240mm radin pois kokonaan kierrosta. Joten perässä olevat 2x 120mm tuuletinta puhaltaa vaan kotelon ilman ulos, eli ei enää radin läpi.

Niin sillä mietin että kun jää kattoon radi ja edessä olevat 2, niin kääntäisikö silti katossa olevat tuulettimet puhaltaa radin läpi vai jätän tuolla tavalla?
 
Mulla tulee tuohon sen verran muutosta että näillä näkymin otan takana olevan 240mm radin pois kokonaan kierrosta. Joten perässä olevat 2x 120mm tuuletinta puhaltaa vaan kotelon ilman ulos, eli ei enää radin läpi.

Niin sillä mietin että kun jää kattoon radi ja edessä olevat 2, niin kääntäisikö silti katossa olevat tuulettimet puhaltaa radin läpi vai jätän tuolla tavalla?

Nyrkkisääntönä että radit puhaltamaan ulos ja tuulettimilla viiletä ilmaa sisään. Noin on kaikin puolin paras muuten lämmität radeilla kaikkia muita koneen komponentteja.
 
Nyrkkisääntönä että radit puhaltamaan ulos ja tuulettimilla viiletä ilmaa sisään. Noin on kaikin puolin paras muuten lämmität radeilla kaikkia muita koneen komponentteja.
Tämä on hyvä sääntö mutta tuossa 1000D kotelossa on paras setuppi ainakin eteen että puhaltaa edestä sisään koteloon, muista en vielä tiedä miten ne asettaisin. Kun lopputulos tulee olemaan:

2x 480 radit edessä ja 1x 420 radi katossa ja perässä 2x 120mm tuuletinta vaan. Onko ideoita sitten?

Komponentit ei kyllä käy ollenkaan kuumana ainakaan rasituksessa, GPU 40-44c / RAM 30-35c / CPU 50-60c.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tulee tuohon sen verran muutosta että näillä näkymin otan takana olevan 240mm radin pois kokonaan kierrosta. Joten perässä olevat 2x 120mm tuuletinta puhaltaa vaan kotelon ilman ulos, eli ei enää radin läpi.

Niin sillä mietin että kun jää kattoon radi ja edessä olevat 2, niin kääntäisikö silti katossa olevat tuulettimet puhaltaa radin läpi vai jätän tuolla tavalla?

Joo taka radi pois ja 2kpl 120mm tai 140mm tuulettimia tilalle, ne poistaa hyvin ilmaa koska ei ole radeja "tiellä".
Radien tuulettimet mielestäni kannattaa pitää samaan suuntaan, niin ei lämmitä yhdellä toista :)
Muistaakseni jossain oli testiä että push on pullia tehokkaampi paksuimmissa radeissa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom