Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Lähinnä tässä mietityttää kun oon ite pitänyt ohjesääntönä et putkivehkeissä koittais pitää sen veden lämpötilan alle 40, koska olen työssäni nähnyt miten se korkea lämpötila muokkaa ajan kanssa PETG putkea varsinkin. Tein kaverille tuossa koneen ja vertailtiin tuossa lämpöjä kun 5950x+3090 Acrossia pelatessa nostaa veden yli 40 asteiseksi heti :rolleyes: Lähinnä oman ja kaverin mielenrauhan vuoksi pyysin teiltä vertailuja :cool:

Ehkä se pitää ostaa itekki moottoripyörä ja viedä PC kellariin syksyyn asti :geek:
Kyllä tuo 40 on jo todella lämmin nesteille. Siinä alkaa leväkukintokin saamaan vauhtia ihan eri tahtia. Kannattanee varmaan moottoripyörän lisäksi investoida ilmastointikoneeseen tai ILP:iin jos vaan mahdollista. :tup:
 
Lähinnä tässä mietityttää kun oon ite pitänyt ohjesääntönä et putkivehkeissä koittais pitää sen veden lämpötilan alle 40, koska olen työssäni nähnyt miten se korkea lämpötila muokkaa ajan kanssa PETG putkea varsinkin. Tein kaverille tuossa koneen ja vertailtiin tuossa lämpöjä kun 5950x+3090 Acrossia pelatessa nostaa veden yli 40 asteiseksi heti :rolleyes: Lähinnä oman ja kaverin mielenrauhan vuoksi pyysin teiltä vertailuja :cool:

Ehkä se pitää ostaa itekki moottoripyörä ja viedä PC kellariin syksyyn asti :geek:

Itekki yrittäny tässä helteillä vähän pelata. Huoneen lämpötila pelatessa näytti kohoavan 31->33 asteeseen, mutta moran ansiosta sain kuitenkin pidettyä veden lämpötilan 38 asteessa. Tuulettimien kierrosnopeuksia kopassa ja morassa piti toki hieman nostaa, mutta vielä ainakin ollaan melutason siedettävällä puolella :thumbsup:
 
Itsellä on Lian Li Dynamic kopassa 3x360 radit ja 10600k + 3080Ti.

Veden lämmön seurantaan ei ole mittaria niin mitään en osaa siitä sanoa mutta työpöytäkäytössä CPU about 40c ja GPU 34c.

Sisään imevien radien tuulettimet pyörii n. 300rpm ja ulos puhaltavan n. 800rpm.

Huoneessa on about 30C lämmintä (onneksi huomenna saan asennettua ilmastoinnin).

Pelatessa CPU on 65-70C ja GPU 55-60C.
 
Päivitin looppia pari kolme viikkoa takaperin, lämmöt ei juuri muuttuneet vaikka kuumempi kivi tuli mutta täyttäminen/ilmaaminen helpottui.
Tänään oli asunnon alakerrassa lämpöä noin 22-23, vedenlämpö työpöydällä 26-27, cpu 25-28, gpu 24-26.
Loopissa siis D5 next 2000rpm, edessä 360x60 push/pull in, katossa 360x30 push in, 2080ti oc bykskin blocki, 11900k ekwb velocity ja takana poistotuulettimena Noiseblocker nb-multiframe m12 850rpm.
Radi tuulettimet phobyan np-eloop jotka 850rpm idlessä (ei kuulu mitään), rasituksessa max 1000rpm ja veden max lämpö 33-34.
 
Näytönohjaimen vaihto olisi syksyllä tiedossa ja mietin tässä samalla että olisiko ilmajäähy sittenkin hiljaisempi mitä vesijäähy
idlessä tuo on suht hiljainen mutta usein kajareilla pelatessa koneen mökä menee häiritsevästi yli siitä mitä uskaltaa geneleceista pistää pihalle ilman että oma kuulo tai naapurin kärsivällisyys menee
 
Näytönohjaimen vaihto olisi syksyllä tiedossa ja mietin tässä samalla että olisiko ilmajäähy sittenkin hiljaisempi mitä vesijäähy
idlessä tuo on suht hiljainen mutta usein kajareilla pelatessa koneen mökä menee häiritsevästi yli siitä mitä uskaltaa geneleceista pistää pihalle ilman että oma kuulo tai naapurin kärsivällisyys menee
Jos tilanne on tosiaan tuo, että looppi pitää kovempaa mökää kuin ilma niin silloin tuossa loopissa on jotain hullusti. Kannattaa ensinnäkin katsoa mistä se ääni varsinaisesti syntyy ja lähteä sen perusteella ratkomaan ongelmia. Monesti loopista tulee kohinaa, joka johtuu puhtaasti tiheistä radeista ja sormisuojien ym. ritilöiden aiheuttamasta ilmavirran vastuksesta. Ja toki mitä enemmän radien pinta-alaa ja ilmavirtaa, sitä pienemmillä tehoilla looppia tarvii pyörittää.
 
Näytönohjaimen vaihto olisi syksyllä tiedossa ja mietin tässä samalla että olisiko ilmajäähy sittenkin hiljaisempi mitä vesijäähy
idlessä tuo on suht hiljainen mutta usein kajareilla pelatessa koneen mökä menee häiritsevästi yli siitä mitä uskaltaa geneleceista pistää pihalle ilman että oma kuulo tai naapurin kärsivällisyys menee
Laita manuaaliset kierrokset pumpulle ja tuulettimille niin eivät ramppaa ylös/alas häiritsevästi tai säädä biosista ramp up timeä jos pystyy.
 
Laitoin kysymyksen AIO keskusteluun, mutta kysytään nyt täälläkin, kun ei varsinaisesti ole AIO-spesifi kysymys. BeQuietin SilentLoop 2:ssa on DC pumpussa speksien mukaan volttihaitarina 9V-12V. Tuolla välillä kierrokset jotain 2200-2700rpm tms. Pitää kuitenkin häiritsevää ujellusta. Joudun laskemaan voltit vähän alta 5.4V, eli 1200rpm, jotta pumpun ääni ei häiritse. Onko tuossa jotain haittaa, että ajaa pumppua "alivolteilla"? Käytännössä siis joudun tuon palauttamaan kauppaan, jos tuo 9V on oikeasti alaraja, jolla tuota voisi ajaa. Lämmöt ei karkaa tuolla 5.4Vllä, enemmän siis että onko riski että pumppu ei kestä yhtä kauan tms?
 
Laitoin kysymyksen AIO keskusteluun, mutta kysytään nyt täälläkin, kun ei varsinaisesti ole AIO-spesifi kysymys. BeQuietin SilentLoop 2:ssa on DC pumpussa speksien mukaan volttihaitarina 9V-12V. Tuolla välillä kierrokset jotain 2200-2700rpm tms. Pitää kuitenkin häiritsevää ujellusta. Joudun laskemaan voltit vähän alta 5.4V, eli 1200rpm, jotta pumpun ääni ei häiritse. Onko tuossa jotain haittaa, että ajaa pumppua "alivolteilla"? Käytännössä siis joudun tuon palauttamaan kauppaan, jos tuo 9V on oikeasti alaraja, jolla tuota voisi ajaa. Lämmöt ei karkaa tuolla 5.4Vllä, enemmän siis että onko riski että pumppu ei kestä yhtä kauan tms?
Normaali tasavirtamoottori. Ei mitään hätää niin kauan kuin moottori pyörii.
 
Onko radien sijainnilla loopissa merkitystä? mietin laittavani joko: Pump-cpu-360-120-gpu-360-pump
tai
pump-gpu-cpu-360-120-360-pump

Yksi 360 on katossa, toinen kyljessä ja 120 on takana, nykyisessä tuo toinen 360 on viimeisenä loopissa edessä
Mielessä on joku corsairin kyljestä avoin kotelo (mihin teoriassa saisi 3x 360 ja 1x120 radit)
 
Onko radien sijainnilla loopissa merkitystä? mietin laittavani joko: Pump-cpu-360-120-gpu-360-pump
tai
pump-gpu-cpu-360-120-360-pump

Yksi 360 on katossa, toinen kyljessä ja 120 on takana, nykyisessä tuo toinen 360 on viimeisenä loopissa edessä
Mielessä on joku corsairin kyljestä avoin kotelo (mihin teoriassa saisi 3x 360 ja 1x120 radit)

Kierron järjestyksellä ole väliä, kunhan säiliö on ennen pumppua.
 
Onko radien sijainnilla loopissa merkitystä? mietin laittavani joko: Pump-cpu-360-120-gpu-360-pump
tai
pump-gpu-cpu-360-120-360-pump

Yksi 360 on katossa, toinen kyljessä ja 120 on takana, nykyisessä tuo toinen 360 on viimeisenä loopissa edessä
Mielessä on joku corsairin kyljestä avoin kotelo (mihin teoriassa saisi 3x 360 ja 1x120 radit)

Enemmän on merkitystä sillä et miten radien tuulettimet puhaltaa. Tuon 120 jättäisin melkein pois.
 
Odin kanssa samaa mieltä varsinkin jos pitää sisään saada tuoretta ilmaa niin sen 120 paikalle voi laittaa pelkän tuulettimen, suunta tietysti riippuu kumpaan suuntaa radit puhaltaa.
 
Kyseiseen koteloon tulee 3 kpl sisään puhaltavia tuuletiätimia, siis noiden radien lisäksi.

Miksi jättää 120 pois jos tilalle jättää kuitenkin tuulettimen
 
Kyseiseen koteloon tulee 3 kpl sisään puhaltavia tuuletiätimia, siis noiden radien lisäksi.

Miksi jättää 120 pois jos tilalle jättää kuitenkin tuulettimen
Alkuperäisessä viestissä ei ollut mainintaa 3:sta sisään ottavasta ropellista, joten varmaan ajateltiin, että saadaan sisään tarpeeksi ilmaa.
Nythän ne radit kannattaa laittaa poistoksi.
Eli kaikki radit joko sisään tai kaikki ulospäin puhaltavaksi. Tämähän se yleensä järkevin on, mitä kannattaa toteuttaa.
 
Kyseiseen koteloon tulee 3 kpl sisään puhaltavia tuuletiätimia, siis noiden radien lisäksi.

Miksi jättää 120 pois jos tilalle jättää kuitenkin tuulettimen
120 radilla on kahden 360 radin jälkeen pieni vaikutus enää lämpöihin, mutta toki jos sen saa ja haluaa laittaa niin mikä ettei.
 
Alkuperäisessä viestissä ei ollut mainintaa 3:sta sisään ottavasta ropellista, joten varmaan ajateltiin, että saadaan sisään tarpeeksi ilmaa.
Nythän ne radit kannattaa laittaa poistoksi.
Eli kaikki radit joko sisään tai kaikki ulospäin puhaltavaksi. Tämähän se yleensä järkevin on, mitä kannattaa toteuttaa.
Lähinnä se että onko radien ja muiden komponenttien järjestyksellä niin väliä lämpöihin
 
Moradin. Mitä tuulettimia meinasit radeihin ja koppaan laittaa laittaa ja mitkä radit sulla on?
 
Nyt alkais olla ensimmäinen looppi kasassa ja ilmaus ja vuototesti menossa. Kuumahkosta tiskiainevedestä huolimatta sormenpäät on hellänä letkujen kiristyksen jäljiltä :oops:

Pieniä ensikertalaisen ongelmia tuli luonnollisesti katsauksen yhteydessä. Alunperin tarkoitus laittaa pumppu-säiliö tuohon alas ensimmäisen tuulettimen päälle, mutta koska tulikin paksumpi radi niin eihän se siihen asennuskehikon kanssa mahtunutkaan. Tuonne takakylkeen oli tarkoitus laittaa 140mm flektit tuomaan ilmaa sisään, mutta tuo pumpun asennuskehikko sopiikin vain 120mm tuulettimille. Onneksi löytyi jemmasta kuitenki kaksi 120mm Noctuaa vaikka ovatkin vain 15mm paksuiset versiot. Oletettavasti riittää tehtävään.
Vedenlämpötilasensori puuttuu kans, kun haluamani malli loppui taas Jimmsiltä tilaa-nappia painaessa enkä nuukuuksissani halunnut n.5€ kalliimpaa osaa. :rolleyes:
Sama tilanne nesteen kansss ja nyt pyörii pelkkä akkuvesi kierrossa. Varastossa olis kyllä Bemarin jäähdytysnestettä mikä olis kivan sinistä, mutta onko miten suositeltavaa?

E6680188-6D0E-4028-B847-47047678CB98.jpeg
 
Nyt alkais olla ensimmäinen looppi kasassa ja ilmaus ja vuototesti menossa. Kuumahkosta tiskiainevedestä huolimatta sormenpäät on hellänä letkujen kiristyksen jäljiltä :oops:

Pieniä ensikertalaisen ongelmia tuli luonnollisesti katsauksen yhteydessä. Alunperin tarkoitus laittaa pumppu-säiliö tuohon alas ensimmäisen tuulettimen päälle, mutta koska tulikin paksumpi radi niin eihän se siihen asennuskehikon kanssa mahtunutkaan. Tuonne takakylkeen oli tarkoitus laittaa 140mm flektit tuomaan ilmaa sisään, mutta tuo pumpun asennuskehikko sopiikin vain 120mm tuulettimille. Onneksi löytyi jemmasta kuitenki kaksi 120mm Noctuaa vaikka ovatkin vain 15mm paksuiset versiot. Oletettavasti riittää tehtävään.
Vedenlämpötilasensori puuttuu kans, kun haluamani malli loppui taas Jimmsiltä tilaa-nappia painaessa enkä nuukuuksissani halunnut n.5€ kalliimpaa osaa. :rolleyes:
Sama tilanne nesteen kansss ja nyt pyörii pelkkä akkuvesi kierrossa. Varastossa olis kyllä Bemarin jäähdytysnestettä mikä olis kivan sinistä, mutta onko miten suositeltavaa?

E6680188-6D0E-4028-B847-47047678CB98.jpeg
Kyllä sinne kannattaa laittaa ihan nestejäähdytyskäyttöön tarkoitetut nesteet, esim. EK:n Cryofuel. Pelkällä akkuvedellä ajellessa kiertoon alkaa ilmestyä kasvustoa ja hanavedellä edellisen lisäksi on huono korroosiokestoisuus, sekä siitä irtoaa epäpuhtauksia. Akkuveden sekaan voi ostaa Cryofuel tiivistettä halutun värisenä. :smile:
 
Kyllä sinne kannattaa laittaa ihan nestejäähdytyskäyttöön tarkoitetut nesteet, esim. EK:n Cryofuel. Pelkällä akkuvedellä ajellessa kiertoon alkaa ilmestyä kasvustoa ja hanavedellä edellisen lisäksi on huono korroosiokestoisuus, sekä siitä irtoaa epäpuhtauksia. Akkuveden sekaan voi ostaa Cryofuel tiivistettä halutun värisenä. :smile:
Vuosikaudet tuli käytettyä Bilteman sinistä litkua GTX 1080 loopissa. Nyt kun kortin blokin avasi ihka ensimmäistä kertaa niin eipä siellä mitään töhnää näkynyt ja kuparikin oli oikein kiiltävän puhdas ilman värjäytymisiä.
Viimeiset pari vuotta on tullut käytettyä Tokmannin punaista litkua.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset taas neuvoista.
Kirkasta CryoFuelia olikin tarkoitus alunperin ostaa koska mustat letkut ja olin vähän huolissani mahdollisista väriaineiden sitkevuudesta. Nyt kun tuossa katteli kirkasta nestettä säiliössä ja blokissa niin voishan sitä vähän väriä olla niissäkin

Näkyykin Jimmsillä taas niitä olevan niin pistänpä varalta tilaten.
 
Moradin. Mitä tuulettimia meinasit radeihin ja koppaan laittaa laittaa ja mitkä radit sulla on?
Jotkut 3cm alphacoolit. Yhdessä 120 ja 360 on ek vardarit ja toisessa 360 on fractalin prismat, ajatuksena vaihtaa fraktalit kotelon vaihdoksessa noihin vardareihin
 
Jotkut 3cm alphacoolit. Yhdessä 120 ja 360 on ek vardarit ja toisessa 360 on fractalin prismat, ajatuksena vaihtaa fraktalit kotelon vaihdoksessa noihin vardareihin
Itse oon kyllä ollut tosi tyytyväinen EK Vardar, liikuttaa ilmaa tosi hyvin 45mm ja 60mm radien läpi, tosin sitten jos joutuu huudattaa 70 - 100% niin alkaa olla meteliä. Tosin mulla 18kpl 120x120 ja 3kpl 140x140
 
Itse oon kyllä ollut tosi tyytyväinen EK Vardar, liikuttaa ilmaa tosi hyvin 45mm ja 60mm radien läpi, tosin sitten jos joutuu huudattaa 70 - 100% niin alkaa olla meteliä. Tosin mulla 18kpl 120x120 ja 3kpl 140x140
Mihin koteloon tuollainen määrä mahtuu
 
Lähinnä tässä mietityttää kun oon ite pitänyt ohjesääntönä et putkivehkeissä koittais pitää sen veden lämpötilan alle 40, koska olen työssäni nähnyt miten se korkea lämpötila muokkaa ajan kanssa PETG putkea varsinkin. Tein kaverille tuossa koneen ja vertailtiin tuossa lämpöjä kun 5950x+3090 Acrossia pelatessa nostaa veden yli 40 asteiseksi heti :rolleyes: Lähinnä oman ja kaverin mielenrauhan vuoksi pyysin teiltä vertailuja :cool:

Ehkä se pitää ostaa itekki moottoripyörä ja viedä PC kellariin syksyyn asti :geek:
40, jopa lähemmäs 50 on sinänsä turvallinen veden lämpö jos putket ovat mitä tahansa paitsi PETG:iä, jolla ei juuri hyviä puolia ole.

PETG muuttaa muotoaan paineen alla (ie: liittimet) myös alemmissa lämpötiloissa ("viscoelastic creep", en valitettavasti osaa suomentaa). Lämpötila nopeuttaa muodonmuutosta. Kun tuosta aiheutuneita spontaaneja massiivisia olemassaolovajeita on maailmalla sattunut aika paljon, en itse pidä PETG:n näennäisestä helppoutta riskin arvoisena.

50 asteisella vedellä alkaa toki olla jo aika selkeä vaikutus komponenttien lämpöihin, 40 on sen kannalta hyvä "takaraja".
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset taas neuvoista.
Kirkasta CryoFuelia olikin tarkoitus alunperin ostaa koska mustat letkut ja olin vähän huolissani mahdollisista väriaineiden sitkevuudesta. Nyt kun tuossa katteli kirkasta nestettä säiliössä ja blokissa niin voishan sitä vähän väriä olla niissäkin

Näkyykin Jimmsillä taas niitä olevan niin pistänpä varalta tilaten.
EK:n laadussa on ollut "vähän vaihteluita" koko korona-ajan. Pakkauksissa on vääriä tuotteita, nikkelöinti on (vielä) huonompaa kuin ennen, koneistuksen jälki on välillä melko karmeaa... Cryofuelkin on valitettavasti saanut tästä osansa ja ainakin huonoja eriä on tullut ulos. Oireina mm. kasvusto n. 3kk käytön jälkeen (oma kokemus) ja putkiin ja komponentteihin jäävä vaalea kertymä (näitä raportoitu sekä redditissä että Discossa).

Suositeltujen nesteiden lista on enemmän tai vähemmän: Koolance 702/705, Aquacomputer DP Ultra, Mayhems X1, Corsair XL5/XL8. DP Ultra on itsellä ollut käytössä.
 
Auton jäähdytysneste toimii vallan mainiosti.
Kaikki "viralliset" tietokoneen nestejäähdytyslitkut ei tuo mitään lisäarvoa jäähdytystehoon tai nesteen puhtaana pysymiseen.
Se on sitten eri asia jos haluaa sen nesteen tietyn väriseksi, mutta lieveilmiöitä voi tulla.
Just putsasin käytettynä hankitun aivan karmean näyttisblokin, jossa oli ajeltu väriaineita.
 
Auton jäähdytysneste toimii vallan mainiosti.
Kaikki "viralliset" tietokoneen nestejäähdytyslitkut ei tuo mitään lisäarvoa jäähdytystehoon tai nesteen puhtaana pysymiseen.
Se on sitten eri asia jos haluaa sen nesteen tietyn väriseksi, mutta lieveilmiöitä voi tulla.
Just putsasin käytettynä hankitun aivan karmean näyttisblokin, jossa oli ajeltu väriaineita.
Auton jäähdytysneste saattaa olla liian tujua tavaraa tietokonekäyttöä ajatellen, vähän sama kuin tarina tyypistä joka ajatteli pohjamaalata warhammer armeijansa autolle tarkoitetulla spraymaalilla, maali oli tarkoitettu vain metallille joten jonkun ainesosan vuoksi muoviukot sulivat
 
Auton jäähdytysneste saattaa olla liian tujua tavaraa tietokonekäyttöä ajatellen, vähän sama kuin tarina tyypistä joka ajatteli pohjamaalata warhammer armeijansa autolle tarkoitetulla spraymaalilla, maali oli tarkoitettu vain metallille joten jonkun ainesosan vuoksi muoviukot sulivat
Sitähän ei tarvitse käyttää samassa suhteessa kuin autossa ja oletko joskus kuullut, että glykoli itsessään olisi aiheuttanut jotain tuhoa loopissa?
 
Sitähän ei tarvitse käyttää samassa suhteessa kuin autossa ja oletko joskus kuullut, että glykoli itsessään olisi aiheuttanut jotain tuhoa loopissa?
Liian laimea glykoliseos toimii alustana mikrobikasvustolle, eikä toimi tarkoituksensa mukaisena jäätymisenestona. Glykoli ei kuulu tietokoneeseen, ellei kennoa jäähdytetä pakkasilmalla.
 
Liian laimea glykoliseos toimii alustana mikrobikasvustolle, eikä toimi tarkoituksensa mukaisena jäätymisenestona. Glykoli ei kuulu tietokoneeseen, ellei kennoa jäähdytetä pakkasilmalla.
Kaikki AIO coolerit käyttävät glykolipohjaista nestettä, ja suurin osa kaupallisista "PC" nesteistä käyttävät sitä myös kuten tuossa ^ linkin takana on listattuna.

Jopa Wikipedian artikkelissa asiaa käsitellään:
Tietokoneen nestejäähdytys – Wikipedia
Jäähdytysnesteenä voidaan käyttää tavallista vettä, mutta tavallisemmin nesteenä on vesi-glykoliseos. Glykolia käytetään tappamaan mahdolliset levät ja bakteerit, jotka muutoin voisivat lisääntyessään aiheuttaa tukoksia tai muita vaurioita. Tavallisesti autojen jäähdytysnesteen lisäaineeksi tarkoitetussa etyleeniglykolissa on mukana myös korroosiota hidastavia aineita, jotka hidastavat sähkökemiallista reaktiota silloin kun jäähdytysneste on kosketuksissa useamman erilaisen metallin muodostaman galvaanisen parin kanssa. Värilliseksi denaturoitua glykolia käytetään myös puhtaasti ulkonäöllisistä syistä. Suositeltava glykolipitoisuus on noin 10–20 %, yli 50 % sekoitussuhteella seoksen lämmönjohtokyky putoaa alle puoleen.[2] Yli 20 % seoksilla myös glykolia hajottavat bakteerit ja hiivat kuolevat.[3]
 
Viimeksi muokattu:
Okei
Mikä pointti tällä nyt on?
Todiste, ettei glykolia voi laittaa looppiin vai ihan vaan vänkäämistä?
Johan sen nyt piti tulla selväksi, että sitä glykolia on suurimmassa osassa kaupallisista tietokoneen jäähdytysnesteistä.
 
Mikähän mulla on ongelmana kun veden virtaus on niin olematon, että komponentit kuumenee ja vedenlämpö on näyttiksen jälkeen 52 astetta. Kierto menee pumpulta D5-> CPU-> 120 radi-> GPU-> 360 radi-> pumpulle takas. Ei kai tässä muuta voi olla kuin pumppu viallinen vai?

Vaihdoin kiertoon uuden CPU blokin kun edellinen päästi vedet koteloon, ehkä pumppukin sitten mennyt mennyt samalla kertaa. Poikittain asennettuna EK D5 tankkiyhdistelmä ITX kotelossa.
 
Mikähän mulla on ongelmana kun veden virtaus on niin olematon, että komponentit kuumenee ja vedenlämpö on näyttiksen jälkeen 52 astetta. Kierto menee pumpulta D5-> CPU-> 120 radi-> GPU-> 360 radi-> pumpulle takas. Ei kai tässä muuta voi olla kuin pumppu viallinen vai?

Vaihdoin kiertoon uuden CPU blokin kun edellinen päästi vedet koteloon, ehkä pumppukin sitten mennyt mennyt samalla kertaa. Poikittain asennettuna EK D5 tankkiyhdistelmä ITX kotelossa.
Miltä pumpun kierrosnopeudet näyttää?


Razer Core X eGPU-pömpeliin sai kivasti mahtumaan DC-LT2 pumpun sekä 120mm XT45 radin. Näytönohjaimena sitten wanha sotaratsu GTX 1080 EK:n blokilla.
Pumpulle vaan virrat orkkis virtalähteen 12V-tuuletinliitännästä splitterin kautta, ja tuulettimiksi kaksi P12 Slimmiä push-pulliin mitkä menee kiinni alkuperäisen kotelon 5V-tuuletinliitäntään.
 
Mikähän mulla on ongelmana kun veden virtaus on niin olematon

Muutamat D5:t hajottaneena sen kyllä kuulee, kun tuo pumppu menee rikki. Onko PWM vai säädinversio? PWM versio antaa ne RPM:t ihan näkyville esim. emon valvontasoftalla tai Hwinfossa. Säädinversiota voi säädellä min ja max ja kuulostella toimiiko moottori.
 
Muutamat D5:t hajottaneena sen kyllä kuulee, kun tuo pumppu menee rikki. Onko PWM vai säädinversio? PWM versio antaa ne RPM:t ihan näkyville esim. emon valvontasoftalla tai Hwinfossa. Säädinversiota voi säädellä min ja max ja kuulostella toimiiko moottori.


Pumppu pyörii täydellä teholla ~ 4500rpm HWinfon mukaan, on siis PWM ohjauksella. Sehän tässä outoa on että pumppu vaikuttaa kyllä pyörivän mutta neste ei liiku, virtauksen ilmaisimen pyörä on paikoillaan.
 
Pumppu pyörii täydellä teholla ~ 4500rpm HWinfon mukaan, on siis PWM ohjauksella. Sehän tässä outoa on että pumppu vaikuttaa kyllä pyörivän mutta neste ei liiku, virtauksen ilmaisimen pyörä on paikoillaan.

Onkohan siellä jossain sit ns ilmalukko, kokeiles ottaa virrat pois, painelet letkuja et liikkuuko neste? Onko ilmattu hyvin?
 
Onkohan siellä jossain sit ns ilmalukko, kokeiles ottaa virrat pois, painelet letkuja et liikkuuko neste? Onko ilmattu hyvin?

Ei ole ilmaa kierrossa, on näitä ennenkin kasattu ja ilmattu. Neste kyllä liikkuu kun letkuja puristelee, silloin jopa virtausilmaisimen pyörä vähän liikkuu. Äsken vielä kokeilin puhaltaa looppiin, jolloin ilman mitään ahdistusta vesi tulee sieltä pois, joten todella oudolta vaikuttaa.
 
Ratkaisu ongelmaan löytyi eli pumppu toimii, kun koneen kääntää 90 astetta niin että pumppu on pystyasennossa. Täytyy hoitaa jostain pelkkä D5 top ja erillinen reso, nykyinen kun ei mahtu kuin kylkiasennossa.
 
Ratkaisu ongelmaan löytyi eli pumppu toimii, kun koneen kääntää 90 astetta niin että pumppu on pystyasennossa. Täytyy hoitaa jostain pelkkä D5 top ja erillinen reso, nykyinen kun ei mahtu kuin kylkiasennossa.
D5 pitäis kyllä toimia ihan missä asennossa vain.
Paitti ylösalaisin.
Eli jotain hämminkiä kuitenkin.
 
D5 sallitut asennussuunnat on moottori alaspäin (tällein lvi-puolen ihmisenä vaikea sulattaa) tai sivulle. Juoksupyörä ei saa roikkua. Nämä D5 Nextin ohjeista mutta tietenkin koskee kaikkia Xylemin D5:sia. Luultavasti johtuu laakeroinnista ja siitä että juoksupyörä lähtee vetämällä pois, jos roikkuu niin ajan kuluessa saattaa itse irrota.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 487 678
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom