Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Tarkoitus olisi muutaman kk aikana laittaa ensimmäistä kertaa custom nestejäähdytys prosessorille ja tulevaisuudessa näyttikselle. Onko aliexpressistä tilaaminen vielä muodissa vai käyttääkö kaikki ek:n osia? Mistä kannattaisi tilata osat tähän hommaan? Osat pitäisi olla laadukkaat että ei menisi vuoden jälkeen rikki. Tarkoitus ei ole mitään rgb joulukuusta tehdä joten valoshowta ei tarvitse osissa olla. Prosessori mihin jäähdytys tulisi on 5900x. Aikaisemmin olen aio jäähdytyksillä mennyt mutta nytten tuli mielenkiinto kokeilla jotakin uutta ja viedä harrastusta hiukan pidemmälle. Kiitoksia jos joku ehtii auttamaan :)
Itse olen EK,XSPC,Aquacomputer,hardware labs,alphacool sekä switech tuotteita käyttänyt ja noista switech on ainoa mitä en suosittele.
Xspc osia on suomesta hieman vaikea saada tällä hetkellä.
Phobya osia olen myöskin käyttänyt mutta ainostaan jotain liittimiä ja säiliötä eli blokeista ei ole tietoja.
 
Ei ole pakko käyttää byskin tai barrowin osia jos kiinasta tilaa. Ihan vastaavaa laatua saa esim pienempien "brändien" kanssa. Hinta ja varsinkin toimituskulut paljon pienemmät, esim tältä kauppiaalta STvodool Store - Amazing prodcuts with exclusive discounts on AliExpress

Tarkoitan siis nyt littimien osalta, blokit, radit ja pumput sitten noilta EK/Aquacomputer/Jimms/byski/barrow.
Olen erehtynyt tilaamaan noita geneerisiä "Stvodool" 90° adaptereita "kun halvalla sai" ja niistä lähes jokainen vuoti rotaatiorenkaan ja mutkan välistä, jos niihin kohdistui yhtään vääntöä, jota varsinkin ZMT-letkuilla helposti tapahtuu.

Yhtään vuotavaa Barrowia tai EK:ta ei ole tullut vastaan ja maksan jatkossakin mielenrauhasta sen euron pari lisää per liitin.
 
Olen erehtynyt tilaamaan noita geneerisiä "Stvodool" 90° adaptereita "kun halvalla sai" ja niistä lähes jokainen vuoti rotaatiorenkaan ja mutkan välistä, jos niihin kohdistui yhtään vääntöä, jota varsinkin ZMT-letkuilla helposti tapahtuu.

Yhtään vuotavaa Barrowia tai EK:ta ei ole tullut vastaan ja maksan jatkossakin mielenrauhasta sen euron pari lisää per liitin.
Väljäksi mennyt 45 asteen EK myös vuotaa, yhden olen pois ottanut.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oo itellä ykskään vuotanu vaikka noita toistakymmentä on loopissa. Kasattu ja purettu myös pari kertaa, pitää edelleen.
 
Long story short: Vaseliini kuulemma tekee pahaa kumille/joillekin kumeille ja ainakin silikonitiivisteille. Millä rasvalla voidella tätä tyypillistä mustaa kumia, joka ei käsittääkseni ole silikonia?
123123.jpg


Ja taustaa tälle:
1. Kumi kuivuu ikääntyessä ja pilaantuu tai huononee, ellei sitä rasvaa oikealla rasvalla/öljyllä.
2. CPU blokki taipuu hieman ja muotoutuu prossun pintaa myöten. Kuiva (ei rasvattu) tiiviste jos antaa periksi, niin ikävällä tavalla vs. liukas. Minulla cpu aavistuksen dome ja tästä olisi hyötyä.
3. Paksu rasva tiivistää entisestään, vaikka lisää tiiviyttä ei tarvittaisikaan.
(4. Tiivisteitä ei kannata liukastaa rasvaamalla, elleivät ne ole urissa varmasti paikallaan tai esim akselin ympäröiviä. Liukuvat muuten pois paikoiltaan ruuveja kiristäessä.)

Blokki on ebayn kromattu Bykski kupariblokki. Tässä vielä kuva päältä, jossa se on sormirasvassa ja tossa vasta mitoittelen letkuja. Säiliö on väliaikainen ja valkoinen levy on asennuksen aikana peilin tilalla. 560 monsta radi kiinnittyy pöydän alle ulkoisesti. Kotelossa 6x 140mm + 2x 120mm tuuletinta minimikierroksilla pölyverkkojen jälkeen sisään ja 1x120m tuuletin ulos, passiivisten avoimien korttipaikkojen lisäksi. Lasi sivussa ja edessä. On tosiaan kesken ja paljon puuttuu/muuttuu. Tilapäisen säiliön sisällä pyykinpesukoneen suodatin prässättynä karaliittimen leveimpään sormi-grippi pintaan. Kuplaongelmat tiedossa, mikäli säiliö ei ole 100% täynnä tässä tapauksessa.
2.jpg

Niin se kysymys oli siitä rasvasta jos joku tietää vastauksen?
 
Ei blokkien o-renkaille tarvi mitään tehdä, muutakuin asettaa huolellisesti paikoilleen ettei ota siipeensä, ellei nyt oo jätetty o rengasta ulos säiden armoille useiksi kuukausiksi.

Jos nyt olen väärässä voi joku toki korjata.
 
Juu ei tarvi, ellei ole pessyt vanhat rasvat pois kun samalla pessyt sormirasvaista blokkia ja jet platea pitkän sormituksen ja ihmettelyn jälkeen :D. Joskus "kunnostin" vaseliinilla joidenkin muiden osien o-renkaita ja esim joku säiliön korkki tuntuu tähän päivään asti miellyttävän pehmeältä/smoothilta kiristää vs ennen vaseliinia. Sitä nyt vaan on hakuttu huonoksi aineeksi ja autoliikkeissäkin myydään silikonipohjaista rasvaa auton ovien tiivisteiden kunnossapitoon.
 
Juu ei tarvi, ellei ole pessyt vanhat rasvat pois kun samalla pessyt sormirasvaista blokkia ja jet platea pitkän sormituksen ja ihmettelyn jälkeen :D. Joskus "kunnostin" vaseliinilla joidenkin muiden osien o-renkaita ja esim joku säiliön korkki tuntuu tähän päivään asti miellyttävän pehmeältä/smoothilta kiristää vs ennen vaseliinia. Sitä nyt vaan on hakuttu huonoksi aineeksi ja autoliikkeissäkin myydään silikonipohjaista rasvaa auton ovien tiivisteiden kunnossapitoon.
Juuri tuollaisella auton tiivisteisiin tarkoitetulla silikonisuihkeella olen joskus noita o-renkaita blokkien huollon yhteydessä käsitellyt.
 
Siihen on olemassa ihan silikonipohjaista rasvaa joka on tarkoitettu kumitiivisteille, yhden tuubin jos ostat niin se riittää lopun elämääsi, wurth:ltä saa ja voipi olla autotarvikeliikkeissäkin.
 
Akryyli vai petg putket? Hyödyt vs haitat?
Akryyli. Pysyy kirkkaampana pidempään, eikä taita pinnalta sävyä niin herkästi. Hieman vaikeampi työstää.
PETG. Voi herkästi ottaa nesteistä riippuen itseensä ja sumentua. Taittaa valoa hieman sävytetysti. Helppo työstää.

Itselleni tein Akryyli putkilla.
 
Joo tämähän selvensi paljon:). Vielä suunnittelu asteilla kun olisi tarkoitus siirtyä uuteen koppaan niin laittaisi samalla kovat putket.
Kopaksi oleb katellu tuota enthoo 719. Vähän kuitenkin arvelluttaa kun ei siihen vissiin ihan miten vain mene noita radeja, vaikka paikkoja onkin. Toki ehdotuksia otetaan vastaan. Avoin kysymys on vielä koppa?
Ja toinen hirviääkö tota uutta rtx laittaa vesille :eek:
 
Joo tämähän selvensi paljon:). Vielä suunnittelu asteilla kun olisi tarkoitus siirtyä uuteen koppaan niin laittaisi samalla kovat putket.
Kopaksi oleb katellu tuota enthoo 719. Vähän kuitenkin arvelluttaa kun ei siihen vissiin ihan miten vain mene noita radeja, vaikka paikkoja onkin. Toki ehdotuksia otetaan vastaan. Avoin kysymys on vielä koppa?
Ja toinen hirviääkö tota uutta rtx laittaa vesille :eek:
Kopasta en osaa juuri sanoa. Itsellä on Fratalin R6 ja tilaa on ainakin tehdä.
Mikä auttaa kivasti, kun vedellä jäähtyy cpu, 2xgpu, muistit, vrm ja piirisarja.

Ja ilman muuta näyttis vesille!
 
Laitoin 420 radin ulkoiseksi mutta mulla on nyt pieni tuuletinongelma: Quadrosta lähtee pwm-piuha jonka päässä 3-päinen splitteri. Se tuuletin joka on kytketty splitterin haaraan jossa lukee "with fan speed signal" pyörii 100% säädöistä huolimatta, kaksi muuta tuuletinta tottelee nätisti. Jos jätän tuon haaran kytkemättä niin quadro näyttää 0 rpm mutta kaksi tuuletinta säätyy ihan kivasti.

Pitäisikö mun laittaa vaan suosiolla 2-päisellä splitterillä kaksi tuuletinta ja omalla piuhallaan kolmas?
 
olettaen että sulla on samat tuulettimet niin tulis mieleen joko spiltterillä on piuha rikki tai se yksi tuuletin joka huutaa on rikki. 4pin pwm?
 
Ratkaisin ongelman laittamalla yhdellä laittamalla yhden tuulettimista omalla piuhallaan ja kaksi Y-splitterillä ja nyt toimii niinkuin pitääkin. Olisiko tuo kolmen tuulettimen splitteri sitten jotenkin rikki.
 
siltä se vaikuttas kerran tuuletin toimii muussa paikassa.
No niin sitten oma kyssäri tuota koville putkille 10/12 putket vaiko 12/16 koitan pähkäillä lähinnä sitä kumpi on yleisemmin käytetty?
 
siltä se vaikuttas kerran tuuletin toimii muussa paikassa.
No niin sitten oma kyssäri tuota koville putkille 10/12 putket vaiko 12/16 koitan pähkäillä lähinnä sitä kumpi on yleisemmin käytetty?
Ihan on makuasia kumpaa käyttää.
Isompi näyttää isommalta ja pienempi pienemmältä. :D
Itselleni tein 10/12 putkesta.
 
Kolmisen vuotta käytössä ollut barrowin cpu blokki oli hieman kärsinyt kun nikkelöintiä syöpynyt yhdeltä reunalta, mihin o-rengas tulee puristuksiin. Päätin vesihioa niklauksen tylysti pois, ja blokin päällisen sitämyöten tasoihin, mutta olikin hämmentävä monttu samassa kohtaa, missä itse korroosiokin. Eipä siinä, hinkkasin tasaiseksi ja pistin takaisin kasaan, mutta ehkä juurisyynä voisin pitää pientä materiaaliepätasaisuutta. Toki nyt oli huoltoa nähty viimeksi melkein puoltoista vuotta sitten, eikä edes vesiä vaivautunut vaihtamaan, kun 3080 odottelu hieman venähti. Ja nyt sain uuden näyttiksen, niin menikin kaikki letkut uusiksi, eli uus kortti on toistaiseksi ilmalla. Morakin on vielä irti näyttiksen asennukseen asti, ja ut60 280 saa nyt toimia hetken prossun jäähdyttimenä näin ulkoisena.

blokki1.jpgblokki2.jpgblokki3.jpg

masiina1.jpg
 
Kolmisen vuotta käytössä ollut barrowin cpu blokki oli hieman kärsinyt kun nikkelöintiä syöpynyt yhdeltä reunalta, mihin o-rengas tulee puristuksiin. Päätin vesihioa niklauksen tylysti pois, ja blokin päällisen sitämyöten tasoihin, mutta olikin hämmentävä monttu samassa kohtaa, missä itse korroosiokin. Eipä siinä, hinkkasin tasaiseksi ja pistin takaisin kasaan, mutta ehkä juurisyynä voisin pitää pientä materiaaliepätasaisuutta. Toki nyt oli huoltoa nähty viimeksi melkein puoltoista vuotta sitten, eikä edes vesiä vaivautunut vaihtamaan, kun 3080 odottelu hieman venähti. Ja nyt sain uuden näyttiksen, niin menikin kaikki letkut uusiksi, eli uus kortti on toistaiseksi ilmalla. Morakin on vielä irti näyttiksen asennukseen asti, ja ut60 280 saa nyt toimia hetken prossun jäähdyttimenä näin ulkoisena.

blokki1.jpgblokki2.jpgblokki3.jpg

masiina1.jpg
Ihan hyvä, kun postasit. Itse just rakentamassa Bykskin CPU blokilla konetta ja se on korkeintaan vähän parempaa laatua, jos sitäkään. Kuvia on edellisellä sivulla siitä. En tosin ole varma millä päällystetty, sillä torquen nikkelöidyt liittimet näyttävät kellertäviltä vs blokki.

Minkälainen neste sulla oli tai mitä olit veteen lisäillyt ja kuinka paljon?
 
Ihan hyvä, kun postasit. Itse just rakentamassa Bykskin CPU blokilla konetta ja se on korkeintaan vähän parempaa laatua, jos sitäkään. Kuvia on edellisellä sivulla siitä. En tosin ole varma millä päällystetty, sillä torquen nikkelöidyt liittimet näyttävät kellertäviltä vs blokki.

Minkälainen neste sulla oli tai mitä olit veteen lisäillyt ja kuinka paljon?
Pelkkää akkuvettä, ja 1,5v vaihtamatta. Puolen vuoden välein yleensä vaihdellut ja varmaan kerran vuodessa purku ja huolto, eikä muuten ongelmia. Nyt kun on sen verran yksinkertainen toi väliaikainen looppi, niin ei ole ainuttakaan 45 tai 90 asteista, niin liottelin ja putsailin nekin kaikki huolella, niin saa sit moran väkerreltyä hyvillä mielin takaisin kotelon kylkeen.

Muuten ei siis mitään valittamista, paitsi toi yksi kohta. Varmaan joko kuparissa ollut vähän epäpuhtautta, tai nikkelöinnin kanssa jotain ihmeellistä käynyt. Kyllä noita kannattaa ainakin availlessa vähän tarkemmin katsella, kun tuostakin olis periaatteessa voinut jo vuotaakin.

EDIT:
ja siis tarkennuksena ek:n duraclearista irronnutta paskaa oli kyllä vähän joka puolella, sen takia noita sovittimiakin liottelin pidemmän kaavan mukaan. ZMT -letkua tulossa nyt kokeeksi, ja taitaa jäädä käyttöön duraclearin näytöillä.
 
Viimeksi muokattu:
Meni moti 6900XT Red Deviliin ja samalla Alpha Cooliin. Sitä coilien sirkutusta ei jaksanu enää kuunnella edes kuulokkeiden läpi ja AC on yrittäny saaha kohta puol vuotta blokkia pihalle.. Looppi ois valmis näyttistä lukuunottamatta. Tuli tehtyä johtajatason ratkasu ja hommasin 3080Tin. Sirkutus loppu kun seinään. Mutta itse vesileikkeihin. Onkohän tälle Strix OC mallille mitään käypästä blokkia jo olemassa? Nopealla Googlehaulla AC on toteuttamassa blokkia mutten luottaisi siihen että sitä ois saatavilla ainakaan hetkeen.. Onkohan EK:lla mitään vastaavaa vai ovatkohan jo päässeet suunnittelupäydän ääreen?
 
Joo tämähän selvensi paljon:). Vielä suunnittelu asteilla kun olisi tarkoitus siirtyä uuteen koppaan niin laittaisi samalla kovat putket.
Kopaksi oleb katellu tuota enthoo 719. Vähän kuitenkin arvelluttaa kun ei siihen vissiin ihan miten vain mene noita radeja, vaikka paikkoja onkin. Toki ehdotuksia otetaan vastaan. Avoin kysymys on vielä koppa?
Ja toinen hirviääkö tota uutta rtx laittaa vesille :eek:
Mulla ja bahiksella on tuo kyseinen 719 koppa. Bahiksen projeltista löytyy kuvi tuolta projekti osiosta ja jostakin tän keskustelun kohasta munki loopista. Itsellä on 10/12 kovat putket ja jälkikäteen sanoisin et isommat olis ehkä näyttäny paremmalta näin isoon koteloon. Kotelo itsessään on hyvä ja monipuolinen, mutta jos tämän kokoluokan koppaa mietit nii katsoisin melkein ennemmin enthoo pro 2 mikä on käytännössä sama kotelo mutta vähän halvempi ja muistelisin ainakin että saa vähän paremmin radeja... Tyyliin sivulle 140mm kun 719 saa vaan 120mm
 
Öö kukapa tuommosta muistais, iham standardi kai se on. Siihen menee ainaki ek:n tarkotukseen tehdyt palat
 
Paljonko on sen tyhjennys reijän koko? Entä se katossa oleva?
Mikset katso sieltä phanteksin manuaalista?

Sama pätee käytännössä kaikkiin näihin vähänkään laadukkaampiin koteloihin - kuvia ja schematicseja mittoineen on manuskat täynnä.
 
Long story short: Vaseliini kuulemma tekee pahaa kumille/joillekin kumeille ja ainakin silikonitiivisteille. Millä rasvalla voidella tätä tyypillistä mustaa kumia, joka ei käsittääkseni ole silikonia?
123123.jpg


Ja taustaa tälle:
1. Kumi kuivuu ikääntyessä ja pilaantuu tai huononee, ellei sitä rasvaa oikealla rasvalla/öljyllä.
2. CPU blokki taipuu hieman ja muotoutuu prossun pintaa myöten. Kuiva (ei rasvattu) tiiviste jos antaa periksi, niin ikävällä tavalla vs. liukas. Minulla cpu aavistuksen dome ja tästä olisi hyötyä.
3. Paksu rasva tiivistää entisestään, vaikka lisää tiiviyttä ei tarvittaisikaan.
(4. Tiivisteitä ei kannata liukastaa rasvaamalla, elleivät ne ole urissa varmasti paikallaan tai esim akselin ympäröiviä. Liukuvat muuten pois paikoiltaan ruuveja kiristäessä.)

Blokki on ebayn kromattu Bykski kupariblokki. Tässä vielä kuva päältä, jossa se on sormirasvassa ja tossa vasta mitoittelen letkuja. Säiliö on väliaikainen ja valkoinen levy on asennuksen aikana peilin tilalla. 560 monsta radi kiinnittyy pöydän alle ulkoisesti. Kotelossa 6x 140mm + 2x 120mm tuuletinta minimikierroksilla pölyverkkojen jälkeen sisään ja 1x120m tuuletin ulos, passiivisten avoimien korttipaikkojen lisäksi. Lasi sivussa ja edessä. On tosiaan kesken ja paljon puuttuu/muuttuu. Tilapäisen säiliön sisällä pyykinpesukoneen suodatin prässättynä karaliittimen leveimpään sormi-grippi pintaan. Kuplaongelmat tiedossa, mikäli säiliö ei ole 100% täynnä tässä tapauksessa.
2.jpg

Niin se kysymys oli siitä rasvasta jos joku tietää vastauksen?
O-rengasrasva | Clas Ohlson
Esim tuota voi käyttää mutta itse en ole nähnyt sitä tarpeellisena blokkien puhdistuksen yhteydessä kun itse tiiviste ei siinä liiku mutta muisssa käyttökohteissa siitä voi olla hyötyä esim letkuliittimen kohdalla.
 
Meni moti 6900XT Red Deviliin ja samalla Alpha Cooliin. Sitä coilien sirkutusta ei jaksanu enää kuunnella edes kuulokkeiden läpi ja AC on yrittäny saaha kohta puol vuotta blokkia pihalle.. Looppi ois valmis näyttistä lukuunottamatta. Tuli tehtyä johtajatason ratkasu ja hommasin 3080Tin. Sirkutus loppu kun seinään. Mutta itse vesileikkeihin. Onkohän tälle Strix OC mallille mitään käypästä blokkia jo olemassa? Nopealla Googlehaulla AC on toteuttamassa blokkia mutten luottaisi siihen että sitä ois saatavilla ainakaan hetkeen.. Onkohan EK:lla mitään vastaavaa vai ovatkohan jo päässeet suunnittelupäydän ääreen?
Eiköhän strix 3090 blokki käy kun on sama kortti paitsi puolet muisteista uupuu mutta voin olla väärässä.
 
3080 tuffille mietin vesijäähdytystä. Minkälaiseen budjettiin kannattaa varautua, onko suosituksia osista, ja löytyykö Turun seudulta harrastelijaa joka tuon kasaisi koteloon pientä korvausta vastaan?
 
3080 käy sit melko kuumana takalevyn puoleltakin. Ilmeisesti GDDR6X rakenne on sen tyyppinen, että se päälliosa lähinnä eristää, ja piirilevä vasten tulee paljon lämpöä. GPU-Z näyttää omasta, että max muistien kulutus on tommosta 90W luokkaa, ja blokin kanssa lämmöt on max 70, mutta edes idlenä ne ei näytä laskevan alle 30 asteen, kun itse ydin vetää käytännössä nesteen lämmöillä idlaillessa. Muistien lisäks noi VRM-rivistöt puskee kans ihan mukavasti takapuolelta lämpöä. Varsinkin noilla yli 350W bioseilla olevia kortteja kun heittää vesille, niin harkitsisin kyllä niitä tupla-blokillisia malleja.
Meinasin ite jo pienen m.2 -blokin kiinnittämistä omaan takalevyyn, kun semmonen on tyhjänpanttina, mutta sain nurkissa pyörineellä alumiinisiilillä pudoteltua kymmenisen astetta pois, niin saa nyt kelvata. Vetelin myös padeja käytännössä joka kohtaan korttia, mihkä se takalevy ottaa kiinni. Parhaimmillaan toi kortin yläpuoli oli niin kuuma, ettei sormea viittinyt pitää siinä. Hotspot lukema jää nyt karvan alta 60 asteen, ja muistitkin näyttää käyneen max 68, eli parin asteen vaikutus piirilevyn toiselle puolen. En kyllä yhtään ihmettele, että joku 3090 käy muistien osalta melko kuumana, jos jo 3080 kanssa on lukemat tätä luokkaa.

bp1.jpg

bp2.jpg

_DSC4798.jpg
 
3080 käy sit melko kuumana takalevyn puoleltakin. Ilmeisesti GDDR6X rakenne on sen tyyppinen, että se päälliosa lähinnä eristää, ja piirilevä vasten tulee paljon lämpöä. GPU-Z näyttää omasta, että max muistien kulutus on tommosta 90W luokkaa, ja blokin kanssa lämmöt on max 70, mutta edes idlenä ne ei näytä laskevan alle 30 asteen, kun itse ydin vetää käytännössä nesteen lämmöillä idlaillessa. Muistien lisäks noi VRM-rivistöt puskee kans ihan mukavasti takapuolelta lämpöä. Varsinkin noilla yli 350W bioseilla olevia kortteja kun heittää vesille, niin harkitsisin kyllä niitä tupla-blokillisia malleja.
Meinasin ite jo pienen m.2 -blokin kiinnittämistä omaan takalevyyn, kun semmonen on tyhjänpanttina, mutta sain nurkissa pyörineellä alumiinisiilillä pudoteltua kymmenisen astetta pois, niin saa nyt kelvata. Vetelin myös padeja käytännössä joka kohtaan korttia, mihkä se takalevy ottaa kiinni. Parhaimmillaan toi kortin yläpuoli oli niin kuuma, ettei sormea viittinyt pitää siinä. Hotspot lukema jää nyt karvan alta 60 asteen, ja muistitkin näyttää käyneen max 68, eli parin asteen vaikutus piirilevyn toiselle puolen. En kyllä yhtään ihmettele, että joku 3090 käy muistien osalta melko kuumana, jos jo 3080 kanssa on lukemat tätä luokkaa.

bp1.jpg

bp2.jpg

_DSC4798.jpg
Alphacoolilta on ilmeisesti tulossa myöhemmin vesiblokki takapuolellekin, mutta itse ajattelin katella mihin noi lämmöt asettuu ihan normi backplatella ja lämpötyynyillä. Nyt idlessä muistit 54C, GPU 45C ja hotspot 55C, kun tuulettimet ei pyöri. Pitääpä yrittää muistaa kirjata ylös noita lämpöjä pelaillessa, niin voi verrata sitten blokin kanssa. :thumbsup:
Porukkahan on kyllä kiinnittänyt mm. prossublokkeja noihin takalevyihin ja saaneet aika hyvinkin lämpöjä alaspäin.
 
Alphacoolilta on ilmeisesti tulossa myöhemmin vesiblokki takapuolellekin, mutta itse ajattelin katella mihin noi lämmöt asettuu ihan normi backplatella ja lämpötyynyillä. Nyt idlessä muistit 54C, GPU 45C ja hotspot 55C, kun tuulettimet ei pyöri. Pitääpä yrittää muistaa kirjata ylös noita lämpöjä pelaillessa, niin voi verrata sitten blokin kanssa. :thumbsup:
Porukkahan on kyllä kiinnittänyt mm. prossublokkeja noihin takalevyihin ja saaneet aika hyvinkin lämpöjä alaspäin.
Joo eihän tolla periaatteessa käytännön merkitystä ole, kun virransyöttöä myöten kaikki kyllä ihan spekseissa, ja reilusti allekin, mutta kyllä hieman risoo itseä jos on vehkeet vesillä ja puolet lämmöstä menee johkin mistä sitä ei saa ulos. Joku simppeli hyvin virtaava blokki threadripperin blokin kokoluokassa olis varmaan aika passeli. Näin myös jossain semmosen sämpylämallisen blokin, ehkä jopa täällä.
 
3080 käy sit melko kuumana takalevyn puoleltakin. Ilmeisesti GDDR6X rakenne on sen tyyppinen, että se päälliosa lähinnä eristää, ja piirilevä vasten tulee paljon lämpöä. GPU-Z näyttää omasta, että max muistien kulutus on tommosta 90W luokkaa, ja blokin kanssa lämmöt on max 70, mutta edes idlenä ne ei näytä laskevan alle 30 asteen, kun itse ydin vetää käytännössä nesteen lämmöillä idlaillessa. Muistien lisäks noi VRM-rivistöt puskee kans ihan mukavasti takapuolelta lämpöä. Varsinkin noilla yli 350W bioseilla olevia kortteja kun heittää vesille, niin harkitsisin kyllä niitä tupla-blokillisia malleja.
Meinasin ite jo pienen m.2 -blokin kiinnittämistä omaan takalevyyn, kun semmonen on tyhjänpanttina, mutta sain nurkissa pyörineellä alumiinisiilillä pudoteltua kymmenisen astetta pois, niin saa nyt kelvata. Vetelin myös padeja käytännössä joka kohtaan korttia, mihkä se takalevy ottaa kiinni. Parhaimmillaan toi kortin yläpuoli oli niin kuuma, ettei sormea viittinyt pitää siinä. Hotspot lukema jää nyt karvan alta 60 asteen, ja muistitkin näyttää käyneen max 68, eli parin asteen vaikutus piirilevyn toiselle puolen. En kyllä yhtään ihmettele, että joku 3090 käy muistien osalta melko kuumana, jos jo 3080 kanssa on lukemat tätä luokkaa.

bp1.jpg

bp2.jpg

_DSC4798.jpg
Millaisella laitteella se noita lämpökuvia ottaa?
 
Onko muistien jäähdyttäminen vedellä miten yleistä? mietin tässä kokeen päivitystä ja sitä että ottaisinko ramblockit ja jotain 4k mhz muistia uuteen
 
Onko muistien jäähdyttäminen vedellä miten yleistä? mietin tässä kokeen päivitystä ja sitä että ottaisinko ramblockit ja jotain 4k mhz muistia uuteen

Ei ole yleistä. Minullakin cpu ja gpu vesillä mutta 4k mhz muisteille olen viritellyt erillisen puhaltimen muistien päälle.
 
Tuli hommattua vähän järeämpi emolevy vanhan tilalle, nyt pitäisi vaihtohommiin ruveta.
Onko kenelläkään kokemusta, että onnistuuko ilman loopin purkua vaihto vai kannattaako suosiolla vaan purkaa loop ettei mee liian säädöksi?
Pehmeillä letkuilla sen pitäisi kuitenkin olla mahdollista.
IMG_20210618_114959.jpg
 
Jos saat näyttiksen ja porssublokin käännettyä sivuun tosta ja sitten ujuttuu emon pois ni siitä vaan.
 
Onko muistien jäähdyttäminen vedellä miten yleistä? mietin tässä kokeen päivitystä ja sitä että ottaisinko ramblockit ja jotain 4k mhz muistia uuteen
Eipä se kauhean yleistä ole.
Mulla on muistit, vram, chipset, cpu ja pari gpu:ta vesillä :D
 
Onko muistien jäähdyttäminen vedellä miten yleistä? mietin tässä kokeen päivitystä ja sitä että ottaisinko ramblockit ja jotain 4k mhz muistia uuteen
Itsellä oli ocz flex ddr2 muistit jäähy blokeilla mutta hyödystä en osaa sanoa kun sillon ei ollut niin kriittiset muistien lämmöt sekä oli surullisen kuuluisa asus striker extreme emolevy nforce680 piirisarjalla ja eivät saaneet sitä ikinä toimimaan yli 800mhz taajuutta.
 
1624034845850.png


Tästä blokista varoituksen sana vuoden käyttökokemuksella: Alkoi tuossa joku aika sitten nostattelemaan cpu lämpöjä. Tänään otin pömpelin auki tarkastusta uudelleen voitelua varten. Huomasin heti että kaikki 4 kiristysruuvia olivat löysällä. Olen varma että kiristin vuosi sitten pohjaan asti. Kiristelin ruuveja yksi kerralaan. Kaksi ensimmäistä (vastakkaiset kulma) pyörivät helposti pari kierrosta ennen kuin alkoi kiristymään. Kolmatta ehdin kiristää noin kierroksen kun se napsahti poikki aivan normi rannekiristyksellä. Ruuvin rakenne on semmoinen että uutta ei tähän hätään löytynyt sopivaa, enkä saanut edes katkennutta kierrettä kaivettua pois. Löysäsin loput kolme ruuvia ja laitoin reilun lorauksen nestemetallia väliin ja kiristelin paketin kolmella ruuvilla kasaan. Näyttää jäähdyttävän muutaman bensmarkin perusteella ihan ok. mutta ei varmasti ole pitkäikäinen ratkaisu.

Havainto tästä tapauksesta on että tuon blokin mukana tulvat ruuvit ovat ohuimmasta kohdasta jotakin 2mm paksuja. Ne ilmiselvästi venyvät käytössä ja uudelleen kiristyksessä napsahtavat poikki. En suosittele.
 
Tere. Mulla on nyt alkamassa custom loop projekti ja vähä tarvis neuvoa ennen kun alan suttaamaan ihan selvää hommaa. Mikä on kierron järjestys kun kiertoon on tulossa näyttis prossu kaks radia ja pumppu. Vai kytkenkö vaan kaikki toisiinsa ja toivon parasta
 
Lue nyt tätä ketjuu, aivan sama mikä järjestys kun loopis lämpötilaerot ehkä 2 astetta, kunhan virtaus on kohtuullinen.
 
Tere. Mulla on nyt alkamassa custom loop projekti ja vähä tarvis neuvoa ennen kun alan suttaamaan ihan selvää hommaa. Mikä on kierron järjestys kun kiertoon on tulossa näyttis prossu kaks radia ja pumppu. Vai kytkenkö vaan kaikki toisiinsa ja toivon parasta
Onko pumpun yhteydessä säiliö, käytätkö erillistä vai menetkö ilman (ei kovin suositeltavaa ainakaan ekaan looppiin)? Järjestyksellähän ei ole väliä, kunhan säiliö olisi pumpun yläpuolella ja painovoima hoitaisi nesteen syöttämisen pumpulle. Lisäksi prossublokissa tärkeää laittaa inlet ja outlet oikein päin. Näyttisblokeissa taas joissain on väliä, joissain ei (tarkista manuaali)
 
Pumpussa on säiliö ja juuri tämän halusinkin tietää että ainoastaan blokkien virtaussuunnilla on väliä. Tarvii tarkistaa miten päin neste juoksee blokeissa ja suunnitella sen mukaan
 
Öö kukapa tuommosta muistais, iham standardi kai se on. Siihen menee ainaki ek:n tarkotukseen tehdyt palat
Pumpussa on säiliö ja juuri tämän halusinkin tietää että ainoastaan blokkien virtaussuunnilla on väliä. Tarvii tarkistaa miten päin neste juoksee blokeissa ja suunnitella sen mukaan
Nykyäänhän kaikissa näyttisblokeissa ei ole muuten sunnalla väliä eli älä ihmettele jos tarkkaa tietoa ei löydykkään
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom