Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

En tiedä mistä te nämä datat poimitte? EK:lla on hyviä radeja, kuten alphacoolilla yms. Slimmit radit ovat huomattavasti parempia varsinkin matalilla kierroksilla kun esim monsta. Slimmit ei tartte push pullia jne. Ihan niin kun tämä olisi aina joku mustavalkoinen asia. Tuulettimet on se toinen asia. Jos ostaa kennon sen perusteella, että se on testattu esim gentletyphooneilla ja valitsee jotkun vähemmän painetta tuottavat ropelit menee pahasti taas metsään... Karkeesti high fpi kennot on tarkotettu nopeemmille kierroksille ja kovemmalle paineentuotolle kun slimmimmät ja väljemmällä fpi:llä varustetut.
Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Mihin radiin päätyisit näissä slimmeissä jos tuulettimet pyörii siinä 1000rpm nurkilla ?
 
Ajattele mielummin kokonaisuutena. Mitä portteja (kuinka monta) ja mihin tarttet, millä tuulettimilla, vain full copper <3. Paremmissa radeissa noi erot on karkeasti 10% luokkaa max, eli jos saat optimoitua mahdollisimman ison radin, niin saat luultavasti enemmän jäähdytystehoa verrattuna pienempiin (onko 140 kokoluokan radit vaihtoehto). 45 kennoissa on noita portteja paremmin ja nytten kun tarjolla on xflow sarja, niin mieti se koko buildi kasaan ensin ja sitten vasta päätät sen radin. Itse varmaan päätyisin nexxxokseen tavalla tai toisella. Niissä on hyvä fpi ratio suhteessa aina tuonne low to med rpm alueelle, full copper, 45 alkaa löytymään jo riittävästi liitospaikkoja esim täyttö ja tyhjennys porteille tms.

Pahoittelut, nyt sen verran väsynyt ja oma prokkis kesken, etten kerkeä lukea mitä kaikkea sinulle olikaan tulossa. 1080 ti saapui eilen ja kelit on kiusannut (UV-liima ei kuivu pilvisellä säällä :( ), joten jos huomenna saisi myllyn taas kasaan hetkeksi. Valmiiksi en valitettavasti saa, koska meni totaalisen remonttiin :D

e. ainakin tuohon eteen saa 420 modaamalla tai perus paksumman esim sen UT ongelmitta, joten jos sulla on kaksi radia tulossa, niin ST kattoon ja UT eteen. Joskin sillon on jo riittävästi liikaa radi pinta-alaa, ja low rpm loopissa tehot suunnilleen samat tuolla pelkällä 420:llä, joten unohtaisin sen kattoradin (kustannukset vs hinta) varsinkin jos ei ole tulossa mitään SLI settiä tms.
 
Viimeksi muokattu:
Ajattele mielummin kokonaisuutena. Mitä portteja (kuinka monta) ja mihin tarttet, millä tuulettimilla, vain full copper <3. Paremmissa radeissa noi erot on karkeasti 10% luokkaa max, eli jos saat optimoitua mahdollisimman ison radin, niin saat luultavasti enemmän jäähdytystehoa verrattuna pienempiin (onko 140 kokoluokan radit vaihtoehto). 45 kennoissa on noita portteja paremmin ja nytten kun tarjolla on xflow sarja, niin mieti se koko buildi kasaan ensin ja sitten vasta päätät sen radin. Itse varmaan päätyisin nexxxokseen tavalla tai toisella. Niissä on hyvä fpi ratio suhteessa aina tuonne low to med rpm alueelle, full copper, 45 alkaa löytymään jo riittävästi liitospaikkoja esim täyttö ja tyhjennys porteille tms.

Pahoittelut, nyt sen verran väsynyt ja oma prokkis kesken, etten kerkeä lukea mitä kaikkea sinulle olikaan tulossa. 1080 ti saapui eilen ja kelit on kiusannut (UV-liima ei kuivu pilvisellä säällä :( ), joten jos huomenna saisi myllyn taas kasaan hetkeksi. Valmiiksi en valitettavasti saa, koska meni totaalisen remonttiin :D

e. ainakin tuohon eteen saa 420 modaamalla tai perus paksumman esim sen UT ongelmitta, joten jos sulla on kaksi radia tulossa, niin ST kattoon ja UT eteen. Joskin sillon on jo riittävästi liikaa radi pinta-alaa, ja low rpm loopissa tehot suunnilleen samat tuolla pelkällä 420:llä, joten unohtaisin sen kattoradin (kustannukset vs hinta) varsinkin jos ei ole tulossa mitään SLI settiä tms.

Kiitoksia jälleen hyvistä neuvoista noviisille!

Huomenna mietin kokonaisuutta tarkemmin ja laittelen ketjuun viestiä, kun virkeystaso ja päättelykyky ovat korkeammalla :)

Tuo yhden radin kone kuullostaa omaan korvaan "tehottomalta", mutta enemmän vesijäähdytyksen parissa olleena tietänet laajalti enemmän kuin minä :)

Näyttis olisi kiva saada alle 50 asteen ja prossu myös tarpeeksi viileänä. Ilmanvaihto pitää myös miettiä, onko parempi että enemmän tuulettimia puhaltaa sisään koppaan kuin ulos ?

Onko prossun korkkaus tarpeellinen, jos 5GHz ajaa 24/7 ?
 
Siisti setuppi kyllä ketulla, ainoo mitä vaihtasin ni kovat putket ja noi etu tuularit ei läpinäkyviin.
 
Ei ole oma setuppi, enkä niin väittänyt. Otin vain esimerkin, että tuohon eteen mahtuu isompi radi. Voipi olla, että oman setupin kuviakin tulee, joskin keskeneräisiä on aina tylsä laittaa..

Toi vaikutti ihan asialliselta testiltä, oliskohan ollut, että skinnee labsin pojjat siirtyi tuonne värkkäilemään kun visuaalinen ilme on liki sama. Tostakin huomaa, että EK:n pari kennoa nousee jo Radiator Review Round Up 2016 - Page 5 of 10 - ExtremeRigs.net toisessa graafissa kärkeen. Joka nyt ei tarkoita muuta, kun että jossain 750 -1300 kohdalla on nollakohta, jossa EK kenno on tasoissa ton HW labsin kanssa ja edelle sitten loppuun saakka. Siksi vaan ihmettelin tuota "ei se EK vieläkään osaa kennoja tehdä". Koska näissä on GT:t tuulettimina, ei tätä testiä voi pitää täysin samana kun tuulettimet vaihtaa vaikka sitten niihin ML:n.

Mitä taas näihin "kiva saada" ei ole mitään tekemistä tarpeellisuuden kanssa. Näyttis pysyy yleinsä 50-60 asteisena riippuen rasitusasteesta jo vain siksi, että neste pidetään 30-40 asteen sisällä. Näyttiksellä taas on niin paljon headroomia lämmetä, koska vasta jossain 80 asteen kieppeillä alkaisin miettiä tartteeko jotain tehdä. Prossussa taas se korkkaaminen on paljon tärkeämpi kun joku "onko mulla paras kenno kinastelu".
 
En nyt tiedä mitä kettu alkoi taas änkyröimään radien paksuudesta ja testeistä. Konemiespoju kysyi parasta 30mm radia ja se on hwlabsin tuotos. Ja mitä näyttiksen lämpöihin tulee niin kyllä sillä on väliä jos pascal käytössä.
 
Näyttis pysyy yleinsä 50-60 asteisena riippuen rasitusasteesta jo vain siksi, että neste pidetään 30-40 asteen sisällä. Näyttiksellä taas on niin paljon headroomia lämmetä, koska vasta jossain 80 asteen kieppeillä alkaisin miettiä tartteeko jotain tehdä.
Pascalit alkaa tiputtelemaan kelloja pykälän kerrallaan ensimmäisen kerran jo 45 asteessa. Joten kyllä sillä näyttiksen lämmöllä on merkitystä.
 
Kiitoksia jälleen keskustelusta @Eramaankettu, @peksuu ja @akselic :)

Tosiaan tänään olisi tarkoitus tilata osat/osia :kahvi:. En siis GT:n tuulettimia tule koskaan käyttämään, se on fakta.

Löytyisiköhän jostain revikkaa tai jotain missä käytettäisiin ml tai eLoop tuulettimia, josko tulokset muuttuisivat vai onko gts kuitenkin kukkulan kuningas ?

Jos nuo GTS 360 radit ostan, niin saanko niistä käytännössä montakin astetta parempaa suorituskykyä verraten EK:n tai Alphacoolin radeihin ? (HUOM. Käytän tuulettimia aina matalilla kierroksilla 800-1100rpm, jotta kone olisi mahdollisimman hiljainen ja miellyttävä :))

Sitten yksi mieleen herännyt kysymys olisi petg putken suuruus. Onko 16mm helpompi vai vaikeampi työstettävä kuin ohuempi 12mm putki ? Onko suuremmasta putkesta käytännönhyötyä ?

Sitten yksi itselle vaikea päätös on, että otanko zotac:in valmistaman refu GTX 1080 Ti:n vai EVGA:n ? EVGA on n. 100€ kalliimpi, mutta takuu pysyy vaikka laittaa blokin...

Prossun korkkauksesta vielä, että mikä olisi se paras nestemetalli tällähetkellä ? Suositteletteko liimausta ? Jos tuon liimaa niin millä liimalla ja jos pitää nestemetalli vaihtaa n.2 vuoden päästä niin saako ihs:än irti ja onko nestemetallia tarvetta vaihtaa 2 vuoden välein ?

Alan tässä vähitellen väsäilemään listaa mitä tilailla :geek:
 
Tuo GTS360 on melko low fpi, ja markkinajargonin mukaan optimoitu matalille kierroksille (<800rpm). Käytännön eroja radien välillä on mahdoton veikkailla sillä tavalla että voisi sanoa toisella radilla olevan niin ja niin monta astetta paremmat lämmöt, kun niitä muuttujia on siinä matkassa sen verran.

Nestemetalleilla ei ole suuria eroja, Cool laboratoryn liquid ultra on helpoin levittää.
Lämmönlevittäjän liimaus on omasta mielestäni turhaa..

Näyttiksen ottaisin EVGAn tai MSIn. Juuri tuon jäähyn vaihdon vuoksi. Toki jos ei ole kuoleman pelkoa niin sitten on sama minkä ostat.
 
@Konemiespoju Huomiona taasen että tuohon Enthoo Evolv Atx - koppaan et saa helpolla mahtumaan kahta 360mm radia, vaikka ylhäällä olisi slimmi. Joko etuosasta pitää jättää yksi tuuletin pois tai modata tuulettimet katon sisään, ellet laita kattoon jotain alle 30mm radia jolloin saattaisi nippanappa mahtua molemmat.
 
Sitten yksi mieleen herännyt kysymys olisi petg putken suuruus. Onko 16mm helpompi vai vaikeampi työstettävä kuin ohuempi 12mm putki ? Onko suuremmasta putkesta käytännönhyötyä ?

En ihan koko keskustelua ole läpi lukenut, mutta onko nyt kyseessä eka custom looppisi ja vedät kovat putket?

Nuo on nimittäin astetta vaativammat vetää kunnolla verrattuna letkuihin, varaudu vähintään ostamaan reilusti ylimääräistä PETG:tä.
 
Tässäpä vielä taas oma tämän hetkinen viritys:


Tuosta tosiaan näkee että 45x280mm ja 30x360mm radien väliin ei jää hirvittävästi tilaa, 360mm radi edessä osuisi jo tuulettimiin.
Kopassa yhteensä 11 ML-sarjan tuuletinta Corsair Commander Minin ohjaamina. Kone pysyy todella viileänä ja hiljaisena, vaikka kesäaurinko onkin jo hieman pätsittänyt huonetta. Idlessä tuulettimet pyörivät n. 500rpm tienoilla ja ovat käytännössä äänettömät. Monen tunnin (>12h) jatkuvassakaan rasituksessa ei veden lämpö ole noussut kuin n. 37 asteen tietämille ja tuulettimien kierrokset n. 800rpm, joka on lähinnä lempeää hurinaa. Jos esimerkiksi ikkuna on auki niin en kuule konetta rasituksessa kadun äänten yli, puhumattakaan jos kuulokkeet ovat päässä tai kajareista kuuluu mitään ääntä. Näyttiksen lämpö käy siellä 45 asteen tuntumassa pelikäytössä ja prossu huitelee 60 asteen tietämillä kuten ennenkin.

Kone on huoneessa joka lämpenee kesäisin lähes sietämättömän kuumaksi, katsotaan miten sitten jäähdytys pärjää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Putket voi myös vetää suorilla vedoilla ja kulmaliittimillä, vaihtoehto taivutuksille. ;)
 
@Serke Ymmärsinkö oikein, että MSI:n näytönohjaimista ei lähde takuu, jos laittaa blokin näyttikseen :) ? Jos näin on niin täytynee ostaa MSI, koska se ei paljoa kalliimpi ole verraten Zotacin refuun... Onko tuo liquid ultra paras suorituskyvyltään ja käyttömukavuudeltaan ? Thermal Grizzly näyttää olevan der8auer suosiossa :)

@Infinity Kyseessä elämäni toinen custom loop, ensimmäinen oli 900D koppaan letkuilla, nyt olisi tarkoitus siirtyä PETG putkeen esteettisyyden vuoksi :) Onko tietoa tuosta Paksumman putken hyödyistä ja haitoista vai pitäytyäkkö normaalissa 12mm putkessa ? Joo varaan 6-7 pakettia EK:n 2X 500mm PETG putkea niin pitäisi riittää :)

@Merkath Kiitoksia tiedosta! Täytyy miettiä uudestaan radien määrä, paksuus ja suuruus... Suositteletko itse tuota 360mm 30mm ja 280mm 45mm settiä ? Mitä itse suosittelisit pitäen hiljaisuuden ja suorituskyvyn mielessä ? Onko eLoopit tai Black silent pro:t hiljaisempia pienillä kierroksilla verraten ML tuulettimiin pienillä kierroksilla ja kummalla parempi suorituskyky ?
 
@Härkönen Joo tuota mietinkin, mutta kustannus syistä taitaa taivutus olla halvempi vaihtoehto vaikka joutuisi muutaman kerran uudelleen taivuttamaan... Mielestäni esteettisesti miellyttävämpi taivutettuna...
 
Nesteen lämmöistä puhuttaessa tykkäisin jos ilmoitettaisiin huoneilman lämpötila myös.

Itsellä i5-7600k 4,6GHz ja GTX1060 2,1GHz koko yön pelisession jälkeen neste viitisen astetta yli huoneilman. Ilma +18.
2×st30 240mm joissa pushina corsairin sp ropelit 700rpm.
 
Kyllä ne lämmöt pysyy viileinä, kun on vähävirtaisia komponentteja kierrossa, mutta sitten kun on virtasyöppöjä kiinni, niin tarvitsee jo todella alkaa miettimään. Pienelläkin säädöllä voi saada suuren eron lämpöihin. Näyttishän se suurin kiuas on, joten jos on koneessa 980ti, 1080ti tai vaikkapa titan, niin saa jo varata tosiaan kennoille alaa, ja järkevät tuulettimien puhallussunnnat. Itsellä on 480 ut60 (push), ja 240 st30 (push-pull) kennot e-loopin 1200 ja 1400rpm tuulareilla, ja paha on pitää ihan hiljaisena näillä lämpimämmillä keleillä, jos tahtoo pitää osat viileinä. Kun sisälämmöt alkaa olemaan päälle 27 astetta, niin näyttiskin käy 50:ssä vaikka tuularit pyörii jo 90% nopeudella.
 
Ymmärsinkö oikein, että MSI:n näytönohjaimista ei lähde takuu, jos laittaa blokin näyttikseen :) ? Jos näin on niin täytynee ostaa MSI, koska se ei paljoa kalliimpi ole verraten Zotacin refuun..
Kahteen MSI:hin olen vaihtanut, kummallakin kerralla tiedustelin asiaa MSIn aspasta, josta myönsivät että takuu säilyy, kunhan korttiin ei tule fyysistä tai kosteuden aiheuttamaa vauriota. Kysyin myös että saako sen sinettitarran rikkoa, ja tähän vastasivat että kunhan tarrassa lukee MSI eikä Nvidia tai AMD, niin tarran rikkominen ei haittaa. (ilmeisesti tuolla halutaan vain varmistaa että kyseessä on heidän valmistamansa kortti, eikä Nvidian tai AMD:n oma refu)

Onko tuo liquid ultra paras suorituskyvyltään ja käyttömukavuudeltaan?
Suorituskyvyltään Karhu tahna tai Liquid Pro on marginaalisesti parempi, mutta ultra on käyttömukavuudeltaan huomattavasti parempi vaihtoehto.
 
@DeLaHoya Onko eLoopit mielestäsi hiljaisia tuolla 1000rpm tienoilla ? Oletko ollut tyytyväinen ?

@Serke Tästä en ollutkaan tietoinen, luultavasti lähtee siis MSI tilaukseen, mutta jos mindfactorylta tilaa niin voiko näyttiksen rekisteröidä MSI:lle ja jos jotain tulee niin lähttää suoraan MSI:lle, kuten EVGA:n näyttiksissä ?
 
@DeLaHoya Onko eLoopit mielestäsi hiljaisia tuolla 1000rpm tienoilla ? Oletko ollut tyytyväinen ?

@Serke Tästä en ollutkaan tietoinen, luultavasti lähtee siis MSI tilaukseen, mutta jos mindfactorylta tilaa niin voiko näyttiksen rekisteröidä MSI:lle ja jos jotain tulee niin lähttää suoraan MSI:lle, kuten EVGA:n näyttiksissä ?
Kannattaa kysyä itse suoraan MSI:ltä, ei voi sanoa varmaksi.
 
Juu kannattaahan se niin on ainakin mustaa valkoisella. Supporttin vaan sähköpostia asiasta niin päivän parin sisään heltiää "lupa".
 
@Härkönen Joo tuota mietinkin, mutta kustannus syistä taitaa taivutus olla halvempi vaihtoehto vaikka joutuisi muutaman kerran uudelleen taivuttamaan... Mielestäni esteettisesti miellyttävämpi taivutettuna...

12mm tai 13mm putkea on hiukan helpompi taivuttaa ja pienemmät liittimet mahtuvat kokonsa puolesta paremmin. Tuolla ympärysmitalla ei ole oikeastaan mitään merkitystä- ehkä pienoinen ulkonäöllinen aspekti- kun neste kumminkin kiertää plokin ja liittimien kanavien kautta. Ja kyllä, itse suosin juurikin taivuttamista ilman kulmaliittimiä.
 
@Merkath Kiitoksia tiedosta! Täytyy miettiä uudestaan radien määrä, paksuus ja suuruus... Suositteletko itse tuota 360mm 30mm ja 280mm 45mm settiä ? Mitä itse suosittelisit pitäen hiljaisuuden ja suorituskyvyn mielessä ? Onko eLoopit tai Black silent pro:t hiljaisempia pienillä kierroksilla verraten ML tuulettimiin pienillä kierroksilla ja kummalla parempi suorituskyky ?
Suosittelen kyllä, 280mm ja 360mm radeilla ei loppuunsa ole kauhean suurta eroa jäähdytyspinta-alan suhteen. Eteen mahtuu hyvin 45mm radi ja jää hyvin tilaa säiliöllekin. Itselläni on tuossa 45x280mm radi push-pullissa ja säiliö mahtuu porailematta radin ja näyttiksen väliin, pumppukombo tosin ei välttämättä mene yhtä nätisti.

Ei ole kokemusta noista muista tuulettimista, mutta ML-sarjaa voin suositella.
 
@Serke Laitoin MSI:lle viestiä toivotaan, että vastailevat pian :)

@tikkara Joo, täytynee mennä tuolla ohuemmalla putkella...

@Merkath Kiitoksia, onko väliä meneekö 240mm 45mm vai 280mm 45mm käytännössä ? Eli nyt olisi taipumassa 360mm 30mm -> kattoon ja 240mm / 280mm 45mm -> eteen. Mikä säiliö sulla ja kumpaan itse päätyisit, EK:n X3 250 vai Phobya Balancer 250, noilla 20€ hintaero...

Sitten liittimistä, ajattelin mennä EK:n HDC liittimillä, onko ok liittimiä ? Ja 90 asteen liittimiä toki mukaan :)

Mikä radiksi jos 45mm paksu menee eteen ?
 
@Konemiespoju Laittaisin 280mm ihan vain koska mahtuu hyvin ja saat sillä enemmän jäähdytystä. Jos kuitenkin haluat laittaa pumpun kotelon pohjalle niin 240mm radin kanssa saat sen sille tarkoitettuun paikkaan pump bracketiin. Toisaalta jos hankit 240mm radin, niin voisit samantien lätkäistä eteen paksumman 360mm radin ja pistää 240mm radin kattoon. Tällöin kattoon pitäisi mahtua ongelmitta paksumpikin 240mm radi.
Omassa kopassa on Phobya Balancer 150, 250 voi käydä ahtaaksi pituudensa puolesta (esimerkiksi täyttö on vaikeaa jos reson yläosa on kiinni radissa). Mittasin tuosta kopasta shroudin päältä kattoradiin (30mm radi ja 25mm tuuletin) hieman päälle 27cm.
Jos pumppu tulee shroudin päälle tai muuten pohjaa ylemmäksi, niin voin suositella tuota omaa Alphacoolin XT45 280mm radia eteen. Siinä on pohjassa G1/4 kierre, johon laitoin poistoletkun kääntyvällä 90 asteen kulmalla ja tulppa letkun päähän. Toimi hienosti ennen kuin siirsin pumpun koneen pohjalle, jolloin se ei enää ollutkaan loopin alhaisin piste.

Piirräppä vaikka paintilla vielä suunnitelma tai pari eri vaihtoehdoista miten voisit loopin vetää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Prossun korkkauksesta vielä, että mikä olisi se paras nestemetalli tällähetkellä ? Suositteletteko liimausta ? Jos tuon liimaa niin millä liimalla ja jos pitää nestemetalli vaihtaa n.2 vuoden päästä niin saako ihs:än irti ja onko nestemetallia tarvetta vaihtaa 2 vuoden välein ?

Ei mitään liimoja. Korkki auki, vanhat liimat ja lämpötahnat pois ja liquid ultraa sisään.

Omassa setupissa alkoi alle vuoden sisään asennuksesta corejen lämpötilaerot tulla esiin. Syyksi paljastui liquid ultra, joka oli alkanut kökkööntymään.
Tästä syystä olen noin vuoden välein vähintään vaihtanut nesteet loopissa ja lämpötahnat coren ja ihssän sekä ihssän ja blokin välissä.

Ihs lähti helposti irti coresta, joten putsaaminen onnistui hyvin. Sitäkään ei tarvitse murehtia.

Harvoin sitä muutenkaan mennään yli vuotta ilman mitään muutoksia kokoonpanoon, ja muutenkin on hyvä vähintään vuoden välein tehdä perushuolto/-putsaus koneeseen, niin eipä noita kannata sen enempää miettiä.
 
@Merkath Kiitoksia! Piirtelen suunnitelmaa vielä ja laittelen kuvaa kun olen mielestäni "valmis"

@Tersi Jees, eli liquid ultra ja ei liimausta :tup: Täytynee vuoden välein siis vaihtaa.
 
@DeLaHoya Onko eLoopit mielestäsi hiljaisia tuolla 1000rpm tienoilla ? Oletko ollut tyytyväinen ?

@Serke Tästä en ollutkaan tietoinen, luultavasti lähtee siis MSI tilaukseen, mutta jos mindfactorylta tilaa niin voiko näyttiksen rekisteröidä MSI:lle ja jos jotain tulee niin lähttää suoraan MSI:lle, kuten EVGA:n näyttiksissä ?
En voi kehua kyllä erityisen hiljaisiksi. Tosin onhan noita aika monta tuossa korvan vieressä puhisemassa (kone pöydällä ja 8x120mm ja 2x140mm). Mag Leveistä ei kokemusta, mutta varmaan ne hankkisin nyt, jos tuulettimia tarvitsisin.
 
Onko ok, jos menee näyttikseltä vedet prossulle ? Vai onko suositeltavaa: näyttis -> radi -> prossu -> radi...

Tyhjennys letku olisi 280mm radin pohjassa.

Meneeköhän tuohon 250 vesisäiliö ?

Mitä radia suosittelette eteen ja mitä ylös ? Miten tuulettimien suunta ? Jos Corsairin ML tuulettimet edessä Push ja katossa puhaltavat ilmaa kopan sisään vai kopasta ulos ?
 
Onko ok, jos menee näyttikseltä vedet prossulle ? Vai onko suositeltavaa: näyttis -> radi -> prossu -> radi...

Tyhjennys letku olisi 280mm radin pohjassa.

Meneeköhän tuohon 250 vesisäiliö ?

Mitä radia suosittelette eteen ja mitä ylös ? Miten tuulettimien suunta ? Jos Corsairin ML tuulettimet edessä Push ja katossa puhaltavat ilmaa kopan sisään vai kopasta ulos ?
Veden kiertosuunnalla ei ole väliä koska veden lämpötila kierrossa tasaantuu asteen-parin sisään joten sillä ei oo väliä meneekö näyttiksestä kierto prossuun tai jonnekin muualle.

Tuulettimet puhaltamaan samoin päin. Eli joko kaikki kopasta ulos tai kaikki koppaan sisälle. Muuten kierto lämmittää itse itseään kun toisen lämpimän radin läpi puhkuva ilma lämmittää sitä joka yrittää puhaltaa ilmaa kopasta pois. Tuossa Enthoo Evolv kotelossa suosittelen laittamaan kaikki puhaltamaan sisään. Siinä on rakenteellinen ongelma katossa, jossa lämmin ilma kiertää kopan kattorakenteiden kautta takaisin koteloon. Mulla oli sama kotelo aiemmin ja kyseisen ongelman takia päätyin lopulta vaihtamaan koteloa kun en jaksanut ruveta modailemaan sitä.
 
Veden kiertosuunnalla ei ole väliä koska veden lämpötila kierrossa tasaantuu asteen-parin sisään joten sillä ei oo väliä meneekö näyttiksestä kierto prossuun tai jonnekin muualle.

Tuulettimet puhaltamaan samoin päin. Eli joko kaikki kopasta ulos tai kaikki koppaan sisälle. Muuten kierto lämmittää itse itseään kun toisen lämpimän radin läpi puhkuva ilma lämmittää sitä joka yrittää puhaltaa ilmaa kopasta pois. Tuossa Enthoo Evolv kotelossa suosittelen laittamaan kaikki puhaltamaan sisään. Siinä on rakenteellinen ongelma katossa, jossa lämmin ilma kiertää kopan kattorakenteiden kautta takaisin koteloon. Mulla oli sama kotelo aiemmin ja kyseisen ongelman takia päätyin lopulta vaihtamaan koteloa kun en jaksanut ruveta modailemaan sitä.
Kiitos! Eli kaikki puhaltamaan sisään :)
 
Aloituspostauksessa voisi olla myös se ettei kierron järjestyksellä ole väliä, kunhan säiliö on ennen pumppua. Aika monta kertaa tuota on kysytty tuolla toisella foorumilla.

Veden kiertosuunnalla ei ole väliä koska veden lämpötila kierrossa tasaantuu asteen-parin sisään joten sillä ei oo väliä meneekö näyttiksestä kierto prossuun tai jonnekin muualle.
@Jahve3 ;)
 
Tällänen olisi lopputulema:

Löytyy jo siis:

EK-Supremacy EVO - Nickel

EK-XTOP Revo D5 PWM

Intel Core i7 7700K

Asus Strix Z270F

2X Samsung 950 Pro 256GB

 
@Konemiespoju
Jimssiltä kysyin ja tilauksesta saa myös 14mm od:lla olevaa petg putkea.Toki kiinasta ehkä halvemmalla.
Eli ei nuo 12mm ja 16mm ole ainoat vaihtoehdot putken paksuudessa.Itse myös haalinut hardtube värmeitä,kunhan vaan tilaamani
Thermaltaken x71 koppa joskus saapuu niin kovaputki harjoituksia pääsee pitämään.
 
@Fribo-71 Kiitos tiedosta, mutta pitäytynen standardimmassa 12mm putkessa :) Näyttääkö osat hyvältä ja onko jotain lisättävää, poistettavaa tai muutettavaa :) ?

Tuo EVGA:n GTX 1080 Ti kuumottaisi varman takuun vuoksi, mutta hintaa tulee vielä 60€ lisää :(
 
@Serke Jos asia näin olisi se olisi mahtavaa :) Tuossa tullut selailtua jenkkifoorumeita ja kovasti vakuuttivat, että paras radi yhdistelmä olisi 2X HWLabs 360 GTS ja molemmat puhaltaa ilmaa sisään... Pitäisi mennä ilman modauksia mutta tiukahkosti. Saako tuonne "kattoon" siis laitettua 3 kappaletta 120mm tuulettimia, jotta mahtuu ylös ja eteen 360mm radit ?
 
Result

Eipä kummonen päivitys.
I scored 4 804 in Fire Strike Ultra
I scored 7 275 in Fire Strike Ultra

Pieni kuitenkin. Ei harmita enään, että en kerennyt kinpin kelkkaan. Eniten vatuttaa vain yksi monsoonin vuotava 90 asteen kulma. Laitoin videon aquatuningiin, että lähettävätkö uuden tilalle vai haluavatko ensin, että lähetän vanhan takas... (en tuu tekee).

Voi syöpä mikä vääntäminen oli taas, niin hankalat vedot tein itselleni, että oikein harmittaa vielä. Suorilla putkilla ja kulmapaloilla olis varmaan helppoa, mutta maksais pelkät putket toista sataa. Tämä 1080 TI ftw3 on vielä niin leveä kortti, että en saanut lähtöjä kun kortin puolelle.
Ei mahtunut kaikki rojut sisään, joten modasin ravenin pystyyn ja tämä toimii paremmin näin :D Tosin joudun tekemään uuden "etupanelin ja katon". Myöhemmin varmaan kuvia kovaputki puolelle tästä "prototyypistä".
 
@JuSiZ Nestettä tohon settiin meni vaivaiset 2-3dl. Vähän riippuu minkä osan vaihdat, porssun saat varmasti vaihdettua vain irroittamalla blockin ja näin ei tarvitse tyhjentää mitään. Olen vaihtanut näyttiksen siten, että olen avannut tulpan näyttiksen blockista ja hieman kallistanut koppaa (säiliö/letkut/radi tyhjenee hieman) näyttiksen alla tietysti kulho keräämässä nesteet (parempi puolisko avusti tässä). Tämän jälkeen paperia näyttikselle ja letku irti, jokunen tippa letkusta tulee, mutta saat sen helposti ohjattua esim erilliseen kulhoon. Omasta mielestä todella helppo homma. Sama homma edessä taas jos ja kun backplaten tohon tilaan.
 
@JuSiZ Nestettä tohon settiin meni vaivaiset 2-3dl. Vähän riippuu minkä osan vaihdat, porssun saat varmasti vaihdettua vain irroittamalla blockin ja näin ei tarvitse tyhjentää mitään. Olen vaihtanut näyttiksen siten, että olen avannut tulpan näyttiksen blockista ja hieman kallistanut koppaa (säiliö/letkut/radi tyhjenee hieman) näyttiksen alla tietysti kulho keräämässä nesteet (parempi puolisko avusti tässä). Tämän jälkeen paperia näyttikselle ja letku irti, jokunen tippa letkusta tulee, mutta saat sen helposti ohjattua esim erilliseen kulhoon. Omasta mielestä todella helppo homma. Sama homma edessä taas jos ja kun backplaten tohon tilaan.

Vähän läträilyksi menee...tulikin mieleen että itsekin tilannut näköjään 17.4 @Jimm's istä titaniin backplaten muttei ole vieläkään näkynyt. :rage: Jännä kun eklta suoraan tulee tavara parhaimmillaan 2päivässä.:hammer:
 
Saman huomannut itsekkin. Yleinsä tilaan jimmsiltä kaiken mitä saa, mutta enää en varsinkaan EK tilauksia, koska siinä on vain yksi välikäsi enemmän välissä...
 
Jos jollakulla (itsellä tai tuttavalla jne.) on loopin rakentelu ajankohtainen, ja ilmenee tarvetta MSI 1080 Gaming X blokille ja backplatelle, tai vaikka koko kortille niin minulta löytyis mokoma valmiina pakettina. Vink.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom