• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Tässä kuva jonka juuri otin.
Putkista 2 kpl on vanhoja akryyleja, loput uusia.
Äkkiseltään ei arvaa mitkä :)

No ei parane arvailla :D Tyylikäät mutkat olet saanut, eteenkin prossulle :thumbsup: Humppilan lasinpuhaltamo ottais sut hommiin heti. Siellä sitte firabel-hommina lasinen kierto ja Alvar Aallon tyylinen säiliö :)
 
No ei parane arvailla :D Tyylikäät mutkat olet saanut, eteenkin prossulle :thumbsup: Humppilan lasinpuhaltamo ottais sut hommiin heti. Siellä sitte firabel-hommina lasinen kierto ja Alvar Aallon tyylinen säiliö :)
Tnx :)
Joo piti ensin tehdä offsetilla noi prosun putket mutta ne meni tuohon näyttiksen putkien sovittamiseen :D
Sitten vapaalla kädellä noi loivat nousut ja muotilla 90-asteet.
Lasitehtaasta niin tiedä mutta olishan toi pähee vääntää lasinen luuppi :D

Ja kiinnostuneille tiedoksi, alin putki 90-asteen kulmalla ja näyttiksen ylempi putki on vanhoja.
 
Mulla on nyt kierrossa tätä: EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear -jäähdytysneste, 1000ml, kirkas - 10,90€

Kun olisi tarkoitus laittaa värilliset nesteet, niin eikö tällä paketilla voisi suoraan sekoittaa väriä tuon Clearin kanssa eikä vaihtaa kokonaan nesteitä värillisiin?

Näin meinaan muistelin että tolla sarjalla voisi huolettaa vetää, koska tohon kirkkaan sekaan ei voinut kaataa valmiiksi värillistä nestettä.
Odottelen vaan että tulee High Flow virtausmittari ja Riser kaapeli että saan Vertical.
 
bykskin gpu blokki ja orkkis lämpötyynyt ovat paksuudeltaan 1.2mm. En pikaisesti löytänyt mistään mitään laadukkaita ja nopeasti saatavilla olevia 1.2mm tyynyjä. Pitäisikö heittää 1mm tyynyt vai 1.5mm tilalle?
 
Mitäs Delta T:tä tuo Aquasuite oikein näyttää? Eikös sen pitäis olla huoneen lämmön ja nesteen lämmön ero?

Kattelin että alkuunsa se näyttää lämpöjen ohella 7 m ja tunnin pelaamisen jälkeen tais olla 15 m. Metriä...? :D

Nesteet lämpee kutakuinkin idlen noin 27 C--> 32 / 34 C.

"DT is simply the difference between the ambient air temperature and the water temperature on the outgoing side of the radiator. Room temperature vs. water temperature: that’s it."
 
Tämmöinen tuli eilen rakennettu. Kiva kyllä toi Lian Li:n koppa.

Ensi viikolla tulee 3D printatut spacerit ja saan kylkilasin kiinni.

Aina se huutaisi custom kaapeleita ja kovia putkia mutta josko jätetään ne seuraavaan päivitykseen.

F9E24A27-3D55-4AE6-B01F-7E9364CA5287.jpeg
 
Tuli tuossa viime viikonloppuna iskettyä rojut uuteen koppaan, aika piukka tila jäi sovittaa vielä loput vesikamat :D Pitänee alkaa kyselemään, josko jollakulla olisi kaupata Barrowin blokki/pumppu/säiliö-yhdistelmää AM4 kantaan niin voi alkaa mallailemaan kovia putkia paikoilleen, D5 kopiopumpulle on turhan vähän tilaa.

Z8cddnf.jpg
70miHiS.jpg



e\ Toisaalta Alphacoolin DC-LT olisi myös oiva vaihtoehto, Eisstation 40 DC-LT topilla. Voisi sitten joskus myöhemmin katsella prossulle blokkia
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs Delta T:tä tuo Aquasuite oikein näyttää? Eikös sen pitäis olla huoneen lämmön ja nesteen lämmön ero?

Kattelin että alkuunsa se näyttää lämpöjen ohella 7 m ja tunnin pelaamisen jälkeen tais olla 15 m. Metriä...? :D

Nesteet lämpee kutakuinkin idlen noin 27 C--> 32 / 34 C.

"DT is simply the difference between the ambient air temperature and the water temperature on the outgoing side of the radiator. Room temperature vs. water temperature: that’s it."

Tämä Delta T mitä tuo näyttää niin taitaakin olla vaan minuutteja ohjelman startista johonkin kummalliseen tapahtumaan asti tms.

Näyttökuva 2022-04-14 121129.png
 
Näköjään Alphacool Eisbaer hoitaa oikein näppärästi pelkän pumpun virkaa ITX-koneen näytönohjain-loopissa kun ottaa Eisbaerin virtausta estävän jetplaten pois blokista. Eisbaerin jetplatessa on erittäin ohut rako verrattuna esimerkiksi EK:n näytönohjain blokkiin, ei ole ihmekään jos vedellä on vaikeuksia kiertää loopissa.
 
Ja sitten taas kierron tyhjennys 'oikeaoppisesti' =D (tarkkasilmäiset huomaa että on osittain feikki kun venttiilit on kiinni ja imuri ei ole päällä).

IMG_20220415_201857.jpg

Osittain uusia ideoita miten ilmata kierto, varsinkin kun on isompi ulkoinen radiaattori. Pysykää kanavalla, tapani mukaan kestää taas kuukauden ennenkuin pääsen taas ilmaamaan. Jos ei toimikkaan niin kiellän kaiken ;)
 
Sain torstaina väkerreltyä romut koppaan sisälle.

1650343994348.png

Tuo eturadilta säiliöön palautuva putki on vähän rutussa kun ajatuksissani taitoin toisen mutkan väärään suuntaan ja putki loppu sitte kesken niin jouduin sen sitten lämmöllä kääntämään toiseen suuntaan ja siitähän ei sitte tullu oikein nätti. :D

Mut onneks ruttu on takapuolella niin sitä ei juuri näy. Jos se alkaa häirihtemään niin tekee sitten uusiks.

Näyttiksen Blockille ei riittäny sitten ARGB paikat joten splitteri täytyy hommata siihen.

Tuo PNY.n 3060Ti kortti vaan on aika aneemisen näkönen kun purki orkkisjäähyt siitä pois! :D

Quadron kontrolleria en vielä oo tilannut, mutta laitoin tuulettimien ohjaukset BIOSista prossun lämpöjen mukaan ohjautuvaks ja näyttäs ihan ok toimivan sitenkin.

Näyttis aikasemmin pelatessa pyöri siellä 80 ja nyt 40-45 asteessa. Prossu 240 MSI.n AIO-lla 70-75 astetta ja nyt 55-60.

Nesteen lämpötila muutaman tunnin Fortin hakkaamisessa 40 astetta. Idle pyörii 30 nurkilla.

Ihmettelin alussa tuota pumpun mekkalaa ja netistä lueskelin ku muut kehuu hiljaseks. :D No sehän sitten resonoi tuon kopan rungon kanssa aika mallikkaasti. Raapasin ruuvit irti ja laitoin jotain 3mm paksua IKEAn liukuestokumimattoo kopan ja pumpun jalan väliin niin johan hiljeni! :)
 
Sain torstaina väkerreltyä romut koppaan sisälle.

1650343994348.png

Tuo eturadilta säiliöön palautuva putki on vähän rutussa kun ajatuksissani taitoin toisen mutkan väärään suuntaan ja putki loppu sitte kesken niin jouduin sen sitten lämmöllä kääntämään toiseen suuntaan ja siitähän ei sitte tullu oikein nätti. :D

Mut onneks ruttu on takapuolella niin sitä ei juuri näy. Jos se alkaa häirihtemään niin tekee sitten uusiks.

Näyttiksen Blockille ei riittäny sitten ARGB paikat joten splitteri täytyy hommata siihen.

Tuo PNY.n 3060Ti kortti vaan on aika aneemisen näkönen kun purki orkkisjäähyt siitä pois! :D

Quadron kontrolleria en vielä oo tilannut, mutta laitoin tuulettimien ohjaukset BIOSista prossun lämpöjen mukaan ohjautuvaks ja näyttäs ihan ok toimivan sitenkin.

Näyttis aikasemmin pelatessa pyöri siellä 80 ja nyt 40-45 asteessa. Prossu 240 MSI.n AIO-lla 70-75 astetta ja nyt 55-60.

Nesteen lämpötila muutaman tunnin Fortin hakkaamisessa 40 astetta. Idle pyörii 30 nurkilla.

Ihmettelin alussa tuota pumpun mekkalaa ja netistä lueskelin ku muut kehuu hiljaseks. :D No sehän sitten resonoi tuon kopan rungon kanssa aika mallikkaasti. Raapasin ruuvit irti ja laitoin jotain 3mm paksua IKEAn liukuestokumimattoo kopan ja pumpun jalan väliin niin johan hiljeni! :)
Heti alkuunsa katoin tota pumppua, et onpa nerokkaan yksinkertaisesti asennettu. Ja itse en edes huomannut tuota ruttua, vaikka aikani kattelin tota kuvaa ennen lukemista. Tää sun kone sai aikaan itselle ajatuksen, et alkais vetää putkilla itsekin :hmm:
 
Heti alkuunsa katoin tota pumppua, et onpa nerokkaan yksinkertaisesti asennettu. Ja itse en edes huomannut tuota ruttua, vaikka aikani kattelin tota kuvaa ennen lukemista. Tää sun kone sai aikaan itselle ajatuksen, et alkais vetää putkilla itsekin :hmm:
Pähkäilin tuota pumpun asentoo ja tuolla lailla sopi juuri tuo paluuputki tulemaan takaisin säiliölle takaisin kun tuo yläradilta eturadille menevä putki on osittain samalla linjalla.

Ja minulla ei ollut käytössä kulmaliittimiä ollenkaan niin oli aika lähellä että sain tuon mittarilta näyttikselle tulevan putken tehtyä niin että se ei muotoudu liittimelle kelvottomaksi kun on niin lähellä taivutusta.

Minulla oli myös varattu EK-n "kuutio" T-kappale tyhjennyshanalle, mutta tuossa säiliössä oli 2 paikkaa paluulle niin sain tuohon alakulmaan laitettua hanan.

Kerran jouduin jo tyhjentämään säiliön, kun tuohan ei ole PWM ohjattu pumppu ja se säätöhantaaki on tuolla alla niin siihen ei pääse muuten käsiksi. Ja siinä kiimassa tullut paljon kateltua sitä asetusta niin se jäi täysille! :D

Pumpun asetus nyt 3/5 eli 3300 RPM. Muistaakseni bykski väitti että 2,6L/min virtaus.

En kyllä tuohon bykskin lukemaan luota alkuunkaan. Lähinnä tuosta näkee nesteen lämpötilan. Bykskin kuppeessa on myös lämpötilamittari, mutta minun emossa ei ole T-sensor paikkaa. Josko sen Quadron kontrollerin laittaa joskus niin saa siihen näpätä sen anturin kiinni.

Tää nyt oli tämmönen ensikertalaisen räpellys :hammer:
 
Mutta noiden putkien taivuttelu oli kyllä niin hirveetä hommaa

Tuohon kun malttas tehä semmosen jigipöydän niin helpottas kovasti varsinkin nuita monen mutkan putkien tekoa.

Minä vetelin putket poikki BARROWin leikkurilla ja jätin päitten hinkkauksen muille. Kokeilin paria putkea hioa ja poistaa jäysteitä niin tuntu että enemmän saa vaan sitä irto silppua aikaseks.
 
Mutta noiden putkien taivuttelu oli kyllä niin hirveetä hommaa, että taitaa olla eka ja vika looppi :lol:
Yhden loopin jaksoin akryylillä tehdä, siinä vaiheessa kun näyttis meni vaihtoon niin putketkin vaihtuivat EKWB:n ZMT -letkuun :geek:. Lisäetuna komponenttia kuten prossua ja virtalähdettä on saanut vaihdettua looppia tyhjentämättä...
 
Yhden loopin jaksoin akryylillä tehdä, siinä vaiheessa kun näyttis meni vaihtoon niin putketkin vaihtuivat EKWB:n ZMT -letkuun :geek:. Lisäetuna komponenttia kuten prossua ja virtalähdettä on saanut vaihdettua looppia tyhjentämättä...
Tätä mietin että jos sais astetta paremman prossun, että voisiko sen vaihtaa ilman loopin purkua. Pitää hieman katsella paljon jätin tilaa letkuille liikkua.
 
Rupee kone hiljalleen muotoutumaan. Pitää käydä kaverin pajalla sorvaamassa vielä extendereistä vähän pois niin saa liittimet kiinni läpivienteihin. Pari milliä liian leveä toi e-atx että olis mennyt modailematta

0D9BA1D7-1D09-484A-B587-E6C9B201D7C6.jpeg
Eikö nuo näytönohjaimen liittimet oo vähän hankalassa paikassa?
 
Emolevy 180astetta eskimokäännösellä ympäri niin näyttiksen liittimet ylöspäin?
 
11-vuotiaan pojan vesijäähdytys-projekti. Osat soviteltu paikoilleen, letkujen leikkausta seuraavaksi.
Osuuko silmään jotain suuria ajatusvirheitä?

Oikealta alhaalta Phanteks Glacieriin sisään ja vasemmalta ylhäältä ulos. Siitä Nöyttiksen kautta prossulle ja sieltä radiaattoriin.

Vesijäähdytys 21-4-2022 (Large).png
 
11-vuotiaan pojan vesijäähdytys-projekti. Osat soviteltu paikoilleen, letkujen leikkausta seuraavaksi.
Osuuko silmään jotain suuria ajatusvirheitä?

Oikealta alhaalta Phanteks Glacieriin sisään ja vasemmalta ylhäältä ulos. Siitä Nöyttiksen kautta prossulle ja sieltä radiaattoriin.

Vesijäähdytys 21-4-2022 (Large).png
Itse saattaisin vetää radilta kylmät suoraan CPU:lle, CPU:lta Glacieriin (puskuri), Glacierilta GPU:lle ja GPU:lta radille jäähtymään. En ehkä työntäisi GPU:n kuumaa suoraan CPU:lle, jos mahdollista käyttää välissä puskuritankissa.
 
joka tapauksessa kennoa vasten niin ajattelin että nätimpi alaspäin mennessä. Loopit kasassa ja tiiviiltäkin vaikuttaa. Lauantaina jos sitten johto shown kimppuun ja nesteet sisälle.

Hyvältä näyttää. Ei oo ainakaan liittimissä pihistelty. Millä nimellä tuon "kotelon" löytää?
 
11-vuotiaan pojan vesijäähdytys-projekti. Osat soviteltu paikoilleen, letkujen leikkausta seuraavaksi.
Osuuko silmään jotain suuria ajatusvirheitä?

Oikealta alhaalta Phanteks Glacieriin sisään ja vasemmalta ylhäältä ulos. Siitä Nöyttiksen kautta prossulle ja sieltä radiaattoriin.

Vesijäähdytys 21-4-2022 (Large).png
Itse vetäisin säiliö->CPU->GPU->radi ihan vaan sen takia, että tommoset jyrkät U-käännökset (joka siis tulisi säiliö->näyttis vedolla) menee helposti lyttyyn letkuilla, tai sitten tulee tarpeettoman iso kieppi letkua sille välille, joka ei välttämättä ole esteettisesti miellyttävin ratkaisu.
 
Itse vetäisin säiliö->CPU->GPU->radi ihan vaan sen takia, että tommoset jyrkät U-käännökset (joka siis tulisi säiliö->näyttis vedolla) menee helposti lyttyyn letkuilla, tai sitten tulee tarpeettoman iso kieppi letkua sille välille, joka ei välttämättä ole esteettisesti miellyttävin ratkaisu.

Tämä. :thumbsup:
 
Viimeistä pitkää radi->säiliö -vetoa saisi siistimmäksi myös 90° liittimet molempiin päihin.
 
11-vuotiaan pojan vesijäähdytys-projekti. Osat soviteltu paikoilleen, letkujen leikkausta seuraavaksi.
Osuuko silmään jotain suuria ajatusvirheitä?

Oikealta alhaalta Phanteks Glacieriin sisään ja vasemmalta ylhäältä ulos. Siitä Nöyttiksen kautta prossulle ja sieltä radiaattoriin.

Vesijäähdytys 21-4-2022 (Large).png


Tässä oma näkemys miten sen voisi vetää. Tuon säiliön oikeaan kulmaan ei kyllä letkua taida ilman 90 asteen adapteria saada. Ainakaan ilman että lyttyyn menee.
Semmonen T pala ja tyhjennysventtiili siihen voisi olla ihan hyvä myös jos ei ole jo jossain piilossa.
 

Liitteet

  • sketsi.png
    sketsi.png
    2,3 MB · Luettu: 94
Tässä oma näkemys miten sen voisi vetää. Tuon säiliön oikeaan kulmaan ei kyllä letkua taida ilman 90 asteen adapteria saada. Ainakaan ilman että lyttyyn menee.
Semmonen T pala ja tyhjennysventtiili siihen voisi olla ihan hyvä myös jos ei ole jo jossain piilossa.

tuonne 90 asteen adapterin toiseen päähän radiin vois sopia myös 45 asteen palikka.
 
Paras olisi ~ 20mm jatkopala ja sen nokkaan 90. Mutta ei sinne toisaalta mitään tarvitse.
Tämmöinen on myös ihan menevä liitin jos ei haittaa noiden taitoskohtien riskit. Ei ole itsellä nuo vuotaneet vielä :geek:
 
Kierron järjestyksellä ei ole mitään väliä.
Aika raffi toteamus, järjestyksellä on väliä, mutta eri asia on, näkyykö se käytössä. Ne jotka vesileikkejä harrastavat, yleensä ideologisista syistä eivät tee sinne päin, vaan optimoivat optimoimisen ilosta. Oletko mitannut nesteen lämpötilaa kierron eri vaiheissa? Puhutaan vähintään asteen parin eroista.
 
Aika raffi toteamus, järjestyksellä on väliä, mutta eri asia on, näkyykö se käytössä. Ne jotka vesileikkejä harrastavat, yleensä ideologisista syistä eivät tee sinne päin, vaan optimoivat optimoimisen ilosta. Oletko mitannut nesteen lämpötilaa kierron eri vaiheissa? Puhutaan vähintään asteen parin eroista.

Tää nyt on käsitelty täällä vaikka kuinka monet kerrat, mutta käytännössä ainoastaan jäähdyttimen ja ympäristön lämpötilojen erotus määrittää kuinka hyvin komponentit viilentyvät. Lämpö siirtyy esim. GPU->vesi->jäähdytin->ympäristö. Eli mitä kuumempi jäähdytin on sen paremmin lämpöä poistuu systeemistä ympäristöön jos ympäristön lämpötila pysyy vakiona. Jäähdyttimen nesteen sisäänmenolämpötila ja ulostulolämpötila ei kerro kuinka hyvin lämpöä poistuu systeemistä ja vaikka niiden välillä varmasti onkin se 1-2 asteen ero, on se aivan liian pieni lämmittämään muita komponentteja.

Tiivistettynä vesi lämpenee kokonaisuudessaan tasaisesti ja systeemi saavuttaa tasapainon nopeasti.
 
Tää nyt on käsitelty täällä vaikka kuinka monet kerrat, mutta käytännössä ainoastaan jäähdyttimen ja ympäristön lämpötilojen erotus määrittää kuinka hyvin komponentit viilentyvät. Lämpö siirtyy esim. GPU->vesi->jäähdytin->ympäristö. Eli mitä kuumempi jäähdytin on sen paremmin lämpöä poistuu systeemistä ympäristöön jos ympäristön lämpötila pysyy vakiona. Jäähdyttimen nesteen sisäänmenolämpötila ja ulostulolämpötila ei kerro kuinka hyvin lämpöä poistuu systeemistä ja vaikka niiden välillä varmasti onkin se 1-2 asteen ero, on se aivan liian pieni lämmittämään muita komponentteja.

Tiivistettynä vesi lämpenee kokonaisuudessaan tasaisesti ja systeemi saavuttaa tasapainon nopeasti.

Niin siis kierron nestehän ei todellisuudessa lämpene tasaisesti, vaan kierron tavoitteena on tasata lämpötilaerot komponenttien yli ja se kuinka hyvin tämä onnistuu, riippuu loopin virtausnopeudesta. Olet oikessa, että kierron lämpötila ei voi alittaa ympäristön lämpötilaa missään tilanteessa, tyypillisesti se on jopa hieman korkeampi, jos kopan sisälämpötila on ympäristöä korkeampi. Hotspottien kohdalla on kuitenkin aina lämpötilagradienttia koska sen energian mikä komponenteista sitoutuu kiertoon, pitää tulla myös kierrossa ulos (pl. muut häviöt), mutta tämä dT:hän komponenttien yli tässä nimenomaan pyritään minimoimaan joko virtausnopeudella tai muulla tavalla. Ja vaikka radiaattorin sinäänmenon ja ulostulon välinen lämpötilaero olisi 0 astetta, niin se ei tarkoita etteikö radiaattorissa tapahtuisi lämmönvaihtoa. Lämpöä siirtyy radiaattorista ilmaan niin kauan kun radiaattorin ulostulon lämpötila on korkeampi kun radiaattorin läpi puhallettavan ilman lämpötila.

Yhteenvetona siis, että kierron järjestyksellä siis on oikeasti väliä termodynaamisessa mielessä, joten väittämä siitä, että ei ole, ei pidä oikeasti paikkaansa (pitää toki peruskäytössä paikkansa siltä osin, että käyttäjä ei välttämättä havaitse eroa komponenttien lämpötiloissa. Olettaen siis, että looppi toimii riittävällä virtauksella ja radiaattori on mitoitettu oikein). Mutta, jos käyttääkin hieman rajumpaa sarjaan kytkettyä rautaa, niin sitten eroa alkaakin jo olemaan ja siksi erilliskierrot saattavat tulla kyseeseen.
 
Niin siis kierron nestehän ei todellisuudessa lämpene tasaisesti, vaan kierron tavoitteena on tasata lämpötilaerot komponenttien yli ja se kuinka hyvin tämä onnistuu, riippuu loopin virtausnopeudesta. Olet oikessa, että kierron lämpötila ei voi alittaa ympäristön lämpötilaa missään tilanteessa, tyypillisesti se on jopa hieman korkeampi, jos kopan sisälämpötila on ympäristöä korkeampi. Hotspottien kohdalla on kuitenkin aina lämpötilagradienttia koska sen energian mikä komponenteista sitoutuu kiertoon, pitää tulla myös kierrossa ulos (pl. muut häviöt), mutta tämä dT:hän komponenttien yli tässä nimenomaan pyritään minimoimaan joko virtausnopeudella tai muulla tavalla. Ja vaikka radiaattorin sinäänmenon ja ulostulon välinen lämpötilaero olisi 0 astetta, niin se ei tarkoita etteikö radiaattorissa tapahtuisi lämmönvaihtoa. Lämpöä siirtyy radiaattorista ilmaan niin kauan kun radiaattorin ulostulon lämpötila on korkeampi kun radiaattorin läpi puhallettavan ilman lämpötila.

Yhteenvetona siis, että kierron järjestyksellä siis on oikeasti väliä termodynaamisessa mielessä, joten väittämä siitä, että ei ole, ei pidä oikeasti paikkaansa (pitää toki peruskäytössä paikkansa siltä osin, että käyttäjä ei välttämättä havaitse eroa komponenttien lämpötiloissa. Olettaen siis, että looppi toimii riittävällä virtauksella ja radiaattori on mitoitettu oikein). Mutta, jos käyttääkin hieman rajumpaa sarjaan kytkettyä rautaa, niin sitten eroa alkaakin jo olemaan ja siksi erilliskierrot saattavat tulla kyseeseen.
Mikähän olisi hieman rajumpaa sarjaan kytkettyä rautaa kun en ole huomannut MITÄÄN eroa lämpötiloissa edes SLI-kokoonpanoilla?
Teoriassa kyllä voi sanoa että järjestyksellä on väliä, mutta empiirinen tutkimus taas kertoo ihan muuta, käytännössä kierron järjestyksellä ei ole merkitystä tai jos on, menee se virhemarginaalin piikkiin.
Tässäkään ketjussa ei varmaan kukaan ole pystynyt tuota todistamaan että kierron järjestyksellä olisi väliä, vaikka aika ajoin tätä samaa väitettä täällä heitelläänkin ilmoille.
 
Vaikka termodynamiikka sanelee sen virtauksen merkityksen, ilmeisesti suurin rajoittava tekijä näissä kilkkeissä on se vähinen nesteen määrä, ja maltilliset lämpötilaerot. Järjestyksellä ei mitään käytännön merkitystä ole.
 
Niin siis kierron nestehän ei todellisuudessa lämpene tasaisesti, vaan kierron tavoitteena on tasata lämpötilaerot komponenttien yli ja se kuinka hyvin tämä onnistuu, riippuu loopin virtausnopeudesta. Olet oikessa, että kierron lämpötila ei voi alittaa ympäristön lämpötilaa missään tilanteessa, tyypillisesti se on jopa hieman korkeampi, jos kopan sisälämpötila on ympäristöä korkeampi. Hotspottien kohdalla on kuitenkin aina lämpötilagradienttia koska sen energian mikä komponenteista sitoutuu kiertoon, pitää tulla myös kierrossa ulos (pl. muut häviöt), mutta tämä dT:hän komponenttien yli tässä nimenomaan pyritään minimoimaan joko virtausnopeudella tai muulla tavalla. Ja vaikka radiaattorin sinäänmenon ja ulostulon välinen lämpötilaero olisi 0 astetta, niin se ei tarkoita etteikö radiaattorissa tapahtuisi lämmönvaihtoa. Lämpöä siirtyy radiaattorista ilmaan niin kauan kun radiaattorin ulostulon lämpötila on korkeampi kun radiaattorin läpi puhallettavan ilman lämpötila.

Yhteenvetona siis, että kierron järjestyksellä siis on oikeasti väliä termodynaamisessa mielessä, joten väittämä siitä, että ei ole, ei pidä oikeasti paikkaansa (pitää toki peruskäytössä paikkansa siltä osin, että käyttäjä ei välttämättä havaitse eroa komponenttien lämpötiloissa. Olettaen siis, että looppi toimii riittävällä virtauksella ja radiaattori on mitoitettu oikein). Mutta, jos käyttääkin hieman rajumpaa sarjaan kytkettyä rautaa, niin sitten eroa alkaakin jo olemaan ja siksi erilliskierrot saattavat tulla kyseeseen.

Joo, musta tuntuu, että ollaan ainakin jollain tasolla samaa mieltä. Riittävällä virtausnopeudella saadaan dT minimoitua, niin kuin sanoit, mutta onko silloin kierron järjestyksellä merkitystä, jos mitataan lämpötilaa puolen asteen tarkkuudella. Itse ainakin kuvittelisin, että erot ovat silloin niin pieniä, että niillä ei ole käytännön merkitystä. Tämän takia ei myöskään kannata laittaa useampaa GPU:ta sarjaa vaan rinnan, jotta saadaan ylläpidettyä riittävä virtausnopeus.
 
  • Tykkää
Reactions: 007
Mikähän olisi hieman rajumpaa sarjaan kytkettyä rautaa kun en ole huomannut MITÄÄN eroa lämpötiloissa edes SLI-kokoonpanoilla?
Teoriassa kyllä voi sanoa että järjestyksellä on väliä, mutta empiirinen tutkimus taas kertoo ihan muuta, käytännössä kierron järjestyksellä ei ole merkitystä tai jos on, menee se virhemarginaalin piikkiin.
Tässäkään ketjussa ei varmaan kukaan ole pystynyt tuota todistamaan että kierron järjestyksellä olisi väliä, vaikka aika ajoin tätä samaa väitettä täällä heitelläänkin ilmoille.
En epäile kertomaasi tai muutenkaan kyseenalaista kokemuksiasi ja maininta "järjestyksellä on väliä" linkittyykin mielestäni juuri tuohon käytännön komponenttien lämpötilaa alentavaan vaikutukseen, joka varmasti onkin "olematon", vaikeasti havaittavissa tai muuten erittäin vähäinen riittävän nopealla virtauksella ja pienillä pistekuormilla.

Mutta tämä "ei ole mitään vaikutusta" lausunto taisteli sen verran omaa rajallista fysiikan / termodynamiikan ymmärrystä vastaan, että koin tarvetta tiedustella kokeellisia mittaustuloksia tämän väitteen tueksi. Myös tuo mainitsemani "rajumman raudan" lämpökuorma ja sen aiheuttama muutos dT:ssä on kyllä laskettavissa, mutta näin päästä heittäisin, että puhumme sen tason setistä, että 99.9 % käyttäjistä ei harrasta vesileikkejä sillä tasolla.

Olen siis sinut sen kanssa, että letkut voi vetää jatkossakin vapaavalintaisessa järjestyksessä, mutta silti uskallan väittää, että järjestyksellä on termodynaamisesti väliä. Oikeasti yksi suuri komponenttien, etenkin CPU, pullonkaula on se, miten lämpö saadaan siirrettyä komponentista blokin kautta veteen. Tyypillisesti tämä ei ole CPU:n rakenteesta riippuen kovin hyvä "polku". GPU:n tapauksessa tämä onnistunee paremmin suuremman pinta-alan vuoksi.

Joten rauha maahan veljet, jatketaan mukavaa harrastusta kukin tyylillään :thumbsup:
 
Vesijäähdytys 23-4-2022 (Large).png


Siitä tuli ihan hyvä. Kiitos vinkeistä!

Kolmisen tuntia mietin miksi kone ei käynnistynyt, pelkkä vesiblokin valo syttyi, ei tuulettimet, ei emolevyn valot.
Kaikki komponentit irroittelin. Sitten lopulta vielä prossun. Sen kun laittoi oikein päin niin kaikki ok..

Vielä olisi pumpun säätö edessä, jos sen haluaisi pyörimään hiukan hitaammin. Ei PWM säätöä, suoraan virtalähteessä kiinni. Joku adapteri varmaan että saisi emolevyyn kiinni ja DC säädöllä pienemmälle (äänen vuoksi).

Ja tuulettimet ei mene emolevyyn kiinni.. 3 pinninen argb niissä, emolevyllä 4 pinninen paikka. (edit: emolevyllä onkin yksi 3-pinninen argb paikka, siinä tuo säiliön ledinauha kiinni, joku splitteri siihen vaan)
 
Viimeksi muokattu:
Vesijäähdytys 23-4-2022 (Large).png


Siitä tuli ihan hyvä. Kiitos vinkeistä!

Kolmisen tuntia mietin miksi kone ei käynnistynyt, pelkkä vesiblokin valo syttyi, ei tuulettimet, ei emolevyn valot.
Kaikki komponentit irroittelin. Sitten lopulta vielä prossun. Sen kun laittoi oikein päin niin kaikki ok..

Vielä olisi pumpun säätö edessä, jos sen haluaisi pyörimään hiukan hitaammin. Ei PWM säätöä, suoraan virtalähteessä kiinni. Joku adapteri varmaan että saisi emolevyyn kiinni ja DC säädöllä pienemmälle (äänen vuoksi).

Ja tuulettimet ei mene emolevyyn kiinni.. 3 pinninen argb niissä, emolevyllä 4 pinninen paikka. (edit: emolevyllä onkin yksi 3-pinninen argb paikka, siinä tuo säiliön ledinauha kiinni, joku splitteri siihen vaan)

Jos ei ole PWM vaan Vario mallin pumppu niin siellä on varmaan semmonen säätönuppi sen pumpun perässä?
Joku adapteri voisi toimia myös tietenkin.
 
Jos ei ole PWM vaan Vario mallin pumppu niin siellä on varmaan semmonen säätönuppi sen pumpun perässä?
Joku adapteri voisi toimia myös tietenkin.

Alphacool Laing DDC310 - ei taida olla suoraan säätömahdollisuuksia. Kuvittelin että olisi, mutta sen 3 pinninen piuha kertoo vain nopeuden koneelle..
 
Vähän pyörittelyä (on muuten melko hankalaa, ei kaikkein kevein) että saa isoimmat kuplat pois. Värien säädöt ja toivottavasti sit hetkeen tarvi mitään duunailla. Meni tunti jos toinenkin kasaillessa, saati euroista puhumattakaan

7B42B94C-6FC0-41FB-9AF6-2214D4BFB8AD.jpeg
 
IMG_20220423_194137__01.jpg

Tallä ei tulla voittamaan kauneuskilpailuja :D, ei kyllä ole tarkoituskaan.
Projekti tökkii muutenkin siihen malliin koko ajan että tekisi mieli todeta "paskat tästä" ja lopettaa tämä vesileikkiharrastus.
Kuten tuohon "säiliöön" olin varannut ihan eri osat jotka oli tarkoitus tehdä kovajuottamalla, prkl ei ollutkaan firman varastolla kuin asetyleeni-pullo (tarvisi myös hapen). Hätärinä sitten taas suunnitelma K käyttöön.


Tuohon kierron järjestys keskusteluun voisin mainita sen verran että edellisessä kierrossa oli jäähdyttimet ennen cpu/gpu blokkeja (cpu ryzen 3800>sb>radi>gpu 2080ti>radi) ja molempien jäähdyttimien yhteissä lämpömittarit. Sen verta pientä oli lämmönnousu blokkien jälkeen että käytännössä ei merkitystä. Muistaakseni 1-2°c maksimissaan.
 
Asentelin tänään eilen saapuneen 5800X3D:n ja samalla päivitin vähän vesikiertoakin. Mukavasti tilasin suoraan Watercoolin nettisivuilta pari tuntia prossutilauksen jälkeen ja silti paketti ehti tulla Saksasta DHL Expressin tuomana kotiovelle samana päivänä prosessorin kanssa! Ikävä kyllä olivat myös kyllästäneet paketin tupakan hajulla, joka ei kokonaan haihtunut edes yön aikana.

Päivitin vanhan D5-pumpun kahteen uuteen (Watercool D5-Dualtop + 2xD5 Vario) toimintavarmuuden lisäämiseksi ja virtausnopeuden kasvattamiseksi samalla tai alhaisemmalla äänenpaineella. Samalla siirtelin erivärisiä ruuviliittimiä paikasta toiseen ja vaihdoin litkut tuoreisiin (Mayhems X1 Clear). Kun tilauksesta puuttui noin toimituskulujen verran tavaraa saadakseni ilmaisen toimituksen, lisäsin tilaukseen myös tällaisen kapistuksen johtospagetin helpottamiseen neljän 200mm Noctuan kanssa: Watercool 4 x 4Pin PWM Splitter, 12,95 €

Käytännössä piti siis purkaa ja tyhjätä näytönohjainta lukuunottamatta koko kierto, vaihtaa prosessori ja irottaa tuulettimet tuulettimien johtojen räpeltämistä varten. Lopuksi vielä laitoin vaahtomuovia pumpun alle ja ympärille ääntä eristämään. Johdot jäivät vähän miten sattuu, mutta kotelon kylkipelti kyllä peittää kaikki sotkut. Valmiin vesikierron varsinainen täyttö sujui taas todella helposti ilman mitään ilmausongelmia. Alussa kun vaan huolehti veden valuvan painovoimaisesti pumpulle ja sitten laittoi ne käyntiin, homma sujui miltei itsekseen. Pysäytin pumput pari kertaa nesteen lisäämiseksi säiliöön (melkein kaksi litraa meni), mutta en räplännyt nopeuksien kanssa tai käyttänyt aikaa jäähdyttimen heilutteluun.

Ikävä kyllä en tajunnut tarvisevani naaras-naaras-PWM-kaapelin, joten nyt täytyy kaapelia odotellessa pärjätä passiivisella jäähdytyksellä ja täten olla pelaamatta. :(

Tältä näytti heti vajaan viiden tunnin asennusrupeaman jälkeen:

20220423_165846.jpg

Olisipa sopiva jatkokaapeli... Tuulettimien keskellä on nyt siis plussan muotoinen jakaja, mistä vain yksi kaapeli lähtee kohti virtalähdettä. Tuolla kait saisi kaikki neljä tuuletinta kiinni ilman jatkojohtoja, mutta minä halusin kaikki tekstit oikein päin, joten vain yksi tuuletin on suoraan kiinni plussassa. Aika huomaamattomasti jatkojohdot kuitenkin kulkevat tuulettimien välissä. Pölyjä näköjään olisi vielä pyyhittävänä myös.

20220423_165957.jpg

90-asteen kulmapalalle tuli käyttöä, sillä Dualtopissa on vesilähdöt vain yhdellä reunalla. Niitä ei muuten ollut merkitty mitenkään, joten piti kuvien perusteella päätellä oikea konfiguraatio (keskemmältä sisään ja reunalta ulos). Nyt uskaltaa jättää koneen yksikseenkin kun vesi kiertää vaikka yksi pumppu hajoaisikin.

EDIT:

20220424_003915.jpg

Sainpas 3/4 tuuletinta vielä pyörimään koskematta ruuvimeisseliin. :)
 
Viimeksi muokattu:
Vähän pyörittelyä (on muuten melko hankalaa, ei kaikkein kevein) että saa isoimmat kuplat pois. Värien säädöt ja toivottavasti sit hetkeen tarvi mitään duunailla. Meni tunti jos toinenkin kasaillessa, saati euroista puhumattakaan

7B42B94C-6FC0-41FB-9AF6-2214D4BFB8AD.jpeg
Tuosta € menekistä voit kattoo peiliin on kyllä viimosen päälle liittimet ja letkut ja vielä tuplaluuppu. Eihän noilla eväillä halpaa tehhä.
 
Vähän pyörittelyä (on muuten melko hankalaa, ei kaikkein kevein) että saa isoimmat kuplat pois. Värien säädöt ja toivottavasti sit hetkeen tarvi mitään duunailla. Meni tunti jos toinenkin kasaillessa, saati euroista puhumattakaan

7B42B94C-6FC0-41FB-9AF6-2214D4BFB8AD.jpeg
Minkälaiset komponentit kiinni ja vedenlämpöä idle/rasituksessa? :) On kyllä komea avoinainen kokoonpano!
Tietenkin kallis harrastus, mutta parempi kuin moni muu... Jokapäiväisessä käytössä luultavasti kumminkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom