Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Joo taka radi pois ja 2kpl 120mm tai 140mm tuulettimia tilalle, ne poistaa hyvin ilmaa koska ei ole radeja "tiellä".
Radien tuulettimet mielestäni kannattaa pitää samaan suuntaan, niin ei lämmitä yhdellä toista :)
Muistaakseni jossain oli testiä että push on pullia tehokkaampi paksuimmissa radeissa?

Joo näin tämän itsekin tekisin tuohon koppaan. On muutenkin aika overkill noille osille.
 
Joo näin tämän itsekin tekisin tuohon koppaan. On muutenkin aika overkill noille osille.
Joo taka radi pois ja 2kpl 120mm tai 140mm tuulettimia tilalle, ne poistaa hyvin ilmaa koska ei ole radeja "tiellä".
Radien tuulettimet mielestäni kannattaa pitää samaan suuntaan, niin ei lämmitä yhdellä toista :)
Muistaakseni jossain oli testiä että push on pullia tehokkaampi paksuimmissa radeissa?
Joo, edessä mulla onkin PushPull 2x XE480*60:lle.
Eli samanlailla pidän kun ennenkin mutta takaradi pois.

Mietin vaan että pitäiskö laittaa Push puhaltaa se yläradi kotelon sisälle vai onko Pull imu kotelon sisälle radi paljon eroa, eli miten se nyt on?
Takana olevat 2x 120mm puhaltaa kotelon sisällä olevan ilman ulos. :)
 
Joo, edessä mulla onkin PushPull 2x XE480*60:lle.
Eli samanlailla pidän kun ennenkin mutta takaradi pois.

Mietin vaan että pitäiskö laittaa Push puhaltaa se yläradi kotelon sisälle vai onko Pull imu kotelon sisälle radi paljon eroa, eli miten se nyt on?
Takana olevat 2x 120mm puhaltaa kotelon sisällä olevan ilman ulos. :)

Mulla samassa kopassa vähän kevyemmät komponentit (Ryzen 3900X + RTX 3080) ja vähän vähemmän radi pinta-alaa edessä 2x360, mutta kokeilin noita kahta katto vaihtoehtoa silloin kun muisteille hain optimaalisinta jäähdytystä.
Pull sisään veden lämpötila 1-2 C alempi, ei mitään vaikutusta CPU GPU lämpöihin.
Push ulos puolestaan kaikki emolevyn anturit (vrm, chipset yms.) näytti 3-5 C vähemmän.
Muistien lämpöihin ei vaikutusta.

Eli kopan sisä lämpötila on alempi jos puhaltaa enempi ulos, mutta jos joka radi ottaa viileempää ulkoa putoaa puolestaan veden lämpö.
Ei siis oikeastaan mitään käytännön merkitystä, kun jäähdytys pinta-alaa on riittävästi joka tapauksessa ;)

Tällä hetkellä itselläni on katossa pull sisään, mutta seuraavan kerran kun tulee nesteet vaihdettua aion vaihtaa toisin päin koska esteettisesti siistimmän näköinen.
 
Tällä hetkellä itselläni on katossa pull sisään, mutta seuraavan kerran kun tulee nesteet vaihdettua aion vaihtaa toisin päin koska esteettisesti siistimmän näköinen.
Eli meinasitko samanlailla laittaa sen Pull kun mulla puhaltamaan/imemään VRM/Muisteille? Yritin tuossa lukea googlen välityksellä Pull vs Push, niin erohan on todella marginaalinen näillä kahdella tavalla.
Onhan se hienomman näköinen varsinkin jos tuulettimissa on RGB. Kun tuossa kotelossa ei oikein tuolta kotelon päältä näe juurikaan mitään jos olisi Pushina.
 
Eli meinasitko samanlailla laittaa sen Pull kun mulla puhaltamaan/imemään VRM/Muisteille? Yritin tuossa lukea googlen välityksellä Pull vs Push, niin erohan on todella marginaalinen näillä kahdella tavalla.
Onhan se hienomman näköinen varsinkin jos tuulettimissa on RGB. Kun tuossa kotelossa ei oikein tuolta kotelon päältä näe juurikaan mitään jos olisi Pushina.
Ei kun siis nyt mulla on noin, että imee radin läpi katosta sisään puhaltaen VRM ja muisteille.
Ajatus on kääntää nämä takaisin, kuten mulla oli ennen eli puhaltamaan katosta ulos.

Edit. katoin ton sun kuvan ja mulla tällä hetkellä noin kuten sullakin.
 
Pientä päivittelyä huollon yhteydessä. Pumput vaihtui D5siksi ja säiliö tiili malliin. @VoNpo

20220605_101807.jpg20220605_101655.jpg20220605_101625.jpg
 
En nyt tiedä että onko AIO vai tämä oikea ketju mutta olen harkinnut custom-loopin tekemistä ihan harrastusmielessä. Nyt sigun mukaisesti kaksi AIO:ta on yhdistetty yhdeksi loopiksi. Jos hyödynnän tuosta GPU-blokin ja radit niin haittaako tuo GPU-loopissa oleva oma pumppu jos sen jättää ennalleen eli se pyörii edelleen? Ajatuksena loopin pääpumpuksi tulisi EK:n D5 pumppu/säiliö combo ja CPU:lle perusblokki.
 
En nyt tiedä että onko AIO vai tämä oikea ketju mutta olen harkinnut custom-loopin tekemistä ihan harrastusmielessä. Nyt sigun mukaisesti kaksi AIO:ta on yhdistetty yhdeksi loopiksi. Jos hyödynnän tuosta GPU-blokin ja radit niin haittaako tuo GPU-loopissa oleva oma pumppu jos sen jättää ennalleen eli se pyörii edelleen? Ajatuksena loopin pääpumpuksi tulisi EK:n D5 pumppu/säiliö combo ja CPU:lle perusblokki.
Eiswolffit on vinkeitä otuksia sen puolesta että sinä voit halutessasi muuttaa sen aidoksi Eisblockiksi tällä osalla: Alphacool Eisblock Aurora Terminal cover - Acetal
Toinen kikka kolmonen olisi että nyppäät Eisbaerista sen pumpun ja asennat sen erilliseen pumppu kanteen jolloin voit käyttää normi blokkia prosessorilla: Alphacool Eisstation DC-LT - Solo Top

Se että pyörität D5 sekä DC-LT pumppua samassa loopissa ei kannata. Mieluummin jättää DC-LT:n looppiin virrattomaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Budget pumput! Kakkoskoneeseen ja ihan harrastelu mielessä.

Kertokaapa mistä ja millainen pumppu kannattaa ottaa jos mennään hinta edellä, eli tietenkin toimiva, hiljainen, riittävä pumppausteho (mikä on riittävä) ja ennen kaikkea edullinen?

Amazonista tilasin yhden pumpun, olikohan jotain 35€, joka kyllä pumppaa varmaan riittävästi, mutta piti sen verran ääntä että ei sitä voi pitää tilassa missä itse haluaa olla.

Edit: Toinen pumppu oli ddc tyylinen, muuten ihan ok, mutta hieman eri kokoinen, eli ei sovi vesisäiliöön suoraan.
 
Viimeksi muokattu:
Budget pumput! Kakkoskoneeseen ja ihan harrastelu mielessä.

Kertokaapa mistä ja millainen pumppu kannattaa ottaa jos mennään hinta edellä, eli tietenkin toimiva, hiljainen, riittävä pumppausteho (mikä on riittävä) ja ennen kaikkea edullinen?

Amazonista tilasin yhden pumpun, olikohan jotain 35€, joka kyllä pumppaa varmaan riittävästi, mutta piti sen verran ääntä että ei sitä voi pitää tilassa missä itse haluaa olla.

Edit: Toinen pumppu oli ddc tyylinen, muuten ihan ok, mutta hieman eri kokoinen, eli ei sovi vesisäiliöön suoraan.
Hyvin pyörittää isoakin looppia kunhan loopin ensin ilmaa kunnolla, mikä on se suurin ongelma heikkotehoisemmilla pumpuilla.
 
Hyvin pyörittää isoakin looppia kunhan loopin ensin ilmaa kunnolla, mikä on se suurin ongelma heikkotehoisemmilla pumpuilla.
Ainakin kokeilemisen arvoinen. Tuolla tilaa säästäisi ainakin kun nyt on erikseen säiliö ja pumppu.

Mikähän pitää paikkansa kun Alphacool ceramic lupaa 75l/h mutta tuossa säiliössä on kuitenkin 100l/h. Ei tämä taida niin tarkkaa olla :D
 
Ainakin kokeilemisen arvoinen. Tuolla tilaa säästäisi ainakin kun nyt on erikseen säiliö ja pumppu.

Mikähän pitää paikkansa kun Alphacool ceramic lupaa 75l/h mutta tuossa säiliössä on kuitenkin 100l/h. Ei tämä taida niin tarkkaa olla :D
Pumppu on noissa vaihtunut DC-LT 2 versioon vaikka niin ei tuotetiedoissa sanotakkaan.
Alphacool DC-LT 2600 Ultra low noise Ceramic - 12V DC | DC-LT pumps | Alphacool DC-LT | Pumput | Vesijäähdytys | Aquatuning Finland
 
Nyt olis lähdössä ensimmäinen custom looppi kasaukseen n.20v haaveilun jälkeen joten kysytäänpäs täältä vielä toinen mielipide ja että unohdanko nyt jotain oleellista ostoskorista :D Ainakin tuo 6mm jatkoliitin jää pois kun huomasin että olikin uros-uros mallia.

Aiemmin on hankittu jo Alphacool Eisblock ES Acetal näyttisblokki ja toinen XR5-radi käytettynä. Lisäksi löytyy radeille 6kpl Noctuan NF-A12x25 tuulettimia sekä muutamia muita Noctuoita kotelotuulettimiksi. Tuulettimia ohjaa tällä hetkellä Corsairin Commander Pro jota tarkoitus käyttää myös vesijäähyn kanssa. Toki vaihtuu johonkin toiseen, mikäli osoittautuu ettei toimi kunnolla.
Tarkoitus jäähdytellä sigusta löytyvää 9900k+3080 comboa O11D Minissä pääpainon ollessa kohtuu hiljainen toiminta myös pelatessa.

Jimms-vesijäähy-ostoskori.png
 
Sinulla on toi EK-AF palloventtiili tyhjennystä varten, niin tarvit myös jonkun haaroitus-adapterin, esim:
tai:

Ja tulppa kannattaa olla ton palloventtiilin perässä, en äkkiseltään löytänyt EK:n mustaa mutta tässä vastaava:

Ja ton haaroitus-adapterin takia pitänee ostaa lisää muita adaptereita.
Looppi kannattaa piirtää paperille jossa kaikki liittimet listattuna ja muistaa tarkistaa uros / naaras sopivuus. Näissä vesijäähykamoissa vain 'hetero' liitokset toimii :).

Minulta jäi joitain mustia EK:n adaptereita ylimääräiseksi omasta projektista, jos kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sinulla on toi EK-AF palloventtiili tyhjennystä varten, niin tarvit myös jonkun haaroitus-adapterin, esim:
tai:

Ja tulppa kannattaa olla ton palloventtiilin perässä, en äkkiseltään löytänyt EK:n mustaa mutta tässä vastaava:

Ja ton haaroitus-adapterin takia pitänee ostaa lisää muita adaptereita.
Looppi kannattaa piirtää paperille jossa kaikki liittimet listattuna ja muistaa tarkistaa uros / naaras sopivuus. Näissä vesijäähykamoissa vain 'hetero' liitokset toimii :).

Minulta jäi joitain mustia EK:n adaptereita ylimääräiseksi omasta projektista, jos kiinnostaa.
Sulla on tuo venttiili, niin siihen tarvitset juurikin uros-uros liittimen, että saat sen kiinni esim. suoraa säiliöön. Ite tykkään käyttää venttiilin kanssa tätä pyörivää mallia, niin saa venttiilin siihen asentoon kuin haluaa

Kiitokset, juuri tällaisten takia mietinki että parempi pyytää toisia silmiä katsomaan osat läpi :)

Juurikin nuo uros-naaras -liitokset oli mielessä kun mietin ettei taida tarvita tuota uros-uros sovitinta, mutta jäi huomaamatta tuon palloventtiilin liitännät :facepalm:

YV:nä tuossa tulikin tarjous cpu-blokista niin se tippuu ostoskorista pois.

Tarviikos nyt kuitenkaan välttämättä tuota tulppaa? Näyttisblokissa tuli tulpat mukana, niin oletan että niitä voi hyödyntää tuohon palloventtiiliin?
Lisäsin parit ruuviliittimet lisää niin saa tuon t-haaran kiinni ja tehtyä irroitettavan tyhjennysletkun palloventtiiliin.

Kopan lasikylkien ansiosta saikin näppärästi otettu sivukuvan komponenteista niin pystyi alustavasti letkuvetoja hahmottelemaan. Kunhan töistä pääsee, niin pitää pohtia ihan liitintasolla asiaa.
 
Kuvissa oma looppi ja ylimääräiseksi jääneet liittimet.

Nämä 90 asteen adapterit on hyviä, mutta en löytänyt Jimmsin sivuilta mustana.
Angled Fittings and Special Connectors Guide - ekwb.com

Näyttisblokin tulpan voi käyttää palloventtiiliin, lähinnä se on tuplavarmistus.

Mutta toi EK:n lämpöanturi voi olla ongelmallinen. Voi vaatia EK:n oman Loop Connect controllerin (jos anturin liitin epästandardi). Tota EK:n kontrolleria ei kannata hankkia.
 

Liitteet

  • IMG_4443.jpg
    IMG_4443.jpg
    491,2 KB · Luettu: 63
  • IMG_4444.jpg
    IMG_4444.jpg
    1,2 MB · Luettu: 65
  • IMG_4445.jpg
    IMG_4445.jpg
    935,4 KB · Luettu: 60
Ja vielä lisäyksenä:
Kannattaisiko ton Corsairin radiaattorin tilalle hankkkia joku muu malli, kun toimitusaika on suht pitkä?
Lisäkisi yksi ohuehko 360 radi voi olla hieman alakanttiin 9900k+3080 kombossa.

Ja mitenkä olet miettinyt kiinnittää ton pumpu+säiliö kombon.
Voinet tarvita jotain tämän tapaista, katso kuva edellisestä viestistä.
EK-Waterblocks EK-UNI Pump Bracket (120) Vertical, jalusta pumpun kiinnitykseen - Jimms.fi
 
Viimeksi muokattu:
Kuvissa oma looppi ja ylimääräiseksi jääneet liittimet.

Nämä 90 asteen adapterit on hyviä, mutta en löytänyt Jimmsin sivuilta mustana.
Angled Fittings and Special Connectors Guide - ekwb.com

Näyttisblokin tulpan voi käyttää palloventtiiliin, lähinnä se on tuplavarmistus.

Mutta toi EK:n lämpöanturi voi olla ongelmallinen. Voi vaatia EK:n oman Loop Connect controllerin (jos anturin liitin epästandardi). Tota EK:n kontrolleria ei kannata hankkia.
Ja vielä lisäyksenä:
Kannattaisiko ton Corsairin radiaattorin tilalle hankkkia joku muu malli, kun toimitusaika on suht pitkä?
Lisäkisi yksi ohuehko 360 radi voi olla hieman alakanttiin 9900k+3080 kombossa.

Ja mitenkä olet miettinyt kiinnittää ton pumpu+säiliö kombon.
Voinet tarvita jotain tämän tapaista, katso kuva edellisestä viestistä.
EK-Waterblocks EK-UNI Pump Bracket (120) Vertical, jalusta pumpun kiinnitykseen - Jimms.fi

Tuon tyyppisiä 90 asteen adaptereita yritinkin metsästää Jimmsiltä mutta ei tosiaan mustana löytynyt. Niitä korvamaan on pari tuommoista 2x45 asteen adaperi.

Mulla on jo ennestään yks tuollainen Corsairin radiaattori kun löytyi täältä käytettynä myynnistä ja sille kaveriksi tuo toinen tulossa eli kahdella ohuella 360 radilla tarkoitus mennä. Kyllähän siinä joku toisenlainenkin radi vois toisena mennä, mutta oma OCD vaan pistää vähän vastaan ja pitäis sen takia olla samanlaiset :D

Tuo EK:n lämpösensori pitäsi olla ihan standardi 2-pin sensori. Pikainen googletus kertoi että jollakin oli ollut ongelmia sovittaa ko. liitin fyysiseti omaan kontrolleriinsa mutta tuohon Corsairin Commanderiin se pitäis ainakin mennä.

Pumppu-säiliön kiinnitys mulla olikin jossain välissä mietinnässä. Kotelon mukana tulee kyllä kiinnikkeet, mutta tuon pumpun kanssa taitaa kuitenkin tarvita tuon sun linkkaaman jalustan jos haluaa asentaa pystyyn. Lisätty ostoskoriin.


Pistähän noista ylimääräisistä liittimistä hintaa YV:nä. Ainakin muutama näyttäis siltä mitä mulla on jo ostoskorissa. Hyvähän niitä on olla varalla jos tulee yllättävä tarve looppia kasatessa.
 
Mulla on jo ennestään yks tuollainen Corsairin radiaattori kun löytyi täältä käytettynä myynnistä ja sille kaveriksi tuo toinen tulossa eli kahdella ohuella 360 radilla tarkoitus mennä. Kyllähän siinä joku toisenlainenkin radi vois toisena mennä, mutta oma OCD vaan pistää vähän vastaan ja pitäis sen takia olla samanlaiset :D
Jos haluaa tehokkaampaa ja paksumpaa 3:lla tuulettimella, niin mennään 60mm kennoihin esim. HW Labs SR2 tai EK EX. Tosin tuolla XR5 / GTS pääseen samaan jäähdytys tehoon 6:lla tuulettimella, paksuuden jäädessä hieman pienemmäksi 25mm tuulettimilla. Tietysti taivoiteltu melu/rpm hieman vaikuttaa vertailuun.
 
Nyt olis lähdössä ensimmäinen custom looppi kasaukseen n.20v haaveilun jälkeen joten kysytäänpäs täältä vielä toinen mielipide ja että unohdanko nyt jotain oleellista ostoskorista :D Ainakin tuo 6mm jatkoliitin jää pois kun huomasin että olikin uros-uros mallia.

Aiemmin on hankittu jo Alphacool Eisblock ES Acetal näyttisblokki ja toinen XR5-radi käytettynä. Lisäksi löytyy radeille 6kpl Noctuan NF-A12x25 tuulettimia sekä muutamia muita Noctuoita kotelotuulettimiksi. Tuulettimia ohjaa tällä hetkellä Corsairin Commander Pro jota tarkoitus käyttää myös vesijäähyn kanssa. Toki vaihtuu johonkin toiseen, mikäli osoittautuu ettei toimi kunnolla.
Tarkoitus jäähdytellä sigusta löytyvää 9900k+3080 comboa O11D Minissä pääpainon ollessa kohtuu hiljainen toiminta myös pelatessa.

Jimms-vesijäähy-ostoskori.png
Jos haluat päästä vähän halvemalla niin kannattaa katsoa tämän foorumin jäähdytys osiota, radeja, letkua ja liittimiä siellä ainakin on
 
Onko muilla vastaavaa tullut vastaan EKn duraclearin kanssa? Kuvassa siis letkua kahdesta eri paketista (vaihdettu 2v sitten yhtäaikaa). Tuo vihertävän sävyn ottanut letku on vieläpä uudempaa letkua ja nuo kirkkaammat pätkät ovat monta vuotta vanhempaa ylijäämää. Neste on edelleen täysin kirkasta eikä tuolta löydy mitään kasvannaista. Ainoastaan nuo tietyt letkut ovat ottaneet uutta väriä. Kone ei ole auringonpaisteessa tmv. Muutenkin erikoista että kaksi rinnakaista letkua on muuttaneet väriä. Lämmöt on edelleen ihan samat rasituksessa mitä vuosi sitten puhdistelun yhteydessäkin, eli kierrossa ei pitäisi olla vikaa.
IMG_20220618_133945.jpg
 

Liitteet

  • IMG_20220618_133925.jpg
    IMG_20220618_133925.jpg
    4 MB · Luettu: 60
Onko muilla vastaavaa tullut vastaan EKn duraclearin kanssa? Kuvassa siis letkua kahdesta eri paketista (vaihdettu 2v sitten yhtäaikaa). Tuo vihertävän sävyn ottanut letku on vieläpä uudempaa letkua ja nuo kirkkaammat pätkät ovat monta vuotta vanhempaa ylijäämää. Neste on edelleen täysin kirkasta eikä tuolta löydy mitään kasvannaista. Ainoastaan nuo tietyt letkut ovat ottaneet uutta väriä. Kone ei ole auringonpaisteessa tmv. Muutenkin erikoista että kaksi rinnakaista letkua on muuttaneet väriä. Lämmöt on edelleen ihan samat rasituksessa mitä vuosi sitten puhdistelun yhteydessäkin, eli kierrossa ei pitäisi olla vikaa.
IMG_20220618_133945.jpg
Mulla kävi kanssa samanlailla yhden EK duraclear erän kanssa. Tummui todella paljon verrattuna toiseen pakettiin.
Tässä linkki postaukseeni samaan asiaan liittyen
 
Mulla kävi kanssa samanlailla yhden EK duraclear erän kanssa. Tummui todella paljon verrattuna toiseen pakettiin.
Irtosiko sulla sontaa kiertoon tuosta, vai ottiko letku vain väriä? Arvon, että jaksaako blokit aukoa ja katsoa sisään vaiko uutta letkua ja nestettä suorilta :joy:
 
Irtosiko sulla sontaa kiertoon tuosta, vai ottiko letku vain väriä? Arvon, että jaksaako blokit aukoa ja katsoa sisään vaiko uutta letkua ja nestettä suorilta :joy:
Oli ekaa kertaa blockissa tuon jälkeen mustaa roskaa, mutta en voi olla 100 varma, että johtuiko tuosta letkusta. Mulla oli myös neste ihan kirkasta.
 
Oli ekaa kertaa blockissa tuon jälkeen mustaa roskaa, mutta en voi olla 100 varma, että johtuiko tuosta letkusta. Mulla oli myös neste ihan kirkasta.
Noh, kurkkasin kuitenkin CPU -blokkiin ja eipä tuolla ollut kuin yksi joku musta hiukkanen, eli käytännössä puhdas. Neste oli kirkas ja ihan älyissään.
Hinkkasin letkua sisältä päin ja pinnasta irtosi hieman tuota vihreää väriä paperiin, kun oikein tiukasti kosteaa letkua siveli. En tiedä mitä tuossa on tapahtunut, mutta tulipahan vaihdettua. Kaippa tässä pitää kohta rueta kovaputkia etsimään :rofl2:
 
Noh, kurkkasin kuitenkin CPU -blokkiin ja eipä tuolla ollut kuin yksi joku musta hiukkanen, eli käytännössä puhdas. Neste oli kirkas ja ihan älyissään.
Hinkkasin letkua sisältä päin ja pinnasta irtosi hieman tuota vihreää väriä paperiin, kun oikein tiukasti kosteaa letkua siveli. En tiedä mitä tuossa on tapahtunut, mutta tulipahan vaihdettua. Kaippa tässä pitää kohta rueta kovaputkia etsimään :rofl2:

Samaan ilmiöön törmannyt noitten letkujen kanssa, topsilla lähti sisäpinnalta tosiaan vihertävää tahmaa! Letkut vaihtu mustiin epdm:n juuri tuon takia. Kuparistako tuo väri sitte peräisin vai lie :hmm:
 
Noh, kurkkasin kuitenkin CPU -blokkiin ja eipä tuolla ollut kuin yksi joku musta hiukkanen, eli käytännössä puhdas. Neste oli kirkas ja ihan älyissään.
Hinkkasin letkua sisältä päin ja pinnasta irtosi hieman tuota vihreää väriä paperiin, kun oikein tiukasti kosteaa letkua siveli. En tiedä mitä tuossa on tapahtunut, mutta tulipahan vaihdettua. Kaippa tässä pitää kohta rueta kovaputkia etsimään :rofl2:
Suosittelen harkitsemaan myös EK:n ZMT letkua, jos huoltovapaus kiinnostaa. Ihan fiksun näköistä, eikä tarvitse vaihtaa liittimiä koville putkille sopiviksi. :tongue:
 
Onkohan nyt menossa neljännet eri valmistajan (masterkleer, ekwb, mayhems, heatkiller) kirkkaat letkut, joista viimeiset nyt olleet kaks viikkoa. Kirkkaimpana itsellä pysyneet ekwb ja toki toistaiseksi heatkiller.
Näitä vaihtanut mielenkiinosta, kun on ollut saatavuutta toiseen valmistajaan.
Kiinan letkuja en ole kokeillut, eikä ole aikomuksenakaan. Ek ZMT toiminnee, mutta omasta mielestä sama sitten laittaa peittävä musta lasi kopan kylkeen, ennemmin kovat putket. Mielipide asioita :)
 
Onko muilla vastaavaa tullut vastaan EKn duraclearin kanssa? Kuvassa siis letkua kahdesta eri paketista (vaihdettu 2v sitten yhtäaikaa). Tuo vihertävän sävyn ottanut letku on vieläpä uudempaa letkua ja nuo kirkkaammat pätkät ovat monta vuotta vanhempaa ylijäämää. Neste on edelleen täysin kirkasta eikä tuolta löydy mitään kasvannaista. Ainoastaan nuo tietyt letkut ovat ottaneet uutta väriä. Kone ei ole auringonpaisteessa tmv. Muutenkin erikoista että kaksi rinnakaista letkua on muuttaneet väriä. Lämmöt on edelleen ihan samat rasituksessa mitä vuosi sitten puhdistelun yhteydessäkin, eli kierrossa ei pitäisi olla vikaa.
IMG_20220618_133945.jpg
Käytätkö kenties akkuvettä?
Itsellä duraclear teki tuota kunnes vaihdon litkun EKn navy bluuhun , mitään tummumista tai vihertymistä en oo havainnut vaikka nuo ovat 2v koneessa olleet
 
Samaan ilmiöön törmannyt noitten letkujen kanssa, topsilla lähti sisäpinnalta tosiaan vihertävää tahmaa! Letkut vaihtu mustiin epdm:n juuri tuon takia. Kuparistako tuo väri sitte peräisin vai lie :hmm:
Voi toki olla jokin kemiallinen reaktio jonkun aineen kanssa, mutta ainoastaan kuparista tuo ei kiinni ole. Kuitenkin tuo toisen erän letkut on edelleen ok.

Suosittelen harkitsemaan myös EK:n ZMT letkua, jos huoltovapaus kiinnostaa. Ihan fiksun näköistä, eikä tarvitse vaihtaa liittimiä koville putkille sopiviksi. :tongue:
Paluu entiseen on käynyt kyllä mielessä. Pitäisi kuitenkin liittimien väriä päivitellä niin samalla menis kovaputkekin. :joy:

Onkohan nyt menossa neljännet eri valmistajan (masterkleer, ekwb, mayhems, heatkiller) kirkkaat letkut, joista viimeiset nyt olleet kaks viikkoa. Kirkkaimpana itsellä pysyneet ekwb ja toki toistaiseksi heatkiller.
Näitä vaihtanut mielenkiinosta, kun on ollut saatavuutta toiseen valmistajaan.
Kiinan letkuja en ole kokeillut, eikä ole aikomuksenakaan. Ek ZMT toiminnee, mutta omasta mielestä sama sitten laittaa peittävä musta lasi kopan kylkeen, ennemmin kovat putket. Mielipide asioita :)
Mulla on nyt 3. duraclear menossa 5v sisään. Aiemmat kesti hyvin, mutta tämä erä oli kyllä sontaa.

Käytätkö kenties akkuvettä?
Itsellä duraclear teki tuota kunnes vaihdon litkun EKn navy bluuhun , mitään tummumista tai vihertymistä en oo havainnut vaikka nuo ovat 2v koneessa olleet
Nesteenä oli normaalia akkuvettä + EKn omaa levänestoa. Ihan oikealla suhteella pitäisi vieläpä olla. Samalla reseptillä aiemmatkin vuodet menestyksekäästi vedetty.

Yksi mahdollisuus mitä pyörittelin mielessä oli loopin pesussa käytetty fairy ja sen mahdolliset jämät kiertoon. Toisaalta pidän kyllä erikoisena, että aiemmin tuollaista ei ole ollut ja juurikin nuo uudet letkut vain ottivat värin pintaansa. Täytyypä katsoa jaksaisiko EKn päästä kysellä tuosta ihan.
 
Voi toki olla jokin kemiallinen reaktio jonkun aineen kanssa, mutta ainoastaan kuparista tuo ei kiinni ole. Kuitenkin tuo toisen erän letkut on edelleen ok.


Paluu entiseen on käynyt kyllä mielessä. Pitäisi kuitenkin liittimien väriä päivitellä niin samalla menis kovaputkekin. :joy:


Mulla on nyt 3. duraclear menossa 5v sisään. Aiemmat kesti hyvin, mutta tämä erä oli kyllä sontaa.


Nesteenä oli normaalia akkuvettä + EKn omaa levänestoa. Ihan oikealla suhteella pitäisi vieläpä olla. Samalla reseptillä aiemmatkin vuodet menestyksekäästi vedetty.

Yksi mahdollisuus mitä pyörittelin mielessä oli loopin pesussa käytetty fairy ja sen mahdolliset jämät kiertoon. Toisaalta pidän kyllä erikoisena, että aiemmin tuollaista ei ole ollut ja juurikin nuo uudet letkut vain ottivat värin pintaansa. Täytyypä katsoa jaksaisiko EKn päästä kysellä tuosta ihan.
Minä työsin jotain levänestoa kiertoon ensin sen "oikean" määrän ja sen jälkeen koko purkin ja silti letkut vihertyivät.Ssiinä on se syy, akkuvedessä
Joten vaihdoin suosiolla valmiiseen litkuun ja hyvin ovat pysyneet puhtaana
 
Minä työsin jotain levänestoa kiertoon ensin sen "oikean" määrän ja sen jälkeen koko purkin ja silti letkut vihertyivät.Ssiinä on se syy, akkuvedessä
Joten vaihdoin suosiolla valmiiseen litkuun ja hyvin ovat pysyneet puhtaana
Itsellä tuli paha leväongelma kun olin jatkanut EK:n nestettä liikaa akkuvedellä. Lisäksi Pumppu-säiliö kombo oli kotelon ulkopuolelle johonka pääsi paistamaan aurinko.
Yritin tappaa levän etikkahuuhtelulla ja puhdistaa blokit & pumppu-säiliön, mutta en tiedä auttoiko.
Kyseisen koneen letkut ovat menneet kahdesti vaihtoon ja molemmat CPU & GPU blokit pitäisi taas puhdistaa 'moskasta'.
 
Itsellä tuli paha leväongelma kun olin jatkanut EK:n nestettä liikaa akkuvedellä. Lisäksi Pumppu-säiliö kombo oli kotelon ulkopuolelle johonka pääsi paistamaan aurinko.
Yritin tappaa levän etikkahuuhtelulla ja puhdistaa blokit & pumppu-säiliön, mutta en tiedä auttoiko.
Kyseisen koneen letkut ovat menneet kahdesti vaihtoon ja molemmat CPU & GPU blokit pitäisi taas puhdistaa 'moskasta'.
Kuulostaa kyllä erittäin epänormaalilta tuo ongelma. Puhdista koko kierto sitruunahapolla taikka fairylla ja kunnon huuhtelulla. Lopuksi käytä pari kertaa akkuvettä kierrossa -> tyhjennä ja lopuksi EK:n omat litkut niin ei kyllä pitäisi tulla mitään kasvustoa sekaan. Tässä omassa ongelmassani tuo ei ole tosiaan kasvustoa vaan jotain kemiallista reaktiota itse letkussa, jota ei ole aiemmissa letkuissa ollut.
 
Vinkkejä bleedaukseen? Alkaa tuntuun siltä että ilma ei lähde kierrosta kirveelläkään vaikka tässä on yritetty ihan kaikkea. Koppaan on kallisteltu ja pyöritelty ympäri ämpäri pumpun ollessa kiinni sekä myös pumpun ollessa täysillä. Välillä on ollut säiliön korkki auki ja korkki kiinni ja on pyöritelty vähän koppaa korkin ollessa sekä auki että kiinni. Voiko kuvassa oleva mutka olla ongelma mistä johtuu että ilma jatkaa pyörimistä loopissa?
IMG20220623154015.jpg
IMG20220623154025.jpg
 
Vinkkejä bleedaukseen? Alkaa tuntuun siltä että ilma ei lähde kierrosta kirveelläkään vaikka tässä on yritetty ihan kaikkea. Koppaan on kallisteltu ja pyöritelty ympäri ämpäri pumpun ollessa kiinni sekä myös pumpun ollessa täysillä. Välillä on ollut säiliön korkki auki ja korkki kiinni ja on pyöritelty vähän koppaa korkin ollessa sekä auki että kiinni. Voiko kuvassa oleva mutka olla ongelma mistä johtuu että ilma jatkaa pyörimistä loopissa?
IMG20220623154015.jpg
IMG20220623154025.jpg
Pummpua täysillä pyörittäessä on se ongelma, että säiliöön palatessa pumppu imaisee kuplat suoraan takaisin kiertoon. Kokeilisin ajella pienemmällä nopeudella ja käyttää ajoittain täysillä, jolloin kiertoon kerääntynyt ilma saadaan taas liikkeelle.
 
Vinkkejä bleedaukseen? Alkaa tuntuun siltä että ilma ei lähde kierrosta kirveelläkään vaikka tässä on yritetty ihan kaikkea. Koppaan on kallisteltu ja pyöritelty ympäri ämpäri pumpun ollessa kiinni sekä myös pumpun ollessa täysillä. Välillä on ollut säiliön korkki auki ja korkki kiinni ja on pyöritelty vähän koppaa korkin ollessa sekä auki että kiinni. Voiko kuvassa oleva mutka olla ongelma mistä johtuu että ilma jatkaa pyörimistä loopissa?
IMG20220623154015.jpg
IMG20220623154025.jpg
Ja vaikka kuinka koppaa hyörittää ja pyörittää pumpun koko kierrosskaalalla, sinne aina jää hieman ilmaa, joka poistuu vain ajan kanssa. Yleensä muutamasta päivästä viikkoon pariin mennyt itsellä kun ei ole enää minkäänlaista lorinaa kuulunut.
 
Vinkkejä bleedaukseen? Alkaa tuntuun siltä että ilma ei lähde kierrosta kirveelläkään vaikka tässä on yritetty ihan kaikkea. Koppaan on kallisteltu ja pyöritelty ympäri ämpäri pumpun ollessa kiinni sekä myös pumpun ollessa täysillä. Välillä on ollut säiliön korkki auki ja korkki kiinni ja on pyöritelty vähän koppaa korkin ollessa sekä auki että kiinni. Voiko kuvassa oleva mutka olla ongelma mistä johtuu että ilma jatkaa pyörimistä loopissa?
IMG20220623154015.jpg
IMG20220623154025.jpg
Pumpun nopeutta muuttelemalla ja letkuja puristelemalla saa aikaan paineiskuja, joka saa ilman liikkeelle. Kun lorina loppuu,niin loput lähtee ajan kanssa itsekseen
 
Ilmaamisessa myös lämpötilavaihtelut on hyväksi. Eli lämpökuormaa looppiin ja tuota samaa pumpun nopeuden muuttelua tarpeen mukaan.
 
Nyt kun hieman on lämmöt sisällä kohollaan niin mukavasti on loopissakin ide lämmöt nousseet samaa tahtia. Samalla huomasin että vakatasoon asennettu EK:n D5 pumppu on vähän huonosti kytketty. Nyt kun kierrokset nousee niin paluulinja on juuri vesirajassa ja aiheuttaa kuplia. Kuplat sitten imeytyy impelleriin kun vauhtia on riittävästi ja meteliä tietty riittää kun kuplat pyörii kierrossa. Pitänee vetää uusi linja tuonne säiliön päähän jossa saa paluun vedenpinnan alapuolelle. :darra:
 
Huomasin samaa ja ajattelinki tulla postamaan jos muutkin vois kertoa vähän miten omat loopit pärjää tälläi lämpimillä keleillä. 3700x+2080ti jäähtyvät 3x360 EKWB PE radeilla ja ST120 tuulareilla Lian Li O11D Evossa. Otin vertailuksi nyt työpöytä käytössä omani;

CPU 46 astetta
GPU 36 astetta
Vesi 34 astetta
Tuulettimet 60%, koitin myös tuulettimet 100% jolloin saan veden 33,5 asteiseksi...

Eihä tässä ole mitää jiitä :oops: Lasit veks ja lokakuussa takas?
 
Huomasin samaa ja ajattelinki tulla postamaan jos muutkin vois kertoa vähän miten omat loopit pärjää tälläi lämpimillä keleillä. 3700x+2080ti jäähtyvät 3x360 EKWB PE radeilla ja ST120 tuulareilla Lian Li O11D Evossa. Otin vertailuksi nyt työpöytä käytössä omani;

CPU 46 astetta
GPU 36 astetta
Vesi 34 astetta
Tuulettimet 60%, koitin myös tuulettimet 100% jolloin saan veden 33,5 asteiseksi...

Eihä tässä ole mitää jiitä :oops: Lasit veks ja lokakuussa takas?
Eipä se neste paljoa viileämmäksi pääse kuin huoneilma on. Nestelämpö näkyi olevan 32 eilen pelatessa, kun huoneen lämpötila oli n. 24-25 astetta. :smile:
 
Huomasin samaa ja ajattelinki tulla postamaan jos muutkin vois kertoa vähän miten omat loopit pärjää tälläi lämpimillä keleillä. 3700x+2080ti jäähtyvät 3x360 EKWB PE radeilla ja ST120 tuulareilla Lian Li O11D Evossa. Otin vertailuksi nyt työpöytä käytössä omani;

CPU 46 astetta
GPU 36 astetta
Vesi 34 astetta
Tuulettimet 60%, koitin myös tuulettimet 100% jolloin saan veden 33,5 asteiseksi...

Eihä tässä ole mitää jiitä :oops: Lasit veks ja lokakuussa takas?

Lopetat vaan sen lukemien kattomisen ja kovaa ajoa until BSOD. Sitte vaan uutta serriä koteloon ja menoks.
 
Huomasin samaa ja ajattelinki tulla postamaan jos muutkin vois kertoa vähän miten omat loopit pärjää tälläi lämpimillä keleillä. 3700x+2080ti jäähtyvät 3x360 EKWB PE radeilla ja ST120 tuulareilla Lian Li O11D Evossa. Otin vertailuksi nyt työpöytä käytössä omani;

CPU 46 astetta
GPU 36 astetta
Vesi 34 astetta
Tuulettimet 60%, koitin myös tuulettimet 100% jolloin saan veden 33,5 asteiseksi...

Eihä tässä ole mitää jiitä :oops: Lasit veks ja lokakuussa takas?
Kyllähän kieltämättä nämä vehkeet lämpenee, toki voi ottaa lasit pois mutta sitten imee varmaa mukavasti pölyä sisälle.. :D
Itse ostin hyvissä ajoin siirrettävän ilmastointilaitteen himaan, kämpän lämpötilan saanut pidettyä 22-23c. Niin se auttaa huomattavasti koneen kanssa, en uskalla edes ajatella mitä se olisi ilman sitä. Viime kesänä asunnossa oli 28-31c...

Idlessä myös itselläni: CPU 26-28 / GPU 26-28 / RAM 28-30c / Vesi 26-28c

Tämmöisellä kelillä ei paljon jaksa pelata. Moottoripyörällä on hyvä ajaa, kun tuli hommattua pyörä. :D
 
Huomasin samaa ja ajattelinki tulla postamaan jos muutkin vois kertoa vähän miten omat loopit pärjää tälläi lämpimillä keleillä. 3700x+2080ti jäähtyvät 3x360 EKWB PE radeilla ja ST120 tuulareilla Lian Li O11D Evossa. Otin vertailuksi nyt työpöytä käytössä omani;

CPU 46 astetta
GPU 36 astetta
Vesi 34 astetta
Tuulettimet 60%, koitin myös tuulettimet 100% jolloin saan veden 33,5 asteiseksi...

Eihä tässä ole mitää jiitä :oops: Lasit veks ja lokakuussa takas?

Minulla on koneessani Core i7-12700K (190 W) ja Radeon RX 6800 (203 W), joita jäähdyttää 2 * Alphacool ST30 280 mm V.2 tuulettiminaan NF-A14 (push-pull intake). EK:n D5-pumppu tuottaa oman osansa lämpöä nestekiertoon (ehkä noin 10 wattia).
Kokoonpano on Lian Li O11D Mini -kotelossa, jossa poistoilmaa hoitaa 3 * NF-S12A ja 1 * NF-A12x25.

Huoneen lämpö näillä helteillä on 30 astetta. Käyttämilläni tuuletinasetuksilla työpöytäkäytössä (idle) nesteen lämpö on 32 astetta eikä tuulettimien humina häiritse. Täydessä rasituksessa neste on 42-asteista, jolloin CPU saavuttaa 93 asteen lämpötilan ja GPU 67 astetta "Motherboard"-lämmön ollessa 44 astetta. Tuulettimet pitävät melkoista huminaa, joka ei kuitenkaan sävyltään ole paha. Tuulettimien PWM-lukemat ovat 73 % (pohjalla), 86 % (kyljessä) ja 100 % (poisto). Pumpun ohjaussignaali on tällöin 48 % ja nopeus noin 1900 RPM.

Pumpun nopeus on asetettu vaihtelemaan hieman nesteen lämpötilan mukaan, ja tuulettimissa on jonkinmoiset tolkulliset mutu-asetukset nesteen ja kotelon sisäilman lämpötilojen mukaan.

Komponentit jäähtyvät mielestäni ihan riittävän hyvin, mutta konetta ei oikein halua ajaa täysillä, jottei huoneilma lämpene entisestään.

Edit: Koneessa on EK:n ZMT-letkut.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä tässä mietityttää kun oon ite pitänyt ohjesääntönä et putkivehkeissä koittais pitää sen veden lämpötilan alle 40, koska olen työssäni nähnyt miten se korkea lämpötila muokkaa ajan kanssa PETG putkea varsinkin. Tein kaverille tuossa koneen ja vertailtiin tuossa lämpöjä kun 5950x+3090 Acrossia pelatessa nostaa veden yli 40 asteiseksi heti :rolleyes: Lähinnä oman ja kaverin mielenrauhan vuoksi pyysin teiltä vertailuja :cool:

Ehkä se pitää ostaa itekki moottoripyörä ja viedä PC kellariin syksyyn asti :geek:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 208
Viestejä
4 423 816
Jäsenet
73 301
Uusin jäsen
joosimol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom