• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Minkälaiset komponentit kiinni ja vedenlämpöä idle/rasituksessa? :) On kyllä komea avoinainen kokoonpano!
Tietenkin kallis harrastus, mutta parempi kuin moni muu... Jokapäiväisessä käytössä luultavasti kumminkin.

Maximus XI Extreme, i9 9900KS (direct die, 5,2GHz AVX -1), Gskill 4266, Stric 3090 oc jne. Meinasin jos sitä seuraaviin saapuviin Inteleihin päivittelis emo, prossu ja muistit. Näytönohjain sitten kun 4000-sarjalaiset tulee/saa .

CPU loop lämpö windows käytössä (youtubea yms) 29-30, nousee sinne 32 hujakoille isolla kuormalla mitä tuossa vähän aikaa eilen kerkisin kokeilemaan
GPU loop lämpö täydellä kuormalla 35 asteen tietämissä

Vanhaan O11D XL 3x 360 settiin verrattuna (silloin tuulettimina Corsairin ML120 pro x10) tuli muutama asteen alaspäin ja jonkin verran hiljaisempi. Ja sitäkin tuli ajeltua pääasiassa lasit pois paikoiltaan.
 
Tuli testattua putken taivutusta.Aika helposti sain ekaan testiin vähän kuplia putkeen.Toinen meni jo vähän paremmin mut en ole vielä tyytyväinen.Barrowin liittimissä tuli kaksi o rengasta mukana toinen on varmaan vararengas?
 

Liitteet

  • 20220426_142525.jpg
    20220426_142525.jpg
    689,5 KB · Luettu: 60
Tuli testattua putken taivutusta.Aika helposti sain ekaan testiin vähän kuplia putkeen.Toinen meni jo vähän paremmin mut en ole vielä tyytyväinen.Barrowin liittimissä tuli kaksi o rengasta mukana toinen on varmaan vararengas?
En ole itse taivutellut putkia mutta oliko se niin että ulkomutkaan pidempi matka lämmittää että venyy tasaisesti? Tuossa ainakin näyttää hieman luhistuneelta, jos sitä tarkoitit että et ole tyytyväinen.
 
En ole itse taivutellut putkia mutta oliko se niin että ulkomutkaan pidempi matka lämmittää että venyy tasaisesti? Tuossa ainakin näyttää hieman luhistuneelta, jos sitä tarkoitit että et ole tyytyväinen.
Joo vähän menee lyttyyn.
 
Jahas, vaihtunee tässä keväällä leiri punaisesta siniseen ja aloin empimään että laittaako monoblockin vai pelkän cpu blockin kuten tähän asti on menty.
Emolevy omaa aika hyvän vrm-jäähdytyksen, pitäisi löytyä sen mukana tuuletinkin sitä varten mitä toiv ei joudu kuitenkaan käyttämään.
Näyttäisi varmasti aika nätiltä musta acetal monoblock, mutta se nostanee cpun lämpöä hieman ja ne prosessorit (i9-10900k esim) mitä vaihtoehtoina on käy lämpimänä ja ylikellotusten jälkeen ihan varmasti vesi lämpiää :D
Mietteitä, suorituskyky/jäähdytys edellä mennään?
 
Jahas, vaihtunee tässä keväällä leiri punaisesta siniseen ja aloin empimään että laittaako monoblockin vai pelkän cpu blockin kuten tähän asti on menty.
Emolevy omaa aika hyvän vrm-jäähdytyksen, pitäisi löytyä sen mukana tuuletinkin sitä varten mitä toiv ei joudu kuitenkaan käyttämään.
Näyttäisi varmasti aika nätiltä musta acetal monoblock, mutta se nostanee cpun lämpöä hieman ja ne prosessorit (i9-10900k esim) mitä vaihtoehtoina on käy lämpimänä ja ylikellotusten jälkeen ihan varmasti vesi lämpiää :D
Mietteitä, suorituskyky/jäähdytys edellä mennään?
Itse omistanut Z490 Apex ja Z590 Extreme Glacial (Ultrablock VRM/M2/CPU) silloin 10900K kanssa kovilla prossu sekä muistikellotuksilla. Että kyllä se watteja otti Linpack 300w+, mutta VRM lämmöt vedellä 40c-46c ja ilmalla jos oikein muistan 50c-55c. Niin siitä voi päätellä tarviiko, nämä siis omia tuloksia vain.

Niin itse ainakin omien kokemuksien perusteella voisin sanoa, että normaali kunnon Prossun blokki riittää mainiosti. :)
 
Itse omistanut Z490 Apex ja Z590 Extreme Glacial (Ultrablock VRM/M2/CPU) silloin 10900K kanssa kovilla prossu sekä muistikellotuksilla. Että kyllä se watteja otti Linpack 300w+, mutta VRM lämmöt vedellä 40c-46c ja ilmalla jos oikein muistan 50c-55c. Niin siitä voi päätellä tarviiko, nämä siis omia tuloksia vain.

Niin itse ainakin omien kokemuksien perusteella voisin sanoa, että normaali kunnon Prossun blokki riittää mainiosti. :)

Joo, tuolle extreme xii ei virallisesti monoa ekwbllä ole, mut redditissä jne oli juttua et heron mono kävis.
Varmasti riittäis pelkkä cpu blokki, ehtii hyvin suunnitella kun ei ole vielä edes emoa kourassa :D
 
Joo, tuolle extreme xii ei virallisesti monoa ekwbllä ole, mut redditissä jne oli juttua et heron mono kävis.
Varmasti riittäis pelkkä cpu blokki, ehtii hyvin suunnitella kun ei ole vielä edes emoa kourassa :D
Älä laita monoblokkia. Minulla oli z490 Hero ja 10700K monoblokilla ja nyt on 10900k z490 Extreme xii pelkällä prossublokilla. Extremen VRM:n lämmöt pysyy matalina ilman monoblokkia. Ei en paljoa 50 asteen ylle nouse kuten Ketku sanoi. Monoblokin kanssa on hirveä säätö että sen saa varmasti kunnolla ja sitten kun looppia meinaa putsata, niin sen irroitus on kanssa pitkä prosessi, kun pitää tuvvata hiton monta ruuvia auki emon takaa. Pelkän prossublokin saa irti kun ruuvaa kiinnitysruuvit auki. Samalla sen saa helpommin myös tasaisesti kiinni. Varsinkin jos IHS on pikkuisenkin vinkuraa mallia, niin monoblokin tasainen kiinnitys prosessorin päälle voim olla mahdotonta ja lämmöt eivät ole parhaasta päästä. Edit: Tietysti jos haluat sellaisen Heron monoblokin, niin minulta sellainen irtoaa halvalla.
 
Jahas, vaihtunee tässä keväällä leiri punaisesta siniseen ja aloin empimään että laittaako monoblockin vai pelkän cpu blockin kuten tähän asti on menty.
Emolevy omaa aika hyvän vrm-jäähdytyksen, pitäisi löytyä sen mukana tuuletinkin sitä varten mitä toiv ei joudu kuitenkaan käyttämään.
Näyttäisi varmasti aika nätiltä musta acetal monoblock, mutta se nostanee cpun lämpöä hieman ja ne prosessorit (i9-10900k esim) mitä vaihtoehtoina on käy lämpimänä ja ylikellotusten jälkeen ihan varmasti vesi lämpiää :D
Mietteitä, suorituskyky/jäähdytys edellä mennään?
Pari päivää sitten asentelin z390 Heroon monoblockin ja VRM/CPU lämmöt tippu molemmat vain 5-6 astetta 20min AIDA64 huudatuksessa.
CPU lämpöjen lasku tosin johtuu todennäköisesti siitä että vanhassa blockissa oli jotain roskaa sisällä.
Sanoisin kyllä että monoblock täysin kosmeettinen, eli jos maksimi hyödyt haluaa niin pelkkä CPU block.
20220429_081927.jpg
 
Älä laita monoblokkia. Minulla oli z490 Hero ja 10700K monoblokilla ja nyt on 10900k z490 Extreme xii pelkällä prossublokilla. Extremen VRM:n lämmöt pysyy matalina ilman monoblokkia. Ei en paljoa 50 asteen ylle nouse kuten Ketku sanoi. Monoblokin kanssa on hirveä säätö että sen saa varmasti kunnolla ja sitten kun looppia meinaa putsata, niin sen irroitus on kanssa pitkä prosessi, kun pitää tuvvata hiton monta ruuvia auki emon takaa. Pelkän prossublokin saa irti kun ruuvaa kiinnitysruuvit auki. Samalla sen saa helpommin myös tasaisesti kiinni. Varsinkin jos IHS on pikkuisenkin vinkuraa mallia, niin monoblokin tasainen kiinnitys prosessorin päälle voim olla mahdotonta ja lämmöt eivät ole parhaasta päästä. Edit: Tietysti jos haluat sellaisen Heron monoblokin, niin minulta sellainen irtoaa halvalla.
Pari päivää sitten asentelin z390 Heroon monoblockin ja VRM/CPU lämmöt tippu molemmat vain 5-6 astetta 20min AIDA64 huudatuksessa.
CPU lämpöjen lasku tosin johtuu todennäköisesti siitä että vanhassa blockissa oli jotain roskaa sisällä.
Sanoisin kyllä että monoblock täysin kosmeettinen, eli jos maksimi hyödyt haluaa niin pelkkä CPU block.
20220429_081927.jpg

Kiitos vastauksista, hyvä myös tietää että extremen vrm jäähtyy hyvin ilman monoa.
Radituulettimilta sitä ilmankiertoa kuitenkin on ja näkee sitten miten toimii itsellä käytännössä.
Näillänäkymin prossulle sit vaan blokki :)
 
Joo vähän menee lyttyyn.

Kunhan insertti on napakka niin ei sitä putkea tartte lämmittää mitenkään pitkältä matkalta, lyttyyn menee myös jos lämmittää liian kauan ja silloin tulee myös helposti muuta muotovirhettä sekä kuplia sisälle. Pyöritä putkea kokoajan kun lämmität, älä pidä liian lähellä suutinta. Heti kun alkaa notkistumaan niin taivutus ja pito oikeassa asennossa että kovettuu, loppujäähdytys vaikka vesikippoon haaleaan veteen. Muutama testi ensin, niin varmasti löytyy oikea tapa. Ei kannata yrittää tehdä heti hyvää, jos ei ole tehnyt ennen. Silloin ei varmasti onnistu.
 
Extreme XII täälläkin ja ihan fiksut lämmöt pelkällä prossucoolerilla.
Hieman kaipaillut myös monoblockia tuolle mutta toisaalta ei nyt ehkä tarvi kuitenkaan....
 
Tavallaan vähän hassua, ettei noitten monoblokkien mukana tule backplatea.
Paine siinä prosessorin kohdalla kun on aina heikompi kuin pelkällä prossublokilla, josta johtuu myös osaltaan se heikompi jäähdytysteho.
Hyvä backplate auttaisi edes hieman.
 
No niin, nyt on taas kone kasassa, osittain vaihdetuilla vermeillä ja määrämittaisilla kaapeleilla, 2 viikon väkäämisen jälkeen.
Nyt kun on toimiva virtausanturi kierrossa kiinni niin pääsee näkemään tuon Gigantin (3360) vaikutuksen virtaamaan D5 pumpulla.
D5 Next (65%) 3800rpm
Sisäinen kierto n. 119 l/h
Ulkoinen kierto Gigantin kautta n.100 l/h

Pumppu 65% koska alkoi "vinkumaan" alemmilla kierroksilla, pitänee tutkailla tarkemmin.

Kuviakin saatan laittaa jos jaksan ja kerkeän.
 
Tuli jäätävä loota tavaraa Aquatuningilta. 6x C-grade 240mm radeja, 3x DC-LT Eisstation pumppuja, 2x hävyttömän halpoja RTX3080 blokkeja, halpa CPU blokki, jne.
Radit on parempaaa laatuerää kuin aikaisemmin tilaamat B-grade radit ja 3080 blokit ei todellakaan ole "banaanina" kuten tuotetiedoissa väitettiin. Blokin päädyssä asetaali kyllä rakoilee vajaan millin verran mutta vesi ei kierräkkään lähimaillekkaan siellä, ja siellä missä vesi sitten kiertää on kasa ruuveja varmistamassa tiiveyden.

240mm radi + 3080 blokki + DC-LT Eisstation pumppu = 123,44€.
Siinä ei ole paljoa hintaa näyttis loopilla.
EDIT: Perskele, Eisstationien pumppuina onkin näköjään uusi DC-LT 2 wanhan DC-LT pumpun sijaan. Tämähän oli todella positiivinen yllätys.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ite kans tilattua joku aika sitten tuo RTX3080 blokki. Jäi iteltä kyllä huomaamatta tuo maininta että olisivat "banaanina", mutta ihan asialliselta näytti. Enää tarvis hommata vaan loput vesijäähdytyskamat :p
 
Minkälaisia lämpötiloja teillä on loopeissa GPU:lla? Itsellä on Lian Li Dynamic koppa jossa 2x360 radit ja 3080Ti, ajelen tässä Heaven benchmarkkia ja lämpötilat on 75-77C kun tuulettimet on hiljaisessa asennossa. Jos laitan ne täysille niin saan tuota pari astetta alaspäin mikä kertoisi siitä että olisiko tahnat ottanut itseensä? Käytössä on nyt EK:n mukana tullut tahna mutta jospa se ei ole mistään kotoisin.

Tulee keskiviikkona yksi 360 radi lisää niin kun puran tuon loopin ja asennan radin niin pitää samalla avata tuo kortti ja vaihtaa tahnat Alphacooliin jos sillä toimisi paremmin. Noin korkeat ei kyllä pitäisi lämpötilat rasituksessa olla.
 
Mulla on O11DEvo koppa ja 3080 + bykskin blokki. oli radeja 2 x 360 tai 3 x 360, niin lämmöt ei heavenilla tai pelatessa ole nousseet yli 40-45 asteen vaikka pumppu ja flektit ovat täänettömällä. Benchmarkkeja kuten 3D markia ,ajaessa kun tuulettimet ja pumppu ovat lähjes täysilla lämmöt tuskin nousee 35 asteeseen. Olen itse laittanut myös vakio tahnojen tilalle Conductonautia. Lämmöt putosivat silla 6-8 astetta.
Sulla voi olla blokki huonosti kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
AIOn pesu?

Sain konekaupassa risan Corsair H100i v2 jäähyn joka osoittautui propellin tukokseksi. Tyhjäsin nesteet ja möhnät pois ja nätisti näyttää jälleen pyörivän, mutta oma arvaus on että sisällä pyörii vielä moskaa. Elikkäs voiko tuon huuhdella ihan vaan vedellä ja sen jälkeen laittaa uudet jäähynesteet kiertämään?
 
AIOn pesu?

Sain konekaupassa risan Corsair H100i v2 jäähyn joka osoittautui propellin tukokseksi. Tyhjäsin nesteet ja möhnät pois ja nätisti näyttää jälleen pyörivän, mutta oma arvaus on että sisällä pyörii vielä moskaa. Elikkäs voiko tuon huuhdella ihan vaan vedellä ja sen jälkeen laittaa uudet jäähynesteet kiertämään?
Vedellä huutelu ja sen jälkeen akkuvedellä huutelu, ja lopuksi täytät akkuvesi+glykoli sekoituksella (25% glykolia ja 75% vettä).
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia! Ensimmäistä kertaa ronklaan näiden vesilaitteiden kanssa, niin onko nesteiden laaduilla mitään väliä?
Nuo AIO räpellykset ovat alumiinin ja kuparin sekoitusta, se on aivan hanurista korroosion takia koska alumiini ja kupari reagoivat keskenään jos kierrossa ei ole korroosion estoaineita.
Tämän takia sinne kiertoon on PAKKO laittaa jotain glykolipohjaista litkua tislatun veden (tai akkuveden) kaveriksi, samalla se estää levän kasvut siinä sivussa.
EK Cryofuelit ynnä muut on propyleeniglykolia. Etyleeniglykolia käytetään autojen jäähdytysnesteen jäänestoaineena, sitä ei saa sekoittaa propyleeniglykolin kanssa tai käyttää kovaputki custom-loopeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaisia lämpötiloja teillä on loopeissa GPU:lla? Itsellä on Lian Li Dynamic koppa jossa 2x360 radit ja 3080Ti, ajelen tässä Heaven benchmarkkia ja lämpötilat on 75-77C kun tuulettimet on hiljaisessa asennossa. Jos laitan ne täysille niin saan tuota pari astetta alaspäin mikä kertoisi siitä että olisiko tahnat ottanut itseensä? Käytössä on nyt EK:n mukana tullut tahna mutta jospa se ei ole mistään kotoisin.

Tulee keskiviikkona yksi 360 radi lisää niin kun puran tuon loopin ja asennan radin niin pitää samalla avata tuo kortti ja vaihtaa tahnat Alphacooliin jos sillä toimisi paremmin. Noin korkeat ei kyllä pitäisi lämpötilat rasituksessa olla.

Itse itselleni vastaten. Otin sekä GPU että CPU blokit irti ja vaihdoin aiemmat EK:n tahnat Alphacoolin Sub Zeroon. Joku kontaktihäikkä tuolla GPU:ssa aiemmin selkeästi oli. Nyt on Heaveniä jauhettu 20min ja GPU lämpö on 58C aiemman 75-79C:n sijasta.
 
Viimeinkin sain spacerit valmiiksi koteloon niin mahtuu sivulasi kiinni blokin kanssa. Vähän pitää vielä hienosäätää mittoja että saan raot pienemmäksi kun ei pysty yli 220mm pitkiä kappaleita kotona tulostamaan. Mukavan huomaamaton tuosta tuli.

Huomenna vielä pitää asentaa yksi slim 360 radi kylkeen ja sit saa riittää siihen asti kunnes tulee seuraava rautapäivitys.

D7B8B23C-B94B-418F-B702-35D4496AF0F4.jpegEF8AF274-6625-4F77-A18D-FB19F4B5C836.jpeg
 
Laitetaas muutama kuva tuosta viime räpellyksestä, kun näin vähän tuli lupailtua.

Teemana "RGBeet hevon vittuun" (olen ehkä vanhoollinen siinä mielessä että en pidä noista RGB-valoista).

Taichissa oli cpu:n takalevy aika tiukassa. Lämmittämällä olisi saanut helpommin irti mutta ei ollut säädettävää kuumailmapuhallinta lähettyvillä, niin piti saada se irti pikku hiljaa vetämällä eri kulmista. Velocity2 vaatii oman takalevyn.

Jonkin verran joutui miettimään sopivaa järjestystä Gigantin takia, olinkin jo letkutettanut suurimman osan kun muutin mieltä ja vaihdoin lopulliseen järjestykseen. Jos sieltä Gigantista vielä tulee joku ilmakupla niin periaatteessa pitäisi ohjautua tuonne "säiliöön" eikä takaisin pumpulle. Periaate että virtaama hidastuu tuossa haarakohdassa ja kuplat nousisi säiliöön.

Toisin kuin täällä muilla tuntuu olevan, niin minulla ei ole ollut kertaakaan ongelmia noiden Alphacoolin pikaliittimien kanssa. Minulla on noita jokin kymmenkunta paria ja yhtäkään en ole saanut vuotamaan.
Edessä pystyssä olevan jäähdyttimen yhteissä on pikaliittimet, jos tuonne nyt jostain syystä alkaa kertymään ilmaa on ilmaaminen helppoa.

Säiliö on vain sen takia että ilmat kerääntyisi sinne. Säiliön läpi on aivan turhaa ajaa vettä. Yhtenä vaihtoehtona olisi ollut tehdä se rosteriputken pätkästä (100mm dn80 putkea, päätyhattut joihin dn25 muhvit) mutta laiskana en jaksanut alkaa tekemään. Ei ihan tuo kiinnitys onnistunut ja pitääkin etsiä paremmat kiinnikkeet tuohon. Nyt pumpun ääni pääsee lievästi johtumaan koppaan. Säiliön päällä oleva oleva tulppa (mikä on tuossa kuvassa) oli liian korkea etkä Definen päälliritilä mennyt paikalleen. Tuurilla löysin firman varastosta jonkun vanhan lattialämmitysjakotukin, siitä löytyi 5mm matalampi tulppa. Nyt menee ritilä kunnolla paikalleen

Ilmaamista varten tuli hommattua porakonepumppu Motonetistä. Ensin ilmasin "sisäisenkierron" jolloin kierrossa oli vedet päällä kun tein johdotuksia seuraavat päivät. Gigantin ilmaamiseen tuo oli ihan ehdoton koska tuo pumppu on tehokkaampi kuin D5 ja "ämpärin" kautta kierrättämällä ilmaaminen on vaan helpompaa.

Samalla tuli harjoiteltua johtojen/kaapeleiden tekoa. Johtohelvettiä pystyi paljonkin vähentämään pelkästään sillä että pumpulle, Quotrolle, Aquaerolle sekä SSD:lle teki omat määrämittaiset kaapelit powerilta. Lievän turhamaisuuden päästin valloilleen kun laitoin pumpun syöttöjohdot sekä usb-johdon samaan sukkaan. Saamarin kissa oli käynyt pureskelemassa sata-liittimen kulmaa ja joutui vaihtamaan liittimen sekä yhden pinnin.
Jos jokin niin on helvettiä tehdä noita sisäisiä usb-johtoja ja niitä piti tehdä 5-6kpl.

Pumppu nyt vakiona 40% ja kierto noin 80l/h. Pysyi mukavan hiljaisena kun jälkipolvi pelasi Robloxia ja Minecraftiä (no ne ei paljoa kuormita).
Tänään laitoin Heavenin pyörimään noin tunniksi niin GPU lämmpt max 43c, hotspot 55c, vesi 33c, huone 24c. Flektit pyöri noin 600rpm, Gigantissa oleva 180mm flekti kävi 750rmp.
Kun jaksaa niin pitää kuormittaa molempia, cpu ja gpu, että näkee tarvitseeko säädellä. Jos jaksaa.

Kokoonpanona R7 3800x, x570 taichi, 2080ti, define 7 xl
Kierrossa seuraavia vekottimia Velocity2 cpu, Heatkiller IV gpu, Heatkiller SB (piirisarja), D5 Next pumppu jolle Alphacoolin messinkinen pesä, Aquacomputerin high flow virtausmittari, EKWB ZMT 16/12 letkua ja liittimet, Alphacoolin pikaliittimet ja pyöriteltäviä 90 kulmia, Alphacoolin st240 ja 280, Barrowin pyöriteltäviä 180 kulmia (ihan saatana tiukkoja pyöritellä verrattuna Alphacoolin samanlaisiin) ja se Airplex Gigant 3360, nesteenä Puuilon akkuvesi.

Jotenkin tästä tekstistä tuli mielestäni vähän sekava mutta ehkä jollekulle aukeaa.
 

Liitteet

  • edestä1.jpg
    edestä1.jpg
    458,5 KB · Luettu: 220
  • edestä2.jpg
    edestä2.jpg
    1,1 MB · Luettu: 225
  • päältä.jpg
    päältä.jpg
    578,5 KB · Luettu: 207
  • takkaa.jpg
    takkaa.jpg
    547,1 KB · Luettu: 189
  • johtoja.jpg
    johtoja.jpg
    570,7 KB · Luettu: 172
Tuli jäätävä loota tavaraa Aquatuningilta. 6x C-grade 240mm radeja, 3x DC-LT Eisstation pumppuja, 2x hävyttömän halpoja RTX3080 blokkeja, halpa CPU blokki, jne.
Radit on parempaaa laatuerää kuin aikaisemmin tilaamat B-grade radit ja 3080 blokit ei todellakaan ole "banaanina" kuten tuotetiedoissa väitettiin. Blokin päädyssä asetaali kyllä rakoilee vajaan millin verran mutta vesi ei kierräkkään lähimaillekkaan siellä, ja siellä missä vesi sitten kiertää on kasa ruuveja varmistamassa tiiveyden.

240mm radi + 3080 blokki + DC-LT Eisstation pumppu = 123,44€.
Siinä ei ole paljoa hintaa näyttis loopilla.
EDIT: Perskele, Eisstationien pumppuina onkin näköjään uusi DC-LT 2 wanhan DC-LT pumpun sijaan. Tämähän oli todella positiivinen yllätys.
Nyt on yksi 2x RTX3080 setti vesillä. Toisessa kortissa vanha EK:n blokki ja toisessa uusi halpis Alphacool. Kolmaskin kortti olisi mennyt mutta eihän näissä 3000-sarjan korteissa ole saatavilla yhden korttipaikan I/O levyjä toisin kuin AMD:n korteissa...

Hyvin tuo Alphacool 3080 blokki tuntuu toimivan. Jopa EK:n ~70€ 6900XT blokit tuntuu huonolta diililtä tähän verrattuna kun EK ei ahneuksissaan suostu bundlettamaan backplatea blokkien mukana.
 
Itse itselleni vastaten. Otin sekä GPU että CPU blokit irti ja vaihdoin aiemmat EK:n tahnat Alphacoolin Sub Zeroon. Joku kontaktihäikkä tuolla GPU:ssa aiemmin selkeästi oli. Nyt on Heaveniä jauhettu 20min ja GPU lämpö on 58C aiemman 75-79C:n sijasta.
Juu, kyllä nuo aiemmat lämmöt huonolta mountilta kuulostivat. Nyt kuulostaa oikeansuuntaisilta lämmöiltä. Noin huonoa tuo EK:n tahna ei ole, muutaman asteen ero voisi selittyä pelkän tahnan laadulla.
 
Eihän PET -putkia kukaan käytä muutenkaan? ;)
EG siis ihan oikeasti syövyttää kovaputkia ja PG vastaavasti ei, se on fakta.
Mutta ilmeisesti pitoisuudet on aika isossa osassa miten pahasti se niitä putkia syövyttää:

There are a hell of alot of conflicting information in our industry regarding Glycol and PETG, first off what you have probably seen is a chart of chemicals that react with each other and Glycol and PETG overlap meaning there is an issue.
Secondly, this chart and all other information are based around 100% neat Ethylene Glycol and PETG.. There is no coolant sold in our industry that has over 30% Glycol in it, so testing on this chart indicates an issue spanning use over 1 year, divide that by 3 to be safe, so 3 years would be fine with this setup.
If you wanted to avoid Glycol all together than look up the XSPC EC6 which is based on a none toxic blend of refined vegetable extract, this is an industry proven products which we've sold for over 9 years now.
If you wanted to go for a weak Glycol then you can look at the Liquid.cool CFX which is 15% glycol, but also contains a DETOX additive, meaning it's not aggressive towards plastics and other things.

Kind Regards
Customer Service
WCUK Online
http://www.watercoolinguk.co.uk
 
Eeeelikkäs menenkö nyt Tiihokatin suosittelemalla mixtuuralla, vai tilaanko jimmsiltä pullollisen nestettä?
 
EG siis ihan oikeasti syövyttää kovaputkia ja PG vastaavasti ei, se on fakta.
Mutta ilmeisesti pitoisuudet on aika isossa osassa miten pahasti se niitä putkia syövyttää:
Sitä en epäile, ja PETG on merkittävästi herkempi reagoimaan kuin akryyli. Mun Mielipide on, että PETG:iä ei pitäisi käyttää muutenkaan. Tuo WCUK:n kommentti oli erittäin hyvä.

Ärsyttävä puolihan tässä on se, että tuo 20-30% etyleeniglykoliliemi on (toksisuutta lukuun ottamatta) aika lailla parasta mitä kiertoon voi laittaa. Ei takuulla kasva mitään.
 
Olis tarkotus päästä radista "normaaliin" putkikokoon 3/8 tai 1/2
Onko radien lähtö kokoa 1/4 vai joku muu?
 
Pikkaisen testausta kerkesi tekemään. Karvarinkulaa näytönohjaimelle ja Primeä prossalle (molemmille täysi kuorma). Puolentunnin ajon aikana vesi kävi 34 asteessa (Giganti tulo/lähtö delta oli aika tarkkaan 3c), gpu max 41 ja cpu max 85 (jokin todella hetkellinen piikki koska muuten taisi pyöriä siinä 65c tms), huonelämpötila 23-25c.
5t myöhemmin huomasin että se prime olikin jäänyt pyörimään taustalle, kone kuulosti ihan kuin olisi ollut normaalilla nettiselaus käytöllä eli aika hiljainnen :D.

Semmoisen huomasi että Gigantin 180mm flektin ajaminen enemmällä kuin 50% ei tiputellut Gigantin lähdön vedenlämpöä. Ehkä johtuu että on vaan vetämässä ilmaa, pitänee jossain välissä kokeilla kääntää. Siis tuo on Gigantin päällä koska muuten imisi ne kaikki kissankarvat tuonne sisään.
 
Semmoisen huomasi että Gigantin 180mm flektin ajaminen enemmällä kuin 50% ei tiputellut Gigantin lähdön vedenlämpöä. Ehkä johtuu että on vaan vetämässä ilmaa, pitänee jossain välissä kokeilla kääntää. Siis tuo on Gigantin päällä koska muuten imisi ne kaikki kissankarvat tuonne sisään.
Gigant - samoin kuin Mora pienemmässä mittakaavassa - on niin iso ja väljä, että satunnainen piereskely riittää ilmavirraksi. Jäähdytysteho on myös niin ylimitoitettu melkein mihin tahansa tilanteeseen, että kunhan ilmavirtaa on, niin sen lisäämisellä on aika nopeasti pienenevä hyöty.

Sehän näissä massiivisissa ulkoisissa radeissa on se iso houkutus, että kuormasta riippumatta flektejä voi ajaa tasaisella, hitaalla ja hiljaisella, nopeudella.
 
  • Tykkää
Reactions: xia
Sehän tuon hankkinnan lähtökohta olikin että toimisi melkein passiivisesti. Toki odotin pientä lämmönlaskua kun laittaa flektin 100%. Tuo 1 flektihän tuskin vetää tasaisesti kaikkien kennojen läpi vaan enemmän yäpäästä kun taas alapää on lähes passiivisena. Eipä tuo nyt minun maata kaada.

En muista onko tätä tullut laitettua tänne mutta tässä vähän kovalla putkella vetoa jo vuonna 2005 :D. Joo blokki on juotettu :lol:.
2005-05-10 22-14-06.jpg
 
Ennen näitä valmiita osasarjoja neetejäähdytys vaati perinteisen LVI ammattikoulututkinnon :thumbsup:
 
  • Tykkää
Reactions: xia
Nyt on yksi 2x RTX3080 setti vesillä. Toisessa kortissa vanha EK:n blokki ja toisessa uusi halpis Alphacool. Kolmaskin kortti olisi mennyt mutta eihän näissä 3000-sarjan korteissa ole saatavilla yhden korttipaikan I/O levyjä toisin kuin AMD:n korteissa...

Hyvin tuo Alphacool 3080 blokki tuntuu toimivan. Jopa EK:n ~70€ 6900XT blokit tuntuu huonolta diililtä tähän verrattuna kun EK ei ahneuksissaan suostu bundlettamaan backplatea blokkien mukana.
Minkäslaiset liittimet sulla tuli tuohon Alphacooliin? Tämän revikan mukaan kävis vain 9/13 mm liittimet jos haluaa kulmaliittimiä käyttää. Suorana kävis ihan 13/16 mm liittimetkin.
 
Rakentelin vuosi takaperin kuvan mukaisen, ensimmäisen oman custom-loopin akryyliputkilla. Sain siitä mielestäni siedettävän näköisen, mutta valitettavasti suunnitteluvirhe on siinä, etten ottanut loopin tyhjentämistä tarpeeksi hyvin huomioon. Kotelona on Lian Li O11 Dynamic XL. Distro-platesta saa ylhäältä kyllä korvausilmaa (2.) ja alas olen asentanut poistoventtiilin (1.), mutta luonnollisesti nämä eivät riitä tyhjentämään ylös asennettua radia, tai suurinta osaa muustakaan loopista distron lisäksi. Pumpulla tyhjentäminen ei taida onnistua, koska se työntää nestettä looppiin päin. Myös "mutkat" putkissa ovat epäkäytännöllisiä tyhjennyksen vinkkelistä.

Kääntelyllä tyhjennettyä saa osan, mutta ei kaikkea. Kattoradissa on vain nuo kaksi liitäntää, eli edes kotelomodauksella ei saa pääsyä radin yläosaan, josta saisi ilmanoton auki kolmannesta (olemattomasta) G1/4 letkuliitännästä . Onko tähän kokeneemmilla jotain ässiä hihassa, ettei menisi sotkemiseksi, tai sotkemisen saisi minimoitua? :(

IMG_1167.png

IMG_1165.JPEG
 
Rakentelin vuosi takaperin kuvan mukaisen, ensimmäisen oman custom-loopin akryyliputkilla. Sain siitä mielestäni siedettävän näköisen, mutta valitettavasti suunnitteluvirhe on siinä, etten ottanut loopin tyhjentämistä tarpeeksi hyvin huomioon. Kotelona on Lian Li O11 Dynamic XL. Distro-platesta saa ylhäältä kyllä korvausilmaa (2.) ja alas olen asentanut poistoventtiilin (1.), mutta luonnollisesti nämä eivät riitä tyhjentämään ylös asennettua radia, tai suurinta osaa muustakaan loopista distron lisäksi. Pumpulla tyhjentäminen ei taida onnistua, koska se työntää nestettä looppiin päin. Myös "mutkat" putkissa ovat epäkäytännöllisiä tyhjennyksen vinkkelistä.

Kääntelyllä tyhjennettyä saa osan, mutta ei kaikkea. Kattoradissa on vain nuo kaksi liitäntää, eli edes kotelomodauksella ei saa pääsyä radin yläosaan, josta saisi ilmanoton auki kolmannesta (olemattomasta) G1/4 letkuliitännästä . Onko tähän kokeneemmilla jotain ässiä hihassa, ettei menisi sotkemiseksi, tai sotkemisen saisi minimoitua? :(

IMG_1167.png

IMG_1165.JPEG

Samaan törmäsin omassa dynamicissa, vastaavalla ratkaisulla tehtynä. Kun saat sen verran tyhjättyä, että uskallat avata distron päästä yhden putken (esim tuo alemman kuvan yläradin ikkunan puolen putki), niin poistoventtiili auki ja muut reiät umpeen (distroon siis tulppa putken paikalle). Tämän jälkeen reipas puhallus putkeen niin paine työntää nestettä kierrosta pois.

Tämän ”fiksumpaa” tapaa en omaan looppiin ole keksinyt, helpompi kuitenkin kuin loputon kotelon kääntely.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom