Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ekat kovaputket mitä ikinä tein, putket loppu kesken kun jouduin tekee tuota yhtä linjaa uusiks kaks kertaa enkä oikeen vieläkään siihen tyytyväinen. Osan joutukin sit pehmeellä värkkää. Viel ois vähän siistimist ja uusien putkien oottelua et sais kunnolla tehtyy. Mitä itse taivutteluun tulee ni yllätyin kuinka helppoa se on. Edessä 360radi jossa vaan etupaneelin 2x 140mm tuuletinta ja katossa 240radi jossa 2x ekwb;n wardarit, lämmöt pysyvät yllättävän alhaisena, prossu 50astetta max ja näyttis 30-41c.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt viikon pohdiskelun ja mietiskelyn aikana on tullut muutoksia suunitelmiin aika radikaalisti.

Eli tässä tämänhetkiset osat mitä on ja mitä olisi ostoslistalla:

Prosessori: Intel Core i7 7700K (Korkataan)
Prosessoriblokki: EK-Supremacy EVO Plexi + Nickel
Emolevy: Asus Strix Z270F
Muistit: - (Listalla: Corsair 16GB Vengeance 3200MHz (Valkoisilla ledeillä))
Näytönohjain: MSI GTX 1080 Gaming X (EK:n Vesiblokilla ja Backplatella)
SSD: 2X Samsung 950 Pro 256GB (Laitetaan RAID 0)
Virtalähde: - (Listalla: Seasonic 650W Prime 80+ Gold)
Kotelo: - (Listalla: Fractal Design Define C)
Tuulettimet: - (Listalla: 2X Corsair ML120 + 2X Corsair ML140)
Radiaattorit: - (Listalla: Alphacool ST30 240 + Alphacool XT45 280)
Pumppu: EK-XTOP Revo D5 PWM

Virtalähde saattaa vielä vaihtua, muut osat alkaa olemaan aika lailla bueno. :)

Mietin vain, että miten nuo radit mahtuu koppaan tuulettimineen, mutta mahtunee toivottavasti 280 radi tulisi siis eteen ja 240 kattoon. Säiliön ajattelin laittaa PSU suojan päälle vaakatasoon.

Alempana vielä osalistaa mitä olisi tarkoitus tilailla, tuulettimet käyn luultavasti gigantista hakemassa.

 
Noniin, nyt viikon pohdiskelun ja mietiskelyn aikana on tullut muutoksia suunitelmiin aika radikaalisti.

Eli tässä tämänhetkiset osat mitä on ja mitä olisi ostoslistalla:

Prosessori: Intel Core i7 7700K (Korkataan)
Prosessoriblokki: EK-Supremacy EVO Plexi + Nickel
Emolevy: Asus Strix Z270F
Muistit: - (Listalla: Corsair 16GB Vengeance 3200MHz (Valkoisilla ledeillä))
Näytönohjain: MSI GTX 1080 Gaming X (EK:n Vesiblokilla ja Backplatella)
SSD: 2X Samsung 950 Pro 256GB (Laitetaan RAID 0)
Virtalähde: - (Listalla: Seasonic 650W Prime 80+ Gold)
Kotelo: - (Listalla: Fractal Design Define C)
Tuulettimet: - (Listalla: 2X Corsair ML120 + 2X Corsair ML140)
Radiaattorit: - (Listalla: Alphacool ST30 240 + Alphacool XT45 280)
Pumppu: EK-XTOP Revo D5 PWM

Virtalähde saattaa vielä vaihtua, muut osat alkaa olemaan aika lailla bueno. :)

Mietin vain, että miten nuo radit mahtuu koppaan tuulettimineen, mutta mahtunee toivottavasti 280 radi tulisi siis eteen ja 240 kattoon. Säiliön ajattelin laittaa PSU suojan päälle vaakatasoon.

Alempana vielä osalistaa mitä olisi tarkoitus tilailla, tuulettimet käyn luultavasti gigantista hakemassa.


Mahtuu nuo hyvin. Itsellä 360+240 radit samassa kotelossa. Jos muistien korkeus ei ota vasten niin mahtuu paksu radi kattoonkin tai push&pull.
Säiliö kannattaa kyllä hankkia, jotta täyttö ja huolto on helpompaa.
 
Ja kuten tässäkin ketjussa on jo moneen kertaan sanottu, niin mieti jo etukäteen että miten toteutat loopin tyhjennyksen.
 
@Hessu Kiitos tiedosta, vaikea tosiaan sanoa, ottaako muistien korkeus vastaan, olisihan tuo mahtavaa laittaa kattoon pienellä hinnalla 45mm paksu radi :) Mahtuuko 360mm radi eteen, jos pumppu on tuolla alhaalla ? Ja kuinka paksu 360mm radi menee eteen ?
Tuossa alphacoolin listassa on säiliö :)

@aessu Tyhjennyksen olen sillätavoin miettinyt, että tuonne pumpulle kotelon pohjalle tulisi multiport, jossa toinen haara menisi tyhjennysportille ja toinen haara laittaa nestettä eteenpäin.
 
Kiinnostaako ketään seuraava buildini, jossa uutukaiseen enthoo evolv matx TG -koppaan rakentuu custom looppi tuplaradeilla, vai laitanko kuvia sitten vasta kun paska on kasassa?
 
Okei,

Aloitan vaikka projektin taustoista ja osalistauksesta, jonka perään kerron to do -listan, eli missä vaiheessa mennään.

Nykyinen koppani on ATX kokoluokan Fractalin erittäin pätevä Arc Midi, jossa on jo custom looppi. Tämä on kuitenkin hieman tönkön näköinen ja mielestäni turhan kookas omaan makuuni. Pitkään olen miettinyt siirtyväni nykytrendin mukaisesti pienempään koteloon ja mATX joukkueeseen. Olen etsinyt kompaktimpaa koteloa, jonka voisin sijoittaa lattian sijasta pöydälle. Tämä asettaa korkeat vaatimukset myös ulkonäölle, ja lisäksi en halunnut luopua nestejäähdytyksen tuomista eduista hiljaisuudelle ja jäähdytysteholle.

Projektini alkoi puolisen vuotta sitten, kun hankin käytettynä asuksen VII Gene -emolevyn, joka on mATX -kokoinen. Lisäksi tavoitteenani oli päivittää GTX780ti SLI -setti vähemmän lämpökuormaa tuottavampaan GTX1070 -näytönohjaimeen, jotta pienemmän kotelon aiheuttamat haasteet jäähdytykselle olisi helpommin kontrolloitavissa. Näyttispäivitys on suoritettu, kun foorumilta löytyi sopiva MSI:n sea hawk EK -kortti, josta tein kaupat.

Koitti päivä jolloin Phanteks julkaisi Enthoo Evolv mATX Tempered Glass -kotelon. HardwareCanucks julkaisi pian tämän jälkeen rewikan, josta selvisi, että tuohon saattaisi mahtua järkevästi kunnon looppi. Hyvin pian videon julkaisun jälkeen oli selvää, että seuraava koppani tulisi olemaan tämä ja laitoin sen jimmyltä ennakkotilaukseen.

Olen viimekuukausina tilaillut tarjouksista Corsairin ML -tuulettimia, jotka ovat sekä näyttäviä, että laadukkaita. Tämän lisäksi olen hankkinut käytettynä niin ikään foorumilta Alphacoolin NexXxoS XT45 Full Copper 360 -jäähdyttimen, jonka olen ajatellut laittavani kopan eturadiksi.

Olin ajatellut ottavani nykyisestä kokoonpanosta Koolance RP-452X2 Dual 5.25" rev.2.0 -säiliön, mutta kotelon haettuani ja hieman mittailtuani selvisi, ettei se tulisi mahtumaan suunnittelemaani paikkaan virtalähteen ja eturadiaattorin väliin.

Tästä seurasi uusi jimmyreissu, josta nappasin mukaani EK-XRES 100 Revo D5 nestesäiliön, joka on nyt sitten saatava mahtumaan koteloon. Lisäksi nappasin heräteostoksena käyttislevyksi Sampan 500GB 960 EVO SSD -levyn, jolla saan hyödynnettyä M.2 -liitännän ja NVMe -tekniikan tuomat edut. Lisäksi Phanteksin rgb ledinauhaa tuli pari kpl, jotka saattavat päätyä koppaan.

Tähän väliin laitan osalistauksen mitä buildiin tulee. Listalla olevat tuotteet joita ei ole tässä kappaleessa mainittu tulevat nykyisestä kokoonpanostani tai ovat muuten vain jo omistuksessani.
rauta:
  • CPU: Intel Core i7-4790k
  • MB: Asus Maximus GENE VII Z97
  • RAM: Kingston HyperX Beast DDR3-2133 32GB RAM Kit
  • GPU: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk EK X
  • PSU: Seasonic X-1050
  • SSD1: Samsung 500GB 960 EVO M.2, NVMe, 3200/1800 MB/s
  • SSD2: Samsung 500GB 850 EVO 2.5", SATA III, 540/520 MB/s
  • SSD3: Crucial 750 GB MX300 2.5", SATA III, 530/510 MB/s
jäähdytys:
  • RAD1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360
  • RAD2: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 240
  • FAN1: 3x Corsair ML120 Pro LED - white/black
  • FAN2: 2x Corsair ML120 Pro - grey/black
  • FAN3: 1x Corsair ML140 Pro LED - white/black
  • CPU: Swiftech Apogee HD High Performance 4-Port CPU Waterblock - Black
  • GPU: EK Full Cover
  • PUMP: D5
  • FIT: 12x Koolance 19/13mm G1/4 - black
  • TUBE1: Masterkleer 19/13mm PVC - clear
  • TUBE2: PrimoChill 19/13mm PrimoFlex Advanced LRT - black
kotelo:
  • Phanteks Enthoo EVOLV mATX Tempered Glass - grey
Säiliö ei mahdu ilman modausta koteloon, sillä eturadille tarkoitettu aukko ei ole riittävän suuri syvyyssuunnassa, jotta XT45, tuuletin sekä pumppu/säiliö -kombo mahtuisivat siihen.

Mulla ei ole tarvittavaa määrää M3 -kierteellä olevia ruuveja, jotta saisin radit ja tuulettimet kiinni. Osaako joku neuvoa, mistä Turussa saisi hyllystä M3 x 5 sekä M3 x 30 ruuveja? Tai onko jollain Turkulaisella foorumilaisella ylimääräisiä jäänyt esim kiinatilauksista?

Viimeisen kappaleen kysymyksiin otetaan mielellään vastauksia vastaan, ja kommentteja/ajatuksia/vinkkejä projektiin saa antaa!
 
Viimeksi muokattu:
Okei,

Aloitan vaikka projektin taustoista ja osalistauksesta, jonka perään kerron to do -listan, eli missä vaiheessa mennään.

Nykyinen koppani on ATX kokoluokan Fractalin erittäin pätevä Arc Midi, jossa on jo custom looppi. Tämä on kuitenkin hieman tönkön näköinen ja mielestäni turhan kookas omaan makuuni. Pitkään olen miettinyt siirtyväni nykytrendin mukaisesti pienempään koteloon ja mATX joukkueeseen. Olen etsinyt kompaktimpaa koteloa, jonka voisin sijoittaa lattian sijasta pöydälle. Tämä asettaa korkeat vaatimukset myös ulkonäölle, ja lisäksi en halunnut luopua nestejäähdytyksen tuomista eduista hiljaisuudelle ja jäähdytysteholle.

Projektini alkoi puolisen vuotta sitten, kun hankin käytettynä asuksen VII Gene -emolevyn, joka on mATX -kokoinen. Lisäksi tavoitteenani oli päivittää GTX780ti SLI -setti vähemmän lämpökuormaa tuottavampaan GTX1070 -näytönohjaimeen, jotta pienemmän kotelon aiheuttamat haasteet jäähdytykselle olisi helpommin kontrolloitavissa. Näyttispäivitys on suoritettu, kun foorumilta löytyi sopiva MSI:n sea hawk EK -kortti, josta tein kaupat.

Koitti päivä jolloin Phanteks julkaisi Enthoo Evolv mATX Tempered Glass -kotelon. HardwareCanucks julkaisi pian tämän jälkeen rewikan, josta selvisi, että tuohon saattaisi mahtua järkevästi kunnon looppi. Hyvin pian videon julkaisun jälkeen oli selvää, että seuraava koppani tulisi olemaan tämä ja laitoin sen jimmyltä ennakkotilaukseen.

Olen viimekuukausina tilaillut tarjouksista Corsairin ML -tuulettimia, jotka ovat sekä näyttäviä, että laadukkaita. Tämän lisäksi olen hankkinut käytettynä niin ikään foorumilta Alphacoolin NexXxoS XT45 Full Copper 360 -jäähdyttimen, jonka olen ajatellut laittavani kopan eturadiksi.

Olin ajatellut ottavani nykyisestä kokoonpanosta Koolance RP-452X2 Dual 5.25" rev.2.0 -säiliön, mutta kotelon haettuani ja hieman mittailtuani selvisi, ettei se tulisi mahtumaan suunnittelemaani paikkaan virtalähteen ja eturadiaattorin väliin.

Tästä seurasi uusi jimmyreissu, josta nappasin mukaani EK-XRES 100 Revo D5 nestesäiliön, joka on nyt sitten saatava mahtumaan koteloon. Lisäksi nappasin heräteostoksena käyttislevyksi Sampan 500GB 960 EVO SSD -levyn, jolla saan hyödynnettyä M.2 -liitännän ja NVMe -tekniikan tuomat edut. Lisäksi Phanteksin rgb ledinauhaa tuli pari kpl, jotka saattavat päätyä koppaan.

Tähän väliin laitan osalistauksen mitä buildiin tulee. Listalla olevat tuotteet joita ei ole tässä kappaleessa mainittu tulevat nykyisestä kokoonpanostani tai ovat muuten vain jo omistuksessani.
rauta:
  • CPU: Intel Core i7-4790k
  • MB: Asus Maximus GENE VII Z97
  • RAM: Kingston HyperX Beast DDR3-2133 32GB RAM Kit
  • GPU: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk EK X
  • PSU: Seasonic X-1050
  • SSD1: Samsung 500GB 960 EVO M.2, NVMe, 3200/1800 MB/s
  • SSD2: Samsung 500GB 850 EVO 2.5", SATA III, 540/520 MB/s
  • SSD3: Crucial 750 GB MX300 2.5", SATA III, 530/510 MB/s
jäähdytys:
  • RAD1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360
  • RAD2: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 240
  • FAN1: 3x Corsair ML120 Pro LED - white/black
  • FAN2: 2x Corsair ML120 Pro - grey/black
  • FAN3: 1x Corsair ML140 Pro LED - white/black
  • CPU: Swiftech Apogee HD High Performance 4-Port CPU Waterblock - Black
  • GPU: EK Full Cover
  • PUMP: D5
  • FIT: 12x Koolance 19/13mm G1/4 - black
  • TUBE1: Masterkleer 19/13mm PVC - clear
  • TUBE2: PrimoChill 19/13mm PrimoFlex Advanced LRT - black
kotelo:
  • Phanteks Enthoo EVOLV mATX Tempered Glass - grey
Säiliö ei mahdu ilman modausta koteloon, sillä eturadille tarkoitettu aukko ei ole riittävän suuri syvyyssuunnassa, jotta XT45, tuuletin sekä pumppu/säiliö -kombo mahtuisivat siihen.

Mulla ei ole tarvittavaa määrää M3 -kierteellä olevia ruuveja, jotta saisin radit ja tuulettimet kiinni. Osaako joku neuvoa, mistä Turussa saisi hyllystä M3 x 5 sekä M3 x 30 ruuveja? Tai onko jollain Turkulaisella foorumilaisella ylimääräisiä jäänyt esim kiinatilauksista?

Viimeisen kappaleen kysymyksiin otetaan mielellään vastauksia vastaan, ja kommentteja/ajatuksia/vinkkejä projektiin saa antaa!
Oletko päässyt mittailemaan saisitko mahdutettua säiliön kiinni kopan seinään radin ja näyttiksen väliin? Tuon Enthoo Evolv Atx:n kanssa oli samanlainen ongelma kun laitoin tuulettimet eteen push-pulliin, säiliö ei mahtunut radiin kiinnittämällä.

Yksi vaihtoehto olisi myös laittaa reso kotelon takaosaan tuulettimen alle, tai kenties roikkumaan kattoradista. Tuohon mATX Evolviin varmaan voi samalla tavalla modata kattoradin tuulettimet piiloon katon sisään kuin isoveljeensä, jolla säästäisi sen 25mm tilaa kopan sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko päässyt mittailemaan saisitko mahdutettua säiliön kiinni kopan seinään radin ja näyttiksen väliin? Tuon Enthoo Evolv Atx:n kanssa oli samanlainen ongelma kun laitoin tuulettimet eteen push-pulliin, säiliö ei mahtunut radiin kiinnittämällä.

Kattoradin ja näyttiksen väliin vai?

Yksi vaihtoehto olisi myös laittaa reso kotelon takaosaan tuulettimen alle, tai kenties roikkumaan kattoradista. Tuohon mATX Evolviin varmaan voi samalla tavalla modata kattoradin tuulettimet piiloon katon sisään kuin isoveljeensä, jolla säästäisi sen 25mm tilaa kopan sisällä.

En aivan ymmärrä myöskään "kotelon takaosaan tuulettimen alle"? Takaosan poistotuuletin tulee olemaan lähes kiinni näyttiksessä. Enkä kyllä oikein luota ilmavirran riittävyyteen, mikäli tuulettimet modaisi kotelon "ulkopuolelle". Tila on ahdas. Onko tuo yleinenkin modi isovelikopassa? Millainen modi tarkemmin on?
 
Viimeksi muokattu:
Hiukan väsyneenä ehkä tuli kirjoiteltua yöllä. :)
Kattoradin ja näyttiksen väliin vai?
Tarkoitin siis eturadin ja näyttiksen väliin, tuohon samaan levyyn kuin emo. Nyt huomasin ettei tuossa mATX kopassa ole läheskään yhtä paljoa tilaa saati kiinnitysreikiä, kuten ATX:ssä.
En aivan ymmärrä myöskään "kotelon takaosaan tuulettimen alle"? Takaosan poistotuuletin tulee olemaan lähes kiinni näyttiksessä. Enkä kyllä oikein luota ilmavirran riittävyyteen, mikäli tuulettimet modaisi kotelon "ulkopuolelle". Tila on ahdas. Onko tuo yleinenkin modi isovelikopassa? Millainen modi tarkemmin on?
Tällä tapaa resot isoveljessä, mutta jälleen tuo tila pikkuveljessä ei tähän välttämättä riitä, ellei jättäisi takatuuletinta pois tai kopan ulkopuolelle.
Tässä tuo top fan cavity mod -ohjeet. Tein itse tuon irroittamalla koko katto-osan kotelosta ja laittamalla radikelkan kattoon kiinni ns. alakautta ja kiinnittämällä koko kattorakenteen takaisin radin kanssa. Säästyin siis reikien tekemiseltä kattorakeenteeseen, piti vain taivutella metallia ja hioa radikelkkaa dremelillä. Omat setit.

Saisiko reso/pumppukombon sitten mitenkään järkevästi vaakatasoon PSU-shroudin päälle, näyttiksen alle?
 
Viimeksi muokattu:
Saisiko reso/pumppukombon sitten mitenkään järkevästi vaakatasoon PSU-shroudin päälle, näyttiksen alle?

Ei. Kyllä ainoa ratkaisu on virtalähteen ja eturadin väliin pohjaan, jolloin radiaukkoa täytyy hieman suurentaa. Äkkiseltään näyttäisi myös siltä, että eturadiin ei mahdu tuuletin näyttiksen korkeudelle sen pituudesta johtuen.
 
Ei. Kyllä ainoa ratkaisu on virtalähteen ja eturadin väliin pohjaan, jolloin radiaukkoa täytyy hieman suurentaa. Äkkiseltään näyttäisi myös siltä, että eturadiin ei mahdu tuuletin näyttiksen korkeudelle sen pituudesta johtuen.

Vaan ei taida mahtua sinnekään, sillä letkut ja liittimet ei mahdu :S

Todennäköisesti joudun laittamaan 1070:n alempaan x8 slottiin, jotta säiliö mahtuu näyttiksen ja kattoradin väliin..
 
Hei ei kellää oo Turus noit M3 x 30/35 radiruuvei et saa tuulettimella radin kii?
 
Hae jostain paikallisesti pulttikaupasta. M4 pultteja saa jo motonetistäkin mutta M3 menee alan liikkeen hommiksi.
 
Se vaan, että rautakaupoista hyllytavarana ei tahdo löytyä 30mm pitkiä ruuveja, jos coolerin läpi aikoo asentaa. Itse olen ratkaissut oman ruuvipulmani siten, että teen kierretapilla 4mm ruuveille sopivaksi. Tuolla paksuudella löytää jo eri pituista, eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi ns erikoisruuveista.
 
Kumpaa porukka suosii, EK:n osia vai Alphacoolin. Tuossa lopputulema. Pitäisi osat mahtua Fractalin C koppaan :)

EK:

KbKic6Nl.jpg


Alphacool:

a4hN0Svl.jpg


Alphacoolin osilla näyttää saavan enemmän samaan hintaan, samoin saatavuus parempi. :think:
 
Lähinnä nuo liittimet mietityttää. Onko kellään kokemusta ovatko alphacoolin kulmaliittimet ja liittimet vuotavia verraten EK:n liittimiin ?

Nuo radit ovat lähinnä saman tehokkaita ilmeisesti.
 
Omista ek:n kulma-adaptereista vuoti kaksi neljästä. Alphacoolin pysyneet kuivina. EK:t tosin ostin käytettynä niin en tiedä onko menneet jo entisellä omistajalla.
 
Täällä on 4kpl EK:n 45 asteen kulmia ja kuivia ovat toistaiseksi, myös 2kpl Phobyan 90 asteen kulmia ja kuivia nekin.
 
Omista ek:n kulma-adaptereista vuoti kaksi neljästä. Alphacoolin pysyneet kuivina. EK:t tosin ostin käytettynä niin en tiedä onko menneet jo entisellä omistajalla.

Vähän yli kolme ja puoli vuotta sitten oli ainakin EK:lla takaisinveto kulmaliittimissä. ("Liitin saattaa valmistusviasta johtuen vuotaa, joten SITÄ EI SAA MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTTÄÄ!") Olisikohan voinut olla sitten tuota erää...? Tai sitten muuten vaan ruvenneet vuotamaan.. Ei ole kyllä itsellä minkään valmistajan liittimet ainakaan vielä alkaneet vuotaa. EK, Alphacool, Phobya ja Koolance olleet käytössä ainakin, sekä jotain "merkittömiä" myös.
 
Nyt tilattu Alphacoolilta läjä tavaraa, 450€ meni, mutta minkä sille harrastuksen kuluille mahtaa. Koppaa myös tilattu Jimmylta :tup:

Toivotaan, että liittimet ovat kestäviä ja 8,8m PETG putkea riittää.

Huomenna pitää Mindfactorylta vielä loput koneen osat tilailla.
 
PREVIOUSLY:
Okei,

Aloitan vaikka projektin taustoista ja osalistauksesta, jonka perään kerron to do -listan, eli missä vaiheessa mennään.

Nykyinen koppani on ATX kokoluokan Fractalin erittäin pätevä Arc Midi, jossa on jo custom looppi. Tämä on kuitenkin hieman tönkön näköinen ja mielestäni turhan kookas omaan makuuni. Pitkään olen miettinyt siirtyväni nykytrendin mukaisesti pienempään koteloon ja mATX joukkueeseen. Olen etsinyt kompaktimpaa koteloa, jonka voisin sijoittaa lattian sijasta pöydälle. Tämä asettaa korkeat vaatimukset myös ulkonäölle, ja lisäksi en halunnut luopua nestejäähdytyksen tuomista eduista hiljaisuudelle ja jäähdytysteholle.

Projektini alkoi puolisen vuotta sitten, kun hankin käytettynä asuksen VII Gene -emolevyn, joka on mATX -kokoinen. Lisäksi tavoitteenani oli päivittää GTX780ti SLI -setti vähemmän lämpökuormaa tuottavampaan GTX1070 -näytönohjaimeen, jotta pienemmän kotelon aiheuttamat haasteet jäähdytykselle olisi helpommin kontrolloitavissa. Näyttispäivitys on suoritettu, kun foorumilta löytyi sopiva MSI:n sea hawk EK -kortti, josta tein kaupat.

Koitti päivä jolloin Phanteks julkaisi Enthoo Evolv mATX Tempered Glass -kotelon. HardwareCanucks julkaisi pian tämän jälkeen rewikan, josta selvisi, että tuohon saattaisi mahtua järkevästi kunnon looppi. Hyvin pian videon julkaisun jälkeen oli selvää, että seuraava koppani tulisi olemaan tämä ja laitoin sen jimmyltä ennakkotilaukseen.

Olen viimekuukausina tilaillut tarjouksista Corsairin ML -tuulettimia, jotka ovat sekä näyttäviä, että laadukkaita. Tämän lisäksi olen hankkinut käytettynä niin ikään foorumilta Alphacoolin NexXxoS XT45 Full Copper 360 -jäähdyttimen, jonka olen ajatellut laittavani kopan eturadiksi.

Olin ajatellut ottavani nykyisestä kokoonpanosta Koolance RP-452X2 Dual 5.25" rev.2.0 -säiliön, mutta kotelon haettuani ja hieman mittailtuani selvisi, ettei se tulisi mahtumaan suunnittelemaani paikkaan virtalähteen ja eturadiaattorin väliin.

Tästä seurasi uusi jimmyreissu, josta nappasin mukaani EK-XRES 100 Revo D5 nestesäiliön, joka on nyt sitten saatava mahtumaan koteloon. Lisäksi nappasin heräteostoksena käyttislevyksi Sampan 500GB 960 EVO SSD -levyn, jolla saan hyödynnettyä M.2 -liitännän ja NVMe -tekniikan tuomat edut. Lisäksi Phanteksin rgb ledinauhaa tuli pari kpl, jotka saattavat päätyä koppaan.

Tähän väliin laitan osalistauksen mitä buildiin tulee. Listalla olevat tuotteet joita ei ole tässä kappaleessa mainittu tulevat nykyisestä kokoonpanostani tai ovat muuten vain jo omistuksessani.
rauta:
  • CPU: Intel Core i7-4790k
  • MB: Asus Maximus GENE VII Z97
  • RAM: Kingston HyperX Beast DDR3-2133 32GB RAM Kit
  • GPU: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk EK X
  • PSU: Seasonic X-1050
  • SSD1: Samsung 500GB 960 EVO M.2, NVMe, 3200/1800 MB/s
  • SSD2: Samsung 500GB 850 EVO 2.5", SATA III, 540/520 MB/s
  • SSD3: Crucial 750 GB MX300 2.5", SATA III, 530/510 MB/s
jäähdytys:
  • RAD1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360
  • RAD2: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 240
  • FAN1: 3x Corsair ML120 Pro LED - white/black
  • FAN2: 2x Corsair ML120 Pro - grey/black
  • FAN3: 1x Corsair ML140 Pro LED - white/black
  • CPU: Swiftech Apogee HD High Performance 4-Port CPU Waterblock - Black
  • GPU: EK Full Cover
  • PUMP: D5
  • FIT: 12x Koolance 19/13mm G1/4 - black
  • TUBE1: Masterkleer 19/13mm PVC - clear
  • TUBE2: PrimoChill 19/13mm PrimoFlex Advanced LRT - black
kotelo:
  • Phanteks Enthoo EVOLV mATX Tempered Glass - grey
Säiliö ei mahdu ilman modausta koteloon, sillä eturadille tarkoitettu aukko ei ole riittävän suuri syvyyssuunnassa, jotta XT45, tuuletin sekä pumppu/säiliö -kombo mahtuisivat siihen.

Mulla ei ole tarvittavaa määrää M3 -kierteellä olevia ruuveja, jotta saisin radit ja tuulettimet kiinni. Osaako joku neuvoa, mistä Turussa saisi hyllystä M3 x 5 sekä M3 x 30 ruuveja? Tai onko jollain Turkulaisella foorumilaisella ylimääräisiä jäänyt esim kiinatilauksista?

Viimeisen kappaleen kysymyksiin otetaan mielellään vastauksia vastaan, ja kommentteja/ajatuksia/vinkkejä projektiin saa antaa!

NEW:
Eli alunperin olin ajatellut laittavani juuri hankitun EK:n X-res säiliön eturadin ja virtalähteen väliin.
vfniebKh.jpg
7vKBj2Wh.jpg
Etuna tässä paikassa olisi ollut se, että näytönohjaimen olisi saanut ylempään emolevyn slottiin joka on x16.
1zCUPJAh.jpg
Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että letkuliittimet eikä letkut olisi mahtuneet suunnittelemaani tilaan. Lisäksi säiliötä ei olisi päässyt täyttämään, sillä sen korkeus olisi tarkoittanut sitä, että se olisi ollut käytännössä kiinni näytönohjaimessa.

Ainoa toinen vaihtoehto oli siis asentaa pumppu/säiliö -kombo kotelon takaosaan ja laskea näyttis alempaan x8 -slottiin.
i6z4G1rh.jpg

Kävin Clas Ohlsonilla metsästämässä ruuveja, joilla saisin tuulettimet kiinni radiin ja ruuveja, joilla asentaisin säiliön kotelon takaosaan. Radiruuveja ei ollut riittävän pitkiä, mutta säiliökombon kiinnikkeiden hankinta ja kiinnityksen tekeminen onnistui poraamalla yksi lisäreikä koteloon ja viilaamalla toista.
sdreFBTh.jpg
Nämä reiät ovat säiliökombon alakiinnikkeille. Näin sain hyödynnettyä yhden takatuulettimen valmiin reiän, josta tulee läpi ruuvi säiliökombon telineelle.
fIsSUDJh.jpg
keVSOSnh.jpg

Hopeiset ruuvit ei ole kovin näyttävät, joten asialle piti tehdä jotain.
Onnekseni Nakamichin banaaniliittimien korkeus vastasi kotelotuulettimen korkeutta, joten niihin mustaa kutistesukkaa laittamalla, sain kiinnikkeistä salonkikelpoiset.
Stpfpksh.jpg
3Vw34Zoh.jpg

Tänään yritän käydä K-raudassa ja Puuilossa, josta toivottavasti löytyy sopivat radituulettimien ruuvit.
 
PREVIOUSLY:
Okei,

Aloitan vaikka projektin taustoista ja osalistauksesta, jonka perään kerron to do -listan, eli missä vaiheessa mennään.

Nykyinen koppani on ATX kokoluokan Fractalin erittäin pätevä Arc Midi, jossa on jo custom looppi. Tämä on kuitenkin hieman tönkön näköinen ja mielestäni turhan kookas omaan makuuni. Pitkään olen miettinyt siirtyväni nykytrendin mukaisesti pienempään koteloon ja mATX joukkueeseen. Olen etsinyt kompaktimpaa koteloa, jonka voisin sijoittaa lattian sijasta pöydälle. Tämä asettaa korkeat vaatimukset myös ulkonäölle, ja lisäksi en halunnut luopua nestejäähdytyksen tuomista eduista hiljaisuudelle ja jäähdytysteholle.

Projektini alkoi puolisen vuotta sitten, kun hankin käytettynä asuksen VII Gene -emolevyn, joka on mATX -kokoinen. Lisäksi tavoitteenani oli päivittää GTX780ti SLI -setti vähemmän lämpökuormaa tuottavampaan GTX1070 -näytönohjaimeen, jotta pienemmän kotelon aiheuttamat haasteet jäähdytykselle olisi helpommin kontrolloitavissa. Näyttispäivitys on suoritettu, kun foorumilta löytyi sopiva MSI:n sea hawk EK -kortti, josta tein kaupat.

Koitti päivä jolloin Phanteks julkaisi Enthoo Evolv mATX Tempered Glass -kotelon. HardwareCanucks julkaisi pian tämän jälkeen rewikan, josta selvisi, että tuohon saattaisi mahtua järkevästi kunnon looppi. Hyvin pian videon julkaisun jälkeen oli selvää, että seuraava koppani tulisi olemaan tämä ja laitoin sen jimmyltä ennakkotilaukseen.

Olen viimekuukausina tilaillut tarjouksista Corsairin ML -tuulettimia, jotka ovat sekä näyttäviä, että laadukkaita. Tämän lisäksi olen hankkinut käytettynä niin ikään foorumilta Alphacoolin NexXxoS XT45 Full Copper 360 -jäähdyttimen, jonka olen ajatellut laittavani kopan eturadiksi.

Olin ajatellut ottavani nykyisestä kokoonpanosta Koolance RP-452X2 Dual 5.25" rev.2.0 -säiliön, mutta kotelon haettuani ja hieman mittailtuani selvisi, ettei se tulisi mahtumaan suunnittelemaani paikkaan virtalähteen ja eturadiaattorin väliin.

Tästä seurasi uusi jimmyreissu, josta nappasin mukaani EK-XRES 100 Revo D5 nestesäiliön, joka on nyt sitten saatava mahtumaan koteloon. Lisäksi nappasin heräteostoksena käyttislevyksi Sampan 500GB 960 EVO SSD -levyn, jolla saan hyödynnettyä M.2 -liitännän ja NVMe -tekniikan tuomat edut. Lisäksi Phanteksin rgb ledinauhaa tuli pari kpl, jotka saattavat päätyä koppaan.

Tähän väliin laitan osalistauksen mitä buildiin tulee. Listalla olevat tuotteet joita ei ole tässä kappaleessa mainittu tulevat nykyisestä kokoonpanostani tai ovat muuten vain jo omistuksessani.
rauta:
  • CPU: Intel Core i7-4790k
  • MB: Asus Maximus GENE VII Z97
  • RAM: Kingston HyperX Beast DDR3-2133 32GB RAM Kit
  • GPU: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk EK X
  • PSU: Seasonic X-1050
  • SSD1: Samsung 500GB 960 EVO M.2, NVMe, 3200/1800 MB/s
  • SSD2: Samsung 500GB 850 EVO 2.5", SATA III, 540/520 MB/s
  • SSD3: Crucial 750 GB MX300 2.5", SATA III, 530/510 MB/s
jäähdytys:
  • RAD1: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360
  • RAD2: Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 240
  • FAN1: 3x Corsair ML120 Pro LED - white/black
  • FAN2: 2x Corsair ML120 Pro - grey/black
  • FAN3: 1x Corsair ML140 Pro LED - white/black
  • CPU: Swiftech Apogee HD High Performance 4-Port CPU Waterblock - Black
  • GPU: EK Full Cover
  • PUMP: D5
  • FIT: 12x Koolance 19/13mm G1/4 - black
  • TUBE1: Masterkleer 19/13mm PVC - clear
  • TUBE2: PrimoChill 19/13mm PrimoFlex Advanced LRT - black
kotelo:
  • Phanteks Enthoo EVOLV mATX Tempered Glass - grey
Säiliö ei mahdu ilman modausta koteloon, sillä eturadille tarkoitettu aukko ei ole riittävän suuri syvyyssuunnassa, jotta XT45, tuuletin sekä pumppu/säiliö -kombo mahtuisivat siihen.

Mulla ei ole tarvittavaa määrää M3 -kierteellä olevia ruuveja, jotta saisin radit ja tuulettimet kiinni. Osaako joku neuvoa, mistä Turussa saisi hyllystä M3 x 5 sekä M3 x 30 ruuveja? Tai onko jollain Turkulaisella foorumilaisella ylimääräisiä jäänyt esim kiinatilauksista?

Viimeisen kappaleen kysymyksiin otetaan mielellään vastauksia vastaan, ja kommentteja/ajatuksia/vinkkejä projektiin saa antaa!

NEW:
Eli alunperin olin ajatellut laittavani juuri hankitun EK:n X-res säiliön eturadin ja virtalähteen väliin.
vfniebKh.jpg
7vKBj2Wh.jpg
Etuna tässä paikassa olisi ollut se, että näytönohjaimen olisi saanut ylempään emolevyn slottiin joka on x16.
1zCUPJAh.jpg
Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että letkuliittimet eikä letkut olisi mahtuneet suunnittelemaani tilaan. Lisäksi säiliötä ei olisi päässyt täyttämään, sillä sen korkeus olisi tarkoittanut sitä, että se olisi ollut käytännössä kiinni näytönohjaimessa.

Ainoa toinen vaihtoehto oli siis asentaa pumppu/säiliö -kombo kotelon takaosaan ja laskea näyttis alempaan x8 -slottiin.
i6z4G1rh.jpg

Kävin Clas Ohlsonilla metsästämässä ruuveja, joilla saisin tuulettimet kiinni radiin ja ruuveja, joilla asentaisin säiliön kotelon takaosaan. Radiruuveja ei ollut riittävän pitkiä, mutta säiliökombon kiinnikkeiden hankinta ja kiinnityksen tekeminen onnistui poraamalla yksi lisäreikä koteloon ja viilaamalla toista.
sdreFBTh.jpg
Nämä reiät ovat säiliökombon alakiinnikkeille. Näin sain hyödynnettyä yhden takatuulettimen valmiin reiän, josta tulee läpi ruuvi säiliökombon telineelle.
fIsSUDJh.jpg
keVSOSnh.jpg

Hopeiset ruuvit ei ole kovin näyttävät, joten asialle piti tehdä jotain.
Onnekseni Nakamichin banaaniliittimien korkeus vastasi kotelotuulettimen korkeutta, joten niihin mustaa kutistesukkaa laittamalla, sain kiinnikkeistä salonkikelpoiset.
Stpfpksh.jpg
3Vw34Zoh.jpg

Tänään yritän käydä K-raudassa ja Puuilossa, josta toivottavasti löytyy sopivat radituulettimien ruuvit.
Todella siististi modattu paikka säiliölle! Noista kuvista vasta näkee miten kompakti tuo kotelo oikeastaan on.
 
Varsinaisesti ei ole customkierrosta kyse, mutta kysyn silti täällä:

Mulla on laajennettava Alphacoolin Eisbaer 240mm prossujäähy, ja tulossa Alphacoolin Eiswolf GPX Pro-blokki näyttikselle, ja siihen Nexxxos ST30 240mm radi. Nämä tulee Fractalin Define S Nano ITX-koppaan, jäähdytettävät komponentit ylikellotetut i7 7700k ja GTX 1080 Ti.

Kumpi jäähdyttää pitkässä pelisessiossa paremmin, se jos nuo on lyöty yhdeksi isoksi kierroksi, vai olisiko parempi pitää erillisinä kiertoina, kerta sekin mahdollista? Eisbaerissa sekä Eiswolfissa on molemmissa pumput blokissaan.

Varmasti jos laittaa pelkästään jompakumpaa CPU/GPU rasittavan stressitestin pyörimään, niin 1 looppi jäähdyttäisi paremmin, mutta jos pelaa peliä joka rasittaa molempia isolla kädellä, niin käykö esim. prossu tällöin huomattavasti kuumempana kun näyttis lämmittää koko kiertoa?
 
käytännössä sulla on se sama dilema edessä kun kaikilla kenellä kaksi kennoa. Kennon tuleva ilma > nesteen lämpötila > kennosta puhallettava ilma > seuraavalle kennolle tuleva lämmin ilma = kenno ei kykene jäähdyttämään nestettä lämpimällä ilmalla. On kyseessä sitten tupla looppi tai single (joka on tehokkaampi), niin ratkasevaa on se, että molemmat ilmat saavat huoneenlämpöistä ilmaa. Esimerkiksi minulla tuulettimille tuli 27 asteista ilmaa, nesteen lämpötila kohosi 400rpm:llä tavoiteltuun 35-36 asteeseen ja ulos kennolta koteloon tuli noin 36 asteista ilmaa. Siitä voit päätellä mitä toinen kenno takana auttaisi... Asia on toki eri, jos tuulettimet pyörisi 2000rpm, mutta koko pointti nestejäähdytykseen sulaisi siinä samalla.

Single loop taas on tehokkaampi ja parempi ratkaisu likipitäen aina. Poikkeuksena jotkun suuret kuormaerot kuten esim muistit vs dual cpu + 4gpu tms. Sillon muistien kuorma on onneton ja yksi 120mm kenno voi pitää nesteen viileämpänä muisteille kun koko koneen muu jäähy. Lähinnä ulkonäön takia kannattaa tehdä dual loopeja.
 
@Eramaankettu Eli laitetaan yhteen kiertoon kaikki, kiitos tästä.

Taidan laittaa molemmat radit, etu-sekä kattoasennetun ottamaan ilmaa sisään, ja sitten taakse yksi 120mm tuuletin puhaltamaan pihalle. Tästäkin on varmasti puolesta ja vastaan mielipiteitä.
 
@Eramaankettu Eli laitetaan yhteen kiertoon kaikki, kiitos tästä.

Taidan laittaa molemmat radit, etu-sekä kattoasennetun ottamaan ilmaa sisään, ja sitten taakse yksi 120mm tuuletin puhaltamaan pihalle. Tästäkin on varmasti puolesta ja vastaan mielipiteitä.
Itse pohdin tuota samaa Corsairin 600C kanssa, AIO-radi pohjassa.
 
Voinko käyttää kahta Corsairin ML Pro tuuletinta yhdestä emolevyn PWM liittimestä Y-splitterillä? Vai täytyykö jo kahdelle magleville olla oma virta suoraan virtalähteeltä ja ainoastaan ohjaussignaali PWM liittimeltä?
 
Voinko käyttää kahta Corsairin ML Pro tuuletinta yhdestä emolevyn PWM liittimestä Y-splitterillä? Vai täytyykö jo kahdelle magleville olla oma virta suoraan virtalähteeltä ja ainoastaan ohjaussignaali PWM liittimeltä?
Uskoisin, että ei ole ongelmaa pyörittää kahta samasta liittimestä.
 
Voinko käyttää kahta Corsairin ML Pro tuuletinta yhdestä emolevyn PWM liittimestä Y-splitterillä? Vai täytyykö jo kahdelle magleville olla oma virta suoraan virtalähteeltä ja ainoastaan ohjaussignaali PWM liittimeltä?
Itsellä ei tuottanut mitään ongelmaa. Kolme alkaa olemaan virransyötöllisesti aika rajoille yhdestä liittimestä omassa emossa. Mun aito pwm-cpu_fan antaa max 1A (12W) tehoa ja ml120 taitaa ottaa sen 0,3A.. Joten pystyy huoletta ottamaan sen kaksi.
 
käytännössä sulla on se sama dilema edessä kun kaikilla kenellä kaksi kennoa. Kennon tuleva ilma > nesteen lämpötila > kennosta puhallettava ilma > seuraavalle kennolle tuleva lämmin ilma = kenno ei kykene jäähdyttämään nestettä lämpimällä ilmalla. On kyseessä sitten tupla looppi tai single (joka on tehokkaampi), niin ratkasevaa on se, että molemmat ilmat saavat huoneenlämpöistä ilmaa. Esimerkiksi minulla tuulettimille tuli 27 asteista ilmaa, nesteen lämpötila kohosi 400rpm:llä tavoiteltuun 35-36 asteeseen ja ulos kennolta koteloon tuli noin 36 asteista ilmaa. Siitä voit päätellä mitä toinen kenno takana auttaisi... Asia on toki eri, jos tuulettimet pyörisi 2000rpm, mutta koko pointti nestejäähdytykseen sulaisi siinä samalla.

Piti vetäistä pienet kenttätestit ihan mielenkiinnosta ja vapaapäivän tekemisen puutteen vuoksi aiheeseen liittyen.

Koneessani siis koppana Define C. Edessä 26mm x 360mm radi push&pullina. Katossa 26mm x 240mm ainoastaan pullina. Takana yksi tuuletin vetää lämmintä ilmaa ulos. Tuulettimia on siis toisinsanoen 6kpl työntämässä lämmintä ilmaa radin läpi kotelon sisään ja 3kpl vetämässä ulos, joista 2kpl vetää toisen radin läpi.

Testissä tarkoitus mitata lämpötiloja normaali olosuhteissa, kotelon kylki kiinni ja toisena kylki auki josta pöhöttää 30W 29cm pöytätuuletin täydellä teholla viileää ilmaa sisään. Samalla kattoradi saa viileämpää ilmaa huomattavasti enemmän, kuin normaalisti.

Huoneen lämpötila keskimäärin jokaisen testin aikana kolmesta pisteestä (lattia, katto ja puoliväli) mitattuna 23.4.

Testissä käytin Fire Strike Extremeä 1080p 60Hz asetuksilla. Tuuletin ja pumpun kierrosnopeudet pysyy samassa jokaisessa testissä.

Ero lämpötiloissa oli mielestäni todella pieni. Molemmissa testeissä huoneen lämpötila pysyi samana kolmesta pisteestä mitattuna Black & Deckerin infrapunamittarilla. Testien välissä pidin n. 20min paussin, jotta nesteen lämpötila kerkeisi tasaantumaan. Nesteen lämpötilassa ei testien aikana phobyan anturin mukaan tapahtunut muutosta ollenkaan vaan nesteen lämpötila pysyi 43 asteessa. Tarkennus: Phobyan mittarissa mahdollisesti jotain vikaa. Mittari ei reagoi kunnolla lämpötilan muutoksiin.



Testi 1.

Testissä GTA V:

EGwYtHn.png

DxBh8c5.png

Fire strike extreme:

DxrBmIE.png

0Nta3gh.png

Kokonaisuudessaan puhutaan melko pienistä eroista. Tuo pöytätuulettimen teho on kuitenkin melko maksimaalinen ja samanlaisen virtauksen synnyttämiseen saa olla koko koppa täynnä 120/140mm tuulettimia.
Ajan testit vielä siten, että käännän takatuulettimen toisinpäin, eli ottamaan ilmaa sisälle.

Testi 2.

Takatuuletin käännettynä toisinpäin.

Fire Strike Extreme:
LOPbhGh.png

GTA V:

kyRxg1d.png

Testi 3.
Kattotuulettimet ottaa ilmaa sisään. Ainoa poistava tuuletin on takatuuletin.
Fire Strike Extreme
iVfKXhl.png

GTA V:
60lKrUT.png
Viimeisessä testissä huonelämpötila 23.8 astetta.
Testi 3. lämpötilojen nousu johtunee kotelon sisäilman lämpötilan noususta. Yksi poistotuuletin ei selvästi riitä vielä poistamaan lämmintä ilmaa tarpeeksi tehokaasti.

Pelailen muutaman tunnin kattotuulettimet intakena ja outtakena ja annan tuon ajan monitoroida lämpötiloja.

Testi 4: Pelasin BF1 3 erää onlinea siten, että kattotuulettimet oli intake ja outtakena.

f6p8mh9.png

YB3prhj.png
Eroa on mielestäni edelleen vähän. Lopulta tuolla ei kovinkaan suurta merkitystä ole tälläisessa kokoonpanossa.
Ehkäpä nämä testitulokset antaa jotain osviittaa muillekin, kuinka paljon merkitystä näillä tekijöillä on. :)
 
Viimeksi muokattu:
No ei anna. Et vissiin vertaillut sitä nesteen lämpötilaa vaan korkkaamattoman / huonon kontaktin prossun lämpötilaa? Jos sulla kerta on 5x120, niin aika heikon suorituskyvyn olet aikaan saanut joka tapauksessa :(

On sekin aika ihmeellistä, ettei nesteen lämpötila muutu, mulla menee noin 1-3min samalla kuormalla tasaantua lämmöillä. Jos ajaa vaan jonkun testiohjelman läpi, niin se ei kyllä paljon kerro loopista, ennemminkin 2h pelisessio tms kertoo.

Tuosta on ihan "labratestit martinilla" ja en nyt tiedä löytyykö sitä tai mihin se on uponnut, mutta järestäin kennojen änkeminen peräkkäin esim sandwitch conffiin toi tuplan sijasta vain 25-30% lisää tehoa jäähdytykseen. Miksi jengi sitten haluaa tunkea niitä kennoja sinne lootaan, jos ei se mitään vaikuta? Kyllähän sitä pärjää parilla komponentilla pelkällä triplallakin tai tuplallakin.

Sitäpaitsi, jos sinulla on pöytätuuletin puhaltamassa koteloon vierestä, se puhaltaa taas edestä sisälle puhaltavia tuulettimia vastaan.

Ainot tapa testata - on testata oikein. Sun olisi pitänyt kääntää ne katon tuulettimet puhaltamaan sisälle, dokumentoida se nesteen lämpötila, koska kontaktit ei kiinnosta. Testata vaikka 15min pelkällä primellä (tasainen kuorma)

Nesteen lämpötila taas ei vaikuta kun deltaT verran cpu lämpöihin jos samat kellot yms. Tuo ero on melkein lineaarinen. Jos siis prossun lämmöt tippuu, on sulla nesteen lämmötkin tippunut tai kuorma ollut erilainen. Joten tämä on taas ristiriidassa tulosten ja sanotun kanssa. En myöskään tajua tuota näyttiksen lämpötila eroa, joka muodostuu tuohon yhteen kuvaan?
 
No ei anna. Et vissiin vertaillut sitä nesteen lämpötilaa vaan korkkaamattoman / huonon kontaktin prossun lämpötilaa? Jos sulla kerta on 5x120, niin aika heikon suorituskyvyn olet aikaan saanut joka tapauksessa :(

On sekin aika ihmeellistä, ettei nesteen lämpötila muutu, mulla menee noin 1-3min samalla kuormalla tasaantua lämmöillä. Jos ajaa vaan jonkun testiohjelman läpi, niin se ei kyllä paljon kerro loopista, ennemminkin 2h pelisessio tms kertoo.

Tuosta on ihan "labratestit martinilla" ja en nyt tiedä löytyykö sitä tai mihin se on uponnut, mutta järestäin kennojen änkeminen peräkkäin esim sandwitch conffiin toi tuplan sijasta vain 25-30% lisää tehoa jäähdytykseen. Miksi jengi sitten haluaa tunkea niitä kennoja sinne lootaan, jos ei se mitään vaikuta? Kyllähän sitä pärjää parilla komponentilla pelkällä triplallakin tai tuplallakin.

Sitäpaitsi, jos sinulla on pöytätuuletin puhaltamassa koteloon vierestä, se puhaltaa taas edestä sisälle puhaltavia tuulettimia vastaan.

Ainot tapa testata - on testata oikein. Sun olisi pitänyt kääntää ne katon tuulettimet puhaltamaan sisälle, dokumentoida se nesteen lämpötila, koska kontaktit ei kiinnosta. Testata vaikka 15min pelkällä primellä (tasainen kuorma)

Nesteen lämpötila taas ei vaikuta kun deltaT verran cpu lämpöihin jos samat kellot yms. Tuo ero on melkein lineaarinen. Jos siis prossun lämmöt tippuu, on sulla nesteen lämmötkin tippunut tai kuorma ollut erilainen. Joten tämä on taas ristiriidassa tulosten ja sanotun kanssa. En myöskään tajua tuota näyttiksen lämpötila eroa, joka muodostuu tuohon yhteen kuvaan?
Prossu on kyllä onnistuneesti korkattu. Lisäksi tuossa näkyy myös näytönohjaimen lämpötilat. Prosessorin lämpötilat reagoi kyllä nopeasti nesteen lämpötilaan. Primen alla nesteen lämpötila ei paljoa heitä prossun lämpötilasta, joten lämpö kyllä siirtyy. Tässä testissä näyttis tuottaa suuremman kuorman, joten prossulla lämpötila on korkeampi, mitä yksittäin rasittaessa.

Kuten sanoin, nesteen lämpötila oli 43 astetta testien aikana. Tuo phobyan mittari on todennäköisesti mäsänä tai jotain vikaa siinä on. Lämpötila on mitattuna säiliöstä. Testien pituudet olivat n. 15min luokkaa. Tuon kokoiseen koppaan on todella vaikea toteuttaa lisäilmankiertoa kahden radin rinnalle. Jos tarkkoja ollaan ainut tyhjä tuuletinpaikka on pohjassa ja sinnekin survoessa saa nähdä työtä ja vaivaa.

Prime ei mielestäni tuota vielä tarpeeksi kuormaa tuolle loopille. Näyttis pöhöttää kuitenkin tuon Fire striken aikana +200W lämpökuorman loopille prossun lisäksi. Nuo kattotuulettimet voin kääntää joku päivä toisinpäin ja kokeilla miten suuri merkitys sillä on. Lisään sen tuohon aiempaan viestiini.

Pöytätuuletin oli sijoitettuna sivuun siten, että ilmavirran suunta oli hieman etupuolelta yläviistoon, jotta tuuletin häiritsisi vähemmän etutuulettimia.

Tarkennatko vielä missä kuvassa tuo näyttiksen lämpötilaero ihmetyttää?

Edit: Ensimmäisessä testissä nähtävästi jotain hämminkiä. Poistan siis nuo. Käänsin kattotuulettimet toisinpäin ja testiajot käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Joohtuuko tuo maglevien ininä alhaisilla kierroksilla siitä, että kaksi tuuletinta on samassa pwm-liittimessä y-splitterillä?
 
Joohtuuko tuo maglevien ininä alhaisilla kierroksilla siitä, että kaksi tuuletinta on samassa pwm-liittimessä y-splitterillä?
Eihän tuuletin ole DC liittimessä tai ns. feikki PWM -liittimessä? Eli tuuletin toimii alle 9V, jolloin magneetit pääsee laahaamaan.
 
Eihän tuuletin ole DC liittimessä tai ns. feikki PWM -liittimessä? Eli tuuletin toimii alle 9V, jolloin magneetit pääsee laahaamaan.
Käytän VII GENE -emolevyä. Tuossa kaikki fan-liittimet pitäisi olla aidot PWM-liittimet.

Saanko yleismittarilla jotenkin selville, saavatko tuulettimet riittävästi virtaa/jännitettä?
 
Kuinkas mahtaa olla sopivuus EK supreme LTX:llä am4 kantaan?
Jos sitä jossain välissä päivittäis konetta eikä raatsi samalla blokkia ostaa.
Nyt siis jäähdyttelee am3 kannassa.
Jonkin tiedotteen näin, että kaikki nykyiset blokit saadaan sopimaan, mutta tämähän on end of life tuote.
 
Kuinkas mahtaa olla sopivuus EK supreme LTX:llä am4 kantaan?
Jos sitä jossain välissä päivittäis konetta eikä raatsi samalla blokkia ostaa.
Nyt siis jäähdyttelee am3 kannassa.
Jonkin tiedotteen näin, että kaikki nykyiset blokit saadaan sopimaan, mutta tämähän on end of life tuote.
Kannattaa EK:n supportista kysellä, löytyykö tuolle sopivaa sovituskittiä AM4 kantaan. Epäilen, että ei välttämättä, jos kyseessä on tämä: EK-Supreme LTX AMD CSQ – EK Webshop
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom