Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ei ole mittaria sisällä mutta huomenna menen ostamaan, mutta tosi kuuma on ja kone puhaltaa lisää lämpöä koko ajan. Yksi radi, 420 x 60 mm, noctuan kalleimmat puhaltimet jotka kyllä tarvittaessa 300 rpm työntää. pumppu on se ek: D5 jossa intgroituna 300 ml säiliö ja max taitaa olla 4800 rpm ja kovimmassa rasituksessa pyörii n. 3500 rpm. Mitä tarkoitat tuolla synteettisellä vs. oikea käyttö ? nyt huvikseen laitoin puhaltimet 2500 rpm, ja testaan tippuuko edes sillä veden lämpö alle 40.
Veikkaan että 420x60 radisi työskentelee aikalailla maksimit sulla nyt, etkä välttämättä saa parempia lämpöjä niin, ettei tuulettimia tarvitse pyörittää täysillä. Vrt. mulla Mo-Ran kanssa (joka oikeastaan kooltaan kolminkertainen sun radimäärään) 9700K ja 2080Ti (kellotettuina) pelikäytössä näillä helteillä veden lämpö nousee 36 asteeseen, eli ero ei ole kovin iso. Tosin mulla huoneen lämpö nyt 29 astetta...
 
Minulla menee kahdessa eri koneessa veden lammot aika helposti yli 40 asteeseen, eikä ole ollut mitään ongelmia eli ei kasvustoa yms useamman vuoden kuluessa. Molemmissa D5 pumput ja Cryofuel nesteet. Eikos 60c ole maksimi letkuille, pumpulle, akryylille yms.
 
Joitain yksittäistapauksia on ollut, kun on käytetty PETG-putkea ilman inserttejä ja veden lämpö on ollut korkea, alkaa putken pää liittimen sisällä pehmenemään ja menemään lyttyyn ja siten vuotamaan. Vaatinee pitkään jatkuneen korkean lämmön, mutta mitähän ne lämmöt ovat sitten näissä tapauksissa olleet, en tiedä.
 
No onneksi tuli tehtyä akryyli putkista ja tuossa metro exodusta jonkun aikaa pelailin niin taisi olla vesi 40 astetta, puhaltimet kävi siellä n. 1400 rpm. Joten jos tällä helteellä menee näin niin ei vissiin tarvitse enempää murehtimaan….,ei muuta kuin kovaa ajoa.
Ps. Ai suite 3:n fan expert 4 softalla säätelen ja on aika susi ohjelma
 
luulin että on tehokas radi kun 60 mm paksukin ja kolme 140 mm tuuletinta
Tämä lienee melko yleinen harhaluulo, että 60mm radi olisi jotenkin merkittävästi parempi kuin perus 30-40 milliset.

Matalilla (ja hiljaisilla!) kierroksilla esim. Alphacoolin UT60 ja ST30 mallien jäähdytystehot ovat todella lähellä toisiaan. Huomattavaa eroa syntyy vasta kun kierroksia nostetaan reilusti yli 1000rpm eli silloin kuin useimmat tuulettimet alkavat pitämään kovaa ääntä. Toisin sanoen paksuudella ei kannata korvata pinta-alaa.

Kiinnostaa miten olet saanut 420 radin kiinni tuollaiseen vanhaan sotaratsuun? Mainitsit myös 4 kotelotuuletinta. Eikö niiden yhteyteen voisi lisätä radia? (E: Muuta kuin mainitsemasi 140, josta ei hirveästi apua olisi) Olisin suositellut kotelon vaihtoa modernimpaan ja vesijäähy-ystävällisempään ennen projektin aloitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Aika odotettavissa oleva tulos noilla osilla. Yhdellä radilla prossu ja GPU on vähän liian optimistista jos haluaa pitää lämmöt alhaalla ja tuulettimet hiljaisina.

Jos itse rakentaisin noista osista loopin niin lähtökohta olisi 2x360 radit (paksuus ei sitten niin väliä, perus-ohuet riittää) ja se sitten vaatii mitä vaatii kotelolta. Hätätilassa 360+240 voisi mennä mutta jos siihen joutuisi tyytymään niin harkitsisi pariin kertaan kotelovalintaa ensin...
 
Toki riippuu siitä mitä haluaa. Itse laitoin 2x360 + 480 radit, koska halusin hiljaisen koneen.
Hyvin jäähtyy 9900k + 6800XT... 3080ti + 11900K toki sitten kuluttaa hieman enempi...
 
Mitä tarkoitat tuolla synteettisellä vs. oikea käyttö ?
Synteettinen = jokin testiohjelma joka tarkoituksella käyttää prosessoria ja/tai GPU:ta 100% teholla. Esim. Cinebench(*) tai Prime95 CPU:lle, Furmark GPU:lle jne.. Testiohjelmia on olemassa useita. Normaalissa / oikeassa käytössä (esim. pelatessa) käyttöaste on hyvin harvoin pitkään (kymmeniä minuutteja) lähellä 100%:a, mutta se on mahdollista.

Itselläni on tapana aina uuden kokoonpanon kasauksen jälkeen katsoa, mitä tapahtuu 100% rasituksessa (molemmat CPU ja GPU yhtäaikaa!), jotta näen miten jäähdytys toimi pahimmassa mahdollisessa tilanteesa.

Komppaan muita vastaajia, hyviä kommentteja täällä. Tosiaan (viilentämätön) asunto on aika haasteellinen monelle tietokoneelle, mutta jos jäähdytys on riittävä niin ei sen pitäisi mikään ylitsepääsemätön ongelma olla. Hyvin toimivassa vesijäähyssä on (veden lämpötilan suhteen) 10°C+ "ylimääräistä" säätövaraa. Pahimpienkaan yksiöiden lämpötilan ei pitäisi vaihdella kovin paljoa tuota enempää (talvi vs. helteet), jos et asu jossain kasvihuoneessa (ok, kauhutarinoita olen kuullut pahemmistakin - kattohuoneisto auringon puolella, paska painovoimainen ilmastointi jne...).

En olisi siis 41°C lämpötilasta hirveän huolissani vielä. Mikä on veden lämpötila idlenä / kevyessä käytössä (toimisto-ohjelma, nettiselaus)? Entä em. synteettisten testien aikana? Jos idlenä vesi on lähellä 40°C (paitsi jos tuulettimet säädetty ihan minimiin) ja synteettisissä nousee yli 45°C (tuulettimet max nopeudella!), niin silloin olisin kyllä huolissani; ts. ilmaa kennossa, liian pieni virtaus (looppi menossa tukkoon!) ja/tai liian pieni jäähdytyspinta-ala (huom. ja kuten muut jo totesi, paksumpi radi on vain marginaalisesti parempi kuin normaali).

(EDIT: Cinebench ei ole varsinaisesti stressitesti vaan enemmän benchmark; toimisi kyllä stressitestinäkin varmaan jos sitä ajaa loopissa)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille kommenteista. Monta kertaa tullut että saako lisää radeja. Nyt katsoin koteloon ja 360 ja 40 mm paksu radi mahtuu etuseinään. Toki yläreunasta radit olisi melko lähellä toisiaan eikä sinne putkista oikein mitään saa mutta kulmapaloja ja muita sovitteita käyttäen voisi onnistua. Ehkä tuo 360 toisi sen kriittisen pari astetta ja tuulettimetkin olisivat varmaan hiljaisemmalla. Todellakin hyvä vanha sotaratsu tämä minun cooler master haf 932, moneenko koteloon mahtuu 420 60mm + 360 40mm radit ja kun tämä nyt oli olemassa niin piti hyödyntää.
Ps. Mainitsinkin tuosta asuksen fan expert 4 softasta kun on tosi surkea, millä noita puhaltimia ja pumppua saisi paremmin säädettyä. Radin puhaltimet piti laittaa cpu pistokkeeseen ja siinä on se huono puoli että ei voi säätää veden lämmön mukaan. Tässä emossa on tosi huonosti puhallin paikkoja (asus rog strix z490-E) on vain 2 kotelotuuletin paikkaa, m.2 tuuletin paikka ja sitäkään en ole saanut säädettyä, puhaltaa täysillä koko ajan vaikka se onkin säädettävä paikka, sitten on vrm tuuletin paikka jossa ei ole säätö mahdollisuutta ollenkaan eli kun käytössä erilaisia ja kokoisia tuulettimia niin vähän pulassa noitten kanssa olen.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille kommenteista. Monta kertaa tullut että saako lisää radeja. Nyt katsoin koteloon ja 360 ja 40 mm paksu radi mahtuu etuseinään. Toki yläreunasta radit olisi melko lähellä toisiaan eikä sinne putkista oikein mitään saa mutta kulmapaloja ja muita sovitteita käyttäen voisi onnistua. Ehkä tuo 360 toisi sen kriittisen pari astetta ja tuulettimetkin olisivat varmaan hiljaisemmalla. Todellakin hyvä vanha sotaratsu tämä minun cooler master haf 932, moneenko koteloon mahtuu 420 60mm + 360 40mm radit ja kun tämä nyt oli olemassa niin piti hyödyntää.
Jos vaan jaksaa ja se sinne mahtuu, niin ehdottomasti näkisin sen vaivan että lisäisin 360 radin :)
 
Joissain emolevyissä on tosiaan vähän hintsusti noita tuuletinpaikkoja, ja/tai fake PWM:ää jne. kivaa... tarkistaisin kuitenkin vielä asetuksista ettei ole vahingossa jäänyt säädöt vääärin (esim. jännitesäätyvälle tuulettimelle PWM päälle tms.) ja BIOS-päivitykset.

Vesijäähdytyksen kanssa usein joutuu ostamaan erillisen kontrollerin ja/tai splittereitä. Oma suosikko on Corsai Commander Pro, samalla saa vähän RGB-säätöjä ja lisää lämpötilasensoreita. Halvempiakin vaihtoehtoja löytyy.
 
Tulipa mielenkiinnosta hankittua noita uusia Thermaltaken ToughFan 12 -tuulettimia uuden Hardware Labs Black Ice GTX 240:n kaveriksi. Päätin ostaa Turbo-versiot, koska tulevat tavallaan testikokoonpanoon joten ainoa pelko on tuo melutaso 2500 kierroksen tuntumassa. Suorituskyvyltään Turbo-versio ei siis voi hävitä normiversiolle, eikä Noctuan NF-A12:sta tuolla maksiminopeudella.



Lopputuloksena en ostaisi noita Turboja tavalliseen kokoonpanoon jos koneesta halutaan oikeasti hiljainen. Nuo Toughfanit on hyvin hiljaisia sinne 1500 kierrokseen asti, 1000 kierroksen tuntumassa erittäin hiljainen/äänetön. Selvä nousu melutasossa kun noustaan sinne 1800-2000 kierroksen tuntumaan, mutta varsin siedettävä vielä. Suurin ero on 2000:n ja 2500 kierroksen välillä. @Kaotik @solidton @Hiikeri
 
Tulipa mielenkiinnosta hankittua noita uusia Thermaltaken ToughFan 12 -tuulettimia uuden Hardware Labs Black Ice GTX 240:n kaveriksi. Päätin ostaa Turbo-versiot, koska tulevat tavallaan testikokoonpanoon joten ainoa pelko on tuo melutaso 2500 kierroksen tuntumassa. Suorituskyvyltään Turbo-versio ei siis voi hävitä normiversiolle, eikä Noctuan NF-A12:sta tuolla maksiminopeudella.



Lopputuloksena en ostaisi noita Turboja tavalliseen kokoonpanoon jos koneesta halutaan oikeasti hiljainen. Nuo Toughfanit on hyvin hiljaisia sinne 1500 kierrokseen asti, 1000 kierroksen tuntumassa erittäin hiljainen/äänetön. Selvä nousu melutasossa kun noustaan sinne 1800-2000 kierroksen tuntumaan, mutta varsin siedettävä vielä. Suurin ero on 2000:n ja 2500 kierroksen välillä. @Kaotik @solidton @Hiikeri


Toimivatko Turbot kuitenkin samalla tavalla pienellä PWM %:lla? Eli onko sama miniminopeus kun normiversioilla?
 
Toimivatko Turbot kuitenkin samalla tavalla pienellä PWM %:lla? Eli onko sama miniminopeus kun normiversioilla?

Range on 500-2500, Z390 Darkilla oli biosin vakion puolesta nopeus 950 kierrosta noin. Jos on oikein paksu radiaattori jossa tiheät rivastot niin tuollaisesta tuulettimesta on etua, mutta toki ei ole hiljaisin.
 
Oli tuolla 3080/90-ketjussa puhetta Alphacoolin heikosta laadusta, niin ajattelin että tämä ketju on parempi osoite kysellä lisätietoja. Itse siis hommasin ensimmäisen Alphacoolin tuotteen jokunen viikko takaperin, enkä siinä äkkiseltään mitään laatuongelmia huomannut ja hintakin oli mielestäni kohtuullinen. Ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä ja mielummin asetaalisen olisin ottanut, mutta kun muita vaihtoehtoja ei ollut, niin tuolla mennään.
Ilmeisesti ainakin @Smokehound on törmännyt huonoihin liittimiin ja vuotaviin rotaryihin. Noista pumppuongelmista jossain vaiheessa muistan lukeneeni, mutta olin siinä käsityksessä, että ne olisi korjailtu.

Itsellä on kohtapuoliin uuden loopin kasaaminen edessä ja Alphacool on yhtenä vaihtoehtona mm. radeille ja kenties pumppu-säiliö-combolle, niin olisin kiinnostunut kuulemaan muiden näkemyksiä asiaan.
 
Oli tuolla 3080/90-ketjussa puhetta Alphacoolin heikosta laadusta, niin ajattelin että tämä ketju on parempi osoite kysellä lisätietoja. Itse siis hommasin ensimmäisen Alphacoolin tuotteen jokunen viikko takaperin, enkä siinä äkkiseltään mitään laatuongelmia huomannut ja hintakin oli mielestäni kohtuullinen. Ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä ja mielummin asetaalisen olisin ottanut, mutta kun muita vaihtoehtoja ei ollut, niin tuolla mennään.
Ilmeisesti ainakin @Smokehound on törmännyt huonoihin liittimiin ja vuotaviin rotaryihin. Noista pumppuongelmista jossain vaiheessa muistan lukeneeni, mutta olin siinä käsityksessä, että ne olisi korjailtu.

Itsellä on kohtapuoliin uuden loopin kasaaminen edessä ja Alphacool on yhtenä vaihtoehtona mm. radeille ja kenties pumppu-säiliö-combolle, niin olisin kiinnostunut kuulemaan muiden näkemyksiä asiaan.

Laatuongelmien lisäksi noita Alphacoolin liittimiä ei ole edes suunniteltu kovin hyvin.
Esim. ainakin osassa EK:n liittimiä on sisällä kolo kuusiokoloavaimelle, joka helpottaa sen kirityskauluksen kiinnittämistä huomattavasti, eli siltä osin ne on paremmin suunniteltu.
Tota ominaisuutta tulee äkkiä ikävä, jos tarkoitus on käyttää esim. 16/10 EPDM letkua :dead:

EK:n laatuongelmat on tietysti ihan oma tarinansa sitten.
 
Laatuongelmien lisäksi noita Alphacoolin liittimiä ei ole edes suunniteltu kovin hyvin.
Esim. ainakin osassa EK:n liittimiä on sisällä kolo kuusiokoloavaimelle, joka helpottaa sen kirityskauluksen kiinnittämistä huomattavasti, eli siltä osin ne on paremmin suunniteltu.
Tota ominaisuutta tulee äkkiä ikävä, jos tarkoitus on käyttää esim. 16/10 EPDM letkua :dead:

EK:n laatuongelmat on tietysti ihan oma tarinansa sitten.
Itellä on vanhassa koneessa Byksin letkuliittimet ja niistäkin tuo kuusiokolo löytyy. :thumbsup: Tilasin niitä aikanaan tuplat tarvitsemaani, kun olin lukenut erilaisista ongelmista liittimien suhteen ja ajattelin, että kiinakamassa pahimmillaan se 50% on kelvotonta, eikä ne juuri mitään maksaneetkaan, mutta yhtään viallista tai vuotavaa niistä ei löytynyt. :D
Ajattelin alunperin tuohon uuteen looppiin laittaa EDPM:ää tai ZDM:ää ja muutenkin tehdä täysmustan asetaaliblokeilla, mutta tuon Alphacoolin blokin johdosta olen ruvennut miettimään akryyliputkien kanssa askartelua. Tai sitten vaan vetäsen kilikalilla mattamustaksi senkin.
Jos jollain on kovaputkien kanssa toimivista liittimistä suosituksia, niin mielellään otan vastaan. Letkujen kanssa pysyttelen varmaan Bykskissä.
 
Oli tuolla 3080/90-ketjussa puhetta Alphacoolin heikosta laadusta, niin ajattelin että tämä ketju on parempi osoite kysellä lisätietoja. Itse siis hommasin ensimmäisen Alphacoolin tuotteen jokunen viikko takaperin, enkä siinä äkkiseltään mitään laatuongelmia huomannut ja hintakin oli mielestäni kohtuullinen. Ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä ja mielummin asetaalisen olisin ottanut, mutta kun muita vaihtoehtoja ei ollut, niin tuolla mennään.
Ilmeisesti ainakin @Smokehound on törmännyt huonoihin liittimiin ja vuotaviin rotaryihin. Noista pumppuongelmista jossain vaiheessa muistan lukeneeni, mutta olin siinä käsityksessä, että ne olisi korjailtu.

Itsellä on kohtapuoliin uuden loopin kasaaminen edessä ja Alphacool on yhtenä vaihtoehtona mm. radeille ja kenties pumppu-säiliö-combolle, niin olisin kiinnostunut kuulemaan muiden näkemyksiä asiaan.

Tänään otin käyttöön 2 alphacoolin pikaliittimiä, toinen alkoi vuotaa heti täytön aikana. Ei herätä hirveästi luottamusta, oli näistä pikaliittimistä varoteltu mutta pitihän se kokeilla.

 
Oli tuolla 3080/90-ketjussa puhetta Alphacoolin heikosta laadusta, niin ajattelin että tämä ketju on parempi osoite kysellä lisätietoja. Itse siis hommasin ensimmäisen Alphacoolin tuotteen jokunen viikko takaperin, enkä siinä äkkiseltään mitään laatuongelmia huomannut ja hintakin oli mielestäni kohtuullinen. Ulkonäöstä voidaan olla montaa mieltä ja mielummin asetaalisen olisin ottanut, mutta kun muita vaihtoehtoja ei ollut, niin tuolla mennään.
Ilmeisesti ainakin @Smokehound on törmännyt huonoihin liittimiin ja vuotaviin rotaryihin. Noista pumppuongelmista jossain vaiheessa muistan lukeneeni, mutta olin siinä käsityksessä, että ne olisi korjailtu.

Itsellä on kohtapuoliin uuden loopin kasaaminen edessä ja Alphacool on yhtenä vaihtoehtona mm. radeille ja kenties pumppu-säiliö-combolle, niin olisin kiinnostunut kuulemaan muiden näkemyksiä asiaan.
Alphacoolin 3080 TUF blokissa oli tosiaan sitä ongelmaa et siinä on liian ohuet lämpötyynyt muisteille = ei kontaktia. Siinä kun looppi oli kasassa ja lämpöjä katteli niin meinas pieni vitutus nousta pintaan kun googlesta katteli et joo, muillakin ollu samaa ongelmaa ja 0,5mm paksuimmilla tyynyillä ongelma ratkeaa. No ratkeshan se, ja laittelin tosta alphacoolillekkin viestiä. Vastauksena oli se et mulla on käyrä kortti tai jotain sen suuntasta hevonpaskaa ne koitti sieltä selitellä, eli käytännössä vaan pakoilla vastuuta ja olla myöntämättä sitä et siellä päädyssä on tyritty. Googlella tosiaan löyty useampi samanlainen kokemus ko. blokista niin kai meillä sit kaikilla on ollu kortit mutkalla :asif: Mut onneks muuten on ollu toimiva blokki, muistilämmöt ja lämmöt ylipäätään on hyvät niin sinällänsä ei valittamista.

Rotaryt on kanssa joo perseestä alphacoolilla. Tuntuu väljiltä suoraan paketista ja ei herätä kummosempaa yllätystä jos tiputtelevat heti uutenakin. Enempää ei oo liittimistä kokemusta mut toi rotary ja blokki (+ alempana mainittu pikaliitin) riitti mulle kertomaan jo koko lafkan laadusta niin ostetaan jatkossa sit jonkun muun merkin vermeitä, ei tässä oikeen tiedä et mitä pitäs tuntea kun kiinalaisten liittimetkin on huomattavasti laadukkaampia ja huomattavasti halvempia (Barrow, Bykski)
Tänään otin käyttöön 2 alphacoolin pikaliittimiä, toinen alkoi vuotaa heti täytön aikana. Ei herätä hirveästi luottamusta, oli näistä pikaliittimistä varoteltu mutta pitihän se kokeilla.

Joo, mulla kävi kanssa kaks noita kääntymässä. Molemmat vuos suoraan paketista. Takas Jimmsille ja jotkut Barrowin halpispikaliittimet tilalle ja oho saatana, ei tippaakaan. Tää pikaliitin + blokkijuttu tapahtu about samassa rytäkässä kun looppia remontoin niin sen jälkeen tuli tehtyä aika suora päätös et jos jotain muuta on tarjolla kun alphacoolia niin otetaan sit sitä, ei tässä hinta-laatu suhteessa oo mitään järkeä kuitenkaan jos maksat paljon tavarasta joka on suoraan paketista paskaa.
 
Mielenkiintoinen uutuus. En haulla löytänyt, joten ehkä täälä ei oke vielä mainittu. Tämä siis ilmaisee vuodon ja myös estää sen (Alipaineella). Laitteella voi myös täyttää looppinsa ja esitestata tiiveyden tyhjänä. Se käy kaupassa ja myös leipoo puolestasi. Sopii suoraan Aqua Computerin tankkeihin mutta voi asentaa myös muihin tietyin varauksin. Linuksen techtipsestä alunperin bongasin.

 
Mitäs hiton taikatemppuja tämä on :D

Tämähän näyttää kätevältä. Varsinkin jos pääsee eroon tuskaisesta koneen pyörittelystä että saa ilmat ulos loopista joka on aina semmoinen jumppa että pistää pariin kertaan miettimään ennen kuin jaksaa lähteä räpläämään looppia.

Minne voi heittää rahaa menemään?
 
Viimeksi muokattu:
Noituutta! Rienausta! :hammer: Aivan liian kätevää ja turvallista! Missä kaikki jännitys vesileikeistä!

Paitsi että pehmeille letkuille tuo alipaine ei harmittavasti sovi. Mitenhän yhteensopivuus tyypillisten D5-pumppujen+säiliöiden kanssa?

Tänään otin käyttöön 2 alphacoolin pikaliittimiä, toinen alkoi vuotaa heti täytön aikana. Ei herätä hirveästi luottamusta, oli näistä pikaliittimistä varoteltu mutta pitihän se kokeilla.

Jep. Minulla oli 2 kpl noita. Molemmat vuotivat jo uutena. Ja lähti samantien maata kiertävälle radalle nopeammin kuin ehditte sanoa "Shostakovits".
 
Paitsi että pehmeille letkuille tuo alipaine ei harmittavasti sovi. Mitenhän yhteensopivuus tyypillisten D5-pumppujen+säiliöiden kanssa?
Tuolla mainittiin että sopii myös pehmeille letkuille kunhan, seinämävahvuutta on tarpeeksi (niin mikäköhän on sitten tarpeeksi). Laitehan tekee järjestelmään 450 mbar:in alipaineen joten putket pitää senverta kestää, että ei mene lyttyyn. Ns. standlone versio jonka mahdollisesti asentaa jälkeenpäin mihin vain. Laitteen pohjaan tulle tuommonen lätkä kolmella ruuvilla kiinni, johon siiten ruuvataan liitin josta putki viedään tankkiin tms kunhan saa liitettyä tankin nestepinnan yläpuolelle ja että järjestelmä ylipäätään kestää negatiivisen paineen.

 
Yllättäen vekotin vahvasti out of stock parin kuukauden toimitusajalla. :cry:

No, pitää syssymmällä katsoa jos saavat tavaraa myytäväksi asti.
 
Tuolla mainittiin että sopii myös pehmeille letkuille kunhan, seinämävahvuutta on tarpeeksi (niin mikäköhän on sitten tarpeeksi). Laitehan tekee järjestelmään 450 mbar:in alipaineen joten putket pitää senverta kestää, että ei mene lyttyyn.
As a rule of thumb, the outer diameter of PVC hoses should be at least 1.5 times the inner diameter. For PUR hoses, a factor of 1.2 is usually sufficient. Hardtubes are generally suitable. Without information on compatibility, we recommend testing at slightly increased negative pressure and maximum water temperature before use.
 
Noituutta! Rienausta! :hammer: Aivan liian kätevää ja turvallista! Missä kaikki jännitys vesileikeistä!

Paitsi että pehmeille letkuille tuo alipaine ei harmittavasti sovi. Mitenhän yhteensopivuus tyypillisten D5-pumppujen+säiliöiden kanssa?


Jep. Minulla oli 2 kpl noita. Molemmat vuotivat jo uutena. Ja lähti samantien maata kiertävälle radalle nopeammin kuin ehditte sanoa "Shostakovits".

Millaisia pikaliittimiä kannattaisi sitten käyttää?
 
Millaisia pikaliittimiä kannattaisi sitten käyttää?
Joku muu varmaan auttaa sinua paremmin, mutta itselläni tällaiset, kun tarvitsin itse asiassa läpiviennit kotelosta ulos ulkoiselle radille.


Toimivat, helppokäyttöiset ja tiiviit, mutta rajoittavat veden virtausta reilusti ja saatavuuskin on mitä on.
 
Alphacoolin 3080 TUF blokissa oli tosiaan sitä ongelmaa et siinä on liian ohuet lämpötyynyt muisteille = ei kontaktia. Siinä kun looppi oli kasassa ja lämpöjä katteli niin meinas pieni vitutus nousta pintaan kun googlesta katteli et joo, muillakin ollu samaa ongelmaa ja 0,5mm paksuimmilla tyynyillä ongelma ratkeaa. No ratkeshan se, ja laittelin tosta alphacoolillekkin viestiä. Vastauksena oli se et mulla on käyrä kortti tai jotain sen suuntasta hevonpaskaa ne koitti sieltä selitellä, eli käytännössä vaan pakoilla vastuuta ja olla myöntämättä sitä et siellä päädyssä on tyritty. Googlella tosiaan löyty useampi samanlainen kokemus ko. blokista niin kai meillä sit kaikilla on ollu kortit mutkalla :asif: Mut onneks muuten on ollu toimiva blokki, muistilämmöt ja lämmöt ylipäätään on hyvät niin sinällänsä ei valittamista.

Rotaryt on kanssa joo perseestä alphacoolilla. Tuntuu väljiltä suoraan paketista ja ei herätä kummosempaa yllätystä jos tiputtelevat heti uutenakin. Enempää ei oo liittimistä kokemusta mut toi rotary ja blokki (+ alempana mainittu pikaliitin) riitti mulle kertomaan jo koko lafkan laadusta niin ostetaan jatkossa sit jonkun muun merkin vermeitä, ei tässä oikeen tiedä et mitä pitäs tuntea kun kiinalaisten liittimetkin on huomattavasti laadukkaampia ja huomattavasti halvempia (Barrow, Bykski)

Joo, mulla kävi kanssa kaks noita kääntymässä. Molemmat vuos suoraan paketista. Takas Jimmsille ja jotkut Barrowin halpispikaliittimet tilalle ja oho saatana, ei tippaakaan. Tää pikaliitin + blokkijuttu tapahtu about samassa rytäkässä kun looppia remontoin niin sen jälkeen tuli tehtyä aika suora päätös et jos jotain muuta on tarjolla kun alphacoolia niin otetaan sit sitä, ei tässä hinta-laatu suhteessa oo mitään järkeä kuitenkaan jos maksat paljon tavarasta joka on suoraan paketista paskaa.

Ittellä on kaksi noita liittimiä ja täytyy kyllä omasta puolesta sanoa, että ei oo kyl kumpikaan vuotanu yhtään. :hmm:

Tässä ketjussa oli jo aiemmin keskustelua aiheesta ja tosiaan laadussa on valtavaa heittelyä.

Liekö sitten joku Timo linjalla töissä joka maanantaisin kapullassa kasaa sinnepäin ja aina tiistaisin luvataan palkankorotus jos skarppaa ja sitte skarppaa taas päivän. Laadun valvojalla sama homma :rofl:

Hyvä liitin toi muuten on jos toimivan saa. Jos jaksaa nähdä vaivan, että niin kauan takuu palauttaa, että saa soivan pelin niin on oikeesti hyvät liittimet.

Itse toki siis sain kerrasta pitävät.
 
Kyllähän toi pitää kuluttajan näkökulmasta olla niin että ei tollanen liitin yksinkertaisesti saa vuotaa oikein käytettynä. Tottakai aina mahtuu se 0.1% ritsoja vaikka olisi hyvä QC seula mutta tollanen osa ei saa vuotaa. Pelkästään ajatuksena täysin absurdia että tollasta joutuu palauttelemaan ja toivoa vuotamatonta liitintä tilalle.
 
Noituutta! Rienausta! :hammer: Aivan liian kätevää ja turvallista! Missä kaikki jännitys vesileikeistä!

Paitsi että pehmeille letkuille tuo alipaine ei harmittavasti sovi. Mitenhän yhteensopivuus tyypillisten D5-pumppujen+säiliöiden kanssa?


Jep. Minulla oli 2 kpl noita. Molemmat vuotivat jo uutena. Ja lähti samantien maata kiertävälle radalle nopeammin kuin ehditte sanoa "Shostakovits".

Ilmeisesti lotto osunu kun ei omat oo vuotanu useista irrotuksista huolimatta.
 
Esim. ainakin osassa EK:n liittimiä on sisällä kolo kuusiokoloavaimelle, joka helpottaa sen kirityskauluksen kiinnittämistä huomattavasti, eli siltä osin ne on paremmin suunniteltu.
Tota ominaisuutta tulee äkkiä ikävä, jos tarkoitus on käyttää esim. 16/10 EPDM letkua :dead:

Mitä olen ymmärtänyt väärin liittimien kiristyskaulusten kiristämisestä, jos liittimessä pystyy pitämään kuusiokoloavainta sisällä samaan aikaan kun kiristää kaulusta paikoilleen? EK ZMT (EPDM?) letkujen asennus oli sormille aika "raastava" kokemus, varsinkin muilla kuin EK:n omilla liittimillä kokeiltuna, joten kaikki vinkit tervetulleita tulevaisuutta ajatellen.

Tästä tuli myös mieleen, että Watercool julkaissut jossain kohtaa Heatkiller EPDM-letkun, jolle luvataan "ylivoimainen joustavuus" sekä "taivutukset tiukemmilla säteillä kuitenkaan taittumatta kuin vastaavat PVC-letkut"

Saa Jimmsiltä tilattua: Letkut - Vesijäähdytys - Jimms.fi (myös 13/10 ohutseinämäisenä mitä ei ainakaan EK:n valikoimissa ole nähty)

Koolance QD3:sta vain jos parasta haluaa.
Näistä ainakin lähes kaikki mustat versiot toivottu Jimmsin valikoimiin hiljattain: Pikaliittimet - Letkuliittimet - Jimms.fi. Saatan vaihtaa noihin tulevaisuudessa, vaikka vuotamattomat Alphacoolit löytyy täältäkin
 

Liitteet

  • IMG_3154.JPG
    IMG_3154.JPG
    5,5 MB · Luettu: 88
Mitä olen ymmärtänyt väärin liittimien kiristyskaulusten kiristämisestä, jos liittimessä pystyy pitämään kuusiokoloavainta sisällä samaan aikaan kun kiristää kaulusta paikoilleen? EK ZMT (EPDM?) letkujen asennus oli sormille aika "raastava" kokemus, varsinkin muilla kuin EK:n omilla liittimillä kokeiltuna, joten kaikki vinkit tervetulleita tulevaisuutta ajatellen.

Tästä tuli myös mieleen, että Watercool julkaissut jossain kohtaa Heatkiller EPDM-letkun, jolle luvataan "ylivoimainen joustavuus" sekä "taivutukset tiukemmilla säteillä kuitenkaan taittumatta kuin vastaavat PVC-letkut"

Saa Jimmsiltä tilattua: Letkut - Vesijäähdytys - Jimms.fi (myös 13/10 ohutseinämäisenä mitä ei ainakaan EK:n valikoimissa ole nähty)


Näistä ainakin lähes kaikki mustat versiot toivottu Jimmsin valikoimiin hiljattain: Pikaliittimet - Letkuliittimet - Jimms.fi. Saatan vaihtaa noihin tulevaisuudessa, vaikka vuotamattomat Alphacoolit löytyy täältäkin

Joo kyllä se tipaton irroitus kelpaisi itselleni myös mutta selvitty ollaan talouspaperi arkilla ja barrow pikaliittimillä toistaiseksi!
 
Mitä olen ymmärtänyt väärin liittimien kiristyskaulusten kiristämisestä, jos liittimessä pystyy pitämään kuusiokoloavainta sisällä samaan aikaan kun kiristää kaulusta paikoilleen? EK ZMT (EPDM?) letkujen asennus oli sormille aika "raastava" kokemus, varsinkin muilla kuin EK:n omilla liittimillä kokeiltuna, joten kaikki vinkit tervetulleita tulevaisuutta ajatellen.

Tästä tuli myös mieleen, että Watercool julkaissut jossain kohtaa Heatkiller EPDM-letkun, jolle luvataan "ylivoimainen joustavuus" sekä "taivutukset tiukemmilla säteillä kuitenkaan taittumatta kuin vastaavat PVC-letkut"

Saa Jimmsiltä tilattua: Letkut - Vesijäähdytys - Jimms.fi (myös 13/10 ohutseinämäisenä mitä ei ainakaan EK:n valikoimissa ole nähty)


Näistä ainakin lähes kaikki mustat versiot toivottu Jimmsin valikoimiin hiljattain: Pikaliittimet - Letkuliittimet - Jimms.fi. Saatan vaihtaa noihin tulevaisuudessa, vaikka vuotamattomat Alphacoolit löytyy täältäkin

Mitä meinaat raastava? Ite vaihdoin juuri muutama päivä sitten kirkkaasta letkusta juurikin tuohon zmt matta mustaan 15.9/9.5. Meni helpoimmin kuin olisi kuvitellut, tämä siis itselle ensimmäinen kerta kun kasasin kokonaan loopin, liittimet oli EK:n classiceja 16/10 jotka pitäisi olla "suunniteltu" tuolle em. letkulle. Luulin että sillä työkalulla on tarkoitus vain avata eikä kiristää?
 
Mitä meinaat raastava? Ite vaihdoin juuri muutama päivä sitten kirkkaasta letkusta juurikin tuohon zmt matta mustaan 15.9/9.5. Meni helpoimmin kuin olisi kuvitellut, tämä siis itselle ensimmäinen kerta kun kasasin kokonaan loopin, liittimet oli EK:n classiceja 16/10 jotka pitäisi olla "suunniteltu" tuolle em. letkulle
Barrowin kiristyskaulukset ainakin raapi/raastoi sormien päät kipeiksi, jos ei käyttänyt esim. grippi-asennushanskoja. EK Classic-liittimet sain menemään suht helposti vasta kun vähän kostutin kaulusta ennen asennusta. Tämän vinkin luin jostain kun googlailin asiaa ja oli muillakin ollut hankaluuksia. Kirkkaan Duraclearin kanssa ei ole ikinä joutunut "tappelemaan".
Luulin että sillä työkalulla on tarkoitus vain avata eikä kiristää?
Samoin! Siksi ihmettelinkin
 
Barrowin kiristyskaulukset ainakin raapi/raastoi sormien päät kipeiksi, jos ei käyttänyt esim. grippi-asennushanskoja. EK Classic-liittimet sain menemään suht helposti vasta kun vähän kostutin kaulusta ennen asennusta. Tämän vinkin luin jostain kun googlailin asiaa ja oli muillakin ollut hankaluuksia. Kirkkaan Duraclearin kanssa ei ole ikinä joutunut "tappelemaan".
Barrowin liittimille ZMT:t pari kertaa kirranneena lyhyen ajan sisään (yht 18kpl liittimiä) voin sanoa et menee niistä grippihanskojenkin läpi sormista nahat :dead:
 
Luulin että sillä työkalulla on tarkoitus vain avata eikä kiristää?
Samoin! Siksi ihmettelinkin
Niin sillä onkin, mutta jos/kun letkut irrottaa, niin saattaa olla ongelmia kauluksen auki ruuvaamisessa, kun itse liitin lähtee auki samaan suuntaan. Kuusiokoloavaimen saa irrotettuun liittimeen, jolloin sitä saa pidettyä paikallaan kaulusta avatessa.
 
Mitä olen ymmärtänyt väärin liittimien kiristyskaulusten kiristämisestä, jos liittimessä pystyy pitämään kuusiokoloavainta sisällä samaan aikaan kun kiristää kaulusta paikoilleen?

Itsellä ei ainakaan tulisi mieleen alkaa ruuvailemaan sitä kiristyskaulusta kiinni EPDM-letkun kera silloin, kun se liitin on jo kiinni siinä käyttökohteessa :dead:
Alphacoolin Eiszapfenit varustettuna EK:n ZMT EPDM:llä vaati sellaisen momentin edes kierteen aloittamiseen, että sormissa ei ollut nahkaa parin liittimen jälkeen. Liittimissä yllättäen toki on eroja.
Kun vaadittu momentti on tuota tasoa, niin "hieman" helpottaa kun voit iskeä sen liittimen siitä kierreosan sisältä löytyvää kuusiokolokantaa hyödyntäen pystyyn kuusiokoloavaimeen ja pitää siitä kiinni.
 
Itsellä ei ainakaan tulisi mieleen alkaa ruuvailemaan sitä kiristyskaulusta kiinni EPDM-letkun kera silloin, kun se liitin on jo kiinni siinä käyttökohteessa :dead:
Alphacoolin Eiszapfenit varustettuna EK:n ZMT EPDM:llä vaati sellaisen momentin edes kierteen aloittamiseen, että sormissa ei ollut nahkaa parin liittimen jälkeen. Liittimissä yllättäen toki on eroja.
Kun vaadittu momentti on tuota tasoa, niin "hieman" helpottaa kun voit iskeä sen liittimen siitä kierreosan sisältä löytyvää kuusiokolokantaa hyödyntäen pystyyn kuusiokoloavaimeen ja pitää siitä kiinni.
Noin saa liittimet kiinni letkuun, mutta miten kiinnität tuon jälkeen liittimet letkun kera kiinni blokkeihin kun toisen pään kiristäminen löysentää toista päätä?
 
Noin saa liittimet kiinni letkuun, mutta miten kiinnität tuon jälkeen liittimet letkun kera kiinni blokkeihin kun toisen pään kiristäminen löysentää toista päätä?
Kiertämällä letku kerrallaan siten, että toiseen päähän tuleva osa on irrallaan ja sitä pyörittämällä kiristää letkun. Lopuksi sitten yksi rotary väliin, niin saa kiristää viimeisen. :D
Onnistuu, mutta melkosta kikkailua.
 
Noin saa liittimet kiinni letkuun, mutta miten kiinnität tuon jälkeen liittimet letkun kera kiinni blokkeihin kun toisen pään kiristäminen löysentää toista päätä?

Testaamalla valmiiksi missä asennossa letku on suorassa (ilman "jännitettä"), kun molemmat liittimet on kiristetty käyttökohteeseen :think:

Rotaryita ja rotary- 45/90° kulma-adaptereita kiertämällä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä olen ymmärtänyt väärin liittimien kiristyskaulusten kiristämisestä, jos liittimessä pystyy pitämään kuusiokoloavainta sisällä samaan aikaan kun kiristää kaulusta paikoilleen? EK ZMT (EPDM?) letkujen asennus oli sormille aika "raastava" kokemus, varsinkin muilla kuin EK:n omilla liittimillä kokeiltuna, joten kaikki vinkit tervetulleita tulevaisuutta ajatellen.

Tästä tuli myös mieleen, että Watercool julkaissut jossain kohtaa Heatkiller EPDM-letkun, jolle luvataan "ylivoimainen joustavuus" sekä "taivutukset tiukemmilla säteillä kuitenkaan taittumatta kuin vastaavat PVC-letkut"

Saa Jimmsiltä tilattua: Letkut - Vesijäähdytys - Jimms.fi (myös 13/10 ohutseinämäisenä mitä ei ainakaan EK:n valikoimissa ole nähty)


Näistä ainakin lähes kaikki mustat versiot toivottu Jimmsin valikoimiin hiljattain: Pikaliittimet - Letkuliittimet - Jimms.fi. Saatan vaihtaa noihin tulevaisuudessa, vaikka vuotamattomat Alphacoolit löytyy täältäkin

Ittellä kans tota EK ZMT letkua ja täältä bongasin vinkin mikä jeesas kyllä tosi paljon.

Keitin kattilaan lähes kiehuvaa vettä johon dippasin letkun, että se hivenen pehmeni ja samalla vesi toimii vähän liukasteena. Ihan näppärästi tällä meni paikalleen.
 
Itse laittanut noita ZMT letkuja 16/10 eri liittimille Barrow ja EK ja ei mitään ongelmia laittaa letkua paikalleen. EK liitin jäykkä kiertää kiinni ei muuta.
 
Barrowin 16/10 liittimet, duraclear aikaisemmin käytössä, ja nyt zmt, ja olihan toi zmt hieman jäykempää kiinnittää. Kiristinrenkaan saaminen kierteille vaatii jo vähän voimaa. Selkeästi jäykempää letkua toi kumituubi kuin pvc.
 
Barrowin 16/10 liittimet, duraclear aikaisemmin käytössä, ja nyt zmt, ja olihan toi zmt hieman jäykempää kiinnittää. Kiristinrenkaan saaminen kierteille vaatii jo vähän voimaa. Selkeästi jäykempää letkua toi kumituubi kuin pvc.
Joo ja sen kauluksen kiertäminen pohjaan jää unelmaks. Itellä on pari EK:n liitintä niin niillä saa ihan pohjaan asti kirrattua ilman suurempaa voimankäyttöä. Toki Barrowilla tietää varmaks sen et ainakin on kompressio kunnossa sen suhteen et ei se liittimestä ainakaan vuoda.

Itellä ei kyllä suurempia ongelmia ollu missään vaiheessa saada sitä letkua liittimeen paikalle. Joissain vedoissa sen kauluksen saaminen kierteille oli isompi homma.
 
Joo ja sen kauluksen kiertäminen pohjaan jää unelmaks. Itellä on pari EK:n liitintä niin niillä saa ihan pohjaan asti kirrattua ilman suurempaa voimankäyttöä. Toki Barrowilla tietää varmaks sen et ainakin on kompressio kunnossa sen suhteen et ei se liittimestä ainakaan vuoda.

Itellä ei kyllä suurempia ongelmia ollu missään vaiheessa saada sitä letkua liittimeen paikalle. Joissain vedoissa sen kauluksen saaminen kierteille oli isompi homma.
Joo, kyllä ton duraclearinkin kanssa jo vanhat letkut näyttää siltä, että parempi vetää kireelle kaulus, eikä välttämättä ihan pohjaan asti, kun alkaa letku leikkaantumaan jo. Kyllä sen tuntee näpeissään, että ei se kyllä ainakaan luistamaan pääse. :D
 
Mistä mahtaa johtua pumpun rätinä?

1. Ääni: Kuin jokin kova ja pieni muovin palanen olisi "jäänyt jumiin" pumpun sisälle ja hakkautuu ympäriinsä. Kuulostaa myös mahdottoman korkean jännitteen kipinöimiseltä.
2. Äänen Hz nousee kierrosten mukana.
3. Lukenut netistä, että kaikenlaisilla pumpuilla kyseistä ongelmaa, joka häviää mystisesti esim kaverin loopissa.
4. Pumppu on Phobya 450 PWM.
5. Toisessa koneesa on tästä pumpusta pienempi malli. Se käy aina 100% teholla ja siinä sama ääni, mutta sen kuulee vain just ja just jos korva on 10-20cm etäisyydellä. Se on lisäksi kotelon ulkopuolella. Eli täysin äänetön jos ei makaa koneen vieressä.
6. Pumppu sijaitsee heti säiliön alla.
7. Pumpun jälkeen "high flow" GPU blokki -> 560 monsta radi -> CPU blokki ja sitten säiliö taas heti pumpun päällä.
8. Nyt huomasin vanhempieni laadukkaan Bosch tiskikoneen pumpun pitävän samaa ääntä. Oma Ikean kone ei pidä.

Ei olisi yllätys jos Suomesta löytyisi vastaus, kun muu maailma ihmettelee :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom