Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ainakin muutamissa emoissahan oli AM3 asennusreiät? Eli sopivan emon valkkaamalla voisi ainakin passata. Tietty myös ite voi patentoida jonkun ratkaisun, ohuesta akryylista vaikka backplate ja siihen sopivat reiät, kierretangoilla ja muttereilla sitten blokin kiristys/kiinnitys.
 
Millaista putkileikkuria suosittelette 13mm PETG putkelle mielellään alle 10€, tuskin noilla kauheammin eroa ? Motonet olisi kätevimmän matkan päässä. Ja tarviiko putken pää leikkauksen jälkeen vielä hioa hiomapaperilla ?

Akkuvesi varmaan oiva valinta nesteeksi ?
 
Löytyykö tuollaista kill coilia tai vastaavaa suomesta ?

Puhuttiin myös jenkkifoorumilla silver coilista, mitä tuo mahtaa olla. Ilmeisesti silver coilia ei tarvitse lisäillä toisin kuin kill coilia ?

Sitten nesteestä, onko tuo Aurora Mayhems "hienoimmalla efektillä" varustettu ? Mutta ilmeisesti sen käyttöaika on lyhyt ? Onko muita ehdotuksia hienohkosta punaisesta nesteestä/väriaineesta, ilmeisesti nekin sisältävät itsessään tuota levänestoa yms.
 
Löytyykö tuollaista kill coilia tai vastaavaa suomesta ?

Puhuttiin myös jenkkifoorumilla silver coilista, mitä tuo mahtaa olla. Ilmeisesti silver coilia ei tarvitse lisäillä toisin kuin kill coilia ?

Sitten nesteestä, onko tuo Aurora Mayhems "hienoimmalla efektillä" varustettu ? Mutta ilmeisesti sen käyttöaika on lyhyt ? Onko muita ehdotuksia hienohkosta punaisesta nesteestä/väriaineesta, ilmeisesti nekin sisältävät itsessään tuota levänestoa yms.
Osta vaikkapa EKn valmislientä jimmsiltä niin ei tarvitse lantrailla mitään sinne sekaan. Taitaa olla ~10€ luokkaa.
 
Löytyykö tuollaista kill coilia tai vastaavaa suomesta ?

Puhuttiin myös jenkkifoorumilla silver coilista, mitä tuo mahtaa olla. Ilmeisesti silver coilia ei tarvitse lisäillä toisin kuin kill coilia ?

Sitten nesteestä, onko tuo Aurora Mayhems "hienoimmalla efektillä" varustettu ? Mutta ilmeisesti sen käyttöaika on lyhyt ? Onko muita ehdotuksia hienohkosta punaisesta nesteestä/väriaineesta, ilmeisesti nekin sisältävät itsessään tuota levänestoa yms.

Nuo silver ja killcoilit on jostain jalommasta metallista, yleensä hopeasta tehtyjä tappeja (tai hopeoituja, tuskin ne umpihopeaa on) joka tököttää korkissa jonka ruuvaat säiliöön kiinni niin, että se tappi ui siellä nesteessä ja on ainakin tappavinaan pöpöt sieltä. Nuket sun muut on sitten niitä biocide nesteitä mitä lisätään pari tippaa kiertoon, ja se estää niitä samoja pöpöjä kertymästä.

edit. niitä coileja voi olla vielä ihan letkuunkin laitettavia sellasia korkkiruuvin mallisia.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo silver ja killcoilit on jostain jalommasta metallista, yleensä hopeasta tehtyjä tappeja (tai hopeoituja, tuskin ne umpihopeaa on) joka tököttää korkissa jonka ruuvaat säiliöön kiinni niin, että se tappi ui siellä nesteessä ja on ainakin tappavinaan pöpöt sieltä. Nuket sun muut on sitten niitä biocide nesteitä mitä lisätään pari tippaa kiertoon, ja se estää niitä samoja pöpöjä kertymästä.

edit. niitä coileja voi olla vielä ihan letkuunkin laitettavia sellasia korkkiruuvin mallisia.

Ei tarvi mitään kill coileja jos kupari blokit/radit. Kuparilla on muistaakseni paremmat bakteereja tappavat ominaisuudet kuin hopealla.
 
Löytyykö tuollaista kill coilia tai vastaavaa suomesta ?

Puhuttiin myös jenkkifoorumilla silver coilista, mitä tuo mahtaa olla. Ilmeisesti silver coilia ei tarvitse lisäillä toisin kuin kill coilia ?

Sitten nesteestä, onko tuo Aurora Mayhems "hienoimmalla efektillä" varustettu ? Mutta ilmeisesti sen käyttöaika on lyhyt ? Onko muita ehdotuksia hienohkosta punaisesta nesteestä/väriaineesta, ilmeisesti nekin sisältävät itsessään tuota levänestoa yms.
Osta värilliset letkut niin ei tarvitse kuin vedet sisuksiin.
 
Mayhems ainakin sakkaa. (punanen) Mayhems Dye Deep Red 15ml veden väriaine - 7,90€

Aikaa en niin osaa sanoa kauan meni, mutta sanotaan nyt näin, että ei vuotta pidempää. Oli myös oma ensimmäinen ja viimeinen kerta kun leikin. Helvetin vaikea saada kunnolla kenno puhdistettua niin, että seuraavalla kerralla ei jotain paskaa lähde kiertoon. Käytännössä "mahdotonta" ilman suurta työtä.
 
Mayhems ainakin sakkaa. (punanen) Mayhems Dye Deep Red 15ml veden väriaine - 7,90€

Aikaa en niin osaa sanoa kauan meni, mutta sanotaan nyt näin, että ei vuotta pidempää. Oli myös oma ensimmäinen ja viimeinen kerta kun leikin. Helvetin vaikea saada kunnolla kenno puhdistettua niin, että seuraavalla kerralla ei jotain paskaa lähde kiertoon. Käytännössä "mahdotonta" ilman suurta työtä.
Omassa loopissa oli aiemmin violettia EK:n nestettä ja se lähti kyllä ihan kunnon huuhtelulla. Akkuvettä kiertoon 2x ja antoi pyöriä puolituntisen kerrallaan ja ei tuosta jäänyt merkkiäkään. Vaihdan piakoin punaiseen niin näkee miten tuo valkoinen lähtee.
 
picture.php

Kuva oman loopin viimeisimmästä mallista.
Kierrossa i5-7600k ja gtx1060, radeina 2x Acoolin ST30 240mm joissa molemmissa 2x corsair SP 120mm.
Kopan päällä oleva Phobyan extreme 200 on vain lämmittämässä minun pikkuista humidoriani. Ja ei tikkuaskit koropaloina eivät ole vaihtumassa mihinkään.
Sivupelti on vielä pahvilaatikosta leikattu ja kiinni maalarinteipillä, tulossa ehkä jopa pleksiä tilalle.
Koppana edelleen vähän leikelty Bitfenix Comrade.
 
picture.php

Kuva oman loopin viimeisimmästä mallista.
Kierrossa i5-7600k ja gtx1060, radeina 2x Acoolin ST30 240mm joissa molemmissa 2x corsair SP 120mm.
Kopan päällä oleva Phobyan extreme 200 on vain lämmittämässä minun pikkuista humidoriani. Ja ei tikkuaskit koropaloina eivät ole vaihtumassa mihinkään.
Sivupelti on vielä pahvilaatikosta leikattu ja kiinni maalarinteipillä, tulossa ehkä jopa pleksiä tilalle.
Koppana edelleen vähän leikelty Bitfenix Comrade.
:swondering: Jo on mylly :D
 
Alkuperäinen suunnitelma oli jäähdyttää cpu kraken x62 ja pitää näyttis ilmalla nzxt s340 kotelossa. Kuitenkin alkaa mennä hermo krakenin saatavuuteen ja alkaa custom-looppiin palaaminen houkuttaa... ;)

Kyselisin siis mielipidettä 240 radista sisääntulossa + 120 takana i7-7700k(oc) ja gtx1080(oc) riittävyyteen. Vanhalla kokemuksella riittäväthän nuo mutta kyselen kuitenkin.. :confused:
 
Ja hyvin toimiikin, toki nuo minun komponentit eivät ole mistään kuumimmasta päästä vaikka niissä vähän kelloja onkin.
Radien ropelian pyöriessä 750rpm, käytännössä äänettöminä, koko päivän kestäneessä arma 3 exile istunnossa veden lämpö on ollut korkeimmillaan viisi astetta yli huoneilman.

Jäähdytyksen kamat on vielä kaikki niitä paljon peloteltuja käytettyjä joissa kiertänyt värjätty neste ja kiertää yhä.
Muoveissa halkemia ja kuparissa värjäytymiä, toimii siinä missä muutkin.
 
PREVIOUSLY:
Nykyinen koppani on ATX kokoluokan Fractalin erittäin pätevä Arc Midi, jossa on jo custom looppi. Tämä on kuitenkin hieman tönkön näköinen ja mielestäni turhan kookas omaan makuuni. Pitkään olen miettinyt siirtyväni nykytrendin mukaisesti pienempään koteloon ja mATX joukkueeseen. Olen etsinyt kompaktimpaa koteloa, jonka voisin sijoittaa lattian sijasta pöydälle. Tämä asettaa korkeat vaatimukset myös ulkonäölle, ja lisäksi en halunnut luopua nestejäähdytyksen tuomista eduista hiljaisuudelle ja jäähdytysteholle.

Projektini alkoi puolisen vuotta sitten, kun hankin käytettynä asuksen VII Gene -emolevyn, joka on mATX -kokoinen. Lisäksi tavoitteenani oli päivittää GTX780ti SLI -setti vähemmän lämpökuormaa tuottavampaan GTX1070 -näytönohjaimeen, jotta pienemmän kotelon aiheuttamat haasteet jäähdytykselle olisi helpommin kontrolloitavissa. Näyttispäivitys on suoritettu, kun foorumilta löytyi sopiva MSI:n sea hawk EK -kortti, josta tein kaupat.

Koitti päivä jolloin Phanteks julkaisi Enthoo Evolv mATX Tempered Glass -kotelon. HardwareCanucks julkaisi pian tämän jälkeen rewikan, josta selvisi, että tuohon saattaisi mahtua järkevästi kunnon looppi. Hyvin pian videon julkaisun jälkeen oli selvää, että seuraava koppani tulisi olemaan tämä ja laitoin sen jimmyltä ennakkotilaukseen.

Olen viimekuukausina tilaillut tarjouksista Corsairin ML -tuulettimia, jotka ovat sekä näyttäviä, että laadukkaita. Tämän lisäksi olen hankkinut käytettynä niin ikään foorumilta Alphacoolin NexXxoS XT45 Full Copper 360 -jäähdyttimen, jonka olen ajatellut laittavani kopan eturadiksi.

Olin ajatellut ottavani nykyisestä kokoonpanosta Koolance RP-452X2 Dual 5.25" rev.2.0 -säiliön, mutta kotelon haettuani ja hieman mittailtuani selvisi, ettei se tulisi mahtumaan suunnittelemaani paikkaan virtalähteen ja eturadiaattorin väliin.

Tästä seurasi uusi jimmyreissu, josta nappasin mukaani EK-XRES 100 Revo D5 nestesäiliön, joka on nyt sitten saatava mahtumaan koteloon. Lisäksi nappasin heräteostoksena käyttislevyksi Sampan 500GB 960 EVO SSD -levyn, jolla saan hyödynnettyä M.2 -liitännän ja NVMe -tekniikan tuomat edut. Lisäksi Phanteksin rgb ledinauhaa tuli pari kpl, jotka saattavat päätyä koppaan.

Tähän väliin laitan osalistauksen mitä buildiin tulee. Listalla olevat tuotteet joita ei ole tässä kappaleessa mainittu tulevat nykyisestä kokoonpanostani tai ovat muuten vain jo omistuksessani.
rauta:
  • CPU: Intel Core i7-4790k
  • MB: Asus Maximus GENE VII Z97
  • RAM: Kingston HyperX Beast DDR3-2133 32GB RAM Kit
  • GPU: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk EK X
  • PSU: Seasonic X-1050
  • SSD1: Samsung 500GB 960 EVO M.2, NVMe, 3200/1800 MB/s
  • SSD2: Samsung 500GB 850 EVO 2.5", SATA III, 540/520 MB/s
  • SSD3: Crucial 750 GB MX300 2.5", SATA III, 530/510 MB/s
jäähdytys:
  • RAD1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360
  • RAD2: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 240
  • FAN1: 3x Corsair ML120 Pro LED - white/black
  • FAN2: 2x Corsair ML120 Pro - grey/black
  • FAN3: 1x Corsair ML140 Pro LED - white/black
  • CPU: Swiftech Apogee HD High Performance 4-Port CPU Waterblock - Black
  • GPU: EK Full Cover
  • PUMP: D5
  • FIT: 12x Koolance 19/13mm G1/4 - black
  • TUBE1: Masterkleer 19/13mm PVC - clear
  • TUBE2: PrimoChill 19/13mm PrimoFlex Advanced LRT - black
kotelo:
  • Phanteks Enthoo EVOLV mATX Tempered Glass - grey
Säiliö ei mahdu ilman modausta koteloon, sillä eturadille tarkoitettu aukko ei ole riittävän suuri syvyyssuunnassa, jotta XT45, tuuletin sekä pumppu/säiliö -kombo mahtuisivat siihen.

Mulla ei ole tarvittavaa määrää M3 -kierteellä olevia ruuveja, jotta saisin radit ja tuulettimet kiinni. Osaako joku neuvoa, mistä Turussa saisi hyllystä M3 x 5 sekä M3 x 30 ruuveja? Tai onko jollain Turkulaisella foorumilaisella ylimääräisiä jäänyt esim kiinatilauksista?
Eli alunperin olin ajatellut laittavani juuri hankitun EK:n X-res säiliön eturadin ja virtalähteen väliin.
vfniebKh.jpg
7vKBj2Wh.jpg
Etuna tässä paikassa olisi ollut se, että näytönohjaimen olisi saanut ylempään emolevyn slottiin joka on x16.
1zCUPJAh.jpg
Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että letkuliittimet eikä letkut olisi mahtuneet suunnittelemaani tilaan. Lisäksi säiliötä ei olisi päässyt täyttämään, sillä sen korkeus olisi tarkoittanut sitä, että se olisi ollut käytännössä kiinni näytönohjaimessa.

Ainoa toinen vaihtoehto oli siis asentaa pumppu/säiliö -kombo kotelon takaosaan ja laskea näyttis alempaan x8 -slottiin.
i6z4G1rh.jpg

Kävin Clas Ohlsonilla metsästämässä ruuveja, joilla saisin tuulettimet kiinni radiin ja ruuveja, joilla asentaisin säiliön kotelon takaosaan. Radiruuveja ei ollut riittävän pitkiä, mutta säiliökombon kiinnikkeiden hankinta ja kiinnityksen tekeminen onnistui poraamalla yksi lisäreikä koteloon ja viilaamalla toista.
sdreFBTh.jpg
Nämä reiät ovat säiliökombon alakiinnikkeille. Näin sain hyödynnettyä yhden takatuulettimen valmiin reiän, josta tulee läpi ruuvi säiliökombon telineelle.
fIsSUDJh.jpg
keVSOSnh.jpg

Hopeiset ruuvit ei ole kovin näyttävät, joten asialle piti tehdä jotain.
Onnekseni Nakamichin banaaniliittimien korkeus vastasi kotelotuulettimen korkeutta, joten niihin mustaa kutistesukkaa laittamalla, sain kiinnikkeistä salonkikelpoiset.
Stpfpksh.jpg
3Vw34Zoh.jpg

NEW:
Sain pumpun siis asennettua tyylikkäästi ja alkoi radien sullominen koppaan. Pumpun johdot kulkevat nätisti pumppusäiliökombon takana, joten ne eivät ole näkyvissä edes sivuikkunasta.
FpWTywqh.jpg
Radien mahtuminen juuri ja juuri koppaan onkin jo melkein vitsi. Lisäksi jouduin jättämään eturadin alimman tuulettimen pois kokoonpanosta, sillä näyttis ei olisi muuten mahtunut koppaan.
u2km4DYh.jpg
Kattoradin ja eturadin välissä ei ole milliäkään tilaa.
Xh9ZJfXh.jpg
Samoin kattoradin ja takatuulettimen välissä ei ole milliäkään tilaa.
eC58z3Ch.jpg
Samsungin 960 Evon koko kyllä hämmästyttää - ei tuotakaan oikein käsittänyt miten pieni se on, ennen kuin näki livenä!
Ukhqc6lh.jpg

MagLevien kanssa on vielä miettimistä, sillä nuo ei ole mielestäni äänettömiä idlessä, jollaiseksi niitä ollaan mainostettu. Mutta siitä lisää niiden omassa ketjussa.
 
On kyllä hyvän näköstä meininkiä vaikka aika vähällä modaamisella oletkin pärjännyt. Kovaputket puuttuu ;)
 
Eikös pumppu/resocombon ulostuloon kiinnitettävä Y-splitteri josta toisen haaran tukkii tulpalla ole ihan käypä tapa toteuttaa loopin tyhjennys? Vai onko T-haara + letkunpätkä + hana järkevämpi vaihtoehto?

Vai joku muu?
 
Eikös pumppu/resocombon ulostuloon kiinnitettävä Y-splitteri josta toisen haaran tukkii tulpalla ole ihan käypä tapa toteuttaa loopin tyhjennys?
Kyllä tuokin toimii/onnistuu mutta:

Vai onko T-haara + letkunpätkä + hana järkevämpi vaihtoehto?
tämä on parempi koska tuohon hanaan voi ruuvata yhden liittimen ja pidemmän letkun jolloin tyhjennetyn nesteen voi kerätä vaikka koneen alle ämpäriin tms. Jos y-splitterin tukkii tulpalla niin se rupeaa valumaan samantien kun tulppaa alkaa löysäämään ja se on sitten kotelon sisällä se.
 
Eikös pumppu/resocombon ulostuloon kiinnitettävä Y-splitteri josta toisen haaran tukkii tulpalla ole ihan käypä tapa toteuttaa loopin tyhjennys? Vai onko T-haara + letkunpätkä + hana järkevämpi vaihtoehto?

Vai joku muu?
Itse ainakin laittaisin hanan tuohon. Tuo tulppa tippuu kuitenkin siihen pönikkään mihin neste on tarkoitus tiputtaa tms. Pätkän letkuakin ehkä jättäisin, tai ainakin hanan toiselle puolelle jokin mahdollisuus laittaa letku, jotta vaikeammassakin tilanteessa tyhjäys olisi helpompaa.
 
Pumppu&reso komboissa on yleinsä enemmän kun kaksi liitäntä paikkaa. Melkein järestäin pyrin käyttämään em "ylimääräisiä" paikkoja tyhjennystä sekä täyttöä ja ilmausta varten. Pehmeillä letkuilla tuo ei niinkään ole ongelma, koska puristamalla letkun kasaan ja nyppäsemällä jonkun random liittimen irti ja laittamalla tilalle pidemmän letkunpätkän pärjäsi tosi pitkään... esim näyttistä taisin eniten nyppiä pehmeillä. Nestettä ei valu, ellei looppi saa korvausilmaa jostain eli kun letku on tukossa, tavaraa ei tule paljon ja suunnilleen yhtä nopeasti kun pillistä jossa toisessa päässä sormi...
 
Eikös pumppu/resocombon ulostuloon kiinnitettävä Y-splitteri josta toisen haaran tukkii tulpalla ole ihan käypä tapa toteuttaa loopin tyhjennys? Vai onko T-haara + letkunpätkä + hana järkevämpi vaihtoehto?

Vai joku muu?
Loopin alimpaan kohtaan t-haara ja siihen hana jonka tulppaat.Hanaan sitten jo mainittu letku liittimellä kiinni.
 
Näyttääkö tämä setti missään mielessä järkevältä, onko puutteita tai muuten vaan jotain ihan päin vittua? Ensimmäinen custom looppi kuitenkin kyseessä. Looppiin tulee kellotetut 7700K ja MSI 1080Ti Gaming X. Kotelona Jonsbo UMX4 joka on vähän kranttu radien suhteen.

Capture2.PNG
 
Näyttääkö tämä setti missään mielessä järkevältä, onko puutteita tai muuten vaan jotain ihan päin vittua? Ensimmäinen custom looppi kuitenkin kyseessä. Looppiin tulee kellotetut 7700K ja MSI 1080Ti Gaming X. Kotelona Jonsbo UMX4 joka on vähän kranttu radien suhteen.

Capture2.PNG

Riittääkö 1m letkua, vai onko tuossa kerässä enemmän? Mitkä tuulettimet on tulossa?
 
Melkein suosittelisin heittämään kotelon vaihtoon johonkin sellaiseen mihin mahtuu isommat radit.
 
Loopin alimpaan kohtaan t-haara ja siihen hana jonka tulppaat.Hanaan sitten jo mainittu letku liittimellä kiinni.

Pidän tota "loopin alimpaan kohtaan" myyttinä. Poppoo jaksaa hokea tota, kun se olisi jotenkin tarpeellista tai fakta. Oikeasti sillä ei ole mitään merkitystä, koteloa kun pystyy kääntelemään ja loppujenlopuksi looppia ei saa kokonaan tyhjäksi ns taskujen takia kuitenkaan. Paineilma auttaa helvatusti ja esim itselläni käytössä kennon kuudesta portista neljä, niin tyhjennykseen, täyttöön sekä ilmaukseen. Kennossa muutenkin varmaan isoin tilavuus, joten jos vain mahdollista, niin kennoon ja säiliöön ne liittimet, koska siten edes ne saa varmiten liki tyhjäksi.
 
Pidän tota "loopin alimpaan kohtaan" myyttinä. Poppoo jaksaa hokea tota, kun se olisi jotenkin tarpeellista tai fakta. Oikeasti sillä ei ole mitään merkitystä, koteloa kun pystyy kääntelemään ja loppujenlopuksi looppia ei saa kokonaan tyhjäksi ns taskujen takia kuitenkaan. Paineilma auttaa helvatusti ja esim itselläni käytössä kennon kuudesta portista neljä, niin tyhjennykseen, täyttöön sekä ilmaukseen. Kennossa muutenkin varmaan isoin tilavuus, joten jos vain mahdollista, niin kennoon ja säiliöön ne liittimet, koska siten edes ne saa varmiten liki tyhjäksi.
Ei se mikään myytti ole, vaan nyrkkisääntö joka on yleensä se toimivin ratkaisu. Helpottaa nimittäin kummasti kun kotelona on vaikka joku Corsair 900D täynnä rojua tms.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä se ole häävi käänneltävä ja kallisteltava tuo allekirjoittaneen Phanteksin Primokaan, kun siinä on painoa ja kokoa muutenkin sen verran että helpoimmalla pääsee kun laittaa tyhjennyksen sellaiseen paikkaan että tulee itsekseen mahdollisimman tyhjäksi. Paineilma jouduttaisi kyllä.

Eturadi jos on olosuhteiden pakosta niin päin että liittimet on yläpäässä, niin sitä nyt tietysti on hankala saada tyhjäksi ilman kallistelua tai paineilman suosiollista avustusta. Ala radin olen saanut ainakin tuosta Primosta pois ilman sotkuja, vaikka se jää pahnan pohjimmaisena täyteen nestettä.
 
Viimeksi muokattu:
No ei ole tähän päivään mennessä ollut konetta, jota ei olisi voinut kääntää. Ei myöskään sellaista, että valuisi tyhjäksi yhdestä reijästä (vaatii aina sen toisenkin, jotta jostain tulee ilmaa tilalle). Ennen kun kompuran sai, niin tuli puhalleltua toiseen letkuun ja toinen pää ämpäriin... En tiedä miten tuo 900D olisi 692mm x 252mm x 650mm mitoillaan niin ylivertainen vs 212mm (W) x 503mm (H) x 643mm (D) raveniin? (viimeksi painoa oli 35kg, nyt en punninnut)

Kumpikaan tapa ei ole välttämättä väärin, mutta en itse jaksais lähteä arvoa tuolle alimmalle paikalle kun se ei ole välttämätöntä. Ainot painovoimaan vaikuttava asia on pumppu, jolle nesteen pitää valua painovoimalla. Esim D5 kielletään käyttämästä perse pystyssä. Tämä täytyy ottaa myös huomioon kun ja jos konetta ilmaa tai täyttää jossain toisessa kun luonnollisessa koneen asennossa.
 
Sehän nyt ei tarkoita mitään jos sinulla ei ole sellaista koteloa ollut. Omaa parvumin lootaakaan ei nimittäin käännellä miten haluaa.
En kyllä itsekään sitä myytiksi mieltäisi vain siksi, että koteloa voi pyöritellä.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa loopissa oli alimpana paikkana radin pohjassa oleva poistoletku, joka pelitti oikein hienosti ja loopin sai tyhjennettyä lähes kokonaan helposti ja nopsaan sen kautta. Poistoletkun tulppa auki, säiliön tulppa auki ja vedet valuivat ulos. Loput sai ulos hieman puhaltamalla loppiin.

Nyt kun siirsin pumpun kotelon pohjalle noin samalle tasolle poistoletkun kanssa, niin loopin tyjentämisestä tuli yksi painajainen. En millään saanut läheskään kaikkia nesteitä ulos vaikka miten kääntelin koppaa. Käytännössä siis ~5min prosessi muuttui lähes tunnin ähisimiseksi (vitutus-tupakkatauko laskettuna mukaan), jonka aikana vuorotellen keinutin koppaa, puhaltelin looppiin että vesi liikkuisi minne haluan ja tyhjensin vedet. Yhdessä vaiheessa laitoin säiliöönkin poistoletkun ja käänsin koko roskan katolleen, mutta silloinkin kattoradi on alhaisin paikka jonne jäi nestettä.
Rinse and repeat kopan kääntelyä ja kiroilua kunnes lopputulos oli 'close enough, en jaksa enää'.

En siis oman kokemukseni puolesta pidä tuota alimpaa kohtaa yhtään myyttinä, riippuu tietenkin varmasti jokaisen kotelosta ja loopista miten toimii.
 
Itse ajattelin toteuttaa seuraavan purun yhteydessä tuon poistoletkun siten, että tilaan T liitimen ja siihen hanan ja kierrätän letkua sen verran pohjan kautta, että menee varmasti matalimpaan kohtaan. Nimim. perseestä tuo kotelon pyörittely Define C:n kanssa ainakin on.
 
Pehmeillä letkuilla loopin saa suht tyhjäksi sillä että irrotat pumpun jälkeisen letkun toisesta päästä, letkun pää ulos ja ajat pumppua suht hitaalla niin pitkään kun se imee säiliöön kierrosta nestettä. Pumpulla tyhjentäessä pitää vain pitää huolta ettei aja kuivana. Loput joudut sitten kääntelemään ja puhaltelemaan ulos.
 
Viimein saapui 17.4 jimmsiltä tilattu titan x pascal nickeli backplate jonka valmistus kerkesi ootellessa loppumaan ja peruin jimmssin tilauksen ja sain kuin sainkin vielä eklta kyselemällä nickeli version jostain varaston periltä.

20170628_000532.jpg 20170627_235947.jpg 20170627_235046.jpg 20170628_000444.jpg
 
Oma kotelo on huomattavan suuri Xigmatek elysium ja poistoletkuille ei ole tarvetta ja ovat korkeintaan haitaksi. Kone pöydälle etuosa alaspäin. Pumppu irti ja vedet ulos. Vaikka millainen letkutus löytyisi, niin tuotakin joutuisi kallistelemaan jokasuuntaan.
 
Aaaa onneks ei oo kärsivällisyys tiukalla :swaiting:

Tänään saapui Jimmsiltä tilattu MO-RA3 parin oheishärpäkkeen kanssa mutta vielä ei pääse kasaamaan uutta jäähykokoonpanoa koska tuulettimet, letkut ja muut sälät odottaa yhtä tuotetta vielä :S

Tulee toi MO-RA3 aluksi tällä vuokrakämpällä olemaan ihan lattialla tai pöydällä ja seinätelineen väkerrän sitten kun muutetaan omaan taloon loppuvuodesta. Samaan syssyyn tulee itse koneeseen kovaputket (ekaa kertaa nekin).

Edit: eli koneeseen (sigun kokoonpano) tulee läpinäkyvillä kovaputkilla kokoonpano joka on sitten kotelon ylälaidasta pikaliittimillä tossa MO-RA:ssa kiinni. Eli itse koneen saa kokonaisuudessaan irti. Alkuun tulen menemään ihan akkuvedellä kuten tähänkin asti mutta harkinnassa on myös kokeilla ensimmäistä kertaa noita EK:n Cryofuel värejä. Saatan jossain vaiheessa laittaa sinistä väriä tai olla laittamatta. Jäähyssä 9 x 140mm Corsair ML sarjalaista ja siihen menee mustaa Tygonin letkua. En tiedä onko tossa niin paljoa pätevää tekemistä että viitsisin mitään omaa DIY ketjua ruveta tekemään joten pistän sitten tänne jotain kuvia kun setti alkaa olla valmis ja lisää kuvia sitten kun joskus aikanaan saan sen seinätelineen tehtyä.
 
Aaaa onneks ei oo kärsivällisyys tiukalla :swaiting:

Tänään saapui Jimmsiltä tilattu MO-RA3 parin oheishärpäkkeen kanssa mutta vielä ei pääse kasaamaan uutta jäähykokoonpanoa koska tuulettimet, letkut ja muut sälät odottaa yhtä tuotetta vielä :S

Tulee toi MO-RA3 aluksi tällä vuokrakämpällä olemaan ihan lattialla tai pöydällä ja seinätelineen väkerrän sitten kun muutetaan omaan taloon loppuvuodesta. Samaan syssyyn tulee itse koneeseen kovaputket (ekaa kertaa nekin).

Edit: eli koneeseen (sigun kokoonpano) tulee läpinäkyvillä kovaputkilla kokoonpano joka on sitten kotelon ylälaidasta pikaliittimillä tossa MO-RA:ssa kiinni. Eli itse koneen saa kokonaisuudessaan irti. Alkuun tulen menemään ihan akkuvedellä kuten tähänkin asti mutta harkinnassa on myös kokeilla ensimmäistä kertaa noita EK:n Cryofuel värejä. Saatan jossain vaiheessa laittaa sinistä väriä tai olla laittamatta. Jäähyssä 9 x 140mm Corsair ML sarjalaista ja siihen menee mustaa Tygonin letkua. En tiedä onko tossa niin paljoa pätevää tekemistä että viitsisin mitään omaa DIY ketjua ruveta tekemään joten pistän sitten tänne jotain kuvia kun setti alkaa olla valmis ja lisää kuvia sitten kun joskus aikanaan saan sen seinätelineen tehtyä.

Oli ainakin itselle viimenen vesijäähy osa minkä jimmiltä tilaan tuo backplate. Oli sen verran pitkissä kantuumissa.
 
Oli ainakin itselle viimenen vesijäähy osa minkä jimmiltä tilaan tuo backplate. Oli sen verran pitkissä kantuumissa.
Ei mulla oo mitään valitettavaa. Tuotteistivat mun pyynnöstä ton yhden osan ja sanoivat jo siinä vaiheessa että tulee kestämään. Ihan itse hyväksyin sen :)
 
Koppa saapui vihdoinkin.Purettu ja mitottu että kaavaillut osat pitäisi nätisti istua paikoilleen(??).Kokoeroa mukavasti
Corsair 460x vs Thermaltake X71.
Kokoero.jpg
Kattoon 360:nen,alas toinen samanlainen ja eteen koitamma 480:stä.Kasaus varmaankin ensin letkuvetona ja kunhan kaikki
kovaputkiosat nipussa niin sitten uusiksi petg-putkilla.
 
Ensimmäiset vesileikit aloitettu pari päivää sitten. Kivenä i5-7600k, lankkuna Asus Z270F. Kotelona Corsair 570X.
Laitetuulettimia 3x SP120, jotka kopasta löytyivät. Vesivehkeinä Laing DDC 1T + Phobya 150 + NexXxoS XT45 240mm, jossa 2x SP120 tuulettimia.

Ajelin IBT very high läpi, 4.5Ghz ja 1.25V. Korkkaamaton kivi. Miltä lämmöt tuollain tuntumalta näyttäisi? Pumppu pyöri varmaan 40% teholla, radin tuulettimet jossain 1200RPM.

Pitäisi splittereitä jne kunnolla nuo tuulettimet kiinnittää, että ne pyörisivät kaikki niinkuin haluaa, sekä esm 3x kopan tuulettimet kaikki SAMAA vauhtia.

E: Niin joo, ja opiskella kunnon curvet tekemään noille rad tuulettimille, sekä pumpulle.

6e9ebb39347660429619696482091001.png
 
Noniin, EK:n punaiset litkut sisällä ja setti vihdoin ja viimein valmis, toimi hienosti tuo säiliön pohjassa oleva kääntyvä hana kun testasin tänään tyhjennystä.

280mm X-flow radi pitää vielä eteen tuupata jossain välissä, muutoin mennään näillä asetelmilla.

2017-06-29 18.08.29.jpg 2017-06-29 18.09.05.jpg 2017-06-29 18.08.47.jpg
 
Kysytään täältä ketjusta, jos jollain tietoa:

"Tuli tilattua tuota Grizzlyn Conductonauttia korkkausta varten, saa nähdä miten toimii :) Blokin ja prossun väliin olisi tarkoitus mennä jo tilatulla GC-Extremellä, ilmeisesti tuo Grizzlyn Kryonaut on himpun verran parempi, mutta onko uuden tilauksen tekemisen arvoinen ?

Sitten pitäisi varmaan ostaa uudet lämpötyynyt näyttiksen vesiblokille, kyseessä siis Sigun MSI GTX 1080, jossa EK:n fullcover blokki. Onko jimssillä jotain sopivia lämpötyynyjä mitä tuolle blokin asennukselle tarvitsee ?"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom