Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Suljettuihin looppeihin ei pääse ilmaa, se auttaa aivan pirusti. Custom loopissa on aina ilmaa.Kuitenkin AIO valmistajat selviää tuosta ihan hyvin, logiikassasi on aukko, esimerkiksi autoissa on alumiinia ja kuparia sekasin ja ei ole ongelmia. Kyseessä on vain se, että nesteessä on kemikaaleja, jotka vähentää korroosiota muokkaamalla sähkönjohtuvuutta. Veikkaan, että perus murokemikalisti ei siihen pysty vastaamaan täsmällisesti, mitenkä alumiini ja kupari saadaan pelaamaan yhteen.
Suljettuihin looppeihin ei pääse ilmaa, se auttaa aivan pirusti. Custom loopissa on aina ilmaa.
Oletko avannut tuollaista AIO cooleria, jossa on sekä kuparia että alumiinia kosketuksissa veteen, vaikkapa vuoden käytön jälkeen? Todennäköiseti sieltä töhnää ja hapettumaa löytyy. Toki se ei törkeästi välttämättä vaikuta lämmönsiirtokykyyn, mutta näyttää kauhealta custom loopissa, jos letkut tai blockit pitäis olla jollain tapaa läpinäkyviä. Osa ihmisistä kun rakentaa tuommosen custom loopin muun muassa esteettisistä syistä.
Autossa kaikki kanavat ovat niin isoja ettei se töhnä haittaa yhtään. Otapa moottori palasiksi ja tutki vesikanavia, kyllä sieltä töhnää löytyy.
Itse en aio rakentaa vesilooppiani koskaan niin, että siellä olisi alumiinia kuparin kanssa. Sitä hapettumaa kun on todella vaikea estää, vaikka yrittäisi. Ja tahdon oman looppini olevan mahdollisimman puhdas, jo ihan siitä syystä, että kun tulee vaikkapa hetki jolloin nestettä haluaa vaihtaa (väri tms), on ikävä yllätys katsoa miten se sadan euron GPU blockki onkin värjääntynyt aivan sairaan väriseksi ja lämmönsiirto"siili" on täynnä smegmaa jota on hankala saada pois. Ja edelleen, vaikkei se edes vaikuttaisi lämmönsiirtoon, en silti sitä halua.
Kappas. Vähän meni hutiin joo Oon nähny semmosiakin looppeja, missä on pelkkää kuparia ja niihinkin syntyy patinaa ajan saatossa, enemmän tai vähemmän. Onko pitkään ollut kyseinen toiminnassa? Internet on kertonut että ne nesteet ei kestäis kauheen kauaa, että esimerkiksi vuoden käytön jälkeen alkaisi sähkönjohtavuus parantua ja sitä kautta myös tuo korroosio.
Kuvittelin että se ylimääräsen ilman tuoma ylimääränen happi lisäis jonkin verran tota luonnollista hapettumista.
@Cid
Pomppaako sulla prossun lämmöt erityisen nopeesti kun alotat kovan rasituksen? Äkkiseltään kuullostais kontaktiongelmalta jossain prossuytimien ja veden välissä.
Itse taistelin juuri pitkään samanlaisen ongelman kanssa. Lopulta syyksi ilmeni se, että blockin taustalevy (emolevyn takan oleva, johon tulee kiinnitysjalat) oli vinossa, koska se kumimatto otti kiinni niin moneen empan takana olevista juotoksista ja muista pikku tilpehööreistä. Piti leikata se matto täsmälleen taustalevyn muotoon jottei mikään pakottanut sitä vinoon.
Ensimmäiseksi siis lähtisin epäilemään, että blockki on syystä tai toisesta vähän vinossa, eikä siksi ota kontaktia koko hs:n pinta-alalta. Kokeile asentaa se uudelleen kiinnittämällä erikoishuomiota siihen, että kaikki menee varmasti suoraan. Ja tuhlaa vaikka lämpötahnaa sen verran, että ensimmäisen kiinnityksen jälkeen otat irti ja tarkistat, onko se levinnyt tasaisesti.
Tämä hyvin pitkälti todistaa sen, ettei ongelma ole jäähdytysjärjestelmän riittävyydestä, vaan huonosta lämmönsiirrosta nimenomaan välillä prossu-vesi. Oletettavasti idle lämmöt ovat jossain 30-40 asteen hujakoilla, eli se lämpö pomppaa useamman kymmenen astetta lähes välittömästi. Ergo; lämpö ei siirry veteen.No kieltämättä, lämmöt ampuvat noihin lukemiin käytännössä sillä hetkellä kun lyö esim primen päälle.
Tämä hyvin pitkälti todistaa sen, ettei ongelma ole jäähdytysjärjestelmän riittävyydestä, vaan huonosta lämmönsiirrosta nimenomaan välillä prossu-vesi. Oletettavasti idle lämmöt ovat jossain 30-40 asteen hujakoilla, eli se lämpö pomppaa useamman kymmenen astetta lähes välittömästi. Ergo; lämpö ei siirry veteen.
Jet platesta en osaa sanoa. Erona taitaa olla vain paksuus, ja sekin vain joitakin millin kymmenesosia? Jos ero lämmöissä on yhtä tai kahta astetta isompi, yllättyisin.Tuli taas tän ketjun innoittamana vähän tutkittua pitkästä aikaa tota omaa looppia ja huomasin, että olen näköjään laittanut tohon prossun Supremacy Evo-blokkiin väärän jet platen tälle 4770k-prossulle. Osaako kukaan heittää karvalakista arviota miten paljon vaikuttaa lämpöihin? Blokki on myös asennettu "goofy" suuntaan eli letkuliittimet on päällekkäin. Tostakin oli jotain testiä ja ilmeisesti parempia tuloksia tuli kun oli niin päin, että lähdöt on rinnakkain.
Onko mitään järkeä laittaa poistoventtiili sinne ja unohtaa T-jakokikkailut kokonaan? Vaikuttaisiko se radin toimintaan millään tavalla?
Eli vaikka tähän 90 asteen kulma, sulkuventtiili ja pala letkua? Tuo adapteri on vain havainnollistamassa että tilaa olisi letkulähdölle.
Venttiilin tai mahdollisen risteyksen, liittimen tai ylimääräisen letkupalan sijainti ei tule vaikkuttamaan radin toimintaan. Eikä minkään muunkaan komponentin. Tee rauhassa just semmonen tyhjennysratkaisu, mikä tuntuu helppokäyttöisimmältä ja toimivimmalta.
Normaalisti olen laittanut pienen helmen keskelle prosessoria, nyt totesin lämpöjen kannalta parhaaksi pystysuoran viivan...
Heitetään muron puolelta sama kyssäri tänne, niin saan mahdollisimman paljon mielipiteitä:
Kysellääs murolaisilta mielipidettä pariin kysymykseen liittyen suunniteltuun setuppiin.
Olen harkinnut nyt tehdä koneesta hieman näyttävämmän ja valikoin värejä ja putkia kokoonpanoon. Itseä himottaisi musta/valkea/syaaninin sininen yhdistelmä. Sigusta löytyy kokoonpano.
-Näytönohjaimella on nikkelinen backplate+plexi blocki.
-Prossulle olisi hankinnassa pleksi kansi, muutoin musta.
-Emolevy on valmiiksi valkoteemainen ja kotelo+suurin osa muista osista, kuten virtalähde ja kotelo ovat mustia, joten näitä värejä olisi helppo hyödyntää.
-Nikkelipintainen backplate, säiliön nikkeliset osat melkein pakottaa myös nikkeliset osat osaksi tätä yhdistelmää.
-Pumpulla on tällä hetkellä musta kansi, mutta mietin, että voisin pleksisen hankkia tilalle, jotta kävisi teemaan ja nesteen väri tulisi osaksi pumppuakin.
-Syaanin sininen? Vaiko valkoinen nesteeksi? Nikkeli+musta+valkoinen, siinä olisi ihan ok yhdistelmä, mutta itsestäni hieman väritön, toisaalta neutraali. Syaanin sininen toisi raikkautta, mutta sitten taas tuosta tulisi sekasotkuinen väripaletti.
-Nikkeliset osat mielestäni käyvät kaikkien värien kanssa, mutta pitäisikö harkita niiden muuttamista värilliseksi?
Siispä otan mielipiteitä vastaan millainen väriteema olisi paras? Osia voin vaihdella tarpeen mukaan, mutta harkiten. Punainen on vähän turhan nähty, joten puna-musta kokoonpano ei oikeen nappaa.
Lisäksi esitän lisäkysymyksen: Kovaputket, vaiko pehmeät? Kummassakin olisi puolensa. EK:n uutta duraclearia mainostetaan värjääntymättömänä ja muutoin samanlaisena, kuin akryyli/PETG, paitsi taipuvana ja helpommin muokattavana. Pehmeiden letkujen kanssa taas joutuisi todennäköisesti asentelemaan noita kannattimia, mutta etuna helppo osien vaihto jne.
Koteloon ajattelin tehdä ikkunan itse. Fractalin oma luukku on melko pieni ja isompi parempi. Mietin karkaistua lasia käytettäväksi, sillä raskaampi materiaali voisi eristää ääntä paremmin, kuin pleksi?
Antakaa rehellisiä mielipiteitä näiden suhteen ja mielellään perustelujen kera. Iskin nyt tänne, kun eniten koskee looppia nämä kysymykset. Jos jaksan niin teen ehkä oman ketjun projekteihinkin.
Jos ei oo kiire niin mulla on samankaltaisella kokoonpanolla (näyttis on uudempi Titan X, muisteina on 4 g.skillin sinistä kampaa, muuten ulkonäöllisesti samat palikat kuin sulla) ja eri kotelossa (Phanteks Enthoo Evolv ATX) tulossa musta-sininen vesisetti. Osat tilattu ja viimeistä radia odottelen Jimmsiltä. Sen pitäisi tulla ens viikolla joten sitten kun pääsen vapaapäivänä väkertelemään niin voin ottaa kuvia. Saat vähän ideaa miltä näyttää ilman valkoisia värejä. Mulla on näyttiksen backplate sinisenä ja CPU blokki musta-sininen.Heitetään muron puolelta sama kyssäri tänne, niin saan mahdollisimman paljon mielipiteitä:
Kysellääs murolaisilta mielipidettä pariin kysymykseen liittyen suunniteltuun setuppiin.
Olen harkinnut nyt tehdä koneesta hieman näyttävämmän ja valikoin värejä ja putkia kokoonpanoon. Itseä himottaisi musta/valkea/syaaninin sininen yhdistelmä. Sigusta löytyy kokoonpano.
-Näytönohjaimella on nikkelinen backplate+plexi blocki.
-Prossulle olisi hankinnassa pleksi kansi, muutoin musta.
-Emolevy on valmiiksi valkoteemainen ja kotelo+suurin osa muista osista, kuten virtalähde ja kotelo ovat mustia, joten näitä värejä olisi helppo hyödyntää.
-Nikkelipintainen backplate, säiliön nikkeliset osat melkein pakottaa myös nikkeliset osat osaksi tätä yhdistelmää.
-Pumpulla on tällä hetkellä musta kansi, mutta mietin, että voisin pleksisen hankkia tilalle, jotta kävisi teemaan ja nesteen väri tulisi osaksi pumppuakin.
-Syaanin sininen? Vaiko valkoinen nesteeksi? Nikkeli+musta+valkoinen, siinä olisi ihan ok yhdistelmä, mutta itsestäni hieman väritön, toisaalta neutraali. Syaanin sininen toisi raikkautta, mutta sitten taas tuosta tulisi sekasotkuinen väripaletti.
-Nikkeliset osat mielestäni käyvät kaikkien värien kanssa, mutta pitäisikö harkita niiden muuttamista värilliseksi?
Siispä otan mielipiteitä vastaan millainen väriteema olisi paras? Osia voin vaihdella tarpeen mukaan, mutta harkiten. Punainen on vähän turhan nähty, joten puna-musta kokoonpano ei oikeen nappaa.
Lisäksi esitän lisäkysymyksen: Kovaputket, vaiko pehmeät? Kummassakin olisi puolensa. EK:n uutta duraclearia mainostetaan värjääntymättömänä ja muutoin samanlaisena, kuin akryyli/PETG, paitsi taipuvana ja helpommin muokattavana. Pehmeiden letkujen kanssa taas joutuisi todennäköisesti asentelemaan noita kannattimia, mutta etuna helppo osien vaihto jne.
Koteloon ajattelin tehdä ikkunan itse. Fractalin oma luukku on melko pieni ja isompi parempi. Mietin karkaistua lasia käytettäväksi, sillä raskaampi materiaali voisi eristää ääntä paremmin, kuin pleksi?
Antakaa rehellisiä mielipiteitä näiden suhteen ja mielellään perustelujen kera. Iskin nyt tänne, kun eniten koskee looppia nämä kysymykset. Jos jaksan niin teen ehkä oman ketjun projekteihinkin.
Ei hirveää kiirettä ole. Katson vielä onko tuo sininen oma juttu. Musta-valkoinenkin on aika hyvä loppusalta.Jos ei oo kiire niin mulla on samankaltaisella kokoonpanolla (näyttis on uudempi Titan X, muisteina on 4 g.skillin sinistä kampaa, muuten ulkonäöllisesti samat palikat kuin sulla) ja eri kotelossa (Phanteks Enthoo Evolv ATX) tulossa musta-sininen vesisetti. Osat tilattu ja viimeistä radia odottelen Jimmsiltä. Sen pitäisi tulla ens viikolla joten sitten kun pääsen vapaapäivänä väkertelemään niin voin ottaa kuvia. Saat vähän ideaa miltä näyttää ilman valkoisia värejä. Mulla on näyttiksen backplate sinisenä ja CPU blokki musta-sininen.
EU alueelta tilatessa ei yleisestikään tule erikseen alveja koska myyjä maksaa alvit omaan kotimaahansa. Periaatteessa jos myyjä myy paljon tavaraa (olikohan yli 100 000 eurolla) vuodessa Suomeen niin sen pitäisi ilmoittautua verovelvolliseksi Suomeen. Tällöin käytetään Suomen alv-kantaa (nyt 24%) eikä vaikka nyt Saksan 19% alvia myyntihetkellä. Ainoa saksalaisfirma jonka tiedän tätä tekevän on Amazon.de. Ei niitä taida kukaan viranomainen säännöllisesti seurata ja tuskinpa EKWB myy millään miljoonatasoilla vuodessa Suomen kokoiseen maahan.Tuleeko EKWB:ltä suoraan tilatessa verot päälle vielä Suomessa? Käsittääkseni kuitenkaan ei tarvitse kaksia veroja maksaa noista osista?
Laki kyllä määrää maksamaan sen maan alvin minne on myyntiä reilummin. Heitin ton 100 000 hatusta mutta jotain ton suuntaista se on. Noita vaan ei tosiaan ole kukaan valvomassa joten sen suhteen ihan sama.Mistään ETA alueen sisältä ei makseta erillisveroa vaan kaikkiin hintoihin on sisällytetty paikallinen alv. EU määrää minimin mikä on tietääkseni 19% (?)
Lähde: http://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/buy-sell/index_en.htm
The EU has standard rules on VAT but these rules may be applied differently in each EU country. You must normally pay VAT on all goods and services, up to and including the sale to the final consumer. This could also include each stage of a production process, e.g. buying components, assembly, shipping etc.
For EU-based companies, VAT is chargeable on most sales and purchases within the EU.
VAT isn't charged on exports to countries outside the EU. In this case the VAT is paid in the country of import. You will need to provide evidence that the goods were exported to a country outside the EU.
If you sell goods and send them to consumers in another EU country, you need to register there and charge VAT at the rate applicable in that country - unless the total value of your sales to that country in the year falls below the limit set by the country (EUR 35 000 or EUR 100 000).
Finland
The limit set is EUR 35 000.
No yleensä liikevaihto = myynti yhteensä. Luku olikin alhaisempi kuin muistin.Kyseessä on siis liikevaihto, jos liikevaihtosi suomeen päin ylittää 35000€, niin joudut maksamaan verot tuosta liikevaihdosta suomeen.
Harvemmin siellä pull puolella sitä pölyä ole. Eikö se pöly ihan yhtä lailla kerry siihen radin "pohjaan" oli se sitten push tai pull.Kyllä kennotuulettimissa ehdottomasti pull on parempi kuin push, nimenomaan juuri pölyn takia. Irroitin juuri tossa 4v jurranneen 240mm pushpull radiaattorin ja push puoli ihan pölyn peitossa mutta pull puolella ei juuri lainkaan, ja netti on testejä täynnä missä push on korkeintaan 0.5-1c parempi mutta minusta ei sen arvonen.
Joo, niin asusillakin näköjään. Itsekin mietin blokkia, mutta ainut vaihtoehto olisi hankkia tuollainen monoblocki ja silläkin hintaa melkoisesti.Noi asrockin mosfetit on datasheetin mukaan 150c asti, tosin hyötysuhde ja ampeerimäärä laskee mitä kuumempana käy. Laittaisin ihan huvikseen blokin jos tohon myytäisi, ehkä seuraavan lankkuun sit. Emo ja prossu ollu 1.5 vuotta 4.5Ghz kelloilla.
Tästä uutta custom looppia koneeseen
Joo nää linuksen setit on aina vähän tämmösiä missä ei oo mitään järkee. Eihän kukaan voi olla sitä mieltä että tuo on järkevämpi systeemi kuin 20 rahaa kalliimpi kaupallinen AIO.Olisi tietenkin voinut panostaa 5€ lisää blokkiin jolloin olisi säästänyt pari tuntia aikaa ja saanut jopa kunnollisia tuloksia
Joo nää linuksen setit on aina vähän tämmösiä missä ei oo mitään järkee. Eihän kukaan voi olla sitä mieltä että tuo on järkevämpi systeemi kuin 20 rahaa kalliimpi kaupallinen AIO.
Olisi tietenkin voinut panostaa 5€ lisää blokkiin jolloin olisi säästänyt pari tuntia aikaa ja saanut jopa kunnollisia tuloksia