Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näyttiksen blokeissa ei välttämättä virtaussuunnalla väliä, mutta muista kytkeä liitännät ristiin. Jos laittaa vastakkaisiin portteihin neste kulkee vain näyttiksen ohi.Tarvii tarkistella kun saan loput palikat ja alan kokoomaan vehjestä
EK:n blokeissa olen nähnyt jetplateja vain CPU:issa, GPU:issa sitä ei ole. Voi olla että GPU-blokeissa niiden ohuus tekee jetplaten tekemisestä hankalaa (CPU-blokeissa vastaavaa rajoitusta ei ole). EK:n niissä käyttöohjeissa mitä olen katsonut, myös sanotaan että GPU-blokissa suunnalla ei ole väliä, mutta CPU-blokeissa on - mutta en ole kyllä kaikkia EK:n blokkeja käynyt läpi, niissä voi olla erilaisiakin ratkaisuja.Eikös EK:n blokeissa ole asteen pari ero kytkeekö oikein vai väärin. Eli oletus olisi että siitä portista sisään mistä neste menee yhtä haaraa jetplaten ja blokin päälle ja siitä ulos mistä tulee blokin päältä 2 haarasta pihalle
Ei siellä jetplatea ole, mutta kanavat on erilaisia rivaston eripuolilla. Asteen parin heittoa siinä tulee gpu:n lämmöissä riippuen virtaussuunnasta, eli ei mitään merkittävää.EK:n blokeissa olen nähnyt jetplateja vain CPU:issa, GPU:issa sitä ei ole. Voi olla että GPU-blokeissa niiden ohuus tekee jetplaten tekemisestä hankalaa (CPU-blokeissa vastaavaa rajoitusta ei ole). EK:n niissä käyttöohjeissa mitä olen katsonut, myös sanotaan että GPU-blokissa suunnalla ei ole väliä, mutta CPU-blokeissa on - mutta en ole kyllä kaikkia EK:n blokkeja käynyt läpi, niissä voi olla erilaisiakin ratkaisuja.
Blokeissa joissa on jetplate, 2 asteen ero kuulostaa pieneltä. Voi myös olla, että jetplatella pienempi virtaus (=vähemmän melua pumpusta) riittää, mutta väärin päin kytketyn järjestelmän voi kompensoida lisäämällä pumpun kierroksia (-> turbulenssia lisää, jolloin neste pääsee paremmin lämmönvaihtimen pinnoille väärästä kytkennästä huolimatta).
Tuossahan nimenomaan ei ole jetplatea. Jetplatea varten veden pitäisi tulla suurinpiirten "kohtisuoraan" hyvin kapeaa jetplaten rakoa vasten (joka on 90° kulmassa lämmönvaihtimen uriin nähden). Tämä tosiaan vaatii koko blokille hieman paksuutta enemmän, jotta virtaus saadaan (ilman turhia suuria vastuksia) järjestettyä näin. Tuossa GPU-blokissa on aika paksu kanava keskellä lämmönvaihdinta, mutta ei jetplatea. Tämä onkin yksi vaihtoehtoinen tapa (ilman jetplatea)järjestää virtaus, kolmas olisi lämönvaihtimen reunasta<->reunaan.Mikäs se tuolla 6900XT:n blokissa on jos ei jetplate? Tuosta näkee myös miten tulo ja poisto eroaa
Katsoppa tarkemmin 6900XT:n blokkikuvaa ja tuolta EK:n sivuilta kuvia ja tuotekuvausta, tai alalaidan manuaalia, joissa sanotaan että tuossa blokissa on jetplate Ihan saman näköinenkuin intelin ja AMD:n CPU blokeissa. Ei tuota voi olla huomaamatta jos on blokkeja muutamaan looppiin kiinnitellyt.Tuossahan nimenomaan ei ole jetplatea. Jetplatea varten veden pitäisi tulla suurinpiirten "kohtisuoraan" hyvin kapeaa jetplaten rakoa vasten (joka on 90° kulmassa lämmönvaihtimen uriin nähden). Tämä tosiaan vaatii koko blokille hieman paksuutta enemmän, jotta virtaus saadaan (ilman turhia suuria vastuksia) järjestettyä näin. Tuossa GPU-blokissa on aika paksu kanava keskellä lämmönvaihdinta, mutta ei jetplatea. Tämä onkin yksi vaihtoehtoinen tapa (ilman jetplatea)järjestää virtaus, kolmas olisi lämönvaihtimen reunasta<->reunaan.
Tässä kuva jetplatesta (EK:n CPU-blokki kyseessä). Näitä vertaamalla voi vähän saada mututuntumaa, miksi CPU-blokissa virtaussuunnalla on enemmän merkitystä kuin kuvan GPU-blokissa. Nestedynamiikka on jännä juttu... joku asiasta enemmän opiskellut voisi kertoa miksi jetplate vaatii näin (oma käsitys on, että virtaussuunnassa [ iso virtauskanavan pinta-ala ] -> [ suuri vastuskohta eli lämmönvaihdin ] -> [ pieni virtauskanavan pinta-ala ] toimi huonommin kuin päinvastainen järjestys; eli lämmönvaihtimeen ei saada riittävän hyvää virtausta kaikkialle.
Kyllä siellä on irrallinen levy, jota EK itse nimittää jet plateksi, vaikka vähän isompi rakoinen onkin kuin CPU-blokeissa: https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109833728.pdfTuossahan nimenomaan ei ole jetplatea. Jetplatea varten veden pitäisi tulla suurinpiirten "kohtisuoraan" hyvin kapeaa jetplaten rakoa vasten (joka on 90° kulmassa lämmönvaihtimen uriin nähden). Tämä tosiaan vaatii koko blokille hieman paksuutta enemmän, jotta virtaus saadaan (ilman turhia suuria vastuksia) järjestettyä näin. Tuossa GPU-blokissa on aika paksu kanava keskellä lämmönvaihdinta, mutta ei jetplatea. Tämä onkin yksi vaihtoehtoinen tapa (ilman jetplatea)järjestää virtaus, kolmas olisi lämönvaihtimen reunasta<->reunaan.
Tässä kuva jetplatesta (EK:n CPU-blokki kyseessä). Näitä vertaamalla voi vähän saada mututuntumaa, miksi CPU-blokissa virtaussuunnalla on enemmän merkitystä kuin kuvan GPU-blokissa. Nestedynamiikka on jännä juttu... joku asiasta enemmän opiskellut voisi kertoa miksi jetplate vaatii näin (oma käsitys on, että virtaussuunnassa [ iso virtauskanavan pinta-ala ] -> [ suuri vastuskohta eli lämmönvaihdin ] -> [ pieni virtauskanavan pinta-ala ] toimi huonommin kuin päinvastainen järjestys; eli lämmönvaihtimeen ei saada riittävän hyvää virtausta kaikkialle.
Okei. Nyt kun kerroit näyttiksen mallin, niin vaikuttaa nopean googlailun perusteella kylläkin XSPC:n blokilta? Kysyin lähinnä siksi kun tuollanen useampi porttinen olisi ollut aiemmassa loopissa tosi kätevä, mutta toi terminaali eli tuo missä G1/4" portit sijaitsee ei vaikuttanut perus EK:n tuotteelta.Niin ja kun kysyit siis näyttiksen blokki niin tämä:
No kyllä siinä ainakin hetki jos toinenkin vierähtää jos noin täyttelee.
Noinhan se pitkälti menee hyvin. Katsoo vaan ettei pumppu pääse kuivaksi. @Markkedi :n postaus oli kaiketi huumoria.Ei mullakaan käytännön kokemusta ollut loopin täytöstä mutta säiliöstä otin korkin auki ja vettä täyteen. Sit virrat päälle ja pumppu imi säiliön melkein tyhjäksi. Virrat pois ja täyttö kunnes rupesi tulemaan paluusta vettä säiliöön. Sit korkki kiinni ja heiluttelemaan koko masiinaa että sai loput ilmat pois loopista. Ei kurlaa eikä pulputa eikä tee muutakaan ihmeellistä. Täytön ajaksi en kytkenyt poveriin kun pumpun virrat ettei tuhoa mitään. En oikein tiedä miten se olis kuulunut oikein tehdä mutta noin sen sain täyteen eikä mitään hajonnut.
Kierron järjestyksellä ei ole väliä.Jos prossun tpd arvo on 125w niin missä ajassa se tuottaa lämpöä niin että tulee hiki?
Mietin tässä että kannattaisiko laittaa cpu-> 120 rad -> gpu -> 360 rad
Kun nykyinen on cpu->gpu->360rad
Koneen katossa on huuva joka johtaa lämmön sivummalle eikä suoraan pöydän alle, tämä pysyy nykyisellään 35c rasituksessa (asunto on +28-30c) ja idlessä 32c (talvellä rasituksessa 32c)
Joten sillä mietin että miten paljon tuon huuvan ohittaminen tuottaisi lämpöä pöydän alle ja miten se vaikuttaisi muuhun jäähdytys tehoon
Huuva on siis sellainen metallinen ilmanohjain jota näkee lähinnä teollisuuskeittiöissä
Luehan uudestaan, kysyin mitä eroa on sillä että laitan tuohon yhden radin lisää, en kierron järjestystäKierron järjestyksellä ei ole väliä.
Niinpä olikin, anteeksi.Luehan uudestaan, kysyin mitä eroa on sillä että laitan tuohon yhden radin lisää, en kierron järjestystä
Ehdottomasti veden lämmön mukaan, jos sinulla on veden lämpötila-anturi. Jos tuulettimet pyörii CPU:n lämpöjen mukaan, niin ne sahaa koko ajan eestaas, niin kuin CPU:n lämpökin tekee. Ei sellaista jatkuvaa hurinan vaihtelua jaksa kuunnella. Eikä veden lämmön nousu niin viiveellä tule, että sillä olisi merkitystä jäähdytystehon kannalta.Hei. Nyt vihdoin huomenna on kaikki komponentit saapuneet ja pitäisi rueta konetta kasaamaan. Kysyisin että mihinkä ne radin puhaltimet olis järkevin kytkeä, cpu liittimeen vai kotelotuuletin liittimeen ja miten ne asetetaan toimimaan, veden lämmön mukaan vai prossun lämmön mukaan ? jos cpu liittimeen laittaa ja prossun lämmön mukaan niin ainakin puhaltimet reakoi heti kun prossun lämmöt nousee kun taas vedenlämmön mukaan laittaa niin kestää kauemmin ennenkuin puhaltimet alkaa reagoimaan. Sekin vielä että emossa vain kaksi kotelotuuletin paikkaa jotka tarvitsen neljälle kotelopuhaltimelle plus sitten on vrm puhallin paikka ja m.2 puhallin paikka. Emo on asus rog strix z490-e gaming. Yksi iso radi tulee vaan jossa 3 puhallinta. Kiitos vinkeistä jo etukäteen.
Kiitos vastauksesta. On minulla vedenlämpömittari. Voiko sitten kotelotuulettimen paikasta säätää tuon vesianturin mukaan ? Mihin kohti kiertoa tuo lämpömittari kannattaa laittaa ? Mikä on toivottu maximi vedenlämpötila eli esim. 50 astetta niin siihen sitten laittaa puhaltimet täysille kun sen saavuttaa ?Ehdottomasti veden lämmön mukaan, jos sinulla on veden lämpötila-anturi. Jos tuulettimet pyörii CPU:n lämpöjen mukaan, niin ne sahaa koko ajan eestaas, niin kuin CPU:n lämpökin tekee. Ei sellaista jatkuvaa hurinan vaihtelua jaksa kuunnella. Eikä veden lämmön nousu niin viiveellä tule, että sillä olisi merkitystä jäähdytystehon kannalta.
Lämpötila-anturin voi laittaa kierrossa mihinkä vain, ei ole käytännön merkitystä. Onko sinulla G1/4 uros-naaras-anturi, vai tulppamallinen? Jos uros-naaras-anturin laittaa esim. radin tulopuolelle vs. menopuolelle, on näiden välillä eroa ehkä pari astetta. Yleensä toivotaan veden max. lämpötilan olevan alle 40 astetta, mutta nykykomponenteilla tämä tarvitsee järeämmän määrän radeja ja kovemmat tuuletinnopeudet. Ei se vaarallista ole, jos se vähän päälle 40 celsiusasteessa pyörii. 50 astetta on jo aika korkea.Kiitos vastauksesta. On minulla vedenlämpömittari. Voiko sitten kotelotuulettimen paikasta säätää tuon vesianturin mukaan ? Mihin kohti kiertoa tuo lämpömittari kannattaa laittaa ? Mikä on toivottu maximi vedenlämpötila eli esim. 50 astetta niin siihen sitten laittaa puhaltimet täysille kun sen saavuttaa ?
Okei kiitos. On juurikin tuo G1/4 uros-naaras anturi. Joo kylläpä pitää kylmänä olla jos alle 40 astetta mutta pitää yrittää. Ainakin tuulettimet puhaltaa lujaa kun 3000 on max kierrokse...noctuan parhaat ostin, mutta meteli voi nousta tosi kovaksi jos puhaltimet menee esim. yli 2500 kierrosta, mutta pitää koittaa säädellä hyväksi ja kun ei hirveästi näyttistä ja prossua kellota niin eiköhän nuo lämmöt pysy kurissa, jos ei niin lisätään radeja sitten. Nyt on tämäLämpötila-anturin voi laittaa kierrossa mihinkä vain, ei ole käytännön merkitystä. Onko sinulla G1/4 uros-naaras-anturi, vai tulppamallinen? Jos uros-naaras-anturin laittaa esim. radin tulopuolelle vs. menopuolelle, on näiden välillä eroa ehkä pari astetta. Yleensä toivotaan veden max. lämpötilan olevan alle 40 astetta, mutta nykykomponenteilla tämä tarvitsee järeämmän määrän radeja ja kovemmat tuuletinnopeudet. Ei se vaarallista ole, jos se vähän päälle 40 celsiusasteessa pyörii. 50 astetta on jo aika korkea.
Nyt kun käytössäsi on lisävirrallinen tuuletinhubi, laittaisin sen yhteen liittimeen, esim. CHA_FAN1, ja hubiin kiinni kaikki flektit. Nämä kaikki toki pyörii sitten samalla nopeudella. Pumpun laittaisin sitten vaikka CHA_FAN 2:een, se W_PUMP on ilmeisesti lähinnä AIO-pumppuja varten. Custom loop -pumppua ei tarvitse ajaa täysillä kierroksilla, mainiosti riittää 50% tai allekin. Mikä pumppu sinulla on? Ohjekirjasta en äkkiseltään löytänyt kohtaa, jossa tuuletinkäyrän lämpötilalähdettä voisi vaihtaa, mutta jos tämä onnistuu, niin lähde pitäisi muuttaa CPU -> T_SENSOR. Ja sensori pitää olla toki kiinni. Jos ei onnistu, vaatii tosiaan erillisen softan.tuleeko vesipumppu sitten tuohon W_PUMP+ -liittimeen ? Ja mitenkäs kun ei sitten voi ollenkaan virtausnopeutta säätää jos täysillä kokoajan pyörii, eikö se ole huono juttu ? Sitten vielä yksi kysymys eli miten biossista voin tarkastaa että voiko tuulettimet säätää veden lämpötilan mukaan ? Ainakin ehkä pitää olla se lämpötila-anturi ainakin kiinni ?
Joo siellä on tosiaan kaksi liitintä pumpulle: AIO_pump ja w_pump+ mutta molemmat pyörii täysillä eli niinkuin sanoit niin laittaa sen pumpun cha_fan 1 vaikka niin sitten saa säädettyä nopeutta. Pitää tutkia biossista saako tuota lämmön lähdettä muuttaa.Nyt kun käytössäsi on lisävirrallinen tuuletinhubi, laittaisin sen yhteen liittimeen, esim. CHA_FAN1, ja hubiin kiinni kaikki flektit. Nämä kaikki toki pyörii sitten samalla nopeudella. Pumpun laittaisin sitten vaikka CHA_FAN 2:een, se W_PUMP on ilmeisesti lähinnä AIO-pumppuja varten. Custom loop -pumppua ei tarvitse ajaa täysillä kierroksilla, mainiosti riittää 50% tai allekin. Mikä pumppu sinulla on? Ohjekirjasta en äkkiseltään löytänyt kohtaa, jossa tuuletinkäyrän lämpötilalähdettä voisi vaihtaa, mutta jos tämä onnistuu, niin lähde pitäisi muuttaa CPU -> T_SENSOR. Ja sensori pitää olla toki kiinni. Jos ei onnistu, vaatii tosiaan erillisen softan.
Onhan siinä muutama vähän typerä juttu, mutta kokonaisuutena varmaan paras kotelo vesijäähykäyttöön jos otetaan hinta huomioon...Tää on taas tällästä räpeltämistä. Tuntu et kirroon koko kopan. On kyllä semmosia suunnittelu kukkasia et oksat pois.
Modaamista seuraavan kerran kun laittelee uudelleen.
Upotin tuonne 3x360 radit ja niinkuin yleensä kattoon ei järkevästi nyt saanu laitettua. Ihan liian matala toi katto paneeli ja toisekseen miks hemmetissä siinä on keskellä tuo (tuulenhalkoja). No katsotaan saako modattua paneelia? Nii no eturadille muutama kukkanen alas laitettu oikein kätevästi popniitti ettei vain voi laittaa radia ihan alas. Ylä puolelle jos laittas niin on sitten edessä usb paneelin kiinnitys ja tottakai peltiin on tehty vekki joka pitäs hakata suoraksi.
Alaradi tiukkaa tekee sinne se kuitenkin meni ek pe radi pushpullina. Tuonne sivupeltiin modaan tuulettimet vielä kiinni tulee niistäkin sitten noi pushpull.
Kokeiluna nyt kuitenkin nyt näin, vaikka on omat epäilykset miten tulee riittämään jäähdytys teho. Äkkiseltään jos laskee noin 650-700w kärryytettynä. Toki nyt kämppäkin on kuin helvetin esikartano.
Jaha mitäs tähän putken taivutukseen tulloo ni voe jestas. Kunnollinen insertti kun ois ollunna mikäs tuossa. Toi mikä oli käytössä oli vain ihan liian tiukka.
Vielä joutuu tuulettimia säätelemään.
Bongasin pieniä eroja pintaliitoskomponenteissa.
- Vasemmalla alhaalla reunassa HP:ssa on harmaa pintaliitoskomponentti, kun Zotacissa ei ole.
- Ylhäällä valkoisen tuulettimen liittimen alapuolella HP:ssa on mustia pintaliitoskomponentteja, kun Zotacissa ei ole
- PCIe-liittimen klipsin kohdalta pari senttiä ylöspäin Zotacista löytyy pintaliitoskomponentti jota HP:ssa ei ole
Ilmeisesti ei kuitenkaan mitään niin radikaalia, jos Zotacin Twin Edge (OC) BIOS:n HP:n värkki suostui ottamaan vastaan.
Olen tässä nyt aikani tuijotellut eri 3060 Ti blokkeja, mutta eikö tämän pitäisi solahtaa kortin päälle nätisti?
Musta näyttäisi että tuo sun tarroittama fetti muistin virransyötössä voi tehdä tiukkaa... Onko sulla pääsyä jyrsimelle jos pitää vähän tehdä lisää tilaa byksiin?Kysytääs vielä oikeassa ketjussa ammattilaisten mielipidettä. HP:n pakettikoneesta revityille 3060 Ti:lle suunnittelen vaihtoehtoista jäähdytystä. Vai onko Mosfetit liian korkeat HP:ssa?
Ei kyllä hittolainen ole.Onko sulla pääsyä jyrsimelle jos pitää vähän tehdä lisää tilaa byksiin?
Olis tärkeä tietää mikä on huoneilman lämpötila, radien määrä, tuulettimien -ja pumpun nopeudet? En olis huolissani jos vain synteettisessä testissä vesi on lämmintä vs oikea käyttö.No niin nyt on kone kasassa ja tuossa testejä ajellu niin täällä sanottu että vesi pitää olla alle 40 astetta. pelikäytössä raskaimmalla kuormalla vesi nousee 41 asteeseen ja gpu (rtx 3080 ti) 50 astetta ja cpu (11900kf) 58 astetta ja kaikki on vakiona eli ei ole edes kellotettu !!! Miten kriittinen tuo veden lämpötila on ? mitä tapahtuu jos menee tuonne 41 asteeseen ? veden lämpö ei laske vaikka radin puhaltimet huutaa yli 1800 kierrosta ja meteli on päätähuimaava. Voiko näin antaa olla ?
No niin nyt on kone kasassa ja tuossa testejä ajellu niin täällä sanottu että vesi pitää olla alle 40 astetta. pelikäytössä raskaimmalla kuormalla vesi nousee 41 asteeseen ja gpu (rtx 3080 ti) 50 astetta ja cpu (11900kf) 58 astetta ja kaikki on vakiona eli ei ole edes kellotettu !!! Miten kriittinen tuo veden lämpötila on ? mitä tapahtuu jos menee tuonne 41 asteeseen ? veden lämpö ei laske vaikka radin puhaltimet huutaa yli 1800 kierrosta ja meteli on päätähuimaava. Voiko näin antaa olla ?
Enkä noilla lämmöillä olisi välttämättä muutenkaan huolissani. Nykykomponentit käy tosiaan kuumina jo vakiona. Mutta kuten colkoni sanoi, monet tekijät vaikuttavat lämpöihin.Olis tärkeä tietää mikä on huoneilman lämpötila, radien määrä, tuulettimien -ja pumpun nopeudet? En olis huolissani jos vain synteettisessä testissä vesi on lämmintä vs oikea käyttö.
Jos sulla oli pelkkä ylempänä mainittu 420 radi niin melko hyvä nesteen lämpö noilla komponenteilla, varsinkin jos kämpän lämpö tällä hetkellä normaalia korkeampi.No niin nyt on kone kasassa ja tuossa testejä ajellu niin täällä sanottu että vesi pitää olla alle 40 astetta. pelikäytössä raskaimmalla kuormalla vesi nousee 41 asteeseen ja gpu (rtx 3080 ti) 50 astetta ja cpu (11900kf) 58 astetta ja kaikki on vakiona eli ei ole edes kellotettu !!! Miten kriittinen tuo veden lämpötila on ? mitä tapahtuu jos menee tuonne 41 asteeseen ? veden lämpö ei laske vaikka radin puhaltimet huutaa yli 1800 kierrosta ja meteli on päätähuimaava. Voiko näin antaa olla ?