latee77
RTX ON
- Liittynyt
- 18.02.2017
- Viestejä
- 5 499
Tässä kuva jonka juuri otin.
Putkista 2 kpl on vanhoja akryyleja, loput uusia.
Äkkiseltään ei arvaa mitkä![]()
No ei parane arvailla



Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä kuva jonka juuri otin.
Putkista 2 kpl on vanhoja akryyleja, loput uusia.
Äkkiseltään ei arvaa mitkä![]()
TnxNo ei parane arvaillaTyylikäät mutkat olet saanut, eteenkin prossulle
Humppilan lasinpuhaltamo ottais sut hommiin heti. Siellä sitte firabel-hommina lasinen kierto ja Alvar Aallon tyylinen säiliö
![]()
Mitäs Delta T:tä tuo Aquasuite oikein näyttää? Eikös sen pitäis olla huoneen lämmön ja nesteen lämmön ero?
Kattelin että alkuunsa se näyttää lämpöjen ohella 7 m ja tunnin pelaamisen jälkeen tais olla 15 m. Metriä...?
Nesteet lämpee kutakuinkin idlen noin 27 C--> 32 / 34 C.
"DT is simply the difference between the ambient air temperature and the water temperature on the outgoing side of the radiator. Room temperature vs. water temperature: that’s it."
Heti alkuunsa katoin tota pumppua, et onpa nerokkaan yksinkertaisesti asennettu. Ja itse en edes huomannut tuota ruttua, vaikka aikani kattelin tota kuvaa ennen lukemista. Tää sun kone sai aikaan itselle ajatuksen, et alkais vetää putkilla itsekinSain torstaina väkerreltyä romut koppaan sisälle.
Tuo eturadilta säiliöön palautuva putki on vähän rutussa kun ajatuksissani taitoin toisen mutkan väärään suuntaan ja putki loppu sitte kesken niin jouduin sen sitten lämmöllä kääntämään toiseen suuntaan ja siitähän ei sitte tullu oikein nätti.
Mut onneks ruttu on takapuolella niin sitä ei juuri näy. Jos se alkaa häirihtemään niin tekee sitten uusiks.
Näyttiksen Blockille ei riittäny sitten ARGB paikat joten splitteri täytyy hommata siihen.
Tuo PNY.n 3060Ti kortti vaan on aika aneemisen näkönen kun purki orkkisjäähyt siitä pois!
Quadron kontrolleria en vielä oo tilannut, mutta laitoin tuulettimien ohjaukset BIOSista prossun lämpöjen mukaan ohjautuvaks ja näyttäs ihan ok toimivan sitenkin.
Näyttis aikasemmin pelatessa pyöri siellä 80 ja nyt 40-45 asteessa. Prossu 240 MSI.n AIO-lla 70-75 astetta ja nyt 55-60.
Nesteen lämpötila muutaman tunnin Fortin hakkaamisessa 40 astetta. Idle pyörii 30 nurkilla.
Ihmettelin alussa tuota pumpun mekkalaa ja netistä lueskelin ku muut kehuu hiljaseks.No sehän sitten resonoi tuon kopan rungon kanssa aika mallikkaasti. Raapasin ruuvit irti ja laitoin jotain 3mm paksua IKEAn liukuestokumimattoo kopan ja pumpun jalan väliin niin johan hiljeni!
![]()
Pähkäilin tuota pumpun asentoo ja tuolla lailla sopi juuri tuo paluuputki tulemaan takaisin säiliölle takaisin kun tuo yläradilta eturadille menevä putki on osittain samalla linjalla.Heti alkuunsa katoin tota pumppua, et onpa nerokkaan yksinkertaisesti asennettu. Ja itse en edes huomannut tuota ruttua, vaikka aikani kattelin tota kuvaa ennen lukemista. Tää sun kone sai aikaan itselle ajatuksen, et alkais vetää putkilla itsekin![]()
Mutta noiden putkien taivuttelu oli kyllä niin hirveetä hommaa
Yhden loopin jaksoin akryylillä tehdä, siinä vaiheessa kun näyttis meni vaihtoon niin putketkin vaihtuivat EKWB:n ZMT -letkuunMutta noiden putkien taivuttelu oli kyllä niin hirveetä hommaa, että taitaa olla eka ja vika looppi![]()
Tätä mietin että jos sais astetta paremman prossun, että voisiko sen vaihtaa ilman loopin purkua. Pitää hieman katsella paljon jätin tilaa letkuille liikkua.Yhden loopin jaksoin akryylillä tehdä, siinä vaiheessa kun näyttis meni vaihtoon niin putketkin vaihtuivat EKWB:n ZMT -letkuun. Lisäetuna komponenttia kuten prossua ja virtalähdettä on saanut vaihdettua looppia tyhjentämättä...
Eikö nuo näytönohjaimen liittimet oo vähän hankalassa paikassa?Rupee kone hiljalleen muotoutumaan. Pitää käydä kaverin pajalla sorvaamassa vielä extendereistä vähän pois niin saa liittimet kiinni läpivienteihin. Pari milliä liian leveä toi e-atx että olis mennyt modailematta
![]()
Itse saattaisin vetää radilta kylmät suoraan CPU:lle, CPU:lta Glacieriin (puskuri), Glacierilta GPU:lle ja GPU:lta radille jäähtymään. En ehkä työntäisi GPU:n kuumaa suoraan CPU:lle, jos mahdollista käyttää välissä puskuritankissa.11-vuotiaan pojan vesijäähdytys-projekti. Osat soviteltu paikoilleen, letkujen leikkausta seuraavaksi.
Osuuko silmään jotain suuria ajatusvirheitä?
Oikealta alhaalta Phanteks Glacieriin sisään ja vasemmalta ylhäältä ulos. Siitä Nöyttiksen kautta prossulle ja sieltä radiaattoriin.
![]()
Itse saattaisin vetää radilta kylmät suoraan CPU:lle, CPU:lta Glacieriin (puskuri), Glacierilta GPU:lle ja GPU:lta radille jäähtymään. En ehkä työntäisi GPU:n kuumaa suoraan CPU:lle, jos mahdollista käyttää välissä puskuritankissa.
joka tapauksessa kennoa vasten niin ajattelin että nätimpi alaspäin mennessä. Loopit kasassa ja tiiviiltäkin vaikuttaa. Lauantaina jos sitten johto shown kimppuun ja nesteet sisälle.
Hyvältä näyttää. Ei oo ainakaan liittimissä pihistelty. Millä nimellä tuon "kotelon" löytää?
Itse vetäisin säiliö->CPU->GPU->radi ihan vaan sen takia, että tommoset jyrkät U-käännökset (joka siis tulisi säiliö->näyttis vedolla) menee helposti lyttyyn letkuilla, tai sitten tulee tarpeettoman iso kieppi letkua sille välille, joka ei välttämättä ole esteettisesti miellyttävin ratkaisu.11-vuotiaan pojan vesijäähdytys-projekti. Osat soviteltu paikoilleen, letkujen leikkausta seuraavaksi.
Osuuko silmään jotain suuria ajatusvirheitä?
Oikealta alhaalta Phanteks Glacieriin sisään ja vasemmalta ylhäältä ulos. Siitä Nöyttiksen kautta prossulle ja sieltä radiaattoriin.
![]()
Itse vetäisin säiliö->CPU->GPU->radi ihan vaan sen takia, että tommoset jyrkät U-käännökset (joka siis tulisi säiliö->näyttis vedolla) menee helposti lyttyyn letkuilla, tai sitten tulee tarpeettoman iso kieppi letkua sille välille, joka ei välttämättä ole esteettisesti miellyttävin ratkaisu.
11-vuotiaan pojan vesijäähdytys-projekti. Osat soviteltu paikoilleen, letkujen leikkausta seuraavaksi.
Osuuko silmään jotain suuria ajatusvirheitä?
Oikealta alhaalta Phanteks Glacieriin sisään ja vasemmalta ylhäältä ulos. Siitä Nöyttiksen kautta prossulle ja sieltä radiaattoriin.
![]()
Tässä oma näkemys miten sen voisi vetää. Tuon säiliön oikeaan kulmaan ei kyllä letkua taida ilman 90 asteen adapteria saada. Ainakaan ilman että lyttyyn menee.
Semmonen T pala ja tyhjennysventtiili siihen voisi olla ihan hyvä myös jos ei ole jo jossain piilossa.
Aika raffi toteamus, järjestyksellä on väliä, mutta eri asia on, näkyykö se käytössä. Ne jotka vesileikkejä harrastavat, yleensä ideologisista syistä eivät tee sinne päin, vaan optimoivat optimoimisen ilosta. Oletko mitannut nesteen lämpötilaa kierron eri vaiheissa? Puhutaan vähintään asteen parin eroista.Kierron järjestyksellä ei ole mitään väliä.
Aika raffi toteamus, järjestyksellä on väliä, mutta eri asia on, näkyykö se käytössä. Ne jotka vesileikkejä harrastavat, yleensä ideologisista syistä eivät tee sinne päin, vaan optimoivat optimoimisen ilosta. Oletko mitannut nesteen lämpötilaa kierron eri vaiheissa? Puhutaan vähintään asteen parin eroista.
Tää nyt on käsitelty täällä vaikka kuinka monet kerrat, mutta käytännössä ainoastaan jäähdyttimen ja ympäristön lämpötilojen erotus määrittää kuinka hyvin komponentit viilentyvät. Lämpö siirtyy esim. GPU->vesi->jäähdytin->ympäristö. Eli mitä kuumempi jäähdytin on sen paremmin lämpöä poistuu systeemistä ympäristöön jos ympäristön lämpötila pysyy vakiona. Jäähdyttimen nesteen sisäänmenolämpötila ja ulostulolämpötila ei kerro kuinka hyvin lämpöä poistuu systeemistä ja vaikka niiden välillä varmasti onkin se 1-2 asteen ero, on se aivan liian pieni lämmittämään muita komponentteja.
Tiivistettynä vesi lämpenee kokonaisuudessaan tasaisesti ja systeemi saavuttaa tasapainon nopeasti.
Mikähän olisi hieman rajumpaa sarjaan kytkettyä rautaa kun en ole huomannut MITÄÄN eroa lämpötiloissa edes SLI-kokoonpanoilla?Niin siis kierron nestehän ei todellisuudessa lämpene tasaisesti, vaan kierron tavoitteena on tasata lämpötilaerot komponenttien yli ja se kuinka hyvin tämä onnistuu, riippuu loopin virtausnopeudesta. Olet oikessa, että kierron lämpötila ei voi alittaa ympäristön lämpötilaa missään tilanteessa, tyypillisesti se on jopa hieman korkeampi, jos kopan sisälämpötila on ympäristöä korkeampi. Hotspottien kohdalla on kuitenkin aina lämpötilagradienttia koska sen energian mikä komponenteista sitoutuu kiertoon, pitää tulla myös kierrossa ulos (pl. muut häviöt), mutta tämä dT:hän komponenttien yli tässä nimenomaan pyritään minimoimaan joko virtausnopeudella tai muulla tavalla. Ja vaikka radiaattorin sinäänmenon ja ulostulon välinen lämpötilaero olisi 0 astetta, niin se ei tarkoita etteikö radiaattorissa tapahtuisi lämmönvaihtoa. Lämpöä siirtyy radiaattorista ilmaan niin kauan kun radiaattorin ulostulon lämpötila on korkeampi kun radiaattorin läpi puhallettavan ilman lämpötila.
Yhteenvetona siis, että kierron järjestyksellä siis on oikeasti väliä termodynaamisessa mielessä, joten väittämä siitä, että ei ole, ei pidä oikeasti paikkaansa (pitää toki peruskäytössä paikkansa siltä osin, että käyttäjä ei välttämättä havaitse eroa komponenttien lämpötiloissa. Olettaen siis, että looppi toimii riittävällä virtauksella ja radiaattori on mitoitettu oikein). Mutta, jos käyttääkin hieman rajumpaa sarjaan kytkettyä rautaa, niin sitten eroa alkaakin jo olemaan ja siksi erilliskierrot saattavat tulla kyseeseen.
Niin siis kierron nestehän ei todellisuudessa lämpene tasaisesti, vaan kierron tavoitteena on tasata lämpötilaerot komponenttien yli ja se kuinka hyvin tämä onnistuu, riippuu loopin virtausnopeudesta. Olet oikessa, että kierron lämpötila ei voi alittaa ympäristön lämpötilaa missään tilanteessa, tyypillisesti se on jopa hieman korkeampi, jos kopan sisälämpötila on ympäristöä korkeampi. Hotspottien kohdalla on kuitenkin aina lämpötilagradienttia koska sen energian mikä komponenteista sitoutuu kiertoon, pitää tulla myös kierrossa ulos (pl. muut häviöt), mutta tämä dT:hän komponenttien yli tässä nimenomaan pyritään minimoimaan joko virtausnopeudella tai muulla tavalla. Ja vaikka radiaattorin sinäänmenon ja ulostulon välinen lämpötilaero olisi 0 astetta, niin se ei tarkoita etteikö radiaattorissa tapahtuisi lämmönvaihtoa. Lämpöä siirtyy radiaattorista ilmaan niin kauan kun radiaattorin ulostulon lämpötila on korkeampi kun radiaattorin läpi puhallettavan ilman lämpötila.
Yhteenvetona siis, että kierron järjestyksellä siis on oikeasti väliä termodynaamisessa mielessä, joten väittämä siitä, että ei ole, ei pidä oikeasti paikkaansa (pitää toki peruskäytössä paikkansa siltä osin, että käyttäjä ei välttämättä havaitse eroa komponenttien lämpötiloissa. Olettaen siis, että looppi toimii riittävällä virtauksella ja radiaattori on mitoitettu oikein). Mutta, jos käyttääkin hieman rajumpaa sarjaan kytkettyä rautaa, niin sitten eroa alkaakin jo olemaan ja siksi erilliskierrot saattavat tulla kyseeseen.
En epäile kertomaasi tai muutenkaan kyseenalaista kokemuksiasi ja maininta "järjestyksellä on väliä" linkittyykin mielestäni juuri tuohon käytännön komponenttien lämpötilaa alentavaan vaikutukseen, joka varmasti onkin "olematon", vaikeasti havaittavissa tai muuten erittäin vähäinen riittävän nopealla virtauksella ja pienillä pistekuormilla.Mikähän olisi hieman rajumpaa sarjaan kytkettyä rautaa kun en ole huomannut MITÄÄN eroa lämpötiloissa edes SLI-kokoonpanoilla?
Teoriassa kyllä voi sanoa että järjestyksellä on väliä, mutta empiirinen tutkimus taas kertoo ihan muuta, käytännössä kierron järjestyksellä ei ole merkitystä tai jos on, menee se virhemarginaalin piikkiin.
Tässäkään ketjussa ei varmaan kukaan ole pystynyt tuota todistamaan että kierron järjestyksellä olisi väliä, vaikka aika ajoin tätä samaa väitettä täällä heitelläänkin ilmoille.
![]()
Siitä tuli ihan hyvä. Kiitos vinkeistä!
Kolmisen tuntia mietin miksi kone ei käynnistynyt, pelkkä vesiblokin valo syttyi, ei tuulettimet, ei emolevyn valot.
Kaikki komponentit irroittelin. Sitten lopulta vielä prossun. Sen kun laittoi oikein päin niin kaikki ok..
Vielä olisi pumpun säätö edessä, jos sen haluaisi pyörimään hiukan hitaammin. Ei PWM säätöä, suoraan virtalähteessä kiinni. Joku adapteri varmaan että saisi emolevyyn kiinni ja DC säädöllä pienemmälle (äänen vuoksi).
Ja tuulettimet ei mene emolevyyn kiinni.. 3 pinninen argb niissä, emolevyllä 4 pinninen paikka. (edit: emolevyllä onkin yksi 3-pinninen argb paikka, siinä tuo säiliön ledinauha kiinni, joku splitteri siihen vaan)
Jos ei ole PWM vaan Vario mallin pumppu niin siellä on varmaan semmonen säätönuppi sen pumpun perässä?
Joku adapteri voisi toimia myös tietenkin.
Tuosta € menekistä voit kattoo peiliin on kyllä viimosen päälle liittimet ja letkut ja vielä tuplaluuppu. Eihän noilla eväillä halpaa tehhä.Vähän pyörittelyä (on muuten melko hankalaa, ei kaikkein kevein) että saa isoimmat kuplat pois. Värien säädöt ja toivottavasti sit hetkeen tarvi mitään duunailla. Meni tunti jos toinenkin kasaillessa, saati euroista puhumattakaan
![]()
Minkälaiset komponentit kiinni ja vedenlämpöä idle/rasituksessa?Vähän pyörittelyä (on muuten melko hankalaa, ei kaikkein kevein) että saa isoimmat kuplat pois. Värien säädöt ja toivottavasti sit hetkeen tarvi mitään duunailla. Meni tunti jos toinenkin kasaillessa, saati euroista puhumattakaan
![]()