Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Joo tuossakin on neljä liitintä tuossa näyttiksen blokeissa joten täytyy katsoa mistä menee sisään ja mistä tulee ulos
 
Eikös EK:n blokeissa ole asteen pari ero kytkeekö oikein vai väärin. Eli oletus olisi että siitä portista sisään mistä neste menee yhtä haaraa jetplaten ja blokin päälle ja siitä ulos mistä tulee blokin päältä 2 haarasta pihalle
 
Tuossa mun gpu blokissa oli kolme reikää kummallakin puolella. Saa kolmesta eri suunnasta letkut menemään ja ne eivät yhdisty toisiinsa liittimen päässä kun ei vaan samalle puolelle kytke kumpaakin. Virtaussuuntaa en löytänyt mutta ovat toistensa peilikuvat ne liittimet joten hirveää merkitystä ei varmaa ole kuinka päin nämä laittaa
 
Eikös EK:n blokeissa ole asteen pari ero kytkeekö oikein vai väärin. Eli oletus olisi että siitä portista sisään mistä neste menee yhtä haaraa jetplaten ja blokin päälle ja siitä ulos mistä tulee blokin päältä 2 haarasta pihalle
EK:n blokeissa olen nähnyt jetplateja vain CPU:issa, GPU:issa sitä ei ole. Voi olla että GPU-blokeissa niiden ohuus tekee jetplaten tekemisestä hankalaa (CPU-blokeissa vastaavaa rajoitusta ei ole). EK:n niissä käyttöohjeissa mitä olen katsonut, myös sanotaan että GPU-blokissa suunnalla ei ole väliä, mutta CPU-blokeissa on - mutta en ole kyllä kaikkia EK:n blokkeja käynyt läpi, niissä voi olla erilaisiakin ratkaisuja.

Blokeissa joissa on jetplate, 2 asteen ero kuulostaa pieneltä. Voi myös olla, että jetplatella pienempi virtaus (=vähemmän melua pumpusta) riittää, mutta väärin päin kytketyn järjestelmän voi kompensoida lisäämällä pumpun kierroksia (-> turbulenssia lisää, jolloin neste pääsee paremmin lämmönvaihtimen pinnoille väärästä kytkennästä huolimatta).
 
EK:n blokeissa olen nähnyt jetplateja vain CPU:issa, GPU:issa sitä ei ole. Voi olla että GPU-blokeissa niiden ohuus tekee jetplaten tekemisestä hankalaa (CPU-blokeissa vastaavaa rajoitusta ei ole). EK:n niissä käyttöohjeissa mitä olen katsonut, myös sanotaan että GPU-blokissa suunnalla ei ole väliä, mutta CPU-blokeissa on - mutta en ole kyllä kaikkia EK:n blokkeja käynyt läpi, niissä voi olla erilaisiakin ratkaisuja.

Blokeissa joissa on jetplate, 2 asteen ero kuulostaa pieneltä. Voi myös olla, että jetplatella pienempi virtaus (=vähemmän melua pumpusta) riittää, mutta väärin päin kytketyn järjestelmän voi kompensoida lisäämällä pumpun kierroksia (-> turbulenssia lisää, jolloin neste pääsee paremmin lämmönvaihtimen pinnoille väärästä kytkennästä huolimatta).
Ei siellä jetplatea ole, mutta kanavat on erilaisia rivaston eripuolilla. Asteen parin heittoa siinä tulee gpu:n lämmöissä riippuen virtaussuunnasta, eli ei mitään merkittävää.
 
Mikäs se tuolla 6900XT:n blokissa on jos ei jetplate? Tuosta näkee myös miten tulo ja poisto eroaa
B743E6DC-5AE2-4693-9A67-F66A1F435511.jpeg
 
Mikäs se tuolla 6900XT:n blokissa on jos ei jetplate? Tuosta näkee myös miten tulo ja poisto eroaa
Tuossahan nimenomaan ei ole jetplatea. Jetplatea varten veden pitäisi tulla suurinpiirten "kohtisuoraan" hyvin kapeaa jetplaten rakoa vasten (joka on 90° kulmassa lämmönvaihtimen uriin nähden). Tämä tosiaan vaatii koko blokille hieman paksuutta enemmän, jotta virtaus saadaan (ilman turhia suuria vastuksia) järjestettyä näin. Tuossa GPU-blokissa on aika paksu kanava keskellä lämmönvaihdinta, mutta ei jetplatea. Tämä onkin yksi vaihtoehtoinen tapa (ilman jetplatea)järjestää virtaus, kolmas olisi lämönvaihtimen reunasta<->reunaan.

Tässä kuva jetplatesta (EK:n CPU-blokki kyseessä). Näitä vertaamalla voi vähän saada mututuntumaa, miksi CPU-blokissa virtaussuunnalla on enemmän merkitystä kuin kuvan GPU-blokissa. Nestedynamiikka on jännä juttu... joku asiasta enemmän opiskellut voisi kertoa miksi jetplate vaatii näin (oma käsitys on, että virtaussuunnassa [ iso virtauskanavan pinta-ala ] -> [ suuri vastuskohta eli lämmönvaihdin ] -> [ pieni virtauskanavan pinta-ala ] toimi huonommin kuin päinvastainen järjestys; eli lämmönvaihtimeen ei saada riittävän hyvää virtausta kaikkialle.
 
Tuossahan nimenomaan ei ole jetplatea. Jetplatea varten veden pitäisi tulla suurinpiirten "kohtisuoraan" hyvin kapeaa jetplaten rakoa vasten (joka on 90° kulmassa lämmönvaihtimen uriin nähden). Tämä tosiaan vaatii koko blokille hieman paksuutta enemmän, jotta virtaus saadaan (ilman turhia suuria vastuksia) järjestettyä näin. Tuossa GPU-blokissa on aika paksu kanava keskellä lämmönvaihdinta, mutta ei jetplatea. Tämä onkin yksi vaihtoehtoinen tapa (ilman jetplatea)järjestää virtaus, kolmas olisi lämönvaihtimen reunasta<->reunaan.

Tässä kuva jetplatesta (EK:n CPU-blokki kyseessä). Näitä vertaamalla voi vähän saada mututuntumaa, miksi CPU-blokissa virtaussuunnalla on enemmän merkitystä kuin kuvan GPU-blokissa. Nestedynamiikka on jännä juttu... joku asiasta enemmän opiskellut voisi kertoa miksi jetplate vaatii näin (oma käsitys on, että virtaussuunnassa [ iso virtauskanavan pinta-ala ] -> [ suuri vastuskohta eli lämmönvaihdin ] -> [ pieni virtauskanavan pinta-ala ] toimi huonommin kuin päinvastainen järjestys; eli lämmönvaihtimeen ei saada riittävän hyvää virtausta kaikkialle.
Katsoppa tarkemmin 6900XT:n blokkikuvaa ja tuolta EK:n sivuilta kuvia ja tuotekuvausta, tai alalaidan manuaalia, joissa sanotaan että tuossa blokissa on jetplate:) Ihan saman näköinenkuin intelin ja AMD:n CPU blokeissa. Ei tuota voi olla huomaamatta jos on blokkeja muutamaan looppiin kiinnitellyt.
 
Tuossahan nimenomaan ei ole jetplatea. Jetplatea varten veden pitäisi tulla suurinpiirten "kohtisuoraan" hyvin kapeaa jetplaten rakoa vasten (joka on 90° kulmassa lämmönvaihtimen uriin nähden). Tämä tosiaan vaatii koko blokille hieman paksuutta enemmän, jotta virtaus saadaan (ilman turhia suuria vastuksia) järjestettyä näin. Tuossa GPU-blokissa on aika paksu kanava keskellä lämmönvaihdinta, mutta ei jetplatea. Tämä onkin yksi vaihtoehtoinen tapa (ilman jetplatea)järjestää virtaus, kolmas olisi lämönvaihtimen reunasta<->reunaan.

Tässä kuva jetplatesta (EK:n CPU-blokki kyseessä). Näitä vertaamalla voi vähän saada mututuntumaa, miksi CPU-blokissa virtaussuunnalla on enemmän merkitystä kuin kuvan GPU-blokissa. Nestedynamiikka on jännä juttu... joku asiasta enemmän opiskellut voisi kertoa miksi jetplate vaatii näin (oma käsitys on, että virtaussuunnassa [ iso virtauskanavan pinta-ala ] -> [ suuri vastuskohta eli lämmönvaihdin ] -> [ pieni virtauskanavan pinta-ala ] toimi huonommin kuin päinvastainen järjestys; eli lämmönvaihtimeen ei saada riittävän hyvää virtausta kaikkialle.
Kyllä siellä on irrallinen levy, jota EK itse nimittää jet plateksi, vaikka vähän isompi rakoinen onkin kuin CPU-blokeissa: https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109833728.pdf

Samaisessa manuaalissa ei siitä huolimatta mainita mitään virtaus-suunnista ja ilmeisesti oletetaan myös, että kaikki tajuaa laittaa letkut eri puolille (vasen/oikea) kiinni.
 

Liitteet

  • EK.PNG
    EK.PNG
    139,8 KB · Luettu: 56
Tänään johtojen ihmettelyä ja jos sais kopan valot pelaamaan kaikki yhdellä värillä ilman tuota vilkkuhelvettiä monivärisenä. Tähän projektiin käytin aio jäähystä ylijääneitä valollisia tuulettimia. Lisäksi kysymys. Pumpulta tulee kaksi kaksi johtoa. Yksi kahksijohtiminen molex liittimellä on pumpun virta mutta sit tulee yksi ohut sininen jonka päässä on tuuletinliitin. Onko tämä mahdollisesti pumpun kierroslukusignaalijohto. Tökkäsin sen kopan tuuletin paikkaan ja biossi näytti 4300 kierrosta tuulettimelle. Pitäiskö toi kytkeä johonkin ihan omaan reikäänsä( aio pump liitin??) vai saako olla ihan vaan tuulettimen liittimessä kun niitä on tyhjänä. Ja jos toi on pumpun kierrosluku todellisuudessa niin tarvii säätää alaspäin koska aika hurjat on kierrokset näin pienelle kellottamattomalle järjestelmälle
 
Viimeksi muokattu:
Se on vain nopeussignaalijohto eikä ole väliä, mihin tuuletin liittimeen sen emolla tökkäät
 
Kiitti tiedosta. Tänään kun katselen noita johtoja muutenkin fiksummin täytyy katsoa tuokin kondikseen
 
Onko pumpussa jotain omaa säätöpotikkaa, jolla säätää kierroksia alaspäin, kun ei PWM-säätöä vaikuta olevan? (Se olisi toinen johto rpm-signaalin rinnalla)

Mikäs prossu, näyttis ja näyttiksen blokki? Radit näyttää pikkasen alimitoitetuilta, jollei ole vähävirtaista rautaa. Aika erikoisen paljon portteja tuossa näyttisblokissa :woot:
 
Pumpun pohjassa on ruuvi missä on numerointi 1-6. Nyt nelosessa. Näyttis gtx 970 ja prossu ryzen 5 3400g. Tää oli ainoa vaihtoehto kun ei 360 sopinu kattoon. Näyttiksen blokissa on 3 lähtöä kummallakin puolella eli menossa ja paluussa. Laitoin yhteen tuon tyhjäys ruuvin nyt ainakin toistaiseksi kun on helppo paikka ja menee varmaan uusiksi vielä tääkin moneen kertaan. Pumppua suunnittelin kattoon mutta en tiä saako tässäkään järjestelmässä pumppu olla ylin osa niin ainoa paikka oli toi etuseinä. Etupaneelin takana ei ollu tilaa et radin olis saanu sinne kun on niin muhku
 
Joo siis se piti viel toki laittaa et se ei ollu ek vaan xspc. Toi oli vaan ainoa nettisivu mistä löytyi toi yhteensopivuustaulukko kun kumminkin ikivanha näyttis jo
 
No kyllä siinä ainakin hetki jos toinenkin vierähtää jos noin täyttelee.
 
Ei mullakaan käytännön kokemusta ollut loopin täytöstä mutta säiliöstä otin korkin auki ja vettä täyteen. Sit virrat päälle ja pumppu imi säiliön melkein tyhjäksi. Virrat pois ja täyttö kunnes rupesi tulemaan paluusta vettä säiliöön. Sit korkki kiinni ja heiluttelemaan koko masiinaa että sai loput ilmat pois loopista. Ei kurlaa eikä pulputa eikä tee muutakaan ihmeellistä. Täytön ajaksi en kytkenyt poveriin kun pumpun virrat ettei tuhoa mitään. En oikein tiedä miten se olis kuulunut oikein tehdä mutta noin sen sain täyteen eikä mitään hajonnut.
 
Ei mullakaan käytännön kokemusta ollut loopin täytöstä mutta säiliöstä otin korkin auki ja vettä täyteen. Sit virrat päälle ja pumppu imi säiliön melkein tyhjäksi. Virrat pois ja täyttö kunnes rupesi tulemaan paluusta vettä säiliöön. Sit korkki kiinni ja heiluttelemaan koko masiinaa että sai loput ilmat pois loopista. Ei kurlaa eikä pulputa eikä tee muutakaan ihmeellistä. Täytön ajaksi en kytkenyt poveriin kun pumpun virrat ettei tuhoa mitään. En oikein tiedä miten se olis kuulunut oikein tehdä mutta noin sen sain täyteen eikä mitään hajonnut.
Noinhan se pitkälti menee hyvin. Katsoo vaan ettei pumppu pääse kuivaksi. @Markkedi :n postaus oli kaiketi huumoria.
 
Viimeksi muokattu:
Jos prossun tpd arvo on 125w niin missä ajassa se tuottaa lämpöä niin että tulee hiki?

Mietin tässä että kannattaisiko laittaa cpu-> 120 rad -> gpu -> 360 rad

Kun nykyinen on cpu->gpu->360rad

Koneen katossa on huuva joka johtaa lämmön sivummalle eikä suoraan pöydän alle, tämä pysyy nykyisellään 35c rasituksessa (asunto on +28-30c) ja idlessä 32c (talvellä rasituksessa 32c)
Joten sillä mietin että miten paljon tuon huuvan ohittaminen tuottaisi lämpöä pöydän alle ja miten se vaikuttaisi muuhun jäähdytys tehoon

Huuva on siis sellainen metallinen ilmanohjain jota näkee lähinnä teollisuuskeittiöissä
 
Jos prossun tpd arvo on 125w niin missä ajassa se tuottaa lämpöä niin että tulee hiki?

Mietin tässä että kannattaisiko laittaa cpu-> 120 rad -> gpu -> 360 rad

Kun nykyinen on cpu->gpu->360rad

Koneen katossa on huuva joka johtaa lämmön sivummalle eikä suoraan pöydän alle, tämä pysyy nykyisellään 35c rasituksessa (asunto on +28-30c) ja idlessä 32c (talvellä rasituksessa 32c)
Joten sillä mietin että miten paljon tuon huuvan ohittaminen tuottaisi lämpöä pöydän alle ja miten se vaikuttaisi muuhun jäähdytys tehoon

Huuva on siis sellainen metallinen ilmanohjain jota näkee lähinnä teollisuuskeittiöissä
Kierron järjestyksellä ei ole väliä.
 
Hei. Nyt vihdoin huomenna on kaikki komponentit saapuneet ja pitäisi rueta konetta kasaamaan. Kysyisin että mihinkä ne radin puhaltimet olis järkevin kytkeä, cpu liittimeen vai kotelotuuletin liittimeen ja miten ne asetetaan toimimaan, veden lämmön mukaan vai prossun lämmön mukaan ? jos cpu liittimeen laittaa ja prossun lämmön mukaan niin ainakin puhaltimet reakoi heti kun prossun lämmöt nousee kun taas vedenlämmön mukaan laittaa niin kestää kauemmin ennenkuin puhaltimet alkaa reagoimaan. Sekin vielä että emossa vain kaksi kotelotuuletin paikkaa jotka tarvitsen neljälle kotelopuhaltimelle plus sitten on vrm puhallin paikka ja m.2 puhallin paikka. Emo on asus rog strix z490-e gaming. Yksi iso radi tulee vaan jossa 3 puhallinta. Kiitos vinkeistä jo etukäteen.
 
Hei. Nyt vihdoin huomenna on kaikki komponentit saapuneet ja pitäisi rueta konetta kasaamaan. Kysyisin että mihinkä ne radin puhaltimet olis järkevin kytkeä, cpu liittimeen vai kotelotuuletin liittimeen ja miten ne asetetaan toimimaan, veden lämmön mukaan vai prossun lämmön mukaan ? jos cpu liittimeen laittaa ja prossun lämmön mukaan niin ainakin puhaltimet reakoi heti kun prossun lämmöt nousee kun taas vedenlämmön mukaan laittaa niin kestää kauemmin ennenkuin puhaltimet alkaa reagoimaan. Sekin vielä että emossa vain kaksi kotelotuuletin paikkaa jotka tarvitsen neljälle kotelopuhaltimelle plus sitten on vrm puhallin paikka ja m.2 puhallin paikka. Emo on asus rog strix z490-e gaming. Yksi iso radi tulee vaan jossa 3 puhallinta. Kiitos vinkeistä jo etukäteen.
Ehdottomasti veden lämmön mukaan, jos sinulla on veden lämpötila-anturi. Jos tuulettimet pyörii CPU:n lämpöjen mukaan, niin ne sahaa koko ajan eestaas, niin kuin CPU:n lämpökin tekee. Ei sellaista jatkuvaa hurinan vaihtelua jaksa kuunnella. Eikä veden lämmön nousu niin viiveellä tule, että sillä olisi merkitystä jäähdytystehon kannalta.

Edit. Mahdollinen veden lämpötila-anturi asennetaan T_SENSOR liittimeen (alareunassa CLRTC- ja M.2_FAN -liittimien välissä, ks. manuaali) ja tuulettimet splitterillä/splittereillä yhteen tai useampaan liittimeen. Emosta näkyy löytyvän kaiken kaikkiaan neljä säädettävää 12W tuuletinliitintä (CPU_FAN, CHA_FAN 1, CHA_FAN 2 ja M.2_FAN), jos VRM-tuulettimen liitintä ei oteta huomioon. CPU_OPT kopioi nopeudet CPU_FAN liittimestä. AIO_PUMP ja W_PUMP+ -liittimet näkyvät toimivan täydellä nopeudella. Katso nämä tiedot manuaalin sivulta 1-9. Eli periaatteessa selviät neljän kotelotuulettimen kanssa asentamalla ne em. 12W liittimiin jos M.2-puhallinpaikassa ei ole sinulla muuta, sitten vain asetat tuuletinkäyrät näille liittimille samanlaisiksi. En osaa sanoa, voiko BIOSista säätää tuulettimet pyörimään veden lämpöjen mukaan (T_SENSOR), jos ei, niin tarvitset tähän erillisen ohjelman, esim. Argus Monitor.
 
Viimeksi muokattu:
Ehdottomasti veden lämmön mukaan, jos sinulla on veden lämpötila-anturi. Jos tuulettimet pyörii CPU:n lämpöjen mukaan, niin ne sahaa koko ajan eestaas, niin kuin CPU:n lämpökin tekee. Ei sellaista jatkuvaa hurinan vaihtelua jaksa kuunnella. Eikä veden lämmön nousu niin viiveellä tule, että sillä olisi merkitystä jäähdytystehon kannalta.
Kiitos vastauksesta. On minulla vedenlämpömittari. Voiko sitten kotelotuulettimen paikasta säätää tuon vesianturin mukaan ? Mihin kohti kiertoa tuo lämpömittari kannattaa laittaa ? Mikä on toivottu maximi vedenlämpötila eli esim. 50 astetta niin siihen sitten laittaa puhaltimet täysille kun sen saavuttaa ?
 
Kiitos vastauksesta. On minulla vedenlämpömittari. Voiko sitten kotelotuulettimen paikasta säätää tuon vesianturin mukaan ? Mihin kohti kiertoa tuo lämpömittari kannattaa laittaa ? Mikä on toivottu maximi vedenlämpötila eli esim. 50 astetta niin siihen sitten laittaa puhaltimet täysille kun sen saavuttaa ?
Lämpötila-anturin voi laittaa kierrossa mihinkä vain, ei ole käytännön merkitystä. Onko sinulla G1/4 uros-naaras-anturi, vai tulppamallinen? Jos uros-naaras-anturin laittaa esim. radin tulopuolelle vs. menopuolelle, on näiden välillä eroa ehkä pari astetta. Yleensä toivotaan veden max. lämpötilan olevan alle 40 astetta, mutta nykykomponenteilla tämä tarvitsee järeämmän määrän radeja ja kovemmat tuuletinnopeudet. Ei se vaarallista ole, jos se vähän päälle 40 celsiusasteessa pyörii. 50 astetta on jo aika korkea.
 
Lämpötila-anturin voi laittaa kierrossa mihinkä vain, ei ole käytännön merkitystä. Onko sinulla G1/4 uros-naaras-anturi, vai tulppamallinen? Jos uros-naaras-anturin laittaa esim. radin tulopuolelle vs. menopuolelle, on näiden välillä eroa ehkä pari astetta. Yleensä toivotaan veden max. lämpötilan olevan alle 40 astetta, mutta nykykomponenteilla tämä tarvitsee järeämmän määrän radeja ja kovemmat tuuletinnopeudet. Ei se vaarallista ole, jos se vähän päälle 40 celsiusasteessa pyörii. 50 astetta on jo aika korkea.
Okei kiitos. On juurikin tuo G1/4 uros-naaras anturi. Joo kylläpä pitää kylmänä olla jos alle 40 astetta mutta pitää yrittää. Ainakin tuulettimet puhaltaa lujaa kun 3000 on max kierrokse...noctuan parhaat ostin, mutta meteli voi nousta tosi kovaksi jos puhaltimet menee esim. yli 2500 kierrosta, mutta pitää koittaa säädellä hyväksi ja kun ei hirveästi näyttistä ja prossua kellota niin eiköhän nuo lämmöt pysy kurissa, jos ei niin lisätään radeja sitten. Nyt on tämä
Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper 420 jäähdytin

Edit. Mahdollinen veden lämpötila-anturi asennetaan T_SENSOR liittimeen (alareunassa CLRTC- ja M.2_FAN -liittimien välissä, ks. manuaali) ja tuulettimet splitterillä/splittereillä yhteen tai useampaan liittimeen. Emosta näkyy löytyvän kaiken kaikkiaan neljä säädettävää 12W tuuletinliitintä (CPU_FAN, CHA_FAN 1, CHA_FAN 2 ja M.2_FAN), jos VRM-tuulettimen liitintä ei oteta huomioon. CPU_OPT kopioi nopeudet CPU_FAN liittimestä. AIO_PUMP ja W_PUMP+ -liittimet näkyvät toimivan täydellä nopeudella. Katso nämä tiedot manuaalin sivulta 1-9. Eli periaatteessa selviät neljän kotelotuulettimen kanssa asentamalla ne em. 12W liittimiin jos M.2-puhallinpaikassa ei ole sinulla muuta, sitten vain asetat tuuletinkäyrät näille liittimille samanlaisiksi. En osaa sanoa, voiko BIOSista säätää tuulettimet pyörimään veden lämpöjen mukaan (T_SENSOR), jos ei, niin tarvitset tähän erillisen ohjelman, esim. Argus Monitor.
[/QUOTE]
Okei eli voi siis laittaa tuohon cpu-liittimeen mutta laittaa sen sitten säätymään sen veden lämmön mukaan. Tälläisen ostin tuulettimille
ARCTIC Case Fan Hub, 10-porttinen tuuletinhubi, musta/harmaa

koska yksi tuuletin vie virtaa jo 6,6w niin oli pakko ostaa tuo että virta riitää. tuleeko vesipumppu sitten tuohon W_PUMP+ -liittimeen ? Ja mitenkäs kun ei sitten voi ollenkaan virtausnopeutta säätää jos täysillä kokoajan pyörii, eikö se ole huono juttu ? Sitten vielä yksi kysymys eli miten biossista voin tarkastaa että voiko tuulettimet säätää veden lämpötilan mukaan ? Ainakin ehkä pitää olla se lämpötila-anturi ainakin kiinni ?
 
tuleeko vesipumppu sitten tuohon W_PUMP+ -liittimeen ? Ja mitenkäs kun ei sitten voi ollenkaan virtausnopeutta säätää jos täysillä kokoajan pyörii, eikö se ole huono juttu ? Sitten vielä yksi kysymys eli miten biossista voin tarkastaa että voiko tuulettimet säätää veden lämpötilan mukaan ? Ainakin ehkä pitää olla se lämpötila-anturi ainakin kiinni ?
Nyt kun käytössäsi on lisävirrallinen tuuletinhubi, laittaisin sen yhteen liittimeen, esim. CHA_FAN1, ja hubiin kiinni kaikki flektit. Nämä kaikki toki pyörii sitten samalla nopeudella. Pumpun laittaisin sitten vaikka CHA_FAN 2:een, se W_PUMP on ilmeisesti lähinnä AIO-pumppuja varten. Custom loop -pumppua ei tarvitse ajaa täysillä kierroksilla, mainiosti riittää 50% tai allekin. Mikä pumppu sinulla on? Ohjekirjasta en äkkiseltään löytänyt kohtaa, jossa tuuletinkäyrän lämpötilalähdettä voisi vaihtaa, mutta jos tämä onnistuu, niin lähde pitäisi muuttaa CPU -> T_SENSOR. Ja sensori pitää olla toki kiinni. Jos ei onnistu, vaatii tosiaan erillisen softan.
 
Nyt kun käytössäsi on lisävirrallinen tuuletinhubi, laittaisin sen yhteen liittimeen, esim. CHA_FAN1, ja hubiin kiinni kaikki flektit. Nämä kaikki toki pyörii sitten samalla nopeudella. Pumpun laittaisin sitten vaikka CHA_FAN 2:een, se W_PUMP on ilmeisesti lähinnä AIO-pumppuja varten. Custom loop -pumppua ei tarvitse ajaa täysillä kierroksilla, mainiosti riittää 50% tai allekin. Mikä pumppu sinulla on? Ohjekirjasta en äkkiseltään löytänyt kohtaa, jossa tuuletinkäyrän lämpötilalähdettä voisi vaihtaa, mutta jos tämä onnistuu, niin lähde pitäisi muuttaa CPU -> T_SENSOR. Ja sensori pitää olla toki kiinni. Jos ei onnistu, vaatii tosiaan erillisen softan.
Joo siellä on tosiaan kaksi liitintä pumpulle: AIO_pump ja w_pump+ mutta molemmat pyörii täysillä eli niinkuin sanoit niin laittaa sen pumpun cha_fan 1 vaikka niin sitten saa säädettyä nopeutta. Pitää tutkia biossista saako tuota lämmön lähdettä muuttaa.
tälläisen pumpun ostin:
EK-Waterblocks EK-Quantum Kinetic TBE 300 D5 PWM D-RGB - Plexi, nestesäiliö + pumppu
kyllä tuo T-sensor löytyy kaikista tuulettimista ja myös pumpun liittimistä, mutta vrm tuuletin ta ei näy säätölehdellä ollenkaan mutta monitoriosiossa näkyy että miten pyörii, aika outoa että sitä ei pysty muokkaamaan, on taas yksi puhallin paikka vähemmän mutta pitää yrittää pärjätä kahdella kotelotuuletinpaikalla plus M.2 puhallinpaikka eli vaan kolme liitintä.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on taas tällästä räpeltämistä. Tuntu et kirroon koko kopan. On kyllä semmosia suunnittelu kukkasia et oksat pois.
Modaamista seuraavan kerran kun laittelee uudelleen.
Upotin tuonne 3x360 radit ja niinkuin yleensä kattoon ei järkevästi nyt saanu laitettua. Ihan liian matala toi katto paneeli ja toisekseen miks hemmetissä siinä on keskellä tuo (tuulenhalkoja). No katsotaan saako modattua paneelia? Nii no eturadille muutama kukkanen alas laitettu oikein kätevästi popniitti ettei vain voi laittaa radia ihan alas. Ylä puolelle jos laittas niin on sitten edessä usb paneelin kiinnitys ja tottakai peltiin on tehty vekki joka pitäs hakata suoraksi.
Alaradi tiukkaa tekee sinne se kuitenkin meni ek pe radi pushpullina. Tuonne sivupeltiin modaan tuulettimet vielä kiinni tulee niistäkin sitten noi pushpull.


Kokeiluna nyt kuitenkin nyt näin, vaikka on omat epäilykset miten tulee riittämään jäähdytys teho. Äkkiseltään jos laskee noin 650-700w kärryytettynä. Toki nyt kämppäkin on kuin helvetin esikartano.


Jaha mitäs tähän putken taivutukseen tulloo ni voe jestas. Kunnollinen insertti kun ois ollunna mikäs tuossa. Toi mikä oli käytössä oli vain ihan liian tiukka.
Vielä joutuu tuulettimia säätelemään.

IMG_20210706_190828.jpg
 
Tää on taas tällästä räpeltämistä. Tuntu et kirroon koko kopan. On kyllä semmosia suunnittelu kukkasia et oksat pois.
Modaamista seuraavan kerran kun laittelee uudelleen.
Upotin tuonne 3x360 radit ja niinkuin yleensä kattoon ei järkevästi nyt saanu laitettua. Ihan liian matala toi katto paneeli ja toisekseen miks hemmetissä siinä on keskellä tuo (tuulenhalkoja). No katsotaan saako modattua paneelia? Nii no eturadille muutama kukkanen alas laitettu oikein kätevästi popniitti ettei vain voi laittaa radia ihan alas. Ylä puolelle jos laittas niin on sitten edessä usb paneelin kiinnitys ja tottakai peltiin on tehty vekki joka pitäs hakata suoraksi.
Alaradi tiukkaa tekee sinne se kuitenkin meni ek pe radi pushpullina. Tuonne sivupeltiin modaan tuulettimet vielä kiinni tulee niistäkin sitten noi pushpull.


Kokeiluna nyt kuitenkin nyt näin, vaikka on omat epäilykset miten tulee riittämään jäähdytys teho. Äkkiseltään jos laskee noin 650-700w kärryytettynä. Toki nyt kämppäkin on kuin helvetin esikartano.


Jaha mitäs tähän putken taivutukseen tulloo ni voe jestas. Kunnollinen insertti kun ois ollunna mikäs tuossa. Toi mikä oli käytössä oli vain ihan liian tiukka.
Vielä joutuu tuulettimia säätelemään.

IMG_20210706_190828.jpg
Onhan siinä muutama vähän typerä juttu, mutta kokonaisuutena varmaan paras kotelo vesijäähykäyttöön jos otetaan hinta huomioon...

Itsellä on tuollaisessa 2xEK360SE pull ja EK480PE push/pull. Suht ahdasta oli ja vähän piti koteloa modata, mutta kyllä ne sinne meni.
 
Kysytääs vielä oikeassa ketjussa ammattilaisten mielipidettä. HP:n pakettikoneesta revityille 3060 Ti:lle suunnittelen vaihtoehtoista jäähdytystä. Vai onko Mosfetit liian korkeat HP:ssa?

Bongasin pieniä eroja pintaliitoskomponenteissa.
  • Vasemmalla alhaalla reunassa HP:ssa on harmaa pintaliitoskomponentti, kun Zotacissa ei ole.
  • Ylhäällä valkoisen tuulettimen liittimen alapuolella HP:ssa on mustia pintaliitoskomponentteja, kun Zotacissa ei ole
  • PCIe-liittimen klipsin kohdalta pari senttiä ylöspäin Zotacista löytyy pintaliitoskomponentti jota HP:ssa ei ole
front_full.jpg
IMG20210317172336.jpg

Ilmeisesti ei kuitenkaan mitään niin radikaalia, jos Zotacin Twin Edge (OC) BIOS:n HP:n värkki suostui ottamaan vastaan. :)


Olen tässä nyt aikani tuijotellut eri 3060 Ti blokkeja, mutta eikö tämän pitäisi solahtaa kortin päälle nätisti?
Hcf4dc6a9bedb4239a955b485619deeadx.jpg
 
Kysytääs vielä oikeassa ketjussa ammattilaisten mielipidettä. HP:n pakettikoneesta revityille 3060 Ti:lle suunnittelen vaihtoehtoista jäähdytystä. Vai onko Mosfetit liian korkeat HP:ssa?
Musta näyttäisi että tuo sun tarroittama fetti muistin virransyötössä voi tehdä tiukkaa... Onko sulla pääsyä jyrsimelle jos pitää vähän tehdä lisää tilaa byksiin?
 
Onko sulla pääsyä jyrsimelle jos pitää vähän tehdä lisää tilaa byksiin?
Ei kyllä hittolainen ole.

Colorful 3060 Ti:sta kun löytäisi vielä naked kuvan, niin osaisi tätäkin arvioida paremmin (alla).
Tiedä sitten jos laittaisi "riittävästi" lämpötyynyjä tuohon punaiseen alueeseen, niin tekiskö tämä asiansa.
1625654805127.png


edit: ei tuosta kyllä tule mitään, tuossakin ylempien muistien yläpuolella on jokin (korkea) fetti, mikä estäisi tuonkin blokin käyttämisen.
 
Viimeksi muokattu:
No niin nyt on kone kasassa ja tuossa testejä ajellu niin täällä sanottu että vesi pitää olla alle 40 astetta. pelikäytössä raskaimmalla kuormalla vesi nousee 41 asteeseen ja gpu (rtx 3080 ti) 50 astetta ja cpu (11900kf) 58 astetta ja kaikki on vakiona eli ei ole edes kellotettu !!! Miten kriittinen tuo veden lämpötila on ? mitä tapahtuu jos menee tuonne 41 asteeseen ? veden lämpö ei laske vaikka radin puhaltimet huutaa yli 1800 kierrosta ja meteli on päätähuimaava. Voiko näin antaa olla ?
 
No niin nyt on kone kasassa ja tuossa testejä ajellu niin täällä sanottu että vesi pitää olla alle 40 astetta. pelikäytössä raskaimmalla kuormalla vesi nousee 41 asteeseen ja gpu (rtx 3080 ti) 50 astetta ja cpu (11900kf) 58 astetta ja kaikki on vakiona eli ei ole edes kellotettu !!! Miten kriittinen tuo veden lämpötila on ? mitä tapahtuu jos menee tuonne 41 asteeseen ? veden lämpö ei laske vaikka radin puhaltimet huutaa yli 1800 kierrosta ja meteli on päätähuimaava. Voiko näin antaa olla ?
Olis tärkeä tietää mikä on huoneilman lämpötila, radien määrä, tuulettimien -ja pumpun nopeudet? En olis huolissani jos vain synteettisessä testissä vesi on lämmintä vs oikea käyttö.
 
No niin nyt on kone kasassa ja tuossa testejä ajellu niin täällä sanottu että vesi pitää olla alle 40 astetta. pelikäytössä raskaimmalla kuormalla vesi nousee 41 asteeseen ja gpu (rtx 3080 ti) 50 astetta ja cpu (11900kf) 58 astetta ja kaikki on vakiona eli ei ole edes kellotettu !!! Miten kriittinen tuo veden lämpötila on ? mitä tapahtuu jos menee tuonne 41 asteeseen ? veden lämpö ei laske vaikka radin puhaltimet huutaa yli 1800 kierrosta ja meteli on päätähuimaava. Voiko näin antaa olla ?
Olis tärkeä tietää mikä on huoneilman lämpötila, radien määrä, tuulettimien -ja pumpun nopeudet? En olis huolissani jos vain synteettisessä testissä vesi on lämmintä vs oikea käyttö.
Enkä noilla lämmöillä olisi välttämättä muutenkaan huolissani. Nykykomponentit käy tosiaan kuumina jo vakiona. Mutta kuten colkoni sanoi, monet tekijät vaikuttavat lämpöihin.
 
No niin nyt on kone kasassa ja tuossa testejä ajellu niin täällä sanottu että vesi pitää olla alle 40 astetta. pelikäytössä raskaimmalla kuormalla vesi nousee 41 asteeseen ja gpu (rtx 3080 ti) 50 astetta ja cpu (11900kf) 58 astetta ja kaikki on vakiona eli ei ole edes kellotettu !!! Miten kriittinen tuo veden lämpötila on ? mitä tapahtuu jos menee tuonne 41 asteeseen ? veden lämpö ei laske vaikka radin puhaltimet huutaa yli 1800 kierrosta ja meteli on päätähuimaava. Voiko näin antaa olla ?
Jos sulla oli pelkkä ylempänä mainittu 420 radi niin melko hyvä nesteen lämpö noilla komponenteilla, varsinkin jos kämpän lämpö tällä hetkellä normaalia korkeampi.

Mikä kotelo sulla on? Mahtuisiko lisää radi pinta-alaa? Saisi viileämmäksi ja hiljaisemmaksi
 
Ei ole mittaria sisällä mutta huomenna menen ostamaan, mutta tosi kuuma on ja kone puhaltaa lisää lämpöä koko ajan. Yksi radi, 420 x 60 mm, noctuan kalleimmat puhaltimet jotka kyllä tarvittaessa 300 rpm työntää. pumppu on se ek: D5 jossa intgroituna 300 ml säiliö ja max taitaa olla 4800 rpm ja kovimmassa rasituksessa pyörii n. 3500 rpm. Mitä tarkoitat tuolla synteettisellä vs. oikea käyttö ? nyt huvikseen laitoin puhaltimet 2500 rpm, ja testaan tippuuko edes sillä veden lämpö alle 40.
No luulin että on tehokas radi kun 60 mm paksukin ja kolme 140 mm tuuletinta. Mulla vanha cooler master haf X ja ei mahdu enempää radeja paitsi taakse ulkopuolelle yksi 140 radi tuuletinpaikan kohtaan, mutta en tiedä auttaisiko se asiaa, vaikka voisihan sinne laittaa paksun, pull/push systeemillä. Voisi kaksi astetta tippua jos hyvin kävisi. Sittenhän olen kuullut niistä ulkoisista missä on yhdeksän puhallinta mutta ei sitäkään helposti tähän kämppään saa ja harmittaa kun hirveä vaiva ja ei jaksa viilentää.
Nyt tosiaan puhaltimet 2400 rpm ja nyt ei nouse kuin 39 asteeseen ja laitoin pumpunkin täysille 4800 rpm niin sillä ei ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen. Iso miinuspuoli on JÄRKYTTÄVÄN KOVA METELI, että ehkä kuulokkeet päässä ja volumea paljon niin ei kuule puhallusta mutta kaiuttimilla ei voi pelata kun ei kuule ääniä ja rivarissa asun niin ei voi volumeakaan täysille laittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom