Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ilo palvella! Looking good, laita ihmeessä jossian kohtaa kuvia ja tarkempia speksejä aspaan, niin saadaan proggis näytille meidän someen! :)
Minäpä laittelen kunhan saan emännän oikealla kameralla otettua kuvia joita kehtaa esitelläkin perunalaadun sijaan :)
 
Edit: asiasta kukkaruukkuun tietääkö kukaan Suomessa paikkaa missä voisi ohkasta akryylilevyä ostaa johonkin järkevään hintaan? Rautakaupat myyvät jotain metri x metri paloja 30 - 40 eurolla kun tohon vois shroudin tehdä neljäsosalla siitä.

Olen hakenut paikallisesta lasiliikkeestä usein ilmaiseksi pieniä paloja erilaisia muovilevyjä, kannattaa käydä kysymässä jos sattuu lähistöllä olemaan sellaista.
 
Olen hakenut paikallisesta lasiliikkeestä usein ilmaiseksi pieniä paloja erilaisia muovilevyjä, kannattaa käydä kysymässä jos sattuu lähistöllä olemaan sellaista.
Kiitos vinkistä, lasiliikkeitä en ollut ajatellutkaan. Kyllä täällä yksi tuommoinen on, pitää kysäistä sieltä.
 
Huhhuh, nyt on taas kirkkaat ja tuoreet letkut.

Jäähdytin piti huuhdella hapolla kolmeen kertaan ennen kuin vihdoin tuli kirkasta vettä huuhdellessa, oli yhä aivan täynnä punaista väriä. CPU ja GPU blokkikin piti vetää pariin kertaan hapolla. Helvetinmoinen operaatio. Nyt vaan pitää toivoa, että letkut pysyy kirkkaana viikkoa pidempään.

Onneksi tuli tällä vanhalla setillä tuokin opittua, enää en koske väriaineisiin pitkällä tikullakaan. Threadripperiin sitten kovat putket ja upouudet jäähdyttimet ettei ainakaan ole mitään vanhoja mömmöjä kierrossa.
 
Laitanpa vähän oman custom loopin via Aliexpress kokemuksia.

Elikkä tarkotuksena oli ottaa tuntumaan custom looppien maailman ja lähtökohtana oli että looppia on mahdollisuus laajentaa kuin myös vaihtaa komponentteja.
Ensin oli tarkoistus ostaa joku EK:n valmis loop setti mutta muutamia juttua/videoita katsellen ja tätä threadiä lueskellen halusin lähteä kokeilemaan halvempaa vaihtoehtoa.
Päädyin siis tilaamaan kaikki kamat suoraan kiinasta Aliexpressin kautta.

Loopin speksit:

Letkut: Valkoiset 3/8 inch(9.5x12.7) 3/8(9.5*12.7) tube transparent water pipe for water cooling GPU & CPU water cooling computer water cooling block-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
CPU blokki: Bykski AM4 cpu water block use for amd am4-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Radiaattori: 240mm kupari radi BYKSKI copper 240mm computer Water discharge liquid heat exchanger threaded thread radiator for 12cm fans B 240RD M-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Pumppu + säiliö combo: 110mm Cylinder Water tank + SC600 Pump 110mm Cylinder Water tank + SC600 Pump Computer Water Cooling Radiato Set R179 Drop Shipping-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Letku liittimet: 9.5 X 12.7mm tubing (8pcs/lot) 3/8"ID X 1/2"OD (9.5 X 12.7mm tubing) Water Cooling Compression Fittings G1/4" thread Black-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
Tuulettimet: 2x 120 mm 120mm PWM 3Pin/4pin CPU Cooler Fan Radiator 12V LED Light Heatsink Computer Case Fan Air Cooling For Hyper Z600/212/V10/V8-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Kaikki ei valitettavasti ole enää tilattavissa mutta veikaan että Aliexpresistä löytyy vastaavia.

Tilasin kaikki samalla "tilauksella" loppu summa oli 106 €, joka on mielestäni kohtuu hinta loopille.
Kamoja sai odottelemaan noin 3 viikkoa mitä pidän kohtuullisena aikana ja kaikki tuotteet täytti ilmoitusten mukaiset lupaukset.

Kun kaikki osat vihdoin saapui alkoi asennus :)
Otin varman päälle ja kokosin ensin loopin koneeseen niin että sen saa kokonaisena pois ja täytettyä ja vuototestattua.
Lpxaz7z.jpg

Pumppu on tässä siis väärin asennettu
Täytin loopin ja vuototestasin
BiGqBLa.jpg
Positiivinen yllätys oli CPU blockin suora kontakti pinta eikä se tarvinut mitään hiontaa.
p2M4fJd.jpg
CLgKqd6.jpg

Muutama maininta projektista.
Ohjeita ei juurikaan ollut mukana toki tätä en odottanutkaan mutta tämä vaan mainintana.
Tarkastin komponenttien osalta kaikki letku + liitin koot tuplasti ettei käy ikäviä yllätyksiä tässä onnistuin koska kaikki osat oli oikean kokoisia :) .
Pumpun onnistuin asentamaan aluksin väärinpäin (tämä olisi ehkäistä kunnon ohjeilla mutta tähän hintaluokassa ei niitä ole saatavilla) onneksi en saanut sitä rikki.
Aika näyttää onko kaikki komponentit kuparia / messinkiä niinkuin ilmoituksissa mainittiin.

Koneen speksit mihin setti meni:
Ryzen 1700
Asus X370 Pro
fractal design define r5 kotelo
Jäähynä tässä oli vakio cooleri, lämpötilat tippui n. 10 -15 astetta riippuen kuormasta.

Kiitoksia kaikille ketkä aktiivisesti tähän lankaan kirjottelee täältä sai monta hyvää pointtia!
 
Viimeksi muokattu:
MO-RA projekti nyt käytännössä valmis. Seinäteline puuttuu enää ja se tulee sitten joskus vuonna nakki ja peruna eikä tule tälle kämpälle. Kovaputkiin jäi vielä piirun verran parannettavaa mutta olen oikein tyytyväinen ensimmäisen kerran lopputulokseen.

Kuvia (pahoittelut perunalaadusta, ei ole parempaa kameraa nyt käsissä):

Tämän verran jää suljetun kotelon ja MO:RA:n väliin tossa sivupöydällä. Ihan riittävästi.
pSTsMlW.jpg

Mustaa Tygonia ei ollu sittenkään ihan tarpeeksi sitten kun radin laittoi nätisti paikalleen. Vaihdoin ylhäälle valkosta Primochilliä viimeisen pätkän. Pitää tohon ostaa letkua että on edes saman näköinen :p
qVoOg5T.jpg

Emännän esteettinen silmä ei onneksi haukkunu tätä viritelmää kun olkkarissa on nyt autojäähdyttimen näköinen möhkäle ja tämmönen johtosotku :D Onneksi itselle käytännöllisyys > tyyli...
ZaPNM4j.jpg

Siinä sitten kovaputkien kanssa lopputulos. Pariin kohtaan tosiaan pientä parannettavaa mutta kaikin puolin ok näinkin :) Tohon alas on pakko jossain välissä rakennella joku shroudi piilottamaan tota johtosotkua ja älkää välittäkö tosta pumpun PWM piuhasta, se on vielä kytkemättä kun ajelen vielä päivän verran viimeisiä kuplia täysillä kierroksilla.
NR0tNYP.jpg

Erityisen iso kiitos @Jimm's aspalle kärsivällisyydestä mun tilausten muutosten kanssa ja siitä että tuotteistitte mua varten muutamankin pienen palikan jotka olisin aina voinu ulkomailtakin ostaa
:sfist:

Edit: asiasta kukkaruukkuun tietääkö kukaan Suomessa paikkaa missä voisi ohkasta akryylilevyä ostaa johonkin järkevään hintaan? Rautakaupat myyvät jotain metri x metri paloja 30 - 40 eurolla kun tohon vois shroudin tehdä neljäsosalla siitä.
Vielä pumpun johdot sleevaat niin on avot. Komeaa jälkeä!:kippis:
 

Tuo on hyvin herkkää naarmuntumaan, "plekseistä" löytyy parempia laatuja joita voi huoletta pyyhkiä rätillä. Ja osaa niistä voi taivuttaa ilman lämmittämistä, paikallisesta lasiliikkeestä antoivat yhden palan jonka taivutin pellinpokkauskoneella. Tein veneen pulpettiin tuulilasin ja hyvä tuli, ei mitään vääristymiä tai kuplia siinä taitoksessa.
 
Tuo on hyvin herkkää naarmuntumaan, "plekseistä" löytyy parempia laatuja joita voi huoletta pyyhkiä rätillä. Ja osaa niistä voi taivuttaa ilman lämmittämistä, paikallisesta lasiliikkeestä antoivat yhden palan jonka taivutin pellinpokkauskoneella. Tein veneen pulpettiin tuulilasin ja hyvä tuli, ei mitään vääristymiä tai kuplia siinä taitoksessa.
Samaa mieltä. Kannattaa myös harkita karkaistun lasin mittatilaamista tuohon. Lopputuloksessa kiitos seisoo.
 
Tuo on hyvin herkkää naarmuntumaan, "plekseistä" löytyy parempia laatuja joita voi huoletta pyyhkiä rätillä. Ja osaa niistä voi taivuttaa ilman lämmittämistä, paikallisesta lasiliikkeestä antoivat yhden palan jonka taivutin pellinpokkauskoneella. Tein veneen pulpettiin tuulilasin ja hyvä tuli, ei mitään vääristymiä tai kuplia siinä taitoksessa.

Samaa mieltä. Kannattaa myös harkita karkaistun lasin mittatilaamista tuohon. Lopputuloksessa kiitos seisoo.

En kyllä ehkä nyt karkaistua lasia rupea pelkkää PSU shroudia varten tilaamaan :cigar2: Samasta syystä en halua läpinäkyvää pleksiä koska pointtina olis peittää noi alaosan piuhat eikä tehdä niille ikkunaa :lol: Musta akryyli olis sopivaa kun sitä on helppo taivuttaa mutta vähän vaan vaikea saada käsiin. Jos en muuta keksi niin saatan jopa leikata palan ohutta peltiä mutta sitten on vaan sormet naarmuilla aina kun sen siirtää enkä kumminkaan saa yhtä siistiä jälkeä.

Vielä pumpun johdot sleevaat niin on avot. Komeaa jälkeä!:kippis:
Way ahead of you :lol::kippis: En rupee tuhoomaan näitä sormiparkoja custom sleeveillä vaan sähköteippi saa riittää. Olin ton tekemässä joka tapauksessa kunhan pistin eka ton pwm piuhan paikoilleen. Toi ei mustana pahemmin näy kun pumppu varjostaa noita joten se on näin just eikä melkein.

IMG_20170707_232212_01.jpg
 
En kyllä ehkä nyt karkaistua lasia rupea pelkkää PSU shroudia varten tilaamaan :cigar2: Samasta syystä en halua läpinäkyvää pleksiä koska pointtina olis peittää noi alaosan piuhat eikä tehdä niille ikkunaa :lol: Musta akryyli olis sopivaa kun sitä on helppo taivuttaa mutta vähän vaan vaikea saada käsiin. Jos en muuta keksi niin saatan jopa leikata palan ohutta peltiä mutta sitten on vaan sormet naarmuilla aina kun sen siirtää enkä kumminkaan saa yhtä siistiä jälkeä.

Way ahead of you :lol::kippis: En rupee tuhoomaan näitä sormiparkoja custom sleeveillä vaan sähköteippi saa riittää. Olin ton tekemässä joka tapauksessa kunhan pistin eka ton pwm piuhan paikoilleen. Toi ei mustana pahemmin näy kun pumppu varjostaa noita joten se on näin just eikä melkein.

IMG_20170707_232212_01.jpg
Ah, väsyneenä luin hutaisten, joten käsitin, että ikkunaa suunnittelet.:rofl:
 
En kyllä ehkä nyt karkaistua lasia rupea pelkkää PSU shroudia varten tilaamaan :cigar2: Samasta syystä en halua läpinäkyvää pleksiä koska pointtina olis peittää noi alaosan piuhat eikä tehdä niille ikkunaa

Kyllä noissa on yleensä tilattu sitä läpinäkyvää akryylilevyä ja sprayvärjätty halutuksi.
 
Ei jumalauta. Et ole vittu tosissas. Sähköteipistä tulee limanen paska parissa viikossa ja epäsiisti aivan varmasti... Eipä se custom sleeve mitään sormia tuhoa noilla tuuletin liittimillä tai molexeilla... Mulla meni näpit vaan mb, pci-e, sata liittimien kanssa kärjet kipeiks... Etra - kallis ja Kumi ja matto on kohtuu hintainen akryylien osalta. Joskin leikkaus maksaa, joten halvempi ottaa täysmittainen muistaakseni, jämäpaloja voi kysellä :)
 
Way ahead of you :lol::kippis: En rupee tuhoomaan näitä sormiparkoja custom sleeveillä vaan sähköteippi saa riittää. Olin ton tekemässä joka tapauksessa kunhan pistin eka ton pwm piuhan paikoilleen. Toi ei mustana pahemmin näy kun pumppu varjostaa noita joten se on näin just eikä melkein.
Mustalla mailateipillä tulee kanssa vähän siistimpää. Liimakaan ei ehkä ole ihan yhtä limaavaa.
Mutta tärkein pointti tuossa sun projektissa lienee on se, että todella hyvää jälkeä :tup:
 
@poks83 onko pumpussa minkälainen ääni? Siriseekö, suriseeko vai kuuleeko sitä ollenkaan? Millä volteilla ajat? Tuulettimetkin näyttää aika mielenkiintoisilta :geek: Koko looppi pumpun hinnalla :cool:
 
Mustalla mailateipillä tulee kanssa vähän siistimpää. Liimakaan ei ehkä ole ihan yhtä limaavaa.
Mutta tärkein pointti tuossa sun projektissa lienee on se, että todella hyvää jälkeä :tup:
Kiitos. Ihan hyvä projekti tää on. On oppinu taas pari juttua mitä tekis seuraavalla kerralla eri tavalla kuten just noi piuhat, shroudi, pari taivutusta jne. On silti omastakin mielestä ihan hyvä lopputulos ekaksi kerraksi.
 
79nvC8M.jpg


Tässä oma tekele. Prossuna 4670k @4,2GHz ja näyttiksen EVGA:n GTX 1070 FE. En ole lämpöjä kerinnyt testailemaan paljoakaan, mutta näyttis oli alle 50 astetta ja prossu alle 60 astetta pelatessa PUBG. Ainut mitä mietin olisi ehkä vaihto 280mm radiin. Alunperin piti Eisbaeria vain laajentaa, mutta sen täyttäminen osoittautui sen verran vittumaiseksi, että ostin suoraan CPU-blokin ja pumppu/säiliö kombon kaveriksi.


Osat:
- EK-Waterblocks EK-Supremacy MX Pleksi CPU-blokki LGA115x/2011
- EK-Waterblocks EK-XRES 100 SPC-60 MX PWM, nestesäiliö ja pumppu, musta/plexi
- EK-Waterblocks EK-UNI Holder 50/70 yleispidike
- Phobya 16/10mm ruuviliitin, 90° kulma, kompakti, musta nikkeli
- EK-Waterblocks 16/10mm ruuviliitin, suora, G1/4, HF, musta
- EK-Waterblocks EK-DuraClear 9,5/15,9mm PVC-letku, kirkas
- EK-Waterblocks EK-CryoFuel Blood Red Premix -jäähdytysneste, 900mL, verenpunainen
- Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240 -jäähdytin (Eisbaer 240-jäähdyttimestä otettu)
 
Viimeksi muokattu:
Onko normaalia että prossu käy 20c kuumempana pelatessa kun samassa kierrossa on i7 7700K, GTX 1080 Ti ja 2x240mm radia, kun vertaa siihen että molempia jäähdytetään omina kiertoinaan?

Lisäsin kiertoon vielä yhden 120mmx45mm radin, niin nyt prossu ei käy enää mainittavasti kuumempana pelatessa kun kaikki on yhdessä isossa loopissa vrt. näyttis ja cpu omana kiertonaan.

Tosin kyseinen radi ei enää ITX-koppaan mahtunut sisälle, niin leikkasin takatuulettimen paikan honeycombin pois ja vedin letkut siitä läpi kotelon sisälle, radi itse köllöttelee kyljellään kotelon takana.
 
@poks83 onko pumpussa minkälainen ääni? Siriseekö, suriseeko vai kuuleeko sitä ollenkaan? Millä volteilla ajat? Tuulettimetkin näyttää aika mielenkiintoisilta :geek: Koko looppi pumpun hinnalla :cool:
Pumppu ei pidä mielestäni mitään ihmeellistä ääntä.
Vaikea arvioida pumpun ääntä kun ei ole aikaisempaa kokemusta, biosista DC 60% asetuksella se pyörii hw-infon mukaan 2700 rpm eikä ole mielestäni äänekkäin osa. Tuulettimet menee vaihtoon (ne otin perjaatteesta vaan mukaan oisko ollu 4€ kpl)
 
Lisäsin kiertoon vielä yhden 120mmx45mm radin, niin nyt prossu ei käy enää mainittavasti kuumempana pelatessa kun kaikki on yhdessä isossa loopissa vrt. näyttis ja cpu omana kiertonaan.

Tosin kyseinen radi ei enää ITX-koppaan mahtunut sisälle, niin leikkasin takatuulettimen paikan honeycombin pois ja vedin letkut siitä läpi kotelon sisälle, radi itse köllöttelee kyljellään kotelon takana.
Sulla siis alkuperäisessä setissä toisen radin läpi otettiin ilmaa sisään ja toisen radin läpi puhallettiin ilmaa ulos kotelosta? Eikös vika ole tuossa, pitäisi olla tuulettimet samaan suuntaan puhaltamassa eli joko molemmat radit ulos tai molemmat sisään. Muuten toisen radin lämmöllä jäähdytät toista radia.
 
Oliko @Partsi vedenlämpötilan mittausta käytössä? Minkälaisia lukemia tulee noilla osilla pelatessa?

Ei ole. Jos veden lämpötilaa meinasit, niin edellämainitusta syystä en pysty siihen vastaamaan. :D

@mb983 Kokeilin kääntää kattoradin tuulettimet sisäänotoksi, mutta eipä tuokaan näyttänyt prossun lämpöön vaikuttavan, sen sijaan näyttikseen vaikutti negatiivisesti nostaen sen lämpötilaa parilla asteella. Tosin tähän saattoi vaikuttaa että ulosmenona tuulettimet olivat push, ja sisäänottona laitoin pull.

On tuo prossu edelleen kuumempi kun se on näyttiksen kanssa samassa loopissa, mutta tuon kolmannen radin lisättyäni ei enää sentään piikkaile 90c paikkeille pelatessa.
 
Tätäkin varmaan kysytään usein, mutta käydään asia vielä kerran läpi, koska oman buildini radi/tuuletinkokoonpano tulee elämään.

Kumpi on hiljaisen kokoonpanon (tuulettimien pyöriessä maltillisella 400 - 1300 rpm -kierrosalueella) jäähdytystehon kannalta parempi konfiguraatio:
  1. 3 x Corsair ML120 Alphacoolin ST30 360-radissa (14 FPI) vai
  2. 3 x Tuuletin X, joka saa olla vain 15 mm paksu Alphacoolin XT45 360-radissa (12 FPI)
?

Onko mun laskettava painoarvoa sille, että ohuemman radin kanssa MagLevit tuottavat suuremman paineen kotelon sisään ja sitä kautta myös edesauttavat lämpimän ilman poistumista kotelosta?

Entä onko jollain antaa kokemuksia aiheesta tai linkkiä johonki testitulokseen, jossa on käytössä tila X ja siihen sovitellaan sitten paksuuden Y omaavan radi ja Z omaavat tuulettimet (Y+Z=X (mm)) ja sitten sitä verrataan toiseen settiin, jossa on paksumpi radi ja ohuemmat tuulettimet?

Onko olemassa laadukkaita ja hiljaisia hyvän paineentuoton omaavia tuulettimia, jotka jaksavat puskea hiljaisena ilmaa läpi 45mm paksusta radista (XT45)?
 
Taitaa slimmi tuulettimet olla kaikki roskaa. Ainakin radikäytössä. Vaativat paljon kierroksia, että ilma liikkuu ja täten kovaäänisiä. Tämä ainakin oma kokemus kun joskus oli pakko slimmejä käyttää.
 
Tätäkin varmaan kysytään usein, mutta käydään asia vielä kerran läpi, koska oman buildini radi/tuuletinkokoonpano tulee elämään.

Kumpi on hiljaisen kokoonpanon (tuulettimien pyöriessä maltillisella 400 - 1300 rpm -kierrosalueella) jäähdytystehon kannalta parempi konfiguraatio:
  1. 3 x Corsair ML120 Alphacoolin ST30 360-radissa (14 FPI) vai
  2. 3 x Tuuletin X, joka saa olla vain 15 mm paksu Alphacoolin XT45 360-radissa (12 FPI)
?

Onko mun laskettava painoarvoa sille, että ohuemman radin kanssa MagLevit tuottavat suuremman paineen kotelon sisään ja sitä kautta myös edesauttavat lämpimän ilman poistumista kotelosta?

Entä onko jollain antaa kokemuksia aiheesta tai linkkiä johonki testitulokseen, jossa on käytössä tila X ja siihen sovitellaan sitten paksuuden Y omaavan radi ja Z omaavat tuulettimet (Y+Z=X (mm)) ja sitten sitä verrataan toiseen settiin, jossa on paksumpi radi ja ohuemmat tuulettimet?

Onko olemassa laadukkaita ja hiljaisia hyvän paineentuoton omaavia tuulettimia, jotka jaksavat puskea hiljaisena ilmaa läpi 45mm paksusta radista (XT45)?

No en edes harkitsisi muuta kun vaihtoehto 1. Kuten mainittu slimmi tuulettimet ei vain tuota painetta ja paksummat kennot vastustavat muutenkin enemmän ilman kulkua. Toi ST ja XT ero on aika pieni, ja siitä on dataa olemassa AP15 kanssa mitattuna. Juuri low alue on jopa parempi kuin jopa XT, UT kennoilla. Näin tosin em gentleillä, joten maglevistä en tiedä.
 
Mistä löytyisi nopeasti 10mm halkaisijalla olevaa silikoniletkua petg putken taivutukseen ?

Kyseessä alphacoolin petg putki tosiaan 10mm sisähalkaisijalla.
 
En löytänyt itse sivuilta tuollaista silikoni-inserttiä. Onko jollain linkata ettei turhaan lähtisi motonettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako tämmöistä pakettia edes harkita ostavansa? Linus teki juuri eilen tästä videon, ja mainitsi mm. alumiinin ja kuparin sekoituksesta tapahtuvista mahdollisista ongelmista. :confused2:

Miten hyvin tuo 240mm radi muutenkaan riittää jäähdyttämään molempia? Ensimmäiset kokeilut veden kanssa, jos ei nyt prossun AIOa lasketa... Saako noilla mitään kelloja aikaan niin, että tuossa olis kuitenkin vielä jotain järkeäkin? :nb:
 
Kannattaako tämmöistä pakettia edes harkita ostavansa? Linus teki juuri eilen tästä videon, ja mainitsi mm. alumiinin ja kuparin sekoituksesta tapahtuvista mahdollisista ongelmista. :confused2:

Miten hyvin tuo 240mm radi muutenkaan riittää jäähdyttämään molempia? Ensimmäiset kokeilut veden kanssa, jos ei nyt prossun AIOa lasketa... Saako noilla mitään kelloja aikaan niin, että tuossa olis kuitenkin vielä jotain järkeäkin? :nb:
Sinuna katselisin käytetynä laadukaampia osia. Multa voisi irrota kokonainen looppi lähiaikoina. ;)
 
Sinuna katselisin käytetynä laadukaampia osia. Multa voisi irrota kokonainen looppi lähiaikoina. ;)
No näimpä tietenkin :rolleyes: Eli tämmöset setit voi unohtaa kokonaan? Kuinka paljon nuo osat liikkuu käytettynä, jos ei sitä ihan parhaimmistoa hae? uutena saa ainakin muutamatkin sadat sujauttaa :D
 
No näimpä tietenkin :rolleyes: Eli tämmöset setit voi unohtaa kokonaan? Kuinka paljon nuo osat liikkuu käytettynä, jos ei sitä ihan parhaimmistoa hae? uutena saa ainakin muutamatkin sadat sujauttaa :D
Itse hankin oman looppini pumppua ja säiliötä vaille kokonaan käytettynä. ~350€ oli lopullinen hinta koko loopille. Uutena varmaan sen 500€ saa laittaa.
 
Huh huh. Ostelen tässä uutta kokoonpanoa, sen verran kalliiksi käy kovaputki setuppi, että blokissa täytyy tinkiä ja arvelin käyttää kaverilta saamaani Heatkiller kolmosta. Putsaaminen käy kyllä työstä. Suurinpiirtein kaikkia myrkkyjä olen koettanut. Liottaminen ketsupissa (päivän kerrallaan), jotain kemiallista myrkkyliotinta, kuparinpuhdistustahnaa. Näistä paras näyttää olevan sitruunamehu etikka seos. Hammasharja menee vähän huonosti tuonne väleihin eikä oikein muutakaan työkalua oikein ole.

Saapa nähdä vieläkö tuosta saa toimivan.

 
Ei kait tietääkseni muuta kuin että looppi on ollu "tovin" putsaamatta. Poistettu käytöstä ja heitetty kaappiin. Kansi ja onko tuo rautalevy nyt nozzplate, putsaantui kohtuu helposti, mutta tuo pohja tuottaa tosiaan vaikeuksia. AM4 kiinnikketkin menin tuohon jo tilaamaan , niin ei viitsisi oikein luovuttaakkaan.
 
Kokeilitko ihan etikkaa ja vettä? Sillä itse putsailin osasia ja lähti ihan näppärästi puhtaaksi. Ei tosin nyt ihan tolta näyttänyt kalikat.

edit. näköjään oli etikkaa siis käytetty kun osais lukea viestit kunnolla...
 
Jep. Tasaisilta pinnoilta paska irtoaa kohtuudella. Lähinnä tuo pohja aiheuttaa ongelmia. Jos tuonne nyt jotain jää, aiheuttaako se ongelmia uudessa loopissa? Hapettuuko ne entistä nopeammin? Tarttuuko levä, vai kehittyykö tuonne veteen kokonaan uusia elämänmuotoja? Uuteen kokoonpanoon siirtyy myös oma vanha Phobyan Supernova joka varmasti myös on melko tahmainen. Tottakai yritän sitäkin parhaani mukaan liotella.
 
Blokki taitaa kuumeta sen verran käytössä, että tuskin sinne blokkiin levää tai bakteereja muodostuu. Tuota vihreää kuitenkin irtoaa tasaiseen tahtiin looppiin ja sitä saattaa löytyä mitä ihmeellisimmistä paikosta. Yleensä liittiminen liitoksista jne. Eihän se siellä mitään haittaa - Jollei sitten esteettistä haittaa. Edellinen käyttäjä on pyörittänyt looppiansa ilman korroosieonestoaineita (tai riittämättömillä estoaineilla) niin kuparille tulee tuommoista jälkeä.

Ps. Tuli mieleen, että myös hienojakoisella metalliharjalla voi avata noita tukkeutuneita kanavia.
 
Ei kyllä blokki käy niin kuumana. kasvustolle otollisin lämpötila on jossain just sielä 40-50 astetta. Loopin lokki on jotain 30-40 astetta. Jos sulla sitä viinietikkaa on vielä niin kokeileppa suolan kera.

Eikä kyllä vaikuta edes oksidoitumiselta. Samanlaista paskaa rosterissa kun kuparissa. Ajettu varmaan jollain ihanalla väriaineella ja pehmeillä letkuilla josta plasterizing irronnut.
 
Viimeksi muokattu:
Liotus(etikka+sitruunamehu) -hinkkaus- metodi vaikuttaisi olevan paras. Aina hetken irtoaa tuota möhnää ja sen jälkeen ei näytä olevan minkäänlaista vaikutusta vaikka kuinka rappaisi. Pikkuhiljaa puhtaaksi.


Ei ole vissiin ajeltu väriaineella vaan pelkällä akkuvedellä, joskus annoin PT Nukea lainaan, mutta empä tiedä oliko tuota enää tuossa vaiheessa kierrossa. Pehmeät letkut toki.
 
  • Tykkää
Reactions: Eas
Tuo alkaa näyttämään jo siistiltä.

Eihän tuosta vihreästä pääse satavarmaan lopputulokseen kuin kiikuttamalla blokki laboratorioon. Tässä esim. kuvaa kuparin korroosiosta:
upload_2017-7-15_14-21-51.png


Näiden kuvien vihreä on kuparihydroksidia. Sitä muodostuu väärässä PH- ympäristössä ja esim. sotkemalla kuparia ja alumiinia keskenään.
upload_2017-7-15_14-25-41.png


Omissa loopeissa tuota levää on tullut vain muoviputkiin - Ei blokkiin, ei jäähdyttimeen eikä vesisäiliöön.

Hieman tähän tyyliin:
upload_2017-7-15_14-30-12.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom